abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212026284
“Als de Zon niet iedere dag op zou komen,” schrijft de legendarische samurai Miyamoto Musashi, “dan zou men ook dat een wonder noemen.”

Het voornaamste verschil dus, tussen wonderen en reguliere verschijnselen, is de regelmaat waarin ze voorkomen (zoals ook aan de overeenkomst tussen de woorden regulier en regelmatig te horen is). Je hebt het dan simpelweg over zaken die minder vaak voorkomen dan andere.

Maar hoe vaak iets voorkomt, of dat nu iedere seconde is of één keer in de miljard jaar, objectief gesproken zou het niets uit moeten maken. Vanuit een neutraal oogpunt, op het niveau waarop natuurwetten zouden opereren is het ene niet specialer dan het andere. Het zijn allebei gewoon dingen die gebeuren. Vanuit ons eigen oogpunt echter, het enige waarover we beschikken, hebben we de neiging om de vaak voorkomende dingen als ‘natuurlijker’ dan de minder vaak voorkomende dingen te beschouwen. Niet geheel terecht, want eigenlijk zijn de regelmatig voorkomende dingen net zo wonderbaarlijk als de zeldzame. Ook die zijn onbeschrijflijk mooi en onvoorstelbaar uniek, maar we zijn er zo aan gewend dat we dat niet altijd even goed beseffen. Misschien toch eens wat beter kijken naar de pracht van de opkomende Zon.
  Moderator zondag 14 januari 2024 @ 19:56:49 #32
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212031119
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 13:22 schreef Amerauder het volgende:
“Als de Zon niet iedere dag op zou komen,” schrijft de legendarische samurai Miyamoto Musashi, “dan zou men ook dat een wonder noemen.”

Het voornaamste verschil dus, tussen wonderen en reguliere verschijnselen, is de regelmaat waarin ze voorkomen (zoals ook aan de overeenkomst tussen de woorden regulier en regelmatig te horen is). Je hebt het dan simpelweg over zaken die minder vaak voorkomen dan andere.

Maar hoe vaak iets voorkomt, of dat nu iedere seconde is of één keer in de miljard jaar, objectief gesproken zou het niets uit moeten maken. Vanuit een neutraal oogpunt, op het niveau waarop natuurwetten zouden opereren is het ene niet specialer dan het andere. Het zijn allebei gewoon dingen die gebeuren. Vanuit ons eigen oogpunt echter, het enige waarover we beschikken, hebben we de neiging om de vaak voorkomende dingen als ‘natuurlijker’ dan de minder vaak voorkomende dingen te beschouwen. Niet geheel terecht, want eigenlijk zijn de regelmatig voorkomende dingen net zo wonderbaarlijk als de zeldzame. Ook die zijn onbeschrijflijk mooi en onvoorstelbaar uniek, maar we zijn er zo aan gewend dat we dat niet altijd even goed beseffen. Misschien toch eens wat beter kijken naar de pracht van de opkomende Zon.
Eens, en totdat je dus "egoloss" ziet begrijp je daarom wat ze met "nieuwe aarde" bedoelen ook. Omdat dán álles weer "nieuw" en interessant wordt, en alles ook belachelijk eenvoudig wordt, je kijkt letterlijk weer uit de ogen van hoe je als kind dat deed.. De eerste keer dat ik t ervaarde was veruit het heftigst ook, en werd zelfs sochtends wakker gehouden door fluitende vogeltjes, iets waar ik normaal gewoon doorheen slaap. Ik had een oorverdovende stilte, je merkt ook pas hoeveel ruis de mind maakt zodra het wegvalt, hetzelfde idee als een afzuigkap die al even aan staat weer uitzetten.
As above, so below.
pi_212036144
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 19:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
Eens, en totdat je dus "egoloss" ziet begrijp je daarom wat ze met "nieuwe aarde" bedoelen ook. Omdat dán álles weer "nieuw" en interessant wordt, en alles ook belachelijk eenvoudig wordt, je kijkt letterlijk weer uit de ogen van hoe je als kind dat deed.. De eerste keer dat ik t ervaarde was veruit het heftigst ook, en werd zelfs sochtends wakker gehouden door fluitende vogeltjes, iets waar ik normaal gewoon doorheen slaap. Ik had een oorverdovende stilte, je merkt ook pas hoeveel ruis de mind maakt zodra het wegvalt, hetzelfde idee als een afzuigkap die al even aan staat weer uitzetten.
Ik zie dat ook als een constante, ik zou bijna zeggen strijd, worsteling, om dat gevoel van waardering en het je laten raken door de fascinatie voor de zogenaamde ‘kleine dingen’ – die dus eigenlijk helemaal niet klein zijn – in leven te houden. Om dat gevoel wakker te houden, om wakker te blijven dus eigenlijk. Vooral vanuit de moderne technologie maar ook gewoon vanuit de dagelijkse beslommeringen van het leven gaat een constante drang uit, wordt je de hele tijd omlaag getrokken als het ware, verleid om in slaap te sukkelen en alles maar voor lief te nemen en als ‘gewoontjes’ te bestempelen. “Het is nu eenmaal zo...”

Een deel van waarom dat zo gevaarlijk is, in de zin van waarom dat zo gemakkelijk kan gebeuren, is dat het ‘objectief’ of ‘neutraal’ gezien niet eens per se verkeerd is om dat te doen, om dat te denken. In zekere zin klopt het ook gewoon, dat het allemaal niet zoveel voorstelt en niet zoveel waard is, en in zekere zin kun je ook gewoon slaapwandelend door het leven te gaan als je dat zou willen. Maar je hoeft maar een keer goed je ogen te openen, een keer diep adem te halen, om te ervaren dat er zoveel meer aan de hand is dan dat, en hoe zonde het eigenlijk is om je er niet door te laten verwonderen.
pi_212037026
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 11:35 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Ik zie dat ook als een constante, ik zou bijna zeggen strijd, worsteling, om dat gevoel van waardering en het je laten raken door de fascinatie voor de zogenaamde ‘kleine dingen’ – die dus eigenlijk helemaal niet klein zijn – in leven te houden. Om dat gevoel wakker te houden, om wakker te blijven dus eigenlijk. Vooral vanuit de moderne technologie maar ook gewoon vanuit de dagelijkse beslommeringen van het leven gaat een constante drang uit, wordt je de hele tijd omlaag getrokken als het ware, verleid om in slaap te sukkelen en alles maar voor lief te nemen en als ‘gewoontjes’ te bestempelen. “Het is nu eenmaal zo...”

Een deel van waarom dat zo gevaarlijk is, in de zin van waarom dat zo gemakkelijk kan gebeuren, is dat het ‘objectief’ of ‘neutraal’ gezien niet eens per se verkeerd is om dat te doen, om dat te denken. In zekere zin klopt het ook gewoon, dat het allemaal niet zoveel voorstelt en niet zoveel waard is, en in zekere zin kun je ook gewoon slaapwandelend door het leven te gaan als je dat zou willen. Maar je hoeft maar een keer goed je ogen te openen, een keer diep adem te halen, om te ervaren dat er zoveel meer aan de hand is dan dat, en hoe zonde het eigenlijk is om je er niet door te laten verwonderen.
Stel je voor dat je de wereld als baby zou zien. Alsof je helemaal geen kennis hebt en voor het eerst een sterrenhemel of zonsondergang zou zien. Hoe zou dat zijn? :)
pi_212037310
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 19:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
De strekking van de vorige post lijkt van wat ik eruit haal, dat een natuurkundig fenomeen dagelijks kan optreden, jaarlijks kan optreden (en alles ertussenin) maar ook met een lagere frequentie of onregelmatig.

Dat veel wat vroeger aan het “bovennatuurlijke” (fata morgana’s, bolbliksem, kometen, etc) werd toegeschreven maar dit net zo natuurlijk is omdat bovennatuurlijke ook weleens betekent “dit begrijpen we nog niet” Al moet daar ook wel de kanttekening bij dat we veel best begrijpen al, maar dat de populariteitsprijs nu niet meteen ligt bij hetgeen willen begrijpen en de mysteries beter scoren.

En daaronder valt ook alles wat we nu nog niet kennen of zich moeilijker laat onderzoeken in het wild ivm de lage frequentie van zo’n verschijning.
pi_212037402
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 22:15 schreef herverwijderd het volgende:
Regen van vissen/kikker/spinnen.
Regen van bloed.
Al die mensen die in 1999 naar Frankrjk gingen om de zonsverduistering te zien liepen daarna te pas en te onpas te roepen dat het zo'n spirituele ervaring was, dus zonsverduisteringen waarschijnlijk ook wel.
Regen van kikkers en vissen gebeurt af en toe nog wel eens door een windhoos die een meer opslurpt met alles wat er in zit.

Regen van bloed kan door rood woestijnzand komen.
  maandag 15 januari 2024 @ 15:32:43 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212038638
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:27 schreef ToT het volgende:

[..]
Regen van kikkers en vissen gebeurt af en toe nog wel eens door een windhoos die een meer opslurpt met alles wat er in zit.

Regen van bloed kan door rood woestijnzand komen.
Maar ja, op de grond geworpen staffen die dan als slangen wegkronkelen is weer wat lastiger.
pi_212038684
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 12:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Stel je voor dat je de wereld als baby zou zien. Alsof je helemaal geen kennis hebt en voor het eerst een sterrenhemel of zonsondergang zou zien. Hoe zou dat zijn? :)
Een baby ziet niet zo veel hoor. Laat staan een sterrenhemel.

Kijk, er zitten twee kanten aan de bedrieglijkheid van woorden. Het is waar dat ze de werkelijkheid verdraaien. Maar het is aan de andere kant ook waar dat er zonder die woorden helemaal geen werkelijkheid zou zijn. Woorden vormen ook de concepten die we waarnemen, pas als woord zijn wij in staat ze te bevatten. Het is dus heel erg dubbel, en het is zaak om niet van het ene uiterste naar het andere te springen maar om zeer zorgvuldig de balans te houden tussen spreken aan de ene kant en woordloosheid aan de andere.

Het is: spreken is zilver, zwijgen is goud. Het is niet: spreken is oud ijzer. Het heeft wel degelijk waarde.
pi_212038841
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 15:36 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Een baby ziet niet zo veel hoor. Laat staan een sterrenhemel.

Kijk, er zitten twee kanten aan de bedrieglijkheid van woorden. Het is waar dat ze de werkelijkheid verdraaien. Maar het is aan de andere kant ook waar dat er zonder die woorden helemaal geen werkelijkheid zou zijn. Woorden vormen ook de concepten die we waarnemen, pas als woord zijn wij in staat ze te bevatten. Het is dus heel erg dubbel, en het is zaak om niet van het ene uiterste naar het andere te springen maar om zeer zorgvuldig de balans te houden tussen spreken aan de ene kant en woordloosheid aan de andere.

Het is: spreken is zilver, zwijgen is goud. Het is niet: spreken is oud ijzer. Het heeft wel degelijk waarde.
Zonder woorden is er nog steeds de objectieve realiteit (die trouwens niet objectief is, maar we weten wat we hier bedoelen: de 'echte' realiteit). Het probleem met concepten is dat ze altijd een interpretatie zijn van de realiteit, wat in de praktijk neerkomt op een verdraaiing van de realiteit.
  maandag 15 januari 2024 @ 16:28:59 #40
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212039202
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 15:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zonder woorden is er nog steeds de objectieve realiteit (die trouwens niet objectief is, maar we weten wat we hier bedoelen: de 'echte' realiteit). Het probleem met concepten is dat ze altijd een interpretatie zijn van de realiteit, wat in de praktijk neerkomt op een verdraaiing van de realiteit.
Er bestaat geen "de" realiteit, er bestaat alleen maar interpretatie. Dat idee van een realiteit los van interpretatie is een illusie die gecreëerd wordt door de taal. Taal wil je wijsmaken dat er een moment bestond vòòr de taal. Maar dat moment bestaat niet.
verwijder dit account.
pi_212039225
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2024 16:28 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Er bestaat geen "de" realiteit, er bestaat alleen maar interpretatie. Dat idee van een realiteit los van interpretatie is een illusie die gecreëerd wordt door de taal. Taal wil je wijsmaken dat er een moment bestond vòòr de taal. Maar dat moment bestaat niet.
Als ik van een hoog gebouw spring val ik dood. Er is dus een realiteit wat los staat van woorden, meningen en interpretaties. De enige vraag die dan overblijft is: wat is de aard van de realiteit?
pi_212048071
quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 16:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als ik van een hoog gebouw spring val ik dood. Er is dus een realiteit wat los staat van woorden, meningen en interpretaties. De enige vraag die dan overblijft is: wat is de aard van de realiteit?
Zolang je vallende bent is dat nog steeds geen realiteit, je gaat niet dood van de sprong en niet van de val. Wanneer je pech hebt overleef je afhankelijk van waarop en hoe je terecht komt die impact niet. In dit specifieke geval bestaat jouw realteit dus uit een kansberekening uit vooropgestelde natuurkundige en biologische/scheikundige modellen. Zoals de gravitatieveldsterkte en de massadichtheid van het menselijk lichaam. 99% kans dat je dit niet overleeft de realiteit zit in de overige 1%.

https://www.ad.nl/buitenl(...)%2Fwww.google.com%2F

https://www.rtlnieuws.nl/(...)californie-bijzonder

https://www.demorgen.be/n(...)-105-meter~b2840de2/

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ters-overleefd-naast

De wonderen zijn de wereld nog niet uit...

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 16-01-2024 10:21:00 ]
pi_212049126
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 10:12 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Zolang je vallende bent is dat nog steeds geen realiteit, je gaat niet dood van de sprong en niet van de val. Wanneer je pech hebt overleef je afhankelijk van waarop en hoe je terecht komt die impact niet. In dit specifieke geval bestaat jouw realteit dus uit een kansberekening uit vooropgestelde natuurkundige en biologische/scheikundige modellen. Zoals de gravitatieveldsterkte en de massadichtheid van het menselijk lichaam. 99% kans dat je dit niet overleeft de realiteit zit in de overige 1%.

https://www.ad.nl/buitenl(...)%2Fwww.google.com%2F

https://www.rtlnieuws.nl/(...)californie-bijzonder

https://www.demorgen.be/n(...)-105-meter~b2840de2/

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ters-overleefd-naast

De wonderen zijn de wereld nog niet uit...
Ja, ons lichaam is zacht en kwetsbaar. Als het een klap krijgt van een hard object raakt het beschadigd of sterft het af.
pi_212049526
quote:

Nee, zoals Charles al aangeeft is er niet zoiets als een scheiding tussen de ‘echte wereld’ aan de ene kant, en onze interpretatie daarvan aan de andere. Dat is een ouderwets idee dat nu achterhaald is, het is een vorm van idealisme die het nog prima doet als beeldspraak, als een “bij wijze van spreken”, maar die geen autoriteit meer draagt.

Onze interpretatie van de wereld is de wereld. En ook het concept van een “echte wereld” is zo’n interpretatie.

Het is waar dat er een kunstmatige, illusionaire wereld door spraak opgeworpen kan worden, dus is het logisch om te denken dat er dus een “echte” wereld over zou blijven, als je die illusie ervan af zou trekken. Maar die idee, hoe mooi ook, is uiteindelijk onhoudbaar gebleken, omdat je dat helemaal niet kunt doen. Je kunt onze woorden helemaal niet uit de werkelijkheid wegdenken, ze zijn niet zomaar een of andere betekenisloze toevalligheid, ze zijn geen kosmische grap zonder significantie, nee, ze zijn een onmisbaar onderdeel van het universum, ze behoren tot de fundamenten van het bestaan zelf. Ook ‘werkelijkheid’ is een woord.

quote:

de objectieve realiteit (die trouwens niet objectief is

Je merkt denkt ik zelf ook wel de inherente tegenspraak in het concept dat je hier probeert te verdedigen. Het is alsof je op de duikplank bent geklommen, maar nu op het randje staat te twijfelen of je nu wel of niet zal springen. Doe het gewoon, als je het niet zou durven was je ook niet omhoog geklommen.

quote:
0s.gif Op maandag 15 januari 2024 16:31 schreef Libertarisch het volgende:

Allemaal woorden, en verder niets. Je haalt je een hypothetische situatie voor de geest, je verzint, met je fantasie, “wat er zou gebeuren als”, terwijl je dat in werkelijkheid niet eens van plan bent. Geloof me als ik zeg dat je de werkelijkheid niet in dat soort geconstrueerde voorstellingen zult kunnen vinden, (“als dit, dan dat”, alsof de wereld een bordspelletje is, of een rekensom), nee, de werkelijkheid is alleen in het hier en nu te vinden, in de ervaring zelf.
pi_212051042
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 12:21 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Nee, zoals Charles al aangeeft is er niet zoiets als een scheiding tussen de ‘echte wereld’ aan de ene kant, en onze interpretatie daarvan aan de andere. Dat is een ouderwets idee dat nu achterhaald is, het is een vorm van idealisme die het nog prima doet als beeldspraak, als een “bij wijze van spreken”, maar die geen autoriteit meer draagt.

Onze interpretatie van de wereld is de wereld. En ook het concept van een “echte wereld” is zo’n interpretatie.

De wereld is een interpretatie van onze zintuigen, en verschillende diersoorten nemen een andere wereld waar. Maar toch schijnt dezelfde zon voor alle dieren. De zon is dus een onderdeel van de objectieve wereld. Of ga ik hier de mist in?
pi_212051062
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De wereld is een interpretatie van onze zintuigen, en verschillende diersoorten nemen een andere wereld waar. Maar toch schijnt dezelfde zon voor alle dieren. De zon is dus een onderdeel van de objectieve wereld. Of ga ik hier de mist in?
Onze plasmabol is het enige wat zonder kritiek aanbeden mag worden. :)
pi_212051349
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:34 schreef Libertarisch het volgende:

Nee, dat klopt wel, je moet alleen ‘objectieve wereld’ niet te letterlijk nemen (ook interpreteren de zintuigen zelf niet, maar dat terzijde).

Die zogenaamde ‘objectieve wereld’ bestaat in relatie tot de mensen en dieren die haar waarnemen, niet op zichzelf. Ook de Zon zelf, zelfs de Zon zelf, heeft geen zelfstandig bestaan. Het is een relatie, een wisselwerking, een over-en-weer.

Je kent het voorbeeld van de boom die omvalt in het bos, maar er is niemand om dat te horen? Die maakt geen geluid, want geluid is pas geluid als iemand het waarneemt. Op die manier, op de manier waarop de boom pas geluid maakt als iemand hem hoort, zo ook bestaat de Zon alleen in relatie tot de levende wezens die hem waarnemen.

Je moet daarbij niet uitschieten naar de andere kant, alsof onze waarneming de Zon zou creëren, nee, ook de andere kant op is geen oorspronkelijkheid te vinden. Het is een wederzijds afhankelijke relatie tussen ons en de Zon, en allen de relatie zelf is werkelijk.

Zoals licht geen licht zou kunnen zijn zonder iets om te verlichten, zo bestaat alles enkel in relatie tot iets anders.
  dinsdag 16 januari 2024 @ 16:00:16 #48
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212051865
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:20 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De strekking van de vorige post lijkt van wat ik eruit haal, dat een natuurkundig fenomeen dagelijks kan optreden, jaarlijks kan optreden (en alles ertussenin) maar ook met een lagere frequentie of onregelmatig.

Dat veel wat vroeger aan het “bovennatuurlijke” (fata morgana’s, bolbliksem, kometen, etc) werd toegeschreven maar dit net zo natuurlijk is omdat bovennatuurlijke ook weleens betekent “dit begrijpen we nog niet” Al moet daar ook wel de kanttekening bij dat we veel best begrijpen al, maar dat de populariteitsprijs nu niet meteen ligt bij hetgeen willen begrijpen en de mysteries beter scoren.

En daaronder valt ook alles wat we nu nog niet kennen of zich moeilijker laat onderzoeken in het wild ivm de lage frequentie van zo’n verschijning.
Miracle(s) of the gaps
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 16 januari 2024 @ 16:03:27 #49
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212051892
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2024 16:28 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Kun je dat toelichten? Ik lees "er bestaat geen moment voor de taal" als "tijd is begonnen met het ontstaan van taal".
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212052173
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 12:54 schreef Mijk het volgende:
[ afbeelding ]

Fata Morgana.

[ afbeelding ]

Sprite Lightning

[ afbeelding ]

Weddingdress waterfall (Peru)

[ afbeelding ]

Ultra rare Rainbow Cloud

[ afbeelding ]

Multi Tornado

[ afbeelding ]

Sinkhole

[ afbeelding ]

Microburst Precitipation Shaft

[ afbeelding ]

Bioluminescent Beach

[ afbeelding ]

Forest Fireflies
Oh wow, die regenboog wolk!

Eigenlijk zijn er best veel wonderen op deze aarde.
Tuurlijk zijn ze te verklaren, maar je bent toch gezegend als je ze mag aanschouwen?

Dan voel je toch dat het leven, de aarde en alles wat mogelijk is wonderlijk is?
Moet een wonder perse 'bovennatuurlijk' zijn? Wat is boven natuurlijk eigenlijk?
Gaat het niet vooral over wat het teweeg brengt in jezelf?

Zonder enig wonder of uitzonderlijk fenomeen. Zo heb ik ooit op het centraal massief gestaan ergens op een puntje, een Vallei in de laagte uitgestrekt voor me. Dat was een wonder op zichzelf. Dat doet wat met je als mens.
pi_212052273
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 16:00 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Miracle(s) of the gaps
ook speelt de confirmation bias mee in de bepaling of daar wel echt een ‘gap’ zit.

Als iemand een loopje met iets neemt en je geeft met wat bronnen aan dat het bijzondere eigenlijk voor hem / haar wel ‘verklaarbaar ≈ saai is. Dan zullen ze niet zeggen “bedankt” maar dan doen ze alsof ze het nooit hebben aangegeven en leggen ze je de volgende casus voor. Keer oneindig.
  Moderator woensdag 17 januari 2024 @ 00:02:19 #52
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212058541
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2024 13:20 schreef Beathoven het volgende:
Dat veel wat vroeger aan het “bovennatuurlijke” (fata morgana’s, bolbliksem, kometen, etc) werd toegeschreven maar dit net zo natuurlijk is omdat bovennatuurlijke ook weleens betekent “dit begrijpen we nog niet”
Precies, en wat dat betreft is er nu nog niet veel veranderd, want alles wat we nog niet "begrijpen" en wetenschap ook nog geen verklaring voor heeft, wordt al snel weggezet als pseudoscience, bestaat niet of kan niet. Nu is dat "zweverig" ipv dat er naar god gewezen wordt.

Zo werd Wim Hof ook een tijd uitgelachen toch, totdat hij liet zien wat hij in huis had, toen wierp hij even de totale wetenschap omver.
As above, so below.
pi_212058593
quote:
3s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:02 schreef Mijk het volgende:

[..]
Precies, en wat dat betreft is er nu nog niet veel veranderd, want alles wat we nog niet "begrijpen" en wetenschap ook nog geen verklaring voor heeft, wordt al snel weggezet als pseudoscience, bestaat niet of kan niet.

Zo werd Wim Hof ook een tijd uitgelachen toch, totdat hij liet zien wat hij in huis had, toen wierp hij even de totale wetenschap omver.
Nou ja, de "heule wetenschap" is hier een heel miniscuul deel van de wetenschap dat draait rond hetgeen waar Hof zich mee bezig houdt.
  Moderator woensdag 17 januari 2024 @ 00:10:25 #54
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212058613
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Nou ja, de "heule wetenschap" is hier een heel miniscuul deel van de wetenschap dat draait rond hetgeen waar Hof zich mee bezig houdt.
Ja, dan heb ik het dus over de wetenschap op dit vlak, welke zijn claims uitlachten he, maar die lijkt me wel duidelijk, het heeft verder weinig te maken met andere wetenschappelijke zaken.
As above, so below.
pi_212058656
quote:
3s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:10 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, dan heb ik het dus over de wetenschap op dit vlak, welke zijn claims uitlachten he, maar die lijkt me wel duidelijk, het heeft verder weinig te maken met andere wetenschappelijke zaken.
Skeptisch zijn is iets anders dan iemand uitlachen. Met toewijding kun je best ver komen.

Michel Lotito at ooit een Cesna vliegtuigje op.
pi_212059557
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat ook niet hielp was dat Hof zich regelmatig waagde aan wetenschappelijke uitspraken die niet klopten (net zoals een Pim van Lommel uitspraken over de QM deed in zijn Eindeloos Bewustzijn die kant noch wal slaan). Een vriend van me, gepromoveerd chemicus, heeft zijn cursussen gevolgd en ging met hem de Kilimanjaro op, en die ergerde zich naar eigen zeggen ook wel aan hoe Hof zijn indrukwekkende resultaten daarmee in wetenschappelijk diskrediet bracht.
pi_212059661
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 08:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Wat ook niet hielp was dat Hof zich regelmatig waagde aan wetenschappelijke uitspraken die niet klopten (net zoals een Pim van Lommel uitspraken over de QM deed in zijn Eindeloos Bewustzijn die kant noch wal slaan). Een vriend van me, gepromoveerd chemicus, heeft zijn cursussen gevolgd en ging met hem de Kilimanjaro op, en die ergerde zich naar eigen zeggen ook wel aan hoe Hof zijn indrukwekkende resultaten daarmee in wetenschappelijk diskrediet bracht.
Niet heel handig nee. Personen die iets bijzonders kunnen waarmee ze het Guinness Book of World records halen zouden eigenlijk een belangrijke promotor van de wetenschap erachter kunnen worden in de media.

Vooral omdat de maatschappij en de wetenschap als instituut hier met het oog op de toekomst alle belang bij hebben. Net als in dat scholen en universiteiten worden gepromoot voor de generaties van de toekomst. Programma’s als Star Talk en Cosmos dragen hier aan bij.

En zoals Hof. Die “human calculator” liet zich bijvoorbeeld onderzoeken en daaruit kwam dat hij rekende in een hersengebied dat anderen gebruiken voor lopen en andere automatismes.

Maar als zo iemand inderdaad zelf op die stoel gaat zitten van de wetenschap en maar wat gaan roepen dan is dat een groot gemis voor de educatie.
pi_212248205
"Een komeet was een verontrustend schouwspel, een oud en bekend onheilsteken. Voor de monniken was het de boodschapper van God en een waarschuwing voor een komende ramp. God, zoals hij in die tijd in West-Europa werd aanbeden, was een onvoorspelbare godheid, goed en hartelijk op het ene moment, razend op het volgende, een almachtige rechter en een strenge vader die onvoorwaardelijke gehoorzaamheid eiste en zijn zwakke, zondige kinderen vaak strafte. De Heer toonde zijn wil via het noorderlicht, zonsverduisteringen en kometen – anomalieën in het perfect geordende wereldsysteem dat hij aan het begin der tijden had geschapen en in beweging had gezet, waarbij sterren hun repeterende en voorspelbare banen volgden, waar dageraad op dageraad en winter op winter volgde. De monniken waren altijd zorgvuldig in het documenteren van dergelijke gebeurtenissen, want samen vormden ze een netwerk van tekenen die wellicht, als ze in samenhang werden bestudeerd, Gods plannen voor de mensheid konden onthullen."

Mooi stukje over hoe men vroeger de wereld en natuursfenomenen door de bril van het geloof zag :)
pi_212248519
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 12:14 schreef Beathoven het volgende:
"Een komeet was een verontrustend schouwspel, een oud en bekend onheilsteken. Voor de monniken was het de boodschapper van God en een waarschuwing voor een komende ramp. God, zoals hij in die tijd in West-Europa werd aanbeden, was een onvoorspelbare godheid, goed en hartelijk op het ene moment, razend op het volgende, een almachtige rechter en een strenge vader die onvoorwaardelijke gehoorzaamheid eiste en zijn zwakke, zondige kinderen vaak strafte. De Heer toonde zijn wil via het noorderlicht, zonsverduisteringen en kometen – anomalieën in het perfect geordende wereldsysteem dat hij aan het begin der tijden had geschapen en in beweging had gezet, waarbij sterren hun repeterende en voorspelbare banen volgden, waar dageraad op dageraad en winter op winter volgde. De monniken waren altijd zorgvuldig in het documenteren van dergelijke gebeurtenissen, want samen vormden ze een netwerk van tekenen die wellicht, als ze in samenhang werden bestudeerd, Gods plannen voor de mensheid konden onthullen."

Mooi stukje over hoe men vroeger de wereld en natuursfenomenen door de bril van het geloof zag :)
Het zou waar kunnen zijn :P
pi_212248702
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 12:14 schreef Beathoven het volgende:

Kometen die dichterbij komen kunnen weleens een instinctieve angst hebben opgeroepen. Niet zo raar in het licht van de geschiedenis.

Zo was ik als kind, net zoals zovelen, bang voor dat donkere hoekje onder het bed nadat ik het licht uitgedaan had.
Ik nam altijd een sprongetje om in mijn bed te komen en schrok als ik wakker werd terwijl mijn hand of voet over de rand hing.

Later goed te verklaren vanuit een instinctieve angst. Slangen, spinnen, roofdieren.
Om dezelfde reden snappen mensen te vaak nogsteeds niet waarom bv hun paard niet gewoon die trailer op wil lopen, zelfs niet als ze met koekjes lokken.

Wat eigenlijk zeer werkelijke gevaren zijn wordt uitgelegd met 'boze goden'.
Omdat men het gif van dat insect of spin die pas later echt begon te werken niet direct koppelde aan die kleine beet die ze kregen.
Of de angst om een ruimte te betreden niet direct koppelde aan de kans dat er een roofdier zat.

Daarom ook een geschiedenis met kinderen van de goden, omdat er maanden zaten tussen de daad en merken dat men zwanger was. Of wissel kinderen, omdat men geen idee had van allerlei afwijkingen.
Oorzaak en gevolg koppelen is niet altijd even makkelijk.

Die komeet die langs komt en vele kilometers ver valt, maar waar je toch dood van gaat of ellende van hebt.
Die vulkaan, waarvan je enkel wat 'wolken' ziet, waardoor je oogst verloren gaat.
Hoe leg je dat uit als je niet weet waardoor het komt? Je ziet een teken en een x tijd daarna is er ellende.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')