Ik ben je gezuig wel een beetje zat nu.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan wellicht terecht gesteld worden dat de gevestigde partijen in Duitsland niet goed hun werk doen.
Alleen ontwijkt het volledig de verantwoordelijkheid van die kiezer zelf. Een gevestigde partij afstraffen is een handeling. Als alternatief een kwaadaardige partij steunen is toch echt een tweede handeling. En dat is waar men een keuze maakt die niet steeds maar met de mantel der liefde bedekt hoeft te worden.
Dus hoe de Duitse regering het doet daar mag discussie over zijn. Maar over hoe die ontevreden kiezer daar mee om gaat daar mag dat ook wel eens wat meer over komen.
Anders ik wel. Wat moet je nou met zo'n post als deze?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik ben je gezuig wel een beetje zat nu.
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 12:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik heb niet alle kennis in pacht. Maar men zou gewoon eens kunnen beginnen door op te houden met de frame dat deze mensen geen andere keuze hebben dan op een kwaadaardige partij te stemmen. Nu wordt het idee verspreid dat het harstikke normaal is om dat te doen wanneer je niet tevreden bent over gevestigde partijen.
Of de CSU in de Bundestag komt is nog maar de vraag, omdat ze in de hele Republiek niet boven de 5% komen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 13:05 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat frame maak ik helemaal niet, ik stelde slechts dat (helaas) veel mensen daardoor bij de AfD uitkomen. De enige andere politieke partij die momenteel boven de 5% gepeild wordt is BSW (Bündnis Sahra Wagenknecht), en daar wordt je ook bepaald niet vrolijk van. Volgens diezelfde peilingen zou FDP overigens uit de Bundestag verdwijnen, dus dan hou je alleen nog de CDU/CSU, SPD en Grüne over als 'normale' partijen.
Het is neem ik aan de bedoeling dat de problemen/zorgen van "de kiezer" (ja, ook van diegenen die niet op 'jou' hebben gestemd) serieus worden genomen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:11 schreef Perrin het volgende:
Het is neem ik aan de bedoeling van de kiezer om iets te doen aan de problemen, niet om wild om zich heen te slaan en uiteindelijk van de regen in de drup te belanden?
Tja, zo bestrijd jij dus liever symptomen dan oorzaken.quote:Op maandag 19 februari 2024 15:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom is het mijn taak te zorgen dat extreem rechts of populisten geen voedingsbodem hebben? Ik kan die lui alleen maar uitleggen dat ze de ellende voor ons allemaal groter maken met hun onvolwassen en onverantwoorde politieke keuzes.
En dat ze zichzelf moeten informeren en zelf moeten meehelpen deze maatschappij beter te maken ipv mekkeren dat de overheid dat niet voor je doet om vervolgens op elke dodo te stemmen die ze een sprookjesverhaal vertelt.
Nu loop je gewoon te fantaseren en een slachtoffer rol op te zoeken, dat is nergens gezegd. Wat er constant gevraagd word is waarom het logisch is dat ontevreden kiezers voor extreem-rechts kiezen alsof er geen alternatieven zijn wat niet zo is.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:05 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Het is neem ik aan de bedoeling dat de problemen/zorgen van "de kiezer" (ja, ook van diegenen die niet op 'jou' hebben gestemd) serieus worden genomen.
Blijkbaar voelt de AfD-kiezer zich niet serieus genomen.
Ik zie het zelf in dit topic. Door jou en Hexagon bijv.
Alleen maar loze woorden, Dat de AfD-kiezer zich moet gedragen en heropgevoed moet worden
Kijk, nou komen we ergens: "persoonlijk (...)".quote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het totaal niet logisch om mijn ontevredenheid te uitten door op een partij als de AfD te stemmen.
Welke reële alternatieven zijn er volgens jou dan om geen AfD te hoeven stemmen?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
alsof er geen alternatieven zijn wat niet zo is.
Dat is toch een persoonlijke keuze van die kiezers volgens jouw eerdere post? Wat valt daar dan nog over te discussieeren?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 19:45 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Welke reële alternatieven zijn er volgens jou dan om geen AfD te hoeven stemmen?
Kortom, hoewel je zegt : "alsof er geen alternatieven zijn, wat niet zo is" heb je daar dus geen argumenten bij.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 23:51 schreef Tijger_m het volgende:
Wat valt daar dan nog over te discussieeren?
Nee, ik zeg dat jouw post de discussie op slot gooit. Prima verder.quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:27 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Kortom, hoewel je zegt : "alsof er geen alternatieven zijn, wat niet zo is" heb je daar dus geen argumenten bij.
Zwak.
Vroeger zeiden we dan 'UPG'quote:Op woensdag 21 februari 2024 00:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat jouw post de discussie op slot gooit. Prima verder.
Wat voor normale overwegingen kunnen je er toe brengen op een partij te stemmen die alleen maar kan slopen en niks aan welk probleem dan ook zal doen te stemmen?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 18:11 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Kijk, nou komen we ergens: "persoonlijk (...)".
Tja, dat vinden al die AfD-kiezers ook: persoonlijke over- en afwegingen om wél op AfD te stemmen.
Deze vraag is al gesteld en beantwoord. Kijk even een paar posts terug.quote:Op woensdag 21 februari 2024 08:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat voor normale overwegingen kunnen je er toe brengen op een partij te stemmen die alleen maar kan slopen en niks aan welk probleem dan ook zal doen te stemmen?
En ja, de Duitsers weten heel goed dat AfD niet meer is dan dat.
Ik zie geen enkel antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:35 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Deze vraag is al gesteld en beantwoord. Kijk even een paar posts terug.
Dan stel ik maar de vraag aan jou die Tijger_M niet wil/kan beantwoorden:
Welke reële alternatieven zijn er volgens jou om geen AfD te hoeven stemmen?
Hier:quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie geen enkel antwoord op mijn vraag.
Wat maakt alle andere partijen logischer dan de AfD?quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
en zijn praktisch alle partijen logischer als je problemen opgelost wil hebben. Ja, ook de huidige regeringspartijen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, nog niet eens het begin daarvan.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:51 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Hier:
DavidTwente in POL / Duitse politiek #4
J.B. in POL / Duitse politiek #4
Omdat alle andere partijen de problemen willen oplossen, ook al lukt ze dat momenteel niet goed. AfD wil het niet.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:58 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Wat maakt alle andere partijen logischer dan de AfD?
Aangezien die geen kwaadaardige inborst hebben en geen Poetin beleid willen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:58 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Wat maakt alle andere partijen logischer dan de AfD?
Dan kan ik je verder niet helpen met het antwoord op jouw vraag.quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag, nog niet eens het begin daarvan.
"Ook al lukt ze dat momenteel niet goed."quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat alle andere partijen de problemen willen oplossen, ook al lukt ze dat momenteel niet goed. AfD wil het niet.
Je zegt iedere keer hetzelfde en toch wordt er op AfD gestemd.quote:Op woensdag 21 februari 2024 15:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is niet dat er geen andere keuze is.
Omdat ze dat zelf zeggen, ze geven namelijk nergens een oplossing voor. Net als de PVV hier, die hebben ook geen zin om de problemen op te lossen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 16:17 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
"AfD wil het niet."
Het lijkt mij dat AfD het op haar manier wel wil. Hoe kom je erbij dat ze het niet wil?
Je kunt een rij problemen opnoemen, maar dat is geen antwoord op de vraag waarom je op een partij zou willen stemmen die niet eens van plan is die problemen op te lossen. Wat jullie geven is ondersteuning van mijn vraag, geen antwoord.quote:Op woensdag 21 februari 2024 16:12 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Dan kan ik je verder niet helpen met het antwoord op jouw vraag.
Een rij problemen is dan eerder een reden om niet op zo'n partij te stemmen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 08:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat voor normale overwegingen kunnen je er toe brengen op een partij die alleen maar kan slopen en niks aan welk probleem dan ook zal doen te stemmen?
En ja, de Duitsers weten heel goed dat AfD niet meer is dan dat.
Maar in hun partijprogramma worden oplossingen genoemd voor, in hun ogen, problemen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 16:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat ze dat zelf zeggen, ze geven namelijk nergens een oplossing voor. Net als de PVV hier, die hebben ook geen zin om de problemen op te lossen.
Voor een deel omdat er allerlei opinimakers en opportunistische figuren van andere partijen doen alsof dat iets heel normaals is en heel logisch. En die kiezer zelf nergens voor verantwoordelijk is.quote:Op woensdag 21 februari 2024 16:22 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Je zegt iedere keer hetzelfde en toch wordt er op AfD gestemd.
Waarom doen ze dat dan?
'Voor een deel'quote:Op woensdag 21 februari 2024 17:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor een deel omdat er allerlei opinimakers en opportunistische figuren van andere partijen doen alsof dat iets heel normaals is en heel logisch. En die kiezer zelf nergens voor verantwoordelijk is.
Sommige kiezer zullen misschien daadwerkelijk een kwaadaardige inborst hebben en de AfD agenda willen uitvoeren. Maar een heel deel heeft geen idee waar ze mee bezig zijn. En wordt er ook niet op gewezen omdat diens verantwoordelijkheid stelselmatig wordt ontweken.quote:Op woensdag 21 februari 2024 17:13 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
'Voor een deel'
- er zijn nog meer verklaringen?
Het kan. Echter als je erop stemt dan steun je onverwijld hun kwaadaardige en destructieve plannen. Dat is helemaal niet normaal en we moeten dat ook nooit normaal gaan vinden.quote:'Normaal'
- AfD is een legitieme partij, er kan en mag op gestemd worden.
Als je de oude partijen slecht werk vind leveren dan is het inderdaad logisch om er niet meer op te stemmen. Maar daar houdt die logica en de verantwoordelijkheid van die partijen ook op. Ze zijn niet verantwoordelijk voor wat die kiezer vervolgens dan wel stemt.quote:'Heel logisch'
- andere 'oude-politiek'-partijen lossen problemen niet op, sterker nog, veroorzaken ze zelfs, denken veel Duitse kiezers (Wir schaffen dass). En komen zo zij bij een AfD uit (voorheen was dat bijv. Die Grünen, kiezers vonden dat milieu en klimaat weinig aandacht kregen van de traditionele partijen).
De kiezer heeft uiteindelijk het laatste woord over wie er op het pluche mag plaatsnemen. Dus ja dat is een hele grote verantwoordelijkheid. Dus als die kiezer kwaadaardige politici op het pluche doet belanden, is dat ook diens verantwoordelijkheid.quote:'Die kiezer is zelf nergens verantwoordelijk voor'
- Hoe moet ik dat zien? Hoe maak je ze verantwoordelijk in een democratisch bestel?
En is die 'foute' AfD-kiezer op zijn verantwoordelijkheid wijzen door hem uit te schelden voor racist, xenofoob, extreemrechts of anderszins? Of door tegen AfD op straat te protesteren? Lijkt mij niet zinvol. Daar verdwijnen de problemen en zorgen van die AfD-kiezer niet door.quote:Op woensdag 21 februari 2024 19:42 schreef Hexagon het volgende:
De kiezer heeft uiteindelijk het laatste woord over wie er op het pluche mag plaatsnemen. Dus ja dat is een hele grote verantwoordelijkheid. Dus als die kiezer kwaadaardige politici op het pluche doet belanden, is dat ook diens verantwoordelijkheid.
Helaas is mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen not done in de politieke correctheid van dit moment. Dan krijg je een hele preek hoe zielig en hulpeloos die kiezers wel niet zijn. En dat schetst dus een beeld alsof het logisch en normaal is.
In welke woorden je dat giet is invulling. Maar het lijkt me zeer terecht als je die kiezers eens confronteert waar ze mee bezig zijn. Namelijk racistische, xenofobe, extreemrechtse en bovenal kwaadaardige politici op het pluche helpen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 20:22 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
En is die 'foute' AfD-kiezer op zijn verantwoordelijkheid wijzen door hem uit te schelden voor racist, xenofoob, extreemrechts of anderszins? Of door tegen AfD op straat te protesteren? Lijkt mij niet zinvol. Daar verdwijnen de problemen en zorgen van die AfD-kiezer niet door.
Nee AfD is een keuze die je maakt om er gevolg aan te geven. Wat ook nu weer wordt ontweken is dat er geen zwart-wit keuze is tussen gevestigde partijen enerzijds en AfD anderzijds. Er zijn immers ook andere niet-klassieke partijen. En wie dat toch voor de AfD mag daar zeker wel op aangesproken worden.quote:AfD is een gevolg, geen oorzaak, zoals ik al eerder heb gezegd.
En dat 'not done' vanwege politieke correctheid en preek hoe zielig en hulpeloos die kiezers zijn... Ik heb daar nog nooit eerder over gehoord tot nu. Volgens mij beschermt de politieke correctheid de klassieke partijen. En is het helemaal niet bon ton om op AfD te stemmen.
AfD is net zo goed een oorzaak. Door zulke partijen durven de normale rechtse partijen geen concessies meer te doen. En als AfD iets in elk geval niet is, is het een oplossing.quote:Op woensdag 21 februari 2024 20:22 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
AfD is een gevolg, geen oorzaak, zoals ik al eerder heb gezegd.
Los daarvan. Falen van gevestigde partijen is enkel een oorzaak van dat ze stemmen verliezen. Een keuze voor AfD daar ligt echt de oorzaak bij die persoon zelf, en de personen die dat lopen goed te praten.quote:Op woensdag 21 februari 2024 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
AfD is net zo goed een oorzaak. Door zulke partijen durven de normale rechtse partijen geen concessies meer te doen. En als AfD iets in elk geval niet is, is het een oplossing.
https://www.nporadio1.nl/(...)ondskanselier-wordenquote:Scholz neemt 'vlucht naar voren': wil opnieuw bondskanselier worden
do 25 juli 11:43
4 minuten
Olaf Scholz wil ook na de parlementsverkiezingen van volgend jaar bondskanselier worden. Tijdens de jaarlijkse zomerpersconferentie bevestigde hij dat hij een nieuwe termijn wel ziet zitten. Duitslandkenner Willem Melching vertelt erover in NOS Met het Oog op Morgen.
"Ik denk dat hij z'n eigen partij hier geen plezier mee doet. Het komt op mij over als een soort vlucht naar voren", aldus Melching. "Als je eigen achterban je maar voor 30 procent ziet zitten en de gehele bevolking ook maar voor 30 procent, dan moet je misschien eens van lijsttrekker wisselen."
De volgende Bondsdagverkiezingen worden gehouden op 28 september volgend jaar, zo werd vandaag bekendgemaakt. Scholz zei vastberaden te zijn om als kandidaat-kanselier de campagne in te gaan, en die te winnen.
Tegenstanders
"De SPD heeft een lange traditie van interne ruzies en interne democratie", zegt Melching. "Je grootste vijand zijn niet je politieke tegenstanders, maar je politieke vrienden. In de linkervleugel vinden Scholz te rechts én er is een hele sterke concurrent, de minister van Defensie, Boris Pistorius, die de populairste politicus van Duitsland is. Dus ik denk echt dat het een vlucht naar voren is."
Bij de vorige verkiezingen werd de sociaaldemocratische SPD van Scholz de grootste partij met ruim 25 procent van de stemmen. Zoals gebruikelijk is voor de leider van de grootste partij, werd Scholz vervolgens de nieuwe bondskanselier. Hij volgde toen Angela Merkel (CDU) op, die op dat moment zestien jaar de leider van de regering was geweest.
14 procent
Maar bij de Europese verkiezingen vorige maand haalde de SPD nog maar een kleine 14 procent van de Duitse stemmen, wat Scholz flink wat kritiek opleverde. Toch liet hij in de week daarna ook al vallen een volgende termijn te willen.
De partij van Scholz zegt pas in de zomer van volgend jaar officieel met een kandidaat voor de post van bondskanselier te zullen komen. Momenteel gaat de CDU aan kop in de peilingen.
In Nederland niet veel anders op sommige vlakken (tov van de agrarische sector bijvoorbeeld)quote:Op woensdag 28 februari 2024 21:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Böse Unternehmer, guter Staat: Wie Schulbücher Kindern linke Ideen eintrichtern
Schrikbarend
quote:German court allows downsizing of massive parliament
The ruling makes around 100 fewer seats available in next year’s national election.
BERLIN — The Bundestag may be shrunk from 733 to 630 seats, Germany’s top court ruled Tuesday.
The Constitutional Court in Karlsruhe added that a regulation to protect smaller parties must remain in place in ruling on the German government’s planned electoral reform.
If a party receives less than 5 percent of the vote (the threshold to allow parties to enter the German parliament) yet wins three or more constituencies, it should remain entitled to proportional representation in the Bundestag, the court said.
(...)
733 zetels in de Bondsdag, daar komen de Länder nog erbij.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:01 schreef borisz het volgende:
https://www.politico.eu/a(...)l&utm_source=Twitter
[..]
Je post laat goed zien hoe slecht je geďnformeerd bent en geen idee hebt waar je het over hebt.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 19:43 schreef Peppert het volgende:
Wonderbaarlijk, een topic over de Duitse politiek. Alleen dan rest de vraag wat valt er nou precies te volgen. Het is vooral de VS volgen op alle noemenswaardige politieke terreinen en op de minder belangrijke terreinen hebben ze nog wel hun eigen ideeën. Het is beter om topics te besteden aan landen waar ze nog eigen ideeën hebben over hun plaats in deze wereld. Alsof ik een reeks aan topics ga openen over Wit-Rusland. Gelijk doorstoten naar hun militaire broodheer en dan kun je het meteen over Belarus hebben. Hetzelfde geldt voor Duitsland. Het kan gewoon in de Amerikaanse politieke reeks op dit forum. Het zijn satrapieën.
Als AfD en BSW met elkaar kunnen samenwerken is in beide deelstaten een coalitie AfD-BSW zo samengesteld.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:39 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
2019: CDU 32, AFD 26, Linke 10, Grune 9, SDP 8, FDP 4,5% FW 3%
[ afbeelding ]
2019 Linke: 31(!), AFD 23, CDU 22, SDP 8, Grune 5, FDP 5.
Beide deelstaten gaan 1 september naar de stembus.
En BSW = Bündnis Sahra Wagenknecht. Afsplitsing van de Linke.
in de Vrijstaat Saksen zijn die Linke, de Groenen, de SPD en BSW, oftewel de linkse partijen samen iets groter, maar moeten de koek wel nu onder 4 partijen delen, in plaats van drie in 2019quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:39 schreef borisz het volgende:
[ afbeelding ]
2019: CDU 32, AFD 26, Linke 10, Grune 9, SDP 8, FDP 4,5% FW 3%
[ afbeelding ]
2019 Linke: 31(!), AFD 23, CDU 22, SDP 8, Grune 5, FDP 5.
Beide deelstaten gaan 1 september naar de stembus.
En BSW = Bündnis Sahra Wagenknecht. Afsplitsing van de Linke.
De Putin Pijper coalitiequote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:22 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als AfD en BSW met elkaar kunnen samenwerken is in beide deelstaten een coalitie AfD-BSW zo samengesteld.
Vraag mij af of de SPD en die Grüme überhaupt met de BSW wil samenwerken. Ik denk het niet.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:36 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
in de Vrijstaat Saksen zijn die Linke, de Groenen, de SPD en BSW, oftewel de linkse partijen samen iets groter, maar moeten de koek wel nu onder 4 partijen delen, in plaats van drie in 2019
Deelstaatregetingen bepalen niet het internationale beleid, maar ik vraag mij serieus af van als de hereniging niet had plaatsgevonden en de BRD en de DDR onder een nieuwe naam bleef bestaan of je dan niet alsnog in de DDR 2.0 een AfD-BSW-coalitie op nationaal niveau krijgt en de DDR 2.0 een Ruslandvriendelijker beleid ging vieren als bijvoorbeeld Hongarije.quote:
Ik vrees dat niet herenigen politiek waarschijnlijk gezonder was geweest dan wel. Nu hebben ze na hereniging een flinke tik gehad, is een groot deel van de jeugd die wel wat in hun mars had weggetrokken en blijft Oost-Duitsland over met een mix van vermeende achterstelling en Ostalgie, een beetje de combi die in Limburg de PVV faciliteert.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 14:48 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Deelstaatregetingen bepalen niet het internationale beleid, maar ik vraag mij serieus af van als de hereniging niet had plaatsgevonden en de BRD en de DDR onder een nieuwe naam bleef bestaan of je dan niet alsnog in de DDR 2.0 een AfD-BSW-coalitie op nationaal niveau krijgt en de DDR 2.0 een Ruslandvriendelijker beleid ging vieren als bijvoorbeeld Hongarije.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |