Het schijnt dus dat die app van Engie ook gebruikt kan worden als je géén klant bent bij Engie.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:35 schreef Donna het volgende:
[..]
Hij was best fijn, maar na elke update zit er meer troep in.
Het verwachtte verbruik is op basis van een gemiddelde, dat je daar met de temperaturen van de afglopen dagen wat boven zit is niet heel vreemd, sterker nog; het is heel logisch, zeker gezien het bouwjaar en de isolatie (of het gebrek daaraan) van je appartement.quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja, beter zo dan andersom toch
En ik ben gewoon opgegroeid met zuuuunigheid en financiële stress. Dus waarschijnlijk komt het daardoor
Maar ik heb nu een paar maanden die app en durf daardoor wel meer te gebruiken.
Er is een pagina op de app die ik ivm adres/naam/gegevens niet hier deel. Die zegt dat ik deze maand al 4.45M³ boven het verwachtte verbruik zit voor deze maand. Alleen nergens te vinden waar ze dat op baseren.
Edit:verkeerd gekeken. Dit keer is het gas hoger, dat snap ik wel. Ook wel logisch, gas gaat per m³ en elektra per watt
Ja idd! Doe ik ookquote:Op woensdag 10 januari 2024 16:31 schreef Donna het volgende:
[..]
Die voorspellers neem ik met een paar kilo zout. In ieder geval die van Eneco. Vind de app verder fijn, maar ze hangen me er iets teveel onzin in.
Ik heb 5 maanden ¤250 per maand betaald, 4 maanden zat ik onder ¤100 verbruik, 1 maand op ¤180. Begin deze maand 1 koude dag en wat meer gas verbruikt, kwam er meteen te staan dat ik naar verwachting ¤500 moest bij betalen. 2 dagen later, minder gestookt, staat er dat ik ¤300 moet bij betalen. Elke dag verschilt de voorspeller, maar logisch is het niet.
Heb nog nooit zoveel verbruikt als m'n termijnbedrag, laat staan dat ik zou moeten bij betalen.
Ze kunnen ook doorslaan hoor.
Ja daaromquote:Op woensdag 10 januari 2024 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het verwachtte verbruik is op basis van een gemiddelde, dat je daar met de temperaturen van de afglopen dagen wat boven zit is niet heel vreemd, sterker nog; het is heel logisch, zeker gezien het bouwjaar en de isolatie (of het gebrek daaraan) van je appartement.
Ja denk dat een hoop mensen onnodig stress hebben van zo'n app. Ik zelf gelukkig niet, kan er wel om lachen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja idd! Doe ik ookIk kijk ongeveer eens per week om te zien of het nog goed gaat
. Als ik dat elke dag ga checken word ik gek.
Het lijkt me best een stressvolle voorspeller die jij hebt! Gelukkig doet de mijne het niet zo, dan zou ik geen oog meer dichtdoen
Je hoeft daar ook geen stress om te hebben, want het gaat uiteindelijk om wat je per jaar moet betalen. Een uitschieter (naar boven óf beneden) gaat daar niet echt verandering in brengen.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:40 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja denk dat een hoop mensen onnodig stress hebben van zo'n app. Ik zelf gelukkig niet, kan er wel om lachen.
Maar als je ziet dat je je termijnbedrag aan moet passen omdat je anders ¤500 - ¤525 zou moeten bijbetalen, dan denk ik dat er toch wel een hoop mensen zijn die daarvan in de stress schieten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hoeft daar ook geen stress om te hebben, want het gaat uiteindelijk om wat je per jaar moet betalen. Een uitschieter (naar boven óf beneden) gaat daar niet echt verandering in brengen.
Een vriend van me heeft in december 2100 euro aan energie verbruikt, maar die heeft 1. een kast van een vrijstaand huis, en 2 boeit het hem niet. Dat is dan weer een beetje richting het andere uiterste![]()
Daarom betaal ik bewust veel meer per maand dan dat ik verbruik.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:49 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar als je ziet dat je je termijnbedrag aan moet passen omdat je anders ¤500 - ¤525 zou moeten bijbetalen, dan denk ik dat er toch wel een hoop mensen zijn die daarvan in de stress schieten.
Het staat er immers letterlijk
Ik ook. En toch geeft de app zo'n meldingquote:Op woensdag 10 januari 2024 18:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarom betaal ik bewust veel meer per maand dan dat ik verbruik.
Geen gedoe of stress dat ik misschien bij moet betalen met de jaarafrekening.
Geeft ook een leuk spaarpotje elk jaar.
Ik heb nog ouderwetse meters hier, dus krijg sowieso geen meldingen.. Hou het gas hier wel zelf dagelijks bij, puur om te kijken of de ketel op 60 iid scheelt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik ook. En toch geeft de app zo'n melding
Totdat de leverancier failliet gaat. Ik zet dat geld liever op de bank. Is het wel zeker dat je het terug krijgt en krijg je nog iets rente ook.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik zit bij Vattenfall, daar durf ik het wel aanquote:Op woensdag 10 januari 2024 18:15 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Totdat de leverancier failliet gaat. Ik zet dat geld liever op de bank. Is het wel zeker dat je het terug krijgt en krijg je nog iets rente ook.
Mijn streven is ongeveer uit te komen met het termijnbedrag. Sinds ik panelen heb staat het termijnbedrag op nul en krijg ik iets in de orde van een tientje terug elk jaar. Bij water hetzelfde verhaal, wat ik terug krijg is altijd minder dan de eerste termijn. Bijbetalen kan je ook zien aankomen, kan je dus rekening mee houden.
Bij het rijtje van @:Leandra wil ik enelogic.nl nog wel toevoegen. Gratis maar bij betalen kan je meer historisch gebruik inzien. Ik kan zonder betalen een half jaar tot in detail terug zien en dat vind ik ruim voldoende.
punt com bedoel je neem ik aanquote:Op woensdag 10 januari 2024 18:15 schreef qajariaq het volgende:
Bij het rijtje van @Leandra wil ik enelogic.nl nog wel toevoegen
Ja, maar dat komt vooral door de financiële situatie of huishouding van die mensen, want 'ineens' 525' moeten betalen na een jaar aan energie is is alles behalve 'ineens'. Ze schieten in de stress omdat ze dat niet apart kúnnen zetten of wíllen zetten of er überhaupt aan gedacht hebben dat er wel een punt komt dat dat betaald moet worden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:49 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar als je ziet dat je je termijnbedrag aan moet passen omdat je anders ¤500 - ¤525 zou moeten bijbetalen, dan denk ik dat er toch wel een hoop mensen zijn die daarvan in de stress schieten.
Het staat er immers letterlijk
quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:24 schreef Donna het volgende:
[..]
Zowel geel als oranje is verbruik he? Piek en dal.
Ik keek naar het plafond.quote:Op woensdag 10 januari 2024 16:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel toch wel ongeveer? 647 kWh per jaar maakt gemiddeld 53,92 kWh per maand. Die gele + oranje staafjes moet dan grofweg op de helft tussen 0 en 100 kWh staan, en dat staat ie toch ook? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Edit: Oranje (dal) + geel (piek) verbruik maakt samen het totaalverbruik voor die dag/maand.
There you go, het hele punt.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat komt vooral door de financiële situatie of huishouding van die mensen, want 'ineens' 525' moeten betalen na een jaar aan energie is is alles behalve 'ineens'. Ze schieten in de stress omdat ze dat niet apart kúnnen zetten of wíllen zetten of er überhaupt aan gedacht hebben dat er wel een punt komt dat dat betaald moet worden.
Dat de energiemaatschappij dat in de app zegt is overigens natuurlijk ook niet om die klanten te helpen (al verkopen ze dat wel zo) maar dat is omdat de maatschappijen dan dat geld niet hoeven 'voor te schieten' met het risico dat ze aan het eind van het jaar misschien hun geld niet (direct) krijgen omdat de klanten het niet hebben. Het is puur eigenbelang.
1 2 3 4 5 | Vr 05-01 +6.9gr 8.674m3 Za 06-01 +3.5gr 12.510m3 Zo 07-01 +0.3gr 15.559m3 Ma 08-01 -1.1gr 19.397m3 Di 09-01 -2.7gr 19.848m3 |
En dat is exact waar de energieleveranciers op hopen. Kunnen zij jouw geld gedurende het jaar gebruiken. Mijn schoonmoeder zit het hele jaar in de kou, ook al zegt ze zelf dat ze het niet koud heeft met 2 vesten en een deken. Zodat ze aan het einde van de periode geld terug krijgt dat ze dan weer ergens anders voor kan gebruiken en wij krijgen haar niet verteld dat ze het geld beter zelf op de spaarrekening kan zetten.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Precies. Ik ben geen filantropische instelling, en ik ben ook geen bank. Ik leen geen geld uit. Als je aan het eind van het factuurjaar met de rekening komt dan wordt die betaald. Dat anderen dat wellicht niet doen of kunnen of willen is vervelend voor jullie, maar daar hoef ik niet voor op te draaien.quote:Op woensdag 10 januari 2024 21:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
En dat is exact waar de energieleveranciers op hopen. Kunnen zij jouw geld gedurende het jaar gebruiken. Mijn schoonmoeder zit het hele jaar in de kou, ook al zegt ze zelf dat ze het niet koud heeft met 2 vesten en een deken. Zodat ze aan het einde van de periode geld terug krijgt dat ze dan weer ergens anders voor kan gebruiken en wij krijgen haar niet verteld dat ze het geld beter zelf op de spaarrekening kan zetten.
Dat is flink!quote:Op woensdag 10 januari 2024 20:53 schreef vigier het volgende:
[ code verwijderd ]
3e kolom is de gemiddelde temperatuur over de dag.
150m2 hoekhuis uit ongeveer 1930, bodem en (dunne) spouwmuurisolatie. In de ochtend en avond staat de thermostaat op 18.5 gr, overdag op 18.0 gr en 's nachts een paar graden lager.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |