abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 januari 2024 @ 12:00:56 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212211802
Overigens lopen de kosten van de jeugdzorg wel degelijk te hoog op, dus dat daar wat aan moet gebeuren is wel duidelijk wat mij betreft. Dat betekent alleen nog niet dat het plan dat er daarvoor lag, het juiste is. We zien nu in de samenleving al grote problemen terug met en door mensen die niet de geestelijke gezondheidszorg hebben gekregen die ze eigenlijk wel nodig hadden en die situatie verbetert echt niet als je ergens blind het mes in zet. Met een juiste preventie kun je vooral heel veel kosten (en persoonlijke ellende) in de toekomst voorkomen. Dat aspect is bij de laatste hervorming van de jeugdzorg echter nogal uit het oog verloren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 januari 2024 @ 12:04:13 #227
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212211825
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 07:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat de HU haar lezingen over de Holocaust wilde opschorten omdat

A) er sinds 7 oktober 'een nieuw divers perspectief' zou zijn ontstaan dan wel
B) de veiligheid van de uitgenodigde sprekers niet gewaarborgd kan worden

acht ik iets prangender uitingen van groeiend antisemitisme in Nederland.

https://nos.nl/artikel/25(...)reeks-over-holocaust
https://www.rtlnieuws.nl/(...)enreek-holocaust-uit

En daar zijn nog wel meer voorbeelden van te geven.

Kan jij onderbouwen waar de HU joden haat propagandeert?
  maandag 29 januari 2024 @ 12:05:13 #228
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212211834
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, maar hij kon toen toch niet alle ins en outs van de financiën van de jeugdzorg kennen?

Een jaar van te voren laten zien wat de effecten zijn van bezuinigen is gewoon een prima manier van besturen.
511 miljoen op een budget van 7 mrd is materieel om maar eens jargon aan te halen die je ongetwijfeld zult begrijpen.

De beste man is echt niet debiel dat hij niet wist dat er 500 mln aan extensiveren geboekt stond.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_212211870
Over de Nederlandse identiteit.
Doet me denken aan de non-honorabele politieke leider en profeet Baudet, die zei:
quote:
we zijn niet effectief bezig en de oorzaak is dat we ons zelf niet meer vertrouwen en dat wantrouwen, dat fundamentele probleem, dat fundamentele gebrek aan zelfvertrouwen wat wij hebben in onze cultuur, zelfhaat alshetware, die we proberen te ontstijgen door alles in bureaucratische procedures te vangen, door de Nederlandse bevolking homeopatisch te verdunnen met alle volkeren van de wereld,doordat er nooit meer een Nederlander kan ontstaan,
https://www.facebook.com/(...)os/1123707407754969/ op 13.00 minuten

homeopatisch verdunden

pi_212211877
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
511 miljoen op een budget van 7 mrd is materieel om maar eens jargon aan te halen die je ongetwijfeld zult begrijpen.

De beste man is echt niet debiel dat hij niet wist dat er 500 mln aan extensiveren geboekt stond.
Er wordt al 1 miljard bespaard met samenwerken en minder administratie, er was dus wel wat mogelijk.
https://nos.nl/artikel/24(...)jeugdzorg-verbeteren
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 29 januari 2024 @ 12:26:29 #231
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212212019
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er wordt al 1 miljard bespaard met samenwerken en minder administratie, er was dus wel wat mogelijk.
https://nos.nl/artikel/24(...)jeugdzorg-verbeteren
Mooi dat dat is gebeurd, maar echt belachelijk dat er zoveel bespaard kan worden als er druk op staat..
Mijn hemel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212212055
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mooi dat dat is gebeurd, maar echt belachelijk dat er zoveel bespaard kan worden als er druk op staat..
Mijn hemel.
Tja, 1 op de 8 jongeren die jeugdzorg hebben is natuurlijk veel te veel. Maar om daar wat aan te doen heb je grote beleidswijzigingen nodig, dat mag een demissionaire staatssecretaris niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 29 januari 2024 @ 12:42:37 #233
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212212176
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, 1 op de 8 jongeren die jeugdzorg hebben is natuurlijk veel te veel. Maar om daar wat aan te doen heb je grote beleidswijzigingen nodig, dat mag een demissionaire staatssecretaris niet.
Serieus zoveel? En 1 op de 3 kan niet lezen... gaat lekker met de komende generatie :')
pi_212212261
quote:
2s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:42 schreef Tijn het volgende:

[..]
Serieus zoveel? En 1 op de 3 kan niet lezen... gaat lekker met de komende generatie :')
1 van mijn kinderen heeft ook tijdelijk wat jeugdzorg gehad. Wat mij toen vooral opviel: als je er eenmaal bent, willen ze je er houden. Er worden steeds nieuwe onderzoeken en methodes voorgesteld. Na een autisme onderzoek en een tijdje met de therapeut leren uiten van emoties, kwam er een hele waslijst aan mogelijke vervolgonderzoeken. Hebben we afgehouden (en daar werden we gek op aangekeken, wil je niet het beste voor je kind?), maar we hadden er volgens mij jaren rond kunnen lopen zonder dat het ons als ouders een cent zou kosten.

Dat vond ik eigenlijk nog veel schrikbarender dan het feit dat 1 op de 8 jongeren (0 t/m 17 jaar) jeugdzorg heeft.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 12:54:32 #235
5428 crew  miss_sly
pi_212212274
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
1 van mijn kinderen heeft ook tijdelijk wat jeugdzorg gehad. Wat mij toen vooral opviel: als je er eenmaal bent, willen ze je er houden. Er worden steeds nieuwe onderzoeken en methodes voorgesteld. Na een autisme onderzoek en een tijdje met de therapeut leren uiten van emoties, kwam er een hele waslijst aan mogelijke vervolgonderzoeken. Hebben we afgehouden (en daar werden we gek op aangekeken, wil je niet het beste voor je kind?), maar we hadden er volgens mij jaren rond kunnen lopen zonder dat het ons als ouders een cent zou kosten.

Dat vond ik eigenlijk nog veel schrikbarender dan het feit dat 1 op de 8 jongeren (0 t/m 17 jaar) jeugdzorg heeft.
Niet mijn ervaring. Dochter heeft ook enige tijd bij een orthotherapeut gelopen. Ik denk in totaal een maand of 8. Toen was het klaar, afgerond, als er nog wat is, kun je contact opnemen. Doei!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 29 januari 2024 @ 12:58:49 #236
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212212299
quote:

[..]
Kan natuurlijk ook welgemeend interesse of zorg zijn, of had je de indruk dat ze extra productie wilde draaien?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 29 januari 2024 @ 12:59:13 #237
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212212305
quote:

[..]

Oh, gaat Jeugdzorg ook over dat soort dingen? Ik heb echt geen idee, ik dacht dat het vooral voor ernstigere probleemgevallen bedoeld was. Als ze ook zaken als autisme en ADHD enzo op zich nemen, snap ik die 1 op de 8 wel wat beter, ja.
pi_212212343
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kan natuurlijk ook welgemeend interesse of zorg zijn, of had je de indruk dat ze extra productie wilde draaien?
Iets kan best welgemeende zorg zijn, maar ze moeten zich natuurlijk wel beperken tot het noodzakelijke. Een 'probeer het hier eens een jaartje mee en als het dan niet gaat, gaan we verder kijken. Trek aan de bel als je eerder vast loopt', was veel logischer geweest. Of dat puur uit het willen draaien van productie komt, weet ik niet. Lijkt me niet. Meer een streven naar perfectie, denk ik.

Uiteindelijk zijn we nu 5 jaar verder en is mijn dochter nooit meer zo vastgelopen dat er hulp nodig was en functioneert ze nu prima, dus ik ben blij met onze keuze toen (met name omdat die onderzoeken e.d. heel veel stress opleverden bij een 6/7 jarige autist).
pi_212212677
quote:
7s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Gezien de wachtlijsten bij vrijwel elke vorm van jeugdzorg lijkt het mij sterk dat ze dit doen om extra productie te draaien. Ze hebben het al druk genoeg.
  maandag 29 januari 2024 @ 13:41:45 #240
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212212701
quote:

[..]

Mijn ervaring is het ook niet. Mijn zoon heeft wat onderzoeken gehad na problemen op school en daar was niet echt een diagnose uit gekomen.
Toen ging het ineens beter met hem op school en zat hij weer lekker in zijn vel, en hebben we het in overleg allemaal afgesloten.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212213133
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 11:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Jij leest vooral niet goed. Ik zeg al 213i1090 keer dat het lastig is om exact te definiëren.

Je eigen stellingname is dat die 'Nederlandse cultuur' door de jaren heen is aan verandering onderhevig is geweest, en het daarom niet bestaat. Waarom dat enkel toepassen op volkscultuur, en niet op individueel gebied.

Jij bent nu 'anders' dan toen je 20 was = jij bestaat niet.
Het punt is dit: Hoe kan je beschermen wat je niet kan definieeren. Hoe kan je iets beschermen wat per generatie aan grote veranderingen onderhevig is. Naar mijn mening kan dat niet, jongere generaties hebben een andere cultuur en opvatting daarover dan oudere en tegelijkertijd zouden ze allemaal onder dezelfde noemer moeten vallen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2024 14:35:19 ]
  maandag 29 januari 2024 @ 14:50:38 #242
346939 Janneke141
pi_212213294
quote:
2s.gif Op maandag 29 januari 2024 12:59 schreef Tijn het volgende:

[..]
Oh, gaat Jeugdzorg ook over dat soort dingen? Ik heb echt geen idee, ik dacht dat het vooral voor ernstigere probleemgevallen bedoeld was. Als ze ook zaken als autisme en ADHD enzo op zich nemen, snap ik die 1 op de 8 wel wat beter, ja.
Dat was oorspronkelijk ook anders. Maar sinds de jeugdzorg-overdeschuttingwet is het voor zorgverleners uiterst lucratief om productie te draaien op zo licht mogelijke zorg. Met als gevolg dat de kosten heel rap gestegen zijn en als het alsnog opraakt, dan zijn de kinderen die de zorg het hardste nodig hebben het eerste de sjaak. Maar als ik mij goed herinner, dan doet dat bezuinigingsvoorstel nauwelijks iets om dat systeem te veranderen en help je dus de ernstiger gevallen direct de vernieling in. Dat de verantwoordelijke minister daarvoor gaat liggen kan ik wel waarderen - zo lang hij tenminste ook met een tegenvoorstel komt. Doorgaan op de huidige weg gaat 'm ook niet worden.
  maandag 29 januari 2024 @ 14:59:40 #243
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_212213390
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 14:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat was oorspronkelijk ook anders. Maar sinds de jeugdzorg-overdeschuttingwet is het voor zorgverleners uiterst lucratief om productie te draaien op zo licht mogelijke zorg. Met als gevolg dat de kosten heel rap gestegen zijn en als het alsnog opraakt, dan zijn de kinderen die de zorg het hardste nodig hebben het eerste de sjaak. Maar als ik mij goed herinner, dan doet dat bezuinigingsvoorstel nauwelijks iets om dat systeem te veranderen en help je dus de ernstiger gevallen direct de vernieling in. Dat de verantwoordelijke minister daarvoor gaat liggen kan ik wel waarderen - zo lang hij tenminste ook met een tegenvoorstel komt. Doorgaan op de huidige weg gaat 'm ook niet worden.
Ligt hier ook mooi privatiseringsbeleid onder? Privatisering, was dat niet een leuke rechtse hobby?
pi_212213699
quote:

[..]
Tegenvoorstel komt hij niet mee, is niet aan een demissionair kabinet. Heeft hij gewoon een punt. Hij staat open voor suggesties uit de Kamer.
  maandag 29 januari 2024 @ 15:26:57 #245
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_212213722
quote:

[..]
Misschien ben ik te simpel hoor maar kunnen veel diensten/producten in de jeugdzorg niet gewoon verricht worden door iemand die gewon salaris krijgt i.p.v. allerhande codes die opportunistisch gedrag in de hand werken?

Kijk in de tandheelkunde werkt dat prima dat je betaalt voor het product/dienst die je krijgt, een patient denk rationeel mee en controleert alles. Bovendien zijn die bedragen ook zodanig opgesteld dat er - in principe - geen voordeel te behalen is om bepaalde behandelingen te doen t.o.v. een behandeling die misschien goedkoper of gunstiger is.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_212213736
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2024 13:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Iets kan best welgemeende zorg zijn, maar ze moeten zich natuurlijk wel beperken tot het noodzakelijke. Een 'probeer het hier eens een jaartje mee en als het dan niet gaat, gaan we verder kijken. Trek aan de bel als je eerder vast loopt', was veel logischer geweest. Of dat puur uit het willen draaien van productie komt, weet ik niet. Lijkt me niet. Meer een streven naar perfectie, denk ik.

Uiteindelijk zijn we nu 5 jaar verder en is mijn dochter nooit meer zo vastgelopen dat er hulp nodig was en functioneert ze nu prima, dus ik ben blij met onze keuze toen (met name omdat die onderzoeken e.d. heel veel stress opleverden bij een 6/7 jarige autist).
De (jeugd)zorg is al jaren te ver vermarkt. Hoewel het hele beleid (pgb, zelfstandige bedrijven in dienst van lokale overheden) op de tekentafel leuk leek, komt het neer op zoveel mogelijk pakketten aan zorg verkopen.
Ook bij lichtere klachten als depressiviteit ben je al snel een jaar onder de pannen met gesprekken, maar een GZ-instelling heeft er natuurlijk meer aan als ze ook nog een DSM-diagnose kunnen stellen en je daar een extra behandelpakket bij kunnen leveren. De zorgverzekeraar betaalt wel en verhaalt de rest van de kosten wel op jou.
pi_212213981
quote:

[..]
Dit lijkt me nog het meest interessante van alles eigenlijk.
Nu weet ik niet wat de toetsingscriteria is voor "jeugdzorg" maar 1 op de 8 lijkt me bijzonder veel.
  maandag 29 januari 2024 @ 15:50:56 #248
346939 Janneke141
pi_212214027
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 15:46 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dit lijkt me nog het meest interessante van alles eigenlijk.
Nu weet ik niet wat de toetsingscriteria is voor "jeugdzorg" maar 1 op de 8 lijkt me bijzonder veel.
Is het ook. Het zijn er ook veel meer dan zeg twintig jaar geleden, en dat heeft grofweg twee redenen.

Ten eerste tonen allerlei onderzoeken aan dat het steeds slechter gaat met onze jeugd, voor een belangrijk deel door de druk die er van allerlei kanten op ligt. En ten tweede hebben we een systeem gemaakt dat ertoe uitnodigt om zo veel mogelijk diagnoses te stellen. En als er een diagnose is, dan moet er ook geld zijn.

Behandelaars, scholen en tot op zekere hoogte ouders hebben allemaal belang bij een diagnose. Of het kind er beter van wordt is altijd maar de vraag.
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 16:16:30 #249
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_212214287
quote:
0s.gif Op maandag 29 januari 2024 15:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Is het ook. Het zijn er ook veel meer dan zeg twintig jaar geleden, en dat heeft grofweg twee redenen.

Ten eerste tonen allerlei onderzoeken aan dat het steeds slechter gaat met onze jeugd, voor een belangrijk deel door de druk die er van allerlei kanten op ligt. En ten tweede hebben we een systeem gemaakt dat ertoe uitnodigt om zo veel mogelijk diagnoses te stellen. En als er een diagnose is, dan moet er ook geld zijn.

Behandelaars, scholen en tot op zekere hoogte ouders hebben allemaal belang bij een diagnose. Of het kind er beter van wordt is altijd maar de vraag.
(volledig offtopic)
Hmm. Waren ze er bij mij al maar op 12e (ofzo) achter gekomen dat ik adhd-pi heb ipv pas op mijn 42e. Zou wel een boel ellende hebben gescheeld. Want helaas werd je begin jaren 90 nog aan de lopende band voor lui en slordig en wat dies meer zij uitgemaakt door leraren. Nu, een dikke 30 jaar later, vertrouw ik docenten nog steeds voor geen ene cent daardoor. :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 29 januari 2024 @ 16:16:32 #250
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212214290
quote:

[..]
Demissionair of missionair maakt geen enkel verschil uit in de praktijk de afgelopen jaren. Zie Jetten zijn energiebeleid of de omstreden spreidingswet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')