https://www.telegraaf.nl/(...)n?utm_source=Twitterquote:Amsterdam schrapt ’Nootmuskaatstraat’ vanwege associatie met koloniaal verleden
De naam ’Nootmuskaatstraat’ wordt bij nader inzien toch geschrapt, zo besloot het college van B en W. Die zou te gevoelig liggen.
Van de Saffraanlaan en het Salieplein tot aan de Gemberstraat en de Peterseliekade: voor de nieuwe straatnamen in het nieuwbouwproject Marktkwartier West in Amsterdam-West is een blik met kruiden opengetrokken. Eén naam lijkt echter nu al voor ophef te zorgen: de Nootmuskaatstraat wordt vanwege de associatie met het koloniale verleden geschrapt.
Dat bevestigt een woordvoerder van het stadsdeel. In het voormalig Food Center aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam-West worden nieuwe huizen gebouwd. De nieuwe straatnamen met kruidenwaar refereren aan de plek waar jarenlang de centrale markthallen waren gevestigd en levensmiddelen werden verkocht en gekocht.
De naam Nootmuskaatstraat komt er bij nader inzien toch niet, zo besloot het college van burgemeester en wethouders. De straatnaam zou te gevoelig liggen. De Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) handelde namelijk veelal in specerijen, waaronder nootmuskaat.
„De naam is niet geschrapt maar vervangen in een fase waarin deze straatnamen nog niet zijn vastgesteld”, reageert de woordvoerder van het stadsdeel. „De wens om de Nootmuskaatstraat te hernoemen is op aanvraag van stadsdeel West. Reden voor naamswijziging is de mogelijke koloniale associatie. Herbenoeming was mogelijk omdat er nog geen adressen aan gekoppeld waren.”
Brabantse worstenbroodjes
Rogier Havelaar, voorzitter van de Amsterdamse CDA-fractie noemt het besluit om de naam terug te trekken ’onbegrijpelijk.’ „Er zullen best heel verstandige mensen bij die commissie zitten, maar ik begrijp deze afweging echt niet. Nootmuskaat is heerlijk over bijvoorbeeld de aardappelen en ook in veel pastasauzen smaakt het goed. Niet te vergeten de Brabantse worstenbroodjes! Die smaken zo lekker dankzij de nootmuskaat door het gehakt. Nootmuskaat reduceren tot een handelswaar uit het verleden is onterecht, onnodig en onverstandig.”
Havelaar wordt ’zelfs een beetje boos’ van de overweging om de Nootmuskaatstraat te schrappen. „Er zijn lelijke bladzijden in onze geschiedenis, maar dat er nootmuskaat op de schepen van de VOC zit, daar kan de nootmuskaat niets aan doen.”
’We slaan door’
De VVD vroeg donderdag in de commissie-vergadering ook burgemeester Femke Halsema naar de straatnaamrel. „Volgens mij slaan we door”, vond de Amsterdamse VVD-fractie. Halsema schoot in de lach bij het horen van de vraag. Ze wist te vertellen dat het besluit in ieder geval ’geen consequenties’ had, omdat er nog geen adressen zijn toegewezen. „Ik gebruik heel vaak nootmuskaat en ben niet van plan daarmee te stoppen”, voegde ze daar nog aan toe.
De heroverweging van de benaming schiet ook bij Cas van Berkel, fractievertegenwoordiger in Amsterdam van JA21, in het verkeerde keelgat. „De Nootmuskaatstraat cancellen, dat zal de VOC leren! Laten we het Wasabistraat noemen, want in Japan hadden ze alleen een handelspost. Nootmuskaat is een kruid en de namen van de straten in Marktkwartier zijn vernoemd naar kruiden.” Volgens Van Berkel is er dan ook geen reden ’voor morele paniek.’ „Het is overigens nog steeds heerlijk op spruitjes!”
Ook progressief Amsterdam vindt dat dit té woke is. „Ik begrijp dat je soms namen aanpast maar volgens mij lopen we nu teveel met angst en beven langs het kruidenrekje”, reageert D66-fractievoorzitter Rob Hofland.
’Kan niet’
Toch vallen meerdere mensen op X, waar een gebruiker een plattegrond met de nieuwe straatnamen deelde, over de straatnaam. „Werden die kruiden niet aangeleverd door de VOC? Het slavernijverleden?”, schrijft iemand. „Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander.
Anderen zien wel brood in de nieuwe straatnamen. „De straatnamen zijn volledig havermelkelite-bestendig, hoewel ik wel de ’Havermelkgracht’ mis”, grapt iemand. Ook de ’Vanillestraat’ blijkt voer voor hilariteit. „Ik heb nu heel onwenselijke associaties in mijn beelddenkershoofd.”
Niet eerste keer
Het is niet de eerste keer dat er gedoe is over straatnamen in Amsterdam. Een aantal jaar terug laaide de discussie over inclusieve straatnamen op. Straatnamen die refereerden aan het koloniale verleden en VOC-opvarenden, werden tegen het licht gehouden, zoals de Admiraal de Ruijterweg en de Coentunnel (vernoemd naar VOC-gouverneur-generaal Jan Pieterszoon Coen).
Dat spul schijnt best duur te zijn, zo heb ik gehoord.quote:
BedoeNing, dooie.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:20 schreef 111210 het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)n?utm_source=Twitter
Kansloze bedoeling als je het mij vraagt, vanavond gewoon bloemkool met nootmuskaat op het menu!
[poll=6582]
Tot het niet meer verkocht mag worden. Te confronterend als het in de schappen staat.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:24 schreef Smart_ass het volgende:
Kan hier wel om grinniken eigenlijk.
Ironisch genoeg zal de saffraanlaan zelf ook behoorlijk duur zijn.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat spul schijnt best duur te zijn, zo heb ik gehoord.
Aufmachen!!!! Kruidenrekinspectie!!!!!!!!quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Tot het niet meer verkocht mag worden. Te confronterend als het in de schappen staat.
Dan krijgt het een andere naam, net als de chocozoen!quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Tot het niet meer verkocht mag worden. Te confronterend als het in de schappen staat.
Hwt zit hem in dit geval niet in de naam van nootmuskaat toch, maar de associatie van het product zelf.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan krijgt het een andere naam, net als de chocozoen!
was altijd al duurquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee zo gestroord is de wereld geworden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Is dit van de nieuswpaal of zo?
In Amsterdam wonen echt de meeste sneue mensen van dit land.![]()
Ze moeten verder lekker zelf weten hoe ze al die straten daar noemen hoor.![]()
Amsterdam loopt voorop in de parade der waanzin.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee zo gestroord is de wereld geworden.
Dat bijna de informatie van nieuwspaal waarheid gaat worden.
Allemaal buutenlanders.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:28 schreef Toine51 het volgende:
Wat een sneuneuzen daaro zeg...
Maar ja, A'dam he..
Aan de andere kant wat boeit het ook. Wie wil er überhaupt nog in A'dam wonen?
Ga huilen.quote:Toch vallen meerdere mensen op X, waar een gebruiker een plattegrond met de nieuwe straatnamen deelde, over de straatnaam. „Werden die kruiden niet aangeleverd door de VOC? Het slavernijverleden?”, schrijft iemand. „Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander.
Die mensen kunnen beter gewoon een einde maken aan hun leven, dit is toch niks als je zo moet leven.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:32 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ga huilen.
De ondergrens is blijkbaar nog niet bereikt. Wat een stumpers.
Sowieso. Duur is niet inclusief. Want niet iedereen kon dat betalen! Schandalig.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:38 schreef Gunner het volgende:
Deze logica volgende en Bram Peper was nog ergens burgemeester geweest dan was die ook een keer aan de beurt geweest denk ik. Dat haalden we vroeger ook uit de kolonien.
Daar komt de term peperduur vandaan, als er weer eens een schip vol peper verging die daar vandaan kwam.
Da's dan ook een villawijk.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Leek mij ook nieuws om met een korreltje zout te nemen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:20 schreef 111210 het volgende:
Kansloze bedoening als je het mij vraagt
Tja, je moet ook niet op alle slakken zout leggen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:42 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Leek mij ook nieuws om met een korreltje zout te nemen.
Maar nee
Wees blij dat je niet in Wittevrouwen woont. Dat is maar net een graadje minder erg dan Wittemannen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:03 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik wil in Utrecht de Graadt van Roggenweg als naam ter discussie stellen. Rogge wordt namelijk alleen maar in Europa op grote schaal geconsumeerd. Europese dominantie, niet goed voor de diversiteit.
Tamelijk gekruid antwoord ditquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Tja, je moet ook niet op alle slakken zout leggen.
Ach, we weten waar politiek correct Amsterdam de mosterd vandaan haalt.quote:
Dit zie je niet in Den Haag of Utrecht.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:15 schreef HyperViper het volgende:
Lekker daar houden die gekkigheid. Doorgeflipte randstad.
En de Marihuana allee.quote:
Lekker belangrijk ... Die heb je in nagenoeg elke middelgrote stadquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:49 schreef Gia het volgende:
Wat een onzin weer. Gelukkig hebben we hier gewoon een Witte de Withstraat, Trompstraat, Karel Doormanlaan, Van Kinsbergenstraat, Van Speijklaan, enz.... En hoop dat dat mooi zo blijft.
Echt, alsof je de geschiedenis ongedaan kan maken door dergelijke straatnamen te wissen.
Meteen maar Amsterdam hernoemen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:32 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ga huilen.
De ondergrens is blijkbaar nog niet bereikt. Wat een stumpers.
Ik kom wel eens voor de lol in wittevrouwenquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wees blij dat je niet in Wittevrouwen woont. Dat is maar net een graadje minder erg dan Wittemannen.
Dubbelzinnigquote:Op donderdag 18 januari 2024 19:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik kom wel eens voor de lol in wittevrouwen
In Eindhoven ligt nog een Afrikanerwijk, niet middelgroot, maar toch.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Lekker belangrijk ... Die heb je in nagenoeg elke middelgrote stad
Zijn dit niet gewoon gekscherend bedoelde reacties?quote:Toch vallen meerdere mensen op X, waar een gebruiker een plattegrond met de nieuwe straatnamen deelde, over de straatnaam. „Werden die kruiden niet aangeleverd door de VOC? Het slavernijverleden?”, schrijft iemand. „Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander.
Willen ze zelf ook als Wilders PM wordtquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:31 schreef timmmmm het volgende:
Nou en, laat ze in Amsterdam lekker doen wat ze willen. Hek erom en nooit meer naar kijken
Dat gevoel had ik ook. Als ze hier op gereageerd hebben wordt het nog treuriger.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zijn dit niet gewoon gekscherend bedoelde reacties?
Dat heb ik a jarenlang...dat ik om de haverklap denk dat het nieuws oorspronkelijk van De Speld komtquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee zo gestroord is de wereld geworden.
Dat bijna de informatie van nieuwspaal waarheid gaat worden.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef LXIV het volgende:
Ik las dat Hitler ook altijd nootmuskaat over zijn Spätzle strooide!!
Heb je in Amsterdam ook, zoek De Baarsjes maar op.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:49 schreef Gia het volgende:
Gelukkig hebben we hier gewoon een Witte de Withstraat, Trompstraat, Karel Doormanlaan, Van Kinsbergenstraat, Van Speijklaan, enz.... En hoop dat dat mooi zo blijft.
Ik denk het. Ik vermoed dat de negers in de Bijlmer het allemaal geen reet kan schelen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:00 schreef -XOR- het volgende:
Welke debielen bedenken dit? John Leerdam weer bezig?
Dit wordt bedacht door mensen die waarschijnlijk echt denken dat ze het morele geweten van de mensheid zijn, en die dan 's avonds trots op de bank zitten dat zij 'de wereld weer een stukje mooier hebben gemaakt'.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:00 schreef -XOR- het volgende:
Welke debielen bedenken dit? John Leerdam weer bezig?
Je bedoeld dit?quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:38 schreef timmmmm het volgende:
Maar waarom voeren ze dan dan eigenlijk niet verder door in Amsterdam? Die hele grachtengordel plat gooien aub, allemaal van VOC-geld gebouwd.
Weet ik, maar zijn al onderwerp van gesprek geweest om ze te schrappen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:18 schreef Drxx het volgende:
[..]
Heb je in Amsterdam ook, zoek De Baarsjes maar op.
Je gaat je zo langzaamaan afvragen of er ook belangrijke zaken besproken worden. Of er zitten gewoon veel te veel ambtenaren in de gemeenteraadquote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:24 schreef Molo het volgende:
Dit kan niet echt zijn
En als het wel zo is, ik had zo graag bij die vergaderingen geweest![]()
![]()
Heb je wel eens zo´n vergadering op een lokale zender gezien? Man, man, man; wat een stelletje amateurs en kinderen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:00 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je gaat je zo langzaamaan afvragen of er ook belangrijke zaken besproken worden. Of er zitten gewoon veel te veel ambtenaren in de gemeenteraad
Er kan wel een mannetje of 50 minder daar werken volgens mij.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:00 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je gaat je zo langzaamaan afvragen of er ook belangrijke zaken besproken worden. Of er zitten gewoon veel te veel ambtenaren in de gemeenteraad
Wel eens voorbij zien komen ja. Beetje niveau 'VMBO debat voeren bij maatschappijleer'quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Heb je wel eens zo´n vergadering op een lokale zender gezien? Man, man, man; wat een stelletje amateurs en kinderen.
En die gaan dan over (vele) miljoenen.
Hij at ook wortel en had een hond.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef LXIV het volgende:
Ik las dat Hitler ook altijd nootmuskaat over zijn Spätzle strooide!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |