abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 16:35:56 #226
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210806047
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 16:32 schreef Sledgehammer. het volgende:
In heel september maar 58 kWh teruggeleverd volgens Vattenfall.

Volgens zo’n app waar ik meteen kan zien wat de panelen opleveren is er in totaal 104 kWh opgewekt in september.

Heb ook maar 6 zonnepanelen. Kunnen helaas niet meer bij😅 Baal ik wel van, zeker als ik jullie resultaten met veel meer zonnepanelen zie.
Als er van die 104 'maar' 58 is terug geleverd, dan betekent dat dat 46 kwh direct door jezelf is verbruikt. Dat had ook uit het stopcontact kunnen komen dus het is alsnog mooi meegenomen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210807093
Echt hé, als ik zie wat jullie opwekken heb ik het idee dat jullie een zonnepark runnen _O-

138 kw sinds 15 september opgewekt waar een paar dagen zelfs maar 4 kw opgewekt is ivm regen en bewolking :')

Maarja 138 kw opgewekt en 130 verbruikt in 2 weken *O*
pi_210810974
Ons verbruik van september is precies gedekt met de opbrengst van de zonnepanelen :)
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 08:43:59 #229
16180 crew  CoolGuy
pi_210810985
quote:
4s.gif Op zondag 1 oktober 2023 18:52 schreef admiraal_anaal het volgende:
Echt hé, als ik zie wat jullie opwekken heb ik het idee dat jullie een zonnepark runnen _O-

138 kw sinds 15 september opgewekt waar een paar dagen zelfs maar 4 kw opgewekt is ivm regen en bewolking :')

Maarja 138 kw opgewekt en 130 verbruikt in 2 weken *O*
Nee, de meeste mensen die meer panelen hebben hebben ook een warmtepomp, dus dan heb je weliswaar geen gas, maar wel weer een hoger stroomverbruik.

Waarom vanaf 15 september? Je hebt de panelen nu 2 weken liggen?
pi_210813690
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 08:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, de meeste mensen die meer panelen hebben hebben ook een warmtepomp, dus dan heb je weliswaar geen gas, maar wel weer een hoger stroomverbruik.

Waarom vanaf 15 september? Je hebt de panelen nu 2 weken liggen?
Aha dat is inderdaad een logische verklaring die warmtepomp.

Panelen liggen er inderdaad pas sinds 15 september :Y
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 15:24:55 #231
236264 crew  capricia
pi_210843802
Vraagje van het CDA in de EK gisteren:
quote:
Heeft de regering, zo vragen deze leden, kennis genomen van het standpunt van Energie-Nederland? Zij geven volgens deze leden aan dat het reguleren van de terugleververgoeding vanuit Europeesrechtelijk oogpunt discutabel zou zijn. De Elektriciteitsrichtlijn uit 2019 verbiedt namelijk regulering van energieprijzen wanneer er geen sprake is van crisis of bestrijding van energie-armoede. Zij geven aan dat bij het aannemen van deze wet een procedure op grond van onrechtmatige overheidsdaad gestart kan worden. Of bijvoorbeeld een proefprocedure uit kan lokken. Graag ontvangen de leden van de CDA-fractie een toelichting van de regering op dit standpunt.
https://www.eerstekamer.n(...)/f=/vm71k7b3reu1.pdf
De energiemaatschappijen gaan kennelijk niet akkoord met het huidige voorstel voor de TLV.
Als dit zo is ben je voor je TLV straks ook aan de goden overgeleverd. Lijkt me een bom onder dit hele afbouwplan, eigenlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 05-10-2023 15:43:04 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 16:57:12 #232
16180 crew  CoolGuy
pi_210844607
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:24 schreef capricia het volgende:
Vraagje van het CDA in de EK gisteren:
[..]
https://www.eerstekamer.n(...)/f=/vm71k7b3reu1.pdf
De energiemaatschappijen gaan kennelijk niet akkoord met het huidige voorstel voor de TLV.
Als dit zo is ben je voor je TLV straks ook aan de goden overgeleverd. Lijkt me een bom onder dit hele afbouwplan, eigenlijk.
Nou, dat afbouwplan zal niet worden afgeschaft denk ik. Wat ik nog eerder zie gebeuren is dat gewoon de TLV geschrapt wordt.
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 17:10:31 #233
236264 crew  capricia
pi_210844705
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dat afbouwplan zal niet worden afgeschaft denk ik. Wat ik nog eerder zie gebeuren is dat gewoon de TLV geschrapt wordt.
Die TLV staat gewoon benoemd in die wet.
quote:
Vanaf 2027 stelt de minister iedere 2 jaar de vergoeding vast die energieleveranciers hun klanten minimaal moeten geven voor elektriciteit die zij niet kunnen salderen.
https://www.rijksoverheid(...)%20kunnen%20salderen.

Wellicht is het je ontschoten, maar dat de TK de tarieven voor de TLV zou gaan bepalen, was een van de amandementen op die wet, en is daarbij nu dus ook onderdeel van die wet.
Als dit volgens de energiemaatschappijen niet mogelijk is en als zij daar gelijk in hebben, dan klopt die hele wet dus niet meer. Ga maar weer terug naar de TK. :7
Je kunt namelijk niet een halve wet goedkeuren.
- Goethe, “Faust”
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 17:15:47 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_210844763
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 17:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Die TLV staat gewoon benoemd in die wet.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)%20kunnen%20salderen.

Wellicht is het je ontschoten, maar dat de TK de tarieven voor de TLV zou gaan bepalen, was een van de amandementen op die wet, en is daarbij nu dus ook onderdeel van die wet.
Als dit volgens de energiemaatschappijen niet mogelijk is en als zij daar gelijk in hebben, dan klopt die hele wet dus niet meer. Ga maar weer terug naar de TK. :7
Je kunt namelijk niet een halve wet goedkeuren.
Ah ja, dat maakt het anders. Nou, dan krijgen we nog wat heen en weer gedoe en ondertussen mág een energieleverancier gewoon een dergelijke VDB constructie optuigen. Dat gaat nog wat worden.
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 17:18:19 #235
236264 crew  capricia
pi_210844788
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah ja, dat maakt het anders. Nou, dan krijgen we nog wat heen en weer gedoe en ondertussen mág een energieleverancier gewoon een dergelijke VDB constructie optuigen. Dat gaat nog wat worden.
Als het klopt wat het cda hier vraagt, dan is dat echt een bom onder die hele wet. Maar ik wacht het antwoord van de minister wel af. Al weten we niet wie er rond die tijd minister is.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 5 oktober 2023 @ 20:03:06 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210846758
Net maar een jaarcontract bij Eneco afgesloten per 01-01-2024, dan weet ik iig waar ik in 2024 aan toe ben en is de TLV nog 9 cent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210858009
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 20:03 schreef Leandra het volgende:
Net maar een jaarcontract bij Eneco afgesloten per 01-01-2024, dan weet ik iig waar ik in 2024 aan toe ben en is de TLV nog 9 cent.
Ik stap ook over naar Eneco per 1 Nov. Ik had nog wel welkomstbonus van 170.

Prijzen liggen allemaal erg dicht bij elkaar dit jaar...
pi_210862691
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De overheid heeft al wel een jaar of tien als hoofdidee dat de terugverdientijd constant moet blijven (zeven jaar wordt vaak genoemd, maar zal iig onder de tien jaar zijn). Dit moet dus gelden voor mensen die in 2025 zonnepanelen kopen; derhalve zal er wel enige steun moeten blijven vanuit de overheid (tenzij zonnepanelen, omvormers en ander materiaal opeens heel goedkoop gaan worden).
pi_210863693
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 11:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
De overheid heeft al wel een jaar of tien als hoofdidee dat de terugverdientijd constant moet blijven (zeven jaar wordt vaak genoemd, maar zal iig onder de tien jaar zijn). Dit moet dus gelden voor mensen die in 2025 zonnepanelen kopen; derhalve zal er wel enige steun moeten blijven vanuit de overheid (tenzij zonnepanelen, omvormers en ander materiaal opeens heel goedkoop gaan worden).
Of mensen minder panelen leggen die meer aansluiten bij hun werkelijke verbruik.
  Moderator zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:08:03 #240
16180 crew  CoolGuy
pi_210863863
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 12:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Of mensen minder panelen leggen die meer aansluiten bij hun werkelijke verbruik.
Dat IS hoe mensen de afgelopen jaren panelen hebben laten leggen, want de vraag van zo'n paneelboer was altijd 'wat is je jaarverbruik' en dan werden er zoveel panelen gelegd dat dat op jaarbasis werd opgewekt, maar realiteit is dat de zon het meeste schijnt in de zomer, dus daar zal het leeuwendeel van je jaarverbruik opgewekt worden. Dat dat niet evenredig verdeeld is over het het jaar is een directe consequentie van de jaargetijden.

Dat laat onverlet dat overheid stelt dat de TVT ongeveer 7 jaar zou moeten zijn (of 10), dus als die uitspraak ook gedaan werd in 2022, dan zullen de mensen die in die jaren op de 'oude' manier hun panelen hebben laten berekenen en leggen, ook die tijd moeten krijgen.
pi_210864139
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat IS hoe mensen de afgelopen jaren panelen hebben laten leggen, want de vraag van zo'n paneelboer was altijd 'wat is je jaarverbruik' en dan werden er zoveel panelen gelegd dat dat op jaarbasis werd opgewekt, maar realiteit is dat de zon het meeste schijnt in de zomer, dus daar zal het leeuwendeel van je jaarverbruik opgewekt worden. Dat dat niet evenredig verdeeld is over het het jaar is een directe consequentie van de jaargetijden.
ja, en nieuwe mensen zouden dat niet moeten doen. Dat is gewoon niet handig. Overigens vroeg de panelenboer niet naar je werkelijke verbruik. Maar dat zei je zelf al.
quote:
Dat laat onverlet dat overheid stelt dat de TVT ongeveer 7 jaar zou moeten zijn (of 10), dus als die uitspraak ook gedaan werd in 2022, dan zullen de mensen die in die jaren op de 'oude' manier hun panelen hebben laten berekenen en leggen, ook die tijd moeten krijgen.
Ja en die mensen uit 2022 gaan met gemak hun panelen in 7 jaar terugverdienen. Ook als we beginnen met afbouwen.

De overheid zou zich niet moeten bemoeien met de terugverdientijd. Overigens is die prima, als je niet voor jaarverbruik laat leggen. Hoeven de prijzen niet heel erg voor omlaag. Naar mijn mening in ieder geval.
  Moderator zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:39:34 #242
16180 crew  CoolGuy
pi_210864231
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ja, en nieuwe mensen zouden dat niet moeten doen. Dat is gewoon niet handig. Overigens vroeg de panelenboer niet naar je werkelijke verbruik. Maar dat zei je zelf al.
[..]
Ja en die mensen uit 2022 gaan met gemak hun panelen in 7 jaar terugverdienen. Ook als we beginnen met afbouwen.

De overheid zou zich niet moeten bemoeien met de terugverdientijd. Overigens is die prima, als je niet voor jaarverbruik laat leggen. Hoeven de prijzen niet heel erg voor omlaag. Naar mijn mening in ieder geval.
Mijn werkelijke verbruik op wélk moment dan?
pi_210864284
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mijn werkelijke verbruik op wélk moment dan?
Dat je zonnestroom opwekt. Ik zou dus richten op 100% eigen verbruik halverwege voor en najaar. Dan kan je in de zomer ook nog wel wat koelen. Heb je geen risico op een terugleververgoeding (wat een keuze is) en verdien je ze vrij eenvoudig terug.
pi_210878113
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2023 13:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]

Als de overheid zich niet bemoeit met de terugverdientijd dan zouden ze salderen moeten afschaffen zonder afbouw en zonder teruglevergoeding. Dat lijkt me om meerdere redenen onwenselijk.
  zondag 8 oktober 2023 @ 14:33:34 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210878695
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 21:25 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Ik stap ook over naar Eneco per 1 Nov. Ik had nog wel welkomstbonus van 170.

Prijzen liggen allemaal erg dicht bij elkaar dit jaar...
Ik heb per saldo een negatief maandbedrag, dus ik denk niet dat ik op een of andere manier nog in aanmerking kom voor een welkomstbonus :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210879096
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2023 13:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Als de overheid zich niet bemoeit met de terugverdientijd dan zouden ze salderen moeten afschaffen zonder afbouw en zonder teruglevergoeding. Dat lijkt me om meerdere redenen onwenselijk.
Nope, direct voorstander van.

Maar ze kunnen ook gewoon de afbouw inzetten en stoppen met de terugleververgoeding pushen
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:19:57 #247
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210880549
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 15:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nope, direct voorstander van.

Maar ze kunnen ook gewoon de afbouw inzetten en stoppen met de terugleververgoeding pushen
Beter idee, de terugleververgoeding dat laten zijn wat dat moment de prijs is aan de beurs. Ik erger me rot dat D stroom inkoopt voor veel meer dan wat ik aan terugleververgoeding ik hier wettelijk krijg.
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:38:46 #248
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  zondag 8 oktober 2023 @ 16:42:21 #249
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210881000
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
…Ik erger me rot dat D stroom inkoopt voor veel meer dan wat ik aan terugleververgoeding ik hier wettelijk krijg.

https://nl.aliexpress.com(...)eLogUid=nXGCLhfNzfjF

Dit dus
pi_210881275
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 16:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Beter idee, de terugleververgoeding dat laten zijn wat dat moment de prijs is aan de beurs. Ik erger me rot dat D stroom inkoopt voor veel meer dan wat ik aan terugleververgoeding ik hier wettelijk krijg.
Stroom heeft een prijs. Als jij het gekoppeld aan de beurs wil, sure maar dan krijg je meestal een grijpstuiver. Vind ik best. Evenals dat ik het best vind als je een tarief met je afnemer afspreekt.

Je inkoop zal altijd meer zijn. Immers belasting etc, je inkoop is ook op momenten dat stroom duur is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')