Ik ontken ook niet dat Mercedes al drie jaar aan die motor werkte. Dat weet ik niet. Al vraag ik me dan dus wel af waarvoor.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende: [..] We hebben de uitspraken van Ecclestone en we hebben de ontboezeming van Lauda volgens Montezomolo dat Mercedes de V6 hybrid al sinds 2007 aan het ontwikkelen was. Waarvoor? Geen idee. Misschien voor een andere klasse of misschien voor de wegmarkt? Het punt is dat we mensen die er dichterbij staan niet geloven omdat we zo graag willen geloven dat het allemaal eerlijk verloopt. Er zijn te veel signalen om nog te geloven dat één fabrikant in staat is om in dezelfde periode een motor te bouwen die 7 jaar dominant blijft en in de eerste jaren teruggeschroefd moet worden omdat anders het hele veld op twee ronden wordt gezet. Zeker gelet op het feit dat die fantastische motorenbouwer die dat voor elkaar kreeg vervolgens binnen die 7 jaar, waarvan grotendeels met het grootste budget, weer ingehaald wordt door Honda. Er klopt geen hol van en de verhalen van Ecclestone en Montezomolo bevestigen dat.
Dit dus. En vervolgens Brawn die in 2008 met Mercedes motoren gaat rijden en in 2009 overgenomen wordt door Mercedes. Vervolgens gaat diezelfde Brawn met de FIA om tafel om de nieuwe motor te ontwikkelen en in 2011 wordt de knoop doorgehakt dat het een V6 hybrid wordt die al bij Mercedes op de plank ligt.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:36 schreef Evenstar het volgende:
Montezemolo die in een interview zegt dat Lauda heeft toegegeven dat ze al in 2007 zijn begonnen met het ontwikkelen van de V6 motor is toch ook een bron? Vooral als je bedenkt dat Lauda en/of Mercedes dit nooit hebben tegengesproken. Mercedes staat nou niet echt bekend om hun mediaschuwheid. Als die ergens onterecht beschuldigd worden door een belangrijk persoon als Montezemolo dan hadden die echt wel even wat tegengas gegeven. Verder denk ik niet dat Montezemolo een naam als Lauda zou noemen, terwijl die toen nog in leven was, als het niet waar zou zijn.
Combineer dat met alle andere geruchten, opmerkingen van Ecclestone, belachelijk groot voordeel van Mercedes qua motor in die tijd etc. etc en het lijkt niet onwaarschijnlijk.
Je zit er een jaar naastquote:Op zaterdag 30 september 2023 10:42 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dit dus. En vervolgens Brawn die in 20082009 met Mercedes motoren gaat rijden en in 20092010 overgenomen wordt door Mercedes. Vervolgens gaat diezelfde Brawn met de FIA om tafel om de nieuwe motor te ontwikkelen en in 2011 wordt de knoop doorgehakt dat het een V6 hybrid wordt die al bij Mercedes op de plank ligt.
Waarbij er geruchten gaan dat Mercedes de F1 zou verlaten (en daarmee effectief de doodsteek voor de sport) als niet het V6 concept zou worden gebruikt.
Ja, deels speculatie maar als je alle bronnen afdoet als onbetrouwbaar wordt het dat al snel.
Excuus. Al was de overname wel al in 2009 bekend. Ze zijn inderdaad in 2009 met Mercedes gaan rijden en later dat jaar is de overname bekend gemaakt.quote:
Ja, het is ook in 2011 besloten dat het de V6 zou worden.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:37 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik ontken ook niet dat Mercedes al drie jaar aan die motor werkte. Dat weet ik niet. Al vraag ik me dan dus wel af waarvoor.
Enige wat ik zeg is dat er slechts een half jaar zit tussen de keuze voor een viercilinder (december 2010) en de uiteindelijke zescilinder motor (juni 2011). En ze dus niet al in 2007 konden weten dat die motor voor de F1 gebruikt ging worden. En in 2007 had Brawn een gardening leave voordat hij in dienst van Honda ging in 2008 en dus nog niet voor zijn eigen team (2009) of Mercedes (vanaf 2010) aan de slag was.
Dus de keuze voor een motor die Mercedes blijkbaar al aan het ontwikkelen was, zou dan in de eerste helft van 2011 hebben moeten plaatsvinden.
Renault was na de terugtrekking van Audi de enige die nog voor de vier cilindermotor was. Zowel Ferrari als Mercedes wilden zes cilinders.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:56 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Ja, het is ook in 2011 besloten dat het de V6 zou worden.
.. dus als je alle geruchten/opmerkingen bekijkt dan is zoiets:
2007 - Mercedes begint met het werken aan een 1.6L V6 motor. (gerucht met als bron Ecclestone, Montezemolo en Lauda)
2009 - Brawn GP met Mercedes motor (feit)
2010 - Brawn GP wordt overgenomen door Mercedes. (feit)
2010 - FIA bevestigt dat vanaf 2013 1.6L straight-four motoren gebruikt moeten worden. (feit)
2010/2011 - Ross Brawn bemoeit zich met besluitvorming over de nieuwe motoren (feit)
2011 - FIA draait en nieuwe motoren worden uitgesteld naar 2014 en het worden opeens 1.6L V6 motoren. (feit)
2014 - Mercedes dominantie begint. (feit)
... tsja kan toeval zijn
Edit: Dit is even pure speculatie, maar dat hele "token" systeem kan ook nog wel eens uit de grote hoed van Mercedes gekomen zijn. Dat heeft er voor gezorgd dat ze hun voorsprong niet kwijt zijn geraakt en andere leveranciers buitenspel hebben gezet.
quote:Certainly from an engineering point of view a four-cylinder turbo is not a nice engine to install, you've basically got to put a spaceframe around it, you can't make it a properly structural. A racing V6 is a much nicer engine to package.
Zorg nou maar dat je je 2e plaats en je stoeltje houd voor je weer onzin uitkraamt. Max is zover weg dat het asfalt alweer koud is voor jij er bent.quote:“But I didn’t give up and kept working hard with the engineers to solve things. My self-confidence returned when I realized that I had won races on my own earlier this year. I dare say that I am now back to 100%. And I also have the conviction again that I can have a opportunity to fight for the title next year.” The Mexican ardently feels he’s back to his best and will give the world title fight a serious go in 2024.
Ach, als hij er beter van slaapt door dat te denken.quote:Op zaterdag 30 september 2023 21:22 schreef DKUp het volgende:
“I won races on my own this year.”
Vieze leugenaar!
Als hij hard genoeg rijdt kan hij Verstappen op regelmatige basis verslaan en de titel pakken, zonder twijfel. Als ik hard genoeg loop kan ik Eliud Kipchoge verslaan op de marathon.quote:Op zaterdag 30 september 2023 21:18 schreef daNpy het volgende:
Checo is back!
[..]
Zorg nou maar dat je je 2e plaats en je stoeltje houd voor je weer onzin uitkraamt. Max is zover weg dat het asfalt alweer koud is voor jij er bent.
Nou als dit zijn 100% is dan heeft Max weinig te vrezenquote:Op zaterdag 30 september 2023 21:18 schreef daNpy het volgende:
Checo is back!
[..]
Zorg nou maar dat je je 2e plaats en je stoeltje houd voor je weer onzin uitkraamt. Max is zover weg dat het asfalt alweer koud is voor jij er bent.
Struggling, nog niet op 100%quote:Op zaterdag 30 september 2023 23:39 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Waar was hij de vorige GP ook alweer?
de psycholoog heeft hem weer moed ingepraat dat hij alles kan bereiken, als je maar "your mind set to it"!quote:Op zaterdag 30 september 2023 21:18 schreef daNpy het volgende:
Checo is back!
[..]
Zorg nou maar dat je je 2e plaats en je stoeltje houd voor je weer onzin uitkraamt. Max is zover weg dat het asfalt alweer koud is voor jij er bent.
De nummer 3 is echter ook alleen nummer drie omdat hij geen DNF’s doet. De echte nummers drie zijn verschrikkelijk inconsistent omdat ze bij Ferrari rijden, niet snel genoeg kan ontwikkelen omdat het een achterhoede team is of een auto hebben die pas sinds de herfst een gaspedaal heeft. Niet realistisch om van de nummer drie tweede plekken te voorspellen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:25 schreef daNpy het volgende:
Ik begin wel een beetje benieuwd te worden wat ze gaan doen als Perez die P2 nog kwijt raakt aan de nummer 3. Met 6 races te gaan en 33 punten verschil is dat 5,5 punt per wedstrijd. Als hij elke 4e wordt en de nummer 3 tweede dan zakt ie een plek. Dat lijkt toch nog wel makkelijk te boven te blijven, maar als hij nog een keer uitvalt, of weer eens in het middenveld blijft haken wordt dat nog wel een dingetje.
Niks aan gelogen ook, hij zit volgend jaar ook in een winnende auto dus die opportunity is er, dat hij die gaat pakken is weer wat anders.quote:Op zaterdag 30 september 2023 21:18 schreef daNpy het volgende:
Checo is back!
[..]
Zorg nou maar dat je je 2e plaats en je stoeltje houd voor je weer onzin uitkraamt. Max is zover weg dat het asfalt alweer koud is voor jij er bent.
Ik dacht dat George na de zomerstop weer wat aan het terugkrabbelen is.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:34 schreef ChevyCaprice het volgende:
[ twitter ]
George heeft het knap lastig met Lewis zoals we kunnen zien 😫🤔 laat wel zien dat Lewis still beasting is en dus zeker niet klaar in deze sport.
"I won races on my own this year"quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:48 schreef Tarado het volgende:
[..]
Niks aan gelogen ook, hij zit volgend jaar ook in een winnende auto dus die opportunity is er, dat hij die gaat pakken is weer wat anders.
Ach ja, ten tijde van de Mercedesdominantie hadden we ook elk seizoen weer Bottas 2.0 / 3.0 / 4.0. De enige manier waarop hij ook maar enige kans heeft is als Verstappen in de eerste race dusdanig zwaar crasht dat hij de rest van het seizoen niet meer in actie komt en ze een volkomen middelmatige vervanger in die auto zetten.quote:Op zondag 1 oktober 2023 09:32 schreef THEFXR het volgende:
[..]
de psycholoog heeft hem weer moed ingepraat dat hij alles kan bereiken, als je maar "your mind set to it"!
Vooralsnog wel. Al moet hij wel de gestelde doelen halen om dat zitje te behouden.quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:03 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ach, er is geen silly season in 2024, behalve Sargeant misschien. Of blijft die bij Williams?
https://racer.com/2023/09(...)to-secure-2024-seat/quote:Sargeant’s future is still unconfirmed for 2024 but Vowles insists the team wants the Floridian in its car next season as long as he delivers on the goals he has been set.
Dat ze nog heel veel geduld met hem hebben had ik eerlijk gezegd niet verwacht.quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:16 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Vooralsnog wel. Al moet hij wel de gestelde doelen halen om dat zitje te behouden.
[..]
https://racer.com/2023/09(...)to-secure-2024-seat/
Team chassis (Enstone) en Team ICE (Viry) verblijven dus in andere hotels en hebben het niet zo op elkaar.quote:It's in French and paywalled. So here is the main points :
1) No more 100 race plans about future success, it's pointless to do so. It was too much arrogance from the team in the public declarations, he let through just to see but not anymore, fired everyone involved in that already
2) Several dozens of new engineers are hired and will start working soon, can't name them yet
3) Now French and British employees should live together and stop hating each other. No more separated hotels, restaurants and activity on race weekends and at the factories because the Anglo-French war is ended since centuries.
4) A big chunk of the team (at least 100 people are concerned) will have to do a commando training with the GIGN (elite french police force) to learn team play, cohesion and efficiency
5) He will put his word in more decision. He don't understand why the former directors said it need 2 years for a new sim and infrastructures when it's the time for Renault to put of the ground an entire new factory able to make 750k cars per year. He gonna speed up every process.
6) Bruno Famin stays the Team Principal until the end of the year.
Watquote:Now French and British employees should live together and stop hating each other.
quote:No more separated hotels, restaurants and activity on race weekends and at the factories because the Anglo-French war is ended since centuries.
Dat was al zo onder Abiteboul. Daarom was het idee juist om iemand als Szafnauer (geen Fransman of Brit) aan te stellen die daar boven stond. Alleen wilde die zich niet committeren aan een tijdlijn die De Meo wilde en ging het gerucht dat Binotto zijn opvolger zou worden.quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Interessant artikel over de gang van zaken bij Alpine:
Luca de Meo, patron de Renault, remet de l'ordre dans l'écurie Alpine
'Renault CEO Luca de Meo puts Alpine back in order'
[..]
Team chassis (Enstone) en Team ICE (Viry) verblijven dus in andere hotels en hebben het niet zo op elkaar.
Dat had niet eerder geconstateerd kunnen worden? Cultuur binnen het team lijkt me het allerbelangrijkste om meteen aan te pakken, ondertussen moddert het al jaren aan.
Blijkbaar komt hij de laatste races steeds dichter bij Albon. In Japan reed hij ondanks een andere aerospec nagenoeg dezelfde tijden tot aan de crash.quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:19 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dat ze nog heel veel geduld met hem hebben had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
quote:“There were some very positive signs to take out (from Japan),” Vowles said. “First and foremost, Logan is not on the same aerodynamic specific as Alex was. We have updates that are on Alex’s car that are not on Logan’s, due to the amount of attrition we have had this year.
“So, often when you see a performance offset it is not quite what it may seem on the timing pages. Further to that, if you look at the case of Suzuka, he did a build-up across the weekend — as he went into FP3, he did a time that matched Alex. And as we go into qualifying, until the accident he was overlaying, line-on-line, within a tenth of Alex’s performance at one of the trickiest circuits of the season.
“So, the progress is there in certain forms but very clearly being marred by a number of other issues and accidents have appeared as well. We will continue to work with Logan, and invest in Logan, as we want him to succeed as a result of the journey he is on.
“He is on a journey with us as Williams; we have a young driver program that we will continue to invest in. Only at the point where all of us come to the conclusion that we have reached the end of that road will we make any decisions, but we are nowhere near that yet.”
Hij maakt fouten en zelfs hele domme zoals in Japan maar Sergio een slechte coureur noemen vind ik toch onterecht.quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach ja, ten tijde van de Mercedesdominantie hadden we ook elk seizoen weer Bottas 2.0 / 3.0 / 4.0. De enige manier waarop hij ook maar enige kans heeft is als Verstappen in de eerste race dusdanig zwaar crasht dat hij de rest van het seizoen niet meer in actie komt en ze een volkomen middelmatige vervanger in die auto zetten.
Ik snap ook wel dat het best demotiverend kan zijn om te moeten knechten in de F1 (in het wielrennen is het een respectabele rol), maar de realiteit is dat Checo gewoon een tweede rijder is en niet eens een hele goede.
een gratis commando training, waarvoor je je normaal blauw betaalt, wie wil dat nou niet???quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Interessant artikel over de gang van zaken bij Alpine:
Luca de Meo, patron de Renault, remet de l'ordre dans l'écurie Alpine
'Renault CEO Luca de Meo puts Alpine back in order'
[..]
Team chassis (Enstone) en Team ICE (Viry) verblijven dus in andere hotels en hebben het niet zo op elkaar.
Dat had niet eerder geconstateerd kunnen worden? Cultuur binnen het team lijkt me het allerbelangrijkste om meteen aan te pakken, ondertussen moddert het al jaren aan.
ALO uit de roulatie, vanwege gescheurde buikspieren.quote:Op zondag 1 oktober 2023 11:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Verder gaat alles goed hoor, bij Alpine.
Iemand noemde het in het ViaPlay topic (maar zei 'mss offtopic')quote:Op zondag 1 oktober 2023 16:37 schreef schommelstoel het volgende:
Geruchten dat Apple wereldwijd de F1 rechten wil kopen.
Ik wist niet eens dat er een speciaal viaplay topic wasquote:Op zondag 1 oktober 2023 16:42 schreef Sally het volgende:
[..]
Iemand noemde het in het ViaPlay topic (maar zei 'mss offtopic')
Ik hoop niet op een monopoliepositie...
Ook voor F1TV Pro ('ervaringen met...' ) hier in [F1].quote:Op zondag 1 oktober 2023 16:45 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat er een speciaal viaplay topic was![]()
quote:Maar mag hopen dat dit niet door gaat, Apple kennende zal het dan wel een duur abo worden.
Of eerst een service update voor elke race
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
jaquote:Op zondag 1 oktober 2023 14:22 schreef XL het volgende:
Was ooit al eens een wereldkampioen op Zaterdag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |