Ernstige zaak inderdaad. Dit soort dingen zijn niet goed en ik kan er dan ook geen begrip voor opbrengen.quote:Op maandag 18 september 2023 13:06 schreef Wantie het volgende: [..] In de ogen van Allah wellicht, maar niet altijd in de ogen van andere moslims. Bijvoorbeeld Rushdie heeft meerdere aanslagen overleefd, omdat iemand heeft opgeroepen hem te doden vanwege wat hij over de islam schreef. In Zweden vreest men voor aanslagen omdat een malloot daar de Koran heeft verbrandt. Dat vind ik het bezwaarlijke aan religie.
Iedereen kan zijn eigen keuzes maken. Ik spreek hierin voor mijzelf en hoe ik iets zie. Ik heb nooit gezegd dat Indonesië perfect is. Geen enkel land is dat. Geert zijn uitspraken hebben hem in het vrije westen ook in de problemen gebracht. En als je een kaarsje naar de koets van de monarch gooit wordt je het leven ook zuur gemaakt. Ook zomaar wat voorbeelden.quote:Op maandag 18 september 2023 13:02 schreef Wantie het volgende: [..] Je stelt dat iedere moslim individueel zijn keuzes maakt, en dat anderen daar niet over oordelen. De praktijk is anders. Deze gouverneur moest voor zijn leven beschermd worden en is uiteindelijk veroordeeld om de gemoederen te bedaren. En dit is slechts 1 voorbeeld.
Ik verwacht eerder dat islam dezelfde ontwikkeling door gaat maken als het christendom in het westen. Wij hebben ontkerkelijking gehad en datzelfde zie je nu ook steeds meer in islamitische landen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Prachtig. Gisteren nog een jongeman geholpen die geïnteresseerd was in de Islam. Het licht van de Islam verspreid zich met de lichtsnelheid in het westen ondanks alle pogingen om deze te doven.
Niet mee eens. De meeste kinderen worden door hun religieuze ouders gelovig opgevoed, zonder dat er sprake is van keuzes. Pas als ouders besluiten dat hun kind zelf mag kiezen of hij een geloof wil belijden als hij hier oud genoeg voor is, dan kun je spreken van eigen keuze maken.quote:Op maandag 18 september 2023 13:54 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Iedereen kan zijn eigen keuzes maken. Ik spreek hierin voor mijzelf en hoe ik iets zie. Ik heb nooit gezegd dat Indonesië perfect is. Geen enkel land is dat. Geert zijn uitspraken hebben hem in het vrije westen ook in de problemen gebracht. En als je een kaarsje naar de koets van de monarch gooit wordt je het leven ook zuur gemaakt. Ook zomaar wat voorbeelden.
Jaja, net zoals de bijbelse profetieën bewijzen dat Jezus Gods zoon is. En de astrologie verklaart waarom ik als Leeuw van nature sceptisch ben.quote:Op maandag 18 september 2023 13:12 schreef Nyamuk het volgende:
Wat bij Lara de doorslag gaf was de koran. "Het boek is 1400 jaar geleden geopenbaard in een tijd waar er weinig middelen waren en het is nooit aangepast. Er staan naar mijn idee tal van wonderen in die vandaag de dag met de moderne wetenschap worden aangetoond."
Terwijl het 100% plagiaat van de bijbel is, maar met alle dogmatische feiten omgedraaid en alle personages komen overeen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Prachtig. Gisteren nog een jongeman geholpen die geïnteresseerd was in de Islam. Het licht van de Islam verspreid zich met de lichtsnelheid in het westen ondanks alle pogingen om deze te doven.
Dus eigenlijk wat de christenen met de Hebreeuwse Bijbel hebben gedaan, maar evenzo met de dogma omgedraaid: ipv 1 God zijn het er 3 in 1 geworden, waarvan er 1 op aarde als mensgod liep, alle joodse wetten werden afgeschaft, en Jezus werd de verborgen hoofdpersonage in alle verhalen van het OT, etc.quote:Op maandag 18 september 2023 16:50 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Terwijl het 100% plagiaat van de bijbel is, maar met alle dogmatische feiten omgedraaid en alle personages komen overeen.
De leukste is nog die van de mieren, in de bijbel zegt Solomon "let op de mieten hoe ze werken", in de koran zeggen de mieren "let op Solomon dat die je niet plet", in de bijbel staat hoe Jesus als de plaatsvervanger voor de mensheid aan het kruis stierf, in de koran staat dat een plaatsvervanger voor isa stierf, iblis weigerde voor Adam te buigen, Jezus de laatste Adam weigerde voor satan te buigen want God is niet te verzoeken, et etc etc. Isaac eerstgeborene of Ismael eerstgeborene. Het is testamentvervalsing
Wat staat hierquote:Op maandag 18 september 2023 17:44 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dus eigenlijk wat de christenen met de Hebreeuwse Bijbel hebben gedaan, maar evenzo met de dogma omgedraaid: ipv 1 God zijn het er 3 in 1 geworden, waarvan er 1 op aarde als mensgod liep, alle joodse wetten werden afgeschaft, en Jezus werd de verborgen hoofdpersonage in alle verhalen van het OT, etc.
Voor de oorspronkelijke betekenis van het Oude Testament kun je inderdaad het beste bij de Joden zelf terecht.quote:Op maandag 18 september 2023 17:44 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dus eigenlijk wat de christenen met de Hebreeuwse Bijbel hebben gedaan, maar evenzo met de dogma omgedraaid: ipv 1 God zijn het er 3 in 1 geworden, waarvan er 1 op aarde als mensgod liep, alle joodse wetten werden afgeschaft, en Jezus werd de verborgen hoofdpersonage in alle verhalen van het OT, etc.
Dat het 3 goden zijn is een aanname, de eenheid is Vader, zijn Woord, zijn heilige Geest en dat is volledig in lijn met het OT.quote:Op maandag 18 september 2023 17:44 schreef Arabius het volgende:
[..]
Geert wordt bedreigd vanwege uitlatingen over moslims, en de waxinelichtjes gooier is niet door het volk met de dood bedreigd. Die is gewoon conform de wetgeving vervolgd. Waarbij hij zelf de rechtsgang heeft getraineerd door rechters te wraken en zich niet te houden aan voorwaarden bij voorlopige invrijheidstelling.quote:Op maandag 18 september 2023 13:54 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Iedereen kan zijn eigen keuzes maken. Ik spreek hierin voor mijzelf en hoe ik iets zie. Ik heb nooit gezegd dat Indonesië perfect is. Geen enkel land is dat. Geert zijn uitspraken hebben hem in het vrije westen ook in de problemen gebracht. En als je een kaarsje naar de koets van de monarch gooit wordt je het leven ook zuur gemaakt. Ook zomaar wat voorbeelden.
"Het volk" wat dat ook mag betekenen, bedreigt niemand met de dood. Net als dat "De Moslims" dat ook niet doen. Enkel een aantal radicale idioten. Volkert is toch ook geen afspiegeling van links Nederland, wel?quote:Op maandag 18 september 2023 18:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geert wordt bedreigd vanwege uitlatingen over moslims, en de waxinelichtjes gooier is niet door het volk met de dood bedreigd. Die is gewoon conform de wetgeving vervolgd. Waarbij hij zelf de rechtsgang heeft getraineerd door rechters te wraken en zich niet te houden aan voorwaarden bij voorlopige invrijheidstelling.
Dat is van een heel andere orde.
Zo klopt diequote:Op maandag 18 september 2023 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor de oorspronkelijke betekenis van het Talmud/zohar/kabalah kun je inderdaad het beste bij de Joden zelf terecht.
Wat denk jij, dat het Oude Testament door christenen is geschreven?quote:
quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.
quote:Op zondag 17 september 2023 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Religie is dodelijk en heeft niets met liefde voor God of de mens te maken.
Het is een narcistische bezigheid die jou, en vooral JOUW belang, JOUW heil en JOUW eeuwige beloning centraal stelt.
Ergens is het wel ironisch hoe de discussie begon over homoseksualiteit en religie, en je vervolgens steeds met filmpjes van rabbijn Manis Friedman kwam over religie en ons adviseerde meer filmpjes van hem te kijken, terwijl hij in een van zijn filmpjes homoseksualiteit ook als een zonde ziet en erkent dat dit in de Torah staat:quote:Op maandag 18 september 2023 18:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarom enkel denken in 'straf' en 'beloning' voor wat je doet en laat helemaal niets met spiritualiteit van doen heeft.
"Don't make a lifestyle out of fear".
Een boodschap die voor iedereen, overal geldt.
Ik verwachte naarmate de moslims zich massaal blijven voortplanten, de grenzen wagenwijd openblijven voor mannen uit de islamitische cultuur en daarbij opgeteld de alsmaar groeiende criminaliteit en ellende uit die hoek dat de islam dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als het nazisme in Europa.quote:Op maandag 18 september 2023 15:44 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik verwacht eerder dat islam dezelfde ontwikkeling door gaat maken als het christendom in het westen. Wij hebben ontkerkelijking gehad en datzelfde zie je nu ook steeds meer in islamitische landen.
https://www.dw.com/en/mid(...)-religion/a-56442163
Hartstikke leuk als dat zo gaatquote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Prachtig. Gisteren nog een jongeman geholpen die geïnteresseerd was in de Islam.
...maar hou even op met een narratief te scheppen alsof dit een vreselijk taai gevecht is of zo. Er zijn geen pogingen om "deze te doven", je kunt je hier gewoon bekeren en een moskee bouwen en scholen stichten en je goddelijke gang gaan en dan krijg je nog gelukswensen tot aan de minister-president aan toe op feestdagen.quote:Het licht van de Islam verspreid zich met de lichtsnelheid in het westen ondanks alle pogingen om deze te doven.
Hopelijk bedoel je niet “geholpen “ zoals met huisdieren.quote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Dat is veel te kort door de bocht. Je hebt het boek van Dennis Honing, die beschrijft inderdaad zo'n scenario (vanuit een achtergrond van een afgrijselijke, losgeslagen jeugd ineens duidelijkheid) maar ik ken best veel bekeerlingen en dat zijn juist geen onzekere types maar mensen die overal heel serieus over nadenken en een doel en betekenis zochten. En dan ken ik nog iemand die tussen een boel hindoestaanse moslims opgroeide (zelf een katholieke achtergrond) en zo als het ware erin groeide.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Die bekeerlingen zijn vaak wat onzekere types. Dan is een godsdienst die bepaalt wat je wel en niet doet zeer handig. Als je zelf niet mag kiezen hoe je ook niet onzeker over te zijn.
De zwakbegaafdheid daarentegen ...quote:Op woensdag 20 september 2023 14:29 schreef BMW1993 het volgende:
Volgens de statistieken van het Sociaal cultureel planbureau neemt echter ook het percentage gelovigen af onder de Marokkaanse 2'e generatie, en ook bij de Turkse, al is het minimaal.
Enkel Somaliërs zijn bij de tweede generatie nog net zo gelovig als hun ouders.
[ link | afbeelding ]
Bij de Marokkanen kan je het ook wel duidelijk zien, als ik zie hier in Rotterdam hoeveel jongens alleen maar bezig zijn met lachgasballonen, wiet roken, en met 'chickies' bezig zijn, dan kan je nauwelijks nog stellen dat diegene diepgelovig zijn.
Waar heb ik het ergens over homoseksualiteit gehad?quote:Op woensdag 20 september 2023 12:38 schreef Arabius het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ergens is het wel ironisch hoe de discussie begon over homoseksualiteit en religie, en je vervolgens steeds met filmpjes van rabbijn Manis Friedman kwam over religie en ons adviseerde meer filmpjes van hem te kijken, terwijl hij in een van zijn filmpjes homoseksualiteit ook als een zonde ziet en erkent dat dit in de Torah staat:
Maar jou kennende weet ik dat je hier om gaat draaien of met een stroman gaat komen.![]()
![]()
![]()
Klopt, alhoewel de moslims in deze discussie dat hard ontkennen.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:49 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ik verwachte naarmate de moslims zich massaal blijven voortplanten, de grenzen wagenwijd openblijven voor mannen uit de islamitische cultuur en daarbij opgeteld de alsmaar groeiende criminaliteit en ellende uit die hoek dat de islam dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als het nazisme in Europa.
De islam zal nooit "verlicht" worden, kleine aantallen moslims wel, niet met deze aantallen, want Fatima kan lekker vrij zijn in een land met weinig islam maar zodra er meer moslims komen dan gijzelen ze elkaar door steeds extremer te worden en te denken dmv. groepsdruk en die gesloten cultuur.
Hoe meer moslims in het westen hoe moeilijker het wordt voor de groep gematigde moslims om gematigd te blijven, kijk maar naar alle islamitische landen en de 1400 jarige geschiedenis van de islam.
Hier, waar je je in een discussie mengde die ik met een user had over homoseksualiteit:quote:Op woensdag 20 september 2023 18:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar heb ik het ergens over homoseksualiteit gehad?
Je bent kennelijk in de veronderstelling dat ik een religie te verdedigen heb. Dat is het mooie: ik heb geen religie. Ik laat me inspireren door mensen, en het fijne van deze rabbijn is dat hij de meest oorspronkelijke leer van het Jodendom uitdraagt (inclusief een rigoureuze afwijzing van de hel die je zo graag propageert), toch de bakermat van het christendom en de islam. Dat, samen met een bestudering van de primaire bronnen leert je inderdaad een hoop over wat deze godsdienst daadwerkelijk leerde en leert en wat opeenvolgende monotheistische religies ervan hebben gemaakt.
… en talloze andere topics (zoals hier in F&L) waarin je je standpunt hierover deelt. De rabbijn waar je de filmpjes van spamt en je door laat “inspireren” is duidelijk over homoseksualiteit: “het is een zonde en het staat in de Torah.”quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.
"Dezelfde ontwikkeling als het nazisme"quote:Op woensdag 20 september 2023 12:49 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ik verwachte naarmate de moslims zich massaal blijven voortplanten, de grenzen wagenwijd openblijven voor mannen uit de islamitische cultuur en daarbij opgeteld de alsmaar groeiende criminaliteit en ellende uit die hoek dat de islam dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als het nazisme in Europa.
De islam zal nooit "verlicht" worden, kleine aantallen moslims wel, niet met deze aantallen, want Fatima kan lekker vrij zijn in een land met weinig islam maar zodra er meer moslims komen dan gijzelen ze elkaar door steeds extremer te worden en te denken dmv. groepsdruk en die gesloten cultuur.
Hoe meer moslims in het westen hoe moeilijker het wordt voor de groep gematigde moslims om gematigd te blijven, kijk maar naar alle islamitische landen en de 1400 jarige geschiedenis van de islam.
Een extreme moslim pleegt aanslagen, een gematigde moslim keurt die aanslagen goed.quote:Op donderdag 21 september 2023 14:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
"Dezelfde ontwikkeling als het nazisme"
Wat de neuk betekent dat dan?![]()
En wat zou een "gematigde moslim" zijn?
Onze voorouders zouden zich omdraaien in hun graf voor alles wat de zogenaamde verlichting heeft gebracht. De islam van vandaag de dag staat veel dichterbij onze voorouders dan de zogenaamde Christenen van vandaag de dag die door de verlichting volledig geseculariseerd zijn en slechts cultureel Christen zijn, als ze zichzelf al zien als christen. Maarten Luther en Calvijn draaien zich om in hun graf dat veel hedendaagse kerken homoseksualiteit hebben omarmd en zelfs propageren dat bv het verhaal van Lot helemaal niet over homoseksualiteit zou gaanquote:Op maandag 18 september 2023 13:39 schreef hoechst het volgende:
RIP Nederland.
Onze voorouders zouden zich omdraaien.
Onder een gematigde moslim wordt een moslim verstaan die bier drinkt, varkensvlees eet, geen hoofddoek draagt, niet bidt of vast en niet gelooft in God. Dus een atheïstische moslim die zijn haar blondeert. Iets anders is eng en best extremistisch.quote:Op donderdag 21 september 2023 14:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
"Dezelfde ontwikkeling als het nazisme"
Wat de neuk betekent dat dan?![]()
En wat zou een "gematigde moslim" zijn?
Vooral wensdenken. West-Europa seculariseert op alle fronten ras verder.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:35 schreef ems. het volgende:
In dat geval kunnen we concluderen dat we niets missen aan deze bekeerlingen.
Mensen zin onzekerder en zoeken houvast? Ik zie binnen de familie juist jonge kritische mensen opstaan die zeker niet meer bezig zijn met religie in dagelijkse leven.quote:Op maandag 18 september 2023 13:12 schreef Nyamuk het volgende:
Moskeeën in Nederland zien een toename van het aantal jongeren dat zich bekeert tot de islam. Meerdere koepelorganisaties en stichtingen zeggen tegenover NOS Stories dat dit bij hen gebeurt.
"Per moskee bekeerden voor corona gemiddeld een à twee mensen zich per maand. Nu gebeurt dat wekelijks en in de grotere steden nog vaker", zegt Kenan Aslan van moskeekoepel Islamitische Gemeenschap Milli Görüş. Veertig moskeeën over het hele land zijn aangesloten bij die organisatie.
"Dat de interesse is toegenomen zien we ook bij onze bekeerlingentak Islam Color", aldus Aslan. "Daar krijgen we vaker vragen vanuit nieuwsgierigheid en aanmeldingen voor lezingen in het Nederlands."
Bekende bekeerlingen
Tegelijkertijd verschijnen online met enige regelmaat berichten over bekende Nederlanders die zich interesseren in de islam of moslim worden. Onlangs bekeerde FunX-dj Vonneke Bonneke zich. Realityster Jørney Hendrix, voetballer Davy van den Berg en muziekartiest Blacka gingen haar voor.
De moskeeën die NOS Stories heeft gesproken laten weten dat de godsdienst vooral aantrekkelijk lijkt voor jongeren. Lara (21) is een van hen. "In de islam heb ik rust, liefde, structuur en zelfreflectie gevonden", zegt ze.
Lara raakte via vrienden in aanraking met de islam. "Ik kwam daar over de vloer en dan hadden we het er weleens over. We bespraken waarvoor we eigenlijk leven, iets waar ik eerder nooit over nadacht."
Zo gaat het vaker, zegt antropoloog Vanessa Vroon-Najem. "Doordat er tegenwoordig meer moslims in Nederland wonen, is de kans groter dat jongeren daarmee in contact komen. Denk aan een geliefde of klasgenoot. Vooroordelen over de islam kunnen daardoor genuanceerd worden, omdat je vragen kunt stellen. Ben je daarnaast bezig met wat zingeving voor jou betekent, dan kan de islam een optie worden om te onderzoeken."
Bij Cheneydo Zunder, beter bekend als Blacka, liep het anders. Hij kwam een aantal keer in aanraking met justitie en belandde in de gevangenis vanwege wapenbezit.
"Die periode had veel impact op me, maar vooral in positieve zin", zegt hij nu. "Ik had veel tijd voor mezelf, wilde een nieuw hoofdstuk beginnen en het verleden achter me laten. Dat ging samen met gesprekken die ik voerde met gedetineerden over de islam. Het zorgde ervoor dat ik alleen maar meer wilde ontdekken."
Bescherming
Wat bij Lara de doorslag gaf was de koran. "Het boek is 1400 jaar geleden geopenbaard in een tijd waar er weinig middelen waren en het is nooit aangepast. Er staan naar mijn idee tal van wonderen in die vandaag de dag met de moderne wetenschap worden aangetoond."
Het geloof geeft haar daarnaast een gevoel van bescherming. "Wat wel en niet goed voor je is en met welke reden. Denk aan je gezondheid, het gebruik van alcohol bijvoorbeeld. Voor mij is het heel helder waarom die richtlijnen er zijn."
Bij Blacka was het ook een vers uit het voor moslims heilige boek dat impact op hem maakte. "Ik vind het ingewikkeld om in woorden uit te drukken. Het raakte me meteen, ik werd er emotioneel van en tegelijkertijd enorm rustig. Daardoor ben ik niet meteen bekeerd, maar het had zeker invloed op mijn uiteindelijke keuze."
Discussie over de islam in de politiek en maatschappij heeft Black en Lara dus niet afgehouden van hun keuze. Antropoloog Vroon-Najem denkt dat negatieve aandacht voor de islam ook nieuwsgierigheid kan opwekken. "Je bent je er in ieder geval van bewust dát de islam er is. Je kunt je daardoor gaan afvragen: klopt het beeld dat geschetst wordt wel?"
Warm welkom
"Islamitische gemeenschappen zijn veelal uitnodigend naar mensen die interesse tonen", zegt islamoloog Yvonne Moonen. "Dat maakt het nemen van een stap in die richting makkelijker voor niet-moslims."
Voor Lara is dat herkenbaar. "Ik werd heel warm verwelkomd door een moskee waar ik heenging. Dat gaf me zo'n goed gevoel dat ik daar vandaag de dag nog steeds kom", zegt ze.
Het gaat om Centrum de Middenweg, een moskee in Rotterdam waar meerdere bekeerlingen over de vloer komen. Medeoprichter Jacob van der Blom doet daarom een aanvulling. "Iedereen is welkom in een moskee. Maar mensen moeten zich ook op hun gemak voelen."
"Veel moskeeën zijn ingericht op basis van etnische achtergrond. Dat kan ertoe leiden dat daar vooral mensen naartoe gaan met dezelfde achtergrond. Daar is niet direct iets mis mee, maar zo'n gebedshuis bezoeken kan dan voor anderen weer drempelverhogend werken", zegt hij.
Voor Lara en Blacka was bekeren in ieder geval de beste keuze van hun leven, zeggen ze. "Wat ik bij de islam voel, wil ik voor altijd blijven voelen", aldus Blacka. En Lara zegt vastberaden: "Een betere keuze had ik niet kunnen maken en zal ik ook nooit meer kunnen maken."
https://nos.nl/artikel/24(...)lam-geinteresseerden
quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:02 schreef Jaroon het volgende:
Ik zie binnen de familie juist jonge kritische mensen opstaan die zeker niet meer bezig zijn met religie in dagelijkse leven.
De seculiere wereld creërt seculiere mensen. Wat uiteraard niet zo verrassend is.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral wensdenken. West-Europa seculariseert op alle fronten ras verder.
En dat is gezien de wijze waarop vooral seculiere landen op alle fronten (welvaart, vrijheid, gezondheid, onderwijs, zorg) het best scoren prima.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
De seculiere wereld creërt seculiere mensen. Wat uiteraard niet zo verrassend is.
İk begrijp niet wat je dat eerste bedoelt, maar het geldt inderdaad ook andersom. Wanneer religiositeit wordt gepropageerd is het niet verwonderlijk dat mensen vaker religieus zijn.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is gezien de wijze waarop vooral seculiere landen op alle fronten (welvaart, vrijheid, gezondheid, onderwijs, zorg) het best scoren prima.
Maar die logica volgende, creërt de religieuze wereld religieuze mensen.
Dat de landen waarin traditioneel georganiseerde religie géén overheersende rol speelt zich kunnen beroemen op de hoogste mate van veiligheid, vrijheid, democratie, welvaart, sociale zekerheid, onderwijs en zorg.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk begrijp niet wat je dat eerste bedoelt, maar het geldt inderdaad ook andersom. Wanneer religiositeit wordt gepropageerd is het niet verwonderlijk dat mensen vaker religieus zijn.
Komt het door propaganda of onzekerheid? Dat bekeren.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk begrijp niet wat je dat eerste bedoelt, maar het geldt inderdaad ook andersom. Wanneer religiositeit wordt gepropageerd is het niet verwonderlijk dat mensen vaker religieus zijn.
Wij mensen zijn spirituele wezens. Wanneer je bent opgegroeid zonder of met een zwak spirituele traditie, zoals mensen in het westen, dan gaan mensen opzoek en sommige mensen belanden bij de Islam.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Momt het door propaganda of onzekerheid? Dat bekeren.
Zo kan ik legio video's linken waarin men tot het Oosters-Orthdoxisme is bekeerd...quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:01 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wij mensen zijn spirituele wezens. Wanneer je bent opgegroeid zonder of met een zwak spirituele traditie, zoals mensen in het westen, dan gaan mensen opzoek en sommige mensen belanden bij de Islam.
Dat jij deze vraag stelt, zegt meer over jou dan over de mensen in het artikel.
Heb zojuist deze interview bekeken. Ook met een bekeerling.
Ik bedoelde te zeggen dat het niet echt door propaganda komt. Ik ben wel benieuwd naar wat mensen dan echt vinden in islam of geloof uberhaupt. Ik kom zelf uit een van oorsprong RK familie. Wat bezielt je?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:01 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wij mensen zijn spirituele wezens. Wanneer je bent opgegroeid zonder of met een zwak spirituele traditie, zoals mensen in het westen, dan gaan mensen opzoek en sommige mensen belanden bij de Islam.
Dat jij deze vraag stelt, zegt meer over jou dan over de mensen in het artikel.
Heb zojuist deze interview bekeken. Ook met een bekeerling.
Haha neequote:Op zaterdag 23 september 2023 21:01 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wij mensen zijn spirituele wezens.
De mens is een zingevend wezen. Sommigen verwarren dat met religie.quote:
Cultuur-katholiek hier; maar ik zie het vooral als essentieel onderdeel van mijn identiteit; hoort bij mijn voorouders, mijn geboortegrond (Brabant), mijn zijn. Mijn zingeving zou onvolledig zijn zonder de mystiek, de pracht en praal van het katholicisme: de kunstzinnigheid, zeker, maar ook de nadruk op daden en niet enkel geloof. De radicale idee van barmhartigheid, de zachtmoedigheid van Christus, dat alles maakt dat ik me nooit zal 'uitschrijven'.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik bedoelde te zeggen dat het niet echt door propaganda komt. Ik ben wel benieuwd naar wat mensen dan echt vinden in islam of geloof uberhaupt. Ik kom zelf uit een van oorsprong RK familie. Wat bezielt je?
Wat een mooie uitleg. Daarnaast nam ik je al serieus hier. Maar je zou ook je geloof kunnen vinden in een andere Christelijke stroming dan de RK kerk? Dat begrijp ik bij bepaalde familie niet. Geloof. Prima. Maar dan keihard gaan voor een kerk die toch slecht bekend staat.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Cultuur-katholiek hier; maar ik zie het vooral als essentieel onderdeel van mijn identiteit; hoort bij mijn voorouders, mijn geboortegrond (Brabant), mijn zijn. Mijn zingeving zou onvolledig zijn zonder de mystiek, de pracht en praal van het katholicisme: de kunstzinnigheid, zeker, maar ook de nadruk op daden en niet enkel geloof. De radicale idee van barmhartigheid, de zachtmoedigheid van Christus, dat alles maakt dat ik me nooit zal 'uitschrijven'.
Echter: teveel dogmatische standpunten van het RKK acht ik onzinnig. Het weren van vrouwen uit het ambt, die tomeloze obsessie met wat volwassen mensen in hun slaapkamer uitvreten, het celibaat...
Maar zet me in een (neo)gotische kerk, met het hoogaltaar, de wierook, de glasinloodramen, de Gregoriaanse gezangen en ik waan me even in de hemel. Niet uit te leggen, verder.
Zingeving vind je in religieuze tradities. Daarom blijven ze zo aantrekkelijk. İk vermoed dat jij iets anders verstaat onder religie.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De mens is een zingevend wezen. Sommigen verwarren dat met religie.
Ik voel me echt ontheemd in een protestantse kerk. Te kaal. Te leeg. Ik ervaar daar niet dezelfde mystiek. Bij Oosters-Orthodoxe kerken al wat meer.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:25 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wat een mooie uitleg. Daarnaast nam ik je al serieus hier. Maar je zou ook je geloof kunnen vinden in een andere Christelijke stroming dan de RK kerk? Dat begrijp ik bij bepaalde familie niet. Geloof. Prima. Maar dan keihard gaan voor een kerk die toch slecht bekend staat.
Zingeving vind je ook in de natuur. Muziek. Mensen. Kunst. Poezie. Literatuur.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:28 schreef Slayage het volgende:
[..]
Zingeving vind je in religieuze tradities. Daarom blijven ze zo aantrekkelijk. İk vermoed dat jij iets anders verstaat onder religie.
Waar denk je dat jou moreel vandaan komt? Jij en velen met jou in het westen hebben nog steeds vele onderdelen van het Christelijke moraal, maar ze zijn vergeten waar het vandaan komt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo kan ik legio video's linken waarin men tot het Oosters-Orthdoxisme is bekeerd...
Of juist van religieuzen die agnost of atheïst zijn geworden.
Spiritualiteit kan men verder ook vinden in de geliefde, familie, vrienden, kunst, muziek, natuurschoon en ga zo maar even door. Dat de mens een spiritueel wezen is, betekent niet automatisch dat de mens een religieus wezen is.
En men heeft ABSOLUUT geen religie nodig om een moreel besef te hebben.
Persoonlijk acht ik een ethiek gebaseerd op het hier en nu, de inherente waardigheid van je naaste en jezelf en een ethische praxis gericht op het uit JEZELF een beetje beter willen maken van de wereld, omdat dat in zichzelf het juiste is om te doen, van een hogere spirituele, morele en lovenswaardige orde dan één gebaseerd op beloften op een beloning of angst voor een straf in een niet nader te specifiëren (of tastbaar) hiernamaals. Iets waar heel veel religies natuurlijk wel op gefundeerd zijn.
Ga ik misschien te ver. Maar prive. Dan zie en denk je ook zo als je je vrouw/man over geloof. Specifiek de kerk. Geef je dat dan kinderen mee. Ook die kritiek?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik voel me echt ontheemd in een protestantse kerk. Te kaal. Te leeg. Ik ervaar daar niet dezelfde mystiek. Bij Oosters-Orthodoxe kerken al wat meer.
Hoe dan ook; ik moet er niet aan denken dat de kerk (welke dan ook) weer de touwtjes in handen krijgt. De kerk dient een spiritueel oord van compassie en barmhartigheid te zijn, niet een politiek gedreven gedrocht dat mensen in een keurslijf wil stoppen
Nou, vertel: waar komt die moraal vandaan?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:30 schreef Slayage het volgende:
[..]
Waar denk je dat jou moreel vandaan komt? Jij en velen met jou in het westen hebben nog steeds vele onderdelen van het Christelijke moraal, maar ze zijn vergeten waar het vandaan komt.
Uiteraard.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:31 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ga ik misschien te ver. Maar prive. Dan zie en denk je ook zo als je je vrouw/man over geloof. Specifiek de kerk. Geef je dat dan kinderen mee. Ook die kritiek?
Wat hen bezielt kan je vinden in de videos die ik had gepostquote:Op zaterdag 23 september 2023 21:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik bedoelde te zeggen dat het niet echt door propaganda komt. Ik ben wel benieuwd naar wat mensen dan echt vinden in islam of geloof uberhaupt. Ik kom zelf uit een van oorsprong RK familie. Wat bezielt je?
Ik vind het bijzonder omdat je nooit zo duidelijk dit hebt gezegd. Ik zit vol vragen..... heb je ook boosheid over hoe het nu gaat in de wereld en welke rol dan ook geloof speelt. Al in zeggen dat een God er over gaat bijv.? Ik geloof zelf net als veel mensen wel dat er meer moet zijn. Zo leven en dan ook alle data steeds weggooien lijkt mij raar.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard.
Kerklidmaatschap maakt iemand niet direct een goed mens.
Nope. Mensen vinden zingeving in andere zaken.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:38 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wat hen bezielt kan je vinden in de videos die ik had gepost![]()
Maar over het algemeen zie je bij bekeerlingen dat ze snakken naar zingeving. Dat is iets wat het ontbreekt in het westen sinds ze het christendom vaarwel hebben gezegd. Wij mensen zijn spirituele wezens. Wij zijn "hard wired" zin te zoeken in het leven. En religies zijn al millennia bezig het onderwerp waardoor ze bepaalde inzichten hebben om er iets over te zeggen.
Ik vind dat kort door de bocht gesteld. De meeste landen in de wereld zijn seculier: landen in Midden- en Zuid-Amerika, Azië, Afrika, waaronder de armste landen zijn seculier. Secularisme zorgt niet voor zaken die je opsomt. Je kan zelfs stellen dat secularisme (i.c.m. materialisme, kapitalisme, etc) de aarde en mensheid aan de rand van de afgrond heeft gebracht, betreft milieu, klimaat, etc. en dat slechts in enkele eeuwen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is gezien de wijze waarop vooral seculiere landen op alle fronten (welvaart, vrijheid, gezondheid, onderwijs, zorg) het best scoren prima.
İk ga ervan uit dat jij als mens gelooft in concepten als goed en kwaad.quote:
Wat ik geloof is dat wanneer religie georganiseerd is, wanneer men pretendeert de Absolute Waarheid te weten, en eist dat iedereen die waarheid volgt, bloed snel gaat vloeien.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:38 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik vind het bijzonder omdat je nooit zo duidelijk dit hebt gezegd. Ik zit vol vragen..... heb je ook boosheid over hoe het nu gaat in de wereld en welke rol dan ook geloof speelt. Al in zeggen dat een God er over gaat bijv.? Ik geloof zelf net als veel mensen wel dat er meer moet zijn. Zo leven en dan ook alle data steeds weggooien lijkt mij raar.
Ook Budhisme groeit. Mensen zoeken soms idd. Zolang het niet gewelddadig en raar wordt prima. Ik zag in Thailand trouwens 1 of ander aso populaire Burhist priester op staan die kon het geld niet snel genoeg naar binnen harken""Dan gaan we op JOUW pad nu geld overmaken naar mij".quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:38 schreef Slayage het volgende:
[..]
Maar over het algemeen zie je bij bekeerlingen dat ze snakken naar zingeving. Dat is iets wat het ontbreekt in het westen sinds ze het christendom vaarwel hebben gezegd. Wij mensen zijn spirituele wezens. Wij zijn "hard wired" zin te zoeken in het leven. En religies zijn al millennia bezig het onderwerp waardoor ze bepaalde inzichten hebben om er iets over te zeggen.
Dat zijn geen concepten bedacht door religie.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:40 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk ga ervan uit dat jij als mens gelooft in concepten als goed en kwaad.
Jij gaat er vanuit dat mensen zoals ik wss 0 geloven. Dat is het niet. Maar ik haal niet een dagelijkse portie aan iets dan ook uit geloof in een God of Jezus.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:38 schreef Slayage het volgende:
[..]
Je wiltquote:Op zaterdag 23 september 2023 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Cultuur-katholiek hier; maar ik zie het vooral als essentieel onderdeel van mijn identiteit; hoort bij mijn voorouders, mijn geboortegrond (Brabant), mijn zijn. Mijn zingeving zou onvolledig zijn zonder de mystiek, de pracht en praal van het katholicisme: de kunstzinnigheid, zeker, maar ook de nadruk op daden en niet enkel geloof. De radicale idee van barmhartigheid, de zachtmoedigheid van Christus, dat alles maakt dat ik me nooit zal 'uitschrijven'.
Echter: teveel dogmatische standpunten van het RKK acht ik onzinnig. Het weren van vrouwen uit het ambt, die tomeloze obsessie met wat volwassen mensen in hun slaapkamer uitvreten, het celibaat...
Maar zet me in een (neo)gotische kerk, met het hoogaltaar, de wierook, de glasinloodramen, de Gregoriaanse gezangen en ik waan me even in de hemel. Niet uit te leggen, verder.
Wat versta jij onder zingeving?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zingeving vind je ook in de natuur. Muziek. Mensen. Kunst. Poezie. Literatuur.
Hey christendom lijkt me aangezien je jezelf identificeert als katholiek kennelijkquote:Op zaterdag 23 september 2023 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou, vertel: waar komt die moraal vandaan?
Dat in zowat alle grote religies en filosofiën, verspreidt over de hele wereld door de eeuwen heen, sprake is van een 'gouden regel' zegt eigenlijk genoeg.
Uit bed komen elke dag omdat het dat waard is. Omdat je geliefden om je heen hebt die je graag ziet en spreekt. Omdat je werkzaamheden te verrichten hebt die je belangrijk acht; iets kunnen en willen betekenen voor de ander. Op kunnen gaan in hobby's. Dingen willen leren en weten. Genieten.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:44 schreef Slayage het volgende:
[..]
Je wilt
[..]
Wat versta jij onder zingeving?
İo vind het best knap dat jij jet katholieke geloof prachtig vindt terwijl je religie kut vindt. Hoe rijm je dat?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nope. Mensen vinden zingeving in andere zaken.
Religies zijn verder enorm goed geweest in het onderdrukken van andersdenkenden, het ontketenen van oorlogen en het tegenhouden van de wetenschap.
Definieer de christelijke moraal.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hey christendom lijkt me aangezien je jezelf identificeert als katholiek kennelijk
Dat is een leuk leven. Kan ook zonder sturing van iets religieus. Zoals houden van je kinderen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uit bed komen elke dag omdat het dat waard is. Omdat je geliefden om je heen hebt die je graag ziet en spreekt. Omdat je werkzaamheden te verrichten hebt die je belangrijk acht; iets kunnen en willen betekenen voor de ander. Op kunnen gaan in hobby's. Dingen willen leren en weten. Genieten.
Waar komen die concepten dan vandaan?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zijn geen concepten bedacht door religie.
Zat evolutionair biologen die net zo geloofwaardig zijn wanneer ze stellen dat onze ideeën over 'goed' en 'kwaad' over de millennia heen zijn ontwikkeld.
En als we het over die definities hebben: aangezien religies onderling weer niet eensgezind zijn in wat goed en kwaad is, zijn ze geen geweldig overtuigende bron.
Omdat ik een duidelijk onderscheid maak tussen geloof - een individuele, als het goed is positieve aangelegenheid die tot vrede, rust en geluk leidt - en religie - een georganiseerde, dogmatische set aan ideeën waaraan voldaan moet worden 'om een goed mens te zijn'.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
İo vind het best knap dat jij jet katholieke geloof prachtig vindt terwijl je religie kut vindt. Hoe rijm je dat?
Jij zegt zelf dat je christelijk bent en dat je het katholicisme prachtig vindt, maar je zit tegelijkertijd kankeren op religie.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Definieer de christelijke moraal.
Dus je ziet jezelf daardoor echt als rustiger mens. Het vertrouwen. Heb je ook het gevoel dat je verantwoording moet afleggen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ik een duidelijk onderscheid maak tussen geloof - een individuele, als het goed is positieve aangelegenheid die tot vrede, rust en geluk leidt - en religie - een georganiseerde, dogmatische set aan ideeën waaraan voldaan moet worden 'om een goed mens te zijn'.
Ik zou dat met geen enkele zekerheid kunnen zeggen. Jij kennelijk wel?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:49 schreef Slayage het volgende:
[..]
Waar komen die concepten dan vandaan?
Je shopt uit de traditie wanneer het je uitkomt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ik een duidelijk onderscheid maak tussen geloof - een individuele, als het goed is positieve aangelegenheid die tot vrede, rust en geluk leidt - en religie - een georganiseerde, dogmatische set aan ideeën waaraan voldaan moet worden 'om een goed mens te zijn'.
Omdat je het onderscheid tussen geloof en religie niet deelt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jij zegt zelf dat je christelijk bent en dat je het katholicisme prachtig vindt, maar je zit tegelijkertijd kankeren op religie.
İk snap het niet. Echt niet.
Dat doet hij zeer zeker niet. Hij is het met bepaalde dingen binnen eigen kerk niet eens en daarnaast kritisch over geloof.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Jij zegt zelf dat je christelijk bent en dat je het katholicisme prachtig vindt, maar je zit tegelijkertijd kankeren op religie.
İk snap het niet. Echt niet.
Het is een kunstmatige onderscheid wat je maakt.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat je het onderscheid tussen geloof en religie niet deelt.
Ik onderzoek alles en behoud het goede inderdaad.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:52 schreef Slayage het volgende:
[..]
Je shopt uit de traditie wanneer het je uitkomt.
Wat bedoel je hier? Mijn 'geloof' dat er wel meer is dan dit. Of jouw geloof in een religie met leider?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat je het onderscheid tussen geloof en religie niet deelt.
Nee hoor. Voelt juist zeer natuurlijk.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:53 schreef Slayage het volgende:
[..]
Het is een kunstmatige onderscheid wat je maakt.
Geloof is per definitie individueel en persoonlijk. Religie is dat niet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier? Mijn 'geloof' dat er wel meer is dan dit. Of jouw geloof in een religie met leider?
En dat botst soms. Hangt van de studie af. Daar werk je je dan omheen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik onderzoek alles en behoud het goede inderdaad.
Wat jij doet klinkt eerder dat je je als consument gedraagt. De katholieke traditie als open buffet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik onderzoek alles en behoud het goede inderdaad.
Nee, dat heet zelf nadenken.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
Wat jij doet klinkt eerder dat je je als consument gedraagt. De katholieke traditie als open buffet.
Het voelt goed, dus het is goed.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Voelt juist zeer natuurlijk.
Welke dingen doe jij allemaal bewust en vrijwillig die niet goed voelen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:57 schreef Slayage het volgende:
[..]
Het voelt goed, dus het is goed.
Okay. Dan miste ik iets. Je bent niet religieus. Geloof zoals jij het zegt begrijp ik.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geloof is per definitie individueel en persoonlijk. Religie is dat niet.
Dat gedoe met leiders en dergelijke schaar ik direct onder religie.
Niet echt nee, 'religieus'. Gelovig wel. Ik denk dat iedereen dat is.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:57 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Okay. Dan miste ik iets. Je bent niet religieus. Geloof zoals jij het zegt begrijp ik.
Hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke dingen doe jij allemaal bewust en vrijwillig die niet goed voelen?
Gewoon zoals ik het vraag.quote:
Dat denk ik ook. Wel debiel dat er hele oorlogen over gaan. Mensen zelf weten niet eens wat ze precies geloven. Komt IS langs. Niemand die normaal is bedenkt zo'n leefomgeving met iets van goeds in je hart.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt nee, 'religieus'. Gelovig wel. Ik denk dat iedereen dat is.
IS is het summum van waar religie toe kan leiden: totale, rigoureuze, bestiale perversiteit.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Wel debiel dat er hele oorlogen over gaan. Mensen zelf weten niet eens wat ze precies geloven. Komt IS langs. Niemand die normaal is bedenkt zo'n leefomgeving met iets van goeds in je hart.
Of SS. Ergens anders in een discussie. Ook zonder religie zijn mensen tot bizarre dingen in staat. Zie repercussies van Cartels in Zuid Amerika. Menselijkheid weg. Hoe ga je dat winnen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
IS is het summum van waar religie toe kan leiden: totale, rigoureuze, bestiale perversiteit.
De Kroatische Ustasha is daar ook een schoolvoorbeeld van.
Nee ik begrijp niet wat je bedoelt. Niet alles wat goed voelt is ook daadwerkelijk goed voor me. Dat is toch niks geks, wat ik zeg?quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gewoon zoals ik het vraag.
Kennelijk is dat iets heel ergs, als iets 'goed voelt'.
Uiteraard; maar het is extra wanstaltig wanneer men pretendeert voor God te strijden.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Of SS. Ergens anders in een discussie. Ook zonder religie zijn mensen tot bizarre dingen in staat. Zie repercussies van Cartels in Zuid Amerika. Menselijkheid weg. Hoe ga je dat winnen?
Waarom ga je er dan vanuit dat dat bij mij wel het geval is?quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:04 schreef Slayage het volgende:
[..]
Nee ik begrijp niet wat je bedoelt. Niet alles wat goed voelt is ook daadwerkelijk goed voor me. Dat is toch niks geks, wat ik zeg?
İk ben het met je eens, maar waarom is dat wanstaltiger?quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard; maar het is extra wanstaltig wanneer men pretendeert voor God te strijden.
Celibaat is dom . Wie dat verzonnen heeftquote:Op zaterdag 23 september 2023 22:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom ga je er dan vanuit dat dat bij mij wel het geval is?
Omdat ik het celibaat een domme traditie vind?
Ja. Dat voelt ook voor mij als niet gelovige echt als verraad naar je geloof toe daar. Met heiligen die je beschermen voor vreselijke dingen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard; maar het is extra wanstaltig wanneer men pretendeert voor God te strijden.
Omdat het me niet echt de bedoeling lijkt dat je uit naam van de Schepper zijn schepsels onthoofdt, verzuipt, levend verbrandt, kapotschiet, opblaast of verkracht.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:06 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk ben het met je eens, maar waarom is dat wanstaltige?
Je gelooft wel in de Schepper?quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat het me niet echt de bedoeling lijkt dat je uit naam van de Schepper zijn schepsels onthoofdt, verzuipt, levend verbrandt, kapotschiet, opblaast of verkracht.
Wat een dedain jegens de Maker.
Maar dan ben je toch meer dan een "cultuur katholiek"?quote:
Zou niet weten waarom. Opnieuw: geloof en religie zijn twee verschillende zakenquote:Op zaterdag 23 september 2023 22:13 schreef Slayage het volgende:
[..]
Maar dan ben je toch meer dan een "cultuur katholiek"?
Als ik op wiki zoek naar "religie" dan zie ik toch echt wat jij allemaal over jezelf zegt. Wiki zegt zelfs "vaak wordt de term geloof gebruikt" terwijl jij blijft herhalen geloof en religie zijn niet hetzelfde.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom. Opnieuw: geloof en religie zijn twee verschillende zaken
De mooiheid soms van de RK kerken etc. begrijp ik. Moskeeen. Mythisch soms. Hoe zie jij die twee los van elkaar? Jouw geloof gebonden aan een religie.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom. Opnieuw: geloof en religie zijn twee verschillende zaken
Dat is wat wiki zegt, ja.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:38 schreef Slayage het volgende:
Van wiki:
Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat, gebaseerd op geloven in de leer van de religie.
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.
Vaak wordt de term 'geloof' gebruikt. In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip 'godsdienst' gebruikt; men gelooft niet alleen in de godheid maar dient hem/haar ook. https://nl.wikipedia.org/wiki/Religie
[..]
Als ik op wiki zoek naar "religie" dan zie ik toch echt wat jij allemaal over jezelf zegt. Wiki zegt zelfs "vaak wordt de term geloof gebruikt" terwijl jij blijft herhalen geloof en religie zijn niet hetzelfde.
Wisselt. Een kathedraal omvat voor mij alles tegelijkertijd, geloof, religie, mystiek, mysterie.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:41 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De mooiheid soms van de RK kerken etc. begrijp ik. Moskeeen. Mythisch soms. Hoe zie jij die twee los van elkaar? Jouw geloof gebonden aan een religie.
Dus de Paus zijn woord is niet de jouwe. Wat mij opviel na wat reizen is dat niemand eigenlijk weet wat hij/zij precies gelooft. Ook moslims hebben het soms over natuurgoden, Boeddhisten zeker, etc. Het is ook een beetje wat bij je moet passen soms als hoop of reden.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wisselt. Een kathedraal omvat voor mij alles tegelijkertijd, geloof, religie, mystiek, mysterie.
Wanneer het echter puur de 'zetel van de bisschop' is, met een bisschop die verkondigt wat juist is en wat niet, vervalt het tot religie.
*drugs, videospelletjes, bitches.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zingeving vind je ook in de natuur. Muziek. Mensen. Kunst. Poezie. Literatuur.
Nee, ze willen gewoon bij een groepje horen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:38 schreef Slayage het volgende:
[..]
Als menselijke constructie. En meer dan meningen zijn het niet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:40 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk ga ervan uit dat jij als mens gelooft in concepten als goed en kwaad.
Dat laatste. Serieus? Wat is een menselijke constructie uberhaupt? Met denkvermogen?quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:51 schreef ems. het volgende:
[..]
*drugs, videospelletjes, bitches.
[..]
Nee, ze willen gewoon bij een groepje horen.
[..]
Als menselijke constructie. En meer dan meningen zijn het niet.
Zelf denken zit er dan niet meer in?quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:51 schreef ems. het volgende:
[..]
*drugs, videospelletjes, bitches.
[..]
Nee, ze willen gewoon bij een groepje horen.
[..]
Als menselijke constructie. En meer dan meningen zijn het niet.
Precies wat het zegt. Iets wat door mensen is verzonnen. Buiten de mens om bestaat goed en kwaad niet.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat laatste. Serieus? Wat is een menselijke constructie uberhaupt? Met denkvermogen?
Juist wel, dus.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zelf denken zit er dan niet meer in?
Maar als mens ken je de grens wel. Of jij niet?quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Precies wat het zegt. Iets wat door mensen is verzonnen. Buiten de mens om bestaat goed en kwaad niet.
[..]
Juist wel, dus.
Deze post.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:57 schreef pokkerdepok het volgende:
ik vind het wel gezellig, gekke moslims erbij, leuk toch. mensen die daar hun leven positiever kunnen herstarten, prima. het enige erge eraan zijn de echt radicale extremisten, maar die houden zich aardig koest tegenwoordig.
"meer dan meningen zijn het niet" Keuzes die je zelf maakt. Meer dan dat dus.quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:12 schreef ems. het volgende:
[..]
Precies wat het zegt. Iets wat door mensen is verzonnen. Buiten de mens om bestaat goed en kwaad niet.
[..]
Juist wel, dus.
Religieuze moraal is gecultiveerde menselijke moraal. Alles komt voort uit de mens, tenzij je in een God geloofd die letterlijk alles gecreëerd heeft.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:30 schreef Slayage het volgende:
[..]
Waar denk je dat jou moreel vandaan komt? Jij en velen met jou in het westen hebben nog steeds vele onderdelen van het Christelijke moraal, maar ze zijn vergeten waar het vandaan komt.
Ik neem aan dat een moslim dat inderdaad gelooft.quote:Op zondag 24 september 2023 00:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Religieuze moraal is gecultiveerde menselijke moraal. Alles komt voort uit de mens, tenzij je in een God geloofd die letterlijk alles gecreëerd heeft.
Mja, gezien de geschiedenis: wisten die kerkleiders wel waar ze mee bezig waren?quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:57 schreef pokkerdepok het volgende:
ik vind het wel gezellig, gekke moslims erbij, leuk toch. mensen die daar hun leven positiever kunnen herstarten, prima. het enige erge eraan zijn de echt radicale extremisten, maar die houden zich aardig koest tegenwoordig.
onze ontkerkelijking was natuurlijk goed, maar nu zitten we met een land vol met rechtse nepballetjes die werkelijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. misschien tijd voor een zeer vrijzinnige kerk die die gekken allemaal kan heropvoeden tot normale mensen die gewoon blij zijn en wat voor anderen over hebben.
De grens van wat?quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:13 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar als mens ken je de grens wel. Of jij niet?
? Ook hier volg ik je niet helemaal. Wat bedoel je precies?quote:Op zaterdag 23 september 2023 23:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
"meer dan meningen zijn het niet" Keuzes die je zelf maakt. Meer dan dat dus.
ja, zeker. maar mensen hebben toch iets nodig kennelijk.quote:Op zondag 24 september 2023 09:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja, gezien de geschiedenis: wisten die kerkleiders wel waar ze mee bezig waren?
De meest afschuwelijke schendingen van mensenrechten zijn gedaan uit naam van God.
Ja doei, islam is net zo'n achterlijk kutgeloof als het christendom, lood om oud ijzer.quote:Op zondag 24 september 2023 09:17 schreef rododendronneke het volgende:
Hoe meer mensen moslim worden hoe minder kans op extremisme. Goed dat het mainstream wordt. Ik vind de islam vaak ook veel leuker dan dat christelijke gezever, wel jammer dat ze zo moeilijk doen over de verschillen tussen man en vrouw, daar mag nog wat licht bij
De mens is een religieus wezen.quote:Op zondag 24 september 2023 09:14 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, zeker. maar mensen hebben toch iets nodig kennelijk.
Wc eend.quote:
De meeste mensen zijn achterlijk, daar is geen geloof voor nodigquote:Op zondag 24 september 2023 09:20 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Ja doei, islam is net zo'n achterlijk kutgeloof als het christendom, lood om oud ijzer.
Het is niet gezellig als veel mensen slechts willen praten over hun geloof, dat is niet goed voor het welzijn van normale mensen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:57 schreef pokkerdepok het volgende:
onze ontkerkelijking was natuurlijk goed, maar nu zitten we met een land vol met rechtse nepballetjes die werkelijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. misschien tijd voor een zeer vrijzinnige kerk die die gekken allemaal kan heropvoeden tot normale mensen die gewoon blij zijn en wat voor anderen over hebben.
Wees blij dat de islam ons de Renaissance heeft gebrachtquote:Op zondag 24 september 2023 09:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Mooi, man. Terug naar de Middeleeuwen.
Er is helemaal niets aan de islam waar ik blij van wordt.quote:Op zondag 24 september 2023 09:54 schreef rododendronneke het volgende:
Wees blij dat de islam ons de Renaissance heeft gebracht
heb toch heel wat moslims ontmoet en mee gewerkt in mijn leven, nog nooit heeft een van hen met mij over het geloof gepraat.quote:Op zondag 24 september 2023 09:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is niet gezellig als veel mensen slechts willen praten over hun geloof, dat is niet goed voor het welzijn van normale mensen.
Jawel joh, je moet het alleen nog ontdekkenquote:Op zondag 24 september 2023 09:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Er is helemaal niets aan de islam waar ik blij van wordt.
Ik moet helemaal niks. Dat is het mooie als je geen religie aanhangt. Mag je voor jezelf denken.quote:Op zondag 24 september 2023 10:49 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Jawel joh, je moet het alleen nog ontdekken
Saamhorigheid.quote:Op zondag 24 september 2023 10:32 schreef Richestorags het volgende:
Waar heb je als spiritueel / gelovig wezen religie voor nodig? Deze vraag heb ik nog nooit adequaat beantwoord zien worden.
Komt nog wel dat besef, wijsheid mag groeien en niet bij iedereen even gauwquote:Op zondag 24 september 2023 10:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik moet helemaal niks. Dat is het mooie als je geen religie aanhangt. Mag je voor jezelf denken.
Religie is geen wijsheid, religie is hersenspoeling. Komt nog wel, dat besef. Gebeurt niet bij iedereen even gauw.quote:Op zondag 24 september 2023 10:52 schreef rododendronneke het volgende:
Komt nog wel dat besef, wijsheid mag groeien en niet bij iedereen hoeft dat even gauw
Dat klinkt als een trauma. Sterkte!quote:Op zondag 24 september 2023 10:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Religie is geen wijsheid, religie is hersenspoeling. Komt nog wel, dat besef. Gebeurt niet bij iedereen even gauw.
Dat hebben mensen die gehersenpoeld zijn al snel bij andersdenkenden.quote:
Dat zie je ook bij culturen, sommige culturen ontgroeien het kinderlijke geloof in een almachtige en zijn succesvol en ontwikkeld. en dan heb je islamitische landen, vaak niet meer dan een onderontwikkeld achterlijk gebied.quote:Op zondag 24 september 2023 10:52 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Komt nog wel dat besef, wijsheid mag groeien en niet bij iedereen even gauw
Jij bent vast gezellig op verjaardagenquote:Op zondag 24 september 2023 10:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat hebben mensen die gehersenpoeld zijn al snel bij andersdenkenden.
Zeker. Weinig gehersenspoelden op de verjaardagen waar ik kom.quote:Op zondag 24 september 2023 11:00 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Jij bent vast gezellig op verjaardagen
Maar wat nu met mensen die én religieus én succesvol zijn? Ik zou trouwens ook niet weten waarom het geloof in een schepper/God meteen 'kinderlijk' zou zijn.quote:Op zondag 24 september 2023 11:00 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Dat zie je ook bij culturen, sommige culturen ontgroeien het kinderlijke geloof in een almachtige en zijn succesvol en ontwikkeld. en dan heb je islamitische landen, vaak niet meer dan een onderontwikkeld achterlijk gebied.
Infantiel is inderdaad een beter woord, excuusquote:Op zondag 24 september 2023 11:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar wat nu met mensen die én religieus én succesvol zijn? Ik zou trouwens ook niet weten waarom het geloof in een schepper of God meteen 'kinderlijk' zou zijn.
Dat is een synoniem van 'kinderlijk'.quote:Op zondag 24 september 2023 11:05 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Infantiel is inderdaad een beter woord, excuus
Zo dan, jij bent wel echt een wandelende encyclopedie ook he, heel scherp hoor. Ga maar een sticker uitzoekenquote:Op zondag 24 september 2023 11:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is een synoniem van 'kinderlijk'.
Coke, alcohol, religie, paddo's...quote:Op zondag 24 september 2023 09:14 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ja, zeker. maar mensen hebben toch iets nodig kennelijk.
Tja, in Nederland kan ik leven zoals ik wil, in moslimlanden kan dat niet.quote:Op zondag 24 september 2023 09:17 schreef rododendronneke het volgende:
Hoe meer mensen moslim worden hoe minder kans op extremisme. Goed dat het mainstream wordt. Ik vind de islam vaak ook veel leuker dan dat christelijke gezever, wel jammer dat ze zo moeilijk doen over de verschillen tussen man en vrouw, daar mag nog wat licht bij
Nou ja, meer water bij de wijn is minder hoofdpijn denk ik dan.quote:Op zondag 24 september 2023 11:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, in Nederland kan ik leven zoals ik wil, in moslimlanden kan dat niet.
Och ja, los van het geloof is het meer de mentaliteit die vooruitgang bepaalt. Die mag her en der flink veranderen inderdaad. Overigens denk ik dat het westen hard op weg is zich dezelfde conservatieve achterlijkheid aan te meten die moslimlamden verweten wordtquote:Op zondag 24 september 2023 11:00 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Dat zie je ook bij culturen, sommige culturen ontgroeien het kinderlijke geloof in een almachtige en zijn succesvol en ontwikkeld. en dan heb je islamitische landen, vaak niet meer dan een onderontwikkeld achterlijk gebied.
De eerst post van jouw hand waar ik achter kan staan, dogmatiek is altijd een stap achteruit, of de dogma's nu religieus of niet zijn.quote:Op zondag 24 september 2023 11:30 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Och ja, los van het geloof is het meer de mentaliteit die vooruitgang bepaalt. Die mag her en der flink veranderen inderdaad. Overigens denk ik dat het westen hard op weg is zich dezelfde conservatieve achterlijkheid aan te meten die moslimlamden verweten wordt
Soms komt er toch iets zinnigs uit jequote:Op zondag 24 september 2023 10:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Religie is geen wijsheid, religie is hersenspoeling. Komt nog wel, dat besef. Gebeurt niet bij iedereen even gauw.
Tja, de genderideologie die jij hier altijd zo driftig aan het verdedigen bent is net zo religieus en dogmatisch van aard als de wereldreligies. Wellicht zelfs nog meer, immers betreft het aantoonbaar onjuist gedachtegoed.quote:Op zondag 24 september 2023 11:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Soms komt er toch iets zinnigs uit je
Zuid-Europa, Rusland, Latijns-Amerika, Texas etc etc. De lijst is vrij lang helaasquote:Op zondag 24 september 2023 11:31 schreef HowardRoark het volgende:
En trouwens veel van die macho cultuur waar je het over hebt, vind je specifiek terug in Islamtische landen, maar dat zal wel toeval zijn.
Nee, hoor. Het is de naam van een fictief persoon. Ik begrijp dat dat religieuzen wel aanspreekt. Die zijn namelijk ook hun hele leven bezig met een fictief persoon.quote:Op zondag 24 september 2023 11:50 schreef Arabius het volgende:
@:Captain_Jack_Sparrow, voor iemand die schopt tegen religie/islam heb je ironisch genoeg een voor dit topic toepasselijke gebruikersnaam, namelijk die van een personage dat gebaseerd is op de Engelse piraat Jack Ward die zich (met zijn voltallige bemanning) bekeerde tot de islam en door het leven ging als Yusuf Reis.
Jawel hoor, Jack Ward is zeker geen fictief persoon en inspireerde het personage Jack Sparrow (volgens Wikipedia en andere sites). Yusufquote:Op zondag 24 september 2023 11:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Het is de naam van een fictief persoon. Ik begrijp dat dat religieuzen wel aanspreekt. Die zijn namelijk ook hun hele leven bezig met een fictief persoon.
Kan met niet schelen wie Jack Ward is. Captain Jack Sparrow is een fictief persoon. Ik weet dat er mensen bestaan die van fictieve personen graag iets anders willen maken, maar daar hoor ik in ieder geval niet bij.quote:Op zondag 24 september 2023 12:14 schreef Arabius het volgende:
[..]
Jawel hoor, Jack Ward is zeker geen fictief persoon en inspireerde het personage Jack Sparrow (volgens Wikipedia en andere sites). Yusuf![]()
Oké Yusuf.quote:Op zondag 24 september 2023 12:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kan met niet schelen wie Jack Ward is. Captain Jack Sparrow is een fictief persoon. Ik weet dat er mensen bestaan die van fictieve personen graag iets anders willen maken, maar daar hoor ik in ieder geval niet bij.
Oh ja, dat zijn de twee smaken namelijk. Wederom, geen overtuigend antwoord. Saamhorigheid kan je ook vinden bij (sport)verenigingen, spirituele genootschappen, communes, vrijwilligerswerk etc.quote:Op zondag 24 september 2023 10:51 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Saamhorigheid.
Anderen hebben dat in een voetbalstadion, die zuipen zich een maagzweer en gaan met blikjes gooien naar de tegenstander op het veld, of slaan na afloop iemand dood met het verkeerde sjaaltje
Over religie gesproken, maar wat nu als de Joden gelijk hebben?quote:
Gebaseerd op een hypothese; want volgens de daadwerkelijke bedenkers van Jack Sparrow waren de inspiratiefiguren voornamelijk Bugs Bunny en Groucho Marx. En de uiteindelijke vertolker ervan, Johnny Depp, liet zich inspireren door Rolling Stones gitarist Keith Richards en nog een tekenfilmfiguur, Pepe Le Pew.quote:Op zondag 24 september 2023 11:50 schreef Arabius het volgende:
@:Captain_Jack_Sparrow, voor iemand die schopt tegen religie/islam heb je ironisch genoeg een voor dit topic toepasselijke gebruikersnaam, namelijk die van een personage dat gebaseerd is op de Engelse piraat Jack Ward die zich (met zijn voltallige bemanning) bekeerde tot de islam en door het leven ging als Yusuf Reis.
Oh zeker wel. Of in klimaatdemonstraties, yoga sessies, boetseercursussen. Het maakt me niet zoveel uit waar mensen saamhorigheid vinden, ik sta toch meestal liever in mijn eentje aan de kantquote:Op zondag 24 september 2023 12:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh ja, dat zijn de twee smaken namelijk. Wederom, geen overtuigend antwoord. Saamhorigheid kan je ook vinden bij (sport)verenigingen, spirituele genootschappen, communes, vrijwilligerswerk etc.
Dan hebben moslims toch ook wel gelijk, betreft doctrine. De atheïsten, christenen en hindoes hebben dan wel een probleem.quote:Op zondag 24 september 2023 12:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Over religie gesproken, maar wat nu als de Joden gelijk hebben?
Wat voor probleem?quote:Op zondag 24 september 2023 12:40 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dan hebben moslims toch ook wel gelijk, betreft doctrine. De atheïsten, christenen en hindoes hebben dan wel een probleem.
Als jij geen verschil ziet tussen bijvoorbeeld Italië en Saoedie-Arabië, Argentinië en Iran of Texas en Afghanistan, zou dat heel erg bijzonder zijn. Dan is er toch echt iets niet helemaal juist met jouw eigen beoordeling van zulke plekken.quote:Op zondag 24 september 2023 11:56 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Zuid-Europa, Rusland, Latijns-Amerika, Texas etc etc. De lijst is vrij lang helaas
De conservatieve garde staat trouwens al gauw klaar om hún versie van Machismo met hand en tand te verdedigen. Mannen moeten mannen blijven, vrouwen moeten vrouwen blijven, ieder z'n eigen rol en taak en dat soort ongein. Zeker niet specifiek islamitisch
Alleen jammer dat Mohammed dan een valse profeet is.quote:Op zondag 24 september 2023 12:40 schreef Arabius het volgende:
Dan hebben moslims toch ook wel gelijk, betreft doctrine.
Ik lees op verschillende sites dit soort teksten:quote:Op zondag 24 september 2023 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gebaseerd op een hypothese; want volgens de daadwerkelijke bedenkers van Jack Sparrow waren de inspiratiefiguren voornamelijk Bugs Bunny en Groucho Marx. En de uiteindelijke vertolker ervan, Johnny Depp, liet zich inspireren door Rolling Stones gitarist Keith Richards en nog een tekenfilmfiguur, Pepe Le Pew.
Overigens, uit dezelfde bron die je aanhaalt:
It is doubtful that English converts to Islam in Tunis had to follow the religion strictly: French traveller Laurent d'Arvieux visited the city later that century, and made note of its liberal attitude to religion.
En
An English sailor who saw him in Tunis in 1608 allegedly described Ward as "very short with little hair, and that quite white, bald in front; swarthy face and beard. Speaks little and almost always swearing. Drunk from morn till night...The habits of a thorough salt. A fool and an idiot out of his trade.
Zo serieus zal Ward het allemaal niet genomen hebben, wel?
Aangezien hij ook na zijn overgang de piraterij bleef beoefenen, zij het thans langs de kusten van Barbarije, maakt het niet aannemelijk dat dit heerschap ineens een devoot figuur is geworden, wel?quote:Op zondag 24 september 2023 13:08 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik lees op verschillende sites dit soort teksten:
Was John Ward the real Captain Jack Sparrow?
John Ward was the inspiration for the character of Captain Jack Sparrow in the Pirates of the Caribbean films. Ward’s nickname was ‘Sparrow’ and he was known for his flamboyant style – much like the Hollywood icon. (historyextra)
Je bekeren, leven in een ander land, etc. doe je niet zomaar voor de gein. Niet alle moslims houden zich strikt aan de regels en zondigen, Ward en zijn voltallige bemanning zijn officieel moslim geworden, daar gaat het om. Het eerste stukje tekst die je quote zegt niks, tweede stukje tekst zegt eigenlijk ook niks: een onbekende zeeman die een keer wat van hem zag, met een onduidelijke bron in de voetnoot van de wiki-pagina. Maar de korte beschrijving doet alsnog denken aan het personage die Depp vertolkte.
dan worden ze ineens allemaal wappiesquote:Op zondag 24 september 2023 11:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Coke, alcohol, religie, paddo's...
Dan ben jij een geluksvogel.quote:Op zondag 24 september 2023 10:12 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
heb toch heel wat moslims ontmoet en mee gewerkt in mijn leven, nog nooit heeft een van hen met mij over het geloof gepraat.
dat is wel anders met christenen, die proberen je actief te rekruteren.
Tja, het goeie nieuws voor je is dat in Hongarije het inmiddels verboden is voor homokoppels om een kind op te voeden.quote:Op zondag 24 september 2023 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, de genderideologie die jij hier altijd zo driftig aan het verdedigen bent is net zo religieus en dogmatisch van aard als de wereldreligies. Wellicht zelfs nog meer, immers betreft het aantoonbaar onjuist gedachtegoed.
Dat vind ik helemaal geen goed nieuws.quote:Op zondag 24 september 2023 14:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, het goeie nieuws voor je is dat in Hongarije het inmiddels verboden is voor homokoppels om een kind op te voeden.
Je was nogal vurig pleiter voor dat Hongarije als democratisch land het traditionele gezin mocht beschermen middels wetgeving.quote:Op zondag 24 september 2023 14:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat vind ik helemaal geen goed nieuws.
Oh, ik ken gelukkig alleen maar ruimdenkende moslims, die gewoon mijn leefstijl accepteren, ipv willen bestrijden.quote:Op zondag 24 september 2023 11:26 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Nou ja, meer water bij de wijn is minder hoofdpijn denk ik dan.
Ik zie best veel ruimdenkende moslimvrouwen, die willen leven en laten leven. Macho cultuur moet je blijven bestrijden, die is verstikkend.
Je herhaalt hetzelfde riedeltje. Ik begrijp dat het je pijn doet om christenen te zien bekeren tot de islam en probeert tegenwicht te bieden (ook al stelt het weinig voor). Dus nogmaals:quote:Op zondag 24 september 2023 13:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Aangezien hij ook na zijn overgang de piraterij bleef beoefenen, zij het thans langs de kusten van Barbarije, maakt het niet aannemelijk dat dit heerschap ineens een devoot figuur is geworden, wel?
Verder is het veelzeggend dat noch de bedenkers van Jack Sparrow, noch diens vertolker, iets over Ward zeggen. Wel spreken ze van Looney Tunes karakters en een beroemde rock en roll gitarist.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Sparrow
En al zou Sparrow deels gebaseerd zijn op Ward, dan vooral vanwege diens naam als piraat en infamie voor diens reis naar Tunesië. Frappant is ook dat Giles Milton, die de link tussen beiden legt en in bovenstaande wiki als enige proponent ervan wordt aangehaald, dit ook brengt als feit zonder enige bronverwijzing: "John Ward was outlandish and fearless, terrorising the Mediterranean with a complete absence of morals - little wonder the English pirate was an inspiration for Captain Jack Sparrow in the Pirates of the Caribbean films." Vreemd dat de bedenkers van het personage het daar helemaal niet over hebben. Verder klopt het ook niet dat Sparrow een geheel onethisch wezen zou zijn; dat maakt het juist zo'n geliefd karakter.
Het is dan ook sowieso een raadsel waarom dit uberhaupt relevant zou zijn. Een user hier heeft zich naar dat personage vernoemd en is kritisch op islam, maar volgens (net zo fluïde) bronnen is die figuur geïnspireerd op een piraat die aan het eind van zijn bestaan overging tot die religie, en dus.... ?
Dit is trouwens ook waarom discussies met jou in wezen vruchteloos zijn: aangereikte bronnen worden niet gelezen, niet serieus genomen, verdacht gemaakt en ga zo maar door. Anderzijds grossier je zelf in het uit de context rukken van teksten, verwijzen naar de meest onbetrouwbare en laagdrempelige websites die er zijn (wikipedia) en kersenplukken. Dat krijg je wanneer je vanuit een sterke bias opereert. Heel fijn, maar voor een discussie dodelijk vermoeiend.
Het is wel degelijk relevant gezien het topic over bekering tot de islam (niet christendom) gaat en deze user een gebruikersnaam heeft die geïnspireerd is door een bekende Engelse piraat die zich bekeerde tot de islam. Deal-with-it.quote:Op zondag 24 september 2023 13:08 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik lees op verschillende sites dit soort teksten:
John Ward was the inspiration for the character of Captain Jack Sparrow in the Pirates of the Caribbean films. Ward’s nickname was ‘Sparrow’ and he was known for his flamboyant style – much like the Hollywood icon. (historyextra)
Je bekeren, leven in een ander land, etc. doe je niet zomaar voor de gein. Niet alle moslims houden zich strikt aan de regels en zondigen, Ward en zijn voltallige bemanning zijn officieel moslim geworden, daar gaat het om. Het eerste stukje tekst die je quote zegt niks, tweede stukje tekst zegt eigenlijk ook niks: een onbekende zeeman die een keer wat van hem zag, met een onduidelijke bron in de voetnoot van de wiki-pagina. Maar de korte beschrijving doet alsnog denken aan het personage die Depp vertolkte.
Je beschrijft hier jezelf heel goed. Discussies met jou zijn idd vruchteloos, met je drogredenen als stropoppen waar je het moet van hebben. Je leest vaak je eigen bronnen niet, bent selectief daarin, verdraait en haalt teksten uit context zoals bleek uit eerdere discussies waar je dan van wegliep. En dan durf je anderen steevast te beschuldigen van het hebben van een bias, wat een waan.quote:Dit is trouwens ook waarom discussies met jou in wezen vruchteloos zijn: aangereikte bronnen worden niet gelezen, niet serieus genomen, verdacht gemaakt en ga zo maar door. Anderzijds grossier je zelf in het uit de context rukken van teksten, verwijzen naar de meest onbetrouwbare en laagdrempelige websites die er zijn (wikipedia) en kersenplukken. Dat krijg je wanneer je vanuit een sterke bias opereert. Heel fijn, maar voor een discussie dodelijk vermoeiend.
Lief dagboek ...quote:Op zondag 24 september 2023 14:36 schreef BMW1993 het volgende:
Gisteravond, rondom 21:30 was ik op station Blaak hier in Rotterdam.
Geluid van krekelsquote:Op zondag 24 september 2023 14:36 schreef BMW1993 het volgende:
Achter mij liepen twee meisjes, ik schat ze ergens in de leeftijd van 16, de een had krullen, de ander droeg een licht bruine hoofddoek, beide waren licht getint, maar duidelijk hier geboren aan hun taalkundige kwaliteiten te horen.
Ik zat het gesprek een beetje af te luisteren uit nieuwsgierigheid en ving o.a dit op.
'Ja wollah, ik mag haar echt niet he, zij is echt k-k raar.. zij denk echt zij is kapot grappig dit dat'
En toen ik keek, sprak de de dame met de licht bruine hoofddoek, die dus ook het scheldwoord gebruikte.
En dan denk ik, als je je dan zo gelovig kleed, hoe kan je dan wel schelden met een ziekte? Dat is dan toch ongepast of zie ik dit verkeerd?
Vertel eens concreet welke genderideologie jij denkt dat ik aanhang.quote:Op zondag 24 september 2023 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, de genderideologie die jij hier altijd zo driftig aan het verdedigen bent is net zo religieus en dogmatisch van aard als de wereldreligies. Wellicht zelfs nog meer, immers betreft het aantoonbaar onjuist gedachtegoed.
Niets inhoudelijk?quote:
Hebben jullie het echt over een Piraat die zich tot de Islam bekeerdequote:Op zondag 24 september 2023 14:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
Je herhaalt hetzelfde riedeltje. Ik begrijp dat het je pijn doet om christenen te zien bekeren tot de islam en probeert tegenwicht te bieden (ook al stelt het weinig voor). Dus nogmaals:
[..]
Het is wel degelijk relevant gezien het topic over bekering tot de islam (niet christendom) gaat en deze user een gebruikersnaam heeft die geïnspireerd is door een bekende Engelse piraat die zich bekeerde tot de islam. Deal-with-it.
[..]
Je beschrijft hier jezelf heel goed. Discussies met jou zijn idd vruchteloos, met je drogredenen als stropoppen waar je het moet van hebben. Je leest vaak je eigen bronnen niet, bent selectief daarin, verdraait en haalt teksten uit context zoals bleek uit eerdere discussies waar je dan van wegliep. En dan durf je anderen steevast te beschuldigen van het hebben van een bias, wat een waan.
Maar jij dacht serieus dat bepaalde gelovigen bijv. nooit vloeken of zich anderszins mss wat tegendraads gedragen t.o. eigen religie? Er zijn ook meisjes in de tram die hoofddoek wegstoppen en keihard muziek gaan afspelen. Kan gewoon.quote:Op zondag 24 september 2023 14:36 schreef BMW1993 het volgende:
Achter mij liepen twee meisjes, ik schat ze ergens in de leeftijd van 16, de een had krullen, de ander droeg een licht bruine hoofddoek, beide waren licht getint, maar duidelijk hier geboren aan hun taalkundige kwaliteiten te horen.
Ik zat het gesprek een beetje af te luisteren uit nieuwsgierigheid en ving o.a dit op.
'Ja wollah, ik mag haar echt niet he, zij is echt k-k raar.. zij denk echt zij is kapot grappig dit dat'
En toen ik keek, sprak de de dame met de licht bruine hoofddoek, die dus ook het scheldwoord gebruikte.
En dan denk ik, als je je dan zo gelovig kleed, hoe kan je dan wel schelden met een ziekte? Dat is dan toch ongepast of zie ik dit verkeerd?
quote:Op zondag 24 september 2023 14:42 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Niets inhoudelijk?
Ik ben namelijk wel benieuwd. De refo's in Staphorst gebruiken het k-k woord niet denk ik.
Staat er nergens in het moslimboek 'dat schelden ongepast is?
Volgens EttovanBelgie zijn dat geen 'echte' moslims, echte moslims zijn zonder zonden.quote:Op zondag 24 september 2023 14:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar jij dacht serieus dat bepaalde gelovigen bijv. nooit vloeken of zich anderszins mss wat tegendraads gedragen t.o. eigen religie? Er zijn ook meisjes in de tram die hoofddoek wegstoppen en keihard muziek gaan afspelen. Kan gewoon.
Nou, je doet de hele tijd erg gematigd, maar er zijn gewoon teveel voorbeelden in de wereld dat als de islam in een land de meerderheid heeft, die gematigdheid veelal de deur uit gaat.quote:Op zondag 24 september 2023 14:49 schreef Arabius het volgende:
[..]
[..]
Volgens EttovanBelgie zijn dat geen 'echte' moslims, echte moslims zijn zonder zonden.
Kan mij niet voorstellen dat het dat hij als Christen/RK zo zegt. Ook niet over zijn eigen geloof. Kritisch iemand.quote:Op zondag 24 september 2023 14:49 schreef Arabius het volgende:
[..]
[..]
Volgens EttovanBelgie zijn dat geen 'echte' moslims, echte moslims zijn zonder zonden.
Het laat zien dat de religie verstikkend werkt, waardoor gelovigen stiekem een uitweg naar meer vrijheid zoeken.quote:Op zondag 24 september 2023 14:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar jij dacht serieus dat bepaalde gelovigen bijv. nooit vloeken of zich anderszins mss wat tegendraads gedragen t.o. eigen religie? Er zijn ook meisjes in de tram die hoofddoek wegstoppen en keihard muziek gaan afspelen. Kan gewoon.
Geloof kan idd verstikkend werken. Wat dan raar is soms is dat men dan niet begrijpt dat bijv. vrijheden komen van het juist niet religieus kijken naar zaken. Een extreme moslim zijn in Nederland is niet moeilijk. Je wordt zelfs verdedigd.quote:Op zondag 24 september 2023 14:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het laat zien dat de religie verstikkend werkt, waardoor gelovigen stiekem een uitweg naar meer vrijheid zoeken.
Schelden/vloeken zien wij allemaal als ongepast en onbeschaafd, tenzij je het Tourette syndroom hebt of een tokkie bent. En we hebben allemaal regels/wetten waar we ons aan moeten (of proberen te) houden.quote:Op zondag 24 september 2023 14:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het laat zien dat de religie verstikkend werkt, waardoor gelovigen stiekem een uitweg naar meer vrijheid zoeken.
Maar sommige mensen raken los van de menselijkheid. Zoals IS. Daar kun je ook werkelijk weinig mee doen in Nederland.quote:Op zondag 24 september 2023 15:04 schreef Arabius het volgende:
[..]
Schelden/vloeken zien wij allemaal als ongepast en onbeschaafd, tenzij je het Tourette syndroom hebt of een tokkie bent. En we hebben allemaal regels/wetten waar we ons aan moeten (of proberen te) houden.
https://www.hln.be/buiten(...)2-jaar-cel~a2f10d09/quote:Op zondag 24 september 2023 09:17 schreef rododendronneke het volgende:
Hoe meer mensen moslim worden hoe minder kans op extremisme. Goed dat het mainstream wordt.
Het is ook duidelijk in Islamitische landen dat dat geloof goed werkt. Veel weerstand. Vluchten naar andere landen. Neem Iran. Je begrijpt niet dat bijv. Marokkanen en Algerijnen de kans niet pakken daar te gaan wonen. Of Pakistan.. Het mooie vb van Islam.quote:Op zondag 24 september 2023 09:17 schreef rododendronneke het volgende:
Dat is ook wat simpel gezegd.quote:Op zondag 24 september 2023 17:09 schreef torentje het volgende:
[..]
In ieder geval, als gelovigen praten is dat nooit goed voor het welzijn van normale mensen.
Stiekem naar bepaalde muziek luisteren of je hoofddoek afdoen heeft niets met schelden te maken.quote:Op zondag 24 september 2023 15:04 schreef Arabius het volgende:
[..]
Schelden/vloeken zien wij allemaal als ongepast en onbeschaafd, tenzij je het Tourette syndroom hebt of een tokkie bent. En we hebben allemaal regels/wetten waar we ons aan moeten (of proberen te) houden.
Als je woonwijken, bruiloftsfeesten, ziekenhuizen, markten, scholen, etc bombardeert, waarbij honderdduizenden burgers omkomen, een land sancties oplegt waarbij alleen al meer dan half miljoen kinderen omkomen, een land in chaos en verderf stort, dan ben je los van de menselijkheid geraakt en creëer je mensen die dat ook zijn.quote:Op zondag 24 september 2023 16:07 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar sommige mensen raken los van de menselijkheid. Zoals IS. Daar kun je ook werkelijk weinig mee doen in Nederland.
Nee, maar je hoeft geen gelovige te zijn om soms ook de wetten hier te breken. Dat maakt de NLse wet ook niet verstikkend.quote:Op zondag 24 september 2023 17:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Stiekem naar bepaalde muziek luisteren of je hoofddoek afdoen heeft niets met schelden te maken.
Wie Iran?quote:Op zondag 24 september 2023 17:23 schreef Arabius het volgende:
[..]
Als je woonwijken, bruiloftsfeesten, ziekenhuizen, markten, scholen, etc bombardeert, waarbij honderdduizenden burgers omkomen, een land sancties oplegt waarbij alleen al meer dan half miljoen kinderen omkomen, een land in chaos en verderf stort, dan ben je los van de menselijkheid geraakt en creëer je mensen die dat ook zijn.
Noem eens een Nederlandse wet die dezelfde verstikking geeft als het dragen van een hoofddoek.quote:Op zondag 24 september 2023 17:25 schreef Arabius het volgende:
[..]
Nee, maar je hoeft geen gelovige te zijn om soms ook de wetten hier te breken. Dat maakt de NLse wet ook niet verstikkend.
Hij geeft ook aan dat de wet niet verstikkend is. De beste plaats om moslim te zijn blijkt gewoon het westen te zijn. Dan hoef je in elk geval niet zelf serieus een economie etc. op te zetten. "Ik kom uit Algerije" Hier nu ook in de straat. Dat gaat niets worden.quote:Op zondag 24 september 2023 17:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Noem eens een Nederlandse wet die dezelfde verstikking geeft als het dragen van een hoofddoek.
Nee, als moslim zijn de regels juist supersoepel in Nederland.quote:Op zondag 24 september 2023 17:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hij geeft ook aan dat de wet niet verstikkend is.
quote:De beste plaats om moslim te zijn blijkt gewoon het westen te zijn. Dan hoef je in elk geval niet zelf serieus een economie etc. op te zetten. "Ik kom uit Algerije" Hier nu ook in de straat. Dat gaat niets worden.
Ja. En dat werkt ook niet echt. Je kan als moslim bijna alles doen zonder klachten.quote:Op zondag 24 september 2023 17:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, als moslim zijn de regels juist supersoepel in Nederland.
Dat wordt vaak ook aangehaald als verklaring waarom sommigen moslimjongeren ontsporen: buiten mag veel meer van de wetgeving, dan binnenshuis.
[..]
Wat schattig dat je nog steeds denkt dat ik een religie te verkopen of verkondigen heb. Dat dat bij jou overduidelijk wel het geval is, bewijzen je posts, en maken elke vorm van discussie inderdaad zinloos. Mooi ook altijd hoe bij elke islamkritische post je op de proppen komt met 'jamaarhullie'-nonsens. Voor een degelijke discussie is zoiets als twijfel nodig en de idee dat je niet alles kan weten; dat ontbreekt bij jou geheel want je religie heeft alles al voor je uitgestippeld. En dus verwerp je alles wat je niet aanstaat (zonder het overigens uberhaupt echt te lezen) en slobber je alles naar binnen mocht het wel in je straatje passen... zelfs een Hollywood piraat...quote:Op zondag 24 september 2023 14:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
Je herhaalt hetzelfde riedeltje. Ik begrijp dat het je pijn doet om christenen te zien bekeren tot de islam en probeert tegenwicht te bieden (ook al stelt het weinig voor). Dus nogmaals:
[..]
Het is wel degelijk relevant gezien het topic over bekering tot de islam (niet christendom) gaat en deze user een gebruikersnaam heeft die geïnspireerd is door een bekende Engelse piraat die zich bekeerde tot de islam. Deal-with-it.
[..]
Je beschrijft hier jezelf heel goed. Discussies met jou zijn idd vruchteloos, met je drogredenen als stropoppen waar je het moet van hebben. Je leest vaak je eigen bronnen niet, bent selectief daarin, verdraait en haalt teksten uit context zoals bleek uit eerdere discussies waar je dan van wegliep. En dan durf je anderen steevast te beschuldigen van het hebben van een bias, wat een waan.
quote:Op zondag 24 september 2023 17:23 schreef Arabius het volgende:
[..]
Als je woonwijken, bruiloftsfeesten, ziekenhuizen, markten, scholen, etc bombardeert, waarbij honderdduizenden burgers omkomen, een land sancties oplegt waarbij alleen al meer dan half miljoen kinderen omkomen, een land in chaos en verderf stort, dan ben je los van de menselijkheid geraakt en creëer je mensen die dat ook zijn.
de meeste mensen geloven wel in iets.quote:Op zondag 24 september 2023 17:22 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Heel veel mensen zijn echt normaal en staan losser van religie dan je denkt.
Dat geloven wel. Vast zitten aan religie is iets anders.quote:Op zondag 24 september 2023 18:33 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de meeste mensen geloven wel in iets.
en bovendien is het instinct dat wij hebben om aan religie, in wat voor vorm dan ook, te gaan hangen, nog overduidelijk aanwezig.
los zijn betekend helaas dat men voor van alles kan vallen. zie wappies.quote:Op zondag 24 september 2023 18:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat geloven wel. Vast zitten aan religie is iets anders.
Ja. Ook zo'n groep. Die ontkennen wetenschap en kennis vaak. Wordt ook een steeds groter probleem.quote:Op zondag 24 september 2023 18:35 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
los zijn betekend helaas dat men voor van alles kan vallen. zie wappies.
ik bedoel maar. religie is niet weg. het veranderd van vorm. en ik vrees dat er een veel meer evil iets achter deze nieuwe vormen zit, dan achter de traditionelen van nu.quote:Op zondag 24 september 2023 18:38 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Ook zo'n groep. Die ontkennen wetenschap en kennis vaak. Wordt ook een steeds groter probleem.
Dit is nog zo'n juweeltje van je 'discussiewijze'.quote:Op zondag 24 september 2023 14:49 schreef Arabius het volgende:
[..]
[..]
Ja. Dat ben ik bang genoeg met je eens. Dan kijk ik ook naar extreem rechts + links.quote:Op zondag 24 september 2023 18:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik bedoel maar. religie is niet weg. het veranderd van vorm. en ik vrees dat er een veel meer evil iets achter deze nieuwe vormen zit, dan achter de traditionelen van nu.
quote:Op zondag 24 september 2023 09:17 schreef rododendronneke het volgende:
Werkelijk? Dit zeg je als moslim? Jullie lopen VER achter bij het christendom kijkend naar gelijkheid. Vrouwen in o.a. Iran moeten al gevaar lopen omdat ze meer gelijkheid willen.quote:Op zondag 24 september 2023 09:17 schreef rododendronneke het volgende:
Nee, Rodon is zo'n progressief type dat aan alle wetten van Croughs voldoet. Het eigene is jakkiebah en vies, het vreemde is per definitie positief want exotisch.quote:Op zondag 24 september 2023 19:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Werkelijk? Dit zeg je als moslim? Jullie lopen VER achter bij het christendom kijkend naar gelijkheid. Vrouwen in o.a. Iran moeten al gevaar lopen omdat ze meer gelijkheid willen.
En 0 reflexie. Al 30 jaar zo. "wij zijn als geloof perfect".quote:Op zondag 24 september 2023 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Rodon is zo'n progressief type dat aan alle wetten van Croughs voldoet. Het eigene is jakkiebah en vies, het vreemde is per definitie positief want exotisch.
Zo'n type dat constant met regenboogvlaggen zwaait, mekkert over toxische masculiniteit en hoe vrouwonvriendelijk mannen zijn, en daarna zonder enige gene een vorkje meeprikt bij de lokale moskee tijdens ramadan "omdat we zoveel van die cultuur kunnen leren". Die denkt daadwerkelijk dat de doorsnee moslim super tolerant is jegens homo's en transgenders en he-le-maal gelooft in gelijkheid tussen man en vrouw.
Het zijn die tweëenhalve christen die we nog hebben in dit land die het échte probleem vormen.
Om je dood te lachen.
ja zekerquote:Op zondag 24 september 2023 18:44 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Dat ben ik bang genoeg met je eens. Dan kijk ik ook naar extreem rechts + links.
quote:Op zondag 24 september 2023 19:20 schreef Jaroon het volgende:
En we moesten en zouden de Islam in de armen slaan. Ook rare prekers toelaten. Vrijheid.
Dat gebeurde in Amsterdam. Zelfs een radicale spreker in de RAI. Moest eigenlijk kunnen. Anti westers gepraat. Is ook moeilijk.quote:
Daar gaat het niet om. Wat is ‘in de armen slaan’?quote:Op zondag 24 september 2023 19:42 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat gebeurde in Amsterdam. Zelfs een radicale spreker in de RAI. Moest eigenlijk kunnen. Anti westers gepraat. Is ook moeilijk.
Accepteren en omarmen. Waar ik niets tegen heb. Moslims in de familie. Maar kijk wel goed uit met wie je vriendschap sluit dan.quote:Op zondag 24 september 2023 19:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Wat is ‘in de armen slaan’?
omarmen, ik zou het ook niet gebruiken, maar ken de uitdrukking welquote:Op zondag 24 september 2023 19:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Wat is ‘in de armen slaan’?
Accepteren.quote:Op zondag 24 september 2023 19:44 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
omarmen, ik zou het ook niet gebruiken, maar ken de uitdrukking wel
ja ook goed, jij bent echt uit de tijd dat het theelichtje revolutionair was ook hequote:
Wat wij toen met theelichtjes deden kun jij niet eens reproduceren in een laboratorium.quote:Op zondag 24 september 2023 19:47 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
ja ook goed, jij bent echt uit de tijd dat het theelichtje revolutionair was ook he
Oeiquote:Op zondag 24 september 2023 19:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Wat wij toen met theelichtjes deden kun jij niet eens reproduceren in een laboratorium.
Ik zat op een internaat en had niets te doen. Meer over het idee dat moslims geen enkel probleem waren. En je zag het misgaan. Het terugtrekken in eigen geloof.quote:
Misschien hebben we weer een jaren 60/70 nodig om religie volledig te ontmantelen en (terecht) te ridiculiseren. islam, christendom, het zijn allemaal bespottelijke stumpersquote:Op zondag 24 september 2023 19:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Niet als het heel bepalend gaat worden binnen Nederland en wereld.
quote:Op zondag 24 september 2023 11:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is een synoniem van 'kinderlijk'.
Moslim, christen, ik? Hou eens op zeg.quote:Op zondag 24 september 2023 19:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Werkelijk? Dit zeg je als moslim? Jullie lopen VER achter bij het christendom kijkend naar gelijkheid. Vrouwen in o.a. Iran moeten al gevaar lopen omdat ze meer gelijkheid willen.
De meeste mensen zijn bespottelijke stumpers sowieso, vooral degenen die heel erg vinden van nietquote:Op zondag 24 september 2023 19:57 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Misschien hebben we weer een jaren 60/70 nodig om religie volledig te ontmantelen en (terecht) te ridiculiseren. islam, christendom, het zijn allemaal bespottelijke stumpers
We kunnen niet terug. Ik weet wel van meerdere groepen dat het toen wel relaxter was. In de jaren tachtig zocht ik rust op de Zeedijk in Amsterdam.quote:Op zondag 24 september 2023 19:57 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Misschien hebben we weer een jaren 60/70 nodig om religie volledig te ontmantelen en (terecht) te ridiculiseren. islam, christendom, het zijn allemaal bespottelijke stumpers
En spugen voor iemands voeten? Is mij eens overkomen toen ik nog een jonge meid was.quote:Op zondag 24 september 2023 15:04 schreef Arabius het volgende:
[..]
Hihihiquote:Op zondag 24 september 2023 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Rodon is zo'n progressief type dat aan alle wetten van Croughs voldoet. Het eigene is jakkiebah en vies, het vreemde is per definitie positief want exotisch.
Zo'n type dat constant met regenboogvlaggen zwaait, mekkert over toxische masculiniteit en hoe vrouwonvriendelijk mannen zijn, en daarna zonder enige gene een vorkje meeprikt bij de lokale moskee tijdens ramadan "omdat we zoveel van die cultuur kunnen leren". Die denkt daadwerkelijk dat de doorsnee moslim super tolerant is jegens homo's en transgenders en he-le-maal gelooft in gelijkheid tussen man en vrouw.
Het zijn die tweëenhalve christen die we nog hebben in dit land die het échte probleem vormen.
Om je dood te lachen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Zie post boven je.quote:Op zondag 24 september 2023 21:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoeveel godinnen kennen het jodendom, christendom en islam?
Geen een voor zover ik weet.
En wat doe jij zelf?quote:Op zondag 24 september 2023 14:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zijn oudere religies. In de door mij genoemde religies komt geen enkele vrouwelijke god voor.quote:
Nee hoor, het gaat gewoon om het gristendom.quote:Op zondag 24 september 2023 21:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat zijn oudere religies. In de door mij genoemde religies komt geen enkele vrouwelijke god voor.
Hoe weet je dat?quote:Op zondag 24 september 2023 21:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor, het gaat gewoon om het gristendom.
Wat een niveau weer. Over reflectie gesproken.quote:Op zondag 24 september 2023 19:53 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Tja, religie is nu eenmaal intellectuele kanker, het stopt elke reflectie en waarheidsvinding, het is diep triest dat mensen hier hun heil zoeken in deze tijd, maar goed, geestelijke handicaps mogen er ook zijn
Misschien moet je het artikel lezen.quote:Op zondag 24 september 2023 22:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe weet je dat?
Voor zover ik weet komen er geen vrouwelijke godinnen voor in de christelijke bijbel.
Gaat niet. Zit achter betaalmuur.quote:Op zondag 24 september 2023 22:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien moet je het artikel lezen.
Sorry, nee. Mag Trouw niet quoten. Maar als ik geen last heb van een betaalmuur, kan jij er ook om heen.quote:Op zondag 24 september 2023 22:12 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Gaat niet. Zit achter betaalmuur.
Kan je wat relevante quotes hier plaatsen?
Tja, ik ben oud en onwetend in dit opzicht.quote:Op zondag 24 september 2023 22:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sorry, nee. Mag Trouw niet quoten. Maar als ik geen last heb van een betaalmuur, kan jij er ook om heen.
In het oude Israël aanbaden ze niet alleen Jaweh, maar ook Asjarah, zijn vrouw. Het artikel gaat over iemand die heel veel Asjara beeldjes liet maken. Die stonden in een bijbel-museum en zijn vervolgens vertrapt door een oude gristelijke mevrouw die het afgoderij vond.quote:Op zondag 24 september 2023 22:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Tja, ik ben oud en onwetend in dit opzicht.
Zeg het dan in je eigen woorden.
Dat weet ik dus niet maar ik geloof je meteen. En ik geloof ook dat een of ander maf wijf hier moeite mee heeft.quote:Op zondag 24 september 2023 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In het oude Israël aanbaden ze niet alleen Jaweh, maar ook Asjarah, zijn vrouw. Het artikel gaat over iemand die heel veel Asjara beeldjes liet maken. Die stonden in een bijbel-museum en zijn vervolgens vertrapt door een oude gristelijke mevrouw die het afgoderij vond.
Ja. Ik kende jaren niet anders bij mijn vriendin. Je kan moeilijk aangifte gaan doen....Ik heb het over jaren 90 en ook veel verder. Vrouwen bij ons in de de Pijp Amsterdam en dan specifiek diamantbuurt konden niet veilig naar huis. Laat staan dat je homo was. Daar hebben we tegen opgestaan met enkele barkeepers.quote:Op zondag 24 september 2023 21:05 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En spugen voor iemands voeten? Is mij eens overkomen toen ik nog een jonge meid was.
Het was een zomerse dag en ik had een leuke jurk aan waar bij je mijn blote schouders kon zien.
Een oude moslimvrouw kwam me tegemoet en begon me uit te schelden en spuugde naar me.
Is dat ook ongepast? Ik ben gewoon doorgelopen en kon er gelukkig smakelijk om lachen eenmaal op het terras bij mijn vriendenclubje.
Dit was eind jaren 70 begin jaren 80.
Waar haakt hij dan zo in op de minderheid van vrouwen en wie accepteert dat?quote:Op maandag 25 september 2023 00:35 schreef BMW1993 het volgende:
Het feit dat Youness Ouaali , een Marokkaanse salafist, op social media +70.000 volgers heeft, zegt genoeg hoe radicaal sommige moslims zijn. Hij plaatst foto's van onschuldige vrouwen die volgens hem niet voldoen aan de regels binnen de islam.
Op zo'n manier probeert hij een angst te creëren bij vrouwen, zodat ze niets meer online durven te zetten, precies zijn bedoeling ook hiermee..
Ook volg ik hem al jaren, en ik word soms wel misselijk hoe slecht hij over vrouwen praat, maar hij is nou precies het voorbeeld met wat er mis is binnen de islam.
Veroordeeld voor seks met een minderjarig meisje met een beperking en voor bezit kinderpornografisch materiaal van haar. En dan het lef hebben vrouwen aan te spreken.quote:Op maandag 25 september 2023 00:35 schreef BMW1993 het volgende:
Het feit dat Youness Ouaali , een Marokkaanse salafist, op social media +70.000 volgers heeft, zegt genoeg hoe radicaal sommige moslims zijn. Hij plaatst foto's van onschuldige vrouwen die volgens hem niet voldoen aan de regels binnen de islam.
Op zo'n manier probeert hij een angst te creëren bij vrouwen, zodat ze niets meer online durven te zetten, precies zijn bedoeling ook hiermee..
Ook volg ik hem al jaren, en ik word soms wel misselijk hoe slecht hij over vrouwen praat, maar hij is nou precies het voorbeeld met wat er mis is binnen de islam.
Dan wordt het hoog tijd dat je die idioot niet meer volgt!quote:Op maandag 25 september 2023 00:35 schreef BMW1993 het volgende:
Ook nooit begrepen.quote:Op maandag 25 september 2023 10:15 schreef BMW1993 het volgende:
En zelfs een paar dames die een selfie maakte met Dries Roelvink kwamen op zijn facebook pagina terecht...
Maar als een paar Marokkaanse jongens dit zouden doen, dan zou hij er geen enkel probleem mee hebben.
Het is dus puur gericht op vrouwen, en dat zie ik wel vaker bij diehard islamisten.
Een vrouw die bedekt loopt in islamitische kleding, en de man die gewoon een t-shirtje aan heeft, met een korte broek bijvoorbeeld..
Ik kan inderdaad stoppen met het volgen van deze man, maar ik vind het toch wel heftig genoeg om dit soort praktijken in de gaten te houden, want ik zie zelfs bedreigingen voorbij komen van zijn 'volgers' bij bepaalde foto's van meisjes die gewoon plezier hebben in het leven en die dan een selfie maken.
Door hem te volgen geef je hem zn legitimiteit.quote:Op maandag 25 september 2023 00:35 schreef BMW1993 het volgende:
Hoe zou jij het vinden als moslims zich massaal bekeren tot het christendom? Om wat voor reden dan ook.quote:Op zondag 24 september 2023 22:09 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Wat een niveau weer. Over reflectie gesproken.
Wat betreft geloof is minder minder minder het beste.quote:Op maandag 25 september 2023 12:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als moslims zich massaal bekeren tot het christendom? Om wat voor reden dan ook.
Jij snapt mijn vraag niet helemaal, vermoed ik.quote:Op maandag 25 september 2023 12:53 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Wat betreft geloof is minder minder minder het beste.
We kennen Lale Gul die eruit stapte. Erg dapper. Wat opvalt: zij is de enige.quote:Op maandag 25 september 2023 10:15 schreef BMW1993 het volgende:
En zelfs een paar dames die een selfie maakte met Dries Roelvink kwamen op zijn facebook pagina terecht...
Maar als een paar Marokkaanse jongens dit zouden doen, dan zou hij er geen enkel probleem mee hebben.
Het is dus puur gericht op vrouwen, en dat zie ik wel vaker bij diehard islamisten.
Een vrouw die bedekt loopt in islamitische kleding, en de man die gewoon een t-shirtje aan heeft, met een korte broek bijvoorbeeld..
Ik kan inderdaad stoppen met het volgen van deze man, maar ik vind het toch wel heftig genoeg om dit soort praktijken in de gaten te houden, want ik zie zelfs bedreigingen voorbij komen van zijn 'volgers' bij bepaalde foto's van meisjes die gewoon plezier hebben in het leven en die dan een selfie maken.
Gebeurt in Indonesië met regelmaat. Andersom ook. Moeten zij weten.quote:Op maandag 25 september 2023 12:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe zou jij het vinden als moslims zich massaal bekeren tot het christendom? Om wat voor reden dan ook.
Je valt weer in herhaling, zie hier:quote:Op zondag 24 september 2023 18:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat schattig dat je nog steeds denkt dat ik een religie te verkopen of verkondigen heb.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:45 schreef Arabius het volgende:
Ik ben niet in de veronderstelling dat je een religie te verdedigen hebt of dat je er een hebt, dat is een stroman (waarvan ik al zei dat je die zou gebruiken).
Dat mag je denken, maar ik ga toch liever af op deze bronnen dan wat je zegt:quote:En nee, Jack Sparrow is niet geïnspireerd door Jack Ward. Eerder door Keith Richards en Bugs Bunny. Deal with that.
Het is eerder het geval dat je in dit topic, nota bene over bekeringen tot de islam, bij elke post waar het daar over gaat op de proppen komt met “ja-maar-er-bekeren-ook-mensen-naar-het-katholicisme” en dat soort reacties om wat tegenwicht te bieden, terwijl die posts niet eens bedoelt zijn als gewicht in de discussie.quote:Mooi ook altijd hoe bij elke islamkritische post je op de proppen komt met 'jamaarhullie'-nonsens. Voor een degelijke discussie is zoiets als twijfel nodig en de idee dat je niet alles kan weten;
Je slaat hier wild om je heen in de hoop iets te raken, want dit is niet de discussie die we nu hier hebben.quote:Daarna sleep je een bijbelvers ten tonele waaruit het bestaan van de hel zou moeten blijken, ontdaan van alle context, historische achtergrond of verwijzing naar de Joodse oerbronnen. Mompelt iets over dat 'alle religies' een hel kennen. Want wikipedia.
Rare vraag. Is daar iets mis mee? Andersom ook niet. Iedere gek zijn eigen gebrek.quote:Op maandag 25 september 2023 12:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik lees je posts hier nu ook al jaren en word soms ook misselijk hoe slecht jij over allochtonen (man als vrouw) praat en hoe je ze irl uitscheldt, expres hard tegen vrouwen aanbotst en ze graag op het zebrapad wil omverrijden. Maar jij bent nou precies het voorbeeld met wat er mis is met atheïsme.quote:Op maandag 25 september 2023 00:35 schreef BMW1993 het volgende:
Als die nu nog leefde plegen ze wel zelfmoord.quote:Op maandag 18 september 2023 13:39 schreef hoechst het volgende:
RIP Nederland.
Onze voorouders zouden zich omdraaien.
Ik heb nog nooit iemand omver willen rijden op het zebrapad.quote:Op maandag 25 september 2023 14:29 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik lees je posts hier nu ook al jaren en word soms ook misselijk hoe slecht jij over allochtonen (man als vrouw) praat en hoe je ze irl uitscheldt, expres hard tegen vrouwen aanbotst en ze graag op het zebrapad wil omverrijden. Maar jij bent nou precies het voorbeeld met wat er mis is met atheïsme.
Niet voor niets dat de moslim "rebelleren". Was vroeger ook al zo, dan kwamen ze aan met hoofddoekje op om vervolgens op de wc zich om te kleden en op te maken.quote:Op maandag 25 september 2023 14:28 schreef Gia het volgende:
Probleem wat ik heb met de islam is dat alles is voorgekauwd. Mensen hoeven en mogen niet meer zelf te denken, ze worden van jongsaf aan opgevoed met de leefregels uit de Koran. En die zijn niet al te vriendelijk voor de vrouwen. Moslims lopen ook de hele dag met rituelen bezig te zijn: 5x per dag bidden, eten koken op een bepaalde manier, eten met een bepaalde hand, je kont afvegen met de hand waarmee je niet eet (alsof je je handen niet kunt wassen voor het eten/na het toiletgebruik), rituelen als ze ongesteld zijn, enz.... Zo vermoeiend!
Precies mijn punt, seculier is de enige route, geen religie heeft meer waarde dan de ander, ze zijn wat mij betreft allen even waardevol, of loos.quote:Op maandag 25 september 2023 15:18 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Niet voor niets dat de moslim "rebelleren". Was vroeger ook al zo, dan kwamen ze aan met hoofddoekje op om vervolgens op de wc zich om te kleden en op te maken.Zie je bij de Marokkaanse meiden ook veel. Die hebben niets met het geloof en willen gewoon vrij leven net zoals Lale Gul het allemaal zo mooi omschreef. Die zitten echt niet te wachten op zwakzinnige Achmed.
Dit komt van jou:quote:Op maandag 25 september 2023 15:02 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand omver willen rijden op het zebrapad.
Ik heb misschien ooit gezegd dat ik voor moslims niet stop voor het zebrapad, maar dat is natuurlijk alleen als diegene nog met beide benen op de stoep staan, zodra iemand daadwerkelijk oversteekt stop ik natuurlijk.
Maar dat komt ook omdat Marokkanen en Turken vaak ook niet altijd het zebrapad respecteren als ik zelf over moet steken, dus waarom zou ik dan wel voor hun stoppen?
Dat is meer wat ik heb meegemaakt in de praktijk, en wat ik dan weer terug doe.
Verder laat het weer duidelijk zien dat je de daden van Younes niet afkeurt, en er waarschijnlijk gewoon achter staat.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.quote:ik ben laatst in de supermarkt bewust tegen een vrouw met hoofddoek op gebotst, ik zag haar lopen en de woede borrelde op, en liep bewust heel hard tegen haar aan.
En dit soort incidenten gebeuren steeds vaker, of niet stoppen voor mensen met een migratieachtergrond op het zebrapad, op de fiets een moslim familie uitschelden die in het park aan het picknicken zijn. En ik wou mezelf zelfs aanmelden om vluchtelingen tegen te houden bij de Pools - Wit Russische grens..
Hier ook wel:quote:Op maandag 25 september 2023 13:57 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Gebeurt in Indonesië met regelmaat. Andersom ook. Moeten zij weten.
In het vervolg graag in goed leesbaar Nederlands - dan begrijpen we je beterquote:Op maandag 25 september 2023 14:29 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik lees je posts hier nu ook al jaren en word soms ook misselijk hoe slecht jij over allochtonen (man als vrouw) praat en hoe je ze irl uitscheldt, expres hard tegen vrouwen aanbotst en ze graag op het zebrapad wil omverrijden. Maar jij bent nou precies het voorbeeld met wat er mis is met atheïsme.
Dat heeft niets met atheïsme te maken, dat is gewoon volkomen geschiftquote:Op maandag 25 september 2023 14:29 schreef Arabius het volgende:
expres hard tegen vrouwen aanbotst en ze graag op het zebrapad wil omverrijden. Maar jij bent nou precies het voorbeeld met wat er mis is met atheïsme.
Dit is goed Nederlands, misschien een iets te lange zin, maar volstrekt duidelijk leesbaar hoor.quote:Op maandag 25 september 2023 16:48 schreef matspontius het volgende:
[..]
In het vervolg graag in goed leesbaar Nederlands - dan begrijpen we je beter
Uiteraard professorquote:Op maandag 25 september 2023 17:18 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dit is goed Nederlands, misschien een iets te lange zin, maar volstrekt duidelijk leesbaar hoor.
Die moraal die jij omschrijft is religieuzen evenmin vreemd. Laten we stellen dat er zich onder alle levensopvatting rotte appels bevinden.quote:Op maandag 25 september 2023 14:29 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat vind je problematisch? Dat mensen tegen anderen aan willen botsen en zelfs omverrijden?quote:Op maandag 25 september 2023 14:29 schreef Arabius het volgende:
[..]
quote:Op maandag 25 september 2023 14:09 schreef Arabius het volgende:
[..]
Je valt weer in herhaling, zie hier:Je begrijpt inderdaad niet wat een primaire bron is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Dat mag je denken, maar ik ga toch liever af op deze bronnen dan wat je zegt:
The Real-Life Pirate That Jack Sparrow Was Based On
Pirates of the Caribbean’s Jack Sparrow may be the worst pirate you’ve ever heard of, but he is based on the real legendary pirate John Ward. Johnny Depp modeled his performance of Sparrow after Rolling Stones frontman Keith Richards, considering pirates were the rock stars of their age, but that’s not the only source of inspiration for Pirates of the Caribbean’s beloved character. John Ward, often known as Jack, was nicknamed Sparrow, and his eccentric ways and winding history often parallel his fictional counterpart.
John Ward was the inspiration for the character of Captain Jack Sparrow in the Pirates of the Caribbean films. Ward’s nickname was ‘Sparrow’ and he was known for his flamboyant style – much like the Hollywood icon.
John Ward or Birdy (c. 1553 – 1622), also known as Jack Ward or later as Yusuf Reis, was an English-Ottoman pirate who later became a Barbary Corsair for the Ottoman Empire operating out of Tunis during the early 17th century. According to writer Giles Milton, Jack Sparrow, of the Pirates of the Caribbean film franchise, was inspired by the seventeenth-century English pirate Jack Ward.
'Sparrow' was zelfs een bijnaam van Jack Ward.
[..]
Het is eerder het geval dat je in dit topic, nota bene over bekeringen tot de islam, bij elke post waar het daar over gaat op de proppen komt met “ja-maar-er-bekeren-ook-mensen-naar-het-katholicisme” en dat soort reacties om wat tegenwicht te bieden, terwijl die posts niet eens bedoelt zijn als gewicht in de discussie.
Dit doe je nu ook bij de opmerking over Jack Sparrow: In verschillende bronnen wordt erkent dat het personage Sparrow (nota bene een bijnaam van Ward) op Jack Ward is gebaseerd en dat Jack Ward moslim is geworden, en dan spring je er als een koppig en drammerig kind tussen: “Sparrow is daar niet op gebaseerd”, “Ja maar Ward was geen goeie moslim”.
Je zegt hier wel dat je voor een degelijke discussie “twijfel nodig hebt en het idee dat je niet alles kan weten”, maar ik zie toch jou die doet alsof je alles weet (“tot in de 'primaire' 'oer' bronnen”) en je mening steeds probeert op te dringen als de hoogste waarheid zelfs als betrouwbare bronnen het tegenspreken. Je zegt wel dat je geen "religie" hebt, maar je hebt je mening tot een religie gemaakt. Ik vind dat je hierin echt ver gaat, je schroomt niet om teksten uit context te halen, die selectief te lezen of te verdraaien om het overeen te laten komen met je mening. En dan beticht je anderen van het hebben van een bias.
[..]
Je slaat hier wild om je heen in de hoop iets te raken, want dit is niet de discussie die we nu hier hebben.
Jezus is heel duidelijk over de hel, het christendom/katholicisme erkennen daarom de hel (maar dat verwerp je zoals je als ‘cultuur katholiek’ zoveel zaken uit het christendom verwerpt). Ik kijk naar hoe er in het algemeen vanuit een religie en de leer naar een onderwerp wordt gekeken en niet hoe jij of bepaalde individuen over denken. Anders kan je voor alle afwijkende meningen wel een geleerde vinden die het wel onderschrijft. Voor het algemene beeld kan je inderdaad prima bronnen als Wikipedia of andere encyclopedieën raadplegen. Wereldreligies (en verschillende mythologieën, van de Noordse tot aan de Azteekse) erkennen het bestaan van de hel, alleen je leeft in ontkenning daarover, dat is jouw keuze.
Over “joodse oerbronnen” moet je niet beginnen, ik heb al in andere discussies gezien hoever je kennis daarin reikt, je moet het vooral van drogredenen en cherry picking hebben. Het is net als met het spammen met filmpjes van rabbijn Friedman hier, door wie je liet “inspireren”, tot je erachter kwam dat hij homoseksualiteit als zonde zag. Toen hield het spammen op.
In het geval van Jack Sparrow zijn dat de bedenkers van Jack Sparrow; en zij maken vooral een melding van types als Burt Lancaster, Groucho Marx en Bugs Bunny. Depp van Keith Richards. Geen Jack Ward. Heel fijn dat je een bron hebt gevonden die zegt van wel, ik baseer mij op de oerbronnen.
Volgen we jou methode, kunnen we ook de zgn. Lost Cause mythe overeind houden, de mythe die leert dat de zuidelijke staten van de VS echt niet wegens slavernij een oorlog zijn gestart in 1861, maar uit nobele vrijheidslievende idealen handelden, uit zgn. 'States' Rights'. Daar hebben we ook legio bronnen van (vooral geschreven tussen 1866 en 1960): het zuiden vocht voor States Rights, niet slavernij... echt niet.
De primaire bronnen - de Protocollen van Secessie (1860-1861), de Grondwet van de CSA (1860) en de contemporeine geschriften van de grootste voorvechters van zuidelijke onafhankelijkheid (de 'Fire-Eaters', ca. 1850-1860) zeggen echter wat anders: slavernij. Blanke suprematie. Staat er zwart op wit.
Of natuurlijk de mythe van de 'schone Wehrmacht', die tot voor kort leerde (en geloofd werd) dat de gewone Duitse Wehrmachtsoldaten helemaal niets met Nazisme en diens misdaden van doen hadden, dat was echt de SS. Legio bronnen over volgeschreven: de gewone, normale, Wehrmacht, a-politiek en zelfs anti-politiek.
De primaire bronnen - geschriften van Wehrmacht generaals, 'gewone' soldaten, berichten van de OKW - zeggen wat anders: het gros van de Wehrmacht was doordesemd met raciale en antisemitische overtuigingen en zeker in het Oosten bezig met een politiek gedreven kruistocht.
Wat men er allemaal later van maakt is leuk, als het niet aansluit bij de oerbron, is skepsis noodzakelijk.
Maar de oerbron doet er voor jou niet toe; waarschijnlijk omdat je ze niet kent (ik geloof er geen moer van dat je ooit de Midrasj, Misjna en Talmoed hebt gelezen) en nog waarschijnlijker omdat je bang bent onwelgevallige feiten te ontdekken.
Dat ik bepaalde filmpjes van een rabbijn 'spam', betekent niet dat ik die rabbijn adoreer of volg, maar dat ik hem inspirerende dingen hoor zeggen. Dat je oprecht denkt dat de wetenschap dat deze heer homoseksualiteit als zonde ziet mij onbekend was (eenieder die de Halaka kent weet dat), en dat ik daardoor maar ben 'gestopt' met spammen, getuigt van een ontiegelijke arrogantie. De rabbijn spreekt ook wel eens over transmigratie der zielen; dat inspireert mij dan weer totaal niet, ergo, dat post ik ook niet.
Wat de hel betreft: ik spoor je aan de primaire bronnen eens te lezen, zowel de Joodse als de vroeg-christelijke. De oer-bronnen, aldus. Commentaren op de offerhoogten van Tifot, het dal van Hinnom, op passages uit Jeremia 7. En kom dan nog eens terug met je 'hel als eeuwige marteplaats voor bewust doorlevende zielen' als standaard gegeven binnen álle wereldreligies. Je hebt geen idee hoe ongelooflijk simplistisch je terminologie is. Noch dat ontkend is dat het concept van een hel zou bestaan. Maar zaken lezen, echt lezen, is dan ook weer niet iets wat je gaarne doet.
Ik baseer mijn mening inderdaad op die bronnen, niet om De Waarheid te verkondigen, maar om te verklaren waar zaken vandaan komen en op welke wijze deze in de loop de tijd zijn aangepast, bijgewerkt, uitgebreid dan wel zelfs opgeheven. Hetgeen vooral betekent dat ik wil weten waar ideeën vandaan komen, en wat de oorspronkelijke idee was.
Overigens - en dat vind ik nog het schattigste - heb ik in deze draad nergens gerept over 'bekeringen tot het katholicisme'; ik heb me beperkt tot bekeringen tot oosters-orthodoxisme of andere religies, expliciet niet de RKK. Weet je waarom? Omdat ik weet dat types als jij dat zullen zien als soort poging om de RKK alsnog op te pimpen, aangezien ik kennelijk toch eigenlijk echt wel een agenda heb.
[ Bericht 12% gewijzigd door EttovanBelgie op 25-09-2023 18:37:58 ]Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
wie nietquote:Op maandag 25 september 2023 18:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat vind je problematisch? Dat mensen tegen anderen aan willen botsen en zelfs omverrijden?
Nee, ik zou ook denken dat mensen bewust pijn doen voor velen afkeer oproept.quote:
Daar heb je een punt en is ook iets dat mij altijd verontrust bij religie, het gemak waarmee ze "anderen" eeuwige pijnen toedichten (wilde bijna wensen zeggen hihi is dat malquote:Op maandag 25 september 2023 18:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik zou ook denken dat mensen bewust pijn doen voor velen afkeer oproept.
Ik ben vooral benieuwd hoe mensen die een religie volgen die leert dat mensen die niet voldaan hebben aan de eisen van die religie voor altijd gepijnigd worden door een in een poel van vuur gesmeten te worden hun bezorgdheid omtrent over zebrapaden lopende mensen aanrijden hier mee verenigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |