Ze hebben ooit nog eens 24 zetels gehaald, in 1994 (was mijn eerste en gelijk ook de laatste keer D66). En het absolute dieptepunt was 2006 met slechts 3 zetels. Als je een politieke loopbaan nastreeft met veel zekerheid dan moet je niet bij D66 zijn.quote:Op woensdag 27 september 2023 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die 24 was een uitschieter, die moet je niet als basis pakken. Ik denk dat de basis van D66 ongeveer 15 zetels is, alles daar boven is extreem goed. Rond de 10 is niet eens slecht. 5 zetels natuurlijk wel.
Zit het bij D66 in de standpunten of in de manier waarop?quote:Op woensdag 27 september 2023 21:54 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Regeren is halveren zeggen ze wel eens. Maar dit is wel meer dan door de helft. D66 lijkt het ook wel te accepteren dat ze erg schommelen door de jaren heen. Ik hoop dat D66 weer een normale middenpartij wordt met nadruk op onderwerpen als rechtsstatelijkheid, onderwijs, legalisering van drugs en de gekozen burgemeester.
Ja, maar als ik zie wat Omtzigt in de Kamer zegt over het bedrijfsleven en dat die niet de rekening moeten krijgen van bestaanszekerheid dan heb ik toch wel wat twijfels hoe links Omtzigt is en in hoeverre hij dan met PvdA/GL door een economische deur kan.quote:Op woensdag 27 september 2023 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vrij groot. Ik zou zeggen, bijna 100%. Bestaanszekerheid is namelijk makkelijker aan te pakken met PvdA/GL dan met rechtse partijen, verder zal Omtzigt de VVD ook meer verwijten over de bestuurscultuur dan PvdA/GL.
Wat is er nu niet normaal en midden aan D66 dan? Klimaat? Laat dat nu een van de grootste issues zijn waar we nu en de komende decennia mee te maken krijgen.quote:Op woensdag 27 september 2023 21:54 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Regeren is halveren zeggen ze wel eens. Maar dit is wel meer dan door de helft. D66 lijkt het ook wel te accepteren dat ze erg schommelen door de jaren heen. Ik hoop dat D66 weer een normale middenpartij wordt met nadruk op onderwerpen als rechtsstatelijkheid, onderwijs, legalisering van drugs en de gekozen burgemeester.
Het gender en witte mannen gelul, vooral.quote:Op donderdag 28 september 2023 01:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat is er nu niet normaal en midden aan D66 dan? Klimaat? Laat dat nu een van de grootste issues zijn waar we nu en de komende decennia mee te maken krijgen.
Zonder VVD in een bootje zou wel fijn zijn.quote:Op donderdag 28 september 2023 01:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat is er nu niet normaal en midden aan D66 dan? Klimaat? Laat dat nu een van de grootste issues zijn waar we nu en de komende decennia mee te maken krijgen.
Maar je kunt dingen die noodzakelijk zijn ook zo brengen dat je wel iedereen probeert mee te nemen. En dan kijk ik bijvoorbeeld naar De Groot, die daar nog nooit van gehoord heeft (ik kan er nog steeds niet bij dat die vent weer op de lijst staat, hij is de hoofdreden dat er geen landbouwakkoord ligt en de boeren dus nog niet minder stikstof gaan uitstoten, meer dan FDF of BBB). Maar ook Kaag zelf is voor een diplomaat eigenlijk verrassend ondiplomatiek.quote:Op donderdag 28 september 2023 01:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dit is wel komisch hoor. De man gaat uit rancune een boek schrijven omdat hij in zijn ogen te laag op de lijst staat. Nu zit ik al die tijd tegen achterhoofden te kijken van collega’s die niet echt wat voor elkaar krijgen. Dat Beertema zelf al bijna 14 jaar in de Kamer zit en in die tijd 0 (nul) wetsvoorstellen schreef en zijn meest aansprekende motie er een was waarin hij het verzoek deed pindakaas en hagelslag als erfgoed te beschermen vergeet hij dan even. Deze man heeft in al die jaren niets anders bereikt dan van zijn mandaat een verdienmodel te maken.quote:Op woensdag 27 september 2023 17:20 schreef Hanca het volgende:
Beertema gaat een boek over de PVV schrijven, met redelijk wat kritiek op Wilders: https://www.ad.nl/politie(...)-eergevoel~ad16fe80/
14 jaar uit zijn neus gevroten op kosten van de burger, 14 jaar een plek bezet gehouden voor een volksvertegenwoordiger die wél het verschil had kunnen maken. En dan nog het lef hebben om verontwaardigd te zijn dat er een eind aan komt.quote:Op donderdag 28 september 2023 07:28 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dit is wel komisch hoor. De man gaat uit rancune een boek schrijven omdat hij in zijn ogen te laag op de lijst staat. Nu zit ik al die tijd tegen achterhoofden te kijken van collega’s die niet echt wat voor elkaar krijgen. Dat Beertema zelf al bijna 14 jaar in de Kamer zit en in die tijd 0 (nul) wetsvoorstellen schreef en zijn meest aansprekende motie er een was waarin hij het verzoek deed pindakaas en hagelslag als erfgoed te beschermen vergeet hij dan even. Deze man heeft in al die jaren niets anders bereikt dan van zijn mandaat een verdienmodel te maken.
Zijn meest spraakmakende, ja. Maar zeker niet zijn enige. Je doet hem nu toch wel iets tekort. Zijn partij is verschrikkelijk, maar hij heeft toch juist binnen zijn partij nog wel een redelijk trackrecord qua moties die het gehaald hebben. Initiatiefwetsvoorstellen op het gebied van onderwijs zie je weinig, trouwens.quote:Op donderdag 28 september 2023 07:28 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Dit is wel komisch hoor. De man gaat uit rancune een boek schrijven omdat hij in zijn ogen te laag op de lijst staat. Nu zit ik al die tijd tegen achterhoofden te kijken van collega’s die niet echt wat voor elkaar krijgen. Dat Beertema zelf al bijna 14 jaar in de Kamer zit en in die tijd 0 (nul) wetsvoorstellen schreef en zijn meest aansprekende motie er een was waarin hij het verzoek deed pindakaas en hagelslag als erfgoed te beschermen vergeet hij dan even. Deze man heeft in al die jaren niets anders bereikt dan van zijn mandaat een verdienmodel te maken.
Het probleem is denk ik vooral de drammerige manier van politiek bedrijven (De Groot bijvoorbeeld) en de focus op woke en identiteitspolitiek. Tel daarbij op dat alles wat ooit gold als kroonjuweel is losgelaten (referendum, gekozen burgemeester etc). Qua Europese integratie zijn ze ingehaald door Volt dat nog veel harder op het federaal Europa-orgel hengst.quote:Op woensdag 27 september 2023 21:54 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Nee, er zijn nu gewoon meer middenpartijen die aanspreken en Sigrid Kaag had beter niet naar financiën gegaan. Bovendien vinden veel mensen haar te elitair over komen. Mij boeit dat niet. Jouw argumenten zijn dom-rechts geblaat wat zo van Twitter af zou kunnen komen.quote:Op donderdag 28 september 2023 10:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik vooral de drammerige manier van politiek bedrijven (De Groot bijvoorbeeld) en de focus op woke en identiteitspolitiek. Tel daarbij op dat alles wat ooit gold als kroonjuweel is losgelaten (referendum, gekozen burgemeester etc). Qua Europese integratie zijn ze ingehaald door Volt dat nog veel harder op het federaal Europa-orgel hengst.
Wat overblijft is een partij die progressiviteit als doel op zich heeft, en zich druk maakt over zaken die de gemiddelde Nederlander weinig interesseren en helemaal geen groot thema zijn, zoals LGBT-gedram, legalisering drugs of voltooid leven. Waarom zou je op D66 stemmen? Er zijn diverse andere partijen die hetzelfde doen maar dan beter. En dan loop je het risico irrelevant te worden, net als het CDA.
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als NSC besluit om met VVD, BBB en PVV in zee te gaan. Volgens mij krijgen we dan een burgeropstand, want links kan zich nooit inhouden, wat dat betreft.quote:Op woensdag 27 september 2023 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vrij groot. Ik zou zeggen, bijna 100%. Bestaanszekerheid is namelijk makkelijker aan te pakken met PvdA/GL dan met rechtse partijen, verder zal Omtzigt de VVD ook meer verwijten over de bestuurscultuur dan PvdA/GL.
quote:Op donderdag 28 september 2023 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als NSC besluit om met VVD, BBB en PVV in zee te gaan. Volgens mij krijgen we dan een burgeropstand, want links kan zich nooit inhouden, wat dat betreft.
Dat wordt dan wel een hele nette opstand van mensen die zich op het wegdek vastlijmen enzo.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als NSC besluit om met VVD, BBB en PVV in zee te gaan. Volgens mij krijgen we dan een burgeropstand, want links kan zich nooit inhouden, wat dat betreft.
Lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat er een opstand komt. Oproepen tot het bestormen van het parlement is meer iets voor rechts. Maar we zullen het nooit weten, want Omtzigt heeft de PVV gewoon duidelijk al afgewezen. Hij zou ook gek zijn om zijn nieuwe partij gelijk met BBB en PVV te laten regeren, dan neemt niemand hem daarna ooit nog serieus.quote:Op donderdag 28 september 2023 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Oké bedankt Hans. Maar leg eens uit, waarom zou je op D66 stemmen? Waar zijn ze momenteel precies onderscheidend op?quote:Op donderdag 28 september 2023 13:03 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nee, er zijn nu gewoon meer middenpartijen die aanspreken en Sigrid Kaag had beter niet naar financiën gegaan. Bovendien vinden veel mensen haar te elitair over komen. Mij boeit dat niet. Jouw argumenten zijn dom-rechts geblaat wat zo van Twitter af zou kunnen komen.
Je wil dat Omtzigt zijn partij halveert voor de toekomst?quote:Op donderdag 28 september 2023 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat ze zich bezighouden met 'randzaken' is natuurlijk altijd al een ding van D66 geweest, dat lijkt me geen verklaring.quote:Op donderdag 28 september 2023 10:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik vooral de drammerige manier van politiek bedrijven (De Groot bijvoorbeeld) en de focus op woke en identiteitspolitiek. Tel daarbij op dat alles wat ooit gold als kroonjuweel is losgelaten (referendum, gekozen burgemeester etc). Qua Europese integratie zijn ze ingehaald door Volt dat nog veel harder op het federaal Europa-orgel hengst.
Wat overblijft is een partij die progressiviteit als doel op zich heeft, en zich druk maakt over zaken die de gemiddelde Nederlander weinig interesseren en helemaal geen groot thema zijn, zoals LGBT-gedram, legalisering drugs of voltooid leven. Waarom zou je op D66 stemmen? Er zijn diverse andere partijen die hetzelfde doen maar dan beter. En dan loop je het risico irrelevant te worden, net als het CDA.
Doe eens een gok?quote:Op donderdag 28 september 2023 18:48 schreef capricia het volgende:
Dat is toch gewoon een hond, mensen...we zijn toch niet massaal gek geworden?
Oh, edit..dat zegt de politie ook.
Caroline al haar verontschuldiging aangeboden? Of is het stemming maken wel prettig zo.
Hiermee geef je vooral zelf mooi aan waarom heel veel mensen een afkeer van D66 hebben. Dat elitaire.quote:Op donderdag 28 september 2023 06:53 schreef BlackLining het volgende:
D66 durft vooral lastige onderwerpen op de kaart te zetten en moeilijke besluiten te nemen. Dat is wel fijn, want doorgaan als samenleving zoals we al sinds de oorlog doen gaat niet echt meer, kijkende naar zorg, wonen, klimaat, sociale zekerheid, etc.
Dat zijn niet altijd fijne maatregelen, en dan word je dus inderdaad gehalveerd. Da's zonde, maar als ze dat niet hadden gedaan was er deze periode wéér niks aan de energietransitie gedaan. Op termijn plukken we daar de vruchten van, maar zo ver kan de gemiddelde stemmer niet vooruit kijken.
D66 doet wat nodig is, maar maakt zichzelf daarmee niet populair. Zegt meer over het electoraat dan over de partij in dit geval.
Beschuldigen van 'draaien' is ook zo mooi, vooral rond het referendum. Ik vind het juist positief dat je als partij kunt inzien dat je het verkeerd hebt gehad, en dat je dan van standpunt kunt veranderen. Maar men ziet liever dat het reeds gezegde onvoorwaardelijk wordt verdedigd want voortschrijdend inzicht is voor de zwakken, ofzo. Overigens was ik persoonlijk in dit voorbeeld altijd al tegen referenda.
Wanneer praten 'linkse' (ik neem aan dat je het vrij rechtse D66 daar ook onder schaart) partijen dan over diversiteit? Kun je een serie linkjes geven?quote:Op donderdag 28 september 2023 19:52 schreef HiZ het volgende:
Toen ik de stukjes weer zag over het falen van het diversiteitsdiscussie dacht ik acuut aan Yesilgoz. En ik kon het niet nalaten te denken dat het praten over diversiteit door linkse partijen misschien gewoon wat minder kan
Dit onderschrijft wel zo'n beetje m'n punt ja. Vooruit durven kijken, daar kunnen sommige mensen maar moeilijk mee dealen.quote:Op donderdag 28 september 2023 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hiermee geef je vooral zelf mooi aan waarom heel veel mensen een afkeer van D66 hebben. Dat elitaire.
D66 is allang geen 'gewone middenpartij' meer; het heeft progressivisme tot absolute religie verheven en het vervelende is dat D66 ook ongeveer in alle denkbare bestuurslagen is doorgedrongen: onderwijs, media, bedrijfsleven. D66 heeft verder een fetisj voor alles wat met globalisme en internationalisering van doen heeft en vergeet ondertussen dat voor het gros der Nederlanders die utopische ideeën over Europese superstaten helemaal niet speelt.
Laat staan dat onuitstaanbaar woke gedram dat D66 tot absolute kunst heeft verheven, waarbij eigenlijk al bij voorbaat wordt uitgegaan van het racistische, seksistische karakter van de doorsnee blanke witte Nederlander, die nodig op diversiteitscursus moet. Vandaar al die Diversity and Equity Managers die we ineens op allerlei bedrijfsvloeren hebben rondlopen... Koekoek.
Verder is het natuurlijk al tijden zo dat D66 zich met graagte profileert als 'de partij voor de jongeren'; alles boven de 50 telt eigenlijk al niet meer mee. Verloren zaken, niet meer te 'hervormen', en sowieso totaal niet sexy om politiek omtrent te bedrijven.
Een normale middenpartij? D66 heeft zichzelf de vernieling in geholpen door werkelijk elke batshit insane progressieve brain fart tot beleidsstuk te maken. En daar zit nuchter Nederland gewoon niet zo op te wachten. En nee, dat zijn geen verderfelijke conservatieve blanke boosmannetjes, allemaal.
Persoonlijk vind ik niet enkel dat D66, meer nog dan de VVD, Nederland ongelooflijk beschadigd heeft (een slooppartij als er ooit een geweest is), ik zal blij zijn als die club weer gedecimeerd wordt tot randpartij voor de true believers. Helaas zullen we nog wel even met de naschokken van deze opgelegde totaal doorgeslagen progressieve gekte te maken hebben, maar dat in de VS al behoorlijk teruggekomen wordt op de woke waanzin, stemt hoopvol.
Vooruit durven kijken?quote:Op donderdag 28 september 2023 20:04 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dit onderschrijft wel zo'n beetje m'n punt ja. Vooruit durven kijken, daar kunnen sommige mensen maar moeilijk mee dealen.
't is wel belangrijk.
Geen idee, daar kom ik nooit. Vanuit een oost-Brabants dorpje is realiteitszin best wel mogelijk.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooruit durven kijken?
Tja, vanaf een ivoren toren in de grachtengordel zie je dingen misschien wat anders.
Qua sociaal-economische idealen is D66 inderdaad knetterrechts.quote:
Ook daar bouwt men ivoren torens.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:07 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Geen idee, daar kom ik nooit. Vanuit een oost-Brabants dorpje is realiteitszin best wel mogelijk.
Mag nog wel wat rechtser op die kaart.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alleen voor extreem-rechtse mensen is D66 links.
[ afbeelding ]
Misschien kan extreemrechts eens stoppen met discrimineren. Daar begint het namelijk. Diversiteit nastreven is alleen maar een reactie op discriminatie.quote:Op donderdag 28 september 2023 19:52 schreef HiZ het volgende:
Toen ik de stukjes weer zag over het falen van het diversiteitsdiscussie dacht ik acuut aan Yesilgoz. En ik kon het niet nalaten te denken dat het praten over diversiteit door linkse partijen misschien gewoon wat minder kan
Kijk maar hoe dat uit Europese data komt: https://twitter.com/hamidsarve/status/1277744413582729216quote:
Dat was het ooit. In de tijd dat diversiteit er gewoon was en men niet 24/7 bezig was met ras/geslacht/gender. Nu is het vooral de a priori aanname dat de witman- en vrouw per definitie xenofoob en racistisch is, en Nederland een soort Alabama aan de Noordzee.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:22 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Misschien kan extreemrechts eens stoppen met discrimineren. Daar begint het namelijk. Diversiteit nastreven is alleen maar een reactie op discriminatie.
Nogmaals: geef eens wat voorbeelden? Want ik hoor links/progressief eigenlijk helemaal niet veel over diversiteit e.d. Ik hoor daar eigenlijk vooral veel over vanaf rechts.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat was het ooit. Nu is het vooral de a priori aanname dat de witman- en vrouw per definitie xenofoob en racistisch is.
Ik ben blank, niet xenofoob of racistisch en stem D'66 en velen met mij dus die vlieger gaat niet op.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat was het ooit. Nu is het vooral de a priori aanname dat de witman- en vrouw per definitie xenofoob en racistisch is.
Protip: leg eens contact met een Diversity & Equity Manager (zijn er zat), en laat hem gewoon eens uit zichzelf vertellen.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: geef eens wat voorbeelden? Want ik hoor links/progressief eigenlijk helemaal niet veel over diversiteit e.d. Ik hoor daar eigenlijk vooral veel over vanaf rechts.
Nee, jullie noemen anderen vooral al heel snel xenofoob en racistisch. Of in ieder geval, de 'witten'.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:28 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ben blank, niet xenofoob of racistisch en stem D'66 en velen met mij dus die vlieger gaat niet op.
Nee, ik wil linkjes zien van de momenten dat D66 (GL, PvdA) over diversiteit hadden en dat volgens jullie ongepast is. Niet verschuilen achter één of andere manager die voor hetzelfde geld gewoon VVD stemt.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Protip: leg eens contact met een Diversity & Equity Manager (zijn er zat), en laat hem gewoon eens uit zichzelf vertellen.
Ik denk dat het begint bij niet hele groepen mensen over 1 kam te scheren.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, jullie noemen anderen vooral al heel snel xenofoob en racistisch.
Waarom denk je dat er in Nederland uberhaupt ineens Diversity & Equity Managers ZIJN, Hanca???quote:Op donderdag 28 september 2023 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik wil linkjes zien van de momenten dat D66 (GL, PvdA) over diversiteit hadden en dat volgens jullie ongepast is. Niet verschuilen achter één of andere manager die voor hetzelfde geld gewoon VVD stemt.
Dat zei ik laatst nog tegen ónze Diversity & Equity Manager.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat het begint bij niet hele groepen mensen over 1 kam te scheren.
Nou nee. Jij stemde laatst toch PvdA? Nu is het PvdA/GL geworden. Regenboogvlaggen ed is meer een Groenlinksdingetje meen ik. Ik stoor me er niet aan overigens, maar dan weet je waar je op stemt als het opnieuw PvdA wordt.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, jullie noemen anderen vooral al heel snel xenofoob en racistisch. Of in ieder geval, de 'witten'.
PvdA is einde oefening. Stem ik nooit meer op zolang ze met GL in zee gaan.quote:Op donderdag 28 september 2023 20:34 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nou nee. Jij stemde laatst toch PvdA? Nu is het PvdA/GL geworden. Regenboogvlaggen ed is meer een Groenlinksdingetje meen ik. Ik stoor me er niet aan overigens, maar dan weet je waar je op stemt als het opnieuw PvdA wordt.
Die link zegt dat iedereen zich thuis moet voelen bij D66. Klinkt inderdaad als een bedreiging voor onze samenleving, of niet?quote:Op donderdag 28 september 2023 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er in Nederland uberhaupt ineens Diversity & Equity Managers ZIJN, Hanca???
Maar deze link zegt al veel:
https://d66.nl/diversiteit-en-inclusie/
Die vond dat kwetsend voor kale mensen?quote:Op donderdag 28 september 2023 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zei ik laatst nog tegen ónze Diversity & Equity Manager.
Viel niet goed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |