abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211469577
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
De Hond
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211469585
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:27 schreef QWARQTAARTJE het volgende: Heeft Wilders geen politiek adviseur die adviseert wat verstandig is of niet?
Iedereen gaat er vanuit dat dit de en enige kans voor Wilders is om de macht te grijpen. En dus zelfs wel het premierschap zou willen opgeven om maar mee te mogen doen. Vraag is of Wilders wel zo denkt. Hij wil ook niet de geschiedenis in gaan als de man die na decennia te roepen de grootste wordt, en dan in een kabinet gaat zitten waarin hij 90% weg geeft. Vvd en nsc doen zogenaamd strategisch, voor Wilders en zijn achterban is dit net zo goed strategie.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_211469601
Als Omtzigt stabiele overheidsfinanciën wil kan hij beter juist wel PvdA gl gaan regeren. Zowel de geschiedenis als laatste doorrekening komt men er daar goed uit.
pi_211469604
Even herhalen, want het valt zo wel weg:

quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:27 schreef capricia het volgende:
Maar uiteindelijk willen de NSC en de VVD nog minder graag over links. Dus de PVV wordt een moetje voor ze.

Want 'Ja', zullen ze zeggen, 'Het land moet toch geregeerd worden'.
Dus ze bewijzen ons land eigenlijk een dienst. :+
VVD: zeker.

Maar of NSC ook liever met de PVV samenwerkt dan met GL-PvdA, geen idee. Blijkt niet uit hun brief:

quote:
Daarnaast zien wij ook politiek-inhoudelijk veel obstakels om met de PVV tot overeenstemming te komen. Zo vinden wij het van belang dat Nederland civiele en militaire steun blijft geven aan Oekraïne, verwerpen wij speculaties over een Nexit en hechten wij aan financiële degelijkheid. Wel zien we raakvlakken op punten als houdbare migratie, bestaanszekerheid en landbouw/voedselzekerheid. Op het gebied van volkshuisvesting, klimaat en energie, financieel-economisch beleid, onderwijs, regionaal beleid en platteland/stikstof zien wij veel overeenkomsten met de programma’s van BBB, CDA en VVD. Als het gaat om bestaanszekerheid en een toegankelijke gezondheidszorg zien wij raakvlakken met de SP, ChristenUnie en GroenLinks/PvdA. Maar bij de keuzes op het gebied van onder meer economie, overheidsfinanciën en belastingen is de afstand met vooral GroenLinks/PvdA erg groot.
Hij noemt raakvlakken met GL-PvdA, niet met de PVV.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211469615
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:33 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Hij wil ook niet de geschiedenis in gaan als de man die na decennia te roepen de grootste wordt, en dan in een kabinet gaat zitten waarin hij 90% weg geeft.
Mocht hij de premier worden en het kabinet klapt, dan zal hij uiteindelijk deze troefkaart spelen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Rnie op 29-11-2023 20:40:37 ]
De enige echte.
pi_211469621
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:34 schreef Hanca het volgende:
[..]

Maar of NSC ook liever met de PVV samenwerkt dan met GL-PvdA, geen idee. Blijkt niet uit hun brief:
[..]
Begrijpend lezen blijft een bitch
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211469646
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik denk dat je bij Omtzigt juist altijd heel precies moet lezen wat er staat en wat er niet staat, hij weegt elk woord zorgvuldig af. Dus vooral letterlijk lezen wat er staat en niet interpreteren.
pi_211469657
Ik denk dat er geen parlementaire meerderheidskabinet komt. Het zakenkabinet waar Pieter op aanstuurt, is ook voor Dilan interessanter dan een parlementaire meerderheidskabinet met PvdA-GL.
pi_211469698
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat je bij Omtzigt juist altijd heel precies moet lezen wat er staat en wat er niet staat, hij weegt elk woord zorgvuldig af. Dus vooral letterlijk lezen wat er staat en niet interpreteren.
En twee dagen later roept hij toch weer iets anders.
pi_211469714
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:37 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat er geen parlementaire meerderheidskabinet komt. Het zakenkabinet waar Pieter op aanstuurt, is ook voor Dilan interessanter dan een parlementaire meerderheidskabinet met PvdA-GL.
Klopt, de vraag is vooral of de rest mee doet.
pi_211469739
quote:
10s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wanneer heeft hij wat anders geroepen dan dit?
pi_211469743
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik heb wel vaker overeenkomsten gezien tussen Omtzigt en Timmermans. Bestaanszekerheid is er een van.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211469764
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:34 schreef Hanca het volgende:
[..]

[..]
Ik neem ook aan dat PVV snel klaar is en GL/PvdA het mag gaan doen, dan krijgen we GL/PvdA VVD NSC D66
De VVD gaat wel overstag na wat gesteggel.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_211469768
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb wel vaker overeenkomsten gezien tussen Omtzigt en Timmermans. Bestaanszekerheid is er een van.
Ze hebben een heel 'debat' gevuld met het benoemen van overeenkomsten tussen NSC en GL-PvdA.
  woensdag 29 november 2023 @ 20:41:24 #15
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211469777
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind dit

quote:
Maar bij de keuzes op het gebied van onder meer economie, overheidsfinanciën en belastingen is de afstand met vooral GroenLinks/PvdA erg groot.
toch moeilijk te lezen als "NSC heeft veel raakvlakken met GLPvdA".
pi_211469791
quote:
2s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:41 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik vind dit
[..]
Niet 'veel raakvlakken'. Ik zie ze ook niet heel enthousiast zijn over GL-PvdA. Maar wel enthousiaster dan over de PVV.
pi_211469796
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze hebben een heel 'debat' gevuld met het benoemen van overeenkomsten tussen NSC en GL-PvdA.
Ja. Ik wilde net mijn post aanvullen. :D

Volgens mij staan ze elkaar qua persoonlijkheden ook niet in de weg. Zoals ik in dat debat zag.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211469846
quote:
2s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:41 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik vind dit
[..]
Zet dit nou eens af tegen de plannen van de PVV op gebied van "economie, overheidsfinanciën en belastingen".
Dat programma is niet eens doorgerekend en betekent miljarden tekort. Want nergens meerjarige dekking voor.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211469854
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet 'veel raakvlakken'. Ik zie ze ook niet heel enthousiast zijn over GL-PvdA. Maar wel enthousiaster dan over de PVV.
Waar 't hart vol van is, vloeit de mond van over.
De enige echte.
  woensdag 29 november 2023 @ 20:45:43 #20
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211469877
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Zet dit nou eens af tegen de plannen van de PVV op gebied van "economie, overheidsfinanciën en belastingen".
Dat programma is niet eens doorgerekend en betekent miljarden tekort. Want nergens meerjarige dekking voor.
Uiteraard. Maar het lijkt me dat de oplossing daarvoor simpelweg is: het niet uitvoeren van wat er in het programma van de PVV staat :+
pi_211469899
quote:
2s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:44 schreef Rnie het volgende:

[..]
Waar 't hart vol van is, vloeit de mond van over.
Absoluut niet, ik heb hier nu al 6 dagen gepleit voor het feit dat er nu gesprekken met de PVV moeten worden gevoerd, met name door de VVD. Maar ook dat ik NSC begrijp als ze weigeren, want Omtzigt heeft nooit ook maar een seconde aanleiding gegeven om te denken dat hij met de PVV in zee wil.

Je weet dat de NSC voorzitter bij GL vandaan komt? Er lopen daar veel ex-PvdA en GL leden rond, ex-PVV leden niet (die bestaan ook niet).
pi_211469923
Ik zou alleen al voor het zure gezicht van een Rosanne Hertzberger die een pvv coalitie steunt dit al willen zien gebeuren
pi_211469924
quote:
2s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:45 schreef Tijn het volgende:

[..]
Uiteraard. Maar het lijkt me dat de oplossing daarvoor simpelweg is: het niet uitvoeren van wat er in het programma van de PVV staat :+
De plannen van de PVV waarvoor ook maar 1 euro nodig is, niet uitvoeren? Maar wel mee regeren met ze.

Dat lijkt me heel bijzonder. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 29 november 2023 @ 20:49:50 #24
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211469945
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:48 schreef capricia het volgende:

[..]
De plannen van de PVV waarvoor ook maar 1 euro nodig is, niet uitvoeren? Maar wel mee regeren met ze.

Dat lijkt me heel bijzonder. :D
Ik denk dat Geert het kan B-)
pi_211469953
Als je de onderhandelingstactiek niet meeneemt. Wat is er zoveel moeite aan om een gesprek met Wilders, van der Plas en Yesilgöz te hebben?
pi_211469958
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, de vraag is vooral of de rest mee doet.
Voor de kleintjes is een zakenkabinet interessant om punten te scoren. Ik zie PvdA-GL wel bijtrekken, die weten ook dat anders bij de volgende verkiezingen PVV nog groter wordt ten koste van VVD en NSC. De vraag is vooral of Wilders denkt dat hij de volgende keer opnieuw de grootste partij wordt als hij nu weigert mee te praten over een zakenkabinet.
pi_211469972
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Als je de onderhandelingstactiek niet meeneemt. Wat is er zoveel moeite aan om een gesprek met Wilders, van der Plas en Yesilgöz te hebben?
Dat doet de verkenner toch ook?

Of wat bedoel je?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211469981
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Eerst de verkenning, Van der Plas is nog niet eens langs geweest. En de rest ook niet, iedereen behalve Van Baarle komt langs.
pi_211469987
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat doet de verkenner toch ook?

Of wat bedoel je?
Nou ja ook vanuit Wilders. Waarom niet een belletje en een middagje vrij maken om buiten de verkenner om met elkaar het gesprek aan te gaan.
pi_211469994
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Nou ja ook vanuit Wilders. Waarom niet een belletje en een middagje vrij maken om buiten de verkenner om met elkaar het gesprek aan te gaan.
Dat zou wel vrij onbeschoft zijn, vind je niet? Een verkenner aanstellen en die dan volledig negeren en zijn werk voor piet snot laten doen.
pi_211469996
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eerst de verkenning, Van der Plas is nog niet eens langs geweest. En de rest ook niet, iedereen behalve Van Baarle komt langs.
Waarom zou een gesprek niet buiten de verkenner kunnen? Dan hoeft het niet over de inhoud te gaan maar over hoe ze erin staan en wat ze van elkaar mogen verwachten.
pi_211470007
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waarom zou een gesprek niet buiten de verkenner kunnen? Dan hoeft het niet over de inhoud te gaan maar over hoe ze erin staan en wat ze van elkaar mogen verwachten.
Omdat de verkenner exact voor die vragen is aangesteld.
pi_211470009
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zou wel vrij onbeschoft zijn, vind je niet? Een verkenner aanstellen en die dan volledig negeren en zijn werk voor piet snot laten doen.
De verkenner kan je er ook bij hebben en ipv van grootte, dat je BBB, VVD, PVV, NSC tegelijk neemt.
  woensdag 29 november 2023 @ 20:55:09 #34
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211470011
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Ik dacht dat ze juist van dat achterkamertjes-gebeuren af willen?
pi_211470014
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
De verkenner kan je er ook bij hebben en ipv van grootte, dat je BBB, VVD, PVV, NSC tegelijk neemt.
Eerst iedereen om de beurt en dan pas nadenken over vervolgstappen.
pi_211470019
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat de verkenner exact voor die vragen is aangesteld.
Dan weet Omzigt wel meteen wat Wilders voor visie heeft en wat zijn woorden waard zijn.
pi_211470031
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:55 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Dan weet Omzigt wel meteen wat Wilders voor visie heeft en wat zijn woorden waard zijn.
Als Wilders Omtzigt voor zoiets uitnodigd weet Omtzigt genoeg, die gaat nooit de procedures zo negeren, dus vanaf dat moment is PVV 100% kansloos.
pi_211470032
quote:
2s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:55 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik dacht dat ze juist van dat achterkamertjes-gebeuren af willen?
Achterkamertjes politiek zou dan zijn dat ze zonder de officiële weg al een coalitie zouden gaan smeden met allerlei namen en dergelijke.
pi_211470033
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Die zullen onderling ook wel contact hebben als ze dat nodig achten.
Ik neem aan dat Timmermans en Omtzigt elkaar ook wel eens tegen het lijf lopen in dat gebouw en even wat praten.

Maar de formele rol ligt nu bij de verkenner.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211470042
Heel twitterend Nederland vol met mensen die niet echt snappen hoe formeren werkt in Nederland

Wel genieton
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211470050
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:57 schreef Caland het volgende:
Heel twitterend Nederland vol met mensen die niet echt snappen hoe formeren werkt in Nederland

Wel genieton
Nou ja goed je kan wel je vragen hebben hoe het gaat natuurlijk. Ik vind het verre van optimaal maar goed dit zal er wel allemaal bij horen, Nu ik dit draadje volg ben ik er ook veel meer mee bezig dan eerder toen ik dat niet deed, scheelt ook wel.
  woensdag 29 november 2023 @ 20:59:04 #42
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211470056
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:56 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Achterkamertjes politiek zou dan zijn dat ze zonder de officiële weg al een coalitie zouden gaan smeden met allerlei namen en dergelijke.
Ja, zeg maar, buiten de verkenner om?
pi_211470063
quote:
2s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:59 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, zeg maar, buiten de verkenner om?
Ja, dus gewoon hun 4 met niemand bij.
  woensdag 29 november 2023 @ 21:01:46 #44
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_211470079
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Ja, wat Wilders dus wil is iets in een achterkamertje bekokstoven. En ondertussen anderen betichten van "oude bestuurscultuur".
pi_211470084
quote:

[..]
Daar is Plasterk voor. Er is ook geen enkele reden om dit te overhaasten. Dit is pas week één, reken op minstens 30 tot 40 weken.
pi_211470085
quote:

[..]
Was de klacht niet alle jaren dat nummer twee uitgesloten werd?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Redactie Sport woensdag 29 november 2023 @ 21:02:52 #47
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211470088
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:57 schreef Caland het volgende:

Wel genieton
Doe dan delen voor ons minder dappere FOK!ers die zich niet willen begeven op Twitter.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 29 november 2023 @ 21:03:03 #48
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211470090
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar is Plasterk voor. Er is ook geen enkele reden om dit te overhaasten. Dit is pas week één, reken op minstens 30 tot 40 weken.
Wat achterlijk lang is, als je er over nadenkt. In principe staat je land stil al die tijd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211470100
quote:
10s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:01 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, wat Wilders dus wil is iets in een achterkamertje bekokstoven. En ondertussen anderen betichten van "oude bestuurscultuur".
Maar wat is precies het verschil of Omtzigt een grote wandeling maakt met van der Plas/ Yesilgöz/ Wilders als ze elkaar ''toevallig'' elkaar zouden tegenkomen of dat het afgesproken is.
pi_211470104
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:02 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Doe dan delen voor ons minder dappere FOK!ers die zich niet willen begeven op Twitter.
twitter

De reacties van domrechts onder dit bericht zijn hilarisch.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211470107
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wat achterlijk lang is, als je er over nadenkt. In principe staat je land stil al die tijd.
Laissez faire is ook gewoon een liberale keuze.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211470123
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:04 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Maar wat is precies het verschil of Omtzigt een grote wandeling maakt met van der Plas/ Yesilgöz/ Wilders als ze elkaar ''toevallig'' elkaar zouden tegenkomen of dat het afgesproken is.
Alles. Maar Omtzigt zal ook bij een toevallige ontmoeting niets loslaten over wat hij de verkenner gaat vertellen, volgens mij.
pi_211470195
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bovendien legt de verkenner een papertrail aan en verantwoording af. Voor Pieter 'bestuurscultuur' Omtzigt zou dat ook belangrijk moeten zijn.
zie email 27 oktober
pi_211470220
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dat terwijl pvv, nsc en bbb een akkoord op hoofdlijnen wilden. Gedoogpartner vvd staat ook al klaar dus als men wil is dit met een paar weken klaar. Elke vertraging is eigen belang en heeft niks met landsbelang te maken
pi_211470224
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:04 schreef Caland het volgende:

[..]
[ twitter ]
Oh, dat is wel weer genieten. Die reacties. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 29 november 2023 @ 21:16:41 #56
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_211470262
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:04 schreef Caland het volgende:

[..]
[ twitter ]
De democratie was geen goed idee.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_211470268
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
En dat terwijl pvv, nsc en bbb een akkoord op hoofdlijnen wilden. Gedoogpartner vvd staat ook al klaar dus als men wil is dit met een paar weken klaar. Elke vertraging is eigen belang en heeft niks met landsbelang te maken
Nou dat vind ik toch even te kort door de bocht. Elk kabinet met de pvv zal nooit op de steun van links kunnen rekenen. Je dan afhankelijk maken van de gedoogsteun van de VVD, bekend om z’n politieke spelletjes, is ook gewoon een recept voor een zeer instabiel landsbestuur.
zie email 27 oktober
pi_211470282
quote:

[..]
NSC heeft het nooit over een akkoord gehad, toch? En akkoorden op hoofdlijnen geloof ik helemaal niet in, wat voor de ene partij geen hoofdlijn is, is dat namelijk voor een andere partij wel.
pi_211470301
quote:

[..]
NSC wil helemaal niks met Wilders. Hoe kom je hier nu weer bij?
pi_211470437
quote:
10s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat red die niet in 2 dagen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211470465
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
NSC heeft het nooit over een akkoord gehad, toch? En akkoorden op hoofdlijnen geloof ik helemaal niet in, wat voor de ene partij geen hoofdlijn is, is dat namelijk voor een andere partij wel.
Hij heeft zich al jaren meerdere uitgelaten dat hij vindt dat een akkoord op hoofdlijnen prima is. Daar heb je geen maanden voor nodig. Dan resteert dus de vraag, wil je.
pi_211470471
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Dan kan hij dat toch prima zeggen? Wat is er nu anders dan over 2 maanden?
pi_211470478
quote:

[..]
Juist. Het is gewoon water en vuur qua programma die twee.
Alleen zijn ze kennelijk tot elkaar veroordeeld.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211470502
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nou dat vind ik toch even te kort door de bocht. Elk kabinet met de pvv zal nooit op de steun van links kunnen rekenen. Je dan afhankelijk maken van de gedoogsteun van de VVD, bekend om z’n politieke spelletjes, is ook gewoon een recept voor een zeer instabiel landsbestuur.
Heb je wel een punt. Maar dan kan je nu wel gewoon aangeven wat je wil. En het is niet alleen bij nsc zo natuurlijk. De hele wereld heeft in no time een regering en hier doet men of het een natuurwetenschappelijk verschijnsel is waar niemand invloed op heeft. Ik ben wel een beetje klaar met die politiek. Van wie dan ook.
pi_211470526
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Heb je wel een punt. Maar dan kan je nu wel gewoon aangeven wat je wil. En het is niet alleen bij nsc zo natuurlijk. De hele wereld heeft in no time een regering en hier doet men of het een natuurwetenschappelijk verschijnsel is waar niemand invloed op heeft. Ik ben wel een beetje klaar met die politiek. Van wie dan ook.
Er zijn dan ook vrij weinig landen met een coalitie-politiek en de meeste landen die het hebben spreken voor de verkiezingen al een coalitie af.
pi_211470529
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:32 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dan kan hij dat toch prima zeggen? Wat is er nu anders dan over 2 maanden?
Nou ja, op een gegeven moment komt er toch de druk om tot een vorm van regering te komen.
pi_211470565
quote:
10s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nou ja, op een gegeven moment komt er toch de druk om tot een vorm van regering te komen.
Maar dat wachten tot die druk heeft dus niks met landsbelang te maken, maar alles met eigen belang.
pi_211470597
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Mocht het vrij snel weer stembustijd zijn zal het % stemmen ook erg snel gedaald zijn.
pi_211470601
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn dan ook vrij weinig landen met een coalitie-politiek en de meeste landen die het hebben spreken voor de verkiezingen al een coalitie af.
Het is toch voornamelijk een kwestie van willen. Meer dan 100 dagen voor een akkoord op hoofdlijnen zou toch gewoon kolder zijn?
pi_211470606
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Maar dat wachten tot die druk heeft dus niks met landsbelang te maken, maar alles met eigen belang.
Oh, zeker.
pi_211470623
Die VVD bijeenkomst heeft ook wel pareltjes hoor.

twitter

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211470628
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:46 schreef capricia het volgende:

[ twitter ]

[ twitter ]
Lol. Is dit niet live te volgen ergens?
pi_211470648
quote:

[..]
Voor en vlak na de verkiezingen zette Omtzigt de deur toch echt wel open naar de PVV. Om dan nu al de deur dicht te slaan voor er gesproken is is wel raar imo.

Wat ik opmerkelijk vind is het grote verschil tussen wat Wilders zegt, en wat er in het partijprogramma staat. Als hij echt wilt regeren zoals hij praat, dan zou hij toch wel meer partijen dan alleen de BBB om de tafel moeten krijgen. Alleen als VVD zou ik wel uitkijken, redelijk wat standpunten zijn behoorlijk links, en niks is doorgerekend.
pi_211470650
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Lol. Is dit niet live te volgen ergens?
Geen idee. Ik volg X. :D

Oh, en ik ben hier voor heel Fok!

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211470671
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:43 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Het is toch voornamelijk een kwestie van willen. Meer dan 100 dagen voor een akkoord op hoofdlijnen zou toch gewoon kolder zijn?
Nogmaals: er is nog nooit landelijk echt een akkoord op hoofdlijnen geschreven en ik geloof ook niet dat dit in de nabije toekomst ooit gaat gebeuren.
pi_211470682
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Voor en vlak na de verkiezingen zette Omtzigt de deur toch echt wel open naar de PVV.
Nee, dat is een misvatting.
pi_211470686
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]

[ twitter ]
Die bijeenkomst kan niet anders dan één groot genot zijn.

twitter
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_211470696
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Voor en vlak na de verkiezingen zette Omtzigt de deur toch echt wel open naar de PVV. Om dan nu al de deur dicht te slaan voor er gesproken is is wel raar imo.

Wat ik opmerkelijk vind is het grote verschil tussen wat Wilders zegt, en wat er in het partijprogramma staat. Als hij echt wilt regeren zoals hij praat, dan zou hij toch wel meer partijen dan alleen de BBB om de tafel moeten krijgen. Alleen als VVD zou ik wel uitkijken, redelijk wat standpunten zijn behoorlijk links, en niks is doorgerekend.
Dat is wel een kenmerk van de PVV.
Hun partijprogramma kan heel links op een flink aantal onderwerpen zijn. Maar ze stemmen altijd met de VVD, of rechtser mee.

De aanhang van de PVV ziet dit niet, of interesseert dit niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211470705
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is een misvatting.
Van alle media? Waarom sprak hij dat niet duidelijk tegen dan rond die tijd?
pi_211470709
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:46 schreef capricia het volgende:

[ twitter ]

[ twitter ]
:D
De enige echte.
pi_211470729
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Van alle media? Waarom sprak hij dat niet duidelijk tegen dan rond die tijd?
Dat heeft hij wel steeds gedaan.
pi_211470732
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nogmaals: er is nog nooit landelijk echt een akkoord op hoofdlijnen geschreven.
Dat zeg ik dan ook niet.
pi_211470736
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:49 schreef capricia het volgende:

[..]

[ twitter ]
Waarvoor dank. Dit gaan nog leuke congressen worden. Ook bij andere partijen
pi_211470746
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is wel een kenmerk van de PVV.
Hun partijprogramma kan heel links op een flink aantal onderwerpen zijn. Maar ze stemmen altijd met de VVD, of rechtser mee.

De aanhang van de PVV ziet dit niet, of interesseert dit niet.
Het hele programma staat vol dingen die niet kunnen, grondwettelijk niet (sluiten moskeeen), of economisch (verlagen pensioenleeftijd), of praktisch (10.000 extra agenten op straat, waar haal je ze vandaan en waar haal je het geld vandaan?) maar hij beweert voor vanalles open te staan (maar zegt niet precies wat).

Ik denk ook niet dat het veel van z'n kiezers veel uitmaakt. Die willen dat Nederland strenger wordt naar migranten, strenger gaat straffen en een hardere houding naar Brussel aanneemt. Ik denk dat een groot deel van zijn kiezers niet veel verder heeft gekeken.
pi_211470811
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 21:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat heeft hij wel steeds gedaan.
Dat heb ik dan gemist.
Hier zei hij geen nee: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/22/omtzigt-wil-nog-niet-zeggen-of-hij-wil-samenwerken-met-de-pvv-a4181947

En hier wordt toch echt gesuggereerd dat de deur op een kier staat: https://www.nd.nl/nieuws/politiek/1201496/nsc-bestormt-politiek-in-schaduw-pvv-drie-maanden-geleden-had

Waarom toen geen harde 'nee', en nu nog voor er gepraat wordt wel?
pi_211470835
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat heb ik dan gemist.
Hier zei hij geen nee: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/22/omtzigt-wil-nog-niet-zeggen-of-hij-wil-samenwerken-met-de-pvv-a4181947

En hier wordt toch echt gesuggereerd dat de deur op een kier staat: https://www.nd.nl/nieuws/politiek/1201496/nsc-bestormt-politiek-in-schaduw-pvv-drie-maanden-geleden-had

Een harde nee is geen goed idee want dat kost stemmen natuurlijk.
pi_211470875
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:07 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Een harde nee is geen goed idee want dat kost stemmen natuurlijk.
Die artikelen zijn van na de verkiezingen volgens mij.
pi_211470888
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Die artikelen zijn van na de verkiezingen volgens mij.
Oh, in dat geval had hij best duidelijk kunnen zijn inderdaad.
pi_211470894
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat heb ik dan gemist.

Omtzigt zei toen geen keiharde nee omdat hij nog met de fractie in gesprek moest en de uitkomst aan de verkenner moest vertellen, hij volgt de procedure. Tot op de letter. Maar hij zei toen al wel dat zijn speech van gelijk na de verkiezingen verkeerd geïnterpreteerd was, dat zei hij op de donderdag gelijk al:

quote:
16:58 23-11-2023
Omtzigt over uitgestoken hand naar PVV: 'Mijn woorden zijn niet goed begrepen'

Pieter Omtzigt lijkt weer wat meer afstand te nemen van de PVV. Voor aanvang van het allereerste fractieberaad stelt Omtzigt donderdag dat media zijn constructieve teksten van de uitslagenavond over samenwerken 'verkeerd geïnterpreteerd hebben': ,,Ik word straks beëdigd op basis van de Grondwet, daarin staan de vrijheid van godsdienst en van meningsuiting, net als het verbod op censuur. Daar mag u mij elke dag op aanspreken."
https://www.ad.nl/politie(...)an-cda-2-0~ac3dba56/

Dus ja, alle media zaten er naast (ik verbaasde me toen hier ook al openlijk over de interpretatie) en Omtzigt heeft dat netjes aangegeven.
pi_211470953
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omtzigt zei toen geen keiharde nee omdat hij nog met de fractie in gesprek moest en de uitkomst aan de verkenner moest vertellen, hij volgt de procedure. Tot op de letter. Maar hij zei toen al wel dat zijn speech van gelijk na de verkiezingen verkeerd geïnterpreteerd was, dat zei hij op de donderdag gelijk al:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)an-cda-2-0~ac3dba56/

Dus ja, alle media zaten er naast (ik verbaasde me toen hier ook al openlijk over de interpretatie) en Omtzigt heeft dat netjes aangegeven.
Thanks!

Dus Omtzigt zegt: "Mijn woorden zijn niet goed begrepen", en schijnbaar begrijpt de journalist dat nog steeds niet dan, want die schrijft "Omtzigt lijkt weer wat meer afstand te nemen".

A) Hij neemt niet meer afstand, zijn woorden waren verkeerd begrepen
B) Hij heeft dus nooit toenadering gezocht

Toch frappant dat zoveel media het verkeerd zien. En eerst fractie-overleg ook wel logisch.

Ik zou eigenlijk directe quotes op moeten zoeken om te zien wat Omtzigt nu precies gezegd heeft, maar geen puf voor nu.
NSC is vrij rechts, denk ook wel dat dat botst met veel, niet doorgerekende, standpunten van PVV.
  woensdag 29 november 2023 @ 22:54:32 #91
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211471342
Samenvatting bijeenkomst?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_211471492
Hoeveelste keer is het nu dat Omtzigt vindt dat hij door de pers verkeerd is begrepen? Als je consequent verkeerd begrepen wordt, ligt het misschien ook aan je eigen communicatie.
pi_211471692
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Ik zou eigenlijk directe quotes op moeten zoeken om te zien wat Omtzigt nu precies gezegd heeft, maar geen puf voor nu.

Bijv dit:
quote:
In een brief aan de verkenner geeft Omtzigt huiswerk mee aan Wilders.
In de ogen van de NSC-fractie moet er eerst helderheid komen over de vraag of en hoe de PVV een verbindende rol gaat spelen in de samenleving en in een mogelijk samenwerkingsverband”,
schrijft Omtzigt.
„Wij vinden het van belang dat de PVV eerst ondubbelzinnig aangeeft welke omstreden punten uit haar verkiezingsprogramma niet langer actueel zijn en vanuit welke bestuurscultuur en uitgangspunten de partij de komende jaren een constructieve bijdrage wil leveren aan het landsbestuur.”

https://www.telegraaf.nl/(...)ndsbestuur.%E2%80%9D

Wilders kan wel een eind weg kletsen dat hij verbindend zal wezen voor elke burger.....maar het zal vaag en ontwijkend zijn.
Wilders moet een aantal standpunten uit het programma verwijderen en spijt betuigen, ook over wat hij allemaal riep in het verleden. Dat doet hij niet...
pi_211471794
Pieter heel gecalculeerd met dat boekje "hier heb ik geen actieve herinnering aan" onder de arm op de foto, dan ben je ook alleen maar bezig met beeldvorming en pesterijen ipv echt iets te willen bereiken.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_211471804
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 23:11 schreef westwoodblvd het volgende:
Hoeveelste keer is het nu dat Omtzigt vindt dat hij door de pers verkeerd is begrepen? Als je consequent verkeerd begrepen wordt, ligt het misschien ook aan je eigen communicatie.
Doodvermoeiende man, ik snap wel dat ze er bij het CDA een tikkeltje gek van zijn geworden. Die man lijkt me een ramp om mee samen te moeten werken. Als ie zijn zin niet krijgt is het waarschijnlijk een stampvoetende "ik voel me niet begrepen en gehoord"-kleuter.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_211471817
quote:
Och, iedereen die een beetje op Omtzigt gelet heeft de afgelopen jaren kan niet heel erg verbaasd zijn over zijn advies aan de verkenner.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_211471825
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 00:14 schreef TheVulture het volgende:
Pieter heel gecalculeerd met dat boekje "hier heb ik geen actieve herinnering aan" onder de arm op de foto, dan ben je ook alleen maar bezig met beeldvorming en pesterijen ipv echt iets te willen bereiken.
Vind je? Ik vind dat 'hier heb ik geen actieve herinnering aan' juist het schoolvoorbeeld van slecht bestuur. Alles ontkennen op onderwerpen waar het mis gaat. Iedereen verdient een keer (of twee) het voordeel van de twijfel maar van Rutte kan je toch wel stellen dat hij last had van bijzonder selectief geheugenverlies. :')

Daar mag je wmb altijd op blijven hameren, al is het maar als voorbeeld van hoe het niet moet.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_211471844
Heh, ik zie dat ik niks gemist heb vanavond :D
pi_211472292
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 00:15 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Doodvermoeiende man, ik snap wel dat ze er bij het CDA een tikkeltje gek van zijn geworden. Die man lijkt me een ramp om mee samen te moeten werken. Als ie zijn zin niet krijgt is het waarschijnlijk een stampvoetende "ik voel me niet begrepen en gehoord"-kleuter.
Het is wel een beetje komisch dat 'functie elders' zo uit de klauwen heeft kunnen lopen. Als ze gewoon eerlijk waren geweest over het feit dat er bijna niet samen te werken viel met die man was het laatste kabinet Rutte niet zo'n drama geweest en was het CDA niet leeggetrokken voor eigenlijk geen enkele goede reden.
pi_211472337
quote:
Ja, hij communiceert wel altijd op zijn eigen manier, maar eigenlijk is het bij Omtzigt heel simpel: je moet letterlijk nemen wat hij zegt. Hij noemde in die verkiezingsavond toespraak Wilders en de PVV niet, dus heeft hij geen toenadering gezocht. Als hij wel de deur open zou zetten, zou hij Wilders of de PVV genoemd hebben.

Probleem is dat je bij alls andere politici moet interpreteren ipv letterlijk nemen wat ze zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')