Ik weet niet... Waarom zou de opdrachtgever niet bijvoorbeeld een rijke Amerikaanse oligarch kunnen zijn?quote:Op woensdag 27 september 2023 13:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je dat verhaal volgt kon de opdrachtgever wel eens een rijke oekrainse oligarch zijn.
Maar Rusland wilde wel gas blijven leveren, ook nadat die driedaagse oorlog gewonnen wasquote:Op maandag 9 oktober 2023 15:31 schreef Het_Bokje het volgende:
'we' wilden toch geen gas meer uit Rusland? Wat is de probleem?
quote:Een lek in een onderzeese gaspijplijn tussen Finland en Estland vuurt de gasprijs ook flink aan. Het vermoeden bestaat dat er sprake is van sabotage, zo meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Later vandaag maken functionarissen meer bekend over het onderzoek naar het lek.
Het lek in een onderzeese gasleiding tussen Finland en Estland is volgens de Finse president Sauli Niinist waarschijnlijk het gevolg van activiteit van buitenaf’.
Ook een telecomkabel raakte volgens de Finnen beschadigd.
„Het is waarschijnlijk dat de schade aan de gasleiding en de telecomkabel het gevolg is van activiteit van buitenaf”, stelt Niinist. Hij benadrukte dat het nog onduidelijk is wat de oorzaak is van het lek. Finland en Estland doen nog onderzoek naar de zaak.
Op de Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs voor leveringen in november nog eens met 13% tot 49,5 euro per megawattuur. Maandag werd gas al 15 procent duurder. De oplopende spanningen in het Midden-Oosten vergrootten daarbij de aanbodrisico’s voorafgaand aan het winterstookseizoen op het noordelijk halfrond.
Dan moet je even naar de woorden van Biden luisteren, voordat hij de pijplijn opblies.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik weet nog steeds niet wie het heeft gedaan, ik wacht nog steeds even af.
Weet ik al lang, ik blijf bij mijn woorden.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:55 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Dan moet je even naar de woorden van Biden luisteren, voordat hij de pijplijn opblies.
ik denk dat mensen die geen vrienden van Ruzzia zijn het gedaan hebbenquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 21:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Weet ik al lang, ik blijf bij mijn woorden.
quote:2022 explosions
Nord Stream Gas Pipeline and Nord Stream 2 Gas Pipeline were ruptured due to unexplained explosions in September, 2022.
The pressure drop on both strings of the pipeline were registered on September 26, 2022.[15]
Both strings of Nord Stream Gas Pipeline and one string of Nord Stream 2 gas pipeline were damaged.
The location of the rupture was identified as the Swedish and Danish exclusive economic zones.[15]
On September 28, 2022, Russia initiated a case on international terrorism. President Putin announced that the explosions were an act of diversion aimed at destruction of the European energy infrastructure, blaming the West.[16][17][18] President Biden called the incident "a deliberate act of sabotage" and accused Russia of "pumping out disinformation and lies".[19][20]
Both Nord Stream gas pipelines are mothballed with no immediate plans to repair or reactivate them.[6][7]
Zeg nooit nooit. Je weet niet hoe de wereld er achter 50 jaar voorstaat. Zo ook na ww2 hebben we nu prima banden met Duitsland. Althans ik kan prima met Duitsers opschieten en kom er erg graag.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat mensen die geen vrienden van Ruzzia zijn het gedaan hebben
Nu kan Ruzia nooit meer direct gas leveren aan de EU , en Poetin was er zo blij mee , oppompen , doorpompen en direct geld
De instelling van Duitsland na de oorlog was wel wat anders dan die van Rusland. Het is niet voor niks dat ze in Oost-Europa redelijk door een deur kunnen met Duitsland maar ze het 'bevrijdende' Rusland naar het leven staan. Ik zie Rusland zonder militaire nederlaag niet in een land veranderen wat plotseling in een zelfbewuste rol excuses gaat maken voor de vele misdaden in het verleden en de banden met z'n buren aanhaalt, integendeel zelfs. Zeg nooit nooit, maar er moet nog behoorlijk wat water door de Wolga stromen voordat dat ooit realiteit kan worden.quote:Op zondag 12 november 2023 12:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit. Je weet niet hoe de wereld er achter 50 jaar voorstaat. Zo ook na ww2 hebben we nu prima banden met Duitsland. Althans ik kan prima met Duitsers opschieten en kom er erg graag.
Dat wij dat niet meer meemaken kan zijn.
Je hebt een een punt. Ik zie het ook niet snel gebeuren. Zoals je zegt, er moet nog veel water door de Wolga stromen. Het is natuurlijk ook zo dat Rusland, China etc een compleet andere visie hebben die totaal niet bij het westen past. Althans persoonlijk zie ik landen als China niet graag de macht overnemen van de VS.quote:Op zondag 12 november 2023 12:33 schreef J.B. het volgende:
[..]
De instelling van Duitsland na de oorlog was wel wat anders dan die van Rusland. Het is niet voor niks dat ze in Oost-Europa redelijk door een deur kunnen met Duitsland maar ze het 'bevrijdende' Rusland naar het leven staan. Ik zie Rusland zonder militaire nederlaag niet in een land veranderen wat plotseling in een zelfbewuste rol excuses gaat maken voor de vele misdaden in het verleden en de banden met z'n buren aanhaalt, integendeel zelfs. Zeg nooit nooit, maar er moet nog behoorlijk wat water door de Wolga stromen voordat dat ooit realiteit kan worden.
GEEF ONS TAURUS GVD!quote:Op zondag 12 november 2023 14:55 schreef Nober het volgende:
Het waren onze vrienden. Dan is het niet erg.
[ twitter ]
Veel mensen hebben zelf niet in de gaten hoezeer ze zich laten meeslepen door de propaganda van de ene (of andere) kant. Dezelfde actie van de ene partij als oorlogsmisdaad beschouwen, maar als het ‘hun’ kant betreft als heldendaad. Sie mensen als Sjoerd Sjoerdsma die eerst schuimbekkend ‘artikel 5’ krijsten en die je nu niet hoort.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
Net een aantal van de vorige delen van dit topic gelezen.
Waar eerder bijvoorbeeld nog 'artikel 5!!' van de NAVO er bij werd gehaald is het opvallend hoe weinig ophef er is nu blijkt dat Oekranie daadwerkelijk achter deze aanval zat. Een directe aanval op onze infrastructuur, zoals ook te lezen valt in de vorige delen.
Nu zal er wel worden gekronkeld en is dit eigenlijk erg goed voor ons, ofzo. Grappig om te aanschouwen.
Biden (of de mensen die aan zijn touwtjes trekken) zullen vast voorafgaand toestemming verleend hebben.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:55 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Dan moet je even naar de woorden van Biden luisteren, voordat hij de pijplijn opblies.
Hier ook, degenen die geloofden dat anderen dan de Russen het gedaan hadden, werden doorverwezen naar de BNW wappiehoek. Nu kun je de krekels horen tjirpen.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
Waar eerder bijvoorbeeld nog 'artikel 5!!' van de NAVO er bij werd gehaald is het opvallend hoe weinig ophef er is nu blijkt dat Oekranie daadwerkelijk achter deze aanval zat. Een directe aanval op onze infrastructuur, zoals ook te lezen valt in de vorige delen.
Nu zal er wel worden gekronkeld en is dit eigenlijk erg goed voor ons, ofzo. Grappig om te aanschouwen.
Oh hoi, ik vind het zeilbootjesverhaal nog steeds ongeloofwaardig hoorquote:Op maandag 13 november 2023 19:09 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Hier ook, degenen die geloofden dat anderen dan de Russen het gedaan hadden, werden doorverwezen naar de BNW wappiehoek. Nu kun je de krekels horen tjirpen.
Klopt. Dat is ook een van de redenen waarom de Duitsers al vanaf het begin weinig ophef hebben veroorzaakt.quote:Op maandag 13 november 2023 18:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Biden (of de mensen die aan zijn touwtjes trekken) zullen vast voorafgaand toestemming verleend hebben.
Iedereen met een IQ>115 kon trouwens wel inzien dat het nooit de Eussen of de Duitsers geweest konden xijn
Intern hadden hun diensten natuurlijk vanaf het begin de (juiste) inschatting gemaakt dat het de Oekraners, Amerikanen of Engelsen geweest waren.quote:Op maandag 13 november 2023 19:46 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Klopt. Dat is ook een van de redenen waarom de Duitsers al vanaf het begin weinig ophef hebben veroorzaakt.
Daarom. En helaas blijkt Sjoerdje niet ingewijd. Arme trekpop.quote:Op maandag 13 november 2023 20:41 schreef LXIV het volgende:
Intern hadden hun diensten natuurlijk vanaf het begin de (juiste) inschatting gemaakt dat het de Oekraners, Amerikanen of Engelsen geweest waren.
Zou de Duitsers anders gereageerd hebben als ze het vermoeden hadden gevolgd dat Oekrane in haar eentje opereerde? Of hadden ze het evengoed geslikt omwille het grotere geopolitieke belang? Ik vermoed dat ze zijn teruggefloten door de VS. Of, misschien zijn ze sowieso al koest om het vermoeden dat de VS hier een rol in heeft gespeeld. Heck, misschien heeft de VS het op een bepaald moment gewoon aangekondigd, en afgedwongen dat Duitsland het slikt.quote:Op maandag 13 november 2023 20:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Zou zomaar eens een een-tweetje tussen de VS en Oekrane zijn geweest.
Ik vermoed dat Klaus Schwab er ook mee te maken heeft.quote:Op maandag 13 november 2023 20:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Schwab heeft met alles te makenquote:Op maandag 13 november 2023 20:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Klaus Schwab er ook mee te maken heeft.
Net als de CIA en Biden idd.quote:Op maandag 13 november 2023 20:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Schwab heeft met alles te maken![]()
Het beeld van Oekrane is bij sommigen door deze oorlog net iets te rooskleurig geworden. Mensen zijn dat land gaan zien als een fantastische democratie met Westerse normen en waarden. Die zouden natuurlijk nooit een pijpleiding gaan saboteren.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
Kun je die bewering hard maken?quote:Op maandag 13 november 2023 21:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het beeld van Oekrane is bij sommigen door deze oorlog net iets te rooskleurig geworden. Mensen zijn dat land gaan zien als een fantastische democratie met Westerse normen en waarden. Die zouden natuurlijk nooit een pijpleiding gaan saboteren.
Dat Oekrane er achter zit is niet gebleken.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
quote:Op maandag 13 november 2023 22:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat Oekrane er achter zit is niet gebleken.
Verder is artikel 5 geen geautomatiseerd proces.
Bedankt voor je bijdragequote:
Lijkt me erg aannemelijk.quote:Op maandag 13 november 2023 20:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Of verblind door haat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 13:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt me erg aannemelijk.
De VS heeft alle belang en ook de dreigementen ge-uit.
Vanuit hoog politiek niveau / militair niveau moet dit gekomen zijn.
Dat mensen denken dat Rusland hun eigen pijpleiding zou aanvallen is en blijft absurd, die zijn compleet gehersenspoeld.
Ze lijken nog het meest op….. De Russen. In praktisch alle opzichten.quote:Op maandag 13 november 2023 21:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het beeld van Oekrane is bij sommigen door deze oorlog net iets te rooskleurig geworden. Mensen zijn dat land gaan zien als een fantastische democratie met Westerse normen en waarden. Die zouden natuurlijk nooit een pijpleiding gaan saboteren.
Niet echt.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze lijken nog het meest op….. De Russen. In praktisch alle opzichten.
Dit was het gekronkel dat ik voorspelde en daarom inderdaad enigszins vermakelijk. Met de nadruk op enigszins. In een poging dat samen te vatten en te visualiseren kwam ik uit op een eenvoudige smiley.quote:
Dat zegt veel over jou.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:21 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Dit was het gekronkel dat ik voorspelde en daarom inderdaad enigszins vermakelijk. Met de nadruk op enigszins. In een poging dat samen te vatten en te visualiseren kwam ik uit op een eenvoudige smiley.
@sp3c kijk deze nieuwe ster aan het filamentquote:
Hebben ze in Georgi ook gedaan, dus zo absurd is het ook niet.quote:Op dinsdag 14 november 2023 13:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt me erg aannemelijk.
De VS heeft alle belang en ook de dreigementen ge-uit.
Vanuit hoog politiek niveau / militair niveau moet dit gekomen zijn.
Dat mensen denken dat Rusland hun eigen pijpleiding zou aanvallen is en blijft absurd, die zijn compleet gehersenspoeld.
Als je deze reactie had verwacht, dan had je een tegenargument kunnen voorbereiden.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:21 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Dit was het gekronkel dat ik voorspelde en daarom inderdaad enigszins vermakelijk. Met de nadruk op enigszins. In een poging dat samen te vatten en te visualiseren kwam ik uit op een eenvoudige smiley.
Nee, dat sommigen denken dat Oekrane een fantastische democratie met Westerse normen en waarden is.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:20 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Een land met zeer hoge corruptie? Hoe betrouwbaar is zo'n land?
Een tegenargument? Voor het ontkennen van de waarheid? Daar kun je slechts om grinniken en hopen dat iemand ooit in staat is zijn ongelijk toe te geven.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je deze reactie had verwacht, dan had je een tegenargument kunnen voorbereiden.
Dat is je kennelijk niet gelukt..
Tja, geen tegenargument dus.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:28 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Een tegenargument? Voor het ontkennen van de waarheid? Daar kun je slechts om grinniken en hopen dat iemand ooit in staat is zijn ongelijk toe te geven.
quote:
Het is tamelijk feitelijk dat ze er financieel beter op worden en dat de president uitsprak dat die Nordstream zou stoppen als Rusland binnen zou vallen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hebben ze in Georgi ook gedaan, dus zo absurd is het ook niet.
En 'murica bad' kun je ook zien als hersenspoeling.
Jawel. Het zijn beide Slavische volkeren die vaker wel als niet dezelfde overheid hadden, hun talen zijn erg gelijkend, cultuur ook, etnisch is er al helemaal geen onderscheid waar te nemen. Vergelijk het met Nederlanders en Vlamingen.quote:
Vorige week nog met Russen en Oekrainiers voor 11 uur 's ochtends aan de snaps gezeten, het is wat dat betreft 1 pot nat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze lijken nog het meest op….. De Russen. In praktisch alle opzichten.
Rusland zelf is er ook financieel beter van geworden, de bewuste pijpleidingen lagen toch al (blijvend) stil. Zo hoefden ze de boetes als gevolg van het breken van de leveringscontracten niet te betalen (force majeure: https://www.reuters.com/b(...)s-europe-2022-07-18/) en bovendien explodeerde de gasprijs waardoor voor het gas wat via Wit-Rusland en Turkije wel nog geleverd werd krankzinnige bedragen werden betaald. Wanneer de pijpleidingen door Rusland als een verzonken kost werden beschouwd was dit een uitstekende manier om er nog wat extra geld uit te persen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is tamelijk feitelijk dat ze er financieel beter op worden en dat de president uitsprak dat die Nordstream zou stoppen als Rusland binnen zou vallen.
Daarom vind ik dat uitvaartverzorgers altijd als eerste verdachte zijn bij een overlijden...quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is tamelijk feitelijk dat ze er financieel beter op worden en dat de president uitsprak dat die Nordstream zou stoppen als Rusland binnen zou vallen.
Ja leuk, motief is in rechtszaken altijd van belang om een reden, speel geen Orwell.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom vind ik dat uitvaartverzorgers altijd als eerste verdachte zijn bij een overlijden...
Dit is maar ten dele waar, grote delen in het westen van Oekrane zijn nauwelijks door de Russen bezet geweest. Lviv is bijvoorbeeld maar een kleine 50 jaar 'Russisch' (Sovjet) geweest en was voor de rest van de geschiedenis in Oostenrijk-Hongaarse en/of Poolse handen. Het gevolg daarvan is ook dat gebied niet of nauwelijks gedwongen gerussificeerd is en vocabulaire van de Oekraense taal vooral gelijkenissen met Pools en Slowaaks vertoont.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jawel. Het zijn beide Slavische volkeren die vaker wel als niet dezelfde overheid hadden, hun talen zijn erg gelijkend, cultuur ook, etnisch is er al helemaal geen onderscheid waar te nemen. Vergelijk het met Nederlanders en Vlamingen.
Met dezelfde logica waren Nederlanders ook Nazi's omdat de op de Duitsers lijken, of waren Polen een stel moordende Stalinisten omdat ze op Russen lijkenquote:Dat jij de ene helft als inherent slechte halve nazi’s ziet en de andere helft als verlichte idealisten zegt alleen maar iets over hoe ontvankelijk jouw zwakke brein is voor propaganda.
Dit doet natuurlijk niets af van de rechtmatigheid van Oekrane om zich te verdedigen. Maar in de basis zijn hrt gewoon erg gelijkende volkeren.
Oh? En waar blijkt dat precies uit dan?quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
nu blijkt dat Oekranie daadwerkelijk achter deze aanval zat.
quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh? En waar blijkt dat precies uit dan?
Je mag ook gewoon met bronnen etc. komen he? Of heb je echt geen argumenten?quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:39 schreef Cpt.Crow het volgende:
Vooruit, dan spelen we dit spelletje nog even de komende maanden.
Ja geen idee! Misschien dat we ooit weten wie verantwoordelijk is. Het is nog steeds een groot raadsel!
Deze korte docu is voor u wellicht interessant:quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh? En waar blijkt dat precies uit dan?
Zou je mij misschien kunnen quoten waaruit dat zou blijken?quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook wel grappig hoe niet kritisch we zijn als Rusland ergens van beschuldigt wordt tegenover het mega kritisch zijn als dat het geval is bij Oekrane.
Sorry, ik begrijp niet waar je nu op doelt. Ik geef aan als reactie dat Oekrane een hoog corruptie gehalte heeft, dus absoluut geen fantastisch democratisch land. Of doelde je op iets anders?quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat sommigen denken dat Oekrane een fantastische democratie met Westerse normen en waarden is.
Ik ben hier nog nooit iemand tegengekomen, en gezien je reactie denk jij dat ook niet.
Motief is niet voldoende, er zijn veel partijen beter geworden van de aanslag op NS.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja leuk, motief is in rechtszaken altijd van belang om een reden, speel geen Orwell.
Ik reageer op Howard, en jij reageert daar weer op.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:34 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Sorry, ik begrijp niet waar je nu op doelt. Ik geef aan als reactie dat Oekrane een hoog corruptie gehalte heeft, dus absoluut geen fantastisch democratisch land. Of doelde je op iets anders?
Nog grappiger is hoe sommigen telkens denken te moeten opkomen voor Ruslandquote:Op dinsdag 14 november 2023 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook wel grappig hoe niet kritisch we zijn als Rusland ergens van beschuldigt wordt tegenover het mega kritisch zijn als dat het geval is bij Oekrane.
Niet jij specifiek, maar scroll maar eens door het topic heen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zou je mij misschien kunnen quoten waaruit dat zou blijken?
Die users neem ik dan ook niet serieus.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nog grappiger is hoe sommigen telkens denken te moeten opkomen voor Rusland
quote:SBU head: Special Forces officer Chervinsky, whose actions led to shelling of Kanatove airfield, notified of suspicion
Officer of the Special Forces Roman Chervinsky, who is hiding from the investigation, is a de facto deserter, has been notified of suspicion of abuse of authority and will not escape responsibility, Head of the State Security Service of Ukraine (SBU) Vasyl Maliuk said.
In an interview with Interfax-Ukraine, answering about the prospect of investigating the case against the military, who wanted to organize a special operation to hijack a Russian aircraft in the summer of 2022, as a result of which the enemy received information about the location of the Ukrainian aircraft and delivered a missile gift at Kanatove airfield, Maliuk said: "Literally today, a key defendant, Roman Chervinsky, was suspected of abuse of power. Since a person who previously liked to give interviews and engage in personal PR is hiding from the investigation, does not come for interrogations, and is even absent from his place of residence."
According to the SBU head, Chervinsky is actually a deserter, since he has not appeared in the service for almost eight months.
Maliuk said the State Bureau of Investigations (SBI) initiated criminal proceedings on this fact under Article 407 of the Criminal Code (unauthorized leaving a military unit or place of service).
"But no tricks will help to avoid responsibility. In my opinion, the scoundrel, whose actions led to the death of one Ukrainian soldier and the wounding of seventeen more, should be punished. Indeed, some characters decided that they could arbitrarily carry out the so-called 'special operation' and Russian aircraft. They began to communicate with the enemy pilot, who allegedly agreed to go over to the side of Ukraine," Maliuk said.
He drew attention to the fact that the SBU and the Main Intelligence Agency of the Ministry of Defense immediately expressed their comments on this plan, it was not agreed upon by other public agencies, since the special operation contained many risks, "but some people decided to act at their own discretion."
"As a result, they didn't get the enemy aircraft, but the enemy found out where the Ukrainian planes and personnel were stationed. And launched a missile attack. The commander of the military unit was killed, and 17 defenders were injured. Not to mention the completely broken two combat fighters, the destroyed runway, other equipment and buildings," the SBU head said.
"Obviously, Chervinsky's actions, which led to such consequences, need a legal assessment. The SBU opened criminal proceedings. Therefore, everything is logical and according to the law," the SBU head said.
He also said the case was opened under Part 5 of Article 426-1 of the Criminal Code (exceeding power or official authority by a military official).
Earlier, materials were published in the media, according to which Chervinsky, an officer of the Special Forces, tried to recruit one of the Russian pilots to fly a combat aircraft to Ukraine.
The SBU is investigating the circumstances of the missile attack on Kanatove airfield in Kirovograd region in July 2022, which occurred due to unauthorized actions of individual servicemen.
"The State Security Service of Ukraine is investigating all the circumstances that led to a massive missile attack on Kanatove airfield on July 23, 2022. According to the investigation, this shelling was provoked by unauthorized actions of individual servicemen who decided to conduct a so-called 'special operation' to seize the aircraft of the aerospace forces Russia, whose pilot allegedly agreed to the proposal to go over to the side of Ukraine," the Ukrainian security service said in the statement.
quote:Ukraine servicemen accused of treason over unauthorised mission
KYIV, April 20 (Reuters) - A number of Ukrainian servicemen have been accused of treason for giving away information during an unauthorised mission that enabled Russia to attack a military airfield, Ukraine's SBU security agency said on Thursday.
The SBU said in a statement that the servicemen had attempted, "without coordination with the relevant state authorities", to seize a Russian plane last July after its pilot said he would defect.
During the "special operation", they revealed details about the location of Ukrainian air force personnel and aircraft that made it possible for Russia to carry out a successful missile strike on the Kanatove airfield in central Ukraine, it said.
A Ukrainian commander was killed, 17 other personnel were wounded, two fighter jets were destroyed and the airstrip, buildings and equipment suffered significant damage, the SBU said in the statement posted on the Telegram messaging app.
The SBU did not say how many service personnel were involved, or identify them, but said they were accused of treason and abuse of their position.
"According to the investigation, the (air) strike was caused by the arbitrary actions of individual servicemen who decided to... seize a plane of the Russian Aerospace Forces, whose pilot supposedly agreed to an offer to defect to Ukraine," it said.
"These actions of individual servicemen, which led to serious consequences, death and injury of Ukraine's defenders and harmed the country's defence capabilities, require an appropriate legal assessment."
The accused could not be reached for comment. Russia, which invaded Ukraine in February last year, did not comment on the SBU statement.
En die Roman Chervinsky moet dan het grote brein achter de sabotage actie zijn? Terwijl die kerel na de bewuste aanval eind juli 2022 was ondergedoken omdat hij werd gezocht vanwege hoogverraad. Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden de Nord Stream opblazen eind september 2022 (2 maandjes later terwijl hij ondergedoken zit)... Sounds legit allemaal, ik snap ook niet dat de WP/Bild hier niet wat kritischer naar gekeken hebben.quote:Russian missile strike kills three in central Ukraine - governor
KYIV, July 23 (Reuters) - Three people were killed when 13 Russian missiles hit a military airfield and railway infrastructure in Ukraine's central region of Kirovohrad on Saturday, the regional governor said.
Two security guards were killed at an electricity substation, Governor Andriy Raikovych said on television. One Ukrainian soldier was also killed and nine more were wounded, he said.
The governor said later that 19 people had been wounded in the strike, but did not clarify whether they were soldiers or civilians.
Raikovych said the strikes had disrupted the electricity grid and that one district of the regional capital Kropyvnytskyi had been left without power as a result.
Waarom zou je, als je ook een anonieme bron hebt?quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:
En er is helemaal niemand die die "Roman Chervinsky" even is gaan googlen?
[..]
[..]
[..]
En die Roman Chervinsky moet dan het grote brein achter de sabotage actie zijn? Terwijl die kerel na de bewuste aanval eind juli 2022 was ondergedoken omdat hij werd gezocht vanwege hoogverraad. Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden de Nord Stream opblazen eind september 2022 (2 maandjes later terwijl hij ondergedoken zit)... Sounds legit allemaal, ik snap ook niet dat de WP/Bild hier niet wat kritischer naar gekeken hebben.
Vergeet ook niet dat Oekrane een vreselijk corrupt land is, dus zo veel hoeft het ook niet te verbazen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:
Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden..
Primair Oekrane en VS.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Motief is niet voldoende, er zijn veel partijen beter geworden van de aanslag op NS.
Jij bent zo slim en wijs natuurlijk. Dat laat je nu ook echt weer heel erg blijken.quote:Op dinsdag 14 november 2023 20:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope.
Maar je het tenminste geprobeerd.
Nee, ik hanteer geen oogkleppen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 20:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jij bent zo slim en wijs natuurlijk. Dat laat je nu ook echt weer heel erg blijken.
En ook nog eens geen oogkleppen hanteren, echt, wauw, zo een bijzondere user.quote:
As hominemquote:Op dinsdag 14 november 2023 20:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
En ook nog eens geen oogkleppen hanteren, echt, wauw, zo een bijzondere user.
Met zulke goedgelovigheid is het een wonder dat we er ooit achter zijn gekomen wie Irak heeft aangevallen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:
En er is helemaal niemand die die "Roman Chervinsky" even is gaan googlen?
[..]
[..]
[..]
En die Roman Chervinsky moet dan het grote brein achter de sabotage actie zijn? Terwijl die kerel na de bewuste aanval eind juli 2022 was ondergedoken omdat hij werd gezocht vanwege hoogverraad. Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden de Nord Stream opblazen eind september 2022 (2 maandjes later terwijl hij ondergedoken zit)... Sounds legit allemaal, ik snap ook niet dat de WP/Bild hier niet wat kritischer naar gekeken hebben.
Kennelijk kun je daar geen speld tussen krijgen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:33 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Het enige argument waarmee jij bent gekomen is: 'Dat Oekrane er achter zit is niet gebleken.'
Als wel vast staat dat Oekraene er achter zit, dan kun je dat eenvoudig aantonen.quote:Wat verwacht je dan als tegenargument?
Welk ongelijk?quote:Wellicht ben je ooit, als het in jouw ogen dan ooit daadwerkelijk onomstotelijk bewezen is, je ongelijk toe te geven. Waarschijnlijk niet natuurlijk, maar hey, wie weet.
Waarom negeer je dan het Russische motief.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja leuk, motief is in rechtszaken altijd van belang om een reden, speel geen Orwell.
Welk Russisch motief. Voor die NS2 waren er geen leververplichtingen.quote:Op woensdag 15 november 2023 04:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom negeer je dan het Russische motief.
Er is geen lange termijn interesse, door de oorlog en het verzaken van Rusland als leverancier zal de afhankelijkheid van Russisch gas nooit meer zo worden als dat die was en zijn die pijpleidingen hoe dan ook niet meer nodig. Nadat Rusland de kraan had dichtgedraaid waren die pijpleidingen niets meer dan een verzonken kost, temeer omdat ze altijd al politiek controversieel waren. De overgebleven infrastructuur in Wit-Rusland, Oekrane en Turkije zou ruim voldoende zijn om aan (eventuele) toekomstige verplichtingen te voldoen. Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.quote:Op woensdag 15 november 2023 07:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk Russisch motief. Voor die NS2 waren er geen leververplichtingen.
Dan die ns1. Misschien, maar waarom zou je, dat is ultiem korte termijn denken, regelrecht tegen je lange termijn interest in.
Misschien als je frontale kwab nog niet is ontwikkelt dat je denkt dat dit motief is voor Rusland.
Lol.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:01 schreef J.B. het volgende:
[..]
Er is geen lange termijn interesse, door de oorlog en het verzaken van Rusland als leverancier zal de afhankelijkheid van Russisch gas nooit meer zo worden als dat die was en zijn die pijpleidingen hoe dan ook niet meer nodig. Nadat Rusland de kraan had dichtgedraaid waren die pijpleidingen niets meer dan een verzonken kost, temeer omdat ze altijd al politiek controversieel waren. De overgebleven infrastructuur in Wit-Rusland, Oekrane en Turkije zou ruim voldoende zijn om aan (eventuele) toekomstige verplichtingen te voldoen. Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.
quote:Op woensdag 15 november 2023 07:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien als je frontale kwab nog niet is ontwikkelt dat je denkt dat dit motief is voor Rusland.
quote:
Sterke tegenargumenten ludo, bedankt maar weer voor je bijdragen.quote:
Net of je een boekje van Alistair MacLean of Clive Cussler aan het lezen bentquote:Op woensdag 15 november 2023 08:54 schreef Perrin het volgende:
Laat dit nu ook echt een samenzwering zijn: een klein groepje van een elite eenheid heeft sabotage gepleegd op een dure pijpleiding terwijl de rest van de wereld er niet vanaf weet.
* Perrin zet zijn alu hoedje op.
Als het inderdaad Rusland was, waarom verschijnt er dan in westerse media een artikel door gerenommeerde prijswinnende journalisten waarbij een of andere losgeslagen Oekraense kolonel de schuld in de schoenen wordt geschoven?
Wanneer je even wat nader kijkt naar het verhaal (zie o.a. post van Achja hierboven) ontdek je direct allerlei tamelijk belachelijke plotgaten en het artikel berust bovendien op geen enkel concreet bewijs of concrete bronnen.
Dus als het inderdaad Rusland was die de pijplijn opblies, waarom dan Oekrane de schuld in de schoenen schuiven als Westen? En dan ook nog eens zo'n handige zondebok als die kolonel.. Zou dan niet gewoon duidelijk en gretig Rusland de schuld in de schoenen worden geschoven, het liefst met bewijs en al?
De radiostilte van veel Europese overheden over het onderwerp (reken maar dat er achter de schermen veel meer over de werkelijke daders bekend is dan dat wij weten) plus dit artikel in westerse media zou je toch aan het denken moeten zetten of Rusland wel een plausibele dader is. En dat zeg ik als iemand die een grondige hekel aan Rusland heeft.
Ik heb gewoon geen idee waar ik zou moeten beginnen.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:24 schreef J.B. het volgende:
[..]
[..]
[..]
Sterke tegenargumenten ludo, bedankt maar weer voor je bijdragen.
Geen lange termijn interesse? Definieer lange termijn? Je bent je bewust dat de industrile economie van Duitsland op zijn gat ligt vanwege hoge gasprijzen? Dat moet nu en in de toekomst op een andere manier, waaronder via LNG bijvoorbeeld, het zoeken naar alternatieve logistieke ketens = geen winst voor Rusland, het korte-termijn denken in deze is volstrekt incongruent met grote investeringen in nieuwe pijpleidingen, dat is toch echt het minimale dat je zou moeten kunnen erkennen.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:10 schreef ludovico het volgende:
Er is geen lange termijn interesse, door de oorlog en het verzaken van Rusland als leverancier zal de afhankelijkheid van Russisch gas nooit meer zo worden als dat die was en zijn die pijpleidingen hoe dan ook niet meer nodig. Nadat Rusland de kraan had dichtgedraaid waren die pijpleidingen niets meer dan een verzonken kost, temeer omdat ze altijd al politiek controversieel waren. De overgebleven infrastructuur in Wit-Rusland, Oekrane en Turkije zou ruim voldoende zijn om aan (eventuele) toekomstige verplichtingen te voldoen. Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.
^bovenstaande is gewoon een conspiracy theory, kan er niks anders van maken.quote:Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.
Je mag het best met me oneens zijn, maar zorg dan tenminste dat je je data op orde hebt. De gasprijs ligt nu op een vergelijkbaar niveau als een maand voor de Russische invasie:quote:Op woensdag 15 november 2023 09:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb gewoon geen idee waar ik zou moeten beginnen.
Ik zal het proberen:
[..]
Geen lange termijn interesse? Definieer lange termijn? Je bent je bewust dat de industrile economie van Duitsland op zijn gat ligt vanwege hoge gasprijzen? Dat moet nu en in de toekomst op een andere manier, waaronder via LNG bijvoorbeeld, het zoeken naar alternatieve logistieke ketens = geen winst voor Rusland, het korte-termijn denken in deze is volstrekt incongruent met grote investeringen in nieuwe pijpleidingen, dat is toch echt het minimale dat je zou moeten kunnen erkennen.
Als Poetin dood is en Lavrov ook zitten we weer in een hele andere wereld, grote kans dat dat binnen 10 jaar is.
Die toekomstige verplichtingen komen niet echt van de grond gezien de gasprijzen? Die zijn nog steeds een factor 3 als vr de pre-lude van de oorlog.
Dan krijgen we de energie-transitie nog waarbij gas relatief schoon is, Duitsland is volledig van dat pad geslagen en stookt nu bruinkool.
[..]
^bovenstaande is gewoon een conspiracy theory, kan er niks anders van maken.
Oekrane blaast waarschijnlijk met steun van de USA, op militair niveau die pijpleidingen op met bommen, n overleeft die aanslag, maar jij maakt er wat van dat het wel een bewuste actie zou wezen. Anyhow, je kunt dat op zijn minst niet bewijzen maar het is ook niet erg plausibel.
Daar heb ik het dan ook niet over dus lees het nog eens. De gasprijzen stegen al 6-12 maanden vr de oorlog, en als je het mij vraagt kunnen we dat niet helemaal meer los zien van de oorlog. Daarom zeg ik ook expliciet "pre-lude."quote:Op woensdag 15 november 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:
Je mag het best met me oneens zijn, maar zorg dan tenminste dat je je data op orde hebt. De gasprijs ligt nu op een vergelijkbaar niveau als een maand voor de Russische invasie:
Over 10 jaar zijn Lavrov en Poetin er niet meer en gaan de economische banden gewoon weer aangehaald worden.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:
Kortom, zelfs zonder oorlog explodeerden gasprijzen al. Duitsland heeft alleen al aan de redding van Uniper 51 miljard moeten uitgeven, en dan denk jij dat er ooit nog een land zo dom zou zijn zich afhankelijk van die criminele organisatie vermomd als land te maken? De risicopremie die door deze ongein op Russisch gas betaald moet worden maakt het gewoon onrendabel.
Natuurlijk kunnen we dat niet los zien, maar dat geeft des te duidelijker aan dat Rusland gas al voor de oorlog als chantagemiddel inzette. Het idee dat Europa zich wederom van die criminele organisatie afhankelijk zou maken is een illusie, al was het maar omdat de kosten wanneer het fout gaat veel te hoog zijn. Dat is de overduidelijke consequentie van dit verhaal, dat zullen ze zelfs in Moskou wel begrepen hebben.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar heb ik het dan ook niet over dus lees het nog eens. De gasprijzen stegen al 6-12 maanden vr de oorlog, en als je het mij vraagt kunnen we dat niet helemaal meer los zien van de oorlog. Daarom zeg ik ook expliciet "pre-lude."
Hoezo chantage-middel? Ze zeggen jaren "sluit lange termijn contracten met ons af" daar wordt geen gehoor aan gegeven, dan mag Rusland toch lekker zelf weten of ze leveren tegen welke prijs op de spotmarkt?quote:Op woensdag 15 november 2023 09:54 schreef J.B. het volgende:
Natuurlijk kunnen we dat niet los zien, maar dat geeft des te duidelijker aan dat Rusland gas al voor de oorlog als chantagemiddel inzette.
Ook Russen zijn mensen, dat we Poetin een engnek vinden dat is verder prima, maar de volgende hoeft er niet zo in te staan en economische verbinding is nou net hetgeen wat ons dichter bij elkaar zal brengen (als die optie er ligt, ik zie die afhankelijkheid bij het midden-oosten minder graag terug, zie Islam als existentieel probleem).quote:Op woensdag 15 november 2023 09:54 schreef J.B. het volgende:
Het idee dat Europa zich wederom van die criminele organisatie afhankelijk zou maken is een illusie, al was het maar omdat de kosten wanneer het fout gaat veel te hoog zijn. Dat is de overduidelijke consequentie van dit verhaal, dat zullen ze zelfs in Moskou wel begrepen hebben.
Putin hoeft daar niet voor te verdwijnen hoor. Nadat Rusland 100+ Nederlanders uit de lucht schoot zat onze koning ook gewoon gasdeals te bemiddelen met deze ''criminele organisatie''. Sowieso is het bijzonder wereldvreemd om te denken dat het westen niet oppertunistisch genoeg van aard is om deals te sluiten met dubieuze dictaturen.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:52 schreef ludovico het volgende:
Over 10 jaar zijn Lavrov en Poetin er niet meer en gaan de economische banden gewoon weer aangehaald worden.
quote:Op woensdag 15 november 2023 09:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Over 10 jaar zijn Lavrov en Poetin er niet meer en gaan de economische banden gewoon weer aangehaald worden.
Of niet en ze krijgen daar nog een grotere idioot aan het roer, hoop het niet.
Natuurlijk kunnen we dat niet los zien, maar dat geeft des te duidelijker aan dat Rusland gas al voor de oorlog als chantagemiddel inzette. Het idee dat Europa zich wederom van die criminele organisatie afhankelijk zou maken is een illusie, al was het maar omdat de kosten wanneer het fout gaat veel te hoog zijn. Dat is de overduidelijke consequentie van dit verhaal, dat zullen ze zelfs in Moskou wel begrepen hebben.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar heb ik het dan ook niet over dus lees het nog eens. De gasprijzen stegen al 6-12 maanden vr de oorlog, en als je het mij vraagt kunnen we dat niet helemaal meer los zien van de oorlog. Daarom zeg ik ook expliciet "pre-lude."
Wensdenken en op illusies gebaseerde aannames. Er is op dit moment geen enkele reden om aan te nemen dat een toekomstige Russische leider een positievere houding richting het westen aanneemt. Integendeel, sinds de val van het communisme is het structureel de andere kant op gegaan.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook Russen zijn mensen, dat we Poetin een engnek vinden dat is verder prima, maar de volgende hoeft er niet zo in te staan en economische verbinding is nou net hetgeen wat ons dichter bij elkaar zal brengen (als die optie er ligt, ik zie die afhankelijkheid bij het midden-oosten minder graag terug, zie Islam als existentieel probleem).
Die van private bedrijven uiteraard. Dat is namelijk de reden dat Uniper ten onder ging, Gazprom kwam zijn contractuele leveringsverplichtingen niet na terwijl Uniper de contractuele verplichtingen met zijn klanten wel moest nakomen. Het gevolg was dat Uniper het door Gazprom niet geleverde gas moest gaan kopen op de spotmarkt, en daar ging het dus mis. Hetzelfde geldt voor bedrijven als Gasterra, Eni, enzovoorts.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:22 schreef ludovico het volgende:
Feit is dat gas, zeker op de korte termijn (en dan hebben we het over 30 jaar in deze) een belangrijke brandstof is vr de energietransitie die wij zo onmogelijk aan het nastreven zijn.
Dat NS2 om die reden ook met meerdere multinationals en overheden voor elkaar werd gebokst.
Dat die overheden allemaal echt niet blij zijn met die aanslag, (raar verhaal als je denkt dat Rusland dat wl leuk vindt, vanwege wat hogere prijzen? Ehhh hoe korte-termijn denk je?).
Rusland had een grote troef in handen voor het leveren van goedkoop gas en zou daar flink aan verdienen.
Die afhankelijkheid van Europa aan Rusland dat ziet de USA natuurlijk niet als positief, Rusland is en was altijd de ultieme vijand.
Nu had ik mij niet kunnen voorstellen dat Poetin zo gek zou zijn dat hij oorlog zou voeren, maar dat doet hij dus wel, dus my mistake.
Overigens, welke contracten worden verbroken qua leverancies? Dat is n van je argumenten geloof ik?
Neuh, lijkt me niet dit, banden met Rusland werden juist steeds beter.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:06 schreef J.B. het volgende:
Wensdenken en op illusies gebaseerde aannames. Er is op dit moment geen enkele reden om aan te nemen dat een toekomstige Russische leider een positievere houding richting het westen aanneemt. Integendeel, sinds de val van het communisme is het structureel de andere kant op gegaan.
Er zijn meerdere poging geweest om aansluiting te vinden bij de EU en NATO. Het is moeilijk om te ontwaren waarom dat nooit gelukt is, maar het is mij wel duidelijk geworden dat de schuld daarvan zeker niet louter bij Rusland ligt.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:06 schreef J.B. het volgende:
Er is op dit moment geen enkele reden om aan te nemen dat een toekomstige Russische leider een positievere houding richting het westen aanneemt. Integendeel, sinds de val van het communisme is het structureel de andere kant op gegaan.
En contractueel was het geregeld dat Gazprom bij niet leveren vanwege bijzondere situatie niet hoefde te betalen?quote:Op woensdag 15 november 2023 10:06 schreef J.B. het volgende:
Die van private bedrijven uiteraard. Dat is namelijk de reden dat Uniper ten onder ging, Gazprom kwam zijn contractuele leveringsverplichtingen niet na terwijl Uniper de contractuele verplichtingen met zijn klanten wel moest nakomen. Het gevolg was dat Uniper het door Gazprom niet geleverde gas moest gaan kopen op de spotmarkt, en daar ging het dus mis. Hetzelfde geldt voor bedrijven als Gasterra, Eni, enzovoorts.
Doch heeft Rusland de positie van de Rus wel rnstig achteruit geworpen met die debiele oorlog.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:08 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Er zijn meerdere poging geweest om aansluiting te vinden bij de EU en NATO. Het is moeilijk om te ontwaren waarom dat nooit gelukt is, maar het is mij wel duidelijk geworden dat de schuld daarvan zeker niet louter bij Rusland ligt.
Het is dan ook een wanhoopspoging.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Doch heeft Rusland de positie van de Rus wel rnstig achteruit geworpen met die debiele oorlog.
Zeker, vandaar dat Gazprom ook een force majeure aankondigde:quote:Op woensdag 15 november 2023 10:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
En contractueel was het geregeld dat Gazprom bij niet leveren vanwege bijzondere situatie niet hoefde te betalen?
Volgens mij is het gewoon het volgende, bedrijfsrisico: Die energiemaatschappijen hebben het risico op hogere gasprijzen op de spotmarkt niet gehedged terwijl ze daar wel inkopen en volgens langetermijn contract verkopen.
Dezelfde reden waarom SVB ten onder ging en credit Suisse enzo. Slecht risico-management.
Die brief viel o.a. bij Uniper op de mat, wat ze overweegden bij de rechter aan te vechten:quote:Gazprom told European customers that it was no longer responsible for any gas shortfalls because of “extraordinary circumstances,” Reuters reported, citing a copy of the letter. The legal move comes amid a mounting energy crisis in Europe, where many countries rely on Russian gas, even as they seek to squeeze Moscow economically.
Force majeure is a standard contract provision that releases parties from responsibility for fulfilling their commitments in the case of extreme events — such as war, storms or fires — out of the company’s control. By invoking it, Gazprom is asserting it should not be held responsible for reneging on promised gas shipments to Europe in the context of the war.
quote:GasTerra had een contract met Gazprom voor de levering van 2 miljard kubieke meter gas tot en met eind september. Daarna zou het contract aflopen. De gasprijs op de toonaangevende Amsterdamse beurs schoot na de bekendmaking van GasTerra omhoog, maar dat was van korte duur.
Denk dat Rusland dacht binnen 2 weken Zelenski te kunnen arresteren.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:14 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het is dan ook een wanhoopspoging.
Dat was ook ten tijde dat Rusland van SWIFT werd geknikkerd, Euro's betalen die Rusland vervolgens niet kan uitgeven want blijft ergens hangen op een geblokkeerde bankrekening.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:17 schreef J.B. het volgende:
Die brief viel o.a. bij Uniper op de mat, wat ze overweegden bij de rechter aan te vechten:
Uniper does not rule out legal action against Gazprom due to force majeure — CEO
https://tass.com/economy/1483847
Het Nederlandse Gasterra had bijvoorbeeld ook een (relatief klein en kortlopend) contract met Gazprom:
Gazprom stopt met levering gas: GasTerra voorziet geen problemen
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220530_95448047
Rusland is niet van Swift geknikkerd, bepaalde Russische banken daarentegen wel. Voor de Russische bank die de gasbetalingen verwerkte (Gazprombank) geldde dat echter niet.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat was ook ten tijde dat Rusland van SWIFT werd geknikkerd, Euro's betalen die Rusland vervolgens niet kan uitgeven want blijft ergens hangen op een geblokkeerde bankrekening.
Bedoel, prima dat je dit aanhaalt hoor, maar terecht ook wel wat Rusland daar doet als je ook andere feiten meeweegt.
Hoe krijgt die bank het geld in Rusland, hoe kan die bank uitgeven aan zaken? Het is dood geld.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:23 schreef J.B. het volgende:
[..]
Rusland is niet van Swift geknikkerd, bepaalde banken daarentegen wel. Voor bank die de gasbetalingen verwerkte (Gazprombank) geldde dat echter niet.
In theorie misschien, in de praktijk blijken ze daar nog behoorlijk mee uit de voeten te kunnen:quote:Op woensdag 15 november 2023 10:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe krijgt die bank het geld in Rusland, hoe kan die bank uitgeven aan zaken? Het is dood geld.
Gazprombank kan geld ontvangen en daarna als Dagobert Duck er wat in zwemmen, maar rele economische activiteiten mee ontplooien gaat niet.
Kan het niet lezen maar ben benieuwd waar ze het aan kunnen uitgeven nog.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:26 schreef J.B. het volgende:
[..]
In de praktijk blijken ze daar nog behoorlijk mee uit de voeten te kunnen:
Russia Still Uses ‘Toxic’ Euro, Dollar to Sell Nearly Half of Exports
https://www.bloomberg.com(...)ll-near-half-exports
hoe bedoeld je dat?quote:Op woensdag 15 november 2023 10:24 schreef ludovico het volgende:
Hoe krijgt die bank het geld in Rusland, hoe kan die bank uitgeven aan zaken? Het is dood geld.
Dan is het ineffectief.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:31 schreef RM-rf het volgende:
Gazprombank kon en kan haar assets in dollars gewoon omwisselen in roebels en transfereren naar Rusland zelf.. SWIFT gaat hooguit voor internationaal betalingsverkeer en niet om transfers naar en in rusland zelf.
Precies. De strategie van de VS om de NATO-wortel voor de neus van Oekrane te hangen was geniaal. Als het was gelukt zonder inmenging van Rusland, dan was de NATO (en EU, als gehorigenstaat van de VS) substantieel sterker geworden t.o.v. Rusland, en in het geval dat Rusland wl een wanhoopspoging zou wagen, dan krijg je wat je nu inderdaad ziet: een Rusland dat uitgeput wordt, een booming wapenindustrie, voor de voorzienbare tijd een nog kleinere kans op de vorming van een Euraziatisch blok, daarmee een blijvende afhankelijkheid van de EU van de VS, met daarin liggend een verminderde afhankelijkheid van Russisch gas (Duitsland was al openlijk gewaarschuwd door de VS), wat de EU in toekomst makkelijker zal laten doen meebewegen met de aanhoudende aanval van de VS op Rusland, en met als kers op de taart nog steeds de kans dat (het overgebleven deel van) Oekrane uiteindelijk alsnog bij de NATO/EU komt.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:18 schreef ludovico het volgende:
Dat dit niet was gelukt en het nu op uithouding wordt gevoerd....
Amerikanen vinden het wel prima, Rusland wordt uitgeput en het kost ze geen NATO leven.
Dit is Rusland verzwakken met Oekranse levens.
Je had ook op voorhand aan de grens kunnen gaan staan als Amerika, zoals ze nu bij Isral doen, het schrikt voldoende af dat men zich er niet mee gaat bemoeien.
Dat gaat alleen op voor de export van Russische olie, de totale Russische gasexport is vooral aan pijpleidingen gebonden en is daardoor met grofweg 50% gedaald. Zie bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 15 november 2023 10:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat was ook ten tijde dat Rusland van SWIFT werd geknikkerd, Euro's betalen die Rusland vervolgens niet kan uitgeven want blijft ergens hangen op een geblokkeerde bankrekening.
Bedoel, prima dat je dit aanhaalt hoor, maar terecht ook wel wat Rusland daar doet als je ook andere feiten meeweegt.
En als je nu gaat bekijken hoe gas doorstroomt verkoopt Rusland na al die sancties nauwelijks minder, maar nu haalt een tussenpersoon er nog wat geld uit.
Ja ik kijk er een beetje hetzelfde naar.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:36 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Precies. De strategie van de VS om de NATO-wortel voor de neus van Oekrane te hangen was geniaal. Als het was gelukt zonder inmenging van Rusland, dan was de NATO (en EU, als gehorigenstaat van de VS) substantieel sterker geworden t.o.v. Rusland, en in het geval dat Rusland wl een wanhoopspoging zou wagen, dan krijg je wat je nu inderdaad ziet: een Rusland dat uitgeput wordt, een booming wapenindustrie, voor de voorzienbare tijd een nog kleinere kans op de vorming van een Euraziatisch blok, daarmee een blijvende afhankelijkheid van de EU van de VS, met daarin liggend een verminderde afhankelijkheid van Russisch gas, wat de EU in toekomst makkelijker zal laten doen meebewegen met de aanhoudende aanval van de VS op Rusland, en met als kers op de taart nog steeds de kans dat (het overgebleven deel van) Oekrane uiteindelijk alsnog bij de NATO/EU komt.
Dan heb je een plaatje nodig vanaf 2020 o.i.d. dat de gasbaten half 2021 sky high waren en nu minder is duidelijk.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:37 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat gaat alleen op voor de export van Russische olie, de totale Russische gasexport is vooral aan pijpleidingen gebonden en is daardoor met grofweg 50% gedaald. Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Jup, en neem trouwens ook de rol (invloed) van deze partijen in acht:quote:Op woensdag 15 november 2023 10:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja ik kijk er een beetje hetzelfde naar.
Niet heel ethisch verder, maar je krijgt wel de indruk dat dit risico heel bewust is genomen achter de schermen. Maar expliciet zonder zelf risico te lopen qua mensenlevens.
Geconcentreerde macht tegenwicht bieden, daarvoor zijn we een democratie, echter kan geconcentreerde macht met verleiding ambtenaren flink corrumperen.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:46 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Jup, en neem trouwens ook de rol (invloed) van deze partijen in acht:
BlackRock recruiter says Ukraine war is good for business
Zelenskyy, BlackRock Announce New Investment Initiative to Rebuild Ukraine
In 2022, Chevron, ExxonMobil, Shell, BP and TotalEnergies made $134 billion in excess profits, predominantly due to the effects of the war in Ukraine. The highest beneficiary, ExxonMobil alone makes up $45 billion of this sum.
In de VS regeren voornamelijk special interest groups. Er zijn vrijwel geen indicatoren dat het belang van de Amerikaanse burger in acht genomen wordt bij het vormen van (internationaal) beleid. Het ''Amerikaanse belang'' is zeker nog wel een ding, in de zin dat Amerika dient voor te bestaan als middel (massaconsumptie, schulddragers, en als oorlogsmachine), maar de Amerikaanse burger als zodanig, speelt al decennialang geen rol van betekenis meer. Hoogstens wordt in acht genomen hoeveel ze bereid is te slikken (lees; 'crystalizing public opinion') en wat dat betreft is het inderdaad ideaal dat deze oorlog (niet direct) Amerikaanse maar louter Oekranse levens kost.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Geconcentreerde macht tegenwicht bieden, daarvoor zijn we een democratie, echter kan geconcentreerde macht met verleiding ambtenaren flink corrumperen.
Naja er moet nog wel een beeetje verantwoording af worden gedragen, maar behind the curtains lijkt me dat land tot bepaalde hoogte wel corrupt ja, in de zin dat de welvaart van de burger niet op n staat.quote:Op woensdag 15 november 2023 10:55 schreef Akathisia het volgende:
[..]
In de VS regeren voornamelijk special interest groups. Er zijn vrijwel geen indicatoren dat het belang van de Amerikaanse burger in acht genomen wordt bij het vormen van (internationaal) beleid. Het ''Amerikaanse belang'' is zeker nog wel een ding, in de zin dat Amerika dient voor te bestaan als middel (massaconsumptie, schulddragers, en als oorlogsmachine), maar de Amerikaanse burger als zodanig, speelt al decennialang geen rol van betekenis meer. Hoogstens wordt in acht genomen hoeveel ze bereid is te slikken, en wat dat betreft is het inderdaad ideaal dat deze oorlog (niet direct) Amerikaanse maar louter Oekranse levens kost.
Waar heb je het over?quote:Op woensdag 15 november 2023 10:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan is het ineffectief.
Dan doe je een tussentransactie naar/van Rusland en die 2 buitenlandse landen en heb je hetzelfde.
Tja, jij kijkt met een westerse blik naar het motief van Rusland.quote:Op woensdag 15 november 2023 07:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan die ns1. Misschien, maar waarom zou je, dat is ultiem korte termijn denken, regelrecht tegen je lange termijn interest in.
Je weet dat Nordstream-1 inderdaad volledig vernietigd is.. wat idd exact in ruslands al vanaf juni 2022 weigering past daar verder gas aan duitsland door te leveren, wat ze claimden veroorzaakt werd door 'technische problemen'quote:Op woensdag 15 november 2023 07:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Veel duidelijker kun je niet duidelijk maken wat het motief van rusland was...quote:Auftritt in Moskau
Putin bietet Gaslieferung ber Nord Stream 2 an
In den Nord-Stream-Pipelines klaffen riesige Lecks – doch durch eine verbliebene Rhre knne man Gas nach Europa schicken, behauptet Russlands Prsident. Zugleich wettert er gegen Plne der EU.
12.10.2022
Plus dat in een aantal andere landen (Zweden) nu ook de regeringen aansluiting bij EU en NATO kunnen doordrukken, waar eerst geen meerderheid voor te vinden was, dat de meeste NATO-landen nu wel de bestedings-norm gaan volgen, en dat de Duitse erin geslaagd is om de bestellingen voor de Amerikaanse vliegtuigjes door het parlement heen te krijgen. EU blij, NATO blij, Amerikaanse defensie-industrie (= Amerikaanse regering) blij,quote:Op woensdag 15 november 2023 10:36 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Precies. De strategie van de VS om de NATO-wortel voor de neus van Oekrane te hangen was geniaal. Als het was gelukt zonder inmenging van Rusland, dan was de NATO (en EU, als gehorigenstaat van de VS) substantieel sterker geworden t.o.v. Rusland, en in het geval dat Rusland wl een wanhoopspoging zou wagen, dan krijg je wat je nu inderdaad ziet: een Rusland dat uitgeput wordt, een booming wapenindustrie, voor de voorzienbare tijd een nog kleinere kans op de vorming van een Euraziatisch blok, daarmee een blijvende afhankelijkheid van de EU van de VS, met daarin liggend een verminderde afhankelijkheid van Russisch gas (Duitsland was al openlijk gewaarschuwd door de VS), wat de EU in toekomst makkelijker zal laten doen meebewegen met de aanhoudende aanval van de VS op Rusland, en met als kers op de taart nog steeds de kans dat (het overgebleven deel van) Oekrane uiteindelijk alsnog bij de NATO/EU komt.
Bedankt voor de aanvulling, ik herinnerde me dat er na de explosie nog een Russisch aanbod m.b.t. het alsnog in gebruik nemen van Nord Stream 2 was gedaan maar ik kon het in de gauwigheid niet terugvinden.quote:Op woensdag 15 november 2023 11:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je weet dat Nordstream-1 inderdaad volledig vernietigd is.. wat idd exact in ruslands al vanaf juni 2022 weigering past daar verder gas aan duitsland door te leveren, wat ze claimden veroorzaakt werd door 'technische problemen'
Nordstream-2 is opvallend genoeg kennelijk veel minder beschadigd en al in oktober 2022 bood rusland aan via Nordstream-2 levering van gas aan duitsland te kunnen hervatten, mits duitsland dan een nieuw levercontract afsloot en een verguning verstrrekte aan NS-2 wat ze in februari na uitbraak van de oorlog juist gestopt hadden en weigerden te doen...
https://www.spiegel.de/wi(...)1a-9592-9e2828a31cbf
[..]
Veel duidelijker kun je niet duidelijk maken wat het motief van rusland was...
NS-1 was allang afgeschreven en hooguit een leververplichting vor rusland en dus was het voor hen gunstig als Nordstream-1 verdween en vervangen zou worden door Nordstream-2..
en laat "heel toevallig" dat exact het gevolg zijn van de aanslag eind september (exact 4 dagen voordat het eigenaarschap van Gazprom Deutschland GmbH over zou gaan in handen van de duitse staat die dat aangekondgt had te nationaliseren)
Ik doelde dus op bovenstaande. Van een samenzweringstheorie lijkt me geen sprake aangezien Poetin nota bene zelf expliciet heeft aangeboden het onbeschadigde deel van Nord Stream 2 alsnog in gebruik te nemen.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:16 schreef ludovico het volgende:
^bovenstaande is gewoon een conspiracy theory, kan er niks anders van maken.
Oekrane blaast waarschijnlijk met steun van de USA, op militair niveau die pijpleidingen op met bommen, n overleeft die aanslag, maar jij maakt er wat van dat het wel een bewuste actie zou wezen. Anyhow, je kunt dat op zijn minst niet bewijzen maar het is ook niet erg plausibel.
En past juist weer perfect in hoe Russische propaganda werkt.quote:Op woensdag 15 november 2023 11:43 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bedankt voor de aanvulling, ik herinnerde me dat er na de explosie nog een Russisch aanbod m.b.t. het alsnog in gebruik nemen van Nord Stream 2 was gedaan maar ik kon het in de gauwigheid niet terugvinden.
[..]
Ik doelde dus op bovenstaande. Van een samenzweringstheorie lijkt me geen sprake aangezien Poetin nota bene zelf expliciet heeft aangeboden het onbeschadigde deel van Nord Stream 2 alsnog in gebruik te nemen.
Als jij stelt dat Rusland betalingen kan doen naar het buitenland, en van het buitenland naar Rusland, maar niet via buitenland naar buitenland, dan is dat een ineffectief instrument cq dan werkt het niet, dat is gewoon een feitelijke constatering.quote:Op woensdag 15 november 2023 11:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Waar heb je het over?
je toont hiermee vooral aan dat je zelf niet doorhebt waarom sancties afgekondigt worden en wat ze doen en lijkt vervolgens je eigen onbegrip ervan te vertalen met "die sancties werken niet"
Die excuses waren logisch, als de betalingen niet kunnen worden uitgegeven vanwege sancties is het logisch dat er op sanctie niveau wordt teruggeslagen.quote:Op woensdag 15 november 2023 11:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, jij kijkt met een westerse blik naar het motief van Rusland.
Die fout werd ook in 2022 gemaakt.
En Rusland beeft leveringsverplichtingen, die ze met allerlei excuses niet nakwamen.
Met Nordstream uit de weg hebben ze geen excuses meer nodig.
En lange termijn denken: op langere termijn gaat Europa van het Russische gas af.
Ze misten ventilatoren die ergens in Canada slingerden waar op het hoogste diplomatieke niveau werd gesproken, anyhow, die schade op lange termijn bestaat daar niet, bij het opblazen wl. Groot verschil.quote:Op woensdag 15 november 2023 11:25 schreef RM-rf het volgende:
Je weet dat Nordstream-1 inderdaad volledig vernietigd is.. wat idd exact in ruslands al vanaf juni 2022 weigering past daar verder gas aan duitsland door te leveren, wat ze claimden veroorzaakt werd door 'technische problemen'
Nordstream-2 is opvallend genoeg kennelijk veel minder beschadigd en al in oktober 2022 bood rusland aan via Nordstream-2 levering van gas aan duitsland te kunnen hervatten, mits duitsland dan een nieuw levercontract afsloot en een verguning verstrrekte aan NS-2 wat ze in februari na uitbraak van de oorlog juist gestopt hadden en weigerden te doen...
Waarom zou bovenstaande moeten betekenen dat 1 pijplijn van NS2 bewust niet vernietigd is?quote:Op woensdag 15 november 2023 11:43 schreef J.B. het volgende:
Ik doelde dus op bovenstaande. Van een samenzweringstheorie lijkt me geen sprake aangezien Poetin nota bene zelf expliciet heeft aangeboden het onbeschadigde deel van Nord Stream 2 alsnog in gebruik te nemen.
Nee, die excuses waren niet logisch.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die excuses waren logisch, als de betalingen niet kunnen worden uitgegeven vanwege sancties is het logisch dat er op sanctie niveau wordt teruggeslagen.
Het is eigenlijk echt te absurd voor woorden dat je denkt dat Rusland baat heeft bij het opblazen van die NS2. Je bent nog met geen enkel steekhoudend argument gekomen behalve "korte termijn hogere prijzen." wat in economische zin, als je een kleeeein beetje toekomst meeweegt, 100% automutilatie betekend.
Alles binnen contractuele verplichtingen. Dat er vervolgens middels sancties het n en ander in werking wordt gesteld is uiteraard hartstikke logisch.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:10 schreef Wantie het volgende:
Nee, die excuses waren niet logisch.
Rusland traineerde de levering van gas al sinds 2021, lang voordat de invasie begon en er sancties werden opgelegd.
Die dus volstrekt onlogisch is. Raar geloof.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:10 schreef Wantie het volgende:
Over NS2 hebben anderen al uitleg gegeven.
Jij vindt het ongeloofwaardig. Dat is heel wat andersquote:Op woensdag 15 november 2023 12:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alles binnen contractuele verplichtingen. Dat er vervolgens middels sancties het n en ander in werking wordt gesteld is uiteraard hartstikke logisch.
[..]
Die dus volstrekt onlogisch is. Raar geloof.
Omdat zo Europa politiek in z'n hemd gezet kon worden natuurlijk. Het zou een flater van jewelste zijn wanneer Europa in een koude winter gedwongen zou worden om alsnog NS2 in gebruik te moeten nemen.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom zou bovenstaande moeten betekenen dat 1 pijplijn van NS2 bewust niet vernietigd is?
En dan ook nog door Rusland.
Dat zijn 2 complotten die je aanhaalt. Waarbij het motief nog eens mist ook.
Het is hersengymnastiek van Orwelliaans niveau.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jij vindt het ongeloofwaardig. Dat is heel wat anders
Nogal wat auto-mutilatie voor dat kleine beetje "vernedering."quote:Op woensdag 15 november 2023 12:20 schreef J.B. het volgende:
[..]
Omdat zo Europa politiek in z'n hemd gezet kon worden natuurlijk. Het zou een flater van jewelste zijn wanneer Europa in een koude winter gedwongen zou worden om alsnog NS2 in gebruik te moeten nemen.
Grappig dat je juist deze woordkeuze gebruikt want dat hallucinante gelul hierboven is werken naar de gewenste "usa bad" uitkomst.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is hersengymnastiek van Orwelliaans niveau.
Wie dicht je dat toe?quote:Op woensdag 15 november 2023 12:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Grappig dat je juist deze woordkeuze gebruikt want dat hallucinante gelul hierboven is werken naar de gewenste "usa bad" uitkomst.
Het was toch al een verzonken kost, dus dat maakte niet zoveel uit. Als de gok goed had uitgepakt had het Rusland gezien de gasprijzen een vermogen opgeleverd en als kerst op de taart een mooie politieke winst.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nogal wat auto-mutilatie voor dat kleine beetje "vernedering."
Vrij prijzig.
Naar mijn idee onderschat je de volatiliteit van vriendschappen / economische verbintenissen met "regimes" op geopolitiek / diplomatiek niveau.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:53 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het was toch al een verzonken kost, dus dat maakte niet zoveel uit. Als de gok goed had uitgepakt had het Rusland gezien de gasprijzen een vermogen opgeleverd.
Russia bad, VS bad, China baddest, Europa bestest.quote:
Dat zal best, maar waarom is hetgeen wat na Poetin/Lavrov komt voor Poetin nu relevant? Hypothetische vraagstukken voor na zijn overlijden zullen hem een rotzorg zijn, reden te meer om te verordonneren die pijpleidingen op te laten blazen.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Naar mijn idee onderschat je de volatiliteit van vriendschappen / economische verbintenissen met "regimes" op geopolitiek / diplomatiek niveau.
Over een paar jaar zul je de significante veranderingen al kunnen zien als Poetin / Lavrov het leven laten.
Dat zou cynisch zijn, na Poetin de zondvloed.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:59 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat zal best, maar waarom is hetgeen wat na Poetin/Lavrov komt voor Poetin nu relevant? Hypothetische vraagstukken voor na zijn overlijden zullen hem een rotzorg zijn, reden te meer om te verordonneren die pijpleidingen op te laten blazen.
Cynisme is Poetin anders bepaald niet vreemd. Hij is anderhalf jaar geleden een oorlog begonnen waarbij inmiddels al meer dan 100.000 Russen het leven hebben gelaten, nog eens minimaal 100.000 (zwaar)gewond zijn geraakt en die waarschijnlijk in de honderden miljarden kost. De pijpleidingen zijn in vergelijking daarmee wisselgeld. Op lange termijn hoeft hij ook niet de lasten te dragen voor die oorlog, waarom zou dat dan voor Nord Stream 1 & 2 anders zijn?quote:Op woensdag 15 november 2023 13:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou cynisch zijn, na Poetin de zondvloed.
Als zoiets zou uitkomen bij zijn eigen volk zal dat ook niet gunstig op hem afsteken.
Denk dat de politieke consequenties van die oorlog, gek genoeg, positiever liggen dan die NS2.quote:Op woensdag 15 november 2023 13:08 schreef J.B. het volgende:
[..]
Cynisme is Poetin anders bepaald niet vreemd. Hij is anderhalf jaar geleden een oorlog begonnen waarbij inmiddels al meer dan 100.000 Russen het leven hebben gelaten, nog eens minimaal 100.000 (zwaar)gewond zijn geraakt en die waarschijnlijk in de honderden miljarden kost. De pijpleidingen zijn in vergelijking daarmee wisselgeld. Op lange termijn hoeft hij ook niet de lasten te dragen voor die oorlog, waarom zou dat dan voor Nord Stream 1 & 2 anders zijn?
gaan we hier nu een herhaling doen van dezelfde discussie die we al voerden op 16 januari 2023 .... en waar ik je de vorige keer al alle hoeken van het forum liet zien omdat je geen enkele feitenkennis bleek te hebben?quote:Op woensdag 15 november 2023 12:08 schreef ludovico het volgende:
Ze misten ventilatoren die ergens in Canada slingerden waar op het hoogste diplomatieke niveau werd gesproken, anyhow, die schade op lange termijn bestaat daar niet, bij het opblazen wl. Groot verschil.
Nou nu heb je me.quote:
Nou wat zit ik fout zeg, och och, wat ben jij ook een autoriteit om uitleg te geven aan iedereen over hoe zij de wereld moeten zien.quote:Op woensdag 15 november 2023 14:01 schreef RM-rf het volgende:
de betreffende turbines (een vervangingsgenerator) waren op voorspraak door duitsland al 18 juli aangekomen uit Canada, maar toen door de russische overheid geweigerd aan te nemen, waarbij ze zogenaamd bureaucratische papierwerk als reden aangaven, wat overduidelijk een slap excuusje was..
Maar dat heb ik jou al heel exact en onderbouwd uitgelegd toen, dat ga ik ook niet eindeloos blijven herhalen, om aan te geven dat je fout zit
Neuh, maar jouw woord is niet zo sterk, ik wil daarentegen best toegeven dat het woord van Rusland ook zwak staat.quote:Op woensdag 15 november 2023 14:01 schreef RM-rf het volgende:
tenzij je natuurlijk klakkeloos _alle_ russische overheidsverhalen als je Hoogtse Waarheid aanneemt en enkel daarnaar luistert zonder zelf na te denken..
Welke onderbouwing van je feiten?quote:Op woensdag 15 november 2023 14:01 schreef RM-rf het volgende:
en vooral negeren als je duidelijk feiten verteld krijgt die buiten het narratief vallen dat je dolgraag wil geloven...
Klasse ook deze commentquote:Op maandag 16 januari 2023 16:13 schreef RM-rf het volgende:
en je hoeft verder niet te liegen "dat je rusland voor 'geen hol' zou vertrouwen"... iedereen is duidelijk dat je hardnekkig staatspropagande zit na te papegaaien en welbewust de realiteit negeert als dat tegen het russische naratief ingaat... dat is gewoon een bord voor je kop hebben.
nu heb ik deze discussie al in januari genoeg gevoerd en zou me verder herhalen..quote:Op woensdag 15 november 2023 14:05 schreef ludovico het volgende:
Welke onderbouwing van je feiten?
Jij stelt "Rusland houdt onrechtelijk tegen" prima stelling
quote:Op woensdag 15 november 2023 14:01 schreef RM-rf het volgende:
gaan we hier nu een herhaling doen van dezelfde discussie die we al voerden op 16 januari 2023 .... en waar ik je de vorige keer al alle hoeken van het forum liet zien omdat je geen enkele feitenkennis bleek te hebben?
Jij stelt leuk dat Rusland spelletjes speelt, dat zal heel goed kunnen, heb je sluitend bewijs? Daar ging het toen ook al over en nu dus blijkbaar nog steeds.quote:Op dinsdag 17 januari 2023 09:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee jij weet ook duidelijk niet wat er precies gebeurde en met welke timeline, het gezeik liep nog door in september en ik heb nooit ontkent dat er geen gas liep door NS1 (wist het alleen niet zeker voor het precieze moment tijdens die sabotage en nog steeds niet eigenlijk maar okay ik geloof het, er liep toen dus niks (geen bron van gezien hier).
Naar mijn indruk zat Rusland een geopolitiek spel te spelen door NS1 dicht te gooien en te frustreren zodat we NS2 zouden openen. Dat was in mijn beleving aan de hand.
Dat zorgt voor meer output ipv minder, dat is mr in het belang van Rusland ook, en gezien ze aanbieden NS2 te laten compenseren voor NS1 ook logisch naar mijn indruk, dat staat haaks op eigen infrastructuur opblazen.
Dus mij zul je ook zeker niet horen ontkennen dat er geen gas liep en dat Rusland niet aan het frustreren was, het gaat er alleen om dat jij aanteigeningen maakt maar dan moet je alleen je papieren op orde hebben. Het is te weinig substantie, all i'm saying.
Die Turbines waren in Canada ja vanwege onderhoud en ja de export daarvan werd tegengehouden door Trudeau. Dat zijn feiten.quote:Op woensdag 15 november 2023 14:11 schreef RM-rf het volgende:
nog geen die posts (kennelijk ga je opeens druk posten om de aandacht af te leiden als het om FEITEN gaat) beweerde JIJ dat "Canada de ventilatoren rond zou laten slingeren"
Ik denk dat jij beter moet lezen.quote:Op woensdag 15 november 2023 14:11 schreef RM-rf het volgende:
Volgens mij heb je verdomd goed door in hoeverre het poep is wat je praat, maar verhul je je nu achter knap draaitol-werk en enthousiast dubbelposten
Logisch, anders hadden ze toen al boetes moeten betalen.quote:Op woensdag 15 november 2023 12:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alles binnen contractuele verplichtingen.
Wat is in werking gesteld?quote:Dat er vervolgens middels sancties het n en ander in werking wordt gesteld is uiteraard hartstikke logisch.
[..]
Tja, feiten liggen er. Rusland levert al sinds 2021 minder dan de behoefte, doet dat met allerlei excuses, en op het moment dat NS1 is opgeblazen zijn die niet meer nodig.quote:Die dus volstrekt onlogisch is. Raar geloof.
quote:Op woensdag 15 november 2023 15:07 schreef Wantie het volgende:
Dan de VS, die heeft nooit gedreigd NS 1 op te blazen,
Al voor de oorlog werd er door Amerika druk op Europese bedrijven en overheden gezet om te kappen met Nord Stream 2.quote:Op woensdag 15 november 2023 15:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Logisch, anders hadden ze toen al boetes moeten betalen.
[..]
Wat is in werking gesteld?
[..]
Tja, feiten liggen er. Rusland levert al sinds 2021 minder dan de behoefte, doet dat met allerlei excuses, en op het moment dat NS1 is opgeblazen zijn die niet meer nodig.
Dan de VS, die heeft nooit gedreigd NS 1 op te blazen, en ik begrijp dat NS2 nog deels bruikbaar is.
Het motief van de VS klopt dan niet
Rusland is ook meteen weer hoog van de toren gaan blazen:quote:Op woensdag 15 november 2023 11:25 schreef RM-rf het volgende:
Veel duidelijker kun je niet duidelijk maken wat het motief van rusland was...
quote:Kremlin says report on Zelenskiy's alleged ignorance of Nord Stream attack is 'alarming'
"Traces of Ukraine in this sabotage, this terrorist act, are increasingly appearing in reports, investigations and media reports," Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters.
"It says that President Zelenskiy may not have been aware of such actions by his subordinates from the security agencies. This is a very alarming signal not only for us, but also for the countries of the collective West," Peskov said.
"If the Kyiv regime is no longer in control of the situation in its own country, then this is alarming and should also be taken into account."
Hebben ze ook hun lolletjequote:Op woensdag 15 november 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Rusland is ook meteen weer hoog van de toren gaan blazen:
[..]
Daar hebben ze ook wel al het recht toe na maanden lang voor dader versleten te zijn lijkt nu dat het heilige Oekraine als VS puppet west europa saboteert terwijl ondertussen Zelenski in Brussel met Von der Leyen en consorten de polonaise looptquote:Op woensdag 15 november 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Juist. Nergens bewijs.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:27 schreef the-eye het volgende:
Daar hebben ze ook wel al het recht toe na maanden lang voor dader versleten te zijn lijkt nu dat het heilige Oekraine west europa saboteert terwijl ondertussen Zelenski in Brussel met Von der Leyen en consorten de polonaise loopt
Beticht je nu de NOS van Russissche propaganda?quote:Op woensdag 15 november 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Juist. Nergens bewijs.
Zo werkt propaganda.
Nopequote:Op woensdag 15 november 2023 19:36 schreef the-eye het volgende:
[..]
Beticht je nu de NOS van Russissche propaganda?
Nee.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:27 schreef the-eye het volgende:
[..]
Daar hebben ze ook wel al het recht toe na maanden lang voor dader versleten te zijn lijkt nu dat het heilige Oekraine als VS puppet west europa saboteert terwijl ondertussen Zelenski in Brussel met Von der Leyen en consorten de polonaise loopt
En die blijkt deels nog te functioneren.quote:Op woensdag 15 november 2023 18:41 schreef Gitw het volgende:
[..]
Al voor de oorlog werd er door Amerika druk op Europese bedrijven en overheden gezet om te kappen met Nord Stream 2.
Nee, de VS had al lang door dat de EU te afhankelijk werd van Rusland.quote:https://edition.cnn.com/2(...)any-biden/index.html
https://edition.cnn.com/2(...)sanctions/index.html
Dit is van vlak voor de invasie. Amerika zat continu hun LNG gas te pushen. Die qua prijs duurder was dan het Russische gas. Immers het transport is een stuk complexer. De familie Biden heeft ook economische belangen in Oekrane. Onder andere zijn doorgesnoven zoon was daar jaren lang actief voor de invasie.
Op welke manier is het opblazen van Nordstream erg slecht uitgekomen voor de positie van Poetin?quote:Op woensdag 15 november 2023 14:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Jij stelt leuk dat Rusland spelletjes speelt, dat zal heel goed kunnen, heb je sluitend bewijs? Daar ging het toen ook al over en nu dus blijkbaar nog steeds.
Daarnaast refereer je naar een discussie met duidelijk motief voor het frustreren, waar die bij schade doen aan eigen infrastructuur domweg ontbreekt. Als je dat doordenkt is het netto gewoon negatief, zker op de lange termijn, en ook op de korte termijn zou het voor Poetins positie erg slecht uitkomen.
Je hebt even gemist dat Biden zo een opmerking geplaatst heeft over NS2, "will not happen" dat bij die aanslag vervolgens meerdere pijpjes geraakt zijn en n NS2 pijp niet, dat zal.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Was te verwachten, je gaat je ongelijk niet toegeven.
Leer lezen.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Op welke manier is het opblazen van Nordstream erg slecht uitgekomen voor de positie van Poetin?
Zoals verwacht geen antwoord.quote:
Heel goedkoop, zo'n ad hominemquote:Op woensdag 15 november 2023 20:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je hebt even gemist dat Biden zo een opmerking geplaatst heeft over NS2, "will not happen" dat bij die aanslag vervolgens meerdere pijpjes geraakt zijn en n NS2 pijp niet, dat zal.
Of je maakt er een of andere semantische discussie van, anyhow, niet interessant, raar afleiden, ik denk dat er een steekje los zit bij je. Houdoe.
Lol.quote:Op woensdag 15 november 2023 20:47 schreef Wantie het volgende:
En heel creatief, dat je net doet alsof de vernietiging van NS1 nevenschade is.
Nope, je moet gewoon normaal doen.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lol.
Maar het lijkt me inderdaad verstandig als wij elkaar lekker met rust laten.
Het is ook natuurlijk veel geld dat ze uitgeven om duitse media te beinvloedden;quote:Op woensdag 15 november 2023 19:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Ik begrijp ook niet dat er nog mensen zijn die Rusland het hand boven het hoofd houden.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het is ook natuurlijk veel geld dat ze uitgeven om duitse media te beinvloedden;
Maar dan heb je ook wat
https://www.zeit.de/kultu(...)r-russland-zahlungen
Dat je n kwaadaardige psychopaat in de wijk hebt wonen, betekent niet dat al je andere buren zich altijd keurig gedragen.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet dat er nog mensen zijn die Rusland het hand boven het hoofd houden.
Uiteraard staat niet vast dat Rusland de pijpleidingen heeft opgeblazen, maar het staat ook niet vast dat Rusland dat niet gedaan heeft.
Russische inmenging in Europa is niet nieuw, kijk naar de Russische financiering van Baudet tijdens zijn campagne bij het referendum tegen Oekrane, en zijn vertalingen van Russische propaganda.
Tegenwoordig verschuilt hij zijn voorliefde voor Rusland geeneens, door openlijk te flirten met Dugin.
Ook bij Brexit zijn er aanwijzingen dat er Russische inmenging is geweest.
Dat wordt ook niet gesteld.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat je n kwaadaardige psychopaat in de wijk hebt wonen, betekent niet dat al je andere buren zich altijd keurig gedragen.
Ah ik dacht even dat je in je vorige post het argument maakte dat Rusland naar is en daarom al het nare door Rusland gedaan wordt.quote:
Nee, dat is niet mijn stelling. Mijn stelling is dat Rusland nog steeds een van de verdachten is, en het dus niet zo is dat ze nu terecht hoog van de toren blazen.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ah ik dacht even dat je in je vorige post het argument maakte dat Rusland naar is en daarom al het nare door Rusland gedaan wordt.
Het is ook helemaal niet zo heel lastig te doorzien, maar dan moet je dat wel willen zien. Een gedestabiliseerd Europa is een zwak Europa en kan daardoor bespeelt worden door oa onze grote kleine vriend.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet dat er nog mensen zijn die Rusland het hand boven het hoofd houden.
Uiteraard staat niet vast dat Rusland de pijpleidingen heeft opgeblazen, maar het staat ook niet vast dat Rusland dat niet gedaan heeft.
Russische inmenging in Europa is niet nieuw, kijk naar de Russische financiering van Baudet tijdens zijn campagne bij het referendum tegen Oekrane, en zijn vertalingen van Russische propaganda.
Tegenwoordig verschuilt hij zijn voorliefde voor Rusland geeneens, door openlijk te flirten met Dugin.
Ook bij Brexit zijn er aanwijzingen dat er Russische inmenging is geweest.
Wel bijzonder dat westerse overheden niks officieels naar buiten brengen wat betreft bewijs of aanwijzingen richting de daders van deze toch historische sabotage van westerse infrastructuur.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat is niet mijn stelling. Mijn stelling is dat Rusland nog steeds een van de verdachten is, en het dus niet zo is dat ze nu terecht hoog van de toren blazen.
Ah, Baudet werd in 2012 door Putin betaalt om zijn thesis over de noodzakelijkheid van de natiestaat te schrijven?quote:Op donderdag 16 november 2023 10:42 schreef Straatcommando. het volgende:
Daarom zijn al die huichelaars zoals Baudet tegen de eu en nato
Geen idee, maar dit is ook helemaal niet relevant voor het punt dat ik maak.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:51 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ah, Baudet werd in 2012 door Putin betaalt om zijn thesis over de noodzakelijkheid van de natiestaat te schrijven?
Je bent ook geen goede inlichtingendienst als je niet goed op je eieren zit natuurlijk.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat westerse overheden niks officieels naar buiten brengen wat betreft bewijs of aanwijzingen richting de daders van deze toch historische sabotage van westerse infrastructuur.
Het is bijna alsof ze die lui in bescherming nemen.
Oh niet?quote:Op donderdag 16 november 2023 10:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Geen idee, maar dit is ook helemaal niet relevant voor het punt dat ik maak.
Ja, wat heeft zijn thesis uit 2012 daar mee te maken?quote:Op donderdag 16 november 2023 10:56 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Oh niet?
Een gedestabiliseerd Europa is een zwak Europa en kan daardoor bespeelt worden door oa onze grote kleine vriend
->> Daarom zijn al die huichelaars zoals Baudet tegen de eu en nato
Maar als het bewijs zou wijzen naar een politieke tegenstander als Rusland, dan zouden de politieke vingers al snel ook publiekelijk die richting uitwijzen.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:56 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je bent ook geen goede inlichtingendienst als je niet goed op je eieren zit natuurlijk.
Als je stelt dat Baudet tegen de EU is door Putin, dan moet je toch nagaan waar de vorming van zijn standpunt begonnen is?quote:Op donderdag 16 november 2023 10:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, wat heeft zijn thesis uit 2012 daar mee te maken?
Nee het een sluit het ander niet uit. Ik geloof best dat Baudet altijd al EU skeptisch is geweest en dat kan zomaar eens de reden zijn geweest waarom hij in de kijker van het Kremlin is komen te staan. Dat beeld zie je namelijk in wel meer landen in de EU terug.quote:Op donderdag 16 november 2023 11:00 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Als je stelt dat Baudet tegen de EU is door Putin, dan moet je toch nagaan waar de vorming van zijn standpunt begonnen is?
Precies, en dat is heel wat anders dan wat impliciet met je eerdere post naar voren kwam. Mensen kunnen (zelfstandig) argumenten bedenken waarom de EU niet wenselijk is - en daar kan een andere partij gretig op in spelen, maar dat maakt het niet dat degene met anti-standpunten deel van die partij is, of diens belangen prioriteert.quote:Op donderdag 16 november 2023 11:05 schreef Straatcommando. het volgende:
Nee het een sluit het ander niet uit. Ik geloof best dat Baudet altijd al EU skeptisch is geweest en dat kan zomaar eens de reden zijn geweest waarom hij in de kijker van het Kremlin is komen te staan. Dat beeld zie je namelijk in wel meer landen in de EU terug.
Ik denk dat er (ten onrechte) een bepaalde mate van bewondering is (zijn opmerking ''prachtvent'' volgde op het lezen van een biografie waarin Putin als ''redder'' naar voren werd geschoven), met name om de conservatief-culturele overeenkomsten, maar ik heb nog geen bewijs gezien voor financiering, zoals hierboven als voldongen feit geponeerd en (ook door jou) niet bevraagd werd.quote:Op donderdag 16 november 2023 11:05 schreef Straatcommando. het volgende:
Alleen heeft Baudet ergens de afgelopen paar jaar besloten dat het en publique bekend mag zijn..met zijn rare uitspraken over de oorlog en Putin is het wel duidelijk dat er lijntjes zijn tussen FvD en het Kremlin.
Dan mag je me uitleggen waarom het FvD bij moties die Rusland tegen (zouden kunnen)werken steevast tegen stemt. Waarom prominente partijleden met Russische ambassadeurs op de foto gaan. De uitspraken. Legio voorbeelden die ik jou hoogstwaarschijnlijk niet uit hoef te leggen.quote:Op donderdag 16 november 2023 11:10 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Precies, en dat is heel wat anders dan wat impliciet met je eerdere post naar voren kwam. Mensen kunnen (zelfstandig) argumenten bedenken waarom de EU niet wenselijk is - en daar kan een andere partij gretig op in spelen, maar dat maakt het niet dat degene met anti-standpunten deel van die partij is, of diens belangen prioriteert.
[..]
Ik denk dat er (ten onrechte) een bepaalde mate van bewondering is (zijn opmerking ''prachtvent'' volgde op het lezen van een biografie waarin Putin als ''redder'' naar voren werd geschoven), met name om de conservatief-culturele overeenkomsten, maar ik heb nog geen bewijs gezien voor financiering, zoals hierboven als voldongen feit geponeerd en (ook door jou) niet bevraagd werd.
En _wat_ is er dan precies allemaal naar butien gekomen?quote:Op donderdag 16 november 2023 11:26 schreef vosss het volgende:
Ergens wel mooi dat het er inmiddels ALLE schijn van heeft dat Oekraine hier zelf achter zat.
Mooi dat dat naar buiten is gekomen. En een dikke vinger naar iedereen die dat meteen af deed als kolder destijds.
Dat een vijandige relatie (een koude oorlog) met Rusland niet als wenselijk gezien wordt, betekent niet dat het Russisch belang vooropgesteld wordt.quote:Op donderdag 16 november 2023 11:19 schreef Straatcommando. het volgende:
Dan mag je me uitleggen waarom het FvD bij moties die Rusland tegen (zouden kunnen)werken steevast tegen stemt. Waarom prominente partijleden met Russische ambassadeurs op de foto gaan. De uitspraken. Legio voorbeelden die ik jou hoogstwaarschijnlijk niet uit hoef te leggen.
En dat geeft ook deels antwoord op deze vraag. Nu ben ik er zelf ook niet van overtuigd dat Nederland beter af is zonder de NAVO (en in mindere mate de EU), maar er zijn (nogmaals) afdoende nadelen te bedenken, zeker waar het de soevereiniteit van de natiestaat betreft.quote:Op donderdag 16 november 2023 11:19 schreef Straatcommando. het volgende:
En een partij die voor uittreden van de EU n NAVO is heeft het belang van Nederland niet op 1 staan. Dat rijmt niet met elkaar.
Dat zei ik ook niet. Ik zei dat je het onbevraagd liet in een verder bevestigende reactie op zijn stukje retoriek:quote:Op donderdag 16 november 2023 11:19 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb het overigens nergens over financieren gehad.
quote:Russische inmenging in Europa is niet nieuw, kijk naar de Russische financiering van Baudet tijdens zijn campagne
quote:Het is ook helemaal niet zo heel lastig te doorzien
Daarom zijn al die huichelaars zoals Baudet tegen de eu en nato
Nee, dat is vrij normaal.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat westerse overheden niks officieels naar buiten brengen wat betreft bewijs of aanwijzingen richting de daders van deze toch historische sabotage van westerse infrastructuur.
Het is bijna alsof ze die lui in bescherming nemen.
quote:Op donderdag 16 november 2023 11:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En _wat_ is er dan precies allemaal naar butien gekomen?
Juist wat bepaalde journalisten publiceren is hooguit als 'bewijs' te zien voor mensen die juist zelf niet zo kritisch denken en het liefst bepaalde overheidsnarratieven aannemen.
Ja, er blijken dus in juni 2022 bepalde geruchten aan westerse geheime diensten verteld te zijn over een 'plan' de nordstream-pijpleiding op te blazen.
Deze geruchten zijn doorgegeven en opgetekend door de betreffende inlichtingendiensten, wat ook hun taak is.
Wat betreft de betrouwbaarheid van die geruchten is hooguit bekend dat deze doorgegeven zijn door een betrouwbare contactpersoon, maar dat deze contactpersoon die geruchten ook doorgaf via een derde, waarover deze geheiem diensten verder geen betrouwbaarheid konden inschatten.
Dat maakt dus ook duidelijk dat ze geen werkelijk duidelijk waarheidsgehalte konden aangeven...
Het maakt dat het kan zijn dat die geruchten werkelijk duidden op een oekrainse overheidsinmenging....
maar evenmin ondenkbaar is het zo dat dit soort informaties zeer bewust juist vooraf verspreid zijn door een andere partij, om als afleiding te dienen.
Vervolgens is er het zeilschip met 6 opvarenden die met duikersuitrusting 4 weken voor de explosies dar gevaren hebben... ook dat is bevestigd, evenals dat er rondom dat zeilschip allerhande sporen qua opdrachtgevers en betaling via de oekraine verliepen, maar ook daarvan kan niet twijfelsvrij uitgesloten worden dat bewust een partij dit zo opgezet heeft om als afleiding te dienen...
In het geval van dat zeilschip blijft het nog steeds onverklaarbaar dat zo weinig personeel op een relatief klein zeilschip zulk een moeilijke operatie zo lang voor die explosies konden uitvoeren...
Normaal zou je denken dat daar een veel groter schip voor nodig is, waarbij diepzee-operaties uitgevoerd worden...
en zelfs dan zal dit vermoedelijk niet al te lang voor de operaties moeten plaatsvinden...
Laten we ongeveer aangeven dat dat rond de 4 dagen voor de explosies zou moeten zijn en dat het benodigde diepzeee-duik-schip met onersteuning van duikboten zou moeten zijn.
Bv zoets als de russische SS-750 die inderdaad exact 4 dagen zowel rond de plek van beide explosies gezien werd door zowel de deense als zweedse marine
[ afbeelding ]
In weinig tot nietws wat er in de SPIEGEL, WP of andere media gepubliceerd is lees ik dat het waarschijnlijker is dat de sabotage op 80-100 meter diep geplaatst is door 6 duikers op een klein zeilbootje 4 weken ervoor, dan met een gespecialiseerd diepzee-operatie-schip ..4
Maar ik hoor graag welk 'bewijs' ik nu zou overzien...
of kennelijk nog steeds door SPIEGEL als missing link achterwege gelaten wordt..
ook de vermelding van die voortvluchtige Roman Chervinsky als vermeende dader komt weinig overtuigend over en hooguit als het hardnekkig pogen af te leiden van de veel duidelijkere bewijzen rondom dat russische SS750-schip...
maar kan natuurlijk ook goed komen als die duitse jorunalisten allemaal informatie gevoed krijgen door een (betrokken) partij,
Die mogelijk veel te verliezen heeft als men werkelijk naar de nu beschikbare feiten kijkt en niet allemaal spannende 'skoops' erbij verzint (waarop journalisten altijd dol zijn, zeker duitse journalisten zijn erg beinvloedbaar als je ze zulke 'skops' bied, zelfs al kan dat hun carriere kosten als later blijkt dat ze allemaal onwaarheden gepubliceerd hebben omdat ze zelf tezeer in hun 'verhaal' waren agan geloven)
Ik heb toch meer vertrouwen in het onderzoek van de NOS en Duitse rechercheurs dan een fantasietje uit de duim van RM-rfquote:[b]maar kan natuurlijk ook goed komen als die duitse jorunalisten allemaal informatie gevoed krijgen door een (betrokken) partij, [b]
mag je zeggen...quote:Op donderdag 16 november 2023 13:18 schreef the-eye het volgende:
Ik heb toch meer vertrouwen in het onderzoek van de NOS en Duitse rechercheurs dan de analyse uit de duim van RM-rf
De onderzoeken en berichtgeving zeggen volgens jou dus helemaal niets?quote:Op donderdag 16 november 2023 13:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
mag je zeggen...
maar waar is dan het bewijs..?
ik heb die onderzoeken gelezen, en eerlijk gezegd is het juist oppervlakkig ...
niet veel dan suggestieve 'sporen' die via-via hen verteld zijn doorgeven.
Ik wil ook graag nog steeds geloven dat een duits magazine de dagboeken van Hitler in bezit heeft.... omdat ze dat zo publiceerden.. maar uiteindelijk beleek dat die duitse journbalisten gewoon bij de neus genomen worden...
en wat ze tot nu toe aan hun 'ontdekte' gegevens gepublicerd hebben is er juist verdomd weinig dat vertrouwen schept dat ze ook nu heel simpel door een belanghebbende partij makkelijk bij de neus genomen worden..
om bv heel veel aandacht te geven an een vooraf uitgezet 'spoor' van dat zeilschip met 6 duikers 4 weken ervor, maar vooral te negeren dat 4 dagen een russische diepzee-operatie schip met duikboot exact op die plek aanwezig was
Ik kan me enkel baseren op wat bv de SPIEGEL en de WP gepubliceerd hebben aan bronnen, en wat ze als vastgesteld stellen..quote:Op donderdag 16 november 2023 13:30 schreef the-eye het volgende:
[..]
De onderzoeken en berichtgeving zeggen volgens jou dus helemaal niets?
Het kan heel snel.quote:Op donderdag 16 november 2023 13:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat is vrij normaal.
Daarin moet je heel zorgvuldig zijn.
En dat kost tijd.
Was op dat moment bekend gemaakt dat Rusland achter MH17 zat?quote:Op donderdag 16 november 2023 13:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het kan heel snel.
MH17:
17-07-2014: MH17 incident
07-08-2014: Establishment of a Joint Investigation Team (JIT)
13-10-2015: Dutch Safety Board report into the cause of the crash
We zijn voor de NS sabotage inmiddels ruim een jaar verder en de enige overheid die met de vinger wijst is de Russische. De westerse overheden lijken het er liever niet meer over te hebben.
Ze waren tenminste openlijk bezig met het uitzoeken. Nu is het totale radiostilte.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Was op dat moment bekend gemaakt dat Rusland achter MH17 zat?
Uit een Zweeds onderzoek bleek al dat de leidingen zijn opgeblazen.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze waren tenminste openlijk bezig met het uitzoeken. Nu is het totale radiostilte.
Het door jou genoemde rapport stelde enkel vast dat het vliegtuig door een BUK raket getroffen was en stelde vast dat deze binnen een gebied van 320km2 afgeschoten was, maar zij geen enkel bewijs konden leveten -wie- deze raket afgeschoten heeft.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze waren tenminste openlijk bezig met het uitzoeken. Nu is het totale radiostilte.
quote:“I'm not the sea captain. But I would think that you would notice that you're dragging an anchor behind you for hundreds of kilometers,” Adlercreutz said in an interview Thursday in Brussels. “I think everything indicates that it was intentional. But of course, so far, nobody has admitted to it.”
[...]
Finland and Estonia have since been in touch with Chinese authorities seeking their cooperation with the investigation. The Baltic Times reported earlier this week that the two European countries have asked to send representatives to Beijing to investigate the vessel, which is currently en route to a Chinese port.
Adlercreutz said he can’t speculate on whether the action was approved by the Chinese government. But the vessel’s imminent return to China raises some questions, he said.
“If I as a captain would have done something that the Chinese government wouldn't approve of, then I would be concerned about returning with my boat to China,” he said.
Estonian Defense Minister Hanno Pevkur expressed similar sentiment in an interview with Swedish public broadcaster SVT last month, saying the captain of the ship surely "understood that there was something wrong" after dragging an anchor for over 180 kilometers.
quote:Zweden stopt met onderzoek naar explosies in Nord Stream-leidingen
https://nos.nl/artikel/25(...)ord-stream-leidingen
Zweden stopt met het vooronderzoek naar aanslagen op de Nord Stream-pijpleidingen. Volgens de aanklager is de Zweedse rechter niet bevoegd om uitspraak over de zaak te doen. "Dit valt buiten onze jurisdictie", staat in een verklaring. De resultaten van het onderzoek worden nu overhandigd aan de Duitse autoriteiten.
Denk dat de VS het allang weet wie het geweest is. Ook buitenlandse inlichtingendiensten. Kom op zeg, ze zijn er altijd als de kippen bij en hebben de beste intelligence. Kan gewoon niet dat dit in kringen niet al lang en breed bekend is, maar dat de gevolgen te groot zijn voor het publiek.quote:
Wat voor gevolg is te groot voor het publiek?quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk dat de VS het allang weet wie het geweest is. Ook buitenlandse inlichtingendiensten. Kom op zeg, ze zijn er altijd als de kippen bij en hebben de beste intelligence. Kan gewoon niet dat dit in kringen niet al lang en breed bekend is, maar dat de gevolgen te groot zijn voor het publiek.
Die onderzoekjes zijn gewoon voor de show.
Wat als blijkt dat dit vooral met economische motieven is gedaan vanuit de LNG industrie of dat bepaalde Europesche of Duitse instanties eraan hebben meegewerkt om de publieke opinie te manipuleren?quote:Op zaterdag 10 februari 2024 12:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat voor gevolg is te groot voor het publiek?
We hebben het over een gasleiding die ivm de oorlog in Oekrane toch niet meer gebruikt gaat worden omdat Duitsland van het Russische gas af wil.
Wat voor gevolg heeft het bekend maken van de daders voor het publiek?
Dat is een nogal vaag verhaal, omdat voor de sabotage het besluit was genomen om niet langer afhankelijk te zijn van Russisch gas, omdat Rusland daardoor te veel economische macht heeft.quote:Op zondag 11 februari 2024 01:42 schreef Fer het volgende:
[..]
Wat als blijkt dat dit vooral met economische motieven is gedaan vanuit de LNG industrie of dat bepaalde Europesche of Duitse instanties eraan hebben meegewerkt om de publieke opinie te manipuleren?
Je snapt toch wel dat 80 miljoen individuele Duitsers niet iedereen het eens is met afschaffing van Russisch gas? Er zijn hele sterke industrile lobbyisten die liever gewoon doorgingen met Russisch gas afnemen.quote:Op zondag 11 februari 2024 07:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een nogal vaag verhaal, omdat voor de sabotage het besluit was genomen om niet langer afhankelijk te zijn van Russisch gas, omdat Rusland daardoor te veel economische macht heeft.
Wat voegt het opblazen van de pijpleidingen daar aan toe.
Duitsland kan nog steeds Russisch gas afnemen.quote:Op zondag 11 februari 2024 13:36 schreef Fer het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat 80 miljoen individuele Duitsers niet iedereen het eens is met afschaffing van Russisch gas? Er zijn hele sterke industrile lobbyisten die liever gewoon doorgingen met Russisch gas afnemen.
Sommige Amerikanen zagen dat als een risico, anderen zagen een economisch voordeel als die leiding stuk was.
doet dat er toe?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:42 schreef opgebaarde het volgende:
Hmz misschien geen Oekrane. Wie had er geld op de Britten ingezet?
https://nordictimes.com/w(...)nord-stream-attacks/
het is afhankelijk zijn van Poetin, dus dat kan niet en mag niet , nooit meerquote:Op zondag 11 februari 2024 13:36 schreef Fer het volgende:
[..]
Je snapt toch wel dat 80 miljoen individuele Duitsers niet iedereen het eens is met afschaffing van Russisch gas? Er zijn hele sterke industrile lobbyisten die liever gewoon doorgingen met Russisch gas afnemen.
Sommige Amerikanen zagen dat als een risico, anderen zagen een economisch voordeel als die leiding stuk was.
'Nederland zit vast aan import van Russisch lng door lang contract'quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
doet dat er toe?
de gaspijpen zijn weg en komen NOOIT meer terug , godzijdank, we hebben nu LNG
Dat is slechts 10 % van de totale Nederlandse LNG import en die totale LNG import is ook maar een deel en dat contract is van een Franse firma, het gaat om hooguit 6 a 7% van de gasimportquote:Op vrijdag 1 maart 2024 22:49 schreef Aether het volgende:
[..]
'Nederland zit vast aan import van Russisch lng door lang contract'
https://nos.nl/l/2510099
quote:Contract voor vloeibaar aardgas uit Rusland loopt tot 2032
Onder het contract dat in 2018 inging, verscheept TotalEnergies Russisch gas van Yamal LNG, de exploitant van het gasveld in het noordwesten van Siberi. Een deel van die lading gaat naar Nederland.
De deal is goed voor ongeveer 10 procent van de Nederlandse import van lng.
Volgens scheepvaartgegevens van Bloomberg ontvangt Nederland doorgaans een lading per maand uit Rusland. Woordvoerders van TotalEnergies en het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en Klimaat wilden geen commentaar geven tegenover Bloomberg.
Yamal LNG wordt grotendeels gecontroleerd door het Russische Novatek PJSC, waarbij TotalEnergies en China National Petroleum een minderheidsbelang hebben.
Gas-pijpleidingen die van rusland naar duitsland lopen:quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
Ook als Poetin weg is dan komen die pijpen niet meer terug , ook China wil niet verder met gaspijpen van Rusland en heeft de aanleg geblokkeerd
we importeren nu LNG gas uit Qatar en uit USA , dat dit duurder is voor de producenten dat snap ik , is niet ergquote:Op zaterdag 2 maart 2024 03:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Gas-pijpleidingen die van rusland naar duitsland lopen:
Jamal: 33 miljard m3 p/jaar
Transgas: 40 miljard m3 p/jaar (maar maximale capaciteit is 100 miljard m3 p/jaar)
Nord Stream 1: 55 miljard m3 p/jaar
Nord Stream 2: 55 miljard m3 p/jaar (of deze weer in gebruik te nemen is , is de vraag, rusland heeft in oktober 2022 aangegeven dat ook na de aanslag deze weer 'deels' te heractiveren zou zijn)
(verder bestaan Turkstream en Bluestream; respectievelijk 31,5 miljard m3 p/jaar en 16 miljard m3 p/jaar... deze gaan niet direkt naar duitsland, maar zijn wel aangesloten op het europese gasnet)
Ook met beide Nordstream pijpleidingen uitgeschakeld is de capaceit voor russisch gas naar duitsland minimaal 73 miljard m3, via direkte leidingen
,maar met maximale capaciteit van de Transgas pijpleiding zou het 133 miljard m3 zijn.
Het totale verbruik van gas in duitsland lag in 2021 op 90 miljard m3 ... in 2022 op 77,3 miljard m3
Oftewel, de huidige levercapaceit vooor russisch gas voldoet om het hele jaarlijkse verbruik in duitsland met enkel ruissisch gas te voorzien ..
in de realiteit leverde rusland in 2021 52% van de duitse gasbehoefte, in 2022 leverde ze 22%...
als rusland wegvalt, kan duitsland ook met bv gas uit Noorwegen de uitval opvangen, hooguit is Noors gas duurder dan russisch gas.
LNG is nooit een volledige vervanging, het is ook te duur, maar in tijden van hoge gasprijzen is het wel een interessante optie voor opvang van een eventuele crisis (iedere crisis is ook een kans veel geld te verdienen... de bekangrijkste reden waarom bepaalde kapitalisten ook graag crisisen zien, het is en mogelijkheid in korte tijd veel geld te verdienen )
Zelfs de chinezen zijn zich dat bewust.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 09:26 schreef michaelmoore het volgende:
Maar de Nordstream 2 gaat NOOIT meer gebruikt worden, Rusland heeft bewezen een onbetrouwbare partner te zijn , afhankelijkheid van Rusland is zeer fout
quote:Alarmsysteem moet sabotage van gasleidingen en stroomkabels op Noordzee opsporen
https://nos.nl/artikel/25(...)op-noordzee-opsporen
Internetkabels, windparken en gaspijpleidingen: de Nederlandse economie is voor een belangrijk deel afhankelijk van infrastructuur op de bodem van de Noordzee. Die infrastructuur ligt diep onder de golven en dus buiten ons zicht. En dat maakt de pijpleidingen en kabels extra kwetsbaar voor sabotage.
TNO heeft er iets op bedacht. Via zogeheten 'dark fibres' - onbenutte delen van glasvezelkabels - kunnen seismologen de trillingen van schepen oppikken. Zodra die schepen in de buurt komen van zulke onderzeese infrastructuur, kunnen hun vaarbewegingen worden gedetecteerd.
De techniek is niet nieuw, maar de toepassing wel, vertelt geoloog en geofysicus Vincent Vandeweijer van TNO. "We gebruiken deze dark fibers onder andere om aardbevingen te lokaliseren. We vroegen ons naar aanleiding van de aanslag op de Nordstream-pijpleidingen af of we ook schepen konden detecteren die zich in de buurt bevinden van infrastructuur op de zeebodem. Onze testen wezen uit dat dit inderdaad het geval is."
[...]
Hardop gelachen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:26 schreef Akathisia het volgende:
Mocht blijken dat Oekrane betrokken is bij de aanslagen op de pijpleidingen, dan zou dat voor het Westen een zeer ongemakkelijke uitkomst zijn. "Elke opzettelijke verstoring van de Europese energie-infrastructuur is onacceptabel", verklaarde de Europese Commissie daags na de aanslag.
Het is nu Oekrane in Rusland zit eigenlijk wel een ideaal moment om het land binnen te vallen.
Jammer dat wappies zo weinig gracieus zijn als ze een keer gelijk krijgen. Dit is een leugen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:59 schreef Tekaschi het volgende:
Dus waarschijnlijk toch Oekrane die westerse infrastructuur vernietigd om Rusland een hak te zetten, leek mij al raar dat Rusland n van hun troeven zou vernietigen. Maar hier was je een pro Russische wappie als je niet meteen naar Rusland wees.
En wat maakt de speculatie dat Oekrane er achter zit nu anders dan toendertijd.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:59 schreef Tekaschi het volgende:
Dus waarschijnlijk toch Oekrane die westerse infrastructuur vernietigd om Rusland een hak te zetten, leek mij al raar dat Rusland n van hun troeven zou vernietigen. Maar hier was je een pro Russische wappie als je niet meteen naar Rusland wees.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jammer dat wappies zo weinig gracieus zijn als ze een keer gelijk krijgen. Dit is een leugen.
quote:Op dinsdag 27 september 2022 13:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja het zullen vast de Amerikanen zijn geweest die alleen maar te verliezen hebben in de huidige situatie en niet de Russen die om de 2 uur met nukes dreigen.
Kusjes aan ome Vlad.
quote:Op dinsdag 27 september 2022 13:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De politieke boodschap is simpel. Wij kunnen stiekem slopen onder de zee en je daarmee afsluiten van stroom en internet. Als doelwit hebben ze een nutteloze leiding gepakt waar niemand voor een oorlog gaat starten. Het verhaal dat de Amerikanen het waren is op zijn best lachwekkend. Ze verdienen namelijk geen cent meer aan lng en lopen wel het risico dat de komende 20 jaar niemand meer hun vriendje wil zijn. Maar dat zal de Rusland fans niet stoppen om hard Biden te roepen.
quote:Op dinsdag 27 september 2022 13:18 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wel grappig dat de Russische trollen nu opeens weer tevoorschijn komen.
quote:Op dinsdag 27 september 2022 17:37 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Complot wappies negeren liever de olifant in de kamer als ze ook een 4d schaak situatie met de VS erin kunnen verzinnen. Een einde van de NAVO en goede banden met bijvoorbeeld Japan riskeren voor wat LNG-contracten die ze toch al hadden en het afpakken van een economisch wapen die de Russen zelf al uit handen hadden gegeven.
Toch gaan we 5 topics net doen alsof de VS net zo'n grote verdachte is.
Er is een arrestatiebevel uitgevaardigd, dat is wel wat meer dan een "speculatie".quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
En wat maakt de speculatie dat Oekrane er achter zit nu anders dan toendertijd.
Arrestatie wil niet meteen zeggen veroordeeld, en dat het Oekraners betreft wil niet meteen zeggen dat Oekrane er achter zit.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:16 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Er is een arrestatiebevel uitgevaardigd, dat is wel wat meer dan een "speculatie".
Ik begrijp de haat jegens Rusland, geef iedereen daar helemaal gelijk in. Maar mensen moeten dit eens even los zien van Rusland, hoe groot de haat ook is dat betekend niet dat andere landen onze infrastructuur maar mogen opblazen om naar de Russen te kunnen wijzen, dat vind ik een zeer ziekelijke gedachtegang als ik eerlijk ben.
Dit lijkt me wel een artikeltje 5 inderdaad. Tijd om Kiev in te nemen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:26 schreef Akathisia het volgende:
Mocht blijken dat Oekrane betrokken is bij de aanslagen op de pijpleidingen, dan zou dat voor het Westen een zeer ongemakkelijke uitkomst zijn. "Elke opzettelijke verstoring van de Europese energie-infrastructuur is onacceptabel", verklaarde de Europese Commissie daags na de aanslag.
Het is nu Oekrane in Rusland zit eigenlijk wel een ideaal moment om het land binnen te vallen.
"Rusland verdedigen", iets anders kunnen de echte wappies niet roepen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Arrestatie wil niet meteen zeggen veroordeeld, en dat het Oekraners betreft wil niet meteen zeggen dat Oekrane er achter zit.
Verder bijzonder dat je Rusland aan het verdedigen bent.
Dan nog kan die oekrainer banden hebben met rusland. Alleen gehandeld hebben etc.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:26 schreef Akathisia het volgende:
Ja dit. Dit is een nogal schimmig verhaal, zie bijvoorbeeld ook post #70 van Achja.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Arrestatie wil niet meteen zeggen veroordeeld, en dat het Oekraners betreft wil niet meteen zeggen dat Oekrane er achter zit.
Verder bijzonder dat je Rusland aan het verdedigen bent.
Hij kan ook banden met Amerika gehad hebben, maar ook die gaan we niet binnen kunnen vallen. Oekraine daarentegen...quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:33 schreef Korenfok het volgende:
Dan nog kan die oekrainer banden hebben met rusland. Alleen gehandeld hebben etc.
Ik denk niet dat Kiev heel veel bezwaar heeft tegen miljoenen westerse troepen in zijn land.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dit lijkt me wel een artikeltje 5 inderdaad. Tijd om Kiev in te nemen.
De VS heeft voldoende mogelijkheden om artikel 5 tegen de VS uit te voeren.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:39 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Hij kan ook banden met Amerika gehad hebben, maar ook die gaan we niet binnen kunnen vallen. Oekraine daarentegen...
Ja, de pijpleidingen worden toch niet meer gebruikt.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:57 schreef Hathor het volgende:
Maakt het nog wat uit wie het gedaan heeft? We moesten toch van het Russisch gas af? Nou...mission accomplished.
Mooi dat je nog eens laat zien dat ik niemand een wappie heb genoemd enkel omdat diegene dacht dat Oekrane wellicht ook een verdachte was. Al snap ik niet waarom je al die moeite steekt in het onderuit halen van je eigen slachtofferschap.quote:
Dat vind ik wel.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:57 schreef Hathor het volgende:
Maakt het nog wat uit wie het gedaan heeft?
Jij was er stellig van dat Rusland wel even zijn eigen pijpleiding ging opblazen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
De VS heeft voldoende mogelijkheden om artikel 5 tegen de VS uit te voeren.
Anyway, Rusland is in oorlog met Oekrane, Nord Stream wordt gezien als Russisch bezit (argument voor Rusland was dat ze niet hun eigen infrastructuur gaan opblazen), dat maakt dat het een doelwit is voor Oekrane.
Dus tja, hoe gaat Europa werkelijk reageren als Zelensky hier achter blijkt te zitten.
En als hij er achter zit, hoeveel weten de westerse inlichtingendiensten.
Het is gigantisch bizar, al het gevoel voor objectiviteit kwijt.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel.
Overigens blijft het grappig de gretigheid waarmee mensen Rusland de schuld willen geven van een aanslag op iets wat voor hen zeer belangrijk is. Of rellen in het VK. Al zijn er natuurlijk ook mensen die Musk de schuld geven.
Bizar.
Nope, ik heb 3 scenarios gegeven.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jij was er stellig van dat Rusland wel even zijn eigen pijpleiding ging opblazen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Rusland eigen pijpleidingen opblaast in een oorlog, en er zijn motieven gegeven voor Russische sabotagequote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel.
Overigens blijft het grappig de gretigheid waarmee mensen Rusland de schuld willen geven van een aanslag op iets wat voor hen zeer belangrijk is. Of rellen in het VK. Al zijn er natuurlijk ook mensen die Musk de schuld geven.
Bizar.
Heb je die quotes nog? De wereldvreemdheid is echt stuitend allemaal.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:54 schreef LXIV het volgende:
Ik hoor het intens hysterische gekrijs van D66-politici dat dit een oorlogsdaad tegen het vrije Westen is nog steeds nagalmen in mijn oren.
Onzin, de hele houding m.b.t. Russisch gas is inmiddels 180 graden gedraaid.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:26 schreef Akathisia het volgende:
Oh de ironie..quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is gigantisch bizar, al het gevoel voor objectiviteit kwijt.
Ja als je zelfdestructie als motief aanwijst.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:54 schreef Wantie het volgende:
en er zijn motieven gegeven voor Russische sabotage
Dus eigenlijk was jij weer het chte slachtoffer?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 07:59 schreef Tekaschi het volgende:
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mooi dat je nog eens laat zien dat ik niemand een wappie heb genoemd enkel omdat diegene dacht dat Oekrane wellicht ook een verdachte was. Al snap ik niet waarom je al die moeite steekt in het onderuit halen van je eigen slachtofferschap.
quote:Op dinsdag 27 september 2022 17:37 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Complot wappies negeren liever de olifant in de kamer als ze ook een 4d schaak situatie met de VS erin kunnen verzinnen. Een einde van de NAVO en goede banden met bijvoorbeeld Japan riskeren voor wat LNG-contracten die ze toch al hadden en het afpakken van een economisch wapen die de Russen zelf al uit handen hadden gegeven.
Toch gaan we 5 topics net doen alsof de VS net zo'n grote verdachte is.
Nou de mensen die gelijk roepen Oekraine, zijn de zelfde die roepen amerika en moeten constant rusland verdedigen. Dat juist deze mensen blijven roepen 0ekraine, begin ik weer te denken het is Rusland.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is gigantisch bizar, al het gevoel voor objectiviteit kwijt.
Amerika had zitten dreigen en heeft er economisch baat bij.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:00 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nou de mensen die gelijk roepen Oekraine, zijn de zelfde die roepen amerika en moeten constant rusland verdedigen. Dat juist deze mensen blijven roepen 0ekraine, begin ik weer te denken het is Rusland.
Ik voel je pijnquote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja als je zelfdestructie als motief aanwijst.
Dit soort onzin opmerkingen beginnen toch echt wel een nieuw dingetje te worden bij een selectief aantal users hier gezien de racisme en putin lover opmerkingen totaal niet meer werken.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:00 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dus eigenlijk was jij weer het chte slachtoffer?
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik voel je pijn![]()
Maar dat is geen reden om alles zo te verdraaien..
Volgens mij heb je moeite met de Nederlandse taal. Ik schrijf daar dat ik mensen wappies heb genoemd en vervolgens laat je zien dat ik mensen wappies heb genoemd. Wat wil je nou bewijzen?quote:
Lees nog eens terug.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Volgens mij heb je moeite met de Nederlandse taal. Ik schrijf daar dat ik mensen niet wappies heb genoemd en vervolgens laat je zien dat ik mensen wappies heb genoemd. Wat wil je nou bewijzen?
Door een pijpleiding op te blazen die al maanden niet meer in gebruik was, en ook niet mee meer in gebruik kwam, omdat Duitsland al had besloten om op lng over te stappen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Amerika had zitten dreigen en heeft er economisch baat bij.
Rusland schiet zichzelf in zijn eigen voet, de enige consequentie is dat de EU ook afzwakt op een cruciaal moment allicht qua die oorlog, maar dat zou extreem korte-termijn denken zijn. Op dat moment was er nog respect voor eigendsomsrechten, hoewel die ADR's en de financile sector wel last kreeg van sancties, maar dat ook vooral op initiatief vanuit de EU.
Oekraine zijn belang, minder geld naar Rusland, economische verwevenheid van Duitsland met Rusland uitschakelen (meer support van Duitsland).... Ja die bestaat ook.
Maar je hebt ook nog de capaciteiten nodig.
Nou ja in dit geval was je niet racistisch dus beetje vreemd om nu te stellen dat een racisme opmerking niet meer werkt. Dat komt wel weer in andere topics.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:07 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit soort onzin opmerkingen beginnen toch echt wel een nieuw dingetje te worden bij een selectief aantal users hier gezien de racisme en putin lover opmerkingen totaal niet meer werken.
Niemand is slachtoffer, dat is gewoon weer een onzin argument verzonnen door users die hoog van de toren blazen, een discussie verzieken met hun agressieve comments zodra het niet in hun straatje past, en zodra ze op hun gezicht gaan niet het fatsoen hebben om even te dimmen of toe te geven dat ook zij het niet goed gezien hebben.
Ik behoor niet tot de slachtoffers, ik behoor tot de partij die neutraal naar een conflict kan kijken en ook toe kan geven als het "andere" kamp over de schreef gaat, ik houd er niet zo van om extremistisch in n kamp te blijven zitten en alles goed te praten vanuit dat kamp vanwege de haat jegens dat andere kamp, dat vind ik een vorm van extremisme.
Kijk nu verdraai je het weer.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:08 schreef ludovico het volgende:
[..]![]()
Op zo een bericht nog steeds Rusland zien als boeman, prima hoor.
Maar dat is wel heel gemeen richting het vredelievende Rusland.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Het mooiste zou zijn wanneer het Oekraners in Poolse geheime dienst zijn geweest. Eindelijk vergelding voor het Gleiwitz incident.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Volgens mij heb je moeite met de Nederlandse taal. Ik schrijf daar dat ik mensen wappies heb genoemd en vervolgens laat je zien dat ik mensen wappies heb genoemd. Wat wil je nou bewijzen?
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 08:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Jammer dat wappies zo weinig gracieus zijn als ze een keer gelijk krijgen. Dit is een leugen.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 09:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mooi dat je nog eens laat zien dat ik niemand een wappie heb genoemd enkel omdat diegene dacht dat Oekrane wellicht ook een verdachte was. Al snap ik niet waarom je al die moeite steekt in het onderuit halen van je eigen slachtofferschap.
De pijpleiding was niet in gebruik vanwege op en af onderhoud, die NS2 is vers van de pers, die wilde ze zeker wl exploiteren. Duitsland zijn overstap op LNG is echt een consequentie van de oorlog en het verbreken van economische verbondenheid met Rusland, daarnaast is de NS2 een politiek instrument geweest waarbij Amerika nadrukkelijk het verbruik heeft verboden aan Duitsland, allerhande sancties lagen boven het hoofd bij het verbinden van de laatste meters, ook Nederlandse bedrijven voelden de sanctiegretigheid van Amerika omtrent de bouw van NS2.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Door een pijpleiding op te blazen die al maanden niet meer in gebruik was, en ook niet mee meer in gebruik kwam, omdat Duitsland al had besloten om op lng over te stappen.
En met dat markt verlies was de bestaande infrastructuur ruimschoots voldoende om aan de vraag te voorzien.
Anyway, het blijft raar dat een aantal mensen meteen in de bres schiet voor Rusland..
Vanwege die gemeneriken op Fok die ook maar durfden te denken dat Rusland hier achter zit.
Hoe verdraai ik?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kijk nu verdraai je het weer.
Maar kan ik ook hoor: volgens jou is Rusland dus een lief landje dat het nooooooit in zijn hoofd zou halen in een buurland binnen te vallen
Laat staan gebieden annexeren, steden bombarderen, burgers martelen en vermoorden, etc.
Wie ook maar enigszins daar naar durft te hinten wil Rusland graag als boeman zien.
En dat is Rusland absoluut niet.
Hardop gelachen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe verdraai ik?
Rusland doet debiel met die gehele oorlog, dat had nooit moeten plaatsvinden, de NATO heeft die oorlog overigens ook bewust zitten riskeren, dat was ook onnodig.
Amerika had ook wel obvious incentives.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:22 schreef Strijder_ het volgende:
Ieder weldenkend mens wist vanaf het begin al dat Oekrane er zelf achter zat.
Hoelang is Oekrane al niet als red line bestempeld door Poetin? Dat gaat echt al heel lang op.quote:
Hahahahaquote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:07 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit soort onzin opmerkingen beginnen toch echt wel een nieuw dingetje te worden bij een selectief aantal users hier gezien de racisme en putin lover opmerkingen totaal niet meer werken.
Niemand is slachtoffer, dat is gewoon weer een onzin argument verzonnen door users die hoog van de toren blazen, een discussie verzieken met hun agressieve comments zodra het niet in hun straatje past, en zodra ze op hun gezicht gaan niet het fatsoen hebben om even te dimmen of toe te geven dat ook zij het niet goed gezien hebben.
Ik behoor niet tot de slachtoffers, ik behoor tot de partij die neutraal naar een conflict kan kijken en ook toe kan geven als het "andere" kamp over de schreef gaat, ik houd er niet zo van om extremistisch in n kamp te blijven zitten en alles goed te praten vanuit dat kamp vanwege de haat jegens dat andere kamp, dat vind ik een vorm van extremisme.
Wat een onzin, WOII was zeker ook uitgelokt door Frankrijk en het VK?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe verdraai ik?
Rusland doet debiel met die gehele oorlog, dat had nooit moeten plaatsvinden, de NATO heeft die oorlog overigens ook bewust zitten riskeren, dat was ook onnodig.
Wat is onzin? Dat de oorlog door Rusland debiel is? Dat die niet had moeten plaatsvinden?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:28 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Wat een onzin, WOII was zeker ook uitgelokt door Frankrijk en het VK?
Er was niks aan de gang wat betreft de Navo en Oekrane. De laatste keer dat Oekrane voor 2022 heeft geprobeerd in de Navo te komen was in 2008 zo uit m'n blote bol.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoelang is Oekrane al niet als red line bestempeld door Poetin? Dat gaat echt al heel lang op.
In Nederland allerhande zaken gezien m.b.t. het associatieverdrag, men was bang voor een oorlog met Rusland.
Wel typisch dat die voorspellingen dan uitkomen h. Na de waarschuwingen note bene ook nog van Poetin.
Ik zou het opgeven, dit zijn mensen die al jaren een boeman krijgen voorgeschoteld, is het niet Rusland dan is het China, Trump of rechts, dat zijn de boemannen, en doordat ze die boemannen krijgen voorgeschoteld hebben andere boemannen een vrijbrief en komen ze met alles weg. Ipv. neutraal naar een situatie te kijken en beide kampen te veroordelen als ze over de schreef gaan zullen enkelen, zo ook hier, het gedrag van n kamp goedpraten want dat is niet de boeman die ze krijgen voorgeschoteld krijgen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Amerika had ook wel obvious incentives.
Maar zou er niet mee wegkomen zoals een Oekraine dat allicht wel zou kunnen, als ik de VS was zou ik, als ik zo een plan had, het alsnog laten uitvoeren door een oekraner.
Ondanks dat Rusland ons de afgelopen paar jaar al tig keer heeft bedreigd met kernwapens is er dus niks aan de hand. Goed verhaal.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:31 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ik zou het opgeven, dit zijn mensen die al jaren een boeman krijgen voorgeschoteld, is het niet Rusland dan is het China, Trump of rechts, dat zijn de boemannen, en doordat ze die boemannen krijgen voorgeschoteld hebben andere boemannen een vrijbrief en komen ze met alles weg. Ipv. neutraal naar een situatie te kijken en beide kampen te veroordelen als ze over de schreef gaan zullen enkelen, zo ook hier, het gedrag van n kamp goedpraten want dat is niet de boeman die ze krijgen voorgeschoteld krijgen.
Vind dit een gevaarlijke gedachtegang.
Waarin ik mij voorbeeldig heb gedragen, en alle acties van extreemrechts heb veroordeeld, itt. de mensen die de acties van extreemlinks en de extremistische moslims op straat deden goedpraten, of zelfs geen opmerkingen durfden te geven toen de FOKlims weer de anti Jodenkaart trokken.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hahahaha
Hard gelachen. Krijg flashbacks naar het Engelse rellen topic.
Welk fucking risico? Alsof Putin netjes was gebleven, in het geval Oekrane niet de intentie had om zich aan te sluiten bij het Westen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat is onzin? Dat de oorlog door Rusland debiel is? Dat die niet had moeten plaatsvinden?
Of dat er risico's genomen zijn? Natuurlijk zijn die genomen.
Wat zei je ook alweer over boemannenquote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:24 schreef ludovico het volgende:
de NATO heeft die oorlog overigens ook bewust zitten riskeren, dat was ook onnodig.
Je moet je huiswerk doen.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Er was niks aan de gang wat betreft de Navo en Oekrane. De laatste keer dat Oekrane voor 2022 heeft geprobeerd in de Navo te komen was in 2008 zo uit m'n blote bol.
De reden dat Poetin Oekrane binnenviel was een fantasieverhaal van hem over de geschiedenis van Rusland.
quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ondanks dat Rusland ons de afgelopen paar jaar al tig keer heeft bedreigd met kernwapens is er dus niks aan de hand. Goed verhaal.
Neemt niet weg dat Rusland wel wat debiel is.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:31 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ik zou het opgeven, dit zijn mensen die al jaren een boeman krijgen voorgeschoteld, is het niet Rusland dan is het China, Trump of rechts, dat zijn de boemannen, en doordat ze die boemannen krijgen voorgeschoteld hebben andere boemannen een vrijbrief en komen ze met alles weg. Ipv. neutraal naar een situatie te kijken en beide kampen te veroordelen als ze over de schreef gaan zullen enkelen, zo ook hier, het gedrag van n kamp goedpraten want dat is niet de boeman die ze krijgen voorgeschoteld krijgen.
Vind dit een gevaarlijke gedachtegang.
Denk toch dat velen er anders over denken, kan me nog hele discussies tot in feedback herinneren over jouw postgedrag.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:33 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Waarin ik mij voorbeeldig heb gedragen, en alle acties van extreemrechts heb veroordeeld, itt. de mensen die de acties van extreemlinks en de extremistische moslims op straat deden goedpraten, of zelfs geen opmerkingen durfden te geven toen de FOKlims weer de anti Jodenkaart trokken.
Rusland heeft ons niet tientallen keren met kernwapens bedreigd de afgelopen paar jaar?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:34 schreef Tekaschi het volgende:
[..]![]()
Zolang je maar kunt slapen kerel met je verzonnen argumenten.
Ergens moet toch ook een kwartje gaan vallen dat velen van jullie geen haar beter zijn als al die andere extremisten die eenzijdig naar conflicten kijken.
Maar dat is geen verzonnen argument toch? Ze hebben ons bedreigd met kernwapens....quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:34 schreef Tekaschi het volgende:
[..]![]()
Ergens moet toch ook een kwartje gaan vallen dat velen van jullie geen haar beter zijn als al die andere extremisten die eenzijdig naar conflicten kijken.
Dus ze dreigen niet met kernwapens? Of hoe moet ik dit bericht precies zienquote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:34 schreef Tekaschi het volgende:
[..]![]()
Orban heeft toch duidelijk gezegd dat de VS er achter zit. Het kan best zijn dat de VS Oekraine de opdracht heeft gegeven en de middelen (want zo eenvoudig is het niet om een pijplijn op die diepte op te blazen).quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
De pijpleiding was niet in gebruik vanwege op en af onderhoud, die NS2 is vers van de pers, die wilde ze zeker wl exploiteren. Duitsland zijn overstap op LNG is echt een consequentie van de oorlog en het verbreken van economische verbondenheid met Rusland, daarnaast is de NS2 een politiek instrument geweest waarbij Amerika nadrukkelijk het verbruik heeft verboden aan Duitsland, allerhande sancties lagen boven het hoofd bij het verbinden van de laatste meters, ook Nederlandse bedrijven voelden de sanctiegretigheid van Amerika omtrent de bouw van NS2.
De gehele NS2 zou een gigantische rol hebben kunnen spelen in het uitfaseren van bruinkool in Duitsland. Dat is helemaal cf net zero doelstelling van 2050 van de EU. Duitsland heeft goedkope energie nodig voor zijn industrie, die gaat ook minder lekker nu. Logisch.
Het is volstrekt onlogisch om Rusland hier aan te wijzen alsof die geen geld wilt verdienen met de verkoop van gas. Kijk eens naar de export naar een China bijvoorbeeld, natuurlijk willen ook de Russen economische voorspoed.
Het is een schurkenstaat, walgelijk land met een walgelijke regering.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat Rusland wel wat debiel is.
Dan was je subtieler te werk gegaan, minimaal, die oorlog is bewust geriskeerd en bij een man met een groot ego en een groot leger met slecht track-record, is dat allicht niet zo handig h?quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:33 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Welk fucking risico? Alsof Putin netjes was gebleven, in het geval Oekrane niet de intentie had om zich aan te sluiten bij het Westen.
Ken je geschiedenis gozer.
Gelukkig ben jij een gutmensch.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:34 schreef Tekaschi het volgende:
[..]![]()
Lijkt mij het meest aannemelijke verhaal ja.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Orban heeft toch duidelijk gezegd dat de VS er achter zit. Het kan best zijn dat de VS Oekraine de opdracht heeft gegeven en de middelen (want zo eenvoudig is het niet om een pijplijn op die diepte op te blazen).
De Biden familie had (heeft) goede banden met Oekraine ( Barisma )
Bovendien zijn de VS de enige partij die ervan profiteert, door LNG tegen woekerprijzen aan Duitsland te verkopen
Nee hoor, dat argument klopt, het is een walgelijke schurkenstaat waar ik persoonlijk geen traan om zou laten als ze van de aardbodem geveegd worden.quote:Op woensdag 14 augustus 2024 10:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar dat is geen verzonnen argument toch? Ze hebben ons bedreigd met kernwapens....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |