abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 20:45:47 #1
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210781505
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
Kantar
De Hond
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210781665
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:41 schreef Gia het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als NSC besluit om met VVD, BBB en PVV in zee te gaan. Volgens mij krijgen we dan een burgeropstand, want links kan zich nooit inhouden, wat dat betreft.
een hippie-opstand zal je bedoelen zeker :P
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 21:03:24 #3
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210781695
@Hanca

Zie hier een van de speerpunten uit het D66 programma:

Racisme en discriminatie bestrijden we op alle fronten. Wij geloven dat de diversiteit van de Nederlandse samenleving ons sterker maakt. De basis voor sociale vooruitgang is gelegd nu we het pijnlijke slavernijverleden onder ogen zien en historische onrechtvaardigheden rechtzetten. In het Nederland van de toekomst spelen voordoordelen over afkomst, etniciteit of levensovertuiging geen rol meer

Dat is de D66 insteek pur sang.

1. De partij, in haar Randstedelijke Hollandse arrogantie, meent voor heel Nederland te moeten spreken en het collectief een schuldgevoel aan te praten voor het slavernijverleden. D66 kent de geschiedenis van Nederland dus helemaal niet, want in de tijd van de slavernij deed een groot deel van Nederland niet eens mee en gold zelf als wingewest. Het over- over- overgrote deel van de Nederlanders (ook in Holland) was tot begin 20e eeuw straatarm, ploeterde in fabrieken en op het land en was het eigen dorp/de stad nog nooit uitgeweest.

Maar D66 komt even roepen dat 'Nederland' een pijnlijk slavernijverleden heeft, en uit dit stukje alleen al blijkt dat D66 racisme en discriminatie vooral ziet als eigenschap (bewust of onbewust) van een door de slavernijgeschiedenis getekende autochtone bevolking. Een bevolking die tot pak 'm beet de jaren '60 nooit een zwarte had gezien, omdat die er simpelweg nauwlijks waren en die ze dus ook niet systematisch en institutioneel en massaal konden onderdrukken of discrimineren.

D66 vergeet niet alleen dat de Republiek een iets andere natie betrof dan het huidige Nederland, het heeft ook het gore lef Nederland, uitgerekend het bij uitstek nuchtere, tolerante Nederland, dat qua emancipatie van een keur aan minderheidsgroepen al eeuwen voorop liep, waar racistische volksbewegingen of partijen NOOIT voet aan de grond hebben gehad (en zelfs de NSB een marginale partij bleef en enkel met bajonetten geïnstalleerd kon worden), alsnog af te schilderen als een soort Mississippi, een Alabama, een land vergeven van 'institutioneel' racisme en vreemdelingenhaat, intolerantie en apartheid.

Het is een grove belediging jegens onze voorouders en de Nederlandse geschiedenis en volksaard.

2. Nog het gore lef om Nederland af te schilderen als een land waar nu wél vooroordelen over afkomst dermate voorkomen, dat er een 'toekomst' moet komen waarin dat niet meer het geval is. Nederland, waar geen enkele racistische partij ooit enige rol van betekenis heeft gehad, waar grondrechten voor alle burgers ongeacht die afkomst al vele jaren voordat D66 uberhaupt bestond waren vastgelegd, waar uitingen van racisme en discriminatie al net zo lang strafbaar zijn.

Maar... volgens D66 ís Nederland een racistisch, seksistisch, homo- en transfoob land, en nogal wiedes dat zij derhalve besloten hebben om hun invloed (die achterlijk groot is in alle lagen van de samenleving) aan te wenden om bedrijven, scholen, het publieke domein en de politiek op te zadelen met allerlei gewauwel over diversiteit en inclusie, waarbij, hetgeen ook niet anders KAN als je geciteerde leest, de witte Nederlander per definitie degene is die 'bewust gemaakt moet worden', 'inclusiever en diverser' moet leren denken, op cursus en bijscholing moet om die intens racistische en seksistische inborst te temperen. Wijs je de D66'er op het gegeven dat de meeste haat richting homo's, vrouwen en Joden voornamelijk uit radicaal islamitische hoek komt, geeft men niet thuis.

Niet alleen is D66 totaal onbelezen in de eigen Vaderlandse geschiedenis, het legt diens oor vooral te luister in Amerika en probeert in haar drang relevant te zijn dit kikkerlandje tot soort afzichtelijke Jim Crow staat om te vormen dat de wijze woke deuginzichten van D66 gewoon nodig heeft.

D66 is kampioen in het wederom opdelen van mensen in hokjes, met bijpassend dader- en slachtofferpatroon, en presenteert een vorm van 'inclusie' waar Martin Luther King (als we TOCH in alles Amerikaans moeten denken) van in zijn graf zou omdraaien.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 28-09-2023 21:17:36 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210781880
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
@:Hanca

Zie hier een van de speerpunten uit het D66 programma:

Racisme en discriminatie bestrijden we op alle fronten. Wij geloven dat de diversiteit van de Nederlandse samenleving ons sterker maakt. De basis voor sociale vooruitgang is gelegd nu we het pijnlijke slavernijverleden onder ogen zien en historische onrechtvaardigheden rechtzetten. In het Nederland van de toekomst spelen voordoordelen over afkomst, etniciteit of levensovertuiging geen rol meer

Dat is de D66 insteek pur sang.
Ah, D66 ontkent de geschiedenis van Nederland niet en verdedigt de grondwet. Nogmaals: sinds wanneer is dit erg?

Dat jij er vanalles bij haalt is helemaal te erg. Ja, Nederland is dit jaar al 225 jaar een eenheid, sinds de Bataafse Staatsregeling (ja, ook Noord-Brabant viel daar al onder). In die tijd heeft die eenheid zich schuldig gemaakt aan slavenhandel. Als die eenheid waar wij uit voortkomen zijn excuses niet meer dan op zijn plaats. Dit betekent niet dat elke Nederlander uit de hele geschiedenis daar schuld aan heeft, dat is nogal een bekrompen gedachte van je waarbij je de eenheid die Nederland is ontkent. Een vrij idiote redenering, als ik zo vrij mag zijn. Nergens zegt wie dan ook dat straatarme Nederlanders profiteerden van de slavernij. De excuses zijn dan ook namens Nederland als entiteit, niet namens iedere Nederlander afzonderlijk.

En ja, dat racisme in Nederland nog steeds voor komt en ook zeer zeker veel voorgekomen is, daar hoef je de geschiedenisboeken en de huidige statistieken maar voor te bekijken. De ogen openen voor de werkelijkheid. Waar denk je dat die protesten tegen de asielzoekerscentra (waar echt praktisch nooit overlast vandaan komt) anders vandaan komt dan uit de onderbuik, waar men bang is voor iedereen die er anders uit ziet of andere gewoontes heeft? Juist die protesten laten zien dat het racisme helaas hoogtij viert in Nederland. Net als het feit dat mensen met een verkeerde achternaam gewoon nog steeds veel moeilijker een baan kunnen vinden. Om je eigen argument eens terug te geven: praat eens met een willekeurige persoon met een donkere huidskleur of een Turkse of Marokkaanse achtergrond en vraag is of ze zich 1 week in hun leven kunnen herinneren waarin ze niet minstens eenmaal racistisch zijn bejegend? Ik geef je vast hun antwoord: die week herinneren ze zich niet.

Kortom: een post waarin jij knap laat zien geen barst te weten van de vaderlandse geschiedenis en van de samenleving op dit moment.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 21:20:07 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210781901
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, D66 ontkent de geschiedenis van Nederland niet en verdedigt de grondwet. Nogmaals: sinds wanneer is dit erg?

Dat jij er vanalles bij haalt is helemaal te erg. Ja, Nederland is dit jaar al 225 jaar een eenheid, sinds de Bataafse Staatsregeling (ja, ook Noord-Brabant viel daar al onder). In die tijd heeft die eenheid zich schuldig gemaakt aan slavenhandel. Als die eenheid waar wij uit voortkomen zijn excuses niet meer dan op zijn plaats. Dit betekent niet dat elke Nederlander uit de hele geschiedenis daar schuld aan heeft, dat is nogal een bekrompen gedachte van je waarbij je de eenheid die Nederland is ontkent. Een vrij idiote redenering, als ik zo vrij mag zijn. Nergens zegt wie dan ook dat straatarme Nederlanders profiteerden van de slavernij. De excuses zijn dan ook namens Nederland als entiteit, niet namens iedere Nederlander afzonderlijk.

En ja, dat racisme in Nederland nog steeds voor komt en ook zeer zeker veel voorgekomen is, daar hoef je de geschiedenisboeken en de huidige statistieken maar voor te bekijken. De ogen openen voor de werkelijkheid. Waar denk je dat die protesten tegen de asielzoekerscentra (waar echt praktisch nooit overlast vandaan komt) anders vandaan komt dan uit de onderbuik, waar men bang is voor iedereen die er anders uit ziet of andere gewoontes heeft? Juist die protesten laten zien dat het racisme helaas hoogtij viert in Nederland. Net als het feit dat mensen met een verkeerde achternaam gewoon nog steeds veel moeilijker een baan kunnen vinden. Om je eigen argument eens terug te geven: praat eens met een willekeurige persoon met een donkere huidskleur of een Turkse of Marokkaanse achtergrond en vraag is of ze zich 1 week in hun leven kunnen herinneren waarin ze niet minstens eenmaal racistisch zijn bejegend? Ik geef je vast hun antwoord: die week herinneren ze zich niet.

Kortom: een post waarin jij knap laat zien geen barst te weten van de vaderlandse geschiedenis en van de samenleving op dit moment.
Ach, dat het hopeloos zou zijn vermoedde ik eigenlijk al.

Als je verder mijn familiesamenstelling zou zien - met je 'heb je weleens iemand met een huidskleur of Turkse of Marokkaanse (!!!) achtergrond gevraagd...' - zou je je ogen uit je kop schamen. Een aangetrouwde Marokkaanse dame zou JOU nog wel eens e.e.a. kunnen vertellen over uitsluiting en discriminatie... door te trouwen met 'een Hollander'.

Maar ook dat is een automatisme: de witneus met kritiek heeft natuurlijk nog nooit een Marokkaan of zwarte gesproken.

Die bubbel van je is gemaakt van ondoordringbaar plexiglas. Als jij je graag wentelt in een opgelegde erfzonde vanwege je huidskleur en nationaliteit, ga je gang. Ik pas ervoor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210781921
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ach, dat het hopeloos zou zijn vermoedde ik eigenlijk al.

Als je verder mijn familiesamenstelling zou zien - met je 'heb je weleens iemand met een huidskleur of Turkse of Marokkaanse (!!!) achtergrond gevraagd...' - zou je je ogen uit je kop schamen.
Nee, zeker niet. Als jij familieleden hebt die ook zeker op wekelijkse basis last hebben van discriminatie, dan zou jij je je ogen uit je kop moeten schamen voor je hele post. Net als voor je totale gebrek aan geschiedkundige kennis.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 21:24:34 #7
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210781936
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, zeker niet. Als jij familieleden hebt die ook zeker op wekelijkse basis last hebben van discriminatie, dan zou jij je je ogen uit je kop moeten schamen voor je hele post. Net als voor je totale gebrek aan geschiedkundige kennis.
Oh dat heeft ze ook... voornamelijk van leden van haar eigen Marokkaanse familie. Dat bestaat namelijk, Hanca, intolerantie en racisme bij niet-witte mensen.

Laten we het verder vooral niet hebben over 'geschiedkundige kennis', Hanca...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210782003
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Die bubbel van je is gemaakt van ondoordringbaar plexiglas. Als jij je graag wentelt in een opgelegde erfzonde vanwege je huidskleur en nationaliteit, ga je gang. Ik pas ervoor.
Ik 'wentel me niet in een opgelegde erfzonde', ik zie de realiteit als hoe de samenleving is. Ook hier geldt: zeker niet iedereen is racistisch. Als er gesproken wordt over dat er in Nederland veel racisme is, moet je daar niet opeens van maken dat iedere Nederlander racistisch is. Dat is echt een zeer kromme redenering.

Alsof je zegt dat er in Nederland veel varkens zijn en dan plots ieder dier in Nederland een varken is. Nee, echt onzin. En dit heeft D66 noch enige andere partij ook ooit beweerd. Zelfs Bij1 niet.

Jij moet misschien eens onderscheid leren maken tussen momenten dat je persoonlijk wordt aangesproken en momenten dat het over de maatschappij als geheel of over Nederland als geheel gaat. Als Nederland excuses maakt omdat het zich inderdaad zwaar schuldig heeft gemaakt aan slavenhandel, dan heeft niet iedere Nederlander dat. Als uit feiten blijkt dat er veel racisme is in Nederland, dan is niet iedere Nederlander een racist.

Ik heb jou ook geen racist genoemd. Ik geef alleen aan dat iedereen die er anders uit ziet in Nederland wel op regelmatige basis racisme ervaart. Dat is al zo als zo iemand door 1 van de 100 mensen die hij of zij in een week tegen komt racistisch bejegend wordt. Dat maakt die andere 99 geen racist, maar dat maakt wel dat diegene die zo bejegend wordt daar wekelijks last van heeft.
pi_210782013
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh dat heeft ze ook... voornamelijk van leden van haar eigen Marokkaanse familie. Dat bestaat namelijk, Hanca, intolerantie en racisme bij niet-witte mensen.
Dat weet ik maar al te goed, niemand heeft ook ooit beweerd dat racisme voorbehouden is aan blanken oid.
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 21:34:22 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210782055
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik 'wentel me niet in een opgelegde erfzonde', ik zie de realiteit als hoe de samenleving is. Ook hier geldt: zeker niet iedereen is racistisch. Als er gesproken wordt over dat er in Nederland veel racisme is, moet je daar niet opeens van maken dat iedere Nederlander racistisch is. Dat is echt een zeer kromme redenering.

Alsof je zegt dat er in Nederland veel varkens zijn en dan plots ieder dier in Nederland een varken is. Nee, echt onzin. En dit heeft D66 noch enige andere partij ook ooit beweerd. Zelfs Bij1 niet.

Jij moet misschien eens onderscheid leren maken tussen momenten dat je persoonlijk wordt aangesproken en momenten dat het over de maatschappij als geheel of over Nederland als geheel gaat. Als Nederland excuses maakt omdat het zich inderdaad zwaar schuldig heeft gemaakt aan slavenhandel, dan heeft niet iedere Nederlander dat. Als uit feiten blijkt dat er veel racisme is in Nederland, dan is niet iedere Nederlander een racist.

Ik heb jou ook geen racist genoemd. Ik geef alleen aan dat iedereen die er anders uit ziet in Nederland wel op regelmatige basis racisme ervaart. Dat is al zo als zo iemand door 1 van de 100 mensen die hij of zij in een week tegen komt racistisch bejegend wordt. Dat maakt die andere 99 geen racist, maar dat maakt wel dat diegene die zo bejegend wordt daar wekelijks last van heeft.
Werkelijk?

En die wat, 400 miljoen die D66 graag ophaalt voor een herstelfonds, wie denk je dat dat gaat betalen? De 'entiteit' Nederland? Of de Nederlandse bevolking? Wie wordt nu hier verantwoordelijk gehouden? Een 'entiteit'? Of mensen die die 'entiteit' vormen?

En ook voor jou, met je 'veel racisme':

https://www.usnews.com/ne(...)es-for-racial-equity
https://worldpopulationre(...)ast-racist-countries

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 28-09-2023 21:39:42 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210782129
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Werkelijk?

En die wat, 400 miljoen die D66 graag ophaalt voor een herstelfonds, wie denk je dat dat gaat betalen? De 'entiteit' Nederland? Of de Nederlandse bevolking? Wie wordt nu hier verantwoordelijk gehouden? Een 'entiteit'?
Ja, Nederland als geheel. Het komt dan ook uit de schatkist. En het klopt dat de schatkist wordt gevuld met belastinggeld, maar ook toen al is er geld van de slavenhandel in de schatkist terecht gekomen: https://www.kidsweek.nl/n(...)l-geld-aan-slavernij

Dat jij doet alsof Nederland niet bestaat vind ik eigenlijk best schokkend. Maar speciaal voor jou, ook de Noord-Brabanders verdienden aan slavenhandel: https://www.brabantserfgo(...)nij-in-noord-brabant
pi_210782195
quote:
Ga je nu ontkennen dat mensen met een andere achtergrond wekelijks minstens 1 keer last hebben van racisme? Werkelijk?

Als je basale feiten gaat ontkennen houdt het wel op, dan heb je wel een erg grote plaat voor je hoofd. Dan wil je het gewoon niet zien.
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 21:47:31 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210782267
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, Nederland als geheel. Het komt dan ook uit de schatkist. En het klopt dat de schatkist wordt gevuld met belastinggeld, maar ook toen al is er geld van de slavenhandel in de schatkist terecht gekomen: https://www.kidsweek.nl/n(...)l-geld-aan-slavernij

Dat jij doet alsof Nederland niet bestaat vind ik eigenlijk best schokkend. Maar speciaal voor jou, ook de Noord-Brabanders verdienden aan slavenhandel: https://www.brabantserfgo(...)nij-in-noord-brabant
Wigbold Crommelin uit Haarlem? Die Wigbold? Die eigenlijk alleen aan het eind van zijn leven in Breda en Grave vertoefd heeft?
Carel Frederik Wesselman, een Gelderlander van Duitse komaf, vooral actief als muntmeester in Utrecht en essayeur van Amsterdam, maar toevallig wonend in Helmond?

Dan heb je nog Cornelis Bles, uit Tilburg, wiens vader, Govert uit Wijchen kwam.

Je hebt dus welgeteld één Brabander gevonden.

Moet ik uit deze diepgaande historische analyse nu aannemen dat Brabant echt een énorme rol in de slavernij heeft gespeeld en dat 'de Brabanders' aan de slavernij verdienden? Saillant detail is alledrie de heren behoorden tot de enige toegestane kerk, de 'zuyver gereformeerde'... Aangezien Brabanders massaal papist waren, ben ik erg benieuwd hoe je deze website - die welgeteld één Brabander noemt - denkt te kunnen presenteren als bewijs dat ook Noord-Brabant enorm heeft geprofiteerd, aangezien het gros der Brabanders wegens hun religie tot 1795 niet eens in de meest basale politieke functies kon opereren.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 28-09-2023 22:15:31 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 21:48:30 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210782283
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga je nu ontkennen dat mensen met een andere achtergrond wekelijks minstens 1 keer last hebben van racisme? Werkelijk?

Als je basale feiten gaat ontkennen houdt het wel op, dan heb je wel een erg grote plaat voor je hoofd. Dan wil je het gewoon niet zien.
Wat ik ontken is dat Nederland een intens racistisch land is, of dat ooit is geweest, en dat het daarom de deugneuzerij van D66 nodig zou hebben om morele verlichting te vinden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210782709
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 21:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat ik ontken is dat Nederland een intens racistisch land is, of dat ooit is geweest, en dat het daarom de deugneuzerij van D66 nodig zou hebben om morele verlichting te vinden.
En niemand zegt dat Nederland 'intens racistisch' is, maar wel dat iedere racistische uiting er 1 te veel is en dat je die moet bestrijden. En ja, Nederland zelf als staat heeft daar ook aan bijgedragen, zie de recente gevallen van institutioneel racisme. Door de fiscus, door de politie. Dus hier is ook zeker een taak voor onze volksvertegenwoordigers, om te controlere dat dat niet weer/meer voor komt.

Maar jij hebt liever een partij die ipv zegt racisme te bestrijden, zegt dat racisme geen probleem is en dat we racisten hun gang moeten laten gaan?
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 22:21:23 #16
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210782744
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
En niemand zegt dat Nederland 'intens racistisch' is, maar wel dat iedere racistische uiting er 1 te veel is en dat je die moet bestrijden. En ja, Nederland zelf als staat heeft daar ook aan bijgedragen, zie de recente gevallen van institutioneel racisme. Door de fiscus, door de politie. Dus hier is ook zeker een taak voor onze volksvertegenwoordigers, om te controlere dat dat niet weer/meer voor komt.
Dat doe je door de schuldigen aan te pakken, niet door de geschiedenis te herschrijven en het land een collectieve erfschuld op te leggen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210782777
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat doe je door de schuldigen aan te pakken, niet door de geschiedenis te herschrijven en het land een collectieve erfschuld op te leggen.
Het land heeft een schuld, daar gaat het juist om. Het land, niet iedere inwoner. Dat zijn twee verschillende dingen.
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 22:23:25 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210782789
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het land heeft een schuld, daar gaat het juist om. Het land, niet iedere inwoner. Dat zijn twee verschillende dingen.
Wat maakt een land precies? Of liever: wie?

En voor de goede orde: "Nederland" bestaat pas sinds 1839.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 28 september 2023 @ 22:25:21 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210782819
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar ook als je het land laat betalen, dan betaalt iedere inwoner.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210782842
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, je gaat weer het bestaan van het land ontkennen. Zo blijf jij in een oneindige cirkel lopen. Maar ieder ander erkent wel het bestaan van het land Nederland als entiteit.
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 22:27:13 #21
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210782846
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, je gaat weer het bestaan van het land ontkennen. Zo blijf jij in een oneindige cirkel lopen. Maar ieder ander erkent wel het bestaan van het land Nederland als entiteit.
Ja, en zoals Janneke al aangeeft, is het niet die entiteit die gaat betalen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210782873
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En voor de goede orde: "Nederland" bestaat pas sinds 1839.
Nederland is een opvolger van wat er 225 jaar geleden al werd samengevoegd in de Bataafse staatsregeling. Slaven vervoeren onder die vlag gebeurde tot 1863. En daar werd de schatkist waar uit moet worden betaald toen flink mee gevuld.

Ik ben niet eens zo voor herstelbetalingen, maar ik ben het oneens met idee dat omdat er onschuldige Nederlanders zijn, Nederland zelf ook onschuldig is. Net zo min als dat iedere Nederlander schuldig is omdat Nederland schuldig is.
  Beste debater 2022 donderdag 28 september 2023 @ 22:30:21 #23
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210782881
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nederland is een opvolger van wat er 225 jaar geleden al werd samengevoegd in de Bataafse staatsregeling. Slaven vervoeren onder die vlag gebeurde tot 1863.
Je bedoelt dat 225 jaar geleden mensen iets gedaan hebben?

Mijn favoriete bijbelpassages zijn Ezekiël 18,1-20.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210782950
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 20:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wanneer praten 'linkse' (ik neem aan dat je het vrij rechtse D66 daar ook onder schaart) partijen dan over diversiteit? Kun je een serie linkjes geven?
Geen link, het ging specifiek over het onvermogen van D66 een lijsttrekker aan te wijzen (Den Haag / Brussel) van migratie achtergrond.

Het rare idee is kennelijk dat nu alle lijsttrekkers maar beter geen witte mannen kunnen zijn. Alsof die niet gewoon een significante groep kiezers is.

En wat een raar gedrag is het trouwens om een lijst linkjes te vragen. Probeer je nou te overtuigen door huiswerk of zo?
pi_210782991
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je bedoelt dat 225 jaar geleden mensen iets gedaan hebben?

Mijn favoriete bijbelpassages zijn Ezekiël 18,1-20.
En niemand wil dan ook huidige mensen straffen. Alleen zoals we nu bijvoorbeeld terecht kunst en andere voorwerpen die we geroofd hebben aan Indonesië terug geven, zo kan er best eens een commissie kijken naar wat we terug moeten geven aan hen die we ooit tot slaaf hebben gemaakt. Ben ik best voor, al ben ik niet direct voor rechtstreekse herstelbetalingen. Bedenk dat de huidige generatie gewoon nog op schoot heeft gezeten van mensen die slaaf zijn geweest, zo lang is het allemaal niet geleden.
pi_210783017
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:37 schreef HiZ het volgende:

[..]
En wat een raar gedrag is het trouwens om een lijst linkjes te vragen. Probeer je nou te overtuigen door huiswerk of zo?

Bewijzen van wat je stelt is in POL heel gebruikelijk.
pi_210783265
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hiermee geef je vooral zelf mooi aan waarom heel veel mensen een afkeer van D66 hebben. Dat elitaire.

D66 is allang geen 'gewone middenpartij' meer; het heeft progressivisme tot absolute religie verheven en het vervelende is dat D66 ook ongeveer in alle denkbare bestuurslagen is doorgedrongen: onderwijs, media, bedrijfsleven. D66 heeft verder een fetisj voor alles wat met globalisme en internationalisering van doen heeft en vergeet ondertussen dat voor het gros der Nederlanders die utopische ideeën over Europese superstaten helemaal niet speelt.

Laat staan dat onuitstaanbaar woke gedram dat D66 tot absolute kunst heeft verheven, waarbij eigenlijk al bij voorbaat wordt uitgegaan van het racistische, seksistische karakter van de doorsnee blanke witte Nederlander, die nodig op diversiteitscursus moet. Vandaar al die Diversity and Equity Managers die we ineens op allerlei bedrijfsvloeren hebben rondlopen... Koekoek.

Verder is het natuurlijk al tijden zo dat D66 zich met graagte profileert als 'de partij voor de jongeren'; alles boven de 50 telt eigenlijk al niet meer mee. Verloren zaken, niet meer te 'hervormen', en sowieso totaal niet sexy om politiek omtrent te bedrijven.

Een normale middenpartij? D66 heeft zichzelf de vernieling in geholpen door werkelijk elke batshit insane progressieve brain fart tot beleidsstuk te maken. En daar zit nuchter Nederland gewoon niet zo op te wachten. En nee, dat zijn geen verderfelijke conservatieve blanke boosmannetjes, allemaal.

Persoonlijk vind ik niet enkel dat D66, meer nog dan de VVD, Nederland ongelooflijk beschadigd heeft (een slooppartij als er ooit een geweest is), ik zal blij zijn als die club weer gedecimeerd wordt tot randpartij voor de true believers. Helaas zullen we nog wel even met de naschokken van deze opgelegde totaal doorgeslagen progressieve gekte te maken hebben, maar dat in de VS al behoorlijk teruggekomen wordt op de woke waanzin, stemt hoopvol.
Heb je eigenlijk een bron voor je bewering dat D66 hierom stemmen zou verliezen? In mijn ervaring (post #270) is dat niet zo.

Daarnaast zie je de achterban van D66 in veel bestuurslagen, maar VVD, Pvda/GL, CDA net zo.
Incelfrikandel
  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 23:59:58 #28
54278 crew  Tijger_m
42
pi_210783778
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 23:05 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Heb je eigenlijk een bron voor je bewering dat D66 hierom stemmen zou verliezen? In mijn ervaring (post #270) is dat niet zo.

Daarnaast zie je de achterban van D66 in veel bestuurslagen, maar VVD, Pvda/GL, CDA net zo.
Er wordt flink op los gefantaseerd in de haat tegen D66 naar mijn mening.

Nooit de grootste partij geweest en vaker niet dan wel onderdeel van de regerende coalitie maar heeft Nederland gesloopt. Tja, nou, ik ga daar niet eens meer op in want tegen zoveel onzin kan je niet eens argumenteren omdat de casus op geen enkel feit is gebaseerd.

PS: Ik ben 59, lid geworden van D66 dit jaar.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_210784836
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:41 schreef Gia het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als NSC besluit om met VVD, BBB en PVV in zee te gaan. Volgens mij krijgen we dan een burgeropstand, want links kan zich nooit inhouden, wat dat betreft.
Ik zie het nog zo gebeuren. Gelukkig houdt dat hooguit drie maanden stand :+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_210784971
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 22:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
En niemand wil dan ook huidige mensen straffen. Alleen zoals we nu bijvoorbeeld terecht kunst en andere voorwerpen die we geroofd hebben aan Indonesië terug geven, zo kan er best eens een commissie kijken naar wat we terug moeten geven aan hen die we ooit tot slaaf hebben gemaakt.
Als ze niet tot slaaf waren gemaakt waren ze waarschijnlijk een hongerdood in Afrika gestorven. Dat terug geven omdat we hun achter achter achter achter familie ooit naar huidige maatstaven niet goed behandeld hebben is onzin. Hoever terug in de tijd gaan we dadelijk moet Italië dadelijk nog herstelbetaling aan bezette Europese gebieden gaan betalen. Iedereen die wat jengis Khan dna heeft kan Mongolië aansprakelijk stellen voor verkrachting van achter achter achter achter familie.

Totaal achterlijk om serieus herstel betalingen te overwegen omdat er een groepje schreeuwers is die dat logisch vindt.
pi_210784997
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 08:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als ze niet tot slaaf waren gemaakt waren ze waarschijnlijk een hongerdood in Afrika gestorven. Dat terug geven omdat we hun achter achter achter achter familie ooit naar huidige maatstaven niet goed behandeld hebben is onzin. Hoever terug in de tijd gaan we dadelijk moet Italië dadelijk nog herstelbetaling aan bezette Europese gebieden gaan betalen. Iedereen die wat jengis Khan dna heeft kan Mongolië aansprakelijk stellen voor verkrachting van achter achter achter achter familie.

Totaal achterlijk om serieus herstel betalingen te overwegen omdat er een groepje schreeuwers is die dat logisch vindt.
Betalingen aan personen: helemaal mee eens, niet aan beginnen. Maar investeringen in gemeenschappen en hun cultuur zijn wat mij betreft wel opties. En een museum over slavernij en meer kennis lijkt me sowieso goed. Want jij doet ook weer alsof het allemaal zo lang geleden is, maar het gaat soms gewoon om de grootouders van de mensen die nu nog leven. Die mensen die nu nog leven hebben dus uit eerste hand gehoord wat het is om slaaf te zijn.
pi_210785024
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Betalingen aan personen: helemaal mee eens, niet aan beginnen. Maar investeringen in gemeenschappen en hun cultuur zijn wat mij betreft wel opties. En een museum over slavernij en meer kennis lijkt me sowieso goed. Want jij doet ook weer alsof het allemaal zo lang geleden is, maar het gaat gewoon om de grootouders van de mensen die nu nog leven. Die mensen die nu nog leven hebben dus uit eerste hand gehoord wat het is om slaaf te zijn.
De 50 jaar westerse ontwikkelingshulp zijn al flinke investeringen in gemeenschappen en culturen geweest. De rupsjes nooit genoeg willen altijd meer.

Slavernij is in 1815 afgeschaft ik ben 53 mijn grootouders zijn geboren rond 1920. Dus nee ik geloof weinig van je bewering van grootouders die slaven waren, dat zijn nog eens 3 a 4 generaties terug.
pi_210785055
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 09:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De 50 jaar westerse ontwikkelingshulp zijn al flinke investeringen in gemeenschappen en culturen geweest. De rupsjes nooit genoeg willen altijd meer.

Slavernij is in 1815 afgeschaft ik ben 53 mijn grootouders zijn geboren rond 1920. Dus nee ik geloof weinig van je bewering van grootouders die slaven waren, dat zijn nog eens 3 a 4 generaties terug.
Slavernij is in 1873 afgeschaft. Mensen van nu 90 hebben het dus wel uit eerste hand kunnen horen.
pi_210785148
quote:

[..]
Betalingen aan personen: helemaal mee eens, niet aan beginnen. Maar investeringen in gemeenschappen en hun cultuur zijn wat mij betreft wel opties. En een museum over slavernij en meer kennis lijkt me sowieso goed. Want jij doet ook weer alsof het allemaal zo lang geleden is, maar het gaat soms gewoon om de grootouders van de mensen die nu nog leven. Die mensen die nu nog leven hebben dus uit eerste hand gehoord wat het is om slaaf te zijn.
Wat moeten we doen met mensen die nu slaaf zijn?
hoi
pi_210785810
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 23:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Er wordt flink op los gefantaseerd in de haat tegen D66 naar mijn mening.

Nooit de grootste partij geweest en vaker niet dan wel onderdeel van de regerende coalitie maar heeft Nederland gesloopt. Tja, nou, ik ga daar niet eens meer op in want tegen zoveel onzin kan je niet eens argumenteren omdat de casus op geen enkel feit is gebaseerd.

PS: Ik ben 59, lid geworden van D66 dit jaar.
D66 os een beetje symbool geworden voor progressieve standpunten en (vermeende) progressieve ontwikkelingen die bij een fractie van de bevolking zeer slecht vallen.
Incelfrikandel
  vrijdag 29 september 2023 @ 11:04:42 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210785886
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 10:55 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
D66 os een beetje symbool geworden voor progressieve standpunten en (vermeende) progressieve ontwikkelingen die bij een fractie van de bevolking zeer slecht vallen.
En lui die met brandende fakkels schuimbekkend achter elke haat-hetze aanlopen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Beste debater 2022 vrijdag 29 september 2023 @ 12:22:15 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210786510
quote:

[..]
Als Nederland, ook 'als entiteit', zo'n afkeer had gehad van die mensen, waren die grootouders hier niet eens opgenomen in de samenleving. Er waren ook geen massale volksopstanden toen de immigratie van die mensen naar hier op gang kwam. Die waren er ook niet toen miljoenen aan ondersteuningsgelden werden gestuurd.

En een museum... met verplichte basisschooluitjes, bijvoorbeeld? Dat witte kinderen al heel vroeg leren dat zij wegens hun velletje een erfschuld met zich mee torsen? Ook al komen hun voorouders uit de armste streken van het land, ze alvast meegeven dat - via linkjes die je zelf verspreidt om echt óveral die slavernij maar terug te willen zien - ze deel uitmaken van een gemeenschap van daders? Of ja, 'entiteit van daders'?

Krijgen we dan ook zo'n museum waarin er 'blacks only'-dagjes zijn omdat alleen al het zien van een blank gezicht kan leiden tot gevoelens van 'onveiligheid', zoals in Duitsland?

https://www.ad.nl/buitenl(...)lonialisme~a7f3ce08/

Echt, zelden zoveel opgelegde en geforceerde identiteitspolitiek gezien. En dan huilen over 'polarisatie'.

Gezien de staat van het geschiedkundig besef van de doorsnee Nederlander zou ik eerst eens flink investeren in de EIGEN culturele historie.

[ Bericht 4% gewijzigd door EttovanBelgie op 29-09-2023 12:37:17 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 29 september 2023 @ 12:26:49 #38
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210786554
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2023 23:05 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Ik heb het over een afkeer van; 24 zetels was al veel te veel, een breedgedragen partij is het nooit geweest en zal het gelukkig ook nooit worden.

Dat ze twintig zetels in de min staan kan meerdere oorzaken hebben, maar dat er afhakers tussen zitten die het wel even gehad hebben met de radicaal progressieve tunnelvisie van D66 lijkt me vrij aannemelijk. Ze zjjn in ieder geval niet naar Bij1 overgestapt omdat het nog niet radicaal genoeg was.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210786597
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het over een afkeer van; 24 zetels was al veel te veel, een breedgedragen partij is het nooit geweest en zal het gelukkig ook nooit worden.

Dat ze twintig zetels in de min staan kan meerdere oorzaken hebben, maar dat er afhakers tussen zitten die het wel even gehad hebben met de radicaal progressieve tunnelvisie van D66 lijkt me vrij aannemelijk. Ze zjjn in ieder geval niet naar Bij1 overgestapt omdat het nog niet radicaal genoeg was.
Bij1?! Ik zou D66 daar sowieso al niet mee associeren... Eerder soms meer richting GL soms meer richting VVD.
pi_210786715
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Als Nederland, ook 'als entiteit', zo'n afkeer had gehad van die mensen, waren die grootouders hier niet eens opgenomen in de samenleving. Er waren ook geen massale volksopstanden toen de immigratie van die mensen naar hier op gang kwam. Die waren er ook niet toen miljoenen aan ondersteuningsgelden werden gestuurd.

En een museum... met verplichte basisschooluitjes, bijvoorbeeld? Dat witte kinderen al heel vroeg leren dat zij wegens hun velletje een erfschuld met zich mee torsen? Ook al komen hun voorouders uit de armste streken van het land, ze alvast meegeven dat - via linkjes die je zelf verspreidt om echt óveral die slavernij maar terug te willen zien - ze deel uitmaken van een gemeenschap van daders? Of ja, 'entiteit van daders'?

Krijgen we dan ook zo'n museum waarin er 'blacks only'-dagjes zijn omdat alleen al het zien van een blank gezicht kan leiden tot gevoelens van 'onveiligheid', zoals in Duitsland?

https://www.ad.nl/buitenl(...)lonialisme~a7f3ce08/

Echt, zelden zoveel opgelegde en geforceerde identiteitspolitiek gezien. En dan huilen over 'polarisatie'.

Gezien de staat van het geschiedkundig besef van de doorsnee Nederlander zou ik eerst eens flink investeren in de EIGEN culturele historie.
Ja, hoor. Je bent zielig omdat je blank bent. Moet je nou een koekje?

Dat je naast een bezoek aan een museum en wat lessen over slavernij nog tijd zat overhoudt om ook, zoals een aangenomen kamermotie zegt waar ik ook zeer blij mee ben, minstens 1 keer in je schooltijd een museum of herinneringsplek rond de Tweede Wereldoorlog te bezoeken en dan ook nog tijd te steken in alle andere vaderlandse geschiedenis komt niet bij je op?

Nederland (let op, dat is dus heel wat anders dan 'alle Nederlanders') is gewoon schuldig aan slavernij. Zeer schuldig zelfs, onder onze vlag zijn de meeste mensen versleept. Dat kun je als je ook maar 1% historisch besef hebt niet ontkennen. En dat kun je als je ook maar een heel klein beetje empathie en gevoel hebt ook niet negeren.
  Beste debater 2022 vrijdag 29 september 2023 @ 12:44:32 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210786726
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:43 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat je naast een bezoek aan een museum en wat lessen over slavernij nog tijd zat overhoudt om ook, zoals een aangenomen kamermotie zegt waar ik ook zeer blij mee ben, minstens 1 keer in je schooltijd een museum of herinneringsplek rond de Tweede Wereldoorlog te bezoeken en dan ook nog tijd te steken in alle andere vaderlandse geschiedenis komt niet bij je op?

Nederland (let op, dat is dus heel wat anders dan 'alle Nederlanders') is gewoon schuldig aan slavernij. Zeer schuldig zelfs, onder onze vlag zijn de meeste mensen versleept. Dat kun je als je ook maar 1% historisch besef hebt niet ontkennen. En dat kun je als je ook maar een heel klein beetje empathie en gevoel hebt ook niet negeren.
:')

wow
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 29 september 2023 @ 12:51:48 #42
408813 crew  trein2000
pi_210786791
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 10:55 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Doen ze zelf. Als dingen onvermijdelijk jou kant op komen moet je soms ook even in stilte genieten. Maar D66 heeft er afgelopen periode een sport van gemaakt om onnodig op tenen te trappen (ik noem maar een naam: Tjeerd de Groot).

Kijk het mag allemaal hoor, maar of het de partij helpt? Regeren blijkt in ieder geval weer halveren.
Maar laat gezegd zijn: al die bedreigingen en wat eens meer zij aan ellende die ze over zich heen krijgen zijn volkomen ongepast en moeten te vuur en te zwaard bestreden worden. Die zijn een bedreiging voor de democratie, in tegenstelling tot D66.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 29 september 2023 @ 12:54:19 #43
408813 crew  trein2000
pi_210786824
quote:

[..]

En toch he? Mijn opa heeft in Japanse gevangenkampen gezeten in de tweede wereld oorlog. Hij heeft daar de rest van zn leven last van gehad. Ik had het zeer terecht gevonden als hij daarvoor een compensatie had gekregen (en zn salaris over die jaren). Maar hij is inmiddels overleden en er is geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om dat geld eens te gaan eisen. Op enig moment moet je het verleden ook achter je laten. En volgens mij geldt dat hier ook.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_210786871
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En toch he? Mijn opa heeft in Japanse gevangenkampen gezeten in de tweede wereld oorlog. Hij heeft daar de rest van zn leven last van gehad. Ik had het zeer terecht gevonden als hij daarvoor een compensatie had gekregen (en zn salaris over die jaren). Maar hij is inmiddels overleden en er is geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om dat geld eens te gaan eisen. Op enig moment moet je het verleden ook achter je laten. En volgens mij geldt dat hier ook.
Ja, geld overmaken naar nabestaanden ben ik ook helemaal niet voor. Maar volgens mij wil alleen Bij1 dat.
pi_210786964
quote:
quote:
Een beetje historisch besef kan geen zeker geen kwaad. Maar hoe je er dan bij komt dat onder onze vlag de meeste slaven zijn vervoerd snap ik niet. Het aandeel van de Nederlandse slavenhandel was niet bijzonder groot. Ca 500.000 op 12 miljoen. Portugal zat bijvoorbeeld een factor 10 hoger.

quote:
Nederland is een opvolger van wat er 225 jaar geleden al werd samengevoegd in de Bataafse staatsregeling. Slaven vervoeren onder die vlag gebeurde tot 1863. En daar werd de schatkist waar uit moet worden betaald toen flink mee gevuld.
Ook historisch niet juist. De economische impact was op landelijk niveau vrij gering. Het zijn voornamelijk wat steden in Zeeland geweest die economisch geprofiteerd hebben van de slavenhandel.
pi_210786992
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Maar wat is nou precies de bron dat D66 verantwoordelijk zou zijn voor allerlei (vermeende) ontwikkelingen in het bedrijfsleven, media en onderwijs. Want daar zijn GL/PvdA, VVD en CDA veelal populairder.
Incelfrikandel
  Beste debater 2022 vrijdag 29 september 2023 @ 13:18:47 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210787012
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:12 schreef grimselman het volgende:

[..]

Een beetje historisch besef kan geen zeker geen kwaad. Maar hoe je er dan bij komt dat onder onze vlag de meeste slaven zijn vervoerd snap ik niet. Het aandeel van de Nederlandse slavenhandel was niet bijzonder groot. Ca 500.000 op 12 miljoen. Portugal zat bijvoorbeeld een factor 10 hoger.
[..]
Ook historisch niet juist. De economische impact was op landelijk niveau vrij gering. Het zijn voornamelijk wat steden in Zeeland geweest die economisch geprofiteerd hebben van de slavenhandel.
Maar deze geschiedkundige feiten komen niet zo goed uit wanneer je een campagne voert waarin het de bedoeling is om een collectieve schuld te propageren in de meest simplistische en letterlijk zwart-witte frames.

[ Bericht 0% gewijzigd door EttovanBelgie op 29-09-2023 13:24:02 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 29 september 2023 @ 13:23:20 #48
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210787044
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:16 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Maar wat is nou precies de bron dat D66 verantwoordelijk zou zijn voor allerlei (vermeende) ontwikkelingen in het bedrijfsleven, media en onderwijs. Want daar zijn GL/PvdA, VVD en CDA veelal populairder.
Het partijprogramma van die club zelf.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210787102
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het partijprogramma van die club zelf.
Van welke club?
Incelfrikandel
pi_210787172
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:12 schreef grimselman het volgende:

[..]
Een beetje historisch besef kan geen zeker geen kwaad. Maar hoe je er dan bij komt dat onder onze vlag de meeste slaven zijn vervoerd snap ik niet. Het aandeel van de Nederlandse slavenhandel was niet bijzonder groot. Ca 500.000 op 12 miljoen. Portugal zat bijvoorbeeld een factor 10 hoger.[/quote]

Je hebt gelijk, di ging om een bepaalde tijd: https://decorrespondent.n(...)95-0269-3891cf19c964. Tussen 1650 en 1675 was Nederland de grootste slavenhandelaar. Daar komt mijn opmerking denk ik vandaan, maar je hebt gelijk dat mijn opmerking niet klopt. Excuus.

Uiteindelijk is 500.000 tot 600.000 slaven natuurlijk wel gewoon heel veel.

quote:
[..]
Er is zeker ook geprofiteerd van de slavenhandel en de kolonisatie door de staat. En ook door bijvoorbeeld Amsterdam en Delft hebben fors verdiend. Om de Oranjes niet te vergeten, alleen dat bedrag is al 500 miljoen. Daar hoeven we ook helemaal niet moeilijk over te doen. Dat betekent niet dat je nu nabestaanden moet gaan betalen oid.

Maar goed, dit is allemaal een leuke afleiding, nog steeds is er geen enkele link waar D66 of een linkse partij onnodig met diversiteit bezig is, wat beweerd werd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')