Dat doe je op dit moment vooral zelf al.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een beetje historisch besef kan geen zeker geen kwaad. Maar hoe je er dan bij komt dat onder onze vlag de meeste slaven zijn vervoerd snap ik niet. Het aandeel van de Nederlandse slavenhandel was niet bijzonder groot. Ca 500.000 op 12 miljoen. Portugal zat bijvoorbeeld een factor 10 hoger.
Je hebt gelijk, di ging om een bepaalde tijd: https://decorrespondent.n(...)95-0269-3891cf19c964. Tussen 1650 en 1675 was Nederland de grootste slavenhandelaar. Daar komt mijn opmerking denk ik vandaan, maar je hebt gelijk dat mijn opmerking niet klopt. Excuus.
Uiteindelijk is 500.000 tot 600.000 slaven natuurlijk wel gewoon heel veel.
[..]
Er is zeker ook geprofiteerd van de slavenhandel en de kolonisatie door de staat. En ook door bijvoorbeeld Amsterdam en Delft hebben fors verdiend. Om de Oranjes niet te vergeten, alleen dat bedrag is al 500 miljoen. Daar hoeven we ook helemaal niet moeilijk over te doen. Dat betekent niet dat je nu nabestaanden moet gaan betalen oid.
Maar goed, dit is allemaal een leuke afleiding, nog steeds is er geen enkele link waar D66 of een linkse partij onnodig met diversiteit bezig is, wat beweerd werd.
Of dat D66 en linkse partijen dat duidelijk meer zouden doen dan andere partijen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:42 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, dit is allemaal een leuke afleiding, nog steeds is er geen enkele link waar D66 of een linkse partij onnodig met diversiteit bezig is, wat beweerd werd.
Dan heb je de partijprogramma's gewoon nooit gelezen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:46 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Of dat D66 en linkse partijen dat duidelijk meer zouden doen dan andere partijen.
Ik ben geen politieke partij (en het tegenovergestelde van een D66 lid, trouwens), dus dat is niet wat werd beweerd.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat doe je op dit moment vooral zelf al.
Je draagt hier anders perfect hun standpunten uit.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben geen politieke partij (en het tegenovergestelde van een D66 lid, trouwens), dus dat is niet wat werd beweerd.
Ehm, je bedoelt rechts die daar mee bezig zijn? Die denken in hokjes als 'de Marokkanen', de allochtonen vs de autochtonen enz.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Afgezien van Bij1, is D66 de partij bij uitstek die 'onnodig' (d.w.z. onevenredig, nadrukkelijk en obsessief) bezig is met het wederom opdelen van de hele samenleving in 'diverse' subcategorieën.
Ja, Hanca... "Maar zij..."quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ehm, je bedoelt rechts die daar mee bezig zijn? Die denken in hokjes als 'de Marokkanen', de allochtonen vs de autochtonen enz.
FvD, PVV, BBB en toch ook VVD. Die zijn van het hokjesdenken, veel meer dan D66 dat ooit zal zijn. Hoezeer ik ook hoop dat D66 gedecimeerd wordt, dit kun je hun gewoon niet verwijten.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, Hanca... "Maar zij..."
Definieer verder 'rechts'. VVD? D66? PVV? FvD? CDA?
Juist ja, vandaar dat ze alleen al wat, 16 subcategorieën in hun 'diversiteitsstandpunt' hebben.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
FvD, PVV, BBB en toch ook VVD. Die zijn van het hokjesdenken, veel meer dan D66 dat ooit zal zijn. Hoezeer ik ook hoop dat D66 gedecimeerd wordt, dit kun je hun gewoon niet verwijten.
Integendeel.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan heb je de partijprogramma's gewoon nooit gelezen.
Ik ken eigenlijk geen enkele stemmer of lid van D66 die nou echt veel bezig is met gender. De partij lijkt er wel bovengemiddeld veel mee bezig, maar bij de achterban zie ik dat nog niet zo terug.quote:Afgezien van Bij1, is D66 de partij bij uitstek die 'onnodig' (d.w.z. onevenredig, nadrukkelijk en obsessief) bezig is met het wederom opdelen van de hele samenleving in 'diverse' subcategorieën. Dat het ook de partij is die i.t.t. overige partijen bizar veel tijd besteedt aan de uit de VS overgewaaide genderideologie is nog een indicatie van de fetisj van D66 om te zoeken naar wat mensen onderscheidt i.p.v. verbindt.
Dan draag je bijvoorbeeld als man een jurk tijdens prinsjesdag. Beter valt D66 niet samen te vatten.
Dat is gewoon bullshit. De grootouders van nagenoeg alle mensen die nu leven zijn maximaal rond de vorige eeuwwisseling geboren. Die grootouders kunnen nog wat ouderen hebben meegemaakt die in slavernij hebben geleefd, maar al tijdens hun vroegere jaren zijn dat er veel minder geworden. Zelf institutionele slavernij meemaken is pure fantasie.quote:Op vrijdag 29 september 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Betalingen aan personen: helemaal mee eens, niet aan beginnen. Maar investeringen in gemeenschappen en hun cultuur zijn wat mij betreft wel opties. En een museum over slavernij en meer kennis lijkt me sowieso goed. Want jij doet ook weer alsof het allemaal zo lang geleden is, maar het gaat soms gewoon om de grootouders van de mensen die nu nog leven. Die mensen die nu nog leven hebben dus uit eerste hand gehoord wat het is om slaaf te zijn.
Wat ik vooral vervelend vind aan D66 is dat ze de hoogopgeleide achterban van links hebben weten te strikken. Dat hebben ze knap gedaan, dat moet ik ze nageven.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:20 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Integendeel.
[..]
Ik ken eigenlijk geen enkele stemmer of lid van D66 die nou echt veel bezig is met gender. De partij lijkt er wel bovengemiddeld veel mee bezig, maar bij de achterban zie ik dat nog niet zo terug.
Maar om het even concreet te houden; als je het specifiek hebt over bepaalde ontwikkelingen heb ik nou niet de indruk dat dat allemaal van D66-stemmers vandaan komt. Bijvoorbeeld het beeld dat vrouwen benadeeld worden voor (leidinggevende) functies. Een paar jaar geleden begonnen mijn leidinggevenden daarover in een gesprek, dat zijn toch echt actieve VVD'ers.
Ik ben 36, mijn grootouders zijn van 1920 (en mijn zusje is 23, kun je nagaan). Mijn oma leefde tijdens corona nog, haar oma (die ze goed heeft gekend) leefde echt al wel in 1873. Sterker, die is van 1855. Iemand van 18 weet echt al wel wat het is om als slaaf geboren te zijn en na 1963 nog 10 jaar vast te zitten van staatswege aan de plantages. Gelukkig voor mijn oma was haar familie gewoon knecht bij herenboeren in Groningen, geen slaaf op een plantage.quote:Op vrijdag 29 september 2023 20:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is gewoon bullshit. De grootouders van nagenoeg alle mensen die nu leven zijn maximaal rond de vorige eeuwwisseling geboren. Die grootouders kunnen nog wat ouderen hebben meegemaakt die in slavernij hebben geleefd, maar al tijdens hun vroegere jaren zijn dat er veel minder geworden. Zelf institutionele slavernij meemaken is pure fantasie.
Geschiedenis is soms net de tas van Mary Poppins; je weet nooit wat mensen er nu weer uit gaan trekken.
Wat overigens ook jammer is dat dit soort beweringen maken dat steeds meer mensen zullen weigeren om te praten over het verschijnsel slavernij op zich.
Voor het gemak mogen we niet weten wanneer mensen zijn overleden zie ik. Want die grootmoeder van jouw grootmoeder was 65 toen haar kleinkind in 1920 is geboren. Het grappige toeval wil dat mijn grootmoeder ook zo oud was toen ik werd geboren. Dat was niet alleen ongebruikelijk, maar het geeft me wel een beeld van wat een kind in die leeftijd ongeveer oppikt over iemand. Mijn oma is overleden toen ik 3 was. Ik weet alleen dat ik wel eens bij haar ben geweest, maar over wat ze te zeggen had, of deed helemaal niks. En nu moeten we zomaar geloven dat jouw overgrootmoeder ofwel extreem veel ouder is geworden dan wat er in die tijd gebruikelijk was of dat je grootmoeder een exceptioneel opmerkzaam kind was.quote:Op vrijdag 29 september 2023 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben 36, mijn grootouders zijn van 1920 (en mijn zusje is 23, kun je nagaan). Mijn oma leefde tijdens corona nog, haar oma (die ze goed heeft gekend) leefde echt al wel in 1873. Sterker, die is van 1855. Iemand van 18 weet echt al wel wat het is om als slaaf geboren te zijn en na 1963 nog 10 jaar vast te zitten van staatswege aan de plantages. Gelukkig voor mijn oma was haar familie gewoon knecht bij herenboeren in Groningen, geen slaaf op een plantage.
Echt, waarom mensen zo simpel over feiten heenstappen die ze niet zinnen is mij een raadsel. 1873 is echt gewoon nog niet zo lang geleden. Is het zo pijnlijk om te erkennen dat het logisch is dat de pijn van de slavernij bij sommige mensen gewoon nog gevoeld wordt, omdat het deel is van wat ze van hun oma hebben gehoord? Waarom is het zo moeilijk om gewoon empathisch te zijn, je eigen gevoel opzij te zetten en te luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Andere Nederlanders, met een andere afkomst maar net zo veel Nederlander als jij en ik?
Waarom toch die angst?
Stel lekker mijn familiegeschiedenis in vraag. Mijn oma woonde bij mijn oma in huis. En 65 is helemaal niet oud. Mijn oma was 67 toen in geboren werd en die heb ik nog 33 jaar meegemaakt. Ja, toen stierven mensen jonger, maar 70+ was echt niet uitzonderlijk. En alle vrouwen aan die kant van mijn familie worden vrij oud. Maar goed, genoeg om me te verdedigen over mijn eigen familiegeschiedenis.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voor het gemak mogen we niet weten wanneer mensen zijn overleden zie ik. Want die grootmoeder van jouw grootmoeder was 65 toen haar kleinkind in 1920 is geboren. Het grappige toeval wil dat mijn grootmoeder ook zo oud was toen ik werd geboren. Dat was niet alleen ongebruikelijk, maar het geeft me wel een beeld van wat een kind in die leeftijd ongeveer oppikt over iemand. Mijn oma is overleden toen ik 3 was. Ik weet alleen dat ik wel eens bij haar ben geweest, maar over wat ze te zeggen had, of deed helemaal niks. En nu moeten we zomaar geloven dat jouw overgrootmoeder ofwel extreem veel ouder is geworden dan wat er in die tijd gebruikelijk was of dat je grootmoeder een exceptioneel opmerkzaam kind was.
Helemaal onmogelijk? Tuurlijk niet, maar het is wel een opeenstapeling van bijzonderheden die bijelkaar zo onwaarschijnlijk worden dat als twee niet met elkaar verwante mensen het achter elkaar zeggen het eerder klinkt als familiemythologie dan familiegeschiedenis.
Daarmee zeg ik niet dat je liegt, maar wel dat ik minder bereid ben om te geloven wat jouw grootmoeder over haar grootmoeder dan dat jij het kennelijk bent.
Dat heeft verder niks te maken met angst. Het heeft wel te maken met het onderbouwen van claims die ik niet kan checken, maar die jij wel centraal stelt.
En nee, dat is niet hetzelfde als het afwimpelen van een pedante eis over een issue dat letterlijk dezelfde dag nog in diverse kranten heeft gestaan.
Om mijn punt even verder te ondersteunen, dit hoorde ik vandaag langskomen op de radio; de lijsttrekker van de VVD die even een intersectionele blik werpt op haar carrière:quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:20 schreef Frikandelbroodje het volgende: Bijvoorbeeld het beeld dat vrouwen benadeeld worden voor (leidinggevende) functies. Een paar jaar geleden begonnen mijn leidinggevenden daarover in een gesprek, dat zijn toch echt actieve VVD'ers.
Je wil het dus niet onderbouwen met feiten. Ok, dat mag, maar dan ga ik er geen geloof aan hechten.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stel lekker mijn familiegeschiedenis in vraag. Mijn oma woonde bij mijn oma in huis. En 65 is helemaal niet oud. Mijn oma was 67 toen in geboren werd en die heb ik nog 33 jaar meegemaakt. Ja, toen stierven mensen jonger, maar 70+ was echt niet uitzonderlijk. En alle vrouwen aan die kant van mijn familie worden vrij oud. Maar goed, genoeg om me te verdedigen over mijn eigen familiegeschiedenis.
Wat ik centraal stel is dat opmerken dat we als land een schuld hebben aan een gemeenschap helemaal geen vreemd diversiteitsdenken is, maar gewoon het erkennen van onze geschiedenis. En ja, die schuld hebben we als land, niet als ieder individu. En ja, die schuld hebben we aan de gemeenschap, niet aan ieder individu.
En dus is een opmerking daarover van D66 geen vreemd diversiteitsdenken, het er niet over willen hebben is pas echt vreemd. Waarom zou je de geschiedenis van ons land en de geschiedenis van een heleboel inwoners van ons Koninkrijk willen verzwijgen? Waarom zoveel moeite met die excuses?
Zo werkt natuurlijk het hele proces: het gaat altijd om het geleiden van geldstromen. En dan is een opmerking als 'een verhoging niet doorvoeren kost niks' wel erg uit de klei getrokken. Want met dat geld zijn al wel plannen gemaakt. Geld laat zich niet uit de lucht toveren.quote:Op zaterdag 30 september 2023 07:38 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/politie(...)randstofprijzen.html
Het was natuurlijk een beetje kiezers trekken, maar maandenlang was er geen enkel probleem om bakken met ongedekt geld uit te geven en nu gaan we vanuit financiën ineens moeilijk doen.
Daarnaast kost een verhoging niet doorvoeren ook niks.
Dit zijn ook adviezen die normaal gesproken gewoon richting kabinet gaan. En die ze dan meewegen in hun uiteindelijke beslissing. Maar doordat ze nu demissionair zijn en de Kamer deze beslissingen neemt komt het geluid wat meer zichtbaar naar buiten. Ik lees vooral dat ze gewoon de budgettaire spelregels toepassen. Scheiding inkomstenkader en uitgavenkader. Niet structurele uitgaven dekken met incidentele posten etc.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zo werkt natuurlijk het hele proces: het gaat altijd om het geleiden van geldstromen. En dan is een opmerking als 'een verhoging niet doorvoeren kost niks' wel erg uit de klei getrokken. Want met dat geld zijn al wel plannen gemaakt. Geld laat zich niet uit de lucht toveren.
Dus die accijnsverhoging wegstrepen kan betekenen dat je geen geld hebt voor gratis kinderopvang. Of andere leuke dingen die mensen ook willen.
De TK zit nu heel stoer 'nieuwe bestuurscultuur' te doen, maar als er niemand is die wil zeggen hoe we de honderd bloeiende knoppen gaan laten bloeien, komt er straks ook niemand die verantwoordelijk wil zijn voor het hele boeket. Niemand wil een hoofdrol in de volgende parlementaire enquête.
Zo te lezen op dat Twitter account ook met beschuldigingen van het vervalsen van stemvolmachten en het ongeldig verklaren van die volmachten.quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Inmiddels is het knokken
Je gevoel opzij zetten? Dat is werkelijk het enige wat je hier steeds gebruikt: gevoel en emotie. Want er zijn heel misschien nog nazaten die een grootmoeder hebben gehad die nog verhalen heeft gehoord over slavernij. En daarom ben je bijvoorbeeld ook in staat om een pover artikel over drie ex-pats in Brabant op te voeren als bewijs dat 'de entiteit Nederland' een collectieve schuld heeft openstaan.quote:Op vrijdag 29 september 2023 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben 36, mijn grootouders zijn van 1920 (en mijn zusje is 23, kun je nagaan). Mijn oma leefde tijdens corona nog, haar oma (die ze goed heeft gekend) leefde echt al wel in 1873. Sterker, die is van 1855. Iemand van 18 weet echt al wel wat het is om als slaaf geboren te zijn en na 1963 nog 10 jaar vast te zitten van staatswege aan de plantages. Gelukkig voor mijn oma was haar familie gewoon knecht bij herenboeren in Groningen, geen slaaf op een plantage.
Echt, waarom mensen zo simpel over feiten heenstappen die ze niet zinnen is mij een raadsel. 1873 is echt gewoon nog niet zo lang geleden. Is het zo pijnlijk om te erkennen dat het logisch is dat de pijn van de slavernij bij sommige mensen gewoon nog gevoeld wordt, omdat het deel is van wat ze van hun oma hebben gehoord? Waarom is het zo moeilijk om gewoon empathisch te zijn, je eigen gevoel opzij te zetten en te luisteren naar wat anderen te zeggen hebben. Andere Nederlanders, met een andere afkomst maar net zo veel Nederlander als jij en ik?
Waarom toch die angst?
Ah zo.quote:Op vrijdag 29 september 2023 21:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stel lekker mijn familiegeschiedenis in vraag. Mijn oma woonde bij mijn oma in huis. En 65 is helemaal niet oud. Mijn oma was 67 toen in geboren werd en die heb ik nog 33 jaar meegemaakt. Ja, toen stierven mensen jonger, maar 70+ was echt niet uitzonderlijk. En alle vrouwen aan die kant van mijn familie worden vrij oud. Maar goed, genoeg om me te verdedigen over mijn eigen familiegeschiedenis.
Wat ik centraal stel is dat opmerken dat we als land een schuld hebben aan een gemeenschap helemaal geen vreemd diversiteitsdenken is, maar gewoon het erkennen van onze geschiedenis. En ja, die schuld hebben we als land, niet als ieder individu. En ja, die schuld hebben we aan de gemeenschap, niet aan ieder individu.
En dus is een opmerking daarover van D66 geen vreemd diversiteitsdenken, het er niet over willen hebben is pas echt vreemd. Waarom zou je de geschiedenis van ons land en de geschiedenis van een heleboel inwoners van ons Koninkrijk willen verzwijgen? Waarom zoveel moeite met die excuses?
Ontbinden deed het al.quote:
Niet eens de pensioengerechtigde leeftijd behaaldquote:
Dat heb je met hangouderen.quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:27 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Inmiddels is het knokken
Dat was voordat het begon. Nadat Pieter begon te spreken zag het er meer zo uit:quote:Op zaterdag 30 september 2023 20:17 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
De energie spat inderdaad wel van het scherm af, zeg!
[ afbeelding ]
Lijkt wel een soort sekte.quote:Op zaterdag 30 september 2023 20:17 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
wat een dood zooitje in een achteraf kamertjequote:Op zaterdag 30 september 2023 20:17 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
GKL?quote:
Fortuyn zat toch niet bij 50plus?quote:
Wel bij Leefbaar Nederland. Beide kinderen van Jan Nagel. Al weet ik niet of TweedeKlum dat ook zo bedoelde?!quote:Op zondag 1 oktober 2023 00:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Fortuyn zat toch niet bij 50plus?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jorien_van_den_Herikquote:Op zondag 1 oktober 2023 00:10 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wel bij Leefbaar Nederland. Beide kinderen van Jan Nagel. Al weet ik niet of TweedeKlum dat ook zo bedoelde?!
Ah. Vond het al een dubieuze linkquote:Op zondag 1 oktober 2023 00:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jorien_van_den_Herik
Welke Pieter?quote:Op zaterdag 30 september 2023 20:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat was voordat het begon. Nadat Pieter begon te spreken zag het er meer zo uit:
[ afbeelding ]
Is dat niet Pieter Heerma die daar rechts staat te spreken?quote:
Grote Kale Leider, zijn bijnaam toen hij voorzitter was van Feyenoord.quote:
Ja, Nederland (niet ik persoonlijk, dat is niemand van de nu nog levende mensen, niemand hoeft dus ook persoonlijk een schuld te voelen, dat heb ik al een keer of 20 gezegd tegen je...) heeft hier een schuld. Net als de protestantse kerken, trouwens. Ik weet niet of er al ooit excuses voor zijn gemaakt, maar dat zou 100% terecht zijn, vooral voor de periode dat de katholieken schandalig genoeg in schuilkerken moesten kerken.quote:Op zaterdag 30 september 2023 12:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ah zo.
In dat geval: voel jij ook een soort schuld, vanwege je afkomst, voor de systematische achterstelling van katholieke Nederlanders, die tussen 1648 en 1795 tweederangsburgers waren in hun eigen land omdat ze het verkeerde geloof beleden, en eigenlijk pas sinds 1853 weer volop en totaal die vrijheid genoten?
Zou het een idee zijn om te beginnen met het teruggeven van geroofde kerkgebouwen? Als soort 'geste' van de 'entiteit Nederland'?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |