abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 januari 2024 @ 07:18:03 #99
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211900133
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 01:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoezo de kachel, die snap ik niet perse.
Door de warmtepomp en vloerverwarming is het huis een constante temperatuur, maar als je de deuren open hebt gehad voor de honden of als het koud is buiten en je stralingswarmte mist kan de kachel aan en hoeft de warmtepomp niet hoger gezet te worden.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_211900243
Ik kan het denk ik vanaf morgen inzien, zeer benieuwd wat deze monster hut aan gas verbruikt |:(
  Moderator woensdag 3 januari 2024 @ 09:50:09 #101
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211900750
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 07:18 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Door de warmtepomp en vloerverwarming is het huis een constante temperatuur, maar als je de deuren open hebt gehad voor de honden of als het koud is buiten en je stralingswarmte mist kan de kachel aan en hoeft de warmtepomp niet hoger gezet te worden.
Dat is sowieso niet hoe je een warmtepomp behoort te gebruiken.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 3 januari 2024 @ 09:57:04 #102
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211900782
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 09:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is sowieso niet hoe je een warmtepomp behoort te gebruiken.
Hoe zou je hem dan moeten gebruiken. We laten de temperatuur dus altijd constant, volgens mij is dat precies zoals het hoort.
  Moderator woensdag 3 januari 2024 @ 10:00:08 #103
16180 crew  CoolGuy
pi_211900800
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 09:57 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Hoe zou je hem dan moeten gebruiken. We laten de temperatuur dus altijd constant, volgens mij is dat precies zoals het hoort.
Nou, het hele idee van een warmtepomp is dat er een constante temperatuur gehouden wordt. Dus als er warmte verloren gaat, doordat je een deur open laat, dan heeft ie tijd nodig om weer op temperatuur te komen. De warmtepomp dan 'hoger' zetten om die tijd te verkorten kán natuurlijk wel, maar volgens mij is het nou juist met een warmtepomp zo dat die tijd nodig heeft om op de gewenste temperatuur te komen, en hij het vervolgens automagisch op die temperatuur houdt.

Het is geen reguliere verwarming zoals een CV. Mij is altijd verteld 'een wijziging die je doorvoert, die heeft tijd nodig om effect te sorteren'.
pi_211900897
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 09:57 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Maar als de temperatuur in huis constant is, dan is het toch ook zonder kachel zo weer warm nadat je de deur een kwartiertje hebt open gezet? Want in dat kwartiertje is die constant opgewarmde massa echt nauwelijks afgekoeld en straalt dus eigenlijk alles in huis weer warmte uit om de afgekoelde lucht snel op te warmen tot bijna de temperatuur van voordat je de deur open zette.
pi_211901936
Een warmtepomp is gewoon een lage temperatuur verwarming, dat is niet wezenlijk anders dan een cv die je op een lage watertemperatuur zet. Vloerverwarming wil je sowieso met lage temperatuur voeden. Dus is er in dit geval geen verschil of je een cv hebt of een wp.

Vloerverwarming is een grote thermische massa, Het heeft dus tijd nodig om op temperatuur te komen maar ook afkoelen is heel traag.

Warmte ervaring is door 1) contact, de vloer zal warm blijven (tenzij je de deur uren open zet) dus krijg je met de deur open ook geen koude voeten. 2) Straling. Ook hier weer zal je vloer en je muren niet direct afkoelen dus die straling blijft er wel. 3) Tot slot de convectie warmte, Bij het openen van deuren zal de lucht vlot afkoelen en omdat de lucht in beweging is zal je het ook als tocht ervaren.

Die plotselinge afkoeling van de lucht compenseren met een kachel zou je dus warme lucht moeten produceren maar die waait weg en waarschijnlijk ervaar je dat als nog meer tocht omdat de verwarming/afkoeling niet regelmatig is over je lijf en ook nog onrgelmatig in tijd.

Dus als je al iets wilt is straling verhogen waarschijnlijk het comfortabelst en dat kan met een ir paneeltje veel voordeliger dan een kachel.

Maar het is natuurlijk veel slimmer om de deuren niet langdurig open te zetten. Ik zie niet in waarom je een extra kachel nodig hebt om de honden binnen of buiten te laten, dat is normaal gesproken seconden werk. Als je in de winter deuren langdurig open wilt hebben had je in de tropen moeten gaan wonen.
pi_211902074
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:16 schreef Nizno het volgende:
december
130 kWh
57 m3

van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024
1178 kWh
188 m3
1178kwh, heb ik in december alleen al verbruikt _O-
Vakman pur sang
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 3 januari 2024 @ 17:54:30 #107
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_211905838
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 12:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
1178kwh, heb ik in december alleen al verbruikt _O-
Ja geen grote woning en ook niet te gek veel apparatuur dat energie slurpt.
De wasmachine, televisie en minivaatwasser zijn de grootste verbruikers.

Gebruik de tv weinig, in december misschien in totaal 12 uur aan gehad ofzo.
Ik woon alleen dus de wasmachine draait hier ook weinig eens per 2 weken, soms als ik heel wild doe een tweede keer in die twee weken, maar over het algemeen heb ik genoeg kleding om geen halve wasjes te hoeven draaien. De vaatwasser staat misschien 2 hooguit 3 keer in de week aan.

Het zou nog minder kunnen als ik op kantoor zou gaan werken ;)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_211905989
quote:
99s.gif Op woensdag 3 januari 2024 17:54 schreef Nizno het volgende:

[..]
Ja geen grote woning en ook niet te gek veel apparatuur dat energie slurpt.
De wasmachine, televisie en minivaatwasser zijn de grootste verbruikers.

Gebruik de tv weinig, in december misschien in totaal 12 uur aan gehad ofzo.
Ik woon alleen dus de wasmachine draait hier ook weinig eens per 2 weken, soms als ik heel wild doe een tweede keer in die twee weken, maar over het algemeen heb ik genoeg kleding om geen halve wasjes te hoeven draaien. De vaatwasser staat misschien 2 hooguit 3 keer in de week aan.

Het zou nog minder kunnen als ik op kantoor zou gaan werken ;)
Nou ja warmtepomp, die niet lekker draait trouwens.
2 kinderen die dagelijks douchen of in bad gaan. TV staat altijd aan net als de wasmachine, vaatwasser 2x per dag. Veel apparatuur.
En het ergste altijd 21,5C overdag en savonds
Vakman pur sang
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 3 januari 2024 @ 18:16:46 #109
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_211906083
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2024 18:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja warmtepomp, die niet lekker draait trouwens.
2 kinderen die dagelijks douchen of in bad gaan. TV staat altijd aan net als de wasmachine, vaatwasser 2x per dag. Veel apparatuur.
En het ergste altijd 21,5C overdag en savonds
ja precies... hier geen warmtepomp, geen zonnepanelen.
Gewoon een energiezuinige woning, dat valt wel te zien aan het gasverbruik.
SPOILER: lap tekst, niets beters te doen blijkbaar
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het alleen wonen is gewoon een heel groot voordeel. Dan kun je zelf een beetje experimenteren met de temperatuur enzo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nizno op 03-01-2024 18:24:33 ]
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 3 januari 2024 @ 18:28:36 #110
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_211906298
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, het hele idee van een warmtepomp is dat er een constante temperatuur gehouden wordt. Dus als er warmte verloren gaat, doordat je een deur open laat, dan heeft ie tijd nodig om weer op temperatuur te komen. De warmtepomp dan 'hoger' zetten om die tijd te verkorten kán natuurlijk wel, maar volgens mij is het nou juist met een warmtepomp zo dat die tijd nodig heeft om op de gewenste temperatuur te komen, en hij het vervolgens automagisch op die temperatuur houdt.

Het is geen reguliere verwarming zoals een CV. Mij is altijd verteld 'een wijziging die je doorvoert, die heeft tijd nodig om effect te sorteren'.
Exact wat we doen dus, de temperatuur gelijk houden. De deur blijft niet open staan en de warmtepomp gaat niet hoger, maar moet wel harder werken dus meer stroomverbruik.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 10:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar als de temperatuur in huis constant is, dan is het toch ook zonder kachel zo weer warm nadat je de deur een kwartiertje hebt open gezet? Want in dat kwartiertje is die constant opgewarmde massa echt nauwelijks afgekoeld en straalt dus eigenlijk alles in huis weer warmte uit om de afgekoelde lucht snel op te warmen tot bijna de temperatuur van voordat je de deur open zette.
Het wordt wel weer warm, maar duurt wel wat langer en meer stroomverbruik.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 11:53 schreef qajariaq het volgende:
Een warmtepomp is gewoon een lage temperatuur verwarming, dat is niet wezenlijk anders dan een cv die je op een lage watertemperatuur zet. Vloerverwarming wil je sowieso met lage temperatuur voeden. Dus is er in dit geval geen verschil of je een cv hebt of een wp.

Vloerverwarming is een grote thermische massa, Het heeft dus tijd nodig om op temperatuur te komen maar ook afkoelen is heel traag.

Warmte ervaring is door 1) contact, de vloer zal warm blijven (tenzij je de deur uren open zet) dus krijg je met de deur open ook geen koude voeten. 2) Straling. Ook hier weer zal je vloer en je muren niet direct afkoelen dus die straling blijft er wel. 3) Tot slot de convectie warmte, Bij het openen van deuren zal de lucht vlot afkoelen en omdat de lucht in beweging is zal je het ook als tocht ervaren.

Die plotselinge afkoeling van de lucht compenseren met een kachel zou je dus warme lucht moeten produceren maar die waait weg en waarschijnlijk ervaar je dat als nog meer tocht omdat de verwarming/afkoeling niet regelmatig is over je lijf en ook nog onrgelmatig in tijd.

Dus als je al iets wilt is straling verhogen waarschijnlijk het comfortabelst en dat kan met een ir paneeltje veel voordeliger dan een kachel.

Maar het is natuurlijk veel slimmer om de deuren niet langdurig open te zetten. Ik zie niet in waarom je een extra kachel nodig hebt om de honden binnen of buiten te laten, dat is normaal gesproken seconden werk. Als je in de winter deuren langdurig open wilt hebben had je in de tropen moeten gaan wonen.
De deuren blijven niet open staan, maar het is wat je zegt je mist stralingswarmte. Of missen is misschien zelfs een groot woord, het is lekker om stralingswarmte te ervaren (voor een koukleum als ik).
Ir paneeltje gebruikt ook weer stroom terwijl de kachel brand op hout dat we anders naar de milieustraat moeten brengen en een kachel er een stuk gezelliger uitziet dan een ir paneeltje.

Dus minder stroomverbruik, gezellig, stralingswarmte en het niet hoeven afvoeren van hout in een willekeurige volgorde hebben geleid tot de aanschaf van dit kacheltje.
pi_211958516
quote:
,,De belangrijkste verandering zit in ons stookgedrag. Tussen 2010 en 2020 verbruikten we jaarlijks zo’n 2300 kuub gas. Vorig jaar was dat 1755 kuub en dit jaar verwacht ik 1380 kuub te verbruiken. Ik heb de Noorse trui van mijn zoon van 25 jaar geleden weer uit de kast gehaald. Overdag staat de thermostaat op 17,5 graden, ’s avonds op 18. We zetten de verwarming eerder op de avond uit en verwarmen bij met een elektrisch kacheltje. Vanaf 21.30 uur zit ik met een kleedje over mijn benen en voeten dicht tegen mijn vrouw aan op de bank. Dat is hartstikke gezellig en het scheelt ook nog eens 2 à 3 kuub gas per dag.’’
Zijn er mensen in dit topic die zo door de winter komen?

Is een citaat uit een artikel het ad (betaalmuur) https://www.ad.nl/wonen/j(...)%2Fwww.google.com%2F

Ik vind het persoonlijk totaal van de pot gerukt. Een pensionado van 76 die zelf bovenop de gasbel woont en zijn laatste levensjaren onder een dekentje moet slijten met de thermostaat op 18.

Mijn eigen gasverbruik in een zachte winter heb ik terug gebracht van 2400 naar 1800 m3.
Klokprogramma nog iets "strakker" ingesteld. Comforttemperatuur van 21 naar 20.5 graden.
In voor- en najaar verwarmen met de airco.

Daarmee is de rek er ook wel uit in mijn jaren '70 hut, en ik ga beslist niet in de kou zitten zoalng ik het kan betalen.
-
pi_211958587
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:50 schreef quo_ het volgende:

[..]

Is een citaat uit een artikel het ad (betaalmuur) https://www.ad.nl/wonen/j(...)%2Fwww.google.com%2F

Ik vind het persoonlijk totaal van de pot gerukt. Een pensionado van 76 die zelf bovenop de gasbel woont en zijn laatste levensjaren onder een dekentje moet slijten met de thermostaat op 18.

Mijn eigen gasverbruik in een zachte winter heb ik terug gebracht van 2400 naar 1800 m3.
Klokprogramma nog iets "strakker" ingesteld. Comforttemperatuur van 21 naar 20.5 graden.

Daarmee is de rek er ook wel uit in mijn jaren '70 hut, en ik ga beslist niet in de kou zitten zoalng ik het kan betalen.
Als die het anders niet kan betalen vind ik het ronduit belachelijk van onze overheid, we laten de ouderen toch niet in de kou zitten!

Maar iets zegt me dat dit gewoon een enorme kniepkeutel is die het eigenlijk wel kan betalen.
Vakman pur sang
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 11:01:38 #113
382129 crew  Donna
pi_211958639
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als die het anders niet kan betalen vind ik het ronduit belachelijk van onze overheid, we laten de ouderen toch niet in de kou zitten!

Maar iets zegt me dat dit gewoon een enorme kniepkeutel is die het eigenlijk wel kan betalen.
Voor m'n gevoel zijn heel veel mensen enorme kniepkeutels geworden en/of hebben ze alsnog geen idee of compleet bang gemaakt.

Mijn moeder had de verwarming altijd op 21 staan, als ze weg ging wat naar beneden, bij thuiskomst weer omhoog. 's avonds een kleedje over.
De laatste tijd sinds de crisis steeds 19 of 19.5 en dan heeft ze het gewoon echt koud. Witte handen van de kou. Dus ik zeg; zet dat ding gewoon op 20.5 of 21, waarom niet?
Ja dat kan toch niet meer zegt ze? Hoezo niet, je gaat toch niet koukleumen in je eigen huis als je het wel betalen kan?
Nu ineens vindt ze het zonde door alle nieuwsberichten dat 'we' teveel gas verbruikten en dit en dat en ze dacht ergens dat gas ook nog veel duurder was dan wat ze daadwerkelijk betaald en wil niet niet eindigen met 1000 euro bijbetalen zoals de nieuwsberichten vorig jaar rondgingen. De app van de energie zit wel op haar tablet, maar die snapt ze niet echt (denkt ze).

Ik vind het gewoon sneu. Maar ze weigert 'm echt warmer te draaien. En maar koud hebben. Koekkoek.
pi_211958963
Dus als je liever iets leuks doet met je pensioentje dan alleen je energie rekening betalen ben je een kennelijk kniepkeutel. Nou, hier zit er dus een.
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 11:32:01 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_211958970
hophop, daar is de zon, ineens is mijn verbruik ondanks de kou negatief.

Gratis stoken *O*
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 11:34:44 #116
16180 crew  CoolGuy
pi_211959006
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 11:01 schreef Donna het volgende:

[..]
Voor m'n gevoel zijn heel veel mensen enorme kniepkeutels geworden en/of hebben ze alsnog geen idee of compleet bang gemaakt.

Mijn moeder had de verwarming altijd op 21 staan, als ze weg ging wat naar beneden, bij thuiskomst weer omhoog. 's avonds een kleedje over.
De laatste tijd sinds de crisis steeds 19 of 19.5 en dan heeft ze het gewoon echt koud. Witte handen van de kou. Dus ik zeg; zet dat ding gewoon op 20.5 of 21, waarom niet?
Ja dat kan toch niet meer zegt ze? Hoezo niet, je gaat toch niet koukleumen in je eigen huis als je het wel betalen kan?
Nu ineens vindt ze het zonde door alle nieuwsberichten dat 'we' teveel gas verbruikten en dit en dat en ze dacht ergens dat gas ook nog veel duurder was dan wat ze daadwerkelijk betaald en wil niet niet eindigen met 1000 euro bijbetalen zoals de nieuwsberichten vorig jaar rondgingen. De app van de energie zit wel op haar tablet, maar die snapt ze niet echt (denkt ze).

Ik vind het gewoon sneu. Maar ze weigert 'm echt warmer te draaien. En maar koud hebben. Koekkoek.
Mee eens. Inleveren op voeding en comfort in huis is het laatste wat ik zou doen.
  maandag 8 januari 2024 @ 11:36:55 #117
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_211959022
Ik heb hier de thermostaat in de woonkamer ook op 18,5-19.0 staan en zit altijd onder een dekentje. Ik zit al zeker 20 jaar zodra het kan onder een dekentje omdat ik dat prettig vind (ook bijna de hele zomer). Bij activiteiten heb ik het snel warm dus een hogere temperatuur is dan oncomfortabel. Als ik last zou hebben van de lage temperatuur, zou ik de verwarming zeker hoger zetten.

Ik vind het wel sneu inderdaad dat mensen zo angstig zijn geworden.
Spoilers!
pi_211960640
quote:

[..]

Nou precies dit ja.
Nl
Oudere mensen zijn wel heel volgzaam.
(Reclame sire cv moet weer op 19)
Mij irriteert het.

Als onze ouderen het kouder hebben dan in de armste Europese landen dan is er echt iets niet goed.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lospedrosa op 08-01-2024 14:00:09 ]
Vakman pur sang
  maandag 8 januari 2024 @ 13:55:32 #119
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_211960683
Ik vind er niets mis mee om met zijn allen wat zuiniger om te gaan met uitputbare bronnen. Maar als je er na een paar weken nog niet aan bent gewend, ga dan gewoon weer een stapje omhoog met de temperatuur.
Spoilers!
  Moderator maandag 8 januari 2024 @ 13:58:27 #120
382129 crew  Donna
pi_211960726
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind er niets mis mee om met zijn allen wat zuiniger om te gaan met uitputbare bronnen. Maar als je er na een paar weken nog niet aan bent gewend, ga dan gewoon weer een stapje omhoog met de temperatuur.
Precies. En als je je niet lekker voelt en het koud hebt, kan die ook best een tijdje omhoog. Mijn moeder was ziek, steenkoud, 2 vesten over haar kleding, pantoffels tot aan de knieën en 2 kleedjes over en weigerde 'm alsnog omhoog te zetten want 'straks ben ik daar aan gewend'. Uhm ja hoor. Toe nou even.
  maandag 8 januari 2024 @ 15:03:09 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211961550
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:50 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik heb dat artikel gelezen en het komt niet overeen met jouw samenvatting. Van ‘zijn laatste levensjaren slijten onder een dekentje’ is echt geen sprake.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211979620
Voor het vriezen + - 10m3 per dag, nu loopt het wel op tot 20 - 25 per dag. Beneden is het een hele grote ruimte dus schrik er niet van, ben blij met het verbruik voor deze kou.
  woensdag 10 januari 2024 @ 08:50:54 #123
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_211980041
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou precies dit ja.
Nl
Mij irriteert het.

Als onze ouderen het kouder hebben dan in de armste Europese landen dan is er echt iets niet goed.
Zie je in heel veel dingen. Nederlanders willen geleid worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 10 januari 2024 @ 08:58:08 #124
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211980083
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2024 13:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou precies dit ja.
Nl
Mij irriteert het.

Dat 19 gradenverhaal, dat gaat om een overheidscampagne.

Sire is geen overheidsorgaan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211980101
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 08:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat 19 gradenverhaal, dat gaat om een overheidscampagne.

Sire is geen overheidsorgaan.
Ohja overheid sorry hoor
Vakman pur sang
pi_211980152
quote:

[..]

En de tip om een elektrisch dekentje er bij te nemen op de bank? Dat bedrag is te overzien, maar bied wel heel veel comfort ;) En mijn oma had heel veel aan de thermo kleding van de action voor onder haar eigen kleding. Dat gaf haar net de extra warmte die ze nodig had om het comfortabel te hebben. Misschien je moeder ook wel? Ook die kosten zijn te overzien.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 09:32:17 #127
382129 crew  Donna
pi_211980364
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:05 schreef Puala het volgende:

[..]
En de tip om een elektrisch dekentje er bij te nemen op de bank? Dat bedrag is te overzien, maar bied wel heel veel comfort ;) En mijn oma had heel veel aan de thermo kleding van de action voor onder haar eigen kleding. Dat gaf haar net de extra warmte die ze nodig had om het comfortabel te hebben. Misschien je moeder ook wel? Ook die kosten zijn te overzien.
Lief bedoeld, maar de kosten van een graad hoger zijn ook prima te overzien. Ze is gewoon bang gemaakt door het nieuws.
pi_211980368
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:32 schreef Donna het volgende:

[..]
Lief bedoeld, maar de kosten van een graad hoger zijn ook prima te overzien. Ze is gewoon bang gemaakt door het nieuws.
Dat snap ik, maar als ze dat echt niet wilt. Dan is het misschien zo op te vangen? Oma had hier vorig jaar hetzelfde, maar dit jaar besloten dat ze op haar 82e niet meer in de kou gaat zitten. Ben heel blij dat ze dat nu inziet, maar vorig jaar waren het wel de kleine dingen die zorgde dat ze t minder koud had.
pi_211980606
Vergeet ook niet dat de generatie van onze ouders en grootouders is opgegroeid in een tijd waarin 'de overheid' ook veel meer aanzien en autoriteit genoot. Als de overheid iets zei, dan was dat waar. Wij zijn veel kritischer op de overheid, op informatie, etcetera. Dat maakt het voor ons heel makkelijk om te denken, leuk dat iemand op tv dat zegt, maar voor jouw eigen situatie klopt dat helemaal niet. En heel moeilijk om te begrijpen waarom onze ouders/grootouders dat niet ook kunnen bedenken. Maar voor hen kan dat zo tegen hun 'natuur' ingaan dat dat dus echt niet lukt. Plus dat zelfs voor een hoop mensen van onze generatie het al ingewikkeld is om te begrijpen hoe een energierekening is opgebouwd en wat voor impact het heeft op die rekening om de thermostaat een graad hoger te zetten, laat staan voor generaties boven ons. Dus de boodschap "Pas op! Wordt heel duur! En de wereld gaat kapot aan ons gasverbruik!" in combinatie met het niet kunnen overzien wat het daadwerkelijk voor de kosten uitmaakt, is dan sterker dan iemand in de omgeving die zegt, valt wel mee joh, doe gewoon.
Neemt niet weg dat ik de frustratie wel erg begrijp ;)

Dan ook nog maar iets over mijn energieverbruik: ik zit sinds zondag inmiddels rond 0,11-0,13GJ per dag, tegenover 0,03-0,06GJ in de dagen ervoor. Thermostaat op 19 graden.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 10:41:19 #130
382129 crew  Donna
pi_211981221
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:33 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat snap ik, maar als ze dat echt niet wilt. Dan is het misschien zo op te vangen? Oma had hier vorig jaar hetzelfde, maar dit jaar besloten dat ze op haar 82e niet meer in de kou gaat zitten. Ben heel blij dat ze dat nu inziet, maar vorig jaar waren het wel de kleine dingen die zorgde dat ze t minder koud had.
Ze heeft zo'n voetenwarmer, maar een verwarmd dekentje kan ik wel regelen inderdaad. Haar nieuwe kitten zal dat ook wel leuk vinden! O+

Thermokleding en laagjes heeft ze vaak al, het komt ook mede door medicatie dat ze zo koud is. Zal sowieso nog eens met haar praten.

Ze gelooft me wel, maar het kost wat extra overtuigingskracht dat ze er ook wat mee doet. Ik snap wel wat @vlindertje89 bedoeld. Bedankt voor je uitleg, je zit daarmee goed denk ik!
pi_211982802
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:54 schreef vlindertje89 het volgende:
Plus dat zelfs voor een hoop mensen van onze generatie het al ingewikkeld is om te begrijpen hoe een energierekening is opgebouwd en wat voor impact het heeft op die rekening om de thermostaat een graad hoger te zetten, laat staan voor generaties boven ons. Dus de boodschap "Pas op! Wordt heel duur! En de wereld gaat kapot aan ons gasverbruik!" in combinatie met het niet kunnen overzien wat het daadwerkelijk voor de kosten uitmaakt, is dan sterker dan iemand in de omgeving die zegt, valt wel mee joh, doe gewoon.
Reken dan voor wat het extra kost. Een opmerking dat het wel mee valt is natuurlijk van de zelfde orde als dat het duur is. Een graad extra kost procentueel best veel energie. Of dat in absolute zin meevalt zal iemand zelf moeten uitmaken.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 09:54 schreef vlindertje89 het volgende:
Vergeet ook niet dat de generatie van onze ouders en grootouders is opgegroeid in een tijd waarin 'de overheid' ook veel meer aanzien en autoriteit genoot.
Je bedoelt dat je beter op facebook je kennis kunt halen dan dat je de overheid vertrouwd? :P
pi_211982821
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 13:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Reken dan voor wat het extra kost. Een opmerking dat het wel mee valt is natuurlijk van de zelfde orde als dat het duur is.

Een graad extra kost procentueel best veel energie. Of dat in absolute zin meevalt zal iemand zelf moeten uitmaken.
[..]
Je bedoelt dat je beter op facebook je kennis kunt halen dan dat je de overheid vertrouwd? :P
Ik snap niet zo goed hoe je dit als boodschap kunt halen uit mijn post :D

Ik bedoel dat als je die informatie mee laat wegen, er misschien wat meer begrip komt voor waarom moeder/oma de verwarming niet hoger wil zetten ondanks duidelijk koud hebben en het kunnen betalen, en dat dat begrip kan helpen met hoe je het kan aanpakken om ze toch te overtuigen dat ze dat het beste wel kunnen doen :)
pi_211982855
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 13:13 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed hoe je dit als boodschap kunt halen uit mijn post :D

Ik bedoel dat als je die informatie mee laat wegen, er misschien wat meer begrip komt voor waarom moeder/oma de verwarming niet hoger wil zetten ondanks duidelijk koud hebben en het kunnen betalen, en dat dat begrip kan helpen met hoe je het kan aanpakken om ze toch te overtuigen dat ze dat het beste wel kunnen doen :)
Je zegt impliciet dat de overheid niet te vertrouwen is. In plaats daarvan geeft je dan vage informatie terug: Het valt wel mee. Mijn advies is om dan voor te rekenen wat het werkelijk kost. Niet hatelijk bedoeld maar als je de overheid onduidelijk vind dan moet je niet de zelfde fouten maken.

En ja, oma mag best wat adviezen aangereikt krijgen hoe ze het warm kan houden.
  woensdag 10 januari 2024 @ 13:17:33 #134
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_211982860
Ik heb in oktober, toen ik met stoken begon, voor het eerst de ketel op 60 gezet.
En ik weet dat ik voorheen altijd op 4,5 kuub gas per dag zat in de koudste periode van het jaar, met de thermostaat op 19 en 15.

Nu zit ik op 3,5 tot een 3,8 kuub per dag, met 20 graden en 15 graden.

Scheelt wel dus.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_211982955
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 13:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je zegt impliciet dat de overheid niet te vertrouwen is. In plaats daarvan geeft je dan vage informatie terug: Het valt wel mee. Mijn advies is om dan voor te rekenen wat het werkelijk kost. Niet hatelijk bedoeld maar als je de overheid onduidelijk vind dan moet je niet de zelfde fouten maken.

En ja, oma mag best wat adviezen aangereikt krijgen hoe ze het warm kan houden.
Ik ben niet degene die communiceert met ouders hierover he. Mijn ouders zitten in Zuid Afrika in 25 graden, die hebben het warm genoeg :+ . Ik geef Donna alleen wat extra context mee over waar het vandaan zou kunnen komen dat haar moeder zo koppig is hierin, zodat ze die informatie kan gebruiken om haar boodschap/de manier waarop ze die brengt wat aan te passen daarop zodat het wel het effect heeft wat ze hoopt te bereiken. De 'het valt wel mee' was daarin een voorbeeld, want ik weet natuurlijk helemaal niet precies wat zij al tegen haar moeder heeft gezegd.

Wel eens met dat het zeker kan helpen om inzichtelijk te maken hoeveel het precies extra kost door samen eens de berekening door te lopen.
pi_211983940
En van het temperatuur naar elektrisch verbruikt @Leandra
Als ik de mail krijg eens per maand sta ik met elektra-gebruik altijd hoger dan voorspeld. Alleen als ik het zo zie zit ik inderdaad laag. De mail ga ik hier niet delen ivm privégegevens. Alleen veel zuuuuniger dan dit weet ik niet te zijn. Ja, voor mijn verjaardag een elektrische deken gekregen. Die gaat een halfuur voor het slapen gaan aan, en dan direct uit. Die luxe gun ik me wel als het vriest

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 10 januari 2024 @ 15:15:45 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211983966
Je elektriciteitsverbruik is echt bizar laag, hoe ziet het gasverbruik eruit?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211984048
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:15 schreef Leandra het volgende:
Je elektriciteitsverbruik is echt bizar laag, hoe ziet het gasverbruik eruit?
Ook laag

SPOILER
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 15:23:02 #139
16180 crew  CoolGuy
pi_211984063
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:21 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ook laag

SPOILER
Wáárom zou je met deze verbruiken in hemelsnaam nóg lager willen gaan?
  woensdag 10 januari 2024 @ 15:43:33 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211984212
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:21 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ook laag

SPOILER
Dat is idd ook bizar laag, zeker gezien je niet in een fantastisch geïsoleerd pand woont.
Mijn vader had in 2023 een vergelijkbaar gasverbruik in een nieuwbouw appartement (2020), maar zijn elektriciteitsverbruik was ruim 3 keer dat van jou.

Ik snap dan ook niet waar je energieleverancier het over heeft met je vermeende hoge verbruik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 10-01-2024 15:50:53 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211984298
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is idd ook bizar laag, zeker gezien je niet in een fantastisch geïsoleerd pand woont.
Mijn vader had ik 2023 een vergelijkbaar gasverbruik in een nieuwbouw appartement (2020), maar zijn elektriciteitsverbruik was ruim 3 keer dat van jou.

Ik snap dan ook niet waar je energieleverancier het over heeft met je vermeende hoge verbruik.
Naja, beter zo dan andersom toch ;)

En ik ben gewoon opgegroeid met zuuuunigheid en financiële stress. Dus waarschijnlijk komt het daardoor

Maar ik heb nu een paar maanden die app en durf daardoor wel meer te gebruiken.

Er is een pagina op de app die ik ivm adres/naam/gegevens niet hier deel. Die zegt dat ik deze maand al 4.45M³ boven het verwachtte verbruik zit voor deze maand. Alleen nergens te vinden waar ze dat op baseren.

Edit:verkeerd gekeken. Dit keer is het gas hoger, dat snap ik wel. Ook wel logisch, gas gaat per m³ en elektra per watt

[ Bericht 2% gewijzigd door ChildoftheStars op 10-01-2024 15:59:41 ]
pi_211984330
Naja, ik maak me maar niet druk.
Alleen het is vreemd
pi_211984335
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:53 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Naja, beter zo dan andersom toch ;)

En ik ben gewoon opgegroeid met zuuuunigheid en financiële stress. Dus waarschijnlijk komt het daardoor

Maar ik heb nu een paar maanden die app en durf daardoor wel meer te gebruiken.

Er is een pagina op de app die ik ivm adres/naam/gegevens niet hier deel. Die zegt dat ik deze maand al 4.45M³ boven het verwachtte verbruik zit voor deze maand. Alleen nergens te vinden waar ze dat op baseren.
Mischien ben je nu meer thuis dan vorig jaar.
pi_211984354
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:57 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Mischien ben je nu meer thuis dan vorig jaar.
Nee, keek verkeerd. Gas was hoger en dat klopt wel. Ik heb de kachel een paar keer hoog gehad ivm visite
pi_211984503
Ma
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 15:13 schreef ChildoftheStars het volgende:
En van het temperatuur naar elektrisch verbruikt @:Leandra
Als ik de mail krijg eens per maand sta ik met elektra-gebruik altijd hoger dan voorspeld. Alleen als ik het zo zie zit ik inderdaad laag. De mail ga ik hier niet delen ivm privégegevens. Alleen veel zuuuuniger dan dit weet ik niet te zijn. Ja, voor mijn verjaardag een elektrische deken gekregen. Die gaat een halfuur voor het slapen gaan aan, en dan direct uit. Die luxe gun ik me wel als het vriest

SPOILER
Ar kijk ik dan weer verkeerd of komt die grafiek helemaal niet overeen met 650 kWh?
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 16:24:47 #146
382129 crew  Donna
pi_211984567
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:17 schreef Viezig het volgende:
Ma
[..]
Ar kijk ik dan weer verkeerd of komt die grafiek helemaal niet overeen met 650 kWh?
Zowel geel als oranje is verbruik he? Piek en dal.
  Moderator woensdag 10 januari 2024 @ 16:25:01 #147
16180 crew  CoolGuy
pi_211984569
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2024 16:17 schreef Viezig het volgende:
Ma
[..]
Jawel toch wel ongeveer? 647 kWh per jaar maakt gemiddeld 53,92 kWh per maand. Die gele + oranje staafjes moet dan grofweg op de helft tussen 0 en 100 kWh staan, en dat staat ie toch ook? Of begrijp ik het nu verkeerd? :P

Edit: Oranje (dal) + geel (piek) verbruik maakt samen het totaalverbruik voor die dag/maand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')