elke dag vanaf 9 september.quote:1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion
Ruim 1800 mensen doen vandaag een oproep in de Volkskrant om op 9 september naar de eerste dag van de nieuwe A12-blokkade van klimaatactiegroep Extinction Rebellion (XR) in Den Haag te komen.
"Vandaag doen 1841 bezorgde burgers een oproep: kom naar de A12-blokkade van Extinction Rebellion!", staat in een paginagrote advertentie in de Volkskrant. In de oproep verwijzen de burgers naar de veroordeling door de rechtbank in Den Haag van zeven klimaatactivisten vanwege opruiing begin deze maand.
Zeven klimaatactivisten riepen op sociale media andere mensen mee te doen aan de A12-blokkade van XR op 28 januari. Dat is gevaarlijk en strafbaar, stelde het OM, dat de oproepen daarom opruiing vond. In totaal stonden acht klimaatactivisten terecht. Een verdachte is vrijgesproken. Vijf van hen kregen een taakstraf van 30 uur, de andere twee kregen een taakstraf van 60 uur.
XR liet na de uitspraak van de rechter meteen weten in hoger beroep te gaan. "Deze uitspraak is een ondermijning van de democratische rechtstaat", zei advocaat Willem Jebbink.
Elke dag demonstreren
Klimaatactivisten van XR dreigen vanaf 9 september elke dag de A12 in Den Haag te blokkeren. De klimaatactiegroep stelt pas te stoppen met de blokkades als de overheid alle subsidies aan de fossiele industrie afschaft.
Extinction Rebellion heeft de Utrechtsebaan op de A12 al zeven keer eerder geblokkeerd. XR wijst erop dat Nederland al meer dan tien jaar geleden beloofde om uiterlijk in 2020 subsidies stop te zetten die schade aan het milieu opleveren. "Zolang het kabinet weigert te luisteren, zijn we gedwongen actie te voeren", zei Amber Daal van Extinction Rebellion eerder.
Die neoliberale kotspartij van jou is pas radicaal.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:10 schreef Scjvb het volgende:
Érg radicale milieubeweging hoor die Extinction Rebellion! ''Het middel is vrijwel erger dan de kwaal'', dat is het eerste wat bij menig weldenkend iemand en economisch ingesteld personalia opkomt.
Scjvb
Dit soort filmpjes laat altijd heerlijk zijn hoe hypocriet dat soort clubjes zijn. Wel vanalles 'eisen' maar als men lastige vragen gaat stellen dan staan ze met hun mond vol tanden of staan ze niemand te woord.quote:Op zaterdag 16 september 2023 12:51 schreef StephanL het volgende:
Blijf hier om lachenGelukkig zijn er meer redelijke mensen nu, en staan ze nu ook Powned te woord.
Huh!quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:13 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Die neoliberale kotspartij van jou is pas radicaal.
Nee bedankt. Niet zwichten voor terreur.quote:Op zaterdag 16 september 2023 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Dag later staan ze er weer. Lost niets op. Behalve dat je heel veel kosten maakt en de politie nu al aan geeft de capaciteit niet te hebben.
Beter sluit je die weg af voor het verkeer en laat je ze lekker ongehinderd protesteren. Gaat snel vervelen als de aandacht verslapt.
Juist zulke reacties helpt enorm.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Tsja, dat is natuurlijk dubbel. Maar dit soort acties gaat niet helpen. Beter stem je dan op een partij komende verkiezingen die dit soort praktijken wil aanpakken.
Live vanaf de A12 of de gevangenis?quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Juist zulke reacties helpt enorm.
Hoe meer berichten hoe meer het helpt
Beter richten ze zelf een politieke partij op als ze zo overtuigd zijn van hun standpunt. Dan zien ze meteen hoeveel bijstand vanuit de samenleving ze hebben. Worden ze de grootste partij, dan hebben ze inderdaad recht van spreken. Ik denk dat ik het antwoord al weet...quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Tsja, dat is natuurlijk dubbel. Maar dit soort acties gaat niet helpen. Beter stem je dan op een partij komende verkiezingen die dit soort praktijken wil aanpakken.
Zo is FvD ook ontstaan. Eerst een activistengroep die dat maffe referendum min of meer overnam door er iets anders van te maken, daarna een legitieme partij. Met denk ik ongeveer net zo veel steun als deze mafklappers...quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Beter richten ze zelf een politieke partij op als ze zo overtuigd zijn van hun standpunt. Dan zien ze meteen hoeveel bijstand vanuit de samenleving ze hebben. Worden ze de grootste partij, dan hebben ze inderdaad recht van spreken. Ik denk dat ik het antwoord al weet...
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat demonstranten naar aanleiding van kritische vragen ineens gaan nadenken over hoe e.e.a. in elkaar steekt en wat de gevolgen kunnen zijn van hun eisen. Je hebt natuurlijk ook voldoende simpel volk nodig dat enkel als doel dient om de groep demonstranten zo groot mogelijk te maken.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:13 schreef S95Sedan het volgende:
Dit soort filmpjes laat altijd heerlijk zijn hoe hypocriet dat soort clubjes zijn. Wel vanalles 'eisen' maar als men lastige vragen gaat stellen dan staan ze met hun mond vol tanden of staan ze niemand te woord.
Laat eigenlijk wel zien dat ze weinig punten hebben en er niet in geloven want iemand die dat wel doet heeft dat 'beschermen' allemaal niet nodig.
Met hun 'spokespersons'quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:13 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dit soort filmpjes laat altijd heerlijk zijn hoe hypocriet dat soort clubjes zijn. Wel vanalles 'eisen' maar als men lastige vragen gaat stellen dan staan ze met hun mond vol tanden of staan ze niemand te woord.
Laat eigenlijk wel zien dat ze weinig punten hebben en er niet in geloven want iemand die dat wel doet heeft dat 'beschermen' allemaal niet nodig.
FvD vind ik wel van een heel andere orde dan XR. De FvD is een partij met mensen die compleet van het padje zijn, dat vind ik bij XR niet. In de basis heeft XR ook gelijk dat we moeten veranderen. De eis van XR is alleen totaal onrealistisch. Dat blijkt ook wel, aangezien meer dan 80% van de mensen het in basis eens is met XR, maar ook zo'n 80% is het oneens met de manier waarop XR hun doel wil bereiken.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:54 schreef MoreDakka het volgende:
Zo is FvD ook ontstaan. Eerst een activistengroep die dat maffe referendum min of meer overnam door er iets anders van te maken, daarna een legitieme partij. Met denk ik ongeveer net zo veel steun als deze mafklappers...
Ik vind XR net zo ver van het padje eigenlijk. Net als FvD is hun wereldbeeld gebaseerd op leugens.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:03 schreef Accordtje het volgende:
[..]
FvD vind ik wel van een heel andere orde dan XR. De FvD is een partij met mensen die compleet van het padje zijn, dat vind ik bij XR niet. In de basis heeft XR ook gelijk dat we moeten veranderen. De eis van XR is alleen totaal onrealistisch. Dat blijkt ook wel, aangezien meer dan 80% van de mensen het in basis eens is met XR, maar ook zo'n 80% is het oneens met de manier waarop XR hun doel wil bereiken.
Als ze dat middels de politiek doen, op een realistische wijze, dan is de kans groter dat mensen XR serieus nemen.
Dit is inderdaad een prima idee. Dat lijkt mij ook een veel betere tijdsbesteding dan snelwegen bezetten, je vastplakken aan een tafel of kunst in een museum gaan vernielen. Het is partijen zoals FvD en BIJ1 gelukt, dan moet XR toch ook wel genoeg draagvlak kunnen creëren voor ten minste één zetel.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Beter richten ze zelf een politieke partij op als ze zo overtuigd zijn van hun standpunt. Dan zien ze meteen hoeveel bijstand vanuit de samenleving ze hebben. Worden ze de grootste partij, dan hebben ze inderdaad recht van spreken. Ik denk dat ik het antwoord al weet...
Slecht idee dat elke club die een of meerdere onderwerpen belangrijk vindt daarvoor maar een politieke partij moet oprichten. Stel (hypothetisch) zo'n club wordt zo groot dat ze gaan regeren, er zijn nog minimaal honderd andere belangrijke onderwerpen en daar moet zo'n club ook iets mee doen. Dat maakt een land absoluut onbestuurbaar.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
dit is het meest slecht bedenkbare scenario wat ze moeten doen. Er zijn al genoeg 1 onderwerp clubjes in de 2de kamer.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een rondleiding gehad op een van de toeleveranciers van Total.quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat demonstranten naar aanleiding van kritische vragen ineens gaan nadenken over hoe e.e.a. in elkaar steekt en wat de gevolgen kunnen zijn van hun eisen. Je hebt natuurlijk ook voldoende simpel volk nodig dat enkel als doel dient om de groep demonstranten zo groot mogelijk te maken.
Je hebt helemaal gelijk, maar je laat een belangrijk stuk weg. Als ondanks die demonstraties de democratie je ideeën niet accepteert, moet je dat voor lief nemen. En desnoods een democratische weg vinden om dat alsnog te bewerkstelligen. Niemand boeit het wat als XR constant op het Malieveld staat te demonstreren. Dan is 'laat die lui lekker demonstreren' een prima argument waar vrijwel idereen het mee eens is.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Slecht idee dat elke club die een of meerdere onderwerpen belangrijk vindt daarvoor maar een politieke partij moet oprichten. Stel (hypothetisch) zo'n club wordt zo groot dat ze gaan regeren, er zijn nog minimaal honderd andere belangrijke onderwerpen en daar moet zo'n club ook iets mee doen. Dat maakt een land absoluut onbestuurbaar.
Het politieke landschap is al versnipperd en one-issue partijen kunnen we missen als kiespijn. Laat die lui lekker demonstreren, wellicht nemen andwre partijen delen van hun boodschap over. Of net niet. Dat is democratie
Dat is ook het hele punt. Als jij een one-issue partij bent dan ga je niet zoveel stemmen binnenhalen dat je de grootste wordt. Ze zullen dus met een veel bredere politieke agenda moeten komen om een serieuze kans te maken en dat dwingt ze dan ook om na te denken over de gevolgen. Precies waar de huidige politiek mee te maken heeft en daarom onmogelijk de eisen kan inwilligen van XR. Die moeten namelijk wél kijken naar de consequenties.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:28 schreef opgebaarde het volgende:
Slecht idee dat elke club die een of meerdere onderwerpen belangrijk vindt daarvoor maar een politieke partij moet oprichten. Stel (hypothetisch) zo'n club wordt zo groot dat ze gaan regeren, er zijn nog minimaal honderd andere belangrijke onderwerpen en daar moet zo'n club ook iets mee doen. Dat maakt een land absoluut onbestuurbaar.
Het politieke landschap is al versnipperd en one-issue partijen kunnen we missen als kiespijn. Laat die lui lekker demonstreren, wellicht nemen andwre partijen delen van hun boodschap over. Of net niet. Dat is democratie
Het is dan ook absurd om te denken dat het per direct afschaffen van fossiele subsidie gaat leiden tot snellere verduurzaming. Bedrijven zullen vooral het wegvallen van subsidie moeten compenseren door het verhogen van de prijzen van producten en diensten en als het tegenzit moeten snijden in het personeelsbestand of zelfs vertrekken naar landen waarin de kosten veel lager liggen. Bijna iedereen begrijpt dat stoppen van fossiele subsidie niet zomaar ineens kan, maar afgebouwd moet worden, behalve een clubje XR-demonstranten.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:47 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb vandaag een rondleiding gehad op een van de toeleveranciers van Total.
Als je ziet wat een werkgelegenheid zo’n site oplevert is dat echt onvoorstelbaar. Als je beseft wat voor producten er op zo’n site worden gemaakt waar we stuk voor stuk, iedereen allemaal van afhankelijk zijn, is de huidige eis die XR weglegt echt niet te begrijpen.
Tevens heb ik vandaag begrepen dat de subsidies ook gebruikt worden om verduurzaming af te dwingen. Zo wordt er vanuit de overheid geeist dat men inzet op waterstof maar dat heeft gewoon (veel) tijd nodig. De hele supply chain moet aangepast worden en dat is echt een gigantische operatie.
Dit had geen 30 jaar hoeven te duren, toch is dat wel zo tot de huidige situatie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb vandaag een rondleiding gehad op een van de toeleveranciers van Total.
Als je ziet wat een werkgelegenheid zo’n site oplevert is dat echt onvoorstelbaar. Als je beseft wat voor producten er op zo’n site worden gemaakt waar we stuk voor stuk, iedereen allemaal van afhankelijk zijn, is de huidige eis die XR weglegt echt niet te begrijpen.
Tevens heb ik vandaag begrepen dat de subsidies ook gebruikt worden om verduurzaming af te dwingen. Zo wordt er vanuit de overheid geeist dat men inzet op waterstof maar dat heeft gewoon (veel) tijd nodig. De hele supply chain moet aangepast worden en dat is echt een gigantische operatie.
Of de energiebelastingen worden voor iedereen gelijk getrokkenquote:Op zaterdag 16 september 2023 15:56 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het is dan ook absurd om te denken dat het per direct afschaffen van fossiele subsidie gaat leiden tot snellere verduurzaming. Bedrijven zullen vooral het wegvallen van subsidie moeten compenseren door het verhogen van de prijzen van producten en diensten en als het tegenzit moeten snijden in het personeelsbestand of zelfs vertrekken naar landen waarin de kosten veel lager liggen. Bijna iedereen begrijpt dat stoppen van fossiele subsidie niet zomaar ineens kan, maar afgebouwd moet worden, behalve een clubje XR-demonstranten.
Die tijd kost het dus wél. Deze fabrieken en plant zijn gebouwd met een bepaalde capaciteit en alle faciliteiten zijn daar op ingericht. Daarnaast zit je met een stuk afschrijving, en dat geld niet voor 1 fabriek maar voor alle fabrieken die hun grondstoffen halen uit de nafta kraker. Die zijn allemaal onderling met verschillende (ondergrondse) systemen met elkaar verbonden, gebruiken elkaars restwarmte of utilities om operationeel te blijven. Je kunt onmogelijk eisen dat die operaties morgen zonder subsidies gaan draaien want dan wordt het al heel snel een verliesgevende onderneming. Aangezien achter dergelijke bedrijven veel buitenlandse investeerders zitten wordt de keuze heel makkelijk = boel sluiten en de operatie verplaatsen. Als dat het doel is dan moet je dát gewoon zeggen maar dan niet zeuren dat alles een factor 2 duurder wordt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit had geen 30 jaar hoeven te duren, toch is dat wel zo tot de huidige situatie.
Wat externe druk erachter kan helemaal geen kwaad en daarnaast dit zijn politieke vraagstukken geen individuele.
je kan van alles zeggen, maar de huidige voortgang tov 1993 getuigt niet echt van enige urgentie en je zet jezelf echt voor schut als je zegt dat het niet sneller kon.quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die tijd kost het dus wél. Deze fabrieken en plant zijn gebouwd met een bepaalde capaciteit en alle faciliteiten zijn daar op ingericht. Daarnaast zit je met een stuk afschrijving, en dat geld niet voor 1 fabriek maar voor alle fabrieken die hun grondstoffen halen uit de nafta kraker. Die zijn allemaal onderling met verschillende (ondergrondse) systemen met elkaar verbonden, gebruiken elkaars restwarmte of utilities om operationeel te blijven. Je kunt onmogelijk eisen dat die operaties morgen zonder subsidies gaan draaien want dan wordt het al heel snel een verliesgevende onderneming. Aangezien achter dergelijke bedrijven veel buitenlandse investeerders zitten wordt de keuze heel makkelijk = boel sluiten en de operatie verplaatsen. Als dat het doel is dan moet je dát gewoon zeggen maar dan niet zeuren dat alles een factor 2 duurder wordt.
Kan ik hieruit de conclusie trekken dat je werkelijk geen enkel idee hebt waar onze materialen vandaan komen? Hoe ze worden geproduceerd? En wat er voor nodig is om zo’n reeds bestaand proces aan te passen?quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je kan van alles zeggen, maar de huidige voortgang tov 1993 getuigt niet echt van enige urgentie en je zet jezelf echt voor schut als je zegt dat het niet sneller kon.
en ja ik noem 1993 omdat dit 30 jaar terug is en in de buurt komt van het NASA rapport over CO2 broeikaseffect en het kyoto akkoord.
ik had ook 2003 kunnen noemen en dezelfde conclusies getrokken.
Die heb ik hier al meerdere keren aangehaald ja. Particulieren hetzelfde tarief laten betalen als bedrijven. Verdwijnt een groot deel van de subsidie meteen. Gek genoeg geen positieve reacties op gehad van mensen die pro XR zijn.quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
Of de energiebelastingen worden voor iedereen gelijk getrokken
Iedereen in het lage tarief, klaar. Einde subsidie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
Of de energiebelastingen worden voor iedereen gelijk getrokken
Hm?quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:45 schreef AchJa het volgende:
Godsamne, @:nattekat gaat helemaal de vernieling in...![]()
En dat is dan een mod...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
in ieder geval geen 20 of 30 jaar, dat weet ik wel zeker, en zelfs na 30 jaar is er nog niet genoeg veranderd wat allang had gekund. De technologie is er al langer dan 30 jaar.quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kan ik hieruit de conclusie trekken dat je werkelijk geen enkel idee hebt waar onze materialen vandaan komen? Hoe ze worden geproduceerd? En wat er voor nodig is om zo’n reeds bestaand proces aan te passen?
dan heb je mij gemist, ik zeg doen!quote:Op zaterdag 16 september 2023 16:22 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Die heb ik hier al meerdere keren aangehaald ja. Particulieren hetzelfde tarief laten betalen als bedrijven. Verdwijnt een groot deel van de subsidie meteen. Gek genoeg geen positieve reacties op gehad van mensen die pro XR zijn.
quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:11 schreef nostra het volgende:
Dagboek van een Rebel. Wat een lui.*iets* te hard slaan tegen de knieeen, kunnen ze niet meer komenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"ja werkte niet mee met arrestatie"
Dagboek van een Rebel. Wat een lui.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tja hier heeft Trees gewoon gelijk. Daarom is de politie ook medeschuldig aan het feit dat deze illegale acties nog steeds niet ingedamd zijn.quote:Wel gearresteerd natuurlijk, maar op tijd weer thuis. We hebben afgesproken geen tweede of derde ronde op de A12 te doen, want er zijn veel minder mensen dan gisteren. Als er te weinig mensen over blijven na arrestaties, kunnen de noodzakelijke rollen niet meer worden ingevuld. Er zijn bijvoorbeeld mensen van ‘wellbeing’, die koekjes uitdelen en vragen hoe het met je gaat, er is een EHBO-team, een deëscalatieteam dat praat met mensen die boos worden, politie-liaisons. Zonder hen wordt het gevaarlijk.
Och ja, gekke Trees. Was klimaatburgemeester (ook zo'n verzonen fröbelfunctie) hier in Hilversum, werd na een week uit haar functie ontheven nadat ze oa topless op de rails ging liggen.quote:
Dagboek van een Rebel. Wat een lui.Wat een heldinSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.typisch gedrag ook weer van ons immer professionele en rechtvaardige politiekorps
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
Held 😂😂quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:22 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Wat een heldintypisch gedrag ook weer van ons immer professionele en rechtvaardige politiekorps
Die opmerking over de HRA was ook wel een klein beetje dom.quote:
Ah deze pipo weerquote:
Ah ja precies de types die daar op de weg staan, hebben weinig kaas gegeten van de werkelijkheid maar reageren puur vanuit emotie. Gewoon behandelen als kinderen.quote:
Niets. We kijken ernaar en lachen ze vooral uit onder het genot van een lekker drankje. 😅quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:30 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Die opmerking over de HRA was ook wel een klein beetje dom.
[..]
Ah deze pipo weerWat heb je vandaag gedaan om de demonstranten tegen te houden?
Dat mag je vinden maar dat was nog niet eens 10% van zijn gejeremieer.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:30 schreef NaarMensje het volgende:
Die opmerking over de HRA was ook wel een klein beetje dom.
Dagboek van een Rebel. Wat een lui.Manmanman... Klagen over allerlei "beperkingen" en dat ze niks kan maar op het moment dat de politie fysiek dwars gezeten kan worden heeft madam "oerkracht" en kan ze van alles...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Misschien haar handicap maar eens goed tegen het licht houden en kijken of al haar "subsidies" wel terecht zijn.
Dagboek van een Rebel. Wat een lui.Spierziekte, krukken, PTSS.... leuk hoor dat protesteren, maar in zo'n situatie doe je volgens mij niemand een plezier met die protesten mee te doen, ook XR niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar als je serieus PTSS hebt snap ik niet dat je zulke confrontaties opzoekt, en dan bedoel ik niet alleen het meedoen aan de demonstratie, maar ook wat ze verder doet qua drama schoppen.
Er is genoeg veranderd de afgelopen 10/20 jaar. Maar die processen moeten ontworpen worden, aan allerlei strenge voorwaarden voldoen, gebouwd worden, getest worden. De technologie om fossiele brandstoffen te gebruiken voor het kraken van naftaquote:Op zaterdag 16 september 2023 17:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
in ieder geval geen 20 of 30 jaar, dat weet ik wel zeker, en zelfs na 30 jaar is er nog niet genoeg veranderd wat allang had gekund. De technologie is er al langer dan 30 jaar.
Was ik dat niet ipv Nattekat?quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat mag je vinden maar dat was nog niet eens 10% van zijn gejeremieer.
En als je na de uitleg de opmerking mbt de HRA nog niet begrepen hebt houdt het ook wel een beetje op.
Ik heb precies het tegenovergestelde bij jou echter jij demonstreert niet vanwege je overtuiging. Bang om je baan te verliezen?quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar goed; ik heb niet het idee dat je thuis bent in de materie en zomaar wat roept ipv even een klein onderzoekje te doen om te weten wat je zegt en waar je tegen demonstreert.
Jij reageerde ook maar nattekat ging helemaal over de rooie en het ging later niet eens over die opmerking van mij.quote:
Het gaat erom dat een mindering op de belasting als een subsidie gezien wordt en het zo wordt geframed. In het verlengde daarvan kun je dus de HRA ook wel bestempelen als een subsidie of dat de mensen in het laagste belastingtarief gesubsidieerde arbeid verrichten of alles wat in het lage BTW tarief valt gesubsidieerd is. Het slaat gewoon nergens op om een korting op uitgaven als subsidie te zien.quote:En een goede uitleg heb ik nog niet gezien want ik snap nog altijd niet goed wat het belang van de HRA is in deze discussie.
Laat de ranja je smaken maat.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:33 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Niets. We kijken ernaar en lachen ze vooral uit onder het genot van een lekker drankje. 😅
Ja, had verder ook niet echt gelezen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat mag je vinden maar dat was nog niet eens 10% van zijn gejeremieer.
En als je na de uitleg de opmerking mbt de HRA nog niet begrepen hebt houdt het ook wel een beetje op.
Deze mevrouw is eigenlijk haar hele leven al een soort draaideuractiviste. Kernraketten, asielzoekers, de aanleg van een weg, de natuur... wat het ook is, als er ook maar iets is wat op een demonstratie lijkt staat ze vooraan om er theatraal aan mee te doen. Ik denk dat ze weinig anders kan.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Manmanman... Klagen over allerlei "beperkingen" en dat ze niks kan maar op het moment dat de politie fysiek dwars gezeten kan worden heeft madam "oerkracht" en kan ze van alles...![]()
Misschien haar handicap maar eens goed tegen het licht houden en kijken of al haar "subsidies" wel terecht zijn.
Ik werk niet in de petrochemische industrie maar heb genoeg vrienden, kennissen, klasgenoten die dat wél doen. En daardoor ken ik het belang van de petrochemische industrie in Nederland. Dat is geen schone industrie maar we hebben het nodig voor onze consumptiebehoefte.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb precies het tegenovergestelde bij jou echter jij demonstreert niet vanwege je overtuiging. Bang om je baan te verliezen?
Beroepsdemonstrante dus. Maar dat woord mocht niet gebruikt worden van die rebellenclub...quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Deze mevrouw is eigenlijk haar hele leven al een soort draaideuractiviste. Kernraketten, asielzoekers, de aanleg van een weg, de natuur... wat het ook is, als er ook maar iets is wat op een demonstratie lijkt staat ze vooraan om er theatraal aan mee te doen. Ik denk dat ze weinig anders kan.
dat jij een afwijkende definitie hanteert voor subsidies dan dealgemene definitie, en zelfs de definitie die de overheid hanteert, is allang bekend. Dat zal vast niks te maken hebben met je overtuiging in dit geval of wel?quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij reageerde ook maar nattekat ging helemaal over de rooie en het ging later niet eens over die opmerking van mij.
[..]
Het gaat erom dat een mindering op de belasting als een subsidie gezien wordt en het zo wordt geframed. In het verlengde daarvan kun je dus de HRA ook wel bestempelen als een subsidie of dat de mensen in het laagste belastingtarief gesubsidieerde arbeid verrichten of alles wat in het lage BTW tarief valt gesubsidieerd is. Het slaat gewoon nergens op om een korting op uitgaven als subsidie te zien.
Want als we iedereen nu het lage tarief laten betalen is de "subsidie" verdwenen toch?
Tja, zo'n kind als een soort schild gebruiken. Heel vreedzaam hoor.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:07 schreef AchJa het volgende:
ADHD tattoo tokkie gaat met kind op de nek staan demonstreren en trekt aan zijn stutten...![]()
[ twitter ]
Gek he, veilig thuis inschakelen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:07 schreef AchJa het volgende:
ADHD tattoo tokkie gaat met kind op de nek staan demonstreren en trekt aan zijn stutten...![]()
[ twitter ]
Nope heeft daar niks mee te maken. Zijn ondertussen ook al genoeg lui die gehakt hebben gemaakt van dat "subsidie" verhaal. Maar dat jij dat weigert te lezen zal ook niks met je overtuiging te maken hebben in dit geval of wel?quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
dat jij een afwijkende definitie hanteert voor subsidies dan dealgemene definitie, en zelfs de definitie die de overheid hanteert, is allang bekend. Dat zal vast niks te maken hebben met je overtuiging in dit geval of wel?
Ergo, de term "subsidie" slaat in deze context helemaal nergens op. Of wil jij echt met droge ogen beweren dat als een huishouden meer dan 10.000 kWh verbruikt (wat feitelijk nog niet eens zo vergezocht is met warmtepompen, airco en laadpaal) gesubsidieerd wordt want lagere energiebelasting?quote:Je laatste zin klopt helemaal en wordt door niemand ontkent.
Arm kind. Gebruikt worden als schild, door een compleet gestoorde vader. Wat een achterlijke idioot.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:07 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Bij mij heeft het wel degelijk met mijn overtuiging te makenquote:Op zaterdag 16 september 2023 18:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nope heeft daar niks mee te maken. Zijn ondertussen ook al genoeg lui die gehakt hebben gemaakt van dat "subsidie" verhaal. Maar dat jij dat weigert te lezen zal ook niks met je overtuiging te maken hebben in dit geval of wel?
[..]
Ergo, de term "subsidie" slaat in deze context helemaal nergens op. Of wil jij echt met droge ogen beweren dat als een huishouden meer dan 10.000 kWh verbruikt (wat feitelijk nog niet eens zo vergezocht is met warmtepompen, airco en laadpaal) gesubsidieerd wordt want lagere energiebelasting?
Als het al zijn kind is... Hij gaat er met gezwinde spoed vandoor...quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:18 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Arm kind. Gebruikt worden als schild, door een compleet gestoorde vader. Wat een achterlijke idioot.
En weer de minst bedreigende persoon ertussen uit trekken om weer even helemaal het mannetje te zijn. Wat mogen we trots zijn op dit politiekorps.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:07 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Wie is die vrouw die het kind van zijn nek haalt? Dat lijkt me geen politie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:07 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Lijkt mij de moeder.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie is die vrouw die het kind van zijn nek haalt? Dat lijkt me geen politie.
De moeder? Familie? Geen idee.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:29 schreef Leandra het volgende:
Wie is die vrouw die het kind van zijn nek haalt? Dat lijkt me geen politie.
Of je nu geld overmaakt uit de algemene middelen of een belastingkorting geeft maakt voor het eindresultaat niet uit dus worden beide gevallen als subsidie gezien. Via een belastingkorting noemen we belastingsubsidie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij reageerde ook maar nattekat ging helemaal over de rooie en het ging later niet eens over die opmerking van mij.
[..]
Het gaat erom dat een mindering op de belasting als een subsidie gezien wordt en het zo wordt geframed. In het verlengde daarvan kun je dus de HRA ook wel bestempelen als een subsidie of dat de mensen in het laagste belastingtarief gesubsidieerde arbeid verrichten of alles wat in het lage BTW tarief valt gesubsidieerd is. Het slaat gewoon nergens op om een korting op uitgaven als subsidie te zien.
Want als we iedereen nu het lage tarief laten betalen is de "subsidie" verdwenen toch?
Dus alles wat onder het lage BTW tarief valt is ook "gesubsidieerd"?quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:48 schreef grimselman het volgende:
Of je nu geld overmaakt uit de algemene middelen of een belastingkorting geeft maakt voor het eindresultaat niet uit dus worden beide gevallen als subsidie gezien. Via een belastingkorting noemen we belastingsubsidie.
Ook gewoon ook echt 0 diversiteit tussen die "demonstranten".quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:07 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Dat vinden ze wss niet erg. En die straf krijgen ze nooit. Het idee is niet fout. Maar dit levert meer irritatie op dan + punten.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:14 schreef babipangang het volgende:
Misschien al die klimaatgekkies een vliegverbod voor 5 jaar geven en het bezit/besturen van een gemotoriseerd voertuig verbieden. Denk dat het dan snel afgelopen is met deze gekkigheid.
ja, dat zijn allemaal subsidies. Echter hier zijn geen beperkingen aan opgegeven wie dit ontvangt, het enige wat iemand hoeft te doen is het product kopen. De hoeveelheid maakt niks uit.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:54 schreef AchJa het volgende:
Dus alles wat onder het lage BTW tarief valt is ook "gesubsidieerd"?
dat is een algemeen geaccepteerde definitie, echter dit past bij sommigen niet in hun hoofd. Dan ontploft de boel omdat de vooringenomen mening dan kortlsuiting veroorzaakt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:48 schreef grimselman het volgende:
[..]
Of je nu geld overmaakt uit de algemene middelen of een belastingkorting geeft maakt voor het eindresultaat niet uit dus worden beide gevallen als subsidie gezien. Via een belastingkorting noemen we belastingsubsidie.
Mensen willen tegenwoordig graag laten zien waar ze voor staan. Welke groep of hok. Ze begrijpen niet dat veel mensen dat soort denken juist wat raar en eng vinden.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:22 schreef Seeburg54 het volgende:
Vanmiddag ook in het noorden des land een demonstratie met vlaggen op het viaduct boven de snelweg. Wie of wat was door de snelheid niet te zien. Dus zonde van de tijd voor die gasten.
Ze doen hun best maar. Er is genoeg om tegen te demonstreren, dus aan een kant snap ik het ook wel.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:29 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen willen tegenwoordig graag laten zien waar ze voor staan. Welke groep of hok. Ze begrijpen niet dat veel mensen dat soort denken juist wat raar en eng vinden.
ik vermoed dat ze dat echt wel begrijpen hoor. Ok XR begrijpt dit echt wel dat er van die mensen zijn die het raar en eng vinden.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:29 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen willen tegenwoordig graag laten zien waar ze voor staan. Welke groep of hok. Ze begrijpen niet dat veel mensen dat soort denken juist wat raar en eng vinden.
Ik begrijp de 'boosheid' wel. Zoals over milieu. Ik denk niet dat de A12 bezetten iets helpt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:33 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ze doen hun best maar. Er is genoeg om tegen te demonstreren, dus aan een kant snap ik het ook wel.
Bij afslag Gorredijk/Tijnje zeker? Daar staan nog steeds bijna elk weekend een stel wappies met tuinmeubulair en al...quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:22 schreef Seeburg54 het volgende:
Vanmiddag ook in het noorden des land een demonstratie met vlaggen op het viaduct boven de snelweg. Wie of wat was door de snelheid niet te zien. Dus zonde van de tijd voor die gasten.
Het was meer tussen Drachten- Frieschepalen. Maar wel tuinmeubilair enz gesignaleerd. Misschien waren ze de afslag Tijnje Gorredijk zat.quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij afslag Gorredijk/Tijnje zeker? Daar staan nog steeds bijna elk weekend een stel wappies met tuinmeubulair en al...
Dit is dus waarom het zo absurd is om het subsidie te noemen. Idioten en slecht geinformeerde mensen gaan dan denken dat er daadwerkelijk zoveel geld uitgegeven wordt.quote:
Er lijkt toch wel iets te veranderen in het bewustzijn. Zelfs de JOVD begint daarover. Wat denk jij?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is dus waarom het zo absurd is om het subsidie te noemen. Idioten en slecht geinformeerde mensen gaan dan denken dat er daadwerkelijk zoveel geld uitgegeven wordt.
Maakt het uit ? Je kan 40 miljard belastinggeld als subsidie aan partijen uitkeren, of 40 miljard belastinggeld vanwege belastingvoordeeltjes niet ontvangen van diezelfde partijen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is dus waarom het zo absurd is om het subsidie te noemen. Idioten en slecht geinformeerde mensen gaan dan denken dat er daadwerkelijk zoveel geld uitgegeven wordt.
Alleen vraag ik me, gezien de eerste zin af of ze met "groene groei" bedoelen meer geld in defensie te willen steken, of in verduurzaming.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Er lijkt toch wel iets te veranderen in het bewustzijn. Zelfs de JOVD begint daarover. Wat denk jij?
Natuurlijk maakt het wat uit. Je zou hetzelfde kunnen zeggen over alles waar geen 100% belasting over betaald wordt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:18 schreef recursief het volgende:
[..]
Maakt het uit ? Je kan 40 miljard belastinggeld als subsidie aan partijen uitkeren, of 40 miljard belastinggeld vanwege belastingvoordeeltjes niet ontvangen van diezelfde partijen.
Dat zeg ik in de post die je quote.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Er lijkt toch wel iets te veranderen in het bewustzijn. Zelfs de JOVD begint daarover. Wat denk jij?
Uiteraard kan je dat zeggen. Maar dat neemt niet weg dat als belastingkorting niet gegeven wordt er 40 miljard meer budget is dat bijvoorbeeld aan verduurzaming uitgegeven kan worden. Linksom of rechtsom scheelt het 40 miljard, het eindresultaat is hetzelfde. Of je het subsidie moet noemen of belastingkorting is een semantische discussie die afleidt van waar het werkelijk om gaat.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt het wat uit. Je zou hetzelfde kunnen zeggen over alles waar geen 100% belasting over betaald wordt.
Als je een korting geeft betekent dat niet dat dezelfde bedrijven zonder die korting nog altijd in het zelfde gebied blijven opereren.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:18 schreef recursief het volgende:
[..]
Maakt het uit ? Je kan 40 miljard belastinggeld als subsidie aan partijen uitkeren, of 40 miljard belastinggeld vanwege belastingvoordeeltjes niet ontvangen van diezelfde partijen.
Nee, want als je probeert te veel belasting te heffen gaan die bedrijven weg en heb je dus niks. Of ze berekenen de kosten door aan de burger, die daardoor boos wordt en kiest voor een partij die belooft de belastingen weer terug te draaien. Bovendien zijn heel veel (de meerderheid zou ik zeggen) van die 'subsidies' juist bedoeld om de uitstoot te verlagen. Ja, bedrijven krijgen gratis CO2 credits, maar over tijd steeds minder. Dat is het tegenovergesteld van een subsidie, je kunt die gratis CO2 credits niet zomaar vertalen in een uitgave van geld want je vergelijkt met een situatie waar die hele credits opzet niet bestaat. Als je dat hele systeem afschaft komt er niet ineens een bak geld vrij, omdat dat geld slechts virtueel is.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:49 schreef recursief het volgende:
[..]
Uiteraard kan je dat zeggen. Maar dat neemt niet weg dat als belastingkorting niet gegeven wordt er 40 miljard meer budget is dat bijvoorbeeld aan verduurzaming uitgegeven kan worden. Linksom of rechtsom scheelt het 40 miljard, het eindresultaat is hetzelfde.
De laffer curve is hiervoor overigens een prima theoretisch model.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:29 schreef MoreDakka het volgende:
Je kunt niet een soort simulatie draaien waarin burgers en bedrijven 100% belasting ok vinden, dat rechtstreeks vergelijken met de huidige situatie en dan een simpel minnetje er tussen zetten. Maar dat is wel wat hier min of meer gebeurt.
Als ik een dienst verkoop aan 999 mensen voor ¤ 1.000,- en aan jou voor ¤ 1.250,-, krijgen die 999 mensen dan korting of laat ik jou gewoon meer betalen?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:49 schreef recursief het volgende:
Uiteraard kan je dat zeggen. Maar dat neemt niet weg dat als belastingkorting niet gegeven wordt er 40 miljard meer budget is dat bijvoorbeeld aan verduurzaming uitgegeven kan worden. Linksom of rechtsom scheelt het 40 miljard, het eindresultaat is hetzelfde. Of je het subsidie moet noemen of belastingkorting is een semantische discussie die afleidt van waar het werkelijk om gaat.
Dat is een utopie want als je geen belastingkorting geeft dan pak je in plaats van 5 miljard belasting 0. Sowieso ben ik voorstander van iedereen op het nultarief zodat niemand meer subsidie krijgt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:49 schreef recursief het volgende:
[..]
Uiteraard kan je dat zeggen. Maar dat neemt niet weg dat als belastingkorting niet gegeven wordt er 40 miljard meer budget is dat bijvoorbeeld aan verduurzaming uitgegeven kan worden. Linksom of rechtsom scheelt het 40 miljard, het eindresultaat is hetzelfde. Of je het subsidie moet noemen of belastingkorting is een semantische discussie die afleidt van waar het werkelijk om gaat.
Dat wordt vaak als argument gebruikt. Ik geloof het eerlijk gezegd niet zo. Kostenstijgingen hebben meerdere effecten. Het kunnen ook prikkels zijn voor innovatie om bijvoorbeeld zuiniger met energie om te gaan of te vergroenen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als je een korting geeft betekent dat niet dat dezelfde bedrijven zonder die korting nog altijd in het zelfde gebied blijven opereren.
Zonder dit soort kortingen verdwijnen dit soort bedrijven simpelweg naar India of China waar ze juist meer mogen uitstoten waardoor je netto qua uitstoot op de schaal Nederland een positief effect boekt, maar je wereldwijd een negatief effect creëert.
Maar er worden op internationale schaal ook heel veel afspraken gemaakt. En er is afgesproken dat individuele landen die op nationaal niveau implementeren. De klimaatconferentie van Parijs was 8 jaar geleden en eind dit jaar is er een top in Dubai.quote:Dit is ook het grote probleem met milieuproblematiek; als je het op landsniveau blijft bezien kan er geen verbetering komen.
Mensen die zonder blikken of blozen dit soort uitspraken doen. Die vind ik pas eng.quote:
Maar het rapport houdt de definitie van subsidie aan die de WTO/Nederlandse overheid hanteert. Hoezo is dat een frame (van milieu organisaties?)?quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Dat kan inderdaad, maar een dergelijk proces duurt dan een langere periode. Je kan niet simpelweg van de een op andere dag overschakelen en dat dan simpelweg een prikkel noemen.quote:Op zondag 17 september 2023 08:08 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat wordt vaak als argument gebruikt. Ik geloof het eerlijk gezegd niet zo. Kostenstijgingen hebben meerdere effecten. Het kunnen ook prikkels zijn voor innovatie om bijvoorbeeld zuiniger met energie om te gaan of te vergroenen.
Dit is precies het probleem. We verplaatsen een internationaal probleem naar een nationaal niveau waardoor er een hoop schijnoplossingen en verplaatsingen van het probleem ontstaan.quote:Maar er worden op internationale schaal ook heel veel afspraken gemaakt. En er is afgesproken dat individuele landen die op nationaal niveau implementeren. De klimaatconferentie van Parijs was 5 jaar geleden en eind dit jaar is er een top in Dubai.
Neenquote:Op zondag 17 september 2023 08:22 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar het rapport houdt de definitie van subsidie aan die de WTO/Nederlandse overheid hanteert. Hoezo is dat een frame (van milieu organisaties?)?
Het probleem wordt niet verplaatst. De afspraken die gemaakt worden, worden op internationaal niveau vastgelegd in akkoorden en verdragen. Als een van de partners zich niet aan de afspraken houdt dan hoop ik dat er vanuit de andere landen enige druk en dwang wordt gebruikt, sancties, importheffingen, etc., om dwarsliggen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.quote:Op zondag 17 september 2023 08:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad, maar een dergelijk proces duurt dan een langere periode. Je kan niet simpelweg van de een op andere dag overschakelen en dat dan simpelweg een prikkel noemen.
De energieprijzen in Europa zijn momenteel al gigantisch hoog en Europa staat al op het punt om veel industrie aan andere gebieden te verliezen.
Zie bijv: https://www.npr.org/2022/(...)se-plants-eu-economy
[..]
Dit is precies het probleem. We verplaatsen een internationaal probleem naar een nationaal niveau waardoor er een hoop schijnoplossingen en verplaatsingen van het probleem ontstaan.
Wat maakt het voor de bedrijfsboekhouding en de overheidsbegroting uit of er vooraf 40 miljard belastingkorting wordt toegekend of achteraf 40 miljard subsidie wordt betaald?quote:
Subsidie is een instroom, belastingkorting verzorgt een lagere uitstroom.quote:Op zondag 17 september 2023 09:06 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat maakt het voor de bedrijfsboekhouding en de overheidsbegroting uit of er vooraf 40 miljard belastingkorting wordt toegekend of achteraf 40 miljard subsidie wordt betaald?
Ik zeg niet dat het hetzelfde is, ik zeg dat het effect grofweg hetzelfde is: 40 miljard minder te besteden voor de overheid, en 40 miljard meer voor een groep bedrijven en hun aandeelhouders. Echt hoor, de discussie of "subsidie" het juiste woordje is is vooral semantisch.quote:Op zondag 17 september 2023 09:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Subsidie is een instroom, belastingkorting verzorgt een lagere uitstroom.
Het is net alsof je stelt dat een lagere huur (lagere uitstroom) en een hogere huursubsidie (instroom) hetzelfde is.
Maar snap dan dat mensen daarover willen discussieren ipv over het feit of die subsidies/korting/insert woord naar keuze afgebouwd moeten worden en hoe snel.quote:Op zondag 17 september 2023 09:55 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het hetzelfde is, ik zeg dat het effect grofweg hetzelfde is: 40 miljard minder te besteden voor de overheid, en 40 miljard meer voor een groep bedrijven en hun aandeelhouders. Echt hoor, de discussie of "subsidie" het juiste woordje is is vooral semantisch.
Het effect is ook niet grofweg hetzelfde, er is ook geen 40 miljard minder te besteden voor de overheid en er is niet 40 miljard meer te besteden voor bedrijven en hun aandeelhouders.quote:Op zondag 17 september 2023 09:55 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het hetzelfde is, ik zeg dat het effect grofweg hetzelfde is: 40 miljard minder te besteden voor de overheid, en 40 miljard meer voor een groep bedrijven en hun aandeelhouders. Echt hoor, de discussie of "subsidie" het juiste woordje is is vooral semantisch.
is 30 jaar te kort?quote:Op zondag 17 september 2023 08:48 schreef BlaZ het volgende:
Dat kan inderdaad, maar een dergelijk proces duurt dan een langere periode. Je kan niet simpelweg van de een op andere dag overschakelen en dat dan simpelweg een prikkel noemen.
Grofweg komt het nog steeds op hetzelfde neer. Het optimum van de Laffer curve is niet uit te rekenen, en in de buurt van het optimum loopt de curve heel vlak waardoor het marginale effect heel beperkt is. Daarnaast is het maar zeer de vraag of de Laffer-curve wel van toepassing is op een situatie waarbij je een beperkt deel van de belastingplichtigen uitzondert van de belastingen die je de rest oplegt.quote:Op zondag 17 september 2023 10:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het effect is ook niet grofweg hetzelfde, er is ook geen 40 miljard minder te besteden voor de overheid en er is niet 40 miljard meer te besteden voor bedrijven en hun aandeelhouders.
Dit is een artikel over een theoretische onderbouwing:
https://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve
Het probleem is dat je stelt dat bij prijs x er een gelijke afname is als bij prijs y, zonder rekening te houden met prijselasticiteit.
Aangezien het om energie gaat is het waarschijnlijker dat een groot aantal bedrijven (gezien het bedrag van 40 miljard), simpelweg niet meer in Nederland kunnen produceren en naar een ander land verkassen.
zeker maar ze hadden 30 jaar de tijd.... gaat het niet hard genoeg dat moet er maar gedwongen worden.quote:Op zondag 17 september 2023 10:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
30 jaar is niet van de een op de andere dag?
40 miljard is geen marginaal effect, dat is 4% van de Nederlandse economie. De curve is juist sterker van toepassing aangezien het een beperkt deel is.quote:Op zondag 17 september 2023 10:08 schreef recursief het volgende:
[..]
Grofweg komt het nog steeds op hetzelfde neer. Het optimum van de Laffer curve is niet uit te rekenen, en in de buurt van het optimum loopt de curve heel vlak waardoor het marginale effect heel beperkt is. Daarnaast is het maar zeer de vraag of de Laffer-curve wel van toepassing is op een situatie waarbij je een beperkt deel van de belastingplichtigen uitzondert van de belastingen die je de rest oplegt.
als de belastingen nu voor alles en iedereen gelijk worden getrokken tot het niveau wat dehoogste betalen (dus mindst vervuilende betaald) dan zal iedereen begrijpen dat de belastingen niet met dat bedrag omhoog gaan. Dat stelt ook niemand bij XR en iedereen met een gezond verstand, dus ook de leden vanXR, vinden dit ook. Dit is een verschuiving van het vraagstuk zoals zovelen proberen.quote:Op zondag 17 september 2023 10:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het effect is ook niet grofweg hetzelfde, er is ook geen 40 miljard minder te besteden voor de overheid en er is niet 40 miljard meer te besteden voor bedrijven en hun aandeelhouders.
Dit is een artikel over een theoretische onderbouwing:
https://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve
Het probleem is dat je stelt dat bij prijs x er een gelijke afname is als bij prijs y, zonder rekening te houden met prijselasticiteit.
Aangezien het om energie gaat is het waarschijnlijker dat een groot aantal bedrijven (gezien het bedrag van 40 miljard), simpelweg niet meer in Nederland kunnen produceren en naar een ander land verkassen.
Ik heb er geen mening over en heb geen idee wat een juist periode zou moeten zijn.quote:Op zondag 17 september 2023 10:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
zeker maar ze hadden 30 jaar de tijd.... gaat het niet hard genoeg dat moet er maar gedwongen worden.
ik werk in die industrie en helaas een klein deel van mijn leven weggegooid in de olie/gaswereld in de begin jaren van 2000-2010.... gelukkig ben ik er gauw uitgestapt want ik kon niet meer met mijzelf leven.quote:Op zondag 17 september 2023 10:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik heb er geen mening over en heb geen idee wat een juist periode zou moeten zijn.
Dat werd hierboven juist wel gesteld vandaar mijn opmerkingen, maar dan zijn we dat eens.quote:Op zondag 17 september 2023 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
als de belastingen nu voor alles en iedereen gelijk worden getrokken tot het niveau wat dehoogste betalen (dus mindst vervuilende betaald) dan zal iedereen begrijpen dat de belastingen niet met dat bedrag omhoog gaan. Dat stelt ook niemand bij XR en iedereen met een gezond verstand, dus ook de leden vanXR, vinden dit ook. Dit is een verschuiving van het vraagstuk zoals zovelen proberen.
quote:Ik zeg niet dat het hetzelfde is, ik zeg dat het effect grofweg hetzelfde is: 40 miljard minder te besteden voor de overheid, en 40 miljard meer voor een groep bedrijven en hun aandeelhouders.
Dat waardeer ik van je, je bent tenminste principieel.quote:Op zondag 17 september 2023 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik werk in die industrie en helaas een klein deel van mijn leven weggegooid in de olie/gaswereld in de begin jaren van 2000-2010.... gelukkig ben ik er gauw uitgestapt want ik kon niet meer met mijzelf leven.
Sinds die tijd werk in ik de duurzame industrie en zo rond 2005-2015 was deze zeker maar klein, pas de afgelopen ca 10 jaar en helemaal de afgelopen 2 jaar is die explosief gestegen. En nee, ik ben geen consultant hierin, want die liegen en bedriegen die boel bij elkaar in die wereld.quote:Op zondag 17 september 2023 10:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat waardeer ik van je, je bent tenminste principieel.
wat daar staat kloptquote:Op zondag 17 september 2023 10:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat werd hierboven juist wel gesteld vandaar mijn opmerkingen, maar dan zijn we dat eens.
[..]
met een extrapolatie wat er de afgelopen 2-3 jaar is gebeurd dan is 30 jaar wel erg lang.... Die extrapolatie kan je niet linair pakken ivm technologische ontwikkelingen, hoewel deze op die vlak best wel meevielen de afgelopen 50 jaar. De afgelopen 50 jaar zijn ze eigenlijk alleen goedkoper geworden dan dat er echt nieuwe dingen zijn bedacht op het gebied van duurzaamheid.quote:Op zondag 17 september 2023 10:12 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik heb er geen mening over en heb geen idee wat een juist periode zou moeten zijn.
Dat is niet wat marginaal hier betekent. En nee: de Laffer-curve is niet sterk van toepassing. Daar zijn overigens meer redenen voor: het hele effect wordt in de economische theorie, maar zeker in de politieke praktijk, meestal geisoleerd beschouwd. Maar eigenlijk is het wel duidelijk dat het effect dat beschreven wordt door heel veel variabelen beinvloed wordt en dat er bovendien heel veel andere effecten zijn die ook een rol spelen. De Laffer-curve ging oorspronkelijk over inkomstenbelasting. Later hebben economen de hypothese uitgebreid naar belasting op goederen en grondstoffen. En juist daar blijken naast de Laffer-curve zoveel factoren elkaar te versterken en uit te doven dat je niet zomaar effecten van de Laffer-curve kan voorspellen. Sterker nog: de Laffer-curve voor goederen en grondstoffen blijkt in praktijk vaak niet eens een curve te zijn.quote:Op zondag 17 september 2023 10:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
40 miljard is geen marginaal effect, dat is 4% van de Nederlandse economie. De curve is juist sterker van toepassing aangezien het een beperkt deel is.
Maar dan spreek je jezelf weer tegen.quote:
De uitspraak die klopt:quote:als de belastingen nu voor alles en iedereen gelijk worden getrokken tot het niveau wat dehoogste betalen (dus mindst vervuilende betaald) dan zal iedereen begrijpen dat de belastingen niet met dat bedrag omhoog gaan.
quote:Ik zeg niet dat het hetzelfde is, ik zeg dat het effect grofweg hetzelfde is: 40 miljard minder te besteden voor de overheid, en 40 miljard meer voor een groep bedrijven en hun aandeelhouders.
Nee, er staat niet dat als de belastingen gelijk worden getrokken naar het hoogste tarief er 40 miljard extra bij de overheid binnen zou komen en 40 miljard minder bij die bedrijven.quote:
Je kunt marginaal gewoon opzoeken in het woordenboek. Je eigen stelling iis het volgende:quote:Op zondag 17 september 2023 10:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is niet wat marginaal hier betekent. En nee: de Laffer-curve is niet sterk van toepassing. Daar zijn overigens meer redenen voor: het hele effect wordt in de economische theorie, maar zeker in de politieke praktijk, meestal geisoleerd beschouwd. Maar eigenlijk is het wel duidelijk dat het effect dat beschreven wordt door heel veel variabelen beinvloed wordt en dat er bovendien heel veel andere effecten zijn die ook een rol spelen. De Laffer-curve ging oorspronkelijk over inkomstenbelasting. Later hebben economen de hypothese uitgebreid naar belasting op goederen en grondstoffen. En juist daar blijken naast de Laffer-curve zoveel factoren elkaar te versterken en uit te doven dat je niet zomaar effecten van de Laffer-curve kan voorspellen. Sterker nog: de Laffer-curve voor goederen en grondstoffen blijkt in praktijk vaak niet eens een curve te zijn.
Een deel van de effecten is toe te schrijven aan subsidies. Een ander deel aan de mate van concurrentie in een markt. Eigenlijk is het enige waar echt volledig consensus over is dat als je de belastingdruk naar 100% brengt, de productie stopt.
Dat is simpelweg onzin. Dan kun je theoretische raamwerken die daar naar verwijzen als onvolledig beschouwen, toch wijzen die een denkrichting aan waardoor er, ondanks dat er wellicht geen sprake is van een curve, toch een aanzienlijk effect op te merken zal zijn.quote:ik zeg dat het effect grofweg hetzelfde is: 40 miljard minder te besteden voor de overheid, en 40 miljard meer voor een groep bedrijven en hun aandeelhouders.
Dat is prima, verder kan zou ik de XR willen aanmoedigen alle snelwegen in de randstad en ook Schiphol te blokkeren, maar het werkveld niet richting de overige provincies te verschuiven.quote:Op zondag 17 september 2023 10:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, er staat niet dat als de belastingen gelijk worden getrokken naar het hoogste tarief er 40 miljard extra bij de overheid binnen zou komen en 40 miljard minder bij die bedrijven.
Maar goed, ik laat het hierbij, want XR stelt dit helemaal niet ter discussie, dus dit is een verschuiving van de discussie wat zonde van de tijd is.
Overigens zou ik er geen enkele moeite mee hebben als de fossiele industrie, geheel in lijn met de Laffer-curve, hun productie terugschroeft als ze meer belasting moeten betalen.quote:Op zondag 17 september 2023 10:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je kunt marginaal gewoon opzoeken in het woordenboek. Je eigen stelling iis het volgende:
[..]
Dat is simpelweg onzin. Dan kun je theoretische raamwerken die daar naar verwijzen als onvolledig beschouwen, toch wijzen die een denkrichting aan waardoor er, ondanks dat er wellicht geen sprake is van een curve, toch een aanzienlijk effect op te merken zal zijn.
Dat kan ik me voorstellen en me ook in vinden. De vraag is echter in hoeverre dit internationaal gebeurt en dus simpelweg noodzaak is. Daar durf ik zo geen antwoord op te geven.quote:Op zondag 17 september 2023 10:41 schreef recursief het volgende:
Los van de vraag of "subsidie" wel het juiste woordje is, vind ik het ethisch bijzonder problematisch om financiele/fiscale voordelen te geven aan bedrijven die op grote schaal van fossiele brandstoffen gebruik maken.
Dat is een van de enige mogelijke oplossing om het daadwerkelijk probleem op te lossen.quote:Overigens zou ik er geen enkele moeite mee hebben als de fossiele industrie, geheel in lijn met de Laffer-curve, hun productie terugschroeft als ze meer belasting moeten betalen.
Maar in de brief waarin Wiebes eerder de 4,5 miljard berekende, wordt de WTO-definitie van subsidies gehanteerd. Ik vind de discussie over de definitie afleiden van het daadwerkelijke probleem, maar op dit punt spreken XR en het kabinet dus wel dezelfde "taal".quote:Op zondag 17 september 2023 08:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Neen
Artikel 4:21 Awb definieert subsidie als 'de aanspraak op financiële middelen door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten'.
Waar ze het over hebben is belastingvoordeel, dat is wat anders.
Besparing op te betalen belastingen, bijvoorbeeld door het gebruikmaken van aftrekposten of van bepaalde belastingverdragen en belastingroutes.
Er is geen sprake van verstrekking.
quote:De Wereldhandelsorganisatie (WTO) heeft een algemene definitie van subsidies ontwikkeld die zich niet specifiek op energie richt maar breed toepasbaar is.
De WTO spreekt van subsidie als:
(1) er sprake is van een financiële tegemoetkoming door de Rijksoverheid of een
ander overheidslichaam, die leidt tot een directe stroom van fondsen (leningen, overheidsgaranties, giften) vanuit overheden naar private partijen (dit zijn de prijssubsidies, die het IEA regelmatig onderzoekt),
(2) er gemiste overheidsinkomsten zijn (bijvoorbeeld belastingteruggaven en - vrijstellingen),
(3) overheden goederen en diensten leveren of specifieke goederen inkopen, of
(4) overheden bijdragen aan specifieke fondsen geven.
quote:We gebruiken in navolging van het CIEP-rapport en in lijn met de aanbevelingen van de OESO de WTO-definitie.
Dat is juist waar een groot gedeelte van die 'subsidie' voor is. Maar volgens XR mag dat ook niet.quote:Op zondag 17 september 2023 10:44 schreef recursief het volgende:
[..]
Overigens zou ik er geen enkele moeite mee hebben als de fossiele industrie, geheel in lijn met de Laffer-curve, hun productie terugschroeft als ze meer belasting moeten betalen.
Dat is niet de WTO definitie, dat is de Title VII of the Tariff Act of 1930 van de VS. Wellicht is het probleem dat men dat hier naar een andere Nederlandse term had moeten vertalen.quote:Op zondag 17 september 2023 11:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Maar in de brief waarin Wiebes eerder de 4,5 miljard berekende, wordt de WTO-definitie van subsidies gehanteerd. Ik vind de discussie over de definitie afleiden van het daadwerkelijke probleem, maar op dit punt spreken XR en het kabinet dus wel dezelfde "taal".
[..]
[..]
En dat is allemaal leuk en aardig, maar zoals je in dit topic ook kunt zien heeft een groot deel van de mensen en organisaties (de meerderdheid in mijn optiek) een andere definitie. De meer gebruikelijke definitie is het direct uitkeren van geld. Daarom zorgt praten over 'subsidie' voor zoveel verwarring, en XR maakt van die verwarring gebruik. Er zijn heel veel mensen die denken dat de overheid jaarlijks een bedrag van 40 miljard overmaakt naar de rekeningen van fossiele bedrijven.quote:Op zondag 17 september 2023 11:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Maar in de brief waarin Wiebes eerder de 4,5 miljard berekende, wordt de WTO-definitie van subsidies gehanteerd. Ik vind de discussie over de definitie afleiden van het daadwerkelijke probleem, maar op dit punt spreken XR en het kabinet dus wel dezelfde "taal".
[..]
[..]
Dat is de definitie die de WTO ook hanteert. Belastingvoordelen vallen daar ook onder.quote:Op zondag 17 september 2023 11:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is niet de WTO definitie, dat is de Title VII of the Tariff Act of 1930 van de VS. Wellicht is het probleem dat men dat hier naar een andere Nederlandse term had moeten vertalen.
Economische ondersteuning was doeltreffender geweest.
Het is wel de WTO definitie:quote:Op zondag 17 september 2023 11:19 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is niet de WTO definitie, dat is de Title VII of the Tariff Act of 1930 van de VS. Wellicht is het probleem dat men dat hier naar een andere Nederlandse term had moeten vertalen.
Economische ondersteuning was doeltreffender geweest.
Ik denk dat het bij de meeste mensen helemaal niet voor verwarring zorgt. Het zorgt er wel voor dat de discussie om de haverklap over semantiek gaat in plaats van waar het werkelijk om zou moeten gaan: 40 miljard aan financiele voordelen voor bedrijven die grootschalig van fossiele brandstoffen gebruik maken.quote:Op zondag 17 september 2023 11:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En dat is allemaal leuk en aardig, maar zoals je in dit topic ook kunt zien heeft een groot deel van de mensen en organisaties (de meerderdheid in mijn optiek) een andere definitie. De meer gebruikelijke definitie is het direct uitkeren van geld. Daarom zorgt praten over 'subsidie' voor zoveel verwarring, en XR maakt van die verwarring gebruik. Er zijn heel veel mensen die denken dat de overheid jaarlijks een bedrag van 40 miljard overmaakt naar de rekeningen van fossiele bedrijven.
Maar dat is dus niet waar. Het zorgt wél voor verwarring, want ook jij lijkt het nog steeds niet te snappen.quote:Op zondag 17 september 2023 11:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk dat het bij de meeste mensen helemaal niet voor verwarring zorgt. Het zorgt er wel voor dat de discussie om de haverklap over semantiek gaat in plaats van waar het werkelijk om zou moeten gaan: 40 miljard aan financiele voordelen voor bedrijven die grootschalig van fossiele brandstoffen gebruik maken.
Het gaat niet om semantiek. Jij zegt dat het wegvallen van fossiele subsidie er linksom of rechtsom voor zorgt dat dit geld beschikbaar komt, omdat het effect grofweg hetzelfde is.quote:Op zondag 17 september 2023 11:33 schreef recursief het volgende:
Ik denk dat het bij de meeste mensen helemaal niet voor verwarring zorgt. Het zorgt er wel voor dat de discussie om de haverklap over semantiek gaat in plaats van waar het werkelijk om zou moeten gaan: 40 miljard aan financiele voordelen voor bedrijven die grootschalig van fossiele brandstoffen gebruik maken.
Is een hoog belastingtarief voor consumenten een financieel voordeel voor het bedrijf, of het naaien van de gewone consument?quote:Op zondag 17 september 2023 11:50 schreef recursief het volgende:
De verwarring lijkt vooral iedere keer te worden opgerakeld door mensen die het liever niet erover willen hebben dat er 40 miljard financiele/fiscale voordeeltjes gaan naar bedrijven die grootschalig fossiele brandstoffen gebruiken.
Voor het klimaat maakt het echt niet uit of we het subsidie of belastingkorting noemen.
Voor het klimaat maakt het sowieso niks uit wat we in Nederland doen. Met minder als 0,1% van de wereldoppervlakte en 0,22% van de menselijke bevolking spelen we gewoonweg een onbeduidende rol.quote:Op zondag 17 september 2023 11:50 schreef recursief het volgende:
De verwarring lijkt vooral iedere keer te worden opgerakeld door mensen die het liever niet erover willen hebben dat er 40 miljard financiele/fiscale voordeeltjes gaan naar bedrijven die grootschalig fossiele brandstoffen gebruiken.
Voor het klimaat maakt het echt niet uit of we het subsidie of belastingkorting noemen.
Nu steek je gewoon de vingers in de oren, kom op zeg. Je zit er gewoon naast, geef dat toe en we kunnen verder.quote:Op zondag 17 september 2023 11:50 schreef recursief het volgende:
Wat we in Nederland doen vloeit voort uit internationale afspraken, zoals de akkoorden van Parijs. Dat je een kleine economie bent is geen argument om het klimaat een dikke middelvinger te geven.quote:Op zondag 17 september 2023 11:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor het klimaat maakt het sowieso niks uit wat we in Nederland doen. Met minder als 0,1% van de wereldoppervlakte en 0,22% van de menselijke bevolking spelen we gewoonweg een onbeduidende rol.
Ja doei.quote:Op zondag 17 september 2023 12:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nu steek je gewoon de vingers in de oren, kom op zeg. Je zit er gewoon naast, geef dat toe en we kunnen verder.
Ik begrijp de vraag niet. ¤40 miljard belastingvoordeel voor bedrijven is ongeveer ¤4800 per huishouden. Dat geld gaat niet naar consumenten die de volle klap betalen.quote:Op zondag 17 september 2023 11:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Is een hoog belastingtarief voor consumenten een financieel voordeel voor het bedrijf, of het naaien van de gewone consument?
Er is geen sprake van verwarring. Jij stelt dat er per definitie geld beschikbaar komt. Dat is simpelweg niet waar, want dat hangt af van de manier waarop je de subsidie laat verdwijnen. En beide hebben dus een compleet tegenovergesteld effect. Maar weerleg het vooral, volgens jou is het effect in beide gevallen nagenoeg gelijk. Daar zal je dus wel een onderbouwing voor hebben.quote:Op zondag 17 september 2023 11:50 schreef recursief het volgende:
Tja, als je nou eens begint met lezen in plaats van mensen woorden in de mond te leggen. Maar noem het dan geen subsidie. Ik vind het best. Dan hebben we het voortaan over fiscale/financiele voordelen ter waarde van ¤40 miljard.quote:Op zondag 17 september 2023 12:09 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Er is geen sprake van verwarring. Jij stelt dat er per definitie geld beschikbaar komt. Dat is simpelweg niet waar, want dat hangt af van de manier waarop je de subsidie laat verdwijnen. En beide hebben dus een compleet tegenovergesteld effect. Maar weerleg het vooral, volgens jou is het effect in beide gevallen nagenoeg gelijk. Daar zal je dus wel een onderbouwing voor hebben.
Dit zijn niet jouw woorden?quote:Op zondag 17 september 2023 12:12 schreef recursief het volgende:
Tja, als je nou eens begint met lezen in plaats van mensen woorden in de mond te leggen.
quote:Op zondag 17 september 2023 09:55 schreef recursief het volgende:
Zoals je zelf zegt: het maakt niet uit hoe je het noemt. Het laten verdwijnen van de voordelen kan op verschillende manieren en dat leidt niet tot grofweg hetzelfde effect, integendeel. Maar blijf er vooral omheen draaien.quote:Op zondag 17 september 2023 12:12 schreef recursief het volgende:
Maar noem het dan geen subsidie. Ik vind het best. Dan hebben we het voortaan over fiscale/financiele voordelen ter waarde van ¤40 miljard.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op zondag 17 september 2023 12:01 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat we in Nederland doen vloeit voort uit internationale afspraken, zoals de akkoorden van Parijs. Dat je een kleine economie bent is geen argument om het klimaat een dikke middelvinger te geven.
Dat geld bestaat dan ook helemaal niet, dat is de misvatting.quote:Op zondag 17 september 2023 12:08 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik begrijp de vraag niet. ¤40 miljard belastingvoordeel voor bedrijven is ongeveer ¤4800 per huishouden. Dat geld gaat niet naar consumenten die de volle klap betalen.
Dat geld is er grotendeels wel. Bij de bedrijven die het nu kunnen uitkeren aan hun aandeelhouders.quote:Op zondag 17 september 2023 12:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat geld bestaat dan ook helemaal niet, dat is de misvatting.
Socialize the costs, privatize the benefits.quote:Op zondag 17 september 2023 12:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat geld is er grotendeels wel. Bij de bedrijven die het nu kunnen uitkeren aan hun aandeelhouders.
Nu zijn we weer terug bij af, want dan kan ik ook al jouw spaargeld bestempelen als gemiste belastinginkomsten en zeggen dat dat bedrag als subsidie wel degelijk bestaat. Het is een circulaire redenering die je maakt, en dus komen we nooit verder.quote:Op zondag 17 september 2023 12:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat geld is er grotendeels wel. Bij de bedrijven die het nu kunnen uitkeren aan hun aandeelhouders.
Als je de energiebelastingen voor consumenten ook zou verlagen dan houd je die 5 miljard. Verhoog je hem voor bedrijven dan word het geen 45 miljard maar eerder 0 aangezien die bedrijven zullen stoppen hier te produceren en belasting te betalen. Achja dan doen wij het heel goed voor het klimaat. Dat ditzelfde product een paar km veel vervuilender word geproduceerd negeren we dan maar.quote:Op zondag 17 september 2023 12:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat had je al eens gezegd.quote:Op zondag 17 september 2023 13:18 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Als je de energiebelastingen voor consumenten ook zou verlagen dan houd je die 5 miljard. Verhoog je hem voor bedrijven dan word het geen 45 miljard maar eerder 0 aangezien die bedrijven zullen stoppen hier te produceren en belasting te betalen. Achja dan doen wij het heel goed voor het klimaat. Dat ditzelfde product een paar km veel vervuilender word geproduceerd negeren we dan maar.
quote:Op zondag 17 september 2023 08:59 schreef recursief het volgende:
[..]
Het probleem wordt niet verplaatst. De afspraken die gemaakt worden, worden op internationaal niveau vastgelegd in akkoorden en verdragen. Als een van de partners zich niet aan de afspraken houdt dan hoop ik dat er vanuit de andere landen enige druk en dwang wordt gebruikt, sancties, importheffingen, etc., om dwarsliggen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
En ik zeg ook niet dat je niet internationaal meer aan de bak moet, maar ik geloof niet zo in het verhaal dat al die bedrijven opeens naar China vertrekken als ze geen of minder voordeeltjes hebben. Ik vermoed dat veel bedrijven ook wel inzien dat fossiel een doodlopende weg is, en dat als ze niet veranderen ze over een aantal jaar links en rechts worden ingehaald door bedrijven die wel innoveren en verduurzamen. En dan helpt zo een verhuizing maar China alleen als je niet verder kijkt dan je neus lang is.
Dat had je ook al gezegd. Iedereen spreekt elkaar aan en niemand doet er wat mee. Geen land houd zich aan deze akkoorden en er zit geen straf aan verbonden dus het boeit ook daadwerkelijk niemand. Je denkt dat de overheid deze kortingen geeft uit luxe of noodzaak?quote:Op zondag 17 september 2023 13:21 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat had je al eens gezegd.
[..]
Zeker niet uit noodzaak. Ik denk dat het een pervers uitvloeisel is van het (neo)liberale denken dat zich meer op bedrijven richt dan op burgers.quote:Op zondag 17 september 2023 13:30 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat had je ook al gezegd. Iedereen spreekt elkaar aan en niemand doet er wat mee. Geen land houd zich aan deze akkoorden en er zit geen straf aan verbonden dus het boeit ook daadwerkelijk niemand. Je denkt dat de overheid deze kortingen geeft uit luxe of noodzaak?
Ze betalen gewoon goed alleen willen nederlanders geen fysieke arbeid meer verrichten.quote:Op zondag 17 september 2023 13:54 schreef Leandra het volgende:
Dus grootgebruikerskortingen van de energieprijzen af en de kwekers in het Westland ruim baan geven hun terrein te exploiteren, op de plek van hun kassen een woonwijk: daar kunnen ze dan op binnenlopen, pak je gelijk de huisvestingsproblemen in de Randstad aan.
En dan te bedenken dat die kassen ook nog eens de reden zijn dat er zoveel arbeidsmigratie is, dus ze verdienen er echt schandalig aan want ze zijn niet eens bereid lonen te betalen waar een Nederlander nog voor wil werken.
Nee want het lage BTW tarief wordt niet lager als de hoeveelheid groter wordt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 18:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus alles wat onder het lage BTW tarief valt is ook "gesubsidieerd"?
[ afbeelding ]
Uiteaard zullen de agrarische goederen volgens de activisten wel onder subsidie vallen en de rest natuurlijk niet...
Dan betalen ze dus niet goed genoeg voor die arbeid in Nederland.quote:Op zondag 17 september 2023 14:08 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ze betalen gewoon goed alleen willen nederlanders geen fysieke arbeid meer verrichten.
Je hebt open grenzen in europa dus op een gegeven moment solliciteert er gewoon een andere europeaan op. Waarom zou je een nederlander willen hebben voor dat werk?quote:Op zondag 17 september 2023 14:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan betalen ze dus niet goed genoeg voor die arbeid in Nederland.
Ook al zou het er wel zijn, bedrijven hebben in principe maar één verplichting en die is richting hun aandeelhouders. Bedrijven opereren immers met een winstoogmerk, dit lijken sommigen te vergeten. Zij denken dat bedrijven een soort NGO's zijn die voor een 'betere wereld' moeten strijden of zo. Dat is het resultaat van bespottelijke termen zoals 'stakeholder capitalism'.quote:Op zondag 17 september 2023 12:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat geld bestaat dan ook helemaal niet, dat is de misvatting.
Leesvoer https://www.rijksoverheid(...)n/fossiele-subsidiesquote:Op zondag 17 september 2023 13:49 schreef Leandra het volgende:
Laat ze de energieprijzen voor grootgebruikers om te beginnen maar eens gelijkstellen aan die voor consumenten (kleingebruikers), dat stimuleert die grootgebruikers ook om aan verduurzaming te doen.
Leuk dat de kassen in het Westland gas voor een fractie van de prijs krijgen die Henk en Ingrid betalen, maar het is niet zo dat Henk en Ingrid er werkelijk wat aan hebben dat er voor een godsvermogen aan goedkoop gekweekte groenten, fruit en bloemen geëxporteerd wordt.
Als die kwekers in het Westland een normale gasprijs zouden moeten betalen dan zou hun handel niet meer rendabel zijn.
Echt fantastisch dat we zo'n omzet aan export hebben, maar die enorme omzet aan export wordt voornamelijk opgebracht door de consumenten die zich blauw betalen aan energiebelastingen, terwijl degenen die er goed geld mee verdienen die belastingen niet betalen.
wat doen ze dan nog in NL?quote:Op zondag 17 september 2023 14:08 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ze betalen gewoon goed alleen willen nederlanders geen fysieke arbeid meer verrichten.
mijn voorkeur heeft om de belastingen voor iedereen gelijk te trekken, dus voor bedrijven een stijging van het tarief en voor consumenten een lager tarief.quote:Op zondag 17 september 2023 13:49 schreef Leandra het volgende:
Laat ze de energieprijzen voor grootgebruikers om te beginnen maar eens gelijkstellen aan die voor consumenten (kleingebruikers), dat stimuleert die grootgebruikers ook om aan verduurzaming te doen.
Leuk dat de kassen in het Westland gas voor een fractie van de prijs krijgen die Henk en Ingrid betalen, maar het is niet zo dat Henk en Ingrid er werkelijk wat aan hebben dat er voor een godsvermogen aan goedkoop gekweekte groenten, fruit en bloemen geëxporteerd wordt.
Als die kwekers in het Westland een normale gasprijs zouden moeten betalen dan zou hun handel niet meer rendabel zijn.
Echt fantastisch dat we zo'n omzet aan export hebben, maar die enorme omzet aan export wordt voornamelijk opgebracht door de consumenten die zich blauw betalen aan energiebelastingen, terwijl degenen die er goed geld mee verdienen die belastingen niet betalen.
waarom eigenlijk?quote:Op zondag 17 september 2023 14:26 schreef HowardRoark het volgende:
bedrijven hebben in principe maar één verplichting en die is richting hun aandeelhouders
dat kan je veranderen als de poilitiek regels introduceert die het voor EU-mensen ongunstig maakt om in NL te komen wonen en werken.quote:Op zondag 17 september 2023 14:26 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Je hebt open grenzen in europa dus op een gegeven moment solliciteert er gewoon een andere europeaan op. Waarom zou je een nederlander willen hebben voor dat werk?
Betekend in iedere geval niet dat ze slecht betalen.
Dat mag en kan gewoonweg niet. Je hebt europese regels voor vrij verkeer van Europeanen. Je kunt geen onderscheid maken tussen een belg of een nederlander.quote:Op zondag 17 september 2023 15:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat kan je veranderen als de poilitiek regels introduceert die het voor EU-mensen ongunstig maakt om in NL te komen wonen en werken.
quote:Op zaterdag 16 september 2023 12:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zucht, ik hap wel.
Ze protesteren tegen de fossiele subsidies, niets anders. Dat is een feit, dat is het gegeven en dat is het enige.
Ik ben het niet met je eens. Er is ook een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Denk aan de rol van de NAM en consorten bij de gaswinning in Groningen. En denk aan de kinderuitbuiting in Bengaalse sweatshops in opdracht van Westerse kledingfabrikanten. Of denk aan de vervuiling door Tata Steel.quote:Op zondag 17 september 2023 14:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ook al zou het er wel zijn, bedrijven hebben in principe maar één verplichting en die is richting hun aandeelhouders. Bedrijven opereren immers met een winstoogmerk, dit lijken sommigen te vergeten. Zij denken dat bedrijven een soort NGO's zijn die voor een 'betere wereld' moeten strijden of zo. Dat is het resultaat van bespottelijke termen zoals 'stakeholder capitalism'.
De pensioenfondsen bijvoorbeeld. Ja, want pensioenen kunnen best lager.quote:Op zondag 17 september 2023 12:57 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom we nu ineens de lijn van XR moeten volgen om alle belasting kortingen/subsidies ineens langs de "klimaatmeetlat" moeten leggen.quote:Op zondag 17 september 2023 11:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Vanwege het gedram van XR en vooral de manier waarop kan de overheid niet eens tegemoet komen aan hun eisen. Anders ga je krijgen dat er straks weer een andere club opstaat die weer iets anders gaat proberen te bereiken met chantage.quote:Op zondag 17 september 2023 17:46 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom we nu ineens de lijn van XR moeten volgen om alle belasting kortingen/subsidies ineens langs de "klimaatmeetlat" moeten leggen.
Het wordt pas een item bij de verkiezingen gok ik.quote:Op zondag 17 september 2023 18:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vanwege het gedram van XR en vooral de manier waarop kan de overheid niet eens tegemoet komen aan hun eisen. Anders ga je krijgen dat er straks weer een andere club opstaat die weer iets anders gaat proberen te bereiken met chantage.
Maar ik heb een beetje het idee dat de overheid denkt dat zodra het straks koud wordt en gewoon kutweer, dat het vanzelf ophoudt.
Het gaat niet om alle belastingkortingen/subsidies maar om specifieke belastingkortingen/subsidies op het gebruik van fossiele brandstoffen. En ik ben het het, net als 70% van de Nederlanders, met XR eens dat die moeten verdwijnen.quote:Op zondag 17 september 2023 17:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom we nu ineens de lijn van XR moeten volgen om alle belasting kortingen/subsidies ineens langs de "klimaatmeetlat" moeten leggen.
Voedsel zit voor een hele logische reden in een laag btw tarief bijvoorbeeld en staat helemaal los van het klimaat.
Er wordt weliswaar geen btw geheven op vliegtickets maar we heffen er vervolgens wel een luchthavenbelasting overheen.
XR zorgt eerder voor minder dan meer draagvlak. Nog afgezien van dat XR vooral het klimaat misbruikt voor een andere politieke agenda.quote:Op zondag 17 september 2023 18:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het wordt pas een item bij de verkiezingen gok ik.
In zoverre is de aandacht wel ok, politici zullen straks echt kleur moeten gaan bekennen. Kunnen we extra klimaat belastingen introduceren aan burgers terwijl er aan de andere kant een bloemenkweker een laag tarief kunnen laten betalen.
Gaan we echt werk maken van echte klimaatmaatregelen of gaan we een papieren tijger oprichten.
Gaan we zaken duurder maken onder de noemer van klimaat of gaan we zorgen voor echte verbetering.
Persoonlijk kan ik het niet rijmen dat particulieren straks torenhoge belastingen moeten betalen onder de noemer van klimaat terwijl een bloemenkweker een fractie betaald.
Aan de andere kant als de kweker vervolgens ook een hoger tarief moet betalen, dit verrekend in zijn verkoopprijs is het milieu daar dan bij gebaat?
Vergeet het maar. Als je hen het echte verhaal geeft, dan zijn ze helemaal niet voor rigoureus afschaffen.quote:
Ik hoop dat het effect is dat er dan een andere kweker opstaat die wel verduurzaamt en laat zien dat dat kan en dat ie ook nog onder de prijs van zijn fossiele collega kan zitten.quote:Op zondag 17 september 2023 18:14 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Aan de andere kant als de kweker vervolgens ook een hoger tarief moet betalen, dit verrekend in zijn verkoopprijs is het milieu daar dan bij gebaat?
Nee, dit is doelpalen verschuiven. XR wil alle subsidies afschaffen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:16 schreef recursief het volgende:
[..]
Het gaat niet om alle belastingkortingen/subsidies maar om specifieke belastingkortingen/subsidies op het gebruik van fossiele brandstoffen. En ik ben het het, net als 70% van de Nederlanders, met XR eens dat die moeten verdwijnen.
Het effect is vrij simpel: productie gaat elders heen. Laten we nou niet naïef gaan doen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:18 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik hoop dat het effect is dat er dan een andere kweker opstaat die wel verduurzaamt en laat zien dat dat kan en dat ie ook nog onder de prijs van zijn fossiele collega kan zitten.
We willen ook het aan al kinderen dat in het verkeer overlijdt op nul hebben. Omdat iets onrealistisch is mag dat toch wel het streven zijn?quote:Op zondag 17 september 2023 18:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dit is doelpalen verschuiven. XR wil alle subsidies afschaffen.
Laat eens zien? Volgens mij is dat niet waar.quote:Op zondag 17 september 2023 18:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dit is doelpalen verschuiven. XR wil alle subsidies afschaffen.
Ik denk dat dat heel erg zal meevallen. Fossiel heeft geen toekomst. Niet in het westland, maar ook niet elders.quote:Op zondag 17 september 2023 18:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het effect is vrij simpel: productie gaat elders heen. Laten we nou niet naïef gaan doen.
Belachelijk is dat, psychopathisch zelfs.quote:Op zondag 17 september 2023 14:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ook al zou het er wel zijn, bedrijven hebben in principe maar één verplichting en die is richting hun aandeelhouders. Bedrijven opereren immers met een winstoogmerk, dit lijken sommigen te vergeten. Zij denken dat bedrijven een soort NGO's zijn die voor een 'betere wereld' moeten strijden of zo. Dat is het resultaat van bespottelijke termen zoals 'stakeholder capitalism'.
werkgelegenheid?quote:Op zondag 17 september 2023 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat missen we daar precies aan?
Het staat letterlijk op hun eigen website:quote:Op zondag 17 september 2023 18:34 schreef recursief het volgende:
[..]
Laat eens zien? Volgens mij is dat niet waar.
Dit soort halve gare trucjes heeft niemand wat aan.quote:Zaterdag 9 september om 12:00 uur is het moment van de Big One: dan demonstreren wij voor de achtste keer op de A12. En ook voor de laatste keer. Want wat het Haagse gemeentebestuur de politie ook laat doen, wij blijven of komen dag in dag uit weer terug. Net zo lang totdat de regering onze eis inwilligt: een direct einde aan alle fossiele subsidies. Samen kunnen we dit. Doe mee en sluit je aan!
De kans om wat aan de uitstoot te doen. Wat dus ook het doel is van veel van de regelingen waar XR vanaf wil.quote:Op zondag 17 september 2023 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik toch? Fossiele subsidies. Niet alle subsidies.quote:Op zondag 17 september 2023 18:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het staat letterlijk op hun eigen website:
[..]
Niks halve gare trucjes, je moet beter lezen.quote:Dit soort halve gare trucjes heeft niemand wat aan.
Dat mag je vinden, maar toch werkt het zo. Ik vind het eerder raar dat sommigen lijken te denken dat bedrijven moeten doen wat zij willen, dan lijkt bijna op een bepaalde vorm van grootheidswaanzin.quote:Op zondag 17 september 2023 18:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Belachelijk is dat, psychopathisch zelf.
Daardoor krijg je dat plundergedrag en mag de samenleving voor de kosten opdraaien terwijl de winst geprivatiseerd wordt.
Fuck iedereen en leve onze eigen bankrekening.
Nee, je zei dit:quote:Op zondag 17 september 2023 18:50 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik toch? Fossiele subsidies. Niet alle subsidies.
[..]
Niks halve gare trucjes, je moet beter lezen.
En dit klopt niet. XR wil alles afschaffen wat ze 'fossiele subsidies' noemen. Dat is toch echt wat anders, want daar vallen ook allerlei regelingen aan die juist niets te maken hebben met het gebruik van fossiele brandstoffen.quote:maar om specifieke belastingkortingen/subsidies op het gebruik van fossiele brandstoffen.
Vertel, wat valt daar nog meer onder?quote:Op zondag 17 september 2023 18:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, je zei dit:
[..]
En dit klopt niet. XR wil alles afschaffen wat ze 'fossiele subsidies' noemen. Dat is toch echt wat anders, want daar vallen ook allerlei regelingen aan die juist niets te maken hebben met het gebruik van fossiele brandstoffen.
Daar hebben we het toch al meerdere keren over gehadquote:Op zondag 17 september 2023 18:53 schreef recursief het volgende:
[..]
Vertel, wat valt daar nog meer onder?
Het gaat er niet om wat je er dan aan mist, maar wat erbij komt: netto meer uitstoot, omdat de productie wordt verplaatst naar een land waar de regels minder streng zijn.quote:Op zondag 17 september 2023 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het dan over waterstofproductie mbv aardgas gaat. Het gast vast niet om subsidie op zonnepanelen, isolatie van je dak of de aanschaf van een warmtepomp of ander vormen van korting/subdidie om verduurzaming te stimuleren.quote:Op zondag 17 september 2023 18:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daar hebben we het toch al meerdere keren over gehadIk ga dat niet allemaal nog een keer herhalen, maar als voorbeeld investeringen in waterstof en andere alternatieven.
Nee. Alle investeringen in waterstofinfrastructuur.quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het dan over waterstofproductie mbv aardgas gaat.
Laat eens zien?quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee. Alle investeringen in waterstofinfrastructuur.
Er wordt 135 miljoen geinvesteerd in waterstofinfrastructuur. Dat wordt in al die berekeningen er gewoon bij opgeteld als een fossiele subsidie. Dat weet je zelf ook want je bent bekend met de berekeningen, toch?quote:
Het is gewoon gelul. Voorbeeldje uit een persbericht van XR waarbij ze protesteren tegen de komst van een nieuw tankstation van Fieten Olie in Lelystad:quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee. Alle investeringen in waterstofinfrastructuur.
Bron (28 augustus 2023)quote:XR doet een dringend beroep op Fieten om duurzame alternatieven te omarmen zoals elektrische oplaadpunten en waterstof. Daarnaast daagt XR Fieten uit om van dit station een groen en eco-vriendelijk station te maken, met uitgebreide beplanting en mogelijk zelfs een parkeerterrein
Dan is XR hypocriet, dat is niet mijn probleem.quote:Op zondag 17 september 2023 19:05 schreef recursief het volgende:
[..]
Het is gewoon gelul. Voorbeeldje uit een persbericht van XR waarbij ze protesteren tegen de komst van een nieuw tankstation van Fieten Olie in Lelystad:
[..]
Bron (28 augustus 2023)
Ik denk eerder dat je uit je nek kletst.quote:Op zondag 17 september 2023 19:05 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan is XR hypocriet, dat is niet mijn probleem.
MoreDakka in NWS / 1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion #9quote:Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat je uit je nek kletst.
Jaquote:Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
MoreDakka in NWS / 1800 burgers doen oproep voor A12 blokkade Extinction Rebellion #9
Gast, jij komt steeds met die 40 miljard. Als je niet eens weet hoe dat berekend wordt ben jij degene die uit z'n nek lult.
Werkgelegenheid + in het buitenland is de productie vaak minder efficiënt dus nog meer CO2.quote:Op zondag 17 september 2023 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Fossiel is de komende decennia nog van zeer groot belang. Kom op zeg! Informeer jezelf eens voordat je wat roept.quote:Op zondag 17 september 2023 18:36 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk dat dat heel erg zal meevallen. Fossiel heeft geen toekomst. Niet in het westland, maar ook niet elders.
Hoe eerder we van fossiel af zijn hoe beter.quote:Op zondag 17 september 2023 19:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Fossiel is de komende decennia nog van zeer groot belang.
Serieus, dat meen je toch niet echt he?quote:Kom op zeg! Informeer jezelf eens voordat je wat roept.
Ja, hoe eerder, hoe beter. Maar dat duurt echt nog vele decennia.quote:Op zondag 17 september 2023 20:03 schreef recursief het volgende:
[..]
Hoe eerder we van fossiel af zijn hoe beter.
[..]
Serieus, dat meen je toch niet echt he?
Het is in Den Haag, in de 'buurt' van de regering.quote:Op zondag 17 september 2023 20:11 schreef TjjWester het volgende:
Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan dat stukje A12??
Omdat het stukje weg waar ze eigenlijk willen protesteren (maar wat ze niet kunnen bereiken omdat ze worden tegengehouden door de politie) precies tussen de gebouwen van de (tijdelijke) Tweede Kamer, het Ministerie van Economie en Klimaat en de Malietoren (waar VNO-NCW in zit) in ligt.quote:Op zondag 17 september 2023 20:11 schreef TjjWester het volgende:
Wat is er eigenlijk zo bijzonder aan dat stukje A12??
Het is een dead end stulpje zonder doorgaande functie. Feitelijk heeft alleen den haag en Wassenaar hier last van.quote:Op zondag 17 september 2023 20:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is in Den Haag, in de 'buurt' van de regering.
Meer ellende veroorzaken vervult geen doelquote:Op zondag 17 september 2023 20:21 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Het is een dead end stulpje zonder doorgaande functie. Feitelijk heeft alleen den haag en Wassenaar hier last van.
Doe het dan goed en blokkeer de A1 of de A2, zo als de maastrichtse kampers jaren geleden.
Dit zet totaal geen zoden aan de dijk, als je op de file kaart kijkt zie je dat het verkeer er nauwelijks last van heeft, het kabinet lacht zich kapot, een dead end stuk blokkeren.quote:Op zondag 17 september 2023 20:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Meer ellende veroorzaken vervult geen doel
Er wordt keurig onderbouwd waarom die subsidie voor de waterstofbackbone wordt meegeteld. Er zijn namelijk geen restricties meegegeven aan het type waterstof waarvoor deze gebruikt kan worden, waardoor het risico bestaat dat deze voor niet-groene waterstof gebruikt gaat worden en dus een stimulans is voor de inzet van fossiele brandstoffen.quote:Op zondag 17 september 2023 19:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er wordt 135 miljoen geinvesteerd in waterstofinfrastructuur. Dat wordt in al die berekeningen er gewoon bij opgeteld als een fossiele subsidie. Dat weet je zelf ook want je bent bekend met de berekeningen, toch?Die 40 miljard die je steeds rondgooit.
Zo heeft Nederland (en Europa) miljoenen subsidie aan Tata Steel gegeven voor het Hisarna project en Tata heeft na het testen in IJmuiden die technologie gewoon naar India meegenomenquote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Er wordt keurig onderbouwd waarom die subsidie voor de waterstofbackbone wordt meegeteld. Er zijn namelijk geen restricties meegegeven aan het type waterstof waarvoor deze gebruikt kan worden, waardoor het risico bestaat dat deze voor niet-groene waterstof gebruikt gaat worden en dus een stimulans is voor de inzet van fossiele brandstoffen.
Oh gaan we het zo spelen? In dat soort geframe heb ik geen trek.quote:Op zondag 17 september 2023 20:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, hoe eerder, hoe beter. Maar dat duurt echt nog vele decennia.
En ja, ik meen het wel. Ik heb je vooral kunnen betrappen op eigenlijk niet echt goed geïnformeerd te zijn.
Daar is het van gekopieerd, vandaar het verschil tussen betekenis van subsidie in het Engels en Nederlands.quote:Op zondag 17 september 2023 11:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het is wel de WTO definitie:
https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/24-scm.pdf
Wat de definitie is in VS-wetgeving, is niet echt relevant.
sterker nog die backbone gaat gebruikt worden voor grijze waterstof. Er zijn genoeg aanbieders....quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Er wordt keurig onderbouwd waarom die subsidie voor de waterstofbackbone wordt meegeteld. Er zijn namelijk geen restricties meegegeven aan het type waterstof waarvoor deze gebruikt kan worden, waardoor het risico bestaat dat deze voor niet-groene waterstof gebruikt gaat worden en dus een stimulans is voor de inzet van fossiele brandstoffen.
Je stelt mij een vraag en daar krijg je dan eerlijk een antwoord op. Daar moet je dan ook als een volwassen kerel mee om kunnen gaan.quote:Op zondag 17 september 2023 20:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Oh gaan we het zo spelen? In dat soort geframe heb ik geen trek.
Als je me met inhoudelijke argumenten wat bij wil leren vind het prima maar als je persoonlijke diskwalificaties nodig meent te hebben om je punt te maken zijn we uitgepraat.
Nu komen we in een juridisch-semantische advocatendiscussie terecht (waar ik niet echt zin in heb, noch kundig in ben).quote:Op zondag 17 september 2023 08:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Neen
Artikel 4:21 Awb definieert subsidie als 'de aanspraak op financiële middelen door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten'.
Waar ze het over hebben is belastingvoordeel, dat is wat anders.
Besparing op te betalen belastingen, bijvoorbeeld door het gebruikmaken van aftrekposten of van bepaalde belastingverdragen en belastingroutes.
Er is geen sprake van verstrekking.
Los van het verlies van werkgelegenheid en daarmee belastinginkomsten lijkt het klimaat me niet gebaat bij een vertrek naar landen waar bedrijven op dezelfde voet kunnen doorgaan met hun productie. Daar wordt de noodzaak om te verduurzamen niet groter van.quote:
Dus is het prima als er vanaf nu dagelijks een groep demonstranten de A12 opgaat om te eisen dat er per direct geen kinderen meer overlijden in het verkeer? En daar moeten we dan iedere dag weer opnieuw politie inzet aan verspillen? Maar hé, het is een nobel streven, dus laat ze vooral lekker hun gang gaan.quote:Op zondag 17 september 2023 18:33 schreef opgebaarde het volgende:
We willen ook het aan al kinderen dat in het verkeer overlijdt op nul hebben. Omdat iets onrealistisch is mag dat toch wel het streven zijn?
Aanspraak is recht om iets te "vorderen", er is geen recht om een belastingvoordeel te vorderen.quote:Op zondag 17 september 2023 22:18 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Nu komen we in een juridisch-semantische advocatendiscussie terecht (waar ik niet echt zin in heb, noch kundig in ben).
Maar er staat bijv. "aanspraak op financiële middelen" en niet "financiële middelen". En die aanspraak wordt verstrekt door een bestuursorgaan.
En al die zaken zullen elders wel weer gedefinieerd zijn. Wat valt er onder "financiële middelen"? Alleen cash? Of ook vrijstellingen, garanties, fiscale regelingen?
Als jij dit allemaal weet vanuit je rechtenstudie, of het geduld hebt om het uit te zoeken, prima. Laat het me maar weten
Ik heb er de tijd momenteel niet voor.
Dus wat jou betreft per direct alle gebruik van fossiele brandstoffen afschaffen?quote:Op zondag 17 september 2023 20:03 schreef recursief het volgende:
quote:Op zondag 17 september 2023 20:03 schreef recursief het volgende:
Omdat het niet expliciet tbv groene waterstof is. En dus voorlopig voornamelijk voor fossiele waterstof.quote:Op zondag 17 september 2023 19:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er wordt 135 miljoen geinvesteerd in waterstofinfrastructuur. Dat wordt in al die berekeningen er gewoon bij opgeteld als een fossiele subsidie. Dat weet je zelf ook want je bent bekend met de berekeningen, toch?Die 40 miljard die je steeds rondgooit.
Blijkbaar wel als die aanspraak verstrekt is door een bestuursorgaan.quote:Op zondag 17 september 2023 22:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Aanspraak is recht om iets te "vorderen", er is geen recht om een belastingvoordeel te vorderen.
Dus het risico bestaat dat het eventueel misschien gebruikt zou kunnen gaan worden voor niet-groene waterstof. Juist ja.quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dagboek van een Rebel. Wat een lui.Dafuq heb ik nu weer allemaal gelezen?!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh en uit de spoiler:Hoe dom kun je zijnquote:15:30 Ik heb deze maand weer mijn zorgkosten moeten storneren, omdat ik geen geld meer heb. XR betaalt mensen niet en vergoedt ook geen reiskosten. Steun wil ik liever niet vragen. Volgende maand betaal ik wel dubbel. En anders krijg ik maar weer een deurwaarder aan de deur.![]()
Een aanspraak kan niet verstrekt worden, dat is het punt.quote:Op zondag 17 september 2023 22:35 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Blijkbaar wel als die aanspraak verstrekt is door een bestuursorgaan.
Hoezo niet?quote:Op zondag 17 september 2023 22:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een aanspraak kan niet verstrekt worden, dat is het punt.
Het is dan een politiek drukmiddel van de regering zelf, want die ziet die 135 miljoen ook als fossiele subsidie, zie deze Kamerbrief: https://open.overheid.nl/(...)e16987c2e1830780/pdfquote:Op zondag 17 september 2023 22:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dus het risico bestaat dat het eventueel misschien gebruikt zou kunnen gaan worden voor niet-groene waterstof. Juist ja.
Ik hoop dat je zelf ook wel snapt waarom het absurd is om dan maar gewoon die hele 135 miljoen hup bovenop de subsidieberg te gooien. Wat als het voor 50% wél gebruikt wordt voor groene waterstof? Gaat er dan ook 50% van dat bedrag in de berekening af?
Nee natuurlijk niet. Want het is geen daadwerkelijke berekening van een budget of subsidie, maar een zeer ruime en misleidende interpretatie van alles wat ook maar enigszins in de verte misschien met 'fossiel' te maken kan hebben. Het is een politiek drukmiddel, gericht op de media en goedgelovig publiek.
Aanspraak is "(juridisch) het recht om het bezit of genot van iets te vorderen."quote:Op zondag 17 september 2023 22:56 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Als je subsidieaanvraag goedgekeurd wordt, wordt je aanspraak op de financiële middelen toch verstrekt (middels een beschikking) door een bestuursorgaan?
En na die onderhandelingen? Verstrekt het bestuursorgaan 'overheid' dan de aanspraak aan de marktpartijen? In andere woorden, hebben de marktpartijen na een akkoord dan recht op dat belastingvoordeel of niet? En zo niet, waar hebben ze dan wel akkoord op gekregen?quote:Op zondag 17 september 2023 23:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Aanspraak is "(juridisch) het recht om het bezit of genot van iets te vorderen."
Bij belastingvoordeel bestaat dat recht tot vordering niet; dat komt voort uit een onderhandeling tussen overheid en een marktpartij.
Ik reageer op iemand die aan het huilen is. Hij huilt dikke tranen dat XR een onrealistische eis heeft. Ik moet wel toegeven dat het prettig is dat hij het hier over heeft en gestopt is met 'XR is terrorisme'quote:Op zondag 17 september 2023 22:23 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dus is het prima als er vanaf nu dagelijks een groep demonstranten de A12 opgaat om te eisen dat er per direct geen kinderen meer overlijden in het verkeer? En daar moeten we dan iedere dag weer opnieuw politie inzet aan verspillen? Maar hé, het is een nobel streven, dus laat ze vooral lekker hun gang gaan.
Als we zo gaan denken dan wordt het vanzelf een enorme puinhoop natuurlijk.
Zal wel weer uit de pot gaan die we besteden aan scholing. Daarom trappen er tegenwoordig ook zoveel mensen in de leugens van XR.quote:Op maandag 18 september 2023 08:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Al die miljoenen die nu worden uitgegeven aan politie-inzet mogen ze van mij halen uit een pot voor duurzaamheid.
Geld dat gereserveerd is voor klimaat en milieu mogen ze wat mij betreft aanwenden voor de capriolen van het A12-tuig.
Zo is het in het verleden wel gegaan, geloof ik, in m.n. Amsterdam. Opkomst van de auto, meer onveilige situaties en dodelijke slachtoffers.quote:Op zondag 17 september 2023 22:23 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dus is het prima als er vanaf nu dagelijks een groep demonstranten de A12 opgaat om te eisen dat er per direct geen kinderen meer overlijden in het verkeer? En daar moeten we dan iedere dag weer opnieuw politie inzet aan verspillen? Maar hé, het is een nobel streven, dus laat ze vooral lekker hun gang gaan.
Als we zo gaan denken dan wordt het vanzelf een enorme puinhoop natuurlijk.
Het filmpje vind ik het minst schokkende. Juist dat ralf meent hierover te moeten twitteren vind ik veel ergerquote:
Het zou werkelijk moeten gaan over dat die 40 miljard euro (al dan niet verleend) helemaal geen verschil maken voor milieu/klimaat/natuur.quote:Op zondag 17 september 2023 11:33 schreef recursief het volgende:
[..]
Ooit zal de olie inderdaad opraken. Maar voorlopig is die here to stay en politici doen daar helemaal niets aan.quote:Op zondag 17 september 2023 18:36 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk dat dat heel erg zal meevallen. Fossiel heeft geen toekomst. Niet in het westland, maar ook niet elders.
Ben ik met je eens.quote:Op zondag 17 september 2023 20:03 schreef recursief het volgende:
[..]
[..]
Anaal?quote:Op zaterdag 16 september 2023 19:35 schreef Jaroon het volgende:
Maar dit komt meer door Aliens denk ik. Die spelen ons zo uit tegen elkaar. Zelf doen ze niet aan groepjes....ze zijn 1. Dan speel je maar wat met levende wezens die echt geen idee meer hebben. En die probe je dan soms.
De regering moet gewoon gaan praten met XR, of in ieder geval met iets komen.quote:Op maandag 18 september 2023 08:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Al die miljoenen die nu worden uitgegeven aan politie-inzet mogen ze van mij halen uit een pot voor duurzaamheid.
Geld dat gereserveerd is voor klimaat en milieu mogen ze wat mij betreft aanwenden voor de capriolen van het A12-tuig.
Zolang hun instelling een compromisloos “alles of niks” is, valt er weinig te praten.quote:Op maandag 18 september 2023 12:18 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
De regering moet gewoon gaan praten met XR, of in ieder geval met iets komen.
Wat je ook van de methodes vindt, maar die lui zitten er niet voor niets.
Als je maar lang genoeg de samenleving gijzelt, moet je je zin krijgen.quote:Op maandag 18 september 2023 12:18 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
De regering moet gewoon gaan praten met XR, of in ieder geval met iets komen.
Wat je ook van de methodes vindt, maar die lui zitten er niet voor niets.
Vanwege de boerenprotesten werd Remkes als bemiddelaar tussen actievoerders en politiek aangesteld. Dus waarom nu dan niet?quote:Op maandag 18 september 2023 12:36 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je maar lang genoeg de samenleving gijzelt, moet je je zin krijgen.
Staat genoteerd
Niveautje hoor!quote:
Het was ook debiel om toe te geven aan die boeren. Waarom zou je dat als argument gebruiken om wéér toe te geven.quote:Op maandag 18 september 2023 12:40 schreef recursief het volgende:
[..]
Vanwege de boerenprotesten werd Remkes als bemiddelaar tussen actievoerders en politiek aangesteld. Dus waarom nu dan niet?
Er valt altijd te praten. Ze zitten er omdat dat gewoon niet gebeurt.quote:Op maandag 18 september 2023 12:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zolang hun instelling een compromisloos “alles of niks” is, valt er weinig te praten.
Als je maar lang genoeg niets doet, moet de samenleving maar (iets) gijzelen.quote:Op maandag 18 september 2023 12:36 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je maar lang genoeg de samenleving gijzelt, moet je je zin krijgen.
Staat genoteerd
Niet bepaald, want als 'de samenleving' dat vindt, stemt de samenleving niet massaal op partijen die er anders in staan.quote:Op maandag 18 september 2023 13:01 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Als je maar lang genoeg niets doet, moet de samenleving maar (iets) gijzelen.
Ik denk dat dit een wat realistischer beeld is op deze zaak.
Kijk nou...quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Manmanman... Klagen over allerlei "beperkingen" en dat ze niks kan maar op het moment dat de politie fysiek dwars gezeten kan worden heeft madam "oerkracht" en kan ze van alles...![]()
Nee, ze zijn vrij duidelijk dat ze pas stoppen bij een abrupt totaalverbod toch? Dat is gewoon niet haalbaar.quote:Op maandag 18 september 2023 13:00 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Er valt altijd te praten. Ze zitten er omdat dat gewoon niet gebeurt.
Heeft niets met zwart-wit te maken vind ik...
Okee, dus als de boeren straks weer de weg blokkeren om tegen de stikstofwetgeving te strijden, dan moeten we dat ook accepteren en met ze in gesprek gaan voor ruimere stikstofgrenzen?quote:Op maandag 18 september 2023 13:01 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Als je maar lang genoeg niets doet, moet de samenleving maar (iets) gijzelen.
Ik denk dat dit een wat realistischer beeld is op deze zaak.
Begin jij nu ook al Engels te lullen. Ik hoorde zonet op het nieuws dat de politie te weinig manpower had, om de arrestanten te registreren.quote:Op maandag 18 september 2023 13:32 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het meerendeel van XR gewoon een purpose in life zoekt. Het helpt allemaal wel lekker mee dat klimaat een hot topic is en dat er een partij is om lekker tegen aan te zeiken.
Schandalig, manpower, hoe durven ze, het is peoplepower, stelletje misogynisten, of is dat het onderwerp van een ander dramgroepje??quote:Op maandag 18 september 2023 15:03 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Begin jij nu ook al Engels te lullen. Ik hoorde zonet op het nieuws dat de politie te weinig manpower had, om de arrestanten te registreren.
quote:Op maandag 18 september 2023 15:01 schreef 4-elements het volgende:
Waarom niet gewoon elke demonstrant die de regels overtreed een boete geven? En die verhogen bij de volgende overtreding? Dan leren ze het wel af.
Niet iedereen in een rolstoel is verlamd, en niet iedereen in een rolstoel zit ook continu in een rolstoel. Ik kan uit deze tweet niet afleiden hoe het nou echt zit.quote:
Daar heb ik het bedrag dan ook vandaan. Het is een onzinberekening, wie het doet maakt me verder niet uit.quote:Op zondag 17 september 2023 23:16 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Het is dan een politiek drukmiddel van de regering zelf, want die ziet die 135 miljoen ook als fossiele subsidie, zie deze Kamerbrief: https://open.overheid.nl/(...)e16987c2e1830780/pdf
Uit die PDF:quote:Op maandag 18 september 2023 17:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daar heb ik het bedrag dan ook vandaan. Het is een onzinberekening, wie het doet maakt me verder niet uit.
quote:In deze brief wordt een overzicht gegeven van alle uitgaven en gederfde inkomsten die samenhangen met fossiele brandstoffen, niet-groene waterstof en biomassa.
En volgens de TU Delft:quote:Het kabinet heeft verschillende regelingen gericht op het bevorderen vanwaterstof. In zijn verzoek had dhr. Van Raan expliciet gevraagd om nietgroene waterstof. De waterstofbackbone is geen subsidie voor de productie of het gebruik van niet-groene waterstof, maar is een infrastructuurproject dat potentieel voor deze vorm van waterstof gebruikt zou kunnen worden. Het kabinet heeft bij Miljoenennota 2022 besloten tot deze subsidie.
En zoals anderen al eerder hebben opgemerkt: je maakt je heel erg druk om ¤135 miljoen, wat op een totaal bedrag van ¤40 miljard peanuts is.quote:Om waterstof groen te produceren is er duurzame energie nodig. Deze duurzame energie is echter nog maar beperkt aanwezig in Nederland en momenteel is slechts 1% van alle waterstof groen geproduceerd
Ja, dus precies wat ik zegt. Het onderscheid wordt niet gemaakt.quote:
Nou en? Het is gewoon een voorbeeld, waar je niets van af wist tot ik het aangaf. Nu moet je post-hoc een reden verzinnen dat je de keuze om dit soort dingen volledig mee te tellen. Je hebt gewoon een gebrek aan kennis, en dus herhaal je constant die 40 miljard zonder te weten hoe dat is opgebouwd. Waarom is dat? Waarom niet gewoon eerst kennis opdoen voordat je uit je nek gaat lullen?quote:En zoals anderen al eerder hebben opgemerkt: je maakt je heel erg druk om ¤135 miljoen, wat op een totaal bedrag van ¤40 miljard peanuts is.
ach god is dat nu nog niet afgelopen... nog even en er wordt weer begonnen dat de plek waar XR gaat zitten geen of wel een snelweg is en dat er geen fossiele subsidies zijn.... verzin toch eens iets nieuws....quote:Op maandag 18 september 2023 18:01 schreef MoreDakka het volgende:
Nou en? Het is gewoon een voorbeeld, waar je niets van af wist tot ik het aangaf.
Het is goed met je. Misschien moet je even de discussie teruglezen.quote:Op maandag 18 september 2023 18:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, dus precies wat ik zegt. Het onderscheid wordt niet gemaakt.
[..]
Nou en? Het is gewoon een voorbeeld, waar je niets van af wist tot ik het aangaf. Nu moet je post-hoc een reden verzinnen dat je de keuze om dit soort dingen volledig mee te tellen. Je hebt gewoon een gebrek aan kennis, en dus herhaal je constant die 40 miljard zonder te weten hoe dat is opgebouwd. Waarom is dat? Waarom niet gewoon eerst kennis opdoen voordat je uit je nek gaat lullen?
Oh wacht, kennis en feiten zijn niet belangrijk want het gaat alleen maar om legitimiteit te geven aan een quasi-terroristische organisatie waar je ideologisch achter staat. Kennis is dan een hindernis.
En het is geen bedrag want het geld bestaat niet.
Volgens mij is die 135 miljoen een van de weinige (de enige?) cash subsidie; dus wat men als echte subsidie ziet hier. De rest is vrijstellingen, tariefwijzigingen, aftrekposten, etc.quote:Op maandag 18 september 2023 17:52 schreef recursief het volgende:
[..]
Uit die PDF:
[..]
[..]
En volgens de TU Delft:
[..]
En zoals anderen al eerder hebben opgemerkt: je maakt je heel erg druk om ¤135 miljoen, wat op een totaal bedrag van ¤40 miljard peanuts is.
je hebt het nog lang volgehouden. Dat siert je.... maar elke beginner maakt deze valkuil bij sommige fokkers.quote:Op maandag 18 september 2023 18:09 schreef recursief het volgende:
[..]
Het is goed met je. Misschien moet je even de discussie teruglezen.En stoppen met irrelevante draadjes zoeken om aan te trekken. Het gezuig over semantiek om maar niet de echte discussie te hoeven voeren begint wat zielig te worden.
Semantiek dusquote:Op maandag 18 september 2023 18:39 schreef MoreDakka het volgende:
Gelul over semantiek is gewoon laffe onzin. XR will alle fossiele subsidies met onmiddelijke ingang afschaffen. Dan ontkom je niet aan een discussie over wat wel of niet een fossiele subsidie is.
In een rolstoel zitten betekend niet dat je niet kan lopen he?quote:
Zit ze in een rolstoel omdat ze op een karper lijkt?quote:Op maandag 18 september 2023 18:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
In een rolstoel zitten betekend niet dat je niet kan lopen he?
Dat is zo'n beroepsdemonstrant. Was ook bij GL toen ze bij tata naar binnen gingen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 17:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Spierziekte, krukken, PTSS.... leuk hoor dat protesteren, maar in zo'n situatie doe je volgens mij niemand een plezier met die protesten mee te doen, ook XR niet.
Maar als je serieus PTSS hebt snap ik niet dat je zulke confrontaties opzoekt, en dan bedoel ik niet alleen het meedoen aan de demonstratie, maar ook wat ze verder doet qua drama schoppen.
Nee, inhoud. De centrale vraag. De eis van XR.quote:
Superhypocriet. Ze schijnt ook al een cv installatie in huis te hebben en ook nog eens een mobiele telefoon te bezitten.quote:Op maandag 18 september 2023 18:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is zo'n beroepsdemonstrant. Was ook bij GL toen ze bij tata naar binnen gingen.
Wel hypocriet, tegen olie zijn maar wel met een auto jezelf laten vervoeren.
Waarom ben jij gestopt met die demonstranten terroristen te noemen?quote:Op maandag 18 september 2023 18:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, inhoud. De centrale vraag. De eis van XR.
Maar die discussie wil je niet voeren wegens gebrek aan kennis, dus houdt het op
Daar kan je heel simpel aan ontkomen door ze gelijk te gevenquote:Op maandag 18 september 2023 18:39 schreef MoreDakka het volgende:
Gelul over semantiek is gewoon laffe onzin. XR will alle fossiele subsidies met onmiddelijke ingang afschaffen. Dan ontkom je niet aan een discussie over wat wel of niet een fossiele subsidie is.
Maar dat wordt moeilijk als je niet bereid bent om de discussie op feiten te voeren en gewoon stokpaardjes als 'maar 40 miljard aan geld!!' wil blijven herhalen.
Inderdaad. Noodverordening en snelrecht toepassen. Ook snel een deurwaarder langssturen zodra de boete niet betaald wordt. Gewoon dr auto onder dr reet verkopen ofzo.quote:Op maandag 18 september 2023 15:01 schreef 4-elements het volgende:
Waarom niet gewoon elke demonstrant die de regels overtreed een boete geven? En die verhogen bij de volgende overtreding? Dan leren ze het wel af.
Ik vind het wat hypocriet dat je op de A12 gaat zitten tegen fossiele brandstof om vervolgens heel tof te doen dat je met een auto teruggebracht wordt.quote:Op maandag 18 september 2023 19:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Superhypocriet. Ze schijnt ook al een cv installatie in huis te hebben en ook nog eens een mobiele telefoon te bezitten.
En haar moeder heeft een keer gevlogen. In een vliegtuig en het was niet eens naar de andere kant van de wereld
Shave honey, shave.quote:
ik ben zaterdag ook met de auto erheen gereden hoor, ik zat alleen in de auto.quote:Op maandag 18 september 2023 19:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vind het wat hypocriet dat je op de A12 gaat zitten tegen fossiele brandstof om vervolgens heel tof te doen dat je met een auto teruggebracht wordt.
Ja, maar we weten allebei dat jij niet op het asfalt zat maar hooguit aan de zijkant stond mee te roepen dat mensen niet alleen waren.quote:Op maandag 18 september 2023 19:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben zaterdag ook met de auto erheen gereden hoor, ik zat alleen in de auto.
ik stond wel op het asfalt, maar niet heel lang. De volgende keer ga ik wel zitten om afgevoerd te worden.quote:Op maandag 18 september 2023 19:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, maar we weten allebei dat jij niet op het asfalt zat maar hooguit aan de zijkant stond mee te roepen dat mensen niet alleen waren.
Mooi man. Ik doe op die dag wel iets nuttigs voor de samenleving ipv ditte.quote:Op maandag 18 september 2023 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik stond wel op het asfalt, maar niet heel lang. De volgende keer ga ik wel zitten om afgevoerd te worden.
daar ben ik blij omquote:Op maandag 18 september 2023 19:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mooi man. Ik doe op die dag wel iets nuttigs voor de samenleving ipv ditte.
Je opmerking doet me een beetje hieraan denken:quote:Op maandag 18 september 2023 19:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vind het wat hypocriet dat je op de A12 gaat zitten tegen fossiele brandstof om vervolgens heel tof te doen dat je met een auto teruggebracht wordt.
Mij niet, kan je 't toelichten?quote:Op maandag 18 september 2023 19:45 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je opmerking doet me een beetje hieraan denken:
[ afbeelding ]
Uiteraard.quote:Op maandag 18 september 2023 19:48 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mij niet, kan je 't toelichten?
Je slaat inderdaad de plank mis. Want als ik iets zie in de maatschappij zeg ik er wat van itt het overgrote deel van de wegkijkende samenleving. En het gaat me er niet om dat ze iets van olie gebruikt, maar:quote:Op maandag 18 september 2023 20:00 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Uiteraard.
Ik zie het vaak in dit soort topics waar een groep mensen idealen heeft om de wereld iets beter te maken, maar er zelf (nog) niet 100% aan (kunnen) voldoen. Daar wordt dan vaak de (zogenaamde) hypocrisie als een soort 'gotcha moment' gepresenteerd om diegenen weg te kunnen zetten zonder oprecht in te gaan op de zorgen of argumenten van die groep.
De tekst in de meme/cartoon zou je kunnen vervangen door:
"We should eliminate the use of fossil fuels"
-"Yet you use fossil fuels in your life. Curious. I am very intelligent "
Disclaimer: ik zeg niet dat dit is wat jij doet.
quote:Op maandag 18 september 2023 19:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nee hoor, zie disclaimer:)quote:Op maandag 18 september 2023 20:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je slaat inderdaad de plank mis. Want als ik iets zie in de maatschappij zeg ik er wat van itt het overgrote deel van de wegkijkende samenleving. En het gaat me er niet om dat ze iets van olie gebruikt, maar:
[..]
@sjorsie1982 heeft hier een mening over. Hij was er zaterdag zelf bij, dus wie weet kan hij nu wél zeggen wat voor mensen er bij de demonstratie aanwezig waren.quote:Op maandag 18 september 2023 21:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
zitten er mensen tussen die een dag vrij nemen om daar op die A12 te gaan staan?
het is maar een vooroordeel, maar toch; ik krijg niet het idee dat deze mensen ergens gemist worden.
als voor hen het belangrijkste is dat ze niet alleen zijn (1000x you are not alone schreeuwen), dan lijkt dat hetzelfde sentiment te zijn als bij elke wappiekermis; eenzaamheid.
Boete moet wel hoog genoeg zijn. Er zijn genoeg die 200 euro wel even aftikken. Daarom eerste boete meteen op 5000 euro zetten en tweede boete op 10000 euro. Het zou nog leuker zijn als met dit geld de subsidies voor fossiele brandstoffen wordt betaald, dan is het snel klaar in die speeltuin van hun dat de gewone man de A12 noemt.quote:Op maandag 18 september 2023 15:01 schreef 4-elements het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |