Zoals je zegt, het laatste woord. Met het ontbinden van verdragen bijvoorbeeld, heeft de president het eerste woord.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar in dit spel der machten is het Congres in zekere zin 'de baas'. Dat heeft bij de meeste kwesties het laatste woord, zeker wanneer geld in het spel is. De president kan niet voor niets worden 'ontslagen' door het Congres.
Oh, en de VS is ook een representatieve democratie.
Als de president voor vrijwel alles wat hij doet een meerderheid moet vinden in het congres, waarom heb je er problemen mee als dat ook zou kunnen gelden voor het beëindigen van verdragen?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:36 schreef QuidProJoe het volgende:
[..]
Ik weet hoe de machten gescheiden zijn, ja. Dat doet niets af aan het feitelijke van mijn uitspraak. De president wordt direct verkozen in een manier die tegelijk de wil van het volk en van de staten vertegenwoordigt. De president is het staatshoofd en hoofd van de uitvoerende macht, het Congres vormt de wetgevende macht.
Oh ja, de VS is een republiek. Met een grondwet.
Nou ja, als ik jouw bijdragen goed begrijp heeft de president daar juist het laatste woord. Wie uiteindelijk en definitief beslist, heeft namelijk het laatste woord (misschien was je niet bekend met die uitdrukking).quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:42 schreef QuidProJoe het volgende:
[..]
Zoals je zegt, het laatste woord. Met het ontbinden van verdragen bijvoorbeeld, heeft de president het eerste woord.
Dat komt omdat je, ondanks de uitnodiging, post #50 niet hebt gelezen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou ja, als ik jouw bijdragen goed begrijp heeft de president daar juist het laatste woord. Wie uiteindelijk en definitief beslist, heeft namelijk het laatste woord (misschien was je niet bekend met die uitdrukking).
Die heb ik juist wel gelezen. Je begrijpt ook dat ik je gelijk gaf?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:02 schreef QuidProJoe het volgende:
[..]
Dat komt omdat je, ondanks de uitnodiging, post #50 niet hebt gelezen.
Prima. Maar daar zijn dus voorzieningen voor. Grondwettelijke. Het uithollen van de uitvoerende macht door de wetgevende valt daar vanzelfsprekend niet onder. Dat gaat gewoon in tegen de scheiding van de machten.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die heb ik juist wel gelezen. Je begrijpt ook dat ik je gelijk gaf?
Maar dat de president over de bevoegdheid beschikt om internationale verdragen eenzijdig op te zeggen - zoals de citaten in post #50 suggeren - betekent niet dat ik dat een goede zaak vind.
Tja, het is niet onze grondwet hè.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:48 schreef QuidProJoe het volgende:
Wel raar eigenlijk. Zo pro-ongrondwettelijk handelen zijn, terwijl je zelf al zegt dat Congres in de meeste zaken het laatste woord heeft. Ervoor zijn dat de daadwerkelijke scheiding van de machten nog minder wordt, door middel van het uithollen van de uitvoerende macht.
Raar.
Uiterst raar.
Zouden we het eerder gezien hebben in onze menselijke geschiedenis dat een macht zo werd uitgehold door een andere dat die werden gecombineerd met alle gevolgen van dien?
"A Republic, if you can keep it"
Vertel, wanneer had het voorkomen dat 1 persoon teveel macht heeft negatieve gevolgen?quote:Zouden we het eerder gezien hebben in onze menselijke geschiedenis dat een macht zo werd uitgehold door een andere dat die werden gecombineerd met alle gevolgen van dien?
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 22:28 schreef QuidProJoe het volgende:
[ twitter ]
Deze opsomming van VDH plaatst alles wel in een interessant perspectief. Wellicht een projectief.
quote:Op zondag 21 januari 2024 05:17 schreef Kijkertje het volgende:
Nog een artikel over het 'parasiteren' van NAVO-lidstaten:
[ twitter ]
Intussen beweert Trump natuurlijk nog steeds dat het geld binnenstroomde door zijn 'sterke' optreden.
[ twitter ]
Zie je wel dat hij de bitch van Poetin is ..quote:The crowd looks enthused as Trump brags about telling NATO allies that he would not defend them if Russia attacked
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 22:28 schreef QuidProJoe het volgende:
[ twitter ]
Deze opsomming van VDH plaatst alles wel in een interessant perspectief. Wellicht een projectief.
Trump die Victor Orban prijst.quote:
Kun je hier ook je post inhoudelijk wat meer onderbouwen? Wat zou er onjuist zijn aan deze uitspraak? Als je bijvoorbeeld kijkt naar het migratiebeleid in Hongarije kan ik daar over het algemeen alleen maar respect voor hebben.quote:
En als je naar het geheel kijkt?quote:Op zondag 21 januari 2024 11:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kun je hier ook je post inhoudelijk wat meer onderbouwen? Wat zou er onjuist zijn aan deze uitspraak? Als je bijvoorbeeld kijkt naar het migratiebeleid in Hongarije kan ik daar over het algemeen alleen maar respect voor hebben.
Hmm, ik denk het eigenlijk wel ja, dan komt er geen migrant meer binnen en worden er waarschijnlijk ook een boel uitgezet die hier gewoon niet horen te zijn. Bovendien zou het een zero-tolerance beleid opleveren mbt criminaliteit en terrorisme.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
En als je naar het geheel kijkt?
Zou je een Orban in Nederland als premier willen?
Is dat jouw droom ja? Grenzen dicht voor migranten en een 'boel' mensen het land uit trappen?quote:Op zondag 21 januari 2024 11:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, ik denk het eigenlijk wel ja, dan komt er geen migrant meer binnen en worden er waarschijnlijk ook een boel uitgezet die hier gewoon niet horen te zijn. Bovendien zou het een zero-tolerance beleid opleveren mbt criminaliteit en terrorisme.
Ik zou mijn post even teruglezen, dit staat er namelijk niet. Ik vind het wat dat betreft ook bijzonder om te zien dat je van twee simpele zinnen, weer iets compleet anders weet te maken.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is dat jouw droom ja? Grenzen dicht voor migranten en een 'boel' mensen het land uit trappen?
Daarom formuleer ik het ook als een vraag, Willempie.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zou mijn post even teruglezen, dit staat er namelijk niet. Ik vind het wat dat betreft ook bijzonder om te zien dat je van twee simpele zinnen, weer iets compleet anders weet te maken.
Topshow.quote:Prime minister Viktor Orbán, whom Reporters Without Borders (RSF) has deemed a "press freedom predator", has built a media empire in the last 12 years since 2010 whose outlets follow his party’s orders. They are owned by the Kesma Foundation, which consists of around 500 outlets and gets approximately 85% of the state advertising revenue. Independent media maintain major positions in the market, but they are subject to political, economic, and regulatory pressures.
The chilling effect is very strong, leading to self-censorship among journalists and editors, even though independent journalists are used to being subjects of governmental smear campaigns. The government regularly accuses critical media of disseminating false information and of receiving funding from George Soros, a billionaire of Hungarian and Jewish origin. In addition to this, journalists critical to the government are often harassed online by ruling party supporters. They are attacked by trolls, flooding them with comments with many personal elements, especially to female journalists.
Bron
Ik vind migratie in de context van Nederland, een klein land met een hoge bevolkingsdichtheid en een enorm groot probleem op de woningmarkt, inderdaad een groot thema. Daar kun je nog bij optellen dat het aantoonbaar is dat veel mensen die zich hier vestigen, moeilijk integreren en op verschillende negatieve manieren zijn oververtegenwoordigd.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daarom formuleer ik het ook als een vraag, Willempie.
Er kleven nogal wat twijfelachtigheden aan Orban - en dan druk ik mij nog mild uit. Desondanks zou jij hem graag als premier zien, want migratie.
Vandaar mijn vraag. Vind jij dat thema werkelijk zo belangrijk dat je alle bedenkingen makkelijk terzijde schuift?
Hier heb ik het allemaal niet over gehad. En laten we ook niet doen alsof mensen die kritiek hebben op Orban (vaak zijn dit immers mensen met een bepaalde politieke voorkeur) een probleem hebben met censuur. Sterker nog, men is er zelfs dol op. Hoe meer censuur, hoe beter.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:35 schreef KoosVogels het volgende:
Persvrijheid in het Hongarije van Orban:
[..]
Topshow.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |