abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211794519
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:16 schreef stalybridge het volgende:
Bewijs maar dat het extremistisch is, maar dan graag niet de dingen meenemen die zo extreem zijn dat ze niet uitvoerbaar zijn.

Jesus Dejann, ik ben het nooit met je eens maar dit abominabele niveau zie ik toch zelden
Pre-cies!

Dank voor de heldere en eenduidige bewoording.
"Pools are perfect for holding water"
pi_211794637
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 12:52 schreef probeer het volgende:

[..]
Niet zonder inderdaad eerst heel wat wetten (vaak waaronder grondwetten) te moeten veranderen nee. Maar juist dat; het eerst deels overhoop moeten gooien van onze rechtstaat om een van je standpunten te kunnen realiseren, is toch juist een teken van een extremistisch standpunt?
Het geeft vooral blijk van onrealistische en onhaalbare plannen.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 12:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt. Maar binnen de VK wetgeving hebben die geen enkele legale status of bindende autoriteit. Is niet veel meer dan een mediator-achtig idee, waarbij beide partijen aangeven dat ze zich aan het oordeel zullen houden.

Als men daar echt Sharia wetgeving legaal bindend wil maken, zal er ook in het VK flink aan de wetgeving gesleuteld moeten worden.

Dus mijn punt blijft imo staan ... als alleen de standpunten die wettelijk uitvoerbaar zijn tellen in het wel of niet kunnen vaststellen of een partij extremistisch is, dan zou het standpunt 'legaal bindende sharia wetgeving invoeren' dus geen extremistisch standpunt zijn.
Sharia betreft moslimfundamentalisme. Dat is de norm in genoeg landen, dus tenzij jij al die landen als 'extremistisch' ziet ..
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:04 schreef probeer het volgende:
En dan komen we bij mijn andere punt ... Er staan dus zaken in het PVV programma die niet te realiseren zijn binnen onze huidige grondwet. En dan zeggen sommige mensen dus blijkbaar .. 'ja, nee, maar dat kan inderdaad niet zomaar, dus aan die standpunten moet je niet zoveel waarde hechten'. Ok, waarom staan ze dan in het PVV partijprogramma? Dat is dus blijkbaar niet iets wat de PVV echt wil, of aan gaat werken in een coalitie/regering? Die staan er alleen maar in om een soort van sentiment over te brengen ofzo? Daar moeten we 'tussen de regels doorlezen'? Daar moeten we dan 'geen nieuwe moskeeën' van maken, ipv het letterlijke 'geen moskeeën'? De lezer weet beter wat de PVV echt wil, dan de PVV zelf?

Volgens mij misleiden sommige users / PVV-stemmers zichzelf daar enorm, voornamelijk om maar niet te willen of hoeven inzien dat de PVV daarmee een stel extremistische standpunten aanhangt.
Ik denk voornamelijk dat veel PVV-stemmers heel goed weten dat bepaalde dingen niet haalbaar of realistisch zijn. Maar dat men in de PVV wel een partij ziet die uitgesproken staat voor de gewone Nederlander die een groot stuk indentiteit halen uit de Nederlandse cultuur. En men tevens bereid is migratie met harde hand aan te pakken. Dat spreekt zulke mensen aan.

En teksten als 'Nederland is geen Islamitisch land' doen het ook goed bij velen, omdat in tegenstelling tot wat menigeen aan de andere kant van het politieke spectrum denken, een aanzienlijk deel van de Nederlanders, grote culturele contrasten zien tussen de Islam en het Westen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211794731
quote:
10s.gif Op donderdag 28 december 2023 10:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Waarom zou de PVV plots niet meer extreemrechts zijn? Wat is er veranderd?

https://www.imagebam.com/view/MER1MZZ

Linken werkt mobiel ff niet lekker.
pi_211794793
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:10 schreef probeer het volgende:

[..]
En dat maakt ze dan dus een extremistische partij, nietwaar?

Niet per definitie; want zat standpunten die niet eens in de buurt komen van extremistisch (een D66 draait ook om veel meer dan klimaat drammen; zou ook oneerlijk zijn om enkel dat stukje erbij te pakken om een oordeel te vellen over de partij - je moet wel alle aspecten meenemen imo), maar ik wil het best extremistisch noemen als er behoefte is om een partij in één specifiek hokje te duwen.

Ik ga niet weer de hele discussie van gisteravond herhalen, maar zoals bekend gaat het mij voornamelijk om twee punten: ik heb een hekel aan hokjes denken/zwart-wit denken waar het steeds moeilijker word voor mensen om het grote grijze gebied er tussen in te herkennen te erkennen & ik vind niet dat je als stemmer op een partij bij wijze van spreke zegt dat je alle standpunten maar meteen steunt. Dat niet alle PVV stemmers ook extreem rechts zijn/racist zijn/whatever als de PVV als partij zijnde zo gezien wordt.
  donderdag 28 december 2023 @ 14:06:37 #255
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211795543
quote:
7s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:33 schreef AlwaysHappy het volgende:
Niet per definitie; want zat standpunten die niet eens in de buurt komen van extremistisch (een D66 draait ook om veel meer dan klimaat drammen; zou ook oneerlijk zijn om enkel dat stukje erbij te pakken om een oordeel te vellen over de partij - je moet wel alle aspecten meenemen imo), maar ik wil het best extremistisch noemen als er behoefte is om een partij in één specifiek hokje te duwen.
PVV is niet meer dan een anti-allochtonen/buitenlanderpartij.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211795656
Ik ben benieuwd of volgens sommigen hier een partij als Volt dan ook 'extremistisch' is aangezien zij op een extreme manier de oplossingen op EU niveau willen zoeken. Of GroenLinks/PvdA 'extremistisch' door hun uitgesproken nadruk op het klimaat.

Het woord 'extreem' wil namelijk niets anders zeggen dan 'radicaal' of 'buitengewoon'. Maar volgens sommigen werkt dit maar één kant op en is enkel toepasbaar op rechtse partijen, dit natuurlijk doordat het woord een hele negatieve connotatie heeft en je er daarom lekker mee kunt demoniseren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211795675
Ik stem extreemlinks PvdD want ik hou van dieren.
pi_211795725
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:11 schreef HowardRoark het volgende:
Ik ben benieuwd of volgens sommigen hier een partij als Volt dan ook 'extremistisch' is aangezien zij op een extreme manier de oplossingen op EU niveau willen zoeken. Of GroenLinks/PvdA 'extremistisch' door hun uitgesproken nadruk op het klimaat.

Het woord 'extreem' wil namelijk niets anders zeggen dan 'radicaal' of 'buitengewoon'. Maar volgens sommigen werkt dit maar één kant op en is enkel toepasbaar op rechtse partijen, dit natuurlijk doordat het woord een hele negatieve connotatie heeft en je er daarom lekker mee kunt demoniseren.
Welk punt van Volt vind zou je als extremistisch kunnen betitelen?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_211796320
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:11 schreef HowardRoark het volgende:

Ah, en daar is de whataboutism. Open er een topic over, deze gaat over de PVV.

En demoniseren ja? Volgens mij doe ik hier aardig mijn best om hier een normale discussie incluis nuance te voeren. Dat je daar mee aan komt zetten is niet veel meer dan slachtoffergedrag.

Sta verdomme dan eens achter je keuze voor de PVV zeg. Met dat 'ze bedoelen het heus niet zo hoor (ook al staat het onomstotelijk in hun partijprogramma)'. Heb dan ook de ballen om te zeggen 'Ja, de PVV wil de islam geheel uit Nederland en pleit daarbij voor zeer radicale/extremistische maatregelen die oa grondwetswijzigingen vereisen, en daar sta ik volledig achter'. Maar nee, het blijft bij 'de PVV en diens stemmers bedoelen het heus niet zo strikt, en we zijn zielig omdat andere mensen daadwerkelijk lezen wat er staat en ons daar op aanspreken'.

[ Bericht 5% gewijzigd door probeer op 28-12-2023 14:55:28 ]
pi_211796768
Echt, de shit die users hier zouden spuien over links wanneer er een 'we willen Nederland opheffen en een deel van de Verenigde Staten van Europa worden' in linkse partijprogramma zou staan, zou werkelijk niet te overzien zijn. Dan luidt het hier 'ZIE JE WEL, ZE HATEN NEDERLAND!' in koor. En hoeven de linkse users toch echt niet aan te komen met een 'och dat bedoelen ze heus niet zo' of 'dat is in strijd met onze rechtstaat dus dat punt is irrelevant en je mag ze/ons niet radicaal/extremistisch noemen'.

Maar als men er de PVV-stemmers op wijst dat de PVV zeer radicale/extremistische zaken wil die tegen onze grondwet in gaan, dan moet er opeens genuanceerd worden tussen de PVV en diens stemmers, wordt de soep heus niet zo heet opgediend, en zijn zulke standpunten louter om aan te geven dat ze 'voor Nederland staan' en geven ze geen werkelijke intenties weer.

:')

Leer er maar mee omgaan dat je hebt gestemd op een partij die onze grondwet flink wil wijzigen om te kunnen discrimineren op oa levensbeschouwing en nationaliteit. Draag je verantwoordelijkheid.
pi_211796934
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:24 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Sharia betreft moslimfundamentalisme. Dat is de norm in genoeg landen, dus tenzij jij al die landen als 'extremistisch' ziet ..
Jup. Ik zie rechtspraak op basis van religie als radicaal/extremistisch.
pi_211797254
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:16 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
De eurofilie. Die is vrij extreem in vergelijking met de meeste andere partijen en ook met wat de gemiddelde Nederlander wil.
pi_211797568
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:11 schreef probeer het volgende:

om aan te geven dat ze 'voor Nederland staan' en geven ze geen werkelijke intenties weer.

Ze zijn er voor Nederland, maar niet voor de mensen in de sociale huur iig :D

quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:30 schreef Halcon het volgende:

[..]
De eurofilie. Die is vrij extreem in vergelijking met de meeste andere partijen en ook met wat de gemiddelde Nederlander wil.
Kun je iets specifieker zijn? Of is 'we willen meer EU' al extremistisch?
En kun je dit qua extremiteit gelijkstellen aan een standpunt als 'we willen asielstop'?
  donderdag 28 december 2023 @ 15:50:26 #264
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_211797683
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 22:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Het gaat ze niet om saneren, het gaat ze om de nek omdraaien omdat de NPO weigert het bruine gedachtengoed hersenloos uit te dragen. En als je niet begrijpt dat het stoppen met financieren van een cultuurdrager omdat hun geluid je niet aanstaat, ‘extreem rechts’ is, kan ik je aanraden eens een goed boek over het Derde Rijk na te slaan.
Hoezo, de nazi partij nam dergelijke media juist over opdat ze het bruine gedachtengoed zouden uitdragen, evenzo de fascisten. Het afschaffen van de NPO is juist een heel andere handelswijze; het lijkt eerder een teken van laissez faire gedachtengoed te zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_211797787
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:16 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Het pro-europeanisme van Volt behoorlijk radicaal. Dit zeggen ze nota bene ook zelf op hun website:
quote:
'Radicaal voor één Europa'
quote:
Een Verenigd Europa

Wij zijn ervan overtuigd dat 2050 groener, eerlijker en veiliger kan zijn dan 2023. Maar dat kan maar op één manier: met een Verenigd Europa, met een federale en democratische EU. We hebben een politieke systeemverandering nodig: als de uitdagingen grensoverstijgend zijn, moet onze politiek dat ook zijn.

Bron
Wat dat betreft is dit een extreem uitgangspunt. Het is eigenlijk het tegenovergestelde van nationalistische partijen die uit de EU willen en een sterke nadruk op het eigen land. En als dat 'extremistisch' is, moet het tegenovergestelde dit ook zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:48 schreef probeer het volgende:

[..]

En demoniseren ja? Volgens mij doe ik hier aardig mijn best om hier een normale discussie incluis nuance te voeren. Dat je daar mee aan komt zetten is niet veel meer dan slachtoffergedrag.
Van whataboutisms is geen sprake. We proberen een term te definiëren, en die term kan niet alleen van toepassing zijn op de PVV. En ook van slachtoffergedrag is geen sprake. Want wie zou er überhaupt een slachtoffer zijn? Daar heb ik het helemaal niet over. Maar wel benoem ik het eendimensionale karakter dat sommigen geven aan een term als 'extreem'.
quote:
Sta verdomme dan eens achter je keuze voor de PVV zeg. Met dat 'ze bedoelen het heus niet zo hoor (ook al staat het onomstotelijk in hun partijprogramma)'. Heb dan ook de ballen om te zeggen 'Ja, de PVV wil de islam geheel uit Nederland en pleit daarbij voor zeer radicale/extremistische maatregelen die oa grondwetswijzigingen vereisen, en daar sta ik volledig achter'. Maar nee, het blijft bij 'de PVV en diens stemmers bedoelen het heus niet zo strikt, en we zijn zielig omdat andere mensen daadwerkelijk lezen wat er staat en ons daar op aanspreken'.
Hmm, mijn keuze voor de PVV? Ik heb geen PVV gestemd. Ik heb er zeker over getwijfeld, maar uiteindelijk niet gedaan juist door de vele punten die gewoon niet haalbaar zijn. En ik heb het ook nergens gehad over 'ze bedoelen het heus niet zo hoor'.

Je legt mij hier dus allemaal woorden in de mond, dat voegt niet zoveel toe. Ik heb aangegeven dat verscheidene punten van de PVV gewoon onrealistisch zijn en de beweegredenen uitgelegd waarom behoorlijk veel mensen ondanks dat op die partij hebben gestemd. En gezien de PVV maar in de peilingen blijft stijgen, is het wellicht handig om op een andere manier naar de PVV stemmer te gaan kijken dan vele nu doen.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:17 schreef probeer het volgende:

[..]
Jup. Ik zie rechtspraak op basis van religie als radicaal/extremistisch.
Ja, dat is weer jouw interpretatie. Rechtspraak op basis van religie is niet extreem, wel zeer fundamentalistisch. Men neemt immers de standpunten van een heilig boek als uitgangspunt voor een samenleving.
pi_211797826
quote:
14s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het pro-europeanisme van Volt behoorlijk radicaal. Dit zeggen ze nota bene ook zelf op hun website
Dus Volt is radicaal progressief en PVV is extreem rechts en dat is beiden even goed/fout?
pi_211797847
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Hoezo, de nazi partij nam dergelijke media juist over opdat ze het bruine gedachtengoed zouden uitdragen, evenzo de fascisten. Het afschaffen van de NPO is juist een heel andere handelswijze; het lijkt eerder een teken van laissez faire gedachtengoed te zijn.
Correct. Maar voor sommigen ligt het er vooral aan wie precies wat doet. Dat men in Polen even de staatstelevisie grondig onder handen neemt, ja dat is gewoon prima want het is Tusk met zijn centrumlinkse pro-Europa regering. Maar de PVV iets soortgelijks wil, dan is het meteen jammeren en schreeuwen over 'extremisme'. Deze dubbele standaarden zijn heel irritant.
pi_211797940
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:57 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Dus Volt is radicaal progressief en PVV is extreem rechts en dat is beiden even goed/fout?
Qua termen ben je hier in elk geval wel evenredig. Of het goed of fout is ligt aan wie je het vraagt. Ik weet trouwens ook niet of je Volt radicaal 'progressief' kunt noemen, maar in elk geval wel radicaal/extreem op het gebied van Europeanisme.
pi_211798372
quote:

[..]

Ja, de PVV wil de islam temperen in Nederland en pleit daarbij voor maatregelen die niet echt heel erg radicaal/extremistisch zijn maar ik sta niet volledig achter alle voorstellen. Moskeeën en korans hoeven wat mij betreft niet gesloten te worden.

De islam is zelf radicaal/extremistisch en dient daarom flink beteugeld te worden, anders komen steeds meer westerse waarden in het geding.
pi_211798422
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 15:44 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Dat is ook wat kort door de bocht, ik ben ook groot voorstander van sociale huur maar het moet ergens van betaald worden.

quote:
7s.gif Op donderdag 28 december 2023 13:29 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

https://www.imagebam.com/view/MER1MZZ

Linken werkt mobiel ff niet lekker.
quote:
Extreme partijen vergoeilijken geweld en verwerpen democratische beginselen. Politicologen kwalificeren de PVV daarom als radicaal-rechts en niet als extreemrechts.
Helder, maar dat lijkt me toch niet helemaal juist. De PVV heeft wel degelijk een aantal standpunten die de democratische beginselen verwerpen. Ik vind het labeltje 'extreem' niet helemaal onterecht.

Die laatste zin kan ik mij goed in vinden, de meeste stemmers hebben niet op de PVV gestemd vanwege zijn antidemocratische standpunten. Die zijn er vaak niet eens van op de hoogte. Wilders werd alleen maar populairder naar mate hij zijn extreme standpunten (leek) af te zwakken.

quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2023 07:15 schreef J.B. het volgende:

[..]
[..]
Verandering zit er niet in omdat de president (Duda) die allemaal blokkeert. Het probleem met dictatoriale figuren als Kaczynski en Duda (Erdogan is ook een mooi voorbeeld) is dat ze de hele staatsstructuren vol zetten met loyalisten waardoor je er bijna niet meer vanaf komt. In deze situatie is het probleem dubbelop omdat PiS er extreem veel belang bij heeft de controle over TVP te houden met het oog op de presidentsverkiezingen over 2 jaar.

PiS heeft voor de nieuwe regering feitelijk een situatie gecreëerd waarbij legale veranderingen bij TVP (en allerlei andere overheidsdiensten) in principe onmogelijk zijn. Niet alleen kan de president alles vetoën (aangezien de regering geen 60% meerderheid in de Sjem heeft om die te omzeilen) maar ook het constitutioneel hof is (ongrondwettelijk!) vol gezet met PiS rechters. Mijns inziens is het machtsvertoon van de huidige regering ook onwenselijk, maar door veranderingen van de voorgaande twee regeringen is een situatie gecreëerd waarbij in normale omstandigheden alles laten voor wat het is de enige legale optie is.

Kennelijk is de regering zelf overigens ook tot die conclusie gekomen. Aangezien Duda hervormingen weigerde en z'n veto inzette om de financiering van TVP te blokkeren heeft de regering gisteren het faillissement aangevraagd:

Polish state TV and radio to go into liquidation
https://www.bbc.com/news/world-europe-67828421
Kaczynski en Duda hebben dus hele staatsstructuren gesloopt, gesaboteerd of geïnfiltreerd. Dan ontkom je er bijna niet aan, hoe kwalijk dat ook is, om dat keihard te spelen. Wat dat betreft kan ik mij de zorgen van @Repentless ook weer goed voorstellen, maar vooralsnog is het voorbarig. Tusk heeft geen geschiedenis van autoritair gedrag. Als hij echter dit gedrag door gaat zetten door zijn eigen loyalisten in de staat te planten of de rechtsstaat te saboteren (zoals Syriza in Griekenland) ga ik mij zorgen maken.
Incelfrikandel
  donderdag 28 december 2023 @ 17:42:51 #271
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211799723
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Voor de buhne.

Gewoon in de praktijk rechtser dan 13 jaar VVD rechts.
Zou grappig zijn als het niet zo triest was.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Forum Admin donderdag 28 december 2023 @ 17:46:52 #272
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211799777
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:42 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Voor de buhne.

Gewoon in de praktijk rechtser dan 13 jaar VVD rechts.
Zou grappig zijn als het niet zo triest was.
Dit had echt iedereen kunnen weten als ze ook maar een minuut of 5 gegoogled hadden.

Worden leuke tijden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_211799837
quote:

[..]
[ afbeelding ]

[..]
Kun je iets specifieker zijn? Of is 'we willen meer EU' al extremistisch?
En kun je dit qua extremiteit gelijkstellen aan een standpunt als 'we willen asielstop'?
Anderzijds hadden ze ook weer het commentaar gekregen dat ze enkel ''gratis bier'' willen zonder uit te leggen waar ze het van willen betalen als ze vóór hadden gestemd. Ze kunnen niet alles financieren; dat kan geen enkele partij :P

Al had ik hier ook liever gezien dat ze voor hadden gestemd.
pi_211799871
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 09:18 schreef torentje het volgende:

[..]
Als we de aanhangers van de islam weigeren, sturen die ons wel verwarden met steek-of schietwapens. Maar dat is zeker iets wat dan van jou wel mag?
Doe eens een praktijkvoorbeeld.

Welke individuen zijn er exact geweigerd en heb je diegenen hun appjes waarin ze contact onderhouden met potentiële aanslagplegers.
  donderdag 28 december 2023 @ 17:54:40 #275
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211799895
quote:
7s.gif Op donderdag 28 december 2023 17:50 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Anderzijds hadden ze ook weer het commentaar gekregen dat ze enkel ''gratis bier'' willen zonder uit te leggen waar ze het van willen betalen als ze vóór hadden gestemd. Ze kunnen niet alles financieren; dat kan geen enkele partij :P

Al had ik hier ook liever gezien dat ze voor hadden gestemd.
De meeste andere partijen zetten er in hun verkiezingsprogramma bij hoe ze hun plannen willen financieren en laten het doorrekenen door het CPB. De PVV doet dat niet en belooft gratis bier. Uit hun verkiezingsprogramma:

quote:
Dit moet echt anders. Het is tijd dat Nederlanders weer kunnen doen wat in een
rijk land als het onze normaal zou moeten zijn: rondkomen, geld overhouden
in de portemonnee om normaal van te kunnen leven zonder financiële stress.
Daarom verlagen wij de belasting op boodschappen en energie. Het eigen risico
in de zorg schaffen we af, en de huren gaan omlaag.
En dan wat anders stemmen. Ze zijn vooral tegen kleurlingen en verder doen ze maar wat.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')