https://www.telegraaf.nl/(...)n?utm_source=Twitterquote:Amsterdam schrapt ’Nootmuskaatstraat’ vanwege associatie met koloniaal verleden
De naam ’Nootmuskaatstraat’ wordt bij nader inzien toch geschrapt, zo besloot het college van B en W. Die zou te gevoelig liggen.
Van de Saffraanlaan en het Salieplein tot aan de Gemberstraat en de Peterseliekade: voor de nieuwe straatnamen in het nieuwbouwproject Marktkwartier West in Amsterdam-West is een blik met kruiden opengetrokken. Eén naam lijkt echter nu al voor ophef te zorgen: de Nootmuskaatstraat wordt vanwege de associatie met het koloniale verleden geschrapt.
Dat bevestigt een woordvoerder van het stadsdeel. In het voormalig Food Center aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam-West worden nieuwe huizen gebouwd. De nieuwe straatnamen met kruidenwaar refereren aan de plek waar jarenlang de centrale markthallen waren gevestigd en levensmiddelen werden verkocht en gekocht.
De naam Nootmuskaatstraat komt er bij nader inzien toch niet, zo besloot het college van burgemeester en wethouders. De straatnaam zou te gevoelig liggen. De Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) handelde namelijk veelal in specerijen, waaronder nootmuskaat.
„De naam is niet geschrapt maar vervangen in een fase waarin deze straatnamen nog niet zijn vastgesteld”, reageert de woordvoerder van het stadsdeel. „De wens om de Nootmuskaatstraat te hernoemen is op aanvraag van stadsdeel West. Reden voor naamswijziging is de mogelijke koloniale associatie. Herbenoeming was mogelijk omdat er nog geen adressen aan gekoppeld waren.”
Brabantse worstenbroodjes
Rogier Havelaar, voorzitter van de Amsterdamse CDA-fractie noemt het besluit om de naam terug te trekken ’onbegrijpelijk.’ „Er zullen best heel verstandige mensen bij die commissie zitten, maar ik begrijp deze afweging echt niet. Nootmuskaat is heerlijk over bijvoorbeeld de aardappelen en ook in veel pastasauzen smaakt het goed. Niet te vergeten de Brabantse worstenbroodjes! Die smaken zo lekker dankzij de nootmuskaat door het gehakt. Nootmuskaat reduceren tot een handelswaar uit het verleden is onterecht, onnodig en onverstandig.”
Havelaar wordt ’zelfs een beetje boos’ van de overweging om de Nootmuskaatstraat te schrappen. „Er zijn lelijke bladzijden in onze geschiedenis, maar dat er nootmuskaat op de schepen van de VOC zit, daar kan de nootmuskaat niets aan doen.”
’We slaan door’
De VVD vroeg donderdag in de commissie-vergadering ook burgemeester Femke Halsema naar de straatnaamrel. „Volgens mij slaan we door”, vond de Amsterdamse VVD-fractie. Halsema schoot in de lach bij het horen van de vraag. Ze wist te vertellen dat het besluit in ieder geval ’geen consequenties’ had, omdat er nog geen adressen zijn toegewezen. „Ik gebruik heel vaak nootmuskaat en ben niet van plan daarmee te stoppen”, voegde ze daar nog aan toe.
De heroverweging van de benaming schiet ook bij Cas van Berkel, fractievertegenwoordiger in Amsterdam van JA21, in het verkeerde keelgat. „De Nootmuskaatstraat cancellen, dat zal de VOC leren! Laten we het Wasabistraat noemen, want in Japan hadden ze alleen een handelspost. Nootmuskaat is een kruid en de namen van de straten in Marktkwartier zijn vernoemd naar kruiden.” Volgens Van Berkel is er dan ook geen reden ’voor morele paniek.’ „Het is overigens nog steeds heerlijk op spruitjes!”
Ook progressief Amsterdam vindt dat dit té woke is. „Ik begrijp dat je soms namen aanpast maar volgens mij lopen we nu teveel met angst en beven langs het kruidenrekje”, reageert D66-fractievoorzitter Rob Hofland.
’Kan niet’
Toch vallen meerdere mensen op X, waar een gebruiker een plattegrond met de nieuwe straatnamen deelde, over de straatnaam. „Werden die kruiden niet aangeleverd door de VOC? Het slavernijverleden?”, schrijft iemand. „Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander.
Anderen zien wel brood in de nieuwe straatnamen. „De straatnamen zijn volledig havermelkelite-bestendig, hoewel ik wel de ’Havermelkgracht’ mis”, grapt iemand. Ook de ’Vanillestraat’ blijkt voer voor hilariteit. „Ik heb nu heel onwenselijke associaties in mijn beelddenkershoofd.”
Niet eerste keer
Het is niet de eerste keer dat er gedoe is over straatnamen in Amsterdam. Een aantal jaar terug laaide de discussie over inclusieve straatnamen op. Straatnamen die refereerden aan het koloniale verleden en VOC-opvarenden, werden tegen het licht gehouden, zoals de Admiraal de Ruijterweg en de Coentunnel (vernoemd naar VOC-gouverneur-generaal Jan Pieterszoon Coen).
Dat spul schijnt best duur te zijn, zo heb ik gehoord.quote:
BedoeNing, dooie.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:20 schreef 111210 het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)n?utm_source=Twitter
Kansloze bedoeling als je het mij vraagt, vanavond gewoon bloemkool met nootmuskaat op het menu!
[poll=6582]
Tot het niet meer verkocht mag worden. Te confronterend als het in de schappen staat.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:24 schreef Smart_ass het volgende:
Kan hier wel om grinniken eigenlijk.
Ironisch genoeg zal de saffraanlaan zelf ook behoorlijk duur zijn.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat spul schijnt best duur te zijn, zo heb ik gehoord.
Aufmachen!!!! Kruidenrekinspectie!!!!!!!!quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Tot het niet meer verkocht mag worden. Te confronterend als het in de schappen staat.
Dan krijgt het een andere naam, net als de chocozoen!quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Tot het niet meer verkocht mag worden. Te confronterend als het in de schappen staat.
Hwt zit hem in dit geval niet in de naam van nootmuskaat toch, maar de associatie van het product zelf.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan krijgt het een andere naam, net als de chocozoen!
was altijd al duurquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee zo gestroord is de wereld geworden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Is dit van de nieuswpaal of zo?
In Amsterdam wonen echt de meeste sneue mensen van dit land.![]()
Ze moeten verder lekker zelf weten hoe ze al die straten daar noemen hoor.![]()
Amsterdam loopt voorop in de parade der waanzin.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee zo gestroord is de wereld geworden.
Dat bijna de informatie van nieuwspaal waarheid gaat worden.
Allemaal buutenlanders.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:28 schreef Toine51 het volgende:
Wat een sneuneuzen daaro zeg...
Maar ja, A'dam he..
Aan de andere kant wat boeit het ook. Wie wil er überhaupt nog in A'dam wonen?
Ga huilen.quote:Toch vallen meerdere mensen op X, waar een gebruiker een plattegrond met de nieuwe straatnamen deelde, over de straatnaam. „Werden die kruiden niet aangeleverd door de VOC? Het slavernijverleden?”, schrijft iemand. „Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander.
Die mensen kunnen beter gewoon een einde maken aan hun leven, dit is toch niks als je zo moet leven.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:32 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ga huilen.
De ondergrens is blijkbaar nog niet bereikt. Wat een stumpers.
Sowieso. Duur is niet inclusief. Want niet iedereen kon dat betalen! Schandalig.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:38 schreef Gunner het volgende:
Deze logica volgende en Bram Peper was nog ergens burgemeester geweest dan was die ook een keer aan de beurt geweest denk ik. Dat haalden we vroeger ook uit de kolonien.
Daar komt de term peperduur vandaan, als er weer eens een schip vol peper verging die daar vandaan kwam.
Da's dan ook een villawijk.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Leek mij ook nieuws om met een korreltje zout te nemen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:20 schreef 111210 het volgende:
Kansloze bedoening als je het mij vraagt
Tja, je moet ook niet op alle slakken zout leggen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:42 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Leek mij ook nieuws om met een korreltje zout te nemen.
Maar nee
Wees blij dat je niet in Wittevrouwen woont. Dat is maar net een graadje minder erg dan Wittemannen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:03 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik wil in Utrecht de Graadt van Roggenweg als naam ter discussie stellen. Rogge wordt namelijk alleen maar in Europa op grote schaal geconsumeerd. Europese dominantie, niet goed voor de diversiteit.
Tamelijk gekruid antwoord ditquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Tja, je moet ook niet op alle slakken zout leggen.
Ach, we weten waar politiek correct Amsterdam de mosterd vandaan haalt.quote:
Dit zie je niet in Den Haag of Utrecht.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:15 schreef HyperViper het volgende:
Lekker daar houden die gekkigheid. Doorgeflipte randstad.
En de Marihuana allee.quote:
Lekker belangrijk ... Die heb je in nagenoeg elke middelgrote stadquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:49 schreef Gia het volgende:
Wat een onzin weer. Gelukkig hebben we hier gewoon een Witte de Withstraat, Trompstraat, Karel Doormanlaan, Van Kinsbergenstraat, Van Speijklaan, enz.... En hoop dat dat mooi zo blijft.
Echt, alsof je de geschiedenis ongedaan kan maken door dergelijke straatnamen te wissen.
Meteen maar Amsterdam hernoemen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:32 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ga huilen.
De ondergrens is blijkbaar nog niet bereikt. Wat een stumpers.
Ik kom wel eens voor de lol in wittevrouwenquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wees blij dat je niet in Wittevrouwen woont. Dat is maar net een graadje minder erg dan Wittemannen.
Dubbelzinnigquote:Op donderdag 18 januari 2024 19:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik kom wel eens voor de lol in wittevrouwen
In Eindhoven ligt nog een Afrikanerwijk, niet middelgroot, maar toch.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
Lekker belangrijk ... Die heb je in nagenoeg elke middelgrote stad
Zijn dit niet gewoon gekscherend bedoelde reacties?quote:Toch vallen meerdere mensen op X, waar een gebruiker een plattegrond met de nieuwe straatnamen deelde, over de straatnaam. „Werden die kruiden niet aangeleverd door de VOC? Het slavernijverleden?”, schrijft iemand. „Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander.
Willen ze zelf ook als Wilders PM wordtquote:Op donderdag 18 januari 2024 17:31 schreef timmmmm het volgende:
Nou en, laat ze in Amsterdam lekker doen wat ze willen. Hek erom en nooit meer naar kijken
Dat gevoel had ik ook. Als ze hier op gereageerd hebben wordt het nog treuriger.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zijn dit niet gewoon gekscherend bedoelde reacties?
Dat heb ik a jarenlang...dat ik om de haverklap denk dat het nieuws oorspronkelijk van De Speld komtquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee zo gestroord is de wereld geworden.
Dat bijna de informatie van nieuwspaal waarheid gaat worden.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef LXIV het volgende:
Ik las dat Hitler ook altijd nootmuskaat over zijn Spätzle strooide!!
Heb je in Amsterdam ook, zoek De Baarsjes maar op.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:49 schreef Gia het volgende:
Gelukkig hebben we hier gewoon een Witte de Withstraat, Trompstraat, Karel Doormanlaan, Van Kinsbergenstraat, Van Speijklaan, enz.... En hoop dat dat mooi zo blijft.
Ik denk het. Ik vermoed dat de negers in de Bijlmer het allemaal geen reet kan schelen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:00 schreef -XOR- het volgende:
Welke debielen bedenken dit? John Leerdam weer bezig?
Dit wordt bedacht door mensen die waarschijnlijk echt denken dat ze het morele geweten van de mensheid zijn, en die dan 's avonds trots op de bank zitten dat zij 'de wereld weer een stukje mooier hebben gemaakt'.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:00 schreef -XOR- het volgende:
Welke debielen bedenken dit? John Leerdam weer bezig?
Je bedoeld dit?quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:38 schreef timmmmm het volgende:
Maar waarom voeren ze dan dan eigenlijk niet verder door in Amsterdam? Die hele grachtengordel plat gooien aub, allemaal van VOC-geld gebouwd.
Weet ik, maar zijn al onderwerp van gesprek geweest om ze te schrappen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:18 schreef Drxx het volgende:
[..]
Heb je in Amsterdam ook, zoek De Baarsjes maar op.
Je gaat je zo langzaamaan afvragen of er ook belangrijke zaken besproken worden. Of er zitten gewoon veel te veel ambtenaren in de gemeenteraadquote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:24 schreef Molo het volgende:
Dit kan niet echt zijn
En als het wel zo is, ik had zo graag bij die vergaderingen geweest![]()
![]()
Heb je wel eens zo´n vergadering op een lokale zender gezien? Man, man, man; wat een stelletje amateurs en kinderen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:00 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je gaat je zo langzaamaan afvragen of er ook belangrijke zaken besproken worden. Of er zitten gewoon veel te veel ambtenaren in de gemeenteraad
Er kan wel een mannetje of 50 minder daar werken volgens mij.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:00 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je gaat je zo langzaamaan afvragen of er ook belangrijke zaken besproken worden. Of er zitten gewoon veel te veel ambtenaren in de gemeenteraad
Wel eens voorbij zien komen ja. Beetje niveau 'VMBO debat voeren bij maatschappijleer'quote:Op vrijdag 19 januari 2024 12:02 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Heb je wel eens zo´n vergadering op een lokale zender gezien? Man, man, man; wat een stelletje amateurs en kinderen.
En die gaan dan over (vele) miljoenen.
Hij at ook wortel en had een hond.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef LXIV het volgende:
Ik las dat Hitler ook altijd nootmuskaat over zijn Spätzle strooide!!
Aan het verschepen van rogge werd meer verdiend dan met al die specerijen dus dat moet weg, we moeten natuurlijk wel het idee in stand houden dat Nederland rijk is geworden over de ruggen van bruine mensen zodat die allemaal hierheen kunnen komen om hun rechtmatig stuk van de Nederlandse welvaart op te eisen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:03 schreef Magister_Artium het volgende:
Ik wil in Utrecht de Graadt van Roggenweg als naam ter discussie stellen. Rogge wordt namelijk alleen maar in Europa op grote schaal geconsumeerd. Europese dominantie, niet goed voor de diversiteit.
Ik heb gehoord dat het altijd al duur is geweest.quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Mag welquote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:52 schreef Harvest89 het volgende:
Eigenlijk zowat de enige specerij die jarenlang over een saai bordje Hollandse kost werd gegooid, en dat mag dus ook niet meer. #OPHEF
De enige mensen die in paniek zijn, zijn de arme stakkers die vernemen dat er een straat naar nootmuskaat vernoemd wordt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:52 schreef Blastbeat het volgende:
Toch ook wel leuk hoe dat dan gaat. Er komt een kruidenwijk.
Leuk. O, nootmuskaat. Heeft dat niet te veel associaties met dat uitmoorden en platbranden van hele eilanden? O ja, fuck. Noemen we die straat wel peterselie.
Hop, wokofoob Nederland meteen helemaal in paniek.
Nou, neem het topic nog even rustig door, zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:05 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
De enige mensen die in paniek zijn, zijn de arme stakkers die vernemen dat er een straat naar nootmuskaat vernoemd wordt.
Haha.
Citeer voor mij de posts waarbij je het idee hebt dat deze mensen in paniek zijn, ik zie ze namelijk niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:11 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nou, neem het topic nog even rustig door, zou ik zeggen.
Goed, ophef dan. Terwijl er echt helemaal niks aan de hand is.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:13 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Citeer voor mij de posts waarbij je het idee hebt dat deze mensen in paniek zijn, ik zie ze namelijk niet.
Wie schiet er als eerste in de woke-modus en cancelt deze naam?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:11 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nou, neem het topic nog even rustig door, zou ik zeggen.
Ik vind je reactie een mooi voorbeeld van wokofobie.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:25 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Wie schiet er als eerste in de woke-modus en cancelt deze naam?
Nogal logisch dat er in dit topic er zo op gereageerd wordt..
Dit land is op woke/cancel gebied totaal doorgeslagen..
Alles moet verboden worden wat maar een weempje van de "foute" geschiedenis heeft..
En tegelijk laten we een ideologie toe die er Middeleeuwse ideeën erop nahoudt...
Nou nou wat een ophef, er lachen wat users om de hysterie rond de naamgeving van wat straten. Niemand roept er op om a la kozp naar amsterdam te trekken om ze te dwingen deze straat alsnog zo te noemen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:24 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Goed, ophef dan. Terwijl er echt helemaal niks aan de hand is.
Dat hele zogenaamde woke-gedoe wordt echt enorm overschat.
Ik som op;quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:24 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat hele zogenaamde woke-gedoe wordt echt enorm overschat.
Goed, ook geen 'ophef' dan. Vind je het woord 'aandacht' ook nog te gevoelig liggen?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nou nou wat een ophef, er lachen wat users om de hysterie rond de naamgeving van wat straten. Niemand roept er op om a la kozp naar amsterdam te trekken om ze te dwingen deze straat alsnog zo te noemen.
Grotendeels onzin. Moet ik dat gaan uitwerken of snap je het zelf eigenlijk ook wel?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:32 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik som op;
Zwarte Piet
Speelgoed aangeprezen mag niet meer specifiek door j/m
Dames en Heren op het station
Gender-wc's
Cowboy en Indiaantje mag niet meer
Boeken worden aangepast
Films worden aangepast
Muziek wordt aangepast
Geen negerzoenen
Geen zigeunersaus
Straatnamen
Autonamen
Het rijtje kan nog langer hoor..
Overschat zegt ie.....
Ik vond het vooral een voorstelling waarbij de zaken omgedraaid werden, maar wees vrij te schrijven wat je wil.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:33 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Goed, ook geen 'ophef' dan. Vind je het woord 'aandacht' ook nog te gevoelig liggen?
Er is aandacht voor het niet vernoemen van een straat naar nootmuskaat. Kun je daarmee leven, of is dat nog steeds te ongevoelig geformuleerd?
Alsof die mensen op die partijen hebben gestemd om juist díe reden..quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:30 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind je reactie een mooi voorbeeld van wokofobie.
'Woke' heeft vrijwel geen invloed in Nederland. Zie de verkiezingsuitslag bijvoorbeeld. Woke-partij Bij1: 0 zetels. Anti-wokepartijen: 2/3 van alle zetels.
Het slaat echt nergens op om die microfractie van de bevolking zoveel invloed toe te dichten.
Wat is onzin?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:34 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Grotendeels onzin. Moet ik dat gaan uitwerken of snap je het zelf eigenlijk ook wel?
Vrijwel je hele rijtje.quote:
Nou, in dat geval: leer van hun fantastische tactieken en gebruik ze in je voordeel.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Alsof die mensen op die partijen hebben gestemd om juist díe reden..
Die partijen hebben er niks mee te maken. Een kleine meerderheid krijgt het om 1 of andere reden voor elkaar om hun zin door te drukken...
Oké, stuk voor stuk dan.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:39 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Want?
Niet waar ofzo?
Die veranderingen omdat een kleine groep zeurders daar "last" van heeft?
Zwarte piet was gebaseerd op een racistisch stereotype. De neger volgens het jaren '50-beeld. Dikke rode lippen, dom, gouden oorbellen. Dat het uiterlijk van zwarte piet daar langzamerhand los van kwam, verandert daar nis aan. Dan kun je stellen: ja, ik had daar geen last van. En je kunt je afvragen of je je er wat van moet afvragen dat andere mensen daar wél last van hebben.quote:
Dit is echt onzin. Iedereen mag alles aanprijzen als voor jongens, meisjes of wie dan ook.quote:Speelgoed aangeprezen mag niet meer specifiek door j/m
Geen idee waar dit over gaat.quote:Dames en Heren op het station
Ik denk dat je genderneutrale wc's bedoelt. Ten eerste zie je die vrijwel nergens, ten tweede: behalve bij ongeveer iedereen thuis.quote:Gender-wc's
Waar blijkt dat uit?quote:Cowboy en Indiaantje mag niet meer
Onzin.quote:Boeken worden aangepast
Onzin.quote:Films worden aangepast
Onzin.quote:Muziek wordt aangepast
Eigen keuze van het bedrijf die ze maakte.quote:Geen negerzoenen
Idemquote:Geen zigeunersaus
Ja, die moeten al sinds mensheugenis geen ophef veroorzaken. Dat is echt altijd al zo geweest.quote:Straatnamen
Welke?quote:Autonamen
Ja, het is echt gedoe om helemaal niks. Woke bestaat niet. Het is een angststoornis op internet.quote:Het rijtje kan nog langer hoor..
Overschat zegt ie.....
Autonamen? Al vind ik het wel weer rolbevestigend dat auto als een speeltje voor mannen wordt aangeprezen. Mercedes is een meisjesnaam en Ferrari, Lolo, dat zegt toch genoeg…quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:32 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik som op;
Zwarte Piet
Gender-wc's
Boeken worden aangepast
Films worden aangepast
Muziek wordt aangepast
Geen negerzoenen
Geen zigeunersaus
Straatnamen
Autonamen
Overschat zegt ie.....
Je noemt je paard Mercedes, niet je dochter.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:58 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Autonamen? Al vind ik het wel weer rolbevestigend dat auto als een speeltje voor mannen wordt aangeprezen. Mercedes is een meisjesnaam en Ferrari, Lolo, dat zegt toch genoeg…
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes_(name)quote:Op vrijdag 19 januari 2024 18:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Je noemt je paard Mercedes, niet je dochter.
Hé, een Kafkaval. Leuk retorisch trucje hoor, dat wel.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:30 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik vind je reactie een mooi voorbeeld van wokofobie.
'Woke' heeft vrijwel geen invloed in Nederland. Zie de verkiezingsuitslag bijvoorbeeld. Woke-partij Bij1: 0 zetels. Anti-wokepartijen: 2/3 van alle zetels.
Het slaat echt nergens op om die microfractie van de bevolking zoveel invloed toe te dichten.
Nou, in dat geval: leer van hun fantastische tactieken en gebruik ze in je voordeel.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:36 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Alsof die mensen op die partijen hebben gestemd om juist díe reden..
Die partijen hebben er niks mee te maken. Een kleine meerderheid krijgt het om 1 of andere reden voor elkaar om hun zin door te drukken...
Een Kafkaval? Wat is dat?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 18:16 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Hé, een Kafkaval. Leuk retorisch trucje hoor, dat wel.
Ik weet het!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Omroepen op stations beginnen nu met 'beste reizigers' ipv 'Dames en heren'quote:
Ik zie ze juist regelmatig. Hogeschool en MBO, in Utrecht, overal neutrale toiletten. Werkplekken waar ik soms kom ook, restaurants, hotels..quote:[..]
Ik denk dat je genderneutrale wc's bedoelt. Ten eerste zie je die vrijwel nergens, ten tweede: behalve bij ongeveer iedereen thuis.
Het boeit me echt niet hoor, woke is inderdaad vooral een internetfenomeen, maar het sijpelt absoluut door in onze cultuur. Boeken en films worden wel degelijk gewijzigd of offline gehaald, of een disclaimer bij gezet. Dat laatste vind ik niet schadelijk, die eerste twee vind ik wel wat van. Maar zeggen dat het onzin is, dan heb je het goed mis.quote:Ja, het is echt gedoe om helemaal niks. Woke bestaat niet. Het is een angststoornis op internet.
Dit vat hem wel goed samen ind zgt ergens iets boos over en half Nederland roept OOOOOOOOOOOOOWMAGNIETMEER!!!quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:32 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik som op;
Zwarte Piet
Gender-wc's
Boeken worden aangepast
Films worden aangepast
Muziek wordt aangepast
Geen negerzoenen
Geen zigeunersaus
Straatnamen
Autonamen
Overschat zegt ie.....
Waar het gaat om het aanpassen van films of boeken: daar ben ik echt fel tegen. Ik weet niet in welke mate dat gebeurt, ik ken geen concrete gevallen. Ik weet wel dat de ophef rondom de zogenaamde woke-onderwerpen voornamelijk vanuit (ja, hoe mag je ze nog noemen...) komt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:05 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Omroepen op stations beginnen nu met 'beste reizigers' ipv 'Dames en heren'
[..]
Ik zie ze juist regelmatig. Hogeschool en MBO, in Utrecht, overal neutrale toiletten. Werkplekken waar ik soms kom ook, restaurants, hotels..
[..]
Het boeit me echt niet hoor, woke is inderdaad vooral een internetfenomeen, maar het sijpelt absoluut door in onze cultuur. Boeken en films worden wel degelijk gewijzigd of offline gehaald, of een disclaimer bij gezet. Dat laatste vind ik niet schadelijk, die eerste twee vind ik wel wat van. Maar zeggen dat het onzin is, dan heb je het goed mis.
Het grootste gemis is de aflevering van Community waar Chang een Dark Elf speelt, dat wordt opeens gezien als blackface en die hele episode is gewoom verdwenen
Exact dat ja. Stop gewoon met zeiken.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dit vat hem wel goed samen ind zgt ergens iets boos over en half Nederland roept OOOOOOOOOOOOOWMAGNIETMEER!!!
Mag nog wel, sommige mensen (meestal op Twitter) vinden het gewoon niet leuk
Daar hoef je he-le-maal niks mee te doen, je mag gewoon zwarte piet spelen, negerzoenen eten, zigeunersaus op je negerzoenen smeren etc.
Mensen moeten niet zo doodsbang worden van een beetje kritiek, slappe papgeneratie ...
Misschien is het daarbij een goed idee dat de wokies stoppen met zeiken over futiliteiten en maar wat meer tolerant zijn. Anders kun je bezig blijven met elkaar betichten van teveel zeiken. De ene groep is namelijk instigator, de ander reactionair. En beiden zijn niet tolerant en verdragen elkaars mening niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Exact dat ja. Stop gewoon met zeiken.
Ik doe graag wat aan mijn debatskills. Kun je om mij te helpen een paar van mijn drogredenen benoemen?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:33 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Misschien is het daarbij een goed idee dat de wokies stoppen met zeiken over futiliteiten en maar wat meer tolerant zijn. Anders kun je bezig blijven met elkaar betichten van teveel zeiken. De ene groep is namelijk instigator, de ander reactionair. En beiden zijn niet tolerant en verdragen elkaars mening niet.
Je mag overigens wel wat aan je debatskills doen, je toont je een drogredenmachine in dit topic en daardoor moeilijk serieus te nemen. En ja, dat is mijn gezeik, I know.
Oh, je bent dus wel tegen aanpassingen terwijl je eerst nog beweert dat het allemaal onzin is wat ik opsomde. En dat het woke-gebeuren wel meevalt....quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:18 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Waar het gaat om het aanpassen van films of boeken: daar ben ik echt fel tegen. Ik weet niet in welke mate dat gebeurt, ik ken geen concrete gevallen. Ik weet wel dat de ophef rondom de zogenaamde woke-onderwerpen voornamelijk vanuit (ja, hoe mag je ze nog noemen...) komt.
https://www.autoweek.nl/a(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:58 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Autonamen? Al vind ik het wel weer rolbevestigend dat auto als een speeltje voor mannen wordt aangeprezen. Mercedes is een meisjesnaam en Ferrari, Lolo, dat zegt toch genoeg…
Je somt nogal wat eigen beweringen op. Het nieuws de laatste tijd niet gevolgd, dat is duidelijk...quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:51 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Oké, stuk voor stuk dan.
[..]
Zwarte piet was gebaseerd op een racistisch stereotype. De neger volgens het jaren '50-beeld. Dikke rode lippen, dom, gouden oorbellen. Dat het uiterlijk van zwarte piet daar langzamerhand los van kwam, verandert daar nis aan. Dan kun je stellen: ja, ik had daar geen last van. En je kunt je afvragen of je je er wat van moet afvragen dat andere mensen daar wél last van hebben.
Maar goed, dan laten we deze even in het midden.
[..]
Dit is echt onzin. Iedereen mag alles aanprijzen als voor jongens, meisjes of wie dan ook.
[..]
Geen idee waar dit over gaat.
[..]
Ik denk dat je genderneutrale wc's bedoelt. Ten eerste zie je die vrijwel nergens, ten tweede: behalve bij ongeveer iedereen thuis.
[..]
Waar blijkt dat uit?
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Eigen keuze van het bedrijf die ze maakte.
[..]
Idem
[..]
Ja, die moeten al sinds mensheugenis geen ophef veroorzaken. Dat is echt altijd al zo geweest.
[..]
Welke?
[..]
Ja, het is echt gedoe om helemaal niks. Woke bestaat niet. Het is een angststoornis op internet.
quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:40 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik doe graag wat aan mijn debatskillsvaardigheden. Kun je om mij te helpen een paar van mijn drogredenen benoemen?
quote:
quote:
Mensen die de Nederlandse taal niet beheersenquote:
Maar hij reageerde op iemand die zich over zijn debat skills beklaagdequote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:10 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Mensen die de Nederlandse taal niet beheersen
quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
Maar hij reageerde op iemand die zich over zijn debat skillsvaardigheden beklaagde.
Spreek die er dan op aan
Ik snap dat ook niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dit vat hem wel goed samen ind zgt ergens iets boos over en half Nederland roept OOOOOOOOOOOOOWMAGNIETMEER!!!
Mag nog wel, sommige mensen (meestal op Twitter) vinden het gewoon niet leuk
Daar hoef je he-le-maal niks mee te doen, je mag gewoon zwarte piet spelen, negerzoenen eten, zigeunersaus op je negerzoenen smeren etc.
Mensen moeten niet zo doodsbang worden van een beetje kritiek, slappe papgeneratie ...
ik zeg gewoon skills boeit me geen fuckquote:
Ik vraag me af of een journalist die dit uitzoekt niet gewoon op ofwel een bewuste actie uitkomt om anti-woke ophef te genereren of inderdaad op een trol-actie.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zijn dit niet gewoon gekscherend bedoelde reacties?
Gen X Pappie betaaldequote:Op zaterdag 20 januari 2024 00:04 schreef matthijst het volgende:
"Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander."
![]()
Hoe zijn zulk soort kneuzen oud genoeg geworden om een twitter account aan te maken. Fuckin zwaar leven moeten die hebben.
Het zou me trouwens ook niks verbazen als dit gewoon trolletjes zijn en de intellectueel beperkte wokies het allemaal gewoon bloedserieus nemen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 00:04 schreef matthijst het volgende:
"Ik moet hierbij aan de VOC denken, dus misschien kan dit wel helemaal niet”, reageert een ander."
![]()
Hoe zijn zulk soort kneuzen oud genoeg geworden om een twitter account aan te maken. Fuckin zwaar leven moeten die hebben.
Peper van kleur?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 02:20 schreef Elizium het volgende:
Binnenkort mag zwarte peper ook niet meer 🤣
Kan er per stuk op reageren maar al die dingen die zij onzin noemt zijn wel degelijk voorbeelden van.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:51 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Oké, stuk voor stuk dan.
[..]
Zwarte piet was gebaseerd op een racistisch stereotype. De neger volgens het jaren '50-beeld. Dikke rode lippen, dom, gouden oorbellen. Dat het uiterlijk van zwarte piet daar langzamerhand los van kwam, verandert daar nis aan. Dan kun je stellen: ja, ik had daar geen last van. En je kunt je afvragen of je je er wat van moet afvragen dat andere mensen daar wél last van hebben.
Maar goed, dan laten we deze even in het midden.
[..]
Dit is echt onzin. Iedereen mag alles aanprijzen als voor jongens, meisjes of wie dan ook.
[..]
Geen idee waar dit over gaat.
[..]
[..]
Waar blijkt dat uit?
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Eigen keuze van het bedrijf die ze maakte.
[..]
Idem
[..]
Ja, die moeten al sinds mensheugenis geen ophef veroorzaken. Dat is echt altijd al zo geweest.
[..]
Welke?
[..]
Ja, het is echt gedoe om helemaal niks. Woke bestaat niet. Het is een angststoornis op internet.
Dit is wel flauw hoor. Lees dan tenminste even alles wat ik schrijf. Zo heel veel is het niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:35 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Oh, je bent dus wel tegen aanpassingen terwijl je eerst nog beweert dat het allemaal onzin is wat ik opsomde. En dat het woke-gebeuren wel meevalt....
Hm, okay...
https://hekwerk.nl/artiesten/youp-van-t-hek/column/quote:Of er in ons land al inteelt heeft plaatsgevonden? Ik vrees van wel. Waarom ik dat denk? Omdat er bij de gemeente Amsterdam mensen werken die nieuwe straatnamen moeten verzinnen voor een nieuwbouwproject in Amsterdam-West. Ze bedachten, omdat veel historische schoften absoluut niet meer kunnen, heel braaf kruiden en specerijen. Ik vermoed Saffraanplein, Vanillesteeg, Peterseliepad en zo. Maar de Nootmuskaatstraat is geschrapt vanwege de associatie met ons koloniale verleden. Hoe hard mag je lachen? Ik was zo graag bij die vergadering geweest om de kneus, die deze onzin daar serieus te berde bracht, te vragen wat we doen met de Kruidnagelboulevard en de Kurkuma-allee. En ik zou heel hard gaan huilen als de woke wauwelaar een kopje thee voor zichzelf inschonk. Thee is zo fout. Lees er Hella Haasse nog even op na. Om over koffie nog maar te zwijgen.
Is het niet leuker om voor Amsterdam wat minder tuttige straatnamen te bedenken? Paddopad, Ketamineplein, Heroïnehaven en de Ayahuascavaart, die evenwijdig aan de Amfetaminelaan loopt. En dat we de begenadigde straatkunstenaar Judith de Leeuw vragen om op de flatgebouwen afbeeldingen te maken met veertienjarige uithalers in hun jassen van Moncler, hun limited edition sneakers van Philipp Plein en hun andere accessoires van Gucci en consorten. En natuurlijk een echte Rolex om de kinderpols plus een eerder bij Justitie gescoord enkelbandje. En dit alles tegen de achtergrond van een containerschip dat niet door de Rode Zee durft. Watjes. Wij leerden al jong: echte mannen gaan door de rode zee.
Nee hoor, volgens mij klopt het allemaal aardig.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:41 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Je somt nogal wat eigen beweringen op. Het nieuws de laatste tijd niet gevolgd, dat is duidelijk...
En dan nu hoe het echt gaat.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 19:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Exact dat ja. Stop gewoon met zeiken.
Het mag, maar bv Hema komt met gender neutrale kleren.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:51 schreef Blastbeat het volgende:
NS: geen dames en heren meer.quote:Geen idee waar dit over gaat.
Cowboy en indiaantje niet meerquote:Waar blijkt dat uit?
Sjors en sjimmie aangepastquote:Onzin.
Spielberg past E.T. Aan.quote:Onzin.
Deze artiesten pasten hun nummers aan.quote:Onzin.
Zie bovenquote:Woke bestaat niet. Het is een angststoornis op internet.
Moest lachen maar echte kerels varen niet door de rode zee, die wachten tot de wateren weer kalm zijn, zo veel haast moet je niet willen hebben.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:06 schreef golfer het volgende:
Uit de column van Youp van 't Hek van vandaag:
[..]
https://hekwerk.nl/artiesten/youp-van-t-hek/column/
Het heerst vooral op universiteiten, scholen, media, bedrijven en behoorlijke fracties van de politiek.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 17:51 schreef Blastbeat het volgende:
Grappig heur. Maar het probleem is natuurlijk dat er ueberhaupt iemand is die de link met VOC (1602-1798), legt en besluit 'm dan maar niet te gebruiken. Hoe gestoord ben je dan.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:04 schreef Leshy het volgende:
"We moeten een zootje straatnamen hebben voor de nieuwe Kruidenbuurt."
–"Okay. Peperstraat, Saffraanlaan, Dilledreef, Paprikapoederplein, Nootmuskaatstraat, Majoraanlaan, Peterselieplantsoen. Klaar."
"Klinkt prima, schrijf maar op."
–"Hey, het zou kunnen dat mensen moeilijk gaan doen over Nootmuskaatstraat, omdat de VOC daar voornamelijk in handelde."
"Pfft, nou vooruit. Doen we iets anders. Gemalen Gembergracht."
–"Mooi, ik zet 'm neer. Klaar."
Media: "BREAKING NEWS: NOOTMUSKAAT GECANCELD! BINNENKORT OOK UIT DE SUPERMARKT? KAN ER DAN NIETS MEER IN LINKS WOKE AMSTERDAM???!!!"
Dat men zich in A'dam zich er uberhaupt mee bezig houdt zegt genoeg.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 14:04 schreef Leshy het volgende:
"We moeten een zootje straatnamen hebben voor de nieuwe Kruidenbuurt."
–"Okay. Peperstraat, Saffraanlaan, Dilledreef, Paprikapoederplein, Nootmuskaatstraat, Majoraanlaan, Peterselieplantsoen. Klaar."
"Klinkt prima, schrijf maar op."
–"Hey, het zou kunnen dat mensen moeilijk gaan doen over Nootmuskaatstraat, omdat de VOC daar voornamelijk in handelde."
"Pfft, nou vooruit. Doen we iets anders. Gemalen Gembergracht."
–"Mooi, ik zet 'm neer. Klaar."
Media: "BREAKING NEWS: NOOTMUSKAAT GECANCELD! BINNENKORT OOK UIT DE SUPERMARKT? KAN ER DAN NIETS MEER IN LINKS WOKE AMSTERDAM???!!!"
Maar "onzin" is het ook niet.quote:
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:16 schreef matthijst het volgende:
[..]
Het mag, maar bv Hema komt met gender neutrale kleren.
[..]
NS: geen dames en heren meer.
[..]
Cowboy en indiaantje niet meer
[..]
Sjors en sjimmie aangepast
[..]
Spielberg past E.T. Aan.
[..]
Deze artiesten pasten hun nummers aan.
[..]
Zie boven![]()
Ik schaar al die cancel/aanpassingen onder Woke...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Jij vindt dit wel sterke voorbeelden?
Niet alles wat wordt aangepast is perse ‘woke’ toch?
Als ze in Spanje stoppen met stierenvechten, is dat eigenlijk dan ook woke?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:41 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik schaar al die cancel/aanpassingen onder Woke...
Ga weg met dat geneuzel, overgewaaid uit de States..
Waarom verzin je uit jezelf scenario’s die voor jou niet woke zijn, denk je dan dat je een punt maakt over die lijst die hier wel gepost is?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als ze in Spanje stoppen met stierenvechten, is dat eigenlijk dan ook woke?
En als een artiest uit zichzelf bijvoorbeeld een songtekst aanpast, dan is het toch geen cancellen?
Omdat ik daar weinig verschil tussen zie. En alles wordt tegenwoordig op de hoop gegooid van woke, maar voor sommige voorbeelden is dat wat mij betreft totaal geen issue.quote:Op zondag 21 januari 2024 07:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom verzin je uit jezelf scenario’s die voor jou niet woke zijn, denk je dan dat je een punt maakt over die lijst die hier wel gepost is?
Stierenvechten is puur dierenmishandeling, wat een bleude vergelijking...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als ze in Spanje stoppen met stierenvechten, is dat eigenlijk dan ook woke?
En als een artiest uit zichzelf bijvoorbeeld een songtekst aanpast, dan is het toch geen cancellen?
Tja geen enkele van die aanpassingen is gedaan onder welke machtsdwang dan ook. Er bestaat geen wet dat je geen cowboy of indiaantje mag spelen bijvoorbeeld.quote:
Goh,quote:Op zondag 21 januari 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:
Op een of andere manier kun je er niet tegen dat mensen hun vrijheid nemen om andere besluiten te nemen dan jij zou doen.
Jij moet niet buigen voor een minderheid. Maar iemand anders besluit uit eigen afweging om iets aan te passen voor die minderheid, zoals bijvoorbeeld een tekst van een lied of de naam van een snoepje.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:08 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Goh,
Waarom moet die acceptatie dan van 1 kant komen?
Waarom niet van die van die jankerds in de eerste plaats?
Waarom accepteren zij niet dat er dingen zijn die mss niet in hun straatje past?
Waarom moeten wij buigen voor een minieme minderheid?
De putiy spiral in vol ornaat idd.quote:
Wat nou als iemand uit eigen vrijheid bijvoorbeeld binnenkort dat VOC-schip weghaalt door intimidatie of dreigende smaad of iets dergelijks? Of de naam van een snoepje verandert om geen negatieve reclame te krijgen door een invloedrijke minderheid? Dat werkt verdomd goed hebben we gezien in de afgelopen jaren.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij moet niet buigen voor een minderheid. Maar iemand anders besluit uit eigen afweging om iets aan te passen voor die minderheid, zoals bijvoorbeeld een tekst van een lied of de naam van een snoepje.
Dat mag je stom vinden en vind ik zelf ook nergens voor nodig. Maar uiteindelijk is het ook een vrijheid om dat toch te doen. Ze hoeven gelukkig ook niet te buigen voor jouw grieven daarover.
Damn right bloemkoolquote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:40 schreef Bloemkool het volgende:
Trots zijn op het land en het land en zijn bewoners voorop stellen mag weer eens terugkomen. Sommige dingen van de VoC mentaliteit waren helemaal niet verkeerd.
Als je bijvoorbeeld een cartoon van Mohammed maakt of simpelweg wat wilt vertellen hierover in een klaslokaal en je wordt vervolgens onthoofd is er ook geen enkele machtsdwang geweest die je verbiedt dat te doen als opvolgende leraar. En toch is de kans best groot dat je aan zelfcensuur gaat doen. De invloedrijke minderheid heeft andere wegen dan rechtswegen, dat weet jij ook best en je bovengenoemde argument is ook maar een argument tot een bepaalde hoogte. Zodra het miljoenen/miljarden gaat kosten of je leven in gevaar brengt ga je gewoon meebuigen, dan maken principes nog maar heel weinig uit. De intoleranten winnen het altijd op deze manier.quote:Op zondag 21 januari 2024 10:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja geen enkele van die aanpassingen is gedaan onder welke machtsdwang dan ook. Er bestaat geen wet dat je geen cowboy of indiaantje mag spelen bijvoorbeeld.
Op een of andere manier kun je er niet tegen dat mensen hun vrijheid nemen om andere besluiten te nemen dan jij zou doen.
Op legio universiteiten loopt men al op eierschalen.quote:Op zondag 28 januari 2024 01:39 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld een cartoon van Mohammed maakt of simpelweg wat wilt vertellen hierover in een klaslokaal en je wordt vervolgens onthoofd is er ook geen enkele machtsdwang geweest die je verbiedt dat te doen als opvolgende leraar. En toch is de kans best groot dat je aan zelfcensuur gaat doen. De invloedrijke minderheid heeft andere wegen dan rechtswegen, dat weet jij ook best en je bovengenoemde argument is ook maar een argument tot een bepaalde hoogte. Zodra het miljoenen/miljarden gaat kosten of je leven in gevaar brengt ga je gewoon meebuigen, dan maken principes nog maar heel weinig uit. De intoleranten winnen het altijd op deze manier.
Mede mogelijk gemaakt door nootmuskaatquote:Op zondag 28 januari 2024 02:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
'Progressief' woke Nederland stopt pas wanneer werkelijk alles wat Nederlands was en is voorgoed uit het publieke domein is geschrapt en vervangen met een grijze brij van polyester 'pseudo-diversiteit', dat in de kern niet alleen met diversiteit geen zak van doen heeft - eerder exclusiviteit -, maar vooral een totale vernieling van het eigene betreft.
De woke deugbrigade heeft het nog niet door, maar een voorliefde hebben voor je eigen taal, geschiedenis, cultuur en traditie maakt je niet een schedelmetende racist die 's avonds een laken aantrekt en een kruis in de hens zet. Ironisch ook, want diezelfde club doet niets liever dan ándere culturen en tradities en talen op een voetstuk zetten en is er als de kippen bij om moord en brand te schreeuwen wanneer ook maar het idee is ontstaan dat een of andere Hollandse boerenlul het heeft gewaagd kritiek daarop te uiten. RESPECT en TOLERANTIE zijn de buzz-words voor onze diversiteitsfetisjisten. Totdat het de eigen cultuur betreft.
Ofwel, ze stoppen pas tot heel dit land is als het Amsterdam zoals Timmermans dat graag ziet.
En terug naar de realiteit. Als je dit nu een dag later terugleest, denk je dan: ja, hier staat hoe het daadwerkelijk is? Of zie je nu dat je hier misschien een beetje aan het doordraven was en meegewaaid bent in de don quichoterie van de wokofoben?quote:Op zondag 28 januari 2024 02:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
'Progressief' woke Nederland stopt pas wanneer werkelijk alles wat Nederlands was en is voorgoed uit het publieke domein is geschrapt en vervangen met een grijze brij van polyester 'pseudo-diversiteit', dat in de kern niet alleen met diversiteit geen zak van doen heeft - eerder exclusiviteit -, maar vooral een totale vernieling van het eigene betreft.
De woke deugbrigade heeft het nog niet door, maar een voorliefde hebben voor je eigen taal, geschiedenis, cultuur en traditie maakt je niet een schedelmetende racist die 's avonds een laken aantrekt en een kruis in de hens zet. Ironisch ook, want diezelfde club doet niets liever dan ándere culturen en tradities en talen op een voetstuk zetten en is er als de kippen bij om moord en brand te schreeuwen wanneer ook maar het idee is ontstaan dat een of andere Hollandse boerenlul het heeft gewaagd kritiek daarop te uiten. RESPECT en TOLERANTIE zijn de buzz-words voor onze diversiteitsfetisjisten. Totdat het de eigen cultuur betreft.
Ofwel, ze stoppen pas tot heel dit land is als het Amsterdam zoals Timmermans dat graag ziet.
Dan ken je Etto nog niet. Dit meent hijquote:Op zondag 28 januari 2024 06:32 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En terug naar de realiteit. Als je dit nu een dag later terugleest, denk je dan: ja, hier staat hoe het daadwerkelijk is? Of zie je nu dat je hier misschien een beetje aan het doordraven was en meegewaaid bent in de don quichoterie van de wokofoben?
Het is wat je als "intimidatie" of "dreigende smaad" ervaart natuurlijk. Als het onwettig is dan moet er imo aangifte worden gedaan. In veruit de meeste gevallen gaat het om een paar onverlaten die wat onaardigs twitteren. Dan is het antwoord hoe dan ook niet dat die twitteraars maar de mond gesnoerd moeten worden.quote:Op zondag 28 januari 2024 01:31 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Wat nou als iemand uit eigen vrijheid bijvoorbeeld binnenkort dat VOC-schip weghaalt door intimidatie of dreigende smaad of iets dergelijks? Of de naam van een snoepje verandert om geen negatieve reclame te krijgen door een invloedrijke minderheid? Dat werkt verdomd goed hebben we gezien in de afgelopen jaren.
Moslim-extremisme is niet "woke". Dus niet relevant in deze discussie.quote:Op zondag 28 januari 2024 01:39 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld een cartoon van Mohammed maakt of simpelweg wat wilt vertellen hierover in een klaslokaal en je wordt vervolgens onthoofd is er ook geen enkele machtsdwang geweest die je verbiedt dat te doen als opvolgende leraar. En toch is de kans best groot dat je aan zelfcensuur gaat doen. De invloedrijke minderheid heeft andere wegen dan rechtswegen, dat weet jij ook best en je bovengenoemde argument is ook maar een argument tot een bepaalde hoogte. Zodra het miljoenen/miljarden gaat kosten of je leven in gevaar brengt ga je gewoon meebuigen, dan maken principes nog maar heel weinig uit. De intoleranten winnen het altijd op deze manier.
Ik denk dat je je beter eens wat meer zorgen kan maken om vernielzucht van populistische anti-woke types die vinden dan de Snollebollekes en Gerard Joling ook genoeg cultuur zijn en de rest wel weg kan.quote:Op zondag 28 januari 2024 02:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vernielzucht? Wat maken die kapot dan?quote:Op zondag 28 januari 2024 08:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat je je beter eens wat meer zorgen kan maken om vernielzucht van populistische anti-woke types die vinden dan de Snollebollekes en Gerard Joling ook genoeg cultuur zijn en de rest wel weg kan.
Die willen 0 euro naar cultuur. Dus je kan de gevolgen vast zelf wel bedenken.quote:Op zondag 28 januari 2024 08:44 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Vernielzucht? Wat maken die kapot dan?
Waarschijnlijk wordt minder subsidie bedoeld.quote:Op zondag 28 januari 2024 08:44 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Vernielzucht? Wat maken die kapot dan?
Ja mensen zoals ik die daadwerkelijk naar het theater, opera etc moeten hun kaartjes gesubsidieerd krijgen. LOLquote:Op zondag 28 januari 2024 08:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die willen 0 euro naar cultuur. Dus je kan de gevolgen vast zelf wel bedenken.
Tja helaas staat of valt het niet alleen met jouw salaris. Als er een te grote vraaguitval komt dan verdwijnt het gewoon en heb jij ook niks meer voor je geld.quote:Op zondag 28 januari 2024 08:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja mensen zoals ik die daadwerkelijk naar het theater, opera etc moeten hun kaartjes gesubsidieerd krijgen. LOL
Als je Cultuur zo belangrijk vind, dan moet je daarvoor betalen.
Denk je echt dat theaterbezoekers qua inkomen gesubsidieerde kaarten nodig hebben?quote:Op zondag 28 januari 2024 08:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja helaas staat of valt het niet alleen met jouw salaris. Als er een te grote vraaguitval komt dan verdwijnt het gewoon en heb jij ook niks meer voor je geld.
quote:Op zondag 28 januari 2024 08:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat je je beter eens wat meer zorgen kan maken om vernielzucht van populistische anti-woke types die vinden dan de Snollebollekes en Gerard Joling ook genoeg cultuur zijn en de rest wel weg kan.
Ik ken het publiek daar zeker. Daar zitten ook gewoon een hoop middeninkomens bij. Niet iedereen die "elite" wordt genoemd heeft per se een hoog salaris.quote:Op zondag 28 januari 2024 08:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je echt dat theaterbezoekers qua inkomen gesubsidieerde kaarten nodig hebben?
Jij komt zelf zo te horen zelden in het theater, want dan zou het publiek daar kennen.
Nou, dan verbaast het me dat al die woke mafketels niet helemaal weglopen met Geertje. Blijkbaar hebben ze toch veel dezelfde doelen.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:22 schreef Hexagon het volgende:
Los daarvan is cultuur nog veel meer. Het zijn ook musea, bibliotheek en archieven bijvoorbeeld. Waar men bezig is erfgoed te behouden en over te dragen. Moet allemaal kapot van Geert.
Die middeninkomens gaan ook naar bv Concerten van Madonna, Lady Gaga en the Stones, betalen daar giga bedragen voor.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ken het publiek daar zeker. Daar zitten ook gewoon een hoop middeninkomens bij. Niet iedereen die "elite" wordt genoemd heeft per se een hoog salaris.
Dus ja, wanneer die prijzen de hele infrastructuur moeten gaan dekken, die nu door de overheid wordt gefaciliteerd, dan zal er een grote vraaguitval komen. Mensen moeten dan andere keuzes gaan maken met hun geld. Dus denken "haha, het deert mij niet want ik kan het lekker toch betalen" dat bijt uiteindelijk in je staart aangezien dingen dan gewoon verdwijnen.
Inderdaad. Evenals ik het ook vreemd vind dat Geert niet wegloopt met conservatieve moslims. Dat lijkt stiekem ook best veel op elkaar.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, dan verbaast het me dat al die woke mafketels niet helemaal weglopen met Geertje. Blijkbaar hebben ze toch veel dezelfde doelen.
Musea hebben meer dan 90% van de kunst in opslag liggen die ze hebben hebben hebben en krijgen is de kunst (...) en nooit voor het publiek te zien is.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:22 schreef Hexagon het volgende:
Los daarvan is cultuur nog veel meer. Het zijn ook musea, bibliotheek en archieven bijvoorbeeld. Waar men bezig is erfgoed te behouden en over te dragen. Moet allemaal kapot van Geert.
Als je ver genoeg kijkt en goed communiceert met elkaar, dan vind je overal wel iets gemeenschappelijks.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Inderdaad. Evenals ik het ook vreemd vind dat Geert niet wegloopt met conservatieve moslims. Dat lijkt stiekem ook best veel op elkaar.
Madonna, Lady Gaga en the Stones zijn import cultuur en dus niet Nederlandse cultuur waar men hier zo prat op gaat. Dus wie cultuur zo aan het hart gaat, zou ook eens mogen nadenken over het het zit met onze eigen muziekcultuur.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die middeninkomens gaan ook naar bv Concerten van Madonna, Lady Gaga en the Stones, betalen daar giga bedragen voor.
Als de overheid eens ophield overal subsidie in te pompen en dat geld gewoon in lastenverlaging zou steken, hadden die midden inkomens er veel meer van. Maar dat is waar het misgaat. Overheden zijn prima in het afschaffen van Subsidies, maar draaien daar weer andere kranen mee open.
Het hele geld rondpomp circus komt helemaal niet ten goede van de mensen, het is er vooral voor de rondpompers, de verdelers en de kijk mij eens belangrijk zijn in het cultuurfonds, filmfonds, etc etc.
Er zijn wel meer musea dan kunstmusea. Maar dat moet ook allemaal worden vernietigd blijkbaar.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Musea hebben meer dan 90% van de kunst in opslag liggen die ze hebben hebben hebben en krijgen is de kunst (...) en nooit voor het publiek te zien is.
Verkoop dat maar als je geld nodig hebt.
Je mist het punt volledig.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Madonna, Lady Gaga en the Stones zijn import cultuur en dus niet Nederlandse cultuur waar men hier zo prat op gaat. Dus wie cultuur zo aan het hart gaat, zou ook eens mogen nadenken over het het zit met onze eigen muziekcultuur.
Vandaar dat er niets aan muziek cultuur in landen als de VS is. LOLquote:Maar sowieso ontstaan artiesten niet uit het niets. Voor ze bekend zijn hebben ze vaak muziek leren maken op gesubsidieerde muziekscholen, oefenden ze in ruimtes van gesubsideerde cultuurcentra, traden ze op in gesubsideerde poppodia. Allemaal infrastructuur die er voor zorgt dat er iets kan groeien. En die het ook mogelijk maakt dat niet alles van noot tot noot op hitpotentie moet worden geselecteerd.
Dat moet blijkbaar allemaal vernietigd worden voor een paar grijpstuivers. Verschrikkelijk.
Mwoah, zullen denk ik 0 euro naar bepaalde cultuurinstellingen zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 08:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die willen 0 euro naar cultuur. Dus je kan de gevolgen vast zelf wel bedenken.
Ik ben oud genoeg om mij de BKR te herinneren, ondermaatse kunstenaars kregen geld voor productiekunst. Waren ze succesvoller verkochten ze hun betere werk en maakte nog wat productie voor het BKR.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:46 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mwoah, zullen denk ik 0 euro naar bepaalde cultuurinstellingen zijn.
En zo'n uitspraak moet je niet serieus nemen, gaat toch niet gebeuren. Dat weet je zelf ook wel.
In tegenstelling van die woke-drammers, die minderheid krijgt het wel voor elkaar om 1 of andere reden...
Er mag ook van mij best wel een stuk minder geld naar de publieke omroep. Als je ziet wat voor bagger er van ons belastinggeld gemaakt wordt....
En moeten we echt schilderijen en kunst aankopen van tig miljoenen?
En "kunst" wat je her en der in het straatbeeld ziet, dat mag ook wel minder van mij, en velen..
Genoeg werkschuwe uitvreters die zich kunstenaar noemen en zo subsidies binnenslurpen..quote:Op zondag 28 januari 2024 09:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ben oud genoeg om mij de BKR te herinneren, ondermaatse kunstenaars kregen geld voor productiekunst. Waren ze succesvoller verkochten ze hun betere werk en maakte nog wat productie voor het BKR.
Goddank afgeschaft.
Hexagonnie zal dat vast ook afbraak vinden, schandaal roepen.
In de VS steken overheden ook geld in cultuur, en niet zo'n beetje ook. Dus volkomen drogargument.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je mist het punt volledig.
Het gaat erom dat men bereid is hiervoor te betalen.
[..]
Vandaar dat er niets aan muziek cultuur in landen als de VS is. LOL
Als het niet serieus is, waarom staat het dan in zijn programma?quote:Op zondag 28 januari 2024 09:46 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mwoah, zullen denk ik 0 euro naar bepaalde cultuurinstellingen zijn.
En zo'n uitspraak moet je niet serieus nemen, gaat toch niet gebeuren. Dat weet je zelf ook wel.
Dus kunst is alleen kunst als Toine het mooi vind?quote:Op zondag 28 januari 2024 09:55 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Genoeg werkschuwe uitvreters die zich kunstenaar noemen en zo subsidies binnenslurpen..
Iedereen heeft wel in zijn stad of dorp kunst staan waarvan men denkt:
Is dit afval of nou écht kunst?
En dáár moeten wij voor betalen?
Nee dat vul jij in om een rookgordijn te maken over iets anders.quote:Op zondag 28 januari 2024 09:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ben oud genoeg om mij de BKR te herinneren, ondermaatse kunstenaars kregen geld voor productiekunst. Waren ze succesvoller verkochten ze hun betere werk en maakte nog wat productie voor het BKR.
Goddank afgeschaft.
Hexagonnie zal dat vast ook afbraak vinden, schandaal roepen.
je had het over gesubsideerde cultuurcentra, gesubsideerde poppodia.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In de VS steken overheden ook geld in cultuur, en niet zo'n beetje ook. Dus volkomen drogargument.
Op de persoon spelen is een zwaktebod.quote:En jij mist het punt dat een gezonde culturele ontwikkeling plaatsvind in een infrastructuur. Maar blijkbaar is jouw hekel aan belasting betalen zo groot dat alles ervoor vernietigd mag worden.
Wat heb ik en mijn posts met PVV te maken? Mijn inhoudelijke en onderbouwde kritiek op hoe geld rondpompen werkt heeft niets met de PVV te maken, wederom een zwaktebod, die je keer op keer maakt, mij aanwrijven dat ik de grote blonde leider steunquote:Overigens zal de PVV het niet eens aan belastingverlaging besteden maar meer in de bodemloze zorgput gooien.
Ja dat soort dingen heb je in de VS ook.quote:Op zondag 28 januari 2024 10:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
je had het over gesubsideerde cultuurcentra, gesubsideerde poppodia.
Niet ineens over wat anders beginnen
En ik heb je al aangegeven dat dat dus tot vraaguitval gaat leiden die zorgt dat het uiteindelijk gewoon verdwijnt.quote:Op de persoon spelen is een zwaktebod.
Als je mij postings had gelezen heb ik het erover dat theaterbezoekers helemaal niet gesubsidieerd hoeven worden, die kunnen het namelijk prima zelf betalen
Nou je reageerde op een commentaar van mij over de PVV om te zeggen dat dit wel goed is.quote:Wat heb ik en mijn posts met PVV te maken? Mijn inhoudelijke en onderbouwde kritiek op hoe geld rondpompen werkt heeft niets met de PVV te maken, wederom een zwaktebod, die je keer op keer maakt, mij aanwrijven dat ik de grote blonde leider steun
Zover ik begreep, wil het Museum het schip niet verwijderen. Ook niet de Amsterdamse gemeenteraad.quote:Op zondag 28 januari 2024 01:36 schreef sp3c het volgende:
Niemand gaat dat schip weghalen, het is gvd het Scheepvaart Museum
Niet alle verkiezinspunten worden doorgevoerd he?quote:Op zondag 28 januari 2024 10:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als het niet serieus is, waarom staat het dan in zijn programma?
Hij wil geen geld naar cultuur. Dus als je PVV stemt dan stem je voor de totaalvernietiging van onze musea, bibliotheken, theaters en poppodia.
Nou, ik niet alleen hoor....quote:Op zondag 28 januari 2024 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus kunst is alleen kunst als Toine het mooi vind?
Vraaguitval is een aanname. En je rookgordijn of in de bres spring riedeltje gebruik je iedere keer weer als je geen argumenten hebt. Dunning en Kruger groeten uquote:Op zondag 28 januari 2024 10:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En ik heb je al aangegeven dat dat dus tot vraaguitval gaat leiden die zorgt dat het uiteindelijk gewoon verdwijnt.
[
Nou je reageerde op een commentaar van mij over de PVV om te zeggen dat dit wel goed is.
Nou Maurits verwijderen uit het Mauritshuis is wel wat gekker nogquote:Op zondag 28 januari 2024 10:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zover ik begreep, wil het Museum het schip niet verwijderen. Ook niet de Amsterdamse gemeenteraad.
Er is een vaag bericht in de Telegraaf dat iemand ooit zoiets gezegd zou kunnen hebben op een evenement .
Het doet me denken aan het beeld van slavendrijver Maurits in het Mauritshuis.
Veel ophef om niks...
NWS / Mauritshuis verwijdert Maurits #2
Uhm ja, dat is inderdaad hoe woke Nederland denkt ja.quote:Op zondag 28 januari 2024 06:32 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En terug naar de realiteit. Als je dit nu een dag later terugleest, denk je dan: ja, hier staat hoe het daadwerkelijk is? Of zie je nu dat je hier misschien een beetje aan het doordraven was en meegewaaid bent in de don quichoterie van de wokofoben?
Oei... die valse beschuldigingen, dat liegen en demoniseren..zie je ook bij extreemrechts... Baudet bijvquote:Op zondag 28 januari 2024 02:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor jou is alles en iedereen extreemrechtsquote:Op zondag 28 januari 2024 12:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Oei... die valse beschuldigingen, dat liegen en demoniseren..zie je ook bij extreemrechts... Baudet bijv
Welke werken van Gloria Wekker heb jij gelezen?quote:Op zondag 28 januari 2024 07:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dan ken je Etto nog niet. Dit meent hij![]()
Ik zie het ja. Wonderlijk.quote:Op zondag 28 januari 2024 07:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dan ken je Etto nog niet. Dit meent hij![]()
Welke werken van Gloria Wekker heb jij gelezen?quote:Op zondag 28 januari 2024 12:58 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik zie het ja. Wonderlijk.
Maar goed, mensen geloven wel gekkere dingen. Alles is relatief.
Ja, boeken zijn wel mijn ding.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke werken van Gloria Wekker heb jij gelezen?
Dus nogmaals; Misschien eens de heilige schriften van die club lezen; Gloria Wekker en Joris Luytendijk zijn aanraders om het woke gedachtegoed te begrijpen. Die wonderbare wereld van witte privilege, koloniaal denken, 'onbewust racisme', heteronormativiteit, toxische masculiniteit, zeven vinkjes. Daarna kun je terugkomen en aangeven waar mijn beschrijving van deze ideologische partij scheef gaat.
En als boeken niet je ding zijn, kun je altijd nog terecht bij Oneworld of Joop.
Scheelt een hoop schijtlollige "jeetjewatzijnmensengekkedingenaanhetdenken"-posts, wanneer je zelf iets van een idee hebt waar het eigenlijk over gaat
Welke dingen geloven?quote:Op zondag 28 januari 2024 13:16 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, boeken zijn wel mijn ding.
We geloven totaal niet in dezelfde feiten, dus ik geloof niet dat er dan veel zinnigs te bespreken valt verder.
Wat betreft 'schijtlollig': ik vind het wel een beetje grappig ja, als mensen dit soort dingen geloven. Ik moet er vaak wel even van glimlachen. Zeker als die overtuiging zo heftig is.
Het was niet kwetsend bedoeld. Ik dacht gewoon: die is om 2 uur 's nachts na een wijntje teveel eventjes flink uitgeschoten. Wist ik dat je er echt zo in staat, dan had ik er niet op gereageerd.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke dingen geloven?
Ik vat het gedachtegoed van woke Nederland samen, hetgeen je rustig terug kunt lezen in de aangereikte bronnen. Die ken je niet, ergo kom je hier maar binnenvallen met de standaard dooddoener dat het allemaal 'heel gekke hersenspinsels' zijn. Uiteraard om vooral niet te hoeven discussiëren over de giftigheid van dat woke denken. Komt kennelijk te dichtbij. Liever de ander wegzetten als een beetje don quichoterig raar. Over een paar tellen zal het label extreem-rechts ook wel vallen.
En wederom nul inhoud.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:21 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het was niet kwetsend bedoeld. Ik dacht gewoon: die is om 2 uur 's nachts na een wijntje teveel eventjes flink uitgeschoten. Wist ik dat je er echt zo in staat, dan had ik er niet op gereageerd.
Mijn excuses.
Dit vind ik wel flauw hoor. Ik geef nota bene expliciet aan dat ik niet in dezelfde feiten geloof als jij en dat elke discussie dan onzinnig is. Ik geef ook aan dat ik het verkeerd ingeschat had. Ik dacht echt dat je de volgende dag zou denken: oeps, dit was wel een beetje gek, de kater is dus niet vanzelf ontstaan. Dat blijkt niet zo, dus ik excuseer me daarvoor. Als je daar dan nog steeds bozig over gaat doen: nou, doe dan maar, maar ik vind het overdreven.quote:
Nee hoor... dat is jouw generalisatie.....iemand vals beschuldigen.quote:Op zondag 28 januari 2024 12:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor jou is alles en iedereen extreemrechts
Maar "boze witte man" is ook een woke term dus dat zou dan een beetje gek zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:43 schreef Bluesdude het volgende:
Is 'woke' te definiëren als iedereen gelijk behandelen, gelijke rechten, niet discrimineren wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht en op welke grond dan ook ??
Lijkt mij wel.... dat moeten ze in de grondwet opnemen, toch ?
Men zegt dat wel eens over discriminerende lullige mannen die niet donker zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:58 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Maar "boze witte man" is ook een woke term dus dat zou dan een beetje gek zijn.
Hoe meer mandaat je er aan geeft hoe meer zal worden doorgevoerd. Dus geen enkel excuus om te gaan duiken achter wat eventuele coalitiepartners er vanaf vijlen. Wie de PVV steunt, die steunt cultuurvernietiging.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Niet alle verkiezinspunten worden doorgevoerd he?
Ja, aangezien de PVV daar geen woord Chinees over spreekt dat ze zulks beleid willen. Dus er op stemmen is er mandaat aan geven.quote:Daarbij, ondat je op de PVV stemt, ben je vóór vernietiging van cultuur? Kom op, zo dom ben je niet..
Nou waarschijnlijk zijn er ook mensen die het wel mooi vinden. En in een gezond cultureel klimaat mag er ook wel eens een miskleun zijn. Geen reden om voor een totaalvernietiging te zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:09 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou, ik niet alleen hoor....
Bijv;
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20210401_95704344
Jouw beweringen dat het allemaal met veel hogere prijzen levensvatbaar blijft is evengoed een aanname.quote:Op zondag 28 januari 2024 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vraaguitval is een aanname. En je rookgordijn of in de bres spring riedeltje gebruik je iedere keer weer als je geen argumenten hebt. Dunning en Kruger groeten u
Wekker en Luyendijk zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Wekker is doorgedraaid, Luyendijk heeft met zijn zeven vinkjes een interessante invalshoek omtrent reprensentatieve ongelijkheid te pakken.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dus nogmaals; Misschien eens de heilige schriften van die club lezen; Gloria Wekker en Joris Luytendijk zijn aanraders om het woke gedachtegoed te begrijpen
Dus als je een fanatieke zwartepietfan bent dan ben je automatisch een discriminerende lullige en bozige witte man?quote:Op zondag 28 januari 2024 15:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Men zegt dat wel eens over discriminerende lullige mannen die niet donker zijn.
Bijv zogenaamde fanatieke zwartepietfans
Totaalvernietiging....quote:Op zondag 28 januari 2024 16:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe meer mandaat je er aan geeft hoe meer zal worden doorgevoerd. Dus geen enkel excuus om te gaan duiken achter wat eventuele coalitiepartners er vanaf vijlen. Wie de PVV steunt, die steunt cultuurvernietiging.
[..]
Ja, aangezien de PVV daar geen woord Chinees over spreekt dat ze zulks beleid willen. Dus er op stemmen is er mandaat aan geven.
[..]
Nou waarschijnlijk zijn er ook mensen die het wel mooi vinden. En in een gezond cultureel klimaat mag er ook wel eens een miskleun zijn. Geen reden om voor een totaalvernietiging te zijn.
Ja als je uitgaven naar iets tot 0 reduceert, dan vernietig je het volledig. Dan zouden bijvoorbeeld alle bibliotheken volledig verdwijnen.quote:
Hoeveel vinkjes heb jij?quote:Op zondag 28 januari 2024 16:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wekker en Luyendijk zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Wekker is doorgedraait, Luyendijk heeft met zijn zeven vinkjes een interessante invalshoek omtrent ongelijke kansen te pakken.
Nee. Het is verschrikkelijk oppervlakkig, het is niet meer dan zijn versie van dat CRT 'bewijs' waarbij witte mannen bij elke vraag een stapje naar voren moeten doen, de intersectionaliteitshinkel. Het ging hopeloos de mist in met de prestatie van een VWO diploma een privilege noemen, terwijl hij allerlei andere mogelijk boxjes om een vinkje in te zitten negeerde omdat je dan niet de gewenste uitkomst krijgt.quote:Op zondag 28 januari 2024 16:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wekker en Luyendijk zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Wekker is doorgedraaid, Luyendijk heeft met zijn zeven vinkjes een interessante invalshoek omtrent ongelijke kansen te pakken.
Goed zo. Ik zeg ook 'nee' op de vraag of ik wit ben.quote:
De misvatting is natuurlijk dat de staat de cultuur regelt en bepaalt. Dat is een populaire misvatting, maar wel een dominante in zowel de staat als de cultuursector. De staat kan een positieve bijdrage leveren wanneer die zijn plek kent, maar daar ontbreekt het aan.quote:Op zondag 28 januari 2024 16:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoe meer mandaat je er aan geeft hoe meer zal worden doorgevoerd. Dus geen enkel excuus om te gaan duiken achter wat eventuele coalitiepartners er vanaf vijlen. Wie de PVV steunt, die steunt cultuurvernietiging.
Ja de staat regelt de infrastructuur zoals bibliotheken, archieven, podia, cultuuronderwijs en nog wel meer.quote:Op zondag 28 januari 2024 17:37 schreef Weltschmerz het volgende:
De misvatting is natuurlijk dat de staat de cultuur regelt en bepaalt. Dat is een populaire misvatting, maar wel een dominante in zowel de staat als de cultuursector. De staat kan een positieve bijdrage leveren wanneer die zijn plek kent, maar daar ontbreekt het aan.
Verder zijn beide in de politieke besluitvorming zo relevant als een zandkorrelquote:Op zondag 28 januari 2024 16:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wekker en Luyendijk zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Wekker is doorgedraaid, Luyendijk heeft met zijn zeven vinkjes een interessante invalshoek omtrent reprensentatieve ongelijkheid te pakken.
Nouja, die lui heb je in alle kleurtjes.quote:Op zondag 28 januari 2024 15:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Men zegt dat wel eens over discriminerende lullige mannen die niet donker zijn.
Bijv zogenaamde fanatieke zwartepietfans
De staat regelt ook kunstacademies, kunstenaarsinkomen, publieke kunst, kunstsubsidies, slavernijmusea, rassendiscriminatie in de cultuursector en de kunstcollecties, cultuur op televisie, nergens is diversiteit, inclusie en equity zo sterk als in de staatskunst.quote:Op zondag 28 januari 2024 17:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja de staat regelt de infrastructuur zoals bibliotheken, archieven, podia, cultuuronderwijs en nog wel meer.
Het is vooral al die eenheidsworst op regeringsbrood. Met politici in allerlei jurys voor literaire prijzen enzo, die dan weer ter sprake komen in boekenprogramma's van de NPO waarin politici over boeken praten.quote:Maar dat begrijpen fascistische partijen ook wel. Alleen is cultuur hun vijand omdat cultuur mensen juist prikkelt in hun denken. Dat is natuurlijk fout want mensen moeten volgzaam zijn aan de grote leider. Daarom moet cultuur vernietigd worden en mensen moeten zoet gehouden met dom vermaak.
Dat is echt raar ja. De leider van wat verreweg de grootste partij van Nederland is, wil allerlei dingen gaan doen die keihard ingaan tegen de Nederlandse cultuur in de breedste zin des woords, maar het echte gevaar komt van een machteloze gepensioneerde hoogleraar antropologie.quote:Op zondag 28 januari 2024 17:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Verder zijn beide in de politieke besluitvorming zo relevant als een zandkorrel
Lekker foeteren op Gloria, terwijl als het aan Geert ligt de subsidie naar zijn heemkundekring naar 0 gaat.
Zijn boek is verre van perfect maar je moet in je achterhoofd houden dat hij voor zijn boek "Dit kan niet waar zijn" veel tijd heeft doorgebracht in boardrooms en met bestuurders van multinationals en gewerkt heeft op de redactie van The Guardian. Zodoende heeft hij dus lang in een omgeving verkeerd tussen de Eton-preppy-boys en is daardoor vermoedelijk een beetje gedeformeerd geraakt. Dat verklaart ook de inclusie van het vwo diploma in de lijst. Dat diploma is ookgeen merite behaald in een vacuum maar desondanks eigenlijk ook geen vinkje op zichzelf maar deels een kansfunctie van 'blank', 'hoogopgeleide ouder' en 'ouders in Nederland geboren'.quote:Op zondag 28 januari 2024 17:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee. Het is verschrikkelijk oppervlakkig, het is niet meer dan zijn versie van dat CRT 'bewijs' waarbij witte mannen bij elke vraag een stapje naar voren moeten doen, de intersectionaliteitshinkel. Het ging hopeloos de mist in met de prestatie van een VWO diploma een privilege noemen, terwijl hij allerlei andere mogelijk boxjes om een vinkje in te zitten negeerde omdat je dan niet de gewenste uitkomst krijgt.
Makkelijk buigen voor intimidatie vanuit die wijdverbreide hoek wel, want minderheid en slachtoffer van de blanke meerderheid. Zie Hogeschool Utrecht. Goed dat daar een rel over is, het is nog niet verloren.quote:Op zondag 28 januari 2024 08:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Moslim-extremisme is niet "woke". Dus niet relevant in deze discussie.
Inderdaad, als je alles vernietigd, dan vernietig je ook alles dat jij niet leuk vind.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De staat regelt ook kunstacademies, kunstenaarsinkomen, publieke kunst, kunstsubsidies, slavernijmusea, rassendiscriminatie in de cultuursector en de kunstcollecties, cultuur op televisie, nergens is diversiteit, inclusie en equity zo sterk als in de staatskunst.
[..]
Het is vooral al die eenheidsworst op regeringsbrood. Met politici in allerlei jurys voor literaire prijzen enzo, die dan weer ter sprake komen in boekenprogramma's van de NPO waarin politici over boeken praten.
Dat leidt eerder tot een zelfde soort vertrutting van de kunst en cultuur als de Nazi's voorstonden. De staat moet echt heel nodig terug in zijn hok, ook op dit punt.
Interessant? Het wijkt in niets af van het standaardgegeven bij schedelmeters: zaken waar je niets aan kunt doen, als huidskleur, zeggen toch iets over jou als mens.quote:Op zondag 28 januari 2024 16:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wekker en Luyendijk zijn echt niet met elkaar te vergelijken. Wekker is doorgedraaid, Luyendijk heeft met zijn zeven vinkjes een interessante invalshoek omtrent reprensentatieve ongelijkheid te pakken.
Wat ik flauw vind is dat je een uitspraak doet over zaken die je niet eens bestudeerd hebt.quote:Op zondag 28 januari 2024 13:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dit vind ik wel flauw hoor. Ik geef nota bene expliciet aan dat ik niet in dezelfde feiten geloof als jij en dat elke discussie dan onzinnig is. Ik geef ook aan dat ik het verkeerd ingeschat had. Ik dacht echt dat je de volgende dag zou denken: oeps, dit was wel een beetje gek, de kater is dus niet vanzelf ontstaan. Dat blijkt niet zo, dus ik excuseer me daarvoor. Als je daar dan nog steeds bozig over gaat doen: nou, doe dan maar, maar ik vind het overdreven.
Is dat zo ? Jouw mening ? Foei, tochquote:Op zondag 28 januari 2024 17:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dus als je een fanatieke zwartepietfan bent dan ben je automatisch een discriminerende lullige en bozige witte man?
Het gaat niet over wat het zegt over jou als mens maar over hoe machtsnetwerken worden ingevuld, niet meer en niet minder.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Interessant? Het wijkt in niets af van het standaardgegeven bij schedelmeters: zaken waar je niets aan kunt doen, als huidskleur, zeggen toch iets over jou als mens.
Nee, volgens mij is er niemand zie dat wil stoppen omdat ze degenen die intimideren "slachtoffer van de blanke meerderheid". Het is notabene een links gemeentebestuur dat er op stuurt om het door te laten gaan.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:44 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Makkelijk buigen voor intimidatie vanuit die wijdverbreide hoek wel, want minderheid en slachtoffer van de blanke meerderheid. Zie Hogeschool Utrecht. Goed dat daar een rel over is, het is nog niet verloren.
Dat is niet de definitie van woke. Verre van.quote:Op zondag 28 januari 2024 14:43 schreef Bluesdude het volgende:
Is 'woke' te definiëren als iedereen gelijk behandelen, gelijke rechten, niet discrimineren wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht en op welke grond dan ook ??
Lijkt mij wel.... dat moeten ze in de grondwet opnemen, toch ?
btw over TT, nootmuskaat is nooit 'woke' geweest, volgens bovenstaande omschrijving.
... en woke gaat er standaard vanuit dat die machtsnetwerken niet deugen omdat...quote:Op zondag 28 januari 2024 18:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het gaat niet over wat het zegt over jou als mens maar over hoe machtsnetwerken worden ingevuld, niet meer en niet minder.
Waarom zou iemand woke zijn door te stellen dat iemand uit een arbeidersgezin minder kans heeft om te eindigen als CEO van Shell dan de zoon van een staatssecretaris?quote:Op zondag 28 januari 2024 18:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en woke gaat er standaard vanuit dat die machtsnetwerken niet deugen omdat...
Vul het maar in.
Het hangt van je definitie van 'bestuderen' af, maar ik weet wat ermee bedoeld wordt hoor.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ik flauw vind is dat je een uitspraak doet over zaken die je niet eens bestudeerd hebt.
Ik vraag me eerder af wat cilantro met die info moet.quote:
Ga je nu echt pretenderen dat woke zich DAAR mee bezig houdt? Mensen uit arbeidersgezinnen?quote:Op zondag 28 januari 2024 18:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou iemand woke zijn door te stellen dat iemand uit een arbeidersgezin minder kans heeft om te eindigen als CEO van Shell dan de zoon van een staatssecretaris?
Dan vraag ik alsnog wat er precies niet klopt aan mijn analyse.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:58 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het hangt van je definitie van 'bestuderen' af, maar ik weet wat ermee bedoeld wordt hoor.
Ik heb het nergens over woke. Jij maakt de koppeling tussen Luyendijk en woke.quote:Op zondag 28 januari 2024 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ga je nu echt pretenderen dat woke zich DAAR mee bezig houdt? Mensen uit arbeidersgezinnen?
Come on.
Je bent definitief niet woke als je je afvraagt of dat komt door erfelijkheid, opvoeding en wat er thuis gedaan wordt.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou iemand woke zijn door te stellen dat iemand uit een arbeidersgezin minder kans heeft om te eindigen als CEO van Shell dan de zoon van een staatssecretaris?
Welnee, daar kijken ze op neer, dat zijn domme tokkiesquote:Op zondag 28 januari 2024 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ga je nu echt pretenderen dat woke zich DAAR mee bezig houdt? Mensen uit arbeidersgezinnen?
Come on.
Ja, Jezus, hoe zeg je dat diplomatiek...quote:Op zondag 28 januari 2024 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan vraag ik alsnog wat er precies niet klopt aan mijn analyse.
Nee, hij leerde daar juist dat je in Engeland geen grapjes mag maken over regionale accenten, zelfs niet mag noemen. Ook bleek daar al zijn gebrek aan overzicht, uitzoemen en het ten gronde twijfelen aan waarheden zoals gepneerd. Dat maakte dat boek wat minder goed dan het had kunnen zijn.quote:Op zondag 28 januari 2024 18:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zijn boek is verre van perfect maar je moet in je achterhoofd houden dat hij voor zijn boek "Dit kan niet waar zijn" veel tijd heeft doorgebracht in boardrooms en met bestuurders van multinationals en gewerkt heeft op de redactie van The Guardian. Zodoende heeft hij dus lang in een omgeving verkeerd tussen de Eton-preppy-boys en is daardoor vermoedelijk een beetje gedeformeerd geraakt.
Ik ben van ongeveer dezelfde generatie en toen kwam Luzac net op maar 99% van de VWO-diploma's, een stuk moeilijker dan nu, moesten op eigen kracht behaald worden.quote:Dat verklaart ook de inclusie van het vwo diploma in de lijst.
Dat diploma is ook geen merite behaald in een vacuum maar desondanks eigenlijk ook geen vinkje op zichzelf maar deels een functie van 'blank', 'hoogopgeleide ouder' en 'ouders in Nederland geboren'.
Ik ken ook kinderen van hoogopgeleide ouders die dyslectisch werden terwijl ze gewoon niet zo goed konden studeren. De haute finance in London is vooral haantjes met betakwaliteiten die uren kunnen maken, klasse doet er niet zoveel toe, het is de parasiterende klasse maar er moet wel zoveel mogelijk verdiend worden.quote:Zeker binnen de haute-finance wordt op stapelaars enigszins neergekeken en in Engeland kunnen non-preppies net iets minder terugvallen op een old boys network. Overigens ken ik in mijn werkveld zat zeer intelligente dyslecten die daardoor geen vwo hebben maar wel zeer snelle denkers zijn en in staat zich zeer abstracte concepten heel snel eigen te maken.
Het vinkje wit slaat dan ook helemaal nergens op. Die loopt samen met andere vinkjes.quote:Merk ook op hoe de zeven vinkjes zo zijn samengesteld dat de Rishi Sunak-achtige Indiase bovenklasse niet teveel vinkjes wordt onthouden, mogelijk ook door zijn verblijf tussen de Engelse bovenklasse.
Wie komt er met een zwaar accent van het VWO af dan?quote:Overigens erkent Luyendijk zelf ook dat er best meer vinkjes te bedenken zijn (abn/accentloos Nederlands bijvoorbeeld).
Dat maakt die vinkjes niet minder willekeurig. Ik kan wel meer dan zeven vinkjes verzinnen.quote:Die zeven vinkjes zijn geen negatief stempelboekje om mensen hun prestaties te bagatelliseren of anderen tot weerloze slachtoffers te bombarderen maar om te verklaren hoe de personele bezetting van machtsnetwerken tot stand komt.
Dat heb ik dan weer met doembeelden waar woke weer enorm van wakker ligt. Een naam van een straat bijvoorbeeld.quote:Op zondag 28 januari 2024 19:28 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, Jezus, hoe zeg je dat diplomatiek...
Ik denk dat je gevoelens over dat zogenaamde woke-gedoe zachtst gezegd sterk overdreven zijn.
Nou jij maakt je kennelijk ook meer druk om een hypothetische naam van een nog niet bestaande straat dan om de subsidie van je heemkundekring.quote:Op zondag 28 januari 2024 19:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heb ik dan weer met doembeelden waar woke weer enorm van wakker ligt. Een naam van een straat bijvoorbeeld.
Jij denkt dat heemkundekringen overeind gehouden worden met subsidies?quote:Op zondag 28 januari 2024 19:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou jij maakt je kennelijk ook meer druk om een hypothetische naam van een nog niet bestaande straat dan om de subsidie van je heemkundekring.
Ja, dan zijn we weer terug bij het begin. Ik geloof dat 'wokofoben' zich hier drukker over maken dan de 'woken'.quote:Op zondag 28 januari 2024 19:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heb ik dan weer met doembeelden waar woke weer enorm van wakker ligt. Een naam van een straat bijvoorbeeld.
Ja heemkundekringen ontvangen subsidies, en musea en archieven waar ze mee samenwerken ook.quote:Op zondag 28 januari 2024 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij denkt dat heemkundekringen overeind gehouden worden met subsidies?
Verder moet je toch eens duidelijk maken waarom een aversie tegen zowel PVV als woke zo moeilijk denkbaar is. Integendeel, ze hebben beide één ding enorm gemeen: mensen afrekenen op vaststaande eigenschappen i.p.v. gedrag, karakter en inspanning.
Weliswaar op eigen kracht, maar dat gaat een stuk makkelijker wanneer je hoogopgeleide ouders je stimuleren en je door andere karakteristieken (blank, hoogopgeleide ouders) voor het schooladvies al een stuk serieuzer wordt genomenquote:Op zondag 28 januari 2024 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, hij leerde daar juist dat je in Engeland geen grapjes mag maken over regionale accenten, zelfs niet mag noemen. Ook bleek daar al zijn gebrek aan overzicht, uitzoemen en het ten gronde twijfelen aan waarheden zoals gepneerd. Dat maakte dat boek wat minder goed dan het had kunnen zijn.
[..]
Ik ben van ongeveer dezelfde generatie en toen kwam Luzac net op maar 99% van de VWO-diploma's, een stuk moeilijker dan nu, moesten op eigen kracht behaald worden.
'quote:[..]
Ik ken ook kinderen van hoogopgeleide ouders die dyslectisch werden terwijl ze gewoon niet zo goed konden studeren. De haute finance in London is vooral haantjes met betakwaliteiten die uren kunnen maken, klasse doet er niet zoveel toe, het is de parasiterende klasse maar er moet wel zoveel mogelijk verdiend worden.
[..]
Zat Limburgers, Twentenaren, Achterhoekers, Zeeuws-Vlamingen en Friezen met een vwo-papiertje die je voor Randstedelingen moet ondertitelen.quote:Het vinkje wit slaat dan ook helemaal nergens op. Die loopt samen met andere vinkjes.
[..]
Wie komt er met een zwaar accent van het VWO af dan?
[..]
Die vinkjes zijn inderdaad willekeurig en niet goed uitgedacht: ze zijn niet allemaal atomair, dat vind ik ook zijn zwakke punt. In principe gaat hij er impliciet vanuit dat intelligentie een zekere erfelijke component bevat (wat overigens ook wel is aangetoond), dat in hoogopgeleide huishoudens meer intellectuele stimulatie aanwezig is dan bij lageropgeleiden etc.quote:Dat maakt die vinkjes niet minder willekeurig. Ik kan wel meer dan zeven vinkjes verzinnen.
- Ben je intelligent/kun je goed leren?
- Wordt er thuis Nederlands gesproken
- Waren er 500+ boeken en lego in huis, waren er dingen als museumbezoek en werd je voorgelezen?
- Waren je ouders neef en nicht?
- Had je twee ouders?
- Ben je sociaal ontwikkeld?
- Deed je aan sport?
- Vonden je vrienden school belangrijk?
- Had je veel energie en deed je ook dingen niet hoefden?
- Was er stilte en concentratie in huis?
Het is geen slachtofferschap want zijn werk gaat niet over de machteloosheid van de onderklasse maar juist over het belang van te behoren tot 'ons soort mensen' voor het verkrijgen van een topfunctie. Het zou wat mij betreft interessanter zijn geweest als hij die vinkjes had gebruik met betrekking tot representatieproblematiek of in Lasswelliaanse machts-context. Luyendijk definieert eigenlijk het begrip sociaal-cultureel kapitaal en construeert een (uit binaire waarden opgebouwde) ordinale schaalverdeling, met racisme of intersectionaliteit heeft dat juist allemaal niet zoveel van doen.quote:Het is gewoon woke gedram van het machteloze slachtofferschap. Niet blank gaat vaak samen met gebrek aan een cultuur van zelfontwikkeling en een omgeving geschikt voor zelfontwikkeling. Maar dan is racisme geen excuus en het is vooral aan de ouders en niet zozeer aan de maatschappij.
Blijf het bagatelliseren.quote:Op zondag 28 januari 2024 19:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja heemkundekringen ontvangen subsidies, en musea en archieven waar ze mee samenwerken ook.
En kennelijk zijn aanvallen daarop allemaal niet zo erg. Maar een nog niet bestaande straat die niet een naam krijgt die die nog niet had, dat is pas een probleem om je over op te winden!
Nee, dat wordt niet automatisch waar van eindeloze herhaling. In mijn familie, van beide kanten, is mijn generatie bijna gheel een stuk hogeropgeleid dan de voorgaande met vooral mulo diploma's . Maar het is wel zo'n 'hoe gaat op school?' familie. Van die niet onbemiddelde boerenlullen die dan wel een encyclopedie kocht, te midden van vele andere boeken.quote:Op zondag 28 januari 2024 19:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Weliswaar op eigen kracht, maar dat gaat een stuk makkelijker wanneer je hoogopgeleide ouders je stimuleren en je door andere karakteristieken (blank, hoogopgeleide ouders) voor het schooladvies al een stuk serieuzer wordt genomen
Maar de Engelse elite is veel umfeld. De haute finance zelf is veel snelle jongens, de etonjongetjes worden er ook gewoon na 3 maanden uitgeflikkerd als ze te weing poet binnengraaien.quote:'
Om op Canary Wharf terecht te komen zonder schoonmaakkarretje voor je uit moet je ook vooral goed zijn in essays schrijven en betogen houden. De Engelse elite wordt erg getraind en beoordeeld op eloquentie. Dat is ook heel vervelend als je op Engelstalige fora met ze in discussie gaat, heb ik gemerkt; ze lullen je suf met aangeleerde argumentatieve constructies zonder verder veel te zeggen.
Nee hoor, randstedelingen gaan op zoek naar het kleinste beetje accent, als is het maar het ABN dat ze zelf niet machtig zijn, om zich beter te voelen en mensen uit te sluiten. Want blank, dan mag het.quote:Zat Limburgers, Twentenaren, Achterhoekers, Zeeuws-Vlamingen en Friezen met een vwo-papiertje die je voor Randstedelingen moet ondertitelen.
Het gaat om de koppen, de boodschap zit hem niet in het boek maar in de artikelen en het gelul erover, en dat is dat van machteloosheid wegens ras en immigratie-achtergrond, vanwege disciriminatie. Als jij gewoon je VWO afmaakt en je gaat bij het corps, dan zit je goed hoor, dan gaat niemand zeggen jij bent niet één van ons want je bent niet wit.quote:Die vinkjes zijn inderdaad willekeurig en niet goed uitgedacht: ze zijn niet allemaal atomair, dat vind ik ook zijn zwakke punt. In principe gaat hij er impliciet vanuit dat intelligentie een zekere erfelijke component bevat (wat overigens ook wel is aangetoond), dat in hoogopgeleide huishoudens meer intellectuele stimulatie aanwezig is dan bij lageropgeleiden etc.
[..]
Het is geen slachtofferschap want zijn werk gaat niet over de machteloosheid van de onderklasse maar juist over het belang van te behoren tot 'ons soort mensen' voor het verkrijgen van een topfunctie. Het zou wat mij betreft interessanter zijn geweest als hij die vinkjes had gebruik met betrekking tot representatieproblematiek of in Lasswelliaanse machts-context. Luyendijk definieert eigenlijk het begrip sociaal-cultureel kapitaal en construeert een meerdimensionale (uit binaire waarden opgebouwde) ordinale schaalverdeling, met racisme of intersectionaliteit heeft dat juist allemaal niet zoveel van doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |