Iedereen gaat er vanuit dat dit de en enige kans voor Wilders is om de macht te grijpen. En dus zelfs wel het premierschap zou willen opgeven om maar mee te mogen doen. Vraag is of Wilders wel zo denkt. Hij wil ook niet de geschiedenis in gaan als de man die na decennia te roepen de grootste wordt, en dan in een kabinet gaat zitten waarin hij 90% weg geeft. Vvd en nsc doen zogenaamd strategisch, voor Wilders en zijn achterban is dit net zo goed strategie.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:27 schreef QWARQTAARTJE het volgende: Heeft Wilders geen politiek adviseur die adviseert wat verstandig is of niet?
VVD: zeker.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:27 schreef capricia het volgende:
Maar uiteindelijk willen de NSC en de VVD nog minder graag over links. Dus de PVV wordt een moetje voor ze.
Want 'Ja', zullen ze zeggen, 'Het land moet toch geregeerd worden'.
Dus ze bewijzen ons land eigenlijk een dienst.
Hij noemt raakvlakken met GL-PvdA, niet met de PVV.quote:Daarnaast zien wij ook politiek-inhoudelijk veel obstakels om met de PVV tot overeenstemming te komen. Zo vinden wij het van belang dat Nederland civiele en militaire steun blijft geven aan Oekraïne, verwerpen wij speculaties over een Nexit en hechten wij aan financiële degelijkheid. Wel zien we raakvlakken op punten als houdbare migratie, bestaanszekerheid en landbouw/voedselzekerheid. Op het gebied van volkshuisvesting, klimaat en energie, financieel-economisch beleid, onderwijs, regionaal beleid en platteland/stikstof zien wij veel overeenkomsten met de programma’s van BBB, CDA en VVD. Als het gaat om bestaanszekerheid en een toegankelijke gezondheidszorg zien wij raakvlakken met de SP, ChristenUnie en GroenLinks/PvdA. Maar bij de keuzes op het gebied van onder meer economie, overheidsfinanciën en belastingen is de afstand met vooral GroenLinks/PvdA erg groot.
Mocht hij de premier worden en het kabinet klapt, dan zal hij uiteindelijk deze troefkaart spelen.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:33 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Hij wil ook niet de geschiedenis in gaan als de man die na decennia te roepen de grootste wordt, en dan in een kabinet gaat zitten waarin hij 90% weg geeft.
Begrijpend lezen blijft een bitchquote:Op woensdag 29 november 2023 20:34 schreef Hanca het volgende:
Even herhalen, want het valt zo wel weg:
[..]
VVD: zeker.
Maar of NSC ook liever met de PVV samenwerkt dan met GL-PvdA, geen idee. Blijkt niet uit hun brief:
[..]
Hij noemt raakvlakken met GL-PvdA, niet met de PVV.
Ik denk dat je bij Omtzigt juist altijd heel precies moet lezen wat er staat en wat er niet staat, hij weegt elk woord zorgvuldig af. Dus vooral letterlijk lezen wat er staat en niet interpreteren.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Begrijpend lezen blijft een bitch
En twee dagen later roept hij toch weer iets anders.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat je bij Omtzigt juist altijd heel precies moet lezen wat er staat en wat er niet staat, hij weegt elk woord zorgvuldig af. Dus vooral letterlijk lezen wat er staat en niet interpreteren.
Klopt, de vraag is vooral of de rest mee doet.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:37 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat er geen parlementaire meerderheidskabinet komt. Het zakenkabinet waar Pieter op aanstuurt, is ook voor Dilan interessanter dan een parlementaire meerderheidskabinet met PvdA-GL.
Wanneer heeft hij wat anders geroepen dan dit?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En twee dagen later roept hij toch weer iets anders.
Ik heb wel vaker overeenkomsten gezien tussen Omtzigt en Timmermans. Bestaanszekerheid is er een van.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Begrijpend lezen blijft een bitch
Ik neem ook aan dat PVV snel klaar is en GL/PvdA het mag gaan doen, dan krijgen we GL/PvdA VVD NSC D66quote:Op woensdag 29 november 2023 20:34 schreef Hanca het volgende:
Even herhalen, want het valt zo wel weg:
[..]
VVD: zeker.
Maar of NSC ook liever met de PVV samenwerkt dan met GL-PvdA, geen idee. Blijkt niet uit hun brief:
[..]
Hij noemt raakvlakken met GL-PvdA, niet met de PVV.
Ze hebben een heel 'debat' gevuld met het benoemen van overeenkomsten tussen NSC en GL-PvdA.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb wel vaker overeenkomsten gezien tussen Omtzigt en Timmermans. Bestaanszekerheid is er een van.
Ik vind ditquote:Op woensdag 29 november 2023 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat je bij Omtzigt juist altijd heel precies moet lezen wat er staat en wat er niet staat, hij weegt elk woord zorgvuldig af. Dus vooral letterlijk lezen wat er staat en niet interpreteren.
toch moeilijk te lezen als "NSC heeft veel raakvlakken met GLPvdA".quote:Maar bij de keuzes op het gebied van onder meer economie, overheidsfinanciën en belastingen is de afstand met vooral GroenLinks/PvdA erg groot.
Niet 'veel raakvlakken'. Ik zie ze ook niet heel enthousiast zijn over GL-PvdA. Maar wel enthousiaster dan over de PVV.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind dit
[..]
toch moeilijk te lezen als "NSC heeft veel raakvlakken met GLPvdA".
Ja. Ik wilde net mijn post aanvullen.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben een heel 'debat' gevuld met het benoemen van overeenkomsten tussen NSC en GL-PvdA.
Zet dit nou eens af tegen de plannen van de PVV op gebied van "economie, overheidsfinanciën en belastingen".quote:Op woensdag 29 november 2023 20:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind dit
[..]
toch moeilijk te lezen als "NSC heeft veel raakvlakken met GLPvdA".
Waar 't hart vol van is, vloeit de mond van over.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet 'veel raakvlakken'. Ik zie ze ook niet heel enthousiast zijn over GL-PvdA. Maar wel enthousiaster dan over de PVV.
Uiteraard. Maar het lijkt me dat de oplossing daarvoor simpelweg is: het niet uitvoeren van wat er in het programma van de PVV staatquote:Op woensdag 29 november 2023 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Zet dit nou eens af tegen de plannen van de PVV op gebied van "economie, overheidsfinanciën en belastingen".
Dat programma is niet eens doorgerekend en betekent miljarden tekort. Want nergens meerjarige dekking voor.
Absoluut niet, ik heb hier nu al 6 dagen gepleit voor het feit dat er nu gesprekken met de PVV moeten worden gevoerd, met name door de VVD. Maar ook dat ik NSC begrijp als ze weigeren, want Omtzigt heeft nooit ook maar een seconde aanleiding gegeven om te denken dat hij met de PVV in zee wil.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:44 schreef Rnie het volgende:
[..]
Waar 't hart vol van is, vloeit de mond van over.
De plannen van de PVV waarvoor ook maar 1 euro nodig is, niet uitvoeren? Maar wel mee regeren met ze.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar het lijkt me dat de oplossing daarvoor simpelweg is: het niet uitvoeren van wat er in het programma van de PVV staat
Ik denk dat Geert het kanquote:Op woensdag 29 november 2023 20:48 schreef capricia het volgende:
[..]
De plannen van de PVV waarvoor ook maar 1 euro nodig is, niet uitvoeren? Maar wel mee regeren met ze.
Dat lijkt me heel bijzonder.
Voor de kleintjes is een zakenkabinet interessant om punten te scoren. Ik zie PvdA-GL wel bijtrekken, die weten ook dat anders bij de volgende verkiezingen PVV nog groter wordt ten koste van VVD en NSC. De vraag is vooral of Wilders denkt dat hij de volgende keer opnieuw de grootste partij wordt als hij nu weigert mee te praten over een zakenkabinet.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, de vraag is vooral of de rest mee doet.
Dat doet de verkenner toch ook?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Als je de onderhandelingstactiek niet meeneemt. Wat is er zoveel moeite aan om een gesprek met Wilders, van der Plas en Yesilgöz te hebben?
Eerst de verkenning, Van der Plas is nog niet eens langs geweest. En de rest ook niet, iedereen behalve Van Baarle komt langs.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:50 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Als je de onderhandelingstactiek niet meeneemt. Wat is er zoveel moeite aan om een gesprek met Wilders, van der Plas en Yesilgöz te hebben?
Nou ja ook vanuit Wilders. Waarom niet een belletje en een middagje vrij maken om buiten de verkenner om met elkaar het gesprek aan te gaan.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat doet de verkenner toch ook?
Of wat bedoel je?
Dat zou wel vrij onbeschoft zijn, vind je niet? Een verkenner aanstellen en die dan volledig negeren en zijn werk voor piet snot laten doen.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Nou ja ook vanuit Wilders. Waarom niet een belletje en een middagje vrij maken om buiten de verkenner om met elkaar het gesprek aan te gaan.
Waarom zou een gesprek niet buiten de verkenner kunnen? Dan hoeft het niet over de inhoud te gaan maar over hoe ze erin staan en wat ze van elkaar mogen verwachten.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerst de verkenning, Van der Plas is nog niet eens langs geweest. En de rest ook niet, iedereen behalve Van Baarle komt langs.
Omdat de verkenner exact voor die vragen is aangesteld.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waarom zou een gesprek niet buiten de verkenner kunnen? Dan hoeft het niet over de inhoud te gaan maar over hoe ze erin staan en wat ze van elkaar mogen verwachten.
De verkenner kan je er ook bij hebben en ipv van grootte, dat je BBB, VVD, PVV, NSC tegelijk neemt.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zou wel vrij onbeschoft zijn, vind je niet? Een verkenner aanstellen en die dan volledig negeren en zijn werk voor piet snot laten doen.
Ik dacht dat ze juist van dat achterkamertjes-gebeuren af willen?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Nou ja ook vanuit Wilders. Waarom niet een belletje en een middagje vrij maken om buiten de verkenner om met elkaar het gesprek aan te gaan.
Eerst iedereen om de beurt en dan pas nadenken over vervolgstappen.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:54 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
De verkenner kan je er ook bij hebben en ipv van grootte, dat je BBB, VVD, PVV, NSC tegelijk neemt.
Dan weet Omzigt wel meteen wat Wilders voor visie heeft en wat zijn woorden waard zijn.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de verkenner exact voor die vragen is aangesteld.
Als Wilders Omtzigt voor zoiets uitnodigd weet Omtzigt genoeg, die gaat nooit de procedures zo negeren, dus vanaf dat moment is PVV 100% kansloos.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:55 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dan weet Omzigt wel meteen wat Wilders voor visie heeft en wat zijn woorden waard zijn.
Achterkamertjes politiek zou dan zijn dat ze zonder de officiële weg al een coalitie zouden gaan smeden met allerlei namen en dergelijke.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze juist van dat achterkamertjes-gebeuren af willen?
Die zullen onderling ook wel contact hebben als ze dat nodig achten.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Waarom zou een gesprek niet buiten de verkenner kunnen? Dan hoeft het niet over de inhoud te gaan maar over hoe ze erin staan en wat ze van elkaar mogen verwachten.
Nou ja goed je kan wel je vragen hebben hoe het gaat natuurlijk. Ik vind het verre van optimaal maar goed dit zal er wel allemaal bij horen, Nu ik dit draadje volg ben ik er ook veel meer mee bezig dan eerder toen ik dat niet deed, scheelt ook wel.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:57 schreef Caland het volgende:
Heel twitterend Nederland vol met mensen die niet echt snappen hoe formeren werkt in Nederland
Wel genieton
Ja, zeg maar, buiten de verkenner om?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:56 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Achterkamertjes politiek zou dan zijn dat ze zonder de officiële weg al een coalitie zouden gaan smeden met allerlei namen en dergelijke.
Ja, dus gewoon hun 4 met niemand bij.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, zeg maar, buiten de verkenner om?
Ja, wat Wilders dus wil is iets in een achterkamertje bekokstoven. En ondertussen anderen betichten van "oude bestuurscultuur".quote:Op woensdag 29 november 2023 21:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ja, dus gewoon hun 4 met niemand bij.
Daar is Plasterk voor. Er is ook geen enkele reden om dit te overhaasten. Dit is pas week één, reken op minstens 30 tot 40 weken.quote:Op woensdag 29 november 2023 21:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Was de klacht niet alle jaren dat nummer twee uitgesloten werd?quote:Op woensdag 29 november 2023 21:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Doe dan delen voor ons minder dappere FOK!ers die zich niet willen begeven op Twitter.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:57 schreef Caland het volgende:
Heel twitterend Nederland vol met mensen die niet echt snappen hoe formeren werkt in Nederland
Wel genieton
Wat achterlijk lang is, als je er over nadenkt. In principe staat je land stil al die tijd.quote:Op woensdag 29 november 2023 21:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar is Plasterk voor. Er is ook geen enkele reden om dit te overhaasten. Dit is pas week één, reken op minstens 30 tot 40 weken.
Maar wat is precies het verschil of Omtzigt een grote wandeling maakt met van der Plas/ Yesilgöz/ Wilders als ze elkaar ''toevallig'' elkaar zouden tegenkomen of dat het afgesproken is.quote:Op woensdag 29 november 2023 21:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, wat Wilders dus wil is iets in een achterkamertje bekokstoven. En ondertussen anderen betichten van "oude bestuurscultuur".
quote:Op woensdag 29 november 2023 21:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Doe dan delen voor ons minder dappere FOK!ers die zich niet willen begeven op Twitter.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |