Ernstige zaak inderdaad. Dit soort dingen zijn niet goed en ik kan er dan ook geen begrip voor opbrengen.quote:Op maandag 18 september 2023 13:06 schreef Wantie het volgende: [..] In de ogen van Allah wellicht, maar niet altijd in de ogen van andere moslims. Bijvoorbeeld Rushdie heeft meerdere aanslagen overleefd, omdat iemand heeft opgeroepen hem te doden vanwege wat hij over de islam schreef. In Zweden vreest men voor aanslagen omdat een malloot daar de Koran heeft verbrandt. Dat vind ik het bezwaarlijke aan religie.
Iedereen kan zijn eigen keuzes maken. Ik spreek hierin voor mijzelf en hoe ik iets zie. Ik heb nooit gezegd dat Indonesië perfect is. Geen enkel land is dat. Geert zijn uitspraken hebben hem in het vrije westen ook in de problemen gebracht. En als je een kaarsje naar de koets van de monarch gooit wordt je het leven ook zuur gemaakt. Ook zomaar wat voorbeelden.quote:Op maandag 18 september 2023 13:02 schreef Wantie het volgende: [..] Je stelt dat iedere moslim individueel zijn keuzes maakt, en dat anderen daar niet over oordelen. De praktijk is anders. Deze gouverneur moest voor zijn leven beschermd worden en is uiteindelijk veroordeeld om de gemoederen te bedaren. En dit is slechts 1 voorbeeld.
Ik verwacht eerder dat islam dezelfde ontwikkeling door gaat maken als het christendom in het westen. Wij hebben ontkerkelijking gehad en datzelfde zie je nu ook steeds meer in islamitische landen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Prachtig. Gisteren nog een jongeman geholpen die geïnteresseerd was in de Islam. Het licht van de Islam verspreid zich met de lichtsnelheid in het westen ondanks alle pogingen om deze te doven.
Niet mee eens. De meeste kinderen worden door hun religieuze ouders gelovig opgevoed, zonder dat er sprake is van keuzes. Pas als ouders besluiten dat hun kind zelf mag kiezen of hij een geloof wil belijden als hij hier oud genoeg voor is, dan kun je spreken van eigen keuze maken.quote:Op maandag 18 september 2023 13:54 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Iedereen kan zijn eigen keuzes maken. Ik spreek hierin voor mijzelf en hoe ik iets zie. Ik heb nooit gezegd dat Indonesië perfect is. Geen enkel land is dat. Geert zijn uitspraken hebben hem in het vrije westen ook in de problemen gebracht. En als je een kaarsje naar de koets van de monarch gooit wordt je het leven ook zuur gemaakt. Ook zomaar wat voorbeelden.
Jaja, net zoals de bijbelse profetieën bewijzen dat Jezus Gods zoon is. En de astrologie verklaart waarom ik als Leeuw van nature sceptisch ben.quote:Op maandag 18 september 2023 13:12 schreef Nyamuk het volgende:
Wat bij Lara de doorslag gaf was de koran. "Het boek is 1400 jaar geleden geopenbaard in een tijd waar er weinig middelen waren en het is nooit aangepast. Er staan naar mijn idee tal van wonderen in die vandaag de dag met de moderne wetenschap worden aangetoond."
Terwijl het 100% plagiaat van de bijbel is, maar met alle dogmatische feiten omgedraaid en alle personages komen overeen.quote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Prachtig. Gisteren nog een jongeman geholpen die geïnteresseerd was in de Islam. Het licht van de Islam verspreid zich met de lichtsnelheid in het westen ondanks alle pogingen om deze te doven.
Dus eigenlijk wat de christenen met de Hebreeuwse Bijbel hebben gedaan, maar evenzo met de dogma omgedraaid: ipv 1 God zijn het er 3 in 1 geworden, waarvan er 1 op aarde als mensgod liep, alle joodse wetten werden afgeschaft, en Jezus werd de verborgen hoofdpersonage in alle verhalen van het OT, etc.quote:Op maandag 18 september 2023 16:50 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Terwijl het 100% plagiaat van de bijbel is, maar met alle dogmatische feiten omgedraaid en alle personages komen overeen.
De leukste is nog die van de mieren, in de bijbel zegt Solomon "let op de mieten hoe ze werken", in de koran zeggen de mieren "let op Solomon dat die je niet plet", in de bijbel staat hoe Jesus als de plaatsvervanger voor de mensheid aan het kruis stierf, in de koran staat dat een plaatsvervanger voor isa stierf, iblis weigerde voor Adam te buigen, Jezus de laatste Adam weigerde voor satan te buigen want God is niet te verzoeken, et etc etc. Isaac eerstgeborene of Ismael eerstgeborene. Het is testamentvervalsing
Wat staat hierquote:Op maandag 18 september 2023 17:44 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dus eigenlijk wat de christenen met de Hebreeuwse Bijbel hebben gedaan, maar evenzo met de dogma omgedraaid: ipv 1 God zijn het er 3 in 1 geworden, waarvan er 1 op aarde als mensgod liep, alle joodse wetten werden afgeschaft, en Jezus werd de verborgen hoofdpersonage in alle verhalen van het OT, etc.
Voor de oorspronkelijke betekenis van het Oude Testament kun je inderdaad het beste bij de Joden zelf terecht.quote:Op maandag 18 september 2023 17:44 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dus eigenlijk wat de christenen met de Hebreeuwse Bijbel hebben gedaan, maar evenzo met de dogma omgedraaid: ipv 1 God zijn het er 3 in 1 geworden, waarvan er 1 op aarde als mensgod liep, alle joodse wetten werden afgeschaft, en Jezus werd de verborgen hoofdpersonage in alle verhalen van het OT, etc.
Dat het 3 goden zijn is een aanname, de eenheid is Vader, zijn Woord, zijn heilige Geest en dat is volledig in lijn met het OT.quote:Op maandag 18 september 2023 17:44 schreef Arabius het volgende:
[..]
Geert wordt bedreigd vanwege uitlatingen over moslims, en de waxinelichtjes gooier is niet door het volk met de dood bedreigd. Die is gewoon conform de wetgeving vervolgd. Waarbij hij zelf de rechtsgang heeft getraineerd door rechters te wraken en zich niet te houden aan voorwaarden bij voorlopige invrijheidstelling.quote:Op maandag 18 september 2023 13:54 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Iedereen kan zijn eigen keuzes maken. Ik spreek hierin voor mijzelf en hoe ik iets zie. Ik heb nooit gezegd dat Indonesië perfect is. Geen enkel land is dat. Geert zijn uitspraken hebben hem in het vrije westen ook in de problemen gebracht. En als je een kaarsje naar de koets van de monarch gooit wordt je het leven ook zuur gemaakt. Ook zomaar wat voorbeelden.
"Het volk" wat dat ook mag betekenen, bedreigt niemand met de dood. Net als dat "De Moslims" dat ook niet doen. Enkel een aantal radicale idioten. Volkert is toch ook geen afspiegeling van links Nederland, wel?quote:Op maandag 18 september 2023 18:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geert wordt bedreigd vanwege uitlatingen over moslims, en de waxinelichtjes gooier is niet door het volk met de dood bedreigd. Die is gewoon conform de wetgeving vervolgd. Waarbij hij zelf de rechtsgang heeft getraineerd door rechters te wraken en zich niet te houden aan voorwaarden bij voorlopige invrijheidstelling.
Dat is van een heel andere orde.
Zo klopt diequote:Op maandag 18 september 2023 17:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor de oorspronkelijke betekenis van het Talmud/zohar/kabalah kun je inderdaad het beste bij de Joden zelf terecht.
Wat denk jij, dat het Oude Testament door christenen is geschreven?quote:
quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.
quote:Op zondag 17 september 2023 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Religie is dodelijk en heeft niets met liefde voor God of de mens te maken.
Het is een narcistische bezigheid die jou, en vooral JOUW belang, JOUW heil en JOUW eeuwige beloning centraal stelt.
Ergens is het wel ironisch hoe de discussie begon over homoseksualiteit en religie, en je vervolgens steeds met filmpjes van rabbijn Manis Friedman kwam over religie en ons adviseerde meer filmpjes van hem te kijken, terwijl hij in een van zijn filmpjes homoseksualiteit ook als een zonde ziet en erkent dat dit in de Torah staat:quote:Op maandag 18 september 2023 18:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarom enkel denken in 'straf' en 'beloning' voor wat je doet en laat helemaal niets met spiritualiteit van doen heeft.
"Don't make a lifestyle out of fear".
Een boodschap die voor iedereen, overal geldt.
Ik verwachte naarmate de moslims zich massaal blijven voortplanten, de grenzen wagenwijd openblijven voor mannen uit de islamitische cultuur en daarbij opgeteld de alsmaar groeiende criminaliteit en ellende uit die hoek dat de islam dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als het nazisme in Europa.quote:Op maandag 18 september 2023 15:44 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik verwacht eerder dat islam dezelfde ontwikkeling door gaat maken als het christendom in het westen. Wij hebben ontkerkelijking gehad en datzelfde zie je nu ook steeds meer in islamitische landen.
https://www.dw.com/en/mid(...)-religion/a-56442163
Hartstikke leuk als dat zo gaatquote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Prachtig. Gisteren nog een jongeman geholpen die geïnteresseerd was in de Islam.
...maar hou even op met een narratief te scheppen alsof dit een vreselijk taai gevecht is of zo. Er zijn geen pogingen om "deze te doven", je kunt je hier gewoon bekeren en een moskee bouwen en scholen stichten en je goddelijke gang gaan en dan krijg je nog gelukswensen tot aan de minister-president aan toe op feestdagen.quote:Het licht van de Islam verspreid zich met de lichtsnelheid in het westen ondanks alle pogingen om deze te doven.
Hopelijk bedoel je niet “geholpen “ zoals met huisdieren.quote:Op maandag 18 september 2023 15:36 schreef Aadil het volgende:
Dat is veel te kort door de bocht. Je hebt het boek van Dennis Honing, die beschrijft inderdaad zo'n scenario (vanuit een achtergrond van een afgrijselijke, losgeslagen jeugd ineens duidelijkheid) maar ik ken best veel bekeerlingen en dat zijn juist geen onzekere types maar mensen die overal heel serieus over nadenken en een doel en betekenis zochten. En dan ken ik nog iemand die tussen een boel hindoestaanse moslims opgroeide (zelf een katholieke achtergrond) en zo als het ware erin groeide.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:33 schreef Hexagon het volgende:
Die bekeerlingen zijn vaak wat onzekere types. Dan is een godsdienst die bepaalt wat je wel en niet doet zeer handig. Als je zelf niet mag kiezen hoe je ook niet onzeker over te zijn.
De zwakbegaafdheid daarentegen ...quote:Op woensdag 20 september 2023 14:29 schreef BMW1993 het volgende:
Volgens de statistieken van het Sociaal cultureel planbureau neemt echter ook het percentage gelovigen af onder de Marokkaanse 2'e generatie, en ook bij de Turkse, al is het minimaal.
Enkel Somaliërs zijn bij de tweede generatie nog net zo gelovig als hun ouders.
[ link | afbeelding ]
Bij de Marokkanen kan je het ook wel duidelijk zien, als ik zie hier in Rotterdam hoeveel jongens alleen maar bezig zijn met lachgasballonen, wiet roken, en met 'chickies' bezig zijn, dan kan je nauwelijks nog stellen dat diegene diepgelovig zijn.
Waar heb ik het ergens over homoseksualiteit gehad?quote:Op woensdag 20 september 2023 12:38 schreef Arabius het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ergens is het wel ironisch hoe de discussie begon over homoseksualiteit en religie, en je vervolgens steeds met filmpjes van rabbijn Manis Friedman kwam over religie en ons adviseerde meer filmpjes van hem te kijken, terwijl hij in een van zijn filmpjes homoseksualiteit ook als een zonde ziet en erkent dat dit in de Torah staat:
Maar jou kennende weet ik dat je hier om gaat draaien of met een stroman gaat komen.![]()
![]()
![]()
Klopt, alhoewel de moslims in deze discussie dat hard ontkennen.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:49 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ik verwachte naarmate de moslims zich massaal blijven voortplanten, de grenzen wagenwijd openblijven voor mannen uit de islamitische cultuur en daarbij opgeteld de alsmaar groeiende criminaliteit en ellende uit die hoek dat de islam dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als het nazisme in Europa.
De islam zal nooit "verlicht" worden, kleine aantallen moslims wel, niet met deze aantallen, want Fatima kan lekker vrij zijn in een land met weinig islam maar zodra er meer moslims komen dan gijzelen ze elkaar door steeds extremer te worden en te denken dmv. groepsdruk en die gesloten cultuur.
Hoe meer moslims in het westen hoe moeilijker het wordt voor de groep gematigde moslims om gematigd te blijven, kijk maar naar alle islamitische landen en de 1400 jarige geschiedenis van de islam.
Hier, waar je je in een discussie mengde die ik met een user had over homoseksualiteit:quote:Op woensdag 20 september 2023 18:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar heb ik het ergens over homoseksualiteit gehad?
Je bent kennelijk in de veronderstelling dat ik een religie te verdedigen heb. Dat is het mooie: ik heb geen religie. Ik laat me inspireren door mensen, en het fijne van deze rabbijn is dat hij de meest oorspronkelijke leer van het Jodendom uitdraagt (inclusief een rigoureuze afwijzing van de hel die je zo graag propageert), toch de bakermat van het christendom en de islam. Dat, samen met een bestudering van de primaire bronnen leert je inderdaad een hoop over wat deze godsdienst daadwerkelijk leerde en leert en wat opeenvolgende monotheistische religies ervan hebben gemaakt.
… en talloze andere topics (zoals hier in F&L) waarin je je standpunt hierover deelt. De rabbijn waar je de filmpjes van spamt en je door laat “inspireren” is duidelijk over homoseksualiteit: “het is een zonde en het staat in de Torah.”quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.
"Dezelfde ontwikkeling als het nazisme"quote:Op woensdag 20 september 2023 12:49 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Ik verwachte naarmate de moslims zich massaal blijven voortplanten, de grenzen wagenwijd openblijven voor mannen uit de islamitische cultuur en daarbij opgeteld de alsmaar groeiende criminaliteit en ellende uit die hoek dat de islam dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als het nazisme in Europa.
De islam zal nooit "verlicht" worden, kleine aantallen moslims wel, niet met deze aantallen, want Fatima kan lekker vrij zijn in een land met weinig islam maar zodra er meer moslims komen dan gijzelen ze elkaar door steeds extremer te worden en te denken dmv. groepsdruk en die gesloten cultuur.
Hoe meer moslims in het westen hoe moeilijker het wordt voor de groep gematigde moslims om gematigd te blijven, kijk maar naar alle islamitische landen en de 1400 jarige geschiedenis van de islam.
Een extreme moslim pleegt aanslagen, een gematigde moslim keurt die aanslagen goed.quote:Op donderdag 21 september 2023 14:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
"Dezelfde ontwikkeling als het nazisme"
Wat de neuk betekent dat dan?![]()
En wat zou een "gematigde moslim" zijn?
Onze voorouders zouden zich omdraaien in hun graf voor alles wat de zogenaamde verlichting heeft gebracht. De islam van vandaag de dag staat veel dichterbij onze voorouders dan de zogenaamde Christenen van vandaag de dag die door de verlichting volledig geseculariseerd zijn en slechts cultureel Christen zijn, als ze zichzelf al zien als christen. Maarten Luther en Calvijn draaien zich om in hun graf dat veel hedendaagse kerken homoseksualiteit hebben omarmd en zelfs propageren dat bv het verhaal van Lot helemaal niet over homoseksualiteit zou gaanquote:Op maandag 18 september 2023 13:39 schreef hoechst het volgende:
RIP Nederland.
Onze voorouders zouden zich omdraaien.
Onder een gematigde moslim wordt een moslim verstaan die bier drinkt, varkensvlees eet, geen hoofddoek draagt, niet bidt of vast en niet gelooft in God. Dus een atheïstische moslim die zijn haar blondeert. Iets anders is eng en best extremistisch.quote:Op donderdag 21 september 2023 14:36 schreef Slayage het volgende:
[..]
"Dezelfde ontwikkeling als het nazisme"
Wat de neuk betekent dat dan?![]()
En wat zou een "gematigde moslim" zijn?
Vooral wensdenken. West-Europa seculariseert op alle fronten ras verder.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:35 schreef ems. het volgende:
In dat geval kunnen we concluderen dat we niets missen aan deze bekeerlingen.
Mensen zin onzekerder en zoeken houvast? Ik zie binnen de familie juist jonge kritische mensen opstaan die zeker niet meer bezig zijn met religie in dagelijkse leven.quote:Op maandag 18 september 2023 13:12 schreef Nyamuk het volgende:
Moskeeën in Nederland zien een toename van het aantal jongeren dat zich bekeert tot de islam. Meerdere koepelorganisaties en stichtingen zeggen tegenover NOS Stories dat dit bij hen gebeurt.
"Per moskee bekeerden voor corona gemiddeld een à twee mensen zich per maand. Nu gebeurt dat wekelijks en in de grotere steden nog vaker", zegt Kenan Aslan van moskeekoepel Islamitische Gemeenschap Milli Görüş. Veertig moskeeën over het hele land zijn aangesloten bij die organisatie.
"Dat de interesse is toegenomen zien we ook bij onze bekeerlingentak Islam Color", aldus Aslan. "Daar krijgen we vaker vragen vanuit nieuwsgierigheid en aanmeldingen voor lezingen in het Nederlands."
Bekende bekeerlingen
Tegelijkertijd verschijnen online met enige regelmaat berichten over bekende Nederlanders die zich interesseren in de islam of moslim worden. Onlangs bekeerde FunX-dj Vonneke Bonneke zich. Realityster Jørney Hendrix, voetballer Davy van den Berg en muziekartiest Blacka gingen haar voor.
De moskeeën die NOS Stories heeft gesproken laten weten dat de godsdienst vooral aantrekkelijk lijkt voor jongeren. Lara (21) is een van hen. "In de islam heb ik rust, liefde, structuur en zelfreflectie gevonden", zegt ze.
Lara raakte via vrienden in aanraking met de islam. "Ik kwam daar over de vloer en dan hadden we het er weleens over. We bespraken waarvoor we eigenlijk leven, iets waar ik eerder nooit over nadacht."
Zo gaat het vaker, zegt antropoloog Vanessa Vroon-Najem. "Doordat er tegenwoordig meer moslims in Nederland wonen, is de kans groter dat jongeren daarmee in contact komen. Denk aan een geliefde of klasgenoot. Vooroordelen over de islam kunnen daardoor genuanceerd worden, omdat je vragen kunt stellen. Ben je daarnaast bezig met wat zingeving voor jou betekent, dan kan de islam een optie worden om te onderzoeken."
Bij Cheneydo Zunder, beter bekend als Blacka, liep het anders. Hij kwam een aantal keer in aanraking met justitie en belandde in de gevangenis vanwege wapenbezit.
"Die periode had veel impact op me, maar vooral in positieve zin", zegt hij nu. "Ik had veel tijd voor mezelf, wilde een nieuw hoofdstuk beginnen en het verleden achter me laten. Dat ging samen met gesprekken die ik voerde met gedetineerden over de islam. Het zorgde ervoor dat ik alleen maar meer wilde ontdekken."
Bescherming
Wat bij Lara de doorslag gaf was de koran. "Het boek is 1400 jaar geleden geopenbaard in een tijd waar er weinig middelen waren en het is nooit aangepast. Er staan naar mijn idee tal van wonderen in die vandaag de dag met de moderne wetenschap worden aangetoond."
Het geloof geeft haar daarnaast een gevoel van bescherming. "Wat wel en niet goed voor je is en met welke reden. Denk aan je gezondheid, het gebruik van alcohol bijvoorbeeld. Voor mij is het heel helder waarom die richtlijnen er zijn."
Bij Blacka was het ook een vers uit het voor moslims heilige boek dat impact op hem maakte. "Ik vind het ingewikkeld om in woorden uit te drukken. Het raakte me meteen, ik werd er emotioneel van en tegelijkertijd enorm rustig. Daardoor ben ik niet meteen bekeerd, maar het had zeker invloed op mijn uiteindelijke keuze."
Discussie over de islam in de politiek en maatschappij heeft Black en Lara dus niet afgehouden van hun keuze. Antropoloog Vroon-Najem denkt dat negatieve aandacht voor de islam ook nieuwsgierigheid kan opwekken. "Je bent je er in ieder geval van bewust dát de islam er is. Je kunt je daardoor gaan afvragen: klopt het beeld dat geschetst wordt wel?"
Warm welkom
"Islamitische gemeenschappen zijn veelal uitnodigend naar mensen die interesse tonen", zegt islamoloog Yvonne Moonen. "Dat maakt het nemen van een stap in die richting makkelijker voor niet-moslims."
Voor Lara is dat herkenbaar. "Ik werd heel warm verwelkomd door een moskee waar ik heenging. Dat gaf me zo'n goed gevoel dat ik daar vandaag de dag nog steeds kom", zegt ze.
Het gaat om Centrum de Middenweg, een moskee in Rotterdam waar meerdere bekeerlingen over de vloer komen. Medeoprichter Jacob van der Blom doet daarom een aanvulling. "Iedereen is welkom in een moskee. Maar mensen moeten zich ook op hun gemak voelen."
"Veel moskeeën zijn ingericht op basis van etnische achtergrond. Dat kan ertoe leiden dat daar vooral mensen naartoe gaan met dezelfde achtergrond. Daar is niet direct iets mis mee, maar zo'n gebedshuis bezoeken kan dan voor anderen weer drempelverhogend werken", zegt hij.
Voor Lara en Blacka was bekeren in ieder geval de beste keuze van hun leven, zeggen ze. "Wat ik bij de islam voel, wil ik voor altijd blijven voelen", aldus Blacka. En Lara zegt vastberaden: "Een betere keuze had ik niet kunnen maken en zal ik ook nooit meer kunnen maken."
https://nos.nl/artikel/24(...)lam-geinteresseerden
quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:02 schreef Jaroon het volgende:
Ik zie binnen de familie juist jonge kritische mensen opstaan die zeker niet meer bezig zijn met religie in dagelijkse leven.
De seculiere wereld creërt seculiere mensen. Wat uiteraard niet zo verrassend is.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral wensdenken. West-Europa seculariseert op alle fronten ras verder.
En dat is gezien de wijze waarop vooral seculiere landen op alle fronten (welvaart, vrijheid, gezondheid, onderwijs, zorg) het best scoren prima.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
De seculiere wereld creërt seculiere mensen. Wat uiteraard niet zo verrassend is.
İk begrijp niet wat je dat eerste bedoelt, maar het geldt inderdaad ook andersom. Wanneer religiositeit wordt gepropageerd is het niet verwonderlijk dat mensen vaker religieus zijn.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is gezien de wijze waarop vooral seculiere landen op alle fronten (welvaart, vrijheid, gezondheid, onderwijs, zorg) het best scoren prima.
Maar die logica volgende, creërt de religieuze wereld religieuze mensen.
Dat de landen waarin traditioneel georganiseerde religie géén overheersende rol speelt zich kunnen beroemen op de hoogste mate van veiligheid, vrijheid, democratie, welvaart, sociale zekerheid, onderwijs en zorg.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk begrijp niet wat je dat eerste bedoelt, maar het geldt inderdaad ook andersom. Wanneer religiositeit wordt gepropageerd is het niet verwonderlijk dat mensen vaker religieus zijn.
Komt het door propaganda of onzekerheid? Dat bekeren.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:45 schreef Slayage het volgende:
[..]
İk begrijp niet wat je dat eerste bedoelt, maar het geldt inderdaad ook andersom. Wanneer religiositeit wordt gepropageerd is het niet verwonderlijk dat mensen vaker religieus zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |