Tientallen Palestijnse militanten trokken zaterdagmorgen de streng beveiligde grens met Israël over, waarna op tal van plaatsen in Israël grondgevechten uitbraken. Het Israëlische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Israël trekken.
Er wordt geschat dat minstens 300 Israëliërs zijn omgekomen en meer dan 1590 burgers gewond zijn geraakt. In de Gazastrook werden zeker 232 Palestijnen gedood en raakten 1697 mensen gewond na tegenaanvallen van het Israëlische leger. Zowel Hamas als de Israëlische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
Het Israëlische leger meldt dat tijdens de aanvallen ook "meerdere terroristen" zijn geïnfiltreerd. Mohammad Deif, een leider van de Palestijnse groep Hamas, die de Gazastrook controleert, meldt dat de groepering achter de "verrassingsaanval" zit. Hij zegt dat er wel 5.000 raketten zijn afgevuurd. "Dit is de dag van de grote strijd om de laatste bezetting op aarde te beëindigen."
Update 1.00 uur: Tientallen Palestijnse militanten trokken zaterdagmorgen de streng beveiligde grens met Israël over, waarna op tal van plaatsen in Israël grondgevechten uitbraken. Het Israëlische leger voerde op zijn beurt vergeldingsacties uit op Gaza. Hamas-strijders zijn actief en vuren hun wapens af terwijl ze door de straten van Israël trekken.
Er wordt geschat dat minstens 300 Israëliërs zijn omgekomen en meer dan 1590 burgers gewond zijn geraakt. In de Gazastrook werden zeker 232 Palestijnen gedood en raakten 1697 mensen gewond na tegenaanvallen van het Israëlische leger. Zowel Hamas als de Israëlische premier Benjamin Netanyahu spreekt van een oorlog. Hamas noemt de aanval Operatie al-Aqsa-storm.
De Israëlische premier Benjamin Netanyahu roept alle Palestijnen op om Gaza te verlaten. Het Israëlische leger zal de schuilplaatsen van Hamas in Gaza tot “puin” reduceren, zei Netanyahu in een televisietoespraak. Hamas-leider Ismail Haniyeh kondigde aan dat hij de strijd zal uitbreiden van de Gazastrook naar de Westelijke Jordaanoever en Jeruzalem. “De strijd is doorgedrongen tot het hart van de ‘zionistische eenheid’”, zegt hij.
Het Israëlische leger zegt dat het nog steeds vecht tegen “honderden” gewapende indringers uit de Gazastrook in Israël. Legerwoordvoerder Richard Hecht reageerde op vragen van journalisten over hoeveel strijders van het Hamas-offensief zich nog op Israëlisch grondgebied bevonden: "Honderden." De gevechten tegen Hamas-aanhangers zouden op “22 locaties” doorgaan, zei Hecht. De legerwoordvoerder bevestigde ook dat er meerdere Israëlische burgers en militairen werden gegijzeld in Beeri en ook in Ofakim.
Iran beschrijft de aanvallen van Hamas als een daad van zelfverdediging en roept moslimlanden op Palestina te steunen. Deze stap is een “natuurlijke reactie op het oorlogszuchtige en provocerende beleid van de zionisten”, citeerden de Iraanse staatsmedia een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Op meerdere plaatsen in Europa is er extra politie op de been om in te kunnen grijpen bij mogelijke incidenten. Frankrijk en Duitsland hebben zaterdag extra veiligheidsmaatregelen ingevoerd bij Joodse en Israëlische gebouwen zoals synagoges, scholen en monumenten.
SPOILER: Update 17.00 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Update 13.40 uur
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Europa zou zoveel beter zijn als ze er nooit waren gekomen.
Vijfde colonne represent in de Hofstad
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Als 9-11 slechts twee doden en iemand met een splinter in zijn vinger had opgeleverd hadden we in een heel totaal wereld geleefd dus aantallen slachtoffers zeggen wel wat.
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:22 schreef trein2000 het volgende: [..] Maar hoe moet het anders dan? Israël treedt ferm op, de situatie ontspant zich weer wat. En over X tijd gaat het riedeltje weer opnieuw bij de volgende aanleiding, Hoe gaat Israël dat doorbreken zonder internationale misdrijven te begaan?
Het sneue van dit hele verhaal is niet zozeer dat conflict in het midden-oosten Dat woedt al eeuwen en er is nul progressie en vooruitgang. Het is een eindeloze vicieuze cirkel zoals jij terecht stelt.
Maar inmiddels beginnen hier de gemoederen ook al hoog op te lopen. En dat allemaal mede mogelijk gemaakt door de multiculturele droom die faalt. Nu heb je niet alleen wat wappies die op hun eigen huis schijten. Maar een hele vijfde colonne aan moslims die staan te juichen in de Westerse steden. Die naar hier zijn gekomen voor de vrijheden en welvaart maar ondertussen net als de wappie dat nieuwe huis onderschijt.
Walgelijke ontwikkeling waarbij verre conflicten naar hier gehaald worden. En wij straks ook in zo'n vicieuze cirkel terecht komen.
Interculturele spanningen gaan op het Europese continent alleen maar toenemen als die hele massa immigratie vandaag niet een halt toe wordt geroepen.
[..] Als Azerbijan Armenie veroverd hoor je ze niet. Als er massamoorden in naam van Islam gepleegd worden hoor je ze niet. Als er moslim een duw krijgt bij een Heilige Tempel gaan ze de straten op. Gewoon een eng hypocriet volk.
Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik ben het met je eens dat ze hypocriet zijn, maar wat denken die demonstranten hier of in Turkije (maakt niet zoveel uit waar) te bereiken? Als je zo begaan bent met het lot van de Palestijnen in dit geval, dan pak je je spullen en ga je die kant op toch? Hier een beetje vlaggetjes zwaaien, verbranden en schreeuwen is naast hypocriet ook gewoon dom
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
En die lui die staan te juichen bij de asielopvang kunnen toch niet wachten om het verderfelijke westen in te gaan. Wat willen er toch veel vluchten naar Iran en Irak.
Kein gewalt! Wir sind das volk! Steps taken forwards but sleepwalking back again.
Ja, Westerse mensen demonsteren nog wel eens als hun overheden iets doen waar ze het niet mee eens zijn. Zoals de aanval op Irak.
Ik heb nog nog een groep moslims zich druk zien maken in mijn hele leven om een infidel. Waar zijn de 100.000en demonsterende moslims tegen de aanval van Azebijan? Waar waren ze toen moslims de Twin Towers binnenvlogen? Waar waren ze toen Parijs werd afgeslacht? Aan het feesten. Bizar misselijk varken, deze twitteraar.
Het is heel duidelijk dat Iran een dikke vinger in de pap heeft in het hele gebeuren
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Het sneue van dit hele verhaal is niet zozeer dat conflict in het midden-oosten Dat woedt al eeuwen en er is nul progressie en vooruitgang. Het is een eindeloze vicieuze cirkel zoals jij terecht stelt.
Maar inmiddels beginnen hier de gemoederen ook al hoog op te lopen. En dat allemaal mede mogelijk gemaakt door de multiculturele droom die faalt. Nu heb je niet alleen wat wappies die op hun eigen huis schijten. Maar een hele vijfde colonne aan moslims die staan te juichen in de Westerse steden. Die naar hier zijn gekomen voor de vrijheden en welvaart maar ondertussen net als de wappie dat nieuwe huis onderschijt.
Walgelijke ontwikkeling waarbij verre conflicten naar hier gehaald worden. En wij straks ook in zo'n vicieuze cirkel terecht komen.
Interculturele spanningen gaan op het Europese continent alleen maar toenemen als die hele massa immigratie vandaag niet een halt toe wordt geroepen.
Niet alleen moet de massaimmigratie een halt worden toegeroepen, we moeten gaan beginnen met deportaties van criminelen met dubbel paspoort en statushouders die het verneuken.
Opdat degenen die wel goed meedoen niet onnodig slachtoffer worden.
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:35 schreef Richestorags het volgende: Niet alleen moet de massaimmigratie een halt worden toegeroepen, we moeten gaan beginnen met deportaties van criminelen met dubbel paspoort en statushouders die het verneuken.
Had Israel die massaimmigratie maar een halt toegeroepen. Dad hadden we dit probleem niet gehad.
[..] Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik ben het met je eens dat ze hypocriet zijn, maar wat denken die demonstranten hier of in Turkije (maakt niet zoveel uit waar) te bereiken? Als je zo begaan bent met het lot van de Palestijnen in dit geval, dan pak je je spullen en ga je die kant op toch? Hier een beetje vlaggetjes zwaaien, verbranden en schreeuwen is naast hypocriet ook gewoon dom
Lekker haten op het verderfelijke 'westen' waar je (ouders) wel zelf heen zijn getrokken en je je handje continu ophoudt. Dat gaat gewoon nooit werken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Wat valt de NPO door de mand zeg met hun nogal trage, summiere en pro-Palestina bias verslaggeving.
Een ongesubsidieerde blog genaamd GeenStijl doet dat veel beter.
En wat een lafbekken van burgemeesters in de grote steden die nu opeens geen vlag willen tonen, wat ze wel allemaal deden met Oekraïne, Marokko en weet ik wat.
[..] Ze hebben alle aanleiding om alles plat te maken daar, als ze dat zouden willen. Als ze dat niet doen, pleit alleen maar voor ze. Ze geven zelfs waarschuwingen uit om bepaalde gebieden te verlaten.
Een genocide op 2 miljoen mensen goedkeuren.
Verder kun je niet weg uit Gaza. Al meerdere keren voorbij gekomen.
[..] Oh, is dat wat men allemaal doet met het hopen op een totale platwalsing/vernietiging van Gaza. Duidelijk.
Zo kan je alles naar je eigen gelijk lullen. Dat is net zo dom als Bush met zijn 'if you are not with us..'. Was het maar niet zo treurig dat mensen als jij de situatie voor zowel de Palestijnen als Israël alleen maar erger maakt. Het polariseert alleen maar en legt de verantwoordelijkheid buiten zichzelf. En dat probeert goed te praten door semantisch te doen alsof afkeuring van geweld eigenlijk verkapt goedpraten van geweld is. Gewoon walgelijk
Kein gewalt! Wir sind das volk! Steps taken forwards but sleepwalking back again.
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:37 schreef Molo het volgende: Wie (welke landen?) heeft er belang bij dat Iran en Hamas samen Israël aanvalt?
Rusland, want dan kunnen ze wijzen naar het Westen, want wij zijn hypocriet en dan haten de moslims ons nog meer en kiezen ze nog meer de kant van Rusland als ze nu al doen.
[..] Zo kan je alles naar je eigen gelijk lullen. Dat is net zo dom als Bush met zijn 'if you are not with us..'. Was het maar niet zo treurig dat mensen als jij de situatie voor zowel de Palestijnen als Israël alleen maar erger maakt. Het polariseert alleen maar en legt de verantwoordelijkheid buiten zichzelf. En dat probeert goed te praten door semantisch te doen alsof afkeuring van geweld eigenlijk verkapt goedpraten van geweld is. Gewoon walgelijk
Mijn punt is juist dat een Europeaan geen verantwoordelijkheid voor Israel heeft. Maar door buitenland beleid wordt dat land wel gefinancierd door ons.
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:36 schreef Homey het volgende: Wat valt de NPO door de mand zeg met hun nogal trage, summiere en pro-Palestina bias verslaggeving.
En wat een lafbekken van burgemeesters in de grote steden die nu opeens geen vlag willen tonen, wat ze wel allemaal deden met Oekraïne, Marokko en weet ik wat.
Dat schijnheilige is idd kenmerkend.
Naja, misschien dat het zo eens duidelijker word hoe dingen gaan. Dit schuif je niet zo makkelijk weg.
[..] Lekker haten op het verderfelijke 'westen' waar je (ouders) wel zelf heen zijn getrokken en je je handje continu ophoudt. Dat gaat gewoon nooit werken
Hierheen gekomen of hierheen gehaald? Verschilletje. Voor de vorige generatie dan. Deze generatie is natuurlijk gewoon hypocriet en moet lekker oprotten als het niet bevalt
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:36 schreef Homey het volgende: Wat valt de NPO door de mand zeg met hun nogal trage, summiere en pro-Palestina bias verslaggeving.
Progressief links steunt de Pallies. Niets nieuws onder de zon.
Feitelijk aan geen van beide kanten. Is niet ons conflict en we gaan er toch niets aan veranderen. En aan beide kanten heb je "goeien" en "slechten". Idem voor slachtoffers en daders.
Evengoed snap ik de motivaties van de Palestijnen beter dan die van de Israëli's. Ook verwijt ik Israël dat ze (als lokale supermacht) al heel lang de sleutel naar vrede in handen hebben maar niet gebruiken.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
Wat ik wel interessant vindt is de history. Ik was hierin altijd van mening dat de Palestijnen en niet Israel het probleem was. Vandaag voor het eerst wat meer verdiept in de hele history sinds de 2e wereldoorlog en moet nu best beweren dat ik de Palestijnen best snap (niet het geweld tegen burgers).
Dat de Britten het handig vonden de joden ruimte tussen de Palestijnen te beloven wat niet werkte. Toen zouden Britten ruimte toewijzen op basis van aantal mensen (dus gebieden met meer palestijnen zouden voor hun zijn en gebieden met meer joden zouden voor joden zijn). Daar houden de Britten zich niet aan en de joden krijgen meer dan ze recht op hebben op basis van aantal personen, en in de oorlog erna eigent Israel zich nog even meer ruimte toe. Moet zeggen dat ik er na wat inlez en heel anders tegenaan ben gaan kijken.
Hoe staan anderen erin? Want zwart/wit heb ik het gevoel dat de Britten het land van de Palestijnen hebben weggegeven aan de joden.
[..] Dit is toch het einde van die hele Gaza-strook? (Als vandaag niet al het einde betekende. ) De Taliban die wel even Hamas gaat helpen tegen Israël.
Ik begrijp niet dat die mensen zo dom zijn.. Wat mis ik hier?
Waarschijnlijk werkt de taliban niet alleen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:40 schreef fokexpert het volgende: Wat ik wel interessant vindt is de history. Ik was hierin altijd van mening dat de Palestijnen en niet Israel het probleem was. Vandaag voor het eerst wat meer verdiept in de hele history sinds de 2e wereldoorlog en moet nu best beweren dat ik de Palestijnen best snap (niet het geweld tegen burgers).
Dat de Britten het handig vonden de joden ruimte tussen de Palestijnen te beloven wat niet werkte. Toen zouden Britten ruimte toewijzen op basis van aantal mensen (dus gebieden met meer palestijnen zouden voor hun zijn en gebieden met meer joden zouden voor joden zijn). Daar houden de Britten zich niet aan en de joden krijgen meer dan ze recht op hebben op basis van aantal personen, en in de oorlog erna eigent Israel zich nog even meer ruimte toe. Moet zeggen dat ik er na wat inlez en heel anders tegenaan ben gaan kijken.
Hoe staan anderen erin? Want zwart/wit heb ik het gevoel dat de Britten het land van de Palestijnen hebben weggegeven aan de joden.
Dit is voor een gedeelte de historie. Maakt het conflict ook wat duidelijker
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:40 schreef fokexpert het volgende: Wat ik wel interessant vindt is de history. Ik was hierin altijd van mening dat de Palestijnen en niet Israel het probleem was. Vandaag voor het eerst wat meer verdiept in de hele history sinds de 2e wereldoorlog en moet nu best beweren dat ik de Palestijnen best snap (niet het geweld tegen burgers).
De Britten hadden zelfs concentratiekampen voor joden in het protectoraat Palestina. Geen grap.
[..] Feitelijk aan geen van beide kanten. Is niet ons conflict en we gaan er toch niets aan veranderen. En aan beide kanten heb je "goeien" en "slechten". Idem voor slachtoffers en daders.
Evengoed snap ik de motivaties van de Palestijnen beter dan die van de Israëli's. Ook verwijt ik Israël dat ze (als lokale supermacht) al heel lang de sleutel naar vrede in handen hebben maar niet gebruiken.
[..] Mijn punt is juist dat een Europeaan geen verantwoordelijkheid voor Israel heeft. Maar door buitenland beleid wordt dat land wel gefinancierd door ons.
Dat zeg ik toch ook niet. Ik vind het gewoon walgelijk dat veroordelen van geweld wordt weggezet alsof het verkapt goedpraten van platwalsen van een regio zou zijn
[..] Dat zeg ik toch ook niet. Ik vind het gewoon walgelijk dat veroordelen van geweld wordt weggezet alsof het verkapt goedpraten van platwalsen van een regio zou zijn
Sorry. Maar jij hebt de tig reacties die dat laatste doen gemist?
[..] Ja, ik snap dat je de media nu graag zo pro-Israëlisch als mogelijk ziet doen, maar dit is spijkers op laag water zoeken.
Oh, nee hoor. Ik zie media helemaal niet graag zo pro-A of pro-B mogelijk doen. In die zin snap ik je opmerking ook nog wel, want objectief bekeken deelt Hamas hier inderdaad een flinke klap mee uit. Het gevoel bekruipt me echter dat in andere conflicten vaak wel een overduidelijke kant wordt gekozen en je dit soort koppen dus niet zou zien.
Maar goed, dat is een een gevoel dat ik niet hard kan maken. Ik kan er dus evengoed volledig naast zitten.
[..] Welke sleutel? Hamas zal Israël nooit erkennen.
Maar je kunt Hamas irrelevant maken door eens te stoppen met alle alternatieven klein te houden en Hamas de gelegenheid te geven zich als "helden" te profileren.
En dan heb je nog niet eens over de huidige kolonisatie van de Westelijke Jordaanoever. De Palestijnen hebben gewoon een punt in dezen en een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Maar dat is 'recente' historie. De plek Israël is niet gekozen omdat het daar lekker weer is ofzo. Daarvoor moet je nog veel verder terug.
[..] Maar je kunt Hamas irrelevant maken door eens te stoppen met alle alternatieven klein te houden en Hamas de gelegenheid te geven zich als "helden" te profileren.
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:43 schreef Flow3r het volgende: Weer een nieuwe vluchtelingenstroom op komst? Begin maar vast met bouwen zou ik zeggen
ja, dat roep ik ook al geruime tijd van de daken. zoek 'n geschikt gebied ergens ter wereld, geschikt voor vluchtelingen waar ze zelf in hun onderhoud kunnen voorzien
[..] Hierheen gekomen of hierheen gehaald? Verschilletje. Voor de vorige generatie dan. Deze generatie is natuurlijk gewoon hypocriet en moet lekker oprotten als het niet bevalt
Als je hierheen komt voor het geld, gehaald worden was ook voor het geld, dan kun je niet gaan janken dat alles zo nasty en verderfelijk is. Dan had je gewoon in je eigen paradijs moeten blijven zonder geld. Daggg. Geen begrip voor, eerste of derde of welke generatie ook. Je kunt gewoon weggaan hier, doei
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Op zaterdag 7 oktober 2023 23:43 schreef Flow3r het volgende: Weer een nieuwe vluchtelingenstroom op komst? Begin maar vast met bouwen zou ik zeggen
Bouwen wordt lastig. Een paar tentjes moeten we wel kunnen regelen.
[..] Als je hierheen komt voor het geld, gehaald worden was ook voor het geld, dan kun je niet gaan janken dat alles zo nasty en verderfelijk is. Dan had je gewoon in je eigen paradijs moeten blijven zonder geld. Daggg. Geen begrip voor, eerste of derde of welke generatie ook. Je kunt gewoon weggaan hier, doei
Als je deel uitmaakt van het systeem mag je geen kritiek hebben op het systeem. So smart.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
In plaats van hier steeds vragen te stellen zou je zelf natuurlijk ook eens Google kunnen gebruiken en via die route je eens te verdiepen in de politiek van de Palestijnen.
Hezbollah schijnt wel een probleem te kunnen zijn.
Nee geloof daar niet zo in. Ze hebben geen marine, geen luchtmacht, geen tanks, geen pantservoertuigen. Nauwelijks wapentuig wat op kan tegen een hyper modern leger. Ze hebben alleen infanterie en hoog moraal.
[..] Wat is democratie? Een keer in de vier jaar mogen stemmen en voor de rest je mond houden?
Beter dan een gast die in zijn eentje decennia doet wat ie wil en zijn bevolking laat bloeden. OI dat een boek de macht heeft, die mensen hebben geschreven waarvan je nooit weet wat hun intenties waren.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
Eerder vandaag noemde Iran Israel nog een kankergezwel wat weggesneden moet worden.
Nou ja, "Israël is een kankergezwel dat weggesneden moet worden" is ongeveer de manier om elkaar in Iran te begroeten, dus hoe bijzonder het is dat men dat zegt kun je je ook wel afvragen
[..] Als je hierheen komt voor het geld, gehaald worden was ook voor het geld, dan kun je niet gaan janken dat alles zo nasty en verderfelijk is. Dan had je gewoon in je eigen paradijs moeten blijven zonder geld. Daggg. Geen begrip voor, eerste of derde of welke generatie ook. Je kunt gewoon weggaan hier, doei
Zover ik weet waren die 1e generaties ook niet zulke jankballen, dat is meer van de huidige tijd. En dan inderdaad; Ga maar lekker terug naar je zandbak
[..] Nee geloof daar niet zo in. Ze hebben geen marine, geen luchtmacht, geen tanks, geen pantservoertuigen. Nauwelijks wapentuig wat op kan tegen een hyper modern leger. Ze hebben alleen infanterie en hoog moraal.
Dat hadden de Vietcong ook niet. Het gaat er allemaal om hoe je vecht.
[..] In plaats van hier steeds vragen te stellen zou je zelf natuurlijk ook eens Google kunnen gebruiken en via die route je eens te verdiepen in de politiek van de Palestijnen.
Ja ho eens even, lekker makkelijk. Jij beweert dat er alternatieven zijn die klein gehouden worden, dus kom maar op met je uiteenzetting.
[..] Er staat Israël dus niets in de weg om heel Gaza plat te buldozeren. Behalve hun geweten en het feit dat ze westers zijn en iets met mensenrechten hebben.
Ze hebben alle aanleiding om alles plat te maken daar, als ze dat zouden willen. Als ze dat niet doen, pleit alleen maar voor ze. Ze geven zelfs waarschuwingen uit om bepaalde gebieden te verlaten. In tegenstelling tot wat de Palestijnen vandaag deden bij de Israëlische families in hun schuilkelders.
En dan even 2 miljoen mensen omleggen? Dat gaat meestal niet zo snel meer weg uit de verhalen van de geschiedenis van de wereld.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!