abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211563975
Nieuwe HCN:

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Anne&Max boutique hotel & restaurant Utrecht. Op dit project wordt 8.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

Maandag 11 december om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
  zaterdag 9 december 2023 @ 15:31:43 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211565285
quote:
0s.gif Op vrijdag
[quote]0s.gif [b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2696188/4/50#p211553445]vrijdag 8 december 2023 12:08
schreef dyna18 het volgende:

Het verbaasd met trouwens dat projecten nog best goed lopen in de laatste maand van het jaar. Je zou denken dat met de nieuwe belastingregels veel meer mensen niet hun geld in een beleggingscategorie stoppen. Dat kost je namelijk geld door de hogere belasting. (tenzij je zakelijk investeert).
Of je grondslag sparen en beleggen is lager dan 57k of 114k met partner. Boven die grens moet je je uberhaupt afvragen of crowdfunding nog wel interessant is. Met de fee en VRH verrekend is het netto rendement misschien een fractie hoger dan een deposito, maar met wat defaults is dat snel niet meer het geval.

Raisin referral heb ik voor je maar je bent volgens mij al voorzien. Net eerste 1-jaars deposito uitgekeerd gekregen, werkt prima.

[ Bericht 15% gewijzigd door leolinedance op 09-12-2023 15:45:38 ]
pi_211565441
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 15:31 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Of je grondslag sparen en beleggen is lager dan 57k of 114k met partner. Boven die grens moet je je uberhaupt afvragen of crowdfunding nog wel interessant is. Met de fee en VRH verrekend is het netto rendement misschien een fractie hoger dan een deposito, maar met wat defaults is dat snel niet meer het geval.

Raisin referral heb ik voor je maar je bent volgens mij al voorzien. Net eerste 1-jaars deposito uitgekeerd gekregen, werkt prima.
Die logica, of CF dan nog interessant is, snap ik dan weer niet. Volgens mij geld voor alle vermogens groepen dat het belangrijk is om risico spreiding te doen. CF is voor mij een stabiele cashflow generator: maandelijks een x bedrag aan rente inkomsten (stabiele factor), en maandelijks aflossingen (iets minder stabiel, maar wel redelijk betrouwbaar bij voldoende lopende projecten).
Mede hierdoor houdt ik slechts een beperkte hoeveelheid cash achter de hand voor noodgevallen: als dit nood buffertje aangesproken moet worden, is die zo weer bijgevuld door even geen CF projecten meer mee te nemen. Hoef daar geen aandelen voor te verkopen die ik niet zou willen verkopen.
  zaterdag 9 december 2023 @ 16:05:35 #179
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211565538
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 15:53 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Die logica, of CF dan nog interessant is, snap ik dan weer niet. Volgens mij geld voor alle vermogens groepen dat het belangrijk is om risico spreiding te doen. CF is voor mij een stabiele cashflow generator: maandelijks een x bedrag aan rente inkomsten (stabiele factor), en maandelijks aflossingen (iets minder stabiel, maar wel redelijk betrouwbaar bij voldoende lopende projecten).
Mede hierdoor houdt ik slechts een beperkte hoeveelheid cash achter de hand voor noodgevallen: als dit nood buffertje aangesproken moet worden, is die zo weer bijgevuld door even geen CF projecten meer mee te nemen. Hoef daar geen aandelen voor te verkopen die ik niet zou willen verkopen.
Het risico moet passend zijn bij het geboden rendement. Boven genoemde bedragen ga je meer belasting betalen over crowdfunding dan over spaartegoeden. Daarmee wordt sparen dus interessanter.
pi_211566168
Het is fijn om je investeringen te spreiden en een goede mix te hebben.
Een aantal voordelen van CF is:
Lange termijn investeringen met vaste rente.
Investering in vastgoed met hypothecaire zekerheid (weinig andere mogelijkheden om dat te krijgen voor lage bedragen).
Maandelijkse rentebetaling.
Feel good factor om ondernemers te helpen hun dromen te verwezenlijken.

Er zijn vast wel een aantal deposito's die dit ook bieden, maar wil niet al mijn eieren in hetzelfde mandje hebben liggen.

Uiteindelijk kies er voor om een mix te hebben in verschillende categorieën. Waarbij er inderdaad wel oog moet blijven voor risico vs opbrengst.
pi_211567214
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 23:13 schreef dyna18 het volgende:
Op het moment dat je nu geld in een investering stopt weet je zeker dat je daar het hoge box3 tarief voor betaald. Dat is zelfs hoger dan je nog deze maand aan rendement haalt, dus je betaald op dat moment meer dan je ontvangen hebt, waardoor het geld kost.
Tja, of je vindt of deze stelling klopt of niet is denk ik grotendeels een kwestie van hoe je er naar kijkt :)
pi_211573922
Een voorbeeld hoe stroperig de procedures van gve kunnen zijn
• project moet op 27-10-23 een aflossingsvrije lening aflossen. Dit lukt niet.
• op 2-11-23 ontvangen we van gve een bericht dat het project verlengd zal worden met zes maanden tegen een hogere rentevergoeding.
• op 10-12-23 is er nog niets geregeld over de verlenging en is in de tussentijd ook geen rente vergoed. Laatste betaling is van 19-09-23

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 10-12-2023 13:45:15 ]
  zondag 10 december 2023 @ 13:15:00 #183
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_211574261
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:
• op 2-11-23 ontvangen we van gve een bericht dat het project verlengd zal worden met zes maanden tegen een hogere rentevergoeding.
• op 10-12-23 is er nog niets geregeld over de verlening en is in de tussentijd ook geen rente vergoed. Laatste betaling is van 19-09-23
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat jij hier project 'herontwikkeling Bussum' bedoelt. Ik heb GVE daar een paar weekjes terug een mail over gestuurd. Ik heb aangegeven dat als iemand wil verlengen, dat dan op z'n minst de rente netjes moet worden doorbetaald. En als dit niet gebeurt dat er dan wat mij betreft spoedig naar harde invorderingsmaatregelen moet worden overgegaan. Ik kreeg op 27/11 dit antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GVE is voor mij een waardeloos platform geworden. Oók daar doe ik niks meer. Ik had het i.v.m. spreiding van risico graag anders gezien, maar hun prestaties zijn gewoon onder de maat.
pi_211574679
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 12:30 schreef KrekelJapie het volgende:
• op 10-12-23 is er nog niets geregeld over de verlenging en is in de tussentijd ook geen rente vergoed. Laatste betaling is van 19-09-23
Als reactie op mijn vraag bij een ander project over het nakomen van een betalingsregeling (waar inmiddels een aantal termijnen beschikbaar zouden moeten zijn als de regeling netjes zou worden nagekomen) kreeg ik na wat vertraging en herhaling als reactie dat de afdeling beheer onderbezet is en dat ze ook afhankelijk zijn van de betalingen en informatieverstrekking van het incassobureau (hoezo, gve is toch opdrachtgever en bepaalt dan toch ook hoe en wat etc., of kijken ze alleen lijdzaam toe?) en dat de kans groot is dat er binnenkort weer een betaling kan plaatsvinden. Het is toch de omgekeerde wereld dat een platform de investeerders gewoon niet gewoon van actuele informatie kan voorzien en zich zo afhankelijk van de externe incassopartij opstelt? Dan kan ik maar 1 conclusie trekken: ze zien het als een kostenpost en besteden er geen (of in elk geval zo weinig mogelijk) aandacht meer aan, jammer!
pi_211574771
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 14:08 schreef tnhb het volgende:

[..]
Als reactie op mijn vraag bij een ander project over het nakomen van een betalingsregeling (waar inmiddels een aantal termijnen beschikbaar zouden moeten zijn als de regeling netjes zou worden nagekomen) kreeg ik na wat vertraging en herhaling als reactie dat de afdeling beheer onderbezet is en dat ze ook afhankelijk zijn van de betalingen en informatieverstrekking van het incassobureau (hoezo, gve is toch opdrachtgever en bepaalt dan toch ook hoe en wat etc., of kijken ze alleen lijdzaam toe?) en dat de kans groot is dat er binnenkort weer een betaling kan plaatsvinden. Het is toch de omgekeerde wereld dat een platform de investeerders gewoon niet gewoon van actuele informatie kan voorzien en zich zo afhankelijk van de externe incassopartij opstelt? Dan kan ik maar 1 conclusie trekken: ze zien het als een kostenpost en besteden er geen (of in elk geval zo weinig mogelijk) aandacht meer aan, jammer!
Je zou haast wat melden gaan bij de AFM als ze er zo'n potje van maken. Ze zullen voor de vergunning echt wel procedures hebben en die zullen ze toch echt wel zelf moeten volgen.
  zondag 10 december 2023 @ 14:25:43 #186
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_211574775
Het lijkt er dus op dat we GVE wellicht ook beter kunnen gaan mijden -O- Net als KOM..

Wat zijn de betere platforms volgens jullie? Ik ben wel tevreden over CCF, maar nog niet zo'n lange ervaring opgebouwd.
pi_211574898
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 14:25 schreef leolinedance het volgende:
Wat zijn de betere platforms volgens jullie? Ik ben wel tevreden over CCF, maar nog niet zo'n lange ervaring opgebouwd.
Persoonlijk investeer ik op dit moment echt alleen nog maar bij HCN en NLI. In mijn ogen de enige 2 platforms zijn die zich bewezen hebben met een goede historische trackrecord van behaalde nettorendementen voor investeerders (dus na kosten en afschrijvingen).

Daarnaast zijn voor zover ik weet CCF en SIG ook goede betrouwbare platforms, maar voor mij persoonlijk simpelweg niet interessant vanwege te lage geboden rente en/of te hoge afschrijvingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door JP01 op 10-12-2023 14:58:10 ]
pi_211574966
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 14:25 schreef leolinedance het volgende:
Het lijkt er dus op dat we GVE wellicht ook beter kunnen gaan mijden -O- Net als KOM..

Naast CCF ben ik ook heel tevreden over HCN en eigenlijk wel meer dan over CCF. Bij HCN heb ik meer projecten en een groter bedrag uitstaan maar minder probleem projecten (tot nu toe 1 en bij CCF een handjevol).
pi_211575739
Ik zie dat jullie erg positief zijn over HCN! Ik heb daar nog nooit geïnvesteerd, vooral omdat ik het idee heb dat er zelden (nooit?) een hypothecaire zekerheid aan vast zit. Hoe kan het dan dat het gemiddelde rendement wel goed is, terwijl er in theorie een vrij hoog risico is?
gr gr
pi_211575859
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2023 16:05 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik zie dat jullie erg positief zijn over HCN! Ik heb daar nog nooit geïnvesteerd, vooral omdat ik het idee heb dat er zelden (nooit?) een hypothecaire zekerheid aan vast zit. Hoe kan het dan dat het gemiddelde rendement wel goed is, terwijl er in theorie een vrij hoog risico is?
Bij HCN is er inderdaad zelden een hypothecaire zekerheid (er zijn er wel enkele). Maar ik denk dat degenen achter het platform de aangeboden projecten goed kunnen beoordelen en dat de selectie aan de poort erg streng is. En mocht het toch eens mis gaan, dat er een goede recovery is. Ik heb nu in totaal 69 projecten daar en tot nu toe slechts 1 project met problemen. T.o.v. Collin 54 projecten en 4 probleem projecten/defaults (misschien 5, als is daar de achterstand van 3 maanden al naar slechts 1 maand gegaan). Moet wel zeggen dat die Collin probleem proejcten allemaal uit mijn begin periode daar zijn, met vaak geen of maar deels hypothecaire zekerheid. De later Collin projecten hebben wel betere zekerheden.

Mijn gemiddelde netto rendement bij HCN ligt rond de 7%, aanzienlijk hoger dan wat ik bij Collin heb, al wordt dat langzaam aan wel wat hoger.
pi_211580063
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 16:20 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Daar kan ik mijzelf wel bij aansluiten. Daarnaast wil ik nog aan toevoegen dat het zelden een goed idee is om primair vanuit de geboden zekerheden te beslissen of je wel of niet ergens in investeert. Een hypothecaire zekerheid is wel fijn, maar je loopt evengoed risico op een (wellicht minder groot) verlies. Nog los van het feit dat zo'n traject gerust meerdere jaren kan duren en je ook in dat geval afhankelijk bent van hoe goed een platform haar werk doet qua uitwinning.

Voor mij is veel belangrijker: hoeveel projecten komen bij een platform daadwerkelijk in de problemen. Want pas daarna worden de zekerheden relevant. Als je de (openbare) statistieken van HCN bekijkt, dan zie je bijv. dat ze vanaf 2014 (dus een trackercord van 10 jaar) 225 projecten hebben gehad met 5-sterren classificatie. Van deze 5-sterren projecten is er in die 10 jaar letterlijk op geen enkel project afgeschreven en is er op dit moment ook 0 verzuim. En dit gaat om meer dan de helft van alle gepubliceerde projecten, want veruit de meeste projecten krijgen die 5 sterren classificatie. Deze resultaten bewijzen voor mij dat ze bij HCN weten wat ze aan het doen zijn.

Natuurlijk loop je een risico om een groter gedeelte (tov. hypothecaire zekerheid) van je geld te verliezen als het wel fout gaat. Maar je totale risico moet je zien als: kans x potentieel verlies. Ik heb in die zin liever kwalitatief goede projecten met minder harde zekerheden, dan twijfelachtige projecten met betere zekerheden. En vooral: investeer bij een platform die daadwerkelijk goede recovery heeft en daar werk van maakt. Persoonlijk vind ik de afschrijvingen bij GvE, maar ook CCF onacceptabel hoog. Of dat door kwalitatief minder goede projecten komt, of door slechte recovery en uitwinning, of beide, dat laat ik in het midden.

Bij HCN heb ik eens een geval meegemaakt dat geldnemers kort na de start van de lening hun restaurant hebben verkocht en met het geld naar Israel zijn gevlucht. HCN heeft ze desondanks opgespoord, en (ongetwijfeld met de lokale hulp) voor gezorgd dat ze de afgesproken maandelijkse bedragen alsnog zijn gaan betalen. Ik denk dat een vergelijkbaar casus bij de meeste andere platforms simpelweg als oninbaar zijn zou afgeschreven.

[ Bericht 0% gewijzigd door JP01 op 11-12-2023 00:45:05 ]
pi_211580105
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2023 00:40 schreef JP01 het volgende:

[..]
Daar kan ik mijzelf wel bij aansluiten.
We lijken samen wel het promotieteam voor HCN.
pi_211580361
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 13:09 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe HCN:

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Anne&Max boutique hotel & restaurant Utrecht. Op dit project wordt 8.5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

Maandag 11 december om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
Investeringslink
https://horecacrowdfundin(...)73-aef2-02514755ab67
pi_211580738
quote:

[..]
Daar kan ik mijzelf wel bij aansluiten. Daarnaast wil ik nog aan toevoegen dat het zelden een goed idee is om primair vanuit de geboden zekerheden te beslissen of je wel of niet ergens in investeert. Een hypothecaire zekerheid is wel fijn, maar je loopt evengoed risico op een (wellicht minder groot) verlies. Nog los van het feit dat zo'n traject gerust meerdere jaren kan duren en je ook in dat geval afhankelijk bent van hoe goed een platform haar werk doet qua uitwinning.

Voor mij is veel belangrijker: hoeveel projecten komen bij een platform daadwerkelijk in de problemen. Want pas daarna worden de zekerheden relevant. Als je de (openbare) statistieken van HCN bekijkt, dan zie je bijv. dat ze vanaf 2014 (dus een trackercord van 10 jaar) 225 projecten hebben gehad met 5-sterren classificatie. Van deze 5-sterren projecten is er in die 10 jaar letterlijk op geen enkel project afgeschreven en is er op dit moment ook 0 verzuim. En dit gaat om meer dan de helft van alle gepubliceerde projecten, want veruit de meeste projecten krijgen die 5 sterren classificatie. Deze resultaten bewijzen voor mij dat ze bij HCN weten wat ze aan het doen zijn.

Natuurlijk loop je een risico om een groter gedeelte (tov. hypothecaire zekerheid) van je geld te verliezen als het wel fout gaat. Maar je totale risico moet je zien als: kans x potentieel verlies. Ik heb in die zin liever kwalitatief goede projecten met minder harde zekerheden, dan twijfelachtige projecten met betere zekerheden. En vooral: investeer bij een platform die daadwerkelijk goede recovery heeft en daar werk van maakt. Persoonlijk vind ik de afschrijvingen bij GvE, maar ook CCF onacceptabel hoog. Of dat door kwalitatief minder goede projecten komt, of door slechte recovery en uitwinning, of beide, dat laat ik in het midden.

Bij HCN heb ik eens een geval meegemaakt dat geldnemers kort na de start van de lening hun restaurant hebben verkocht en met het geld naar Israel zijn gevlucht. HCN heeft ze desondanks opgespoord, en (ongetwijfeld met de lokale hulp) voor gezorgd dat ze de afgesproken maandelijkse bedragen alsnog zijn gaan betalen. Ik denk dat een vergelijkbaar casus bij de meeste andere platforms simpelweg als oninbaar zijn zou afgeschreven.
Of het pannenkoeken tentje waarvan de eigenaar een doorstart wilde maken. En waarbij HCN er toch op aandrong dat meneer dan ook zijn privé vakantiewoningen maar even verkocht.
pi_211581675
quote:

[..]
Mee eens. Puur investeren op basis van hypothecaire zekerheid is als het schieten met hagel: je raakt altijd wat en het totale rendement zal altijd wel positief zijn tenzij de vastgoedmarkt compleet in zou zakken.

Daarbij is de ene hypotheek de andere niet: eerste of tweede hypotheek, commercieel vastgoed of woningen, betrouwbare taxatie of niet, courantheid van het vastgoed, daar zit ook een boel verschil in.

Zekerheid, maar dan in een wat andere betekenis, kun je ook ontlenen aan een goed trackrecord, een solide balans, goede reviews etcetera. Of zoals bij HCN de meerwaarde van het platform.
Pecunia non olet
pi_211581899
CCF Fo*t 1**8 B.V.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211582461
quote:
Als je de (openbare) statistieken van HCN bekijkt, dan zie je bijv. dat ze vanaf 2014 (dus een trackercord van 10 jaar) 225 projecten hebben gehad met 5-sterren classificatie. Van deze 5-sterren projecten is er in die 10 jaar letterlijk op geen enkel project afgeschreven en is er op dit moment ook 0 verzuim. En dit gaat om meer dan de helft van alle gepubliceerde projecten, want veruit de meeste projecten krijgen die 5 sterren classificatie. Deze resultaten bewijzen voor mij dat ze bij HCN weten wat ze aan het doen zijn.
5* project Family Breda Dr. Struyckenplein zit wel in heel zwaar weer. Voor mij wel een groot vraagteken of dit goed gaat komen. Los hiervan doet HCN het uiteraard veel beter dan gemiddeld. Zelfs projecten die op rand van omvallen staan hebben ze goed in beeld en kunnen voor faillissement meestal nog wel wat voor investeerders uithalen zoals verkoop pand of inventaris.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 11-12-2023 13:46:10 ]
pi_211582584
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2023 11:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
5* project Family Breda Dr. Struyckenplein zit wel in heel zwaar weer. Voor mij wel een groot vraagteken of dit goed gaat komen. Los hiervan doen ze het uiteraard veel betet dan gemiddeld. Zelfs projecten die op rand van omvallen staan hebben ze goed in beeld en kunnen voor faillissement meestal nog wel wat voor investeerders uithalen zoals verkoop pand of inventaris.
We gaan goed het verschil zien als we de afhandeling van de Family projecten van Capital Circle en HCN kunnen vergelijken.
pi_211582928
Wat vinden we van CCF/GvG? Ik hik er wat tegenaan dat die 4 panden alle verhuurd zijn....
Vergunningen zijn er nog niet. Lijkt me een traject waar nog heel veel mis kan gaan?
Pecunia non olet
pi_211585634
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 12:16 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van CCF/GvG? Ik hik er wat tegenaan dat die 4 panden alle verhuurd zijn....
Vergunningen zijn er nog niet. Lijkt me een traject waar nog heel veel mis kan gaan?
De investeerders vinden deze niet heel erg interessant. Project zit niet in 1x vol. Ik ga ook niet investeren. Er zitten teveel haakjes aan het project.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')