De meeste mensen zullen op de nullijn blijven zitten, doordat er zoveel graaiers zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:38 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
Ik dacht dat de politiek had aangegeven dat de bevolking er op vooruit zou gaan dit jaar
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.
Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.
Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Het leven is veel duurder geworden maar ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen op het randje hebben geleefd. Zelf had ik destijds het plan om een leaseauto te gaan halen maar heb het niet gedaan omdat ik een prima (oude) auto heb en ik die 500 euro marge wil behouden.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.
Linkje voor julliequote:Op dinsdag 19 september 2023 14:29 schreef Aberkullie het volgende:
O god krijgen we dat weer. Al die middeninkomengezinnen hebben zeker ook iPhones en gaan een keer per jaar op vakantie.
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aubquote:
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
[..]
Linkje voor jullie
Toch moet veel werk gedaan worden door onbetaalde vrijwilligers, ook van de VVD.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:26 schreef Aberkullie het volgende:
Ik ga in november VVD stemmen want die vinden dat werken weer moet lonen!
Sorry, begreep ik je verkeerdquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:35 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik reageerde juist op die slachtofferbeschuldigers boven mij. Wel lezen aub
Inflatie is het probleem. (PUNT)quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo is, ik benoem wat ik in mijn omgeving zie maar ook hoe wij de maatschappij inrichten. Denk aan bijv. Afterpay, lease auto’s e.d.
Ja, dat kan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik ben echt zo gemiddeld als ze komen. Huurhuis, leuke baan en verder niet echt veel gekke hobbies. Er komt zo’n 4000 euro binnen en wij hebben 2000 euro aan vaste lasten. Wij sparen elke maand 500 euro en de rest gaat op aan boodschappen, leuke dingen e.d.
Wellicht heb ik makkelijk praten maar alles top notch en gloednieuw willen hoeft niet.
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
Oh is het weer zo'n topic dan hoef ik de rest niet eens te lezen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:53 schreef Aberkullie het volgende:
Waarom deelt iedereen hier wat hij allemaal wel niet kan kopen van zijn salaris?
Haha sure.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Idd. Ik heb een Hypo van ¤200quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Om het plaatje te scheppen dat je met middeninkomens vaak nog meer kan dan sommigen soms beweren.
Klopt, de mensen die financieel in de klem komen schreeuwen daarover niet hard, maar zeggen het zachtjes op de juiste toon.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:31 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dit. Financieel in de klem komen ligt in de meeste gevallen aan de mensen zelf.
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:08 schreef Toefjes het volgende:
Ik denk dat vooral de middeninkomens met kinderen in de problemen komen. Heb zelf een middeninkomen en het gaat wel goed, maar de rek is er wel uit voor wat er nog te bezuinigen valt.
Verder las ik overal dat mijn groep er 1,8% op vooruit zou gaan, maar hoe dat percentage opgebouwd is kan ik dan weer niet zo snel vinden.
Precies. Energiekosten, boodschappen, kleding keer twee of drie. Denk dat daar wel het probleem zit. Al is het meestal wel een bewuste keuze om aan kinderen te beginnen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:15 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.
Ja als je nu jonger was geweest, was dat natuurlijk nooit geluktquote:Op dinsdag 19 september 2023 15:08 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Idd. Ik heb een Hypo van ¤200
Ik denk dat jullie heel blij mogen zijn dat het gelukt is een huurwoning te bemachtigen! Financiële plaatje zou er heel anders uitzien als je nog een wachtlijst zou staan en je afhankelijk bent van de koopmarkt of de vrije huursector.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Precies, ik zie vrienden met een middeninkomen ook wel in de problemen komen nu, of in ieder geval moeten bezuinigen. Wij hebben (schoon)ouders die oppassen dus daar geen kosten aan, een lage hypotheek en een energiezuinig huis. Maar vrienden met een soortgelijk inkomen die 2 of 3 dagen kinderopvang nodig hebben en vrije sector huren in een niet zo goed geïsoleerd huis moeten nu wel behoorlijk gaan bezuinigen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:20 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Precies. Energiekosten, boodschappen, kleding keer twee of drie. Denk dat daar wel het probleem zit. Al is het meestal wel een bewuste keuze om aan kinderen te beginnen.
En hypotheek vs vrije sector kan zo 700 a 800 (of meer) de maand schelen met die onwijze scheefgroei. Dan zijn de lastenverzwaringen maar tientjeswerk voor de ene en bij de andere net de laatste druppel.
Dit inderdaad!quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:15 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ik denk dat kinderen een grote factor is maar ook je woonsituatie. Als je aangewezen bent op de vrije sector qua huur dan kan dat al snel een grote hap uit je inkomen nemen. Kinderen zijn ook een grote kostenpost en zorgen er vaak ook voor dat je inkomen achteruit gaat.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:13 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ja alleenstaand vaak het wel lastiger omdat je maar 1 salaris hebt. En om dan 4000 euro netto binnen te halen moet je weer 6500-7000 bruto verdienen wat gewoon bij veel beroepen niet haalbaar is. Terwijl hetzelfde netto bereikt kan worden met 2 salarissen van 2300 bruto.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:31 schreef Vivark het volgende:
De alleenstaande zonder kinderen betaald gemiddeld genomen ook nog 8.000 euro extra aan belasting t.o.v. een stel.
Dit ook, inderdaad. Hoewel wij ook extra hypotheek hebben opgenomen om te kunnen verduurzamen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:27 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
Er zijn gewoon heel veel middeninkomen gezinnen die maximaal willen wonen, dus een maximale hypotheek, lening er overheen voor de nieuwe keuken, dakkapel, zonnepanelen en/of warmtepomp, 2 auto's voor de deur waarvan 1 een private lease etc. als er dan maar iets gebeurd komen ze in de problemen.
Ik denk dat het voor de middeninkomens nu het verschil maakt tussen kunnen kopen wat je wil en opletten met wat je koopt. Als je dat nooit gedaan hebt, kan dat confronterend zijn. Wij merken dat zelf ook, maar hebben gelukkig geen van beiden een gat in de hand, nooit gehad. Maar wij kijken nu voor grotere aanschaffen wel eerst naar de bankrekening en toekomstige voorziene kosten, zoals de jaarafrekening GWL en de gemeentelijke belastingen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Moeten ze maar minder avocado's en sushi vreten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.
Als jullie met zijn 2'en al geen huis kunnen kopen...wat moet een alleenstaande met een middeninkomen dan? 20 jaar wachten op een huurhuis?quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:41 schreef DJKoster het volgende:
Middeninkomen en al jaren goed overzicht van mijn financiën. Het kon de laatste jaren allemaal zonder problemen, maar we zijn en moeten nu toch wel wat strakker op sommige uitgaven letten.
We zijn nu ook scheefhuurder, een paar jaar geleden kon ik niets kopen omdat we nog niet samenwoonden, nu kan het niet omdat het gewoon duur is.
Dus ja, de tijden van onbeperkte tablets, gadgets etc. is wel voorbij.
Gezellig, daar heb ik geen problemen mee.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:51 schreef Nobu het volgende:
Kan iemand alle boomers hier verzamelen en in de ballenbak parkeren met een advocaatje?
Ja, daarom benoemde ik ook al dat veel middeninkomens overal tussen vallen en dat ik me goed voor kan stellen dat het krap kan worden; helemaal met kinderen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Aan de andere kant heb je ook mensen die compleet vast lopen omdat ze juist een middeninkomen hebben, verdienen net te veel voor sociale huur of superlange wachtrij, maar verdienen te weinig om in aanmerking te komen voor een vrije sector huurwoning of koopwoning. Zie ik bij vrienden, gewoon aantal jaar fulltimebaan op MBO4/HBO niveau en kunnen nog steeds geen kant op, dus op kamers of bij de ouders wonen. Niet leuk als je 30+ bent en gewoon normaal steentje bijdraagt aan de samenleving.
Dat is zeker een groot onderdeel van het probleem.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Inflatie is het probleem. (PUNT)
Klopt, heb je gelijk in hoor.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:28 schreef Vivark het volgende:
[..]
Ik denk dat jullie heel blij mogen zijn dat het gelukt is een huurwoning te bemachtigen! Financiële plaatje zou er heel anders uitzien als je nog een wachtlijst zou staan en je afhankelijk bent van de koopmarkt of de vrije huursector.
Jammer, de VVD moet afgestraft worden voor wanbeleidquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:26 schreef Aberkullie het volgende:
Ik ga in november VVD stemmen want die vinden dat werken weer moet lonen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |