Prefab-bouw en de veestapel inkrimpen om stikstofruimte te creëeren zodat er bouwvergunningen kunnen worden verstrekt.quote:Op maandag 20 november 2023 16:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus bouwen is een groot deel van de oplossing.
Hebben we wel buitenlandse arbeidskrachten voor nodig. Roemenen vooral.
Dat is waar je kijkt, er zijn 90.000 woningen bij gekomen dit jaar, waarvan 67% betaalbaar en 31% sociale huur als ik het goed heb onthouden uit de staat van de volkshuisvesting.quote:Op maandag 20 november 2023 16:22 schreef alpeko het volgende:
[..]
Zeker maar dat stuit weer op andere problemen. Niet alleen personeel. Ruimtegebrek, stikstof, overvol energienet... en ik zie rondom me nog altijd vrijwel alleen maar koopwoningen in het hogere segment verschijnen. Geen sociale huurwoningen. Steker nog: ik woon in een woning die voor verhuur was bedoelt. In de crisistijd zijn die allemaal particulier geworden omdat er vele woonstichtingen op omvallen stonden door mismanagement.
Dat duurt nog zo'n 25 jaar, daar kunnen we niet op wachten. Je kunt dus wel tijdelijke woningen neerzetten, maar ervaring van tijdelijke woningen uit de jaren 50 is dat die er 70 jaar later nog staan.quote:Op maandag 20 november 2023 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
In de woning discussie mis ik een beetje de vergrijzing cijfers, is het technisch niet zo dat er vanzelf genoeg huizen vrijgespeeld worden? Of worden boomers te oud? (mijn moeder pre-boomer leeft nog dus er zullen wel heel wat boomers nog aankomen die ruimte maken)
Vooralsnog zorgt vergrijzing er vooral voor dat huishoudens kleiner worden (en de woonoppervlakte per inwoner stijgt). Dat helpt dus maar matig bquote:Op maandag 20 november 2023 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
In de woning discussie mis ik een beetje de vergrijzing cijfers, is het technisch niet zo dat er vanzelf genoeg huizen vrijgespeeld worden? Of worden boomers te oud? (mijn moeder pre-boomer leeft nog dus er zullen wel heel wat boomers nog aankomen die ruimte maken)
90.000 nieuw dit jaar, volgend jaar flink minder door een aantal factoren waaronder de gestegen rente. De projecties per 2030 zijn, volgens mij, al onhaalbaar.quote:Op maandag 20 november 2023 16:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Of eigenlijk hebben we gewoon te weinig woningen.
Kunnen we van alles gaan herverdelen. Lost het probleem niet op.
Dat is sowieso de achtergrond van heel veel zaken maar DAT is nou niet populair in verkiezingstijd omdat de groep 50+ een heel groot aantal stemmers omvat, de meerderheid zelfs.quote:Op maandag 20 november 2023 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn grote bezwaar is dat GL/PvdA het steeds moeilijker maakt om zelf iets op te bouwen. Pensioen wordt steeds onzekerder, AOW bestaat tegen de tijd dat ik aan de beurt ben alleen nog maar voor schrijnende gevallen (want nivelleren is een feest).quote:Op maandag 20 november 2023 13:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat blijkt totaal niet uit de doorrekeningen. Wat meer naar feiten kijken en minder de onderbuik.
https://www.cpb.nl/infografiek-keuzes-in-kaart-2025-2028
Toch is dit precies de woningenpolitiek van de afgelopen paar decennia.quote:Op maandag 20 november 2023 16:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Of eigenlijk hebben we gewoon te weinig woningen.
Kunnen we van alles gaan herverdelen. Lost het probleem niet op.
Nogal wiedes. Als je er te weinig hebt, ga je ze niet afbreken. Ook niet als er iemand ooit een stempeltje 'tijdelijk' op gezet heeft.quote:Op maandag 20 november 2023 16:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat duurt nog zo'n 25 jaar, daar kunnen we niet op wachten. Je kunt dus wel tijdelijke woningen neerzetten, maar ervaring van tijdelijke woningen uit de jaren 50 is dat die er 70 jaar later nog staan.
Toch heeft de VVD de ouderen centra gesloten en opeens bleken alle ouderen graag thuis te willen wonen in hun eentjequote:Op maandag 20 november 2023 17:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is sowieso de achtergrond van heel veel zaken maar DAT is nou niet populair in verkiezingstijd omdat de groep 50+ een heel groot aantal stemmers omvat, de meerderheid zelfs.
Zorg, wonen, migratie hangt allemaal sterk samen met de vergrijzing.
er is meer dan 50 % aan weilanden in nederland ga daar eens bouwen dan , net als vroeger, als 4 % van de stikstof weilanden met woningne zet is het probleem opgelostquote:Op maandag 20 november 2023 17:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dit precies de woningenpolitiek van de afgelopen paar decennia.
Kies een groep die moeilijk aan een woning komt
Bevoordeel die groep
Wees blij
Negeer het feit dat andere groepen daardoor juist moeilijker aan een woning komen
Wacht een paar maanden op nieuwe stukken in de krant
En begin weer vooraan.
Wanneer hebben die partijen geregeerd en hoe hebben zij dit dan moeilijker gemaakt?quote:Op maandag 20 november 2023 17:13 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Mijn grote bezwaar is dat GL/PvdA het steeds moeilijker maakt om zelf iets op te bouwen. Pensioen wordt steeds onzekerder, AOW bestaat tegen de tijd dat ik aan de beurt ben alleen nog maar voor schrijnende gevallen (want nivelleren is een feest).
Allebei prima, dan probeer ik het zelf te regelen. Maar dan zou ik het wel prettig vinden als de overheid van mijn spaarrekening afblijft. Miljonairs laten betalen kan ik nog inkomen (hoewel ik daar principieel tegen ben), maar laat de kleine spaarder met rust.
Daar is wel een bevolkingspyramide voor. Wel 'ns bekeken. Ik ben nu bijvoorbeeld 50 jaar en op mijn aow-leeftijd overlijden zo'n beetje de laatste boomers.quote:Op maandag 20 november 2023 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Het gaat me om de plannen. Verhogen vermogensredendementsheffing naar 49% is niet iets waar je als spaarder vrolijk van wordt.quote:Op maandag 20 november 2023 17:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wanneer hebben die partijen geregeerd en hoe hebben zij dit dan moeilijker gemaakt?
En wat zou men die groep moeten vertellen?quote:Op maandag 20 november 2023 17:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is sowieso de achtergrond van heel veel zaken maar DAT is nou niet populair in verkiezingstijd omdat de groep 50+ een heel groot aantal stemmers omvat, de meerderheid zelfs.
Zorg, wonen, migratie hangt allemaal sterk samen met de vergrijzing.
Ja, dat mag.quote:Op maandag 20 november 2023 14:59 schreef Gia het volgende:
[..]
En voorrang van statushouders mag volgens de grondwet wel?
Gewoon niemand voorrang, volgorde van inschrijving.
Jezusquote:
Ook benieuwd of die aanvaller een beetje levend die kroeg uitkwam. Die kreeg zo links en rechts (vooral rechts) nog wat bonustikken.quote:
Kak. Ik wel nu eens geen VVD stemmen..quote:Op maandag 20 november 2023 17:50 schreef Jaeger85 het volgende:
[ afbeelding ]
PVV en PvdA/GL stijgen flink bij I&O, terwijl bbb steeds verder wegzakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |