abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210532986

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Vorige deeltje was vol.
pi_210532993
Laatste post even herhalen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:52 schreef DWMLion het volgende:
Heb een offerte mogen ontvangen voor 8 panelen. Graag jullie mening :)

Sunpower P6 405 Wp + Enphase IQ8A micro-omvormer 8
Installatiekosten per paneel incl. elektrische aansluiting meterkast 8
Enphase Envoy Communicatie Module1 fase 1
Inregelen internetaansluiting inclusief monitoring en materialen 1
Installatie opname 1
SVN Service 1

Opbrengst Besparing p.m. Besparing
Jaar 01 2.948 kWh 98,28 ¤ 1.179,36
Jaar 05 2.934 kWh 113,52 ¤ 6.345,84
Jaar 10 2.915 kWh 135,94 ¤ 13.944,89
Jaar 15 2.897 kWh 162,79 ¤ 23.044,66
Jaar 20 2.879 kWh 194,94 ¤ 33.941,51
Jaar 25 2.861 kWh 233,43 ¤ 46.990,34
Opbrengst lijkt mij sowieso optimistisch geschat. Salderen houdt op en dat energie tarieven omhoog gaan is nog maar de vraag. Als de panelen veel produceren is er ook erg veel aanbod en de prijs in de toekomst kan dan nog wel eens laag uitvallen op die momenten.

Verder geef je geen info over wat je moet investeren en hoe de plaatsing is.
pi_210533175
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:08 schreef qajariaq het volgende:
Laatste post even herhalen.
[..]
Opbrengst lijkt mij sowieso optimistisch geschat. Salderen houdt op en dat energie tarieven omhoog gaan is nog maar de vraag. Als de panelen veel produceren is er ook erg veel aanbod en de prijs in de toekomst kan dan nog wel eens laag uitvallen op die momenten.

Verder geef je geen info over wat je moet investeren en hoe de plaatsing is.
Sorry, vergeten erbij te vermelden. De installatie kost totaal ¤ 7.260,62. De plaatsing zou op een schuin dak gebeuren.
pi_210533339
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:25 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Sorry, vergeten erbij te vermelden. De installatie kost totaal ¤ 7.260,62. De plaatsing zou op een schuin dak gebeuren.
Ik zit niet zo goed in recente prijzen maar toch: dit lijkt me niet bepaald een scherpe prijs. Is ¤2,25 per Wp!!
pi_210533396
quote:

[..]
Hier die van ons. In juli dit jaar geplaatst. Inclusief Enphase, aanpassing meterkast, monitoring, Envoy en zelf volgen via de enlighten app:
5800 euro, 9 x 400WP. Via eigen huis (hoef je geen lid van te zijn).
SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 04-09-2023 21:03:06 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 4 september 2023 @ 20:55:18 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210533437
Die van mij zijn een maand geleden gelegd. Offerte van eind vorig jaar. ¤1,17 per wp.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_210533443
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:52 schreef DWMLion het volgende:
Heb een offerte mogen ontvangen voor 8 panelen. Graag jullie mening :)

Sunpower P6 405 Wp + Enphase IQ8A micro-omvormer 8
Installatiekosten per paneel incl. elektrische aansluiting meterkast 8
Enphase Envoy Communicatie Module1 fase 1
Inregelen internetaansluiting inclusief monitoring en materialen 1
Installatie opname 1
SVN Service 1

Opbrengst Besparing p.m. Besparing
Jaar 01 2.948 kWh 98,28 ¤ 1.179,36
Jaar 05 2.934 kWh 113,52 ¤ 6.345,84
Jaar 10 2.915 kWh 135,94 ¤ 13.944,89
Jaar 15 2.897 kWh 162,79 ¤ 23.044,66
Jaar 20 2.879 kWh 194,94 ¤ 33.941,51
Jaar 25 2.861 kWh 233,43 ¤ 46.990,34
Die berekening die ze maken is ronduit "crimineel", een valse voorstelling van zaken.

Ze gaan voor nu uit van een kWh prijs van 40 cent per kWh, dat is nog "redelijk" al kan je ook voor 33 cent al een contract krijgen.

Daarnaast gaan ze in de berekening uit van oneindig salderen en een gigantische inflatie.
Ze gaan daarbij uit van ongeveer 90 cent per kWh in het jaar 2048 en dat je dat nog steeds kan salderen.

Dat is allemaal erg optimistisch en totaal niet realistisch, aangezien salderen in 2030 al afgebouwd zou moeten zijn.

Als je na 2030 nog 8 cent per kWh krijgt mag je in je handen knijpen.

quote:

[..]
Het is al genoemd maar met een ¤7.260,62 / (405 x 8) zit je op ¤2,24 per Wp.
Je terugverdientijd is dan bijna 2x zo lang als nodig is.

Probeer ergens tussen de ¤1 en ¤1,25 per WP uit te komen.

Het is op zich prima spul wat er geleverd wordt maar dat levert geen geld op.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-09-2023 21:04:11 ]
pi_210533531
Ligt het ook niet een beetje aan het type omvormer?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210533547
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:04 schreef capricia het volgende:
Ligt het ook niet een beetje aan het type omvormer?
De prijs bedoel je? Het zijn Sunpower panelen dus daar betaal je sowieso al een premium voor.
Het is ook goed spul maar je moet uiteindelijk ook een terugverdienmodel hebben en dat is er niet met ¤2,24 per Wp. Dat is gewoon een Euro teveel, zeker nu energiebedrijven moeilijk doen over salderen en salderen zelf sowieso al onder druk staat.

Enphase is ook wat duurder, al kan het zijn dat het Sunpower panelen zijn met geīntegreerde Enphase micro-omvormers. Vrienden van me hebben die ook op het dak liggen sinds vorig jaar.
pi_210533590
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De prijs bedoel je? Het zijn Sunpower panelen dus daar betaal je sowieso al een premium voor.
Het is ook goed spul maar je moet uiteindelijk ook een terugverdienmodel hebben en dat is er niet met ¤2,24 per Wp. Dat is gewoon een Euro teveel, zeker nu energiebedrijven moeilijk doen over salderen en salderen zelf sowieso al onder druk staat.

Enphase is ook wat duurder, al kan het zijn dat het Sunpower panelen zijn met geīntegreerde Enphase micro-omvormers. Vrienden van me hebben die ook op het dak liggen sinds vorig jaar.
Dat die micro omvormers vaak duurder zijn, bedoelde ik.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210533605
quote:

[..]
Ik betaal 6300 euro voor

- Levering en montage van de zonnepanelen. 11 x Longi Solar 410 wattpiek. (Zadeldak en aan beide kasten komen panelen)

- Levering en montage van de Micro omvormers. Enphase IQ8 plus.

- Leveren en montage Enphase ENVOY-S.

- Leveren en montage Q-Relais.

- Leveren en montage Q kabel.

- Plaatsen van dakconstructie.

- Het aanbrengen en afdichten van de dak doorvoer.

- Aansluiten PV installatie.

- Leveren en montage groepenkast met 8 groepen.

- Steiger.

Worden volgende week eindelijk gelegd na wat vertraging
pi_210533650
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat die micro omvormers vaak duurder zijn, bedoelde ik.
Ja, dat klopt denk ik wel.
Al zullen ze hier wss in de panelen geīntegreerd zijn. Het is niet specifiek vermeld maar wie gaat er het dak op om dat te controleren?

Zo ziet dat er ongeveer uit, micro-omvormer op je paneel gelijmd.
pi_210533863
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat klopt denk ik wel.
Al zullen ze hier wss in de panelen geīntegreerd zijn. Het is niet specifiek vermeld maar wie gaat er het dak op om dat te controleren?

Zo ziet dat er ongeveer uit, micro-omvormer op je paneel gelijmd.
[ afbeelding ]
De micro omvormers zitten inderdaad op de achterkant van het paneel. Vind sowieso de panelen hier in Limburg duur, heb nog geen offerte mogen ontvangen lager dan 7k voor 8 tot 10 panelen.... Jammer dat de duurzaamheidslening aan het eind van deze maand ook vervalt hier in Limburg.
pi_210533921
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:38 schreef DWMLion het volgende:

[..]
De micro omvormers zitten inderdaad op de achterkant van het paneel. Vind sowieso de panelen hier in Limburg duur, heb nog geen offerte mogen ontvangen lager dan 7k voor 8 tot 10 panelen.... Jammer dat de duurzaamheidslening aan het eind van deze maand ook vervalt hier in Limburg.
Misschien toch even buiten de provincie kijken dan. Voor het prijsverschil kan je heel wat reiskosten betalen ;)
pi_210538211
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:38 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Maar goed, je wilt wel dat de zaak zich weer terug verdient. Dat ziet er niet naar uit met dit aanbod. Bovendien geeft de verkoper een dusdanig rooskleurig beeld dat ik er sowieso geen vertrouwen in zou hebben. (hij liegt feitelijk dat ie groen ziet)

Ik heb een paar jaar terug het goedkoopste van het goedkoopste gekozen, vlak voor Rusland vervelend werd met prijzen. Door die combinatie van goedkope panelen en omvormer gevolgd door absurd hoge prijzen had ik het er wel in twee jaar terug verdient. Ik heb dus negen panelen over twee dakvlakken voor nog geen drieduizend euro netto. Het levert minder kwh dan anderen in deze groep maar ik denk dat ik financieel voorlopig beter uit ben.

Inderdaad ff verder zoeken of afwachten wat de ontwikkelingen zijn. Als er een wet over salderen aangenomen is gaan bedrijven mogelijk omlaag kwa winstmarges. Je betaald niet wat het kost maar wat ze durven te vragen in een overspannen markt.
pi_210540159
quote:

[..]
Sorry, maar dat is enorm veel geld voor wat je krijgt.

Nu is dat logisch, Sunpower is het topmerk met een dergelijke prijs.
En Enphase is zo goed als de duurst mogelijke oplossing.

Vraag 1, is parallel schakeling nodig (is er schaduw)
Vraag 2, Sunpower bewuste keuze?

Als ik een offerte maak met een "normaal" Chinees paneel (wel A merk) en SolarEdge optimizers (die misschien niet nodig zijn als er geen schaduw is) kom ik all-in onder de 5000 euro.

Edit: lees net dat je Limburg woont, dan kom ik net boven de 5k (wij zitten in Twente).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_210540547
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:44 schreef bambino het volgende:

[..]
Sorry, maar dat is enorm veel geld voor wat je krijgt.

Nu is dat logisch, Sunpower is het topmerk met een dergelijke prijs.
En Enphase is zo goed als de duurst mogelijke oplossing.

Vraag 1, is parallel schakeling nodig (is er schaduw)
Vraag 2, Sunpower bewuste keuze?

Als ik een offerte maak met een "normaal" Chinees paneel (wel A merk) en SolarEdge optimizers (die misschien niet nodig zijn als er geen schaduw is) kom ik all-in onder de 5000 euro.

Edit: lees net dat je Limburg woont, dan kom ik net boven de 5k (wij zitten in Twente).
Kan ik heel wat reiskosten van betalen met dat verschil.
Vraag 1. Principe is er geen schaduw, misschien van de schoorsteen maar geen bomen oid.
Vraag 2. Nee geen bewuste keuze, deze boden ze aan omdat deze je van het zou zijn...

Als ik dit zo lees zitten ze wel boven de normale prijs. Volgende week komen er nog 2 offertes binnen dus ben benieuwd wat die te bieden hebben. Zal ze wederom posten.
pi_210540596
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 16:21 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Kan ik heel wat reiskosten van betalen met dat verschil.
Vraag 1. Principe is er geen schaduw, misschien van de schoorsteen maar geen bomen oid.
Vraag 2. Nee geen bewuste keuze, deze boden ze aan omdat deze je van het zou zijn...

Als ik dit zo lees zitten ze wel boven de normale prijs. Volgende week komen er nog 2 offertes binnen dus ben benieuwd wat die te bieden hebben. Zal ze wederom posten.
Zou je mij het adres in DM willen sturen? Kan ik even kijken met solaredge designer of optimizers überhaupt zinvol zijn.
Zo niet, kan ik nog zeker 500-700 euro omlaag. (serie geschakeld)
pi_210541074
quote:

Nieuwe subsidie Duitsland van 10.200 euro voor zonnepanelen, thuisbatterij en laadpaal

Huiseigenaren in Duitsland kunnen vanaf 26 september via het programma Solarstrom für Elektrofahrzeuge maximaal 10.200 euro subsidie krijgen voor zonnepanelen, een thuisbatterij en laadpaal voor hun elektrische auto.
https://solarmagazine.nl/(...)batterij-en-laadpaal

Wouw. Das even anders dan hier.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210542420
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 16:24 schreef bambino het volgende:

[..]
Zou je mij het adres in DM willen sturen? Kan ik even kijken met solaredge designer of optimizers überhaupt zinvol zijn.
Zo niet, kan ik nog zeker 500-700 euro omlaag. (serie geschakeld)
Je hebt DM ;)
pi_210548635
Vraagje:
Heeft iemand van jullie wel eens gehad dat het opwekken uitgeschakeld werd? Of de panelen afgeschakeld. Zomaar midden op de dag. Bijv bij overbelasting.

Hoe ziet dat er uit? En krijg je daar ook bericht van of zo?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210549435
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:59 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Je hebt DM ;)
Oke, dit staat gewoon helemaal vrij.
Tenzij je direct rechts 2cm los van die schoorsteen gaat met een paneel.
En dan nog, krijgt alleen dat ene paneel pas later op de middag schaduw.

Als je daar een halve meter of meer vanaf blijft, dan nog later pas.

Ik zou hier nooit parallel geadviseerd hebben.

Ik weet niet of portrait mooi uitkomt (als het past, 5 onder het dakraam, 3 er naast, en 3 daar boven).
Dan zit je op 11.
Maar dan is de maat onder het dakraam belangrijk (voor de hoogte van die panelen er onder) en de totale hoogte (3 panelen boven elkaar).

Als dat niet past, dan kan je ook naar landscape (zoals de buurman).
Dan 3 naast elkaar onder het dakraam.
1 links van het raam, 1 rechts van het raam.
En 3 + 2 boven het raam. Maar dat zijn er maar 10

- x x
x x x
x - x
x x x

Ik denk dat portrait beter is.
Dat is dit
- - x x x
x - - x x
x x x x x
pi_210549453
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:38 schreef capricia het volgende:
Vraagje:
Heeft iemand van jullie wel eens gehad dat het opwekken uitgeschakeld werd? Of de panelen afgeschakeld. Zomaar midden op de dag. Bijv bij overbelasting.

Ik zelf niet, wel genoeg van mijn klanten.

Krijg je een melding op je omvormer, in de trant van:
AC outrange
Netspanning error
AC Too high
etc

Op je grafiekje zie je dan dat hij (vaak meerdere keren) naar 0 springt en later weer terug komt.
pi_210549638
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:38 schreef capricia het volgende:
Vraagje:

quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:10 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik zelf niet, wel genoeg van mijn klanten.

Krijg je een melding op je omvormer, in de trant van:
AC outrange
Netspanning error
AC Too high
etc

Op je grafiekje zie je dan dat hij (vaak meerdere keren) naar 0 springt en later weer terug komt.
Klopt.
Twee jaar geleden heb ik hier twee maanden (zomer, zonnige dag, tussen 12 en ongeveer 15.00 uur mee te maken gehad. Het systeem schakelde dan een paar keer helemaal uit.
Gelukkig hadden buren in de directe omgeving hier ook last van. Na overleg met de netbeheerder is er bij een huis onderzoek gedaan en heeft de netbeheerder aanpassing gedaan.
Daarna hebben zowel de buren als ikzelf hier tot op heden geen last meer van gehad.
pi_210549986
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:09 schreef bambino het volgende:

[..]
Oke, dit staat gewoon helemaal vrij.
Tenzij je direct rechts 2cm los van die schoorsteen gaat met een paneel.
En dan nog, krijgt alleen dat ene paneel pas later op de middag schaduw.

Als je daar een halve meter of meer vanaf blijft, dan nog later pas.

Ik zou hier nooit parallel geadviseerd hebben.

Ik weet niet of portrait mooi uitkomt (als het past, 5 onder het dakraam, 3 er naast, en 3 daar boven).
Dan zit je op 11.
Maar dan is de maat onder het dakraam belangrijk (voor de hoogte van die panelen er onder) en de totale hoogte (3 panelen boven elkaar).

Als dat niet past, dan kan je ook naar landscape (zoals de buurman).
Dan 3 naast elkaar onder het dakraam.
1 links van het raam, 1 rechts van het raam.
En 3 + 2 boven het raam. Maar dat zijn er maar 10

- x x
x x x
x - x
x x x

Ik denk dat portrait beter is.
Dat is dit
- - x x x
x - - x x
x x x x x
Moet even een kanttekening maken, we hebben sinds 2 maanden een dakkapel (3m breed), denk niet dat die al op de kaart erbij staat... Ik zou je een foto kunnen sturen maar maar dat zou dan via mail moeten gaan denk ik...

Wel fijn dat je zo meedenkt @bambino :)
pi_210550055
Zijn er hier eigenlijk mensen die zonnepanelen niet op het dak hebben, maar gewoon op een zonneweide? Moet ik dan nog rekening houden met framekosten of kan het gewoon "op het gras" ?
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_210550727
Terugverdientijd zonnepanelen misschien wel 25 jaar…

https://www.telegraaf.nl/(...)nelen-straks-25-jaar
pi_210551050
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Klopt.
Twee jaar geleden heb ik hier twee maanden (zomer, zonnige dag, tussen 12 en ongeveer 15.00 uur mee te maken gehad. Het systeem schakelde dan een paar keer helemaal uit.
Gelukkig hadden buren in de directe omgeving hier ook last van. Na overleg met de netbeheerder is er bij een huis onderzoek gedaan en heeft de netbeheerder aanpassing gedaan.
Daarna hebben zowel de buren als ikzelf hier tot op heden geen last meer van gehad.
Hoe zie je dat achteraf als je thuis komt? Heb je dan een grafiek met allemaal pieken en dalen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210551116
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:16 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Moet even een kanttekening maken, we hebben sinds 2 maanden een dakkapel (3m breed), denk niet dat die al op de kaart erbij staat... Ik zou je een foto kunnen sturen maar maar dat zou dan via mail moeten gaan denk ik...

Wel fijn dat je zo meedenkt @:bambino :)
Met dakkapel gaan er nooit 11 op het schuine dak passen.
Je buurman heeft er 10, en dat zijn nog oude type panelen (kleiner).

Dus tenzij die 11 ook een aantal op plat dak zijn (wat betekent dat parallel wel een must is) zou ik niet weten waar je die 11 kwijt kan.
pi_210551151
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe zie je dat achteraf als je thuis komt? Heb je dan een grafiek met allemaal pieken en dalen?
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt bij bijna alle omvormers een appje waar je de grafiek op kan bekijken.
Daar zie je dan zoiets: (plaatje via google)

pi_210551160
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:08 schreef bambino het volgende:

[..]
[..]
Je hebt bij bijna alle omvormers een appje waar je de grafiek op kan bekijken.
Daar zie je dan zoiets: (plaatje via google)

[ afbeelding ]
Dank je! Duidelijk. :)

Wij hebben namelijk dit:

En dat is dus heel anders.
Geloof dat we iets om moeten gaan hakken.. ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door capricia op 06-09-2023 17:16:38 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210551302
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Wij hebben namelijk dit:
[ link | afbeelding ]
Dat lijkt meer op brood bakken of zo iets.

Brood bakken kan ook de boiler opwarmen zijn of iets anders wat langdurig flink energie vraagt.
Hoewel een wolk ook niet uit te sluiten is.
pi_210551322
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat lijkt meer op brood bakken of zo iets.

Brood bakken kan ook de boiler opwarmen zijn of iets anders wat langdurig flink energie vraagt.
Hoewel een wolk ook niet uit te sluiten is.
De grafiek is van de panelen zelf, wat ze opwekken, dus zonder wat we zelf verbruiken.

Het blijkt 1 boom te zijn.
Een maand geleden nog nauwelijks last van. Maar nu de zon lager komt, is het zeer significant aanwezig. Iedere dag.
Bizar he, om dit zo te zien.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210551337
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:29 schreef capricia het volgende:

[..]
De grafiek is van de panelen zelf, wat ze opwekken, dus zonder wat we zelf verbruiken.

Het blijkt 1 boom te zijn.
Een maand geleden nog nauwelijks last van. Maar nu de zon lager komt, is het zeer significant aanwezig. Iedere dag.
Bizar he, om dit zo te zien.
Ja, wen er maar aan. Ik heb dat in de winter veel met schoorsteentjes en dakranden.
pi_210551360
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, wen er maar aan. Ik heb dat in de winter veel met schoorsteentjes en dakranden.
Zo leer ik nog iedere dag bij.. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210551368
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo leer ik nog iedere dag bij.. :D
Als je niets meer leert is de lol er van af zeg ik altijd.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 17:58:27 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210551561
Ik heb dit:

Even los van dat het gruwelijk irritant is dat alles 'onder' die groene lijn niet groen gekleurd is, net zoals in de app op de telefoon, heb ik altijd aan de rechterkant nog een beetje een 'bult'. Dat komt als de zon over de oostkant van het dak heen is, dan gaan de panelen aan de westkant van het dak mee doen, en dan krijg je nog zo'n uitstulping een beetje.

De perfecte parabool is hier dus nooit een daadwerkelijk perfecte parabool. Nu is het nog te vroeg daarvoor, maar als de zon lager komt te staan, dan krijgen de panelen op zuid een stuk minder (tot helemaal geen meer bijna in de winter) zonlicht, en dan moet ik het echt hebben van oost en west.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210551618
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:05 schreef bambino het volgende:

[..]
Met dakkapel gaan er nooit 11 op het schuine dak passen.
Je buurman heeft er 10, en dat zijn nog oude type panelen (kleiner).

Dus tenzij die 11 ook een aantal op plat dak zijn (wat betekent dat parallel wel een must is) zou ik niet weten waar je die 11 kwijt kan.
Nee dat klopt, maar zal er ook geen 11 nodig hebben. Mijn verbruik is 2000 kWh maar in de toekomst zal er nog een airco komen + mogelijk hybride warmtepomp. Dus laat staan voor de toekomst heb ik 3000 kWh nodig...
pi_210551884
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 18:05 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Nee dat klopt, maar zal er ook geen 11 nodig hebben. Mijn verbruik is 2000 kWh maar in de toekomst zal er nog een airco komen + mogelijk hybride warmtepomp. Dus laat staan voor de toekomst heb ik 3000 kWh nodig...
Salderen stopt. Kijken naar het nodig hebben van 3000kwh is straks geldverspilling. Ik weet niet hoe @bambino er naar kijkt, maar mogelijk is het verstandiger om te zorgen dat je in productiemaanden zo lang mogelijk van zonlicht kan leven ipv voor de winter op te wekken. Oftewel, leg je gemiddelde vermogen wat je verbruikt
pi_210552336
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 16:33 schreef Horsemen het volgende:
Terugverdientijd zonnepanelen misschien wel 25 jaar…

https://www.telegraaf.nl/(...)nelen-straks-25-jaar
Dat is wel heel negatief.
Maar als je niet voor je kWh krijgt, dan kan dat een scenario zijn.

Denk ook niet dat iemand dan nog panelen legt.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 19:37:48 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_210552351
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wel heel negatief.
Maar als je niet voor je kWh krijgt, dan kan dat een scenario zijn.

Denk ook niet dat iemand dan nog panelen legt.
Wat ook precies is wat de energieleveranciers willen. Niemand panelen, maar zíj wel, en dan zelf kunnen bepalen wat de prijzen zijn die mensen moeten betalen. Dat mensen een deel van hun verbruik zelf opwekken vinden ze echt niet leuk want dat is voor hun misgelopen inkomsten.
pi_210552390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat ook precies is wat de energieleveranciers willen. Niemand panelen, maar zíj wel, en dan zelf kunnen bepalen wat de prijzen zijn die mensen moeten betalen. Dat mensen een deel van hun verbruik zelf opwekken vinden ze echt niet leuk want dat is voor hun misgelopen inkomsten.
Ze willen gewoon niet betalen voor jouw afval.
pi_210552403
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze willen gewoon niet betalen voor jouw afval.
Omgekeerd verwachten ze wel dat wij betalen voor hun "afval".
Al is de stroomprijs negatief, je betaalt nog steeds 25 - 45 cent per kWh (naargelang je contract).

Met een dynamisch contract ligt dat uiteraard anders.

Het verhaal heeft meerdere kanten.
pi_210552411
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit komt vooral omdat de overheid geen duidelijkheid schept waardoor de markt de grenzen op zoekt. Privatiseren van nutsbedrijven was altijd een slecht idee en dit bevestigt dat nogmaals want snel geld gaat boven de lange termijn belangen van de energietransitie. Wat niet weg neemt dat primair de overheid hier politiek tekort schiet.
pi_210552412
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omgekeerd verwachten ze wel dat wij betalen voor hun "afval".
Dan is het een product met waarde. Immers kopen staat je vrij, je kan ook andere vormen van energie pakken. Op je Edit: als de stroomprijs hoger is betaal je ook niet meer
pi_210552417
Over een paar jaar plaats ik een 40 tot 50kWh accu, ik zie wel hoe ik 's nachts m'n stroom op krijg.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 19:50:06 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_210552424
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over een paar jaar plaats ik een 40 tot 50kWh accu, ik zie wel hoe ik 's nachts m'n stroom op krijg.
Ik weet niet of 40 tot 50kwh zinnig is, want als je je stroom overdag al niet op krijgt, hoe verwacht je dat dan in de nacht wel op te krijgen als je ligt te slapen? :P

Voor mij wordt het een 10 kWh accu.
pi_210552430
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet of 40 tot 50kwh zinnig is, want als je je stroom overdag al niet op krijgt, hoe verwacht je dat dan in de nacht wel op te krijgen als je ligt te slapen? :P

Verse prins wil dynamisch terugleveren in de nacht
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 19:52:18 #49
16180 crew  CoolGuy
pi_210552440
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:50 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Verse prins wil dynamisch terugleveren in de nacht
Naja dat kan, als dat tzt een verdienmodel wordt, prima, gaan we dat doen. Als dan accu's een stuk goedkoper zijn dan nu kan dat interessant zijn.

Voor nu gaat het mij er om dat ik in de nacht stroom uit het stopcontact trek, en dat kan ik voorkomen. Moet ik dan wel voor investeren in een accu, en dat gaan we doen zodra de kogel door de kerk is dat salderen afgebouwd gaat worden.
pi_210552445
Ik wacht de business case wel af.
Grandioos overigens wat DL doet. Die 10.000 euro subsidie. Voor panelen, thuisbatterij enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 19:55:22 #51
16180 crew  CoolGuy
pi_210552455
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:53 schreef capricia het volgende:
Ik wacht de business case wel af.
Grandioos overigens wat DL doet. Die 10.000 euro subsidie. Voor panelen, thuisbatterij enzo.
Ja, maar dan moet je wel die 3 dingen in 1x kopen, anders krijg je dat geld niet, je moet minimaal 5 kWp leggen, En jaren geleden sprak ik iemand uit Duitsland (niet moeilijk want mijn vrouw is duits) en die had ook panelen, maar die waren daar toen véél duurder dan hier. Echt VEEL duurder.

Ik weet niet hoe dat nu is natuurlijk, maar als dat nog steeds zo is en je moet die 3 dingen tegelijkertijd aanschaffen dan is die 10k niet zo heel erg veel denk ik. Maar ik kan er volledig naast zitten.
pi_210552457
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik kan crypto gaan minen, m'n auto opladen (doe ik nu overdag maar is ook nog maar een PHEV), Folding@home draaien (doe ik al).

50kWh aan accu kan natuurlijk niet uit maar als er een "eiland" functie op zit waardoor ik essentiële apparaten aan de gang kan houden (aquarium, vriezers) bij een stroomstoring dan is dat wel een plus.

Uiteraard zal 5 tot 10kWh voor de meeste huishoudens meer dan voldoende zijn qua thuisaccu, zeker als je er een terugverdientijd aan hangt tzt.
pi_210552468
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja dat kan, als dat tzt een verdienmodel wordt, prima, gaan we dat doen. Als dan accu's een stuk goedkoper zijn dan nu kan dat interessant zijn.

Voor nu gaat het mij er om dat ik in de nacht stroom uit het stopcontact trek, en dat kan ik voorkomen. Moet ik dan wel voor investeren in een accu, en dat gaan we doen zodra de kogel door de kerk is dat salderen afgebouwd gaat worden.
Mijn strategie is voorlopig afwachten en proberen zo snel mogelijk richting terugverdienen van de panelen te komen. Ik moet nog ¤0,345 per Wp ontvangen voor break even. Dit half jaar heb ik via engie nog ruim 20 ct per kWh vanwege oude overeenkomst met koppeling kaal leveringstarief dus hoop er nog een flink stukje vanaf te halen voordat het volgend jaar ongetwijfeld een stuk slechter wordt.
pi_210552483
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dan moet je wel die 3 dingen in 1x kopen, anders krijg je dat geld niet, je moet minimaal 5 kWp leggen, En jaren geleden sprak ik iemand uit Duitsland (niet moeilijk want mijn vrouw is duits) en die had ook panelen, maar die waren daar toen véél duurder dan hier. Echt VEEL duurder.

Ik weet niet hoe dat nu is natuurlijk, maar als dat nog steeds zo is en je moet die 3 dingen tegelijkertijd aanschaffen dan is die 10k niet zo heel erg veel denk ik. Maar ik kan er volledig naast zitten.
Oh, dat je dan alledrie moet kopen, was mij nog even onbekend.
Dacht dat als je ze alledrie zou kopen, je maximale subsidie 10K was.

Anyway, ik vind het geweldig. Omdat wij net die panelen gelegd hebben en over een thuisbatterij en een EV nadenken. Daar helpt de staat je. Hier nul,noppes...we kleden alle regelingen nog even uit.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 6 september 2023 @ 20:00:46 #55
244125 laziness
pi_210552486
Mijn 8 panelen op ZW schuin dak doen een prachtige parabool.

De 1 op O en de 16 op W deels plat, deels schuin hebben altijd een veel steiler verloop met ook een kleine bult :D

woensdag 6 september 2023 @ 20:55:02 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210552987
Ik had verwacht vandaag een mooie parabool te hebben, maar toen ik vanavond thuiskwam waren alle smart-lampen aan... er was dus een stroomstoring geweest.
Ik begreep van een buurman dat het maar een kwartiertje geduurd had (op z'n werk hadden ze de boel om 20.00 nog niet weer draaiend) maar er zit wel een knip in m'n parabool van vandaag :{

Gelukkig pas rond 17.00 uur, dus dan gaat het allemaal niet zo hard meer.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210553098
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 18:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Salderen stopt. Kijken naar het nodig hebben van 3000kwh is straks geldverspilling. Ik weet niet hoe @:bambino er naar kijkt, maar mogelijk is het verstandiger om te zorgen dat je in productiemaanden zo lang mogelijk van zonlicht kan leven ipv voor de winter op te wekken. Oftewel, leg je gemiddelde vermogen wat je verbruikt
Dus jij zegt panelen aanschaffen voor het huidige verbruik en bijprikken indien nodig?
pi_210553241
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 21:03 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Dus jij zegt panelen aanschaffen voor het huidige verbruik en bijprikken indien nodig?
Ik zou een goede berekening maken. Als ik gebruik kan maken van salderen (incl afbouw) met redelijk energie tarief vs inderdaad zonder.

Die zo der salderen zal een hele lange TVT hebben. Als je dan je vermogen in de zomer weg kan werken (desnoods met accu) zal je tvt verwacht ik gunstiger zijn. Immers alle stroom die je dan opwekt is tegen de voor jou geldende inkoopprijs bespaart.

Je jaaropwek leggen zal steeds minder boeiend worden.
  woensdag 6 september 2023 @ 21:19:26 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210553287
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 21:03 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Ik denk vooral zorgen dat je van zo vroeg tot zo laat mogelijk energie van je eigen panelen hebt, dus niet noodzakelijkerwijs zuid-gericht, maar juist oost-west.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210554275
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 21:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk vooral zorgen dat je van zo vroeg tot zo laat mogelijk energie van je eigen panelen hebt, dus niet noodzakelijkerwijs zuid-gericht, maar juist oost-west.
Ja, maar dan nog wil je niet dat je in die tijd max terug aan het leveren bent
pi_210555180
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 21:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Je jaaropwek leggen zal steeds minder boeiend worden.
Als we inderdaad deze weg gaan inslaan dan kan het advies van je hele dak vol leggen/zo veel mogelijk leggen (ook al is je gebruik stukken lager) wel de prullenmand in.

Laten we eerst maar rustig afwachten wat er de komende periode daadwerkelijk ingevoerd gaat worden.
pi_210555232
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 06:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als we inderdaad deze weg gaan inslaan dan kan het advies van je hele dak vol leggen/zo veel mogelijk leggen (ook al is je gebruik stukken lager) wel de prullenmand in.

Laten we eerst maar rustig afwachten wat er de komende periode daadwerkelijk ingevoerd gaat worden.
Afwachten? Uiteindelijk gaat of de leverancier overproductie bestrijden of via afbouw salderen zal de tvt minder relevant worden. Dat staat redelijk vast.
pi_210555531
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, maar dan nog wil je niet dat je in die tijd max terug aan het leveren bent
Nee, maar als iedere installateur over 5 jaar bij bosjes accu's levert is dat waarschijnlijk ook niet zo'n punt meer.

Plus dat er wellicht Belgische oplossingen als "aan familie weggeven" komen.
Dan kom ik een heel eind want ze wonen vrijwel allemaal in een appartement.

[ Bericht 6% gewijzigd door Leandra op 07-09-2023 08:34:51 ]
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210555802
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 07:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Afwachten? Uiteindelijk gaat of de leverancier overproductie bestrijden of via afbouw salderen zal de tvt minder relevant worden. Dat staat redelijk vast.
Als ik naar mij eigen situatie kijk kan ik weinig anders dan afwachten op dit moment.

Met mijn huidige 36 panelen wek ik ongeveer op wat ik op jaarbasis gebruik. Meestal net een paar honderd kw over. Wel ga ik wat meer proberen direct zelf te gebruiken (daar doe ik nu nog geen enkele moeite voor). Mijn energie tarieven liggen weer vast tot medio oktober volgend jaar en de salderingsafbouw start vermoedelijk vanaf 2025.

Nu de tarieven van nieuwe panelen weer gedaald waren overwoog ik om er nog een aantal bij te leggen. Dat plan gaat nu de ijskast in en gaat er vermoedelijk ook niet meer uitkomen. Voor een accu is het m.i. nog te vroeg dus ja, afwachten dus...
pi_210556318
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Wij hebben namelijk dit:
[ link | afbeelding ]
Is het elke dag (deze week goed te zien met dit weer) precies hetzelfde?
Dan is het waarschijnlijk schaduw.

Jouw app laat data per 15 minuten zien.
Dus als hij 1 minuut uit staat en 14 minuten niet, kan je dat hier niet zien.

Zo te zien Enphase.
Als je inlogt op de pc kan je daar volgens mij ook per minuut zien (weet ik niet 100% zeker).
pi_210556334
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 18:05 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Voor 3000 heb je er 8 nodig.
Dat zou moeten passen met dakkapel.
pi_210556349
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 18:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Salderen stopt. Kijken naar het nodig hebben van 3000kwh is straks geldverspilling. Ik weet niet hoe @:bambino er naar kijkt, maar mogelijk is het verstandiger om te zorgen dat je in productiemaanden zo lang mogelijk van zonlicht kan leven ipv voor de winter op te wekken. Oftewel, leg je gemiddelde vermogen wat je verbruikt
Bij een standaard woning die 1 richting heeft, kan je er eigenlijk weinig aan doen.

Bij grotere woningen, of meerdere beschikbare daken (carport, schuur, woning, etc). Is het straks als salderen veranderd verstandig om meer richtingen te pakken om zo langer op een dag op te wekken.
Je piek ligt dan lager.
Bij 15 panelen zie je dan dus meer 5 oost 5 zuid 5 west.
Bijvoorbeeld.
pi_210556496
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:28 schreef bambino het volgende:

[..]
Is het elke dag (deze week goed te zien met dit weer) precies hetzelfde?
Dan is het waarschijnlijk schaduw.

Jouw app laat data per 15 minuten zien.
Dus als hij 1 minuut uit staat en 14 minuten niet, kan je dat hier niet zien.

Zo te zien Enphase.
Als je inlogt op de pc kan je daar volgens mij ook per minuut zien (weet ik niet 100% zeker).
Ja het is me al duidelijk. Het is één boom. Die nu de zon lager komt te staan meer invloed gaat krijgen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 7 september 2023 @ 10:56:20 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210556506
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:54 schreef capricia het volgende:
boom
De OG zonnepanelen.
Huilen dan.
pi_210561010
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar als iedere installateur over 5 jaar bij bosjes accu's levert is dat waarschijnlijk ook niet zo'n punt meer.
deze snap ik niet
quote:
Plus dat er wellicht Belgische oplossingen als "aan familie weggeven" komen.
Dan kom ik een heel eind want ze wonen vrijwel allemaal in een appartement.
En klopt. Maar dan verkoop je het elders

quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Als ik naar mij eigen situatie kijk kan ik weinig anders dan afwachten op dit moment.

Met mijn huidige 36 panelen wek ik ongeveer op wat ik op jaarbasis gebruik. Meestal net een paar honderd kw over. Wel ga ik wat meer proberen direct zelf te gebruiken (daar doe ik nu nog geen enkele moeite voor). Mijn energie tarieven liggen weer vast tot medio oktober volgend jaar en de salderingsafbouw start vermoedelijk vanaf 2025.

Nu de tarieven van nieuwe panelen weer gedaald waren overwoog ik om er nog een aantal bij te leggen. Dat plan gaat nu de ijskast in en gaat er vermoedelijk ook niet meer uitkomen. Voor een accu is het m.i. nog te vroeg dus ja, afwachten dus...
Jouw situatie was dan ook zeker niet waar ik op doelde haha
pi_210561621
Voor alle mensen die in het vorige deeltje ook Eneco 3 jaar vastgezet hebben:
Bij mij is ie er door. 15 aug aangevraagd en sinds vandaag actief (zegt de Eneco).

Dus met zonnepanelen, en zonder extra toeslagen, gewoon de 5,99 vaste leverkosten per maand.

Ik was een beetje bevreesd dat ze het zouden laten afketsen, omdat ze niet lang daarna geen 3 jaar meer aanboden. :D Maar alles is zoals afgesproken.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 07-09-2023 20:32:40 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210564526
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 20:18 schreef capricia het volgende:
Bij mij is ie er door. 15 aug aangevraagd en sinds vandaag actief (zegt de Eneco).

Dus met zonnepanelen, en zonder extra toeslagen, gewoon de 5,99 vaste leverkosten per maand.

Ik was een beetje bevreesd dat ze het zouden laten afketsen, omdat ze niet lang daarna geen 3 jaar meer aanboden. :D Maar alles is zoals afgesproken.
Wat is er zo interessant aan dat contract?
pi_210564550
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 23:52 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Wat is er zo interessant aan dat contract?
Geen zonnepaneel-toeslagen of boetes of staffels. En inmiddels kun je daar met zonnepanelen geen drie-jarig contract meer afsluiten.

Of je het interessant moet vinden, kan ik niet voor je beoordelen. Er waren een aantal mensen het vorige deeltje die dit nav VDB afgesloten hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210564763
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 20:18 schreef capricia het volgende:

Ze boden het aan. Jij accepteerde. Ik zie de spanning niet zo 😅 (no pun intended)
pi_210564789
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 00:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze boden het aan. Jij accepteerde. Ik zie de spanning niet zo 😅 (no pun intended)
Ik ken ook voorbeelden dat bepaalde contracten niet goed geactiveerd worden met de afgesproken voorwaarden. Als die voorwaarden opeens niet goed opportuun meer zijn voor de leverancier. En Eneco heeft daar soms ook een handje van.
Dus ik wilde de mensen die hier ook zo'n contract afsloten mee geven dat het goed gegaan is. :)
Niets meer en niets minder.
Wel zo fijn van dit forum.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210568204
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 23:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Geen zonnepaneel-toeslagen of boetes of staffels. En inmiddels kun je daar met zonnepanelen geen drie-jarig contract meer afsluiten.

Of je het interessant moet vinden, kan ik niet voor je beoordelen. Er waren een aantal mensen het vorige deeltje die dit nav VDB afgesloten hebben.
Ah oke, voor mij niet interresant dus... Zou niet snel 3 jarig contract afsluiten.
pi_210568478
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:13 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ah oke, voor mij niet interresant dus... Zou niet snel 3 jarig contract afsluiten.
Ik heb voor het eerst sinds heel lang een contract afgesloten voor twee jaar. Was al klant bij GC en heb het nu voor twee jaar vastgezet. Teruglevertarief is 11,5 ct (alleen voor bestaande klanten). Belangrijker is dat mn vaste lasten hiermee ook vast liggen en dus geen gezeur zoals bij van den Bron. Over twee jaar is salderen mogelijk wat aan het afbouwen en is de eerste schrik daarvan voorbij. Dan zie ik dus wel weer verder.
  vrijdag 8 september 2023 @ 13:46:00 #78
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210568530
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:13 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Dat zou ik normaal ook niet, maar dat heb ik nu wel gedaan omdat:
- ik een hoop meer opwek dan ik verbruik (factor 3 tot 4) en ik niet verwacht dat de terugleververgoeding veel gaat stijgen (eerder het tegenovergestelde),
- energieboeren manieren aan het verzinnen zijn om zonnepanelenbezitters extra kosten in rekening te brengen,
- ik de komende 3 jaar precies weet waar ik aan toe ben.
Huilen dan.
pi_210574109
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2023 13:46 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat zou ik normaal ook niet, maar dat heb ik nu wel gedaan omdat:
- ik een hoop meer opwek dan ik verbruik (factor 3 tot 4) en ik niet verwacht dat de terugleververgoeding veel gaat stijgen (eerder het tegenovergestelde),
- energieboeren manieren aan het verzinnen zijn om zonnepanelenbezitters extra kosten in rekening te brengen,
- ik de komende 3 jaar precies weet waar ik aan toe ben.
Maar dat is toch alleen handig wanneer je geen gas hebt? Anders kun je nog 2 jaar vast zitten aan een hele hoge gasprijs.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_210574760
Ik heb ook een 3 jarig contract afgesloten, bij Greenchoice met 8ct tlv. Niet veel maar ik verwacht niet heel veel overschot en zo ben ik wel ingedekt tegen allerlei pv panelen toeslagen.

Gas hebben we niet ivm warmtepomp.

Komende 3 jaar betalen we totaal zo'n 1.000-1.500 euro voor electra! :).

[ Bericht 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2023 23:50:56 ]
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:59:40 #81
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210574929
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 22:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Maar dat is toch alleen handig wanneer je geen gas hebt? Anders kun je nog 2 jaar vast zitten aan een hele hoge gasprijs.
Ook dan niet: je kan gewoon bij de ene leverancier gas afnemen, en bij een andere stroom. Niemand verplicht je om dat bij dezelfde toko te doen.
Huilen dan.
pi_210575887
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 10:32 schreef bambino het volgende:
Bij grotere woningen, of meerdere beschikbare daken (carport, schuur, woning, etc). Is het straks als salderen veranderd verstandig om meer richtingen te pakken om zo langer op een dag op te wekken.
Je piek ligt dan lager.
Bij 15 panelen zie je dan dus meer 5 oost 5 zuid 5 west.
Bijvoorbeeld.
Ik heb nu alleen een bak Zuid liggen en overweeg wel om er ook een paar Oost en West te doen. Die moeten dan op het huisdak waar er nu geen liggen want minder mooi.
Kost weer geld, zit er niet zo op te wachten dat nu uit te geven en te regelen, maar voor de lange termijn is het ws de enige verstandige keuze.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 9 september 2023 @ 08:18:38 #83
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210575919
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 08:12 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb nu alleen een bak Zuid liggen en overweeg wel om er ook een paar Oost en West te doen. Die moeten dan op het huisdak waar er nu geen liggen want minder mooi.
Kost weer geld, zit er niet zo op te wachten dat nu uit te geven en te regelen, maar voor de lange termijn is het ws de enige verstandige keuze.
Als ik kijk wat het mij zonder Salderen al oplevert ken ik geen betere en zekerder investering. Mijn eerste jaar van mei tot mei haalde ik een ROI van 14,4%.
pi_210575937
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ook dan niet: je kan gewoon bij de ene leverancier gas afnemen, en bij een andere stroom. Niemand verplicht je om dat bij dezelfde toko te doen.
Dat is idd waar. Niet aan gedacht 2 weken geleden.

Als is dat vaak wel duurder.
Zelf trouwens ook niet gedaan omdat ik volgend jaar van het gas af wil.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_210576610
Zijn hier ook mensen met hybride zonnepanelen, die ook warm water opleveren? Is dat de moeite als je het niet direct bij de bouw van je nieuwbouwhuis installeert?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210577686
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 08:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als ik kijk wat het mij zonder Salderen al oplevert ken ik geen betere en zekerder investering. Mijn eerste jaar van mei tot mei haalde ik een ROI van 14,4%.
Je hebt een accu toch, zonder accu kom ik op 4.16% tot nu dit jaar. Dat is exclusief salderen. Met salderen zit ik vanaf november tot nu op 13.5%. Dat is nog zonder dat de warmtepomp echt gestookt heeft.

Mocht ik minder panelen gelegd hebben omdat ik geen rekening met jaarverbruik van de warmtepomp hield, maar wel met eigen verbruik per dag, man. Dan was 10% per jaar echt zo goed te halen. Prima investering dan
pi_210577701
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 10:04 schreef Vanyel het volgende:
Zijn hier ook mensen met hybride zonnepanelen, die ook warm water opleveren? Is dat de moeite als je het niet direct bij de bouw van je nieuwbouwhuis installeert?
Ik had wel maar pvt gekeken. Maar met een warmtepomp die overdag zijn water verwarmd zag ik niet direct de meerwaarde. Immers dat doet hij voornamelijk op eigen opwek.

Heb het nooit bekeken in samenhang met een w / w-wp

[ Bericht 7% gewijzigd door investeerdertje op 09-09-2023 12:07:30 ]
  zaterdag 9 september 2023 @ 19:00:56 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210582895
Zat net ff te kijken, vandaag tot nu toe 38,4 kWh verbruikt, record verbruik op een dag staat dit jaar staat op 45,8kWh (volledig gedekt door productie), Combinatie van apparatuur, airco en auto laden. :ö)
  Moderator zaterdag 9 september 2023 @ 19:04:11 #89
16180 crew  CoolGuy
pi_210582934
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 19:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zat net ff te kijken, vandaag tot nu toe 38,4 kWh verbruikt, record verbruik op een dag staat dit jaar staat op 45,8kWh (volledig gedekt door productie), Combinatie van apparatuur, airco en auto laden. :ö)
Verbruikt ja? tering. Ik zit hier nu op 10.4 kWh (waarvan 2,3 kWh uit het stopcontact, maar dat was dus de nacht vanaf 0.00u tot de zon op ging), maar, dan heb ik geen gekke dingen gedaan anders dan 2x wasmachine en 2x droger aan. :P
  zaterdag 9 september 2023 @ 19:07:03 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210582962
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 11:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik had wel maar pvt gekeken. Maar met een warmtepomp die overdag zijn water verwarmd zag ik niet direct de meerwaarde. Immers dat doet hij voornamelijk op eigen opwek.

Heb het nooit bekeken in samenhang met een w / w-wp
Ik heb er eens naar gekeken toen ik een nieuwe verwarming kocht
Een tank warm water maken met een warmtepomp en dat warm water opslaan vs alleen warm water maken met gas als het verbruikt wordt.
Ik was niet overtuigd dat de energiekosten besparing opwoog tegen de veel duurdere installatie.
  zaterdag 9 september 2023 @ 19:30:58 #91
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210583234
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 19:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Verbruikt ja? tering. Ik zit hier nu op 10.4 kWh (waarvan 2,3 kWh uit het stopcontact, maar dat was dus de nacht vanaf 0.00u tot de zon op ging), maar, dan heb ik geen gekke dingen gedaan anders dan 2x wasmachine en 2x droger aan. :P
De auto neemt nogal wat stroom en in het hele huis de Airco aan ook.
Zonder airco en auto een normale dag tussen de 8 en 12 kWh zijn, Airco zal een 15kWh per dag zijn, Kom ik op een Euro die ik niet verdien met het verkopen aan het lokale nutsbedrijf (ik krijg 6,4 Cent van ze per kWh, die zij voor 48 Cent verkopen)
Daarvoor heb ik het hele huis koel en droog.
Airco loopt van mei tot sept om te koelen (op warme dagen) laat dat 90 Dagen zijn, kost me dat 90 Euro
Echter, op koude en zonnige dagen stook ik met de airco, laten dat 60 dagen zijn, 60 euro aan niet verdient, maar voor 60 Euro krijg ik 41 Kuub gas, 410 kWh aan gas, geeft bij een efficientie van 90% een 370 kWh aan warmte in huis.
15kWh met de Airco stoken is 60 kWh aan warmte in huis. bij 60 dagen een 3.600 kWh aan warmte, Kortom, als ik met zonnestroom en de airco stook is dat 10 keer zo goedkoop dan met gas stoken. Dat is een besparing van 575-60 niet verdient is een slordige 500 Euro per jaar als je 60 zonnig dagen in het stookseizoen hebt en het hele huis warm.
pi_210583819
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 19:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb er eens naar gekeken toen ik een nieuwe verwarming kocht
Een tank warm water maken met een warmtepomp en dat warm water opslaan vs alleen warm water maken met gas als het verbruikt wordt.
Ik was niet overtuigd dat de energiekosten besparing opwoog tegen de veel duurdere installatie.
Sorry welke installatie en wat?
pi_210590077
Een warmtepompboiler of vat verdien je inderdaad niet terug vanwege besparing op gas.
De besparing wordt een stuk interessanter als je overschot zonnepanelen hebt (zelfs na stoppen salderingsregeling kan je groot deel van het jaar dit op efficiënte moment laten verwarmen)
Maar meest forse besparing zit toch in geen gas aansluiting. Paar honderd euro per jaar voor vastrecht en energie leverancier samen.

Als je afhankelijk bent van je gas aansluiting voor iets anders, zou ik inderdaad financieel gezien niet snel een warmtepompboiler plaatsen
Eerst denken, dan typen
pi_210590513
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 12:37 schreef Piger het volgende:
Als je afhankelijk bent van je gas aansluiting voor iets anders, zou ik inderdaad financieel gezien niet snel een warmtepompboiler plaatsen
Zelfs zonder gasaansluiting moet je nog overwegen of het de investering waard is. Als je werkelijk weinig warm water gebruikt is een wp-boiler erg veel investering ten opzichte van een kleine normale boiler. Een wp-boiler heeft vaak grote capaciteit die eens per week wel een ruim boven de zestig graden moet. In de winter zal dat vaak op weerstand verwarming moeten en dan stook je dus direct alle voordeel weer weg.

Zelf douche ik met een tien liter boiler waarvan ik de temperatuur eenvoudig kan regelen en een aan/uit knop. Om 2 minuten te douchen moet ik het ding eerst ongeveer vijf minuten opwarmen. Wil ik langer douchen dan moet ie wat langer aan staan, volgens berekening kan ik zelfs maximaal een minuut of twaalf aaneengesloten onder de douche staan. Uiteraard heb ik er een smartoplossing van gemaakt zodat ik in bed het ding al aan kan zetten en dan na wc-bezoek en tandenpoetsen ik dan direct onder dat ding kan stappen. Ja, met een heel gezin zal het niet altijd praktisch zijn maar alleenwonend is het een prima oplossing.
  zondag 10 september 2023 @ 14:10:38 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210590871
Wij hebben een bad waar 234 liter water in gaat, dus de WP boiler is een no-brainer.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210602188
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 12:37 schreef Piger het volgende:
Een warmtepompboiler of vat verdien je inderdaad niet terug vanwege besparing op gas.
De besparing wordt een stuk interessanter als je overschot zonnepanelen hebt (zelfs na stoppen salderingsregeling kan je groot deel van het jaar dit op efficiënte moment laten verwarmen)
Maar meest forse besparing zit toch in geen gas aansluiting. Paar honderd euro per jaar voor vastrecht en energie leverancier samen.

En de forse subsidie die de staat nog steeds geeft.
pi_210602201
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2023 13:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zelfs zonder gasaansluiting moet je nog overwegen of het de investering waard is. Als je werkelijk weinig warm water gebruikt is een wp-boiler erg veel investering ten opzichte van een kleine normale boiler. Een wp-boiler heeft vaak grote capaciteit die eens per week wel een ruim boven de zestig graden moet. In de winter zal dat vaak op weerstand verwarming moeten en dan stook je dus direct alle voordeel weer weg.

Zelf douche ik met een tien liter boiler waarvan ik de temperatuur eenvoudig kan regelen en een aan/uit knop. Om 2 minuten te douchen moet ik het ding eerst ongeveer vijf minuten opwarmen. Wil ik langer douchen dan moet ie wat langer aan staan, volgens berekening kan ik zelfs maximaal een minuut of twaalf aaneengesloten onder de douche staan. Uiteraard heb ik er een smartoplossing van gemaakt zodat ik in bed het ding al aan kan zetten en dan na wc-bezoek en tandenpoetsen ik dan direct onder dat ding kan stappen. Ja, met een heel gezin zal het niet altijd praktisch zijn maar alleenwonend is het een prima oplossing.
Wacht even 12 minuten douchen met een 10 liter boiler?
Hoe koud douche jij dat zou met normale temperaturen nooit uit moeten kunnen. 50l zou al kantje boord zijn.
  Moderator maandag 11 september 2023 @ 17:14:21 #98
16180 crew  CoolGuy
pi_210603659
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 14:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wacht even 12 minuten douchen met een 10 liter boiler?
Hoe koud douche jij dat zou met normale temperaturen nooit uit moeten kunnen. 50l zou al kantje boord zijn.
Als het koud zou zijn heb je die boiler toch ook niet nodig? dan kun je gewoon de koude kraan aanzetten. 10 liter boiler en dan 12 minuten douchen betekent 0,83 liter water per minuut. Dan kun je tussen de waterdruppels door dansen en dan wordt je nog niet nat.

Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
  maandag 11 september 2023 @ 17:18:26 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210603707
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 17:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als het koud zou zijn heb je die boiler toch ook niet nodig? dan kun je gewoon de koude kraan aanzetten. 10 liter boiler en dan 12 minuten douchen betekent 0,83 liter water per minuut. Dan kun je tussen de waterdruppels door dansen en dan wordt je nog niet nat.

Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
Het water in de boiler is vast warmer dan 38-40 graden, dus er wordt koud water bijgemengd.
Verder staat e volgens mij 2 minuten douchen ;)
Edit: oh wacht.... maximaal 12 minuten staat er ook.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210604188
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 17:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het water in de boiler is vast warmer dan 38-40 graden, dus er wordt koud water bijgemengd.
Verder staat e volgens mij 2 minuten douchen ;)
Edit: oh wacht.... maximaal 12 minuten staat er ook.
klopt, het water kan je tot tachtig graden opwarmen. Bovendien warmt het ook nog door tijdens het douchen. Spaardouche gebruikt 5 liter per minuut.
  maandag 11 september 2023 @ 18:36:51 #101
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210604533
Ik moet er niet aan denken beperkt te worden in het douchen door de capaciteit van een apparaat om een paar euro te besparen per maand. Als ik logees heb dan moeten er 6-8 mensen kunnen douchen
pi_210605167
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 18:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik moet er niet aan denken beperkt te worden in het douchen door de capaciteit van een apparaat om een paar euro te besparen per maand. Als ik logees heb dan moeten er 6-8 mensen kunnen douchen
Hier ook. Douche 20 minuten per dag, kost een vermogen met deze prijzen maar dat gun ik mijzelf.

10l capaciteit is een plintboiler.
pi_210613686
quote:
De BoerBurgerBeweging (BBB) wil de afbouw van de salderingsregeling tot ten minste 2030 uitstellen en 5 miljoen huishoudens hun zonnepanelen hebben terugverdiend. Dat staat in het concept-verkiezingsprogramma.

Eerder dit jaar diende BBB-fractievoorzitter Caroline van der Plas tijdens het Tweede Kamerdebat over de salderingsregeling al een motie in om de salderingsregeling pas af te schaffen als minimaal 5 miljoen huishoudens hun zonnepanelen hebben terugverdiend. Ondanks een pleidooi om het salderen ‘nog zeker 10 jaar volledig overeind’ te houden, haalde die motie het niet.
https://solarmagazine.nl/(...)-tot-2030-uitstellen

Ik dacht ook dat het deze maand behandeld moest gaan worden. Vandaag zelfs.

https://www.eerstekamer.nl/commissievergadering/20230912_ezk
Punt 4.

Oh..
De commissie heeft de nadere inbreng door nieuwe informatie vanuit de TK (ivm de vdBron heffing) doorgeschoven naar de volgende vergadering over twee weken.
Over twee weken..dat is de een na laatste bijeenkomst voor de verkiezingen.

Vraag me serieus af of het er nog wel door komt.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 12-09-2023 15:58:25 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210622884
SPOILER
Nu eindelijk ook geīnstalleerd na een week of 12 te hebben gewacht. Fijn dat je individueel per paneel kan zien wat de opbrengst is. Dan is het ook snel te spotten wanneer er 1 kapot/vies is.

Merk Jinko, 430WP
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_210622900
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:16 schreef Kiid het volgende:
SPOILER
Nu eindelijk ook geīnstalleerd na een week of 12 te hebben gewacht. Fijn dat je individueel per paneel kan zien wat de opbrengst is. Dan is het ook snel te spotten wanneer er 1 kapot/vies is.

Merk Jinko, 430WP
Mooi hoor!
Heel veel plezier ermee. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 13 september 2023 @ 13:20:08 #106
16180 crew  CoolGuy
pi_210622918
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:16 schreef Kiid het volgende:
SPOILER

Merk Jinko, 430WP
Jinko heb ik ook gehad op mijn vorige huis (wat op dit huis ligt weet ik niet, want ik heb ze niet laten leggen) icm SolarEdge.
pi_210623379
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jinko heb ik ook gehad op mijn vorige huis (wat op dit huis ligt weet ik niet, want ik heb ze niet laten leggen) icm SolarEdge.
Ja, dat hebben wij ook icm SolarEdge. We zijn wel een beetje late to the party, maar ach. We wonen er ook nog geen 2 jaar
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  woensdag 13 september 2023 @ 18:37:35 #108
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_210626039
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 september 2023 15:35 schreef capricia het volgende:

[..]
https://solarmagazine.nl/(...)-tot-2030-uitstellen

Ik dacht ook dat het deze maand behandeld moest gaan worden. Vandaag zelfs.

https://www.eerstekamer.nl/commissievergadering/20230912_ezk
Punt 4.

Oh..
De commissie heeft de nadere inbreng door nieuwe informatie vanuit de TK (ivm de vdBron heffing) doorgeschoven naar de volgende vergadering over twee weken.
Over twee weken..dat is de een na laatste bijeenkomst voor de verkiezingen.

Vraag me serieus af of het er nog wel door komt.
We gaan het zien... wat ik wel heel opvallend vind is dat ALLE concentionele energiebedrijven nu ineens met dynamische contracten komen. Dit voorspelt niet veel goeds...
Gevaccineerd.
pi_210626615
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:37 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
We gaan het zien... wat ik wel heel opvallend vind is dat ALLE concentionele energiebedrijven nu ineens met dynamische contracten komen. Dit voorspelt niet veel goeds...
Essent zag ik hem nog niet hebben?
  woensdag 13 september 2023 @ 19:38:19 #110
472044 Ghost_Buster
pi_210626793
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Essent zag ik hem nog niet hebben?
Check hun site maar. Essent flexibel noemen ze het.
Gevaccineerd.
pi_210627082
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:38 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Vooral flexibel voor Essent, alle ondernemersrisico afwentelen op de klant. Maar inderdaad.
pi_210627106
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 20:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vooral flexibel voor Essent, alle ondernemersrisico afwentelen op de klant. Maar inderdaad.
Hoe lang zou mijn overeenkomst bij Engie waarin staat dat TLV gelijk is aan het kale leveringstarief nog stand houden?
pi_210627189
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:38 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Ik zie vooral variabel tarief. Dynamisch contract zie ik eerder een locatie waar de prijzen elk uur veranderen.
  woensdag 13 september 2023 @ 20:58:21 #114
472044 Ghost_Buster
pi_210627740
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 20:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik zie vooral variabel tarief. Dynamisch contract zie ik eerder een locatie waar de prijzen elk uur veranderen.
Doen ze daar ook. Op hun site staat dat je elk moment kunt opzeggen. Dat geldt voor de wet enkel voor dynamische contracten.
Gevaccineerd.
pi_210628590
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 20:58 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Doen ze daar ook. Op hun site staat dat je elk moment kunt opzeggen. Dat geldt voor de wet enkel voor dynamische contracten.
Dat is in de energiewereld niet wat mensen met dynamisch bedoelen. Met dynamische tarieven bedoelde men normaal het hebben van een tarief wat per uur verschillen zal.

Wat jij aangeeft is gewoon een variabel contract, is niets raars aan. Bestaat al eeuwig.
pi_210630230
Ik denk na over wat panelen op andere richtingen dan mijn huidige min of meer Zuid, om ook ochtend en avond eigen stroom te hebben.

Gister telefonisch en grove prijsopgave voor wat panelen op 2 kanten van het dak.
"Ja dat wordt dan sowieso parallel mevrouw, anders krijgt u 2 omvormers in huis (kan dat niet in serie met op elke kant een string?), dan zou 8 panelen van rond de 400 wp zo rond de 5,5 ā 6 k zitten."
Gaat om bovenop een pannendak.
Lijkt me bizar duur, ligt dat aan mij?

Eerste prijsopgave dus ik zou nog verder moeten kijken, maar ik zocht eigenlijk vooral een idee van de prijs voor een inschatting of dit interessant zou zijn.
  donderdag 14 september 2023 @ 09:35:04 #117
244125 laziness
pi_210630574
Ik heb 1.17 per wp betaald. Offerte was van eind vorig jaar.
  donderdag 14 september 2023 @ 13:16:34 #118
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210632750
Hebben jullie ook dat de gegevens van de omvormer traag geüpdate worden in de SolarEdge app?
Heb dit al een tijdje. Uiteindelijk update hij wel een keer maar normaal is dat bijna 'live'.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210632851
-

[ Bericht 52% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-09-2023 19:47:37 ]
pi_210636116
Wat ik nu heb is niet relevant voor de prijsopgave want dat ligt heel ergens anders en wordt niet gecombineerd.
Tegenover die 1.17 van laziness vind ik 1.71 tot 1.88 wel fors, daar zou ons dak wel heel moeilijk voor moeten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 14-09-2023 19:12:08 ]
pi_210636693
Ik begrijp niet wat je wil en zonder info kan ik ook niets verder.

Ik dacht dat je panelen erbij wilde op een ander dakvlak of komen de nieuwe panelen op 2 dakvlakken?
Want dan kan 2 strings parallel aan elkaar ook logisch zijn.

Maar wil je advies of wil je horen dat het duur is? Dat mis ik een beetje.

[ Bericht 35% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-09-2023 19:54:21 ]
pi_210636835
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp niet wat je wil en zonder info kan ik ook niets verder.

Ik dacht dat je panelen erbij wilde op een ander dakvlak of komen de nieuwe panelen op 2 dakvlakken?
Want dan kan 2 strings parallel aan elkaar ook logisch zijn.

Maar wil je advies of wil je horen dat het duur is? Dat mis ik een beetje.
Mijn huidige panelen liggen niet op het dak maar een stukje verderop, allemaal in dezelfde richting. Daar wil ik niks aan veranderen.

Nu wil ik evt wat laten leggen op twee verschillende dakvlakken van mijn pannendak.

Ik vond het o.a. gek dat direct gezegd werd dat ze dan parallel moeten liggen omdat ze niet tegelijk zon krijgen, en als wel in serie 2 omvormers nodig zouden zijn, waar ik dan zou denken aan strings.

Ik vind het ook duur, maar als hier plots 2 euro per wp heel gebruikelijk blijkt te zijn, dan zie ik dat verkeerd.
pi_210636846
Ik had gemist dat je hem leegveegde :D
pi_210636897
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:51 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn huidige panelen liggen niet op het dak maar een stukje verderop, allemaal in dezelfde richting. Daar wil ik niks aan veranderen.
Dat had ik gemist en dat besef kwam later, waardoor ik het weghaalde.

quote:
Nu wil ik evt wat laten leggen op twee verschillende dakvlakken van mijn pannendak.

Ik vond het o.a. gek dat direct gezegd werd dat ze dan parallel moeten liggen omdat ze niet tegelijk zon krijgen, en als wel in serie 2 omvormers nodig zouden zijn, waar ik dan zou denken aan strings.
Normaal maak je dan per dakvlak een string en dan kunnen ze allemaal op 1 omvormer, afhankelijk van de situatie natuurlijk. Dat is door te rekenen.

quote:
Ik vind het ook duur, maar als hier plots 2 euro per wp heel gebruikelijk blijkt te zijn, dan zie ik dat verkeerd.
2 Euro per WP is niet heel gebruikelijk, voor de terugverdientijd moet je eigenlijk meer richting de 1 tot 1,25 Euro per WP. Het kan wat hoger uitvallen is sommige gevallen maar dan nog onder de 1,50 Euro.
  donderdag 14 september 2023 @ 21:32:24 #125
472044 Ghost_Buster
pi_210637871
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 22:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is in de energiewereld niet wat mensen met dynamisch bedoelen. Met dynamische tarieven bedoelde men normaal het hebben van een tarief wat per uur verschillen zal.

Wat jij aangeeft is gewoon een variabel contract, is niets raars aan. Bestaat al eeuwig.
Die site van essent nog ff doorgespit, maar ze houden het uiterst vaag. In hun FAQ staat: hoe vaak veranderen de tarieven van het variabel contract? Hun antwoord: we bewegen met de prijzen mee. Lekker vaag antwoord. :{
Maar ik zag, dat vandebron onderdeel is van essent, dus ik vermoed dat ze via die weg dynamisch aanbieden. Variabel is dus inderdaad slechts variabel, elke paar maanden een wijziging.
Gevaccineerd.
pi_210638644
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:32 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Die site van essent nog ff doorgespit, maar ze houden het uiterst vaag. In hun FAQ staat: hoe vaak veranderen de tarieven van het variabel contract? Hun antwoord: we bewegen met de prijzen mee. Lekker vaag antwoord. :{
Maar ik zag, dat vandebron onderdeel is van essent, dus ik vermoed dat ze via die weg dynamisch aanbieden. Variabel is dus inderdaad slechts variabel, elke paar maanden een wijziging.
Van de bron richt zich echt op een andere markt en is nog onafhankelijk in bedrijfsvoering.

Maar ja, variabel is gewoon wat we al kennen. Ze schrijven nergens dynamische prijzen. Niets vaags aan.
pi_210653765
Ik heb deze week mijn eerste echt representatieve eindafrekening gekregen, nadat ik in augustus 2021 mijn dak heb laten vol leggen met 14 zonnepanelen (LG 370WP High performance zonnepanelen./ Enphase Micro omvormers).

Ik lever ruim 430kWh (~15%) meer terug dan dat ik verbruik en ben daarom bezig om te kijken hoe ik dit overschot het beste kan inzetten. Ik kom uit op een zonneboiler en lees dat deze ook 2 panelen nodig heeft.

Hoe makkelijk is het (voor een installateur) om 2 van de 14 bestaande panelen af te splitsen en dedicated aan de zonneboiler te hangen? Of is dat per definitie niet mogelijk?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_210654024
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:12 schreef Its_Muppet het volgende:
Ik heb deze week mijn eerste echt representatieve eindafrekening gekregen, nadat ik in augustus 2021 mijn dak heb laten vol leggen met 14 zonnepanelen (LG 370WP High performance zonnepanelen./ Enphase Micro omvormers).

Ik lever ruim 430kWh (~15%) meer terug dan dat ik verbruik en ben daarom bezig om te kijken hoe ik dit overschot het beste kan inzetten. Ik kom uit op een zonneboiler en lees dat deze ook 2 panelen nodig heeft.

Hoe makkelijk is het (voor een installateur) om 2 van de 14 bestaande panelen af te splitsen en dedicated aan de zonneboiler te hangen? Of is dat per definitie niet mogelijk?
Dan moet ie het dak op en dat is duur. Maar ik denk dat het vast wel softwarematig op te lossen is.
pi_210667155
11x 410 wp, 4510Wp (4,5kWp) 4xOZO 7xWNW

Mag eindelijk in de OP :+
Longi Solar panelen met Enphase iq8 plus micro-omvormers.
Draai nog op de oude terugdraai Ferraris meter, panelen aangemeld bij energieleveren.nl en bericht gekregen van netbeheerder dat ze de meter graag willen vervangen. Op de vraag of dit verplicht is gezien de meter niet defect is het antwoord gekregen dat dit wettelijk niet verplicht is maar dat ze het toch graag willen vervangen. Dus zolang er niks aan de hand is kan ik de Ferraris meter blijven gebruiken *O*
  maandag 18 september 2023 @ 22:56:54 #130
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210678431
twitter

:P
pi_210706758
Inmiddels zijn we heel eind verder. Bij ons wat lastiger om zonnepanelen te plaatsen, aangezien ik officieel in een "appartement" woon in historisch binnenstad.

VVE heeft goedgekeurd dat ik 10 zonnepanelen plaats, en gemeente heeft toestemming gegeven. Heb nu een offerte binnen van een oud buurjongen die binnen 2 weken kan plaatsen.
10 Suntech 420 wp panelen met Enphase IQ8 omvormers. In totaal 5750 euro, dus 575 per paneel.

Lijkt me wel een redelijke prijs toch?
  vrijdag 22 september 2023 @ 09:46:06 #132
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210714154
quote:
Stemmingmakerij.

:P
Huilen dan.
  vrijdag 22 september 2023 @ 11:14:09 #133
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210714956
De week voor het eerst na de zomerperiode soms weer meer gebruik dan opbrengst.
De terugleveringen van voorgaande maanden worden nu langzaam maar zeker ingezet.

4ef50bb6cdfc6f268b933cd868cb7491edc53292.jpg?1695374026

Lang leve het salderen! *O*
pi_210715096
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 september 2023 17:12 schreef Its_Muppet het volgende:

Ik weet niet wat voor zonneboiler je gezien hebt, maar de zonneboilers die ik ken hebben buizen (heatpipes) of panelen waar warm water doorheen stroomt en dat verwarmt gewoon direct door zonlicht. Daar komt geen stroom aan te pas, hooguit voor een klein pompje dat het water laat circuleren.

Voor een elektrische boiler of warmtepompboiler hoef je natuurlijk geen panelen af te splitsen, je hebt gewoon overcapaciteit als de zon schijnt en in plaats van dat je dat teruglevert, verbruik je dat door rond 12:30 je warm water te maken.

Juist panelen afsplitsen (als het al kan) is minder efficiënt omdat je niets meer met de rest van de stroom kan als de boiler eenmaal op temperatuur is.

Dus:
- zonneboiler die direct met zonlicht water verwarmt

of

- elektrische (warmtepomp)boiler die je (automatisch) aanzet zodra de zon op z'n hoogste punt staat, dat zal doorgaans rond het middaguur zijn

Je kan dat soort dingen ook automatiseren maar dan moet je wel weer wat handig zijn met software.
pi_210715440
Mijn panelen liggen sinds oktober 2016 op het dak.

Dit jaar een minder goed jaar goed gehad als voorheen. Heeft iedereen zo'n beroerd jaar gehad of is er kans
dat mijn omvormer langzaam aan aan het overlijden is?

Is zo'n omvormer in 1 keer doorgefikt en defect of gaat dat dus met een soort aflopende schaal?

Het betreft een Growatt 3Kw omvormer.
pi_210715670
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 12:06 schreef Glider76 het volgende:
Mijn panelen liggen sinds oktober 2016 op het dak.

Dit jaar een minder goed jaar goed gehad als voorheen. Heeft iedereen zo'n beroerd jaar gehad of is er kans
dat mijn omvormer langzaam aan aan het overlijden is?

Is zo'n omvormer in 1 keer doorgefikt en defect of gaat dat dus met een soort aflopende schaal?

Het betreft een Growatt 3Kw omvormer.
Omschrijf "beroerd" ;)
Een fluctuatie van ~10% tussen jaren is vrij normaal, bij mij valt de opbrengst ook tegen maar nog wel net beter dan 2021.
Vorig jaar was hier een topjaar dus, dat vergelijkt weer wat lastiger.
pi_210715680
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 17:20 schreef MaximumRush het volgende:
Inmiddels zijn we heel eind verder. Bij ons wat lastiger om zonnepanelen te plaatsen, aangezien ik officieel in een "appartement" woon in historisch binnenstad.

VVE heeft goedgekeurd dat ik 10 zonnepanelen plaats, en gemeente heeft toestemming gegeven. Heb nu een offerte binnen van een oud buurjongen die binnen 2 weken kan plaatsen.
10 Suntech 420 wp panelen met Enphase IQ8 omvormers. In totaal 5750 euro, dus 575 per paneel.

Dat is ¤1.37 per WP; icm Micro omvormers lijkt me dat wel een nette prijs. Maar dat kan @bambino beter beoordelen.

Wellicht nog even kijken of er in je gemeente geen subsidiepot voor verduurzaming is die aan het begin van het jaar open gaat (aangezien zo’n potje vaak binnen een week leeg is en er nu dus niets meer in zal zitten). Dan kan het nog lonen om het pas volgend jaar te doen als de opbrengst die je de rest van dit jaar verwacht lager is dan de subsidie.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_210717810
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omschrijf "beroerd" ;)
Een fluctuatie van ~10% tussen jaren is vrij normaal, bij mij valt de opbrengst ook tegen maar nog wel net beter dan 2021.
Vorig jaar was hier een topjaar dus, dat vergelijkt weer wat lastiger.
Gevoelsmatig gewoon lagere opbrengsten terwijl het toch zonnig weer is. Zie niet meer de waardes als vorig jaar of daarvoor. Niet perse heel nauwkeurig vergeleken met dagen van andere jaren.

Maar mijn vraag is dus ook of het zou kunnen dat langzaam de omvormer defect aan het gaan is, of als deze defect gaat het dan gewoon in 1 keer over zal zijn.
pi_210718140
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 17:02 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Gevoelsmatig gewoon lagere opbrengsten terwijl het toch zonnig weer is. Zie niet meer de waardes als vorig jaar of daarvoor. Niet perse heel nauwkeurig vergeleken met dagen van andere jaren.

Maar mijn vraag is dus ook of het zou kunnen dat langzaam de omvormer defect aan het gaan is, of als deze defect gaat het dan gewoon in 1 keer over zal zijn.
Als je er echt aan twijfelt zal er toch een diagnose nodig zijn denk ik.
Ik ken iemand die 2 strings aan de omvormer had en in 1 van de 2 strings zat een probleem bij een stekker (hoge weerstand) waardoor die niet goed meedeed.

Ik weet niet of een omvormer "half" stuk kan gaan maar aan de andere kant kunnen er verschillende oorzaken zijn waardoor een set niet goed presteert.
Een defect paneel, bekabeling, vuil, etc.
  Moderator vrijdag 22 september 2023 @ 19:42:30 #140
16180 crew  CoolGuy
pi_210719257
Nog 80 kWh te gaan deze maand om gelijk te komen met september vorig jaar. :P
pi_210719665
Wat is jullie opbrengst in september tot nu toe?
pi_210719789
quote:
4s.gif Op vrijdag 22 september 2023 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
235 kwh.
(9 panelen)

En gij, Brutus? ;)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 22 september 2023 @ 20:41:38 #143
16180 crew  CoolGuy
pi_210719888
627 kWh tot nu toe (met 29 panelen).
  vrijdag 22 september 2023 @ 21:35:40 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210720367
606 kWh met 6930 Wp
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210724444
844 kWh met 24 panelen
pi_210724932
235 kWh met 3240 Wp (8x405Wp)
pi_210724949
513.8.
pi_210725043
610 kWh met 16*415
pi_210725404
Blijf ik wel erg op achterstand met 170 KWh met negen panelen. Maar wel in lijn met vorige jaren.
  zaterdag 23 september 2023 @ 15:44:31 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210726297
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 13:48 schreef qajariaq het volgende:
Blijf ik wel erg op achterstand met 170 KWh met negen panelen. Maar wel in lijn met vorige jaren.
Ik weet niet hoe oud je panelen zijn, maar 9 panelen van 415 Wp of 9 panelen van 265 Wp maakt nogal wat uit natuurlijk ;)
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210726320
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2023 21:35 schreef Leandra het volgende:
606 kWh met 6930 Wp
Grappig, hier bijna hetzelfde. 605 met 7225WP.
  zaterdag 23 september 2023 @ 15:49:31 #152
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210726332
quote:
4s.gif Op vrijdag 22 september 2023 20:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
729 kWh
pi_210727259
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2023 20:32 schreef capricia het volgende:

[..]
235 kwh.
(9 panelen)

En gij, Brutus? ;)
Ze liggen er nu een week en zit pas op 81 khw.
Heb 11x410wp (4510wp)
pi_210727501
quote:
4s.gif Op zaterdag 23 september 2023 18:17 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Ze liggen er nu een week en zit pas op 81 khw.
Heb 11x410wp (4510wp)
Ik wens je veel zonnepaneel geluk.
Hier hebben we ze ook nog maar 2 maanden. Maar ik ben er zo blij mee. O+

Let the sun shine!
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 23 september 2023 @ 20:44:04 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210728754
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2023 15:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Grappig, hier bijna hetzelfde. 605 met 7225WP.
De mijne liggen wel heel gunstig hoor, ZZW zonder schaduw.
Maar goed, zo groot is het verschil in Wp ook niet, dat kan zo een paar regionale wolkjes of zonnestraaltjes verschil zijn.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  zondag 24 september 2023 @ 08:14:36 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210732540
Als de rest van het jaar zo is als vorig jaar wordt dan komt mijn stroomrekening onder de streep voor het hele jaar op een 150-175 Euro uit. Dit is zonder salderen, want dat kan ik niet. Dit bij een verbruik van een slordige 5500-6000 kWh per jaar. Dit betekend dat ik een slordige 2500 bespaard en verdient heb aan de PV.
  Moderator zondag 24 september 2023 @ 21:36:27 #157
16180 crew  CoolGuy
pi_210742679
33,9 kWh vandaag. Nog 28 kwh te gaan om gelijk te komen met september vorig jaar. Oftewel, als morgen net is als vandaag gaan we er overheen. Het hoogste in september was 2020, met 752 kWh.
  zondag 24 september 2023 @ 22:03:26 #158
244125 laziness
pi_210743015
Morgen wordt het hier in het oosten zeker niet als vandaag :N

Hier nu 742kWh. Een deel ligt op platdak en dat loopt nu wel snel terug.

Edit: dagopbrengst was 36,6

[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 25-09-2023 07:18:18 ]
  zondag 24 september 2023 @ 22:32:43 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210743566
Mijn september opbrengsten waren de afgelopen jaren:
2021: 709 kWh
2022: 754 kWh

2023 tot nu toe 660 kWh, maar vandaag was 39,36 kWh dus ik verwacht dat ik de resterende 6 dagen van september die 94 kWh die ik nodig heb om 2022 in te halen wel ga halen....
De verwachtingen voor de komende dagen moeten er wel helemaal naast zitten als dat niet lukt.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210744415
Hier ook 33,9 vandaag, liggen op plat dak dus het neemt wel snel af. Deze maand 707 en 149 direct verbruik .
pi_210745205
Nog 92kWh nodig deze maand, om augustus te evenaren.
Gisteren was de opbrengst 21,5kWh. Met nog een paar zonnige dagen is het dus haalbaar.

September is een zeer goede maand, augustus was juist matig.
pi_210747387
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 17:20 schreef MaximumRush het volgende:

Ik ga uit van plat dak montage?

Ik zou het niet redden voor die prijs in dat geval.
Zeker niet als het ook nog op het dak gezet moet worden met hoogwerker ofzo (weet niet hoe hoog het is).
  maandag 25 september 2023 @ 12:38:12 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210747681
Ik ben iig de standaard prognose voor september (die elk jaar hetzelfde is) zojuist voorbij gegaan, maar het verbaast me ook niet als ik augustus ook in ga halen, wellicht juli zelfs maar dan moet het de rest van de maand wel heel goed blijven.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  Moderator maandag 25 september 2023 @ 12:44:44 #164
16180 crew  CoolGuy
pi_210747737
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 12:38 schreef Leandra het volgende:
Ik ben iig de standaard prognose voor september (die elk jaar hetzelfde is) zojuist voorbij gegaan, maar het verbaast me ook niet als ik augustus ook in ga halen, wellicht juli zelfs maar dan moet het de rest van de maand wel heel goed blijven.
Augustus? Dat was hier slecht, maar kwam uit op 898 kWh. Ik zit NU op 692. Dat betekent dus nog 15 te gaan om gelijk te komen met vorig jaar september, maar om gelijk te komen met augustus dit jaar moet ik dus nog 206 kWh opwekken in 5,5 dagen, dat komt neer op 37,45 kWh per dag. Dat gaat 'm niet worden hier.
pi_210747912
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 12:38 schreef Leandra het volgende:
Goed zeg! Dat is hier echt niet meer mogelijk. We zijn sept 2022 ook nog niet voorbij.

Protčge moi de mes désirs.
  maandag 25 september 2023 @ 13:11:49 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210748022
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 12:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Augustus? Dat was hier slecht, maar kwam uit op 898 kWh. Ik zit NU op 692. Dat betekent dus nog 15 te gaan om gelijk te komen met vorig jaar september, maar om gelijk te komen met augustus dit jaar moet ik dus nog 206 kWh opwekken in 5,5 dagen, dat komt neer op 37,45 kWh per dag. Dat gaat 'm niet worden hier.
Augustus was hier 788 en juli 809, beide onder de standaard prognose.
Overigens zaten beide maanden daar in 2021 ook onder.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210748067
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 12:14 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik ga uit van plat dak montage?

Ik zou het niet redden voor die prijs in dat geval.
Zeker niet als het ook nog op het dak gezet moet worden met hoogwerker ofzo (weet niet hoe hoog het is).
Nee, ik heb 2 nokken met daar tussenin een plat gedeelte. Komen panelen op het platte en schuine gedeelten. Het mag namelijk niet zichtbaar zijn naar openbare weg.
  Moderator maandag 25 september 2023 @ 17:24:09 #168
16180 crew  CoolGuy
pi_210750434
Nou, gelijk gekomen nu net met september, 707 kWh.
  maandag 25 september 2023 @ 19:25:58 #169
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_210751622
Ik moet nog 11 kWh om vorig jaar te matchen deze maand. Met nog minstens 3 mooie dagen te gaan, gaat dat wel lukken (ca 20kWh/dag).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_210755422
Wat is nu de agenda van de Eerste Kamer? Wanneer gaan ze stemmen over de afbouw van de salderingsregeling?

Ben de draad een beetje kwijt. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 26 september 2023 @ 09:27:02 #171
244125 laziness
pi_210755585
Eerste hit op google brengt je bij de link die steeds geupdate wordt. Hij gaat nu nog weer heen en weer tussen de kamers dus stemming is voorlopig nog niet.

https://www.eerstekamer.n(...)20wordt%20gesaldeerd.
  Moderator dinsdag 26 september 2023 @ 12:36:34 #172
16180 crew  CoolGuy
pi_210757153
Lekker hoor. Vanochtend wasmachine aan gehad, die was kwart voor 11 klaar. Om 11 uur de legionella run van de warmtepomp, die was 20 min geleden klaar, vervolgens nu de droger + wasmachine aan, en straks nog een keer de droger aan, en dat allemaal van de paneeltjes _O_
pi_210757478
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 09:27 schreef laziness het volgende:
Eerste hit op google brengt je bij de link die steeds geupdate wordt. Hij gaat nu nog weer heen en weer tussen de kamers dus stemming is voorlopig nog niet.

https://www.eerstekamer.n(...)20wordt%20gesaldeerd.
Ja die had ik al gevonden. Er staat dat er vandaag weer wat is. Maar ik begreep het dus niet.
Dank voor je uitleg.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 26 september 2023 @ 13:11:16 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210757498
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 12:36 schreef CoolGuy het volgende:
Lekker hoor. Vanochtend wasmachine aan gehad, die was kwart voor 11 klaar. Om 11 uur de legionella run van de warmtepomp, die was 20 min geleden klaar, vervolgens nu de droger + wasmachine aan, en straks nog een keer de droger aan, en dat allemaal van de paneeltjes _O_
Bij ons was het vanmorgen bewolkt, dus ik ben maar in een trein naar het zuiden gestapt, kan ik iig zelf wat zon vangen.
Nu bijna bij Utrecht en ik zie al een zonnetje, komt dus wel goed ;)
Wullie bin KOEL Š Soneal
  dinsdag 26 september 2023 @ 14:34:55 #175
244125 laziness
pi_210758223
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2023 13:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja die had ik al gevonden. Er staat dat er vandaag weer wat is. Maar ik begreep het dus niet.
Dank voor je uitleg.
Het zijn links met uitleg wat het allemaal betekent die termen. Vandaag gaan ze nadere vragen bepalen om terug te sturen aan de regering. En die gaan via memorie van antwoord dat beantwoorden. En dan moet de eerste kamer bepalen of de vragen genoeg beantwoord zijn en pas dan gaan bepalen wanneer ze gaan stemmen. Maar als het nog niet genoeg is gaat het weer terug met vragen.
Tevens is mijn ervaring dat het memorie van antwoord soms twee weken duurt en soms 3 maanden.
pi_210759357
Kent iemand in de buurt van Tilburg (of Brabant) waar het mogelijk is om 1 los paneel te kopen en op te halen?
We hebben nu 10 van deze SUNPOWER MAX 2 MONO 5" 350 WP WHITE BLACK FRAME 1690x1046x40 CAT E5 er op zitten maar willen 1 paneel er bij.

Omvormer is een SOFAR INVERTER 3680 TLM DUAL TRACKER + WIFI.

Ik weet dat het gaat clippen maar dat is niet erg. Het originele bedrijf wil hier ¤800 voor hebben maar dat is te absurd voor woorden.
pi_210770621
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 14:34 schreef laziness het volgende:

[..]
Het zijn links met uitleg wat het allemaal betekent die termen. Vandaag gaan ze nadere vragen bepalen om terug te sturen aan de regering. En die gaan via memorie van antwoord dat beantwoorden. En dan moet de eerste kamer bepalen of de vragen genoeg beantwoord zijn en pas dan gaan bepalen wanneer ze gaan stemmen. Maar als het nog niet genoeg is gaat het weer terug met vragen.
Tevens is mijn ervaring dat het memorie van antwoord soms twee weken duurt en soms 3 maanden.
Dank.

Als ik alles goed inschat gaat de afbouw van de saldering vanaf 2025 niet door. De EK besluit later dan de maximale implementatie termijn.
Een extra jaar respijt. _O_
Minstens.
Want dan moet die hele regeling weer door de TK.

Ik hoor er nog niemand over. Maar dit lijkt me wel nieuws. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210770853
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 19:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank.

Als ik alles goed inschat gaat de afbouw van de saldering vanaf 2025 niet door. De EK besluit later dan de maximale implementatie termijn.
Een extra jaar respijt. _O_
Minstens.
Want dan moet die hele regeling weer door de TK.

Ik hoor er nog niemand over. Maar dit lijkt me wel nieuws. :D
Ik gok zomaar dat het jaartal aanpassen geen gang naar de tweede kamer verplicht
pi_210770888
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 19:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik gok zomaar dat het jaartal aanpassen geen gang naar de tweede kamer verplicht
Over welk jaartal heb jij het dan?

De staffel van het afbouwpercentage staat in het wetsvoorstel. Dat is dan niet meer haalbaar. Dus sws moet er een ander voorstel komen. En dat met een andere TK. :D

[ Bericht 15% gewijzigd door capricia op 27-09-2023 19:54:34 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210771231
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 19:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Over welk jaartal heb jij het dan?

De staffel van het afbouwpercentage staat in het wetsvoorstel. Dat is dan niet meer haalbaar. Dus sws moet er een ander voorstel komen. En dat met een andere TK. :D
Wat is er niet haalbaar? De jaartallen van afbouw?
  woensdag 27 september 2023 @ 20:54:21 #181
244125 laziness
pi_210771639
Ik denk ook niet dat de uitstel maakt dat het terug moet. Dat is dan gewoon wat de uitstel van 24 naar 25 ook al inhield. Je krijgt meteen een nog lagere vergoeding want de afbouw stellen ze niet uit.
Daar is geen nieuwe tweede kamer goedkeuring voor nodig. Die is er namelijk al. Voor exact hetzelfde voorstel, het gaat alleen later starten maar de percentages blijven gelijk.
  woensdag 27 september 2023 @ 22:03:53 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210772513
Zo was het plan:

Ik denk dat als het opschuift dat het dan gewoon opschuift naar het percentage van dat jaar.
Dus als het 01.01.2026 wordt dan is het maar 1 jaar 64% en het jaar daarna (2027) volgens schema 55%
Als het pas in 2027 begint verwacht ik ook dat het salderingspercentage gelijk op 55% staat.

Dat is iig wat ik verwacht.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210773762
En mochten ze wel de gehele afbouw willen houden dan passen ze gewoon de jaartallen aan. Gelukkig hoeft het niet terug naar de TK. Zou vrij inefficiënt zijn.
  Moderator donderdag 28 september 2023 @ 08:05:21 #184
16180 crew  CoolGuy
pi_210774026
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 22:03 schreef Leandra het volgende:
Zo was het plan:

[ afbeelding ]

Ik denk dat als het opschuift dat het dan gewoon opschuift naar het percentage van dat jaar.
Dus als het 01.01.2026 wordt dan is het maar 1 jaar 64% en het jaar daarna (2027) volgens schema 55%
Als het pas in 2027 begint verwacht ik ook dat het salderingspercentage gelijk op 55% staat.

Dit verwacht ik ook.

In ander nieuws: dit is nu officieel de beste september sinds de panelen liggen. Vorige record was uit 2020 met 752 kWh. Inmiddels zit ik op 758 kWh.
pi_210774253
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2023 22:03 schreef Leandra het volgende:
Zo was het plan:

[ afbeelding ]

Zou heel goed kunnen dat het zo opgeschoven wordt, ja.
Oorspronkelijk had de afbouw van de regeling al op 1 januari 2023 moeten beginnen, maar het voorstel liep vertraging op door de val van het kabinet-Rutte III.
En iedere wet, of wijziging van een wet, moet officieel door de TK goedgekeurd worden.

We gaan het zien! Ieder jaar extra dat ik volledig kan salderen is mooi meegenomen. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 28 september 2023 @ 09:03:39 #186
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210774344
Uitstel zou me niet verbazen, maar dat zou wel jammer zijn.
Huilen dan.
pi_210774377
quote:
7s.gif Op donderdag 28 september 2023 09:03 schreef Isdatzo het volgende:
Uitstel zou me niet verbazen, maar dat zou wel jammer zijn.
Het wordt heel krap om 1-1-2025 nog te halen. De implementatie heeft 16 maanden nodig. Dus dan zou het nu wel heel snel door de EK moeten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210776772
Heb sinds afgelopen dinsdag 8 paneeltjes liggen. Nu is het natuurlijk leuk in het begin om te kijken wat de dag opbrengt. Kan het zijn dat er verschil in zit qua opbrengst wat de app van Enphase aangeeft en mijn energieleverancier (Energiedirect).
Gister zou ik 11.3 kWh hebben geproduceerd volgens de Enphase app en de app van Energiedirect geeft aan verbruikt 5.19 kWh, teruglevering 8.85 kWh totaal -3.67 kWh.
pi_210776847
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:56 schreef DWMLion het volgende:
Heb sinds afgelopen dinsdag 8 paneeltjes liggen. Nu is het natuurlijk leuk in het begin om te kijken wat de dag opbrengt. Kan het zijn dat er verschil in zit qua opbrengst wat de app van Enphase aangeeft en mijn energieleverancier (Energiedirect).
Gister zou ik 11.3 kWh hebben geproduceerd volgens de Enphase app en de app van Energiedirect geeft aan verbruikt 5.19 kWh, teruglevering 8.85 kWh totaal -3.67 kWh.
Heb je dan niet gewoon 3kWh verbruikt van je opgewekte stroom?
  donderdag 28 september 2023 @ 14:05:46 #190
244125 laziness
pi_210776910
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 13:56 schreef DWMLion het volgende:
Energiedirect kan jouw rechtstreekse verbruik niet tracken dus er zal altijd verschil in zitten.
Tijdens het opwekken heb je 2.45 rechtstreeks in huis verbruikt. De overige 8.85 is terug het net ingegaan. En buiten de opwekuren heb je nog 5.19 verbruikt.
pi_210777591
Tussen wat je zonnepanelen daadwerkelijk doen en wat je energieleverancier meet, zit in praktijk altijd verschil.

Tenzij je alle groepen in de meterkast uit zet, behalve de groep van de zonnepanelen. Dan moet het (nagenoeg) gelijk zijn..

De stroom die je in huis gebruikt terwijl de zonnepanelen produceren, gaat niet door je meter heen. En wordt dus niet door je energieleverancier gemeten. Ook overdag als er niemand thuis is gebruiken je koelkast, vriezer, cv-pomp, router/modem, diverse stand-by apparatuur energie.
pi_210780416
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 14:05 schreef laziness het volgende:

[..]
Energiedirect kan jouw rechtstreekse verbruik niet tracken dus er zal altijd verschil in zitten.
Tijdens het opwekken heb je 2.45 rechtstreeks in huis verbruikt. De overige 8.85 is terug het net ingegaan. En buiten de opwekuren heb je nog 5.19 verbruikt.
Klopt, nu je de cijfers naast elkaar zet wordt het logisch. Heeft trouwens de Enphase app geen optie waarbij je het verbruik kunt zien gedurende de dag?
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 09:43:38 #193
16180 crew  CoolGuy
pi_210785253
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:20 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Klopt, nu je de cijfers naast elkaar zet wordt het logisch. Heeft trouwens de Enphase app geen optie waarbij je het verbruik kunt zien gedurende de dag?
Dat denk ik niet, want je stroommeter in huis wordt niet gemonitord door je zonnepanelen. Om te kunnen zien wat je verbruik is gedurende dag is simpel op te lossen met een P1 metertje (30 euro) er vanuit gaande dat je een slimme meter in huis hebt met een P1-poort.
pi_210785345
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2023 19:20 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Ja dat is mogelijk, dan moeten er spoelen geplaatst worden.
Ik zie in de app opbrengst en verbruik. En dan laten ze ook nog zien wat je hebt geīmporteerd, geëxporteerd en je netto import/export (opwek minus verbruik).
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 10:30:10 #195
16180 crew  CoolGuy
pi_210785571
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 09:58 schreef Zedi het volgende:

[..]
Ja dat is mogelijk, dan moeten er spoelen geplaatst worden.
Ik zie in de app opbrengst en verbruik. En dan laten ze ook nog zien wat je hebt geīmporteerd, geëxporteerd en je netto import/export (opwek minus verbruik).
En dat zie je puur en alleen door je zonnepaneel-installatie? Of komen daar nog bijkomende zaken bij, want ik weet niet wat 'spoelen' zijn, maar om te kunnen zien wat het verbruik is zul je toch moeten communiceren met de stroommeter in huis?
pi_210785756
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 10:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En dat zie je puur en alleen door je zonnepaneel-installatie? Of komen daar nog bijkomende zaken bij, want ik weet niet wat 'spoelen' zijn, maar om te kunnen zien wat het verbruik is zul je toch moeten communiceren met de stroommeter in huis?
Er zitten spoelen op je fases en die meten het stroomverbruik voor zover ik het snap. De spoelen zijn verbonden met je Envoy (communicatiegateway) en die geeft de verbruikgegevens vervolgens door (en opwekgegevens die uit de micro omvormers komen). Is dus niet verbonden met de meter.
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 10:57:32 #197
16180 crew  CoolGuy
pi_210785830
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 10:50 schreef Zedi het volgende:

[..]
Er zitten spoelen op je fases en die meten het stroomverbruik voor zover ik het snap. De spoelen zijn verbonden met je Envoy (communicatiegateway) en die geeft de verbruikgegevens vervolgens door (en opwekgegevens die uit de micro omvormers komen). Is dus niet verbonden met de meter.
Maar....die spoelen zitten er niet standaard? Dus als je geen (envoy)installatie hebt zitten die spoelen er niet? Maw, die spoelen komen er als je een dergelijke zonnepaneelinstallatie laat aanleggen? interessant dit, heb ik nooit geweten.
pi_210785859
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 10:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar....die spoelen zitten er niet standaard? Dus als je geen (envoy)installatie hebt zitten die spoelen er niet? Maw, die spoelen komen er als je een dergelijke zonnepaneelinstallatie laat aanleggen? interessant dit, heb ik nooit geweten.
Ligt eraan.
Envoy-S Metered wel. De Envoy-S Standard niet.
Zijn twee verschillende type envoys.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 11:05:42 #199
16180 crew  CoolGuy
pi_210785896
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Ligt eraan.
Dit is wel tof.
pi_210786109
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is wel tof.
De metered was volgens mij ook wat je wil hebben als je serieus met een accu wil werken

Edit: spuit11 stond ook in de link
pi_210786754
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 11:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Ligt eraan.
Heb zelf de Envoy-s-metered maar ben nog aangesloten op 1 fase, volgende week komen ze de 3 fase aanleggen, ben benieuwd of ik dan meer info ga binnen krijgen op de Enphase app :)
pi_210786852
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:47 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Heb zelf de Envoy-s-metered maar ben nog aangesloten op 1 fase, volgende week komen ze de 3 fase aanleggen, ben benieuwd of ik dan meer info ga binnen krijgen op de Enphase app :)
Hou ons op de hoogte! Ik heb nu de standaard versie op 1 fase. Maar die gaat volgend jaar naar 3 fase.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210787211
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 10:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat moeten ze bij installatie erbij doen en dan dus verbinden met je Envoy (de metered variant).

En de spoelen moeten ook goed om worden geplaatst 😂. Bij mij was bij de installatie van panelen alles netjes geīnstalleerd en werkte het prima maar ergens begin dit jaar wat werkzaamheden in mijn meterkast waarbij op een van de fases de spoel verkeerd was teruggezet. Dan wordt een deel van je opwek opeens weergegeven als verbruik in de app…
pi_210787291
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 12:47 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Als je nu geen spoelen hebt en die er dan ook niet bijzet dan ga je niets extra’s zien?

Info van solar bouwmarkt:

Sluit je de IQ Gateway aan zonder de CT stroomspoelen, dan is de volgende informatie zichtbaar in de app:
Opbrengst van het volledige systeem per dag, week, maand en totale looptijd
Opbrengst per paneel (alleen als je beschikt over een installateurs-account. Lees in onze DHZ gebruiksaanwijzing hoe u hier aan komt)

Je kan CT spoelen aansluiten om een meting te doen in de meterkast op de teruglevering en productie.
Sluit je de IQ Gateway aan met de juiste hoeveelheid CT stroomspoelen, dan is de volgende informatie zichtbaar in de app:
Opbrengst per paneel (alleen als je beschikt over een installateurs-account. Lees in onze DHZ gebruiksaanwijzing hoe u hier aan komt)
Energieverbruik van de woning (indien je de CT spoelen installeert)
Teruglevering aan het Net (indien je de CT spoelen installeert)
Geīmporteerde energie van het net (indien je de CT spoelen installeert)
Met de IQ IQ Gateway in combinatie met de juiste hoeveelheid CT spoelen ben je klaar om in de toekomst de Enphase Batterij aan te sluiten
pi_210787665
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 13:56 schreef Zedi het volgende:

[..]
Als je nu geen spoelen hebt en die er dan ook niet bijzet dan ga je niets extra’s zien?

Info van solar bouwmarkt:

Sluit je de IQ Gateway aan zonder de CT stroomspoelen, dan is de volgende informatie zichtbaar in de app:

Je kan CT spoelen aansluiten om een meting te doen in de meterkast op de teruglevering en productie.
Sluit je de IQ Gateway aan met de juiste hoeveelheid CT stroomspoelen, dan is de volgende informatie zichtbaar in de app:
Energieverbruik van de woning (indien je de CT spoelen installeert)
Teruglevering aan het Net (indien je de CT spoelen installeert)
Geīmporteerde energie van het net (indien je de CT spoelen installeert)
Met de IQ IQ Gateway in combinatie met de juiste hoeveelheid CT spoelen ben je klaar om in de toekomst de Enphase Batterij aan te sluiten
Dan zullen inderdaad geen spoelen zijn aangesloten bij installatie, aangezien ik alleen de opsomming uit je 1e alinea zie.

Misschien is een p1 meter dan een goedkopere oplossing om het dag verbruik in kaart te brengen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DWMLion op 29-09-2023 15:08:25 ]
pi_210787709
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 14:52 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Dan zullen inderdaad geen spoelen zijn aangesloten bij installatie, aangezien ik alleen de opsomming zie uit je 1e alinea zie.

Misschien is een p1 meter dan een goedkopere oplossing om het dag verbruik in kaart te brengen.
Ja. Die gebruik ik ook. Werkt prima.
https://www.homewizard.co(...)PuzkX_RoCpnUQAvD_BwE
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210787809
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 14:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die gebruik ik ook. Werkt prima.
https://www.homewizard.co(...)PuzkX_RoCpnUQAvD_BwE
Perfect, ga ik me die bestellen, bedankt!
  Moderator vrijdag 29 september 2023 @ 15:15:54 #208
16180 crew  CoolGuy
pi_210787816
quote:

[..]
Dan zullen inderdaad geen spoelen zijn aangesloten bij installatie, aangezien ik alleen de opsomming uit je 1e alinea zie.

Die gebruik ik ook, en ik laat die data binnen komen in Home Assistant. Dan krijg je dus dingen als dit:

Kijk je puur naar de homewizard app (op je telefoon), dan zie je dus dit:

pi_210788287
quote:

[..]

Spoelen zijn ¤29 per stuk (wie weet kan het goedkoper) en in principe zouden er al 2 bij je envoy moeten hebben gezeten dus heb je er voor 3 fase systeem nog 2 extra nodig.
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 16:23:04 #210
16180 crew  CoolGuy
pi_210795764
Veruit de beste september maand hier sinds de panelen liggen (2019)

2019: 698 kWh.
2020: 752 kWh.
2021: 742 kWh.
2022: 707 kWh.
2023: 818 kWh. (daar zullen nog een stuk of wat kWh's bij komen vandaag).
pi_210795870
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
Veruit de beste september maand hier sinds de panelen liggen (2019)

2019: 698 kWh.
2020: 752 kWh.
2021: 742 kWh.
2022: 707 kWh.
2023: 818 kWh. (daar zullen nog een stuk of wat kWh's bij komen vandaag).
Geen vergelijking met eerdere jaren, maar goede maand iig
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 16:48:19 #212
16180 crew  CoolGuy
pi_210795913
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 16:42 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Nice!

Augustus kom ik hier niet voorbij, dat was 898 kWh, en dat ga ik niet meer halen.
pi_210795959
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 16:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nice!

Augustus kom ik hier niet voorbij, dat was 898 kWh, en dat ga ik niet meer halen.
Niet slecht met 20 paneeltjes op 120graden ZO toch. :D
  zaterdag 30 september 2023 @ 17:02:37 #214
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210796007
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 16:42 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Bijzonder dat september bij jou beter scoort dan augustus.
Ik heb ruim 100 kWh minder in september dan in augustus…

zaterdag 30 september 2023 @ 17:08:56 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210796054
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2023 17:02 schreef MadMaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Locatie, ligging, het is hier spannend of we augustus wel of niet voorbij gaan.
In een normaal jaar is het een no-brainer en is de opbrengst in september beduidend minder, maar juli en augustus waren dit jaar niet erg zonnig, en ik heb sowieso de hoogste septemberscore van de afgelopen 3 jaar.

Nog 4 kWh te gaan om augustus in te halen, het zou kunnen lukken maar ik gok van net niet.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210796093
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2023 17:02 schreef MadMaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zal aan de ligging liggen?
  zaterdag 30 september 2023 @ 17:17:04 #217
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210796145
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2023 17:13 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Zal aan de ligging liggen?
Hier alles vrijstaand op een plat dak, geheel Z, Amsterdam, maar dan vind ik 100 kWh nog best wel een groot verschil.
pi_210796626
Hier is het nagenoeg gelijk aan september van vorige jaren, alleen 2021 was stuk minder.

2020: 436
2021: 406
2022: 445
2023: 450

Augustus was hier slecht met 470 (tov 607 vorig jaar) maar wel beter dan september.

(5040 WP aan panelen)
pi_210796786
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2023 17:17 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Hier alles vrijstaand op een plat dak, geheel Z, Amsterdam, maar dan vind ik 100 kWh nog best wel een groot verschil.
Hier op 45graden dak 120ZO, schaduwvrij, in zuiden des lands.pakken al vroeg zon :D
Misschien verschillende panelen, inverters etc. Heb de iq8 met 405wp panelen(20x)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2023 18:33:17 ]
  Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 19:25:33 #220
16180 crew  CoolGuy
pi_210797283
Nou. 26 kWh vandaag. Daarmee is het totaal voor deze maand op 820(,3) kWh uitgekomen. Helemaal niet vekeerd.
pi_210802624
Gister toch nog 30,4
Totaal 918 in sept

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2023 08:14:15 ]
  zondag 1 oktober 2023 @ 09:50:11 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210803065
930 kWh in Sept geproduceerd, 96% van mijn stroomverbruik september zelf gemaakt. 88% van mijn stroomverbruik dit jaar zelf gemaakt tot nu toe
pi_210804208
Augustus 1092.2 kw
September 1103.6 kw

September net augustus verslagen *O*
  zondag 1 oktober 2023 @ 13:23:45 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210804567
September: 786,35 kWh (met 6930 Wp)
1,9 kWh minder dan augustus :')

Maar goed, augustus was dan ook een slechte augustusmaand, en september was de beste september.

In totaal voor dit kalenderjaar al op 6.463 kWh met onze 6930 Wp, dat maakt een rendement van 93,26% dus ik ga er vanuit dat we weer boven de 100% komen, met nog 3 maanden te gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 01-10-2023 13:28:58 ]
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210806021
In heel september maar 58 kWh teruggeleverd volgens Vattenfall.

Volgens zo’n app waar ik meteen kan zien wat de panelen opleveren is er in totaal 104 kWh opgewekt in september.

Heb ook maar 6 zonnepanelen. Kunnen helaas niet meer bij😅 Baal ik wel van, zeker als ik jullie resultaten met veel meer zonnepanelen zie.
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 16:35:56 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_210806047
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 16:32 schreef Sledgehammer. het volgende:
In heel september maar 58 kWh teruggeleverd volgens Vattenfall.

Volgens zo’n app waar ik meteen kan zien wat de panelen opleveren is er in totaal 104 kWh opgewekt in september.

Heb ook maar 6 zonnepanelen. Kunnen helaas niet meer bij😅 Baal ik wel van, zeker als ik jullie resultaten met veel meer zonnepanelen zie.
Als er van die 104 'maar' 58 is terug geleverd, dan betekent dat dat 46 kwh direct door jezelf is verbruikt. Dat had ook uit het stopcontact kunnen komen dus het is alsnog mooi meegenomen.
pi_210807093
Echt hé, als ik zie wat jullie opwekken heb ik het idee dat jullie een zonnepark runnen _O-

138 kw sinds 15 september opgewekt waar een paar dagen zelfs maar 4 kw opgewekt is ivm regen en bewolking :')

Maarja 138 kw opgewekt en 130 verbruikt in 2 weken *O*
pi_210810974
Ons verbruik van september is precies gedekt met de opbrengst van de zonnepanelen :)
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 08:43:59 #229
16180 crew  CoolGuy
pi_210810985
quote:
4s.gif Op zondag 1 oktober 2023 18:52 schreef admiraal_anaal het volgende:
Echt hé, als ik zie wat jullie opwekken heb ik het idee dat jullie een zonnepark runnen _O-

138 kw sinds 15 september opgewekt waar een paar dagen zelfs maar 4 kw opgewekt is ivm regen en bewolking :')

Maarja 138 kw opgewekt en 130 verbruikt in 2 weken *O*
Nee, de meeste mensen die meer panelen hebben hebben ook een warmtepomp, dus dan heb je weliswaar geen gas, maar wel weer een hoger stroomverbruik.

Waarom vanaf 15 september? Je hebt de panelen nu 2 weken liggen?
pi_210813690
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 08:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, de meeste mensen die meer panelen hebben hebben ook een warmtepomp, dus dan heb je weliswaar geen gas, maar wel weer een hoger stroomverbruik.

Waarom vanaf 15 september? Je hebt de panelen nu 2 weken liggen?
Aha dat is inderdaad een logische verklaring die warmtepomp.

Panelen liggen er inderdaad pas sinds 15 september :Y
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 15:24:55 #231
236264 crew  capricia
pi_210843802
Vraagje van het CDA in de EK gisteren:
quote:
Heeft de regering, zo vragen deze leden, kennis genomen van het standpunt van Energie-Nederland? Zij geven volgens deze leden aan dat het reguleren van de terugleververgoeding vanuit Europeesrechtelijk oogpunt discutabel zou zijn. De Elektriciteitsrichtlijn uit 2019 verbiedt namelijk regulering van energieprijzen wanneer er geen sprake is van crisis of bestrijding van energie-armoede. Zij geven aan dat bij het aannemen van deze wet een procedure op grond van onrechtmatige overheidsdaad gestart kan worden. Of bijvoorbeeld een proefprocedure uit kan lokken. Graag ontvangen de leden van de CDA-fractie een toelichting van de regering op dit standpunt.
https://www.eerstekamer.n(...)/f=/vm71k7b3reu1.pdf
De energiemaatschappijen gaan kennelijk niet akkoord met het huidige voorstel voor de TLV.
Als dit zo is ben je voor je TLV straks ook aan de goden overgeleverd. Lijkt me een bom onder dit hele afbouwplan, eigenlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 05-10-2023 15:43:04 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 16:57:12 #232
16180 crew  CoolGuy
pi_210844607
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:24 schreef capricia het volgende:
Vraagje van het CDA in de EK gisteren:
[..]
https://www.eerstekamer.n(...)/f=/vm71k7b3reu1.pdf
De energiemaatschappijen gaan kennelijk niet akkoord met het huidige voorstel voor de TLV.
Als dit zo is ben je voor je TLV straks ook aan de goden overgeleverd. Lijkt me een bom onder dit hele afbouwplan, eigenlijk.
Nou, dat afbouwplan zal niet worden afgeschaft denk ik. Wat ik nog eerder zie gebeuren is dat gewoon de TLV geschrapt wordt.
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 17:10:31 #233
236264 crew  capricia
pi_210844705
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dat afbouwplan zal niet worden afgeschaft denk ik. Wat ik nog eerder zie gebeuren is dat gewoon de TLV geschrapt wordt.
Die TLV staat gewoon benoemd in die wet.
quote:
Vanaf 2027 stelt de minister iedere 2 jaar de vergoeding vast die energieleveranciers hun klanten minimaal moeten geven voor elektriciteit die zij niet kunnen salderen.
https://www.rijksoverheid(...)%20kunnen%20salderen.

Wellicht is het je ontschoten, maar dat de TK de tarieven voor de TLV zou gaan bepalen, was een van de amandementen op die wet, en is daarbij nu dus ook onderdeel van die wet.
Als dit volgens de energiemaatschappijen niet mogelijk is en als zij daar gelijk in hebben, dan klopt die hele wet dus niet meer. Ga maar weer terug naar de TK. :7
Je kunt namelijk niet een halve wet goedkeuren.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 17:15:47 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_210844763
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 17:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Die TLV staat gewoon benoemd in die wet.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)%20kunnen%20salderen.

Wellicht is het je ontschoten, maar dat de TK de tarieven voor de TLV zou gaan bepalen, was een van de amandementen op die wet, en is daarbij nu dus ook onderdeel van die wet.
Als dit volgens de energiemaatschappijen niet mogelijk is en als zij daar gelijk in hebben, dan klopt die hele wet dus niet meer. Ga maar weer terug naar de TK. :7
Je kunt namelijk niet een halve wet goedkeuren.
Ah ja, dat maakt het anders. Nou, dan krijgen we nog wat heen en weer gedoe en ondertussen mág een energieleverancier gewoon een dergelijke VDB constructie optuigen. Dat gaat nog wat worden.
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 17:18:19 #235
236264 crew  capricia
pi_210844788
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah ja, dat maakt het anders. Nou, dan krijgen we nog wat heen en weer gedoe en ondertussen mág een energieleverancier gewoon een dergelijke VDB constructie optuigen. Dat gaat nog wat worden.
Als het klopt wat het cda hier vraagt, dan is dat echt een bom onder die hele wet. Maar ik wacht het antwoord van de minister wel af. Al weten we niet wie er rond die tijd minister is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 5 oktober 2023 @ 20:03:06 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210846758
Net maar een jaarcontract bij Eneco afgesloten per 01-01-2024, dan weet ik iig waar ik in 2024 aan toe ben en is de TLV nog 9 cent.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210858009
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 20:03 schreef Leandra het volgende:
Net maar een jaarcontract bij Eneco afgesloten per 01-01-2024, dan weet ik iig waar ik in 2024 aan toe ben en is de TLV nog 9 cent.
Ik stap ook over naar Eneco per 1 Nov. Ik had nog wel welkomstbonus van 170.

Prijzen liggen allemaal erg dicht bij elkaar dit jaar...
pi_210862691
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De overheid heeft al wel een jaar of tien als hoofdidee dat de terugverdientijd constant moet blijven (zeven jaar wordt vaak genoemd, maar zal iig onder de tien jaar zijn). Dit moet dus gelden voor mensen die in 2025 zonnepanelen kopen; derhalve zal er wel enige steun moeten blijven vanuit de overheid (tenzij zonnepanelen, omvormers en ander materiaal opeens heel goedkoop gaan worden).
pi_210863693
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 11:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
De overheid heeft al wel een jaar of tien als hoofdidee dat de terugverdientijd constant moet blijven (zeven jaar wordt vaak genoemd, maar zal iig onder de tien jaar zijn). Dit moet dus gelden voor mensen die in 2025 zonnepanelen kopen; derhalve zal er wel enige steun moeten blijven vanuit de overheid (tenzij zonnepanelen, omvormers en ander materiaal opeens heel goedkoop gaan worden).
Of mensen minder panelen leggen die meer aansluiten bij hun werkelijke verbruik.
  Moderator zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:08:03 #240
16180 crew  CoolGuy
pi_210863863
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 12:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Of mensen minder panelen leggen die meer aansluiten bij hun werkelijke verbruik.
Dat IS hoe mensen de afgelopen jaren panelen hebben laten leggen, want de vraag van zo'n paneelboer was altijd 'wat is je jaarverbruik' en dan werden er zoveel panelen gelegd dat dat op jaarbasis werd opgewekt, maar realiteit is dat de zon het meeste schijnt in de zomer, dus daar zal het leeuwendeel van je jaarverbruik opgewekt worden. Dat dat niet evenredig verdeeld is over het het jaar is een directe consequentie van de jaargetijden.

Dat laat onverlet dat overheid stelt dat de TVT ongeveer 7 jaar zou moeten zijn (of 10), dus als die uitspraak ook gedaan werd in 2022, dan zullen de mensen die in die jaren op de 'oude' manier hun panelen hebben laten berekenen en leggen, ook die tijd moeten krijgen.
pi_210864139
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat IS hoe mensen de afgelopen jaren panelen hebben laten leggen, want de vraag van zo'n paneelboer was altijd 'wat is je jaarverbruik' en dan werden er zoveel panelen gelegd dat dat op jaarbasis werd opgewekt, maar realiteit is dat de zon het meeste schijnt in de zomer, dus daar zal het leeuwendeel van je jaarverbruik opgewekt worden. Dat dat niet evenredig verdeeld is over het het jaar is een directe consequentie van de jaargetijden.
ja, en nieuwe mensen zouden dat niet moeten doen. Dat is gewoon niet handig. Overigens vroeg de panelenboer niet naar je werkelijke verbruik. Maar dat zei je zelf al.
quote:
Dat laat onverlet dat overheid stelt dat de TVT ongeveer 7 jaar zou moeten zijn (of 10), dus als die uitspraak ook gedaan werd in 2022, dan zullen de mensen die in die jaren op de 'oude' manier hun panelen hebben laten berekenen en leggen, ook die tijd moeten krijgen.
Ja en die mensen uit 2022 gaan met gemak hun panelen in 7 jaar terugverdienen. Ook als we beginnen met afbouwen.

De overheid zou zich niet moeten bemoeien met de terugverdientijd. Overigens is die prima, als je niet voor jaarverbruik laat leggen. Hoeven de prijzen niet heel erg voor omlaag. Naar mijn mening in ieder geval.
  Moderator zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:39:34 #242
16180 crew  CoolGuy
pi_210864231
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ja, en nieuwe mensen zouden dat niet moeten doen. Dat is gewoon niet handig. Overigens vroeg de panelenboer niet naar je werkelijke verbruik. Maar dat zei je zelf al.
[..]
Ja en die mensen uit 2022 gaan met gemak hun panelen in 7 jaar terugverdienen. Ook als we beginnen met afbouwen.

De overheid zou zich niet moeten bemoeien met de terugverdientijd. Overigens is die prima, als je niet voor jaarverbruik laat leggen. Hoeven de prijzen niet heel erg voor omlaag. Naar mijn mening in ieder geval.
Mijn werkelijke verbruik op wélk moment dan?
pi_210864284
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mijn werkelijke verbruik op wélk moment dan?
Dat je zonnestroom opwekt. Ik zou dus richten op 100% eigen verbruik halverwege voor en najaar. Dan kan je in de zomer ook nog wel wat koelen. Heb je geen risico op een terugleververgoeding (wat een keuze is) en verdien je ze vrij eenvoudig terug.
pi_210878113
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

Als de overheid zich niet bemoeit met de terugverdientijd dan zouden ze salderen moeten afschaffen zonder afbouw en zonder teruglevergoeding. Dat lijkt me om meerdere redenen onwenselijk.
  zondag 8 oktober 2023 @ 14:33:34 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210878695
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 21:25 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik stap ook over naar Eneco per 1 Nov. Ik had nog wel welkomstbonus van 170.

Prijzen liggen allemaal erg dicht bij elkaar dit jaar...
Ik heb per saldo een negatief maandbedrag, dus ik denk niet dat ik op een of andere manier nog in aanmerking kom voor een welkomstbonus :D
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_210879096
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 13:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Als de overheid zich niet bemoeit met de terugverdientijd dan zouden ze salderen moeten afschaffen zonder afbouw en zonder teruglevergoeding. Dat lijkt me om meerdere redenen onwenselijk.
Nope, direct voorstander van.

Maar ze kunnen ook gewoon de afbouw inzetten en stoppen met de terugleververgoeding pushen
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:19:57 #247
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210880549
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 15:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nope, direct voorstander van.

Maar ze kunnen ook gewoon de afbouw inzetten en stoppen met de terugleververgoeding pushen
Beter idee, de terugleververgoeding dat laten zijn wat dat moment de prijs is aan de beurs. Ik erger me rot dat D stroom inkoopt voor veel meer dan wat ik aan terugleververgoeding ik hier wettelijk krijg.
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:38:46 #248
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:42:21 #249
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210881000
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
…Ik erger me rot dat D stroom inkoopt voor veel meer dan wat ik aan terugleververgoeding ik hier wettelijk krijg.

https://nl.aliexpress.com(...)eLogUid=nXGCLhfNzfjF

Dit dus
pi_210881275
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Beter idee, de terugleververgoeding dat laten zijn wat dat moment de prijs is aan de beurs. Ik erger me rot dat D stroom inkoopt voor veel meer dan wat ik aan terugleververgoeding ik hier wettelijk krijg.
Stroom heeft een prijs. Als jij het gekoppeld aan de beurs wil, sure maar dan krijg je meestal een grijpstuiver. Vind ik best. Evenals dat ik het best vind als je een tarief met je afnemer afspreekt.

Je inkoop zal altijd meer zijn. Immers belasting etc, je inkoop is ook op momenten dat stroom duur is.
  zondag 8 oktober 2023 @ 17:05:09 #251
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210881349
quote:
Dank je, ik heb een 7,7kWh accu
pi_210901615
Ik wil voor mijn elektra een vast contract afsluiten en het voor gas variabel houden. Kan dat bij 2 verschillende aanbieders? Kan ik op bijvoorbeeld gaslicht.com gewoon aanvinken dat ik geen gasaansluiting heb en een nieuw contract afsluiten voor elektra of stopt de gaslevering dan ook bij de overstap? Ik heb het gevoeld dat ik ergens iets over het hoofd zie maar hoe pak ik dit goed aan?
pi_210902024
Zijn hier mensen met een Growatt omvormer? De vorige bewoner vond inzicht blijkbaar onzin, dus probeer ik zelf wat inzicht te creëren. Zowel de LAN als WiFi dongle geven geen data door aan de app. Iemand hier ervaring mee? Kan ik het ook op een andere manier oplossen?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_210902259
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2023 12:07 schreef dimmak het volgende:
Zijn hier mensen met een Growatt omvormer? De vorige bewoner vond inzicht blijkbaar onzin, dus probeer ik zelf wat inzicht te creëren. Zowel de LAN als WiFi dongle geven geen data door aan de app. Iemand hier ervaring mee? Kan ik het ook op een andere manier oplossen?
Vraag het @bambino
pi_210912940
quote:
Even voor de zekerheid, je hebt of een lan of een wifi dingle.

En "geven geen data door". Is mij iets te vaag :P

Als je een lan dongle hebt, is het plug en play. Accountje maken, dongle toevoegen, en dan kan je normaal zien wat hij opwekt.

Wifi moet je eerst instellen, daarna zelfde principe.

Dus wat lukt niet?
pi_210913039
quote:
Ik had een growatt , was indd kut om wifi aan te sluiten .

Zo'n gare app moest connecten met de dongle.

Was uiteindelijk wel gelukt.
pi_210913308
Ik sta dit jaar nog 890 kWh in de plus... niet genoeg om okt-nov-dec door te komen met alleen airco verwarming, maar we komen wel een eind en probeer zo dicht mogelijk bij de 0 te zitten met stroom.
Facts don't care about your feelings
pi_210913409
Ik sta nu 4500 kwh in de plus maar laat dat mooi uitbetalen :).
  Moderator woensdag 11 oktober 2023 @ 11:42:48 #259
16180 crew  CoolGuy
pi_210913496
Ik sta voor dit kalenderjaar zo te zien momenteel 2.257 kWh in de plus, en dat is dan (op een kalenderjaar gezien) om de laatste 2,5 maand door te komen. Dat gaat met gemak lukken.

Maar mijn factuurjaar loopt van juli t/m juni.
pi_210913704
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 10:45 schreef bambino het volgende:

[..]
Even voor de zekerheid, je hebt of een lan of een wifi dingle.

En "geven geen data door". Is mij iets te vaag :P

Als je een lan dongle hebt, is het plug en play. Accountje maken, dongle toevoegen, en dan kan je normaal zien wat hij opwekt.

Wifi moet je eerst instellen, daarna zelfde principe.

Dus wat lukt niet?
Ik heb ze dus beide. Ik begon met de WiFi, toen kwam ik erachter dat die alleen op 2.4Ghz werkt en ik heel dicht bij de router of extender moet zitten. Daarna dus een LAN dongle gekocht. Maar als ik de QR code scan op de dongle voegt hij hem wel toe in de app, maar ik krijg geen data te zien van de omvormer (hoeveel ik opwek bijv.).
pi_210913797
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 11:32 schreef Sport_Life het volgende:
Ik sta nu 4500 kwh in de plus maar laat dat mooi uitbetalen :).
Hier staan we ook aardig in de plus. Vervolgens komt essent met het voorstel om van 530 euro per maand naar 45 euro per maand te gaan :')
pi_210914164
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 12:08 schreef Questular het volgende:

[..]
Hier staan we ook aardig in de plus. Vervolgens komt essent met het voorstel om van 530 euro per maand naar 45 euro per maand te gaan :')
Gratis bank.

Greenchoice doet gelukkig wel 0 euro in rekening brengen. Maar dat klopt eigenlijk ook niet. Ze zouden eigenlijk maandelijks moeten uitbetalen ;)
pi_210914344
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 12:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Gratis bank.

Greenchoice doet gelukkig wel 0 euro in rekening brengen. Maar dat klopt eigenlijk ook niet. Ze zouden eigenlijk maandelijks moeten uitbetalen ;)
Zit bij Samen-om en die betalen gewoon uit, maandelijks.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_210914406
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 12:01 schreef dimmak het volgende:

[..]
Ik heb ze dus beide. Ik begon met de WiFi, toen kwam ik erachter dat die alleen op 2.4Ghz werkt en ik heel dicht bij de router of extender moet zitten. Daarna dus een LAN dongle gekocht. Maar als ik de QR code scan op de dongle voegt hij hem wel toe in de app, maar ik krijg geen data te zien van de omvormer (hoeveel ik opwek bijv.).
Knippert het lampje blauw op de dongle?
pi_210915110
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 13:01 schreef bambino het volgende:

[..]
Knippert het lampje blauw op de dongle?
Dat is het vreemde, ik heb inmiddels alle kleuren en varianten al eens gezien. :')
pi_210921449
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 14:09 schreef dimmak het volgende:

[..]
Dat is het vreemde, ik heb inmiddels alle kleuren en varianten al eens gezien. :')
Alleen als het lampje blauw knippert, werkt hij.

Dus hem even een keer helemaal resetten. Dan utp inplussen. Moet hij blauw gaan knipperen.
Dan even half uurtje afwachten, en in de app kijken.
pi_210938722
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2023 12:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Gratis bank.

Essent doet ook 0
  donderdag 19 oktober 2023 @ 20:59:25 #268
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_211010943
quote:
Geachte heer/mevrouw,

U heeft bij ons op een melding gemaakt van spanningsproblemen bij het terugleveren van stroom op uw adres. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is.

Kwaliteit elektriciteitsnet
Als netbeheerder zijn wij verantwoordelijk voor het elektriciteitsnetwerk tot aan de aansluiting van uw woning. Het is de taak van de netbeheerder om er voor te zorgen dat de spanningskwaliteit voldoet aan de netcode. De norm voor geleverde netspanning ligt tussen de 207 en 253 Volt. De eigenaar van de woning is verantwoordelijk voor de elektrische installatie in de woning.

Uitkomsten onderzoek
Op basis van uw melding hebben wij op afstand de slimme meters op dezelfde stroomkabel van uw aansluiting uitgelezen. Uit dit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de spanning in het elektriciteitsnet in uw wijk niet voldoende op niveau is. Liander is hard bezig om het elektriciteitsnet te verbeteren en te verzwaren. Naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek gaan we het elektriciteitsnet aanpassen in uw wijk. Om dit zo goed mogelijk aan te pakken, kiezen wij voor een wijkgerichte aanpak.

Wijkgerichte aanpak
Dit houdt in dat we het elektriciteitsnet stap voor stap verzwaren, beginnend in de wijken waar de maatschappelijke impact het grootst is. Op deze manier kunnen we ons elektriciteitsnet effectief uitbreiden in de komende jaren. Het resultaat hiervan is dat verschillende werkzaamheden tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd in de wijk, waardoor de overlast tot een minimum wordt beperkt. Echter, door de wijkgerichte aanpak kunnen wij helaas geen termijn geven voor het oplossen van uw gemelde spanningsprobleem.

We begrijpen dat dit vervelend voor u kan zijn. We willen u echter verzekeren dat we ons uiterste best doen om de spanningsproblemen op te lossen en de gevolgen voor u als klant te minimaliseren.

Tips om spanningsproblemen te voorkomen
Om spanningsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen, raden wij u aan om zonnestroom direct te gebruiken op het moment dat deze wordt opgewekt. Dit kunt u doen door overdag, wanneer de zon volop schijnt, apparaten die veel energie verbruiken in te schakelen, zoals de wasmachine, de droger of vaatwasser. U kunt ook gebruikmaken van slimme apparaten die geprogrammeerd kunnen worden om op piekmomenten aan te gaan. Op deze manier wordt de opgewekte stroom direct verbruikt, wordt de druk op het stroomnet verminderd en is de kans kleiner dat zonnepanelen worden uitgeschakeld. Op onze website vindt u meer informatie over het voorkomen van spanningsproblemen.

Wij gaan er van uit dat wij u hierbij volledig hebben geīnformeerd.

Met vriendelijke groet,

LKC Spanningsklachtenloket
Liander Klant & Control | Onderhoud en Storingen
Liander. o|O
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_211011227
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 20:59 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Liander. o|O
Liander kan hier natuurlijk weinig aan doen. Dit is jaren geleden al door de experts voorspeld maar de nu lopende energietransitie moest vanuit Den Haag versneld doorgevoerd worden. Dit gaat de komende periode nog veel erger worden en gaat de komende jaren niet opgelost worden.
pi_211011308
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Liander kan hier natuurlijk weinig aan doen. Dit is jaren geleden al door de experts voorspeld maar de nu lopende energietransitie moest vanuit Den Haag versneld doorgevoerd worden. Dit gaat de komende periode nog veel erger worden en gaat de komende jaren niet opgelost worden.
Aangezien dit al vele jaren terug voorspeld is, kan Liander hier natuurlijk wel het nodige aan doen.

Zij stonden destijds als netbeheerder nota bene zelf 'volledig achter' de energietransitie bij het tekenen van het energie-akkoord tien jaar geleden. Intussen is er echter nog niet veel effectief gedaan om de energienetten in bestaande wijken te verbeteren en werkt Liander samen met andere netbeheerders juist actief de boel te frustreren door geen verantwoordelijkheid te nemen voor haar taken binnen de energietransitie.
pi_211011767
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Aangezien dit al vele jaren terug voorspeld is, kan Liander hier natuurlijk wel het nodige aan doen.

Zij stonden destijds als netbeheerder nota bene zelf 'volledig achter' de energietransitie bij het tekenen van het energie-akkoord tien jaar geleden. Intussen is er echter nog niet veel effectief gedaan om de energienetten in bestaande wijken te verbeteren en werkt Liander samen met andere netbeheerders juist actief de boel te frustreren door geen verantwoordelijkheid te nemen voor haar taken binnen de energietransitie.
Tja, het gaat gewoon allemaal net wat te snel. Mij verbaast het in ieder geval niet. Daarnaast zijn er momenteel te weinig arbeidskrachten beschikbaar en kost het allemaal handen met geld. Kijk maar weer hoe het nu weer gaat met al die windmolens op zee. De kosten reizen de pan uit terwijl ze jaren geleden al hadden moeten beginnen met het bouwen van kerncentrales. Maar ja, het zijn allemaal politieke keuzes (ook mbt het uitbreiden van het elektriciteitsnet). De verantwoordelijke zijn al lang weer vertrokken als de ellende begint.
Dit probleem gaan ze echt de komende jaren niet snel oplossen. Wen er maar aan.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:03:17 #272
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211022254
Vandaag is K U T
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:49:39 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211022736
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vandaag is K U T
Morgen ook :D

Maar, het scheelde vandaag niet veel met 12 oktober, toen had ik slechts 0,1 kWh meer dan vandaag.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:16:21 #274
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211023119
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Morgen ook :D

Maar, het scheelde vandaag niet veel met 12 oktober, toen had ik slechts 0,1 kWh meer dan vandaag.
Meh, 2,9 kWh productie, en heb vandaag 4 machines gedraaid, een kip gegrild en de vaatwasser heeft 2 keer gelopen. 21kWh moeten kopen...
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:55:30 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211023592
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 22:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Meh, 2,9 kWh productie, en heb vandaag 4 machines gedraaid, een kip gegrild en de vaatwasser heeft 2 keer gelopen. 21kWh moeten kopen...
Hier vandaag 1,8 kWh en ik kon niet anders dan vandaag een paar wassen draaien.
So be it.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_211024017
Ach, morgen weer een dag.
pi_211024099
0,9 KwH vandaag :'( :'(
Is het al bijna eind maart?
  Moderator vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:39:53 #278
236264 crew  capricia
pi_211024216
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 23:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
0,9 KwH vandaag :'( :'(
Is het al bijna eind maart?
0,7 vandaag.
Is dit een beetje wat je ook in de winter kunt verwachten? Beetje een droevig verhaal.
De hele maand is in mineur.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211024662
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 23:39 schreef capricia het volgende:

[..]
0,7 vandaag.
Is dit een beetje wat je ook in de winter kunt verwachten? Beetje een droevig verhaal.
Ik hoop het niet. Bij mij liggen ze er pas sinds 14 september :D
  Moderator zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:09:01 #280
236264 crew  capricia
pi_211024698
quote:
4s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 00:06 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Ik hoop het niet. Bij mij liggen ze er pas sinds 14 september :D
Ik een maandje eerder. Dus kan niet vergelijken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:06:09 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211026291
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 23:39 schreef capricia het volgende:

[..]
0,7 vandaag.
Afgelopen december had ik 13 dagen met een lagere opbrengst dan gisteren.
Afgelopen januari 9 met een lagere opbrengst en 1 met dezelfde opbrengst.
December 2021 ook 13 dagen met een lagere opbrengst.
Januari 2022 11 met een lagere opbrengst.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  Moderator zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:24:57 #282
16180 crew  CoolGuy
pi_211028771
Ik had gisteren 2,5 kWh opbrengst :') Vandaag zit ik alweer aan de 10,5 kWh.
  maandag 23 oktober 2023 @ 23:38:53 #283
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211059749
Vanavond uitzending over zonnepanelen in tros radar
1000 euro per stuk installatie en dan lenen tegen 6,1%
12000 euro voor een installatie

:o :o :o :o

https://radar.avrotros.nl(...)eze-verkooppraatjes/

En een prietpraat :r
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:15:20 #284
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211147853
Stroom hier 4x duurder dan in Hongarije

Nederlandse stroomprijs is hoogste van Europa door belastingen

Nederlanders tikken meer af voor stroom dan andere Europeanen.

Gemiddeld kwam dat in Europa uit op ¤28,90 per kWh, zo blijkt uit cijfers over het afgelopen halfjaar van dataverzamelaar Eurostat.

Naar stroomverbruik neemt Nederland een negende plaats in binnen Europa, ver achter landen als Finland en Zweden. Maar de Scandinavische landen betalen aanzienlijk minder. Volgens Eurostat komt de buitengewoon sterke Nederlandse stijging door een afname van belastingverlagingen. Tegelijkertijd zijn de elektriciteitsbelastingen van huishoudens verdubbeld.

https://www.telegraaf.nl/(...)opa-door-belastingen

We worden gewoon keihard genaaid dus :( :r
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:16:17 #285
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211147864
Ga lekker naar Hongarije dan. Eens kijken hoe het je daar bevalt.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:53:40 #286
16180 crew  CoolGuy
pi_211148273
Het was (logischerwijs) geen geweldige maand, zoals dat met oktober meestal is. 421,2 kWh deze maand. In totaal komt dit jaar dan uit tot nu toe op 7,42 MWh.
pi_211148515
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:15 schreef ikweethetookniet het volgende:

Gemiddeld kwam dat in Europa uit op ¤28,90 per kWh, zo blijkt uit cijfers over het afgelopen halfjaar van dataverzamelaar Eurostat.

Naar stroomverbruik neemt Nederland een negende plaats in binnen Europa, ver achter landen als Finland en Zweden. Maar de Scandinavische landen betalen aanzienlijk minder. Volgens Eurostat komt de buitengewoon sterke Nederlandse stijging door een afname van belastingverlagingen. Tegelijkertijd zijn de elektriciteitsbelastingen van huishoudens verdubbeld.

Jeetje ik betaal véél minder dan het Europese gemiddelde van 28,90 ¤/kWh
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:15:25 #288
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211148517
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:15 schreef ikweethetookniet het volgende:

Bijna 30 euro per kWh. Blij dat ik in juli een contract heb afgesloten voor een fractie daarvan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:34:45 #289
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211148735
De T heeft weer moeite met de terminologie en haalt KWh en MWh door elkaar?
Wullie bin KOEL Š Soneal
  woensdag 1 november 2023 @ 00:34:36 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211152380
Oktober was wel heel beroerd, ruim 18% minder dan oktober 2021 en ruim 24% minder dan oktober 2022.....
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_211153974
Wij hebben net iets meer opbrengst dan in 2022 maar dat mocht ook wel, er liggen immers 11 extra panelen op het dak in vergelijking met vorig jaar :')
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_211154333
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:16 schreef Isdatzo het volgende:
Prima landje als ik een aantal mensen mag geloven die daar wonen. Maar zeker niet op elk vlak beter dan NL :P

Oktober hier 146,47 kWh (na direct verbruik). Voor het hele jaar sta ik nog 756,63 kWh in de plus... dus dat komt eigenlijk best mooi uit. Met dagen zoals deze kan ik prima verwarmen op de airco, maar in december/januari stook ik wel wat gas bij en probeer ik de kwh's rond de 0 te krijgen *)

Ik had 5 panelen bij geplaatst ergens in juli 2022. In 2022 had ik 3140 kWh teruggeleverd. In 2023 zit ik nu al op 3518 kWh dus dan heb ik nu eerste volledige jaar met deze panelen. Dat rekent even wat makkelijker, maar ik krijg het in ieder geval wel op.

[ Bericht 16% gewijzigd door YoshiBignose op 01-11-2023 10:35:15 ]
Facts don't care about your feelings
pi_211161907
Oktober leverde dit jaar 18% minder op dan vorig jaar. Helaas een mindere maand. Maar de jaaropbrengst is nu al prima.
  woensdag 1 november 2023 @ 22:20:43 #294
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211161965
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 18:16 schreef Isdatzo het volgende:
Was daar in Maart nog, wat is je punt?
  woensdag 1 november 2023 @ 22:20:52 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211161967
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 22:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Oktober leverde dit jaar 18% minder op dan vorig jaar. Helaas een mindere maand. Maar de jaaropbrengst is nu al prima.
True, mijn rendement zit al op 99,29% voor dit jaar, dus dat is gewoon netjes.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  woensdag 1 november 2023 @ 22:22:53 #296
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211161992
Dit jaar tot nu toe 8125 kWh geproduceerd, en 4467 kWh verbruikt. Helaas is salderen hier geen optie.
pi_211162494
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 22:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Was daar in Maart nog, wat is je punt?
"Er zijn" en "er wonen" zijn significante verschillen.
pi_211162501
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 22:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
True, mijn rendement zit al op 99,29% voor dit jaar, dus dat is gewoon netjes.
Is dit ten opzichte van het opgegeven door leverancier?
pi_211169466
Alle zonnepanelen bij iedereen nog okay, met de storm?

Dit is mijn eerste storm. Met die dingen op het platte dak.
Ze hebben nog contact in de app (kan ze verder niet zien). En zijn niet voorbij gevlogen :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 2 november 2023 @ 17:09:21 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211169598
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 23:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Is dit ten opzichte van het opgegeven door leverancier?
Nee, ten opzichte van het aantal Wp.
Ik heb 6930 Wp liggen en zat tot en met oktober op 6881 kWh opbrengst.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_211169605
raar weer. het waait flink hier in het zuidoosten maar we wekken toch nog 8.9 kWh op vandaag
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')