SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Born to Lose, but Built to Win.
Wat fijn dat het bij jou wel besproken wordt! Misschien is dat bij mij wel wat de emotie versterkt. Ik word niet begrepen en voel me er alleen bij. Bij mij in de vriendengroep zijn hun ouders juist veel jonger dan die van mij. Bij een andere vriendengroep zijn de vrienden + ouders daarvan veel ouder, dus dat is dan weer anders.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:47 schreef Jentin het volgende:
Best herkenbaar. Ik heb het er juist wel met vriendinnen over. In mijn vriendinnengroep zijn we inmiddels allemaal tegen de 40 en hebben we allemaal onze beide ouders nog. Best bijzonder. Maar we zien ook allemaal dat onze ouders gewoon een beetje gebakjes worden. Idem voor mijn schoonouders. Mijn schoonvader was altijd onvermoeibaar en zo sterk als een paard. Nu zien we gewoon een oude man van tegen de tachtig. Confronterend ja, maar ik kan het wel accepteren.
Je hebt gelijk hoor. Dit zegt mijn verstand ook. Maar mijn emoties die willen er niet aan geloven.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:47 schreef SQ het volgende:
Nou ja, er zit weinig anders op dan accepteren, want je kan de tijd niet stopzetten. Je daar heel erg tegen verzetten is niet zo heel zinvol. Ik denk dat je je energie dan beter kunt steken in de dingen die nog wél goed gaan. In essentie zijn het nog steeds dezelfde mensen, maar dan wat ouder.
En ja, dat ouder worden betekent natuurlijk wel dat de balans verandert. Je ouders kunnen niet meer een weekend op je kinderen passen, je vader kan geen kast meer naar boven tillen als je gaat verhuizen en je moeder kan je spijkerbroek niet meer inkorten. Het betekent dat zij de zorg die ze je altijd hebben gegeven niet meer kunnen bieden. En dan ga je ook zien dat het steeds meer verschuift.
Mijn vader is na de dood van mijn moeder (die helaas nooit oud werd) ook best veranderd, tot het punt waarop hij nu is, een beetje een sobere kluizenaar, heel anders dan hoe ik hem vroeger kende. Ik vond die verandering ook lastig, maar het is een beetje onderzoeken naar hoe je relatie dan nu wel werkt, en hoe je elkaar daar weer in kan vinden.
Dit.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 17:59 schreef kuolema het volgende:
Ik heb dit ook wel, maar niet omdat ik bang ben om mijn ouders te verliezen. Meer omdat ik het niet leuk vind dat ze aftakelen en steeds minder zelfstandig zullen worden.
Ja, dit ook.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 18:10 schreef Kyara het volgende:
Ik vond vooral de verschuiving lastig. Dat jij niet meer degene bent die op je ouders terug kan vallen maar dat zij jou juist nodig hebben en steeds meer een beroep op je doen.
Dit is inderdaad waar ik me weleens zorgen om maak, hoe ik dat ga doen zodra mijn ouders hulpbehoevend worden. Ze zijn pas begin 60 en nog gezond, maargoed, dat zullen ze niet altijd blijven en ik ben enig kind en woon ver weg.. voor nu steek ik maar gewoon mijn hoofd in het zandquote:Op donderdag 12 oktober 2023 19:22 schreef kuolema het volgende:
Het lijkt me vooral lastig als je enig kind bent. Dan kun je die zorg niet delen met broer(s) en/of zus(sen).
Dit is heel herkenbaar. Ik werk zelf al jaren in de ouderenzorg, dus in theorie weet ik heel goed hoe alles geregeld moet worden. De andere kant is dat ik ook weet hoeveel het kan zijn, en als enig kind kom er ik dan soort van alleen voor te staan. Dat beangstigt me soms wel. Ze zijn nu mid 60 dus met wat geluk hebben ze nog heel wat jaren te gaan, maar toch vind ik het soms lastig. Ik probeer er inderdaad ook maar niet te veel aan te denken.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 19:55 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Dit is inderdaad waar ik me weleens zorgen om maak, hoe ik dat ga doen zodra mijn ouders hulpbehoevend worden. Ze zijn pas begin 60 en nog gezond, maargoed, dat zullen ze niet altijd blijven en ik ben enig kind en woon ver weg.. voor nu steek ik maar gewoon mijn hoofd in het zand.
Het idee dat ze er straks niet meer zijn vind ik ook niet echt prettig. Ik ben best wel close met ze, zie ze elke week. Het was altijd al ons drieën, met alle leuke dingen maar ook ellende die we hebben meegemaakt door de jaren heen. Ik hoop er gewoon maar op dat ze nog 30 jaar in goede gezondheid door kunnen.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 10:54 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Hebben jullie dan ook een 40+ jaar verschil in leeftijd met je ouders of dat niet?
Mijn “angst” zit denk ik meer in het verlaten dan in het zorgen of aftakelen. Ik vind het wel lastig om te zien dat m’n vader niet meer die “sterkte superheld “ is die alles kan of kan oplossen. Maar daar zit voor mij niet de meeste emotie in. Al zou ik het uiteraard verschrikkelijk voor hen vinden dat ze pijn krijgen of ongemakken. Maar zelf heb ik veel moeite met de gedachten dat ze er straks wellicht niet meer zijn.
En ik ben verder mega dankbaar dat ze er überhaupt nog zijn. Als ik bij sommige van jullie lees dat ze of een van hen op jonge leeftijd zijn overleden, dan mag ik absoluut in m’n handjes knijpen.
Ik ben dan geen enig kind. Maar omdat de rest zoveel ouder is, en er heel anders in zit dan ik. Voelt het soms toch eenzaam en onbegrepen.
Ik ben sowieso vrij sentimenteel en ik hou niet van verandering. Dus nu het huis lees gaat, enorm wordt verbouwd, spullen zonder pardon worden weggesmeten, vind ik al lastig.
Mijn ouders laten overigens niets blijken of ze er last van worden dat ze ouder worden. Ze staan altijd mega nuchter in het leven. Wat dat betreft ben ik echt een buitenbeentje. Al sta ik over alle andere zaken wel nuchter in het leven.
Dat ben ik ook zeer zeker! Ben mij er ook echt wel van bewust dat ik van geluk mag spreken dat ze er gewoon nog zijn.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 17:14 schreef mschol het volgende:
wees vooral heel blij dat ze er nog zijn, ik was maar een paar jaar ouder en had geen ouder meer over
Ja, precies! Dat hoop ik ook voor jequote:Op zaterdag 14 oktober 2023 16:07 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Het idee dat ze er straks niet meer zijn vind ik ook niet echt prettig. Ik ben best wel close met ze, zie ze elke week. Het was altijd al ons drieën, met alle leuke dingen maar ook ellende die we hebben meegemaakt door de jaren heen. Ik hoop er gewoon maar op dat ze nog 30 jaar in goede gezondheid door kunnen.
Nou precies dit dus!quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 16:16 schreef Seeburg54 het volgende:
Herkenbaar. Ik ben enig kind en heb alleen mijn 76 jarige moeder. Mijn moeder mankeert al het een en ander en zorgt niet altijd even goed voor zichzelf. Verder fietst ze nog wel elke dag even naar het dorp en is ze zelfstandig. Ik help haar wel met veel dingen, maar sommige dingen zoals huishoudelijk werk wil ze persé nog zelf doen. Ze wordt zelfs een beetje bozig als ik haar wil helpen. Ik verneem ook wel dat ze vergeetachtiger en warrig is geworden en weinig zin meer heeft om de deur uit te gaan. Al met al kom ik meerdere keren per week bij haar om te helpen waar nodig, geen enkel probleem.
Een vriendin van mij moppert vaak op haar ouders, maar ze beseft niet helemaal dat ze er binnen nu en een jaar of 5 misschien niet meer zijn. Daar ben ik me wel bewust van, en ik probeer dan ook zoveel mogelijk nog dingen samen met mijn moeder te doen nu het nog kan. Ik word er wel verdrietig van als ik er teveel over nadenk.
Had je ook het gevoel dat je nog niet in de juiste levensfase was om daar doorheen te gaan?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 16:11 schreef Burdie het volgende:
Ik herken wel wat je schrijft, als nakomertje heb ik daar ook moeite mee gehad. Allereerst toen het ouderlijk huis werd verkocht, en later toen ze hun huis verruilden voor een flat. Dat mijn vader dementeerde, heb ik ook heel lang ontkend. Hij heeft zich ook heel lang "goed gehouden" naar mij toe, omdat hij het op zijn beurt kennelijk ook zo aanvoelde.
We hebben op een gegeven moment als gezin bij elkaar gezeten om dingen te bespreken. Hoe zagen mijn ouders het "oud worden" voor zich, wat waren hun wensen mbt zelfstandig wonen, wat er met het huis en de spullen moet gebeuren als ze er niet meer zijn etc. Super ongemakkelijk en ik kende niemand die dat eerder had gedaan, maar het heeft toen voor mij uiteindelijk wel in gang gezet dat ik er wat meer vrede mee kreeg.
Vorig jaar is mijn vader overleden en sindsdien praat ik er met meer mensen over, en het is echt voor veel mensen van 30+ een ding (ik ben nu zelf 40+). Soms vraag ik ook bewust aan mensen die net wat ouder zijn, of hun ouders nog leven en hoe of dat dat bij hun gaat.
Het wakkert ook een soort zoektocht in jezelf aan, waarbij je op zoek moet naar wie je zelf bent als ouder en niet meer als kind. Wanneer de generaties boven je wegvallen, schuif je zelf een generatie op. Daar moet je je nieuwe draai in vinden, jezelf weer in hervinden.
Ontdekken dat je niet de enige bent die hiermee dealt, heeft voor mij echt een verzachtende werking.
oef! Lastig zeg!quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 21:52 schreef Schanu het volgende:
Ik zie mijn moeder maximaal 2 keer per jaar (op de verjaardag van mijn dochters) en dan lijkt het ouder worden soms wel extra hard te gaan. Als is ze nog maar begin 60, je ziet dat ze ouder wordt en dat merk je lichamelijk ook. Mijn vader heb ik al ruim 5 jaar niet gezien, daarvoor zag ik hem ook zelden.
Het idee dat mijn vader weg kan vallen voelt vreemd. Geen idee of dat echt een gemis met zich mee zou brengen of ergens juist rust omdat het nu zo complex is. Het idee dat mijn moeder weg kan vallen geeft onrust. Omdat onze relatie ook zo enorm complex is. Ze is nooit echt een moeder geweest en dat gemis is er nog altijd. Maar ik heb het ook geaccepteerd en ben blij dat ze wel een soort van oma rol aanneemt richting de kinderen. Maar als ze definitief weg zou vallen, denk ik dat dat best confronterend zal zijn. En ook een groot gemis. Al beperkt ons contact zich nu voornamelijk tot appen.
Mijn zus heeft met onze ouders al een jaar of 10 helemaal geen contact meer. Het idee dat ik er alleen voor kom te staan als ze weg komen te vallen, als in het alles moeten regelen en dat verdriet niet kunnen delen, vind ik wel wat beangstigend af en toe.
Maar vooralsnog ga ik ervan uit dat ze beiden minstens 75 worden. Dat is de leeftijd waarop mijn beide opa's en mijn oma kwamen te overlijden, dus dan hebben ze nog even
quote:In het aangezicht van de dood verkruimelen de verwijten.
Tja, ik ben sowieso de laatste jaren een piekeraar. Het moment dat je voorgoed afscheid moet nemen van een ouder komt gewoon steeds dichterbij.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 18:19 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Nou precies dit dus!
Hoe hou jij die gedachten buiten de deur?
Dat bozige herken ik wel ja. Ik denk dat het voor iemand die op zo’n punt in het leven is, ook best een lastig punt is en weer iets is dat je dan moet accepteren.
Dat mopperen van anderen op hun ouders of zelfs opa en oma herken ik. Zeg daar ook altijd op een luchtige manier wat van. Niet dat het wat uithaalt haha!
Ik probeer er ook niet teveel over te denken. Maar toch overvalt de gedachte me steeds vaker.
Nu moet ik wel zeggen dat m’n moeder mij vaak triggert hoor, met haar uitspraken.
Zij heeft zo lang als dat ik mij kan herinneren de uitspraken:
“Wij hopen dan onze verjaardag te vieren.”
“Ja, wij hopen volgende week op vakantie te zijn.”
“Ik hoop dat ik tegen die tijd wel thuis ben.”
“Ik hoop je dan op de verjaardag van….. weer te zien.”
Altijd dat”hopen” nooit is het echt; Ik ben er dan. Of zo.
Vroeger was dat nog wel grappig. Tegenwoordig voelt het alsof ze er zelf weinig vertrouwen in heeft.
Ik heb dit ook en mijn ouders moeten nog met pensioen gaan. Is overigens pas begonnen toen ze opa en oma werden.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:38 schreef LadyTagliatelle het volgende:
De tranen springen me soms in de ogen als ik eraan denk dat ze richting de 80 gaan en er misschien over 5 jaar niet meer zijn. Of over 10 jaar. De jaren vliegen namelijk voorbij.
Nee met mijn vader heb ik geen band, mijn jeugd was complex zeg maar. Bovendien is hij autistisch en het is letterlijk uit het oog uit het hart. Mijn moeder heeft adhd maar is verder mentaal en lichamelijk ook niet in orde. Die moet weken bijkomen van 1 uurtje met haar kleinkinderenquote:Op zaterdag 14 oktober 2023 18:28 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
oef! Lastig zeg!
ik ken natuurlijk heel je situatie niet, maar elkaar vaker zien is geen optie?
Verdrietig dat het contact met je zus en je moeder ook niet werkt. Ik kan me voorstellen dat die gedachten beangstigend zijn.
Dat is het hem nou juist, het zijn niet meer dezelfde mensen. Ze zijn de laatste 5-10 jaar veranderd. Alles wat ze ons leerden, doen ze zelf niet meer. Ook gewoon simpele dingen.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:47 schreef SQ het volgende:
Nou ja, er zit weinig anders op dan accepteren, want je kan de tijd niet stopzetten. Je daar heel erg tegen verzetten is niet zo heel zinvol. Ik denk dat je je energie dan beter kunt steken in de dingen die nog wél goed gaan. In essentie zijn het nog steeds dezelfde mensen, maar dan wat ouder.
quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:14 schreef Firuze60 het volgende:
Mijn moedertje van 92 jaar ligt op dit moment in haar sterfbed. Ik vind het zwaar om haar te zien worstelen met pijn. Ze krijgt sinds vandaag de maximale toegestane morfinedosis. Ze kan al sinds een paar dagen niet meer slikken, water wordt met swabs gegeven. 'Gelukkig' heeft ze het geheugen van een konijn en zei een paar dagen geleden nog:" Moet ik de rest van mijn leven hier blijven?" Soms is dementie een zegen.
Veel sterkte!quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 20:14 schreef Firuze60 het volgende:
Mijn moedertje van 92 jaar ligt op dit moment in haar sterfbed. Ik vind het zwaar om haar te zien worstelen met pijn. Ze krijgt sinds vandaag de maximale toegestane morfinedosis. Ze kan al sinds een paar dagen niet meer slikken, water wordt met swabs gegeven. 'Gelukkig' heeft ze het geheugen van een konijn en zei een paar dagen geleden nog:" Moet ik de rest van mijn leven hier blijven?" Soms is dementie een zegen.
Dat is misschien wel zo, maar vergeet niet dat je zelf net zo hard verandert en dat daardoor de wig misschien wel steeds groter lijktquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist, het zijn niet meer dezelfde mensen. Ze zijn de laatste 5-10 jaar veranderd. Alles wat ze ons leerden, doen ze zelf niet meer. Ook gewoon simpele dingen.
Er is niet meer mee te praten. Ze luisteren niet. Ze praten eroverheen. Ze begrijpen het niet. Niet dat ze dom zijn, het gaat allemaal veel moeizamer. Alsof ze ook niet willen. Geld voor ouders + schoonouders in mijn geval.
Ik herken me wel in TS.
Ja daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk. In hun perceptie zijn ze wel veranderd, maar alleen voor dingen die ze zeg maar "toe willen geven".quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:21 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat is misschien wel zo, maar vergeet niet dat je zelf net zo hard verandert en dat daardoor de wig misschien wel steeds groter lijktje krijgt een andere afhankelijkheid van elkaar en natuurlijk gaat dat gepaard met allerlei soorten verandering.
Wat ik bedoel te zeggen is dat zij, in hun eigen kern, nog steeds dezelfde mensen zijn met dezelfde angsten en dezelfde emoties. Net als jij altijd jij zal blijven voor jezelf. Dat die perceptie voor anderen wellicht verandert doet daar niets aan af.
Maar zijn we ook niet allemaal een beetje zo? Natuurlijk heb je mensen die wel hun hele leven op de kop kunnen zetten door zulke dingen te veranderen, maar er zijn zat mensen die niet kunnen stoppen met roken natuurlijk (dat hoeft geen onwil te zijn).quote:Op woensdag 18 oktober 2023 06:19 schreef Seeburg54 het volgende:
Gisteren met mijn moeder naar de internist geweest. Ze heeft nierfalen en moet zich aan bepaalde regels houden. Helaas is ze stronteigenwijs en steekt ze de kop in het zand voor de feiten. Elk jaar krijgt ze te horen, niet roken en zoutarm. Maar roken als een dokwerker natuurlijk en dat zoutarm is ook niks. Laatst betrapte ik haar op een ochtend met pizzapunt als ontbijt.![]()
Toch wel gemopperd op haar, maar ik moet dat eigenlijk niet doen. Ze zorgt gewoon niet goed voor zichzelf maar wil ook niet anders. Ik moet het maar accepteren.
Je gaat niet veranderen dusquote:Op woensdag 18 oktober 2023 09:04 schreef exode het volgende:
Ik bereid iedereen er alvast op voor dat ik een hele koppige, eigenwijze bejaarde wordt.
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens. En natuurlijk mag mijn moeder best een keer zondigen. Maar ze draait het eerder om. 85% slechte keuzes en 15% verstandiger. Soort van.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 08:58 schreef Troel het volgende:
1
[..]
Maar zijn we ook niet allemaal een beetje zo? Natuurlijk heb je mensen die wel hun hele leven op de kop kunnen zetten door zulke dingen te veranderen, maar er zijn zat mensen die niet kunnen stoppen met roken natuurlijk (dat hoeft geen onwil te zijn).
En hoe goed zorgen wij nou altijd voor onszelf? Dat is toch soms (maar ook niet altijd) gewoon een keuze? En een pizzapunt bij het ontbijt, dan voel je je toch ook meteen weer 20?
Niet om je te veroordelen, maar hopelijk maakt het de acceptatie is makkelijker als je bedenkt dat je zelf ook wel eens dingen doet die je eigenlijk niet zou moeten doen
Dood sinds kwart voor zeven gisteravond.quote:
Gecondoleerd.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 02:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dood sinds kwart voor zeven gisteravond.
Maar goed, het ging toch om het accepteren van ouders die dood gaan? Mijn broer en ik liepen weg en beseften, we zijn nu echt wees.
quote:Op donderdag 19 oktober 2023 02:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Maar goed, het ging toch om het accepteren van ouders die dood gaan? Mijn broer en ik liepen weg en beseften, we zijn nu echt wees.
Gecondoleerd, veel sterkte voor de komende tijd.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 02:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn oprechte deelneming.quote:Op donderdag 19 oktober 2023 02:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Sterkte!quote:Op donderdag 19 oktober 2023 02:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik voel de beklemming in je woorden. Je hebt dus naast geen kinderen ook geen broers of zussen en dus geen neefjes en nichtjes. Dan wordt het allemaal verre familie wat het dichtst bij je staat. Ik snap dat dat echt naar voelt. En nu ga je je vader zoals je die kent ook steeds meer verliezen door die afschuwelijke ziekte. Ik zou je graag een knuffel willen geven en zeggen dat het heus wel goed komt. Maar dat weet ik natuurlijk ook niet, of dat zo isquote:Op donderdag 19 oktober 2023 18:19 schreef _Arual_ het volgende:
Mijn moeder is overleden toen ik 18 was en dat vind ik pak hem beet 25 jaar later nog steeds moeilijk. Ik heb me voorgenomen dat mijn vader 110 wordt, maar ondanks dat ie me eruit fietst en rent, is er nu Alzheimer bij hem geconstateerd. Ik heb geen broers en zussen en ben bang. Als ik 20 jaar vooruit denk, is 95 procent van mijn familie dood. En als je begin 40 bent zoals ik, is dat een periode die te overzien is. Ik wil de tijd stilzetten.
Pap wilde nooit over de dood van mijn moeder praten en nu wel. Alsof ik die periode van rouw opnieuw door moet. Gruwelijk.
Ik heb zelf geen kinderen en dat geeft zo’n gevoel van isolatie. Niks meer voor en na mij.
Enorm zwaar, heb jij nog familie in de zin van neven of nichten? Iemand die jouw moeder vroeger gekend heeft, iemand die de beste vriend van jouw vader was toen hij nog helder in zijn hoofd was? Jouw eigen vriendenkring?quote:Op donderdag 19 oktober 2023 18:19 schreef _Arual_ het volgende:
Mijn moeder is overleden toen ik 18 was en dat vind ik pak hem beet 25 jaar later nog steeds moeilijk. Ik heb me voorgenomen dat mijn vader 110 wordt, maar ondanks dat ie me eruit fietst en rent, is er nu Alzheimer bij hem geconstateerd. Ik heb geen broers en zussen en ben bang. Als ik 20 jaar vooruit denk, is 95 procent van mijn familie dood. En als je begin 40 bent zoals ik, is dat een periode die te overzien is. Ik wil de tijd stilzetten.
Pap wilde nooit over de dood van mijn moeder praten en nu wel. Alsof ik die periode van rouw opnieuw door moet. Gruwelijk.
Ik heb zelf geen kinderen en dat geeft zo'n kutgevoel van isolatie. Niks meer voor en na mij.
Nou, ik hoorde dus laatst iemand zeggen: "ik kan met niemand meer praten over vroeger" en dat vond ik zo me enorm verdrietig...quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 00:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Enorm zwaar, heb jij nog familie in de zin van neven of nichten? Iemand die jouw moeder vroeger gekend heeft, iemand die de beste vriend van jouw vader was toen hij nog helder in zijn hoofd was? Jouw eigen vriendenkring?
Jij ook veel sterkte en gecondoleerdquote:Ik heb nu ook een kutgevoel, mijn moeder is net overleden en mijn hoofd staat op knappen om alles te regelen. Wat ik wel weet dat ik naast mijn kinderen ook heel erg veel steun krijg van vrienden. Zorg svp voor hulp als jij jouzelf zo geisoleerd voelt.
quote:Op donderdag 19 oktober 2023 18:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb zelf geen kinderen en dat geeft zo’n gevoel van isolatie. Niks meer voor en na mij.
Dat heb je mooi verwoord. Ik vergeet soms dat ik er op mijn 20e voor getekend zou hebben, een vader die pal hem beet 75 zou worden met alles wat daarbij hoort.quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 19:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb mijn beide ouders niet oud zien worden en daar heb ik veel emoties bij die niet altijd met elkaar te rijmen zijn. Ik ben boos omdat al hun broers en zussen nog leven, maar zij niet. Ik ben jaloers op mensen die langzaam afscheid kunnen nemen van hun ouders. Ik ben opgelucht dat ik niet met de verschrikkelijke realiteit van dementie om hoef te gaan of de last van mantelzorg. Ik ben blij omdat ik nergens spijt van heb en alles heb gezegd wat ik wilde zeggen. Ik ben verdrietig om de gesprekken die ik niet meer met hen kan voeren. Ik ben in shock omdat ze plotseling stierven en ik dat nog steeds niet kan bevatten. Ik ben dankbaar, maar weet niet wie ik dankbaar ben en waarvoor.
Ik heb er niet voor gekozen om geboren te worden, dus vind dat ik geen enkele verantwoordelijkheid heb om voor mijn moeder en stiefvader te zorgen. Het is niet alsof ze zo goed voor mij hebben gezorgd.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:51 schreef Firuze60 het volgende:
Even uppen. Naast zorg voor kinderen wordt door de politiek al jarenlang (participatiemaatschappij) druk gelegd om voor ouderen (ouders) te gaan zorgen als kind. Lekker mantelzorgen. We schijnen allemaal gemiddeld veel ouder te worden, jippie! Geen zak an, want de gebreken komen erbij. En dan leunen op je kinderen (die je hopelijk hebt) is garantie. Hoe zien jullie dat?
Groot gelijk, hoor. Bejaardenhuizen maar weer bouwen dan. Voor die tijd (toen halverwege de 20ste eeuw dit standaard werd) sleepten ze ook al met oudjes heen en weer. Heb briefwisselingen tussen mijn grootouders en familie hoe er werd gesleept met overgrootoma. Niemand wilde haar in huis (ze had zeven kinderen) en na drie weken kon ze ophoepelen. Jaren 30-40 vorige eeuw.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:17 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik heb er niet voor gekozen om geboren te worden, dus vind dat ik geen enkele verantwoordelijkheid heb om voor mijn moeder en stiefvader te zorgen. Het is niet alsof ze zo goed voor mij hebben gezorgd.
Maar kun je met je ouders daar over praten? Ik nooit, mijn vader stierf op zijn 62ste en zijn enige zorg op zijn korte sterfbed was dat ie bang was mijn moeder in armoede achter te laten. Zij is 92 jaar geworden en laat haar kinderen een behoorlijke erfenis achter.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:30 schreef Chandler het volgende:
Mijn ouders zijn nog ruim onder de 70 dus heb dit gevoel nog niet echt, ben blij dat ze nog redelijk gezond zijn en allemaal (zowel mijn ouders als de partners van m'n ouders) lekker genieten van hun wel verdiende pensioen.
Wel mooi om te lezen hoe anderen dit ervaren!
Ik kom uit een zorg omgeving dus dat zal vast en zeker goedkomen.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Maar kun je met je ouders daar over praten? Ik nooit, mijn vader stierf op zijn 62ste en zijn enige zorg op zijn korte sterfbed was dat ie bang was mijn moeder in armoede achter te laten. Zij is 92 jaar geworden en laat haar kinderen een behoorlijke erfenis achter.
Maar goed, toch is het goed te overwegen hoe om te gaan met als je ouders niet meer alles kunnen.
Ja, dat wil iedereen wel. Er voor zijn als het nodig is. Maar mantelzorg wordt zwaar onderschat.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:50 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ik kom uit een zorg omgeving dus dat zal vast en zeker goedkomen.
Ja ik kan met ze hierover praten, maar ben er niet bang voor... Het zal gebeuren dat ze er niet meer zijn, dat weet ik, en is dus een vast gegeven. Zal het zeker jammer en verdrietig vinden maar als ze een mooi leven hebben gehad heb ik er vast vrij snel vrede mee...
En ik zal er voor ze zijn, zo zijn ze er ook voor mij geweest en nog steeds!
We zijn een gecombineerd gezin van 3+2 dus 5 kinderen die voor 3 ouders kunnen gaan zorgen!quote:Op maandag 8 januari 2024 20:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat wil iedereen wel. Er voor zijn als het nodig is. Maar mantelzorg wordt zwaar onderschat.
En je broers en/of zussen kunnen ook eerder gaan he, als je ze al hebt.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat wil iedereen wel. Er voor zijn als het nodig is. Maar mantelzorg wordt zwaar onderschat.
Ik ben zelf zo'n oudere inmiddels, mijn kinderen werken full-time en zitten zeker niet te wachten op zorg voor mij. Ik heb dan nog de mazzel dat ik mij financieel behoorlijk wat kan veroorloven qua eventuele toekomstige zorgkosten, maar genoeg die dat niet kunnen. Naast praktische zorg is er ook mentale zorg als je na gaat dat elke 70-plusser veel kans loopt om stikdement te worden.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:54 schreef Donna het volgende:
Mijn moeder gaat richting de 70 en de gezondheid wordt minder. Toevallig hebben we net een uur gebeld omdat er een leuke 'bejaardenwoning' vrij gekomen was. Helaas staat ze nog niet lang genoeg ingeschreven, maar dat terzijde.
Ze zag verhuizen eerst niet zitten maar een slaapkamer beneden (dichtbij toilet) enzo lijkt haar toch wel fijn.
En ik heb haar ook uitgelegd dat ik en mijn broers (werkend met kleine kinderen) niet ook nog eens haar grote huis nu etc. kunnen gaan schoonmaken als ze slechter wordt. Toen zij dat bij haar moeder ging doen was ik al een puber en mijn moeder werkte verder niet.
Ik wil met alle liefde eens een boodschap doen en ook heus wel wat schoonmaken, maar ik heb mijn eigen drukke leven ook.
We kunnen er gelukkig wel goed over praten.
Mijn vader heeft de 60 niet eens gehaald, dus ben me er zeer van bewust dat het ineens anders kan zijn qua (gezondheid van) je ouders.
Jouw ouders hebben elkaar nog. Als er een wegvalt wordt het misschien moeilijker. Mijn grootouders woonden ook op 2 uren reistijd toen ze krakkemikkig werden. Toch hebben ze het tot ver in hun 80ste volgehouden in hun huisje, opa was doof en kort van geheugen, oma was bijna blind maar super scherp. Zo hielden ze elkaar in evenwicht. Toen oma plotseling stierf (89 jaar) in haar stoel was opa helemaal in de war. Mijn ouders namen hem in huis (zelf woonde ik ook nog thuis) en dat was geen succes, opa liep steeds weg, wilde naar zijn eigen huis en verdwaalde onderweg naar het station. Gaf soms wel komische toestanden. Uiteindelijk kon hij naar een verpleeghuis in de buurt.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 11:14 schreef SaskiaR het volgende:
Mijn broer en ik wonen helemaal niet in de buurt van onze ouders, dat is het lastigste. We hebben beide zo'n 2 uur reistijd, dus dat is niet handig als er echt dagelijks zorg verleend moet worden. Een keer per week langskomen om boodschappen te doen kan wel, maar vaker wordt lastig. Dan zou een van ons echt terug moeten verhuizen naar het ouderlijk huis om voor ze te zorgen, maar dat is weer lastig met werk en gezin. En zo zijn er vast meer mensen van onze generatie die niet in de buurt wonen.
Ik heb laatst om die reden mijn (nu nog zeer vitale) ouders wel op hart gedrukt in te schrijven bij een woningbouwvereniging hier. Reistijd bijna 1,5 uur enkele reis, ik ben enig kind en nu we zelf ouders zijn kunnen ze straks niet van me verwachten dat wij ons leven ontwrichten om hen te gaan ondersteunen in hun omgeving. Dat vond mijn moeder wel terecht dus ik hoop dat ze nu ook daadwerkelijk ingeschreven hebbenquote:Op maandag 8 januari 2024 20:54 schreef Donna het volgende:
Mijn moeder gaat richting de 70 en de gezondheid wordt minder. Toevallig hebben we net een uur gebeld omdat er een leuke 'bejaardenwoning' vrij gekomen was. Helaas staat ze nog niet lang genoeg ingeschreven, maar dat terzijde.
Ze zag verhuizen eerst niet zitten maar een slaapkamer beneden (dichtbij toilet) enzo lijkt haar toch wel fijn.
En ik heb haar ook uitgelegd dat ik en mijn broers (werkend met kleine kinderen) niet ook nog eens haar grote huis nu etc. kunnen gaan schoonmaken als ze slechter wordt. Toen zij dat bij haar moeder ging doen was ik al een puber en mijn moeder werkte verder niet.
Ik wil met alle liefde eens een boodschap doen en ook heus wel wat schoonmaken, maar ik heb mijn eigen drukke leven ook.
We kunnen er gelukkig wel goed over praten.
Mijn vader heeft de 60 niet eens gehaald, dus ben me er zeer van bewust dat het ineens anders kan zijn qua (gezondheid van) je ouders.
Ik heb hetzelfde, maar mijn ouders zijn eind zestig en nu nog vitaal. Ze hebben er wel een paar jaar terug voor gekozen om hun grote vrijstaande woning te verkopen en naar een nieuwbouwappartement te verhuizen. Alles gelijksvloers, geen grote tuin meer die onderhoud behoeft, midden in het dorpscentrum met heel veel faciliteiten binnen 500 meter. Nu ik dit topic lees merk ik dat mij dat onbewust toch wat rust gegeven heeft.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 11:14 schreef SaskiaR het volgende:
Mijn broer en ik wonen helemaal niet in de buurt van onze ouders, dat is het lastigste. We hebben beide zo'n 2 uur reistijd, dus dat is niet handig als er echt dagelijks zorg verleend moet worden. Een keer per week langskomen om boodschappen te doen kan wel, maar vaker wordt lastig. Dan zou een van ons echt terug moeten verhuizen naar het ouderlijk huis om voor ze te zorgen, maar dat is weer lastig met werk en gezin. En zo zijn er vast meer mensen van onze generatie die niet in de buurt wonen.
Precies dat! Reclames van superfitte 70-plussers die nog vol in het leven staan en geen lichamelijke of mentale kwaaltjes hebben is de norm. Daar wil je bij horen. Dus toegeven dat conditie en concentratie achteruit gaat, geen denken aan.quote:Op maandag 15 januari 2024 11:45 schreef F_r het volgende:
Ik herken het deels. Mijn oudes zijn wat jonger mijn schoonouders wat ouder. En je merkt dat ze ouder worden maar daar zelf nog niet aan toe willen geven. Dat vind ik lastig
Ben zelf ook oma inmiddels en dat is puur genieten. Ze wonen helaas op verre afstand, dus het is twee keer per jaar 24/7 een week en dat is toch iets anders dan elke week een uurtje. Maar goed. Heb ook een kinderloze broer boven de 60 inmiddels en voel mij daar ook verantwoordelijk voor sinds we wees zijn. Vanuit dat standpunt toch iets anders.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 15:23 schreef Astro_boy het volgende:
Ik herken het wel. Denk er zelf regelmatig aan. Mijn ouders waren al redelijk op leeftijd toen ze mij kregen. Ik zie ze ouder worden en wil ze –zolang ze nog gezond zijn– nog lang niet kwijt. Maar het is onvermijdelijk uiteraard. Nu ben ik bijna 40 en kinderloos en vraag me af of en hoe lang ze nog kunnen genieten van mijn kind, mocht dat er nog van komen. En andersom natuurlijk. Ik vind mijn ouders echt geweldige grootouders. Ik zie hoeveel plezier ze beleven aan de kinderen van mijn zus en andersom.
Of je moeder nog leeft of niet, maakt dan niks meer uit. Kan je vertellen dat dat wel uitmaakt. Nooit hen meer levend ademen zien ook al zijn ze ziek, zwak en oud is m.i. pas definitief afscheid nemen. Vrede nemen met het heengaan van hoogbejaarde ouders lijkt mij logisch. Jouw moeder leeft nog, bezoek haar zolang het nog kan.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:09 schreef ToT het volgende:
Mijn moeder is 91 en is onlangs naar een verzorgingshuis gegaan, ver weg van mij. Mijn vader is een tijd geleden al overleden aan COPD.
Ze waren beiden al best oud toen ik geboren werd en hadden altijd zo hun gezondheidsproblemen, dus ik ben opgegroeid met het idee dat ze oud en ziekelijk waren en er op een bepaald moment niet meer zouden zijn.
Ben er erg lang erg somber door geweest. Nu heb ik er inmiddels meer vrede mee.
Erg verwarrend beschreven, maar uiteraard heb ik nog zo veel mogelijk contact met haar.quote:Op woensdag 17 januari 2024 21:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Of je moeder nog leeft of niet, maakt dan niks meer uit. Kan je vertellen dat dat wel uitmaakt. Nooit hen meer levend ademen zien ook al zijn ze ziek, zwak en oud is m.i. pas definitief afscheid nemen. Vrede nemen met het heengaan van hoogbejaarde ouders lijkt mij logisch. Jouw moeder leeft nog, bezoek haar zolang het nog kan.
Gelukkig, dan had ik je post verkeerd begrepen, koester je moeder.quote:Op woensdag 17 januari 2024 21:29 schreef ToT het volgende:
[..]
Erg verwarrend beschreven, maar uiteraard heb ik nog zo veel mogelijk contact met haar.
Sowieso.quote:Op woensdag 17 januari 2024 21:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Gelukkig, dan had ik je post verkeerd begrepen, koester je moeder.
Maar daar hoef je je nu toch al niet depressief over te voelen? Dat zie je tegen die tijd wel, ze is er nu nog, punt. Ik denk eerder dat jouw moeder zich zorgen zou gaan maken over jouw depressieve gevoelens. Heb een vriend verloren door suicide, plus 50'tiger en met nog levende ouders van in de tachtig. Het is nu drie jaar geleden en voel nog steeds boosheid om zijn daad. Hij wilde niet meer leven. Zijn egoistische daad trof heel veel mensen ook al kon hij er niets aan doen. Maar ik blijf boos omdat hij zijn hoogbejaarde liefhebbende ouders dit aan deed.quote:Op woensdag 17 januari 2024 21:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Sowieso.Ik bel haar dagelijks, ze woont nu helaas anderhalf uur of zo bij me vandaan, dus bezoeken is een stuk moeilijker dan voorheen, helaas.
Maar wat ik bedoel is dat het inmiddels inder zwaar voor mij is om te aanvaarden dat ze er over een paar jaar niet meer zal zijn dan dat het voorheen was.
Ik kan best geïrriteerd raken doordat mensen het egoïstisch blijven noemen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 21:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Maar daar hoef je je nu toch al niet depressief over te voelen? Dat zie je tegen die tijd wel, ze is er nu nog, punt. Ik denk eerder dat jouw moeder zich zorgen zou gaan maken over jouw depressieve gevoelens. Heb een vriend verloren door suicide, plus 50'tiger en met nog levende ouders van in de tachtig. Het is nu drie jaar geleden en voel nog steeds boosheid om zijn daad. Hij wilde niet meer leven. Zijn egoistische daad trof heel veel mensen ook al kon hij er niets aan doen. Maar ik blijf boos omdat hij zijn hoogbejaarde liefhebbende ouders dit aan deed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |