Er staat ook niet een van de eerste maar een van de oudste. Dat wil ik best geloven.quote:Op vrijdag 8 december 2023 09:04 schreef paardendokter het volgende:
[..]
En het is zeker niet 'een van de oudste café's van Amsterdam'. In de zeventiende eeuw barstte het al van de kroegen in Mokum.
08-12-2023quote:Op maandag 13 november 2023 16:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Waar Nederland zo goed als failliet
https://www.faillissement(...)r-nederland-b-v.aspx
Projecten van Capital Circle.
Maar ik blijf me erover verbazenquote:Op vrijdag 8 december 2023 06:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Accountancy bureau CCF voor 2e keer naar bijzonder beheer. Er staat nog 66k hoofdsom open tegen een overwaarde op woonhuis obv 2e hypotheek van 250k.
Zal (uiteindelijk) goed moeten komen obv de zekerheid.
Donequote:Op vrijdag 8 december 2023 12:08 schreef dyna18 het volgende:
Het verbaasd met trouwens dat projecten nog best goed lopen in de laatste maand van het jaar. Je zou denken dat met de nieuwe belastingregels veel meer mensen niet hun geld in een beleggingscategorie stoppen. Dat kost je namelijk geld door de hogere belasting. (tenzij je zakelijk investeert).
Nog een off-topic opmerking.
Iemand die mij via een referral bij Raisin wil aanmelden? Ik gun dit graag aan de vaste bijdragers in dit topic.
Graag via PB.
uiteraard geen bericht van capital circlequote:Op vrijdag 8 december 2023 10:08 schreef Tjalala het volgende:
[..]
08-12-2023
05.gel.23.446.F.1306.1.23
Uitspraak faillissement na beëindiging surseance op 07 december 2023
https://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/1781762/waar-nederland-b-v.aspx
Misschien dat niet alle investeerders bij het doen van hun aangifte actieve herinneringen hebben aan hun crowdfunding-projecten.quote:Op vrijdag 8 december 2023 12:08 schreef dyna18 het volgende:
Het verbaasd met trouwens dat projecten nog best goed lopen in de laatste maand van het jaar. Je zou denken dat met de nieuwe belastingregels veel meer mensen niet hun geld in een beleggingscategorie stoppen. Dat kost je namelijk geld door de hogere belasting. (tenzij je zakelijk investeert).
Nog een off-topic opmerking.
Iemand die mij via een referral bij Raisin wil aanmelden? Ik gun dit graag aan de vaste bijdragers in dit topic.
Graag via PB.
Dit is hier al vaak bediscussieerd, maar ik begrijp de redenering nog steeds niet helemaal.quote:Op vrijdag 8 december 2023 12:08 schreef dyna18 het volgende:
Linkjequote:Op vrijdag 8 december 2023 15:51 schreef KrekelJapie het volgende:
GvG-Ruimzicht B.V.
¤ 800.000 | 8,0% rente | 36 maanden
Opstartkosten woningontwikkelproject
https://www.collincrowdfund.nl/gvg-ruimzicht-b-v/
4x 1e hypotheek verhuurd vastgoed
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mooie plek, Fort 1881.quote:Op vrijdag 8 december 2023 15:57 schreef KrekelJapie het volgende:
Fort 1881 B.V.
¤ 1.300.000 | 8,5% rente | 12 maanden
Herfinanciering vastgoed
https://www.collincrowdfund.nl/fort-1881-b-v/
1e hypotheek fort + borgstelling zeer vermogende zakenrelatie + rentedepot
Zie dit op CCF, iemand een idee wat er aan de hand is, en hoelang het duurt?quote:"Het is wegens omstandigheden momenteel niet mogelijk om uw saldo op te hogen of geld op te nemen. Heeft u vragen? Neem dan contact op met onze helpdesk."
Laat ik voorop stellen dat ik zakelijk investeer en op dat punt dus niets met box3 te maken heb, maar ik begrijp op zich de basis van de gedachte wel.quote:Op vrijdag 8 december 2023 15:12 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Dit is hier al vaak bediscussieerd, maar ik begrijp de redenering nog steeds niet helemaal.
De belasting die je volgend jaar, in 2024, betaalt, is gebaseerd op de vermogensverdeling op 1 januari van dit jaar, 2023. Daarop heeft wel of niet investeren in een CF project in december dus geen effect.
Het jaar daarna, 2025, betaal je belasting over je CF project conform de categorie "beleggingen" voor een vol jaar. Wat ook gewoon klopt als het project gedurende heel 2024 loopt.
Het is juist aan het EIND van het project dat er mogelijk een ongunstig belastingeffect optreedt, met name als het een aflossingsvrij project betreft en het einde van het project net NA een jaarwisseling valt.
En aangezien de meeste projecten een looptijd van een geheel aantal jaren hebben, is de kans op zo'n ongunstig effect juist het grootst voor een project dat in januari start...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jammer wel, maar niks aan te doen.
Ho Ho. Zeg niet tegen een Westlander dat Hoek bij Westland hoort. Hoek is Rotjeknor.quote:Op vrijdag 8 december 2023 20:04 schreef ETphonehome het volgende:
Dan zie ik meer muziek in het andere Westlandse project: My telephone.
Wat je zegt klopt. Maar wat ik hier regelmatig lees, en waar ik nu vooral op reageer, is het idee dat investeren in de laatste maanden van het jaar geen zin heeft omdat je over die maanden dan een negatief rendement zou maken, vanwege het belastingstelsel.quote:Op vrijdag 8 december 2023 20:33 schreef tnhb het volgende:
Het begin van een project kun je redelijk goed zelf bepalen, het eind wordt vrijwel altijd voor je bepaald en zal (behalve bij cre) vrijwel nooit later dan de initieel beoogde aflosdatum zijn, mogelijk wel iets eerder. Stel je hebt een project wat normaal gesproken 24 maanden loopt en start in november en wordt twee maanden voor afloop in augustus afgelost, dat telt dan in twee jaren mee want twee keer jaarovergang.Maar stel dat een soortgelijk project in februari start en ook twee manden voortijdig aflost, telt dan maar in 1 jaar mee want slechts 1 jaarovergang.
Op het moment dat je nu geld in een investering stopt weet je zeker dat je daar het hoge box3 tarief voor betaald. Dat is zelfs hoger dan je nog deze maand aan rendement haalt, dus je betaald op dat moment meer dan je ontvangen hebt, waardoor het geld kost.quote:Op vrijdag 8 december 2023 21:32 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt. Maar wat ik hier regelmatig lees, en waar ik nu vooral op reageer, is het idee dat investeren in de laatste maanden van het jaar geen zin heeft omdat je over die maanden dan een negatief rendement zou maken, vanwege het belastingstelsel.
Omgekeerd toch hetzelfde? Als ik nu bijv investeerderde gisteren in de 2x2 meneer in Harderwijk, dan heb ik in december 2027 de laatste betaling, als het goed is vlak vóór de vrhquote:Op vrijdag 8 december 2023 23:13 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Op het moment dat je nu geld in een investering stopt weet je zeker dat je daar het hoge box3 tarief voor betaald. Dat is zelfs hoger dan je nog deze maand aan rendement haalt, dus je betaald op dat moment meer dan je ontvangen hebt, waardoor het geld kost.
Dat is toch jammer, zeker als je geld nu op een spaarrekening staat.
Je schrijft dat als je in januari start, dat je dan ook betaald en wel in januari van het volgende jaar.
Echter is de kans prima aanwezig dat het project al eerder wordt afgelost. En dan heb je dat nadeel dus niet. Terwijl bij een project in december je gegarandeerd het hoge tarief betaald. Ook geldt het niet voor projecten die bijv. 18 maanden lopen.
Verder is het ook een gevoelskwestie. Ik zou toch gek zijn om nu een investering te doen die meteen al in de min wordt geduwd door de belastingaanslag die uit gaat van een heel jaar, terwijl het project nog maar een paar dagen opbrengsten heeft gegenereerd.
Ik zie het niet staan, heb gisterochtend nog wel geld op kunnen nemen. Weet ook niet of je dit op de website of app ziet staan? Ik heb iig gekeken op de website zojuist.quote:Op vrijdag 8 december 2023 20:19 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Zie dit op CCF, iemand een idee wat er aan de hand is, en hoelang het duurt?
Ik heb afgelopen week de opnames van de laatste vragensessie van 17/10 (?) teruggeluisterd (ik was wel benieuwd wat er allemaal toegezegd werd) en daarin werd aangegeven dat hij door de AFM niet geaccepteerd was/werd, om die reden van het toneel verdwenen was en per december echt weg zou zijn (vandaag staat hij nog wel gewoon als bestuurder geregistreerd bij de kvk, zojuist gecontroleerd). Ook werd aangegeven dat er een formele klacht via het kifid loopt en ze daar op moesten komen draven, ben wel benieuwd naar de inhoud. Er werd toegezegd dat de resultaten van de corbelo stemmingen na controle gecommunicerd zouden worden en eind oktover/begin november zichtbaar zouden moeten zijn en dat ze na overleg met de AFM meer info wilden geven over de afwijzing. Tot zover even mijn samenvatting van de zaken die me opvielen, we zijn nu ruim zes weken verder.quote:Op zaterdag 25 november 2023 16:20 schreef InVestEerder het volgende:
Ik heb even op MaxCF website gekeken. Onder het kopje "Over ons" staat CEO Felix Berkhout niet meer genoemd!
De directie bestaat nu enkel nog uit de CCO en de CFO. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat hij eruit gekickt is wegens wanprestatie.
Of je grondslag sparen en beleggen is lager dan 57k of 114k met partner. Boven die grens moet je je uberhaupt afvragen of crowdfunding nog wel interessant is. Met de fee en VRH verrekend is het netto rendement misschien een fractie hoger dan een deposito, maar met wat defaults is dat snel niet meer het geval.quote:Op vrijdag
[quote][b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2696188/4/50#p211553445]vrijdag 8 december 2023 12:08 schreef dyna18 het volgende:
Die logica, of CF dan nog interessant is, snap ik dan weer niet. Volgens mij geld voor alle vermogens groepen dat het belangrijk is om risico spreiding te doen. CF is voor mij een stabiele cashflow generator: maandelijks een x bedrag aan rente inkomsten (stabiele factor), en maandelijks aflossingen (iets minder stabiel, maar wel redelijk betrouwbaar bij voldoende lopende projecten).quote:Op zaterdag 9 december 2023 15:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Of je grondslag sparen en beleggen is lager dan 57k of 114k met partner. Boven die grens moet je je uberhaupt afvragen of crowdfunding nog wel interessant is. Met de fee en VRH verrekend is het netto rendement misschien een fractie hoger dan een deposito, maar met wat defaults is dat snel niet meer het geval.
Raisin referral heb ik voor je maar je bent volgens mij al voorzien. Net eerste 1-jaars deposito uitgekeerd gekregen, werkt prima.
Het risico moet passend zijn bij het geboden rendement. Boven genoemde bedragen ga je meer belasting betalen over crowdfunding dan over spaartegoeden. Daarmee wordt sparen dus interessanter.quote:Op zaterdag 9 december 2023 15:53 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Die logica, of CF dan nog interessant is, snap ik dan weer niet. Volgens mij geld voor alle vermogens groepen dat het belangrijk is om risico spreiding te doen. CF is voor mij een stabiele cashflow generator: maandelijks een x bedrag aan rente inkomsten (stabiele factor), en maandelijks aflossingen (iets minder stabiel, maar wel redelijk betrouwbaar bij voldoende lopende projecten).
Mede hierdoor houdt ik slechts een beperkte hoeveelheid cash achter de hand voor noodgevallen: als dit nood buffertje aangesproken moet worden, is die zo weer bijgevuld door even geen CF projecten meer mee te nemen. Hoef daar geen aandelen voor te verkopen die ik niet zou willen verkopen.
Tja, of je vindt of deze stelling klopt of niet is denk ik grotendeels een kwestie van hoe je er naar kijktquote:Op vrijdag 8 december 2023 23:13 schreef dyna18 het volgende:
Op het moment dat je nu geld in een investering stopt weet je zeker dat je daar het hoge box3 tarief voor betaald. Dat is zelfs hoger dan je nog deze maand aan rendement haalt, dus je betaald op dat moment meer dan je ontvangen hebt, waardoor het geld kost.
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat jij hier project 'herontwikkeling Bussum' bedoelt. Ik heb GVE daar een paar weekjes terug een mail over gestuurd. Ik heb aangegeven dat als iemand wil verlengen, dat dan op z'n minst de rente netjes moet worden doorbetaald. En als dit niet gebeurt dat er dan wat mij betreft spoedig naar harde invorderingsmaatregelen moet worden overgegaan. Ik kreeg op 27/11 dit antwoord:quote:Op zondag 10 december 2023 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Een voorbeeld hoe stroperig de procedures van gve kunnen zijn
• project moet op 27-10-23 een aflossingsvrije lening aflossen. Dit lukt niet.
• op 2-11-23 ontvangen we van gve een bericht dat het project verlengd zal worden met zes maanden tegen een hogere rentevergoeding.
• op 10-12-23 is er nog niets geregeld over de verlening en is in de tussentijd ook geen rente vergoed. Laatste betaling is van 19-09-23
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.GVE is voor mij een waardeloos platform geworden. Oók daar doe ik niks meer. Ik had het i.v.m. spreiding van risico graag anders gezien, maar hun prestaties zijn gewoon onder de maat.
Als reactie op mijn vraag bij een ander project over het nakomen van een betalingsregeling (waar inmiddels een aantal termijnen beschikbaar zouden moeten zijn als de regeling netjes zou worden nagekomen) kreeg ik na wat vertraging en herhaling als reactie dat de afdeling beheer onderbezet is en dat ze ook afhankelijk zijn van de betalingen en informatieverstrekking van het incassobureau (hoezo, gve is toch opdrachtgever en bepaalt dan toch ook hoe en wat etc., of kijken ze alleen lijdzaam toe?) en dat de kans groot is dat er binnenkort weer een betaling kan plaatsvinden. Het is toch de omgekeerde wereld dat een platform de investeerders gewoon niet gewoon van actuele informatie kan voorzien en zich zo afhankelijk van de externe incassopartij opstelt? Dan kan ik maar 1 conclusie trekken: ze zien het als een kostenpost en besteden er geen (of in elk geval zo weinig mogelijk) aandacht meer aan, jammer!quote:Op zondag 10 december 2023 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Een voorbeeld hoe stroperig de procedures van gve kunnen zijn
• project moet op 27-10-23 een aflossingsvrije lening aflossen. Dit lukt niet.
• op 2-11-23 ontvangen we van gve een bericht dat het project verlengd zal worden met zes maanden tegen een hogere rentevergoeding.
• op 10-12-23 is er nog niets geregeld over de verlenging en is in de tussentijd ook geen rente vergoed. Laatste betaling is van 19-09-23
Je zou haast wat melden gaan bij de AFM als ze er zo'n potje van maken. Ze zullen voor de vergunning echt wel procedures hebben en die zullen ze toch echt wel zelf moeten volgen.quote:Op zondag 10 december 2023 14:08 schreef tnhb het volgende:
[..]
Als reactie op mijn vraag bij een ander project over het nakomen van een betalingsregeling (waar inmiddels een aantal termijnen beschikbaar zouden moeten zijn als de regeling netjes zou worden nagekomen) kreeg ik na wat vertraging en herhaling als reactie dat de afdeling beheer onderbezet is en dat ze ook afhankelijk zijn van de betalingen en informatieverstrekking van het incassobureau (hoezo, gve is toch opdrachtgever en bepaalt dan toch ook hoe en wat etc., of kijken ze alleen lijdzaam toe?) en dat de kans groot is dat er binnenkort weer een betaling kan plaatsvinden. Het is toch de omgekeerde wereld dat een platform de investeerders gewoon niet gewoon van actuele informatie kan voorzien en zich zo afhankelijk van de externe incassopartij opstelt? Dan kan ik maar 1 conclusie trekken: ze zien het als een kostenpost en besteden er geen (of in elk geval zo weinig mogelijk) aandacht meer aan, jammer!
Persoonlijk investeer ik op dit moment echt alleen nog maar bij HCN en NLI. In mijn ogen de enige 2 platforms zijn die zich bewezen hebben met een goede historische trackrecord van behaalde nettorendementen voor investeerders (dus na kosten en afschrijvingen).quote:Op zondag 10 december 2023 14:25 schreef leolinedance het volgende:
Wat zijn de betere platforms volgens jullie? Ik ben wel tevreden over CCF, maar nog niet zo'n lange ervaring opgebouwd.
Naast CCF ben ik ook heel tevreden over HCN en eigenlijk wel meer dan over CCF. Bij HCN heb ik meer projecten en een groter bedrag uitstaan maar minder probleem projecten (tot nu toe 1 en bij CCF een handjevol).quote:Op zondag 10 december 2023 14:25 schreef leolinedance het volgende:
Het lijkt er dus op dat we GVE wellicht ook beter kunnen gaan mijdenNet als KOM..
Wat zijn de betere platforms volgens jullie? Ik ben wel tevreden over CCF, maar nog niet zo'n lange ervaring opgebouwd.
Bij HCN is er inderdaad zelden een hypothecaire zekerheid (er zijn er wel enkele). Maar ik denk dat degenen achter het platform de aangeboden projecten goed kunnen beoordelen en dat de selectie aan de poort erg streng is. En mocht het toch eens mis gaan, dat er een goede recovery is. Ik heb nu in totaal 69 projecten daar en tot nu toe slechts 1 project met problemen. T.o.v. Collin 54 projecten en 4 probleem projecten/defaults (misschien 5, als is daar de achterstand van 3 maanden al naar slechts 1 maand gegaan). Moet wel zeggen dat die Collin probleem proejcten allemaal uit mijn begin periode daar zijn, met vaak geen of maar deels hypothecaire zekerheid. De later Collin projecten hebben wel betere zekerheden.quote:Op zondag 10 december 2023 16:05 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik zie dat jullie erg positief zijn over HCN! Ik heb daar nog nooit geïnvesteerd, vooral omdat ik het idee heb dat er zelden (nooit?) een hypothecaire zekerheid aan vast zit. Hoe kan het dan dat het gemiddelde rendement wel goed is, terwijl er in theorie een vrij hoog risico is?
Daar kan ik mijzelf wel bij aansluiten. Daarnaast wil ik nog aan toevoegen dat het zelden een goed idee is om primair vanuit de geboden zekerheden te beslissen of je wel of niet ergens in investeert. Een hypothecaire zekerheid is wel fijn, maar je loopt evengoed risico op een (wellicht minder groot) verlies. Nog los van het feit dat zo'n traject gerust meerdere jaren kan duren en je ook in dat geval afhankelijk bent van hoe goed een platform haar werk doet qua uitwinning.quote:
We lijken samen wel het promotieteam voor HCN.quote:Op maandag 11 december 2023 00:40 schreef JP01 het volgende:
[..]
Daar kan ik mijzelf wel bij aansluiten.
Investeringslinkquote:Op zaterdag 9 december 2023 13:09 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN:
Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Anne&Max boutique hotel & restaurant Utrecht. Op dit project wordt 8.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.
Maandag 11 december om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Of het pannenkoeken tentje waarvan de eigenaar een doorstart wilde maken. En waarbij HCN er toch op aandrong dat meneer dan ook zijn privé vakantiewoningen maar even verkocht.quote:Op maandag 11 december 2023 00:40 schreef JP01 het volgende:
[..]
Daar kan ik mijzelf wel bij aansluiten. Daarnaast wil ik nog aan toevoegen dat het zelden een goed idee is om primair vanuit de geboden zekerheden te beslissen of je wel of niet ergens in investeert. Een hypothecaire zekerheid is wel fijn, maar je loopt evengoed risico op een (wellicht minder groot) verlies. Nog los van het feit dat zo'n traject gerust meerdere jaren kan duren en je ook in dat geval afhankelijk bent van hoe goed een platform haar werk doet qua uitwinning.
Voor mij is veel belangrijker: hoeveel projecten komen bij een platform daadwerkelijk in de problemen. Want pas daarna worden de zekerheden relevant. Als je de (openbare) statistieken van HCN bekijkt, dan zie je bijv. dat ze vanaf 2014 (dus een trackercord van 10 jaar) 225 projecten hebben gehad met 5-sterren classificatie. Van deze 5-sterren projecten is er in die 10 jaar letterlijk op geen enkel project afgeschreven en is er op dit moment ook 0 verzuim. En dit gaat om meer dan de helft van alle gepubliceerde projecten, want veruit de meeste projecten krijgen die 5 sterren classificatie. Deze resultaten bewijzen voor mij dat ze bij HCN weten wat ze aan het doen zijn.
Natuurlijk loop je een risico om een groter gedeelte (tov. hypothecaire zekerheid) van je geld te verliezen als het wel fout gaat. Maar je totale risico moet je zien als: kans x potentieel verlies. Ik heb in die zin liever kwalitatief goede projecten met minder harde zekerheden, dan twijfelachtige projecten met betere zekerheden. En vooral: investeer bij een platform die daadwerkelijk goede recovery heeft en daar werk van maakt. Persoonlijk vind ik de afschrijvingen bij GvE, maar ook CCF onacceptabel hoog. Of dat door kwalitatief minder goede projecten komt, of door slechte recovery en uitwinning, of beide, dat laat ik in het midden.
Bij HCN heb ik eens een geval meegemaakt dat geldnemers kort na de start van de lening hun restaurant hebben verkocht en met het geld naar Israel zijn gevlucht. HCN heeft ze desondanks opgespoord, en (ongetwijfeld met de lokale hulp) voor gezorgd dat ze de afgesproken maandelijkse bedragen alsnog zijn gaan betalen. Ik denk dat een vergelijkbaar casus bij de meeste andere platforms simpelweg als oninbaar zijn zou afgeschreven.
Mee eens. Puur investeren op basis van hypothecaire zekerheid is als het schieten met hagel: je raakt altijd wat en het totale rendement zal altijd wel positief zijn tenzij de vastgoedmarkt compleet in zou zakken.quote:Op maandag 11 december 2023 00:40 schreef JP01 het volgende:
[..]
Daar kan ik mijzelf wel bij aansluiten. Daarnaast wil ik nog aan toevoegen dat het zelden een goed idee is om primair vanuit de geboden zekerheden te beslissen of je wel of niet ergens in investeert. Een hypothecaire zekerheid is wel fijn, maar je loopt evengoed risico op een (wellicht minder groot) verlies. Nog los van het feit dat zo'n traject gerust meerdere jaren kan duren en je ook in dat geval afhankelijk bent van hoe goed een platform haar werk doet qua uitwinning.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
5* project Family Breda Dr. Struyckenplein zit wel in heel zwaar weer. Voor mij wel een groot vraagteken of dit goed gaat komen. Los hiervan doet HCN het uiteraard veel beter dan gemiddeld. Zelfs projecten die op rand van omvallen staan hebben ze goed in beeld en kunnen voor faillissement meestal nog wel wat voor investeerders uithalen zoals verkoop pand of inventaris.quote:Op maandag 11 december 2023 00:40 schreef JP01 het volgende:
Als je de (openbare) statistieken van HCN bekijkt, dan zie je bijv. dat ze vanaf 2014 (dus een trackercord van 10 jaar) 225 projecten hebben gehad met 5-sterren classificatie. Van deze 5-sterren projecten is er in die 10 jaar letterlijk op geen enkel project afgeschreven en is er op dit moment ook 0 verzuim. En dit gaat om meer dan de helft van alle gepubliceerde projecten, want veruit de meeste projecten krijgen die 5 sterren classificatie. Deze resultaten bewijzen voor mij dat ze bij HCN weten wat ze aan het doen zijn.
We gaan goed het verschil zien als we de afhandeling van de Family projecten van Capital Circle en HCN kunnen vergelijken.quote:Op maandag 11 december 2023 11:29 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
5* project Family Breda Dr. Struyckenplein zit wel in heel zwaar weer. Voor mij wel een groot vraagteken of dit goed gaat komen. Los hiervan doen ze het uiteraard veel betet dan gemiddeld. Zelfs projecten die op rand van omvallen staan hebben ze goed in beeld en kunnen voor faillissement meestal nog wel wat voor investeerders uithalen zoals verkoop pand of inventaris.
De investeerders vinden deze niet heel erg interessant. Project zit niet in 1x vol. Ik ga ook niet investeren. Er zitten teveel haakjes aan het project.quote:Op maandag 11 december 2023 12:16 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van CCF/GvG? Ik hik er wat tegenaan dat die 4 panden alle verhuurd zijn....
Vergunningen zijn er nog niet. Lijkt me een traject waar nog heel veel mis kan gaan?
quote:Op maandag 30 oktober 2023 13:27 schreef obligataire het volgende:
Nieuws van JOGO. Voorstel voor aflossingsvrije periode. Minder somber bericht dan ik verwacht had, na alle indianenverhalen die er verschenen over de omstandigheden van het zinken van het schip.Weer zinkt schip van Jogo Logistics op BovenscheldeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pech of?
quote:Op maandag 11 december 2023 19:22 schreef Tjalala het volgende:
[..]Stuurhut, woning en machinekamer zijn droog gebleven, maar naar mijn mening is ook dit schip total loss.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pech of?
Het gebeurt de laatste weken wel vaker dat een project enkele dagen nodig heeft om vol te komen en ik heb slechtere langs zien komen dus verwacht dat deze eigenlijk wel gewoon vol komt hoor.quote:Op maandag 11 december 2023 16:21 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De investeerders vinden deze niet heel erg interessant. Project zit niet in 1x vol. Ik ga ook niet investeren. Er zitten teveel haakjes aan het project.
quote:Op maandag 11 december 2023 19:22 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Weer zinkt schip van Jogo Logistics op BovenscheldeKies maar. Opzet, onkunde. Toeval bestaat maar dit valt buiten alle statistiek.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pech of?
Hij heeft lading verloren dus het schip is sowieso gescheurd...Pecunia non olet
Loopt niet hard. Ben ook niet zo enthousiast. Met name niet over de hoogte van de aflossing bij verkoop van de dan afgesplitste bovenwoning.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:03 schreef obligataire het volgende:
CCF/My Telephone staat open. Meegenomen.
Collin:quote:Op dinsdag 12 december 2023 07:34 schreef escortmk2 het volgende:
Misschien dat het gedoe met de app ze ook parten speelt. Nu versie 1.0.1 maar die start niet goed op, vermoedelijk ivm een pop-up schermpje waarin je nieuwe voorwaarden moet accepteren. (iOS 17.1.2)
Helaas nooit die projecten met een antiek laag rentevoetquote:Op dinsdag 12 december 2023 16:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het gaat goed met een aantal ondernemers. Vandaag weer 2 Collin leners die 10% zonder boete rente aflossen. Van mij hoeft het niet maar vanuit de ondernemer gezien kan ik het goed begrijpen.
Dit is wel een bijzondere. Stond niet in de pitchquote:Op dinsdag 12 december 2023 16:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Het gaat goed met een aantal ondernemers. Vandaag weer 2 Collin leners die 10% zonder boete rente aflossen. Van mij hoeft het niet maar vanuit de ondernemer gezien kan ik het goed begrijpen.
Eigenlijk zou Collin zelf iets van boete moeten vergoeden. Welke oplossing zullen ze bedoelen?quote:Per abuis hebben wij in de pitch niet vermeld dat de ondernemer de mogelijkheid heeft om jaarlijks 10% van de oorspronkelijk hoofdsom af te lossen. Dit zijn wij met de ondernemer overeengekomen en hebben wij contractueel vastgelegd in de leningovereenkomst.
De ondernemer heeft een bedrag ter hoogte van ¤ 25.000.- (10% van de oorspronkelijke hoofdsom) afgelost. Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
Wij bieden onze excuses aan voor het manco in de pitch en rekenen op uw begrip in het kader van deze oplossing.
Wij vertrouwen erop u hierbij naar behoren te hebben geïnformeerd.
"rekenen op uw begrip in het kader van deze oplossing."quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:19 schreef KrekelJapie het volgende:
rekenen op uw begrip in het kader van deze oplossing.
Kijk, een foutje maken we allemaal wel eens maar het is wel een beetje makkelijk (en teleurstellend) om dit dan geheel op de investeerders af te wentelen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:19 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Dit is wel een bijzondere. Stond niet in de pitch
[..]
Eigenlijk zou Collin zelf iets van boete moeten vergoeden. Welke oplossing zullen ze bedoelen?
Mee eens. Voor Collin is de rente van 6 maanden over 25k klein bier. Dus je zou mogen verwachten dat Collin dit gewoon voor zijn rekening neemt.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:41 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Kijk, een foutje maken we allemaal wel eens maar het is wel een beetje makkelijk (en teleurstellend) om dit dan geheel op de investeerders af te wentelen.
Zeker éénmalig de eerste keerquote:Op dinsdag 12 december 2023 16:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Mee eens. Voor Collin is de rente van 6 maanden over 25k klein bier. Dus je zou mogen verwachten dat Collin dit gewoon voor zijn rekening neemt.
Daarmee wordt ook de hoogte van de slottermijn verlaagd, dus minder risico als er geherfinancierd moet worden. Prima wat mij betreft.quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Of ze doen het als Bartje van Pulsar CCF project 42412 (dec 22 10% & jan 23 10%), zien of er jan 24 nog wat komt?quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Hmmm, het is natuurlijk wel zo dat in dat geval de 2e hypotheek op het woonhuis een relatief groter deel van de resterende cf lening afdekt. Die verhouding gaat bij verkoop van 29% naar 52%. Daar komt de 1e hypotheek op de begane grond nog bij.quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Loopt niet hard. Ben ook niet zo enthousiast. Met name niet over de hoogte van de aflossing bij verkoop van de dan afgesplitste bovenwoning.
Ik vind die LTV zoals MAX die berekent wel erg creatief:quote:Op dinsdag 12 december 2023 20:40 schreef Aster1X het volgende:
Mijn eerste Corbelo project van MCF heeft een bod op de veiling gehad. MCF vraagt investeerders om akkoord (= hun advies) of later opnieuw veilen. Bod (waar de kosten nog vanaf moeten) is ongeveer helft van het oorspronkelijke leenbedrag (had LTV van 87%). Ik weet dat de huizenmarkt het in Engeland niet heel best doet maar meer dan halveren binnen 2 jaar is overdreven. Zou een kennis van onze Ch***** Smith (of een kennis van Fe*** Berkhout) hem nu voor een prikkie kopen en er met de winst vandoor gaan? Of denk ik nu te slecht? Project gestart in april 22 en heeft slechts 1 maand rente betaald.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. (is vandaag ook een stemmingsverzoek over gekomen):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aankoop pand 80.500
Renovatie 50.500
Legal costs 4.000
Totaal 135.000 (gefunde bedrag)
Er werd een hypotheek gevestigd van 175.500, zijnde het laagste getal van:
(A) Leenbedrag plus 2 jaar rente 10% plus 10% executie kosten (135.000 * 130% = 175.500) en
(B) Destijds afgesproken verkoopprijs (213.500)
LTV volgens MAX methode wordt dan 135.000 / 175.500 = 76.92%
Terwijl m.i. direct na funding de LTV eerder 135.000 / 80.500 = 168% zou moeten zijn.
Hadden ze de moeite genomen iets van een bouwdepot te regelen, dan had je nog kunnen uitkomen op een LTV van rond de 100%.
De staat van de diverse Corbelo pandjes is ook verschillend, van "klaar met renoveren en al verhuurd" tot "we moeten er nog aan beginnen".
Doordat de renovatiekosten al verrekend zitten in de "waarde" van het pand, ongeacht of die renovatie al gerealiseerd is, vertekent dit wel de waardaling zoals die ervaren wordt. Eigenlijk moet je uitgaan van de aanschafprijs vermeerderd met de werkelijk gemaakte renovatiekosten voor de bepaling van de waardedaling van het pand.
Overigens voor dit project geldt dat de hoogste bieding op de veiling iets beneden het streefverdrag ligt en ongeveer de helft is van het oorspronkelijk leenbedrag.
De status van het pand werd indertijd omschreven als:
Er is aan renovatie van het pand begonnen, dit is echter niet volbracht. Herstelwerkzaamheden en onderhoud zijn nodig om het pand verhuurbaar te maken.
Aangezien uit deze beschrijving niet is af te leiden of de renovatie voor 10% of 90% gereed is, is het ook lastig iets over de waardedaling van het pand te zeggen.
[ Bericht 3% gewijzigd door delcielo op 12-12-2023 23:49:05 (Spoiler tag toegevoegd) ]
Ik accepteer de biedingen maar van Corbelo, de huizenmarkt in Engeland lijkt het niet erg goed te doen en ik wil graag de projecten bij Max z.s.m. afsluiten. Er zijn in ieder geval nog een paar leningnemers die van plan zijn om af te lossen met de volledige rente. Hopelijk is het totale verlies daarmee te overzien.quote:Op dinsdag 12 december 2023 20:40 schreef Aster1X het volgende:
Mijn eerste Corbelo project van MCF heeft een bod op de veiling gehad. MCF vraagt investeerders om akkoord (= hun advies) of later opnieuw veilen. Bod (waar de kosten nog vanaf moeten) is ongeveer helft van het oorspronkelijke leenbedrag (had LTV van 87%). Ik weet dat de huizenmarkt het in Engeland niet heel best doet maar meer dan halveren binnen 2 jaar is overdreven. Zou een kennis van onze Ch***** Smith (of een kennis van Fe*** Berkhout) hem nu voor een prikkie kopen en er met de winst vandoor gaan? Of denk ik nu te slecht? Project gestart in april 22 en heeft slechts 1 maand rente betaald.
Bijzonder weer, de status kunnen ze toch gewoon per mail delen en dan ook vertellen dat ze alvast een gedeelde uitbetalen onder het mom van verlate rentetermijn... of kan het systeem van Max ook geen rentetermijnen betalen?quote:Op woensdag 13 december 2023 09:04 schreef Red_arrow het volgende:
[..]
Ook zou ik graag zien wat de status is van de huurinkomsten (en deze ook z.s.m. ontvangen) van enkele Corbelo panden. Maar volgens Max is dit nog moeilijk te realiseren en moeten we wachten voordat dit technisch mogelijk is. Laten we hopen dat dit goed geregeld is dat het geld ook echt voor de investeerder is.
Oftewel ze willen het geld houden om de uitwinningskosten mee te kunnen financieren.quote:Op woensdag 13 december 2023 09:44 schreef Red_arrow het volgende:
Er zouden al minimaal 4 maanden huur binnen gekomen moeten zijn, dat moet na aftrek kosten van de beheerders toch ruim voldoende moeten zijn voor één of meerdere rentebetalingen. Voor degene die erin zitten, het gaat over project 696555. Projecten 696526 en 696570 worden beiden ook verhuurd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cafe Oo*terl*ng
Misschien moet hij eerst eens wat van de oude voorraad verkopen. Er ligt genoeg volgens de cijfers. Of zou daar een hoop onverkoopbare ouwe meuk bij zittenquote:Op woensdag 13 december 2023 12:40 schreef Tjalala het volgende:
CCF: Renoir-Parts B.V. met gedeeltelijke dekking dmv 2de hypotheek op woonhuis
Er wordt een lineaire lening van ¤ 165.000,- verstrekt met een looptijd van 48 maanden en een vaste rente van 8,5% per jaar.
Basis meegenomen. Die kwestie met die andere franchisenemer die er een potje van maakte hebben ze ook netjes opgelost. Al heeft dat natuurlijk wel een gaatje in hun reserves geslagen.quote:Op woensdag 13 december 2023 11:55 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Linkje Backwerk metro Rotterdam.
https://www.collincrowdfu(...)28b1316d02d5bf9dea1e
Jammer dat ze niet aangeven welk het aan te kopen object is. Projecten in mijn streek zijn al zeldzaam genoeg.quote:Op woensdag 13 december 2023 14:24 schreef Tjalala het volgende:
CCF Kadri Sogukcesme en Sahide Sogukcesme
2x 2de hypotheek die dekkend zouden zijn.
Kadri is een bestaande klant van Collin met twee eerdere crowdfundcampagnes waarvan er 1 inmiddels is afgelost. Hij heeft reeds een vastgoedportefeuille opgebouwd. Hij gaat nu een pand net over de grens in Duitsland aankopen.
Je kan natuurlijk altijd nog de vraag aan Collin stellen.quote:Op woensdag 13 december 2023 14:42 schreef Bieselke het volgende:
[..]
Jammer dat ze niet aangeven welk het aan te kopen object is. Projecten in mijn streek zijn al zeldzaam genoeg.
Eenzelfde mail ook over 4 andere Corbelo projecten (hoogste bod onder minimum). Dit was ongeveer het scenario wat te verwachten was, ik vind het eigenlijk nog meevallen mits het allemaal doorgaat, dat moet ik eerst nog maar zien gelet op eerdere ervaringen. Omdat de biedingen niet heel veel lager zijn dan de tax waarde is er denk ik geen sprake van voor een prikkie kopen door wie dan ook (had overigens wel gekund).quote:Op dinsdag 12 december 2023 20:40 schreef Aster1X het volgende:
[ Bericht 0% gewijzigd door Jaco078 op 14-12-2023 00:45:56 ]
quote:Op woensdag 13 december 2023 22:29 schreef Jaco078 het volgende:
Innercircle WVJG
Materiele 2e hypotheek en volledige aflossing in 48 maanden.Wat een onduidelijk verhaal. Bij de ltv wordt gerekend met een lening van 35k, terwijl er 55k wordt geleend.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Financiering moet binnen week rond zijn. Sympathiek verhaal, maar totaal onduidelijk wat er nu wordt afgelost. Ook geen EBI of taxatie gevonden.
Ik zag het ook. Blijft nog wel materieel gedekt steeds.quote:Op woensdag 13 december 2023 23:22 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Wat een onduidelijk verhaal. Bij de ltv wordt gerekend met een lening van 35k, terwijl er 55k wordt geleend.
quote:Op woensdag 13 december 2023 23:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Nog een innercircle WvjG
1e hypotheek bedrijfspand met halvering feeIk ben hier goed bekend. Is wel een begrip in het dorp. Aan 1 van de twee doorgaande wegen in het dorp.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Financiering moet binnen week rond zijn. Sympathiek verhaal, maar totaal onduidelijk wat er nu wordt afgelost. Ook een EBI of taxatie gevonden.
Streetview:
https://www.google.nl/map(...)2F1tf9mgjl?entry=ttu
Lijkt wel iets op project Weesper Boekhandel, in meerdere opzichten.... Denk dat deze beter zal verlopen 😉quote:Op woensdag 13 december 2023 23:29 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Ik ben hier goed bekend. Is wel een begrip in het dorp. Aan 1 van de twee doorgaande wegen in het dorp.
Streetview:
Ik zit in haar 1e project maar nog geen linkje gezien. Wel een hoop geld voor een kleine garage, zal wel geen auto in worden gestald voor 450 euro/mnd.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:02 schreef impact9 het volgende:
Linkje CG de Kool zou nog welkom zijn. Iemand die mogelijk in project 1 van mevr. zit?
quote:Op woensdag 13 december 2023 22:29 schreef Jaco078 het volgende:
Innercircle WVJG
Materiele 2e hypotheek en volledige aflossing in 48 maanden.Nog 10 ruggen te gaan. Had deze al wel vol verwacht ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet
Ja die shit welquote:Op donderdag 14 december 2023 12:19 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Wel een linkje voor Kadri Sogukcesme en Sahide Sogukcesme.
https://www.collincrowdfu(...)778a7a5a586c86b4fda9
quote:Op woensdag 13 december 2023 10:34 schreef Stormbier het volgende:
Deze ziet er mijn inziens wel goed uit, maar de eerste vraag die in me opkomt is waarom niet financieren via HCN tegen waarschijnlijk lagere rente en minder zekerheden? Niet door de keuring gekomen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cafe Oo*terl*ng
quote:De uitslag van de stemronde op basis van de ontvangen respons is als volgt:
Percentage eens: 94.49%
Percentage oneens: 5.51%
Inmiddels zijn de akten in het kader van de wijziging getekend. De termijn van december hebben wij zojuist pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven
Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
Deze is toch ook “gewoon” binnen 2 dagen volgeschreven, dat is op dit moment niet buitengewoon lang voor zo’n groot project. Alleen de hele kleintjes zijn nog binnen mum van tijd vol.quote:Op maandag 11 december 2023 16:21 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De investeerders vinden deze niet heel erg interessant. Project zit niet in 1x vol. Ik ga ook niet investeren. Er zitten teveel haakjes aan het project.
Hierover is geen mail naar de investeerders gegaan toch?quote:Op donderdag 14 december 2023 13:47 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nog 10 ruggen te gaan. Had deze al wel vol verwacht ?
Dat had ik ook wel verwacht toen ik hem vanochtend vlug doornam. Maar geen tijd gehad om wvjg de vraag te stellen wanneer er betaald moet worden... iets met box 3. Dat andere project loopt trouwens beter door dan ik had verwacht.quote:Op donderdag 14 december 2023 13:47 schreef obligataire het volgende:
[..]
Nog 10 ruggen te gaan. Had deze al wel vol verwacht ?
Bijzonder en ik denk wel een goed teken dat het hele rijtje winkels al sinds 2009 onveranderd is.quote:Op woensdag 13 december 2023 23:29 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Ik ben hier goed bekend. Is wel een begrip in het dorp. Aan 1 van de twee doorgaande wegen in het dorp.
Streetview:
quote:Op donderdag 14 december 2023 19:11 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Camping in Lemmer, 8%, 30 mnd, 1e hyp maar 2e rangs na eerdere investeerders. Ik zit al in de eerste dus laat deze ronde aan mij voorbijgaan. Linkje:Precies, als ik deze dubbel had willen hebben, dan had ik bij de eerste ronde wel dubbel ingeschreven tegen optimale zekerheid.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet
quote:Op woensdag 13 december 2023 10:34 schreef Stormbier het volgende:
heb een keer zaken met deze man gedaan en kwam toen zijn afspraken niet na. Mijn type ondernemer is het niet en ik doe niet mee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cafe Oo*terl*ng
Het is nu wel 1% meer rente. Dat kan het voor sommige mensen mogelijk wel interessant maken.quote:Op donderdag 14 december 2023 22:23 schreef obligataire het volgende:
[..]
Precies, als ik deze dubbel had willen hebben, dan had ik bij de eerste ronde wel dubbel ingeschreven tegen optimale zekerheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De zekerheden vanuit deze zaak zijn dus weg.
Na 1 dag al aanpassingenquote:Op woensdag 13 december 2023 12:40 schreef Tjalala het volgende:
CCF: Renoir-Parts B.V. met gedeeltelijke dekking dmv 2de hypotheek op woonhuis
Er wordt een lineaire lening van ¤ 165.000,- verstrekt met een looptijd van 48 maanden en een vaste rente van 8,5% per jaar.
quote:14 december jl. is de crowdfunding van Renoir-Parts B.V. live gegaan. Dit heeft nog niet geleid tot een volledige funding van het initiële streefbedrag van ¤ 165.000,-. We zijn daarop in overleg gegaan met de klant. Dit heeft geresulteerd tot de volgende wijzigingen:
- De rente wordt verhoogd van 8,5% naar 9,5% per jaar;
- De hoofdsom is gewijzigd van ¤ 165.000,- naar ¤ 110.000,-
Wat een haast, krijg dan het gevoeld dat die ineens een grote aanslag heeft gekregen van de belastingdienst en in hoge nood zit voor wat cash.quote:
quote:Op vrijdag 15 december 2023 17:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Collin strooit met linkjes de laatste tijd.
Autobedrijf, 8%, 48 mnd, 1e hyp op bedrijfspand.Alarmbellen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze lijken ook wel te moeten, 4 openstaande investeringskansen op dit moment waarvan 3 een Collin credit score hebben van goed. Ondanks de linkjes en de eventuele FOMO bij livegang gaat het niet zo snel op dit moment. Daarnaast ook nog 5 projecten aangekondigd.quote:Op vrijdag 15 december 2023 17:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Collin strooit met linkjes de laatste tijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet
Laatste betaling was augustus 2019quote:Update december 2023
Naar aanleiding van de verstuurde default letter, is Eclof met een nieuw voorstel gekomen: terugbetalingen starten over 12 maanden en vervolgens aflossingen in 8 gelijke delen. Een soortgelijk voorstel hebben we eerder ontvangen. Het lijkt weinig zinvol om over een 'beter' schema te gaan onderhandelen, gezien de financiële situatie van deze partner. We zullen er evenwel alles aan doen om het nog openstaande bedrag terug te krijgen, in principe op basis van het hierboven genoemde schema, maar volgens de regels die AFM hanteert, kunnen we het bedrag als een afschrijving beschouwen (en hoeft u het dus ook niet op te geven bij de belastingdienst).
Kun je daar iets meer over zeggen? Het project ziet er qua cijfers nog niet zo verkeerd uit.quote:
quote:Op zaterdag 16 december 2023 12:44 schreef obligataire het volgende:
Collin pakt nog steeds door bij Proc**ede Holding. Een lening uit 2016 en de problemen begonnen in 2017. Het gaat hier om een (waarschijnlijk) zeer intelligente welbespraakte man die telkens met een mengelmoes van leugens en valse beloften Collin aan het lijntje houdt en executie van zijn woning weet te voorkomen. Blijkbaar is een schuilplek bij Iriszorg of het Leger des Heils hem te min dus is er nu weer een nieuwe regeling gesloten. Uiteindelijk komen we er wel. De aanhouder wint
Ze hengelen in ieder geval weer incassokosten binnen en tot nu toe heb ik nog maar weinig vernomen over hoe de investeerders worden gecompenseerd voor de vier jaar vertraging op de aflossing. Wéér weet de lening nemer een executieverkoop te voorkomen, maar iets in mij zegt dat het restant van de lening niet zonder slag of stoot zal binnenkomen. Ik ben er nog niet uit of ik het een compliment waard vind hoe CCF hiermee omgaat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is al even geleden, zelfs nooit rente betaald sinds die tijd? Want daar wordt niet over gesproken in de gedeelde update.quote:Op zaterdag 16 december 2023 12:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Ondertussen bij lendahand.
[..]
Laatste betaling was augustus 2019
nee klopt. 0,0 betaald, maar ze houden er vertrouwen in.quote:Op zaterdag 16 december 2023 13:27 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Dat is al even geleden, zelfs nooit rente betaald sinds die tijd? Want daar wordt niet over gesproken in de gedeelde update.
Dan is het al heel wat dat ze delen dat het voor de belastingdienst al geen waarde meer heeft.quote:Op zaterdag 16 december 2023 13:33 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
nee klopt. 0,0 betaald, maar ze houden er vertrouwen in.
Ach je kan het altijd nog voor de belasting aftrekken als schenking aan een goed doel.😀quote:Op zaterdag 16 december 2023 13:38 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Dan is het al heel wat dat ze delen dat het voor de belastingdienst al geen waarde meer heeft.
Langzaam werken na een totale afboeking zonder verdere actie van hun?
Ik zie investeren in Lendahand en PlusPlus ook meer als goed doel. De belastingdienst ziet het anders. Dus per saldo is de opbrengst negatief. Gelukkig zijn er andere platforms die dit weer ruimschoots goedmaken.quote:Op zondag 17 december 2023 08:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Ach je kan het altijd nog voor de belasting aftrekken als schenking aan een goed doel.😀
quote:Op zondag 17 december 2023 08:50 schreef Ron1986 het volgende:
Linkje GvE vastgoed 2de hypotheek 68% LTV en HA, 7% rente 48 maandenLtv is 100%. Huidige waarde is 540kSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welkom, hopelijk zien we meer posts van je in de toekomst.quote:Op zondag 17 december 2023 10:17 schreef Erinco71 het volgende:
Ik realiseer me dat ik voor het eerst wat post. Dus even voorstellen: ik lees al een tijdje mee, doe mee aan de flesjes wijn aan het einde van het seizoen (als dank voor alle linkjes) en loop veelal tegen dezelfde probleempjes aan. Heb 300+ lopende investeringen bij verschillende platforms. KOM aan het afbouwen (nog twee te gaan), probleem dossiers bij GVE, maar gelukkig nooit in MAX getrapt. Bij CC,CRE,WvjG,SIG,Investor en HCF nog geen defaults, ondanks dat ik bij CC bijna Diamant heb.
quote:Op zondag 10 december 2023 13:15 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat jij hier project 'herontwikkeling Bussum' bedoelt. Ik heb GVE daar een paar weekjes terug een mail over gestuurd. Ik heb aangegeven dat als iemand wil verlengen, dat dan op z'n minst de rente netjes moet worden doorbetaald. En als dit niet gebeurt dat er dan wat mij betreft spoedig naar harde invorderingsmaatregelen moet worden overgegaan. Ik kreeg op 27/11 dit antwoord:Nog niets gehoord van GVE, maar het betaalschema is wel aangepast. Het lijkt op dat de onderneemster met terugwerkende kracht rente gaat betalen. De hogere rente verdampt wel weer gelijk nu er drie maanden niet betaald is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.GVE is voor mij een waardeloos platform geworden. Oók daar doe ik niks meer. Ik had het i.v.m. spreiding van risico graag anders gezien, maar hun prestaties zijn gewoon onder de maat.
Inderdaad bedoel ik CCF.quote:Op zondag 17 december 2023 10:27 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Welkom, hopelijk zien we meer posts van je in de toekomst.
Ik denk dat je met CC Collin Crowdfund(CCF) bedoeld. Aangezien CC staat voor Capital Circle.
Van wat ik uit de fusiebrief van OPC begrepen heb is het in Duitsland de gewoonte dat de leningnemer alle kosten op zich neemt. Ik verwacht dus dat CRE in elk geval voor Duitse projecten ook in de toekomst geen kosten aan ons crowdfunders zal rekenen.quote:Op zondag 17 december 2023 11:41 schreef InVestEerder het volgende:
Ik ben benieuwd of het zo zal blijven dat relatief veel projecten bij hen 'vrij van eenmalige bemiddelingskosten' zijn. Maar eerlijk gezegd vrees ik voor ons dat dit voordeel zal gaan sneuvelen.
Er was inderdaad geen deadline voor de betaling van het juridisch traject en ik kon er ook niet uithalen of je nu wel of niet meedeelde in de eventuele opbrengst als je niet inlegde. Ik heb ook (nog) niet ingelegd voor de procedure. Er staat alleen dat de kosten eerst worden vergoed:quote:Op zaterdag 16 december 2023 12:16 schreef Groepfunder het volgende:
Op 20 november heeft MAX investeerders in projectnummer #657476 gevraagd geld in te leggen i.v.m. een juridische procedure tegen de leningnemer. De kosten bedragen 8,91% van de geïnvesteerde geldsom. Er is geen deadline voor de betaling gegeven. Eenmaal ingelogd blijkt het betaalverzoek niet in de updates te staan. Het laatste bericht (8/11) is een aankondiging van een rentebetaling en een aankondiging van een mogelijke stemming. Ik voel geen behoefte om uit te zoeken hoe het zit. Het bevestigt mijn gevoel dat ik mij de kosten voor een juridische procedure kan besparen. Ik schrijf de paar duizend euro die ik via MAX heb geïnvesteerd in m’n hoofd opnieuw af. Ik denk aan de hoogtijdagen van het platform, toen sommigen tienduizenden euro’s tegelijk in één project hebben gestoken. Aan de medewerkers die zelf ook investeerden. En aan mezelf. Wat heb ik de risico’s slecht ingeschat. Ik wens jullie een goed weekend.
Dat er veel onduidelijkheid is klopt maar er is wel degelijk enig onderpand nl de grondschuld. Daarnaast is er de persoonlijke garantie die inderdaad waarschijnlijk weinig voorstelt. 2 parallelle procedures dus. Het lijkt mij de inleg van ruim 8% van het investeringsbedrag wel waardquote:Op maandag 18 december 2023 09:09 schreef Red_arrow het volgende:
[..]
Er was inderdaad geen deadline voor de betaling van het juridisch traject en ik kon er ook niet uithalen of je nu wel of niet meedeelde in de eventuele opbrengst als je niet inlegde. Ik heb ook (nog) niet ingelegd voor de procedure. Er staat alleen dat de kosten eerst worden vergoed:
4. Wanneer (eventuele) opbrengsten uitgekeerd kunnen worden aan de beleggers, zullen allereerst de kosten vergoed worden die beleggers hebben gemaakt voor de juridische procedure. Hetgeen overblijft, wordt naar rato van inleg van alle beleggers terugbetaald.
Op dit moment is er ook niet te zien wat onze kansen zijn. We weten niets van deze man, vermoedelijk is er niets te halen, anders had hij de rente wel voldaan lijkt mij. Er was geen onderpand van dit project voor ons volgens mij, de bank had 1.6 miljoen beschikbaar gesteld voor de bouw.
Het is (en blijft) in de basis vrij eenvoudig: de geldgevers hebben een vordering (en zekerheden) op basis daarvan wordt in geld opgeeist. Bij het uitwinnen van de zekerheden (of dat nu ha, hypotheek, inventaris, voorraden etc. is) wordt er door een ieder naar rato van oorspronkelijke inleg meegedeeld in het netto resultaat (due na aftrek van invcassokosten). Als er extra is ingelegd voor de financiering van de procedure(s) zijn dat primair gewoon kosten die normaal (net als andere incassokosten) als eerste worden betaald. Zodra de kosten zijn voldaan deelt een ieder normaal naar rato van oorspronkelijke inleg mee. In feite niet anders dan wanneer het platform de kosten van een procedure of incasso traject zelf financiert (of bijvoorbeeld zoals bij gve via het incassobureau wat daarvoor kosten rekent en als eerste wordt betaald). Nu willen/kunnen ze dat niet zelf en laten ze dat de investeerders dat (deels) doen. Het kan niet zo zijn dat investeeders die geld inleggen voor het proces een grotere deel van de zekerheden krijgen uitgekeerd dan de investeerders die niet meedoen.quote:Op maandag 18 december 2023 09:09 schreef Red_arrow het volgende:
Er was inderdaad geen deadline voor de betaling van het juridisch traject en ik kon er ook niet uithalen of je nu wel of niet meedeelde in de eventuele opbrengst als je niet inlegde. Ik heb ook (nog) niet ingelegd voor de procedure. Er staat alleen dat de kosten eerst worden vergoed:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |