Ik weet niet... Waarom zou de opdrachtgever niet bijvoorbeeld een rijke Amerikaanse oligarch kunnen zijn?quote:Op woensdag 27 september 2023 13:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je dat verhaal volgt kon de opdrachtgever wel eens een rijke oekrainse oligarch zijn.
Maar Rusland wilde wel gas blijven leveren, ook nadat die driedaagse oorlog gewonnen wasquote:Op maandag 9 oktober 2023 15:31 schreef Het_Bokje het volgende:
'we' wilden toch geen gas meer uit Rusland? Wat is de probleem?
quote:Een lek in een onderzeese gaspijplijn tussen Finland en Estland vuurt de gasprijs ook flink aan. Het vermoeden bestaat dat er sprake is van sabotage, zo meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Later vandaag maken functionarissen meer bekend over het onderzoek naar het lek.
Het lek in een onderzeese gasleiding tussen Finland en Estland is volgens de Finse president Sauli Niinist waarschijnlijk het gevolg van activiteit van buitenaf’.
Ook een telecomkabel raakte volgens de Finnen beschadigd.
„Het is waarschijnlijk dat de schade aan de gasleiding en de telecomkabel het gevolg is van activiteit van buitenaf”, stelt Niinist. Hij benadrukte dat het nog onduidelijk is wat de oorzaak is van het lek. Finland en Estland doen nog onderzoek naar de zaak.
Op de Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs voor leveringen in november nog eens met 13% tot 49,5 euro per megawattuur. Maandag werd gas al 15 procent duurder. De oplopende spanningen in het Midden-Oosten vergrootten daarbij de aanbodrisico’s voorafgaand aan het winterstookseizoen op het noordelijk halfrond.
Dan moet je even naar de woorden van Biden luisteren, voordat hij de pijplijn opblies.quote:Op maandag 9 oktober 2023 17:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik weet nog steeds niet wie het heeft gedaan, ik wacht nog steeds even af.
Weet ik al lang, ik blijf bij mijn woorden.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:55 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Dan moet je even naar de woorden van Biden luisteren, voordat hij de pijplijn opblies.
ik denk dat mensen die geen vrienden van Ruzzia zijn het gedaan hebbenquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 21:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Weet ik al lang, ik blijf bij mijn woorden.
quote:2022 explosions
Nord Stream Gas Pipeline and Nord Stream 2 Gas Pipeline were ruptured due to unexplained explosions in September, 2022.
The pressure drop on both strings of the pipeline were registered on September 26, 2022.[15]
Both strings of Nord Stream Gas Pipeline and one string of Nord Stream 2 gas pipeline were damaged.
The location of the rupture was identified as the Swedish and Danish exclusive economic zones.[15]
On September 28, 2022, Russia initiated a case on international terrorism. President Putin announced that the explosions were an act of diversion aimed at destruction of the European energy infrastructure, blaming the West.[16][17][18] President Biden called the incident "a deliberate act of sabotage" and accused Russia of "pumping out disinformation and lies".[19][20]
Both Nord Stream gas pipelines are mothballed with no immediate plans to repair or reactivate them.[6][7]
Zeg nooit nooit. Je weet niet hoe de wereld er achter 50 jaar voorstaat. Zo ook na ww2 hebben we nu prima banden met Duitsland. Althans ik kan prima met Duitsers opschieten en kom er erg graag.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat mensen die geen vrienden van Ruzzia zijn het gedaan hebben
Nu kan Ruzia nooit meer direct gas leveren aan de EU , en Poetin was er zo blij mee , oppompen , doorpompen en direct geld
De instelling van Duitsland na de oorlog was wel wat anders dan die van Rusland. Het is niet voor niks dat ze in Oost-Europa redelijk door een deur kunnen met Duitsland maar ze het 'bevrijdende' Rusland naar het leven staan. Ik zie Rusland zonder militaire nederlaag niet in een land veranderen wat plotseling in een zelfbewuste rol excuses gaat maken voor de vele misdaden in het verleden en de banden met z'n buren aanhaalt, integendeel zelfs. Zeg nooit nooit, maar er moet nog behoorlijk wat water door de Wolga stromen voordat dat ooit realiteit kan worden.quote:Op zondag 12 november 2023 12:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zeg nooit nooit. Je weet niet hoe de wereld er achter 50 jaar voorstaat. Zo ook na ww2 hebben we nu prima banden met Duitsland. Althans ik kan prima met Duitsers opschieten en kom er erg graag.
Dat wij dat niet meer meemaken kan zijn.
Je hebt een een punt. Ik zie het ook niet snel gebeuren. Zoals je zegt, er moet nog veel water door de Wolga stromen. Het is natuurlijk ook zo dat Rusland, China etc een compleet andere visie hebben die totaal niet bij het westen past. Althans persoonlijk zie ik landen als China niet graag de macht overnemen van de VS.quote:Op zondag 12 november 2023 12:33 schreef J.B. het volgende:
[..]
De instelling van Duitsland na de oorlog was wel wat anders dan die van Rusland. Het is niet voor niks dat ze in Oost-Europa redelijk door een deur kunnen met Duitsland maar ze het 'bevrijdende' Rusland naar het leven staan. Ik zie Rusland zonder militaire nederlaag niet in een land veranderen wat plotseling in een zelfbewuste rol excuses gaat maken voor de vele misdaden in het verleden en de banden met z'n buren aanhaalt, integendeel zelfs. Zeg nooit nooit, maar er moet nog behoorlijk wat water door de Wolga stromen voordat dat ooit realiteit kan worden.
GEEF ONS TAURUS GVD!quote:Op zondag 12 november 2023 14:55 schreef Nober het volgende:
Het waren onze vrienden. Dan is het niet erg.
[ twitter ]
Veel mensen hebben zelf niet in de gaten hoezeer ze zich laten meeslepen door de propaganda van de ene (of andere) kant. Dezelfde actie van de ene partij als oorlogsmisdaad beschouwen, maar als het ‘hun’ kant betreft als heldendaad. Sie mensen als Sjoerd Sjoerdsma die eerst schuimbekkend ‘artikel 5’ krijsten en die je nu niet hoort.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
Net een aantal van de vorige delen van dit topic gelezen.
Waar eerder bijvoorbeeld nog 'artikel 5!!' van de NAVO er bij werd gehaald is het opvallend hoe weinig ophef er is nu blijkt dat Oekranie daadwerkelijk achter deze aanval zat. Een directe aanval op onze infrastructuur, zoals ook te lezen valt in de vorige delen.
Nu zal er wel worden gekronkeld en is dit eigenlijk erg goed voor ons, ofzo. Grappig om te aanschouwen.
Biden (of de mensen die aan zijn touwtjes trekken) zullen vast voorafgaand toestemming verleend hebben.quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:55 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Dan moet je even naar de woorden van Biden luisteren, voordat hij de pijplijn opblies.
Hier ook, degenen die geloofden dat anderen dan de Russen het gedaan hadden, werden doorverwezen naar de BNW wappiehoek. Nu kun je de krekels horen tjirpen.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
Waar eerder bijvoorbeeld nog 'artikel 5!!' van de NAVO er bij werd gehaald is het opvallend hoe weinig ophef er is nu blijkt dat Oekranie daadwerkelijk achter deze aanval zat. Een directe aanval op onze infrastructuur, zoals ook te lezen valt in de vorige delen.
Nu zal er wel worden gekronkeld en is dit eigenlijk erg goed voor ons, ofzo. Grappig om te aanschouwen.
Oh hoi, ik vind het zeilbootjesverhaal nog steeds ongeloofwaardig hoorquote:Op maandag 13 november 2023 19:09 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Hier ook, degenen die geloofden dat anderen dan de Russen het gedaan hadden, werden doorverwezen naar de BNW wappiehoek. Nu kun je de krekels horen tjirpen.
Klopt. Dat is ook een van de redenen waarom de Duitsers al vanaf het begin weinig ophef hebben veroorzaakt.quote:Op maandag 13 november 2023 18:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Biden (of de mensen die aan zijn touwtjes trekken) zullen vast voorafgaand toestemming verleend hebben.
Iedereen met een IQ>115 kon trouwens wel inzien dat het nooit de Eussen of de Duitsers geweest konden xijn
Intern hadden hun diensten natuurlijk vanaf het begin de (juiste) inschatting gemaakt dat het de Oekraners, Amerikanen of Engelsen geweest waren.quote:Op maandag 13 november 2023 19:46 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Klopt. Dat is ook een van de redenen waarom de Duitsers al vanaf het begin weinig ophef hebben veroorzaakt.
Daarom. En helaas blijkt Sjoerdje niet ingewijd. Arme trekpop.quote:Op maandag 13 november 2023 20:41 schreef LXIV het volgende:
Intern hadden hun diensten natuurlijk vanaf het begin de (juiste) inschatting gemaakt dat het de Oekraners, Amerikanen of Engelsen geweest waren.
Zou de Duitsers anders gereageerd hebben als ze het vermoeden hadden gevolgd dat Oekrane in haar eentje opereerde? Of hadden ze het evengoed geslikt omwille het grotere geopolitieke belang? Ik vermoed dat ze zijn teruggefloten door de VS. Of, misschien zijn ze sowieso al koest om het vermoeden dat de VS hier een rol in heeft gespeeld. Heck, misschien heeft de VS het op een bepaald moment gewoon aangekondigd, en afgedwongen dat Duitsland het slikt.quote:Op maandag 13 november 2023 20:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Zou zomaar eens een een-tweetje tussen de VS en Oekrane zijn geweest.
Ik vermoed dat Klaus Schwab er ook mee te maken heeft.quote:Op maandag 13 november 2023 20:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Schwab heeft met alles te makenquote:Op maandag 13 november 2023 20:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Klaus Schwab er ook mee te maken heeft.
Net als de CIA en Biden idd.quote:Op maandag 13 november 2023 20:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Schwab heeft met alles te maken![]()
Het beeld van Oekrane is bij sommigen door deze oorlog net iets te rooskleurig geworden. Mensen zijn dat land gaan zien als een fantastische democratie met Westerse normen en waarden. Die zouden natuurlijk nooit een pijpleiding gaan saboteren.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
Kun je die bewering hard maken?quote:Op maandag 13 november 2023 21:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het beeld van Oekrane is bij sommigen door deze oorlog net iets te rooskleurig geworden. Mensen zijn dat land gaan zien als een fantastische democratie met Westerse normen en waarden. Die zouden natuurlijk nooit een pijpleiding gaan saboteren.
Dat Oekrane er achter zit is niet gebleken.quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
quote:Op maandag 13 november 2023 22:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat Oekrane er achter zit is niet gebleken.
Verder is artikel 5 geen geautomatiseerd proces.
Bedankt voor je bijdragequote:
Lijkt me erg aannemelijk.quote:Op maandag 13 november 2023 20:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Of verblind door haat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 13:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt me erg aannemelijk.
De VS heeft alle belang en ook de dreigementen ge-uit.
Vanuit hoog politiek niveau / militair niveau moet dit gekomen zijn.
Dat mensen denken dat Rusland hun eigen pijpleiding zou aanvallen is en blijft absurd, die zijn compleet gehersenspoeld.
Ze lijken nog het meest op….. De Russen. In praktisch alle opzichten.quote:Op maandag 13 november 2023 21:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het beeld van Oekrane is bij sommigen door deze oorlog net iets te rooskleurig geworden. Mensen zijn dat land gaan zien als een fantastische democratie met Westerse normen en waarden. Die zouden natuurlijk nooit een pijpleiding gaan saboteren.
Niet echt.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze lijken nog het meest op….. De Russen. In praktisch alle opzichten.
Dit was het gekronkel dat ik voorspelde en daarom inderdaad enigszins vermakelijk. Met de nadruk op enigszins. In een poging dat samen te vatten en te visualiseren kwam ik uit op een eenvoudige smiley.quote:
Dat zegt veel over jou.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:21 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Dit was het gekronkel dat ik voorspelde en daarom inderdaad enigszins vermakelijk. Met de nadruk op enigszins. In een poging dat samen te vatten en te visualiseren kwam ik uit op een eenvoudige smiley.
@sp3c kijk deze nieuwe ster aan het filamentquote:
Hebben ze in Georgi ook gedaan, dus zo absurd is het ook niet.quote:Op dinsdag 14 november 2023 13:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt me erg aannemelijk.
De VS heeft alle belang en ook de dreigementen ge-uit.
Vanuit hoog politiek niveau / militair niveau moet dit gekomen zijn.
Dat mensen denken dat Rusland hun eigen pijpleiding zou aanvallen is en blijft absurd, die zijn compleet gehersenspoeld.
Als je deze reactie had verwacht, dan had je een tegenargument kunnen voorbereiden.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:21 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Dit was het gekronkel dat ik voorspelde en daarom inderdaad enigszins vermakelijk. Met de nadruk op enigszins. In een poging dat samen te vatten en te visualiseren kwam ik uit op een eenvoudige smiley.
Nee, dat sommigen denken dat Oekrane een fantastische democratie met Westerse normen en waarden is.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:20 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Een land met zeer hoge corruptie? Hoe betrouwbaar is zo'n land?
Een tegenargument? Voor het ontkennen van de waarheid? Daar kun je slechts om grinniken en hopen dat iemand ooit in staat is zijn ongelijk toe te geven.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je deze reactie had verwacht, dan had je een tegenargument kunnen voorbereiden.
Dat is je kennelijk niet gelukt..
Tja, geen tegenargument dus.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:28 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Een tegenargument? Voor het ontkennen van de waarheid? Daar kun je slechts om grinniken en hopen dat iemand ooit in staat is zijn ongelijk toe te geven.
quote:
Het is tamelijk feitelijk dat ze er financieel beter op worden en dat de president uitsprak dat die Nordstream zou stoppen als Rusland binnen zou vallen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hebben ze in Georgi ook gedaan, dus zo absurd is het ook niet.
En 'murica bad' kun je ook zien als hersenspoeling.
Jawel. Het zijn beide Slavische volkeren die vaker wel als niet dezelfde overheid hadden, hun talen zijn erg gelijkend, cultuur ook, etnisch is er al helemaal geen onderscheid waar te nemen. Vergelijk het met Nederlanders en Vlamingen.quote:
Vorige week nog met Russen en Oekrainiers voor 11 uur 's ochtends aan de snaps gezeten, het is wat dat betreft 1 pot nat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 14:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze lijken nog het meest op….. De Russen. In praktisch alle opzichten.
Rusland zelf is er ook financieel beter van geworden, de bewuste pijpleidingen lagen toch al (blijvend) stil. Zo hoefden ze de boetes als gevolg van het breken van de leveringscontracten niet te betalen (force majeure: https://www.reuters.com/b(...)s-europe-2022-07-18/) en bovendien explodeerde de gasprijs waardoor voor het gas wat via Wit-Rusland en Turkije wel nog geleverd werd krankzinnige bedragen werden betaald. Wanneer de pijpleidingen door Rusland als een verzonken kost werden beschouwd was dit een uitstekende manier om er nog wat extra geld uit te persen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is tamelijk feitelijk dat ze er financieel beter op worden en dat de president uitsprak dat die Nordstream zou stoppen als Rusland binnen zou vallen.
Daarom vind ik dat uitvaartverzorgers altijd als eerste verdachte zijn bij een overlijden...quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is tamelijk feitelijk dat ze er financieel beter op worden en dat de president uitsprak dat die Nordstream zou stoppen als Rusland binnen zou vallen.
Ja leuk, motief is in rechtszaken altijd van belang om een reden, speel geen Orwell.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom vind ik dat uitvaartverzorgers altijd als eerste verdachte zijn bij een overlijden...
Dit is maar ten dele waar, grote delen in het westen van Oekrane zijn nauwelijks door de Russen bezet geweest. Lviv is bijvoorbeeld maar een kleine 50 jaar 'Russisch' (Sovjet) geweest en was voor de rest van de geschiedenis in Oostenrijk-Hongaarse en/of Poolse handen. Het gevolg daarvan is ook dat gebied niet of nauwelijks gedwongen gerussificeerd is en vocabulaire van de Oekraense taal vooral gelijkenissen met Pools en Slowaaks vertoont.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jawel. Het zijn beide Slavische volkeren die vaker wel als niet dezelfde overheid hadden, hun talen zijn erg gelijkend, cultuur ook, etnisch is er al helemaal geen onderscheid waar te nemen. Vergelijk het met Nederlanders en Vlamingen.
Met dezelfde logica waren Nederlanders ook Nazi's omdat de op de Duitsers lijken, of waren Polen een stel moordende Stalinisten omdat ze op Russen lijkenquote:Dat jij de ene helft als inherent slechte halve nazi’s ziet en de andere helft als verlichte idealisten zegt alleen maar iets over hoe ontvankelijk jouw zwakke brein is voor propaganda.
Dit doet natuurlijk niets af van de rechtmatigheid van Oekrane om zich te verdedigen. Maar in de basis zijn hrt gewoon erg gelijkende volkeren.
Oh? En waar blijkt dat precies uit dan?quote:Op maandag 13 november 2023 16:10 schreef Cpt.Crow het volgende:
nu blijkt dat Oekranie daadwerkelijk achter deze aanval zat.
quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh? En waar blijkt dat precies uit dan?
Je mag ook gewoon met bronnen etc. komen he? Of heb je echt geen argumenten?quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:39 schreef Cpt.Crow het volgende:
Vooruit, dan spelen we dit spelletje nog even de komende maanden.
Ja geen idee! Misschien dat we ooit weten wie verantwoordelijk is. Het is nog steeds een groot raadsel!
Deze korte docu is voor u wellicht interessant:quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh? En waar blijkt dat precies uit dan?
Zou je mij misschien kunnen quoten waaruit dat zou blijken?quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook wel grappig hoe niet kritisch we zijn als Rusland ergens van beschuldigt wordt tegenover het mega kritisch zijn als dat het geval is bij Oekrane.
Sorry, ik begrijp niet waar je nu op doelt. Ik geef aan als reactie dat Oekrane een hoog corruptie gehalte heeft, dus absoluut geen fantastisch democratisch land. Of doelde je op iets anders?quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat sommigen denken dat Oekrane een fantastische democratie met Westerse normen en waarden is.
Ik ben hier nog nooit iemand tegengekomen, en gezien je reactie denk jij dat ook niet.
Motief is niet voldoende, er zijn veel partijen beter geworden van de aanslag op NS.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja leuk, motief is in rechtszaken altijd van belang om een reden, speel geen Orwell.
Ik reageer op Howard, en jij reageert daar weer op.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:34 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Sorry, ik begrijp niet waar je nu op doelt. Ik geef aan als reactie dat Oekrane een hoog corruptie gehalte heeft, dus absoluut geen fantastisch democratisch land. Of doelde je op iets anders?
Nog grappiger is hoe sommigen telkens denken te moeten opkomen voor Ruslandquote:Op dinsdag 14 november 2023 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ook wel grappig hoe niet kritisch we zijn als Rusland ergens van beschuldigt wordt tegenover het mega kritisch zijn als dat het geval is bij Oekrane.
Niet jij specifiek, maar scroll maar eens door het topic heen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zou je mij misschien kunnen quoten waaruit dat zou blijken?
Die users neem ik dan ook niet serieus.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nog grappiger is hoe sommigen telkens denken te moeten opkomen voor Rusland
quote:SBU head: Special Forces officer Chervinsky, whose actions led to shelling of Kanatove airfield, notified of suspicion
Officer of the Special Forces Roman Chervinsky, who is hiding from the investigation, is a de facto deserter, has been notified of suspicion of abuse of authority and will not escape responsibility, Head of the State Security Service of Ukraine (SBU) Vasyl Maliuk said.
In an interview with Interfax-Ukraine, answering about the prospect of investigating the case against the military, who wanted to organize a special operation to hijack a Russian aircraft in the summer of 2022, as a result of which the enemy received information about the location of the Ukrainian aircraft and delivered a missile gift at Kanatove airfield, Maliuk said: "Literally today, a key defendant, Roman Chervinsky, was suspected of abuse of power. Since a person who previously liked to give interviews and engage in personal PR is hiding from the investigation, does not come for interrogations, and is even absent from his place of residence."
According to the SBU head, Chervinsky is actually a deserter, since he has not appeared in the service for almost eight months.
Maliuk said the State Bureau of Investigations (SBI) initiated criminal proceedings on this fact under Article 407 of the Criminal Code (unauthorized leaving a military unit or place of service).
"But no tricks will help to avoid responsibility. In my opinion, the scoundrel, whose actions led to the death of one Ukrainian soldier and the wounding of seventeen more, should be punished. Indeed, some characters decided that they could arbitrarily carry out the so-called 'special operation' and Russian aircraft. They began to communicate with the enemy pilot, who allegedly agreed to go over to the side of Ukraine," Maliuk said.
He drew attention to the fact that the SBU and the Main Intelligence Agency of the Ministry of Defense immediately expressed their comments on this plan, it was not agreed upon by other public agencies, since the special operation contained many risks, "but some people decided to act at their own discretion."
"As a result, they didn't get the enemy aircraft, but the enemy found out where the Ukrainian planes and personnel were stationed. And launched a missile attack. The commander of the military unit was killed, and 17 defenders were injured. Not to mention the completely broken two combat fighters, the destroyed runway, other equipment and buildings," the SBU head said.
"Obviously, Chervinsky's actions, which led to such consequences, need a legal assessment. The SBU opened criminal proceedings. Therefore, everything is logical and according to the law," the SBU head said.
He also said the case was opened under Part 5 of Article 426-1 of the Criminal Code (exceeding power or official authority by a military official).
Earlier, materials were published in the media, according to which Chervinsky, an officer of the Special Forces, tried to recruit one of the Russian pilots to fly a combat aircraft to Ukraine.
The SBU is investigating the circumstances of the missile attack on Kanatove airfield in Kirovograd region in July 2022, which occurred due to unauthorized actions of individual servicemen.
"The State Security Service of Ukraine is investigating all the circumstances that led to a massive missile attack on Kanatove airfield on July 23, 2022. According to the investigation, this shelling was provoked by unauthorized actions of individual servicemen who decided to conduct a so-called 'special operation' to seize the aircraft of the aerospace forces Russia, whose pilot allegedly agreed to the proposal to go over to the side of Ukraine," the Ukrainian security service said in the statement.
quote:Ukraine servicemen accused of treason over unauthorised mission
KYIV, April 20 (Reuters) - A number of Ukrainian servicemen have been accused of treason for giving away information during an unauthorised mission that enabled Russia to attack a military airfield, Ukraine's SBU security agency said on Thursday.
The SBU said in a statement that the servicemen had attempted, "without coordination with the relevant state authorities", to seize a Russian plane last July after its pilot said he would defect.
During the "special operation", they revealed details about the location of Ukrainian air force personnel and aircraft that made it possible for Russia to carry out a successful missile strike on the Kanatove airfield in central Ukraine, it said.
A Ukrainian commander was killed, 17 other personnel were wounded, two fighter jets were destroyed and the airstrip, buildings and equipment suffered significant damage, the SBU said in the statement posted on the Telegram messaging app.
The SBU did not say how many service personnel were involved, or identify them, but said they were accused of treason and abuse of their position.
"According to the investigation, the (air) strike was caused by the arbitrary actions of individual servicemen who decided to... seize a plane of the Russian Aerospace Forces, whose pilot supposedly agreed to an offer to defect to Ukraine," it said.
"These actions of individual servicemen, which led to serious consequences, death and injury of Ukraine's defenders and harmed the country's defence capabilities, require an appropriate legal assessment."
The accused could not be reached for comment. Russia, which invaded Ukraine in February last year, did not comment on the SBU statement.
En die Roman Chervinsky moet dan het grote brein achter de sabotage actie zijn? Terwijl die kerel na de bewuste aanval eind juli 2022 was ondergedoken omdat hij werd gezocht vanwege hoogverraad. Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden de Nord Stream opblazen eind september 2022 (2 maandjes later terwijl hij ondergedoken zit)... Sounds legit allemaal, ik snap ook niet dat de WP/Bild hier niet wat kritischer naar gekeken hebben.quote:Russian missile strike kills three in central Ukraine - governor
KYIV, July 23 (Reuters) - Three people were killed when 13 Russian missiles hit a military airfield and railway infrastructure in Ukraine's central region of Kirovohrad on Saturday, the regional governor said.
Two security guards were killed at an electricity substation, Governor Andriy Raikovych said on television. One Ukrainian soldier was also killed and nine more were wounded, he said.
The governor said later that 19 people had been wounded in the strike, but did not clarify whether they were soldiers or civilians.
Raikovych said the strikes had disrupted the electricity grid and that one district of the regional capital Kropyvnytskyi had been left without power as a result.
Waarom zou je, als je ook een anonieme bron hebt?quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:
En er is helemaal niemand die die "Roman Chervinsky" even is gaan googlen?
[..]
[..]
[..]
En die Roman Chervinsky moet dan het grote brein achter de sabotage actie zijn? Terwijl die kerel na de bewuste aanval eind juli 2022 was ondergedoken omdat hij werd gezocht vanwege hoogverraad. Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden de Nord Stream opblazen eind september 2022 (2 maandjes later terwijl hij ondergedoken zit)... Sounds legit allemaal, ik snap ook niet dat de WP/Bild hier niet wat kritischer naar gekeken hebben.
Vergeet ook niet dat Oekrane een vreselijk corrupt land is, dus zo veel hoeft het ook niet te verbazen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:
Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden..
Primair Oekrane en VS.quote:Op dinsdag 14 november 2023 18:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Motief is niet voldoende, er zijn veel partijen beter geworden van de aanslag op NS.
Jij bent zo slim en wijs natuurlijk. Dat laat je nu ook echt weer heel erg blijken.quote:Op dinsdag 14 november 2023 20:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope.
Maar je het tenminste geprobeerd.
Nee, ik hanteer geen oogkleppen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 20:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jij bent zo slim en wijs natuurlijk. Dat laat je nu ook echt weer heel erg blijken.
En ook nog eens geen oogkleppen hanteren, echt, wauw, zo een bijzondere user.quote:
As hominemquote:Op dinsdag 14 november 2023 20:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
En ook nog eens geen oogkleppen hanteren, echt, wauw, zo een bijzondere user.
Met zulke goedgelovigheid is het een wonder dat we er ooit achter zijn gekomen wie Irak heeft aangevallen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 19:30 schreef AchJa het volgende:
En er is helemaal niemand die die "Roman Chervinsky" even is gaan googlen?
[..]
[..]
[..]
En die Roman Chervinsky moet dan het grote brein achter de sabotage actie zijn? Terwijl die kerel na de bewuste aanval eind juli 2022 was ondergedoken omdat hij werd gezocht vanwege hoogverraad. Vervolgens kan hij even rustig in samenwerking met de hoger gegradueerden de Nord Stream opblazen eind september 2022 (2 maandjes later terwijl hij ondergedoken zit)... Sounds legit allemaal, ik snap ook niet dat de WP/Bild hier niet wat kritischer naar gekeken hebben.
Kennelijk kun je daar geen speld tussen krijgen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 15:33 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Het enige argument waarmee jij bent gekomen is: 'Dat Oekrane er achter zit is niet gebleken.'
Als wel vast staat dat Oekraene er achter zit, dan kun je dat eenvoudig aantonen.quote:Wat verwacht je dan als tegenargument?
Welk ongelijk?quote:Wellicht ben je ooit, als het in jouw ogen dan ooit daadwerkelijk onomstotelijk bewezen is, je ongelijk toe te geven. Waarschijnlijk niet natuurlijk, maar hey, wie weet.
Waarom negeer je dan het Russische motief.quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja leuk, motief is in rechtszaken altijd van belang om een reden, speel geen Orwell.
Welk Russisch motief. Voor die NS2 waren er geen leververplichtingen.quote:Op woensdag 15 november 2023 04:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom negeer je dan het Russische motief.
Er is geen lange termijn interesse, door de oorlog en het verzaken van Rusland als leverancier zal de afhankelijkheid van Russisch gas nooit meer zo worden als dat die was en zijn die pijpleidingen hoe dan ook niet meer nodig. Nadat Rusland de kraan had dichtgedraaid waren die pijpleidingen niets meer dan een verzonken kost, temeer omdat ze altijd al politiek controversieel waren. De overgebleven infrastructuur in Wit-Rusland, Oekrane en Turkije zou ruim voldoende zijn om aan (eventuele) toekomstige verplichtingen te voldoen. Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.quote:Op woensdag 15 november 2023 07:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk Russisch motief. Voor die NS2 waren er geen leververplichtingen.
Dan die ns1. Misschien, maar waarom zou je, dat is ultiem korte termijn denken, regelrecht tegen je lange termijn interest in.
Misschien als je frontale kwab nog niet is ontwikkelt dat je denkt dat dit motief is voor Rusland.
Lol.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:01 schreef J.B. het volgende:
[..]
Er is geen lange termijn interesse, door de oorlog en het verzaken van Rusland als leverancier zal de afhankelijkheid van Russisch gas nooit meer zo worden als dat die was en zijn die pijpleidingen hoe dan ook niet meer nodig. Nadat Rusland de kraan had dichtgedraaid waren die pijpleidingen niets meer dan een verzonken kost, temeer omdat ze altijd al politiek controversieel waren. De overgebleven infrastructuur in Wit-Rusland, Oekrane en Turkije zou ruim voldoende zijn om aan (eventuele) toekomstige verplichtingen te voldoen. Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.
quote:Op woensdag 15 november 2023 07:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Misschien als je frontale kwab nog niet is ontwikkelt dat je denkt dat dit motief is voor Rusland.
quote:
Sterke tegenargumenten ludo, bedankt maar weer voor je bijdragen.quote:
Net of je een boekje van Alistair MacLean of Clive Cussler aan het lezen bentquote:Op woensdag 15 november 2023 08:54 schreef Perrin het volgende:
Laat dit nu ook echt een samenzwering zijn: een klein groepje van een elite eenheid heeft sabotage gepleegd op een dure pijpleiding terwijl de rest van de wereld er niet vanaf weet.
* Perrin zet zijn alu hoedje op.
Als het inderdaad Rusland was, waarom verschijnt er dan in westerse media een artikel door gerenommeerde prijswinnende journalisten waarbij een of andere losgeslagen Oekraense kolonel de schuld in de schoenen wordt geschoven?
Wanneer je even wat nader kijkt naar het verhaal (zie o.a. post van Achja hierboven) ontdek je direct allerlei tamelijk belachelijke plotgaten en het artikel berust bovendien op geen enkel concreet bewijs of concrete bronnen.
Dus als het inderdaad Rusland was die de pijplijn opblies, waarom dan Oekrane de schuld in de schoenen schuiven als Westen? En dan ook nog eens zo'n handige zondebok als die kolonel.. Zou dan niet gewoon duidelijk en gretig Rusland de schuld in de schoenen worden geschoven, het liefst met bewijs en al?
De radiostilte van veel Europese overheden over het onderwerp (reken maar dat er achter de schermen veel meer over de werkelijke daders bekend is dan dat wij weten) plus dit artikel in westerse media zou je toch aan het denken moeten zetten of Rusland wel een plausibele dader is. En dat zeg ik als iemand die een grondige hekel aan Rusland heeft.
Ik heb gewoon geen idee waar ik zou moeten beginnen.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:24 schreef J.B. het volgende:
[..]
[..]
[..]
Sterke tegenargumenten ludo, bedankt maar weer voor je bijdragen.
Geen lange termijn interesse? Definieer lange termijn? Je bent je bewust dat de industrile economie van Duitsland op zijn gat ligt vanwege hoge gasprijzen? Dat moet nu en in de toekomst op een andere manier, waaronder via LNG bijvoorbeeld, het zoeken naar alternatieve logistieke ketens = geen winst voor Rusland, het korte-termijn denken in deze is volstrekt incongruent met grote investeringen in nieuwe pijpleidingen, dat is toch echt het minimale dat je zou moeten kunnen erkennen.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:10 schreef ludovico het volgende:
Er is geen lange termijn interesse, door de oorlog en het verzaken van Rusland als leverancier zal de afhankelijkheid van Russisch gas nooit meer zo worden als dat die was en zijn die pijpleidingen hoe dan ook niet meer nodig. Nadat Rusland de kraan had dichtgedraaid waren die pijpleidingen niets meer dan een verzonken kost, temeer omdat ze altijd al politiek controversieel waren. De overgebleven infrastructuur in Wit-Rusland, Oekrane en Turkije zou ruim voldoende zijn om aan (eventuele) toekomstige verplichtingen te voldoen. Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.
^bovenstaande is gewoon een conspiracy theory, kan er niks anders van maken.quote:Voor de zekerheid werd van Nord Stream 2 maar n van de twee pijpleidingen opgeblazen zodat Europa in geval van hoge nood in de winter nog mooi te kakken gezet kon worden, maar door de milde winter heeft dat uiteindelijk niet zo mogen zijn.
Je mag het best met me oneens zijn, maar zorg dan tenminste dat je je data op orde hebt. De gasprijs ligt nu op een vergelijkbaar niveau als een maand voor de Russische invasie:quote:Op woensdag 15 november 2023 09:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb gewoon geen idee waar ik zou moeten beginnen.
Ik zal het proberen:
[..]
Geen lange termijn interesse? Definieer lange termijn? Je bent je bewust dat de industrile economie van Duitsland op zijn gat ligt vanwege hoge gasprijzen? Dat moet nu en in de toekomst op een andere manier, waaronder via LNG bijvoorbeeld, het zoeken naar alternatieve logistieke ketens = geen winst voor Rusland, het korte-termijn denken in deze is volstrekt incongruent met grote investeringen in nieuwe pijpleidingen, dat is toch echt het minimale dat je zou moeten kunnen erkennen.
Als Poetin dood is en Lavrov ook zitten we weer in een hele andere wereld, grote kans dat dat binnen 10 jaar is.
Die toekomstige verplichtingen komen niet echt van de grond gezien de gasprijzen? Die zijn nog steeds een factor 3 als vr de pre-lude van de oorlog.
Dan krijgen we de energie-transitie nog waarbij gas relatief schoon is, Duitsland is volledig van dat pad geslagen en stookt nu bruinkool.
[..]
^bovenstaande is gewoon een conspiracy theory, kan er niks anders van maken.
Oekrane blaast waarschijnlijk met steun van de USA, op militair niveau die pijpleidingen op met bommen, n overleeft die aanslag, maar jij maakt er wat van dat het wel een bewuste actie zou wezen. Anyhow, je kunt dat op zijn minst niet bewijzen maar het is ook niet erg plausibel.
Daar heb ik het dan ook niet over dus lees het nog eens. De gasprijzen stegen al 6-12 maanden vr de oorlog, en als je het mij vraagt kunnen we dat niet helemaal meer los zien van de oorlog. Daarom zeg ik ook expliciet "pre-lude."quote:Op woensdag 15 november 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:
Je mag het best met me oneens zijn, maar zorg dan tenminste dat je je data op orde hebt. De gasprijs ligt nu op een vergelijkbaar niveau als een maand voor de Russische invasie:
Over 10 jaar zijn Lavrov en Poetin er niet meer en gaan de economische banden gewoon weer aangehaald worden.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:46 schreef J.B. het volgende:
Kortom, zelfs zonder oorlog explodeerden gasprijzen al. Duitsland heeft alleen al aan de redding van Uniper 51 miljard moeten uitgeven, en dan denk jij dat er ooit nog een land zo dom zou zijn zich afhankelijk van die criminele organisatie vermomd als land te maken? De risicopremie die door deze ongein op Russisch gas betaald moet worden maakt het gewoon onrendabel.
Natuurlijk kunnen we dat niet los zien, maar dat geeft des te duidelijker aan dat Rusland gas al voor de oorlog als chantagemiddel inzette. Het idee dat Europa zich wederom van die criminele organisatie afhankelijk zou maken is een illusie, al was het maar omdat de kosten wanneer het fout gaat veel te hoog zijn. Dat is de overduidelijke consequentie van dit verhaal, dat zullen ze zelfs in Moskou wel begrepen hebben.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar heb ik het dan ook niet over dus lees het nog eens. De gasprijzen stegen al 6-12 maanden vr de oorlog, en als je het mij vraagt kunnen we dat niet helemaal meer los zien van de oorlog. Daarom zeg ik ook expliciet "pre-lude."
Hoezo chantage-middel? Ze zeggen jaren "sluit lange termijn contracten met ons af" daar wordt geen gehoor aan gegeven, dan mag Rusland toch lekker zelf weten of ze leveren tegen welke prijs op de spotmarkt?quote:Op woensdag 15 november 2023 09:54 schreef J.B. het volgende:
Natuurlijk kunnen we dat niet los zien, maar dat geeft des te duidelijker aan dat Rusland gas al voor de oorlog als chantagemiddel inzette.
Ook Russen zijn mensen, dat we Poetin een engnek vinden dat is verder prima, maar de volgende hoeft er niet zo in te staan en economische verbinding is nou net hetgeen wat ons dichter bij elkaar zal brengen (als die optie er ligt, ik zie die afhankelijkheid bij het midden-oosten minder graag terug, zie Islam als existentieel probleem).quote:Op woensdag 15 november 2023 09:54 schreef J.B. het volgende:
Het idee dat Europa zich wederom van die criminele organisatie afhankelijk zou maken is een illusie, al was het maar omdat de kosten wanneer het fout gaat veel te hoog zijn. Dat is de overduidelijke consequentie van dit verhaal, dat zullen ze zelfs in Moskou wel begrepen hebben.
Putin hoeft daar niet voor te verdwijnen hoor. Nadat Rusland 100+ Nederlanders uit de lucht schoot zat onze koning ook gewoon gasdeals te bemiddelen met deze ''criminele organisatie''. Sowieso is het bijzonder wereldvreemd om te denken dat het westen niet oppertunistisch genoeg van aard is om deals te sluiten met dubieuze dictaturen.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:52 schreef ludovico het volgende:
Over 10 jaar zijn Lavrov en Poetin er niet meer en gaan de economische banden gewoon weer aangehaald worden.
quote:Op woensdag 15 november 2023 09:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Over 10 jaar zijn Lavrov en Poetin er niet meer en gaan de economische banden gewoon weer aangehaald worden.
Of niet en ze krijgen daar nog een grotere idioot aan het roer, hoop het niet.
Natuurlijk kunnen we dat niet los zien, maar dat geeft des te duidelijker aan dat Rusland gas al voor de oorlog als chantagemiddel inzette. Het idee dat Europa zich wederom van die criminele organisatie afhankelijk zou maken is een illusie, al was het maar omdat de kosten wanneer het fout gaat veel te hoog zijn. Dat is de overduidelijke consequentie van dit verhaal, dat zullen ze zelfs in Moskou wel begrepen hebben.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar heb ik het dan ook niet over dus lees het nog eens. De gasprijzen stegen al 6-12 maanden vr de oorlog, en als je het mij vraagt kunnen we dat niet helemaal meer los zien van de oorlog. Daarom zeg ik ook expliciet "pre-lude."
Wensdenken en op illusies gebaseerde aannames. Er is op dit moment geen enkele reden om aan te nemen dat een toekomstige Russische leider een positievere houding richting het westen aanneemt. Integendeel, sinds de val van het communisme is het structureel de andere kant op gegaan.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook Russen zijn mensen, dat we Poetin een engnek vinden dat is verder prima, maar de volgende hoeft er niet zo in te staan en economische verbinding is nou net hetgeen wat ons dichter bij elkaar zal brengen (als die optie er ligt, ik zie die afhankelijkheid bij het midden-oosten minder graag terug, zie Islam als existentieel probleem).
Die van private bedrijven uiteraard. Dat is namelijk de reden dat Uniper ten onder ging, Gazprom kwam zijn contractuele leveringsverplichtingen niet na terwijl Uniper de contractuele verplichtingen met zijn klanten wel moest nakomen. Het gevolg was dat Uniper het door Gazprom niet geleverde gas moest gaan kopen op de spotmarkt, en daar ging het dus mis. Hetzelfde geldt voor bedrijven als Gasterra, Eni, enzovoorts.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:22 schreef ludovico het volgende:
Feit is dat gas, zeker op de korte termijn (en dan hebben we het over 30 jaar in deze) een belangrijke brandstof is vr de energietransitie die wij zo onmogelijk aan het nastreven zijn.
Dat NS2 om die reden ook met meerdere multinationals en overheden voor elkaar werd gebokst.
Dat die overheden allemaal echt niet blij zijn met die aanslag, (raar verhaal als je denkt dat Rusland dat wl leuk vindt, vanwege wat hogere prijzen? Ehhh hoe korte-termijn denk je?).
Rusland had een grote troef in handen voor het leveren van goedkoop gas en zou daar flink aan verdienen.
Die afhankelijkheid van Europa aan Rusland dat ziet de USA natuurlijk niet als positief, Rusland is en was altijd de ultieme vijand.
Nu had ik mij niet kunnen voorstellen dat Poetin zo gek zou zijn dat hij oorlog zou voeren, maar dat doet hij dus wel, dus my mistake.
Overigens, welke contracten worden verbroken qua leverancies? Dat is n van je argumenten geloof ik?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |