quote:Op dinsdag 9 januari 2024 07:20 schreef nostra het volgende:
https://www.groene.nl/art(...)-%5BLIST_EMAIL_ID%5D
Artikel van De Groene over Omtzigt
Correctquote:Op maandag 8 januari 2024 21:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja laten we wel wezen. Het is veel mensen net zo goed te doen om Nederlanders van bijvoorbeeld Turkse of Marokkaanse afkomst. De "minder Marokkanen"-uitspraak sloeg natuurlijk niet op die paar veiligelanders die het asielsysteem terroriseren.
Aboutaleb gaat hem als partijleider vervangen?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:21 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Frans is kennelijk alweer op zoek naar wat nieuws. Das rap. Doei Frans.
Moet dan van buiten het parlement…quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Aboutaleb gaat hem als partijleider vervangen?
Dat zagen we wel aankomen, toch?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:21 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het is op zijn minst toevallig dat beide nieuwsberichten op dezelfde dag verschijnen, ja.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Binnen de TK kan Klaver natuurlijk prima het fvz-schap overnemen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Moet dan van buiten het parlement…
Je verwacht het nietquote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:21 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dat hij genoemd wordt is niet onlogisch. Had ook Rutte wel bij dat rijtje verwacht. Maar verder geloof ik weinig van dit soort speculaties. Ook Sanchez uit Spanje staat er op maar is net aan een nieuwe termijn als premier begonnen, dus dat ligt ook niet zo voor de hand.quote:
Inderdaad, dit lijkt me niet bij Timmermans zelf vandaan te komen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat hij genoemd wordt is niet onlogisch. Had ook Rutte wel bij dat rijtje verwacht. Maar verder geloof ik weinig van dit soort speculaties. Ook Sanchez uit Spanje staat er op maar is net aan een nieuwe termijn als premier begonnen, dus dat ligt ook niet zo voor de hand.
Ja.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zagen we wel aankomen, toch?
[..]
Het is op zijn minst toevallig dat beide nieuwsberichten op dezelfde dag verschijnen, ja.
Lijkt me ook niet zo gek als het volk waarvoor je dingen beter wilt maken je alleen maar verrot scheld.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:31 schreef phpmystyle het volgende:
Haha, als het de linksen tegenzit dan rennen ze gelijk weer weg.
Frans of frans of frans..
ScheldTquote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet zo gek als het volk waarvoor je dingen beter wilt maken je alleen maar verrot scheld.
Ik denk niet dat die daar nu heel rouwig over gaan zijn.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
ScheldT
Nou, en de kiezers die wel op je hebben gestemd?
Het is gewoon een artikel van de financial times waar dit in staat (en ja dat heb ik gecheckt voor het plaatsen). Dat is gewoon een serieuze bron.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:44 schreef Hanca het volgende:
Hoe mensen een willekeurige tweet zo voor waar aannemen, terwijl 2 van de 3 namen echt net begonnen zijn aan een nieuwe baan, dat verbaast me wel. Hebben jullie nu nog niet door dat 99% van wat op twitter staat volledige nonsens is? Hoe groot schatten jullie de kans dat Sanchez nu al weer zijn kabinet laat vallen, met het risico dat het rechts nu wel lukt een meerderheid te halen? Die kans is toch praktisch 0? Hoeveel waarde moet je dan hechten aan de andere namen? Ook gewoon helemaal 0, toch?
Twitter is geen nieuwsbron.
Het is nogal logisch dat Timmermans genoemd word maar hier word er gedaan alsof dat van hemzelf afkomstig is en dat hij vertrekt uit de 2e Kamer, sommigen roepen dat hij er naar gesolliciteerd heeft op basis van helemaal niets.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is gewoon een artikel van de financial times waar dit in staat (en ja dat heb ik gecheckt voor het plaatsen). Dat is gewoon een serieuze bron.
Het is ook niet gebeurd.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:13 schreef Hexagon het volgende:
Nou lijkt me Johan Derksen niet echt degene die dat gaat bepalen.
Dat doet hij ook en hij verloor niet, PvdA/GL won in vergelijking met de vorige verkiezingen flink, dacht ik.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is ook niet gebeurd.
Maar het ging met name om zijn toezegging dat hij ook bij verlies door zou gaan.
En toch heeft hij de verkiezingen verloren. Hij kwam om premier te worden. Hij eindigde er 12 zetels achter.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat doet hij ook en hij verloor niet, PvdA/GL won in vergelijking met de vorige verkiezingen flink, dacht ik.
Nee, Mona Keijzer kwam om premier te wordenquote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En toch heeft hij de verkiezingen verloren. Hij kwam om premier te worden. Hij eindigde er 12 zetels achter.
"Dan is dit project mislukt, maar ook als we niet de grootste worden, ga ik gewoon door totdat deze partij wél de grootste is" is toch niet zo onduidelijk?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat doet hij ook en hij verloor niet, PvdA/GL won in vergelijking met de vorige verkiezingen flink, dacht ik.
Hij is er toch nog steeds? Of heb ik iets gemist?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:36 schreef nostra het volgende:
[..]
"Dan is dit project mislukt, maar ook als we niet de grootste worden, ga ik gewoon door totdat deze partij wél de grootste is" is toch niet zo onduidelijk?
Het ging toch over dat Frans alweer op zoek lijkt te zijn naar iets nieuws.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij is er toch nog steeds? Of heb ik iets gemist?
Technisch niet, nee.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:36 schreef Tijger_m het volgende:
Dat iemand hem noemt als een geschikte opvolger voor Michel betekent helemaal niets op dit moment en betekent ook niet dat hij daar naar gesolliciteerd heeft of weg wil bij PvdA/GL
Als premier zou die ook nog wel een optie zijn voor de PVV. Ahmed heeft namelijk meermaals laten blijken dol op repressie te zijn.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het helemaal niet over, dat is nu net het verzinsel wat er rondgestrooid word hier.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Het ging toch over dat Frans alweer op zoek lijkt te zijn naar iets nieuws.
Waar wedden we om dat Timmermans zijn termijn niet afmaakt?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het helemaal niet over, dat is nu net het verzinsel wat er rondgestrooid word hier.
Ik zou eerder Rutte verwachten dan Timmermans, overigens.
Ik weet het niet. Voor Frans is er in Nederland echt geen eer meer aan te behalen denk ik.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het helemaal niet over, dat is nu net het verzinsel wat er rondgestrooid word hier.
Ik zou eerder Rutte verwachten dan Timmermans, overigens.
Ik wed nooit. Punt is dat dit artikel nergens zegt dat Timmermans interesse heeft getoond. Er worden namen genoemd, dat is vrij gebruikelijk in Brussel als er een vacature is.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waar wedden we om dat Timmermans zijn termijn niet afmaakt?
Ja, en dat die naam daar staat en dat het hier op deze manier besproken wordt, betekent dat het weinig mensen zou verwonderen als Timmermans zijn kamerzetel op korte termijn laat voor wat het is. Wat ook weer niet zo onlogisch is, want het was zijn ambitie helemaal niet om nog eens Kamerlid te worden.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik wed nooit. Punt is dat dit artikel nergens zegt dat Timmermans interesse heeft getoond. Er worden namen genoemd, dat is vrij gebruikelijk in Brussel als er een vacature is.
Dat is dus onzin. Sanchez is ook op zoek naar wat nieuws, zeker?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:37 schreef nostra het volgende:
[..]
Het ging toch over dat Frans alweer op zoek lijkt te zijn naar iets nieuws.
Hij heeft meermaals gezegd dat hij zijn zetel zou innemen en heeft dat ook gedaan ondanks dat een groot aantal mensen oa hier constant heeft geroepen dat hij dat niet zou doen. En nu dit gefantaseer weer.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, en dat die naam daar staat en dat het hier op deze manier besproken wordt, betekent dat het weinig mensen zou verwonderen als Timmermans zijn kamerzetel op korte termijn laat voor wat het is. Wat ook weer niet zo onlogisch is, want het was zijn ambitie helemaal niet om nog eens Kamerlid te worden.
Ja, of bij iemand wiens ambities duidelijk meer buiten dan binnen Nederland liggen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:47 schreef Hanca het volgende:
En dan kom je als journalist met dikke duim of als geruchtenverspreider in Brussel al snel bij de laatste lijsttrekker van de sociaal democraten uit, blijkbaar.
Dat zou dan Rutte of tot voor kort Kaag zijn, niet Timmermans.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, of bij iemand wiens ambities duidelijk meer buiten dan binnen Nederland liggen.
Bij de FT, ja. Dat heeft Wirecard ook een jaar vol kunnen houden.quote:
Tja, geruchten die hij op schrijft kunnen ook van andere journalisten komen. 'Zijn naam gaat rond in Brussel' betekent vaak helemaal niks en zeker niet dat zo iemand gesolliciteerd heeft. Hoe vaak is de naam van Rutte de afgelopen 7 jaar niet rond gegaan voor allerlei functies?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Bij de FT, ja. Dat heeft Wirecard ook een jaar vol kunnen houden.
Het zal geen sollicitatie zijn misschien, maar er zal allicht gepolst zijn of er interesse is. Met name omdat er nogal wat druk op zit om snel te benoemen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, geruchten die hij op schrijft kunnen ook van andere journalisten komen. 'Zijn naam gaat rond in Brussel' betekent vaak helemaal niks en zeker niet dat zo iemand gesolliciteerd heeft. Hoe vaak is de naam van Rutte de afgelopen 7 jaar niet rond gegaan voor allerlei functies?
Er zit helemaal geen druk op, Michel zit er nog tot na de verkiezingen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Het zal geen sollicitatie zijn misschien, maar er zal allicht gepolst zijn of er interesse is. Met name omdat er nogal wat druk op zit om snel te benoemen.
quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit helemaal geen druk op, Michel zit er nog tot na de verkiezingen.
quote:Michel’s announcement moves conversations about that next slate of EU leaders from the realm of unsubstantiated gossip to genuine interest, thanks to a delicious scheduling quirk: should no successor be elected by the time he vacates his post early in mid-July, EU rules dictate his powers be bestowed on the leader of the country holding the council rotating presidency: Hungarian premier — and arch-Eurosceptic — Viktor Orbán.
Verkiezingen zijn in juni, het parlement komt nog weer een paar weken later voor het eerst samen (16 juli). En dan pas levert Michel dus zijn functie in. Nog ongeveer een half jaar dus, totaal geen haast.quote:
Het is geen vacature voor pakketbezorger hè.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:23 schreef Hanca het volgende:
Nog ongeveer een half jaar dus, totaal geen haast.
De keuze voor Michel ging ook in een paar weken. Die voor Von der Leyen zelfs in een paar dagen, begin van die vergadering had de helft van de regeringsleiders nog nauwelijks van haar gehoord.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 20:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is geen vacature voor pakketbezorger hè.
Fransje weet ook donders goed dat hij het enige serieuze alternatief is als Wilders het verprutst (en die kans is vrij aanwezig). Die heeft totaal geen belang bij afhaken pakweg het komende halfjaar.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, en dat die naam daar staat en dat het hier op deze manier besproken wordt, betekent dat het weinig mensen zou verwonderen als Timmermans zijn kamerzetel op korte termijn laat voor wat het is. Wat ook weer niet zo onlogisch is, want het was zijn ambitie helemaal niet om nog eens Kamerlid te worden.
Ik denk ook dat Timmermans vooelopig blijft en het even aankijkt hoe het nieuwe kabinet het vergaat. Is er veel heibel en negatief sentiment dan zal ie wachten tot het valt. Maar als het kabinet lekker loopt en de opinie vindt het wel best dan gok ik dat ie snel z’n knopen telt en wat leukers gaat doen dan oppositie voeren.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 23:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Fransje weet ook donders goed dat hij het enige serieuze alternatief is als Wilders het verprutst (en die kans is vrij aanwezig). Die heeft totaal geen belang bij afhaken pakweg het komende halfjaar.
Mocht Wilders 1 er wel in een variant komen dan moeten ze wel goed nadenken hoe ze oppositie willen voeren en wie daar het meest geschikt voor is…
Dit vonden ze in Den Haag ook, Van Weyenberg schuift door naar minister van financiën. De andere optie was Vijlbrief, maar die wilde het dossier Groningen houden.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zat er aan te komen. Ik denk een goede keus voor die positie. Voor Nederland wel vervelend dat een belangrijke functie als Minister van Financiën straks door een tijdelijke persoon moet worden ingevuld. Van Weyenberg hadden ze beter voor deze rol kunnen bewwaren.
Gelukkig verwacht niemand dat dat laatste gaat gebeuren. Als er al een kabinet met de PVV komt is dat vanaf dag 1 prijsschieten voor de oppositiequote:Op woensdag 10 januari 2024 01:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk ook dat Timmermans vooelopig blijft en het even aankijkt hoe het nieuwe kabinet het vergaat. Is er veel heibel en negatief sentiment dan zal ie wachten tot het valt. Maar als het kabinet lekker loopt en de opinie vindt het wel best dan gok ik dat ie snel z’n knopen telt en wat leukers gaat doen dan oppositie voeren.
Belachelijk. Is hij net ingewerkt op z’n vorige functie gaat weer alles op de kop. Had dan Van Rij gepromoveerd.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit vonden ze in Den Haag ook, Van Weyenberg schuift door naar minister van financiën. De andere optie was Vijlbrief, maar die wilde het dossier Groningen houden.
https://www.ad.nl/politie(...)-financien~a8d8bcb6/
Die was amper begonnen (waarbij er in de praktijk meer reces dan werkdagen waren) dus ingewerkt is wel erg optimistisch gesteldquote:Op woensdag 10 januari 2024 12:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Belachelijk. Is hij net ingewerkt op z’n vorige functie gaat weer alles op de kop. Had dan Van Rij gepromoveerd.
Dat hoop je.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gelukkig verwacht niemand dat dat laatste gaat gebeuren. Als er al een kabinet met de PVV komt is dat vanaf dag 1 prijsschieten voor de oppositie![]()
Gaan geen capabele bestuurders hun vingers aan branden.
Hij was al begonnen met het aanpassen van de mediawet: https://www.trouw.nl/cult(...)e-mediawet~b7dddf72/quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die was amper begonnen (waarbij er in de praktijk meer reces dan werkdagen waren) dus ingewerkt is wel erg optimistisch gesteld
Van Rij moet absoluut niet weg bij de belastingdienst, dus dat is een heel slecht idee. Ik vind Van Weyenberg wel logisch. Tot voor kort ook lid van de commissie financiën en liet daar blijken meer kennis te hebben over de lopende zaken dan Kaag, dus hij zou zo ingewerkt moeten zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Belachelijk. Is hij net ingewerkt op z’n vorige functie gaat weer alles op de kop. Had dan Van Rij gepromoveerd.
Wil Wilders net als Orban de democratie het liefste aan de kant schuiven ja?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat hoop je.
Orban zit er ook al een tijdje, net zoals Meloni, en de Denen hebben ook een dergelijk model.
En ook al eerder bewindspersoon geweest. Is ook wel weer zo.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Van Rij moet absoluut niet weg bij de belastingdienst, dus dat is een heel slecht idee. Ik vind Van Weyenberg wel logisch. Tot voor kort ook lid van de commissie financiën en liet daar blijken meer kennis te hebben over de lopende zaken dan Kaag, dus hij zou zo ingewerkt moeten zijn.
Ik denk niet dat D66 naast Vijlbrief een andere logische optie had voor een belangrijke functie als financiën. Dat dit voor cultuur en media niet ideaal is klopt, maar dat is natuurlijk een veel minder belangrijke functie. Zeker nu, ik gok dat de huidige kamer veel rondom cultuur en media blokkeert. Tenminste, de dingen die het kabinet zou willen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En ook al eerder bewindspersoon geweest. Is ook wel weer zo.
Kom je uit bij de categorie Joost Sneller. Inhoudelijk op zich prima maar weinig politiek gewicht. Dat is op financiën wel een behoorlijke gok ja.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat D66 naast Vijlbrief een andere logische optie had voor een belangrijke functie als financiën. Dat dit voor cultuur en media niet ideaal is klopt, maar dat is natuurlijk een veel minder belangrijke functie. Zeker nu, ik gok dat de huidige kamer veel rondom cultuur en media blokkeert. Tenminste, de dingen die het kabinet zou willen.
En kamerlid bij D66, extra leden die functies in regering en Kamer combineren is ook niet echt wenselijk.quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kom je uit bij de categorie Joost Sneller. Inhoudelijk op zich prima maar weinig politiek gewicht. Dat is op financiën wel een behoorlijke gok ja.
Ik dacht dat de uitkomst van de rel de vorige keer was dat het niet kon? Met die vvd-staatssecretarissen toen? Zou ik na moeten zoeken.quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
En kamerlid bij D66, extra leden die functies in regering en Kamer combineren is ook niet echt wenselijk.
Zou kunnen (staat me ook iets van bij), maar dan moet Sneller dus zijn kamerlidmaatschap opzeggen voor misschien maar een paar maanden. En dan daarna zou hij eigenlijk niet terug kunnen, dan is hij er van afhankelijk dat die vervanger zijn of haar plek weer op geeft.quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik dacht dat de uitkomst van de rel de vorige keer was dat het niet kon? Met die vvd-staatssecretarissen toen? Zou ik na moeten zoeken.
Een ex-kamerlid wat wel hoopte op verlenging, zoals Belhaj of Boulakjar?quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:19 schreef Hexagon het volgende:
Nou benieuwd wie dan cultuur gaat doen voor zo lang het duurt. Misschien wil Boris van der Ham een interim klusje?
Wat voor capabele bestuurders zie jij hier mee dan aan de slag gaan?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat hoop je.
Orban zit er ook al een tijdje, net zoals Meloni, en de Denen hebben ook een dergelijk model.
Maakt dat uit?quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat voor capabele bestuurders zie jij hier mee dan aan de slag gaan?
Ja, de kwaliteit van bewindslieden maakt nogal wat uit. Die moeten voorstellen gaan organiseren en verdedigen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 14:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maakt dat uit?
Ambtenaren moeten het uitvoeren/uitwerken.
Wopke was een trendsetter.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:19 schreef Tijn het volgende:
Weer een D66'er die vroegtijdig het werk neerlegt om naar het buitenland te vertrekken. Opvallend wel.
Die wachtgeldregeling is nou juist bedoeld om dit soort dingen te voorkomen. Zodat je je na afloop van je termijn rustig kan bezighouden met je toekomst, en niet voor het verstrijken daarvan al de hele tijd op de klok moet kijken.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:24 schreef capricia het volgende:
Wel fijn dat hij geen gebruik zal maken van de wachtgeldregeling. In tegenstelling tot sommige anderen.
stompzinnige onderbuik opmerking.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:24 schreef capricia het volgende:
Wel fijn dat hij geen gebruik zal maken van de wachtgeldregeling. In tegenstelling tot sommige anderen.
Ik doelde meer op figuren als Van Haga. Die zo af gaf op mensen die gebruik maakten van een vorm van wachtgeldregeling. En er nu zelf van profiteert.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die wachtgeldregeling is nou juist bedoeld om dit soort dingen te voorkomen. Zodat je je na afloop van je termijn rustig kan bezighouden met je toekomst, en niet voor het verstrijken daarvan al de hele tijd op de klok moet kijken.
Exact dit.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:25 schreef Janneke141 het volgende:
Zijn er ook nog bewindslieden die zich bezig houden met ons landsbestuur, of is iedereen alleen nog maar bezig met zijn eigen toekomstige positie?
Je hebt een verantwoordelijkheid bij het aannemen van een functie en die stopt niet als er persoonlijk voor jou geen eer meer aan te behalen is. Dat is voor nogal wat mensen, waarvan inderdaad opvallend veel van D66, kennelijk een moeilijk concept.
Ik denk dat de algehele sfeer onder enigszins gekwalificeerde bestuurders in Den Haag is dat het kabinet met deze Tweede Kamer een zinkend schip is waar geen land mee te bezeilen valt. Dus hop, lekker wegwezen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:25 schreef Janneke141 het volgende:
Zijn er ook nog bewindslieden die zich bezig houden met ons landsbestuur, of is iedereen alleen nog maar bezig met zijn eigen toekomstige positie?
Je hebt een verantwoordelijkheid bij het aannemen van een functie en die stopt niet als er persoonlijk voor jou geen eer meer aan te behalen is. Dat is voor nogal wat mensen, waarvan inderdaad opvallend veel van D66, kennelijk een moeilijk concept.
quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:19 schreef Tijn het volgende:
Weer een D66'er die vroegtijdig het werk neerlegt om naar het buitenland te vertrekken. Opvallend wel.
Wat is hier dan precies opvallend aan?quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:20 schreef trein2000 het volgende:
Weer een van D66, begint nu toch wel op te vallen.
Van mij mogen ze hoor.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:27 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
stompzinnige onderbuik opmerking.
Nogmaals, Wopke zette deze trend.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de algehele sfeer onder enigszins gekwalificeerde bestuurders in Den Haag is dat het kabinet met deze Tweede Kamer een zinkend schip is waar geen land mee te bezeilen valt. Dus hop, lekker wegwezen.
Kaag, Kuipers en Uslu. Drie vertrekkers na de verkiezingen, drie keer D66. Terwijl het toch usance is om ook de demissionaire periode uit te zitten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Wat is hier dan precies opvallend aan?
Een hoop van de ministers en staatssecretarissen die de laatste tijd zijn opgestapt zijn van D66. Is toch opvallend, of niet?quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:29 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat is hier dan precies opvallend aan?
Ja lulkoek natuurlijk. Voorgedragen worden door het kabinet voor een post namens Nederland die veelal door ex-ministers wordt bezet is onvergelijkbaar met zelf iets zoekenquote:Op woensdag 10 januari 2024 16:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Nogmaals, Wopke zette deze trend.
Nee, Hoekstra werd door het kabinet een andere functie gegeven, dat is echt totaal wat anders.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Nogmaals, Wopke zette deze trend.
Als het daar over gaat: als Kaag/Uslu/Kuipers minder krijgen dan ze nu krijgen, krijgen ze nog steeds wachtgeld. En straks krijgen Van Weyenberg en Gräper en de opvolger van Kuipers ook wachtgeld. Dit levert eerder meer dan minder wachtgeld op.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik doelde meer op figuren als Van Haga. Die zo af gaf op mensen die gebruik maakten van een vorm van wachtgeldregeling. En er nu zelf van profiteert.
Ik heb geen idee of Kuipers of Kaag letterlijk zelf iets aan het zoeken waren, of gevraagd (of voorgedragen) zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja lulkoek natuurlijk. Voorgedragen worden door het kabinet voor een post namens Nederland die veelal door ex-ministers wordt bezet is onvergelijkbaar met zelf iets zoeken
Hoekstra is voorgedragen door het kabinet, Kaag, Uslu en Kuipers niet. Oftewel: Hoekstra zit zijn periode gewoon uit, in dienst van het Nederlandse volk.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of Kuipers of Kaag letterlijk zelf iets aan het zoeken waren, of gevraagd (of voorgedragen) zijn.
In elk geval heeft ook Wopke voortijdig afscheid genomen en zijn periode niet uitgediend.
Kuipers en Kaag zijn niet door het kabinet voorgedragen voor een andere functie, dat hebben ze zelf geregeld. Is wel een groot verschil met Hoekstra.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of Kuipers of Kaag letterlijk zelf iets aan het zoeken waren, of gevraagd (of voorgedragen) zijn.
In elk geval heeft ook Wopke voortijdig afscheid genomen en zijn periode niet uitgediend.
Dat is niet waar:quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik doelde meer op figuren als Van Haga. Die zo af gaf op mensen die gebruik maakten van een vorm van wachtgeldregeling. En er nu zelf van profiteert.
quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is niet waar:
https://nieuwspaal.nl/oud(...)erkloze-bvnl-leider/
ok, erg flauw
Eens.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:37 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, Kuipers viel eigenlijk ook tegen als minister (zoals een zakenkabinet ook tegen zal vallen, Kuipers zou precies in zo'n kabinet passen), dus heel erg missen ga ik hem niet.
Overigens 'moet' dat helemaal niet. Dat hebben ze zelf bedacht.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Ik weet nog dat ie eerst even lid moest worden van D66, om minister te kunnen worden. Vond ik toen al vreemd.
Dat gebeurt wel vaker hoor, dat een bewindspersoon nog ff snel lid wordt vd partij waarvoor hij/zij in het kabinet gaat zittenquote:Op woensdag 10 januari 2024 16:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Ik weet nog dat ie eerst even lid moest worden van D66, om minister te kunnen worden. Vond ik toen al vreemd.
Wie is 'ze'?quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Overigens 'moet' dat helemaal niet. Dat hebben ze zelf bedacht.
Volgens de fiscus moet Uslu minimaal ¤ 340.000,- verdienen. Ernst Jan Kuipers verdiende bij het Erasmus MC ¤ 300.000,-, zijn werk bij de politiek was al een stap terug in salaris, ik zou er dus vanuit gaan dat hij niet nog minder gaat verdienen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het daar over gaat: als Kaag/Uslu/Kuipers minder krijgen dan ze nu krijgen, krijgen ze nog steeds wachtgeld. En straks krijgen Van Weyenberg en Gräper en de opvolger van Kuipers ook wachtgeld. Dit levert eerder meer dan minder wachtgeld op.
Ik neem aan D66 zelf, of eventueel alle coalitiepartijen samen. In de kieswet, of welke relevante tekst dan ook, staat in elk geval nergens dat je lid zou moeten zijn van welke partij dan ook voordat je minister mag worden.quote:
quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat gebeurt wel vaker hoor, dat een bewindspersoon nog ff snel lid wordt vd partij waarvoor hij/zij in het kabinet gaat zitten
Ik vind het wel een goede zaak dat je ministersposten niet worden gegeven aan trouwe partijbonzen die al decennia lid zijn maar ook aan mensen die bij het gedachtegoed passen, maar nooit echt de stap naar de politiek maakten. Voor de instroom van originele gedachten is dat heel gezond.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Dat is inderdaad prima en soms komen daar prima ministers uit. Maar Kuipers had gewoon niet genoeg politieke feeling, zo leek het. En je zou van een man met zijn ervaring ook wat bijzondere ideeën verwachten in bijvoorbeeld de strijd tegen de oplopende zorgkosten, maar ook dat valt tegen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vind het wel een goede zaak dat je ministersposten niet worden gegeven aan trouwe partijbonzen die al decennia lid zijn maar ook aan mensen die bij het gedachtegoed passen, maar nooit echt de stap naar de politiek maakten. Voor de instroom van originele gedachten is dat heel gezond.
Misschien had Kuipers die ideeën wel degelijk, maar in de coalitie waarin hij zat was het niet bepaald de bedoeling dat die ter sprake gingen komen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is inderdaad prima en soms komen daar prima ministers uit. Maar Kuipers had gewoon niet genoeg politieke feeling, zo leek het. En je zou van een man met zijn ervaring ook wat bijzondere ideeën verwachten in bijvoorbeeld de strijd tegen de oplopende zorgkosten, maar ook dat valt tegen.
In dit geval was het (in mijn ogen dan) meer dat die man beroemd geworden was met die corona updates. Want politieke actief heb ik hem nooit echt gezien.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vind het wel een goede zaak dat je ministersposten niet worden gegeven aan trouwe partijbonzen die al decennia lid zijn maar ook aan mensen die bij het gedachtegoed passen, maar nooit echt de stap naar de politiek maakten. Voor de instroom van originele gedachten is dat heel gezond.
https://nos.nl/artikel/25(...)dheid-per-direct-wegquote:Kuipers werd twee jaar geleden voor D66 minister van Volksgezondheid, nadat hij veel bekendheid had gekregen tijdens de coronacrisis als voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Hij gaf toen regelmatig updates over de situatie op de intensive care afdelingen van de ziekenhuizen.
Om minister te kunnen worden, moest hij nog wel eerst lid worden van D66.
Zou kunnen, heb hem niet zo gevolgd eigenlijk. Super zichtbaar was hij in ieder geval niet.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is inderdaad prima en soms komen daar prima ministers uit. Maar Kuipers had gewoon niet genoeg politieke feeling, zo leek het. En je zou van een man met zijn ervaring ook wat bijzondere ideeën verwachten in bijvoorbeeld de strijd tegen de oplopende zorgkosten, maar ook dat valt tegen.
Jawel, er stond juist in het regeerakkoord dat de zorgkosten moesten worden afgeremd. Hij heeft ook wel wat geprobeerd met dat zorgakkoord.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien had Kuipers die ideeën wel degelijk, maar in de coalitie waarin hij zat was het niet bepaald de bedoeling dat die ter sprake gingen komen.
Nee, anders was hij waarschijnlijk wel al lid van een partij geweest. Maar een partijtop scout vaak ook buiten de partij of er mensen zijn die heel goed zouden passen als kamerlid of bestuurder.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:54 schreef capricia het volgende:
[..]
In dit geval was het (in mijn ogen dan) meer dat die man beroemd geworden was met die corona updates. Want politieke actief heb ik hem nooit echt gezien.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)dheid-per-direct-weg
Ik vraag me af, als je zoals @Janneke141 zegt, geen lid zou worden van een partij omdat het niet nodig is. Hoe dat de dynamiek zou veranderen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Pieter Winsemius
Winnie Sorgdrager
Menno Snel
Marlies Veldhuijzen van Zanten
Nouja wettelijk gezien is het niet verplicht. Maar het is meer een soort loyaliteitsverklaring.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me af, als je zoals @:janneke141 zegt, geen lid zou worden van een partij omdat het niet nodig is. Hoe dat de dynamiek zou veranderen.
Of toevallig bevriend met de vrouw van de fractievoorzitter, net op het moment dat een beoogd staatssecretaris nee zegt en er eigenlijk geen tijd meer is (Marlies Veldhuijzen van Zanten).quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, anders was hij waarschijnlijk wel al lid van een partij geweest. Maar een partijtop scout vaak ook buiten de partij of er mensen zijn die heel goed zouden passen als kamerlid of bestuurder.
Ja zo gaat dat ook wel eens.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of toevallig bevriend met de vrouw van de fractievoorzitter, net op het moment dat een beoogd staatssecretaris nee zegt en er eigenlijk geen tijd meer is (Marlies Veldhuijzen van Zanten).
Volgens mij had Sorgdrager altijd al een dubbel lidmaatschap VVD66.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Pieter Winsemius
Winnie Sorgdrager
Menno Snel
Nee klopt niet. Ze is in jaar jeugd even D66'er en toen VVD'er geweest en toen weer jarenlang partijloos.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens mij had Sorgdrager altijd al een dubbel lidmaatschap VVD66.
Hij was voor centralisatie en specialisatie. Maar dat gedoetje met de kinderhartchirurgie onder zijn voorganger zal wel niet geholpen hebben…quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien had Kuipers die ideeën wel degelijk, maar in de coalitie waarin hij zat was het niet bepaald de bedoeling dat die ter sprake gingen komen.
Ah klopt,je hebt gelijk:quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee klopt niet. Ze is in jaar jeugd even D66'er en toen VVD'er geweest en toen weer jarenlang partijloos.
Maar toen D66 in 1994 ging regeren was ze net als eerste vrouwelijke procureur generaal benoemd. Dat speelde haar in de kijker bij Hans van Mierlo.
Heeft Kuipers uiteindelijk exact zo uitgevoerd (zoals ook in het advies stond), maar ik snap dat je graag tegen De Jonge schopt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hij was voor centralisatie en specialisatie. Maar dat gedoetje met de kinderhartchirurgie onder zijn voorganger zal wel niet geholpen hebben…
Soms is het ook de manier waarop hè? Mensen meenemen in je visie is een essentiële eigenschap voor een bewindspersoon.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heeft Kuipers uiteindelijk exact zo uitgevoerd (zoals ook in het advies stond), maar ik snap dat je graag tegen De Jonge schopt.
Bij Kuipers waren ze net zo boos. Heeft niet echt geholpen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Soms is het ook de manier waarop hè? Mensen meenemen in je visie is een essentiële eigenschap voor een bewindspersoon.
hugo de jonge is toch wel het voorbeeld van omhooggevallen nietsnut in de recente vaderlandse politiekquote:Op woensdag 10 januari 2024 17:30 schreef trein2000 het volgende:
maar verder ben ik de eerste om toe te geven dat ik niet objectief ben als het Hugo de Jonge betreft.
Ho ho, nu doe je Sander Dekker tekort.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:49 schreef aTypisch het volgende:
[..]
hugo de jonge is toch wel het voorbeeld van omhooggevallen nietsnut in de recente vaderlandse politiek
wat een gezwel is dat
Het is nogal een patroon aan het worden bij die partij. Opvallend. Kennelijk lopen niet alleen de kiezers weg.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:48 schreef aTypisch het volgende:
Weer een D66'er die zodra het kan wat beters gaat doen
lachen
Wat denk je zelf? Allemaal zien ze hun vakkie-k partij gedecimeerd verworden tot een splinterpartijtje. Zit je dan, met je mooie carrière en je ministerspost, straks in de kamer als anoniem stoeltjeszittert.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
Geen sjieke ontwikkeling dat er zoveel mensen voortijds vertrekken en dan is het toevallig ook allemaal van D66...
Kuipers werd ook min of meer voor de vorm van D66 natuurlijk, die is niet op basis van zijn politieke lidmaatschap gekozen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kaag, Kuipers en Uslu. Drie vertrekkers na de verkiezingen, drie keer D66. Terwijl het toch usance is om ook de demissionaire periode uit te zitten.
Het lijkt er op dat de D66’er toch wel actief om zich heen kijken. Al wil ik in geval Kaag nog wel verzachtende omstandigheden aannemen, maar toch.
Stond die op een kieslijst dan, Kuipers?quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Allemaal zien ze hun vakkie-k partij gedecimeerd verworden tot een splinterpartijtje. Zit je dan, met je mooie carrière en je ministerspost, straks in de kamer als anoniem stoeltjeszittert.
Noch Kaag, Uslu of Kuipers stonden op de lijst en konden dus helemaal geen Kamerlid worden. Zo te zien hebben deze mensen geen enkele moeite om hun carriere buiten de Nederlandse politiek voort te zetten en hoeven ze dus ook geen Kamer zetel in te nemen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Allemaal zien ze hun vakkie-k partij gedecimeerd verworden tot een splinterpartijtje. Zit je dan, met je mooie carrière en je ministerspost, straks in de kamer als anoniem stoeltjeszittert.
Ja D66-bewindspersonen zijn competente personen die blijkbaar gewild zijn. Een stuk beter dat zo'n stel populistische nietsnutten die je daarna aan de straatstenen niet kwijt kan, en die dan maar zoveel mogelijk graaien als ze er zitten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:54 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het is nogal een patroon aan het worden bij die partij.
jij en de andere PVV stemmers willen toch minder D66? Het is ook nooit goed bij jullie hè?quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:48 schreef aTypisch het volgende:
Weer een D66'er die zodra het kan wat beters gaat doen
lachen
Misschien moet zijn voorganger zijn vertrek nog aankondigen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:51 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Waarom wordt er geheimzinnig gedaan wat Kuipers gaat doen? Niet dat ik het weet, maar zou hij bij een wereldlijke zorginstelling wat gaan doen? Vaak zijn D66'ers wel mensen die graag internationaal gaan
Misschien maar meteen Fleur Agema benoemen. Wordt die alvast afgebrand.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
jij en de andere PVV stemmers willen toch minder D66? Het is ook nooit goed bij jullie hè?
Of de aandeelhouders weten het nog niet.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien moet zijn voorganger zijn vertrek nog aankondigen.
quote:Volgens een ingewijde gaat Kuipers aan de slag bij ‘een gerenommeerd internationaal wetenschappelijk instituut’.
En dit zal alleen maar meer gaan worden nu het lidmaatschap van partijen maar af blijft nemen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Pieter Winsemius
Winnie Sorgdrager
Menno Snel
Nee dat stijgt juist weer wat na lange tijd van stabiliteitquote:Op woensdag 10 januari 2024 18:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En dit zal alleen maar meer gaan worden nu het lidmaatschap van partijen maar af blijft nemen.
Ah ok. Maar zit dat ook in de traditionele bestuurderspartijen? Een FvD heeft heel wat leden maar zal niet snel bewindslieden kunnen leveren.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat stijgt juist weer wat na lange tijd van stabiliteit
[ afbeelding ]
Ja PvdA, VVD en CDA verliezen nog steeds met bosjes leden uit de tijd van de verzuiling. Maar volgens mij heeft dat voor de grootte van het kader nog niet eens zoveel effect. Vroeger had je heel veel meer donateur-leden die verder niets deden. Je hebt ook minder kader nodig omdat er minder gemeenten zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ah ok. Maar zit dat ook in de traditionele bestuurderspartijen? Een FvD heeft heel wat leden maar zal niet snel bewindslieden kunnen leveren.
[ afbeelding ]
En vergeleken met 10 jaar terug is het voor traditionele partijen als PvdA, cDA en VVD helemaal fors..
https://dnpprepo.ub.rug.n(...)tijen%201-1-2014.pdf
Leden zullen niet het karigste loon ontvangen, dus dat zal wel niet een issue zijnquote:Op woensdag 10 januari 2024 19:16 schreef Hexagon het volgende:
Hoeveel kost de VVD per jaar dan?
https://www.vvd.nl/wp-con(...)ebijsluiter-2023.pdf
118,00, dat is niet goedkoop nee
Mwah, de VVD heeft ook gewoon aanhang onder ondernemers die niet schatrijk zijn.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:23 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Leden zullen niet het karigste loon ontvangen, dus dat zal wel niet een issue zijn
Elke maand 10 euro wegleggen voor dit zou wel mogelijk zijn toch?quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mwah, de VVD heeft ook gewoon aanhang onder ondernemers die niet schatrijk zijn.
Klopt maar velen zullen het er niet voor over hebben als ze geen directe politiek ambities hebben.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Elke maand 10 euro wegleggen voor dit zou wel mogelijk zijn toch?
Kennelijk heb je als land niks aan D66ers. Die lopen weg van het landsbelang. Laat de populistische nietsnutten het dan maar eens proberen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja D66-bewindspersonen zijn competente personen die blijkbaar gewild zijn. Een stuk beter dat zo'n stel populistische nietsnutten die je daarna aan de straatstenen niet kwijt kan, en die dan maar zoveel mogelijk graaien als ze er zitten.
Tientjesleden is ook wel erg armoedig, dat is een vorm van het kunstmatig opblazen van het aantal leden. CU betaal ik ook gewoon 60 in het jaar (en in de verkiezingsjaren meestal nog wat meer). Dat is 5 euro in de maand. Bij de VVD is het dus 10 euro in de maand.quote:Op woensdag 10 januari 2024 19:12 schreef nostra het volgende:
Contributie speelt, iig bij de VVD, ook wel een rol. Als je alleen maar affiniteit hebt met een partij is dat toch een sloot geld. We hebben nog tientjesleden voor dat doel proberen te introduceren, maar dat wil landelijk dan weer niet. Vastgeroest in oud denken.
Tja, je merkt gewoon dat het echt een belemmering is voor velen. Ik snap het ook niet zo goed. Geloof dat we nu rond de 200 leden zitten in Haarlem, wat eigenlijk gewoon beschamend is. Waarvan een fractie enigszins actief is. Maar inderdaad, verenigingsleven en andere vormen van samenwerking boeten rap in, tenzij er iets voor jezelf bij zit.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tientjesleden is ook wel erg armoedig, dat is een vorm van het kunstmatig opblazen van het aantal leden. CU betaal ik ook gewoon 60 in het jaar (en in de verkiezingsjaren meestal nog wat meer). Dat is 5 euro in de maand. Bij de VVD is het dus 10 euro in de maand.
Als je dat al niet over hebt voor het feit dat er een politieke partij is die jouw standpunten vertegenwoordigd, is dat wel zeer zuinig. Maar goed, goede doelen krijgen natuurlijk ook steeds moeilijker vaste betalende leden, blijkbaar moet je er altijd zelf beter van worden als je geld uit geeft tegenwoordig.
VVD laat het kabinet om niks klappen en vervolgens geef je D66 de schuldquote:Op woensdag 10 januari 2024 21:02 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Kennelijk heb je als land niks aan D66ers. Die lopen weg van het landsbelang. Laat de populistische nietsnutten het dan maar eens proberen.
Ook al ben je demissionair, je kunt en behoort je werk gewoon voort te zetten in het landsbelang. Als dan 3 personen van dezelfde partij afhaken is dat opvallend. Zeker als een er van gaat werken bij een reisorganisatie en mensen meer in het vliegtuig gaat proberen te krijgen. En kundig? De Raad van State had nogal wat aan te merken op het broddelwerk dat Kaag afleverde.quote:Op donderdag 11 januari 2024 11:41 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
VVD laat het kabinet om niks klappen en vervolgens geef je D66 de schuld
Het is logisch dat als je gewild bent niet blijft wachten tot BBB/NSC/PVV/VVD er uit zijn. Om dan op de winkel te passen die door toedoen van een andere partij in elkaar gestort is lijkt me onnodig.
Kaag en Kuipers e.d. hebben kundig werk verricht. Hoef je niet mee eens te zijn, ze hebben gewoon hun werk gedaan en mogen wat mij betreft weg. Laat inderdaad de populistische nietsnutten het maar eens proberen.
Inderdaad wel heel opvallend.quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:04 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ook al ben je demissionair, je kunt en behoort je werk gewoon voort te zetten in het landsbelang. Als dan 3 personen van dezelfde partij afhaken is dat opvallend. Zeker als een er van gaat werken bij een reisorganisatie en mensen meer in het vliegtuig gaat proberen te krijgen. En kundig? De Raad van State had nogal wat aan te merken op het broddelwerk dat Kaag afleverde.
Na een indringend verzoek in je familiebedrijf gaan werken wat niks met je portefeuille te maken heeft. Waarom zou dat niet mogen?quote:Op donderdag 11 januari 2024 12:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Inderdaad wel heel opvallend.
Dat dat trouwens zomaar mag..
Och die user is overal een beetje aan het galbakken om het maar niet over de inhoud van zijn favoriete partij te hebben.quote:Op donderdag 11 januari 2024 11:41 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
VVD laat het kabinet om niks klappen en vervolgens geef je D66 de schuld
Het is logisch dat als je gewild bent niet blijft wachten tot BBB/NSC/PVV/VVD er uit zijn. Om dan op de winkel te passen die door toedoen van een andere partij in elkaar gestort is lijkt me onnodig.
Kaag en Kuipers e.d. hebben kundig werk verricht. Hoef je niet mee eens te zijn, ze hebben gewoon hun werk gedaan en mogen wat mij betreft weg. Laat inderdaad de populistische nietsnutten het maar eens proberen.
Sowieso lijkt het me niet bevorderlijk om iemand te gaan dwingen een bepaalde baan uit te voeren die die persoon niet meer wil.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Na een indringend verzoek in je familiebedrijf gaan werken wat niks met je portefeuille te maken heeft. Waarom zou dat niet mogen?
En als je dan mooie kansen laat schieten en dadelijk wachtgeld moet ontvangen een tijd omdat er nog niets nieuws is, is het óók niet goed. Bovendien denk ik dat mensen als Kaag en Kuipers ook niet de types zijn om te gaan zitten duimen draaien tot ze eindelijk officeel afgelost worden. Dat is zo zonde van je tijd en ambities.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:42 schreef capricia het volgende:
Misschien duurt het formatie proces gewoon ook te lang in NL.
Het is na de verkiezingen één zwart gat. En dan kun je niet verwachten dat mensen eindeloos aanblijven. Kan wel heel lang duren voordat er een nieuwe regering is.
Tussen het vallen van het kabinet, de verkiezingen en een nieuw regering kan zo meer dan een jaar zitten. Bizar lang vind ik dat.
Zijn er coalitielanden die hier een beter (sneller) systeem voor formeren hebben? Op zich denk ik dat Nederland best een aardig systeem heeft met zoveel partijen in de kamer. Misschien iets te veel nu, maar beter dan een twee partijen stelsel (en ook vroeger, toen er maar twee of drie partijen nodig waren voor een coalitie duurde formeren lang).quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:42 schreef capricia het volgende:
Het is na de verkiezingen één zwart gat. En dan kun je niet verwachten dat mensen eindeloos aanblijven. Kan wel heel lang duren voordat er een nieuwe regering is.
Tussen het vallen van het kabinet, de verkiezingen en een nieuw regering kan zo meer dan een jaar zitten. Bizar lang vind ik dat.
Dat was niet hun plan, valt mij van je tegen dat je dat zo framed.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:03 schreef trein2000 het volgende:
Over het plan-De Jonge/Kuipers inzake kinderhartchirurgie gesproken zeg: https://nos.nl/artikel/25(...)-kinderhartchirurgie
Funest voor de betaalbaarheid van de zorg (en trouwens ook de kwaliteit) als de rechter zulke besluiten gaat afschieten. En het was gewoon een besluit op aanvraag van de zorg zelf.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:03 schreef trein2000 het volgende:
Over het plan-De Jonge/Kuipers inzake kinderhartchirurgie gesproken zeg: https://nos.nl/artikel/25(...)-kinderhartchirurgie
Ik vind het wel meevallen. Coalitievorming is nou eenmaal een zaak van overleggen. En als ik iets belangrijk vindt, is het wel dat er coalities worden gevormd.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:42 schreef capricia het volgende:
https://www.rechtspraak.n(...)en-open-blijven.aspxquote:Op donderdag 11 januari 2024 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Funest voor de betaalbaarheid van de zorg (en trouwens ook de kwaliteit) als de rechter zulke besluiten gaat afschieten. En het was gewoon een besluit op aanvraag van de zorg zelf.
Nee, een druppel op een gloeiende plaat. De uitdaging in de betaalbaarheid van de zorg ligt heel ergens anders.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Funest voor de betaalbaarheid van de zorg (en trouwens ook de kwaliteit) als de rechter zulke besluiten gaat afschieten. En het was gewoon een besluit op aanvraag van de zorg zelf.
De onderbouwing is vrij simpel: het is door beide Kamers heen en gaat niet tegen een verdrag of wet in. Dan zou de rechter daar in principe niet meer tussen moeten komen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.rechtspraak.n(...)en-open-blijven.aspx
De samenvatting leest anders weg als een grote aanklacht tegen de onderbouwing van de beslissing. Ik vind het juist goed dat een rechter ook gewoon durft in te grijpen als het rammelt.
Het was een eerste stap richting specialisatie. Dat is inderdaad niet dé oplossing voor de betaalbaarheid, maar het is wel een stapje. En volgens de specialisten zelf was deze stap nodig om de kwaliteit van zorg te waarborgen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 15:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, een druppel op een gloeiende plaat. De uitdaging in de betaalbaarheid van de zorg ligt heel ergens anders.
Wederom een rechter die politiek bedrijft. Gevaarlijke ontwikkeling.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De samenvatting leest anders weg als een grote aanklacht tegen de onderbouwing van de beslissing. Ik vind het juist goed dat een rechter ook gewoon durft in te grijpen als het rammelt.
Waar ligt de uitdaging dan als je niet aan loonkosten (ontwikkeling) wil komen?quote:Op donderdag 11 januari 2024 15:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, een druppel op een gloeiende plaat. De uitdaging in de betaalbaarheid van de zorg ligt heel ergens anders.
Al begin je je langzaam wel af te vragen in hoeverre Den Haag nog echt beleid kan maken zonder dat je iedere keer wordt teruggefloten, dat ben ik denk ik wel met je eens.
De groei in zorgkosten voor een steeds ouder wordende bevolking afremmen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waar ligt de uitdaging dan als je niet aan loonkosten (ontwikkeling) wil komen?
En hoe zou je die zorgkosten kunnen remmen als je niet wil specialiseren en centraliseren en de loonkosten maar blijven stijgen?quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De groei in zorgkosten voor een steeds ouder wordende bevolking afremmen.
Ik zeg niet dat je dat niet moet doen, ik zeg dat dit specifieke geval een druppel op een gloeiende plaat is. En het gaat niet eens over ouderenzorg. Maar we zullen toch echt een keer het gesprek aan moeten, welke zorg we blijven vergoeden en hoe lang precies. Of niet natuurlijk, maar dan moeten we accepteren dat het aandeel zorgkosten in ons BNP hoger en hoger blijft worden, met alle gevolgen van dien.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En hoe zou je die zorgkosten kunnen remmen als je niet wil specialiseren en centraliseren en de loonkosten maar blijven stijgen?
Waarbij er al een aantal over de pensioengerechtigde leeftijd zijn, nota bene. Ik denk echt dat de rechter hier het sentiment van de artsen teveel heeft meegewogen, terwijl het afwegen van belangen aan de politiek moeten zijn. De rechter zou hier alleen moeten bepalen of de minister de beslissing mag nemen en daar zegt hij nota bene in de uitspraak gewoon ja op.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:57 schreef Hexagon het volgende:
Maar waarom zou deze toch redelijk zeldzame vorm van zorg in zoveel ziekenhuizen moeten zijn? Het is niet of een hartoperatie voor je kind vergelijkbaar is met een keer naar de oogarts voor een lui oog.
Ik heb het idee dat vooral het eigenbelang van enkele artsen een rol speelt hier.
Ergens is het wel vreemd dat in een "markt" situatie zowel de minister als de rechter schijnbaar gaan over de locatie van de zorg.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:03 schreef trein2000 het volgende:
In een politiek landschap waar men er niet meer met elkaar uitkomt wordt gekeken naar een 'neutrale' partij, de rechter, die steeds meer ruimte krijgt om politiek te vonnissen. Daar plukken we nu de wrange vruchten van en met het door Omtzigt zo gewenste constitutioneel hof wordt dat alleen maar erger.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarbij er al een aantal over de pensioengerechtigde leeftijd zijn, nota bene. Ik denk echt dat de rechter hier het sentiment van de artsen teveel heeft meegewogen, terwijl het afwegen van belangen aan de politiek moeten zijn. De rechter zou hier alleen moeten bepalen of de minister de beslissing mag nemen en daar zegt hij nota bene in de uitspraak gewoon ja op.
De politiek was er hier gewoon uit. En waar bij stikstof, klimaat e.d. andere verdragen worden overtreden, is daar hier geen sprake van. Ik vind dit eerlijk gezegd echt ongekende inmenging in de politiek van de rechter. Is er nog een hoger beroep mogelijk?quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:14 schreef Smegma. het volgende:
[..]
In een politiek landschap waar men er niet meer met elkaar uitkomt wordt gekeken naar een 'neutrale' partij, de rechter, die steeds meer ruimte krijgt om politiek te vonnissen. Daar plukken we nu de wrange vruchten van en met het door Omtzigt zo gewenste constitutioneel hof wordt dat alleen maar erger.
Ironisch wel, dat al die "democratische rechtsstaat!!111!!einz!"-roepers zelf de grote ondermijners van de scheiding der machten blijken.
Dat vind ik nou ook. Het is prima mogelijk voor de politiek om besluiten te nemen die wel stand houden bij de rechter. Maar dan moet je het goed en zorgvuldig onderbouwen. Als dat was gebeurd, had de rechter dit besluit nu niet teruggedraaid.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Er zijn wel wat landen waar verplicht snel nieuwe verkiezingen zijn als ze er niet uitkomen (geloof dat Griekenland en Israël zoiets doen) of zoals Spanje waar ze vrij vreemde kunstgrepen toepassen. Het blijft iets lastigs…quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:05 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zijn er coalitielanden die hier een beter (sneller) systeem voor formeren hebben? Op zich denk ik dat Nederland best een aardig systeem heeft met zoveel partijen in de kamer. Misschien iets te veel nu, maar beter dan een twee partijen stelsel (en ook vroeger, toen er maar twee of drie partijen nodig waren voor een coalitie duurde formeren lang).
Duitsland?quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:05 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zijn er coalitielanden die hier een beter (sneller) systeem voor formeren hebben? Op zich denk ik dat Nederland best een aardig systeem heeft met zoveel partijen in de kamer. Misschien iets te veel nu, maar beter dan een twee partijen stelsel (en ook vroeger, toen er maar twee of drie partijen nodig waren voor een coalitie duurde formeren lang).
De verkiezingen waren minder dan twee maanden geleden. Mensen zijn te ongeduldig.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er zijn wel wat landen waar verplicht snel nieuwe verkiezingen zijn als ze er niet uitkomen (geloof dat Griekenland en Israël zoiets doen) of zoals Spanje waar ze vrij vreemde kunstgrepen toepassen. Het blijft iets lastigs…
De vorige keer duurde het ook lang. In de afgelopen 4 jaar is het kabinet hooguit 2 jaar missionair geweest of zo.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
De verkiezingen waren minder dan twee maanden geleden. Mensen zijn te ongeduldig.
Oh, dat sowieso. Dat het minstens een half jaar gaat duren mogen we gewoon rekening mee houden.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
De verkiezingen waren minder dan twee maanden geleden. Mensen zijn te ongeduldig.
Dan zit je bijna een jaar na de val van het huidige demissionaire kabinet. Ik vind dat best lang.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, dat sowieso. Dat het minstens een half jaar gaat duren mogen we gewoon rekening mee houden.
Daar is het vormen van wat ingewikkelder coalities eigenlijk iets relatief nieuws. Meestal lagen er met de uitslag maar een heel beperkt aantal opties voor de hand omdat SPD of CDU/CSU ruimschoots de bovenliggende partij was. Gok dat de complexiteit van de formaties daar ook toe zal gaan nemen…quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Duitsland?
Geen formateur of informateur. Een straks schema, met werkgroepen. En voila.
Niet mee eens. We praten hier niet over het bestuur van de carnavalsvereniging. Er moet een land bestuurd worden dat met een aantal vrij dringende problemen te kampen heeft, en het geeft geen pas om dan rustig drie kwart jaar de tijd te nemen om elkaar uit partijpolitieke overwegingen zo min mogelijk licht in de ogen te gunnen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Erg wenselijk is het inderdaad niet. Geloof dat een aantal Scandinavische landen een systeem heeft waarbij een parlement (net als onze gemeenteraden of PS) gewoon een standaardtermijn heeft waarbij de partijen er maar gewoon vier jaar uit dienen te komen binnen de verhoudingen na de verkiezingen, dat zou ook wel kunnen helpen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zit je bijna een jaar na de val van het huidige demissionaire kabinet. Ik vind dat best lang.
Zeker gezien Rutte IV maar 2 jaar gezeten heeft. Het is gewoon stilstand. Want beleid wordt er niet ontwikkeld.
Juist omdat het over landsbelang gaat en niet over een carnavalsvereniging is het goed dat ze de tijd nemen. Liever een regering met een gedegen akkoord na een half jaar, dan een onstabiele regering na 1 maand.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet mee eens. We praten hier niet over het bestuur van de carnavalsvereniging. Er moet een land bestuurd worden dat met een aantal vrij dringende problemen te kampen heeft, en het geeft geen pas om dan rustig drie kwart jaar de tijd te nemen om elkaar uit partijpolitieke overwegingen zo min mogelijk licht in de ogen te gunnen.
Dan stel je je eigen belang boven het landsbelang. Niet geheel nieuw overigens, die trend doet zich al een decennium of twee voor.
Nee, liever dat ze hun knopen tellen en gaan doen waar ze een mandaat voor gekregen hebben, dan uit zuiver eigenbelang het onderste uit de kan willen hebben. Dat is ook nog een optie hè. Of waarom denk je dat de formaties dertig jaar geleden helemaal niet zo lang duurden?quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist omdat het over landsbelang gaat en niet over een carnavalsvereniging is het goed dat ze de tijd nemen. Liever een regering met een gedegen akkoord na een half jaar, dan een onstabiele regering na 1 maand.
Omdat het met 2 partijen ging, Rutte II was ook zo klaar.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, liever dat ze hun knopen tellen en gaan doen waar ze een mandaat voor gekregen hebben, dan uit zuiver eigenbelang het onderste uit de kan willen hebben. Dat is ook nog een optie hè. Of waarom denk je dat de formaties dertig jaar geleden helemaal niet zo lang duurden?
lol. Met Geert Wilders vind ik het eigenlijk wel op een carnavalsvereniging lijken. Ik geloof er nog steeds niets van dat ze er uit gaan komen. Het lijkt me niet dat hij het aan zijn kiezers kan verkopen nog meer uit zijn programma overboord te kieperen. Gewoon afwachten tot zijn momentum voorbij is en dan herverkiezingen ergens in oktober ofzo. Dilan Yeşilgöz zal wel vervangen worden met die lege inhoud van 'r. Die heeft echt zwaar gefaald. Er kan ook best wat uitgevoerd worden anders gaat oa Brussel moeilijk doen ivm gemaakte afspraken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet mee eens. We praten hier niet over het bestuur van de carnavalsvereniging. Er moet een land bestuurd worden dat met een aantal vrij dringende problemen te kampen heeft, en het geeft geen pas om dan rustig drie kwart jaar de tijd te nemen om elkaar uit partijpolitieke overwegingen zo min mogelijk licht in de ogen te gunnen.
Dan stel je je eigen belang boven het landsbelang. Niet geheel nieuw overigens, die trend doet zich al een decennium of twee voor.
Dat het lang duurt is nog tot daar aan toe, mits er dan 3,5 tot 4 jaar een kabinet zit. Nu formeren ze driekwart jaar om allemaal gedetailleerde plannen te maken die vervolgens na 1,5 jaar versnipperd kunnen worden omdat het kabinet demissionair is.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist omdat het over landsbelang gaat en niet over een carnavalsvereniging is het goed dat ze de tijd nemen. Liever een regering met een gedegen akkoord na een half jaar, dan een onstabiele regering na 1 maand.
En intussen hebben we gewoon een regering en een (missionaire) Tweede Kamer, dus het hoeft allemaal niet stil te liggen.
Het gaat ook wat in vlagen. In de jaren zeventig duurde het ook vrij lang…quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, liever dat ze hun knopen tellen en gaan doen waar ze een mandaat voor gekregen hebben, dan uit zuiver eigenbelang het onderste uit de kan willen hebben. Dat is ook nog een optie hè. Of waarom denk je dat de formaties dertig jaar geleden helemaal niet zo lang duurden?
Eens, maar dat moet je de VVD verwijten.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:10 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat het lang duurt is nog tot daar aan toe, mits er dan 3,5 tot 4 jaar een kabinet zit. Nu formeren ze driekwart jaar om allemaal gedetailleerde plannen te maken die vervolgens na 1,5 jaar versnipperd kunnen worden omdat het kabinet demissionair is.
Inderdaad, Rutte IV en Rutte III duurden het langst, daarna Van Agt I en Den Uyl.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het gaat ook wat in vlagen. In de jaren zeventig duurde het ook vrij lang…
Zit hier even te kijken https://nl.m.wikipedia.or(...)rmaties_in_Nederlandquote:Op donderdag 11 januari 2024 19:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, Rutte IV en Rutte III duurden het langst, daarna Van Agt I en Den Uyl.
Edit: Rutte II is de kortste formatie van na 1948.
Ik keek hier: https://www.parlement.com/id/vhnnmt7mnnzb/duur_kabinetsformatiesquote:Op donderdag 11 januari 2024 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zit hier even te kijken https://nl.m.wikipedia.or(...)rmaties_in_Nederland
Eigenlijk een kabinet of vijf per decennium blijkbaar niet ongebruikelijk…
Dat iets gebruikelijk is, maakt het nog niet noodzakelijk een goed idee.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zit hier even te kijken https://nl.m.wikipedia.or(...)rmaties_in_Nederland
Eigenlijk een kabinet of vijf per decennium blijkbaar niet ongebruikelijk…
Leek toch gered laatst?quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik keek hier: https://www.parlement.com/id/vhnnmt7mnnzb/duur_kabinetsformaties
(Zo lang het kan, parlement.com dreigt op zwart te gaan...).
Volledig mee eens. Maar blijkbaar is het ook min of meer een gegeven de afgelopen pakweg 50 jaar…quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat iets gebruikelijk is, maakt het nog niet noodzakelijk een goed idee.
Er was een kamermeerderheid voor steunen, maar het kabinet gaf in elk geval aan dat ze uit gingen zoeken of ze dat uit zouden voeren. Daarna heb ik er niks meer van gehoord.quote:
En sentiment, het wordt gebracht alsof gangbare zorg uit de regio wordt gehaald.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:57 schreef Hexagon het volgende:
Maar waarom zou deze toch redelijk zeldzame vorm van zorg in zoveel ziekenhuizen moeten zijn? Het is niet of een hartoperatie voor je kind vergelijkbaar is met een keer naar de oogarts voor een lui oog.
Ik heb het idee dat vooral het eigenbelang van enkele artsen een rol speelt hier.
Dit, rechters trekken een te grote broek aan.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:14 schreef Smegma. het volgende:
[..]
In een politiek landschap waar men er niet meer met elkaar uitkomt wordt gekeken naar een 'neutrale' partij, de rechter, die steeds meer ruimte krijgt om politiek te vonnissen. Daar plukken we nu de wrange vruchten van en met het door Omtzigt zo gewenste constitutioneel hof wordt dat alleen maar erger.
Ironisch wel, dat al die "democratische rechtsstaat!!111!!einz!"-roepers zelf de grote ondermijners van de scheiding der machten blijken.
Dit specifieke item wel, maar ik denk dat er wel meer zorg is die ze willen centraliseren.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je dat niet moet doen, ik zeg dat dit specifieke geval een druppel op een gloeiende plaat is. En het gaat niet eens over ouderenzorg. Maar we zullen toch echt een keer het gesprek aan moeten, welke zorg we blijven vergoeden en hoe lang precies. Of niet natuurlijk, maar dan moeten we accepteren dat het aandeel zorgkosten in ons BNP hoger en hoger blijft worden, met alle gevolgen van dien.
"De minister mag op grond van de wet zo'n keuze maken, maar die moet dan wel zorgvuldig gemotiveerd en feitelijk onderbouwd zijn. De rechtbank komt tot de conclusie dat de minister dit onvoldoende heeft gedaan",quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat was niet hun plan, valt mij van je tegen dat je dat zo framed.
daarom moet je juist die beslissingen daarover niet willen centrerenquote:Op donderdag 11 januari 2024 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit specifieke item wel, maar ik denk dat er wel meer zorg is die ze willen centraliseren.
Echt keuzes maken in de zorg is natuurlijk bijna niet mogelijk. Grenzen stellen aan oncologiebehandelingen of eindeloos mensen opereren, of gehandicaptenzorg, is bijna niet te doen.
Op de een of andere manier zijn er een hoop mensen die denken dat de rechterlijke macht in tegenstelling tot de uitvoerende of wetgevende macht onfeilbaar is, ik snap dat ook nooit zo.quote:Op donderdag 11 januari 2024 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit, rechters trekken een te grote broek aan.
wij hebben dat ook indirect, in de vorm van de Eerste Kamer, waar de BBB een boerenjaar heeft gehadquote:Op donderdag 11 januari 2024 18:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Erg wenselijk is het inderdaad niet. Geloof dat een aantal Scandinavische landen een systeem heeft waarbij een parlement (net als onze gemeenteraden of PS) gewoon een standaardtermijn heeft waarbij de partijen er maar gewoon vier jaar uit dienen te komen binnen de verhoudingen na de verkiezingen, dat zou ook wel kunnen helpen.
Ik kan het niet lezen, maar het gaat lijkt me over dit artikel: https://www.ewmagazine.nl(...)k-wilders-i-1385589/quote:Op zaterdag 13 januari 2024 01:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Elsevier zal vast redelijk enthousiast zijn over dit idee.
Ik heb het artikel gelezen en ik lees het als dat ze qua financiën graag zien dat de VVD-plannen worden gevolgd.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 06:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan het niet lezen, maar het gaat lijkt me over dit artikel: https://www.ewmagazine.nl(...)k-wilders-i-1385589/
In de kop wordt Wilders I nu al spilziek genoemd en de eerste regel is dat de plannen van PVV, NSC en BBB te vaag zijn. Echt enthousiast klinkt dat niet.
Gezien hun positie in het landschap vinden ze VVD-beleid op financiën gecombineerd met PVV-beleid op buitenlanders ook helemaal prima.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 08:40 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Ik heb het artikel gelezen en ik lees het als dat ze qua financiën graag zien dat de VVD-plannen worden gevolgd.
Nergens te lezen dat ze Wilders I niet zien zitten. EW probeert volgens eigen woorden de struikelblokken in kaart te brengen.
En van de politiek wel visie verwachten, maar tegelijk elke verkiezing een heel andere partij stemmen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
Er ligt trouwens even goed een taak voor de kiezer. Er zijn er net iets te veel die verwachten dat een stem op een partij betekent dat ook het gehele bijbehorende partijprogramma wordt uitgevoerd en dat het anders kiezersbedrog is. Dat is niet bepaald helpend.
Geerten Waling heeft al 2 maanden een stijfje, al had hij er waarschijnlijk nog liever FvD ook nog bij gehad.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 08:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gezien hun positie in het landschap vinden ze VVD-beleid op financiën gecombineerd met PVV-beleid op buitenlanders ook helemaal prima.
Ik snap wel dat de serieuze uitgeverij Elsevier dit blad heeft afgestoten en ook in naam liever niet meer geassocieerd wordt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 09:01 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Geerten Waling heeft al 2 maanden een stijfje, al had hij er waarschijnlijk nog liever FvD ook nog bij gehad.
Of juist niet word uitgevoerd "Oh, ja, dat zegt Wilders wel maar dat bedoelt hij anders..." Of "De scherpre kantjes gaan er wel af, hoor!"quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
Er ligt trouwens even goed een taak voor de kiezer. Er zijn er net iets te veel die verwachten dat een stem op een partij betekent dat ook het gehele bijbehorende partijprogramma wordt uitgevoerd en dat het anders kiezersbedrog is. Dat is niet bepaald helpend.
Spilziek zijn al de vroige kabinetten ook al, denk niet dat de akkers rijp zijn om 24 mld om te buigen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 06:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan het niet lezen, maar het gaat lijkt me over dit artikel: https://www.ewmagazine.nl(...)k-wilders-i-1385589/
In de kop wordt Wilders I nu al spilziek genoemd en de eerste regel is dat de plannen van PVV, NSC en BBB te vaag zijn. Echt enthousiast klinkt dat niet.
EW is toch al jaren vooral een verzameling van allerlei rare figuren?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:08 schreef nostra het volgende:
Oh jeetje, is EW ook al vuigrechts? What's next, HP/De Tijd?
Tja, het is een wat rechtser opinieweekblad, dan hoor je verschillende smaken rechts. Ewald Engelen mag ook elke week los in De Groene, dat maakt het blad zelf kwalitatief nog niet tot communistische propaganda.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
EW is toch al jaren vooral een verzameling van allerlei rare figuren?
Zo gingen ze vrij lekker op Trump en ook een tijd op Baudet. En Simon Rozendaal mag er al jaren klimaatontkenner spelen. Dat keurige VVD-blaadje zijn ze volgens mij al een jaar of twintig niet meer.
HP weet ik niet, bestaan die nog?
Elsevier (het blad) is altijd vrij rechts geweest ja, ook m.b.t. "immigratie". Bepaalde mensen noemden het daarom toen reeds "Elsevies".quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:08 schreef nostra het volgende:
HP/De Tijd bestaat nog.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
EW is toch al jaren vooral een verzameling van allerlei rare figuren?
Zo gingen ze vrij lekker op Trump en ook een tijd op Baudet. En Simon Rozendaal mag er al jaren klimaatontkenner spelen. Dat keurige VVD-blaadje zijn ze volgens mij al een jaar of twintig niet meer.
HP weet ik niet, bestaan die nog?
Nou, 'vuigrechts'... Eerder de Koerhuis-flank van de VVD. Of je dat vuig wilt noemen is verder aan jou.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:08 schreef nostra het volgende:
Zijn ze volgens mij allang niet meer toch?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Elsevier (het blad) is altijd vrij rechts geweest ja, ook m.b.t. "immigratie". Bepaalde mensen noemden het daarom toen reeds "Elsevies".
Wat? Vrij rechts of vies?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zijn ze volgens mij allang niet meer toch?
Beidequote:
Heb je deze bs helemaal zelf verzonnen?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beide
Nu vind rechts niet vies maar snap ik dat de linkse medemens die over het algemeen wat minder filters hebben, daar over aan kunnen slaan.
Rechts in zijn algemeenheid is niet 'vies', maar bij rechtse media denk ik aan AD, Trouw, NRC, FD. EW is toch echt wel wat anders dan dat. Als je dit soort onzin op je site zet, dan ben je niet meer een normaal rechts medium:quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beide
Nu vind rechts niet vies maar snap ik dat de linkse medemens die over het algemeen wat minder filters hebben, daar over aan kunnen slaan.
Die 2e is weerzinwekkend inderdaadquote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rechts in zijn algemeenheid is niet 'vies', maar bij rechtse media denk ik aan AD, Trouw, NRC, FD. EW is toch echt wel wat anders dan dat. Als je dit soort onzin op je site zet, dan ben je niet meer een normaal rechts medium:
https://www.ewmagazine.nl(...)gietransitie-62882w/
https://www.ewmagazine.nl(...)rzinwekkend-1382955/
En dat zijn even twee voorbeelden die ik snel kon vinden.
Mocht je zulke artikelen wel normaal vinden, besef dan dat je zelf waarschijnlijk niet normaal rechts bent.
Ik heb Elsevier een jaar of 10 veel gelezen en in die periode de kwaliteit achteruit zien gaan. Steeds radicalere figuren aan het woord met steeds minder weerwoord. Op een gegeven moment werden er zelfs flyertjes van een tak van Civitas Christiana bij geleverd.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:38 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, het is een wat rechtser opinieweekblad, dan hoor je verschillende smaken rechts. Ewald Engelen mag ook elke week los in De Groene, dat maakt het blad zelf kwalitatief nog niet tot communistische propaganda.
[quote]quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:43 schreef Hanca het volgende:
Zo dan, koekoek.quote:Mocht je zulke artikelen wel normaal vinden, besef dan dat je zelf waarschijnlijk niet normaal rechts bent.
Aha, die filters maken je dus gevoelig voor figuren als Trump, Wilders, Poetin en de radicaalrechtse drek?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beide
Haha, op zich zijn kerncentrales dan wel weer gewoon een hele dure en vrij vieze rechtse hobbyquote:
Dat is mooi cirkelredeneren van links inderdaad. Veertig jaar geleden stond men voor Dodewaard "Krijg de kanker!" te scanderen, maar nu is het allemaal "veel te laat" geïnitieerd.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:38 schreef KareldeStoute het volgende:
Haha, op zich zijn kerncentrales dan wel weer gewoon een hele dure en vrij vieze rechtse hobby die praktisch gezien niet of nauwelijks iets bij kan dragen aan de energietransitie (daarvoor worden ze veel te laat gebouwd).
Ik heb juist het idee dat ze na de shift steeds verder naar rechts (nadat Arendo Joustra stopte als hoofdredacteur) er een beetje teruggekomen wordt van het idee blind achter alle nieuwrechtse charlatans moet worden aangehold. Ook iemand als Geerten Waling lijkt ten halve gekeerd, gebrouilleerd met FvD en redelijk PVV-kritisch.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha, die filters maken je dus gevoelig voor figuren als Trump, Wilders, Poetin en de radicaalrechtse drek?
Maar Elsevier kiest zelf ook heel duidelijk voor dat rechtse profiel (en steeds minder het traditionele VVD-profiel). Als je dat niet meer herkent ben je zelf vermoedelijk wat opgeschoven of je filter staat niet lekker afgesteld.
Dit lijkt mij puur opportunisme. Als je nog enigszins serieus genomen wil worden, helpt het op zijn zachtst gezegd niet als je met Baudet geassocieerd wordt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 13:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik heb juist het idee dat ze na de shift steeds verder naar rechts (nadat Arendo Joustra stopte als hoofdredacteur) er een beetje teruggekomen wordt van het idee blind achter alle nieuwrechtse charlatans moet worden aangehold. Ook iemand als Geerten Waling lijkt ten halve gekeerd, gebrouilleerd met FvD en redelijk PVV-kritisch.
Het gedrag van die uni's in Amerika was dan ook achterlijk.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rechts in zijn algemeenheid is niet 'vies', maar bij rechtse media denk ik aan AD, Trouw, NRC, FD. EW is toch echt wel wat anders dan dat. Als je dit soort onzin op je site zet, dan ben je niet meer een normaal rechts medium:
https://www.ewmagazine.nl(...)rzinwekkend-1382955/
En dat zijn even twee voorbeelden die ik snel kon vinden.
Mocht je zulke artikelen wel normaal vinden, besef dan dat je zelf waarschijnlijk niet normaal rechts bent.
Of ze richten zich juist op het huidige VVD-profiel. Dan klopt het gewoon weer.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:33 schreef KareldeStoute het volgende:
Maar Elsevier kiest zelf ook heel duidelijk voor dat rechtse profiel (en steeds minder het traditionele VVD-profiel).
https://www.omroepwest.nl(...)n-politiek-statementquote:De kledingkeuze van Arjen Kapteijns is bij Hart voor Den Haag in het verkeerde keelgat geschoten. De Haagse GroenLinks-wethouder droeg T-shirts met daarop de teksten 'No music on a dead planet' (geen muziek op een dode planeet) en 'Kein mensch ist illegal' (geen mens is illegaal). Dat is tegen het zere been van Richard de Mos, die spreekt van 'politieke statements'.
Nou neem Trump, in Europese kringen en vnl nederland wordt daar vuig naar gekeken met net zo’n nare nasmaak als Baudet.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha, die filters maken je dus gevoelig voor figuren als Trump, Wilders, Poetin en de radicaalrechtse drek?
Maar Elsevier kiest zelf ook heel duidelijk voor dat rechtse profiel (en steeds minder het traditionele VVD-profiel). Als je dat niet meer herkent ben je zelf vermoedelijk wat opgeschoven of je filter staat niet lekker afgesteld.
Die heeft alle reden om dat college, in ieder geval PvdaGL, volledig de nek om te draaien welke kans hij daar ook voor krijgt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
Den Haag. Richard de Mos doet kleinzielig
Het ontbeert onze "schooldirecteur" wel een beetje aan zelfreflectie. Want ook in pak blijft de mos toch een aardig dikke patjepeeër.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
Den Haag. Richard de Mos doet kleinzielig
[..]
https://www.omroepwest.nl(...)n-politiek-statement
heeee de Mos... er zijn toch meer belangrijkere kwesties te bespreken in de Raad?
quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou neem Trump, in Europese kringen en vnl nederland wordt daar vuig naar gekeken met net zo’n nare nasmaak als Baudet.
Maar dat is wel de nieuwe president voor de nieuwe termijn, en de belangrijkste leider van de wereld. We moeten toch een beetje begripvol en open kijken naar een man als Trump en daar ook de goede dingen van zien naast de vreemde dingen. Ipv dat als we de naam horen al lalala doen en vuur spugen.
Maw Trump moet meer serieus genomen worden aangezien men er toch niet omheen kan. Dan buiten de rechte politiek om kan dat best weleens goed uitpakken.
Toch een fijne schop na voor alle Europeanen die in Afghanistan hebben mogen vechten. Wat een staatsman.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Goh, men begint wakker te worden
Donald Trump vertelde Ursula von der Leyen dat VS ’nooit zou helpen als Europa werd aangevallen’: ’De NAVO is dood’
quote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Donald Trump vertelde Ursula von der Leyen dat VS ’nooit zou helpen als Europa werd aangevallen’: ’De NAVO is dood’
Nou was Trump niet wars van vreemde uitspraken, dit heeft wel een heel hoog Yvonne Coldewijer gehalte. En waarom zou die nu “uitlekken” ?quote:Als we Europees commissaris Thierry Breton mogen geloven, verliep de samenkomst tussen Trump en Von der Leyen op het Wereld Economisch Forum in Davos op 21 januari 2020 niet bepaald van een leien dakje. Volgens de Fransman zou Trump, op dat moment nog Amerikaans president, tegen Von der Leyen hebben gezegd dat de Verenigde Staten „nooit zouden komen helpen als Europa werd aangevallen”. „En trouwens: de NAVO is dood”, aldus Trump nog. „We zullen vertrekken, de Verenigde Staten zullen de NAVO verlaten.”
Volgens andere bronnen zou Trump er nog aan hebben toegevoegd dat Duitsland de VS nog 400 miljard dollar schuldig waren. „Omdat jullie niet betaalden wat jullie moesten betalen voor defensie.”
Nou dan krijgt toch heel snel zijn zin met het oorspronkelijke doel, meer toevoegen aan de navo.quote:. We zijn bijna allemaal lid van de NAVO en natuurlijk hebben we bondgenoten, maar tegelijk hebben we ook geen andere keuze dan de uitgaven aan onze defensie drastisch te verhogen en klaar te zijn voor wat er ook gebeurt.”
Sinds Peter Vandermeersch het daar voor het zeggen kreeg en de redactie naar Amsterdam verhuisde is NRC niet meer onder de rechtse media te scharen. Het is verworden tot een soort papieren DWDD.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rechts in zijn algemeenheid is niet 'vies', maar bij rechtse media denk ik aan AD, Trouw, NRC, FD.
Wie wordt waar wakker van? Dit gaat over 2020. En Trump.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wow, wat een goed argumentquote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wie wordt waar wakker van? Dit gaat over 2020. En Trump.
De enige die ik vooralsnog zie janken ben jij.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wow, wat een goed argument
Straks wordt Trump herkozen en waarschijnlijk zegt hij: Jurp, prettige wedstrijd.
Dan is het plots huil en jammer, dat konden wij toch niet, huil jammer, dat is niet Eeeeeuuwlijk
Anyhow, jij ziet het niet gebeuren en bent het er niet mee eens dat Europa gewoon haar eigen zaken moet regelen?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De enige die ik vooralsnog zie janken ben jij.
En geen énkele uitleg waarom "men" door een vermeend gesprek in 2020 "nu" ineens wakker geworden zou zijn. Over argumenten gesproken.
Vooralsnog roept Europa zelf dat ook heel hard om vervolgens niets, of ergens een paar promille, te doen. Totdat het fout gaat en dan kijkt men naar de VS. Wat dat betreft had Trump inderdaad gewoon groot gelijk, hoe bot hij het ook bracht.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Anyhow, jij ziet het niet gebeuren en bent het er niet mee eens dat Europa gewoon haar eigen zaken moet regelen?
Dit ja. En echt laten vallen geloof ik niet in.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Vooralsnog roept Europa zelf dat ook heel hard om vervolgens niets, of ergens een paar promille, te doen. Totdat het fout gaat en dan kijkt men naar de VS. Wat dat betreft had Trump inderdaad gewoon groot gelijk, hoe bot hij het ook bracht.
Met Trump ook al zijn voortgangers die het telkens vriendelijk vroegen en Europa jaja zei maar nee nee deedquote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Vooralsnog roept Europa zelf dat ook heel hard om vervolgens niets, of ergens een paar promille, te doen. Totdat het fout gaat en dan kijkt men naar de VS. Wat dat betreft had Trump inderdaad gewoon groot gelijk, hoe bot hij het ook bracht.
Haha, snap je punt maar het is een combinatie, veel te duur, te vies (er is gewoon echt een afvalprobleem zonder zicht op een fatsoenlijke oplossing) en te laat voor waar het nu voor aangedragen wordt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is mooi cirkelredeneren van links inderdaad. Veertig jaar geleden stond men voor Dodewaard "Krijg de kanker!" te scanderen, maar nu is het allemaal "veel te laat" geïnitieerd.
[ afbeelding ]
Allicht, maar dat werkt in dit geval ook wel beide kanten op. Hoewel uiteindelijk geloof ik vrijgesproken ging hij het betamelijke als bestuurder ook ver voorbij.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Die heeft alle reden om dat college, in ieder geval PvdaGL, volledig de nek om te draaien welke kans hij daar ook voor krijgt.
Wellicht, maar als GL daar overheen tweet (ná de uitspraak) dat de partij corrupt is, en PvdA dat gretig liket, dan zijn er twee partijen (of drie...) die niet helemaal lekker zijn. Dat kan alleen maar resulteren in dit soort moddergooierij uiteindelijk.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 19:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Allicht, maar dat werkt in dit geval ook wel beide kanten op. Hoewel uiteindelijk geloof ik vrijgesproken ging hij het betamelijke als bestuurder ook ver voorbij.
Haha, ja de lokale politiek…quote:Op zaterdag 13 januari 2024 19:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Wellicht, maar als GL daar overheen tweet (ná de uitspraak) dat de partij corrupt is, en PvdA dat gretig liket, dan zijn er twee partijen (of drie...) die niet helemaal lekker zijn. Dat kan alleen maar resulteren in dit soort moddergooierij uiteindelijk.
Trump heeft natuurlijk vierkant gelijk dat EU te weinig heeft bijgedragen aan de navo. Wij teren op hun zak.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Toch een fijne schop na voor alle Europeanen die in Afghanistan hebben mogen vechten. Wat een staatsman.
Je kunt zo’n uitspraak zien als dreigement OF als gewoon heel duidelijk en directe boodschap om snel goede actie te nemen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 19:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Trump heeft natuurlijk vierkant gelijk dat EU te weinig heeft bijgedragen aan de navo. Wij teren op hun zak.
Nederlandse politici ook niet, dat is een beetje de kern van het probleem dat aangekaart wordt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 19:01 schreef Tijn het volgende:
Bij "Nederlandse politiek" denk ik niet direct aan de president van de Verenigde Staten of aan de NAVO, kan aan mij liggen
Ja, want langzaam aan wordt er wel geïnvesteerd weer in defensie. En nee, dat is niet alleen om de oorlog in het oosten, ook in 2020 gingen de budgetten al omhoog.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 19:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt zo’n uitspraak zien als dreigement OF als gewoon heel duidelijk en directe boodschap om snel goede actie te nemen.
En dat is wel de kracht van Trump, hij kreeg dingen lomp maar wel snel voor elkaar.
Niks zo gevaarlijk als dingen laten wegsudderen zoals bv je Defensie (pang-pang).
Kan je dit iets uitdiepen? Neem ons eens mee in je gedachtewereld.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:53 schreef klaasweetalles het volgende:
PVV komt niet aan de macht volgens mij analyse.
Er komt geen coalitie van rechts.
Ik heb een analyse gemaakt op basis van politieke modellen. Het eindresultaat is gewoon dat het onmogelijk is.
Alleen was het niet Trump die daarmee kwam, he? Het was Obama en de NAVO lidstaten commiteerden zich aan die afspraak in Cardiff met Obama, niet met Trump die er ook nog eens geen fuck van begreep omdat Trump dacht dat die 2% naar de VS overgemaakt gingen worden.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:46 schreef nostra het volgende:
[..]
Weinig terecht gekomen van die niet-afdwingbare pledge alleen hè. Net zoals die gelijktijdige "strong message against Russia that actions have consequences", dat hebben we gezien.quote:Op zondag 14 januari 2024 01:01 schreef Tijger_m het volgende:
Alleen was het niet Trump die daarmee kwam, he? Het was Obama en de NAVO lidstaten commiteerden zich aan die afspraak in Cardiff met Obama, niet met Trump .
Meer dan bij Trump. Obama dwong wel af dat het in een ondertekende overeenkomst stond, Trump...niets. Hij werd gewoon weggestuurd door Rutte zodat de vergadering doorkon met volwassenen.quote:Op zondag 14 januari 2024 01:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Weinig terecht gekomen van die niet-afdwingbare pledge alleen hè. Net zoals die gelijktijdige "strong message against Russia that actions have consequences", dat hebben we gezien.
Zo lastig hè, feiten. Trump adoratie koppelen aan feiten levert voor de aanbidder vooral veel pijnlijke momenten op. Trump heeft niets bereikt in zijn 4 jaar presidentschap. Niet voor niets staat hij in alle statistieken in de allerlaagste regionen.quote:Op zondag 14 januari 2024 12:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Meer dan bij Trump. Obama dwong wel af dat het in een ondertekende overeenkomst stond, Trump...niets. Hij werd gewoon weggestuurd door Rutte zodat de vergadering doorkon met volwassenen.
Met alle respect voor Rutte hoor, maar de beste man stuurt niet de president van de VS "gewoon weg zodat de vergadering doorkan".quote:Op zondag 14 januari 2024 12:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Meer dan bij Trump. Obama dwong wel af dat het in een ondertekende overeenkomst stond, Trump...niets. Hij werd gewoon weggestuurd door Rutte zodat de vergadering doorkon met volwassenen.
Hoe dan? Wie gaat daar het bevel over voeren? Ik hoor het vaak een Europees leger, maar ik zie het in de praktijk totaal niet vliegen. Je krijgt of een bureaucratisch moloch dat zo flexibel is als een loden deur (wanneer je gaat werken met besluitvorming via hoofdsteden en met veto’s) of je krijgt een inbreuk op de nationale soevereiniteit die zo fors is dat Geert en co nog verder groeien (wanneer je de volledige zeggenschap bij bijvoorbeeld de commissievoorzitter zou leggen).quote:
Als erop wijzen dat Trump ook wel eens gelijk heeft al gelijk is aan blinde adoratie, dan getuigt dat toch wel van doorgeschoten binair hokjesdenken, maar bon. Laten we als Nederland dat voorbeeld dan eens volgen en doen wat we hebben beloofd. Waarom geven we ook in 2024 nog steeds geen 2% uit aan Defensie? Waarom was de reactie van Merkel toentertijd dat Duitsland daar nog geen seconde over na zou denken tot "ver na 2024"? Waarom lachte iedere Duitser Trump uit toen hij waarschuwde voor de te innige banden met Rusland en waar stonden we vervolgens een paar jaar later?quote:Op zondag 14 januari 2024 12:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Zo lastig hè, feiten. Trump adoratie koppelen aan feiten levert voor de aanbidder vooral veel pijnlijke momenten op. Trump heeft niets bereikt in zijn 4 jaar presidentschap. Niet voor niets staat hij in alle statistieken in de allerlaagste regionen.
Het enige belang hiervan voor de Nederlandse politiek is dat we meer met Europa samen moeten werken. Een Europese krijgsmacht dus.
Het was niet iedere Duitser. Maar die man en sommigen van zijn Nederlandse gelovigen kun je wel uitlachenquote:Op zondag 14 januari 2024 13:32 schreef nostra het volgende:
Waarom lachte iedere Duitser Trump uit toen hij waarschuwde voor de te innige banden met Rusland
Het hele aanwezige hokje hoor:quote:Op zondag 14 januari 2024 13:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het was niet iedere Duitser. Maar die man en sommigen van zijn Nederlandse gelovigen kun je wel uitlachen
Yip... niet iedere Duitser... de meesten dus niet.cquote:Op zondag 14 januari 2024 14:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Het hele aanwezige hokje hoor:
Nee, niet ook letterlijk elke Duitser in Braunschweig inderdaad.
"De relevante aanwezige Duitse delegatie ten tijde van het doen van de uitspraken door Trump" dan, als je de aandacht van het gemaakte punt wil afleiden door te verzanden in een onzinnige semantische discussie.quote:Op zondag 14 januari 2024 14:25 schreef Bluesdude het volgende:
Yip... niet iedere Duitser... de meesten dus niet.c
Inderdaad.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe dan? Wie gaat daar het bevel over voeren? Ik hoor het vaak een Europees leger, maar ik zie het in de praktijk totaal niet vliegen. Je krijgt of een bureaucratisch moloch dat zo flexibel is als een loden deur (wanneer je gaat werken met besluitvorming via hoofdsteden en met veto’s) of je krijgt een inbreuk op de nationale soevereiniteit die zo fors is dat Geert en co nog verder groeien (wanneer je de volledige zeggenschap bij bijvoorbeeld de commissievoorzitter zou leggen).
Nog daargelaten allerhande verplichtingen van landen buiten Europa (Bijvoorbeeld de Nederlandse koninkrijksdelen overzee, of Frankrijk in Afrika), het Franse kernwapen (waarvan ze de zeggenschap nooit en te nimmer uit handen zullen geven) en het feit dat het leger in veel landen ook economisch van belang is (defensieindustrie).
Het klinkt leuk, maar als je het concreet maakt zijn er volgens mij onoverkomelijk obstakels. Meer samenwerking? Ja. Samenvoeging? Nee.
1,94% begreep ik, maar dat wordt aangevuld. Reden is dat het BBP in 2023 hoger is uitgevallen.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Als erop wijzen dat Trump ook wel eens gelijk heeft al gelijk is aan blinde adoratie, dan getuigt dat toch wel van doorgeschoten binair hokjesdenken, maar bon. Laten we als Nederland dat voorbeeld dan eens volgen en doen wat we hebben beloofd. Waarom geven we ook in 2024 nog steeds geen 2% uit aan Defensie? Waarom was de reactie van Merkel toentertijd dat Duitsland daar nog geen seconde over na zou denken tot "ver na 2024"? Waarom lachte iedere Duitser Trump uit toen hij waarschuwde voor de te innige banden met Rusland en waar stonden we vervolgens een paar jaar later?
quote:Op zondag 14 januari 2024 14:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Het hele aanwezige hokje hoor:
Nee, niet ook letterlijk elke Duitser in Braunschweig inderdaad.
https://foreignpolicy.com(...)nt-in-his-own-words/quote:June 16, 2015: In an interview with Fox News’ Bill O’Reilly on the day he announced his presidential candidacy, Trump says: “I was over in Moscow two years ago and I will tell you—you can get along with those people and get along with them well. You can make deals with those people. Obama can’t.”
(...)
April 26, 2016: In a victory speech after a series of primaries, Trump declares, "We're going to have a great relationship with Putin and Russia."
1,95%, inderdaad: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/defensiequote:Op zondag 14 januari 2024 15:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
1,94% begreep ik, maar dat wordt aangevuld. Reden is dat het BBP in 2023 hoger is uitgevallen.
quote:Op de NAVO-top in Wales in 2014 zijn afspraken gemaakt om ernaar te streven in 2024 de defensie-uitgaven te laten groeien naar 2% van het bbp. Als gevolg van extra middelen uit het Coalitieakkoord en de Voorjaarsnota 2022 is het Defensiebudget gestegen. De NAVO hanteert een richtlijn voor het definiëren van defensie-uitgaven. Hierin is opgenomen dat alleen uitgaven voor militaire steun aan NAVO-bondgenoten mogen worden meegerekend. Militaire steun aan derden (Oekraïne) wordt niet meegerekend als defensie-uitgaven die meetellen voor de NAVO-norm van 2%. Exclusief de geraamde uitgaven aan militaire steun aan Oekraïne komt Nederland in 2024 en 2025 uit op respectievelijk 1,95% en 1,93%. Het kabinet levert onverminderd steun aan Oekraïne. Volgens de huidige ramingen wordt aan die steun via de Defensiebegroting ¤ 1,2 miljard in 2024 en ¤ 495,2 miljoen in 2025 uitgegeven. Hiermee komen de totale geraamde defensieuitgaven als percentage van het bbp uit op 2,06% in 2024 en 1,98% in 2025.
Schiet niet erg op. Zeker voor een kamer dat de mond vol heeft over internationale afspraken.quote:Op zondag 14 januari 2024 15:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
1,95%, inderdaad: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/defensie
[ afbeelding ]
Dat hebben de afgelopen 2 kabinetten gewoon netjes opgepakt. Uit de Stand van defensie najaar 2023:
[..]
Schiet niet erg op? Met die 1,95% voldoen ze gewoon aan de richtlijn, omdat er in de richtlijn ook wordt gesproken over schommelingen in het BBP. Het is ook een richtlijn, geen ondergrens. 1,95% is volgens alle NAVO standaarden gewoon akkoord.quote:Op zondag 14 januari 2024 15:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Schiet niet erg op. Zeker voor een kamer dat de mond vol heeft over internationale afspraken.
1,95 en dus geen 2. Dat kan je gerommel in de marge vinden, maar het is onder de ondergrens. Uiteindelijk zijn er in Europa maar twee landen (niet raar genoeg Estland en Litouwen) die én aan de NAVO-norm én aan Maastricht voldoen. Nederland zou dat ook makkelijk moeten kunnen, maar doet dat niet, wijzend naar een oververhitte arbeidsmarkt en defensie-industrie.quote:Op zondag 14 januari 2024 15:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
1,94% begreep ik, maar dat wordt aangevuld. Reden is dat het BBP in 2023 hoger is uitgevallen.
Uiteraard leeft die man in een egocentrische bubbel, die nog eens gestut wordt door het feit dat de VS het enige land ter wereld is dat daar ook mee weg kan komen, maar dat is des te meer reden voor Europa om naar zichzelf te kijken. De kans dat Trump vanaf 2025 weer aan het roer staat is meer dan een verre mogelijkheid en defensie is zowel veel te belangrijk als een veel te langetermijnzaak om daar maar mee aan te klooien. In het kader van dat laatste is die 2%-norm ook een wat rare door hem afhankelijk te maken van iets dat niet in relatie staat tot de werkelijke noodzaak en, als je het gechargeerd stelt, zelfs omgekeerd zou kunnen werken (er komt oorlog, de economie neemt af, we voldoen ineens aan de norm).quote:Op zondag 14 januari 2024 15:15 schreef -XOR- het volgende:
Trump zegt een beetje wat hem uitkomt en waar zijn belangen liggen. Donny wilde zelf graag LNG leveren aan Angie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |