abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210682848
Mensen met een modaal inkomen komen steeds verder in de knel. Door de hoge energieprijzen en duurdere boodschappen kunnen ze nauwelijks rondkomen. Ondertussen blijven de lonen achter. Veel middeninkomens moeten daarom noodgedwongen hun uitgavenpatroon aanpassen.
De NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening, helpt jaarlijks twintigduizend mensen een regeling te treffen. Het gaat daarbij om onder anderen kleine ondernemers en particulieren met een modaal inkomen. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) is dat voor dit jaar vastgesteld op gemiddeld 41.500 euro.

"Het aantal mensen met een inkomen in de categorie modaal of bovenmodaal dat om hulp komt vragen, is afgelopen jaar flink gestegen. Dat zijn zorgwekkende ontwikkelingen", zegt een woordvoerder. Van het totale aantal aanvragen komt 43 procent van modale of bovenmodale inkomens. Twee jaar geleden was dat aandeel nog 33 procent.

De koopkracht van veel mensen staat vanwege de gestegen prijzen al lange tijd onder druk. Het CPB voorspelt dat de koopkracht van alle huishoudens dit jaar met 1,1 procent daalt.

Het Nibud luidt dan ook de noodklok. "Mensen met een middeninkomen die tot voor kort redelijk goed konden rondkomen, redden het steeds vaker niet zonder te bezuinigen of hun spaargeld te gebruiken. Dat zien we nog steeds aan de reacties die we binnenkrijgen", zegt een woordvoerder. De organisatie roept middeninkomens op hun inkomsten en uitgaven goed onder de loep te nemen.

'Veel mensen hebben het moeilijk'
Volgens Anna Custers, lector Armoede-interventies aan de Hogeschool van Amsterdam, is het vooral de vraag hoe duurzaam en schokbestendig de budgetten van de middeninkomens zijn. "Het gaat vooral om huishoudens met kleine buffers. Zij geven aan dat ze aan het einde van de maand net kunnen rondkomen. Het is nog niet zo dat ze in de schulden terechtkomen of een andere vorm van hulp nodig hebben. Maar veel mensen hebben het moeilijk."

Vakbond De Unie, die vooral werknemers met een modaal en bovenmodaal inkomen vertegenwoordigt, constateert dat deze groep steeds zwaarder wordt belast. "Het demissionaire kabinet trekt 2 miljard euro uit om armoede te bestrijden, maar dat wordt gefinancierd met belastinggeld. Oftewel, de middeninkomens draaien daarvoor op", zegt voorzitter Reinier Castelein.

'In veel gevallen geen vakantie, schoolreisje of uit eten'
De FNV merkt op dat een derde van de werkenden moeite heeft om rond te komen. "Het besteedbaar inkomen van middeninkomens gaat achteruit en dat betekent dat zij noodgedwongen hun uitgavenpatroon moeten aanpassen", zegt vicevoorzitter Zakaria Boufangacha. "In veel gevallen is er geen geld meer voor vakantie, een schoolreisje of een avond uit eten gaan."

De vakbond gaat er in het nieuwe cao-seizoen dan ook alles aan doen om de inkomens van minima en middengroepen te repareren en te verbeteren. "Dat betekent dat het minimumloon omhoog moet naar 16 euro. Verder gaan we voor automatische prijscompensatie en daar houden we aan vast voor de lange termijn", vertelt Boufangacha.

De FNV maakt traditiegetrouw op de dag voor Prinsjesdag de looneis bekend. Dit jaar valt Prinsjesdag op 19 september.

https://www.nu.nl/economi(...)odgedwongen-aan.html

Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar :')
Plaats hier uw advertentie
pi_210683259
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.

Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.

Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
pi_210683262
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 13:38 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar :')
De meeste mensen zullen op de nullijn blijven zitten, doordat er zoveel graaiers zijn.
pi_210683373
Ik ga in november VVD stemmen want die vinden dat werken weer moet lonen!
Sicker than your average.
pi_210683383
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.

Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.

Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
pi_210683405
O god krijgen we dat weer. Al die middeninkomengezinnen hebben zeker ook iPhones en gaan een keer per jaar op vakantie.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:30:57 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683414
Met dank aan Mvr Lagarde van de ECB die haar belangrijkste taak, prijsstabiliteit, volledig verzaakt heeft door veel te slap en laat te reageren op de inflatie. Sterker nog, deze aanwakkerde door haar beleid.
pi_210683417
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:33:35 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683437
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:29 schreef Aberkullie het volgende:
O god krijgen we dat weer. Al die middeninkomengezinnen hebben zeker ook iPhones en gaan een keer per jaar op vakantie.
Linkje voor jullie
pi_210683449
quote:
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aub
pi_210683503
quote:
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.
pi_210683543
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:26 schreef Aberkullie het volgende:
Toch moet veel werk gedaan worden door onbetaalde vrijwilligers, ook van de VVD.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:44:26 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683572
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:35 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aub
Sorry, begreep ik je verkeerd
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:45:05 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210683576
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.
Inflatie is het probleem. (PUNT)
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:47:16 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210683600
quote:

Ja, dat kan.
Maar als de trend doorzet met inflatie en achterblijvende lonen kom ook jij in de knoei. En dan zal er een andere user die een hoger inkomen heeft, hetzelfde posten.

De prijs stijgingen zijn gewoon bizar en ook al heb je het goed voor elkaar en er geen directe last van, wil niet zeggen dat het dan maar oké is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:47:49 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210683604
Een private leaseauto hoeft geen probleem te zijn, als je je dat kan veroorloven.

Vaak worden de kleine lettertjes echter niet gelezen (de 100% BKR-registratie bv) of om de verkeerde redenen gedaan.
pi_210683623
Stelletje jankers, zorg dan zelf dat je een fatsoenlijk inkomen krijgt.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:52:27 #18
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210683643
Hier (geen kinderen) ook zo een gezamenlijke 4000 euro aan inkomsten per maand; en maandelijks zijn we zo'n 3000 euro kwijt aan vaste lasten (inclusief boodschappen, hypotheek, private lease, thuisbezorgd, tanken, OV kosten voor vervoer naar werk, huis kosten die we opzij zetten, wat dieren-arts budget wat we maandelijks opzij zetten) en leuke zaken als streaming services, etc). Sparen zo'n 1000 euro per maand; soms iets meer, soms wat minder. Kunnen dus prima rondkomen en er zijn zelfs zaken waar we nog op kunnen besparen als we willen. Kunnen ook nog drie keer per jaar op vakantie (en dan zijn we best elitair, als in altijd een 4/5 sterren hotel en lekker eten + directe vluchten met bijbetaling voor betere stoelen) & onderhouden enkele hobbies die ook best aantikken. Best nieuwe iPhones, nieuwe Macbook, etc. Maar zelfs als je dat allemaal mee neemt... onze hoeveelheid spaargeld stijgt elk jaar alsnog - niet heel veel, omdat we leuke dingen willen doen ook, maar dat is een keuze.

Dat gezegd hebbende: het mag duidelijk zijn dat er vroeger nog meer spaargeld was; het lijkt me niet te ontkennen dat alles duurder wordt en dat middeninkomens vaak overal tussen vallen. Kan me goed voorstellen dat het dan al snel krap aan kan voelen als je ook kinderen hebt. We kennen mensen met een midden inkomen die in de financiele problemen zijn gekomen door hun eigen schuld (op het randje leven, en dan wat tegenvallers krijgen), maar daar is natuurlijk niet altijd sprake van.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:53:49 #19
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210683658
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
  dinsdag 19 september 2023 @ 14:56:11 #21
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210683673
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 14:56:51 #22
459912 FlippingCoin
pi_210683678
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Oh is het weer zo'n topic dan hoef ik de rest niet eens te lezen. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_210683680
Misschien dan toch maar eens stoppen met mijn 'champagne/toastjes met kaviaar'-ontbijt. -O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_210683700
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Haha sure.
pi_210683761
Ik denk dat vooral de middeninkomens met kinderen in de problemen komen. Heb zelf een middeninkomen en het gaat wel goed, maar de rek is er wel uit voor wat er nog te bezuinigen valt.

Verder las ik overal dat mijn groep er 1,8% op vooruit zou gaan, maar hoe dat percentage opgebouwd is kan ik dan weer niet zo snel vinden.
pi_210683762
quote:

[..]
Idd. Ik heb een Hypo van ¤200
pi_210683818
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Klopt, de mensen die financieel in de klem komen schreeuwen daarover niet hard, maar zeggen het zachtjes op de juiste toon.
pi_210683838
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:08 schreef Toefjes het volgende:
Ik denk dat vooral de middeninkomens met kinderen in de problemen komen. Heb zelf een middeninkomen en het gaat wel goed, maar de rek is er wel uit voor wat er nog te bezuinigen valt.

Verder las ik overal dat mijn groep er 1,8% op vooruit zou gaan, maar hoe dat percentage opgebouwd is kan ik dan weer niet zo snel vinden.
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.
pi_210683888
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:15 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.
Precies. Energiekosten, boodschappen, kleding keer twee of drie. Denk dat daar wel het probleem zit. Al is het meestal wel een bewuste keuze om aan kinderen te beginnen.

En hypotheek vs vrije sector kan zo 700 a 800 (of meer) de maand schelen met die onwijze scheefgroei. Dan zijn de lastenverzwaringen maar tientjeswerk voor de ene en bij de andere net de laatste druppel.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 15:23:04 #30
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210683925
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:08 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Idd. Ik heb een Hypo van ¤200
Ja als je nu jonger was geweest, was dat natuurlijk nooit gelukt
pi_210683975
quote:

Ik denk dat jullie heel blij mogen zijn dat het gelukt is een huurwoning te bemachtigen! Financiële plaatje zou er heel anders uitzien als je nog een wachtlijst zou staan en je afhankelijk bent van de koopmarkt of de vrije huursector.
pi_210683978
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Precies. Energiekosten, boodschappen, kleding keer twee of drie. Denk dat daar wel het probleem zit. Al is het meestal wel een bewuste keuze om aan kinderen te beginnen.

En hypotheek vs vrije sector kan zo 700 a 800 (of meer) de maand schelen met die onwijze scheefgroei. Dan zijn de lastenverzwaringen maar tientjeswerk voor de ene en bij de andere net de laatste druppel.
Precies, ik zie vrienden met een middeninkomen ook wel in de problemen komen nu, of in ieder geval moeten bezuinigen. Wij hebben (schoon)ouders die oppassen dus daar geen kosten aan, een lage hypotheek en een energiezuinig huis. Maar vrienden met een soortgelijk inkomen die 2 of 3 dagen kinderopvang nodig hebben en vrije sector huren in een niet zo goed geïsoleerd huis moeten nu wel behoorlijk gaan bezuinigen.
pi_210683981
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:15 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Dit inderdaad!
  Spellchecker dinsdag 19 september 2023 @ 15:30:54 #34
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_210684011
quote:

^O^
pi_210684012
Ik denk dat de alleenstaande zonder kinderen met een middeninkomen het meest de spreekwoordelijke sjaak is. Alles wat duurder wordt (internet, g/w/l etc.) moest al uit 1 inkomen worden betaald. Woonlasten kon je al niet delen. Als je dan een particuliere huurwoning hebt of een koopwoning is het sabbelen.
Er gaat voor de alleenstaande zonder kinderen ook geen kindgebonden-budget ophoog.
pi_210684025
De alleenstaande zonder kinderen betaald gemiddeld genomen ook nog 8.000 euro extra aan belasting t.o.v. een stel.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 15:38:18 #37
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210684109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:31 schreef Vivark het volgende:
De alleenstaande zonder kinderen betaald gemiddeld genomen ook nog 8.000 euro extra aan belasting t.o.v. een stel.
Ja alleenstaand vaak het wel lastiger omdat je maar 1 salaris hebt. En om dan 4000 euro netto binnen te halen moet je weer 6500-7000 bruto verdienen wat gewoon bij veel beroepen niet haalbaar is. Terwijl hetzelfde netto bereikt kan worden met 2 salarissen van 2300 bruto.

En je huurlasten, GWL, internet etc. zijn allemaal niet echt veel goedkoper dan, zeker als er kinderen zijn.
  dinsdag 19 september 2023 @ 15:40:32 #38
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210684129
Echt fijn dat armoede pakket. Ik krijg elke maand een boodschappenkaart van het rode kruis waar ¤88 op wordt gestort. Nu worden ook nog eens de toeslagen extra verhoogd zodat er meer geld overblijft en krijg ik dit jaar ook de energietoeslag!

Zo blijft een vakantie minstens 1 x per jaar voor de armen in Nederland ook haalbaar.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
pi_210684136
Middeninkomen en al jaren goed overzicht van mijn financiën. Het kon de laatste jaren allemaal zonder problemen, maar we zijn en moeten nu toch wel wat strakker op sommige uitgaven letten.

We zijn nu ook scheefhuurder, een paar jaar geleden kon ik niets kopen omdat we nog niet samenwoonden, nu kan het niet omdat het gewoon duur is.

Dus ja, de tijden van onbeperkte tablets, gadgets etc. is wel voorbij.
  dinsdag 19 september 2023 @ 15:42:07 #40
3542 Gia
User under construction
pi_210684151
quote:

[..]
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.

Huis gekocht voor 240 K, met k.k. 250. Inleg 26 K, van de overwaarde van het vorige huis. Benodigde hypotheek 224 K, inmiddels afgelost zo'n 14 K en nu weer opgenomen zo'n 40 K. Daarvan zonnepanelen, nog wat oude deuren en ramen vervangen, nieuwe keukenapparatuur en een warmtepompboiler. Vorig jaar uit eigen middelen een airco aangeschaft. De kans is groot dat we met wat we meer besparen dan wat het kost aan extra hypotheeklast. En de waarde van het huis is, volgens taxatie met 35.000 toegenomen.

Huis is nu 460 K waard.

Soms is het nodig te investeren.
  dinsdag 19 september 2023 @ 15:47:16 #41
3542 Gia
User under construction
pi_210684208
quote:

[..]
Ik denk dat het voor de middeninkomens nu het verschil maakt tussen kunnen kopen wat je wil en opletten met wat je koopt. Als je dat nooit gedaan hebt, kan dat confronterend zijn. Wij merken dat zelf ook, maar hebben gelukkig geen van beiden een gat in de hand, nooit gehad. Maar wij kijken nu voor grotere aanschaffen wel eerst naar de bankrekening en toekomstige voorziene kosten, zoals de jaarafrekening GWL en de gemeentelijke belastingen.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 15:47:21 #42
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210684210
quote:

[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.
  Moderator/Verstandigste crewlid 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 15:49:07 #43
383969 crew  Erasmus
pi_210684227
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Momo het volgende:

[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.
Moeten ze maar minder avocado's en sushi vreten. :{w Dan lost dat alles op!
pi_210684234
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:41 schreef DJKoster het volgende:
Middeninkomen en al jaren goed overzicht van mijn financiën. Het kon de laatste jaren allemaal zonder problemen, maar we zijn en moeten nu toch wel wat strakker op sommige uitgaven letten.

We zijn nu ook scheefhuurder, een paar jaar geleden kon ik niets kopen omdat we nog niet samenwoonden, nu kan het niet omdat het gewoon duur is.

Dus ja, de tijden van onbeperkte tablets, gadgets etc. is wel voorbij.
Als jullie met zijn 2'en al geen huis kunnen kopen...wat moet een alleenstaande met een middeninkomen dan? 20 jaar wachten op een huurhuis?
  dinsdag 19 september 2023 @ 15:51:32 #45
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_210684246
Kan iemand alle boomers hier verzamelen en in de ballenbak parkeren met een advocaatje?
pi_210684287
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:51 schreef Nobu het volgende:
Kan iemand alle boomers hier verzamelen en in de ballenbak parkeren met een advocaatje?
Gezellig, daar heb ik geen problemen mee.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:02:36 #47
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210684346
quote:

[..]
Ja, daarom benoemde ik ook al dat veel middeninkomens overal tussen vallen en dat ik me goed voor kan stellen dat het krap kan worden; helemaal met kinderen. :)
pi_210684478
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Inflatie is het probleem. (PUNT)
Dat is zeker een groot onderdeel van het probleem.
pi_210684488
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:28 schreef Vivark het volgende:

[..]
Ik denk dat jullie heel blij mogen zijn dat het gelukt is een huurwoning te bemachtigen! Financiële plaatje zou er heel anders uitzien als je nog een wachtlijst zou staan en je afhankelijk bent van de koopmarkt of de vrije huursector.
Klopt, heb je gelijk in hoor.
pi_210684521
quote:
Jammer, de VVD moet afgestraft worden voor wanbeleid
pi_210684532
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:40 schreef britneycheers het volgende:
Echt fijn dat armoede pakket. Ik krijg elke maand een boodschappenkaart van het rode kruis waar ¤88 op wordt gestort. Nu worden ook nog eens de toeslagen extra verhoogd zodat er meer geld overblijft en krijg ik dit jaar ook de energietoeslag!

Zo blijft een vakantie minstens 1 x per jaar voor de armen in Nederland ook haalbaar.
Vakantie is een eerste levensbehoefte?
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:19:36 #52
3542 Gia
User under construction
pi_210684534
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:50 schreef Vivark het volgende:

[..]
Als jullie met zijn 2'en al geen huis kunnen kopen...wat moet een alleenstaande met een middeninkomen dan? 20 jaar wachten op een huurhuis?
Is hier al een feit. Woont nog een 29-jarige thuis, helaas. Hij reageert letterlijk op elke mogelijkheid. Zelfs een kleine studio zou hij al blij mee zijn, maar het is er niet.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:23:52 #53
3542 Gia
User under construction
pi_210684564
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Voor sommige mensen schijnbaar wel. En uiteraard hebben ze "net zoveel recht op een vakantie in het buitenland als de hogere inkomens".

Vroeger, ja vroeger, werd daar niet zo'n heisa over gemaakt. Als je geen geld had om op vakantie te gaan, dan nam je genoegen met een dagje naar Scheveningen, of een keer met de trein naar madurodam of het Dolfinarium. En na de vakantie kwam je terug op school en hoorde je de verhalen van de kinderen die naar Italie en Spanje waren geweest en dat vond je bijzonder. Geen gezeur over ongelijkheid toen.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 16:28:16 #54
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210684598
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Voor sommige mensen schijnbaar wel. En uiteraard hebben ze "net zoveel recht op een vakantie in het buitenland als de hogere inkomens".

Vroeger, ja vroeger, werd daar niet zo'n heisa over gemaakt. Als je geen geld had om op vakantie te gaan, dan nam je genoegen met een dagje naar Scheveningen, of een keer met de trein naar madurodam of het Dolfinarium. En na de vakantie kwam je terug op school en hoorde je de verhalen van de kinderen die naar Italie en Spanje waren geweest en dat vond je bijzonder. Geen gezeur over ongelijkheid toen.
Is natuurlijk ook een bepaalde groep die dat wel een recht vind en hoor je dan het hardst. Natuurlijk zouden veel mensen wel gewoon leuk vinden als er wel wat ruimte is voor dit soort zaken als uitjes. Denk wel dat de druk op kinderen nu veel groter is om mee te doen. Ik kan mij nog herinneren dat zelfs toen ik puber was in de jaren 00 kinderen moesten lachen toen iemand in de klas voor vakantie naar Drenthe was geweest om te kamperen. Kinderen kunnen wel gemeen zijn dan.
pi_210684612
quote:

[..]
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.
pi_210684643
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.

Huis gekocht voor 240 K, met k.k. 250. Inleg 26 K, van de overwaarde van het vorige huis. Benodigde hypotheek 224 K, inmiddels afgelost zo'n 14 K en nu weer opgenomen zo'n 40 K. Daarvan zonnepanelen, nog wat oude deuren en ramen vervangen, nieuwe keukenapparatuur en een warmtepompboiler. Vorig jaar uit eigen middelen een airco aangeschaft. De kans is groot dat we met wat we meer besparen dan wat het kost aan extra hypotheeklast. En de waarde van het huis is, volgens taxatie met 35.000 toegenomen.

Huis is nu 460 K waard.

Echt nobody cares.
pi_210684645
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:29 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Dit gaat over een jaar of 25 een demografische ramp opleveren omdat veel jongeren nu geen of veel later een gezin kunnen stichten en er straks een groot tekort aan werkenden is. Dan kunnen we met zijn allen klagen waarom er nu niet ingegrepen is, omdat tegen die tijd de AOW onhoudbaar is geworden.
Daarom meer migranten en minder jij.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:40:06 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210684742
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:18 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jammer, de VVD moet afgestraft worden voor wanbeleid
De Inflatie is de verantwoording van de ECB,
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:40:57 #59
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210684751
Dit land was toch al terminaal ziek.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:44:10 #60
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_210684785
Blijft toch een interessant fenomeen dat men topics over geld aangrijpt om ons te laten weten hoe goed het met ze gaat inclusief opsomming van het hele financiële plaatje. Het is ten eerste niet relevant, ten tweede niet interessant. Het gaat hier om te statistieken en die liegen er niet om, na de werkende armen komen nu ook de middeninkomens in gevaar.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:44:24 #61
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210684790
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dit land was toch al terminaal ziek.
Waar zou je liever wonen?
фак араунд энд файнд аут
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 16:45:38 #62
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210684803
quote:

[..]
Als ik kijk naar de groep waarmee ik ben afgestudeerd op WO, nu zijn de meesten 32-35 jaar. Echt bijna niemand daarvan heeft kinderen nu. Al zouden die nog kunnen komen natuurlijk. Maar klok is al wel aan het tikken een beetje ondertussen. Zie een groot deel eigenlijk geen kinderen krijgen eigenlijk gezien hun focus vooral op werk is (zaken als tijdelijke contracten werken niet mee) en deel ook single is. Er is niet echt vastigheid qua werk en huis voor de meesten.

Maar ook voor mensen van het MBO ook niet perse makkelijk als er eerst een wachtrij is van 10-15 jaar voordat je op jezelf kan wonen. Tenzij je echt een groot probleemgeval zal zijn, dan kom je er wel door.....
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:46:17 #63
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210684811
quote:

[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd. Mensen met een uitkering houden meer dan genoeg geld over als ze een beetje normaal budgetteren. Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.

Nu krijg ik erg fijn extra subsidies en toeslagen volgend jaar. Echt fantastisch omdat ik nu meer activiteiten kan doen.

Soms kijk ik naar de middenklasse waar mijn vrienden in zitten. Als het niet zo sneu was zou het hilarisch zijn hoe ze elke maand hard aan het werk zijn om alle eindjes aan elkaar te knopen en overal misgrijpen qua subsidies.

Ik heb dan weliswaar een sociale huurwoning en een middenklasse auto, maar achja je moet iets.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:46:43 #64
3542 Gia
User under construction
pi_210684814
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:28 schreef Momo het volgende:

[..]
Is natuurlijk ook een bepaalde groep die dat wel een recht vind en hoor je dan het hardst. Natuurlijk zouden veel mensen wel gewoon leuk vinden als er wel wat ruimte is voor dit soort zaken als uitjes. Denk wel dat de druk op kinderen nu veel groter is om mee te doen. Ik kan mij nog herinneren dat zelfs toen ik puber was in de jaren 00 kinderen moesten lachen toen iemand in de klas voor vakantie naar Drenthe was geweest om te kamperen. Kinderen kunnen wel gemeen zijn dan.
Daarom is het misschien beter als iedereen dat stapje terug doet, i.p.v. kunstmatig de armsten, middels subsidies, dat stapje vooruit te laten doen. Want voor de groep die daar net boven zit, komt het zover, als je alles doorrekent, dat werken niet meer loont.
pi_210684854
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Huis is nu 460 K waard.

Die rekensom illustreert het faillissement van de Nederlandse woningmarkt. Je koopt een huis voor 250k, investeert 40k, dan zou je verwachten dat het huis nu 290k opbrengt, niet 460k. Die 150k extra is geen waarde, het is het verschil in marktprijs van toen en nu. Dit bedrag gaat door iemand in de toekomst moeten worden opgebracht uit zijn of haar inkomen om dat huis te kopen, en daarmee is een enorme intergenerationele inkomensoverdracht van ruim 4 modale jaarsalarissen ontstaan. We wonen letterlijk de toekomstige generaties uit.

Dit is verder niet persoonlijk bedoeld, huizenbezitters kunnen hier weinig aan doen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:53:21 #66
38496 Perrin
pi_210684877
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Blijft toch een interessant fenomeen dat men topics over geld aangrijpt om ons te laten weten hoe goed het met ze gaat inclusief opsomming van het hele financiële plaatje. Het is ten eerste niet relevant, ten tweede niet interessant. Het gaat hier om te statistieken en die liegen er niet om, na de werkende armen komen nu ook de middeninkomens in gevaar.
Welke oplossingen zie je, behalve natuurlijk het uitgavenpatroon aanpassen?
фак араунд энд файнд аут
  dinsdag 19 september 2023 @ 16:55:06 #67
38496 Perrin
pi_210684895
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:50 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Die rekensom illustreert het faillissement van de Nederlandse woningmarkt. Je koopt een huis voor 250k, investeert 40k, dan zou je verwachten dat het huis nu 290k opbrengt, niet 460k. Die 150k extra is geen waarde, het is het verschil in marktprijs van toen en nu. Dit bedrag gaat door iemand in de toekomst moeten worden opgebracht uit zijn of haar inkomen om dat huis te kopen, en daarmee is een enorme intergenerationele inkomensoverdracht van ruim 4 modale jaarsalarissen ontstaan. We wonen letterlijk de toekomstige generaties uit.

Dit is verder niet persoonlijk bedoeld, huizenbezitters kunnen hier weinig aan doen.
Ook wel kunstmatig gecreëerd door de enorme krapte op de woningmarkt.
фак араунд энд файнд аут
pi_210684899
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Tja, men stemt overwegend zelf op partijen die de positie van de middenklasse precair maken (met name de VVD is daar een goed voorbeeld van).

Ook kiest de middenklasse overwegend zelf voor het naar beneden trappen en naar boven likken, wat geenszins in hun eigen belang is (in de meeste gevallen).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210684910
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:31 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Echt nobody cares.
ja ik dacht ook al wat moet ik met al deze info _O-
pi_210684940
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Tja, men stemt overwegend zelf op partijen die de positie van de middenklasse precair maken (met name de VVD is daar een goed voorbeeld van).

Ook kiest de middenklasse overwegend zelf voor het naar beneden trappen en naar boven likken, wat geenszins in hun eigen belang is (in de meeste gevallen).
Bij welke politieke partij is de middenklasse dan wel aan het goede adres?
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:01:40 #71
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210684956
twitter

Beschikbaarheid van woningen en dit soort zaken helpt ook niet echt. En nee dit is geen huhuhu buitenlanders post, dit is gewoon een som. Dus van nu tot einde van het jaar verwachten ze nog ongeveer 100.000 extra mensen in ons land.

Het punt is dat er dan ook meer vraag is naar woonruimte en er echt niet voor 100.000 mensen extra is bijgebouwd in de tussentijd. Dit zorgt gewoon voor veel meer druk op verschillende woningmarkten, sociaal, vrije sector, koop minder waarschijnlijk.
pi_210684980
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Beschikbaarheid van woningen en dit soort zaken helpt ook niet echt. En nee dit is geen huhuhu buitenlanders post, dit is gewoon een som. Dus van nu tot einde van het jaar verwachten ze nog ongeveer 100.000 extra mensen in ons land.

Het punt is dat er dan ook meer vraag is naar woonruimte en er echt niet voor 100.000 mensen extra is bijgebouwd in de tussentijd. Dit zorgt gewoon voor veel meer druk op verschillende woningmarkten, sociaal, vrije sector, koop minder waarschijnlijk.
Die hebben toch niet allemaal een huis nodig? Tenminste, de meesten zullen toch gewoon geboren worden tussen nu en oud en nieuw denk ik?
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:07:51 #73
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685000
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:04 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Die hebben toch niet allemaal een huis nodig? Tenminste, de meesten zullen toch gewoon geboren worden tussen nu en oud en nieuw denk ik?
Nee, meeste groei is vanwege de hoge immigratie ten opzichte van de emigratie, niet dat er zoveel meer baby's geboren worden dan mensen overlijden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)woners-door-migratie

Dus veel mensen hebben wel nieuwe woningen nodig. En mensen die kinderen krijgen zouden het liefst ook groter gaan wonen.
pi_210685003
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:59 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Bij welke politieke partij is de middenklasse dan wel aan het goede adres?
PvdA / GL combinatie (onder voorbehoud dat zij het beste in elkaar naar boven halen), SP, PvdD, Denk, ChristenUnie, en misschien Omtzigt. Heel misschien ook nog Volt en D66, maar zij zijn iets teveel op de hand van het (grote) bedrijfsleven en voor flexibelisering.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210685007
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:19 schreef Gia het volgende:

[..]
Is hier al een feit. Woont nog een 29-jarige thuis, helaas. Hij reageert letterlijk op elke mogelijkheid. Zelfs een kleine studio zou hij al blij mee zijn, maar het is er niet.
Als je tot je bijna 30e thuis woont en fulltime werkt mag ik aan nemen, dan kan je zoveel sparen dat je met 4 jaar voldoende bij elkaar hebt gespaard om een hypotheek te krijgen.

Waarom is dat niet gelukt?

Ik heb 2 jaar thuis gewoond toen ik al fulltime werkte en die jaren heb ik zo n 1600 tot 1800 euro per maand kunnen sparen, daarom kon ik ook het huis uit.

Het is keuzes maken; dus niet een auto of een dure telefoon of talloze abonnementen maar elke euro op zij zetten voor je toekomst.
pi_210685012
quote:
Is tegenwoordig iedereen die zijn financiële zaakjes op orde heeft, een boomer?

Is die term ondertussen al zo aan inflatie onderhevig?
pi_210685023
Ik heb een modaal inkomen en hoewel het leven nu echt duurder is dan pakweg 2 jaar geleden en ik dat ook wel zorgelijker vind, kan ik nog steeds elke maand sparen, heb ik een koophuis en een auto en ga ik 2x per jaar op vliegvakantie.
Wel gewoon in europa maar dat maakt niet uit.

Ik denk nu wel meer bewuster na over aankopen.
Vooral de energie rekening die enorm is gestegen dat hakt er wel in
pi_210685038
quote:
Ik begrijp jouw punt maar denk dat het besef dat wij jarenlang enorm verwend zijn geweest een belangrijk besef is. In mijn beleving, en dat baseer ik op mijn werkervaring als social worker (I know anekdotisch), trekken veel mensen het ook ik deze tijd nog. Mijn doelgroep bestaat uit dakloze jongeren met studiefinanciering als zij naar school gaan of een uitkering als zij bijv. therapie volgen.

Schuldenproblematiek speelt uiteraard een rol maar is grotendeels het gevolg van een gebrek aan kennis (18 jaar worden en geen zorgverzekering afsluiten bijv.) en niet zozeer een gebrek aan inkomen.

Wat wij, en voornamelijk onze partner vanuit de Stadsbank, vaak moet benoemen is dat er beknibbeld moet worden op abonnementen omdat daar de ruimte ligt. Er wonen geen jongeren bij ons met honger en dat geldt voor de gehele maatschappelijke opvang.

Dit artikel gaat specifiek over de middenklasse die in de knel komt en ik denk dat het verstandig is om te kijken waar ruimte ligt om weer financiële ademruimte te krijgen. Zoals een user eerder aangaf zijn de woonkosten enorm hoog, daar heb ik persoonlijk gelukkig geen ervaring mee maar ook hiervoor geldt dat je altijd kritisch moet kijken naar de hoeveelheid woonruimte t.o.v. de taartpunt aan inkomen.
pi_210685041
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Welke oplossingen zie je, behalve natuurlijk het uitgavenpatroon aanpassen?
Die hebben ze niet. Klagen is hun devies. Zijzelf kunnen er helemaal niks aan doen.

Uitgavenpatroon aanpassen? Ooooohhh, de horror...
pi_210685064
Wat een kuttopics zijn dit toch altijd
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:18:45 #81
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685077
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:13 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ik begrijp jouw punt maar denk dat het besef dat wij jarenlang enorm verwend zijn geweest een belangrijk besef is. In mijn beleving, en dat baseer ik op mijn werkervaring als social worker (I know anekdotisch), trekken veel mensen het ook ik deze tijd nog. Mijn doelgroep bestaat uit dakloze jongeren met studiefinanciering als zij naar school gaan of een uitkering als zij bijv. therapie volgen.

Schuldenproblematiek speelt uiteraard een rol maar is grotendeels het gevolg van een gebrek aan kennis (18 jaar worden en geen zorgverzekering afsluiten bijv.) en niet zozeer een gebrek aan inkomen.

Wat wij, en voornamelijk onze partner vanuit de Stadsbank, vaak moet benoemen is dat er beknibbeld moet worden op abonnementen omdat daar de ruimte ligt. Er wonen geen jongeren bij ons met honger en dat geldt voor de gehele maatschappelijke opvang.

Dit artikel gaat specifiek over de middenklasse die in de knel komt en ik denk dat het verstandig is om te kijken waar ruimte ligt om weer financiële ademruimte te krijgen. Zoals een user eerder aangaf zijn de woonkosten enorm hoog, daar heb ik persoonlijk gelukkig geen ervaring mee maar ook hiervoor geldt dat je altijd kritisch moet kijken naar de hoeveelheid woonruimte t.o.v. de taartpunt aan inkomen.
Ja maar woonruimte kun je niet zomaar makkelijk kiezen he. Als sociale huur niet bereikbaar is voor je op dit moment zit je nou eenmaal vast aan een woonruimtes die beginnen bij 1000 euro. En daar zitten eisen aan vast waaraan mensen die net modaal verdienen gewoon niet voldoen dus die krijg je niet. Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.
pi_210685086
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:07 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee, meeste groei is vanwege de hoge immigratie ten opzichte van de emigratie, niet dat er zoveel meer baby's geboren worden dan mensen overlijden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)woners-door-migratie

Dus veel mensen hebben wel nieuwe woningen nodig. En mensen die kinderen krijgen zouden het liefst ook groter gaan wonen.
Dat zijn inderdaad flinke getallen. Dacht dat het lager lag, maar me nooit verdiept in de cijfers buiten de asielproblematiek om. Weer wat geleerd, bedankt ^O^
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:21:19 #83
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685090
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:10 schreef ZanneG het volgende:
Ik heb een modaal inkomen en hoewel het leven nu echt duurder is dan pakweg 2 jaar geleden en ik dat ook wel zorgelijker vind, kan ik nog steeds elke maand sparen, heb ik een koophuis en een auto en ga ik 2x per jaar op vliegvakantie.
Wel gewoon in europa maar dat maakt niet uit.

Ik denk nu wel meer bewuster na over aankopen.
Vooral de energie rekening die enorm is gestegen dat hakt er wel in
Ja en met een modaal salaris had je nu een hypotheek kunnen krijgen van max 150.000, als je dan tenminste een vast contract hebt en geen studieschuld hebt etc. Dus had je nu in deze tijd geen woning kunnen kopen.
pi_210685091
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:18 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja maar woonruimte kun je niet zomaar makkelijk kiezen he. Als sociale huur niet bereikbaar is voor je op dit moment zit je nou eenmaal vast aan een woonruimtes die beginnen bij 1000 euro. En daar zitten eisen aan vast waaraan mensen die net modaal verdienen gewoon niet voldoen dus die krijg je niet. Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.
Ja daar heb je gelijk in.
pi_210685115
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja en met een modaal salaris had je nu een hypotheek kunnen krijgen van max 150.000, als je dan tenminste een vast contract hebt en geen studieschuld hebt etc. Dus had je nu in deze tijd geen woning kunnen kopen.
Het bizarre is dat ik zo'n 6 jaar geleden bezig ben geweest met het aanvragen van een hypotheek. Destijds kon ik geloof ik een max. hypotheek van 165.000 euro krijgen maar heb ik aangegeven een fikse studieschuld te hebben. Toen was ik er zo zuur over dat ik wel elke maand 780 euro aan huur kan betalen volgens de bank maar geen hypotheek a 700 euro.

Het is gewoon stuitend om te zien hoe dit allemaal is gekeerd. En nu ik dit typ besef ik weer de waanzin van de huizenmarkt.
pi_210685127
quote:
Door de hoge energieprijzen
Das war einmal. Prijzen zijn allang weer laag en toen ze hoog waren was er allerlei compensatie. Media moeten hier eens mee ophouden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_210685132
quote:
Denk je dat hier veel mensen tussen de 70 en 80 zitten ja? Want dat zijn boomers.
pi_210685144
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:25 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Denk je dat hier veel mensen tussen de 70 en 80 zitten ja? Want dat zijn boomers.
Nee, dat zijn babyboomers. Een boomer is iets anders.
pi_210685150
Een babyboomer is ook een boomer, daar komt het woord boomer juist vandaan
pi_210685155
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Das war einmal. Prijzen zijn allang weer laag en toen ze hoog waren was er allerlei compensatie. Media moeten hier eens mee ophouden.
Benzine is ook energie.
Plaats hier uw advertentie
pi_210685159
Laten we de boomer discussie maar even voor wat het is, lijkt mij niet zo relevant in deze discussie.
pi_210685168
quote:

[..]
Dat is eigenlijk wel een bijkomend voordeel dan. De oplossing voor het arbeidstekort is niet nog meer mensen er bij maken, want dan krijg je in de toekomst nog meer vergrijzing en een nog groter arbeidstekort. De oplossing is minder mensen. En ja, je krijgt dan even een kantelpunt dat veel pijn gaat doen. Soit.
pi_210685170
Je hebt gelijk, we kunnen beter weer allemaal onze uitgaven posten.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 17:29:28 #94
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685176
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:21 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Ja daar heb je gelijk in.
En eisen voor vrije sector zijn soms ook belachelijk aan het worden, moest recent weer de markt op omdat elders in het ootje genomen en ze een trucje hadden bedacht om de huur keihard omhoog te gooien. Minimaal 4,5 keer bruto de huur verdienen, tenminste 3 jaar lang vast inkomen hebben (geen tijdelijk contracten), geen studieschuld/BKR registratie, tussen een bepaalde leeftijd zijn, 5 keer de huur als borg, werkgeversverklaring. Allemaal gezien. Ook dat sluit steeds meer mensen buiten.
pi_210685184
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 16:46 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd. Mensen met een uitkering houden meer dan genoeg geld over als ze een beetje normaal budgetteren. Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.

Nu krijg ik erg fijn extra subsidies en toeslagen volgend jaar. Echt fantastisch omdat ik nu meer activiteiten kan doen.

Soms kijk ik naar de middenklasse waar mijn vrienden in zitten. Als het niet zo sneu was zou het hilarisch zijn hoe ze elke maand hard aan het werk zijn om alle eindjes aan elkaar te knopen en overal misgrijpen qua subsidies.

Ik heb dan weliswaar een sociale huurwoning en een middenklasse auto, maar achja je moet iets.
En je kunt niet werken, omdat? Er is werk genoeg, op allerlei gebied.
pi_210685210
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Momo het volgende:

[..]
En eisen voor vrije sector zijn soms ook belachelijk aan het worden, moest recent weer de markt op omdat elders in het ootje genomen en ze een trucje hadden bedacht om de huur keihard omhoog te gooien. Minimaal 4,5 keer bruto de huur verdienen, tenminste 3 jaar lang vast inkomen hebben (geen tijdelijk contracten), geen studieschuld/BKR registratie, tussen een bepaalde leeftijd zijn, 5 keer de huur als borg, werkgeversverklaring. Allemaal gezien. Ook dat sluit steeds meer mensen buiten.
Ongelooflijk. En het bizarre is dat deze eisen niet uit de lucht komen vallen maar waarschijnlijk nog passend zijn bij een zoekende huurder met diepe zakken ook.
pi_210685211
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:27 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Benzine is ook energie.
Lekker fietsen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_210685217
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:29 schreef Aberkullie het volgende:
Is toch ook het gemakkelijkste, iedereen die geen onderneming heeft is 100 % van zijn inkomsten kwijt aan ondernemers.
pi_210685219
quote:
Top! Maar het zou beter zijn om inhoudelijk te blijven discussieren!
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:36:24 #100
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210685239
quote:
Er continue over drammen dat mensen dat doen voegt nog minder toe.
pi_210685240
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:26 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Nee, dat zijn babyboomers. Een boomer is iets anders.
_O-
pi_210685250
quote:

[..]

¤ 1000 tot ¤ 1500 over na aftrek van alle vaste lasten met een uitkering, daar geloof ik echt geen flikker van.

Weer iemand die maar wat lult (net als zovelen online overigens).
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:38:22 #103
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685264
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:30 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik beschouw mijn uitkering als basisinkomen. Ik heb hier en daar wat extra inkomsten online, die ik als gift beschouw.
pi_210685265
Ten tijde van het Romeinse Rijk was dit wel anders.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:39:02 #105
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210685271
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:18 schreef Momo het volgende:
Al die mensen zouden ook graag een appartement hebben van 500 euro huur, maar die zijn er gewoon niet.
Die zijn er wel , alleen dan is de omgeving niet naar hun zin.
Of ze moeten 4 hoog trappen lopen , of nee er zijn te veel kinderen voor de deur , mij te veel herrie
Als je echt wil wonen voor 500 euro dan vind je huis wel wat.
Alleen je moeten je eisen dan wel heel laag houden en niet verwachten dat je een nieuwe bouw woning krijgt.
Want als ik soms mensen hoort als ze hier al binnen komen ... klagen klagen en nog eens klagen.
Denk dan wel eens , ja vind het niet raar dat je dan geen huis krijgt.

Laatst nog een Suri vrouw hier gehad, die heeft een eigen villa in Paramaribo.
Die kwam hier voor de eerste keer niets anders dan klachten leveren op me huis.
Eng zo hoog wonen .. ( ja als jij alleen maar bij mensen komt die een laagbouw hebben.
Ja dan is dit hoog ...
Binnen twee dagen zat ze elke dag op het balkon om van het uitzicht te genieten :o :D
En alle negatieve punten waren in eens niet zo belangrijk meer omdat ze toch zag dat het wel mee viel.

Ook met levens gewoonte vaak van mensen..
Snap niet dat jij met zo weinig loon , zo veel dingen kunt doen....... hoor ik vaak.
Ja 4 jaar je contract vast zetten op 24 cent per KWH ( hoe bedoel je de lasten worden duurder :-)
Ik betaal 70 euro per maand en ik krijg nu al rond de 300 a 400 euro terug.
Water en koffie drinken
Geen merk kopen maar gewoon op de prijs letten , en dan ook wachten tot dingen in de aanbieding zijn en niet voor 1000 euro een Iphone MOETEN hebben.
Maar een van 140 euro kan je ook mee bellen en appen.
EN zo kan ik nog wel even door gaan.
Geen schulden maken , niets op afbetaling kopen.
Spaar gewoon 400 euro per maand .
Hoe zo kan je niet rond komen van een laag inkomen.
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:39:22 #106
38496 Perrin
pi_210685277
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef bloodymary1 het volgende:
Toen was niet álles beter :P
фак араунд энд файнд аут
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:39:40 #107
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_210685285
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:37 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
¤ 1000 tot ¤ 1500 over na aftrek van alle vaste lasten met een uitkering, daar geloof ik echt geen flikker van.

Geloof ik ook niet echt, helemaal met kinderen erbij.
pi_210685292
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Ik beschouw mijn uitkering als basisinkomen. Ik heb hier en daar wat extra inkomsten online, die ik als gift beschouw.
:D Ik ga mijn inkomen ook zo beschouwen. Even een brief aan de belastingdienst schrijven. Dat het onbelast is want basisinkomen en verder onbelast want giften. Dat ze verder maar kapot vallen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:40:42 #109
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210685295
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Behalve als je stadsverwarming hebt dan.. -O-
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210685308
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:28 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk wel een bijkomend voordeel dan. De oplossing voor het arbeidstekort is niet nog meer mensen er bij maken, want dan krijg je in de toekomst nog meer vergrijzing en een nog groter arbeidstekort. De oplossing is minder mensen. En ja, je krijgt dan even een kantelpunt dat veel pijn gaat doen. Soit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:28 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nee, het hele idee is om een gezonde bevolkingspiramide te krijgen. Dat doe je door een jaarlijks stabiel geboortecijfer van rond de 2,1% te houden op lange termijn (of iets lager als je minder mensen wilt). Dan is er geen vergrijzing. Juist schokken naar boven en naar onder van dit getal zorgen voor vergrijzing op de lange termijn.

De huidige pyramide heeft een waterhoofd door de grote generaties uit de periode 1945-1970, dat zal idd met veel pijn vanzelf verdwijnen. Lijkt me zaak om dit niet te herhalen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:44:53 #111
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685333
quote:

[..]

¤964 aan toeslagen + uitkering van ¤1400 netto en nog 2 x kinderbijslag, boodschappenkaart en energietoeslag. Reken zelf maar uit, mijn huur is ¤450 euro.
pi_210685337
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:08 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
PvdA / GL combinatie (onder voorbehoud dat zij het beste in elkaar naar boven halen), SP, PvdD, Denk, ChristenUnie, en misschien Omtzigt. Heel misschien ook nog Volt en D66, maar zij zijn iets teveel op de hand van het (grote) bedrijfsleven en voor flexibelisering.
Maar dan mogen we straks helemaal niks meer, dan is er niks meer om ons geld dat we dan in overvloed hebben aan op te maken. Dan wordt autorijden verboden, en ook andere hobby's en pleziertjes, want dat zorgt voor teveel stikstof. Dan verdwijnt al het groen (behalve natura 2000) en is straks alles volgebouwd met lelijke woning die volgepropt zitten met immigranten.
pi_210685360
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:41 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
[..]
Nee, het hele idee is om een gezonde bevolkingspiramide te krijgen. Dat doe je door een jaarlijks stabiel geboortecijfer van rond de 2,1% te houden op lange termijn (of iets lager als je minder mensen wilt). Dan is er geen vergrijzing. Juist schokken naar boven en naar onder van dit getal zorgen voor vergrijzing op de lange termijn.

De huidige pyramide heeft een waterhoofd door de grote generaties uit de periode 1945-1970, dat zal idd met veel pijn vanzelf verdwijnen. Lijkt me zaak om dit niet te herhalen.
Absoluut niet. Mensen worden steeds ouder en dat betekent dat er dan van onderen af steeds meer mensen bij moeten. Dat wil je toch echt niet, het is nu al overbevolkt. Hier en op heel veel andere plekken in de wereld.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:47:49 #114
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210685362
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:44 schreef britneycheers het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]

¤964 aan toeslagen + uitkering van ¤1400 netto en nog 2 x kinderbijslag, boodschappenkaart en energietoeslag. Reken zelf maar uit, mijn huur is ¤450 euro.
Te gek voor woorden, dat is zowat modaal, maar dan hoef je er niet voor te werken. 8)7
pi_210685366
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef bloodymary1 het volgende:
Vroeger konden we hier gewoon om lachen
-nee-
pi_210685372
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:47 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Te gek voor woorden, dat is zowat modaal, maar dan hoef je er niet voor te werken. 8)7
Lekker PvdA/Groen Links stemmen straks, dan kunnen nog meer mensen daarvan profiteren.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:49:58 #117
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210685378
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:45 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Maar dan mogen we straks helemaal niks meer, dan is er niks meer om ons geld dat we dan in overvloed hebben aan op te maken. Dan wordt autorijden verboden, en ook andere hobby's en pleziertjes, want dat zorgt voor teveel stikstof. Dan verdwijnt al het groen (behalve natura 2000) en is straks alles volgebouwd met lelijke woning die volgepropt zitten met immigranten.
:')
pi_210685389
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
:')
Ja kijk maar zo. Heb dit jaar al mooie jaarlijkse evenementen gecancelled gehad vanwege stikstofproblematiek.
pi_210685396
quote:

[..]
holy shit man. Dat is gewoon ¤2.950,- netto inkomen. 10% boven modaal.
Werkelijk... wtf. Waarom zou je nog gaan werken als je modaal pakt als 1 verdienend ouder met koters?

Volgend jaar nog hoger om 'de minima tegemoed te komen'.
Kunnen de belastingen niet gewoon een keer fors omlaag? Zodat werken voor iedereen meer oplevert?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:51:48 #120
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210685398
quote:

[..]
Dat krijg je ervan als je de middeninkomens de laagste groepen laat redden. Het verschil tussen een uitkering en een fulltime baan tegen een niet al te hoog loon was al marginaal, en dat wordt de komende tijd echt niet beter.

Werken wordt daarmee erg onaantrekkelijk. Een totaal verkeerd signaal in een tijd dat we iedere fte hard nodig hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:51:55 #121
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210685399
quote:

[..]
[ link | afbeelding ]

Klopt wel een beetje ik verdien netto 1900 + huur en zorg toeslag ( 300 )
dus kom uit op 2200 euro
mijn lasten is 1000 euro per maand (inc de toeslagen berekend)
Dus ik kom ook op rond de 800 euro uit 300 boodschappen + 100 euro hobbie en andere zaken er af en dan de rest sparen
pi_210685402
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:45 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik hoop dat je sarcastisch bent, want je maakt er wel heel erg een karikatuur van.

Maar ik vrees het niet.

Het is inderdaad wel het angstbeeld dat rechts graag creëert over links.
pi_210685404
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef slashdotter3 het volgende:
advocado toast
Ik hoop dat je avocado toast bedoeld ipv advocaat op toast.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator/Verstandigste crewlid 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 17:54:46 #124
383969 crew  Erasmus
pi_210685425
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
NWS-topic over vermeend kannibalisme op FOK! incoming.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:54:46 #125
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210685426
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
ach je heb er bij die je graag op je toast wil smeren ...
o|O
Er zitten echt valse bij ...
pi_210685433
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik hoop dat je sarcastisch bent, want je maakt er wel heel erg een karikatuur van.

Maar ik vrees het niet.

Het is inderdaad wel het angstbeeld dat rechts graag creëert over links.
Nee, totaal niet sarcastisch. Want zo is het wel. En nu ook al hoor met de huidige partijen die niet links zijn. Dus het wordt denk ik toch iets waarvan ik een paar jaar geleden absoluut niet verwacht had ooit op zo'n partij te stemmen. Maar ben momenteel helemaal klaar met de situatie in NL.
pi_210685434
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 15:30 schreef Vivark het volgende:
Ik denk dat de alleenstaande zonder kinderen met een middeninkomen het meest de spreekwoordelijke sjaak is. Alles wat duurder wordt (internet, g/w/l etc.) moest al uit 1 inkomen worden betaald. Woonlasten kon je al niet delen. Als je dan een particuliere huurwoning hebt of een koopwoning is het sabbelen.
Er gaat voor de alleenstaande zonder kinderen ook geen kindgebonden-budget ophoog.
En wat dacht je van eenverdieners (modaal salaris) met gezin?
pi_210685448
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die missen inderdaad de afschuwelijke weerzinwkkende IACK en ook 1 arbeidskorting en algemene heffingskorting van 1 persoon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:58:23 #129
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210685453
quote:

[..]
Sowieso dat hele kindgebonden budget moeten ze afschaffen.
pi_210685455
quote:

Wat the hell?
1500!!!! euro per MAAND aan variable uitgaven????

Gaan jullie elke maand op vakantie en eten jullie alleen maar kaviaar?
  dinsdag 19 september 2023 @ 17:58:51 #131
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210685457
quote:

[..]

¤1000-¤1500, wat een gelul. Dan moet je wel neveninkomsten hebben.
Als je uit je nek kletst is het best schadelijk weet je, er zijn mensen die dit voor waarheid aannemen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_210685462
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:58 schreef Harvest89 het volgende:
er zijn mensen die dit voor waarheid aannemen.
die moeten zich laten nakijken....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210685466
TT is precies zoals het hoort.
Nederlanders denken dat je altijd in luxe moet kunnen leven. Dat je altijd in de beste auto moet kunnen rijden, de duurste vakanties moet kunnen betalen en de beste telefoon moet hebben.
Nee, dat is niet hoe het hoort.

Je past je uitgaven aan aan je budget. Of nog liever je houdt een zo laag mogelijke uitgave aan standaard.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:00:11 #134
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685468
quote:

[..]
Dan heb ik mijn studiefinanciering nog buiten beschouwing gelaten en gratis OV. Maarja het kan allemaal in Nederland dus waarom niet?
pi_210685472
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:00 schreef bianconeri het volgende:
TT is precies zoals het hoort.
Nederlanders denken dat je altijd in luxe moet kunnen leven. Dat je altijd in de beste auto moet kunnen rijden, de duurste vakanties moet kunnen betalen en de beste telefoon moet hebben.
Nee, dat is niet hoe het hoort.

Je past je uitgaven aan aan je budget. Of nog liever je houdt een zo laag mogelijke uitgave aan standaard.
klopt het is ook helemaal niet zo erg dat dit gebeurd en daarom vallen er ook niet zoveel mensen in de schulden, want velen passen hun uitgavenpatroon aan.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:01:34 #136
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210685481
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ja kijk maar zo. Heb dit jaar al mooie jaarlijkse evenementen gecancelled gehad vanwege stikstofproblematiek.
En dat is allemaal de schuld van Pvda/GL ja?
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:02:15 #137
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685487
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef RAVW het volgende:

[..]
dus kom uit op 2200 euro
Dus ik kom ook op rond de 800 euro uit 300 boodschappen + 100 euro hobbie en andere zaken er af en dan de rest sparen
Hoe kom jij rond van -¤300 boodschappen? Ik ben per week ¤200 kwijt.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:02:31 #138
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210685488
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:00 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Dan heb ik mijn studiefinanciering nog buiten beschouwing gelaten en gratis OV. Maarja het kan allemaal in Nederland dus waarom niet?
Nu ga ik aan je twijfelen
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:03:15 #139
346939 Janneke141
pi_210685498
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:02 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Nu pas?
pi_210685499
quote:

[..]
dat kan ik me niet voorstellen
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:04:02 #141
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210685511
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
¤1000-¤1500, wat een gelul. Dan moet je wel neveninkomsten hebben.
Als je uit je nek kletst is het best schadelijk weet je, er zijn mensen die dit voor waarheid aannemen.
Er zitten hier wel meer fantasten. Zij is er eentje van.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:04:13 #142
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685516
quote:

[..]
Studiefinanciering telt niet mee als inkomen voor de belastingdienst.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:06:22 #143
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685535
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:39 schreef RAVW het volgende:

[..]
Of ze moeten 4 hoog trappen lopen , of nee er zijn te veel kinderen voor de deur , mij te veel herrie
Alleen je moeten je eisen dan wel heel laag houden en niet verwachten dat je een nieuwe bouw woning krijgt.
Want als ik soms mensen hoort als ze hier al binnen komen ... klagen klagen en nog eens klagen.

Ok en dan ga je mij nu dat magische woningen van 500 euro laten zien die iemand kan huren die niet in aanmerking komt voor sociale huur. Geen kamers en geen drugspanden waar je op de stash moet passen.

quote:
Eng zo hoog wonen .. ( ja als jij alleen maar bij mensen komt die een laagbouw hebben.
Ja dan is dit hoog ...
Binnen twee dagen zat ze elke dag op het balkon om van het uitzicht te genieten :o :D
En alle negatieve punten waren in eens niet zo belangrijk meer omdat ze toch zag dat het wel mee viel.
En wat is je punt? Jij denkt dat er een tekort aan woonruimte is omdat mensen niet in een flat willen wonen?
quote:
Snap niet dat jij met zo weinig loon , zo veel dingen kunt doen....... hoor ik vaak.
Ja 4 jaar je contract vast zetten op 24 cent per KWH ( hoe bedoel je de lasten worden duurder :-)
Water en koffie drinken
Oh ik snap wel hoe jij rond kan komen met weinig salaris. Je woont goedkoop en schijnbaar zit je niet vast aan allerlei hoge vaste lasten en eisen. Ik weet niet of je doelt op zonnepanelen, maar ook niet iedereen kan zijn contract zo maar vastzetten natuurlijk. Als je ergens nieuw komt wonen dan mag je maar meestal een 1 jaar vastzetten. Bovendien tot nu toe moest ik meestal energie opnemen bij een bepaalde partij want contract met verhuurder. Dan moet je gewoon nemen wat ze aanbieden.

quote:
Geen merk kopen maar gewoon op de prijs letten , en dan ook wachten tot dingen in de aanbieding zijn en niet voor 1000 euro een Iphone MOETEN hebben.
Ok, klinkt nog logisch, zal iets geld schelen
quote:
Denk niet dat zoiets gaat als je minder dan 400 euro per maand overhoud voor eten/drinken/vervoer.
quote:
Wist je dat niet iedereen in dezelfde situatie als jou zit?
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:06:44 #144
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210685542
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ach die zijn vaak slechter af dan iemand die thuis zit ...

dinsdag 19 september 2023 @ 18:07:10 #145
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210685547
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:00 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Studiefinanciering bovenop je zogenaamde vette uitkering, lijkt me sterk.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:07:54 #146
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685554
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
holy shit man. Dat is gewoon ¤2.950,- netto inkomen. 10% boven modaal.
Werkelijk... wtf. Waarom zou je nog gaan werken als je modaal pakt als 1 verdienend ouder met koters?

Volgend jaar nog hoger om 'de minima tegemoed te komen'.
Kunnen de belastingen niet gewoon een keer fors omlaag? Zodat werken voor iedereen meer oplevert?
Vraag mij af hoeveel inkomen er zal zijn als de hypothetische moeder 36 uur per week bij Jumbo/bakker/Gamma zou werken.
pi_210685561
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat the hell?
1500!!!! euro per MAAND aan variable uitgaven????

Gaan jullie elke maand op vakantie en eten jullie alleen maar kaviaar?
Valt wel mee hoor. Een beetje dure vakantie en je bent al (ruim) de helft kwijt. Tenminste, dat is waar mijn geld aan op gaat.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:09:14 #148
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210685566
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:04 schreef Gunner het volgende:

[..]
Er zitten hier wel meer fantasten. Zij is er eentje van.
Als ze uit haar nek kletst is het zeer kwalijk wat ze doet.
Er zijn een hoop mensen in uitkeringen die het oprecht moeilijk hebben en elke cent moeten omdraaien om rond te kunnen komen.

Ik ben blij dat ik gezond ben en (nog) redelijk kan verdienen.
pi_210685568
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:30 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Als ze zou werken dan krijgt ze minder geld in het laadje, dan vervallen al haar toeslagen, uitkeringen en kortingen op van alles en nog wat.

Werken loont niet voor deze mensen en dat weten ze maar al te goed.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:10:12 #150
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210685571
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:06 schreef RAVW het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dit plaatje is echt walgelijk en zou eens in Den Haag moeten worden besproken.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:10:37 #151
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685575
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:02 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Hoe kom jij rond van -¤300 boodschappen? Ik ben per week ¤200 kwijt.
Net als al die andere topics elders op fok met ongelofelijke verhalen vol pauper avonturen ben jij nu ook gewoon aan het trollen he? Ligt er wel weer lekker boven op.
Al geloof ik best dat een uitkering of werken voor minimum loon tot modaal loon niet zo veel zal verschillen.
pi_210685579
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:38 schreef britneycheers het volgende:

[..]
En geef je die ook op?
Je weet dat je gekort hoort te worden op je uitkering he, met al je extra inkomsten en zogenaamde giften.

En wij de belastingbetaler maar keihard werken.
pi_210685597
Als er nu al zoveel mensen zijn die moeilijk kunnen rondkomen, hoe moet dat dan straks als er nieuwe lastenverzwaringen nodig zijn om de begroting op orde te krijgen? En dan komen de torenhoge kosten voor de energietransitie er nog bij. Plus dat de progressieve clubjes zo'n beetje alles duurder willen maken om het klimaat te redden.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:15:21 #154
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210685609
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dit weten ze allang.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:15:29 #155
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685611
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:07 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Studiefinanciering bovenop je zogenaamde vette uitkering, lijkt me sterk.
Ik zit niet in de bijstand.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:15:56 #156
346939 Janneke141
pi_210685619
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:13 schreef Gehrman het volgende:
Als er nu al zoveel mensen zijn die moeilijk kunnen rondkomen, hoe moet dat dan straks als er nieuwe lastenverzwaringen nodig zijn om de begroting op orde te krijgen? En dan komen de torenhoge kosten voor de energietransitie er nog bij. Plus dat de progressieve clubjes zo'n beetje alles duurder willen maken om het klimaat te redden.
We worden allemaal een beetje armer. Nou ja, de middelste 80%. De onderste 10% had al niet veel, en de bovenste 10% onttrekt zich grotendeels aan de maatregelen. Het verschil tussen minimum en modaal gaat nog kleiner worden dan nu.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:18:49 #157
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685646
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:11 schreef ZanneG het volgende:

[..]
En geef je die ook op?
Je weet dat je gekort hoort te worden op je uitkering he, met al je extra inkomsten en zogenaamde giften.

En wij de belastingbetaler maar keihard werken.
Als je de voorwaarden van het UWV leest dan weet je dat ze studiefinanciering niet mee tellen als inkomen. Daarnaast weet mijn werkadviseur dat ik stage loop en studeer en ik hoef maar voor 16 uur per week beschikbaar te zijn voor werk. Dit vind het UWV geen probleem omdat ze duurzaamheid belangrijk vinden.
pi_210685650
quote:

[..]
Die uitkering is waarschijnlijk een ww-uitkering. Die is ook eindig en dan ga je over op bijstandsniveau.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:19:25 #159
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210685653
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:13 schreef Gehrman het volgende:
Het klimaat redden is dan ook een illusie, dat wil zeggen we kunnen wel wat sturen maar dat is allemaal geploeter in de marge in Nederland en bovendien lukt dat niet in een paar jaar tijd. Wel een mooie schaamlap voor politici en bedrijven om alles weer duurder te maken.
pi_210685673
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En dat is allemaal de schuld van Pvda/GL ja?
Nee, want die zaten niet in de regering. Maar met hun zal het er zeker niet beter op worden wat dat betreft, dat lijkt me nogal duidelijk.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:20:59 #161
382129 crew  Donna
pi_210685674
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:07 schreef Momo het volgende:

[..]
Vraag mij af hoeveel inkomen er zal zijn als de hypothetische moeder 36 uur per week bij Jumbo/bakker/Gamma zou werken.
De toeslagen hetzelfde iig tot plusminus 1850 bruto per maand.

Ik houd ook behoorlijk geld over als alleenstaande moeder van 2. Maar mijn inkomen is hoger als dat van britneycheers, dus ik heb geen voedselbonnen of andere subsidies etc. van de gemeente. Ook geen energietoeslag.

[ Bericht 8% gewijzigd door Donna op 19-09-2023 18:32:38 ]
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:22:24 #162
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210685690
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:19 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Die uitkering is waarschijnlijk een ww-uitkering. Die is ook eindig en dan ga je over op bijstandsniveau.
Maar dan nog.. Mooi gratis geld, menig meer dan een hardwerkende.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:25:10 #163
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685713
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:19 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Klopt zat ziektewet maar nu ww. Het is eerder dat de studiefinanciering niet eindig is. Zodra ik afstudeer houd het op.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:25:11 #164
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210685715
Hier komt er zo'n 5000¤ binnen elke maand. Gezin met 2 schoolgaande kinderen.

Prima te behappen, er gaat maandelijks zo'n 800 a 1000¤ naar de spaarrekening.

Gewoon normaal doen.
pi_210685720
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:07 schreef Momo het volgende:

[..]
Minder dan 2950 netto. Hooguit bruto.
1947-2016
pi_210685721
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Niet meer uit te leggen dit. Gewoon niet.
1947-2016
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:26:41 #167
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_210685727
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Minder dan 2950 netto. Hooguit bruto.
Denk zelfs niet dat je 2950 bruto red in de retail
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:27:16 #168
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685733
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:20 schreef Donna het volgende:

[..]
De toeslagen hetzelfde iig tot plusminus 1850 bruto per maand.
Even lopen zoeken op vacatures. 38 uur werken in de Gamma Dordrecht levert 1995 euro bruto op. Bij de jumbo ¤ 2213,20 voor 40 uur. 2020 euro voor bij een bakkerij in Leiderdorp werken fulltime.
pi_210685735
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:26 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Denk zelfs niet dat je 2950 bruto red in de retail
Is voor de vergelijk inderdaad.
Mag je nog zwoegen ook, terwijl je wordt afgeblaft.
1947-2016
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:29:37 #170
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210685753
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:20 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nee, want die zaten niet in de regering. Maar met hun zal het er zeker niet beter op worden wat dat betreft, dat lijkt me nogal duidelijk.
Mij niet eigenlijk :)
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 18:30:17 #171
459912 FlippingCoin
pi_210685758
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Pffff walgelijk land.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:30:41 #172
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685763
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Is voor de vergelijk inderdaad.
Mag je nog zwoegen ook, terwijl je wordt afgeblaft.
Maar ze zijn wel solidair en werken mee aan deze maatschappij. Dat is prachtig en niet in woorden uit te drukken.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:30:45 #173
382129 crew  Donna
pi_210685764
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:27 schreef Momo het volgende:

[..]
Even lopen zoeken op vacatures. 38 uur werken in de Gamma Dordrecht levert 1995 euro bruto op. Bij de jumbo ¤ 2213,20 voor 40 uur. 2020 euro voor bij een bakkerij in Leiderdorp werken fulltime.
Dan nemen de toeslagen ietsje af. Maar je kan het makkelijk berekenen met een proefberekening op toeslagen.nl

Neem een geboortedatum, een inkomen, 2 kinderen van 3 en 6 jaar oud en een huur van bijv. ¤600.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:31:49 #174
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210685772
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Soms zou je willen dat je veep minder verdiende en wat meer kinderen verwekt had.
Krijg nul euro aan toeslagen maar als je dat ziet. Energietoeslag. Huurtoeslag. Dat bezopen kindgebonden budget. Zorgtoeslag.

Allemaal betaald door mensen zoals wij.
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 18:32:41 #175
459912 FlippingCoin
pi_210685783
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ja wat zijn nou partijen die hier wat aan willen doen, en niet alleen rond de verkiezingen?
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:33:51 #176
346939 Janneke141
pi_210685794
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:32 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja wat zijn nou partijen die hier wat aan willen doen, en niet alleen rond de verkiezingen?
Vreemd genoeg, geen enkele. Dit is al jaren bekend, en niemand die er iets aan wil veranderen. Een aantal ervan niet eens rond de verkiezingen ook. Het smijten met geld naar de armste groepen verkoopt heel goed, en als je dat met de kaasschaaf wegpakt bij de grote groep daarboven is vaak vrij goed te camoufleren.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:34:00 #177
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210685797
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Pffff walgelijk land.
Dus als je echt geld in het laatje wil brengen , thuis zitten en kinderen maken o|O o|O o|O
pi_210685798
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nou ja, als je even naar deze cijfertjes kijkt is er één enkele oorzaak hier en dat is de kinderopvang. Daardoor lijkt het allemaal heel schokkend, maar dit is natuurlijk ook een grote verandering in maatschappelijke trends. Mijn beide ouders werkten, maar de drie kinderen werden niet in de opvang gedumpt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_210685802
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:30 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Maar ze zijn wel solidair en werken mee aan deze maatschappij. Dat is prachtig en niet in woorden uit te drukken.
Koop je daar een brood voor?
1947-2016
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:34:56 #180
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210685808
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:31 schreef Gunner het volgende:

[..]
Soms zou je willen dat je veep minder verdiende en wat meer kinderen verwekt had.
Krijg nul euro aan toeslagen maar als je dat ziet. Energietoeslag. Huurtoeslag. Dat bezopen kindgebonden budget. Zorgtoeslag.

Ik zie het maar vooral als een volksverzekering om grote armoedeproblematiek te voorkomen.
Je kunt het zo inrichten zoals in de VS maar ik persoonlijk wil wel veilig over straat kunnen lopen.
pi_210685809
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:27 schreef Momo het volgende:

[..]
Waarom zou je dan gaan werken?
1947-2016
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:35:49 #182
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685817
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:30 schreef Donna het volgende:

[..]
Dan nemen de toeslagen ietsje af. Maar je kan het makkelijk berekenen met een proefberekening op toeslagen.nl

Neem een geboortedatum, een inkomen, 2 kinderen van 3 en 6 jaar oud en een huur van bijv. ¤600.

Ik heb een inkomen van 26.000 bruto per jaar genomen en huur van 600 euro. En 2 kinderen die beide 40 uur per maand naar de opvang moeten. (Had meer uur kunnen zijn volgens mij)
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:36:10 #183
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210685823
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:31 schreef Gunner het volgende:

[..]

En iedere bij euro aan toe en blijslagen, subsidie en extra geld moet er een euro bij aan overhead, voor al die aanvraagbewerkers, toekenners, controleurs en excelmanagers, hun kantoren en automatiseringssystemen.

Hele flikkerse zooi afschaffen, alle toe en blijslagen, subsidie en extra geld, aftrekposten en gelden afschaffen, dat geld in lastenverlaging steken. De hele overhead bubs op de keien flikkeren en ook dat bespaarde geld in lastenverlaging steken. Maar dat gaat niet gebeuren, want dat hele circus is er voor de baantjes en de opdrachten.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:36:23 #184
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685825
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Geen idee.

Ik slaap liever verder.
pi_210685826
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:39 schreef RAVW het volgende:

[..]

Ja dan is dit hoog ...

Water en koffie drinken
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:51 schreef RAVW het volgende:

[..]
dus kom uit op 2200 euro
¤1900 netto is dan ook geen laag inkomen. Van ¤1900 netto plus toeslagen zou iedereen probleemloos rond kunnen komen.
pi_210685843
quote:
Yup....

quote:
Eenverdiener houdt al gauw minder over dan bijstandsgerechtigde

De politiek heeft geen enkel zicht meer op het besteedbaar inkomen van burgers. Daardoor houdt een bijstandsgerechtigde al gauw meer over dan een modale eenverdiener, schrijft belastingadviseur Henk Bluemink.

De politiek wil af van de complexiteit van ons belastingen- en toeslagenstelsel. Met het huidige systeem heeft ze vrijwel geen enkel zicht meer op het besteedbare inkomen van burgers.

Complicerende omstandigheden zijn de onderling verschillende gemeentelijke regelingen voor minima en energiecompensatie. Die vertroebelen het landelijke beeld dat de overheid in haar inkomensbeleid wil uitdragen.

Sociale huurgrens maakt veel uit

Belangrijk is de sociale huurgrens, die feitelijk als harde toeslaggrens werkt. Woningzoekenden komen alleen in aanmerking voor een sociale huurwoning als de huur lager is dan 808 euro en hun inkomen lager dan 44.035 euro (bij samenwonenden: 48.625).

Daarnaast zijn er allerlei inkomensafhankelijke solidariteitsbijdragen, zoals die voor de zorgverzekering. Voor de doorsnee burger hebben die een onbegrijpelijk effect op zijn uiteindelijke belastingdruk.

Een voorbeeld op basis van normbedragen

Een bijstandsouder met twee kinderen, een zes- en een tienjarige, ontvangt een netto bijstandsuitkering van 14.400 euro. Dit driepersoonshuishouden heeft recht op 5.300 euro huur- en zorgtoeslag, 2.600 euro kinderbijslag en 7.000 euro kindgebonden budget. Als we de waarde van de gemeentelijke regelingen en energiecompensatie (2.500 euro) optellen, bedraagt de koopkracht 31.800 euro.

Het gezin heeft recht op een sociale huurwoning die 6.700 euro per jaar kost (gemiddelde socialehuurprijs) en betaalt 2.000 euro aan ziektekostenpremies. Dan resteert een besteedbaar inkomen van 23.100 euro.

Van sociale huur naar vrije huur

De eenverdiener met partner en twee kinderen (een vierpersoonshuishouden) die 54.000 euro bruto verdient, betaalt 14.800 euro belasting. Er resteert 39.200 euro. Dit gezin krijgt geen huur- en zorgtoeslag, krijgt 2.600 euro kinderbijslag en 2.400 euro kindgebonden budget. Samen is dat 5.000 euro, waarmee het netto besteedbaar inkomen uitkomt op 44.200 euro.

Dit gezin is aangewezen op een vrijesectorwoning en betaalt 14.200 euro huur (gemiddelde huurprijs in de vrije sector). Het moet daarnaast 4.000 euro aan ziektekostenpremies ophoesten, waarna 26.000 euro als besteedbaar inkomen resteert. Na aftrek van de kosten voor de partner, die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 6.600 euro (553 euro per maand) bedragen, resteert een besteedbaar inkomen van 19.400.

Wrange constatering: de werkende eenverdiener met een inkomen van 54.000 euro bruto heeft aanzienlijk minder (19.400 euro) te besteden dan het driepersoonsgezin op bijstandsniveau (23.100 euro).

Uiteraard wonen niet alle eenverdieners in een vrijesectorhuurwoning. Toch laat deze vergelijking zien hoe ernstig het systeem is verstoord.

De situatie samengevat: eenverdiener versus bijstandsgerechtigde

De bijstand is geen vetpot. Maar veel stille armoede komt ook voor in situaties waarbij het inkomen net boven het sociale minimum ligt, en bij eenverdieners met laag inkomen. Zij kunnen geen beroep doen op aanvullende regelingen. Daarnaast worden eenverdieners fiscaal zeer achtergesteld ten opzichte van tweeverdieners.

De politiek heeft geen zicht meer op de koopkracht. Het wordt hoog tijd dat er ingegrepen wordt.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:38:28 #187
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685844
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:35 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ik heb een inkomen van 26.000 bruto per jaar genomen en huur van 600 euro. En 2 kinderen die beide 40 uur per maand naar de opvang moeten. (Had meer uur kunnen zijn volgens mij)
700 voor de opvang van 1 of 2 kinderen? Bij mij kost de NSO ¤1100 per maand. Het zou wel veel geld zijn als je ¤400 per kind moet bijleggen als alleenstaande moeder. Dat is ¤800 per maand.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:38:41 #188
382129 crew  Donna
pi_210685847
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:35 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ja 40 uren is niet eens 1 dag in de week. :P
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:39:28 #189
382129 crew  Donna
pi_210685856
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:38 schreef britneycheers het volgende:

[..]
700 voor de opvang van 1 of 2 kinderen? Bij mij kost de NSO ¤1100 per maand. Het zou wel veel geld zijn als je ¤400 per kind moet bijleggen als alleenstaande moeder. Dat is ¤800 per maand.
Als ze maar 40 uren per kind per maand gaan dan is de rekening waarschijnlijk niet ¤1100 he ;)
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 18:39:48 #190
459912 FlippingCoin
pi_210685857
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Vreemd genoeg, geen enkele. Dit is al jaren bekend, en niemand die er iets aan wil veranderen. Een aantal ervan niet eens rond de verkiezingen ook. Het smijten met geld naar de armste groepen verkoopt heel goed, en als je dat met de kaasschaaf wegpakt bij de grote groep daarboven is vaak vrij goed te camoufleren.
Nou lekker dan. :{ Ze moeten maar eens wat meer geld schuiven naar de middenklasse ipv die "armen".
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:40:03 #191
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210685861
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Negeer die uitvreter nu gewoon. Die heeft helemaal geen zin om te gaan werken. Dat is voor sukkels toch.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:41:10 #192
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210685869
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:36 schreef torentje het volgende:

[..]
[..]
¤1900 netto is dan ook geen laag inkomen. Van ¤1900 netto plus toeslagen zou iedereen probleemloos rond kunnen komen.
We hebben het hier niet over iemand die begint maar over een jaar of 13 al mag stoppen met werken ....
Dus nu al ruim 36 jaar werkt , maar als jij 12,79 euro bruto veel vind na al 36 jaar gewerkt te hebben.
Dan klopt er iets niet bij jou.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:41:20 #193
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685870
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:38 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Waarom moeten ze naar de opvang als je dan toch geen werk hebt?
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:41:31 #194
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685872
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:39 schreef Donna het volgende:

[..]
Als ze maar 40 uren per kind per maand gaan dan is de rekening waarschijnlijk niet ¤1100 he ;)
Verkeerd gelezen dacht dat er bedoelt was dat moeder 40 u werkt.
pi_210685874
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:22 schreef Mubassie het volgende:
Maar dan nog.. Mooi gratis geld, menig meer dan een hardwerkende.
Mwah...vind een ww-uitkering wel van een andere orde. Daar moet je daadwerkelijk wat voor gedaan hebben, want die krijg je niet zonder überhaupt gewerkt te hebben. En als je er langdurig van zou willen "genieten" dan moet je ook al langdurig gewerkt hebben, anders stopt dat ook al vrij snel.

Het probleem zit 'm vooral in allerlei vaste uitkeringen en toeslagen die ervoor zorgen dat het verschil tussen werken en niet werken veel te klein is of soms zelfs de verkeerde kant op uitvalt. Zeker als je ook kijkt naar kosten die je als werkende soms moet maken, omdat je fulltime werkt (auto nodig bijvoorbeeld of veel kosten aan kinderopvang).
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:41:44 #196
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210685876
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Zodat ze kan “studeren”
pi_210685879
quote:
De SGP: Eenverdieners.

quote:
De SGP wil dat de volgende vijf punten zo snel mogelijk gerealiseerd worden:

-Het belastingstelsel moet gezinsvriendelijk worden. Op dit moment is het stelsel sterk individualistisch. Als het gezin en het huishouden weer centraal komen te staan, kunnen gezinnen en huishoudens zelf bepalen hoe zij de verdeling van zorg en arbeid vormgeven.

-Eenverdieners en alleenstaanden betalen verhoudingsgewijs enorm veel belasting. Van de beloften van kabinetten om de kloof tussen een- en tweeverdieners te verkleinen is de laatste jaren niets terecht gekomen. Sterker nog: die is alleen maar vergroot, terwijl veel eenverdieners ervoor kiezen uiterst waardevol (onbetaald) werk te doen, bijvoorbeeld mantelzorg. En denk ook aan gezinnen die er bewust voor kiezen om hun kinderen te laten opgroeien in het eigen gezin waar één van de ouders altijd klaar staat voor de kinderen. Weer anderen hebben een gepensioneerde of zieke partner. De kloof tussen een- en tweeverdieners moet dicht!

-Gezinsdraagkracht moet weer het uitgangspunt worden van het belastingstelsel. Daarom moet het splitsingsstelsel ingevoerd worden: het totale gezinsinkomen wordt gedeeld door twee en daarna worden de fiscale partners ieder apart belast. Op die manier maakt het voor hoogte van de belasting niet uit of het gezinsinkomen door een of door twee buitenshuis werkenden verdiend wordt. Dat is wel zo eerlijk!

-Er moeten maatregelen worden genomen die een gezinsvriendelijk fiscaal beleid bevorderen. Te denken is aan een draagkrachtkorting, een verhoging van de kinderbijslag en het kindgebonden budget en een beperking van de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Daarnaast komt er een eenmalige, extra uitkering van 1000 euro voor de geboorte van het vierde kind, die bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor de aanschaf van een grotere gezinsauto.

-In aanloop naar de invoering van het splitsingsstelsel, moet de overdraagbaarheid van de algemene heffingskorting worden verhoogd.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:42:21 #198
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210685880
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die vechten daar idd al jaren tegen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:42:37 #199
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685884
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Mijn schooltijden zijn onregelmatig. Soms heb ik om 09.00 les en soms om 15.00 pas.
pi_210685885
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:36 schreef torentje het volgende:

[..]
[..]
Wat zijn jouw inkomsten eigenlijk of zit jij alleen maar in het torentje/zolderkamer, Mark Rutte.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:42:53 #201
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685887
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef Gunner het volgende:

[..]
Zodat ze kan “studeren”
Ja en dat is een tijdelijk iets, kan niet zomaar 10 jaar zo blijven neem ik aan.
pi_210685894
quote:

[..]
[ link | afbeelding ]

Het lijkt wel of je er trots op bent dat je van geld wat anderen voor jouw inleveren leeft (lees parasiteert in mijn ogen)
Als die bedragen echt kloppen geeft dat aan hoe scheef het hele toeslagen stelsel is voor niksdoeners zoals jij.
En dan ook nog hier melden dat je zwart bijverdiend door explisiete foto's van je zelf te verkopen en dat beschouwd als giften.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iceage op 19-09-2023 18:50:55 ]
pi_210685899
De middenklasse moet ook ontzien worden, 2 keer modaal moet de klappen krijgen
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 18:46:24 #204
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210685910
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:44 schreef Cupfighter het volgende:
De middenklasse moet ook ontzien worden, 2 keer modaal moet de klappen krijgen
Is een gezin met 2 personen die modaal verdienen dan niet middenklasse? Die verdienen trouwens netto een stuk meer dan een huishouden waar 1 iemand 2 keer modaal verdiend.
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 18:47:43 #205
459912 FlippingCoin
pi_210685923
quote:

[..]
[..]

Ga ik overwegen.
pi_210685928
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:46 schreef Momo het volgende:

[..]
Is een gezin met 2 personen die modaal verdienen dan niet middenklasse? Die verdienen trouwens netto een stuk meer dan een huishouden waar 1 iemand 2 keer modaal verdiend.
Dat klopt ja, in ieder geval moet modaal en de lagere inkomens ontzien worden
pi_210685933
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:41 schreef RAVW het volgende:

[..]
We hebben het hier niet over iemand die begint maar over een jaar of 13 al mag stoppen met werken ....
Dus nu al ruim 36 jaar werkt , maar als jij 12,79 euro bruto veel vind na al 36 jaar gewerkt te hebben.
Dan klopt er iets niet bij jou.
Dat wist ik toch niet, dat jij dan een uitgebuite werknemer bent.
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 18:49:09 #208
459912 FlippingCoin
pi_210685942
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:42 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Mijn schooltijden zijn onregelmatig. Soms heb ik om 09.00 les en soms om 15.00 pas.
Jij verzint iedere keer wat anders dus het is het beste als ze jou weer negeren denk ik.
pi_210685949
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:33 schreef Janneke141 het volgende:

Dit is al jaren bekend
Dit is idd niet iets nieuws...

2015: NWS / Alleenverdiener betaalt straks tot wel vijf keer meer belasting

2018:

quote:
Belastingdruk eenverdieners loopt op

De belastingdruk voor eenverdieners is in het afgelopen decennium sterk opgelopen en zal in de toekomst nog verder toenemen, terwijl die voor tweeverdieners is gedaald. De belastingdruk voor eenverdieners wordt in de toekomst zelfs hoger dan die voor tweeverdieners. Dit is opmerkelijk, omdat eenverdieners een lager bruto inkomen hebben. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in de vandaag verschenen publicatie ‘Eenverdieners onder druk’.
CPB
pi_210685953
quote:

[..]
[..]

Toch een kleine 12k in mijn nadeel. :P
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:50:15 #211
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210685954
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:44 schreef Iceage het volgende:

[..]
Het lijkt wel of je er trots op bent dat je van geld wat anderen voor jouw inleveren leeft (lees parasiteert in mijn ogen)
Als die bedragen echt kloppen geeft dat aan hoe scheef het hele toeslagen stelsel is voor niksdoeners zoals jij.
Nee hoor als mijn situatie het had toegelaten had ik graag gewerkt voor 24 u in de week. Ik ben momenteel aan het nadenken over hoe ik mijn droom kan verwezenlijken. Ik zou graag een bedrijf of stichting willen opzetten in het buitenland alleen heb ik geen idee hoe zonder enig kapitaal.

Uitkering is prima zolang ik studeer maar niet voor altijd.
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:52:04 #212
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210685984
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:42 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja en dat is een tijdelijk iets, kan niet zomaar 10 jaar zo blijven neem ik aan.
Dat gaat ze heel lang rekken (als die act waar is).

Er zijn dat lui in moeilijke posities die niet willen werken omdat het niet genoeg oplevert tov een uitkering. Dat je dan in een vicieuze cirkel blijft omdat je dan ook geen werkervaring opdoet en dus werkloos blijft snappen ze misschien niet.
  FOK!mycroftheld dinsdag 19 september 2023 @ 18:55:04 #214
128465 verified  bondage
pi_210686022
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:44 schreef Iceage het volgende:

[..]
En dan ook nog hier melden dat je zwart bijverdiend door explisiete foto's van je zelf te verkopen en dat beschouwd als giften.
Lekker inderdaad. Deze heeft meer uitkering dan mijn vriendin verdient met werken 8)7
  dinsdag 19 september 2023 @ 18:57:45 #215
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210686056
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:50 schreef britneycheers het volgende:

[..] zonder enig kapitaal.
Dat krijg je toch van ons elke maand? :?
pi_210686109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:54 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zo'n 8300 voor mij... -O-
Ja vooral de eerste 10k extra inkomen boven modaal hakt er heel hard in. Waar ik bruto zit vlakt het al weer wat af.

Aan de andere kant zit er ook nog wel weer een verschil tussen een alleenstaande eenverdiener en iemand die een gezin onderhoud zoals in het SGP-model beoogt wordt. Een alleenstaande eenverdiener heeft ook minder lasten dan twee personen natuurlijk, kinderen even daargelaten.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:03:12 #217
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210686126
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:57 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dat krijg je toch van ons elke maand? :?
Denk maar niet dat het leven goedkoop is. Ik geef elke week ¤200 aan boodschappen uit ( inclusief wasmiddel, nachtluiers, toilet papier. Mijn kinderen drinken alleen karvitam cevitam en er gaan per week 3 flessen doorheen. Dan zit je al bijna op ¤15 als je geen actie hebt. Ik ga wel 2/3 x per week naar de AH, bakker etc. Zoveel geld blijft er niet over om een “kapitaal te sparen”.
pi_210686127
Ik snap die berekeningen niet ik heb ook een uitkering maar krijg niet zoveel hoor
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:03:54 #219
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_210686138
Ik ben alleenstaand, maar leef vrij sober in een goedkope huurwoning en in combinatie met een modaal inkomen blijft er ook nu nog voldoende geld over aan het einde v/d maand. Maar het is inderdaad opvallend dat je met min of meer achteroverleunen i.c.m. diverse royale toeslagen financieel onder de streep misschien nóg beter af bent. Het is soms een verleidelijke gedachte om het aantal werkuren terug te schroeven tot ruim onder de 30 per week en het inkomensverlies te compenseren met toeslagen, maar sociaal zou het zeker niet zijn ...
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:04:06 #220
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210686140
quote:

[..]
Vakbonden hebben lang gestreden voor betaalde vakantiedagen voor de werkende mensen.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:05:49 #221
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210686158
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik ben alleenstaand, maar leef vrij sober in een goedkope huurwoning en in combinatie met een modaal inkomen blijft er ook nu nog voldoende geld over aan het einde v/d maand. Maar het is inderdaad opvallend dat je met min of meer achteroverleunen i.c.m. diverse royale toeslagen financieel onder de streep misschien nóg beter af bent. Het is soms een verleidelijke gedachte om het aantal werkuren terug te schroeven tot ruim onder de 30 per week en het inkomensverlies te compenseren met toeslagen, maar sociaal zou het zeker niet zijn ...
Aan de ene kant wel aan de andere kant als je thuis zit geef je veel meer geld uit. Het sparen ging mij altijd beter af toen ik nog werkte.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:07:38 #222
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210686176
Er kan nog gemakkelijk 1000 euro bespaard worden op de uitkeringen lees ik. Boodschappen van de AH, naar de verse bakker, op vakantie, drinken alleen A-merken.

De mensen die graag kinderen willen maar dit niet kunnen betalen moeten het met de Aldi doen, want hun geld gaat naar "studenten" die hun kinderen moeten onderhouden met luxe artikelen :')
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210686184
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef Cupfighter het volgende:
Ik snap die berekeningen niet ik heb ook een uitkering maar krijg niet zoveel hoor
Nee, die mensen verzinnen zomaar van alles bij elkaar. Dat zien we straks wel weer bij de voedselbank.

...en in de criminaliteit.
pi_210686188
Vergissing, sorry.
pi_210686198
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:08 schreef Aberkullie het volgende:
Heeft coolguy al gepost dat hij totaal geen moeite heeft om rond te komen?
Lol
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:09:49 #226
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210686201
Ik heb overigens ook geen moeite om rond te komen, maar ik vind het toch wel bizar worden dat hetgeen waar ik al m'n hele leven naartoe heb gewerkt en m'n best voor heb gedaan verdampt in de zoveelste verzonnen extra belasting of verhoging.
Dat mensen helemaal niet meer rond kunnen komen aan de onderkant van de samenleving kan ik me ook best wel voorstellen. En dan is het wel erg zuur als je ziet hoe de overheid met geld smijt.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:11:14 #227
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210686222
quote:
Dat is toen bij mij ook gebeurd , ik ging van 32 naar 36 uur , en wat kreeg je er bij niets .
Ja 100 euro loon , maar 120 euro huurtoeslag minder .....
Dus met meer werken ging ik er 20 euro op achter uit.
NU zit ik met die huurvermindering ook net 10 euro per maand er boven anders had ik weer 110 euro minder huur kunnen betalen.
Dus als ik dus 32 uur had blijven werken had ik deze voordeel wel gehad.
Ook met die energie kosten had ik die terug gaven gehad die de overheid dit jaar nog betaald.
Die loop ik nu ook net mis.
Dus dat is bijna op jaarbasis berekend iets van 3500 euro
wat ik dus nu misloop
puur omdat je net over die grens heen zit ( een paar euro)
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:12:12 #228
382129 crew  Donna
pi_210686231
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:03 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Denk maar niet dat het leven goedkoop is. Ik geef elke week ¤200 aan boodschappen uit ( inclusief wasmiddel, nachtluiers, toilet papier. Mijn kinderen drinken alleen karvitam cevitam en er gaan per week 3 flessen doorheen. Dan zit je al bijna op ¤15 als je geen actie hebt. Ik ga wel 2/3 x per week naar de AH, bakker etc. Zoveel geld blijft er niet over om een “kapitaal te sparen”.
_O-

3 flessen siroop per week terwijl je kinderen de helft van de tijd op de opvang zitten.
pi_210686235
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:08 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Nee, die mensen verzinnen zomaar van alles bij elkaar. Dat zien we straks wel weer bij de voedselbank.

Ik loop ook niet bij de voedselbank en heb geen strafblad dus , sit hele topic zit weer vol met misreningen en vooroordelen pak de mensen aan die het zo goed hebben gehad met 13 jaar Rutte
pi_210686244
quote:
Vraag ik me af waarom ze dat de afgelopen 13 jaar niet vonden.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:14:17 #231
382129 crew  Donna
pi_210686253
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:08 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]

De toeslagen zijn iig niet verzonnen hoor. Bereken het zelf maar.
pi_210686259
quote:
Jij loopt de boel altijd aanelkaar te liegen hier...

quote:
1s.gif Op zondag 18 december 2022 11:54 schreef britneycheers het volgende:
Beste mensen,

Door de problematiek die ik ondervind in mijn dagelijkse leven, leek mij een wajong-uitkering wel fijn om op terug te vallen.

Ik kan namelijk geen baan behouden voor langer dan zes maanden. Met name door de ruzies en problemen die ontstaan met collega’s die vinden dat ik mij werk niet doe. Erg frustreren als je voor jou gevoel keihard aan het werk ben.

Nu vroeg ik mij af hoe het zit met een wajong- uitkering. Ik heb genoeg diagnoses om in te vullen maar ik heb gehoord dat je bij de wajong- uitkering zwaar gestoord moet overkomen wil je deze toegekend krijgen.

Op de website van het UWV word ik niet veel wijzer. Ik begrijp alleen dat als je 100% afgekeurd ben je die uitkering krijgt, maar hoe zit dat dan met 50%?

Erg vermoeiend want ik zit de afgelopen jaren alleen maar in de WW en ziektewet. Ik kan zo nooit een carrière opbouwen.
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2022 18:15 schreef britneycheers het volgende:
Ik begrijp Yvette wel. Ik had mijn toenmalige werkgever bij de rijksoverheid ook gevraagd mijn contract niet te verlengen zodat ik een uitkering kon aanvragen. Ik wilde namelijk niet van 2000 netto terugvallen naar 1075 euro bijstandsniveau. Dat contrast zou veel te groot zijn. Mijn werkgever had er begrip voor.

Ik heb erg veel moeite met op tijd komen en zit psychische zelf in de knoop. Ik wacht al een jaar op behandeling maar helaas zijn de wachttijden te groot. In een ondertekende overeenkomst heb ik met het UWV afgesproken dat ik zolang ik studeer mijn uitkering mag behouden en ben vrijgesteld van solliciteren.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:14:46 #233
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210686262
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:05 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Aan de ene kant wel aan de andere kant als je thuis zit geef je veel meer geld uit. Het sparen ging mij altijd beter af toen ik nog werkte.
Dat is juist hier andersom ( lockdowns)
Want je draait veel minder was. (minder kleding die vies word)
Je heb geen reiskosten
Daarin tegen hoef je ook veel minder spullen te kopen als kleding en andere dingen die je normal wel koopt als je werkt omdat je er elke dag goed er uit wil zien.
Als ik thuis zit boeit me dat veel minder, er komt toch niemand.
Heb in 6 maanden tijd mijn schulden weggewerkt en nog veel dingen gekocht in huis :-)
dat kon ik niet toen ik naar me werk moest
  Humorvolste user 2022 dinsdag 19 september 2023 @ 19:15:27 #234
459912 FlippingCoin
pi_210686273
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
[..]

Grootste fantast van dit forum ja.
pi_210686284
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:50 schreef Monolith het volgende:

[..]
Toch een kleine 12k in mijn nadeel. :P
Hier 11k verschil op basis van het bruto salaris. 2x ¤2400 bruto levert ¤4100 op terwijl 1x ¤4800 zo'n ¤3200 oplevert per maand. ¤900 netto per maand verschil voor hetzelfde gezinsinkomen, blijft bizar.
pi_210686288
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:12 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik loop ook niet bij de voedselbank en heb geen strafblad dus , sit hele topic zit weer vol met misreningen en vooroordelen pak de mensen aan die het zo goed hebben gehad met 13 jaar Rutte
Zo bedoelde ik het ook niet, ik ben vrijwilliger bij de voedselbank. Die rijen worden steeds langer. Dat is wat ik zie.
pi_210686300
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Zo bedoelde ik het ook niet, ik ben vrijwilliger bij de voedselbank. Die rijen worden steeds langer. Dat is wat ik zie.
Ja dat zal niet zo snel veranderen het kost meer als 4 jaar om de puinhopen Rutte op te lossen
pi_210686301
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 18:42 schreef BoneThugss het volgende:

[..]
Wat zijn jouw inkomsten eigenlijk of zit jij alleen maar in het torentje/zolderkamer, Mark Rutte.
Sinds een paar jaar kan ik van mijn inkomen redelijk probleemloos leuke dingen doen. Die luxe gun ik ieder mens, ben tenslotte geen werkgever.
pi_210686316
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:16 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja dat zal niet zo snel veranderen het kost meer als 4 jaar om de puinhopen Rutte op te lossen
Ik bedoelde ook, zodra mensen armer worden, wordt er meer gestolen, vandaar dat ik dat zei van die criminaliteit.
pi_210686324
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:14 schreef Donna het volgende:

[..]
De toeslagen zijn iig niet verzonnen hoor. Bereken het zelf maar.
Dat geloof ik meteen van die toeslagen :Y
pi_210686343
quote:
Tja, voor mn zelfbeeld en zingeving moet ik er echt niet aan denken. Maar ieder z'n ding.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:21:13 #242
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210686354
quote:
Zoveel geld blijft er niet over om een “kapitaal te sparen”.
quote:

Per maand hou ik zo een ¤1000/¤1500 over als al mijn vaste lasten zijn betaald en ik heb 2 kleine kinderen en een uitkering.
Noem dat maar weinig. Miljoenen nederlanders die daar jaloers op zouden zijn.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:21:45 #243
382129 crew  Donna
pi_210686358
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:11 schreef RAVW het volgende:

[..]
Dat is toen bij mij ook gebeurd , ik ging van 32 naar 36 uur , en wat kreeg je er bij niets .
Ja 100 euro loon , maar 120 euro huurtoeslag minder .....
Dus met meer werken ging ik er 20 euro op achter uit.
NU zit ik met die huurvermindering ook net 10 euro per maand er boven anders had ik weer 110 euro minder huur kunnen betalen.
Dus als ik dus 32 uur had blijven werken had ik deze voordeel wel gehad.
Ook met die energie kosten had ik die terug gaven gehad die de overheid dit jaar nog betaald.
Die loop ik nu ook net mis.
Dus dat is bijna op jaarbasis berekend iets van 3500 euro
wat ik dus nu misloop
puur omdat je net over die grens heen zit ( een paar euro)
Ik heb altijd fulltime gewerkt en ben nadat de kinderen kwamen van 40 naar 34, naar 20-24 gegaan. Nu ben ik sinds kort alleenstaand en als ik nu 16 uren meer per week zou gaan werken dan houd ik daar ¤100 in de maand aan over omdat de toeslagen zo kelderen. Ik had ook echt geen idee dat de toeslagen zo hoog zouden zijn.

En dan heb ik de evt. extra kinderopvangkosten niet eens meegerekend.
pi_210686390
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:22 schreef AchJa het volgende:

[..]
User is dan ook een fantast, is ze al veel vaker mee geconfronteerd.
Daarmee haalt ze het beeld van mensen die heel terecht een uitkering "genieten" heel erg omlaag.
pi_210686420
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:16 schreef torentje het volgende:

[..]
Sinds een paar jaar kan ik van mijn inkomen redelijk probleemloos leuke dingen doen. Die luxe gun ik ieder mens, ben tenslotte geen werkgever.
Wat is jouw inkomen waarvan jij ' probleemloos leuke dingen kan doen'?

En waarom loop jij dan altijd te mekkeren op 'de rijken'?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_210686447
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Grootste fantast van dit forum ja.
de grootste niet, maar wel een grote
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:30:05 #248
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_210686458
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 17:09 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Is tegenwoordig iedereen die zijn financiële zaakjes op orde heeft, een boomer?

Is die term ondertussen al zo aan inflatie onderhevig?
Als je op een forum komt voorrekenen dat je nergens last van hebt omdat je al decennia voor een prikkie woont: absoluut.
pi_210686459
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:15 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Hier 11k verschil op basis van het bruto salaris. 2x ¤2400 bruto levert ¤4100 op terwijl 1x ¤4800 zo'n ¤3200 oplevert per maand. ¤900 netto per maand verschil voor hetzelfde gezinsinkomen, blijft bizar.
Damn. Hier ook zoiets. Waarom is dit eigenlijk zo? En waarom kan degene die niet/weinig werkt dan geen zorgtoeslag aanvragen?
pi_210686461
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:12 schreef Donna het volgende:

[..]
_O-

3 flessen siroop per week terwijl je kinderen de helft van de tijd op de opvang zitten.
Vraag me af of mevrouw weet dat je dat spul beter kan aanlengen met water.
  Eindredactie Games dinsdag 19 september 2023 @ 19:30:34 #251
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_210686463
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Tja, voor mn zelfbeeld en zingeving moet ik er echt niet aan denken. Maar ieder z'n ding.
Nouja niet iedereen vindt "zingeving" in loondienst natuurlijk. Ik denk dat het merendeel niet per se het werk wat diegene uitvoert ziet als de ultieme zingeving van het leven. Dat staat wat mij betreft nog geheel los van plezier hebben in je werk.

Zou me goed kunnen voorstellen dat mensen juist voor zingeving minder zouden willen werken om meer met een bepaalde hobby/creatieve bezigheid/droom/whatever bezig te kunnen zijn
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:30:40 #252
382129 crew  Donna
pi_210686464
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef Monolith het volgende:

[..]
:! :!
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:31:31 #253
346939 Janneke141
pi_210686475
quote:

[..]
Maar dan krijgen die kinderen geen ADHD-diagnose hè.
pi_210686485
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Damn. Hier ook zoiets. Waarom is dit eigenlijk zo? En waarom kan degene die niet/weinig werkt dan geen zorgtoeslag aanvragen?
je mist de afschuwelijke weerzinwekkende IACK en 1 arbeidskorting en 1 algemene heffingskorting.

Gelukkig wordt de IACK afgeschaft, wat werd hoog tijd. *O*
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:34:00 #255
346939 Janneke141
pi_210686509
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je mist de afschuwelijke weerzinwekkende IACK en 1 arbeidskorting en 1 algemene heffingskorting.

Gelukkig wordt de IACK afgeschaft, wat werd hoog tijd. *O*
Maar hing dat niet samen met de "gratis" kinderopvang? En die gaat niet door...
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:35:09 #256
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210686519
quote:

[..]
Je maakt wel een grapje maar ik heb er eens echt een mee gemaakt die het niet mengde...
Die vond het spul zo zoet.

Heb haar gezegd doe het is met water mengen ..... dis een klein beetje in een glas en dan de rest met water.
Kan dat dan?
JA dat moet zelfs .....

Zelfde mensen die de hele dag blijven staan in de caravan.
Het is toch een Sta caravan o|O :X
pi_210686520
quote:

[..]
Je weet toch wel dat je die siroop moet verdunnen??
3 flessen in de week is bizar!

En waarom een duur merk ipv huismerk??

En waarom ga je met je uitkering niet naar de Lidl ipv AH?
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:35:22 #258
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_210686523
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef 2dope het volgende:

[..]
Nouja niet iedereen vindt "zingeving" in loondienst natuurlijk. Ik denk dat het merendeel niet per se het werk wat diegene uitvoert ziet als de ultieme zingeving van het leven. Dat staat wat mij betreft nog geheel los van plezier hebben in je werk.

Zou me goed kunnen voorstellen dat mensen juist voor zingeving minder zouden willen werken om meer met een bepaalde hobby/creatieve bezigheid/droom/whatever bezig te kunnen zijn
Yep. Ik heb geen hekel aan mijn werk maar tegelijkertijd zie ik het puur als een middel om voldoende knaken te verdienen om mijn leven te bekostigen. Passie voor mijn werk heb ik niet.

Als ik terug zou kunnen gaan van 36 naar pakweg 28 uur zónder terugkeer van toeslagen vind ik het ook helemaal prima 8-)
pi_210686529
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar hing dat niet samen met de "gratis" kinderopvang? En die gaat niet door...
de invoering ging samen met het overhevelen van de algemene heffingskorting naar de partner, dat kan niet meer en toch bestaat deIACK nog.... dit wordt nu gewoon rechtgetrokken. Helaas wel veelst te laat en het duurt veelst te lang, maar goed, het begin is er.
pi_210686532
200,euro,boodschappen in de week, dat is mijn maandbudget omgeveer
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:36:40 #261
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210686551
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef ZanneG het volgende:
Omdat ze claimt dat ze met al haar toeslagen en kortingen 1000-1500 euro per maand kan sparen. Dus dan hoef je natuurlijk niet naar de Lidl.
pi_210686569
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef Cupfighter het volgende:
sterkte, geef je je kinderen dan voorrang met eten?
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:38:34 #263
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_210686580
quote:

[..]
En dan maar afvragen waarom die kinderen zo druk zijn :X :X
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:39:29 #264
382129 crew  Donna
pi_210686588
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef Cupfighter het volgende:
Ach ja. Ik was vorige week bij een vriendin, zij willen een huis gaan kopen en hadden moeite met sparen. Of ik eens mee wilde kijken naar de financiën.

Ruim ¤6200 netto in de maand, elke maand bijna op.

¤1300 boodschappen (ook roken), ¤900 afhaal/etentjes. Ze hadden geen idee.

En dan met droge ogen beweren dat hun koffie nooit in de aanbieding is. :X
pi_210686602
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:39 schreef Donna het volgende:

[..]
Ach ja. Ik was vorige week bij een vriendin, zij willen een huis gaan kopen en hadden moeite met sparen. Of ik eens mee wilde kijken naar de financiën.

Ruim ¤6200 netto in de maand, elke maand bijna op.

¤1300 boodschappen (ook roken), ¤900 afhaal/etentjes. Ze hadden geen idee.

En dan met droge ogen beweren dat hun koffie nooit in de aanbieding is. :X
ik ben benieuwd waarom je heb gezegd dat je mee wou kijken. Dat is een hele terechte vraag.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:41:17 #266
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210686608
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
[..]

Nope dat topic uit 2022 zat ik in een andere uitkering. Daarna ben ik weer gaan werken een tijdje. Tot dat de bedrijfsarts mij ziek heeft verklaard.
pi_210686618
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:41 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Nope dat topic uit 2022 zat ik in een andere uitkering. Daarna ben ik weer gaan werken een tijdje. Tot dat de bedrijfsarts mij ziek heeft verklaard.
hij gaf toch aan dat je te dom bent om te werken?
pi_210686619
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de invoering ging samen met het overhevelen van de algemene heffingskorting naar de partner, dat kan niet meer en toch bestaat deIACK nog.... dit wordt nu gewoon rechtgetrokken. Helaas wel veelst te laat en het duurt veelst te lang, maar goed, het begin is er.
Betekent dat dan dat je als eenverdiener meer over gaat houden? Of gaan tweeverdieners er flink op achteruit?
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:42:25 #269
382129 crew  Donna
pi_210686625
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik ben benieuwd waarom je heb gezegd dat je mee wou kijken. Dat is een hele terechte vraag.
Waarom niet? Ze vragen hulp, dat is stap 1.
pi_210686626
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:41 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Betekent dat dan dat je als eenverdiener meer over gaat houden? Of gaan tweeverdieners er flink op achteruit?
de korting wordt minder bij tweeverdieners.
pi_210686628
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
sterkte, geef je je kinderen dan voorrang met eten?
Geen kinderen hier
pi_210686629
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:42 schreef Donna het volgende:

[..]
Waarom niet? Ze vragen hulp, dat is stap 1.
en toen je advies gaf werden ze niet boos?
pi_210686633
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:30 schreef GS-Raw het volgende:

[..]
Waarschijnlijk om te stimuleren dat beide personen in een huishouden gaan werken. Zorgtoeslag er bij zou idd wel lekker zijn.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:43:26 #274
382129 crew  Donna
pi_210686636
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
en toen je advies gaf werden ze niet boos?
Nee, het zijn vrienden. Waarom zouden ze boos worden?
pi_210686641
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de korting wordt minder bij tweeverdieners.
Dus die gaan er op achteruit. We zouden eens minder belasting gaan betalen.
pi_210686642
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:43 schreef Donna het volgende:

[..]
Nee, het zijn vrienden. Waarom zouden ze boos worden?
dat is bijzonder, maar wel mooi.
pi_210686649
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:43 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Dus die gaan er op achteruit. We zouden eens minder belasting gaan betalen.
nee de korting wordt minder. ze hadden uberhaupt al die korting niet moeten krijgen. Ze worden dus nog steeds gematst.
  Moderator dinsdag 19 september 2023 @ 19:45:25 #278
382129 crew  Donna
pi_210686664
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is bijzonder, maar wel mooi.
Dankje. Denk ik. :)
pi_210686671
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:45 schreef Donna het volgende:

[..]
Dankje. Denk ik. :)
opvoeding en uitgaven zijn de 2 dingen die ik vermijd als de pest, ook als er hulp wordt gevraagd. Men wordt hier nagenoeg altijd boos over als je advies geeft.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:46:35 #280
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210686672
quote:

[..]

En waarom een duur merk ipv huismerk??

We houden van zoet. En in het goedkope huismerk zit aspartaam. Ik koop daarin tegen geen frisdranken of pakken drinken. Hooguit verse sappen of smoothies.

De liddl is niet echt veel goedkoper en ze hebben ook niet alles.
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:48:15 #281
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_210686690
Wat is er mis met aspartaam?
pi_210686701
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
nee de korting wordt minder. ze hadden uberhaupt al die korting niet moeten krijgen. Ze worden dus nog steeds gematst.
Als de korting minder wordt dan ga je toch over een groter bedrag inkomstenbelasting betalen? En houd je dus minder over, of krijg je minder terug na de aangifte inkomstenbelasting?
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:50:01 #283
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_210686715
quote:

[..]
Je zou zeggen alle partijen aan de rechterkant van het spectrum. De praktijk wijst uit dat we de VVD en het CDA echter niet kunnen rekenen tot partijen die hier interesse in hebben getoond, anders dan iedereen die niet bij de 1% hoort te naaien.
pi_210686718
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:49 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Als de korting minder wordt dan ga je toch over een groter bedrag inkomstenbelasting betalen? En houd je dus minder over, of krijg je minder terug na de aangifte inkomstenbelasting?
nee, ze worden iets minder gematst omdat ze nog steeds korting krijgen die anderen niet krijgen.
pi_210686788
quote:

[..]

Britney Cheers is de verpersoonlijking van het decadente bijstandshosselaarsbestaan. Lekker rustig aan doen, behalve wanneer het aankomt op het grijpen waar je recht op hebt. Doen die mensen goed.
pi_210686796
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je zou zeggen alle partijen aan de rechterkant van het spectrum. De praktijk wijst uit dat we de VVD en het CDA echter niet kunnen rekenen tot partijen die hier interesse in hebben getoond, anders dan iedereen die niet bij de 1% hoort te naaien.
Je noemt nu net ook de partijen die de burgers al 30 jaar naaien
pi_210686813
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:54 schreef bertrandtraore het volgende:

[..]
Britney Cheers is de verpersoonlijking van het decadente bijstandshosselaarsbestaan. Lekker rustig aan doen, behalve wanneer het aankomt op het grijpen waar je recht op hebt. Doen die mensen goed.
Ja personen die elk potje waar geld uit te halen valt misbruiken
  dinsdag 19 september 2023 @ 19:56:53 #288
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_210686819
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2023 19:54 schreef bertrandtraore het volgende:

[..]
Hier en daar ontvAng ik nog wel eens giften online. Dus helemaal niks doen klopt niet.
  FOK!mycroftheld dinsdag 19 september 2023 @ 19:57:46 #289