Een veel voorkomende fout die ik maak is denken dat anderen vanuit een soortgelijk moraal denken en handelen. Iemand als ik is pro-vrede, en ziet vrede als wenselijk. Dat is helaas niet iets dat alle anderen ook als kernwaarde hebben.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jij ziet liever meer haat, nijd en oorlog tussen landen?
quote:
Is dus al begonnen voordat Trump president werd.quote:The U.S. provides billions of dollars of arms to the Saudi-led coalition fighting against Iran-backed rebels in Yemen. Members of Congress have expressed concern about the thousands of civilians killed in coalition airstrikes since the conflict began in 2014. The fighting in the Arab world’s poorest country also has left millions suffering from food and medical care shortages and has pushed the country to the brink of famine.
Trump was een zwakke leider die te druk was met slachtoffer spelen over binnenlandse trivialiteiten. Ondertussen walsen landen als China en Rusland over zijn fragiele karakter heen. Oorlogspad is nooit wenselijk maar er bestaat een verschil tussen willekeurig bommen gooien en wel je tanden laten zien.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Trump was voorstander van goede en eerlijke handelsrelaties en was niet op (proxy)oorlogspad.
Beetje onzin om hem te aanbidden maar dat is toch juist goed?
En waarom vind je hem een zwakke leider?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:53 schreef ems. het volgende:
[..]
Trump was een zwakke leider die te druk was met slachtoffer spelen over binnenlandse trivialiteiten. Ondertussen walsen landen als China en Rusland over zijn fragiele karakter heen. Oorlogspad is nooit wenselijk maar er bestaat een verschil tussen willekeurig bommen gooien en wel je tanden laten zien.
Maargoed, het was na de meeting tussen hem en Putin vrij duidelijk dat Putin het ventje compleet in z'n macht heeft. Natuurlijk gaat hij hem geen strobreed in de weg liggen.
Omdat Amerika een wereldmacht is maar hij het liefst dat allemaal weg laat glippen. En omdat je de angst en ontzag in zijn ogen zag in zijn bezoek aan Putin. En omdat hij een slachtoffersfetish heeft. Het knaapje kan het alleen maar hebben over hoe mensen hem aanvallen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En waarom vind je hem een zwakke leider?
Dus jij ziet liever overal oorlog zoals de afgelopen decennia?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:18 schreef ems. het volgende:
[..]
Omdat Amerika een wereldmacht is maar hij het liefst dat allemaal weg laat glippen. En omdat je de angst en ontzag in zijn ogen zag in zijn bezoek aan Putin. En omdat hij een slachtoffersfetish heeft. Het knaapje kan het alleen maar hebben over hoe mensen hem aanvallen.
Kernachtig samengevat is deze man nog niet geschikt als zitplaats. Onder hem wordt Amerika, en dus het westen, alleen maar zwakker en meer verdeeld.
Ja. Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Dat ik overal liever oorlog zie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus jij ziet liever overal oorlog zoals de afgelopen decennia?
Om te laten zien hoe sterk het westen is.
Is het ooit bij je opgekomen dat niet bijster relevant is wat wij willen, maar dat landen zoals Rusland en China de westerse hegemonie spuugzat zijn en ons daarom bewust uitdagen. Daar moeten wij als westen iets mee. We kunnen op onze handen omhoog steken en op onze rug gaan liggen, maar dat verandert niets aan de strategie van onze uitdagers. Met name China zal zijn mondiale invloed blijven uitbreiden, ook als wij Peking koste wat kost te vriend willen houden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze enkel de USA zat zijn met hun oorlogen?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is het ooit bij je opgekomen dat niet bijster relevant is wat wij willen, maar dat landen zoals Rusland en China de westerse hegemonie spuugzat zijn en ons daarom bewust uitdagen. Daar moeten wij als westen iets mee. We kunnen op onze handen omhoog steken en op onze rug gaan liggen, maar dat verandert niets aan de strategie van onze uitdagers. Met name China zal zijn mondiale invloed blijven uitbreiden, ook als wij Peking koste wat kost te vriend willen houden.
Juist een zwakker Amerika zorgt voor meer oorlog in de wereld.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Juist een zwakker Amerika zorgt voor meer oorlog in de wereld.
China bekijkt de wereld door een heel andere bril dan wij. We hoeven er niet bang voor te zijn dat Chinese legers oprukken naar Europa, met als doel de macht hier over te nemen. Peking is ook niet geïnteresseerd in territoriale expansie, behalve dat zij grondgebied toe wil eigenen dat in hun ogen historisch gezien bij China hoort. Vandaar dat Tibet is opgeslokt en dat Xi Taiwan in wil lijven.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat ze enkel de USA zat zijn met hun oorlogen?
Het China beleid is ook compleet achterlijk, hun kunnen leiders zo dom zijn om volledig afhankelijk te zijn van China en verwachten dat het geen problemen gaat opleveren?
Maar ik zie China geen oorlog starten hier, die pakken het slimmer aan.
Ze maken ons afhankelijk van hun en kopen belangrijke infrastructuur op.
Ik zie China ons ook niet uitdagen.
Veel dictators vrezen nog altijd de torn van het westen. Niet alleen zijn ze bang om een lading bommen op hun kop te krijgen, maar ook onze (met name die van de VS) economische kracht boezemt angst in.quote:
Die laatste alinea is in mijn ogen juist de oorzaak van veel oorlogen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
China bekijkt de wereld door een heel andere bril dan wij. We hoeven er niet bang voor te zijn dat Chinese legers oprukken naar Europa, met als doel de macht hier over te nemen. Peking is ook niet geïnteresseerd in territoriale expansie, behalve dat zij grondgebied toe wil eigenen dat in hun ogen historisch gezien bij China hoort. Vandaar dat Tibet is opgeslokt en dat Xi Taiwan in wil lijven.
Maar China zal er wel alles aan doen om zijn belangen te beschermen, desnoods met militair ingrijpen. En die belangen strekken zich steeds verder uit over de hele wereld en botsen daardoor steeds vaker met die van het westen. Het probleem is ook dat China de wereld naar zijn hand probeert te zetten en wil inrichten volgens een model dat het meest gunstig is voor Peking.
Het is goed om te weten dat de huidige wereld is gestoeld op westerse principes: democratie en mensenrechten staan hoog in het vaandel. Daar zijn instituties zoals de VN, de Wereldbank en het IMF op gebouwd. Maar China wil een ander soort wereld creëren, met andere waarden en belangen. Dat klinkt natuurlijk weinig zorgwekkend, maar dat is een wereld waarin het westen tweede viool speelt. Hoe dat er precies uit komt te zien weet niemand, maar de kans is klein dat wij daar beter van worden.
Dit boek van Rob de Wijk is het lezen waard.
Volgens mij zijn die dictators geen gevaar voor ons, wat ze in hun eigen land doen is niet mijn probleem.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Veel dictators vrezen nog altijd de torn van het westen. Niet alleen zijn ze bang om een lading bommen op hun kop te krijgen, maar ook onze (met name die van de VS) economische kracht boezemt angst in.
Als deze macht wegvalt hebben onderdrukkers en dictators vrij spel. Wie gaat ze anders tot de orde roepen? Kersverse wereldmacht China? Peking interesseert het geen ene reet, zolang al dat wapengekletter Chinese belangen maar niet schaadt.
Daar ben ik het deels mee eens. Aan de andere kant heeft die 'opdringerigheid' ook een afschrikkende werking, zoals ik al opmerkte in mijn vorige post. Maar met cynische leiders aan het roer kan die 'opdringerigheid' ook weer leiden tot een hoop onnodig bloedvergieten. Zie de Amerikaanse bemoeizucht in Zuid-Amerika.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Die laatste alinea is in mijn ogen juist de oorzaak van veel oorlogen.
Waarom moeten "wij" overal onze manier van leven opdringen en zien we het als een gevaar als andere landen dat bij ons proberen.
Beetje kortzichtig vind ik dat, alsof wij superieur zijn aan landen die anders leven dan wij.
Laten we gewoon zaken met elkaar doen en andere mensen in hun waarde laten.
Zeker, qua welvaart ben ik het met je eens.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar ben ik het deels mee eens. Aan de andere kant heeft die 'opdringerigheid' ook een afschrikkende werking, zoals ik al opmerkte in mijn vorige post. Maar met cynische leiders aan het roer kan die 'opdringerigheid' ook weer leiden tot een hoop onnodig bloedvergieten. Zie de Amerikaanse bemoeizucht in Zuid-Amerika.
Het is een ingewikkeld vraagstuk. Maar besef wel dat wij onze welvaart voor een groot deel hebben te danken aan die westerse hegemonie. Een wereld die wordt gedomineerd door China en zijn bondgenoten pakt niet per se gunstig uit voor ons. Ook omdat China nogal wat wrok koestert richting het westen - met name de Britten. Peking houdt het westen namelijk verantwoordelijk voor de eeuw van vernedering.
Ja, dat is verder prima.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die dictators geen gevaar voor ons, wat ze in hun eigen land doen is niet mijn probleem.
Dan was Koeweit onderdeel van Irak geworden.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, dat is verder prima.
Maar jij leek 'al die oorlogen' te hekelen. Wat denk je dat er gebeurt als geen enkel land meer optreedt als politieagent? Wat als niemand ingreep toen Irak in 1991 Koeweit binnenviel?
We hoeven niet bang te zijn voor een Chinese bezettingsmacht, a la de nazi's. Maar de Chinezen zijn wel de technologische wedloop aan het winnen, waaronder de strijd om 5G. Als China als winnaar uit de bus komt heeft dat immense gevolgen voor de wijze waarop wij onze technologie gebruiken, wat neerkomt op een vorm van Chinese dominantie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zeker, qua welvaart ben ik het met je eens.
En ik zit ook niet te wachten op een Chinese dominantie hier.
Klopt. En dat was ook meteen een signaal geweest naar andere landen met territoriale ambities: 'doe je ding, wij grijpen niet in'.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 15:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan was Koeweit onderdeel van Irak geworden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |