9 oktober 2023- De bevolking van de Gazastrook gaat bloedige weken tegemoet. Na de aanval door het radicaal-islamitische Hamas kondigde het Israëlische leger (IDF) de grootste mobilisatie in zijn geschiedenis aan: het heeft 300.000 reservisten opgeroepen, meer dan ooit tevoren, zei de hoofdwoordvoerder van het leger, Daniel Hagari, rond het middaguur: “ Wij gaan in het offensief."
Israël heeft opdracht gegeven tot een volledige sluiting van de Gazastrook na de verwoestende grote aanval van het islamitische Hamas. Minister van Defensie Joav Galant zei: "Er zal geen elektriciteit, geen voedsel en geen brandstof zijn." Alles zal gesloten zijn.
Israël was zaterdag al gestopt met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook via zijn staatsenergieleverancier. Minister van Energie Israel Katz zei dat hij een bevel had ondertekend waarin hij de Israel Electric Company opdroeg 'te stoppen met het leveren van elektriciteit aan de Gazastrook'.
Nadat Hamas in 2007 aan de macht kwam in de Gazastrook, legde Israël een blokkade op aan de smalle kuststrook. Volgens het Midden-Oostenkwartet, waartoe de VS, Rusland, de Europese Unie en de Verenigde Naties behoren, hebben de inwoners daar onder normale omstandigheden slechts 5 tot 15 uur per dag elektriciteit. Het Palestijnse grondgebied heeft tot nu toe tot 120 megawatt elektriciteit geïmporteerd van de Israëlische staatsenergieleverancier.
De Gazastrook heeft een oppervlakte van ongeveer 365 vierkante kilometer. Er wonen bijna twee miljoen mensen in de regio. In de loop van de aanval op Israël vanuit de Gazastrook afgelopen zaterdag heeft de terroristische organisatie Hamas zo'n 170 Israëli's ontvoerd, maar blijkbaar ook staatsburgers van andere landen. Israël voert sinds zaterdag massale vergeldingsaanvallen uit tegen de Gazastrook. Er wordt ook een grondoffensief verwacht. Aan beide zijden zijn inmiddels honderden doden en duizenden gewonden gevallen. Bron
SPOILER: Oudere berichtgeving
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 17 uur 7 oktober
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
SPOILER: Update 10.46 uur
SPOILER: Liveblog Nu.nl
SPOILER: Livestreams
SPOILER: Diverse tweets van zaterdag na de inval
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
[ Bericht 1% gewijzigd door Momo op 13-10-2023 20:59:12 ]
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
[..] Nederland moet wat mij betreft er alles aan doen om deze Nederlandse burgers terug te halen.
Voor zo'n jongen is het lullig, want hij heeft waarschijnlijk niet zelf de beslissing genomen om naar Gaza te reizen, maar ik heb mij ook gestoord aan alle "Nederlanders" die in Afghanistan zaten.
Als je reist naar rood gebied zoek je het maar uit. Dat reisadvies is er niet voor de kat zijn kut. Gaan wij geen Nederlandse middelen of mensen voor riskeren.
Ik ben best bezorgd dat het komende grondoffensief gaat leiden tot grootschalige escalatie in de regio en ook op Europese bodem. Hamas verslaan zonder Gaza met de grond gelijk te maken lijkt me onmogelijk.
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it
[..] Voor zo'n jongen is het lullig, want hij heeft waarschijnlijk niet zelf de beslissing genomen om naar Gaza te reizen, maar ik heb mij ook gestoord aan alle "Nederlanders" die in Afghanistan zaten.
Als je reist naar rood gebied zoek je het maar uit. Dat reisadvies is er niet voor de kat zijn kut. Gaan wij geen Nederlandse middelen of mensen voor riskeren.
Dit, je gaat daar niet heen zonder de risico's te kennen en kennelijk te aanvaarden, het is heel erg klote, helaas
Ze zijn echt gek geworden. Het staat niet in verhouding. De verdeelsleutel lijkt 1 tot 50 te zijn. 1 dode Israëliër meot 50 dode Palestijnen opleveren.
Zelfs kolvende moeders moeten het ontgelden! Come on!!! Niks zo vredevol als een tedere met geklaarde melk gevulde moederborst. Als ze daar al aankomen zegt dat wat mij betreft wel genoeg.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:22 schreef CryptoPunk het volgende: Ik ben best bezorgd dat het komende grondoffensief gaat leiden tot grootschalige escalatie in de regio en ook op Europese bodem. Hamas verslaan zonder Gaza met de grond gelijk te maken lijkt me onmogelijk.
Wat bedoel je met escalatie op Europese bodem?
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:24 schreef BansheeBoy het volgende: Ze zijn echt gek geworden. Het staat niet in verhouding. De verdeelsleutel lijkt 1 tot 50 te zijn. 1 dode Israëliër meot 50 dode Palestijnen opleveren.
Zelfs kolvende moeders moeten het ontgelden! Come on!!! Niks zo vredevol als een tedere met geklaarde melk gevulde moederborst. Als ze daar al aankomen zegt dat wat mij betreft wel genoeg.
²
Wat een....laten we zeggen, bijzondere toevoeging aan dit geheel.
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:24 schreef BansheeBoy het volgende: Ze zijn echt gek geworden. Het staat niet in verhouding. De verdeelsleutel lijkt 1 tot 50 te zijn. 1 dode Israëliër meot 50 dode Palestijnen opleveren.
²
De Palestijnen kunnen beter hun tedere billetjes met talkpoeder insmeren voor de billenkoek die ze binnenkort gaan krijgen.
²
Now secondly, there is always inequity in life. Some men are killed in a war, and some men are wounded, and some men never leave the country, and some men are stationed in the Antarctic, and some are stationed in San Francisco. It's very hard in military or in personal life to assure complete equality. Life is unfair.
John F. Kennedy
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2023 20:30:43 ]
[..] Deze user vind zichzelf nogal grappig is mijn indruk. Zou ik de enige zijn die zijn proza hoogst irritant vind? Ik reageer er maar niet meer op, vind het een vervelende zuiger.
Ga er bij elke niet al te bizarre mening maar van uit dat je niet de enige bent, nee. De meeste meningen zijn niet uniek.
Zie van die `experts` zeggen dat het zondag is waarschijnlijk, vrijdagavond tot zaterdagavond is Shabbat de heilige dag voor de Joden waar je niet mag werken (en daar zijn ze normaal echt strikt mee, geen vluchten). Vechten lijkt mij werken...
[..] Ware het niet dat deze user al 15 jaar geleden koketteerde met zijn volkomen waanzin met zijn kutessays, ze waren legendarisch, ooit... man man
Kan me nog herinneren tijdens de Gaza oorlog in 2007 (?) dat die ook heerlijk de boel op stelten zat te zetten. Volgens mij had die nog jaren een anti Joodse tekst in zijn onderschrift. Kon toen nog.
[..] Kan me nog herinneren tijdens de Gaza oorlog in 2007 (?) dat die ook heerlijk de boel op stelten zat te zetten. Volgens mij had die nog jaren een anti Joodse tekst in zijn onderschrift. Kon toen nog.
Volkomen knettergek
[..] Best kans dat er onder dat ziekenhuis iets van Hamas zit.
Kan zijn maar ik weet ook zeker dat daar personeel loopt dat echt gekozen heeft om voor mensen te zorgen en de keuze die ze nu moeten maken is walgelijk
Waar zou jij heen als je in Gaza was? Ik zou denk ik genoeg eten meenemen, naar het zuiden vlakbij de Egyptische grens en dan een bootje stelen en een aardig stukje de zee in varen zodat je ver van de kust zit en dan daar maar een aantal dagen dobberen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Morgen, zondag of de dagen daarna, vrees wel een beetje wat gaat komen, vele doden. Zie dit niet met een sisser en aantal dode Hamas strijders aflopen.
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:39 schreef Momo het volgende: Mogen, zondag of de dagen daarna, vrees wel een beetje wat gaat komen, vele doden. Zie dit niet met een sisser en aantal dode Hamas strijders aflopen.
Nee het wordt afschuwelijk en we mogen blij zijn als niet de pleuris uitbreekt, en dan echt
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:39 schreef Discombobulate het volgende: Waar zou jij heen als je in Gaza was? Ik zou denk ik genoeg eten meenemen, naar het zuiden vlakbij de Egyptische grens en dan een bootje stelen en een aardig stukje de zee in varen zodat je ver van de kust zit en dan daar maar een aantal dagen dobberen.
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:39 schreef Discombobulate het volgende: Waar zou jij heen als je in Gaza was? Ik zou denk ik genoeg eten meenemen, naar het zuiden vlakbij de Egyptische grens en dan een bootje stelen en een aardig stukje de zee in varen zodat je ver van de kust zit en dan daar maar een aantal dagen dobberen.
Maar als jij dat kan bedenken, kun je ook wel verwachten dat dat hele strand tjokvol staat met iedereen die hetzelfde lumineuze idee had
Dit wordt geschiedenis hoor die grond oorlog in Gaza. Eentje van de bovenste plank. Ws een operatie die vele films en series gaat opleveren en gigantisch bloederig en complex wordt. Met honderdduizenden doden.
Ergens een snorkel en een duikbril regelen idd
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
Daar was vanochtend ook al een heel interessante discussie over.
[..] Zie van die `experts` zeggen dat het zondag is waarschijnlijk, vrijdagavond tot zaterdagavond is Shabbat de heilige dag voor de Joden waar je niet mag werken (en daar zijn ze normaal echt strikt mee, geen vluchten). Vechten lijkt mij werken...
Dat met Shabbat is ook heel wisselend. In Jeruzalem is alles dicht, maar in bijvoorbeeld Eilat merk je er weinig van.
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:39 schreef Momo het volgende: Morgen, zondag of de dagen daarna, vrees wel een beetje wat gaat komen, vele doden. Zie dit niet met een sisser en aantal dode Hamas strijders aflopen.
Ik was zeker niet van plan om naar dode mensen te gaan kijken. Maar realiseer je wel (in alle serieusheid) dat oorlog soms ook een oplossing kan zijn. Ik hoop en denk dat Israël het goede gaat doen.
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:41 schreef Knollenman het volgende: Dit wordt geschiedenis hoor die grond oorlog in Gaza. Eentje van de bovenste plank. Ws een operatie die vele films en series gaat opleveren en gigantisch bloederig en complex wordt. Met honderdduizenden doden.
[..] Dat met Shabbat is ook heel wisselend. In Jeruzalem is alles dicht, maar in bijvoorbeeld Eilat merk je er weinig van.
Dat zal wel lokaal geregeld zijn. Vroeger had je ook in Nederland in de zondagssluiting era dat de stadscentra van Amsterdam en Rotterdam een uitzondering daarop hadden.
Daarbij is Jeruzalem een hele heilige stad natuurlijk, dus die zullen dit uiterst serieus nemen.
[ Bericht 7% gewijzigd door Erasmus op 13-10-2023 20:44:46 ]
[..] ja maar waar ga je heen met die al die bedden en apparatuur die nodig is?
Nergens, er was van de week nog een rapportage op tv over een ziekenhuis in Gaza. Daar lagen al zo'n 20 mensen aan de beademing die het niet zouden redden als de stroom zou uitvallen. Vreselijk gewoon.
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:39 schreef Momo het volgende: Morgen, zondag of de dagen daarna, vrees wel een beetje wat gaat komen, vele doden. Zie dit niet met een sisser en aantal dode Hamas strijders aflopen.
Ik denk dat de kans groot is dat het ook gewoon veel meer escaleert met Hezbollah, Syrië en Iran hoor. Dit kan best eens een hele flinke oorlog worden in het midden oosten.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
[..] Dat zal wel lokaal geregeld zijn. Vroeger had je ook in Nederland in de zondagssluiting era dat de stadscentra van Amsterdam en Rotterdam een uitzondering daarop hadden.
Ik blijf het altijd zo bijzonder vinden dat het gros van Nederland zondagssluiting als iets van vroeger ziet.
[..] Ik was zeker niet van plan om naar dode mensen te gaan kijken. Maar realiseer je wel (in alle serieusheid) dat oorlog soms ook een oplossing kan zijn. Ik hoop en denk dat Israël het goede gaat doen.
Netanyahu is bewezen schurk, daar hoef je echt geen verstandige oplossingen van te verwachten.
Dit ziet er slecht uit, ik hoop dat ze vooral Hamas weten te raken, maar ik heb er een hard hoofd in.
[..] Ik denk dat de kans groot is dat het ook gewoon veel meer escaleert met Hezbollah, Syrië en Iran hoor. Dit kan best eens een hele flinke oorlog worden in het midden oosten.
ja israel kan nu niet meer een stap terug doen helaas
[..] Ik was zeker niet van plan om naar dode mensen te gaan kijken. Maar realiseer je wel (in alle serieusheid) dat oorlog soms ook een oplossing kan zijn. Ik hoop en denk dat Israël het goede gaat doen.
Hoe kun je, met alles wat we de komende dagen zien, serieus nog denken dat Israël 'het goede' gaat doen, behalve als je van mening bent dat 'het goede' gelijk staat aan het plegen van een gi-gan-ti-sche slachtpartij onder alles en iedereen wat beweegt daar?
Ik zou het nog geen half uur volhouden en weinig heroïsch sterven
[..] Zie van die `experts` zeggen dat het zondag is waarschijnlijk, vrijdagavond tot zaterdagavond is Shabbat de heilige dag voor de Joden waar je niet mag werken (en daar zijn ze normaal echt strikt mee, geen vluchten). Vechten lijkt mij werken...
Grensbewaking, politie, gezondheidszorg etc. lijken mij ook werken. Ik heb niet het idee dat dat elke week wordt neergelegd. Daarnaast waren er op dat feest afgelopen zaterdag ook mensen aan het werk, denk ik... Lijkt me niet dat de regels in deze zo leidend zijn op dit moment.
Wel bizar dat je nu eigenlijk gewoon zit af te wachten tot de vermoedelijke hel in Gaza losbarst.
[..] ja israel kan nu niet meer een stap terug doen helaas
Ach je weet niet hoe het zich ontwikkelt. Israël is vaker Gaza binnengevallen, en toen kwam het na een tijdje tot een wapenstilstand. De hele wereld kijkt mee, kan mij niet voorstellen dat Israël denkt wel even Gaza volledig in puin te kunnen schieten. En je weet ook niet welke prijs ze zelf willen betalen. Je kan natuurlijk weer beelden verwachten van gekidnapte en vermoorde Israëlische soldaten, hoe lang trekt het thuisfront dat? Dus tsja, afwachten maar.
[..] Grensbewaking, politie, gezondheidszorg etc. lijken mij ook werken. Ik heb niet het idee dat dat elke week wordt neergelegd. Daarnaast waren er op dat feest afgelopen zaterdag ook mensen aan het werk, denk ik... Lijkt me niet dat de regels in deze zo leidend zijn op dit moment.
Wel bizar dat je nu eigenlijk gewoon zit af te wachten tot de vermoedelijke hel in Gaza losbarst.
In de wetenschap dat het onvermijdelijk iets lijkt te gaan te worden dat de wereldpolitiek de komende jaren onherkenbaar gaat veranderen.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Ach je weet niet hoe het zich ontwikkelt. Israël is vaker Gaza binnengevallen, en toen kwam het na een tijdje tot een wapenstilstand. De hele wereld kijkt mee, kan mij niet voorstellen dat Israël denkt wel even Gaza volledig in puin te kunnen schieten. En je weet ook niet welke prijs ze zelf willen betalen. Je kan natuurlijk weer beelden verwachten van gekidnapte en vermoorde Israëlische soldaten, hoe lang trekt het thuisfront dat? Dus tsja, afwachten maar.
mja maar gezichtsverlies toch? Hoe hamas nu binnen is gevallen en dat heeft gedaan
Op vrijdag 13 oktober 2023 20:55 schreef capricia het volgende: Ik ben die andere 4 schermen stream aan het kijken, van die Steve. Daar zie ik ook het Gaza Hospital op. Maar geen evacuatie hoor.
[..] mja maar gezichtsverlies toch? Hoe hamas nu binnen is gevallen en dat heeft gedaan
Tsja dat is waar. Als ik Israël was zou ik meer tijd nemen om een plan te bedenken. Na 9-11 stortte Amerika zich in de emotie al vrij snel in de War on Terror en we weten allemaal wat een zinloze toestand dat was. Pas 10 jaar later werd Bin Laden gepakt, nou fantastisch. En over de inval in Irak hoef ik het al helemaal niet te hebben.
Dus al met al vind ik dat Israël te snel gaat. Hamas vernietigen is prima maar maak een goed doordacht plan.
Veel van die streams hebben trouwens die Steve hype opgepakt. Er was elke keer een haan aan het kakelen. En de streams hadden die Steve genoemd. Zelfs Steve mokken gingen ze nu verkopen... . Verwarrend de naam want die Amerikaan die bijna de hele dag live is heet Steve Lookner en is wat anders.
Het is ook onvermijdelijk, zoveel geïmporteerde haat kan nooit goed aflopen voor Europa. Denk dat de komende verkiezingen goed gaan uitpakken voor rechtse anti immigratie partijen, Frankrijk en Duitsland verwacht ik sowieso, de geest lijkt wel uit de fles.
Als je mij 2 weken geleden had gezegd dat Europese landen radicale personen actief gingen uitzetten had ik je voor gek verklaard.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Meer mensen die het onsmakelijk vinden dat mensen het hebben over "warme lijken". Kan er slecht tegen.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Ik denk dat Israël de aanval van Hamas misschien niet eens super erg vond. Nu kunnen ze een reden verzinnen om de Gaza strook aan te vallen en misschien deels veroveren.
Hoe dan ook, de mensen die Israël vlaggen lieten zien mogen zich nog maar eens achter de oren krabben.
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:05 schreef Mansjester het volgende: Ik denk dat Israël de aanval van Hamas misschien niet eens super erg vond. Nu kunnen ze een reden verzinnen om de Gaza strook aan te vallen en misschien deels veroveren.
Hoe dan ook, de mensen die Israël vlaggen lieten zien mogen zich nog maar eens achter de oren krabben.
Die mensen van die stream lijken trouwens gewoon te blijven terwijl ze schijnbaar in het noorden van Gaza stad zitten. Tenminste ze streamen nu nog gewoon.
Oh, heeft Libanon nog een leger? Dacht dat het allemaal hezbollah was wat daar tegenwoordig de klok slaat
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Tsja dat is waar. Als ik Israël was zou ik meer tijd nemen om een plan te bedenken. Na 9-11 stortte Amerika zich in de emotie al vrij snel in de War on Terror en we weten allemaal wat een zinloze toestand dat was. Pas 10 jaar later werd Bin Laden gepakt, nou fantastisch. En over de inval in Irak hoef ik het al helemaal niet te hebben.
Dus al met al vind ik dat Israël te snel gaat. Hamas vernietigen is prima maar maak een goed doordacht plan.
Niet reageren is geen optie. Dan denken tegenstanders dat je zwak bent en gaan van alle kanten aanvallen. (Was dus al gebeurde). In dit geval is aanval de beste verdediging.
Vind dit wel zorgelijk, niet zozeer deze forse “maatregelen”, maar wat het voor effect heeft in landen/steden waar dus veel diversiteit is. West Europa wordt op deze manier steeds gevoeliger voor spanningen tussen (religieuze) bevolkingsgroepen. Precies wat ook voor Rusland een doel is: het verder destabiliseren van het Europese continent.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:05 schreef BansheeBoy het volgende: Meer mensen die het onsmakelijk vinden dat mensen het hebben over "warme lijken". Kan er slecht tegen.
²
Misschien moeten we het hebben over de vochtige warme tedere met talkpoeder ingesmeerde billetjes van je vrouw, dan word je vanzelf weer kalm.
[..] Vind dit wel zorgelijk, niet zozeer deze forse “maatregelen”, maar wat het voor effect heeft in landen/steden waar dus veel diversiteit is. West Europa wordt op deze manier steeds gevoeliger voor spanningen tussen (religieuze) bevolkingsgroepen. Precies wat ook voor Rusland een doel is: het verder destabiliseren van het Europese continent.
Zouden al die massamigratiepartijen stiekem in de zak van Putin zitten?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] In de wetenschap dat het onvermijdelijk iets lijkt te gaan te worden dat de wereldpolitiek de komende jaren onherkenbaar gaat veranderen.
Ja, dat is zeer goed mogelijk. Eigenlijk wel apart dat zo'n postzegel op de wereldkaart (Gaza, West Bank, Israël) waar in totaal zo'n zes miljoen minder mensen leven dan in Nederland, zo bepalend kan zijn voor de wereldpolitiek.
Ziekenhuis in noorden Gazastrook moet sluiten Artsen zonder Grenzen zegt dat Israël opdracht heeft gegeven om ook het Al-Awda-ziekenhuis in de Gazastrook te ontruimen. Het ziekenhuis ligt in het noordelijke deel van het gebied. Israël strooide daar vannacht pamfletten uit, waarop stond dat de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel binnen 24 uur naar het zuiden vertrokken moeten zijn.
"Onze artsen behandelen daar nog steeds patiënten", schrijft Artsen zonder Grenzen op platform X. "We veroordelen ondubbelzinnig dit continue bloedvergieten, zonder aanziens des persoons, en deze aanvallen op de gezondheidszorg in Gaza. We proberen onze staf en patiënten te beschermen."
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:08 schreef Momo het volgende: Toevallig kreeg ik suggestie voor Jordaanse nationale TV stream die voor dat ziekenhuis nu live staan
[..] Niet reageren is geen optie. Dan denken tegenstanders dat je zwak bent en gaan van alle kanten aanvallen. (Was dus al gebeurde). In dit geval is aanval de beste verdediging.
Hm ja aanvallen moet je zeker, maar ik zou wachten tot de aandacht van de wereld wat minder is
[..] Niet reageren is geen optie. Dan denken tegenstanders dat je zwak bent en gaan van alle kanten aanvallen. (Was dus al gebeurde). In dit geval is aanval de beste verdediging.
De geschiedenis leert helaas geen ander optie, het is zwemmen of verzuipen, voor beide partijen
Nou Ursela is ook keihard in haar steun voor Israël, Macron lijkt de laatste dagen wel een ander mens, ik vond Trudeau feller dan normaal dus geef het even, als er één schaap over de dam is.
twitter
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
[..] Tsja dat is waar. Als ik Israël was zou ik meer tijd nemen om een plan te bedenken. Na 9-11 stortte Amerika zich in de emotie al vrij snel in de War on Terror en we weten allemaal wat een zinloze toestand dat was. Pas 10 jaar later werd Bin Laden gepakt, nou fantastisch. En over de inval in Irak hoef ik het al helemaal niet te hebben.
Het werd pas pijnlijk duidelijk toen de VS uit Afghanistan vertrok.
[..] Vind dit wel zorgelijk, niet zozeer deze forse “maatregelen”, maar wat het voor effect heeft in landen/steden waar dus veel diversiteit is. West Europa wordt op deze manier steeds gevoeliger voor spanningen tussen (religieuze) bevolkingsgroepen. Precies wat ook voor Rusland een doel is: het verder destabiliseren van het Europese continent.
Daarom belangrijk om polarisatie te bestrijden. We kopen er niks voor als mensen hier ook het vuur van de haat gaan aanwakkeren.
Ziekenhuis in noorden Gazastrook moet sluiten Artsen zonder Grenzen zegt dat Israël opdracht heeft gegeven om ook het Al-Awda-ziekenhuis in de Gazastrook te ontruimen. Het ziekenhuis ligt in het noordelijke deel van het gebied. Israël strooide daar vannacht pamfletten uit, waarop stond dat de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel binnen 24 uur naar het zuiden vertrokken moeten zijn.
"Onze artsen behandelen daar nog steeds patiënten", schrijft Artsen zonder Grenzen op platform X. "We veroordelen ondubbelzinnig dit continue bloedvergieten, zonder aanziens des persoons, en deze aanvallen op de gezondheidszorg in Gaza. We proberen onze staf en patiënten te beschermen."
Daar gaat zo’n ontzettende secundaire explosie vanonder dat ziekenhuis komen wanneer Israël er een bom op gooit.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Dit plan ligt er toch gewoon al een tijdje? Ik vind het eerder opvallend dat zelfs Israël anno 2023 nog een fucking week nodig heeft alles te mobiliseren.
Jullie vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Hm ja aanvallen moet je zeker, maar ik zou wachten tot de aandacht van de wereld wat minder is
Die tijd is er niet. Ze staan onder hoge dreiging en hoge emotie. Het zijn ook wel hoogdravende gasten die Israëliërs. Beetje arrogant ook wel. Nu laten ze zien wat ze in huis hebben, vol in de emotie all in gaan. Heel Gaza gaat eraan en dat ziekenhuis en alles gaat kapot. Organisaties die het nog niet snappen moeten per direct vluchten. Evt patiënten zijn al ten dode geschreven.
[..] Daar gaat zo’n ontzettende secundaire explosie vanonder dat ziekenhuis komen wanneer Israël er een bom op gooit.
Ik verwacht niet dat er een bom op gegooid gaat worden maar hamas kan dat ziekenhuis natuurlijk prima gebruiken als schild wanneer het tot gevechten komt. Dat gaat gewoon niet veilig zijn.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:15 schreef Discombobulate het volgende: Mensen doen net alsof die legers in het midden oosten niets voorstellen maar het is één groot kruidvat van wapens en raketten.
Welke mensen?
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:05 schreef Mansjester het volgende: Ik denk dat Israël de aanval van Hamas misschien niet eens super erg vond. Nu kunnen ze een reden verzinnen om de Gaza strook aan te vallen en misschien deels veroveren.
Denk dat Israël echt niet op een verovering van Gaza zit te wachten. Het verlaten van Gaza heeft hen in 2005 bakken met geld en een hoop gedoe gekost.
Bij die ene stream met dat donerende stelletje kleuters staat dat het de evacuatie is van dat ziekenhuis, maar bij deze stream staat bij dezelfde beelden Khan Yunis. Dat zou de rustige sfeer ook verklaren denk ik.
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:15 schreef Discombobulate het volgende: Mensen doen net alsof die legers in het midden oosten niets voorstellen maar het is één groot kruidvat van wapens en raketten.
Wie zegt dat dan?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
[..] Die tijd is er niet. Ze staan onder hoge dreiging en hoge emotie. Het zijn ook wel hoogdravende gasten die Israëliërs. Beetje arrogant ook wel. Nu laten ze zien wat ze in huis hebben, vol in de emotie all in gaan. Heel Gaza gaat eraan en dat ziekenhuis en alles gaat kapot. Organisaties die het nog niet snappen moeten per direct vluchten. Evt patiënten zijn al ten dode geschreven.
Zo te lezen zit jij ter plaatse, jeetje man, sterkte
[..] Die tijd is er niet. Ze staan onder hoge dreiging en hoge emotie. Het zijn ook wel hoogdravende gasten die Israëliërs. Beetje arrogant ook wel. Nu laten ze zien wat ze in huis hebben, vol in de emotie all in gaan. Heel Gaza gaat eraan en dat ziekenhuis en alles gaat kapot. Organisaties die het nog niet snappen moeten per direct vluchten. Evt patiënten zijn al ten dode geschreven.
Het is dan ook oorlog.
Blijft nog netjes dat ze blijven waarschuwen ipv blind gaan schieten op onschuldige burgers.
[..] Bij die ene stream met dat donerende stelletje kleuters staat dat het de evacuatie is van dat ziekenhuis, maar bij deze stream staat bij dezelfde beelden Khan Yunis. Dat zou de rustige sfeer ook verklaren denk ik.
Ah had ik nog niet eens gezien, Khan Yunis is juist in het zuiden van Gaza
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] Ik verwacht niet dat er een bom op gegooid gaat worden maar hamas kan dat ziekenhuis natuurlijk prima gebruiken als schild wanneer het tot gevechten komt. Dat gaat gewoon niet veilig zijn.
Ik denk dat de handschoenen uit zijn bij Israël, wat er bij voorgaande acties gebeurd is, is niet langer van toepassing.
[..] Misschien moeten we het hebben over de vochtige warme tedere met talkpoeder ingesmeerde billetjes van je vrouw, dan word je vanzelf weer kalm.
Ik kan er slecht tegen. Spreekt ook weinig respect vanuit naar de wijlen overledenen.
²
[..] Bij die ene stream met dat donerende stelletje kleuters staat dat het de evacuatie is van dat ziekenhuis, maar bij deze stream staat bij dezelfde beelden Khan Yunis. Dat zou de rustige sfeer ook verklaren denk ik.
Ik zag wel mensen met van die blauwe ziekenhuis jasjes naar die bankjes lopen.
Als het Khan Yunis is, dan had ik overigens wel een stroom vluchtelingen verwacht. Dat ligt toch in het zuiden , of vergis is me?
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Trouwens mensen hier hadden toch gezien dat iemand geraakt leek te worden op die stream van Reuters daar met die tanks?
Ik zag geen tanks (was ook maar half aan het kijken toen ik de knal en het geschreeuw hoorde).. Op de stream waren inslagen van artillerie net over de Libanese grens te zien.
[..] Ik zag wel mensen met van die blauwe ziekenhuis jasjes naar die bankjes lopen.
Als het Khan Yunis is, dan had ik overigens wel een stroom vluchtelingen verwacht. Dat ligt toch in het zuiden , of vergis is me?
Ja klopt, in het zuiden. Het ging mij niet om de correctie maar ik probeerde juist te vragen wat we daar nu precies zien, Dat ziekenhuis of Khan Yunis. Een van de twee moet niet kloppen
Treurig dit, maar zal niet de laatste zijn, die dingen gebeuren ook in een oorlog, respect voor de journalisten daar om ons te informeren met gevaar voor eigen leven, dat zijn nog de echte.
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:05 schreef BansheeBoy het volgende: Meer mensen die het onsmakelijk vinden dat mensen het hebben over "warme lijken". Kan er slecht tegen.
²
Ja, want dat is echt ziek. We hebben het hier namelijk over mensen. Aan beide kanten
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
Waarom haal je de winkelketen Kruidvat nu weer erbij?
quote:
kruitvat
1. (militair) ton met buskruit 2. (figuurlijk) iets dat makkelijk helemaal uit de hand kan lopen
[..] Ja klopt, in het zuiden. Het ging mij niet om de correctie maar ik probeerde juist te vragen wat we daar nu precies zien, Dat ziekenhuis of Khan Yunis. Een van de twee moet niet kloppen
Your guess is as good as mine. Maar het ziet er wel unreal relaxed uit.
[..] Ja, de vraag wie de grootste vijand van de Palestijnen is - Israël of Hamas - is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Maar ik neig naar de laatste.
Ik wacht denk ik nog met mijn oordeel tot Israël klaar is met hun militaire actie in Gaza.
[..] Ik denk dat Hamas door heeft dat dit hun Last Stand is. Die gaan totale oorlog voeren a la Japan.
Hamas is in het kort in het nauw gedreven door de normalisatie-golf denk ik. Israël was ook bezig met meer werk- en doorreisvisa uitgeven met plannen voor een groeiend aantal de komende jaren. Veel Gazanen werkten ook uitgerekend in de aangevallen woonkernen. Die hele tendens betekende snel krimpende invloed voor Hamas.
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:29 schreef Momo het volgende: Vraag mij af wat Hamas ook verwacht had na die massale aanval van vorige week....
Kat in het nauw maakt rare sprongen. Ik denk dat ze zelf niet hadden verwacht dat ze zoveel konden aanrichten. Mogelijk schrokken ze er zelfs van.
²
nee denk dat ze wel weten dat dat niet haalbaar is. Las ergens paar dagen terug dat hamas eigenlijk ook niet meer zoveel kon doen en dit een soort van alles of niets actie was ofzo. Soort van 'wanhoops' daad
maar denk niet dat ze zo dom zijn dat ze totaal met een andere gedachte dit zijn begonnen
Ik denk toch dat Hamas de reactie van Israël zwaar onderschat heeft, daar duidt het nemen van gijzelaars m.i. ook op. Het meenemen, verbergen en in leven houden van gijzelaars is onnodig lastig als je ze ook meteen een kogel door de kop kan jagen. Ze hoopten waarschijnlijk op een paar dagen vechten en dan een deal voor de gijzelaars.
#IStandWithBibi weet niet of je de steun van Trump wil.
Je kan veel over hem zeggen, maar het waren wb geopolitiek bijzonder rustige jaren onder zijn bewind als politieagent.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] Die man heeft ook wat aangericht in het Midden Oosten.
Hoop dat Amerika geen troepen gaat inzetten deze keer. Dat wij als Nederland naar Afghanistan en Irak zijn gegaan in de Bush tijden is ook gewoon een fout.
[..] Vraag mij af hoe oorlog in Oekraïne en dit conflict was gegaan met Trump als president.
Ik denk niet heel anders tbh. Trump is een Israël fanboy en visa versa.
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:35 schreef MichaelScott het volgende: Ik denk toch dat Hamas de reactie van Israël zwaar onderschat heeft, daar duidt het nemen van gijzelaars m.i. ook op. Het meenemen, verbergen en in leven houden van gijzelaars is onnodig lastig als je ze ook meteen een kogel door de kop kan jagen. Ze hoopten waarschijnlijk op een paar dagen vechten en dan een deal voor de gijzelaars.
Hamas is waarschijnlijk tevreden. Israël reageert agressief zoals verwacht en de wereld ziet meedogenloos Israël in optima forma. Hamas had waarschijnlijk alleen gehoopt dat de vlam zou overslaan naar de west bank en dat Hezbollah zou meedoen.
Op die stream bij dat ziekenhuis trouwens nul Hamas-mannetjes te zien. Je zou toch zeggen dat je zichtbaar wilt zijn, blauw op straat-style, in zo'n gespannen situatie. Je zien nu mannen op een muurtje, heel soms een vrouw met een kind aan de hand.
Bizar eigenlijk dat je een werelddeel verderop een jongetje voorbij ziet lopen met een pak koekjes terwijl je in de andere schermen ziet dat het afweergeschut weer aangaat en je de straaljagers hoort.
Ik zit even op de stream te kijken omdat het rust is bij het voetbal, maar ik vind het echt onwerkelijk dat je zo rustig over straat kan lopen met de kans dat er een bom op je hoofd kan vallen.
~FEYENOORD~ *De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
[..] "My view is: One side is guilty. And it's not Israel." Dat heerlijke simplisme.
Wel consistent in zijn simplisme.
You are either with us or with the terrorists.
- Bush, 2001
[..] Die hoopten denk ik dat Israël zich koest zou houden vanwege de gijzelaars. Daar hoor je nu weinig meer over. Zie het somber in voor deze mensen 😪
Achter de schermen lopen ze zich het vuur uit de sloffen voor die gijzelaars, samen met de Amerikanen
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:44 schreef Qarrad het volgende: Op die stream bij dat ziekenhuis trouwens nul Hamas-mannetjes te zien. Je zou toch zeggen dat je zichtbaar wilt zijn, blauw op straat-style, in zo'n gespannen situatie. Je zien nu mannen op een muurtje, heel soms een vrouw met een kind aan de hand.
Bizar eigenlijk dat je een werelddeel verderop een jongetje voorbij ziet lopen met een pak koekjes terwijl je in de andere schermen ziet dat het afweergeschut weer aangaat en je de straaljagers hoort.
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:45 schreef R-woud93 het volgende: Ik zit even op de stream te kijken omdat het rust is bij het voetbal, maar ik vind het echt onwerkelijk dat je zo rustig over straat kan lopen met de kans dat er een bom op je hoofd kan vallen.
Dat is in het zuiden, daar zijn ze veilig.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
[..] Ben het wel met hem eens, beken gewoon kleur.
Groen in zijn geval?
Op vrijdag 13 oktober 2023 21:45 schreef R-woud93 het volgende: Ik zit even op de stream te kijken omdat het rust is bij het voetbal, maar ik vind het echt onwerkelijk dat je zo rustig over straat kan lopen met de kans dat er een bom op je hoofd kan vallen.
Die mensen die daar zitten, zitten in het relatief veilige Khan Younis.
[..] Die hoopten denk ik dat Israël zich koest zou houden vanwege de gijzelaars. Daar hoor je nu weinig meer over. Zie het somber in voor deze mensen 😪
Ik riep het meteen al. Israël laat dit gebeuren, op zijn minst. Toen werd als tegenargument gegeven dat dat niet kan want hun mensenlevens zijn ze te veel waard. Het is jammer, maar dat ze de hostages in feite negeren maakt dus dat ik toch gelijk had. Niet om mijn gelijk te krijgen, want dat heb ik er als jonge hitsige (maar ietwat timide) puber gelukkig uit kunnen krijgen, maar puur voor waarheidsvinding.
Ze rollen een agenda uit, die agenda had ze normaal 50 jaar gekost. Nu in veel kortere tijd en ze bekostigen het niet eens zelf.
Als je dit soort zaken zelf wilt (voor)zien > klassieke studies.
²
Dat is denk ik de best denkbare scenario daar. Dat is zoals een Palestijn het beschreef. Verloor 4 van zijn kinderen en zijn vrouw, vader en moeder en zat een peuk te roken op het puin waar ze nog onder lagen.
[..] Dat is denk ik de best denkbare scenario daar. Dat is zoals een Palestijn het beschreef. Verloor 4 van zijn kinderen en zijn vrouw, vader en moeder en zat een peuk te roken op het puin waar ze nog onder lagen.
Wat intens treurig
[..] Ik riep het meteen al. Israël laat dit gebeuren, op zijn minst. Toen werd als tegenargument gegeven dat dat niet kan want hun mensenlevens zijn ze te veel waard. Het is jammer, maar dat ze de hostages in feite negeren maakt dus dat ik toch gelijk had. Niet om mijn gelijk te krijgen, want dat heb ik er als jonge hitsige (maar ietwat timide) puber gelukkig uit kunnen krijgen, maar puur voor waarheidsvinding.
Ze rollen een agenda uit, die agenda had ze normaal 50 jaar gekost. Nu in veel kortere tijd en ze bekostigen het niet eens zelf.
²
Dit is BNW-shit van iemand die ver heen is, ga toch weg met die kwaadaardige fantasietjes joh.
Israël is er niet op uit om de Palestijnen weg te krijgen, wat ook lastig zal gaan omdat niemand ze wil hebben. Die blijven gewoon in Gaza. Met wat hulp van de EU en andere donoren wordt de stad opgebouwd als Hamas weg is.
quote:
Allah beschermd ze denk ik? Welke stream kijk je? Hier is het helemaal donker
[..] Dit is BNW-shit van iemand die ver heen is, ga toch weg met die kwaadaardige fantasietjes joh.
Ik begrijp je heel goed hoor. Ik snap waar je vandaan komt. Maar het is inmiddels toch meer dan slechts een theorie. Kijk goed. Je moet ook wel willen zien.
²
[..] Ik riep het meteen al. Israël laat dit gebeuren, op zijn minst. Toen werd als tegenargument gegeven dat dat niet kan want hun mensenlevens zijn ze te veel waard. Het is jammer, maar dat ze de hostages in feite negeren maakt dus dat ik toch gelijk had. Niet om mijn gelijk te krijgen, want dat heb ik er als jonge hitsige (maar ietwat timide) puber gelukkig uit kunnen krijgen, maar puur voor waarheidsvinding.
²
Banshee, hou daar nu eens mee op. Ik wil best je verhaal lezen, maar als je landen met kleine lettertjes of wat anders blijft schrijven haak ik af
²
Naast dat ze al op de grond zijn geweest om gegijzelden te zoeken, denk ik ook dat zij hier realistisch instaan. Toen die gegijzelden de grens over werden gebracht, waren velen al ten dode opgeschreven. Dat was de keuze van Hamas niet van Israël.
Als ze niks hadden gedaan en heel lief hadden gevraagd of ze de gegijzelden terug zouden mogen, was dat ook niet gebeurd.