Zoals je zegt, het laatste woord. Met het ontbinden van verdragen bijvoorbeeld, heeft de president het eerste woord.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar in dit spel der machten is het Congres in zekere zin 'de baas'. Dat heeft bij de meeste kwesties het laatste woord, zeker wanneer geld in het spel is. De president kan niet voor niets worden 'ontslagen' door het Congres.
Oh, en de VS is ook een representatieve democratie.
Als de president voor vrijwel alles wat hij doet een meerderheid moet vinden in het congres, waarom heb je er problemen mee als dat ook zou kunnen gelden voor het beëindigen van verdragen?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:36 schreef QuidProJoe het volgende:
[..]
Ik weet hoe de machten gescheiden zijn, ja. Dat doet niets af aan het feitelijke van mijn uitspraak. De president wordt direct verkozen in een manier die tegelijk de wil van het volk en van de staten vertegenwoordigt. De president is het staatshoofd en hoofd van de uitvoerende macht, het Congres vormt de wetgevende macht.
Oh ja, de VS is een republiek. Met een grondwet.
Nou ja, als ik jouw bijdragen goed begrijp heeft de president daar juist het laatste woord. Wie uiteindelijk en definitief beslist, heeft namelijk het laatste woord (misschien was je niet bekend met die uitdrukking).quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:42 schreef QuidProJoe het volgende:
[..]
Zoals je zegt, het laatste woord. Met het ontbinden van verdragen bijvoorbeeld, heeft de president het eerste woord.
Dat komt omdat je, ondanks de uitnodiging, post #50 niet hebt gelezen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou ja, als ik jouw bijdragen goed begrijp heeft de president daar juist het laatste woord. Wie uiteindelijk en definitief beslist, heeft namelijk het laatste woord (misschien was je niet bekend met die uitdrukking).
Die heb ik juist wel gelezen. Je begrijpt ook dat ik je gelijk gaf?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:02 schreef QuidProJoe het volgende:
[..]
Dat komt omdat je, ondanks de uitnodiging, post #50 niet hebt gelezen.
Prima. Maar daar zijn dus voorzieningen voor. Grondwettelijke. Het uithollen van de uitvoerende macht door de wetgevende valt daar vanzelfsprekend niet onder. Dat gaat gewoon in tegen de scheiding van de machten.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die heb ik juist wel gelezen. Je begrijpt ook dat ik je gelijk gaf?
Maar dat de president over de bevoegdheid beschikt om internationale verdragen eenzijdig op te zeggen - zoals de citaten in post #50 suggeren - betekent niet dat ik dat een goede zaak vind.
Tja, het is niet onze grondwet hè.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:48 schreef QuidProJoe het volgende:
Wel raar eigenlijk. Zo pro-ongrondwettelijk handelen zijn, terwijl je zelf al zegt dat Congres in de meeste zaken het laatste woord heeft. Ervoor zijn dat de daadwerkelijke scheiding van de machten nog minder wordt, door middel van het uithollen van de uitvoerende macht.
Raar.
Uiterst raar.
Zouden we het eerder gezien hebben in onze menselijke geschiedenis dat een macht zo werd uitgehold door een andere dat die werden gecombineerd met alle gevolgen van dien?
"A Republic, if you can keep it"
Vertel, wanneer had het voorkomen dat 1 persoon teveel macht heeft negatieve gevolgen?quote:Zouden we het eerder gezien hebben in onze menselijke geschiedenis dat een macht zo werd uitgehold door een andere dat die werden gecombineerd met alle gevolgen van dien?
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 22:28 schreef QuidProJoe het volgende:
[ twitter ]
Deze opsomming van VDH plaatst alles wel in een interessant perspectief. Wellicht een projectief.
quote:Op zondag 21 januari 2024 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
Nog een artikel over het 'parasiteren' van NAVO-lidstaten:
[ twitter ]
Intussen beweert Trump natuurlijk nog steeds dat het geld binnenstroomde door zijn 'sterke' optreden.
[ twitter ]
Zie je wel dat hij de bitch van Poetin is ..quote:The crowd looks enthused as Trump brags about telling NATO allies that he would not defend them if Russia attacked
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 22:28 schreef QuidProJoe het volgende:
[ twitter ]
Deze opsomming van VDH plaatst alles wel in een interessant perspectief. Wellicht een projectief.
Trump die Victor Orban prijst.quote:
Kun je hier ook je post inhoudelijk wat meer onderbouwen? Wat zou er onjuist zijn aan deze uitspraak? Als je bijvoorbeeld kijkt naar het migratiebeleid in Hongarije kan ik daar over het algemeen alleen maar respect voor hebben.quote:
En als je naar het geheel kijkt?quote:Op zondag 21 januari 2024 11:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je hier ook je post inhoudelijk wat meer onderbouwen? Wat zou er onjuist zijn aan deze uitspraak? Als je bijvoorbeeld kijkt naar het migratiebeleid in Hongarije kan ik daar over het algemeen alleen maar respect voor hebben.
Hmm, ik denk het eigenlijk wel ja, dan komt er geen migrant meer binnen en worden er waarschijnlijk ook een boel uitgezet die hier gewoon niet horen te zijn. Bovendien zou het een zero-tolerance beleid opleveren mbt criminaliteit en terrorisme.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
En als je naar het geheel kijkt?
Zou je een Orban in Nederland als premier willen?
Is dat jouw droom ja? Grenzen dicht voor migranten en een 'boel' mensen het land uit trappen?quote:Op zondag 21 januari 2024 11:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, ik denk het eigenlijk wel ja, dan komt er geen migrant meer binnen en worden er waarschijnlijk ook een boel uitgezet die hier gewoon niet horen te zijn. Bovendien zou het een zero-tolerance beleid opleveren mbt criminaliteit en terrorisme.
Ik zou mijn post even teruglezen, dit staat er namelijk niet. Ik vind het wat dat betreft ook bijzonder om te zien dat je van twee simpele zinnen, weer iets compleet anders weet te maken.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is dat jouw droom ja? Grenzen dicht voor migranten en een 'boel' mensen het land uit trappen?
Daarom formuleer ik het ook als een vraag, Willempie.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zou mijn post even teruglezen, dit staat er namelijk niet. Ik vind het wat dat betreft ook bijzonder om te zien dat je van twee simpele zinnen, weer iets compleet anders weet te maken.
Topshow.quote:Prime minister Viktor Orbán, whom Reporters Without Borders (RSF) has deemed a "press freedom predator", has built a media empire in the last 12 years since 2010 whose outlets follow his party’s orders. They are owned by the Kesma Foundation, which consists of around 500 outlets and gets approximately 85% of the state advertising revenue. Independent media maintain major positions in the market, but they are subject to political, economic, and regulatory pressures.
The chilling effect is very strong, leading to self-censorship among journalists and editors, even though independent journalists are used to being subjects of governmental smear campaigns. The government regularly accuses critical media of disseminating false information and of receiving funding from George Soros, a billionaire of Hungarian and Jewish origin. In addition to this, journalists critical to the government are often harassed online by ruling party supporters. They are attacked by trolls, flooding them with comments with many personal elements, especially to female journalists.
Bron
Ik vind migratie in de context van Nederland, een klein land met een hoge bevolkingsdichtheid en een enorm groot probleem op de woningmarkt, inderdaad een groot thema. Daar kun je nog bij optellen dat het aantoonbaar is dat veel mensen die zich hier vestigen, moeilijk integreren en op verschillende negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daarom formuleer ik het ook als een vraag, Willempie.
Er kleven nogal wat twijfelachtigheden aan Orban - en dan druk ik mij nog mild uit. Desondanks zou jij hem graag als premier zien, want migratie.
Vandaar mijn vraag. Vind jij dat thema werkelijk zo belangrijk dat je alle bedenkingen makkelijk terzijde schuift?
Hier heb ik het allemaal niet over gehad. En laten we ook niet doen alsof mensen die kritiek hebben op Orban (vaak zijn dit immers mensen met een bepaalde politieke voorkeur) een probleem hebben met censuur. Sterker nog, men is er zelfs dol op. Hoe meer censuur, hoe beter.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:35 schreef KoosVogels het volgende:
Persvrijheid in het Hongarije van Orban:
[..]
Topshow.
Ik vind eveneens dat immigratie moet worden ingeperkt, maar dat betekent dus niet dat ik een wannabe autocraat als Orban als premier wil zien.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind migratie in de context van Nederland, een klein land met een hoge bevolkingsdichtheid en een enorm groot probleem op de woningmarkt, inderdaad een groot thema. Daar kun je nog bij optellen dat het aantoonbaar is dat veel mensen die zich hier vestigen, moeilijk integreren en op verschillende negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.
[..]
Hier heb ik het allemaal niet over gehad. En laten we ook niet doen alsof mensen die kritiek hebben op Orban (vaak zijn dit immers mensen met een bepaalde politieke voorkeur) een probleem hebben met censuur. Sterker nog, men is er zelfs dol op. Hoe meer censuur, hoe beter.
Hmm, dat eerste kan ik mij bijna niet voorstellen. En jij mag Orban natuurlijk omschrijven zoals je wilt. Ik zie hem niet als een autocraat. Ten slotte heb ik het toch echt alleen maar gehad over migratie en criminaliteit, niet over andere kwesties. Maar ik kan er misschien nog wel iets aan toevoegen, ik vind zijn eurosceptische houding ook prima.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind eveneens dat immigratie moet worden ingeperkt, maar dat betekent dus niet dat ik een wannabe autocraat als Orban als premier wil zien.
En stel dat je gelijk hebt wat betreft de critici van Orban. Wat verandert dat aan wat er gaande is in Hongarije? Is dat dan plots oke?
Oke man, dan niet. Wat moet ik nou met zo'n reactie?quote:Op zondag 21 januari 2024 12:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, dat eerste kan ik mij bijna niet voorstellen.
Mijn vraag blijft staan:quote:En jij mag Orban natuurlijk omschrijven zoals je wilt. Ik zie hem niet als een autocraat. Ten slotte heb ik het toch echt alleen maar gehad over migratie en criminaliteit, niet over andere kwesties. Maar ik kan er misschien nog wel iets aan toevoegen, ik vind zijn eurosceptische houding ook prima.
Nee, die vraag blijft niet staan, want ik kan niets met een vraag mbt een kwestie waar ik geen standpunt over heb ingenomen. Ik noem twee, drie dingen die ik positief vind aan het beleid van Orban en jij wilt mij vervolgens een aspect van zijn beleid laten verdedigen waar ik niets over heb gezegd (en trouwens ook weinig kennis van heb).quote:Op zondag 21 januari 2024 13:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke man, dan niet. Wat moet ik nou met zo'n reactie?
[..]
Mijn vraag blijft staan:
En stel dat je gelijk hebt wat betreft de critici van Orban. Wat verandert dat aan wat er gaande is in Hongarije? Is dat dan plots oke?
Als je er 'weinig kennis' van hebt of 'geen standpunt hebt ingenomen', waarom reageer je dan met wijzen naar critici die ook censuur zouden willen opleggen?quote:Op zondag 21 januari 2024 13:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die vraag blijft niet staan, want ik kan niets met een vraag mbt een kwestie waar ik geen standpunt over heb ingenomen. Ik noem twee, drie dingen die ik positief vind aan het beleid van Orban en jij wilt mij vervolgens een aspect van zijn beleid laten verdedigen waar ik niets over heb gezegd (en trouwens ook weinig kennis van heb).
Plus dat we eindelijk van de problematiek af zijn rond gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht, geen homoseksualiteit meer zien in de media, bibliotheken, op scholen, etc.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, ik denk het eigenlijk wel ja, dan komt er geen migrant meer binnen en worden er waarschijnlijk ook een boel uitgezet die hier gewoon niet horen te zijn. Bovendien zou het een zero-tolerance beleid opleveren mbt criminaliteit en terrorisme.
Je kent mijn mening ondertussen wel mbt dit soort onderwerpen als het over kinderen gaat.quote:Op zondag 21 januari 2024 14:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Plus dat we eindelijk van de problematiek af zijn rond gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht, geen homoseksualiteit meer zien in de media, bibliotheken, op scholen, etc.
Met als bonus dat je je buren kunt aangeven als die toch met kinderen omgaan terwijl ze homoseksueel zijn.
Daarom verbaast het me dat je een voorstander bent van Orban.quote:Op zondag 21 januari 2024 15:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je kent mijn mening ondertussen wel mbt dit soort onderwerpen als het over kinderen gaat.
De bijbel is toch al redelijk sterk vertegenwoordig op de Amerikaanse scholen?quote:Op zondag 21 januari 2024 18:04 schreef stinkielinkie het volgende:
Joy Reid Argues That Books With Rape And Pedophilia Should Be In Schools
De vraag was wil je iemand als Orban hier. Dat is een totaalplaatje, inclusief vrij extreme eigenschappen, die je dan blijkbaar voor lief neemt als je zo'n iemand hier wil om oa migratie in te perken.quote:Op zondag 21 januari 2024 13:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die vraag blijft niet staan, want ik kan niets met een vraag mbt een kwestie waar ik geen standpunt over heb ingenomen. Ik noem twee, drie dingen die ik positief vind aan het beleid van Orban en jij wilt mij vervolgens een aspect van zijn beleid laten verdedigen waar ik niets over heb gezegd (en trouwens ook weinig kennis van heb).
Gesponsord en bestuurd door reptielen.quote:Op zondag 21 januari 2024 22:46 schreef Kansenjongere het volgende:
DeSantis is het prototype republikein, geen ideeën, geen principes, geen ruggengraat.
Het is al van even terug, maar zou je niet meer dit soort opmerkingen willen maken? BNW staat voor iedereen open, zelfs voor degenen die niet eens weten wat een complottheorie is.quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:03 schreef QuidProJoe het volgende:
Naar een plek gaan waar je niets mee hebt, om vervolgens enkel te zuigen, propaganderen en vertellen hoe fout ze wel niet zitten, heeft een nogal religieus karakter. Alsof het een missie is. Een heilige missie. Uiteraard met een vleugje taqiyya.
Je weet het, nu nog ook zelf nog in de praktijk brengen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:46 schreef QuidProJoe het volgende:
[..]
Het is toch een discussieforum? Geef dan ook inhoudelijk antwoord.
Jij ziet liever meer haat, nijd en oorlog tussen landen?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 03:14 schreef Kijkertje het volgende:
[ twitter ]
MTG wil het MAGA-volk zelfs laten geloven dat Trump een einde maakte aan het regime van Kim Jong-Un![]()
Wat is dat toch die bewondering voor Trump's photo-op met Kim Jong-Un? Want meer was het niet. Alsof hij iets gepresteerd heeft waar andere leiders niet toe in staat waren geweest of zo.
Natuurlijk waren ze dat wel, ze kozen er alleen (terecht) voor om dat juist niet te doen als geen onderhandelingen aan vooraf zijn gegaan die tot toezeggingen leiden anders is het een doodlopende weg en profiteert de Noord-Koreaanse dictator alleen maar van de gelegenheid. Wat dus ook gebeurde onder Trump.
Diplomaatje hoor
Wat een idiote conclusie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jij ziet liever meer haat, nijd en oorlog tussen landen?
Trump was voorstander van goede en eerlijke handelsrelaties en was niet op (proxy)oorlogspad.quote:
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Trump was voorstander van goede en eerlijke handelsrelaties en was niet op (proxy)oorlogspad.
Beetje onzin om hem te aanbidden maar dat is toch juist goed?
Een veel voorkomende fout die ik maak is denken dat anderen vanuit een soortgelijk moraal denken en handelen. Iemand als ik is pro-vrede, en ziet vrede als wenselijk. Dat is helaas niet iets dat alle anderen ook als kernwaarde hebben.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jij ziet liever meer haat, nijd en oorlog tussen landen?
quote:
Is dus al begonnen voordat Trump president werd.quote:The U.S. provides billions of dollars of arms to the Saudi-led coalition fighting against Iran-backed rebels in Yemen. Members of Congress have expressed concern about the thousands of civilians killed in coalition airstrikes since the conflict began in 2014. The fighting in the Arab world’s poorest country also has left millions suffering from food and medical care shortages and has pushed the country to the brink of famine.
Trump was een zwakke leider die te druk was met slachtoffer spelen over binnenlandse trivialiteiten. Ondertussen walsen landen als China en Rusland over zijn fragiele karakter heen. Oorlogspad is nooit wenselijk maar er bestaat een verschil tussen willekeurig bommen gooien en wel je tanden laten zien.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Trump was voorstander van goede en eerlijke handelsrelaties en was niet op (proxy)oorlogspad.
Beetje onzin om hem te aanbidden maar dat is toch juist goed?
En waarom vind je hem een zwakke leider?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Trump was een zwakke leider die te druk was met slachtoffer spelen over binnenlandse trivialiteiten. Ondertussen walsen landen als China en Rusland over zijn fragiele karakter heen. Oorlogspad is nooit wenselijk maar er bestaat een verschil tussen willekeurig bommen gooien en wel je tanden laten zien.
Maargoed, het was na de meeting tussen hem en Putin vrij duidelijk dat Putin het ventje compleet in z'n macht heeft. Natuurlijk gaat hij hem geen strobreed in de weg liggen.
Omdat Amerika een wereldmacht is maar hij het liefst dat allemaal weg laat glippen. En omdat je de angst en ontzag in zijn ogen zag in zijn bezoek aan Putin. En omdat hij een slachtoffersfetish heeft. Het knaapje kan het alleen maar hebben over hoe mensen hem aanvallen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En waarom vind je hem een zwakke leider?
Dus jij ziet liever overal oorlog zoals de afgelopen decennia?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:18 schreef ems. het volgende:
[..]
Omdat Amerika een wereldmacht is maar hij het liefst dat allemaal weg laat glippen. En omdat je de angst en ontzag in zijn ogen zag in zijn bezoek aan Putin. En omdat hij een slachtoffersfetish heeft. Het knaapje kan het alleen maar hebben over hoe mensen hem aanvallen.
Kernachtig samengevat is deze man nog niet geschikt als zitplaats. Onder hem wordt Amerika, en dus het westen, alleen maar zwakker en meer verdeeld.
Ja. Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Dat ik overal liever oorlog zie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus jij ziet liever overal oorlog zoals de afgelopen decennia?
Om te laten zien hoe sterk het westen is.
Is het ooit bij je opgekomen dat niet bijster relevant is wat wij willen, maar dat landen zoals Rusland en China de westerse hegemonie spuugzat zijn en ons daarom bewust uitdagen. Daar moeten wij als westen iets mee. We kunnen op onze handen omhoog steken en op onze rug gaan liggen, maar dat verandert niets aan de strategie van onze uitdagers. Met name China zal zijn mondiale invloed blijven uitbreiden, ook als wij Peking koste wat kost te vriend willen houden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze enkel de USA zat zijn met hun oorlogen?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is het ooit bij je opgekomen dat niet bijster relevant is wat wij willen, maar dat landen zoals Rusland en China de westerse hegemonie spuugzat zijn en ons daarom bewust uitdagen. Daar moeten wij als westen iets mee. We kunnen op onze handen omhoog steken en op onze rug gaan liggen, maar dat verandert niets aan de strategie van onze uitdagers. Met name China zal zijn mondiale invloed blijven uitbreiden, ook als wij Peking koste wat kost te vriend willen houden.
Juist een zwakker Amerika zorgt voor meer oorlog in de wereld.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Juist een zwakker Amerika zorgt voor meer oorlog in de wereld.
China bekijkt de wereld door een heel andere bril dan wij. We hoeven er niet bang voor te zijn dat Chinese legers oprukken naar Europa, met als doel de macht hier over te nemen. Peking is ook niet geïnteresseerd in territoriale expansie, behalve dat zij grondgebied toe wil eigenen dat in hun ogen historisch gezien bij China hoort. Vandaar dat Tibet is opgeslokt en dat Xi Taiwan in wil lijven.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze enkel de USA zat zijn met hun oorlogen?
Het China beleid is ook compleet achterlijk, hun kunnen leiders zo dom zijn om volledig afhankelijk te zijn van China en verwachten dat het geen problemen gaat opleveren?
Maar ik zie China geen oorlog starten hier, die pakken het slimmer aan.
Ze maken ons afhankelijk van hun en kopen belangrijke infrastructuur op.
Ik zie China ons ook niet uitdagen.
Veel dictators vrezen nog altijd de torn van het westen. Niet alleen zijn ze bang om een lading bommen op hun kop te krijgen, maar ook onze (met name die van de VS) economische kracht boezemt angst in.quote:
Die laatste alinea is in mijn ogen juist de oorzaak van veel oorlogen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
China bekijkt de wereld door een heel andere bril dan wij. We hoeven er niet bang voor te zijn dat Chinese legers oprukken naar Europa, met als doel de macht hier over te nemen. Peking is ook niet geïnteresseerd in territoriale expansie, behalve dat zij grondgebied toe wil eigenen dat in hun ogen historisch gezien bij China hoort. Vandaar dat Tibet is opgeslokt en dat Xi Taiwan in wil lijven.
Maar China zal er wel alles aan doen om zijn belangen te beschermen, desnoods met militair ingrijpen. En die belangen strekken zich steeds verder uit over de hele wereld en botsen daardoor steeds vaker met die van het westen. Het probleem is ook dat China de wereld naar zijn hand probeert te zetten en wil inrichten volgens een model dat het meest gunstig is voor Peking.
Het is goed om te weten dat de huidige wereld is gestoeld op westerse principes: democratie en mensenrechten staan hoog in het vaandel. Daar zijn instituties zoals de VN, de Wereldbank en het IMF op gebouwd. Maar China wil een ander soort wereld creëren, met andere waarden en belangen. Dat klinkt natuurlijk weinig zorgwekkend, maar dat is een wereld waarin het westen tweede viool speelt. Hoe dat er precies uit komt te zien weet niemand, maar de kans is klein dat wij daar beter van worden.
Dit boek van Rob de Wijk is het lezen waard.
Volgens mij zijn die dictators geen gevaar voor ons, wat ze in hun eigen land doen is niet mijn probleem.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Veel dictators vrezen nog altijd de torn van het westen. Niet alleen zijn ze bang om een lading bommen op hun kop te krijgen, maar ook onze (met name die van de VS) economische kracht boezemt angst in.
Als deze macht wegvalt hebben onderdrukkers en dictators vrij spel. Wie gaat ze anders tot de orde roepen? Kersverse wereldmacht China? Peking interesseert het geen ene reet, zolang al dat wapengekletter Chinese belangen maar niet schaadt.
Daar ben ik het deels mee eens. Aan de andere kant heeft die 'opdringerigheid' ook een afschrikkende werking, zoals ik al opmerkte in mijn vorige post. Maar met cynische leiders aan het roer kan die 'opdringerigheid' ook weer leiden tot een hoop onnodig bloedvergieten. Zie de Amerikaanse bemoeizucht in Zuid-Amerika.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Die laatste alinea is in mijn ogen juist de oorzaak van veel oorlogen.
Waarom moeten "wij" overal onze manier van leven opdringen en zien we het als een gevaar als andere landen dat bij ons proberen.
Beetje kortzichtig vind ik dat, alsof wij superieur zijn aan landen die anders leven dan wij.
Laten we gewoon zaken met elkaar doen en andere mensen in hun waarde laten.
Zeker, qua welvaart ben ik het met je eens.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar ben ik het deels mee eens. Aan de andere kant heeft die 'opdringerigheid' ook een afschrikkende werking, zoals ik al opmerkte in mijn vorige post. Maar met cynische leiders aan het roer kan die 'opdringerigheid' ook weer leiden tot een hoop onnodig bloedvergieten. Zie de Amerikaanse bemoeizucht in Zuid-Amerika.
Het is een ingewikkeld vraagstuk. Maar besef wel dat wij onze welvaart voor een groot deel hebben te danken aan die westerse hegemonie. Een wereld die wordt gedomineerd door China en zijn bondgenoten pakt niet per se gunstig uit voor ons. Ook omdat China nogal wat wrok koestert richting het westen - met name de Britten. Peking houdt het westen namelijk verantwoordelijk voor de eeuw van vernedering.
Ja, dat is verder prima.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die dictators geen gevaar voor ons, wat ze in hun eigen land doen is niet mijn probleem.
Dan was Koeweit onderdeel van Irak geworden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, dat is verder prima.
Maar jij leek 'al die oorlogen' te hekelen. Wat denk je dat er gebeurt als geen enkel land meer optreedt als politieagent? Wat als niemand ingreep toen Irak in 1991 Koeweit binnenviel?
We hoeven niet bang te zijn voor een Chinese bezettingsmacht, a la de nazi's. Maar de Chinezen zijn wel de technologische wedloop aan het winnen, waaronder de strijd om 5G. Als China als winnaar uit de bus komt heeft dat immense gevolgen voor de wijze waarop wij onze technologie gebruiken, wat neerkomt op een vorm van Chinese dominantie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zeker, qua welvaart ben ik het met je eens.
En ik zit ook niet te wachten op een Chinese dominantie hier.
Klopt. En dat was ook meteen een signaal geweest naar andere landen met territoriale ambities: 'doe je ding, wij grijpen niet in'.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan was Koeweit onderdeel van Irak geworden.
Klopt en daarom moeten we dus meer lokaal gaan produceren maar we zitten onszelf in de weg met onze regeltjes.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We hoeven niet bang te zijn voor een Chinese bezettingsmacht, a la de nazi's. Maar de Chinezen zijn wel de technologische wedloop aan het winnen, waaronder de strijd om 5G. Als China als winnaar uit de bus komt heeft dat immense gevolgen voor de wijze waarop wij onze technologie gebruiken, wat neerkomt op een vorm van Chinese dominantie.
En nu is er minder oorlog?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. En dat was ook meteen een signaal geweest naar andere landen met territoriale ambities: 'doe je ding, wij grijpen niet in'.
Kortom, meer oorlog en ellende.
Sure.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:30 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Klopt en daarom moeten we dus meer lokaal gaan produceren maar we zitten onszelf in de weg met onze regeltjes.
Ik hijs de Amerikanen dan ook niet op het schild. Niet voor niets wees ik in mijn eerdere bijdrage naar de ellende die de VS heeft aangericht met haar bemoeizucht in Latijns Amerika. Maar ik waarschuw alleen dat het alternatief - geen politieagent - niet per se beter is.quote:En nu is er minder oorlog?
Kijk hoeveel doden er zijn gevallen?
En de USA grijpt niet in vanwege die arme mensen in Koeweit.
Dat doen ze gewoon uit eigenbelang.
Toevallig worden er met name dictators aangepakt van landen met veel grondstoffen of landen die van de petrodollar af willen.
Moet je eens proberen om wat Amerikanen te gaan veroordelen voor misdaden tegen de mensheid in den Haag.
Kijken of ze dan nog onze vriend zijn.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met Latijns Amerika.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sure.
Maar we hebben het nu over technologie. Internet is een grensoverschrijdende, westerse uitvinding. Wat als internet was ontstaan in China en het globale gebruik ervan werd gedicteerd door Peking?
Die kant ga je dus op als China de technologische wedloop wint.
[..]
Ik hijs de Amerikanen dan ook niet op het schild. Niet voor niets wees ik in mijn eerdere bijdrage naar de ellende die de VS heeft aangericht met haar bemoeizucht in Latijns Amerika. Maar ik waarschuw alleen dat het alternatief - geen politieagent - niet per se beter is.
De Amerikanen hadden nogal de neiging om hun invloed aan te wenden om 'onwelgevallige' regimes in Zuid-Amerika onklaar te maken. Daar heeft Chili bijvoorbeeld het schrikbewind van Pinochet aan te danken.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat je bedoeld met Latijns Amerika.
Maar Rusland is lang bezig geweest om zijn militaire invloed daar uit te breiden.
Ik kan wel begrijpen dat de USA geen vijandige militaire basis aan zijn grens wilt hebben en daar actie tegen onderneemt.
Helaas zijn het wel bloedige interventies geweest.
Ik zie meer heil in allianties dan in een land wat als politieagent gaat optreden.
Hoe meer vrienden je hebt des te minder kans op oorlog.
Een land wat als politieagent gaat optreden doet dat toch vaak uit eigenbelang.
Ja ik heb dan weer het idee dat de USA de NAVO misbruikt om Rusland klem te zetten.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De Amerikanen hadden nogal de neiging om hun invloed aan te wenden om 'onwelgevallige' regimes in Zuid-Amerika onklaar te maken. Daar heeft Chili bijvoorbeeld het schrikbewind van Pinochet aan te danken.
Het westen doet ook aan allianties, denk alleen maar aan de NAVO. Maar soms is afschrikking het enige dat werkt, zie wederom de eerste Golfoorlog. En ja, het westen handelt soms ook uit eigenbelang. Maar ook een agent met slechte eigenschappen valt meestal te prefereren boven helemaal geen agent.
En naar allianties moet je altijd streven, maar dat betekent niet altijd dat het zin heeft. Je kunt tig bondgenootschappen aangaan met China, maar dat zal Peking er niet van weerhouden om binnen enkele jaren Taiwan op te eisen, desnoods met geweld.
Klopt, Saddam heeft ook aangegeven dat hij Koeweit binnen viel in de veronderstelling dat de VS zich afzijdig zou houden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt. En dat was ook meteen een signaal geweest naar andere landen met territoriale ambities: 'doe je ding, wij grijpen niet in'.
Kortom, meer oorlog en ellende.
Hoezo zet de NAVO Rusland klem?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ik heb dan weer het idee dat de USA de NAVO misbruikt om Rusland klem te zetten.
Net zoals Rusland in midden-Amerika heeft gedaan.
Al ben ik wel voorstander van de NAVO.
Taiwan is ook weer een geval apart.
Het wordt maar door weinig landen erkent.
Omdat landen er nu rekening mee moeten houden dat ze met de VS te maken krijgen als ze landjepik willen doen.quote:
Navo is een verdediging alliantie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:27 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat heb ik je al een paar keer uitgelegd in het daar voor bestemde topic.
Ik ben meer pragmatisch denk ik.. Ik zoek wel gewoon vluchten met een Airbus uit...quote:Op woensdag 24 januari 2024 01:18 schreef Kijkertje het volgende:
Vliegtuigmaatschappijen worden sinds de calamiteit van een defecte deur van een Boeing-vliegtuig nu aangevallen op hun DEI-beleid door de anti-'woke'-brigade:
[ twitter ]
En dat is allemaal de schuld van hun diversiteits-beleid!quote:Op woensdag 24 januari 2024 01:50 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Ik ben meer pragmatisch denk ik.. Ik zoek wel gewoon vluchten met een Airbus uit...Al zag ik daar vandaag ook een verontrustend bericht over. Iets met missende schroeven in een vleugel... Je zou haast niet meer durven vliegen.
Ow geen idee, zag alleen weer Boeiing iets.... Echt de rest boeit me niet. Wil gewoon veilig kunnen vliegen. Maar schijnt dus bij Airbus ook kut te kunnen zijn.quote:Op woensdag 24 januari 2024 01:55 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
En is allemaal de schuld van hun diversiteits-beleid!
Maar daar hebben minderheidsgroepen weinig aan als ze een baan zoekenquote:Op woensdag 24 januari 2024 01:57 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Ow geen idee, zag alleen weer Boeiing iets.... Echt de rest boeit me niet. Wil gewoon veilig kunnen vliegen. Maar schijnt dus bij Airbus ook kut te kunnen zijn.
Over diversiteit gesproken, ik doe daar serieus niet aan.. Ieder mens is voor mij gelijk hoor.
Want? Heb vorig jaar nog iemand bij ons aangenomen die nu zijn 2e jaar ingaat bij ons. Uit wat men noemt een probleemgroep in Nederland en zonder opleiding. Na half jaar intensieve begeleiding draait beter mee dan de meeste HBO'ers bij ons. Wij gaan deze weg vaker bewandelen.quote:Op woensdag 24 januari 2024 02:00 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar daar hebben minderheidsgroepen weinig aan als ze een baan zoeken
Maar niet ieder bedrijf doet dat zelfs als ze dat wel willen. De man van een vriendin van mij met een bedrijf waagde het om een Surinaamse jongen (op proef) aan te nemen voor de balie. Voldeed prima, sprak vlekkeloos Nederlands maar zijn klanten (vnl tuinders) waren daar dermate ontevreden over dat hij toch maar besloot ervan af te zien.quote:Op woensdag 24 januari 2024 02:03 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Want? Heb vorig jaar nog iemand bij ons aangenomen die nu zijn 2e jaar ingaat bij ons. Uit wat men noemt een probleemgroep in Nederland en zonder opleiding. Na half jaar intensieve begeleiding draait beter mee dan de meeste HBO'ers bij ons. Wij gaan deze weg vaker bewandelen.
Dat is bij ons een beetje anders, hij doet zijn werk echt top als account manager en ja je hoort het accent wel soms. Dan wanneer een klant zegt, "ik wil liever iemand anders" Dan vraag je waarom. En als de reden is dat ie liever iemand anders heeft vanwege de afkomst dan mogen ze direct op zoek naar andere leverancier. Discriminatie ben ik hier op het forum altijd al tegen geweest, en ben wat dat betreft blij dat mijn directeur daar hetzelfde in staat. Dus die backup is er gewoon, zonder overleg dan maar klant weg.quote:Op woensdag 24 januari 2024 02:20 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar niet ieder bedrijf doet dat zelfs als ze dat wel willen. De man van een vriendin van mij met een bedrijf waagde het om een Surinaamse jongen (op proef) aan te nemen voor de balie. Voldeed prima, sprak vlekkeloos Nederlands maar zijn klanten (vnl tuinders) waren daar dermate ontevreden over dat hij toch maar besloot ervan af te zien.
De klant is koning!
Maar goed in de VS zijn het gerichte aanvallen op bedrijven met DEI-beleid, net zoals de aanvallen op universiteiten. Komt allemaal uit de uiterst-conservatieve hoek van denktanks en rijke donoren waarbij gebruik wordt gemaakt van dit soort incidenten die dan gekoppeld worden aan de kwaliteiten van personeel in bedrijven die meer diversiteit nastreven.quote:Op woensdag 24 januari 2024 02:38 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Dat is bij ons een beetje anders, hij doet zijn werk echt top als account manager en ja je hoort het accent wel soms. Dan wanneer een klant zegt, "ik wil liever iemand anders" Dan vraag je waarom. En als de reden is dat ie liever iemand anders heeft vanwege de afkomst dan mogen ze direct op zoek naar andere leverancier. Discriminatie ben ik hier op het forum altijd al tegen geweest, en ben wat dat betreft blij dat mijn directeur daar hetzelfde in staat. Dus die backup is er gewoon, zonder overleg dan maar klant weg.
Weet je, Ik heb al vaker aangegeven dat ik over "the USA" niet echt op de hoogte ben. Dus wat er daar gaande is wil ik me ook niet echt in bemoeien. Ik heb een mening maar die is te weinig gefundeerd om er mee in te gaan in de discussie.quote:Op woensdag 24 januari 2024 02:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar goed in de VS zijn het gerichte aanvallen op bedrijven met DEI-beleid, net zoals de aanvallen op universiteiten. Komt allemaal uit de uiterst-conservatieve hoek van denktanks en rijke donoren waarbij gebruik wordt gemaakt van dit soort incidenten die dan gekoppeld worden aan de kwaliteiten van personeel in bedrijven die meer diversiteit nastreven.
Stond laatst een artikel over in de NYT:
[ twitter ]
[ twitter ]
Uitgebreid draadje van de schrijver:
[ twitter ]
Het is 3u geweest, en dat geeft me niet de tijd me erin te verdiepenquote:Op woensdag 24 januari 2024 02:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar goed in de VS zijn het gerichte aanvallen op bedrijven met DEI-beleid, net zoals de aanvallen op universiteiten. Komt allemaal uit de uiterst-conservatieve hoek van denktanks en rijke donoren waarbij gebruik wordt gemaakt van dit soort incidenten die dan gekoppeld worden aan de kwaliteiten van personeel in bedrijven die meer diversiteit nastreven.
Stond laatst een artikel over in de NYT:
[ twitter ]
[ twitter ]
Uitgebreid draadje van de schrijver:
[ twitter ]
Je hoeft je er ook niet in te verdiepen om in te kunnen schatten dat zo'n racistische opmerking van Charlie Kirk (die de jeugd moet aanspreken) bedoeld is om het diversiteitsbeleid zoveel mogelijk zwart te maken.quote:Op woensdag 24 januari 2024 03:06 schreef loveyoulongtime het volgende:
[..]
Het is 3u geweest, en dat geeft me niet de tijd me erin te verdiepenEn het boeit me ook gewoon niet. Gelijke rechten voor iedereen boeien me wel
Lol, nee. Ik twijfel niet aan iemands capaciteiten als hij de piloot is, of wie voor wat voor whatever job is aangenomen dat lijkt me wel safequote:Op woensdag 24 januari 2024 03:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je hoeft je er ook niet in te verdiepen om in te kunnen schatten dat zo'n racistische opmerking van Charlie Kirk (die de jeugd moet aanspreken) bedoeld is om het diversiteitsbeleid zoveel mogelijk zwart te maken.
Ik neem tenminste aan dat jij bij een zwarte piloot niet direct twijfelt aan zijn capaciteiten en dat is precies het doel ervan. Het heeft ook niets te maken met ontwerpfouten van Boeing.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |