abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211441600
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Wat probeer je hier ni mee te zeggen red
quote:
11s.gif Op maandag 27 november 2023 10:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zou het weer een (s)links complot zijn ja?
Nee joh, veel makkelijker. Niet alles gelijk naar het belachelijke trekken.

Dit is al jaren bekend bij de redactie al daar. Die van strien is een onbelangrijk figuur en daarom is het van nieuwswaarde 0. Tot nrc pageclicks en aandacht kan genereren. Want ja, nrc blijft een commercieel bedrijf wat geld wil verdienen.
van strien wordt aangewezen voor een functie die wat meer aandacht krijgt, en nrc ziet zijn kans.

Niks complot, commercieel nadenken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Sport maandag 27 november 2023 @ 10:09:44 #202
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211441602
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Juist een reden om toch wel met de PVV te proberen toch? We kijken nu wel allemaal naar de PVV maar doen alsoff de VVD betrouwbaarheid uitstraalt is ook erg passé
Het is allemaal hetzelfde inderdaad.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 27 november 2023 @ 10:10:09 #203
8369 speknek
Another day another slay
pi_211441609
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 09:56 schreef Caland het volgende:

[..]
We checken het even op de lijst

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bingo.
Heerlijk. "Blad1" ook gewoon.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 27 november 2023 @ 10:11:41 #204
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211441621
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 10:08 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt. Hero was van de mislukte paleisrevolutie. Een van de fatsoenlijker PVV'ers.

Die kwam met een colonne aangereden om meer macht en inspraak te krijgen. Dat werd toen uiteindelijk afgewenteld. Volgens mij is hij later onder dubieuze omstandigheden om het leven gekomen bij een vliegtuigongeluk.
Haha, nee. Dat brievenbuspissen staat dan wel niet op zijn conto, maar genoeg andere dingen wél.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_211441624
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Juist een reden om toch wel met de PVV te proberen toch? We kijken nu wel allemaal naar de PVV maar doen alsoff de VVD betrouwbaarheid uitstraalt is ook erg passé
Of cda met zijn duistere dealtjes tussen ministers en leden. Of d66 die de wobverzoeken maar blijft traineren.
1947-2016
pi_211441625
quote:
7s.gif Op maandag 27 november 2023 10:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nou ja, zaken als mishandeling, stalking, bedreiging, racistische uitspraken etc. kunnen ook prima onder het gewone volk voorkomen.
Zie Twitter.
Die eerste 3 waren hoop ik toch wel naar buiten gekomen in de verkiezingstijd, al is het alleen maar dat hun slachtoffers dan wel hun vingers op zouden steken. Het 4e is het handelsmerk van de PVV, als je dat gaat uitsluiten blijft er geen PVV vertegenwoordiger meer over.

Maar je hebt gelijk dat iedereen niet werkgerelateerde lijken in de kast kan hebben liggen. En daar op screenen als partij is ontzettend moeilijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211441640
Vanuit de 1e kamer hebben ze nog van Hattem en Bezaan
  maandag 27 november 2023 @ 10:13:57 #208
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211441645
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Of cda met zijn duistere dealtjes tussen ministers en leden. Of d66 die de wobverzoeken maar blijft traineren.
WOB-verzoeken traineren is een sport bij alle ministeries, lijkt me niet perse partijgebonden.
pi_211441658
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:13 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
WOB-verzoeken traineren is een sport bij alle ministeries, lijkt me niet perse partijgebonden.
Ook waar. Deze valt gewoon op omdat het meerdere keren over langere periode gaat.
Bij FIN kunnen ze er ook inderdaad wat van.
1947-2016
pi_211441659
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[..]
Nee joh, veel makkelijker. Niet alles gelijk naar het belachelijke trekken.

Dit is al jaren bekend bij de redactie al daar. Die van strien is een onbelangrijk figuur en daarom is het van nieuwswaarde 0. Tot nrc pageclicks en aandacht kan genereren. Want ja, nrc blijft een commercieel bedrijf wat geld wil verdienen.
van strien wordt aangewezen voor een functie die wat meer aandacht krijgt, en nrc ziet zijn kans.

Niks complot, commercieel nadenken.
Naast commerciele waarde kreeg het ook door de aanstelling journalistieke waarde. Als jou (mogelijke) kind opgepakt word met een wapen, lezen we er niks over. Is het kind de zoon van Femke Halsema, dan is het nieuws.
  maandag 27 november 2023 @ 10:15:36 #211
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211441662
quote:
10s.gif Op maandag 27 november 2023 09:58 schreef nostra het volgende:
Blijf het bijzonder vinden dat er zoveel vrouwen te vinden zijn die met Dion Graus vreemd willen gaan. Dat geeft de gemiddelde fokker als ik toch ook hoop.
De meeste fokkers zijn geen kamerlid dus hebben geen erotiserende macht.
  maandag 27 november 2023 @ 10:15:51 #212
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211441668
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dan toch gaan complotdenken: Wilders is bewust op zoek gegaan naar iemand waartegen een rechtszaak loopt, zodat de media dit zou oppikken, zodat ze nu links weer de schuld kunnen geven dat ze niet snel kunnen gaan formeren. Alles om in de slachtofferrol te kunnen kruipen, zelfs als je de grootste bent.
5D-chess baby
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211441671
Kunnen we niet beter nu alvast nieuwe verkiezingen plannen? Als je het nu doet, kun je in de lente nog voor het EP naar de stembus.
pi_211441673
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:13 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Vanuit de 1e kamer hebben ze nog van Hattem en Bezaan
Grote graaier Van Hattem (zowel gemeenteraad, provincie als eerste kamerlid) heeft natuurlijk een enorme afstand tot de politiek. Ik denk dat hij eerst vraagt hoeveel de functie van verkenner oplevert.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211441675
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Naast commerciele waarde kreeg het ook door de aanstelling journalistieke waarde. Als jou (mogelijke) kind opgepakt word met een wapen, lezen we er niks over. Is het kind de zoon van Femke Halsema, dan is het nieuws.
Exact. En daarom is het niet toevallig dat het bericht nu 'pas' uitkomt. Niks complot, gewoon geld willen genereren.
1947-2016
pi_211441679
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die eerste 3 waren hoop ik toch wel naar buiten gekomen in de verkiezingstijd, al is het alleen maar dat hun slachtoffers dan wel hun vingers op zouden steken. Het 4e is het handelsmerk van de PVV, als je dat gaat uitsluiten blijft er geen PVV vertegenwoordiger meer over.

Maar je hebt gelijk dat iedereen niet werkgerelateerde lijken in de kast kan hebben liggen. En daar op screenen als partij is ontzettend moeilijk.
Nah, de rest zou geen moeite hebben gehad als van Strien wel door zou gaan met verkennen, dus daarover zou de pvv niets kunnen zeggen
pi_211441682
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De meeste fokkers zijn geen kamerlid dus hebben geen erotiserende macht.
Nee, dat is voorbehouden aan de moderators.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  maandag 27 november 2023 @ 10:18:08 #218
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_211441689
In elk geval D66 en GL-PvdA hadden ook nooit moeten instemmen met deze vent. Het was nota bene hun zeer uitgebreide motie die vroeg om iemand met afstand tot de politiek.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_211441692
- Beschikbaar
- Afstand tot de politiek
- Bewezen dealmaker

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_211441694
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Grote graaier Van Hattem (zowel gemeenteraad, provincie als eerste kamerlid) heeft natuurlijk een enorme afstand tot de politiek. Ik denk dat hij eerst vraagt hoeveel de functie van verkenner oplevert.
Zoals je kan zien is zo'n triple-functie mogelijk dus daarop zou de media hem niet kunnen pakken ;)
pi_211441704
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:18 schreef nostra het volgende:
- Beschikbaar
- Afstand tot de politiek
- Bewezen dealmaker

[ afbeelding ]
wie is da?
  maandag 27 november 2023 @ 10:19:09 #222
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211441705
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:18 schreef Szura het volgende:
In elk geval D66 en GL-PvdA hadden ook nooit moeten instemmen met deze vent. Het was nota hun zeer uitgebreide motie die vroeg om iemand met afstand tot de politiek.
Alleen Denk was tegen.

Godenpartij.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211441715
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:19 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
wie is da?
Herman Heinsbroek.
pi_211441718
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:19 schreef Caland het volgende:

[..]
Alleen Denk was tegen.

Godenpartij.
de rest was voor om de formatie wat meer te laten vlotten
pi_211441728
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bingo.
Die lijst _O-

Wat ik me wel afvraag, hoe kan Markuszower nu wel in die Kamer terecht zijn gekomen als ie eerder nog is geweigerd voor spionage? :D
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_211441737
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dan toch gaan complotdenken: Wilders is bewust op zoek gegaan naar iemand waartegen een rechtszaak loopt, zodat de media dit zou oppikken, zodat ze nu links weer de schuld kunnen geven dat ze niet snel kunnen gaan formeren. Alles om in de slachtofferrol te kunnen kruipen, zelfs als je de grootste bent.
Meer van dit soort vergezochte shit graag. Mocht het andersom zijn krijg je direct 'ga maar naar bnw!!' naar je hoofd geslingerd. Alsof dit echt expres is :')
Wilders wil zo snel mogelijk die klerezooi in van K naar huis sturen.

@miss_sly
Ik zie dat je liked, normaal ben je tot in den treure de pacifistische nuance zelve en roep je continu om bewijzen omdat je comflotbullshit en dit soort achterdocht totaal niet geloofd. Waarom nu opeens wel een like dan?
1947-2016
pi_211441741
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:20 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Die lijst _O-

Wat ik me wel afvraag, hoe kan Markuszower nu wel in die Kamer terecht zijn gekomen als ie eerder nog is geweigerd voor spionage? :D
Kamerleden worden niet gescreend, in principe kan iedere crimineel kamerlid worden.
  Moderator maandag 27 november 2023 @ 10:22:30 #228
236264 crew  capricia
pi_211441748
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:20 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Die lijst _O-

Uit mijn hoofd: Wilders heeft hem toen nav de informatie van de AIVD van de kieslijst gehaald.
Maar de keer daarna kwam ie gewoon weer terug op de kieslijst.

Het is niet verboden hè. Je bepaalt zelf of je zo iemand en zijn partij je stem waard vindt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 27 november 2023 @ 10:22:32 #229
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211441749
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Meer van dit soort vergezochte shit graag. Mocht het andersom zijn krijg je direct 'ga maar naar bnw!!' naar je hoofd geslingerd. Alsof dit echt expres is :')

@:Miss_sly
Ik zie dat je liked, normaal ben je tot in den treure de pacifistische nuance zelve en roep je continu om bewijzen omdat je comflotbullshit en dit soort achterdocht totaal niet geloofd. Waarom nu opeens wel een like dan?
Leer cynisme herkennen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211441754
Bergkamp: praten met fractievoorzitters zodra Wilders nieuwe kandidaat heeft
"Het is vervelend om de verkenningsfase zo te starten. Tegelijkertijd is het belangrijk dat de verkenningsfase zorgvuldig en adequaat verloopt", schrijft Tweede Kamervoorzitter Bergkamp in een verklaring. "

"Gezien de persoonlijke omstandigheden van de heer Van Strien en de korte tijd die deze fase kent, is het nu zaak dat er snel een nieuwe verkenner wordt aangewezen die onmiddellijk aan de slag kan gaan. Daarover zal ik opnieuw met de lijsttrekkers in gesprek gaan als de heer Wilders met een nieuwe voordracht is gekomen."

Bron: https://nos.nl/collectie/(...)kandidaat-voordragen
pi_211441756
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 10:18 schreef Szura het volgende:
In elk geval D66 en GL-PvdA hadden ook nooit moeten instemmen met deze vent. Het was nota bene hun zeer uitgebreide motie die vroeg om iemand met afstand tot de politiek.
Ergens mee eens, maar je weet ook wat de reactie van Geert zou zijn geweest. Die had dit toch weer politiek uitgemolken als een spaak in de wielen van progressief links tegen zijn winst.

Ik snap wel dat ze nu even hun keutel hebben ingetrokken, en dat de theorie wordt bewezen dat de PVV het zichzelf wel onmogelijk maakt.
  maandag 27 november 2023 @ 10:23:21 #232
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211441757
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:19 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
wie is da?
Heinsbroek
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_211441762
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 10:18 schreef Szura het volgende:
Ik ga even mee in de complot bullshit.

Omdat nrc bij de zuil links past, wisten gl-pvda en d66 al van het artikel wat op de plank lag bij nrc en stemden voor om de boel te laten ploffen in the faces van the geert...

5d chess, baby!!

:+
1947-2016
pi_211441763
quote:

[..]

Je snapt dat dit een sarcastische post was? Denken dat dit een links complot is, is al volkomen idioot. Natuurlijk is dit geen bewuste actie van de PVV. Ik geef alleen gelijk aan hoe dom dat complotdenken is, dat het 'niet toevallig bij de NRC vandaan komt'. Echt, als je zo denkt ben je gewoon enorm diep gezonken.
pi_211441769
Ik vind Graus eigenlijk nog maffer met zn lange lijst ellende. Heeft ook wel vaker gezegd dat ze hem er uit hebben geprobeerd te werken, maar op de een of andere manier zit hij er nog steeds
pi_211441773
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:24 schreef westwoodblvd het volgende:
Ik vind Graus eigenlijk nog maffer met zn lange lijst ellende. Heeft ook wel vaker gezegd dat ze hem er uit hebben geprobeerd te werken, maar op de een of andere manier zit hij er nog steeds
Ondanks alles vind ik hem wel op 1 na het beste kamerlid van de PVV. Als ik PVV zou stemmen zou het op hem zijn
pi_211441776
quote:
Kompromat op Geert? BNW
Friedman on Donahue
pi_211441777
quote:
Graus zal wel iets weten van Geert dat het daglicht echt niet kan verdragen, anders snap ik niet dat ie niet allang met pek en veren uit die beweging is gemikt _O-
pi_211441778
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je snapt dat dit een sarcastische post was? Denken dat dit een links complot is, is al volkomen idioot. Natuurlijk is dit geen bewuste actie van de PVV. Ik geef alleen gelijk aan hoe dom dat complotdenken is, dat het 'niet toevallig bij de NRC vandaan komt'. Echt, als je zo denkt ben je gewoon enorm diep gezonken.
Er zit gewoonweg nu commerciële waarde aan de informatie. Dat is verre van een complot lijkt mij.
1947-2016
  Moderator maandag 27 november 2023 @ 10:25:56 #240
236264 crew  capricia
pi_211441780
De nieuwe verkenner:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat zal de formatie snel gaan.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 27 november 2023 @ 10:26:12 #241
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211441782
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:25 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Graus zal wel iets weten van Geert dat het daglicht echt niet kan verdragen, anders snap ik niet dat ie niet allang met pek en veren uit die beweging is gemikt _O-
Wordt nog een leuke als ze met de BBB moeten samenwerken
pi_211441784
quote:
Niet "op één of andere manier", hij is degene die Wilders ooit naar voren heeft geschoven en bekend in Limburg heeft gemaakt, daarvoor is Wilders hem gewoon oneindig dankbaar en zolang je de steun van Wilders hebt kan geen enkele andere PVVer wat tegen je doen.
pi_211441808
quote:
12s.gif Op maandag 27 november 2023 10:25 schreef capricia het volgende:
De nieuwe verkenner:
SPOILER
Wat zal de formatie snel gaan.
Iedereen naar Vught.
Wel lekker persoonlijk als iedereen in een cel van 3 bij 3 bij elkaar moeten komen voor groepsoverleg. Schept toch een band met dat rvs sanitair met alleen een klein muurtje als afscheiding....
1947-2016
  Moderator maandag 27 november 2023 @ 10:30:35 #244
236264 crew  capricia
pi_211441815
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Iedereen naar Vught.
Wel lekker persoonlijk als iedereen in een cel van 3 bij 3 bij elkaar moeten komen voor groepsoverleg. Schept toch een band met dat rvs sanitair met alleen een klein muurtje als afscheiding....
:D
En het is iemand van buiten de politiek. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211441828
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet "op één of andere manier", hij is degene die Wilders ooit naar voren heeft geschoven en bekend in Limburg heeft gemaakt, daarvoor is Wilders hem gewoon oneindig dankbaar en zolang je de steun van Wilders hebt kan geen enkele andere PVVer wat tegen je doen.
Dus nu is Wilders ineens trouw, loyaal en ruimhartig? Volgens mij is de politiek en Wilders zelf transactioneel genoeg om iemand te laten vallen als een baksteen als dat beter uitkomt. Kennelijk is dat tot nu toe nog niet het geval.
  Moderator maandag 27 november 2023 @ 10:33:19 #246
5428 crew  miss_sly
pi_211441831
quote:

[..]

OMG, dit vond ik leuk omdat het een grappig complotdenkverhaaltje was :D Als je dat serieus neemt, over BNW begint en mij een sneer denkt te kunnen geven, moet je echt beter leren begrijpend te lezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 27 november 2023 @ 10:34:16 #247
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211441839
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bingo.
Hoe de fuck kan Dion Graus nog in de kamer zitten met deze lijst?
  maandag 27 november 2023 @ 10:34:56 #248
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_211441845
quote:
83s.gif Op maandag 27 november 2023 10:34 schreef Momo het volgende:

[..]
Hoe de fuck kan Dion Graus nog in de kamer zitten met deze lijst?
Dion weet inderdaad gewoon dingen van Greet, dat heeft verder weinig met loyaliteit te maken.

Limburgers zijn allemaal achter de ellebogen, ook dat weet Greet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211441847
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:32 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]
Dus nu is Wilders ineens trouw, loyaal en ruimhartig? Volgens mij is de politiek en Wilders zelf transactioneel genoeg om iemand te laten vallen als een baksteen als dat beter uitkomt. Kennelijk is dat tot nu toe nog niet het geval.
Tuurlijk. Hij heeft blijkbaar veel krediet, maar niemand heeft eindeloos krediet. Zijn krediet is nu in elk geval nog niet opgebruikt.
pi_211441849
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Exact. En daarom is het niet toevallig dat het bericht nu 'pas' uitkomt. Niks complot, gewoon geld willen genereren.
Ik weet niet precies hoe het pers beste werkt, moet bijvoorbeeld de NOS geld betalen aan NRC als ze NRC haar scoop op hun site plaatsen? Of komen hierdoor duizenden nieuwe abonnees naar de NRC?

Ik denk dat het plaatsen van zaken van journalistieke importantie je core business is en dat daarom de heer Gom nu in het nieuws was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')