Neequote:Op zondag 1 oktober 2023 17:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Begrijp ik dan goed dat je eigenlijke verbruik 195 kWh was voor de maand september? 12 + 183 kWh uit de accu?
Ok ik besef me dat ik de foute vraag stel inderdaad. Jij hebt 12 gekocht. Maar als jij geen accu had gehad, dan had je de 183 kwh die nu in en uit je accu gingen ook moeten kopen? Dus dan was je gekochte stroom dus niet 12 kwh geweest, maar 195?quote:Op zondag 1 oktober 2023 17:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee
559 kWh eigen verbruik waarvan 364 direct verbruikt, 183 in en uit de accu, en 12 gekocht
Op het schermpje van de warmtepomp.quote:Op zondag 1 oktober 2023 17:01 schreef Sledgehammer. het volgende:
[..]
Hoe weet/zie je wat het warmtepomp verbruik is?
Correctquote:Op zondag 1 oktober 2023 17:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ok ik besef me dat ik de foute vraag stel inderdaad. Jij hebt 12 gekocht. Maar als jij geen accu had gehad, dan had je de 183 kwh die nu in en uit je accu gingen ook moeten kopen? Dus dan was je gekochte stroom dus niet 12 kwh geweest, maar 195?
Oke, en wat is jouw jaarproductie én jouw jaarverbruik in jouw huishouden?quote:Op zondag 1 oktober 2023 18:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Correct
Dit jaar tot nu toe 1365kWh aan stroom uit de accu, dus de accu leverde mij tot nu toe een 600 Euro besparing. Projectie is een 750-775 Euro dit jaar
8700 kWh per jaar productie (+/-)quote:Op zondag 1 oktober 2023 19:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, en wat is jouw jaarproductie én jouw jaarverbruik in jouw huishouden?
Nou, dan zitten wij heel erg hetzelfde. Dus jouw cijfers m.b.t. die accu zullen behoorlijk realistisch zijn voor mij. Het enige nadeel is dus dat jij rond de 750 euro uitkomt, wat prima is, maar een accu kost zo'n 7 a 8k (incl montage, voor een 10kwh accu), dus bij 8k duurt het 10,67 jaar om dat ding terug te verdienen. Aangezien zo'n ding schijnbaar ook een jaar of 10 a 15 mee gaat, dus is mijn voordeel nog 4,3 jaar daarna, áls de accu het zo lang uithoudt.quote:Op zondag 1 oktober 2023 19:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
8700 kWh per jaar productie (+/-)
5000 kWh verbruik (+/-) maar dat gaat meer worden door de auto
Ik heb een kleinere accu, 7kWh geloof ikquote:Op zondag 1 oktober 2023 19:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, dan zitten wij heel erg hetzelfde. Dus jouw cijfers m.b.t. die accu zullen behoorlijk realistisch zijn voor mij. Het enige nadeel is dus dat jij rond de 750 euro uitkomt, wat prima is, maar een accu kost zo'n 7 a 8k (incl montage, voor een 10kwh accu), dus bij 8k duurt het 10,67 jaar om dat ding terug te verdienen. Aangezien zo'n ding schijnbaar ook een jaar of 10 a 15 mee gaat, dus is mijn voordeel nog 4,3 jaar daarna, áls de accu het zo lang uithoudt.
Dat is me niet genoeg. Met een goedkopere accu óf met subsidie wordt het wel interessant. Als de terugverdientijd grofweg gelijk zou zijn aan zonnepanelen, dus zo'n 7 jaar, dan zou ik het wel doen.
Netjes hoor!quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:21 schreef Donna het volgende:
September
90 kWh
3,69 m3
![]()
Tussenwoning jaren '70.
1 volwassene, 2 kinderen 50% van de tijd.
90???quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:21 schreef Donna het volgende:
September
90 kWh
3,69 m3
![]()
Tussenwoning jaren '70.
1 volwassene, 2 kinderen 50% van de tijd.
Heb je dat sluipverbruik zelf gemeten of is dat wat je energieleverancier schat? Bij 16 kWh moet je namelijk denken aan 75 telefoonladers die 24/7 in het stopcontact zitten. Of ruim 10 televisies die 24/7 op stand by staan.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:01 schreef Donna het volgende:
Yes 90. Heel blij mee.![]()
Sluipverbruik is bij mij 16. Dat zit 'm meestal voornamelijk in stekkers die er in blijven zitten enzo toch?
Ik kan daar evt. nog wel behoorlijk in verbeteren.![]()
Haal wel altijd de stekker van de airfryer en vaatwasser eruit na gebruik. Die gebruiken hetzelfde stopcontact dus dat zit er nu al een beetje in qua ritme.
Ik kook dan wel weer op inductie.
Ja dat leek mij ook al, helemaal ten opzichte van m'n verbruik.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 14:56 schreef Viezig het volgende:
[..]
Heb je dat sluipverbruik zelf gemeten of is dat wat je energieleverancier schat? Bij 16 kWh moet je namelijk denken aan 75 telefoonladers die 24/7 in het stopcontact zitten. Of ruim 10 televisies die 24/7 op stand by staan.
Tenzij je flink oude apparatuur gebruikt. Er is namelijk wetgeving voor hoeveel apparaten in stand by mogen gebruiken.
De energieleverancier gokt maar wat.
16 wat?quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:01 schreef Donna het volgende:
Sluipverbruik is bij mij 16. Dat zit 'm meestal voornamelijk in stekkers die er in blijven zitten enzo toch?
Als ze in een maand 90 kWh verbruikt heeft kan het sluipverbruik geen 16 kWh per dag zijn, per week is ook onwaarschijnlijk, en gezien het over het maandverbruik ging is het om meerdere redenen voor de hand liggend dat het om 16 kWh per maand gaat.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 15:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
16 wat?
16 Watt zou kunnen maar wel erg laag eigenlijk. 16 KWh per dag of zelfs per week lijkt me resp. idioot veel of redelijk fors. 16KWh per maand zou wel weer kunnen, is onder gemiddeld.
Een los getal zegt niet veel als de eenheid niet duidelijk is. Waar heb je dat getal gevonden?
Nou mijn verbruik van heel september staat erboven, iemand reageert daarop dat zijn sluipverbruik al zo hoog is en daar reageer ik weer op. Allemaal over een maand en KWh's.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 15:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
16 wat?
16 Watt zou kunnen maar wel erg laag eigenlijk. 16 KWh per dag of zelfs per week lijkt me resp. idioot veel of redelijk fors. 16KWh per maand zou wel weer kunnen, is onder gemiddeld.
Een los getal zegt niet veel als de eenheid niet duidelijk is. Waar heb je dat getal gevonden?
Met deze temperaturen hoeft de CV ook niet hard te werken.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 09:31 schreef Donna het volgende:
Gisteren de hele dag de verwarming op 19 en vanaf 14:30 op 20 tot 20:00, zelf gedoucht en de kinderen ook. 2.74m3 gas. Lol.
Koopje.
Ik zit tussen de 2 en 3 kwh pet dag aan 24/7 apparaten. Ik weet wat het is en het kan niet lager. 16 kwh per maand is heel netjes, dat is mij nog nooit gelukt.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 15:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
16 wat?
Ja i know, maar kom van een groot vrijstaand huis wat niet zo best geïsoleerd was, dus dit is voor mij echt boven verwachting weinig, ook voor zo'n dag. Dus ben erg blij.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 09:38 schreef BertV het volgende:
[..]
Met deze temperaturen hoeft de CV ook niet hard te werken.
Je ziet hier in de ochtend mijn cv aanslaan. Aan het einde van de dag gaat het om warm-water in de badkamer.
Verder valt het stroomverbruik aan het einde van de dag op; mijn speed pedelec staat aan de lader.
[ afbeelding ]
Je kan je mesh wifi routers op 1 na laten uitschakelen, door domotica, (als je andere router niet ook wifi geeft, anders allemaal) als je niet thuis bent of slaapt. Scheelde hier aanzienlijk.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 09:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik zit tussen de 2 en 3 kwh pet dag aan 24/7 apparaten. Ik weet wat het is en het kan niet lager. 16 kwh per maand is heel netjes, dat is mij nog nooit gelukt.
Quooker
Nas
Mesh wifi modems
Router
Koelvast 2x
Vriezer 2x
Cv
Wp boiler
Klokjes in oven/magnetron
Luchtkwaliteitmeter
Rookmelders en co melder
2xbuitenlamp met sensor die vaak aangaat
Dan verlies ik de monitoring van apparaten daarnaast kost domotica ook weer stroom.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 12:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je kan je mesh wifi routers op 1 na laten uitschakelen, door domotica, (als je andere router niet ook wifi geeft, anders allemaal) als je niet thuis bent of slaapt. Scheelde hier aanzienlijk.
Daar heb ik dan weer geen last van, nagenoeg alles met monitoring alles zigbee/zwave en wat wifi is zit in range van die ene router.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan verlies ik de monitoring van apparaten daarnaast kost domotica ook weer stroom.
Tja, ik heb een groot huisquote:Op woensdag 25 oktober 2023 12:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Daar heb ik dan weer geen last van, nagenoeg alles met monitoring alles zigbee/zwave en wat wifi is zit in range van die ene router.
En het klopt dat domotica stroom kost. Maar het bespaart mij meer stroom dan het verbruikt, alle apparaten waarbij ik het schakelmateriaal in een jaar terug verdien heb ik op deze manier geschakeld.
Ach, wat is groot. Maar hier is het ook een deel plaatsingkeuze geweest wat het mogelijk maakt. Is niet voor iedereen weggelegd inderdaad.quote:
Klopt ik zitvast aan waar de kabel binnen komtquote:Op woensdag 25 oktober 2023 12:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ach, wat is groot. Maar hier is het ook een deel plaatsingkeuze geweest wat het mogelijk maakt. Is niet voor iedereen weggelegd inderdaad.
Ik wist niet dat ik het in de app kon zien als overzichtquote:Op zondag 1 oktober 2023 18:40 schreef SnodeSnuiter het volgende:
800 kWh stroom ingekocht
1450 kWh stroom opgewekt (los gemeten)
700 kWh stroom teruggeleverd
750m3 gas
Per jaar
2 persoons rijtjeshuis
waarom zou je in de kou aan zitten al je een contract hebt tot feb met nog een lage prijs?quote:Op woensdag 1 november 2023 22:08 schreef deadly_kiss het volgende:
Het was best kou lijen met de cv op 18 afgelopen winter als test vanwege ons contract wat in feb afliep, maar het heeft ons ongeveer 300m3 bespaard waar hij het jaar daarvoor nog op 20 stond.
Tot feb '23quote:Op woensdag 1 november 2023 22:33 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
waarom zou je in de kou aan zitten al je een contract hebt tot feb met nog een lage prijs?
Kou lijden valt wel mee.quote:Op woensdag 1 november 2023 22:08 schreef deadly_kiss het volgende:
De jaarafrekening binnen
Rijtjeshuis 10jaar oud 2pers
3180 kwh
392 m3
Het was best kou lijen met de cv op 18 afgelopen winter als test vanwege ons contract wat in feb afliep, maar het heeft ons ongeveer 300m3 bespaard waar hij het jaar daarvoor nog op 20 stond.
Stroom ook ca 500kwh minder, overal timers en klik aan/uit, heb met zo min mogelijk verlichting aan gezeten waar ik het voorheen "gezellig" maakte met onnodige sfeerverlichting omdat ik nergens op lette. En er is wel altijd iemand thuis hier, kleedjes en fonteinen voor de katten op stroom, tv vaak aan enz... t valt me best mee zo.
Ik vind 18 graden beneden niet fijn aanvoelen, daarbij ben ik ook chronisch ziek.quote:Op woensdag 1 november 2023 23:42 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kou lijden valt wel mee.
Maar in het donker zitten zou ik niet doen, als je zaken als je tv meubel etc op kaku hebt zitten ben je er wel. Verlichting is, helemaal met led, peanuts in vergelijking daarmee. De drie grote lampen boven mijn eettafel hebben van mei tot nu 3kwh verbruikt.
Oh je hele tv meubel er uit trekken scheelt een boel hoor. Ik betwijfel alleen of led verlichting uitzetten een gigantisch effect heeft.quote:Op donderdag 2 november 2023 06:20 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
Ik vind 18 graden beneden niet fijn aanvoelen, daarbij ben ik ook chronisch ziek.
Ik denk dat het ook door de soort vloer komt, plavuizen geven echt een kille echo met minder stoken terwijl het boven met laminaat gerust 16/17° kan zijn en voelt dan warmer aan.
Ik zit ook niet in het donker naar ik had gewoon teveel verlichting aan, lui met opladers, het kastje van de tv 24/7 aan laten enz.
Ik zou niet weten hoe ik anders zomaar 500kwh verschil kan hebben terwijl er niets is veranderd
Heb je dan nu ook definitieve cijfers over hoeveel kWh je uit je accu hebt gehaald? Dus zeg maar het aantal kWh's dat je normaal gesproken had moeten kopen, maar nu niet hebt gehoeven omdat je die accu hebt?quote:Op vrijdag 1 december 2023 17:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Afgelopen 12 maanden 5000 kWh stroom verbruikt, waarvan 1100 gekocht waren, rest zelf gemaakt, 1200 Kuub gas verbruikt, in een vrijstaand huis uit de jaren 70 met een verwarmingsketel uit de jaren 80. Die is recent vervangen dus verbruik zal de komende 12 maanden dalen.
Jan-nov dit jaar 1630 kWhquote:Op vrijdag 1 december 2023 18:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb je dan nu ook definitieve cijfers over hoeveel kWh je uit je accu hebt gehaald? Dus zeg maar het aantal kWh's dat je normaal gesproken had moeten kopen, maar nu niet hebt gehoeven omdat je die accu hebt?
En dat is een 7 kWh accu he?quote:
Het is voor mij een besparing van een dikke 700 euro per jaar.quote:Op vrijdag 1 december 2023 20:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dat is een 7 kWh accu he?
Nou goed, zelfs al zou ik rekenen met 1630 kWh, dan zou dat mijn stopcontactverbruik terug dringen van zo'n 4600 kWh naar 2970 kWh.
Zolang je kan salderen moet je het sowieso niet doen, dan kan je beter dat geld besteden aan meer panelen en op stroom gaan rijden of een paar airco en daarmee stokenquote:Op vrijdag 1 december 2023 20:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En dat is een 7 kWh accu he?
Nou goed, zelfs al zou ik rekenen met 1630 kWh, dan zou dat mijn stopcontactverbruik terug dringen van zo'n 4600 kWh naar 2970 kWh.
Edit; dat klinkt wel leuk, maar als ik reken met een accu die incl plaatsing 7500 euro kost, en die 1630 kwh leveren me 554 euro op, dan kom ik nog steeds op bijna 13,5 jaar TVT. Dat is me nog steeds (veel) te lang.
Met een TVT van 13,5 jaar doe ik het ook niet zonder salderen, want ik krijg dan grofweg m'n eigen geld terug, maar buiten dat levert het me geen direct voordeel op (met de huidige kWh prijzen).quote:Op vrijdag 1 december 2023 20:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zolang je kan salderen moet je het sowieso niet doen
Nee, ik stook al met een warmtepomp, en airco's heb ik wel, maar niet om mee te stoken. Elektrisch rijden zal rond de zomer zijn (als het dan nog interessant genoeg is).quote:Op vrijdag 1 december 2023 20:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zolang je kan salderen moet je het sowieso niet doen, dan kan je beter dat geld besteden aan meer panelen en op stroom gaan rijden of een paar airco en daarmee stoken
Inmiddels dus verhuisd naar een ander appartement (72m2, jaren 60 bouw dus slecht geïsoleerd).quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:28 schreef Hojdhopper het volgende:
Tot heden:
65m2 Souterrainwoning met vloerverwarming en warm water via een elektrische geiser, geen gas, 2 personen.
Jaarverbruik van 1900 kWh. Heb geen fancy inzicht in het maandelijks verbruik, maar gemiddeld genomen dus afgerond 160kWh per maand.
Sinds gisteren in een nieuwe woning, 72m2, 6e verdieping, boven en onder buren en twee muren "naar buiten". Warmwater en verwarming via een gasketel geloof ik.
Eens zien of ik deze post over een jaar nog eens vind en dan kan vergelijken.
Grappig, ik had over het afgelopen half jaar (precies mijn contractperiode bij Vattenfall) ook 58 kWh afgenomen dan teruggeleverd.quote:Op maandag 1 januari 2024 14:01 schreef qajariaq het volgende:
December voor tweederde op vakantie geweest dus weinig verbruik. Alleen wonend in middenwoning uit 1990.
Feitelijk gaat meer dan de helft van het verbruik tijdens vakantie naar het aqurium, vewarming bijna continu 100 W en een deel van de dag verlichting zit het toch snel op 3 KWh per dag als ik niet thuis ben. Ben ik wel thuis trekt de visverwarming een stuk minder. In de zomer is die verwarming uit en staan de lampen minder lang aan.
Maar goed, de opwek was 13 KWh waarvan slechts 1 terug naar het net is gegaan. (jaar: 2214 / 1692)
Het werkelijke gebruik is dan 236 Kwh waarvan ongeveer 70 KWh voor verwarming. (jaar: 2134 / 569)
Water was weer rond de kuub, 13 kuub over het hele jaar.
Het voorschreidende gemiddelde is zowel in november als is december eindelijk weer eens verbeterd.
Nu dus -58 KWh, Daar krijg ik toch ¤ 6,67 voor terug volgende maand.
Valt wel mee toch?quote:Op maandag 1 januari 2024 15:10 schreef ArnosL het volgende:
Hier 4563kWh en 213m3 in 2023. Daarvan is volgens de app zo'n 1400kWh door de hybride warmtepomp verbruikt. Ons eigen verbruik vind ik daarmee eigenlijk best fors voor twee personen. Mooi puntje van aandacht voor het komende jaar, dat moet een stuk lager uit kunnen komen.
De OP had ik niet gezien, gevoelsmatig vond ik het een hoop.quote:Op maandag 1 januari 2024 15:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Valt wel mee toch?
Heb je 3100 kWh zelf gebruikt. Volgens de OP is 2800 voor 2 personen gemiddeld.
Stel dat je regelmatig thuiswerkt ofzo, of een aquarium of een andere hobby hebt, zit je daar zo aan.
Snap ik.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:15 schreef ArnosL het volgende:
[..]
De OP had ik niet gezien, gevoelsmatig vond ik het een hoop.
Ding ding ding dingquote:Op maandag 1 januari 2024 17:45 schreef Leandra het volgende:
Je zonnepanelen hebben maar 124 kWh opgewekt over het hele jaar?
Je hebt 2 panelen uit 1998 ofzo?
Als het er meer zijn en/of ze zijn van later dan klopt die 124 kWh niet hoor
Of ze liggen er pas sinds november
Hoezo de kachel, die snap ik niet perse.quote:Op maandag 1 januari 2024 21:10 schreef SV-tje het volgende:
December 2023:
Elektra
Productie zonnepanelen: 137 kWh
Verbruik op de meter: 2.040 kWh
Teruglevering op de meter: -19 kWh
Verbruik auto: 664 kWh
Per saldo verbruik 2.021 kWh op de meter.
2023:
Elektra
Productie zonnepanelen: 12.271 kWh
Verbruik op de meter: 14.849 kWh
Teruglevering op de meter: -9.104 kWh
Verbruik auto: 6.383 kWh
Per saldo verbruik 5.745 kWh op de meter.
Voor 2024 willen we naar een verbruik van ong. 3.000 kWh, door extra zonnepanelen (piek 5.000-6.000 kWh) en een kachel voor de koude maanden.
Vrijstaande woning uit 1916-1919, 2 volwassenen, 13kw warmtepomp (390L boiler en 100L buffervat), elektrische auto (35.000km per jaar, volledig thuis geladen 6.383kwh) en 36 zonnepanelen (12.000kwh).
2023:
Januari: 2.133
Februari: 1.424
Maart: 1.003
April: 6
Mei: -966
Juni: -1.212
Juli: -608
Augustus:-303
September: -351 (2 weken vakantie gehad en daarmee 250kwh minder verbruikt voor de auto)
Oktober: 670
November: 1.815
Door de warmtepomp en vloerverwarming is het huis een constante temperatuur, maar als je de deuren open hebt gehad voor de honden of als het koud is buiten en je stralingswarmte mist kan de kachel aan en hoeft de warmtepomp niet hoger gezet te worden.quote:Op woensdag 3 januari 2024 01:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo de kachel, die snap ik niet perse.
Dat is sowieso niet hoe je een warmtepomp behoort te gebruiken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 07:18 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Door de warmtepomp en vloerverwarming is het huis een constante temperatuur, maar als je de deuren open hebt gehad voor de honden of als het koud is buiten en je stralingswarmte mist kan de kachel aan en hoeft de warmtepomp niet hoger gezet te worden.
Hoe zou je hem dan moeten gebruiken. We laten de temperatuur dus altijd constant, volgens mij is dat precies zoals het hoort.quote:Op woensdag 3 januari 2024 09:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is sowieso niet hoe je een warmtepomp behoort te gebruiken.
Nou, het hele idee van een warmtepomp is dat er een constante temperatuur gehouden wordt. Dus als er warmte verloren gaat, doordat je een deur open laat, dan heeft ie tijd nodig om weer op temperatuur te komen. De warmtepomp dan 'hoger' zetten om die tijd te verkorten kán natuurlijk wel, maar volgens mij is het nou juist met een warmtepomp zo dat die tijd nodig heeft om op de gewenste temperatuur te komen, en hij het vervolgens automagisch op die temperatuur houdt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 09:57 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Hoe zou je hem dan moeten gebruiken. We laten de temperatuur dus altijd constant, volgens mij is dat precies zoals het hoort.
Maar als de temperatuur in huis constant is, dan is het toch ook zonder kachel zo weer warm nadat je de deur een kwartiertje hebt open gezet? Want in dat kwartiertje is die constant opgewarmde massa echt nauwelijks afgekoeld en straalt dus eigenlijk alles in huis weer warmte uit om de afgekoelde lucht snel op te warmen tot bijna de temperatuur van voordat je de deur open zette.quote:Op woensdag 3 januari 2024 09:57 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Hoe zou je hem dan moeten gebruiken. We laten de temperatuur dus altijd constant, volgens mij is dat precies zoals het hoort.
1178kwh, heb ik in december alleen al verbruiktquote:Op dinsdag 2 januari 2024 17:16 schreef Nizno het volgende:
december
130 kWh
57 m3
van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024
1178 kWh
188 m3
Ja geen grote woning en ook niet te gek veel apparatuur dat energie slurpt.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
1178kwh, heb ik in december alleen al verbruikt
Nou ja warmtepomp, die niet lekker draait trouwens.quote:Op woensdag 3 januari 2024 17:54 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ja geen grote woning en ook niet te gek veel apparatuur dat energie slurpt.
De wasmachine, televisie en minivaatwasser zijn de grootste verbruikers.
Gebruik de tv weinig, in december misschien in totaal 12 uur aan gehad ofzo.
Ik woon alleen dus de wasmachine draait hier ook weinig eens per 2 weken, soms als ik heel wild doe een tweede keer in die twee weken, maar over het algemeen heb ik genoeg kleding om geen halve wasjes te hoeven draaien. De vaatwasser staat misschien 2 hooguit 3 keer in de week aan.
Het zou nog minder kunnen als ik op kantoor zou gaan werken
ja precies... hier geen warmtepomp, geen zonnepanelen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ja warmtepomp, die niet lekker draait trouwens.
2 kinderen die dagelijks douchen of in bad gaan. TV staat altijd aan net als de wasmachine, vaatwasser 2x per dag. Veel apparatuur.
En het ergste altijd 21,5C overdag en savonds
SPOILER: lap tekst, niets beters te doen blijkbaarOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar het alleen wonen is gewoon een heel groot voordeel. Dan kun je zelf een beetje experimenteren met de temperatuur enzo.
[ Bericht 2% gewijzigd door Nizno op 03-01-2024 18:24:33 ]Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
Exact wat we doen dus, de temperatuur gelijk houden. De deur blijft niet open staan en de warmtepomp gaat niet hoger, maar moet wel harder werken dus meer stroomverbruik.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, het hele idee van een warmtepomp is dat er een constante temperatuur gehouden wordt. Dus als er warmte verloren gaat, doordat je een deur open laat, dan heeft ie tijd nodig om weer op temperatuur te komen. De warmtepomp dan 'hoger' zetten om die tijd te verkorten kán natuurlijk wel, maar volgens mij is het nou juist met een warmtepomp zo dat die tijd nodig heeft om op de gewenste temperatuur te komen, en hij het vervolgens automagisch op die temperatuur houdt.
Het is geen reguliere verwarming zoals een CV. Mij is altijd verteld 'een wijziging die je doorvoert, die heeft tijd nodig om effect te sorteren'.
Het wordt wel weer warm, maar duurt wel wat langer en meer stroomverbruik.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar als de temperatuur in huis constant is, dan is het toch ook zonder kachel zo weer warm nadat je de deur een kwartiertje hebt open gezet? Want in dat kwartiertje is die constant opgewarmde massa echt nauwelijks afgekoeld en straalt dus eigenlijk alles in huis weer warmte uit om de afgekoelde lucht snel op te warmen tot bijna de temperatuur van voordat je de deur open zette.
De deuren blijven niet open staan, maar het is wat je zegt je mist stralingswarmte. Of missen is misschien zelfs een groot woord, het is lekker om stralingswarmte te ervaren (voor een koukleum als ik).quote:Op woensdag 3 januari 2024 11:53 schreef qajariaq het volgende:
Een warmtepomp is gewoon een lage temperatuur verwarming, dat is niet wezenlijk anders dan een cv die je op een lage watertemperatuur zet. Vloerverwarming wil je sowieso met lage temperatuur voeden. Dus is er in dit geval geen verschil of je een cv hebt of een wp.
Vloerverwarming is een grote thermische massa, Het heeft dus tijd nodig om op temperatuur te komen maar ook afkoelen is heel traag.
Warmte ervaring is door 1) contact, de vloer zal warm blijven (tenzij je de deur uren open zet) dus krijg je met de deur open ook geen koude voeten. 2) Straling. Ook hier weer zal je vloer en je muren niet direct afkoelen dus die straling blijft er wel. 3) Tot slot de convectie warmte, Bij het openen van deuren zal de lucht vlot afkoelen en omdat de lucht in beweging is zal je het ook als tocht ervaren.
Die plotselinge afkoeling van de lucht compenseren met een kachel zou je dus warme lucht moeten produceren maar die waait weg en waarschijnlijk ervaar je dat als nog meer tocht omdat de verwarming/afkoeling niet regelmatig is over je lijf en ook nog onrgelmatig in tijd.
Dus als je al iets wilt is straling verhogen waarschijnlijk het comfortabelst en dat kan met een ir paneeltje veel voordeliger dan een kachel.
Maar het is natuurlijk veel slimmer om de deuren niet langdurig open te zetten. Ik zie niet in waarom je een extra kachel nodig hebt om de honden binnen of buiten te laten, dat is normaal gesproken seconden werk. Als je in de winter deuren langdurig open wilt hebben had je in de tropen moeten gaan wonen.
Zijn er mensen in dit topic die zo door de winter komen?quote:,,De belangrijkste verandering zit in ons stookgedrag. Tussen 2010 en 2020 verbruikten we jaarlijks zo’n 2300 kuub gas. Vorig jaar was dat 1755 kuub en dit jaar verwacht ik 1380 kuub te verbruiken. Ik heb de Noorse trui van mijn zoon van 25 jaar geleden weer uit de kast gehaald. Overdag staat de thermostaat op 17,5 graden, ’s avonds op 18. We zetten de verwarming eerder op de avond uit en verwarmen bij met een elektrisch kacheltje. Vanaf 21.30 uur zit ik met een kleedje over mijn benen en voeten dicht tegen mijn vrouw aan op de bank. Dat is hartstikke gezellig en het scheelt ook nog eens 2 à 3 kuub gas per dag.’’
Als die het anders niet kan betalen vind ik het ronduit belachelijk van onze overheid, we laten de ouderen toch niet in de kou zitten!quote:Op maandag 8 januari 2024 10:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zijn er mensen in dit topic die zo door de winter komen?
Is een citaat uit een artikel het ad (betaalmuur) https://www.ad.nl/wonen/j(...)%2Fwww.google.com%2F
Ik vind het persoonlijk totaal van de pot gerukt. Een pensionado van 76 die zelf bovenop de gasbel woont en zijn laatste levensjaren onder een dekentje moet slijten met de thermostaat op 18.
Mijn eigen gasverbruik in een zachte winter heb ik terug gebracht van 2400 naar 1800 m3.
Klokprogramma nog iets "strakker" ingesteld. Comforttemperatuur van 21 naar 20.5 graden.
In voor- en najaar verwarmen met de airco.
Daarmee is de rek er ook wel uit in mijn jaren '70 hut, en ik ga beslist niet in de kou zitten zoalng ik het kan betalen.
Voor m'n gevoel zijn heel veel mensen enorme kniepkeutels geworden en/of hebben ze alsnog geen idee of compleet bang gemaakt.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als die het anders niet kan betalen vind ik het ronduit belachelijk van onze overheid, we laten de ouderen toch niet in de kou zitten!
Maar iets zegt me dat dit gewoon een enorme kniepkeutel is die het eigenlijk wel kan betalen.
Mee eens. Inleveren op voeding en comfort in huis is het laatste wat ik zou doen.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:01 schreef Donna het volgende:
[..]
Voor m'n gevoel zijn heel veel mensen enorme kniepkeutels geworden en/of hebben ze alsnog geen idee of compleet bang gemaakt.
Mijn moeder had de verwarming altijd op 21 staan, als ze weg ging wat naar beneden, bij thuiskomst weer omhoog. 's avonds een kleedje over.
De laatste tijd sinds de crisis steeds 19 of 19.5 en dan heeft ze het gewoon echt koud. Witte handen van de kou. Dus ik zeg; zet dat ding gewoon op 20.5 of 21, waarom niet?
Ja dat kan toch niet meer zegt ze? Hoezo niet, je gaat toch niet koukleumen in je eigen huis als je het wel betalen kan?
Nu ineens vindt ze het zonde door alle nieuwsberichten dat 'we' teveel gas verbruikten en dit en dat en ze dacht ergens dat gas ook nog veel duurder was dan wat ze daadwerkelijk betaald en wil niet niet eindigen met 1000 euro bijbetalen zoals de nieuwsberichten vorig jaar rondgingen. De app van de energie zit wel op haar tablet, maar die snapt ze niet echt (denkt ze).
Ik vind het gewoon sneu. Maar ze weigert 'm echt warmer te draaien. En maar koud hebben. Koekkoek.
Nou precies dit ja.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:01 schreef Donna het volgende:
[..]
Voor m'n gevoel zijn heel veel mensen enorme kniepkeutels geworden en/of hebben ze alsnog geen idee of compleet bang gemaakt.
Mijn moeder had de verwarming altijd op 21 staan, als ze weg ging wat naar beneden, bij thuiskomst weer omhoog. 's avonds een kleedje over.
De laatste tijd sinds de crisis steeds 19 of 19.5 en dan heeft ze het gewoon echt koud. Witte handen van de kou. Dus ik zeg; zet dat ding gewoon op 20.5 of 21, waarom niet?
Ja dat kan toch niet meer zegt ze? Hoezo niet, je gaat toch niet koukleumen in je eigen huis als je het wel betalen kan?
Nu ineens vindt ze het zonde door alle nieuwsberichten dat 'we' teveel gas verbruikten en dit en dat en ze dacht ergens dat gas ook nog veel duurder was dan wat ze daadwerkelijk betaald en wil niet niet eindigen met 1000 euro bijbetalen zoals de nieuwsberichten vorig jaar rondgingen. De app van de energie zit wel op haar tablet, maar die snapt ze niet echt (denkt ze).
Ik vind het gewoon sneu. Maar ze weigert 'm echt warmer te draaien. En maar koud hebben. Koekkoek.
Precies. En als je je niet lekker voelt en het koud hebt, kan die ook best een tijdje omhoog. Mijn moeder was ziek, steenkoud, 2 vesten over haar kleding, pantoffels tot aan de knieën en 2 kleedjes over en weigerde 'm alsnog omhoog te zetten want 'straks ben ik daar aan gewend'. Uhm ja hoor. Toe nou even.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind er niets mis mee om met zijn allen wat zuiniger om te gaan met uitputbare bronnen. Maar als je er na een paar weken nog niet aan bent gewend, ga dan gewoon weer een stapje omhoog met de temperatuur.
Ik heb dat artikel gelezen en het komt niet overeen met jouw samenvatting. Van ‘zijn laatste levensjaren slijten onder een dekentje’ is echt geen sprake.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zijn er mensen in dit topic die zo door de winter komen?
Is een citaat uit een artikel het ad (betaalmuur) https://www.ad.nl/wonen/j(...)%2Fwww.google.com%2F
Ik vind het persoonlijk totaal van de pot gerukt. Een pensionado van 76 die zelf bovenop de gasbel woont en zijn laatste levensjaren onder een dekentje moet slijten met de thermostaat op 18.
Mijn eigen gasverbruik in een zachte winter heb ik terug gebracht van 2400 naar 1800 m3.
Klokprogramma nog iets "strakker" ingesteld. Comforttemperatuur van 21 naar 20.5 graden.
In voor- en najaar verwarmen met de airco.
Daarmee is de rek er ook wel uit in mijn jaren '70 hut, en ik ga beslist niet in de kou zitten zoalng ik het kan betalen.
Zie je in heel veel dingen. Nederlanders willen geleid worden.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou precies dit ja.
Nl
Oudere mensen zijn wel heel volgzaam.
(Reclame sire cv moet weer op 19)
Mij irriteert het.
Als onze ouderen het kouder hebben dan in de armste Europese landen dan is er echt iets niet goed.
Dat 19 gradenverhaal, dat gaat om een overheidscampagne.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou precies dit ja.
Nl
Oudere mensen zijn wel heel volgzaam.
(Reclame sire cv moet weer op 19)
Mij irriteert het.
Als onze ouderen het kouder hebben dan in de armste Europese landen dan is er echt iets niet goed.
Ohja overheid sorry hoorquote:Op woensdag 10 januari 2024 08:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat 19 gradenverhaal, dat gaat om een overheidscampagne.
Sire is geen overheidsorgaan.
En de tip om een elektrisch dekentje er bij te nemen op de bank? Dat bedrag is te overzien, maar bied wel heel veel comfortquote:Op maandag 8 januari 2024 11:01 schreef Donna het volgende:
[..]
Lief bedoeld, maar de kosten van een graad hoger zijn ook prima te overzien. Ze is gewoon bang gemaakt door het nieuws.quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:05 schreef Puala het volgende:
[..]
En de tip om een elektrisch dekentje er bij te nemen op de bank? Dat bedrag is te overzien, maar bied wel heel veel comfortEn mijn oma had heel veel aan de thermo kleding van de action voor onder haar eigen kleding. Dat gaf haar net de extra warmte die ze nodig had om het comfortabel te hebben. Misschien je moeder ook wel? Ook die kosten zijn te overzien.
Dat snap ik, maar als ze dat echt niet wilt. Dan is het misschien zo op te vangen? Oma had hier vorig jaar hetzelfde, maar dit jaar besloten dat ze op haar 82e niet meer in de kou gaat zitten. Ben heel blij dat ze dat nu inziet, maar vorig jaar waren het wel de kleine dingen die zorgde dat ze t minder koud had.quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:32 schreef Donna het volgende:
[..]
Lief bedoeld, maar de kosten van een graad hoger zijn ook prima te overzien. Ze is gewoon bang gemaakt door het nieuws.
Ze heeft zo'n voetenwarmer, maar een verwarmd dekentje kan ik wel regelen inderdaad. Haar nieuwe kitten zal dat ook wel leuk vinden!quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:33 schreef Puala het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar als ze dat echt niet wilt. Dan is het misschien zo op te vangen? Oma had hier vorig jaar hetzelfde, maar dit jaar besloten dat ze op haar 82e niet meer in de kou gaat zitten. Ben heel blij dat ze dat nu inziet, maar vorig jaar waren het wel de kleine dingen die zorgde dat ze t minder koud had.
Reken dan voor wat het extra kost. Een opmerking dat het wel mee valt is natuurlijk van de zelfde orde als dat het duur is. Een graad extra kost procentueel best veel energie. Of dat in absolute zin meevalt zal iemand zelf moeten uitmaken.quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:54 schreef vlindertje89 het volgende:
Plus dat zelfs voor een hoop mensen van onze generatie het al ingewikkeld is om te begrijpen hoe een energierekening is opgebouwd en wat voor impact het heeft op die rekening om de thermostaat een graad hoger te zetten, laat staan voor generaties boven ons. Dus de boodschap "Pas op! Wordt heel duur! En de wereld gaat kapot aan ons gasverbruik!" in combinatie met het niet kunnen overzien wat het daadwerkelijk voor de kosten uitmaakt, is dan sterker dan iemand in de omgeving die zegt, valt wel mee joh, doe gewoon.
Je bedoelt dat je beter op facebook je kennis kunt halen dan dat je de overheid vertrouwd?quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:54 schreef vlindertje89 het volgende:
Vergeet ook niet dat de generatie van onze ouders en grootouders is opgegroeid in een tijd waarin 'de overheid' ook veel meer aanzien en autoriteit genoot.
Ik snap niet zo goed hoe je dit als boodschap kunt halen uit mijn postquote:Op woensdag 10 januari 2024 13:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Reken dan voor wat het extra kost. Een opmerking dat het wel mee valt is natuurlijk van de zelfde orde als dat het duur is.
Een graad extra kost procentueel best veel energie. Of dat in absolute zin meevalt zal iemand zelf moeten uitmaken.
[..]
Je bedoelt dat je beter op facebook je kennis kunt halen dan dat je de overheid vertrouwd?
Je zegt impliciet dat de overheid niet te vertrouwen is. In plaats daarvan geeft je dan vage informatie terug: Het valt wel mee. Mijn advies is om dan voor te rekenen wat het werkelijk kost. Niet hatelijk bedoeld maar als je de overheid onduidelijk vind dan moet je niet de zelfde fouten maken.quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:13 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed hoe je dit als boodschap kunt halen uit mijn post![]()
Ik bedoel dat als je die informatie mee laat wegen, er misschien wat meer begrip komt voor waarom moeder/oma de verwarming niet hoger wil zetten ondanks duidelijk koud hebben en het kunnen betalen, en dat dat begrip kan helpen met hoe je het kan aanpakken om ze toch te overtuigen dat ze dat het beste wel kunnen doen
Ik ben niet degene die communiceert met ouders hierover he. Mijn ouders zitten in Zuid Afrika in 25 graden, die hebben het warm genoegquote:Op woensdag 10 januari 2024 13:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je zegt impliciet dat de overheid niet te vertrouwen is. In plaats daarvan geeft je dan vage informatie terug: Het valt wel mee. Mijn advies is om dan voor te rekenen wat het werkelijk kost. Niet hatelijk bedoeld maar als je de overheid onduidelijk vind dan moet je niet de zelfde fouten maken.
En ja, oma mag best wat adviezen aangereikt krijgen hoe ze het warm kan houden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook laagquote:Op woensdag 10 januari 2024 15:15 schreef Leandra het volgende:
Je elektriciteitsverbruik is echt bizar laag, hoe ziet het gasverbruik eruit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ook laagWáárom zou je met deze verbruiken in hemelsnaam nóg lager willen gaan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Breitling - Instruments for Professionals
quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ook laagDat is idd ook bizar laag, zeker gezien je niet in een fantastisch geïsoleerd pand woont.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vader had in 2023 een vergelijkbaar gasverbruik in een nieuwbouw appartement (2020), maar zijn elektriciteitsverbruik was ruim 3 keer dat van jou.
Ik snap dan ook niet waar je energieleverancier het over heeft met je vermeende hoge verbruik.
[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 10-01-2024 15:50:53 ]
Naja, beter zo dan andersom tochquote:Op woensdag 10 januari 2024 15:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is idd ook bizar laag, zeker gezien je niet in een fantastisch geïsoleerd pand woont.
Mijn vader had ik 2023 een vergelijkbaar gasverbruik in een nieuwbouw appartement (2020), maar zijn elektriciteitsverbruik was ruim 3 keer dat van jou.
Ik snap dan ook niet waar je energieleverancier het over heeft met je vermeende hoge verbruik.
Mischien ben je nu meer thuis dan vorig jaar.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja, beter zo dan andersom toch
En ik ben gewoon opgegroeid met zuuuunigheid en financiële stress. Dus waarschijnlijk komt het daardoor
Maar ik heb nu een paar maanden die app en durf daardoor wel meer te gebruiken.
Er is een pagina op de app die ik ivm adres/naam/gegevens niet hier deel. Die zegt dat ik deze maand al 4.45M³ boven het verwachtte verbruik zit voor deze maand. Alleen nergens te vinden waar ze dat op baseren.
Nee, keek verkeerd. Gas was hoger en dat klopt wel. Ik heb de kachel een paar keer hoog gehad ivm visitequote:Op woensdag 10 januari 2024 15:57 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Mischien ben je nu meer thuis dan vorig jaar.
quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
En van het temperatuur naar elektrisch verbruikt @:Leandra
Als ik de mail krijg eens per maand sta ik met elektra-gebruik altijd hoger dan voorspeld. Alleen als ik het zo zie zit ik inderdaad laag. De mail ga ik hier niet delen ivm privégegevens. Alleen veel zuuuuniger dan dit weet ik niet te zijn. Ja, voor mijn verjaardag een elektrische deken gekregen. Die gaat een halfuur voor het slapen gaan aan, en dan direct uit. Die luxe gun ik me wel als het vriestAr kijk ik dan weer verkeerd of komt die grafiek helemaal niet overeen met 650 kWh?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zowel geel als oranje is verbruik he? Piek en dal.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:17 schreef Viezig het volgende:
Ma
[..]
Ar kijk ik dan weer verkeerd of komt die grafiek helemaal niet overeen met 650 kWh?
Jawel toch wel ongeveer? 647 kWh per jaar maakt gemiddeld 53,92 kWh per maand. Die gele + oranje staafjes moet dan grofweg op de helft tussen 0 en 100 kWh staan, en dat staat ie toch ook? Of begrijp ik het nu verkeerd?quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:17 schreef Viezig het volgende:
Ma
[..]
Ar kijk ik dan weer verkeerd of komt die grafiek helemaal niet overeen met 650 kWh?
Die voorspellers neem ik met een paar kilo zout. In ieder geval die van Eneco. Vind de app verder fijn, maar ze hangen me er iets teveel onzin in.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:56 schreef ChildoftheStars het volgende:
Naja, ik maak me maar niet druk.
Alleen het is vreemd
Eneco heeft een klote app. De app van Engie is veel logischer.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:31 schreef Donna het volgende:
[..]
Die voorspellers neem ik met een paar kilo zout. In ieder geval die van Eneco. Vind de app verder fijn, maar ze hangen me er iets teveel onzin in.
Ik heb 5 maanden ¤250 per maand betaald, 4 maanden zat ik onder ¤100 verbruik, 1 maand op ¤180. Begin deze maand 1 koude dag en wat meer gas verbruikt, kwam er meteen te staan dat ik naar verwachting ¤500 moest bij betalen. 2 dagen later, minder gestookt, staat er dat ik ¤300 moet bij betalen. Elke dag verschilt de voorspeller, maar logisch is het niet.
Heb nog nooit zoveel verbruikt als m'n termijnbedrag, laat staan dat ik zou moeten bij betalen.
Ze kunnen ook doorslaan hoor.
Hij was best fijn, maar na elke update zit er meer troep in.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Eneco heeft een klote app. De app van Engie is veel logischer.
Het schijnt dus dat die app van Engie ook gebruikt kan worden als je géén klant bent bij Engie.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:35 schreef Donna het volgende:
[..]
Hij was best fijn, maar na elke update zit er meer troep in.
Het verwachtte verbruik is op basis van een gemiddelde, dat je daar met de temperaturen van de afglopen dagen wat boven zit is niet heel vreemd, sterker nog; het is heel logisch, zeker gezien het bouwjaar en de isolatie (of het gebrek daaraan) van je appartement.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja, beter zo dan andersom toch
En ik ben gewoon opgegroeid met zuuuunigheid en financiële stress. Dus waarschijnlijk komt het daardoor
Maar ik heb nu een paar maanden die app en durf daardoor wel meer te gebruiken.
Er is een pagina op de app die ik ivm adres/naam/gegevens niet hier deel. Die zegt dat ik deze maand al 4.45M³ boven het verwachtte verbruik zit voor deze maand. Alleen nergens te vinden waar ze dat op baseren.
Edit:verkeerd gekeken. Dit keer is het gas hoger, dat snap ik wel. Ook wel logisch, gas gaat per m³ en elektra per watt
Ja idd! Doe ik ookquote:Op woensdag 10 januari 2024 16:31 schreef Donna het volgende:
[..]
Die voorspellers neem ik met een paar kilo zout. In ieder geval die van Eneco. Vind de app verder fijn, maar ze hangen me er iets teveel onzin in.
Ik heb 5 maanden ¤250 per maand betaald, 4 maanden zat ik onder ¤100 verbruik, 1 maand op ¤180. Begin deze maand 1 koude dag en wat meer gas verbruikt, kwam er meteen te staan dat ik naar verwachting ¤500 moest bij betalen. 2 dagen later, minder gestookt, staat er dat ik ¤300 moet bij betalen. Elke dag verschilt de voorspeller, maar logisch is het niet.
Heb nog nooit zoveel verbruikt als m'n termijnbedrag, laat staan dat ik zou moeten bij betalen.
Ze kunnen ook doorslaan hoor.
Ja daaromquote:Op woensdag 10 januari 2024 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het verwachtte verbruik is op basis van een gemiddelde, dat je daar met de temperaturen van de afglopen dagen wat boven zit is niet heel vreemd, sterker nog; het is heel logisch, zeker gezien het bouwjaar en de isolatie (of het gebrek daaraan) van je appartement.
Ja denk dat een hoop mensen onnodig stress hebben van zo'n app. Ik zelf gelukkig niet, kan er wel om lachen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja idd! Doe ik ookIk kijk ongeveer eens per week om te zien of het nog goed gaat
. Als ik dat elke dag ga checken word ik gek.
Het lijkt me best een stressvolle voorspeller die jij hebt! Gelukkig doet de mijne het niet zo, dan zou ik geen oog meer dichtdoen
Je hoeft daar ook geen stress om te hebben, want het gaat uiteindelijk om wat je per jaar moet betalen. Een uitschieter (naar boven óf beneden) gaat daar niet echt verandering in brengen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:40 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja denk dat een hoop mensen onnodig stress hebben van zo'n app. Ik zelf gelukkig niet, kan er wel om lachen.
Maar als je ziet dat je je termijnbedrag aan moet passen omdat je anders ¤500 - ¤525 zou moeten bijbetalen, dan denk ik dat er toch wel een hoop mensen zijn die daarvan in de stress schieten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hoeft daar ook geen stress om te hebben, want het gaat uiteindelijk om wat je per jaar moet betalen. Een uitschieter (naar boven óf beneden) gaat daar niet echt verandering in brengen.
Een vriend van me heeft in december 2100 euro aan energie verbruikt, maar die heeft 1. een kast van een vrijstaand huis, en 2 boeit het hem niet. Dat is dan weer een beetje richting het andere uiterste![]()
Daarom betaal ik bewust veel meer per maand dan dat ik verbruik.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:49 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar als je ziet dat je je termijnbedrag aan moet passen omdat je anders ¤500 - ¤525 zou moeten bijbetalen, dan denk ik dat er toch wel een hoop mensen zijn die daarvan in de stress schieten.
Het staat er immers letterlijk
Ik ook. En toch geeft de app zo'n meldingquote:Op woensdag 10 januari 2024 18:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarom betaal ik bewust veel meer per maand dan dat ik verbruik.
Geen gedoe of stress dat ik misschien bij moet betalen met de jaarafrekening.
Geeft ook een leuk spaarpotje elk jaar.
Ik heb nog ouderwetse meters hier, dus krijg sowieso geen meldingen.. Hou het gas hier wel zelf dagelijks bij, puur om te kijken of de ketel op 60 iid scheelt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik ook. En toch geeft de app zo'n melding
Totdat de leverancier failliet gaat. Ik zet dat geld liever op de bank. Is het wel zeker dat je het terug krijgt en krijg je nog iets rente ook.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik zit bij Vattenfall, daar durf ik het wel aanquote:Op woensdag 10 januari 2024 18:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Totdat de leverancier failliet gaat. Ik zet dat geld liever op de bank. Is het wel zeker dat je het terug krijgt en krijg je nog iets rente ook.
Mijn streven is ongeveer uit te komen met het termijnbedrag. Sinds ik panelen heb staat het termijnbedrag op nul en krijg ik iets in de orde van een tientje terug elk jaar. Bij water hetzelfde verhaal, wat ik terug krijg is altijd minder dan de eerste termijn. Bijbetalen kan je ook zien aankomen, kan je dus rekening mee houden.
Bij het rijtje van @:Leandra wil ik enelogic.nl nog wel toevoegen. Gratis maar bij betalen kan je meer historisch gebruik inzien. Ik kan zonder betalen een half jaar tot in detail terug zien en dat vind ik ruim voldoende.
punt com bedoel je neem ik aanquote:Op woensdag 10 januari 2024 18:15 schreef qajariaq het volgende:
Bij het rijtje van @Leandra wil ik enelogic.nl nog wel toevoegen
Ja, maar dat komt vooral door de financiële situatie of huishouding van die mensen, want 'ineens' 525' moeten betalen na een jaar aan energie is is alles behalve 'ineens'. Ze schieten in de stress omdat ze dat niet apart kúnnen zetten of wíllen zetten of er überhaupt aan gedacht hebben dat er wel een punt komt dat dat betaald moet worden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:49 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar als je ziet dat je je termijnbedrag aan moet passen omdat je anders ¤500 - ¤525 zou moeten bijbetalen, dan denk ik dat er toch wel een hoop mensen zijn die daarvan in de stress schieten.
Het staat er immers letterlijk
quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:24 schreef Donna het volgende:
[..]
Zowel geel als oranje is verbruik he? Piek en dal.
Ik keek naar het plafond.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel toch wel ongeveer? 647 kWh per jaar maakt gemiddeld 53,92 kWh per maand. Die gele + oranje staafjes moet dan grofweg op de helft tussen 0 en 100 kWh staan, en dat staat ie toch ook? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Edit: Oranje (dal) + geel (piek) verbruik maakt samen het totaalverbruik voor die dag/maand.
There you go, het hele punt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat komt vooral door de financiële situatie of huishouding van die mensen, want 'ineens' 525' moeten betalen na een jaar aan energie is is alles behalve 'ineens'. Ze schieten in de stress omdat ze dat niet apart kúnnen zetten of wíllen zetten of er überhaupt aan gedacht hebben dat er wel een punt komt dat dat betaald moet worden.
Dat de energiemaatschappij dat in de app zegt is overigens natuurlijk ook niet om die klanten te helpen (al verkopen ze dat wel zo) maar dat is omdat de maatschappijen dan dat geld niet hoeven 'voor te schieten' met het risico dat ze aan het eind van het jaar misschien hun geld niet (direct) krijgen omdat de klanten het niet hebben. Het is puur eigenbelang.
1 2 3 4 5 | Vr 05-01 +6.9gr 8.674m3 Za 06-01 +3.5gr 12.510m3 Zo 07-01 +0.3gr 15.559m3 Ma 08-01 -1.1gr 19.397m3 Di 09-01 -2.7gr 19.848m3 |
En dat is exact waar de energieleveranciers op hopen. Kunnen zij jouw geld gedurende het jaar gebruiken. Mijn schoonmoeder zit het hele jaar in de kou, ook al zegt ze zelf dat ze het niet koud heeft met 2 vesten en een deken. Zodat ze aan het einde van de periode geld terug krijgt dat ze dan weer ergens anders voor kan gebruiken en wij krijgen haar niet verteld dat ze het geld beter zelf op de spaarrekening kan zetten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Precies. Ik ben geen filantropische instelling, en ik ben ook geen bank. Ik leen geen geld uit. Als je aan het eind van het factuurjaar met de rekening komt dan wordt die betaald. Dat anderen dat wellicht niet doen of kunnen of willen is vervelend voor jullie, maar daar hoef ik niet voor op te draaien.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
En dat is exact waar de energieleveranciers op hopen. Kunnen zij jouw geld gedurende het jaar gebruiken. Mijn schoonmoeder zit het hele jaar in de kou, ook al zegt ze zelf dat ze het niet koud heeft met 2 vesten en een deken. Zodat ze aan het einde van de periode geld terug krijgt dat ze dan weer ergens anders voor kan gebruiken en wij krijgen haar niet verteld dat ze het geld beter zelf op de spaarrekening kan zetten.
Dat is flink!quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:53 schreef vigier het volgende:
[ code verwijderd ]
3e kolom is de gemiddelde temperatuur over de dag.
150m2 hoekhuis uit ongeveer 1930, bodem en (dunne) spouwmuurisolatie. In de ochtend en avond staat de thermostaat op 18.5 gr, overdag op 18.0 gr en 's nachts een paar graden lager.
Wat heerlijk!quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Net de eindafrekening gekregen van de Stadtwerke (Lokale Nutsbedrijf)
Krijgen 1.140,35 terug, en een 248,15 voor de verkochte stroom. Komt dan nog een 128,67 voor de stroom die ik aan werkgever verkocht heb voor het laden.
1517 Euro aan negatieve rekening voor energie in totaal.
Besparing op het Nutsbedrijf is vrijwel 100% de gasrekening. Driedubbel glas, nieuwe verwarmingsketel en op de Airco stoken levert wat op
Welke details precies zoek je ? Bouwjaar is 2000, isolatie redelijk ok overal RC 2,5-3 en dak RC 6, overal vloerverwarming.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:17 schreef investeerdertje het volgende:
Ik moet mijn cijfers nog opmaken, maar ben blij dat ik meer gasloze mensen zie. Ik maakte mij zorgen. @:sport_life wil je misschien meer details over je huis geven?
Ik weet wel dat ik qua euros duurder uit ben dan toen ik op gas zat. Het verschil is alleen wel dat nu mijn hele huis warm is.
Februari:quote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:42 schreef vlindertje89 het volgende:
1 persoon, 114m2 tussenwoning, bouwjaar 2017, gasloos.
Januari:
72 kWh opgewekt (waarvan 22 direct gebruikt en 50 teruggeleverd)
120 kWh op de meter verbruikt
2,63 GJ stadsverwarming (vloerverwarming + warm water)
In mijn geval teruggeleverd/totale opwekquote:Op zaterdag 2 maart 2024 00:35 schreef Leandra het volgende:
Ehm.... die percentages direct verbruik hè.... reken je dan het directe verbruik van de opgewekte energie (dus het percentage dat je niet teruggeleverd hebt), of reken je het deel van je totale verbruik dat direct van je panelen is gekomen?
Want van mijn totale verbruik van 595 kWh is 113 kWh direct van de panelen gekomen, dus dat is zo'n 19%
Maar van mijn opgewekte energie van 203 kWh is 113 kWh direct verbruikt dus dat is 55,66%
Nogal een verschil zeg maar.
Dat zou ik ook denken, dat is immers het meest van belang, dat je de teruglevering zoveel mogelijk beperkt.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 00:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In mijn geval teruggeleverd/totale opwek
Yes. En dan heb ik van mijn opgewekte stroom dus 75% gebruiktquote:Op zaterdag 2 maart 2024 00:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou ik ook denken, dat is immers het meest van belang, dat je de teruglevering zoveel mogelijk beperkt.
Voor de duurzaamheid vind ik het meer van belang welk percentage van het verbruik direct wordt opgewekt.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 00:35 schreef Leandra het volgende:
Ehm.... die percentages direct verbruik hè.... reken je dan het directe verbruik van de opgewekte energie (dus het percentage dat je niet teruggeleverd hebt), of reken je het deel van je totale verbruik dat direct van je panelen is gekomen?
Want van mijn totale verbruik van 595 kWh is 113 kWh direct van de panelen gekomen, dus dat is zo'n 19%
Maar van mijn opgewekte energie van 203 kWh is 113 kWh direct verbruikt dus dat is 55,66%
Nogal een verschil zeg maar.
Gasloos, 2-kapper 155m2 (36 panelen, 13 op noord, 11 oost en 12 op zuid), gezin met drie pubers.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 16:59 schreef laziness het volgende:
2/1 kap woning 2023, 151m2, 3 personen, gasloos, 25 zonnepanelen.
Februari
Totaal verbruik 502 kWh (242kWh voor de warmtepomp uitgesplitst in 160kWh verwarmen en 82kWh SWW)
Inkoop verbruik: 409 kWh
Opwek: 199 kWh
Teruglevering 106 kWh
Saldo 303 kWh
Opwek min teruglevering = direct verbruik.quote:Op zondag 3 maart 2024 11:10 schreef Nismo1991 het volgende:
Hoe kun je direct verbruik zien ? Ik zie alleen in de zonnepanelen app wat ikopgewekt heb en daarna in de energie direct app wat mijn verbruik is geweest, kun je ergens ook zien hoeveel van je eigen stroom je zelf verbruikt ?
In mijn zonnepanelen app zie ik de opbrengst. In mijn p1 meter zie ik ook de opbrengst, deze is lager.quote:Op zondag 3 maart 2024 11:10 schreef Nismo1991 het volgende:
Hoe kun je direct verbruik zien ? Ik zie alleen in de zonnepanelen app wat ikopgewekt heb en daarna in de energie direct app wat mijn verbruik is geweest, kun je ergens ook zien hoeveel van je eigen stroom je zelf verbruikt ?
Even een gokje dat je dynamische bedoeld.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:47 schreef Joeri. het volgende:
Is er een plaats, een bepaald overzicht op een site, waarin ik kan zien wat de (variabele) tarieven op ieder moment ongeveer zouden zijn? Zelf zoeken heeft mij niet veel gebracht.
Zo heb ik nu een variabel contract (direct opzegbaar) voor:
Normaaltarief ¤ 0,37914 per kWh
Daltarief ¤ 0,34433 per kWh
Ik heb nu geen idee of manier om te bepalen of dit wel of niet schappelijk is.
Ik begrijp dat die prijzen bepaald worden door verschillende variabelen, maar het zou fijn zijn om te weten dat ik niet 10 cent hoger zit dan gebruikelijk zou zijn. Is er zo'n plaats die jullie gebruiken om dit zo nu en dan te vergelijken?
Alvast bedankt.
Je zit veels te duur.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:47 schreef Joeri. het volgende:
Is er een plaats, een bepaald overzicht op een site, waarin ik kan zien wat de (variabele) tarieven op ieder moment ongeveer zouden zijn? Zelf zoeken heeft mij niet veel gebracht.
Zo heb ik nu een variabel contract (direct opzegbaar) voor:
Normaaltarief ¤ 0,37914 per kWh
Daltarief ¤ 0,34433 per kWh
Ik heb nu geen idee of manier om te bepalen of dit wel of niet schappelijk is.
Ik begrijp dat die prijzen bepaald worden door verschillende variabelen, maar het zou fijn zijn om te weten dat ik niet 10 cent hoger zit dan gebruikelijk zou zijn. Is er zo'n plaats die jullie gebruiken om dit zo nu en dan te vergelijken?
Alvast bedankt.
Ik verwacht van wel, je opwek zal de komende 3 maanden de boel wel redelijk compenseren.quote:Op maandag 1 april 2024 01:07 schreef Sport_Life het volgende:
Sinds we de warmtepomp hebben (juli 2023) is het verbruik 6652 en de opwek 4815, de komende 3 maanden wordt spannend of we op 0/energie neutraal eindigen!
Wij wekken zo'n 8800kwh per jaar op, maar komende maanden verbruiken we ook nog wel wat stroom.quote:Op maandag 1 april 2024 01:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht van wel, je opwek zal de komende 3 maanden de boel wel redelijk compenseren.
Nou ja, tenzij het 3 maanden rotweer wordt
Wij zitten vanaf 1 juli nu op 5.080 kWh verbruik en 4.201 kWh opwek en ik heb op jaarbasis eigenlijk altijd een overschot gehad, het moet wel heel raar lopen wil dat van 01-07-2023 tot 01-07-2024 niet zo zijn.
1.135,54 m3.quote:Op zondag 14 april 2024 10:36 schreef Piles het volgende:
Tussen 5 februari en 25 maart hebben we 170 m3 gas gebruikt voor verwarming, warm water en koken.
Durft iemand hier een voorspelling voor een heel jaar te doen?
En dan exclusief koken, i.v.m. overstap naar inductie.
En hoe bereken je dat zo precies?quote:Op zondag 14 april 2024 11:25 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
1.135,54 m3.
Daar gaat 34,39 m3 af voor de inductieplaat.
Ik moet voor dit kalenderjaar nog 1.021,64 kWh wegsalderen. Ik zeg met opzet kalenderjaar, omdat in februari mijn nieuwe contract is in gegaan, dus geheel januari en de eerste paar dagen van februari hoorden nog bij het vorige contract, en daar heb ik geld op terug gekregenquote:Op zondag 14 april 2024 14:37 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb een kwart van mn teveel verbruikte energie van vorige maand deze maand al teruggeleverd. Het komt nog wel goed 😊
Mijn jaarrekening loopt van november tot november. Je zal begrijpen dat ik nog 3.5 mwh moetquote:Op zondag 14 april 2024 14:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik moet voor dit kalenderjaar nog 1.021,64 kWh wegsalderen. Ik zeg met opzet kalenderjaar, omdat in februari mijn nieuwe contract is in gegaan, dus geheel januari en de eerste paar dagen van februari hoorden nog bij het vorige contract, en daar heb ik geld op terug gekregenmaar qua kalenderjaar dus nog meer dan 1 MWh te gaan.
Ah, dan heb je de hele winter erbij zitten, ja, dan kan het nu alleen maar rap gaan denk ik.quote:Op zondag 14 april 2024 20:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn jaarrekening loopt van november tot november. Je zal begrijpen dat ik nog 3.5 mwh moet
Zoeken naar de graaddagen over die periode in jouw regio. Dan kan je dus berekenen hoeveel m3 je gebruikt per graaddag. Vervolgens zoek je het gemiddeld aantal graaddagen per jaar voor jouw regio en dan is je sommetje compleet.quote:
Ook gelijk de reden waarom ik pvv stemmers dankbaar ben, geen afbouwquote:Op zondag 14 april 2024 20:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah, dan heb je de hele winter erbij zitten, ja, dan kan het nu alleen maar rap gaan denk ik.
Niet gasloos, maar ook 16m3 en 254kwh verbruikt met dank aan de hybride waterpomp en inductie koken.quote:Op zondag 14 april 2024 22:31 schreef quo_ het volgende:
Waardeloos topic inmiddels. Allemaal gaslozen die elkaar bevredigen
Hier Gas-Geile Bert.quote:Op zondag 14 april 2024 22:31 schreef quo_ het volgende:
Die gebruiken namelijk helemaal geen energie.quote:Op zondag 14 april 2024 22:31 schreef quo_ het volgende:
Daar kunnen we wat mee !quote:Op donderdag 2 mei 2024 12:38 schreef laziness het volgende:
2/1 kap woning 2023, 151m2, 3 personen, gasloos, 25 zonnepanelen.
April
Totaal verbruik 452 kWh (178kWh voor de warmtepomp uitgesplitst in 85kWh verwarmen en 93kWh SWW)
Inkoop verbruik: 252 kWh
Opwek: 839 kWh
Teruglevering 639 kWh
Saldo -387 kWh
Rechtstreeks verbruik was 44% deze maand.
Hoe weet je je gas zo goed te splitsen?quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar kunnen we wat mee !
In ongeveer hetzelfde format mijn getallen:
vrijstaande woning 1973, ca. 200m2, 3 personen, met gas, 0 zonnepanelen.
April
Gas 120 m3, waarvan 30m3 voor koken en warm water en 90m3 (= 675 kWh) voor verwarmen
Elektra 345 kWh waarvan 36 kWh voor het warmtepompje (= Airco)
Dat, en waar komt die 675 kWh vandaan?quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe weet je je gas zo goed te splitsen?
Ik gok 7.5kwh per kuub want geen 100% efficiëntiequote:Op donderdag 2 mei 2024 15:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat, en waar komt die 675 kWh vandaan?
In de maanden waarin ik niet verwarm staat er elke maand ca. 30 m3 op de meter, dus dat is koken en warm water.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe weet je je gas zo goed te splitsen?
Ik reken met 8,5 kWh nuttige warmte uit een kuub gas. En kennelijk word ik nog dislectisch op mijn oude dag want het is dan 765 kWh. Aangepast.quote:Op donderdag 2 mei 2024 15:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat, en waar komt die 675 kWh vandaan?
...ik zal wel gek zijn (dat is ook wel zo zonder ditquote:Op donderdag 2 mei 2024 16:38 schreef quo_ het volgende:
[..]
In de maanden waarin ik niet verwarm staat er elke maand ca. 30 m3 op de meter, dus dat ik koken en warm water.
[..]
[..]
Ja en denk maar niet dat ze het ooit nog terugdraaien nadat het salderen weg isquote:Op maandag 1 juli 2024 22:19 schreef Leandra het volgende:
Contract tot 1 januari hier, ik heb echt nog geen flauw idee, ik heb ook het idee dat de doelpalen iedere keer verzet worden, dus wat nu geldt kan over een half jaar weer totaal anders zijn.
De boel is iig flink op z'n kop gezet door het salderen niet zoals afgesproken af te bouwen, want de energieleveranciers beginnen nu dus allerlei andere regelingen in te voeren om die vervallen afbouw maar te compenseren.
Nee, daar ben ik ook bang voor.... dan moet er maar een accu komen dus.quote:Op maandag 1 juli 2024 22:28 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja en denk maar niet dat ze het ooit nog terugdraaien nadat het salderen weg is
Ik denk dat dynamische tarieven dan interessant zijn. Direct verbruik is dan eigenlijk belasting ontwijken. Want als de zon schijnt zijn de tarieven laag/negatief.quote:Op maandag 1 juli 2024 23:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik ook bang voor.... dan moet er maar een accu komen dus.
Ik stel ook niet dat daar wel wat mis mee is, maar wel graag zo min mogelijk, en als een accu daarmee helpt is dat prima.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 00:04 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik denk dat dynamische tarieven dan interessant zijn. Direct verbruik is dan eigenlijk belasting ontwijken. Want als de zon schijnt zijn de tarieven laag/negatief.
Er is ook niks mis met een beetje betalen voor stroom toch ? Voor niets gaat de zon op.
En misschien is eerdaags dynamische met accu en zonder zonnepanelen wel de beste/goedkoopste oplossing.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 00:04 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik denk dat dynamische tarieven dan interessant zijn. Direct verbruik is dan eigenlijk belasting ontwijken. Want als de zon schijnt zijn de tarieven laag/negatief.
Er is ook niks mis met een beetje betalen voor stroom toch ? Voor niets gaat de zon op.
Probleem met een accu in ons geval (en voor alle mensen die volledig overgestapt zijn op elektra ipv gas) is dat in de winter het verbruik het hoogst is en in de zomer de opbrengst. Een accu kan wel je dagopbrengst opvangen zodat je die ‘s nachts kunt gebruiken maar kan het niet een half jaar opslaan.quote:Op maandag 1 juli 2024 23:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik ook bang voor.... dan moet er maar een accu komen dus.
Dat is dan ook niet waar de accu voor bedoeld is. Hij is bedoeld voor je avond/nachtverbruik, niet je verbruik in de winter.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 20:23 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Probleem met een accu in ons geval (en voor alle mensen die volledig overgestapt zijn op elektra ipv gas) is dat in de winter het verbruik het hoogst is en in de zomer de opbrengst. Een accu kan wel je dagopbrengst opvangen zodat je die ‘s nachts kunt gebruiken maar kan het niet een half jaar opslaan.
Dat snap ik, maar daarmee wil ik dus aangeven dat dat het probleem niet oplost van mensen met warmtepomp en zonnepanelen. Het dag/nachtverblijf kun je grotendeels ook op een andere manier managen, zomer/winterverbruik nietquote:Op dinsdag 2 juli 2024 20:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet waar de accu voor bedoeld is. Hij is bedoeld voor je avond/nachtverbruik, niet je verbruik in de winter.
Welk probleem is dat dan?quote:Op dinsdag 2 juli 2024 20:41 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar daarmee wil ik dus aangeven dat dat het probleem niet oplost van mensen met warmtepomp en zonnepanelen. Het dag/nachtverblijf kun je grotendeels ook op een andere manier managen, zomer/winterverbruik niet
Nee klopt, maar kan wel (ook op een mooie winterse dag), het nachtverbruik leveren in de meeste maanden.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 20:23 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Probleem met een accu in ons geval (en voor alle mensen die volledig overgestapt zijn op elektra ipv gas) is dat in de winter het verbruik het hoogst is en in de zomer de opbrengst. Een accu kan wel je dagopbrengst opvangen zodat je die ‘s nachts kunt gebruiken maar kan het niet een half jaar opslaan.
Het zou zo fijn zijn als de doorsnee EVs bidirectioneel kunnen laden. Heb je meteen een batterij van 70 kWh.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 21:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee klopt, maar kan wel (ook op een mooie winterse dag), het nachtverbruik leveren in de meeste maanden.
Ja, dat komt er sowieso wel aan, dat is wat mij betreft zeker waar we op wachten voor er een EV komt, maar goed wij hebben maar 1 auto en dat is een youngtimer zonder de fiscale voordelen, een eigen dusquote:Op dinsdag 2 juli 2024 21:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou zo fijn zijn als de doorsnee EVs bidirectioneel kunnen laden. Heb je meteen een batterij van 70 kWh.
Zoals aangegeven het verschil tussen verbruik in de winter versus opwek in de zomer.quote:
Dat werkt alleen niet als je de volgende dag naar je werk moet rijden, helaasquote:Op dinsdag 2 juli 2024 21:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou zo fijn zijn als de doorsnee EVs bidirectioneel kunnen laden. Heb je meteen een batterij van 70 kWh.
Ik denk dat dat wel meevalt. Met 70 kWh, dat rijden de meesten niet per dag op. Dat is 300/400 kms.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:44 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Dat werkt alleen niet als je de volgende dag naar je werk moet rijden, helaas
Hier wordt de auto dan ook niet voor woon-werkverkeer gebruik, dat wordt met de fiets en trein gedaan.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:44 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Dat werkt alleen niet als je de volgende dag naar je werk moet rijden, helaas
Ik denk dat dat zo eenvoudig niet is. De zakelijke KM's moet ik opgeven. Het verschil tussen de totaal gereden afstand - de zakelijke KM's = privé KM's. Ik werk vooral vanuit huis. Ik heb dus weinig zakelijke KM's. De kWh's die ik in de auto laad worden betaald door de werkgever.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Met 70 kWh, dat rijden de meesten niet per dag op. Dat is 300/400 kms.
Je werk is gelukkig niet 7 dagen in de week.
En je hebt nog je weekenden en dat je door de weeks (goedkope) stroom kunt laden op de zaak waardoor je eventueel snachts geen eigen stroom nodig hebt.
Het maakt je ieg een stuk flexibeler.
Ik had er graag voor getekend. Ipv de EV die we nu rijden, die maar 1 kant op laadt. Helaas.
Dat is toch juist ideaal om de accu van je auto als thuisbatterij te gebruiken? Je auto en dus je batterij staat al thuis.quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat dat zo eenvoudig niet is. De zakelijke KM's moet ik opgeven. Het verschil tussen de totaal gereden afstand - de zakelijke KM's = privé KM's. Ik werk vooral vanuit huis. Ik heb dus weinig zakelijke KM's. De kWh's die ik in de auto laad worden betaald door de werkgever.
Als ik een veel hoger verbruik heb dan dat ik KM's maak (zakelijk of privé) dan betekent het dus dat die stroom ergens anders heen gaat. Ik denk zomaar dat mijn werkgever niet blij wordt dat hij mijn gehele stroomrekening thuis betaald omdat ik de kWh's die in de auto gaan gebruikt worden voor het huis.
Maar die batterij moet opgeladen worden en dat kost stroom. Stroom voor de auto wordt betaald door de werkgever. Als ik nagenoeg geen KM's maak maar ik zit wel als een gek te laden gaat die stroom érgens heen, maar het is in ieder geval niet naar rijden met de auto.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is toch juist ideaal om de accu van je auto als thuisbatterij te gebruiken? Je auto en dus je batterij staat al thuis.
Helemaal los van eventuele vergoeding van je kWh.
Dat gaat wel degelijk langs de werkgever want de stroom die door de laadpaal gaat is stroom die door de laadpaal gaat. Die stroom wordt betaald door de werkgever. Dat die stroom vanaf het dak komt in plaats vanuit het net doet er niet toe. Hij gaat door de paal heen en dús betaald de WG daar voor.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:00 schreef capricia het volgende:
Stel: jij laadt er overdag 10kwh in, via je zonnepanelen, je rijdt niet, en gebruikt die 10kwh gewoon snachts. Gaat er niets langs je werkgever, maar heb je wel een perfecte batterij.
Waarom zou hij dat moeten betalen dan?quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die batterij moet opgeladen worden en dat kost stroom. Stroom voor de auto wordt betaald door de werkgever. Als ik nagenoeg geen KM's maak maar ik zit wel als een gek te laden gaat die stroom érgens heen, maar het is in ieder geval niet naar rijden met de auto.
Daar gaat de werkgever echt niet voor betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |