Helder & thx.quote:Op woensdag 15 november 2023 22:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik ben geen strateeg op oorlogsgebied, dus het is niet echt mijn taak om met de oplossing te komen. Ik weet wel dat de oplossingen van de afgelopen 75 jaar niet erg succesvol zijn geweest. Misschien een koepel er omheen bouwen en over 50 jaar nog eens een kijkje gaan nemen, weet ik het.
De manier waarop Gaza tot stand is gekomen is zeker niet chique, om dan maar onschuldige mensen (op 7 oktober) te gaan vermoorden op de meest barbaarse wijzen, dat is onacceptabel. Niets minder. Hamas moet vernietigd worden. Zit je nog met heel veel onschuldige burgers, waarvan er velen hun huis zijn uitgejaagd en nu weer hun huis kwijt zijn. Daarvoor hoeft de oorlog niet compleet geschrapt te worden, maar het is toch gewoon prima dat er ook mensen zijn die zich bekommeren over het lot en het gevoel van deze mensen, net zoals we dat doen bij de slachtoffers van 7 oktober.
Hamas is Palestijns, maar Palestijnen zijn niet per se Hamas.
En ja, in het verleden hebben inderdaad beide kanten zich beziggehouden met de meest afschuwelijke daden, dat kan ik nu moeilijk even vergeten. Als ik dat een jaar geleden had gezegd, zou ik alsnog voor antisemiet worden uitgemaakt, is ook meerdere keren gebeurd, want kritiek op Israël (en dus niet op Joden). Diezelfde dynamiek zie je ook bij Moslims, die je een Moslimfoob vinden bij kritiek op de Palestijnen. Erg vermoeiend.
En niet over jou: Dan vind ik het ook wel interessant dat men in de ene comment kan zeggen dat ze bang zijn dat Europa Islamitisch wordt in 50 jaar, terwijl men het verdrijven uit huizen (want niet Joods) dan weer afdoet als een klein iets.
Dat gebeurd toch ook..... of heb jij het gevoel dat die afweging niet gebeurd.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:02 schreef sp3c het volgende:
Hamas gebruikt ze als schild, dat is zo en daar moet je rekening mee houden
Dikgedrukt, ja dat zijn jouw regels, je zou hetzelfde kunnen zeggen over mensen die doen alsof ze er verstand van hebben, maar ook maar wat vanuit hun zolderkamer roepen, nietwaar?quote:Op woensdag 15 november 2023 23:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Helder & thx.
Wel met de pinnige opmerking dat wanneer iemand imo niet kan/wil/mag aangeven van hoe iets wel te doen, die niet bij mij moet aankomen met hoe dan niet.
Het lastige is weten dat israël het sws altijd fout zal doen en nog meer fout, als zij niets doet en toegeeft aan terreur.
Belangrijk is proberen aan te nemen, al is het moeilijk (in) te zien, dat Israël niet uit is om burgers te treffen. Dat zal een getroffene ter plaatse natuurlijk meer dan vanzelfsprekend, (ge)heel anders ervaren.
Lees t.a.v. (on)rechtmatig ook dit stuk dat vrij evenwichtig het actie dillemma schetst: https://www.justsecurity.org/89489/expert-guidance-law-of-armed-conflict-in-the-israel-hamas-war/
Primitieve volkeren kan je ook alleen met de harde hand benaderen.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:51 schreef Telefoonvork het volgende:
Israël wordt al decenia (zo ongeveer sinds dat het gecrëeerd is) geterroriseerd. Om de haverklap wel een aanslag. 7/10 spant wel de kroon. Meer dan duizend onschuldige burgers op een brute wijze vermoord. De burgerdoelen zijn bewust uitgekozen als doelwit. De legerbasis die een eindje de andere kant op stond is doelbewust genegeerd.
Nu is Israël er eindelijk klaar mee, en gaan ze grondig te werk om Hamas op te ruimen, en ja, opeens zijn er allemaal "burgerdoden". In realiteit waren dat allemaal Hamas terroristen (die kleden zich namelijk in burgerkleding, en hebben geen uniform). Israël valt "burgerdoelen" aan (vertaling: een huis met een raketinstallatie op het dak, of een winkelcentrum waar minutie ligt).
Daarnaast stopt Hamas ook express op plekken waar een normaal leger niet mag komen (denk een ziekenhuis of school), hopend dat Israël het aanvalt zodat ze kunnen roepen "Israël slecht! Boehoe help ons!", militaire faciliteiten.
Intussen staan Moslims buiten te juichen bij iedere slachting die hun geloofsgenoten aanrichten. Moslims die protesteren tegen terroristische acties van Moslims zie je nooit. Maar als er eindelijk een reactie komt op hun terrorisme, dan zijn ineens de rapen gaar en is het slachtoffer van het terrorisme - die nu eindelijk reageert - in ene de dader.
Israël staat wat mij betreft in haar recht om Hamas te vernietigen en nietsontziend te zijn. Wat mij betreft is Israël veel te aardig. Eigenlijk moeten ze al die Moslims die daar zitten genadeloos dat gebied uit schoppen.
Het enige wat Moslims begrijpen is hard, spijkerhard geweld. Misschien moet hier in Nederland de ME maar eens los gelaten worden op een paar van die "pro-palestina" (vertaling: pro-terroristische organisatie) protesten. Ik denk dat dat ze wat perspectief geeft en respect aanleert.
Op en in het veld is het sws voor hamas eee verloren strijd, die zij nooit kunnen winnen. Dus kiest Hamas voor terreur via burgers en (proberen, wat aardig lukt) de publieke opinie mee te krijgen.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:32 schreef Confetti het volgende:
Er zijn weinig berichten verder over gruwelijk bloederige straatgevechten die de 'experts' voorspelden.
Zoals verwacht duikt dat ongedierte onder als ze echt 1 op 1 tegen een echt leger moeten vechten. Dan heb je niet zoveel aan je AK-47 op je slippers.
Ik zit niet op de zolderkamer.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:55 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dikgedrukt, ja dat zijn jouw regels, je zou hetzelfde kunnen zeggen over mensen die doen alsof ze er verstand van hebben, maar ook maar wat vanuit hun zolderkamer roepen, nietwaar?
Terroristen van 5 jaar oud?quote:Op woensdag 15 november 2023 23:51 schreef Telefoonvork het volgende:
Israël wordt al decenia (zo ongeveer sinds dat het gecrëeerd is) geterroriseerd. Om de haverklap wel een aanslag. 7/10 spant wel de kroon. Meer dan duizend onschuldige burgers op een brute wijze vermoord. De burgerdoelen zijn bewust uitgekozen als doelwit. De legerbasis die een eindje de andere kant op stond is doelbewust genegeerd.
Nu is Israël er eindelijk klaar mee, en gaan ze grondig te werk om Hamas op te ruimen, en ja, opeens zijn er allemaal "burgerdoden". In realiteit waren dat allemaal Hamas terroristen (die kleden zich namelijk in burgerkleding, en hebben geen uniform). Israël valt "burgerdoelen" aan (vertaling: een huis met een raketinstallatie op het dak, of een winkelcentrum waar minutie ligt).
Daarnaast stopt Hamas ook express op plekken waar een normaal leger niet mag komen (denk een ziekenhuis of school), hopend dat Israël het aanvalt zodat ze kunnen roepen "Israël slecht! Boehoe help ons!", militaire faciliteiten.
Intussen staan Moslims buiten te juichen bij iedere slachting die hun geloofsgenoten aanrichten. Moslims die protesteren tegen terroristische acties van Moslims zie je nooit. Maar als er eindelijk een reactie komt op hun terrorisme, dan zijn ineens de rapen gaar en is het slachtoffer van het terrorisme - die nu eindelijk reageert - in ene de dader.
Israël staat wat mij betreft in haar recht om Hamas te vernietigen en nietsontziend te zijn. Wat mij betreft is Israël veel te aardig. Eigenlijk moeten ze al die Moslims die daar zitten genadeloos dat gebied uit schoppen.
Het enige wat Moslims begrijpen is hard, spijkerhard geweld. Misschien moet hier in Nederland de ME maar eens los gelaten worden op een paar van die "pro-palestina" (vertaling: pro-terroristische organisatie) protesten. Ik denk dat dat ze wat perspectief geeft en respect aanleert.
Ik sTeL aLlEeN mAaR vRaGeNquote:Op woensdag 15 november 2023 20:08 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat account waar je van deelt is weer van die polariserende troep, anti woke,anti left anti dit anti dat antifa voor mijn part.
Ik vind het zeer twijfelachtig dat Israël de confrontatie met social media posts aan de deur filmt en de boodschap van uitzetting nog zou delen ook.
Bovendien is er geen ondertiteling, mijn vraag is dan of dit filmpje klopt?
Andersom zou me het ook niet verbazen als Israël het zou gebruiken om hun misstanden te legitimeren.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:35 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dus nu neem je niks meer aan, alleen als het in je straatje past zeker. Zo werkt dat toch tegenwoordig?
Mij verbaast het niet als Hamas ziekenhuizen gebruikt als dekmantel. Het zou mij van die kakkerlakken eerder verbazen als ze het niet zouden doen.
Toch hoeft dat niet te betekenen dat dit perse de beste oplossing is voor Irsael zelf. Uiteindelijk willen ze als land blijven voortbestaan. En daarbij zullen ze toch ook zo nu en dan steun nodig hebben van andere landen. Al was het maar op politiek vlak. Steun die nu begint af te brokkelen.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:51 schreef Telefoonvork het volgende:
Niemand gaat Israël loslaten. Alleen al het feit dat ze nucleaire wapens hebben maakt het onmogelijk om dat te doen.quote:Op donderdag 16 november 2023 00:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Toch hoeft dat niet te betekenen dat dit perse de beste oplossing is voor Irsael zelf. Uiteindelijk willen ze als land blijven voortbestaan. En daarbij zullen ze toch ook zo nu en dan steun nodig hebben van andere landen. Al was het maar op politiek vlak. Steun die nu begint af te brokkelen.
Ze moeten dus een weg kiezen tussen Hamas uitschakelen en tegelijkertijd niet zelf de terroristen worden waar ze zo tegen vechten.
Vergeet niet dat er aan de andere kant nog een veel sterkere terroristen groep zit te wachten: Hezbollah. Die zijn nu stil door de steun van de VS. Wat als Israel zo ver gaat nu dat de volgende president, of die erna de steun aan Israel intrekt omdat dat de populairdere keus is?
Dus: ik zeg niet dat Israel niets moet doen. Maar er zijn wel limieten. Ook intern wordt hier 100% over nagedacht. Israel is nu even eensgezind nu het oorlogstijd is, maar ik verwacht een vrij grote interne strijd direct hierna.
quote:Op woensdag 15 november 2023 21:53 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Rond 1950 nog werd in de Westerse cultuur ongehuwde vrouwen die zwanger waren gedwongen hun kind op te geven waarbij die weleens per ongeluk vermoord werden. In 1700 ofzo, wat niet lang geleden is, paar generaties, werden vrouwen vermoord om allerhande regeltjes.
Ik vind het prima dat je zo denkt, maar het idee dat jouw cultuur beter is omdat jij alcohol drinkt en dochters aan ons doen met onbekenden is apart.
Land stelende kolonisten van 4 maanden oud?quote:Op donderdag 16 november 2023 00:11 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Terroristen van 5 jaar oud?
Is er iemand in gaza geweest die de 7oct pogroms heeft veroordeeld?quote:Op woensdag 15 november 2023 23:00 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, gozert dat snap ik, ik geloof alleen niet dat daar 2 miljoen mensen op een lijk aan het springen waren. Ook hier weer een poging om 2 miljoen mensen weg te zetten als onmensen.
Puur technisch zijn de ouders van dat kind terroristen wanneer zij hun kind daarvoor opvoeden en uitsturen.quote:Op donderdag 16 november 2023 00:11 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Terroristen van 5 jaar oud?
Andere bron:quote:bron: nu.nl 15nov23 19u59
Israël zegt een commandocentrum van Hamas te hebben aangetroffen in het Al Shifa-ziekenhuis in de Gazastrook. Het leger viel dat ziekenhuis afgelopen nacht binnen, nadat het al enige tijd was omsingeld. De Israëliërs zeggen vuurwapens, munitie en granaten te hebben gevonden.
De Israëlische regering beweert al jaren dat Hamas vanuit kelders onder ziekenhuizen opereert. Onafhankelijk vastgesteld is die bewering niet. Ook is nu niet onafhankelijk te verifiëren dat Israël het commandocentrum heeft gevonden in het Al Shifa-ziekenhuis.
De Verenigde Staten meldden dinsdag dat er inderdaad een commandocentrum zit in het ziekenhuis. De Amerikaanse regering noemde het een oorlogsmisdaad. Washington baseert zich op informatie van de eigen inlichtingendiensten.
(wel tragikomisch hoe zich daar een kat en muis spel in woorden en termen ontwikkeld)quote:bron: https://news.un.org/en/story/2023/11/1143632
The Security Council has passed a resolution calling for the immediate release of all hostages held by Hamas and for urgent and extended humanitarian corridors throughout the enclave to save and protect civilian lives. The affirmative vote came following four unsuccessful efforts to take action last month.
Die indruk krijg ik niet neequote:Op woensdag 15 november 2023 23:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat gebeurd toch ook..... of heb jij het gevoel dat die afweging niet gebeurd.
Het is niet 'de Raad' die het verrekt om Hamas te veroordelen, het zijn een aantal leden van die Raad die dat niet willen en Rusland heeft nog altijd een vetorecht.quote:Op donderdag 16 november 2023 01:42 schreef Vallon het volgende:
De veiligheidsRaad stemt met 12 en 3 onthoudingen (US/UK/USSR) voor gevechtpauzes maar veroordeelt Hamas niet.
[..]
(wel tragikomisch hoe zich daar een kat en muis spel in woorden en termen ontwikkeld)
Surrealistisch en buiten alle realiteit van een octopus die zich overal inwringt maar niets kan opdringen.
De raad is sinds 7/10, al 10x bij elkaar gekomen en verrekt het om hamas te veroordelen. Vanzelfsprekend gaat Israël en vooral Hamas hier bewust niets mee doen.
Bron?quote:Op donderdag 16 november 2023 01:18 schreef Vallon het volgende:
Wat zien ontkenners als wel hun bewijs dat ziekenhuizen worden gebruikt voor ook militaire doeleinden ?
Of zal het zijn dat ze een Platoon, Full Metal Jacket of We Were Soldiers voor ogen hebben die eenvoudiger pas in hun beeld als militaire locatie.
[..]
Andere bron: [ afbeelding ] [ afbeelding ]
bron: https://www.ynetnews.com/article/hjr9u9fe6
Punt is, ook oorlogsrecht, op het moment dat een locatie ook maar één kogel of wapen bevat, het haar beschermde status verliest en daarmee een militair doel wordt.
Het ziekenhuis mag Israël op blote knieën bedanken dat ze niet tot stof zijn gebombardeerd en hun lieve baby's in leven hebben gelaten.
Anderen zullen komen dat Amerika en Israël dat allemaal en voortdurend in scène hebben gezet; en Hamas met z'n directeur op hun woord moeten worden geloofd dat zij geen terroristen zijn.![]()
ART. 18. — Civilian hospitals organized to give care to thequote:Op donderdag 16 november 2023 05:06 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Bron?
Het betekent ook niet dat er dan maar op los gebombardeerd/geschoten kan worden.
Informatief draadje:
[ twitter ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |