Het Brocken Spectrumquote:
Wonderlijke fenomenen konden vaak rekenen op een markering in een verheiliging. Het waarnemen van het noorderlicht / poollicht is mogelijk een verklaring geweest in waarom Klooster Claerkamp in 1163 werd gesticht in Rinsumageest. Gesticht door Monikken met kappen die ook wel schiermonikken werden genoemd en waar het eiland Schiermonnikoog naar is vernoemd.quote:Op maandag 25 december 2023 23:39 schreef Libertarisch het volgende:
Het poollicht:
[ afbeelding ]
is nog steeds een wonder.
[ afbeelding ]
De sterrenhemel, blijft het magische gevoel geven (terecht).
Merry christmas![]()
![]()
Ik vind het lastig om daar antwoord op te geven, ik kan mij er moeilijk in verplaatsen. Ik zou niet zo snel een god bij een wonderbaarlijke waarneming fantaseren.quote:Op dinsdag 26 december 2023 10:22 schreef Beathoven het volgende:
Een klein kip en ei vraagstuk..
Ik vraag me weleens af of monikken in die tijd ergens naartoe gingen om een toegewijde plek te maken voor hun god waarvan zij aannamen dat die zich daar schijnbaar aan hun openbaarde en bekering van de omgeving volgde op de markering.
Of dat ze ergens naartoe gingen op bekeringsmissie en daarbij een plek kozen voor een klooster waar zij van van vonden dat hun god zich daar het meest openbaarde.
M’n gevoel zegt dat het eerste wat logischer is dan het laatste.
Ook beschermster van arbeid en vlijt, spinnen en weven, wie haar onderweg tegenkomt krijgt wat vlasdraden mee die veranderen in goud.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:45 schreef Watuntrik het volgende:
Het is erg jammer dat de oude Kelten en Germanen niet aan schrift deden, ze hadden het deels wel in de vorm van symbolen en runentekens maar werd niet gebruikt om de verhalen op te schrijven. Zij geloofden daar niet in want wat wordt geschreven kan immers worden vernietigt en de mondelinge overlevering is onaantastbaar en zal voor altijd onder het volk doorverteld worden en zal dus voortleven.
Met het godsdienstvrije beleid van de Romeinen hadden ze nog een beetje geluk en zijn er kleine fragmenten uit het geloof van deze culturen via Romeinse en Griekse geschiedschrijvers bewaard gebleven met wat zij over deze volkeren geschreven hebben. Zoals het gegeven dat zij niet geloofden in schrift en enkel in de vertelde verhalen heeft men in oude Grieks/Romeinse manuscripten teruggevonden.
Helaas eindigde dit "grotendeels" met het oprukken van het christendom en de gepaard gaande onderdrukking en de kerstening van de lokale mythen en sagen. Alle Keltische en Germaanse verhalen over hun goden en mythische wezens werden gedemoniseerd en veracht. Bv. het Keltische rituele Samhain dodenfeest werd grofweg geconverteerd naar Allerheiligen. De Keltische goden werden vervangen door christelijke heilige sinten en martelaren in dienst van de ene allesbepalende god. De Germaanse zowel goede als kwade godin van de wilde jacht en jaargetijden Hella\Hulda\Holda die met haar leger helpers in de mistige moerassen woonde werd als ordinaire boze heks gedemoniseerd en leeft zo enkel nog voort in zogenaamde verzinsels als folklore en oude sprookjesboeken.
Zo komen we terug bij het "Grotendeels" en het kleine overgebleven deel wat hier zoals de Germanen al hadden voorspeld met hun verhalen, de "Folklore" is geworden. De overlevering van verhalen onder het volk gaat nooit geheel verloren en kan nooit worden vernietigt. Het staat nu misschien in in ander licht, maar ze bestaan nog steeds en wordt nog steeds rond de kampvuren verteld. Zoals de beroemde sprookjes van de Gebroeders Grimm, dit waren niet zomaar pardoes uit de duim gezogen verzinsels. Zij waren goede luisteraars hierin en verwerkten veel geschiedenis en oude folklore in hun verhalen waarin veel facetten uit oude Germaanse geloofsovertuigingen verstopt zitten.
De Germaanse godin Holda de godin van de jacht en jaargetijden werd zo dus via het nieuwe sprookje genaamd christendom geconverteerd naar Boze Heks uit een oud heidens sprookje en hete sindsdien "Vrouw Holle". Een zoals te lezen is een van de attributen van Vrouw Holle, met toverkracht macht en invloed op het weer, zij kon het laten sneeuwen door aan het raam haar kleed uit te kloppen.
Dit kan geen toeval zijn...![]()
Een lang verhaal voor een klein simpel natuurlijk fenomeen en oud wonder zoals sneeuw en waar komt het vandaan en hoe kan dit nu zomaar uit de lucht vallen?
[ afbeelding ]
De godin Holda liet het sneeuwen, met het uitkloppen van haar stoffig gewaad...
Uiteraard zijn er bij folklore altijd onduidelijkheden en zijn er afhankelijk van regio de nodige variaties. Zoals bij de volkeren wonend in de bergen, daar woonden ook hun geesten in de mistige bergen. En de volkeren wonend in de lager gelegen gebieden die woonden nabei de rivierenen plassen woonden de geesten in de mistige moerassen. En natuurlijk was het oude geloof ook aan evolutie onderhevig, neem bv. de eerder genoemde mythische figuur Donar in zijn bokkenwagen. Er zal beslist een variant van hem geweest zijn voor de uitvinding van het wiel, die kar heeft hij pas veel later erbij gekregen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 14:58 schreef bedachtzaam het volgende:
Hoewel er onduidelijkheid is over het doen sneeuwen door de kussens te schudden,
Moet ik hierbij aangeven dat het verstandig is dat je dat anno 2023 niet doet?quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind het lastig om daar antwoord op te geven, ik kan mij er moeilijk in verplaatsen. Ik zou niet zo snel een god bij een wonderbaarlijke waarneming fantaseren.
Nee hoor, dat hoeft nietquote:Op woensdag 27 december 2023 12:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Moet ik hierbij aangeven dat het verstandig is dat je dat anno 2023 niet doet?
Goeie! Het woord wonder kent inmiddels vele verschillende definities, afhankelijk van de religieuze of filosofische achtergrond waarin het wordt gebruikt zijn er verschillen. In de meeste monotheïstische religies is een wonder een directe ingreep van god. Zoals het huilende Mariabeeldje en inderdaad water veranderen in wijn of het goddelijke visioen na een schietgebedje.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:24 schreef Cockwhale het volgende:
Wat heeft dit met wonderen te maken?
Ik dacht eerder aan spontane genezing, water dat in wijn veranderd, zoiets...
Ja, het kan best wat breder, al zijn sommige claims moeilijk na te trekken. Maar je hebt ook het mirakel van Amsterdam en de verschijning bij Lourdes. Dat soort wonderen.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:24 schreef Cockwhale het volgende:
Wat heeft dit met wonderen te maken?
Ik dacht eerder aan spontane genezing, water dat in wijn veranderd, zoiets...
quote:Op donderdag 28 december 2023 08:57 schreef Beathoven het volgende:
moeilijk na te trekken. Maar je hebt ook het mirakel van Amsterdam
Hij is leuk!! Lijkt meer op dat een guitige misdienaar die vroeg is opgestaan en een poets heeft gebakken i.p.v. een hostie...quote:een stervende man in de Kalverstraat die de geconsacreerde heilige hostie had uitgebraakt, samen met voedsel dat door hem ervoor genuttigd was. Dit vond plaats nadat hem door een pastoor het viaticum (de ziekencommunie) was gegeven. Het braaksel, inclusief de geconsacreerde heilige hostie, werd vanwege de kerkelijke voorschriften in zo'n situatie in het haardvuur geworpen. Toen men de volgende ochtend het haardvuur wilde aanmaken, bleek de geconsacreerde hostie ongeschonden in de as te liggen.
In B&W ooit een topic over geopend waar wat leuke informatie in naar voren kwam. Had eigenlijk meer een relatie met de geschiedenis maar raakte ook wel politieke elementen.quote:Op donderdag 28 december 2023 09:13 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
[..]
Hij is leuk!! Lijkt meer op dat een guitige misdienaar die vroeg is opgestaan en een poets heeft gebakken i.p.v. een hostie...Het was een Hostie Ham/Kaas geworden...
quote:Op donderdag 28 december 2023 10:24 schreef Beathoven het volgende:
Lijkt een mooi voorbeeld te zijn van iets waar politiek en religie verweven waren in het bereiken van het verwerven en versteviging van een machtspositie.
Zit er dik in, de gewone burger was vroeger veel onnozeler dan we ons nu kunnen voorstellen. Voor een wonder hoefde er niet zoveel te gebeuren...quote:Op donderdag 28 december 2023 10:24 schreef Beathoven het volgende:
Mogelijk is door dat showtje met het mirakel; Amsterdam dus eigenlijk mede Amsterdam geworden zoals we het nu kennen.
Bijzonder wel. Ik vraag me soms weleens af wat ervoor gezorgd heeft dat het meervoud aan goden zo rap verdween. Natuurlijk is het idee van een enkele god een factor, maar zulke verlakkerij kan die impopulariteit ook tot een stroomversnelling hebben gebracht. Gegeven er ook wel technici waren die hier doorheen prikten.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:13 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
[..]
Zit er dik in, de gewone burger was vroeger veel onnozeler dan we ons nu kunnen voorstellen. Voor een wonder hoefde er niet zoveel te gebeuren...
Er zijn ook aanwijzingen zat en zelfs studies naar vericht dat de oude Grieken die technologisch behoorlijk ver gevorderd waren. En automatiseringstechnieken verbouwd hebben in de tempels en de afgodsbeelden als doel om dit als wonder te presenteren. Dit dan met een hoop toeters en bellen gebruikten om indruk te maken op het voetvolk. Zoiets als automatisch openen en sluiten van poorten, stoom blazende beelden en dat soort fratsen.
Ze noemen het Betoveringstechnologie in het historisch onderzoek...
https://www.repository.ca(...)5b-8ac2-16c2cc28b959
Daar zijn ook enkele documentaires over gemaakt, ik heb ze gekeken maar weet niet meer waar. Zou YouTube geweest kunnen zijn. Ben de titels helaas kwijt.
Die zijn eigenlijk nooit echt verdwenen en er zullen de nodige mensen geweest zijn die uit schone schijn met de katholieke meute hebben meegedaan maar stiekem in hun roots zijn blijven geloven. Dit alleen maar omdat het moest je mocht op straffe van afschuwelijke kwelerijen de naam van een heidense godheid niet in je mond nemen. Die Pauselijke en daarna Spaanse inquisitie is niet voor niets ingevoerd en dat was toch al vrij laat, 15de eeuw. En wat die allemaal in hun wanhoop uitgespookt hebben om nu eindelijk eens de religieuze eenheid uit de grond te stampen. Ze zijn er in Spanje mee begonnen om de Joden en de Moslims de das om te doen en zo 100 jaar later noordwaarts getrokken en de aanstichter van de 80 jarige oorlog geweest en hier nog huisgehouden met hun Katholieke Patatas fritas. Het is pas in de 19de eeuw weer afgeschaft.quote:Op donderdag 28 december 2023 12:04 schreef Beathoven het volgende:
Ik vraag me soms weleens af wat ervoor gezorgd heeft dat het meervoud aan goden zo rap verdween.
Bij Toutatisquote:Op donderdag 28 december 2023 15:01 schreef Watuntrik het volgende:
Die zijn eigenlijk nooit echt verdwenen
Wat de Germaanse goden betreft volgde ik dat wel redelijk, want je ziet daar inderdaad nog allemaal sporen van en de transitie op dat vlak is hier veel later ingezet. De kerk heeft daar nogal een zware kluif aan gehad. Maar waar ik wat op doelde zijn de oude Romeinse goden. Die zijn wat meer in de geschiedenis 'begraven' , in tegenstelling tot onze Germaanse varianten.quote:
Magisch ook met het openen van de poorten naar de midden wereld en goden/wezens uit onder en bovenwereld zich naar de midden wereld begeven voor de komende wilde jacht.quote:Op donderdag 28 december 2023 15:01 schreef Watuntrik het volgende:
Het seizoenseinde, de donkere winter van de doden en hun spoken op naar het nieuwe leven. Is toch een veel mooier en respectvoller allesomvattende feestelijkheid en geloof als je dit zou willen.
Dit gaat wel erg off topic...quote:Op donderdag 28 december 2023 16:28 schreef Beathoven het volgende:
Maar waar ik wat op doelde zijn de oude Romeinse goden. Die zijn wat meer in de geschiedenis 'begraven' , in tegenstelling tot onze Germaanse varianten.
De Krampusnacht in de Alpen regio, zo wordt kerst/sinterklaas daar gevierd.quote:Op donderdag 28 december 2023 16:40 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Jammer dat hier in NL geen perchtenloop is, lijkt me machtig mooi om dat door de donkere straten te zien gaan.
Het is pas een wonder als die zaken ineens weg zijn.quote:Op maandag 25 december 2023 23:39 schreef Libertarisch het volgende:
Het poollicht:
[ afbeelding ]
is nog steeds een wonder.
[ afbeelding ]
De sterrenhemel, blijft het magische gevoel geven (terecht).
Merry christmas![]()
![]()
Nee, jij maakt een klassieke denkfout. Ik zal even uitleggen waarom (nu we toch in het filosofie forum zitten). We kunnen onderscheid maken tussen twee dingen: een fenomeen an sich en het gedrag van het fenomeen. Dan nemen we het voorbeeld van het waarneembare universum. Het waarneembare universum (waaronder de sterrenhemel) is het fenomeen op zichzelf. Wat wij de natuurwetten noemen is het gedrag van het fenomeen. Neem voorbeelden zoals de aarde die om de zon draait. We weten zeker dat het vanavond weer donker is en morgenochtend wordt het weer licht.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:56 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is pas een wonder als die zaken ineens weg zijn.
Wat een wonderlijke reactie.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, jij maakt een klassieke denkfout. Ik zal even uitleggen waarom (nu we toch in het filosofie forum zitten). We kunnen onderscheid maken tussen twee dingen: een fenomeen an sich en het gedrag van het fenomeen. Dan nemen we het voorbeeld van het waarneembare universum. Het waarneembare universum (waaronder de sterrenhemel) is het fenomeen op zichzelf. Wat wij de natuurwetten noemen is het gedrag van het fenomeen. Neem voorbeelden zoals de aarde die om de zon draait. We weten zeker dat het vanavond weer donker is en morgenochtend wordt het weer licht.
Maar het fenomeen op zich is fundamenteel onverklaarbaar. Het is dus op zichzelf wonderbaarlijk. Het blijft wonderbaarlijk ook als je het gedrag van het fenomeen hebt weten te ontcijferen.
Eens, en totdat je dus "egoloss" ziet begrijp je daarom wat ze met "nieuwe aarde" bedoelen ook. Omdat dán álles weer "nieuw" en interessant wordt, en alles ook belachelijk eenvoudig wordt, je kijkt letterlijk weer uit de ogen van hoe je als kind dat deed.. De eerste keer dat ik t ervaarde was veruit het heftigst ook, en werd zelfs sochtends wakker gehouden door fluitende vogeltjes, iets waar ik normaal gewoon doorheen slaap. Ik had een oorverdovende stilte, je merkt ook pas hoeveel ruis de mind maakt zodra het wegvalt, hetzelfde idee als een afzuigkap die al even aan staat weer uitzetten.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:22 schreef Amerauder het volgende:
“Als de Zon niet iedere dag op zou komen,” schrijft de legendarische samurai Miyamoto Musashi, “dan zou men ook dat een wonder noemen.”
Het voornaamste verschil dus, tussen wonderen en reguliere verschijnselen, is de regelmaat waarin ze voorkomen (zoals ook aan de overeenkomst tussen de woorden regulier en regelmatig te horen is). Je hebt het dan simpelweg over zaken die minder vaak voorkomen dan andere.
Maar hoe vaak iets voorkomt, of dat nu iedere seconde is of één keer in de miljard jaar, objectief gesproken zou het niets uit moeten maken. Vanuit een neutraal oogpunt, op het niveau waarop natuurwetten zouden opereren is het ene niet specialer dan het andere. Het zijn allebei gewoon dingen die gebeuren. Vanuit ons eigen oogpunt echter, het enige waarover we beschikken, hebben we de neiging om de vaak voorkomende dingen als ‘natuurlijker’ dan de minder vaak voorkomende dingen te beschouwen. Niet geheel terecht, want eigenlijk zijn de regelmatig voorkomende dingen net zo wonderbaarlijk als de zeldzame. Ook die zijn onbeschrijflijk mooi en onvoorstelbaar uniek, maar we zijn er zo aan gewend dat we dat niet altijd even goed beseffen. Misschien toch eens wat beter kijken naar de pracht van de opkomende Zon.
Ik zie dat ook als een constante, ik zou bijna zeggen strijd, worsteling, om dat gevoel van waardering en het je laten raken door de fascinatie voor de zogenaamde ‘kleine dingen’ – die dus eigenlijk helemaal niet klein zijn – in leven te houden. Om dat gevoel wakker te houden, om wakker te blijven dus eigenlijk. Vooral vanuit de moderne technologie maar ook gewoon vanuit de dagelijkse beslommeringen van het leven gaat een constante drang uit, wordt je de hele tijd omlaag getrokken als het ware, verleid om in slaap te sukkelen en alles maar voor lief te nemen en als ‘gewoontjes’ te bestempelen. “Het is nu eenmaal zo...”quote:Op zondag 14 januari 2024 19:56 schreef Mijk het volgende:
[..]
Eens, en totdat je dus "egoloss" ziet begrijp je daarom wat ze met "nieuwe aarde" bedoelen ook. Omdat dán álles weer "nieuw" en interessant wordt, en alles ook belachelijk eenvoudig wordt, je kijkt letterlijk weer uit de ogen van hoe je als kind dat deed.. De eerste keer dat ik t ervaarde was veruit het heftigst ook, en werd zelfs sochtends wakker gehouden door fluitende vogeltjes, iets waar ik normaal gewoon doorheen slaap. Ik had een oorverdovende stilte, je merkt ook pas hoeveel ruis de mind maakt zodra het wegvalt, hetzelfde idee als een afzuigkap die al even aan staat weer uitzetten.
Stel je voor dat je de wereld als baby zou zien. Alsof je helemaal geen kennis hebt en voor het eerst een sterrenhemel of zonsondergang zou zien. Hoe zou dat zijn?quote:Op maandag 15 januari 2024 11:35 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Ik zie dat ook als een constante, ik zou bijna zeggen strijd, worsteling, om dat gevoel van waardering en het je laten raken door de fascinatie voor de zogenaamde ‘kleine dingen’ – die dus eigenlijk helemaal niet klein zijn – in leven te houden. Om dat gevoel wakker te houden, om wakker te blijven dus eigenlijk. Vooral vanuit de moderne technologie maar ook gewoon vanuit de dagelijkse beslommeringen van het leven gaat een constante drang uit, wordt je de hele tijd omlaag getrokken als het ware, verleid om in slaap te sukkelen en alles maar voor lief te nemen en als ‘gewoontjes’ te bestempelen. “Het is nu eenmaal zo...”
Een deel van waarom dat zo gevaarlijk is, in de zin van waarom dat zo gemakkelijk kan gebeuren, is dat het ‘objectief’ of ‘neutraal’ gezien niet eens per se verkeerd is om dat te doen, om dat te denken. In zekere zin klopt het ook gewoon, dat het allemaal niet zoveel voorstelt en niet zoveel waard is, en in zekere zin kun je ook gewoon slaapwandelend door het leven te gaan als je dat zou willen. Maar je hoeft maar een keer goed je ogen te openen, een keer diep adem te halen, om te ervaren dat er zoveel meer aan de hand is dan dat, en hoe zonde het eigenlijk is om je er niet door te laten verwonderen.
De strekking van de vorige post lijkt van wat ik eruit haal, dat een natuurkundig fenomeen dagelijks kan optreden, jaarlijks kan optreden (en alles ertussenin) maar ook met een lagere frequentie of onregelmatig.quote:Op zondag 14 januari 2024 19:56 schreef Mijk het volgende:
[..]
Eens, en totdat je dus "egoloss" ziet begrijp je daarom wat ze met "nieuwe aarde" bedoelen ook. Omdat dán álles weer "nieuw" en interessant wordt, en alles ook belachelijk eenvoudig wordt, je kijkt letterlijk weer uit de ogen van hoe je als kind dat deed.. De eerste keer dat ik t ervaarde was veruit het heftigst ook, en werd zelfs sochtends wakker gehouden door fluitende vogeltjes, iets waar ik normaal gewoon doorheen slaap. Ik had een oorverdovende stilte, je merkt ook pas hoeveel ruis de mind maakt zodra het wegvalt, hetzelfde idee als een afzuigkap die al even aan staat weer uitzetten.
Regen van kikkers en vissen gebeurt af en toe nog wel eens door een windhoos die een meer opslurpt met alles wat er in zit.quote:Op maandag 25 december 2023 22:15 schreef herverwijderd het volgende:
Regen van vissen/kikker/spinnen.
Regen van bloed.
Al die mensen die in 1999 naar Frankrjk gingen om de zonsverduistering te zien liepen daarna te pas en te onpas te roepen dat het zo'n spirituele ervaring was, dus zonsverduisteringen waarschijnlijk ook wel.
Maar ja, op de grond geworpen staffen die dan als slangen wegkronkelen is weer wat lastiger.quote:Op maandag 15 januari 2024 13:27 schreef ToT het volgende:
[..]
Regen van kikkers en vissen gebeurt af en toe nog wel eens door een windhoos die een meer opslurpt met alles wat er in zit.
Regen van bloed kan door rood woestijnzand komen.
Een baby ziet niet zo veel hoor. Laat staan een sterrenhemel.quote:Op maandag 15 januari 2024 12:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Stel je voor dat je de wereld als baby zou zien. Alsof je helemaal geen kennis hebt en voor het eerst een sterrenhemel of zonsondergang zou zien. Hoe zou dat zijn?
Zonder woorden is er nog steeds de objectieve realiteit (die trouwens niet objectief is, maar we weten wat we hier bedoelen: de 'echte' realiteit). Het probleem met concepten is dat ze altijd een interpretatie zijn van de realiteit, wat in de praktijk neerkomt op een verdraaiing van de realiteit.quote:Op maandag 15 januari 2024 15:36 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Een baby ziet niet zo veel hoor. Laat staan een sterrenhemel.
Kijk, er zitten twee kanten aan de bedrieglijkheid van woorden. Het is waar dat ze de werkelijkheid verdraaien. Maar het is aan de andere kant ook waar dat er zonder die woorden helemaal geen werkelijkheid zou zijn. Woorden vormen ook de concepten die we waarnemen, pas als woord zijn wij in staat ze te bevatten. Het is dus heel erg dubbel, en het is zaak om niet van het ene uiterste naar het andere te springen maar om zeer zorgvuldig de balans te houden tussen spreken aan de ene kant en woordloosheid aan de andere.
Het is: spreken is zilver, zwijgen is goud. Het is niet: spreken is oud ijzer. Het heeft wel degelijk waarde.
Er bestaat geen "de" realiteit, er bestaat alleen maar interpretatie. Dat idee van een realiteit los van interpretatie is een illusie die gecreëerd wordt door de taal. Taal wil je wijsmaken dat er een moment bestond vòòr de taal. Maar dat moment bestaat niet.quote:Op maandag 15 januari 2024 15:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zonder woorden is er nog steeds de objectieve realiteit (die trouwens niet objectief is, maar we weten wat we hier bedoelen: de 'echte' realiteit). Het probleem met concepten is dat ze altijd een interpretatie zijn van de realiteit, wat in de praktijk neerkomt op een verdraaiing van de realiteit.
Als ik van een hoog gebouw spring val ik dood. Er is dus een realiteit wat los staat van woorden, meningen en interpretaties. De enige vraag die dan overblijft is: wat is de aard van de realiteit?quote:Op maandag 15 januari 2024 16:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Er bestaat geen "de" realiteit, er bestaat alleen maar interpretatie. Dat idee van een realiteit los van interpretatie is een illusie die gecreëerd wordt door de taal. Taal wil je wijsmaken dat er een moment bestond vòòr de taal. Maar dat moment bestaat niet.
Zolang je vallende bent is dat nog steeds geen realiteit, je gaat niet dood van de sprong en niet van de val. Wanneer je pech hebt overleef je afhankelijk van waarop en hoe je terecht komt die impact niet. In dit specifieke geval bestaat jouw realteit dus uit een kansberekening uit vooropgestelde natuurkundige en biologische/scheikundige modellen. Zoals de gravitatieveldsterkte en de massadichtheid van het menselijk lichaam. 99% kans dat je dit niet overleeft de realiteit zit in de overige 1%.quote:Op maandag 15 januari 2024 16:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als ik van een hoog gebouw spring val ik dood. Er is dus een realiteit wat los staat van woorden, meningen en interpretaties. De enige vraag die dan overblijft is: wat is de aard van de realiteit?
Ja, ons lichaam is zacht en kwetsbaar. Als het een klap krijgt van een hard object raakt het beschadigd of sterft het af.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 10:12 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Zolang je vallende bent is dat nog steeds geen realiteit, je gaat niet dood van de sprong en niet van de val. Wanneer je pech hebt overleef je afhankelijk van waarop en hoe je terecht komt die impact niet. In dit specifieke geval bestaat jouw realteit dus uit een kansberekening uit vooropgestelde natuurkundige en biologische/scheikundige modellen. Zoals de gravitatieveldsterkte en de massadichtheid van het menselijk lichaam. 99% kans dat je dit niet overleeft de realiteit zit in de overige 1%.
https://www.ad.nl/buitenl(...)%2Fwww.google.com%2F
https://www.rtlnieuws.nl/(...)californie-bijzonder
https://www.demorgen.be/n(...)-105-meter~b2840de2/
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ters-overleefd-naast
De wonderen zijn de wereld nog niet uit...
Nee, zoals Charles al aangeeft is er niet zoiets als een scheiding tussen de ‘echte wereld’ aan de ene kant, en onze interpretatie daarvan aan de andere. Dat is een ouderwets idee dat nu achterhaald is, het is een vorm van idealisme die het nog prima doet als beeldspraak, als een “bij wijze van spreken”, maar die geen autoriteit meer draagt.quote:Op maandag 15 januari 2024 15:53 schreef Libertarisch het volgende:
Zonder woorden is er nog steeds de objectieve realiteit (die trouwens niet objectief is, maar we weten wat we hier bedoelen: de 'echte' realiteit). Het probleem met concepten is dat ze altijd een interpretatie zijn van de realiteit, wat in de praktijk neerkomt op een verdraaiing van de realiteit.
Je merkt denkt ik zelf ook wel de inherente tegenspraak in het concept dat je hier probeert te verdedigen. Het is alsof je op de duikplank bent geklommen, maar nu op het randje staat te twijfelen of je nu wel of niet zal springen. Doe het gewoon, als je het niet zou durven was je ook niet omhoog geklommen.quote:Op maandag 15 januari 2024 15:53 schreef Libertarisch het volgende:
de objectieve realiteit (die trouwens niet objectief is
Allemaal woorden, en verder niets. Je haalt je een hypothetische situatie voor de geest, je verzint, met je fantasie, “wat er zou gebeuren als”, terwijl je dat in werkelijkheid niet eens van plan bent. Geloof me als ik zeg dat je de werkelijkheid niet in dat soort geconstrueerde voorstellingen zult kunnen vinden, (“als dit, dan dat”, alsof de wereld een bordspelletje is, of een rekensom), nee, de werkelijkheid is alleen in het hier en nu te vinden, in de ervaring zelf.quote:Op maandag 15 januari 2024 16:31 schreef Libertarisch het volgende:
Als ik van een hoog gebouw spring val ik dood. Er is dus een realiteit wat los staat van woorden, meningen en interpretaties. De enige vraag die dan overblijft is: wat is de aard van de realiteit?
De wereld is een interpretatie van onze zintuigen, en verschillende diersoorten nemen een andere wereld waar. Maar toch schijnt dezelfde zon voor alle dieren. De zon is dus een onderdeel van de objectieve wereld. Of ga ik hier de mist in?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 12:21 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Nee, zoals Charles al aangeeft is er niet zoiets als een scheiding tussen de ‘echte wereld’ aan de ene kant, en onze interpretatie daarvan aan de andere. Dat is een ouderwets idee dat nu achterhaald is, het is een vorm van idealisme die het nog prima doet als beeldspraak, als een “bij wijze van spreken”, maar die geen autoriteit meer draagt.
Onze interpretatie van de wereld is de wereld. En ook het concept van een “echte wereld” is zo’n interpretatie.
Onze plasmabol is het enige wat zonder kritiek aanbeden mag worden.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 14:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De wereld is een interpretatie van onze zintuigen, en verschillende diersoorten nemen een andere wereld waar. Maar toch schijnt dezelfde zon voor alle dieren. De zon is dus een onderdeel van de objectieve wereld. Of ga ik hier de mist in?
Nee, dat klopt wel, je moet alleen ‘objectieve wereld’ niet te letterlijk nemen (ook interpreteren de zintuigen zelf niet, maar dat terzijde).quote:Op dinsdag 16 januari 2024 14:34 schreef Libertarisch het volgende:
De wereld is een interpretatie van onze zintuigen, en verschillende diersoorten nemen een andere wereld waar. Maar toch schijnt dezelfde zon voor alle dieren. De zon is dus een onderdeel van de objectieve wereld. Of ga ik hier de mist in?
Miracle(s) of the gapsquote:Op maandag 15 januari 2024 13:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De strekking van de vorige post lijkt van wat ik eruit haal, dat een natuurkundig fenomeen dagelijks kan optreden, jaarlijks kan optreden (en alles ertussenin) maar ook met een lagere frequentie of onregelmatig.
Dat veel wat vroeger aan het “bovennatuurlijke” (fata morgana’s, bolbliksem, kometen, etc) werd toegeschreven maar dit net zo natuurlijk is omdat bovennatuurlijke ook weleens betekent “dit begrijpen we nog niet” Al moet daar ook wel de kanttekening bij dat we veel best begrijpen al, maar dat de populariteitsprijs nu niet meteen ligt bij hetgeen willen begrijpen en de mysteries beter scoren.
En daaronder valt ook alles wat we nu nog niet kennen of zich moeilijker laat onderzoeken in het wild ivm de lage frequentie van zo’n verschijning.
Kun je dat toelichten? Ik lees "er bestaat geen moment voor de taal" als "tijd is begonnen met het ontstaan van taal".quote:Op maandag 15 januari 2024 16:28 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Er bestaat geen "de" realiteit, er bestaat alleen maar interpretatie. Dat idee van een realiteit los van interpretatie is een illusie die gecreëerd wordt door de taal. Taal wil je wijsmaken dat er een moment bestond vòòr de taal. Maar dat moment bestaat niet.
Oh wow, die regenboog wolk!quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:54 schreef Mijk het volgende:
[ afbeelding ]
Fata Morgana.
[ afbeelding ]
Sprite Lightning
[ afbeelding ]
Weddingdress waterfall (Peru)
[ afbeelding ]
Ultra rare Rainbow Cloud
[ afbeelding ]
Multi Tornado
[ afbeelding ]
Sinkhole
[ afbeelding ]
Microburst Precitipation Shaft
[ afbeelding ]
Bioluminescent Beach
[ afbeelding ]
Forest Fireflies
ook speelt de confirmation bias mee in de bepaling of daar wel echt een ‘gap’ zit.quote:
Precies, en wat dat betreft is er nu nog niet veel veranderd, want alles wat we nog niet "begrijpen" en wetenschap ook nog geen verklaring voor heeft, wordt al snel weggezet als pseudoscience, bestaat niet of kan niet. Nu is dat "zweverig" ipv dat er naar god gewezen wordt.quote:Op maandag 15 januari 2024 13:20 schreef Beathoven het volgende:
Dat veel wat vroeger aan het “bovennatuurlijke” (fata morgana’s, bolbliksem, kometen, etc) werd toegeschreven maar dit net zo natuurlijk is omdat bovennatuurlijke ook weleens betekent “dit begrijpen we nog niet”
Nou ja, de "heule wetenschap" is hier een heel miniscuul deel van de wetenschap dat draait rond hetgeen waar Hof zich mee bezig houdt.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Precies, en wat dat betreft is er nu nog niet veel veranderd, want alles wat we nog niet "begrijpen" en wetenschap ook nog geen verklaring voor heeft, wordt al snel weggezet als pseudoscience, bestaat niet of kan niet.
Zo werd Wim Hof ook een tijd uitgelachen toch, totdat hij liet zien wat hij in huis had, toen wierp hij even de totale wetenschap omver.
Ja, dan heb ik het dus over de wetenschap op dit vlak, welke zijn claims uitlachten he, maar die lijkt me wel duidelijk, het heeft verder weinig te maken met andere wetenschappelijke zaken.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, de "heule wetenschap" is hier een heel miniscuul deel van de wetenschap dat draait rond hetgeen waar Hof zich mee bezig houdt.
Skeptisch zijn is iets anders dan iemand uitlachen. Met toewijding kun je best ver komen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, dan heb ik het dus over de wetenschap op dit vlak, welke zijn claims uitlachten he, maar die lijkt me wel duidelijk, het heeft verder weinig te maken met andere wetenschappelijke zaken.
Wat ook niet hielp was dat Hof zich regelmatig waagde aan wetenschappelijke uitspraken die niet klopten (net zoals een Pim van Lommel uitspraken over de QM deed in zijn Eindeloos Bewustzijn die kant noch wal slaan). Een vriend van me, gepromoveerd chemicus, heeft zijn cursussen gevolgd en ging met hem de Kilimanjaro op, en die ergerde zich naar eigen zeggen ook wel aan hoe Hof zijn indrukwekkende resultaten daarmee in wetenschappelijk diskrediet bracht.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, de "heule wetenschap" is hier een heel miniscuul deel van de wetenschap dat draait rond hetgeen waar Hof zich mee bezig houdt.
Niet heel handig nee. Personen die iets bijzonders kunnen waarmee ze het Guinness Book of World records halen zouden eigenlijk een belangrijke promotor van de wetenschap erachter kunnen worden in de media.quote:Op woensdag 17 januari 2024 08:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat ook niet hielp was dat Hof zich regelmatig waagde aan wetenschappelijke uitspraken die niet klopten (net zoals een Pim van Lommel uitspraken over de QM deed in zijn Eindeloos Bewustzijn die kant noch wal slaan). Een vriend van me, gepromoveerd chemicus, heeft zijn cursussen gevolgd en ging met hem de Kilimanjaro op, en die ergerde zich naar eigen zeggen ook wel aan hoe Hof zijn indrukwekkende resultaten daarmee in wetenschappelijk diskrediet bracht.
Het zou waar kunnen zijnquote:Op donderdag 1 februari 2024 12:14 schreef Beathoven het volgende:
"Een komeet was een verontrustend schouwspel, een oud en bekend onheilsteken. Voor de monniken was het de boodschapper van God en een waarschuwing voor een komende ramp. God, zoals hij in die tijd in West-Europa werd aanbeden, was een onvoorspelbare godheid, goed en hartelijk op het ene moment, razend op het volgende, een almachtige rechter en een strenge vader die onvoorwaardelijke gehoorzaamheid eiste en zijn zwakke, zondige kinderen vaak strafte. De Heer toonde zijn wil via het noorderlicht, zonsverduisteringen en kometen – anomalieën in het perfect geordende wereldsysteem dat hij aan het begin der tijden had geschapen en in beweging had gezet, waarbij sterren hun repeterende en voorspelbare banen volgden, waar dageraad op dageraad en winter op winter volgde. De monniken waren altijd zorgvuldig in het documenteren van dergelijke gebeurtenissen, want samen vormden ze een netwerk van tekenen die wellicht, als ze in samenhang werden bestudeerd, Gods plannen voor de mensheid konden onthullen."
Mooi stukje over hoe men vroeger de wereld en natuursfenomenen door de bril van het geloof zag
Kometen die dichterbij komen kunnen weleens een instinctieve angst hebben opgeroepen. Niet zo raar in het licht van de geschiedenis.quote:Op donderdag 1 februari 2024 12:14 schreef Beathoven het volgende:
"Een komeet was een verontrustend schouwspel, een oud en bekend onheilsteken. Voor de monniken was het de boodschapper van God en een waarschuwing voor een komende ramp. God, zoals hij in die tijd in West-Europa werd aanbeden, was een onvoorspelbare godheid, goed en hartelijk op het ene moment, razend op het volgende, een almachtige rechter en een strenge vader die onvoorwaardelijke gehoorzaamheid eiste en zijn zwakke, zondige kinderen vaak strafte. De Heer toonde zijn wil via het noorderlicht, zonsverduisteringen en kometen – anomalieën in het perfect geordende wereldsysteem dat hij aan het begin der tijden had geschapen en in beweging had gezet, waarbij sterren hun repeterende en voorspelbare banen volgden, waar dageraad op dageraad en winter op winter volgde. De monniken waren altijd zorgvuldig in het documenteren van dergelijke gebeurtenissen, want samen vormden ze een netwerk van tekenen die wellicht, als ze in samenhang werden bestudeerd, Gods plannen voor de mensheid konden onthullen."
Mooi stukje over hoe men vroeger de wereld en natuursfenomenen door de bril van het geloof zag
Ja, men leefde veel meer in angst. Huisjes stelden qua bescherming ook geen ruk voor, fatsoenlijke bij de tijdse sloten waren er voor het gewone volk niet en gevaar kwam nog overal vandaan. Heb zelf een aantal jaren in een oude uitloop van het amazonegebied gewoond en hadden op een dag twee redelijk grote vogelspinnen s'nacht in huis.quote:Op donderdag 1 februari 2024 13:00 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Kometen die dichterbij komen kunnen weleens een instinctieve angst hebben opgeroepen. Niet zo raar in het licht van de geschiedenis.
Zo was ik als kind, net zoals zovelen, bang voor dat donkere hoekje onder het bed nadat ik het licht uitgedaan had.
Ik nam altijd een sprongetje om in mijn bed te komen en schrok als ik wakker werd terwijl mijn hand of voet over de rand hing.
Later goed te verklaren vanuit een instinctieve angst. Slangen, spinnen, roofdieren.
Om dezelfde reden snappen mensen te vaak nogsteeds niet waarom bv hun paard niet gewoon die trailer op wil lopen, zelfs niet als ze met koekjes lokken.
Wat eigenlijk zeer werkelijke gevaren zijn wordt uitgelegd met 'boze goden'.
Het is ook wel dat vulkanische as vruchtbaar is en men ook vroeger wel enigszins wist dat men bijna letterlijk met vuur (vloeibaar steen) speelde door bij een vulkaan te wonen. Maar ja, je doet het toch maar. De mens koos nooit echt voor gegarandeerde veiligheid, maar meer voor waar toevallig de waterwegen waren en voedselvoorziening in orde was.quote:Omdat men het gif van dat insect of spin die pas later echt begon te werken niet direct koppelde aan die kleine beet die ze kregen.
Of de angst om een ruimte te betreden niet direct koppelde aan de kans dat er een roofdier zat.
Daarom ook een geschiedenis met kinderen van de goden, omdat er maanden zaten tussen de daad en merken dat men zwanger was. Of wissel kinderen, omdat men geen idee had van allerlei afwijkingen.
Oorzaak en gevolg koppelen is niet altijd even makkelijk.
Die komeet die langs komt en vele kilometers ver valt, maar waar je toch dood van gaat of ellende van hebt.
Die vulkaan, waarvan je enkel wat 'wolken' ziet, waardoor je oogst verloren gaat.
Hoe leg je dat uit als je niet weet waardoor het komt? Je ziet een teken en een x tijd daarna is er ellende.
Het waren bangige lui die middeleeuwers....quote:Op donderdag 1 februari 2024 14:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja, men leefde veel meer in angst.
Kan ook een soldaat posten. Maar dat laat het gewone leven niet zien. De gewone burger liep niet in blik.quote:Op donderdag 1 februari 2024 15:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het waren bangige lui die middeleeuwers....
[ afbeelding ]
Ik moest meteen aan solitonen denken,quote:Op maandag 25 december 2023 20:59 schreef Beathoven het volgende:
Ik neem aan dat natuur- en natuurkunde fenomenen vroeger in tijden van de heilige geschriften en in primitievere tijden nog meer indruk maakten dan vandaag de dag. Vooral omdat men nog niet veel van de wereld begreep of had geklassificeert.
Sterren waren in die tijden stipjes in de lucht die op aarde konden vallen en veel werd anders begrepen.
Voor “Wij/ Ik heb(ben) het met mijn / onze eigen ogen gezien” weggewuifd wordt als flauwekul of tot een wonder wordt gepromoot…
een paar natuurkundefenomenen die je moeilijk kunt navertellen zonder voor gek versleten te worden. Maar waarvan ik denk dat het best aan de basis gelegen kan hebben van een wonder.
Brocken Spectre
[ afbeelding ]
A Brocken spectre (British English; American spelling: Brocken specter; German: Brockengespenst), also called Brocken bow, mountain spectre, or spectre of the Brocken is the magnified (and apparently enormous) shadow of an observer cast in mid air upon any type of cloud opposite a strong light source. Additionally, if the cloud consists of water droplets backscattered, a bright area called Heiligenschein, and halo-like rings of rainbow coloured light called a glory can be seen around the head or apperature silhouette of the spectre. Typically the spectre appears in sunlight opposite the sun's direction at the antisolar point.
Bolbliksem
[ afbeelding ]
Een mirakel in de vorm van een plasmabol.
[ afbeelding ]
Nu je deze aanhaalt herinner ik me de "Sea Swell" wat ook wel zulk fenomeen zal zijn. Althans zo werd het genoemd door de lokale vissers/hengelaars langs de Britse Atlantische kust. Ik werd uitgenodigd door een Brit om daar met hem te vissen en waarschuwde mij niet op bepaalde lagere rotsen te gaan staan te dicht bij het water. Vanwege wat hij de Sea Swell noemde oftewel "The sudden swell of the ocean" dat er dus zomaar onaangekondigd tussen de golfslagen door het water zo snel omhoog komt en de rotsen overspoeld dat je geen tijd krijgt om weg te komen, meegesleurd wordt en mogelijk niet overleeft. Een ander soort grote golf die je niet ziet aankomen die van onderen op de watermassa naar boven duwt. Ik heb het inderdaad een paar keer zien gebeuren en je ziet het echt niet aankomen als een golf. Als een onzichtbare drukgolf onder de golven, die plost alles naar boven duwt.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik moest meteen aan solitonen denken,
https://unioncanalunlocked.org.uk/the-soliton.php
en zgn. rogue waves,
https://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_wave
Beide golffenomen die veroorzaakt worden door niet-lineaire termen in de onderliggende differentiaalvergelijkingen.
Daarop kunnen we de vraag stellen wat is een wonder?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 10:45 schreef hoatzin het volgende:
Als wonderen verklaard worden zijn het geen wonderen meer.
Ik vermoed dat de grootste kerkelijke revoluties plaats hebben gevonden door het afschalen van God de Vader of de drie-eenheid als straffende entiteit.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 10:45 schreef hoatzin het volgende:
Als wonderen verklaard worden zijn het geen wonderen meer.
Daardoor ook geen verklaring voor het bestaan van een Godspersoon.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 12:48 schreef Libertarisch het volgende:
Er is niks dat verklaard kan worden. Elke verklaring is slechts een oppervlakkige beschrijving van hoe iets werkt. Het is nooit een verklaring van het fenomeen op zich.
Nee, dat klopt. Dat is iets wat je moet geloven en geloven is iets wat je op basis van gevoel doet, zonder rationele argumenten of bewijsvoering te hebben. Dat is wat wij in het westen onder religie en spiritualiteit verstaanquote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:06 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Daardoor ook geen verklaring voor het bestaan van een Godspersoon.
Maar hetgeen jij noemt is vaak ook weer verbonden aan “waarom” iets werkt.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 14:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Dat is iets wat je moet geloven en geloven is iets wat je op basis van gevoel doet, zonder rationele argumenten of bewijsvoering te hebben. Dat is wat wij in het westen onder religie en spiritualiteit verstaan
Die hele ''god of the gaps'' is bedacht door mensen die in een mechanische wereld leven, die niet begrijpen wat goden zijn. Goden bestonden niet om te verklaren hoe dingen werkten. Mensen wisten bijvoorbeeld prima hoe vuur werkt, en toch is er agni (de vuurgod). Om goden te begrijpen heb je een spiritueel wereldbeeld nodig...quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:48 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar hetgeen jij noemt is vaak ook weer verbonden aan “waarom” iets werkt.
En in die waarom vraag zelf zit met name voor vele gelovigen al direct het antwoord verpakt. Want “waarom” is ‘altijd’ “omdat…” (goddelijke entiteit). Hapklaar. Niet te moeilijk.
Bij de aarde en al z’n processen kun je in principe best tot onnoemelijk ver terug redeneren met ‘hoe’ iets werkt. Het is alleen dat er maar weinig burgers zijn die daar ooit de aandacht bij vast wil houden.
Wat aan religieuze zijde een gegeven is, is dat de niets ontziende God waar boeren en burgers vroeger vrees voor moesten hebben (de natuur, komt de zon nog wel op etc) op een gegeven moment in de kieren van het hoe achter het hoe etc. verdween. God of the gaps.
Dus het aapje dat vuur begrijpt heeft een voorstelling nodig van een aapje dat vuur “is”?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die hele ''god of the gaps'' is bedacht door mensen die in een mechanische wereld leven, die niet begrijpen wat goden zijn. Goden bestonden niet om te verklaren hoe dingen werkten. Mensen wisten bijvoorbeeld prima hoe vuur werkt, en toch is er agni (de vuurgod). Om goden te begrijpen heb je een spiritueel wereldbeeld nodig...
Ik denk niet dat jij mogelijkerwijs de vuurgod kunt begrijpen, je kunt alleen een wanhopige poging doen vanuit een volledig objectief wereldbeeld.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dus het aapje dat vuur begrijpt heeft een voorstelling nodig van een aapje dat vuur “is”?
Veel natuurverschijnselen kunnen prima verklaard worden vanuit de natuurkunde en de wiskundige beschrijving. Denk aan de quantumtheorie die licht/LED's gedrag beschrijft. Of de Maxwell vergelijkingen die elektrische verschijnselen beschrijven. Gaat prima en is verre van oppervlakkig.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 12:48 schreef Libertarisch het volgende:
Er is niks dat verklaard kan worden. Elke verklaring is slechts een oppervlakkige beschrijving van hoe iets werkt. Het is nooit een verklaring van het fenomeen op zich.
Fundamenteel gezien zijn natuurverschijnselen subjectieve ervaringen. Wat jij aangeeft is dat het objectieve element van de ervaring in kaart gebracht kan worden via de wetenschappelijke methode. Dat is dus letterlijk een oppervlakkig begrip van het fenomeen an sich.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Veel natuurverschijnselen kunnen prima verklaard worden vanuit de natuurkunde en de wiskundige beschrijving. Denk aan de quantumtheorie die licht/LED's gedrag beschrijft. Of de Maxwell vergelijkingen die elektrische verschijnselen beschrijven. Gaat prima en is verre van oppervlakkig.
Wat je zegt is vooral subjectief en volstrekt buiten de realiteit.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:44 schreef Libertarisch het volgende:
Licht bestaat niet uit fotonen, maar uit bewustzijn.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat natuurverschijnselen oneindig veel wonderlijker zijn dan we denken, met onze mathematische en systematische denkwijze. In feite is alles magie. Kokend water, een brandend haardvuurtje, elektriciteit..natuurmagie
Nee, al onze empirische waarnemingen in de wetenschap gaat via de zintuigen: geur, tast, zicht, gehoor en smaak. Dat zijn subjectieve elementen, subjectiviteit is fundamenteel. Er is geen objectieve wereld, objectiviteit is een element binnen de subjectieve ervaring.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat je zegt is vooral subjectief en volstrekt buiten de realiteit.
Wiskunde is objectief en beschrijft objectief de natuurkunde.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:50 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, al onze empirische waarnemingen in de wetenschap gaat via de zintuigen: geur, tast, zicht, gehoor en smaak. Dat zijn subjectieve elementen, subjectiviteit is fundamenteel. Er is geen objectieve wereld, objectiviteit is een element binnen de subjectieve ervaring.
Ja, dus? Dat is niet alles, dat is alleen de oppervlakte. Het is een subset binnen het totaal van de realiteit, het is de buitenste schil. Wat jij doet is van de oppervlakte het totaal maken. Het totaal is de ervaring, en binnen de ervaring worden objectieve metingen gedaan. Er is geen objectieve wereld.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Wiskunde is objectief en beschrijft objectief de natuurkunde.
Hoe weet jij dat?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 11:56 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is niet alles, dat is alleen de oppervlakte. Het is een subset binnen het totaal van de realiteit, het is de buitenste schil. Wat jij doet is van de oppervlakte het totaal maken.
Er is toch een wezenlijk verschil tussen de wetenschappelijke beschrijving van water (H2O) en water zelf?quote:
Nee zover ben ik niet heen.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 14:30 schreef Libertarisch het volgende:
Als je denkt dat H2O water is ben je verder heen dan een christen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |