De meeste mensen zullen op de nullijn blijven zitten, doordat er zoveel graaiers zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:38 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.
Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.
Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.
Linkje voor julliequote:Op dinsdag 19 september 2023 14:29 schreef Aberkullie het volgende:
O god krijgen we dat weer. Al die middeninkomengezinnen hebben zeker ook iPhones en gaan een keer per jaar op vakantie.
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aubquote:
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
[..]
Linkje voor jullie
Toch moet veel werk gedaan worden door onbetaalde vrijwilligers, ook van de VVD.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:26 schreef Aberkullie het volgende:
Ik ga in november VVD stemmen want die vinden dat werken weer moet lonen!
Sorry, begreep ik je verkeerdquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:35 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aub
Inflatie is het probleem. (PUNT)quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.
Ja, dat kan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.
Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
Oh is het weer zo'n topic dan hoef ik de rest niet eens te lezen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
Haha sure.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Idd. Ik heb een Hypo van ¤200quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Klopt, de mensen die financieel in de klem komen schreeuwen daarover niet hard, maar zeggen het zachtjes op de juiste toon.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:08 schreef Toefjes het volgende:
Ik denk dat vooral de middeninkomens met kinderen in de problemen komen. Heb zelf een middeninkomen en het gaat wel goed, maar de rek is er wel uit voor wat er nog te bezuinigen valt.
Verder las ik overal dat mijn groep er 1,8% op vooruit zou gaan, maar hoe dat percentage opgebouwd is kan ik dan weer niet zo snel vinden.
Precies. Energiekosten, boodschappen, kleding keer twee of drie. Denk dat daar wel het probleem zit. Al is het meestal wel een bewuste keuze om aan kinderen te beginnen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:15 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.
Ja als je nu jonger was geweest, was dat natuurlijk nooit geluktquote:Op dinsdag 19 september 2023 15:08 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Idd. Ik heb een Hypo van ¤200
Ik denk dat jullie heel blij mogen zijn dat het gelukt is een huurwoning te bemachtigen! Financiële plaatje zou er heel anders uitzien als je nog een wachtlijst zou staan en je afhankelijk bent van de koopmarkt of de vrije huursector.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Precies, ik zie vrienden met een middeninkomen ook wel in de problemen komen nu, of in ieder geval moeten bezuinigen. Wij hebben (schoon)ouders die oppassen dus daar geen kosten aan, een lage hypotheek en een energiezuinig huis. Maar vrienden met een soortgelijk inkomen die 2 of 3 dagen kinderopvang nodig hebben en vrije sector huren in een niet zo goed geïsoleerd huis moeten nu wel behoorlijk gaan bezuinigen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:20 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Precies. Energiekosten, boodschappen, kleding keer twee of drie. Denk dat daar wel het probleem zit. Al is het meestal wel een bewuste keuze om aan kinderen te beginnen.
En hypotheek vs vrije sector kan zo 700 a 800 (of meer) de maand schelen met die onwijze scheefgroei. Dan zijn de lastenverzwaringen maar tientjeswerk voor de ene en bij de andere net de laatste druppel.
Dit inderdaad!quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:15 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ja alleenstaand vaak het wel lastiger omdat je maar 1 salaris hebt. En om dan 4000 euro netto binnen te halen moet je weer 6500-7000 bruto verdienen wat gewoon bij veel beroepen niet haalbaar is. Terwijl hetzelfde netto bereikt kan worden met 2 salarissen van 2300 bruto.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:31 schreef Vivark het volgende:
De alleenstaande zonder kinderen betaald gemiddeld genomen ook nog 8.000 euro extra aan belasting t.o.v. een stel.
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
Ik denk dat het voor de middeninkomens nu het verschil maakt tussen kunnen kopen wat je wil en opletten met wat je koopt. Als je dat nooit gedaan hebt, kan dat confronterend zijn. Wij merken dat zelf ook, maar hebben gelukkig geen van beiden een gat in de hand, nooit gehad. Maar wij kijken nu voor grotere aanschaffen wel eerst naar de bankrekening en toekomstige voorziene kosten, zoals de jaarafrekening GWL en de gemeentelijke belastingen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Moeten ze maar minder avocado's en sushi vreten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.
Als jullie met zijn 2'en al geen huis kunnen kopen...wat moet een alleenstaande met een middeninkomen dan? 20 jaar wachten op een huurhuis?quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:41 schreef DJKoster het volgende:
Middeninkomen en al jaren goed overzicht van mijn financiën. Het kon de laatste jaren allemaal zonder problemen, maar we zijn en moeten nu toch wel wat strakker op sommige uitgaven letten.
We zijn nu ook scheefhuurder, een paar jaar geleden kon ik niets kopen omdat we nog niet samenwoonden, nu kan het niet omdat het gewoon duur is.
Dus ja, de tijden van onbeperkte tablets, gadgets etc. is wel voorbij.
Gezellig, daar heb ik geen problemen mee.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:51 schreef Nobu het volgende:
Kan iemand alle boomers hier verzamelen en in de ballenbak parkeren met een advocaatje?
Ja, daarom benoemde ik ook al dat veel middeninkomens overal tussen vallen en dat ik me goed voor kan stellen dat het krap kan worden; helemaal met kinderen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.
Dat is zeker een groot onderdeel van het probleem.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Inflatie is het probleem. (PUNT)
Klopt, heb je gelijk in hoor.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:28 schreef Vivark het volgende:
[..]
Ik denk dat jullie heel blij mogen zijn dat het gelukt is een huurwoning te bemachtigen! Financiële plaatje zou er heel anders uitzien als je nog een wachtlijst zou staan en je afhankelijk bent van de koopmarkt of de vrije huursector.
Jammer, de VVD moet afgestraft worden voor wanbeleidquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:26 schreef Aberkullie het volgende:
Vakantie is een eerste levensbehoefte?quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:40 schreef britneycheers het volgende:
Echt fijn dat armoede pakket. Ik krijg elke maand een boodschappenkaart van het rode kruis waar ¤88 op wordt gestort. Nu worden ook nog eens de toeslagen extra verhoogd zodat er meer geld overblijft en krijg ik dit jaar ook de energietoeslag!
Zo blijft een vakantie minstens 1 x per jaar voor de armen in Nederland ook haalbaar.
Is hier al een feit. Woont nog een 29-jarige thuis, helaas. Hij reageert letterlijk op elke mogelijkheid. Zelfs een kleine studio zou hij al blij mee zijn, maar het is er niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:50 schreef Vivark het volgende:
[..]
Als jullie met zijn 2'en al geen huis kunnen kopen...wat moet een alleenstaande met een middeninkomen dan? 20 jaar wachten op een huurhuis?
Voor sommige mensen schijnbaar wel. En uiteraard hebben ze "net zoveel recht op een vakantie in het buitenland als de hogere inkomens".quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Vakantie is een eerste levensbehoefte?
Is natuurlijk ook een bepaalde groep die dat wel een recht vind en hoor je dan het hardst. Natuurlijk zouden veel mensen wel gewoon leuk vinden als er wel wat ruimte is voor dit soort zaken als uitjes. Denk wel dat de druk op kinderen nu veel groter is om mee te doen. Ik kan mij nog herinneren dat zelfs toen ik puber was in de jaren 00 kinderen moesten lachen toen iemand in de klas voor vakantie naar Drenthe was geweest om te kamperen. Kinderen kunnen wel gemeen zijn dan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Voor sommige mensen schijnbaar wel. En uiteraard hebben ze "net zoveel recht op een vakantie in het buitenland als de hogere inkomens".
Vroeger, ja vroeger, werd daar niet zo'n heisa over gemaakt. Als je geen geld had om op vakantie te gaan, dan nam je genoegen met een dagje naar Scheveningen, of een keer met de trein naar madurodam of het Dolfinarium. En na de vakantie kwam je terug op school en hoorde je de verhalen van de kinderen die naar Italie en Spanje waren geweest en dat vond je bijzonder. Geen gezeur over ongelijkheid toen.
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Echt nobody cares.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.
Huis gekocht voor 240 K, met k.k. 250. Inleg 26 K, van de overwaarde van het vorige huis. Benodigde hypotheek 224 K, inmiddels afgelost zo'n 14 K en nu weer opgenomen zo'n 40 K. Daarvan zonnepanelen, nog wat oude deuren en ramen vervangen, nieuwe keukenapparatuur en een warmtepompboiler. Vorig jaar uit eigen middelen een airco aangeschaft. De kans is groot dat we met wat we meer besparen dan wat het kost aan extra hypotheeklast. En de waarde van het huis is, volgens taxatie met 35.000 toegenomen.
Huis is nu 460 K waard.
Soms is het nodig te investeren.
Daarom meer migranten en minder jij.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.
De Inflatie is de verantwoording van de ECB,quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jammer, de VVD moet afgestraft worden voor wanbeleid
Waar zou je liever wonen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dit land was toch al terminaal ziek.
Als ik kijk naar de groep waarmee ik ben afgestudeerd op WO, nu zijn de meesten 32-35 jaar. Echt bijna niemand daarvan heeft kinderen nu. Al zouden die nog kunnen komen natuurlijk. Maar klok is al wel aan het tikken een beetje ondertussen. Zie een groot deel eigenlijk geen kinderen krijgen eigenlijk gezien hun focus vooral op werk is (zaken als tijdelijke contracten werken niet mee) en deel ook single is. Er is niet echt vastigheid qua werk en huis voor de meesten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.
Ik heb het al eens eerder gezegd. Mensen met een uitkering houden meer dan genoeg geld over als ze een beetje normaal budgetteren. Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Daarom is het misschien beter als iedereen dat stapje terug doet, i.p.v. kunstmatig de armsten, middels subsidies, dat stapje vooruit te laten doen. Want voor de groep die daar net boven zit, komt het zover, als je alles doorrekent, dat werken niet meer loont.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:28 schreef Momo het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook een bepaalde groep die dat wel een recht vind en hoor je dan het hardst. Natuurlijk zouden veel mensen wel gewoon leuk vinden als er wel wat ruimte is voor dit soort zaken als uitjes. Denk wel dat de druk op kinderen nu veel groter is om mee te doen. Ik kan mij nog herinneren dat zelfs toen ik puber was in de jaren 00 kinderen moesten lachen toen iemand in de klas voor vakantie naar Drenthe was geweest om te kamperen. Kinderen kunnen wel gemeen zijn dan.
Die rekensom illustreert het faillissement van de Nederlandse woningmarkt. Je koopt een huis voor 250k, investeert 40k, dan zou je verwachten dat het huis nu 290k opbrengt, niet 460k. Die 150k extra is geen waarde, het is het verschil in marktprijs van toen en nu. Dit bedrag gaat door iemand in de toekomst moeten worden opgebracht uit zijn of haar inkomen om dat huis te kopen, en daarmee is een enorme intergenerationele inkomensoverdracht van ruim 4 modale jaarsalarissen ontstaan. We wonen letterlijk de toekomstige generaties uit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.
Huis gekocht voor 240 K, met k.k. 250. Inleg 26 K, van de overwaarde van het vorige huis. Benodigde hypotheek 224 K, inmiddels afgelost zo'n 14 K en nu weer opgenomen zo'n 40 K. Daarvan zonnepanelen, nog wat oude deuren en ramen vervangen, nieuwe keukenapparatuur en een warmtepompboiler. Vorig jaar uit eigen middelen een airco aangeschaft. De kans is groot dat we met wat we meer besparen dan wat het kost aan extra hypotheeklast. En de waarde van het huis is, volgens taxatie met 35.000 toegenomen.
Huis is nu 460 K waard.
Soms is het nodig te investeren.
Welke oplossingen zie je, behalve natuurlijk het uitgavenpatroon aanpassen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Blijft toch een interessant fenomeen dat men topics over geld aangrijpt om ons te laten weten hoe goed het met ze gaat inclusief opsomming van het hele financiële plaatje. Het is ten eerste niet relevant, ten tweede niet interessant. Het gaat hier om te statistieken en die liegen er niet om, na de werkende armen komen nu ook de middeninkomens in gevaar.
Ook wel kunstmatig gecreëerd door de enorme krapte op de woningmarkt.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:50 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Die rekensom illustreert het faillissement van de Nederlandse woningmarkt. Je koopt een huis voor 250k, investeert 40k, dan zou je verwachten dat het huis nu 290k opbrengt, niet 460k. Die 150k extra is geen waarde, het is het verschil in marktprijs van toen en nu. Dit bedrag gaat door iemand in de toekomst moeten worden opgebracht uit zijn of haar inkomen om dat huis te kopen, en daarmee is een enorme intergenerationele inkomensoverdracht van ruim 4 modale jaarsalarissen ontstaan. We wonen letterlijk de toekomstige generaties uit.
Dit is verder niet persoonlijk bedoeld, huizenbezitters kunnen hier weinig aan doen.
Tja, men stemt overwegend zelf op partijen die de positie van de middenklasse precair maken (met name de VVD is daar een goed voorbeeld van).quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Blijft toch een interessant fenomeen dat men topics over geld aangrijpt om ons te laten weten hoe goed het met ze gaat inclusief opsomming van het hele financiële plaatje. Het is ten eerste niet relevant, ten tweede niet interessant. Het gaat hier om te statistieken en die liegen er niet om, na de werkende armen komen nu ook de middeninkomens in gevaar.
Bij welke politieke partij is de middenklasse dan wel aan het goede adres?quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tja, men stemt overwegend zelf op partijen die de positie van de middenklasse precair maken (met name de VVD is daar een goed voorbeeld van).
Ook kiest de middenklasse overwegend zelf voor het naar beneden trappen en naar boven likken, wat geenszins in hun eigen belang is (in de meeste gevallen).
Die hebben toch niet allemaal een huis nodig? Tenminste, de meesten zullen toch gewoon geboren worden tussen nu en oud en nieuw denk ik?quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Beschikbaarheid van woningen en dit soort zaken helpt ook niet echt. En nee dit is geen huhuhu buitenlanders post, dit is gewoon een som. Dus van nu tot einde van het jaar verwachten ze nog ongeveer 100.000 extra mensen in ons land.
Het punt is dat er dan ook meer vraag is naar woonruimte en er echt niet voor 100.000 mensen extra is bijgebouwd in de tussentijd. Dit zorgt gewoon voor veel meer druk op verschillende woningmarkten, sociaal, vrije sector, koop minder waarschijnlijk.
Nee, meeste groei is vanwege de hoge immigratie ten opzichte van de emigratie, niet dat er zoveel meer baby's geboren worden dan mensen overlijden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:04 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Die hebben toch niet allemaal een huis nodig? Tenminste, de meesten zullen toch gewoon geboren worden tussen nu en oud en nieuw denk ik?
PvdA / GL combinatie (onder voorbehoud dat zij het beste in elkaar naar boven halen), SP, PvdD, Denk, ChristenUnie, en misschien Omtzigt. Heel misschien ook nog Volt en D66, maar zij zijn iets teveel op de hand van het (grote) bedrijfsleven en voor flexibelisering.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:59 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Bij welke politieke partij is de middenklasse dan wel aan het goede adres?
Als je tot je bijna 30e thuis woont en fulltime werkt mag ik aan nemen, dan kan je zoveel sparen dat je met 4 jaar voldoende bij elkaar hebt gespaard om een hypotheek te krijgen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Is hier al een feit. Woont nog een 29-jarige thuis, helaas. Hij reageert letterlijk op elke mogelijkheid. Zelfs een kleine studio zou hij al blij mee zijn, maar het is er niet.
Is tegenwoordig iedereen die zijn financiële zaakjes op orde heeft, een boomer?quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:51 schreef Nobu het volgende:
Kan iemand alle boomers hier verzamelen en in de ballenbak parkeren met een advocaatje?
Ik begrijp jouw punt maar denk dat het besef dat wij jarenlang enorm verwend zijn geweest een belangrijk besef is. In mijn beleving, en dat baseer ik op mijn werkervaring als social worker (I know anekdotisch), trekken veel mensen het ook ik deze tijd nog. Mijn doelgroep bestaat uit dakloze jongeren met studiefinanciering als zij naar school gaan of een uitkering als zij bijv. therapie volgen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Die hebben ze niet. Klagen is hun devies. Zijzelf kunnen er helemaal niks aan doen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Welke oplossingen zie je, behalve natuurlijk het uitgavenpatroon aanpassen?
Ja maar woonruimte kun je niet zomaar makkelijk kiezen he. Als sociale huur niet bereikbaar is voor je op dit moment zit je nou eenmaal vast aan een woonruimtes die beginnen bij 1000 euro. En daar zitten eisen aan vast waaraan mensen die net modaal verdienen gewoon niet voldoen dus die krijg je niet. Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw punt maar denk dat het besef dat wij jarenlang enorm verwend zijn geweest een belangrijk besef is. In mijn beleving, en dat baseer ik op mijn werkervaring als social worker (I know anekdotisch), trekken veel mensen het ook ik deze tijd nog. Mijn doelgroep bestaat uit dakloze jongeren met studiefinanciering als zij naar school gaan of een uitkering als zij bijv. therapie volgen.
Schuldenproblematiek speelt uiteraard een rol maar is grotendeels het gevolg van een gebrek aan kennis (18 jaar worden en geen zorgverzekering afsluiten bijv.) en niet zozeer een gebrek aan inkomen.
Wat wij, en voornamelijk onze partner vanuit de Stadsbank, vaak moet benoemen is dat er beknibbeld moet worden op abonnementen omdat daar de ruimte ligt. Er wonen geen jongeren bij ons met honger en dat geldt voor de gehele maatschappelijke opvang.
Dit artikel gaat specifiek over de middenklasse die in de knel komt en ik denk dat het verstandig is om te kijken waar ruimte ligt om weer financiële ademruimte te krijgen. Zoals een user eerder aangaf zijn de woonkosten enorm hoog, daar heb ik persoonlijk gelukkig geen ervaring mee maar ook hiervoor geldt dat je altijd kritisch moet kijken naar de hoeveelheid woonruimte t.o.v. de taartpunt aan inkomen.
Dat zijn inderdaad flinke getallen. Dacht dat het lager lag, maar me nooit verdiept in de cijfers buiten de asielproblematiek om. Weer wat geleerd, bedanktquote:Op dinsdag 19 september 2023 17:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, meeste groei is vanwege de hoge immigratie ten opzichte van de emigratie, niet dat er zoveel meer baby's geboren worden dan mensen overlijden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)woners-door-migratie
Dus veel mensen hebben wel nieuwe woningen nodig. En mensen die kinderen krijgen zouden het liefst ook groter gaan wonen.
Ja en met een modaal salaris had je nu een hypotheek kunnen krijgen van max 150.000, als je dan tenminste een vast contract hebt en geen studieschuld hebt etc. Dus had je nu in deze tijd geen woning kunnen kopen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:10 schreef ZanneG het volgende:
Ik heb een modaal inkomen en hoewel het leven nu echt duurder is dan pakweg 2 jaar geleden en ik dat ook wel zorgelijker vind, kan ik nog steeds elke maand sparen, heb ik een koophuis en een auto en ga ik 2x per jaar op vliegvakantie.
Wel gewoon in europa maar dat maakt niet uit.
Ik denk nu wel meer bewuster na over aankopen.
Vooral de energie rekening die enorm is gestegen dat hakt er wel in
Ja daar heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja maar woonruimte kun je niet zomaar makkelijk kiezen he. Als sociale huur niet bereikbaar is voor je op dit moment zit je nou eenmaal vast aan een woonruimtes die beginnen bij 1000 euro. En daar zitten eisen aan vast waaraan mensen die net modaal verdienen gewoon niet voldoen dus die krijg je niet. Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.
Het bizarre is dat ik zo'n 6 jaar geleden bezig ben geweest met het aanvragen van een hypotheek. Destijds kon ik geloof ik een max. hypotheek van 165.000 euro krijgen maar heb ik aangegeven een fikse studieschuld te hebben. Toen was ik er zo zuur over dat ik wel elke maand 780 euro aan huur kan betalen volgens de bank maar geen hypotheek a 700 euro.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja en met een modaal salaris had je nu een hypotheek kunnen krijgen van max 150.000, als je dan tenminste een vast contract hebt en geen studieschuld hebt etc. Dus had je nu in deze tijd geen woning kunnen kopen.
Das war einmal. Prijzen zijn allang weer laag en toen ze hoog waren was er allerlei compensatie. Media moeten hier eens mee ophouden.quote:Door de hoge energieprijzen
Denk je dat hier veel mensen tussen de 70 en 80 zitten ja? Want dat zijn boomers.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:51 schreef Nobu het volgende:
Nee, dat zijn babyboomers. Een boomer is iets anders.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:25 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Denk je dat hier veel mensen tussen de 70 en 80 zitten ja? Want dat zijn boomers.
Benzine is ook energie.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Das war einmal. Prijzen zijn allang weer laag en toen ze hoog waren was er allerlei compensatie. Media moeten hier eens mee ophouden.
Dat is eigenlijk wel een bijkomend voordeel dan. De oplossing voor het arbeidstekort is niet nog meer mensen er bij maken, want dan krijg je in de toekomst nog meer vergrijzing en een nog groter arbeidstekort. De oplossing is minder mensen. En ja, je krijgt dan even een kantelpunt dat veel pijn gaat doen. Soit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
En eisen voor vrije sector zijn soms ook belachelijk aan het worden, moest recent weer de markt op omdat elders in het ootje genomen en ze een trucje hadden bedacht om de huur keihard omhoog te gooien. Minimaal 4,5 keer bruto de huur verdienen, tenminste 3 jaar lang vast inkomen hebben (geen tijdelijk contracten), geen studieschuld/BKR registratie, tussen een bepaalde leeftijd zijn, 5 keer de huur als borg, werkgeversverklaring. Allemaal gezien. Ook dat sluit steeds meer mensen buiten.quote:
En je kunt niet werken, omdat? Er is werk genoeg, op allerlei gebied.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:46 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd. Mensen met een uitkering houden meer dan genoeg geld over als ze een beetje normaal budgetteren. Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.
Nu krijg ik erg fijn extra subsidies en toeslagen volgend jaar. Echt fantastisch omdat ik nu meer activiteiten kan doen.
Soms kijk ik naar de middenklasse waar mijn vrienden in zitten. Als het niet zo sneu was zou het hilarisch zijn hoe ze elke maand hard aan het werk zijn om alle eindjes aan elkaar te knopen en overal misgrijpen qua subsidies.
Ik heb dan weliswaar een sociale huurwoning en een middenklasse auto, maar achja je moet iets.
Ongelooflijk. En het bizarre is dat deze eisen niet uit de lucht komen vallen maar waarschijnlijk nog passend zijn bij een zoekende huurder met diepe zakken ook.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Momo het volgende:
[..]
En eisen voor vrije sector zijn soms ook belachelijk aan het worden, moest recent weer de markt op omdat elders in het ootje genomen en ze een trucje hadden bedacht om de huur keihard omhoog te gooien. Minimaal 4,5 keer bruto de huur verdienen, tenminste 3 jaar lang vast inkomen hebben (geen tijdelijk contracten), geen studieschuld/BKR registratie, tussen een bepaalde leeftijd zijn, 5 keer de huur als borg, werkgeversverklaring. Allemaal gezien. Ook dat sluit steeds meer mensen buiten.
Lekker fietsen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:27 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Benzine is ook energie.
Is toch ook het gemakkelijkste, iedereen die geen onderneming heeft is 100 % van zijn inkomsten kwijt aan ondernemers.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Aberkullie het volgende:
Je hebt gelijk, we kunnen beter weer allemaal onze uitgaven posten.
Top! Maar het zou beter zijn om inhoudelijk te blijven discussieren!quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Aberkullie het volgende:
Er continue over drammen dat mensen dat doen voegt nog minder toe.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Aberkullie het volgende:
quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:26 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nee, dat zijn babyboomers. Een boomer is iets anders.
¤ 1000 tot ¤ 1500 over na aftrek van alle vaste lasten met een uitkering, daar geloof ik echt geen flikker van.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:46 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd. Mensen met een uitkering houden meer dan genoeg geld over als ze een beetje normaal budgetteren. Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.
Nu krijg ik erg fijn extra subsidies en toeslagen volgend jaar. Echt fantastisch omdat ik nu meer activiteiten kan doen.
Soms kijk ik naar de middenklasse waar mijn vrienden in zitten. Als het niet zo sneu was zou het hilarisch zijn hoe ze elke maand hard aan het werk zijn om alle eindjes aan elkaar te knopen en overal misgrijpen qua subsidies.
Ik heb dan weliswaar een sociale huurwoning en een middenklasse auto, maar achja je moet iets.
Ik beschouw mijn uitkering als basisinkomen. Ik heb hier en daar wat extra inkomsten online, die ik als gift beschouw.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En je kunt niet werken, omdat? Er is werk genoeg, op allerlei gebied.
Die zijn er wel , alleen dan is de omgeving niet naar hun zin.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:18 schreef Momo het volgende:
Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.
Toen was niet álles beterquote:Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef bloodymary1 het volgende:
Ten tijde van het Romeinse Rijk was dit wel anders.
Geloof ik ook niet echt, helemaal met kinderen erbij.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
¤ 1000 tot ¤ 1500 over na aftrek van alle vaste lasten met een uitkering, daar geloof ik echt geen flikker van.
Weer iemand die maar wat lult (net als zovelen online overigens).
quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Ik beschouw mijn uitkering als basisinkomen. Ik heb hier en daar wat extra inkomsten online, die ik als gift beschouw.
Behalve als je stadsverwarming hebt dan..quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Das war einmal. Prijzen zijn allang weer laag en toen ze hoog waren was er allerlei compensatie. Media moeten hier eens mee ophouden.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:28 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wel een bijkomend voordeel dan. De oplossing voor het arbeidstekort is niet nog meer mensen er bij maken, want dan krijg je in de toekomst nog meer vergrijzing en een nog groter arbeidstekort. De oplossing is minder mensen. En ja, je krijgt dan even een kantelpunt dat veel pijn gaat doen. Soit.
Nee, het hele idee is om een gezonde bevolkingspiramide te krijgen. Dat doe je door een jaarlijks stabiel geboortecijfer van rond de 2,1% te houden op lange termijn (of iets lager als je minder mensen wilt). Dan is er geen vergrijzing. Juist schokken naar boven en naar onder van dit getal zorgen voor vergrijzing op de lange termijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:28 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wel een bijkomend voordeel dan. De oplossing voor het arbeidstekort is niet nog meer mensen er bij maken, want dan krijg je in de toekomst nog meer vergrijzing en een nog groter arbeidstekort. De oplossing is minder mensen. En ja, je krijgt dan even een kantelpunt dat veel pijn gaat doen. Soit.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
¤ 1000 tot ¤ 1500 over na aftrek van alle vaste lasten met een uitkering, daar geloof ik echt geen flikker van.
Maar dan mogen we straks helemaal niks meer, dan is er niks meer om ons geld dat we dan in overvloed hebben aan op te maken. Dan wordt autorijden verboden, en ook andere hobby's en pleziertjes, want dat zorgt voor teveel stikstof. Dan verdwijnt al het groen (behalve natura 2000) en is straks alles volgebouwd met lelijke woning die volgepropt zitten met immigranten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:08 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
PvdA / GL combinatie (onder voorbehoud dat zij het beste in elkaar naar boven halen), SP, PvdD, Denk, ChristenUnie, en misschien Omtzigt. Heel misschien ook nog Volt en D66, maar zij zijn iets teveel op de hand van het (grote) bedrijfsleven en voor flexibelisering.
Absoluut niet. Mensen worden steeds ouder en dat betekent dat er dan van onderen af steeds meer mensen bij moeten. Dat wil je toch echt niet, het is nu al overbevolkt. Hier en op heel veel andere plekken in de wereld.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:41 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
[..]
Nee, het hele idee is om een gezonde bevolkingspiramide te krijgen. Dat doe je door een jaarlijks stabiel geboortecijfer van rond de 2,1% te houden op lange termijn (of iets lager als je minder mensen wilt). Dan is er geen vergrijzing. Juist schokken naar boven en naar onder van dit getal zorgen voor vergrijzing op de lange termijn.
De huidige pyramide heeft een waterhoofd door de grote generaties uit de periode 1945-1970, dat zal idd met veel pijn vanzelf verdwijnen. Lijkt me zaak om dit niet te herhalen.
Te gek voor woorden, dat is zowat modaal, maar dan hoef je er niet voor te werken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:44 schreef britneycheers het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
¤964 aan toeslagen + uitkering van ¤1400 netto en nog 2 x kinderbijslag, boodschappenkaart en energietoeslag. Reken zelf maar uit, mijn huur is ¤450 euro.
Vroeger konden we hier gewoon om lachenquote:Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef bloodymary1 het volgende:
Ten tijde van het Romeinse Rijk was dit wel anders.
Lekker PvdA/Groen Links stemmen straks, dan kunnen nog meer mensen daarvan profiteren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Te gek voor woorden, dat is zowat modaal, maar dan hoef je er niet voor te werken.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar dan mogen we straks helemaal niks meer, dan is er niks meer om ons geld dat we dan in overvloed hebben aan op te maken. Dan wordt autorijden verboden, en ook andere hobby's en pleziertjes, want dat zorgt voor teveel stikstof. Dan verdwijnt al het groen (behalve natura 2000) en is straks alles volgebouwd met lelijke woning die volgepropt zitten met immigranten.
Ja kijk maar zo. Heb dit jaar al mooie jaarlijkse evenementen gecancelled gehad vanwege stikstofproblematiek.quote:
holy shit man. Dat is gewoon ¤2.950,- netto inkomen. 10% boven modaal.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Te gek voor woorden, dat is zowat modaal, maar dan hoef je er niet voor te werken.
Dat krijg je ervan als je de middeninkomens de laagste groepen laat redden. Het verschil tussen een uitkering en een fulltime baan tegen een niet al te hoog loon was al marginaal, en dat wordt de komende tijd echt niet beter.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Klopt wel een beetje ik verdien netto 1900 + huur en zorg toeslag ( 300 )quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:44 schreef britneycheers het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
¤964 aan toeslagen + uitkering van ¤1400 netto en nog 2 x kinderbijslag, boodschappenkaart en energietoeslag. Reken zelf maar uit, mijn huur is ¤450 euro.
Ik hoop dat je sarcastisch bent, want je maakt er wel heel erg een karikatuur van.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar dan mogen we straks helemaal niks meer, dan is er niks meer om ons geld dat we dan in overvloed hebben aan op te maken. Dan wordt autorijden verboden, en ook andere hobby's en pleziertjes, want dat zorgt voor teveel stikstof. Dan verdwijnt al het groen (behalve natura 2000) en is straks alles volgebouwd met lelijke woning die volgepropt zitten met immigranten.
Ik hoop dat je avocado toast bedoeld ipv advocaat op toast.quote:
NWS-topic over vermeend kannibalisme op FOK! incoming.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat je avocado toast bedoeld ipv advocaat op toast.
ach je heb er bij die je graag op je toast wil smeren ...quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik hoop dat je avocado toast bedoeld ipv advocaat op toast.
Nee, totaal niet sarcastisch. Want zo is het wel. En nu ook al hoor met de huidige partijen die niet links zijn. Dus het wordt denk ik toch iets waarvan ik een paar jaar geleden absoluut niet verwacht had ooit op zo'n partij te stemmen. Maar ben momenteel helemaal klaar met de situatie in NL.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik hoop dat je sarcastisch bent, want je maakt er wel heel erg een karikatuur van.
Maar ik vrees het niet.
Het is inderdaad wel het angstbeeld dat rechts graag creëert over links.
En wat dacht je van eenverdieners (modaal salaris) met gezin?quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:30 schreef Vivark het volgende:
Ik denk dat de alleenstaande zonder kinderen met een middeninkomen het meest de spreekwoordelijke sjaak is. Alles wat duurder wordt (internet, g/w/l etc.) moest al uit 1 inkomen worden betaald. Woonlasten kon je al niet delen. Als je dan een particuliere huurwoning hebt of een koopwoning is het sabbelen.
Er gaat voor de alleenstaande zonder kinderen ook geen kindgebonden-budget ophoog.
Die missen inderdaad de afschuwelijke weerzinwkkende IACK en ook 1 arbeidskorting en algemene heffingskorting van 1 persoon.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
En wat dacht je van eenverdieners (modaal salaris) met gezin?
Sowieso dat hele kindgebonden budget moeten ze afschaffen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Wat the hell?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
¤1000-¤1500, wat een gelul. Dan moet je wel neveninkomsten hebben.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:46 schreef britneycheers het volgende:
[..]
die moeten zich laten nakijken....quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:58 schreef Harvest89 het volgende:
er zijn mensen die dit voor waarheid aannemen.
Dan heb ik mijn studiefinanciering nog buiten beschouwing gelaten en gratis OV. Maarja het kan allemaal in Nederland dus waarom niet?quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
klopt het is ook helemaal niet zo erg dat dit gebeurd en daarom vallen er ook niet zoveel mensen in de schulden, want velen passen hun uitgavenpatroon aan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:00 schreef bianconeri het volgende:
TT is precies zoals het hoort.
Nederlanders denken dat je altijd in luxe moet kunnen leven. Dat je altijd in de beste auto moet kunnen rijden, de duurste vakanties moet kunnen betalen en de beste telefoon moet hebben.
Nee, dat is niet hoe het hoort.
Je past je uitgaven aan aan je budget. Of nog liever je houdt een zo laag mogelijke uitgave aan standaard.
En dat is allemaal de schuld van Pvda/GL ja?quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja kijk maar zo. Heb dit jaar al mooie jaarlijkse evenementen gecancelled gehad vanwege stikstofproblematiek.
Hoe kom jij rond van -¤300 boodschappen? Ik ben per week ¤200 kwijt.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef RAVW het volgende:
[..]
Klopt wel een beetje ik verdien netto 1900 + huur en zorg toeslag ( 300 )
dus kom uit op 2200 euro
mijn lasten is 1000 euro per maand (inc de toeslagen berekend)
Dus ik kom ook op rond de 800 euro uit 300 boodschappen + 100 euro hobbie en andere zaken er af en dan de rest sparen
Nu ga ik aan je twijfelenquote:Op dinsdag 19 september 2023 18:00 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Dan heb ik mijn studiefinanciering nog buiten beschouwing gelaten en gratis OV. Maarja het kan allemaal in Nederland dus waarom niet?
dat kan ik me niet voorstellenquote:
Er zitten hier wel meer fantasten. Zij is er eentje van.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
¤1000-¤1500, wat een gelul. Dan moet je wel neveninkomsten hebben.
Als je uit je nek kletst is het best schadelijk weet je, er zijn mensen die dit voor waarheid aannemen.
Studiefinanciering telt niet mee als inkomen voor de belastingdienst.quote:
Ok en dan ga je mij nu dat magische woningen van 500 euro laten zien die iemand kan huren die niet in aanmerking komt voor sociale huur. Geen kamers en geen drugspanden waar je op de stash moet passen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:39 schreef RAVW het volgende:
[..]
Die zijn er wel , alleen dan is de omgeving niet naar hun zin.
Of ze moeten 4 hoog trappen lopen , of nee er zijn te veel kinderen voor de deur , mij te veel herrie
Als je echt wil wonen voor 500 euro dan vind je huis wel wat.
Alleen je moeten je eisen dan wel heel laag houden en niet verwachten dat je een nieuwe bouw woning krijgt.
Want als ik soms mensen hoort als ze hier al binnen komen ... klagen klagen en nog eens klagen.
Denk dan wel eens , ja vind het niet raar dat je dan geen huis krijgt.
En wat is je punt? Jij denkt dat er een tekort aan woonruimte is omdat mensen niet in een flat willen wonen?quote:Laatst nog een Suri vrouw hier gehad, die heeft een eigen villa in Paramaribo.
Die kwam hier voor de eerste keer niets anders dan klachten leveren op me huis.
Eng zo hoog wonen .. ( ja als jij alleen maar bij mensen komt die een laagbouw hebben.
Ja dan is dit hoog ...
Binnen twee dagen zat ze elke dag op het balkon om van het uitzicht te genieten![]()
![]()
En alle negatieve punten waren in eens niet zo belangrijk meer omdat ze toch zag dat het wel mee viel.
Oh ik snap wel hoe jij rond kan komen met weinig salaris. Je woont goedkoop en schijnbaar zit je niet vast aan allerlei hoge vaste lasten en eisen. Ik weet niet of je doelt op zonnepanelen, maar ook niet iedereen kan zijn contract zo maar vastzetten natuurlijk. Als je ergens nieuw komt wonen dan mag je maar meestal een 1 jaar vastzetten. Bovendien tot nu toe moest ik meestal energie opnemen bij een bepaalde partij want contract met verhuurder. Dan moet je gewoon nemen wat ze aanbieden.quote:Ook met levens gewoonte vaak van mensen..
Snap niet dat jij met zo weinig loon , zo veel dingen kunt doen....... hoor ik vaak.
Ja 4 jaar je contract vast zetten op 24 cent per KWH ( hoe bedoel je de lasten worden duurder :-)
Ik betaal 70 euro per maand en ik krijg nu al rond de 300 a 400 euro terug.
Water en koffie drinken
Ok, klinkt nog logisch, zal iets geld schelenquote:Geen merk kopen maar gewoon op de prijs letten , en dan ook wachten tot dingen in de aanbieding zijn en niet voor 1000 euro een Iphone MOETEN hebben.
Maar een van 140 euro kan je ook mee bellen en appen.
EN zo kan ik nog wel even door gaan.
Denk niet dat zoiets gaat als je minder dan 400 euro per maand overhoud voor eten/drinken/vervoer.quote:Geen schulden maken , niets op afbetaling kopen.
Spaar gewoon 400 euro per maand .
Wist je dat niet iedereen in dezelfde situatie als jou zit?quote:Hoe zo kan je niet rond komen van een laag inkomen.
Ach die zijn vaak slechter af dan iemand die thuis zit ...quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
En wat dacht je van eenverdieners (modaal salaris) met gezin?
Studiefinanciering bovenop je zogenaamde vette uitkering, lijkt me sterk.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:00 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Dan heb ik mijn studiefinanciering nog buiten beschouwing gelaten en gratis OV. Maarja het kan allemaal in Nederland dus waarom niet?
Vraag mij af hoeveel inkomen er zal zijn als de hypothetische moeder 36 uur per week bij Jumbo/bakker/Gamma zou werken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
holy shit man. Dat is gewoon ¤2.950,- netto inkomen. 10% boven modaal.
Werkelijk... wtf. Waarom zou je nog gaan werken als je modaal pakt als 1 verdienend ouder met koters?
Volgend jaar nog hoger om 'de minima tegemoed te komen'.
Kunnen de belastingen niet gewoon een keer fors omlaag? Zodat werken voor iedereen meer oplevert?
Valt wel mee hoor. Een beetje dure vakantie en je bent al (ruim) de helft kwijt. Tenminste, dat is waar mijn geld aan op gaat.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat the hell?
1500!!!! euro per MAAND aan variable uitgaven????
Gaan jullie elke maand op vakantie en eten jullie alleen maar kaviaar?
Als ze uit haar nek kletst is het zeer kwalijk wat ze doet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Er zitten hier wel meer fantasten. Zij is er eentje van.
Als ze zou werken dan krijgt ze minder geld in het laadje, dan vervallen al haar toeslagen, uitkeringen en kortingen op van alles en nog wat.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
En je kunt niet werken, omdat? Er is werk genoeg, op allerlei gebied.
Dit plaatje is echt walgelijk en zou eens in Den Haag moeten worden besproken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:06 schreef RAVW het volgende:
[..]
Ach die zijn vaak slechter af dan iemand die thuis zit ...
[ afbeelding ]
Net als al die andere topics elders op fok met ongelofelijke verhalen vol pauper avonturen ben jij nu ook gewoon aan het trollen he? Ligt er wel weer lekker boven op.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:02 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Hoe kom jij rond van -¤300 boodschappen? Ik ben per week ¤200 kwijt.
En geef je die ook op?quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Ik beschouw mijn uitkering als basisinkomen. Ik heb hier en daar wat extra inkomsten online, die ik als gift beschouw.
Dit weten ze allang.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit plaatje is echt walgelijk en zou eens in Den Haag moeten worden besproken.
Ik zit niet in de bijstand.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Studiefinanciering bovenop je zogenaamde vette uitkering, lijkt me sterk.
We worden allemaal een beetje armer. Nou ja, de middelste 80%. De onderste 10% had al niet veel, en de bovenste 10% onttrekt zich grotendeels aan de maatregelen. Het verschil tussen minimum en modaal gaat nog kleiner worden dan nu.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:13 schreef Gehrman het volgende:
Als er nu al zoveel mensen zijn die moeilijk kunnen rondkomen, hoe moet dat dan straks als er nieuwe lastenverzwaringen nodig zijn om de begroting op orde te krijgen? En dan komen de torenhoge kosten voor de energietransitie er nog bij. Plus dat de progressieve clubjes zo'n beetje alles duurder willen maken om het klimaat te redden.
Als je de voorwaarden van het UWV leest dan weet je dat ze studiefinanciering niet mee tellen als inkomen. Daarnaast weet mijn werkadviseur dat ik stage loop en studeer en ik hoef maar voor 16 uur per week beschikbaar te zijn voor werk. Dit vind het UWV geen probleem omdat ze duurzaamheid belangrijk vinden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:11 schreef ZanneG het volgende:
[..]
En geef je die ook op?
Je weet dat je gekort hoort te worden op je uitkering he, met al je extra inkomsten en zogenaamde giften.
En wij de belastingbetaler maar keihard werken.
Die uitkering is waarschijnlijk een ww-uitkering. Die is ook eindig en dan ga je over op bijstandsniveau.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:47 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Het klimaat redden is dan ook een illusie, dat wil zeggen we kunnen wel wat sturen maar dat is allemaal geploeter in de marge in Nederland en bovendien lukt dat niet in een paar jaar tijd. Wel een mooie schaamlap voor politici en bedrijven om alles weer duurder te maken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:13 schreef Gehrman het volgende:
Als er nu al zoveel mensen zijn die moeilijk kunnen rondkomen, hoe moet dat dan straks als er nieuwe lastenverzwaringen nodig zijn om de begroting op orde te krijgen? En dan komen de torenhoge kosten voor de energietransitie er nog bij. Plus dat de progressieve clubjes zo'n beetje alles duurder willen maken om het klimaat te redden.
Nee, want die zaten niet in de regering. Maar met hun zal het er zeker niet beter op worden wat dat betreft, dat lijkt me nogal duidelijk.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dat is allemaal de schuld van Pvda/GL ja?
De toeslagen hetzelfde iig tot plusminus 1850 bruto per maand.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij af hoeveel inkomen er zal zijn als de hypothetische moeder 36 uur per week bij Jumbo/bakker/Gamma zou werken.
Maar dan nog.. Mooi gratis geld, menig meer dan een hardwerkende.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:19 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Die uitkering is waarschijnlijk een ww-uitkering. Die is ook eindig en dan ga je over op bijstandsniveau.
Klopt zat ziektewet maar nu ww. Het is eerder dat de studiefinanciering niet eindig is. Zodra ik afstudeer houd het op.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:19 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Die uitkering is waarschijnlijk een ww-uitkering. Die is ook eindig en dan ga je over op bijstandsniveau.
Minder dan 2950 netto. Hooguit bruto.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Vraag mij af hoeveel inkomen er zal zijn als de hypothetische moeder 36 uur per week bij Jumbo/bakker/Gamma zou werken.
Niet meer uit te leggen dit. Gewoon niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:06 schreef RAVW het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Denk zelfs niet dat je 2950 bruto red in de retailquote:Op dinsdag 19 september 2023 18:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Minder dan 2950 netto. Hooguit bruto.
Even lopen zoeken op vacatures. 38 uur werken in de Gamma Dordrecht levert 1995 euro bruto op. Bij de jumbo ¤ 2213,20 voor 40 uur. 2020 euro voor bij een bakkerij in Leiderdorp werken fulltime.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:20 schreef Donna het volgende:
[..]
De toeslagen hetzelfde iig tot plusminus 1850 bruto per maand.
Is voor de vergelijk inderdaad.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:26 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Denk zelfs niet dat je 2950 bruto red in de retail
Mij niet eigenlijkquote:Op dinsdag 19 september 2023 18:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee, want die zaten niet in de regering. Maar met hun zal het er zeker niet beter op worden wat dat betreft, dat lijkt me nogal duidelijk.
Pffff walgelijk land.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:06 schreef RAVW het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Maar ze zijn wel solidair en werken mee aan deze maatschappij. Dat is prachtig en niet in woorden uit te drukken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is voor de vergelijk inderdaad.
Mag je nog zwoegen ook, terwijl je wordt afgeblaft.
Dan nemen de toeslagen ietsje af. Maar je kan het makkelijk berekenen met een proefberekening op toeslagen.nlquote:Op dinsdag 19 september 2023 18:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Even lopen zoeken op vacatures. 38 uur werken in de Gamma Dordrecht levert 1995 euro bruto op. Bij de jumbo ¤ 2213,20 voor 40 uur. 2020 euro voor bij een bakkerij in Leiderdorp werken fulltime.
Soms zou je willen dat je veep minder verdiende en wat meer kinderen verwekt had.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet meer uit te leggen dit. Gewoon niet.
Ja wat zijn nou partijen die hier wat aan willen doen, en niet alleen rond de verkiezingen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit plaatje is echt walgelijk en zou eens in Den Haag moeten worden besproken.
Vreemd genoeg, geen enkele. Dit is al jaren bekend, en niemand die er iets aan wil veranderen. Een aantal ervan niet eens rond de verkiezingen ook. Het smijten met geld naar de armste groepen verkoopt heel goed, en als je dat met de kaasschaaf wegpakt bij de grote groep daarboven is vaak vrij goed te camoufleren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja wat zijn nou partijen die hier wat aan willen doen, en niet alleen rond de verkiezingen?
Dus als je echt geld in het laatje wil brengen , thuis zitten en kinderen makenquote:
Nou ja, als je even naar deze cijfertjes kijkt is er één enkele oorzaak hier en dat is de kinderopvang. Daardoor lijkt het allemaal heel schokkend, maar dit is natuurlijk ook een grote verandering in maatschappelijke trends. Mijn beide ouders werkten, maar de drie kinderen werden niet in de opvang gedumpt.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet meer uit te leggen dit. Gewoon niet.
Koop je daar een brood voor?quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:30 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Maar ze zijn wel solidair en werken mee aan deze maatschappij. Dat is prachtig en niet in woorden uit te drukken.
Ik zie het maar vooral als een volksverzekering om grote armoedeproblematiek te voorkomen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Soms zou je willen dat je veep minder verdiende en wat meer kinderen verwekt had.
Krijg nul euro aan toeslagen maar als je dat ziet. Energietoeslag. Huurtoeslag. Dat bezopen kindgebonden budget. Zorgtoeslag.
Allemaal betaald door mensen zoals wij.
Waarom zou je dan gaan werken?quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Even lopen zoeken op vacatures. 38 uur werken in de Gamma Dordrecht levert 1995 euro bruto op. Bij de jumbo ¤ 2213,20 voor 40 uur. 2020 euro voor bij een bakkerij in Leiderdorp werken fulltime.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:30 schreef Donna het volgende:
[..]
Dan nemen de toeslagen ietsje af. Maar je kan het makkelijk berekenen met een proefberekening op toeslagen.nl
Neem een geboortedatum, een inkomen, 2 kinderen van 3 en 6 jaar oud en een huur van bijv. ¤600.
En iedere bij euro aan toe en blijslagen, subsidie en extra geld moet er een euro bij aan overhead, voor al die aanvraagbewerkers, toekenners, controleurs en excelmanagers, hun kantoren en automatiseringssystemen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Soms zou je willen dat je veep minder verdiende en wat meer kinderen verwekt had.
Krijg nul euro aan toeslagen maar als je dat ziet. Energietoeslag. Huurtoeslag. Dat bezopen kindgebonden budget. Zorgtoeslag.
Allemaal betaald door mensen zoals wij.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:39 schreef RAVW het volgende:
[..]
Die zijn er wel , alleen dan is de omgeving niet naar hun zin.
Of ze moeten 4 hoog trappen lopen , of nee er zijn te veel kinderen voor de deur , mij te veel herrie
Als je echt wil wonen voor 500 euro dan vind je huis wel wat.
Alleen je moeten je eisen dan wel heel laag houden en niet verwachten dat je een nieuwe bouw woning krijgt.
Want als ik soms mensen hoort als ze hier al binnen komen ... klagen klagen en nog eens klagen.
Denk dan wel eens , ja vind het niet raar dat je dan geen huis krijgt.
Laatst nog een Suri vrouw hier gehad, die heeft een eigen villa in Paramaribo.
Die kwam hier voor de eerste keer niets anders dan klachten leveren op me huis.
Eng zo hoog wonen .. ( ja als jij alleen maar bij mensen komt die een laagbouw hebben.
Ja dan is dit hoog ...
Binnen twee dagen zat ze elke dag op het balkon om van het uitzicht te genieten![]()
![]()
En alle negatieve punten waren in eens niet zo belangrijk meer omdat ze toch zag dat het wel mee viel.
Ook met levens gewoonte vaak van mensen..
Snap niet dat jij met zo weinig loon , zo veel dingen kunt doen....... hoor ik vaak.
Ja 4 jaar je contract vast zetten op 24 cent per KWH ( hoe bedoel je de lasten worden duurder :-)
Ik betaal 70 euro per maand en ik krijg nu al rond de 300 a 400 euro terug.
Water en koffie drinken
Geen merk kopen maar gewoon op de prijs letten , en dan ook wachten tot dingen in de aanbieding zijn en niet voor 1000 euro een Iphone MOETEN hebben.
Maar een van 140 euro kan je ook mee bellen en appen.
EN zo kan ik nog wel even door gaan.
Geen schulden maken , niets op afbetaling kopen.
Spaar gewoon 400 euro per maand .
Hoe zo kan je niet rond komen van een laag inkomen.
¤1900 netto is dan ook geen laag inkomen. Van ¤1900 netto plus toeslagen zou iedereen probleemloos rond kunnen komen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef RAVW het volgende:
[..]
Klopt wel een beetje ik verdien netto 1900 + huur en zorg toeslag ( 300 )
dus kom uit op 2200 euro
mijn lasten is 1000 euro per maand (inc de toeslagen berekend)
Dus ik kom ook op rond de 800 euro uit 300 boodschappen + 100 euro hobbie en andere zaken er af en dan de rest sparen
Yup....quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:06 schreef RAVW het volgende:
quote:Eenverdiener houdt al gauw minder over dan bijstandsgerechtigde
De politiek heeft geen enkel zicht meer op het besteedbaar inkomen van burgers. Daardoor houdt een bijstandsgerechtigde al gauw meer over dan een modale eenverdiener, schrijft belastingadviseur Henk Bluemink.
De politiek wil af van de complexiteit van ons belastingen- en toeslagenstelsel. Met het huidige systeem heeft ze vrijwel geen enkel zicht meer op het besteedbare inkomen van burgers.
Complicerende omstandigheden zijn de onderling verschillende gemeentelijke regelingen voor minima en energiecompensatie. Die vertroebelen het landelijke beeld dat de overheid in haar inkomensbeleid wil uitdragen.
Sociale huurgrens maakt veel uit
Belangrijk is de sociale huurgrens, die feitelijk als harde toeslaggrens werkt. Woningzoekenden komen alleen in aanmerking voor een sociale huurwoning als de huur lager is dan 808 euro en hun inkomen lager dan 44.035 euro (bij samenwonenden: 48.625).
Daarnaast zijn er allerlei inkomensafhankelijke solidariteitsbijdragen, zoals die voor de zorgverzekering. Voor de doorsnee burger hebben die een onbegrijpelijk effect op zijn uiteindelijke belastingdruk.
Een voorbeeld op basis van normbedragen
Een bijstandsouder met twee kinderen, een zes- en een tienjarige, ontvangt een netto bijstandsuitkering van 14.400 euro. Dit driepersoonshuishouden heeft recht op 5.300 euro huur- en zorgtoeslag, 2.600 euro kinderbijslag en 7.000 euro kindgebonden budget. Als we de waarde van de gemeentelijke regelingen en energiecompensatie (2.500 euro) optellen, bedraagt de koopkracht 31.800 euro.
Het gezin heeft recht op een sociale huurwoning die 6.700 euro per jaar kost (gemiddelde socialehuurprijs) en betaalt 2.000 euro aan ziektekostenpremies. Dan resteert een besteedbaar inkomen van 23.100 euro.
Van sociale huur naar vrije huur
De eenverdiener met partner en twee kinderen (een vierpersoonshuishouden) die 54.000 euro bruto verdient, betaalt 14.800 euro belasting. Er resteert 39.200 euro. Dit gezin krijgt geen huur- en zorgtoeslag, krijgt 2.600 euro kinderbijslag en 2.400 euro kindgebonden budget. Samen is dat 5.000 euro, waarmee het netto besteedbaar inkomen uitkomt op 44.200 euro.
Dit gezin is aangewezen op een vrijesectorwoning en betaalt 14.200 euro huur (gemiddelde huurprijs in de vrije sector). Het moet daarnaast 4.000 euro aan ziektekostenpremies ophoesten, waarna 26.000 euro als besteedbaar inkomen resteert. Na aftrek van de kosten voor de partner, die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 6.600 euro (553 euro per maand) bedragen, resteert een besteedbaar inkomen van 19.400.
Wrange constatering: de werkende eenverdiener met een inkomen van 54.000 euro bruto heeft aanzienlijk minder (19.400 euro) te besteden dan het driepersoonsgezin op bijstandsniveau (23.100 euro).
Uiteraard wonen niet alle eenverdieners in een vrijesectorhuurwoning. Toch laat deze vergelijking zien hoe ernstig het systeem is verstoord.
De situatie samengevat: eenverdiener versus bijstandsgerechtigde
De bijstand is geen vetpot. Maar veel stille armoede komt ook voor in situaties waarbij het inkomen net boven het sociale minimum ligt, en bij eenverdieners met laag inkomen. Zij kunnen geen beroep doen op aanvullende regelingen. Daarnaast worden eenverdieners fiscaal zeer achtergesteld ten opzichte van tweeverdieners.
De politiek heeft geen zicht meer op de koopkracht. Het wordt hoog tijd dat er ingegrepen wordt.
700 voor de opvang van 1 of 2 kinderen? Bij mij kost de NSO ¤1100 per maand. Het zou wel veel geld zijn als je ¤400 per kind moet bijleggen als alleenstaande moeder. Dat is ¤800 per maand.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:35 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb een inkomen van 26.000 bruto per jaar genomen en huur van 600 euro. En 2 kinderen die beide 40 uur per maand naar de opvang moeten. (Had meer uur kunnen zijn volgens mij)
Ja 40 uren is niet eens 1 dag in de week.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:35 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik heb een inkomen van 26.000 bruto per jaar genomen en huur van 600 euro. En 2 kinderen die beide 40 uur per maand naar de opvang moeten. (Had meer uur kunnen zijn volgens mij)
Als ze maar 40 uren per kind per maand gaan dan is de rekening waarschijnlijk niet ¤1100 hequote:Op dinsdag 19 september 2023 18:38 schreef britneycheers het volgende:
[..]
700 voor de opvang van 1 of 2 kinderen? Bij mij kost de NSO ¤1100 per maand. Het zou wel veel geld zijn als je ¤400 per kind moet bijleggen als alleenstaande moeder. Dat is ¤800 per maand.
Nou lekker dan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vreemd genoeg, geen enkele. Dit is al jaren bekend, en niemand die er iets aan wil veranderen. Een aantal ervan niet eens rond de verkiezingen ook. Het smijten met geld naar de armste groepen verkoopt heel goed, en als je dat met de kaasschaaf wegpakt bij de grote groep daarboven is vaak vrij goed te camoufleren.
Negeer die uitvreter nu gewoon. Die heeft helemaal geen zin om te gaan werken. Dat is voor sukkels toch.quote:
We hebben het hier niet over iemand die begint maar over een jaar of 13 al mag stoppen met werken ....quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:36 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
¤1900 netto is dan ook geen laag inkomen. Van ¤1900 netto plus toeslagen zou iedereen probleemloos rond kunnen komen.
Waarom moeten ze naar de opvang als je dan toch geen werk hebt?quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:38 schreef britneycheers het volgende:
[..]
700 voor de opvang van 1 of 2 kinderen? Bij mij kost de NSO ¤1100 per maand. Het zou wel veel geld zijn als je ¤400 per kind moet bijleggen als alleenstaande moeder. Dat is ¤800 per maand.
Verkeerd gelezen dacht dat er bedoelt was dat moeder 40 u werkt.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:39 schreef Donna het volgende:
[..]
Als ze maar 40 uren per kind per maand gaan dan is de rekening waarschijnlijk niet ¤1100 he
Mwah...vind een ww-uitkering wel van een andere orde. Daar moet je daadwerkelijk wat voor gedaan hebben, want die krijg je niet zonder überhaupt gewerkt te hebben. En als je er langdurig van zou willen "genieten" dan moet je ook al langdurig gewerkt hebben, anders stopt dat ook al vrij snel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:22 schreef Mubassie het volgende:
Maar dan nog.. Mooi gratis geld, menig meer dan een hardwerkende.
Zodat ze kan “studeren”quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom moeten ze naar de opvang als je dan toch geen werk hebt?
De SGP: Eenverdieners.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:32 schreef FlippingCoin het volgende:
Ja wat zijn nou partijen die hier wat aan willen doen, en niet alleen rond de verkiezingen?
quote:De SGP wil dat de volgende vijf punten zo snel mogelijk gerealiseerd worden:
-Het belastingstelsel moet gezinsvriendelijk worden. Op dit moment is het stelsel sterk individualistisch. Als het gezin en het huishouden weer centraal komen te staan, kunnen gezinnen en huishoudens zelf bepalen hoe zij de verdeling van zorg en arbeid vormgeven.
-Eenverdieners en alleenstaanden betalen verhoudingsgewijs enorm veel belasting. Van de beloften van kabinetten om de kloof tussen een- en tweeverdieners te verkleinen is de laatste jaren niets terecht gekomen. Sterker nog: die is alleen maar vergroot, terwijl veel eenverdieners ervoor kiezen uiterst waardevol (onbetaald) werk te doen, bijvoorbeeld mantelzorg. En denk ook aan gezinnen die er bewust voor kiezen om hun kinderen te laten opgroeien in het eigen gezin waar één van de ouders altijd klaar staat voor de kinderen. Weer anderen hebben een gepensioneerde of zieke partner. De kloof tussen een- en tweeverdieners moet dicht!
-Gezinsdraagkracht moet weer het uitgangspunt worden van het belastingstelsel. Daarom moet het splitsingsstelsel ingevoerd worden: het totale gezinsinkomen wordt gedeeld door twee en daarna worden de fiscale partners ieder apart belast. Op die manier maakt het voor hoogte van de belasting niet uit of het gezinsinkomen door een of door twee buitenshuis werkenden verdiend wordt. Dat is wel zo eerlijk!
-Er moeten maatregelen worden genomen die een gezinsvriendelijk fiscaal beleid bevorderen. Te denken is aan een draagkrachtkorting, een verhoging van de kinderbijslag en het kindgebonden budget en een beperking van de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Daarnaast komt er een eenmalige, extra uitkering van 1000 euro voor de geboorte van het vierde kind, die bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor de aanschaf van een grotere gezinsauto.
-In aanloop naar de invoering van het splitsingsstelsel, moet de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting worden verhoogd.
Mijn schooltijden zijn onregelmatig. Soms heb ik om 09.00 les en soms om 15.00 pas.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom moeten ze naar de opvang als je dan toch geen werk hebt?
Wat zijn jouw inkomsten eigenlijk of zit jij alleen maar in het torentje/zolderkamer, Mark Rutte.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:36 schreef torentje het volgende:
[..]
[..]
¤1900 netto is dan ook geen laag inkomen. Van ¤1900 netto plus toeslagen zou iedereen probleemloos rond kunnen komen.
Het lijkt wel of je er trots op bent dat je van geld wat anderen voor jouw inleveren leeft (lees parasiteert in mijn ogen)quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:44 schreef britneycheers het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Is een gezin met 2 personen die modaal verdienen dan niet middenklasse? Die verdienen trouwens netto een stuk meer dan een huishouden waar 1 iemand 2 keer modaal verdiend.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:44 schreef Cupfighter het volgende:
De middenklasse moet ook ontzien worden, 2 keer modaal moet de klappen krijgen
Ga ik overwegen.quote:
Dat klopt ja, in ieder geval moet modaal en de lagere inkomens ontzien wordenquote:Op dinsdag 19 september 2023 18:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Is een gezin met 2 personen die modaal verdienen dan niet middenklasse? Die verdienen trouwens netto een stuk meer dan een huishouden waar 1 iemand 2 keer modaal verdiend.
Dat wist ik toch niet, dat jij dan een uitgebuite werknemer bent.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef RAVW het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over iemand die begint maar over een jaar of 13 al mag stoppen met werken ....
Dus nu al ruim 36 jaar werkt , maar als jij 12,79 euro bruto veel vind na al 36 jaar gewerkt te hebben.
Dan klopt er iets niet bij jou.
Jij verzint iedere keer wat anders dus het is het beste als ze jou weer negeren denk ik.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:42 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Mijn schooltijden zijn onregelmatig. Soms heb ik om 09.00 les en soms om 15.00 pas.
Dit is idd niet iets nieuws...quote:
CPBquote:Belastingdruk eenverdieners loopt op
De belastingdruk voor eenverdieners is in het afgelopen decennium sterk opgelopen en zal in de toekomst nog verder toenemen, terwijl die voor tweeverdieners is gedaald. De belastingdruk voor eenverdieners wordt in de toekomst zelfs hoger dan die voor tweeverdieners. Dit is opmerkelijk, omdat eenverdieners een lager bruto inkomen hebben. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in de vandaag verschenen publicatie ‘Eenverdieners onder druk’.
Nee hoor als mijn situatie het had toegelaten had ik graag gewerkt voor 24 u in de week. Ik ben momenteel aan het nadenken over hoe ik mijn droom kan verwezenlijken. Ik zou graag een bedrijf of stichting willen opzetten in het buitenland alleen heb ik geen idee hoe zonder enig kapitaal.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:44 schreef Iceage het volgende:
[..]
Het lijkt wel of je er trots op bent dat je van geld wat anderen voor jouw inleveren leeft (lees parasiteert in mijn ogen)
Als die bedragen echt kloppen geeft dat aan hoe scheef het hele toeslagen stelsel is voor niksdoeners zoals jij.
Dat gaat ze heel lang rekken (als die act waar is).quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja en dat is een tijdelijk iets, kan niet zomaar 10 jaar zo blijven neem ik aan.
Zo'n 8300 voor mij...quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Toch een kleine 12k in mijn nadeel.
Lekker inderdaad. Deze heeft meer uitkering dan mijn vriendin verdient met werkenquote:Op dinsdag 19 september 2023 18:44 schreef Iceage het volgende:
[..]
Het lijkt wel of je er trots op bent dat je van geld wat anderen voor jouw inleveren leeft (lees parasiteert in mijn ogen)
Als die bedragen echt kloppen geeft dat aan hoe scheef het hele toeslagen stelsel is voor niksdoeners zoals jij.
En dan ook nog hier melden dat je zwart bijverdiend door explisiete foto's van je zelf te verkopen en dat beschouwd als giften.
Ja vooral de eerste 10k extra inkomen boven modaal hakt er heel hard in. Waar ik bruto zit vlakt het al weer wat af.quote:
Denk maar niet dat het leven goedkoop is. Ik geef elke week ¤200 aan boodschappen uit ( inclusief wasmiddel, nachtluiers, toilet papier. Mijn kinderen drinken alleen karvitam cevitam en er gaan per week 3 flessen doorheen. Dan zit je al bijna op ¤15 als je geen actie hebt. Ik ga wel 2/3 x per week naar de AH, bakker etc. Zoveel geld blijft er niet over om een “kapitaal te sparen”.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:57 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat krijg je toch van ons elke maand?
Vakbonden hebben lang gestreden voor betaalde vakantiedagen voor de werkende mensen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Aan de ene kant wel aan de andere kant als je thuis zit geef je veel meer geld uit. Het sparen ging mij altijd beter af toen ik nog werkte.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik ben alleenstaand, maar leef vrij sober in een goedkope huurwoning en in combinatie met een modaal inkomen blijft er ook nu nog voldoende geld over aan het einde v/d maand. Maar het is inderdaad opvallend dat je met min of meer achteroverleunen i.c.m. diverse royale toeslagen financieel onder de streep misschien nóg beter af bent. Het is soms een verleidelijke gedachte om het aantal werkuren terug te schroeven tot ruim onder de 30 per week en het inkomensverlies te compenseren met toeslagen, maar sociaal zou het zeker niet zijn ...
Nee, die mensen verzinnen zomaar van alles bij elkaar. Dat zien we straks wel weer bij de voedselbank.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef Cupfighter het volgende:
Ik snap die berekeningen niet ik heb ook een uitkering maar krijg niet zoveel hoor
Lolquote:Op dinsdag 19 september 2023 19:08 schreef Aberkullie het volgende:
Heeft coolguy al gepost dat hij totaal geen moeite heeft om rond te komen?
Dat is toen bij mij ook gebeurd , ik ging van 32 naar 36 uur , en wat kreeg je er bij niets .quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik ben alleenstaand, maar leef vrij sober in een goedkope huurwoning en in combinatie met een modaal inkomen blijft er ook nu nog voldoende geld over aan het einde v/d maand. Maar het is inderdaad opvallend dat je met min of meer achteroverleunen i.c.m. diverse royale toeslagen financieel onder de streep misschien nóg beter af bent. Het is soms een verleidelijke gedachte om het aantal werkuren terug te schroeven tot ruim onder de 30 per week en het inkomensverlies te compenseren met toeslagen, maar sociaal zou het zeker niet zijn ...
quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Denk maar niet dat het leven goedkoop is. Ik geef elke week ¤200 aan boodschappen uit ( inclusief wasmiddel, nachtluiers, toilet papier. Mijn kinderen drinken alleen karvitam cevitam en er gaan per week 3 flessen doorheen. Dan zit je al bijna op ¤15 als je geen actie hebt. Ik ga wel 2/3 x per week naar de AH, bakker etc. Zoveel geld blijft er niet over om een “kapitaal te sparen”.
Ik loop ook niet bij de voedselbank en heb geen strafblad dus , sit hele topic zit weer vol met misreningen en vooroordelen pak de mensen aan die het zo goed hebben gehad met 13 jaar Ruttequote:Op dinsdag 19 september 2023 19:08 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nee, die mensen verzinnen zomaar van alles bij elkaar. Dat zien we straks wel weer bij de voedselbank.
...en in de criminaliteit.
Vraag ik me af waarom ze dat de afgelopen 13 jaar niet vonden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:26 schreef Aberkullie het volgende:
De toeslagen zijn iig niet verzonnen hoor. Bereken het zelf maar.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:08 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nee, die mensen verzinnen zomaar van alles bij elkaar. Dat zien we straks wel weer bij de voedselbank.
...en in de criminaliteit.
Jij loopt de boel altijd aanelkaar te liegen hier...quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef britneycheers het volgende:
Denk maar niet dat het leven goedkoop is. Ik geef elke week ¤200 aan boodschappen uit ( inclusief wasmiddel, nachtluiers, toilet papier. Mijn kinderen drinken alleen karvitam cevitam en er gaan per week 3 flessen doorheen. Dan zit je al bijna op ¤15 als je geen actie hebt. Ik ga wel 2/3 x per week naar de AH, bakker etc. Zoveel geld blijft er niet over om een “kapitaal te sparen”.
quote:Op zondag 18 december 2022 11:54 schreef britneycheers het volgende:
Beste mensen,
Door de problematiek die ik ondervind in mijn dagelijkse leven, leek mij een wajong-uitkering wel fijn om op terug te vallen.
Ik kan namelijk geen baan behouden voor langer dan zes maanden. Met name door de ruzies en problemen die ontstaan met collega’s die vinden dat ik mij werk niet doe. Erg frustreren als je voor jou gevoel keihard aan het werk ben.
Nu vroeg ik mij af hoe het zit met een wajong- uitkering. Ik heb genoeg diagnoses om in te vullen maar ik heb gehoord dat je bij de wajong- uitkering zwaar gestoord moet overkomen wil je deze toegekend krijgen.
Op de website van het UWV word ik niet veel wijzer. Ik begrijp alleen dat als je 100% afgekeurd ben je die uitkering krijgt, maar hoe zit dat dan met 50%?
Erg vermoeiend want ik zit de afgelopen jaren alleen maar in de WW en ziektewet. Ik kan zo nooit een carrière opbouwen.
quote:Op zondag 10 april 2022 18:15 schreef britneycheers het volgende:
Ik begrijp Yvette wel. Ik had mijn toenmalige werkgever bij de rijksoverheid ook gevraagd mijn contract niet te verlengen zodat ik een uitkering kon aanvragen. Ik wilde namelijk niet van 2000 netto terugvallen naar 1075 euro bijstandsniveau. Dat contrast zou veel te groot zijn. Mijn werkgever had er begrip voor.
Ik heb erg veel moeite met op tijd komen en zit psychische zelf in de knoop. Ik wacht al een jaar op behandeling maar helaas zijn de wachttijden te groot. In een ondertekende overeenkomst heb ik met het UWV afgesproken dat ik zolang ik studeer mijn uitkering mag behouden en ben vrijgesteld van solliciteren.
Dat is juist hier andersom ( lockdowns)quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:05 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Aan de ene kant wel aan de andere kant als je thuis zit geef je veel meer geld uit. Het sparen ging mij altijd beter af toen ik nog werkte.
Grootste fantast van dit forum ja.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij loopt de boel altijd aanelkaar te liegen hier...
[..]
[..]
Hier 11k verschil op basis van het bruto salaris. 2x ¤2400 bruto levert ¤4100 op terwijl 1x ¤4800 zo'n ¤3200 oplevert per maand. ¤900 netto per maand verschil voor hetzelfde gezinsinkomen, blijft bizar.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Toch een kleine 12k in mijn nadeel.
Zo bedoelde ik het ook niet, ik ben vrijwilliger bij de voedselbank. Die rijen worden steeds langer. Dat is wat ik zie.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:12 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik loop ook niet bij de voedselbank en heb geen strafblad dus , sit hele topic zit weer vol met misreningen en vooroordelen pak de mensen aan die het zo goed hebben gehad met 13 jaar Rutte
Ja dat zal niet zo snel veranderen het kost meer als 4 jaar om de puinhopen Rutte op te lossenquote:Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het ook niet, ik ben vrijwilliger bij de voedselbank. Die rijen worden steeds langer. Dat is wat ik zie.
Sinds een paar jaar kan ik van mijn inkomen redelijk probleemloos leuke dingen doen. Die luxe gun ik ieder mens, ben tenslotte geen werkgever.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:42 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Wat zijn jouw inkomsten eigenlijk of zit jij alleen maar in het torentje/zolderkamer, Mark Rutte.
Ik bedoelde ook, zodra mensen armer worden, wordt er meer gestolen, vandaar dat ik dat zei van die criminaliteit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja dat zal niet zo snel veranderen het kost meer als 4 jaar om de puinhopen Rutte op te lossen
Dat geloof ik meteen van die toeslagenquote:Op dinsdag 19 september 2023 19:14 schreef Donna het volgende:
[..]
De toeslagen zijn iig niet verzonnen hoor. Bereken het zelf maar.
Tja, voor mn zelfbeeld en zingeving moet ik er echt niet aan denken. Maar ieder z'n ding.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef MissionPhailed het volgende:
quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef britneycheers het volgende:
Zoveel geld blijft er niet over om een “kapitaal te sparen”.
Noem dat maar weinig. Miljoenen nederlanders die daar jaloers op zouden zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:46 schreef britneycheers het volgende:
Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.
Ik heb altijd fulltime gewerkt en ben nadat de kinderen kwamen van 40 naar 34, naar 20-24 gegaan. Nu ben ik sinds kort alleenstaand en als ik nu 16 uren meer per week zou gaan werken dan houd ik daar ¤100 in de maand aan over omdat de toeslagen zo kelderen. Ik had ook echt geen idee dat de toeslagen zo hoog zouden zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:11 schreef RAVW het volgende:
[..]
Dat is toen bij mij ook gebeurd , ik ging van 32 naar 36 uur , en wat kreeg je er bij niets .
Ja 100 euro loon , maar 120 euro huurtoeslag minder .....
Dus met meer werken ging ik er 20 euro op achter uit.
NU zit ik met die huurvermindering ook net 10 euro per maand er boven anders had ik weer 110 euro minder huur kunnen betalen.
Dus als ik dus 32 uur had blijven werken had ik deze voordeel wel gehad.
Ook met die energie kosten had ik die terug gaven gehad die de overheid dit jaar nog betaald.
Die loop ik nu ook net mis.
Dus dat is bijna op jaarbasis berekend iets van 3500 euro
wat ik dus nu misloop
puur omdat je net over die grens heen zit ( een paar euro)
User is dan ook een fantast, is ze al veel vaker mee geconfronteerd.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:21 schreef Gunner het volgende:
Noem dat maar weinig. Miljoenen nederlanders die daar jaloers op zouden zijn.
Daarmee haalt ze het beeld van mensen die heel terecht een uitkering "genieten" heel erg omlaag.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
User is dan ook een fantast, is ze al veel vaker mee geconfronteerd.
Wat is jouw inkomen waarvan jij ' probleemloos leuke dingen kan doen'?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:16 schreef torentje het volgende:
[..]
Sinds een paar jaar kan ik van mijn inkomen redelijk probleemloos leuke dingen doen. Die luxe gun ik ieder mens, ben tenslotte geen werkgever.
de grootste niet, maar wel een grotequote:Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Grootste fantast van dit forum ja.
Als je op een forum komt voorrekenen dat je nergens last van hebt omdat je al decennia voor een prikkie woont: absoluut.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:09 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Is tegenwoordig iedereen die zijn financiële zaakjes op orde heeft, een boomer?
Is die term ondertussen al zo aan inflatie onderhevig?
Damn. Hier ook zoiets. Waarom is dit eigenlijk zo? En waarom kan degene die niet/weinig werkt dan geen zorgtoeslag aanvragen?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Hier 11k verschil op basis van het bruto salaris. 2x ¤2400 bruto levert ¤4100 op terwijl 1x ¤4800 zo'n ¤3200 oplevert per maand. ¤900 netto per maand verschil voor hetzelfde gezinsinkomen, blijft bizar.
Vraag me af of mevrouw weet dat je dat spul beter kan aanlengen met water.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:12 schreef Donna het volgende:
[..]
3 flessen siroop per week terwijl je kinderen de helft van de tijd op de opvang zitten.
Nouja niet iedereen vindt "zingeving" in loondienst natuurlijk. Ik denk dat het merendeel niet per se het werk wat diegene uitvoert ziet als de ultieme zingeving van het leven. Dat staat wat mij betreft nog geheel los van plezier hebben in je werk.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:20 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tja, voor mn zelfbeeld en zingeving moet ik er echt niet aan denken. Maar ieder z'n ding.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vraag me af of mevrouw weet dat je dat spul beter kan aanlengen met water.
Maar dan krijgen die kinderen geen ADHD-diagnose hè.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
je mist de afschuwelijke weerzinwekkende IACK en 1 arbeidskorting en 1 algemene heffingskorting.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Damn. Hier ook zoiets. Waarom is dit eigenlijk zo? En waarom kan degene die niet/weinig werkt dan geen zorgtoeslag aanvragen?
Maar hing dat niet samen met de "gratis" kinderopvang? En die gaat niet door...quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je mist de afschuwelijke weerzinwekkende IACK en 1 arbeidskorting en 1 algemene heffingskorting.
Gelukkig wordt de IACK afgeschaft, wat werd hoog tijd.![]()
Je maakt wel een grapje maar ik heb er eens echt een mee gemaakt die het niet mengde...quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat je die siroop moet verdunnen??quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Yep. Ik heb geen hekel aan mijn werk maar tegelijkertijd zie ik het puur als een middel om voldoende knaken te verdienen om mijn leven te bekostigen. Passie voor mijn werk heb ik niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef 2dope het volgende:
[..]
Nouja niet iedereen vindt "zingeving" in loondienst natuurlijk. Ik denk dat het merendeel niet per se het werk wat diegene uitvoert ziet als de ultieme zingeving van het leven. Dat staat wat mij betreft nog geheel los van plezier hebben in je werk.
Zou me goed kunnen voorstellen dat mensen juist voor zingeving minder zouden willen werken om meer met een bepaalde hobby/creatieve bezigheid/droom/whatever bezig te kunnen zijn
de invoering ging samen met het overhevelen van de algemene heffingskorting naar de partner, dat kan niet meer en toch bestaat deIACK nog.... dit wordt nu gewoon rechtgetrokken. Helaas wel veelst te laat en het duurt veelst te lang, maar goed, het begin is er.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar hing dat niet samen met de "gratis" kinderopvang? En die gaat niet door...
Omdat ze claimt dat ze met al haar toeslagen en kortingen 1000-1500 euro per maand kan sparen. Dus dan hoef je natuurlijk niet naar de Lidl.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef ZanneG het volgende:
En waarom ga je met je uitkering niet naar de Lidl ipv AH?
sterkte, geef je je kinderen dan voorrang met eten?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef Cupfighter het volgende:
200,euro,boodschappen in de week, dat is mijn maandbudget omgeveer
En dan maar afvragen waarom die kinderen zo druk zijnquote:Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat je die siroop moet verdunnen??
3 flessen in de week is bizar!
Ach ja. Ik was vorige week bij een vriendin, zij willen een huis gaan kopen en hadden moeite met sparen. Of ik eens mee wilde kijken naar de financiën.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef Cupfighter het volgende:
200,euro,boodschappen in de week, dat is mijn maandbudget omgeveer
ik ben benieuwd waarom je heb gezegd dat je mee wou kijken. Dat is een hele terechte vraag.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:39 schreef Donna het volgende:
[..]
Ach ja. Ik was vorige week bij een vriendin, zij willen een huis gaan kopen en hadden moeite met sparen. Of ik eens mee wilde kijken naar de financiën.
Ruim ¤6200 netto in de maand, elke maand bijna op.
¤1300 boodschappen (ook roken), ¤900 afhaal/etentjes. Ze hadden geen idee.
En dan met droge ogen beweren dat hun koffie nooit in de aanbieding is.
Nope dat topic uit 2022 zat ik in een andere uitkering. Daarna ben ik weer gaan werken een tijdje. Tot dat de bedrijfsarts mij ziek heeft verklaard.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij loopt de boel altijd aanelkaar te liegen hier...
[..]
[..]
hij gaf toch aan dat je te dom bent om te werken?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:41 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Nope dat topic uit 2022 zat ik in een andere uitkering. Daarna ben ik weer gaan werken een tijdje. Tot dat de bedrijfsarts mij ziek heeft verklaard.
Betekent dat dan dat je als eenverdiener meer over gaat houden? Of gaan tweeverdieners er flink op achteruit?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de invoering ging samen met het overhevelen van de algemene heffingskorting naar de partner, dat kan niet meer en toch bestaat deIACK nog.... dit wordt nu gewoon rechtgetrokken. Helaas wel veelst te laat en het duurt veelst te lang, maar goed, het begin is er.
Waarom niet? Ze vragen hulp, dat is stap 1.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben benieuwd waarom je heb gezegd dat je mee wou kijken. Dat is een hele terechte vraag.
de korting wordt minder bij tweeverdieners.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:41 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Betekent dat dan dat je als eenverdiener meer over gaat houden? Of gaan tweeverdieners er flink op achteruit?
Geen kinderen hierquote:Op dinsdag 19 september 2023 19:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sterkte, geef je je kinderen dan voorrang met eten?
en toen je advies gaf werden ze niet boos?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:42 schreef Donna het volgende:
[..]
Waarom niet? Ze vragen hulp, dat is stap 1.
Waarschijnlijk om te stimuleren dat beide personen in een huishouden gaan werken. Zorgtoeslag er bij zou idd wel lekker zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Damn. Hier ook zoiets. Waarom is dit eigenlijk zo? En waarom kan degene die niet/weinig werkt dan geen zorgtoeslag aanvragen?
Nee, het zijn vrienden. Waarom zouden ze boos worden?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en toen je advies gaf werden ze niet boos?
Dus die gaan er op achteruit. We zouden eens minder belasting gaan betalen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de korting wordt minder bij tweeverdieners.
dat is bijzonder, maar wel mooi.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:43 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee, het zijn vrienden. Waarom zouden ze boos worden?
nee de korting wordt minder. ze hadden uberhaupt al die korting niet moeten krijgen. Ze worden dus nog steeds gematst.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:43 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dus die gaan er op achteruit. We zouden eens minder belasting gaan betalen.
Dankje. Denk ik.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is bijzonder, maar wel mooi.
opvoeding en uitgaven zijn de 2 dingen die ik vermijd als de pest, ook als er hulp wordt gevraagd. Men wordt hier nagenoeg altijd boos over als je advies geeft.quote:
We houden van zoet. En in het goedkope huismerk zit aspartaam. Ik koop daarin tegen geen frisdranken of pakken drinken. Hooguit verse sappen of smoothies.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat je die siroop moet verdunnen??
3 flessen in de week is bizar!
En waarom een duur merk ipv huismerk??
En waarom ga je met je uitkering niet naar de Lidl ipv AH?
Als de korting minder wordt dan ga je toch over een groter bedrag inkomstenbelasting betalen? En houd je dus minder over, of krijg je minder terug na de aangifte inkomstenbelasting?quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee de korting wordt minder. ze hadden uberhaupt al die korting niet moeten krijgen. Ze worden dus nog steeds gematst.
Je zou zeggen alle partijen aan de rechterkant van het spectrum. De praktijk wijst uit dat we de VVD en het CDA echter niet kunnen rekenen tot partijen die hier interesse in hebben getoond, anders dan iedereen die niet bij de 1% hoort te naaien.quote:Op dinsdag 19 september 2023 18:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
nee, ze worden iets minder gematst omdat ze nog steeds korting krijgen die anderen niet krijgen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:49 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Als de korting minder wordt dan ga je toch over een groter bedrag inkomstenbelasting betalen? En houd je dus minder over, of krijg je minder terug na de aangifte inkomstenbelasting?
Britney Cheers is de verpersoonlijking van het decadente bijstandshosselaarsbestaan. Lekker rustig aan doen, behalve wanneer het aankomt op het grijpen waar je recht op hebt. Doen die mensen goed.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je noemt nu net ook de partijen die de burgers al 30 jaar naaienquote:Op dinsdag 19 september 2023 19:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je zou zeggen alle partijen aan de rechterkant van het spectrum. De praktijk wijst uit dat we de VVD en het CDA echter niet kunnen rekenen tot partijen die hier interesse in hebben getoond, anders dan iedereen die niet bij de 1% hoort te naaien.
Ja personen die elk potje waar geld uit te halen valt misbruikenquote:Op dinsdag 19 september 2023 19:54 schreef bertrandtraore het volgende:
[..]
Britney Cheers is de verpersoonlijking van het decadente bijstandshosselaarsbestaan. Lekker rustig aan doen, behalve wanneer het aankomt op het grijpen waar je recht op hebt. Doen die mensen goed.
Hier en daar ontvAng ik nog wel eens giften online. Dus helemaal niks doen klopt niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 19:54 schreef bertrandtraore het volgende:
[..]
Britney Cheers is de verpersoonlijking van het decadente bijstandshosselaarsbestaan. Lekker rustig aan doen, behalve wanneer het aankomt op het grijpen waar je recht op hebt. Doen die mensen goed.