1. Nederland: Zit hier wat chauvinisme bij? Nee, natuurlijk niet, zo zijn WE in Nederland toch niet.
2. Litouwen: Zo goed zijn als dit liedje Lukt elk land maar heel af en toe, maar Silvester Belt met de juiste inzending is dat grote moment.
3. Oekrane: Zoals zo vaak een bijzonder sterke inzending uit Oekrane. Het zou zomaar weer kunnen winnen.
4. Kroati: Een gezellig liedje.
5. Belgi: Walloni is meestal de betere helft van het land op het ESF, en deze is geen uitzondering.
6. Itali: Met Annalisa hadden ze waarschijnlijk nog iets hoger gestaan, maar deze mag er ook zeker zijn.
7. Zwitserland: De Zwitsers timmeren enorm aan de weg de voorbije jaren, en dit is hoe dan ook n van de meest memorabele inzendingen van dit jaar.
8. Armeni: Een leuke verrassing uit deze richting.
9. Noorwegen: Als ze ooit nieuwe achtergrondmuziek zoeken in de Bron 1898, dan is Gte een goede optie.
10. Oostenrijk: Kaleen neemt ons mee terug naar de zorgeloze jaren ’90, toen de weinige wereldproblemen nog het conflict in Isral, de crisis in Rusland en de opwarming van de Aarde waren. Wat is er sindsdien toch veel veranderd.
11. Servi: Een competente inzending, die een mooie uitslag verdient.
12. Moldavi: Natalia Barbu is erg goed. Het liedje iets minder, maar je kan niet alles hebben.
13. Letland: Eindelijk nog eens een prima liedje uit Letland.
14. Sloveni: Een intrigerende inzending, die het deelnemersveld mooi verrijkt.
15. Luxemburg: De Benelux is eindelijk weer compleet. Wat zou het mooi zijn als ze alle drie de finale zouden halen.
16. Griekenland: In elk geval n voor de originaliteitsprijs.
17. Frankrijk: Deze meneer kan erg mooi zingen. Hij verdient een beter liedje.
18. Portugal: Dit is er. Het is niet slecht, best mooi. Maar ik zou het niet echt missen als het er niet was.
19. Ierland: Dana, Linda, Johnny en al die andere (Dickie) Rock’n’Roll Kids zullen wel even met de wenkbrauwen gefronst hebben, maar het is in elk geval mooi dat Ierland niet eeuwig in dat rustige genre blijft hangen.
20. UK: Ergens in een buitenwijk van Harrogate is een koffer vol nooit uitgebrachte platen van de Pet Shop Boys gevonden. Dit is er n van. Maar meestal is er wel een reden dat die platen nooit zijn gereleaset.
21. Cyprus: En volgend jaar sturen ze dit liedje ongetwijfeld weer.
22. Azerbeidzjan: Het is goed bedoeld, maar het gaat nergens heen. Niet naar de finale in elk geval.
23. Zweden: Het zal objectief beschouwd vast goed in elkaar zitten. Maar ik ben niet objectief, en dit is het systeemplafond en de TL-balken die pas zichtbaar moeten worden aan het eind van het feest.
24. Polen: Prima radioliedje, ik heb er alleen weinig mee.
25. Albani: Het leek wel potentieel te hebben, maar de revamp, en vooral de vertaling, hebben hier toch veel charme van weggenomen.
26. Estland: Ome Gerard, de leraar Aardrijkskunde, de man van de snackbar en de wedstrijdsecretaris van de plaatselijke amateurclub doen leuk op de bonte avond in het dorp.
27. Australi: Binnen 15 seconden kan je de overige 2:45 minuten invullen. En dat er wat etnische elementen met de haren (van de linker in de clip dan, van de rechter is lastig) zijn bijgesleept, maakt dat niet goed. Australi zal volgend jaar toch wat dieper in de kangoeroebuidel moeten tasten, want hun niveau gaat de verkeerde kant op.
28. Finland: Ik begrijp dat dit vooral een act is, maar het liedje is echt veel te niksig.
29. Georgi: Als de Georgische brandweer net zo ongestructureerd werkt als dit liedje klinkt, dan zou Tbilisi drie keer in de week volledig platbranden.
30. Tsjechi: Een nogal amateuristische voorronde leverde deze nogal amateuristische winnaar op.
31. Denemarken: Wat moeten we nu weer zeggen over deze ongekende oppervlakkigheid? Het hoogste punt van Denemarken is de Mllehj van 171 meter, amper half onze Vaalserberg, dat is misschien al een hint dat dit niet hoogstaand kon worden.
32. IJsland: Oostenrijk neemt ons op een nostalgische trip terug naar de 90s. IJsland probeert dat met de 00s, maar dan is het gewoon oubollig.
33. Duitsland: Als het ESF een rariteitenkabinet is, dan is de Duitse inzending een totaal onopvallende pentekening, waarvan niemand merkt dat die al jaren in een hoekje ondersteboven aan de muur hangt.
34. Spanje: Echt alles is irritant aan de nationale finale-uitvoering hiervan. Vooral het liedje natuurlijk, maar ook de houterige zangeres, de halfnaakte kerels ernaast, de keyboardspeler met zijn rare zonnebril (het is avond en je bent binnen gek!) en als klap op de vuurpijl die drumster met drie minuten een Dr.Oetker pudding-smile op d’r giechel. Puur slecht op alle fronten.
35. Isral: Ik trek dit soort pathetische troep nooit zo heel geweldig, en zeker als het enige doel is de diaspora in actie te laten komen. Het Isralische antwoord op Mag Ik Dan Bij Jou wekt op alle mogelijke manieren ergernis op, en ik hou me dan ook niet op de Eden Golanvlakte hierover: Dit is verschrikkelijk.
36. San Marino: Alle muziek is geluid, maar niet alle geluid is muziek. Toch mooi dat San Marino de confirmatiegraad van de juistheid van deze stelling weer een puntje omhoog brengt.
37. Malta: Dit is echt alles wat waardeloos is in n liedje. Een totaal inwisselbaar deuntje, dat ook nog platgeproduceerd is, een zangeres die als lustobject gepresenteerd wordt, stevige inspiratie van liedjes die in de jaren ervoor scoorden, een rijke familie in combinatie met een verrassende jurywinnaar in de voorronde en ongetwijfeld straks een eindeloos gerepeteerde dansact om wat indruk te maken. Weg met deze rommel.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fred_B op 25-03-2024 13:10:19 ]
De Sahara is zonder meer erg droog.