abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210532986

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Vorige deeltje was vol.
pi_210532993
Laatste post even herhalen.

quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:52 schreef DWMLion het volgende:
Heb een offerte mogen ontvangen voor 8 panelen. Graag jullie mening :)

Sunpower P6 405 Wp + Enphase IQ8A micro-omvormer 8
Installatiekosten per paneel incl. elektrische aansluiting meterkast 8
Enphase Envoy Communicatie Module1 fase 1
Inregelen internetaansluiting inclusief monitoring en materialen 1
Installatie opname 1
SVN Service 1

Opbrengst Besparing p.m. Besparing
Jaar 01 2.948 kWh 98,28 ¤ 1.179,36
Jaar 05 2.934 kWh 113,52 ¤ 6.345,84
Jaar 10 2.915 kWh 135,94 ¤ 13.944,89
Jaar 15 2.897 kWh 162,79 ¤ 23.044,66
Jaar 20 2.879 kWh 194,94 ¤ 33.941,51
Jaar 25 2.861 kWh 233,43 ¤ 46.990,34
Opbrengst lijkt mij sowieso optimistisch geschat. Salderen houdt op en dat energie tarieven omhoog gaan is nog maar de vraag. Als de panelen veel produceren is er ook erg veel aanbod en de prijs in de toekomst kan dan nog wel eens laag uitvallen op die momenten.

Verder geef je geen info over wat je moet investeren en hoe de plaatsing is.
pi_210533175
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:08 schreef qajariaq het volgende:
Laatste post even herhalen.
[..]
Opbrengst lijkt mij sowieso optimistisch geschat. Salderen houdt op en dat energie tarieven omhoog gaan is nog maar de vraag. Als de panelen veel produceren is er ook erg veel aanbod en de prijs in de toekomst kan dan nog wel eens laag uitvallen op die momenten.

Verder geef je geen info over wat je moet investeren en hoe de plaatsing is.
Sorry, vergeten erbij te vermelden. De installatie kost totaal ¤ 7.260,62. De plaatsing zou op een schuin dak gebeuren.
pi_210533339
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:25 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Sorry, vergeten erbij te vermelden. De installatie kost totaal ¤ 7.260,62. De plaatsing zou op een schuin dak gebeuren.
Ik zit niet zo goed in recente prijzen maar toch: dit lijkt me niet bepaald een scherpe prijs. Is ¤2,25 per Wp!!
pi_210533396
quote:

[..]
Hier die van ons. In juli dit jaar geplaatst. Inclusief Enphase, aanpassing meterkast, monitoring, Envoy en zelf volgen via de enlighten app:
5800 euro, 9 x 400WP. Via eigen huis (hoef je geen lid van te zijn).
SPOILER

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 04-09-2023 21:03:06 ]
Definitely not CIA
  maandag 4 september 2023 @ 20:55:18 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210533437
Die van mij zijn een maand geleden gelegd. Offerte van eind vorig jaar. ¤1,17 per wp.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_210533443
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:52 schreef DWMLion het volgende:
Heb een offerte mogen ontvangen voor 8 panelen. Graag jullie mening :)

Sunpower P6 405 Wp + Enphase IQ8A micro-omvormer 8
Installatiekosten per paneel incl. elektrische aansluiting meterkast 8
Enphase Envoy Communicatie Module1 fase 1
Inregelen internetaansluiting inclusief monitoring en materialen 1
Installatie opname 1
SVN Service 1

Opbrengst Besparing p.m. Besparing
Jaar 01 2.948 kWh 98,28 ¤ 1.179,36
Jaar 05 2.934 kWh 113,52 ¤ 6.345,84
Jaar 10 2.915 kWh 135,94 ¤ 13.944,89
Jaar 15 2.897 kWh 162,79 ¤ 23.044,66
Jaar 20 2.879 kWh 194,94 ¤ 33.941,51
Jaar 25 2.861 kWh 233,43 ¤ 46.990,34
Die berekening die ze maken is ronduit "crimineel", een valse voorstelling van zaken.

Ze gaan voor nu uit van een kWh prijs van 40 cent per kWh, dat is nog "redelijk" al kan je ook voor 33 cent al een contract krijgen.

Daarnaast gaan ze in de berekening uit van oneindig salderen en een gigantische inflatie.
Ze gaan daarbij uit van ongeveer 90 cent per kWh in het jaar 2048 en dat je dat nog steeds kan salderen.

Dat is allemaal erg optimistisch en totaal niet realistisch, aangezien salderen in 2030 al afgebouwd zou moeten zijn.

Als je na 2030 nog 8 cent per kWh krijgt mag je in je handen knijpen.

quote:

[..]
Het is al genoemd maar met een ¤7.260,62 / (405 x 8) zit je op ¤2,24 per Wp.
Je terugverdientijd is dan bijna 2x zo lang als nodig is.

Probeer ergens tussen de ¤1 en ¤1,25 per WP uit te komen.

Het is op zich prima spul wat er geleverd wordt maar dat levert geen geld op.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-09-2023 21:04:11 ]
pi_210533531
Ligt het ook niet een beetje aan het type omvormer?
Definitely not CIA
pi_210533547
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:04 schreef capricia het volgende:
Ligt het ook niet een beetje aan het type omvormer?
De prijs bedoel je? Het zijn Sunpower panelen dus daar betaal je sowieso al een premium voor.
Het is ook goed spul maar je moet uiteindelijk ook een terugverdienmodel hebben en dat is er niet met ¤2,24 per Wp. Dat is gewoon een Euro teveel, zeker nu energiebedrijven moeilijk doen over salderen en salderen zelf sowieso al onder druk staat.

Enphase is ook wat duurder, al kan het zijn dat het Sunpower panelen zijn met geďntegreerde Enphase micro-omvormers. Vrienden van me hebben die ook op het dak liggen sinds vorig jaar.
pi_210533590
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De prijs bedoel je? Het zijn Sunpower panelen dus daar betaal je sowieso al een premium voor.
Het is ook goed spul maar je moet uiteindelijk ook een terugverdienmodel hebben en dat is er niet met ¤2,24 per Wp. Dat is gewoon een Euro teveel, zeker nu energiebedrijven moeilijk doen over salderen en salderen zelf sowieso al onder druk staat.

Enphase is ook wat duurder, al kan het zijn dat het Sunpower panelen zijn met geďntegreerde Enphase micro-omvormers. Vrienden van me hebben die ook op het dak liggen sinds vorig jaar.
Dat die micro omvormers vaak duurder zijn, bedoelde ik.
Definitely not CIA
pi_210533605
quote:

[..]
Ik betaal 6300 euro voor

- Levering en montage van de zonnepanelen. 11 x Longi Solar 410 wattpiek. (Zadeldak en aan beide kasten komen panelen)

- Levering en montage van de Micro omvormers. Enphase IQ8 plus.

- Leveren en montage Enphase ENVOY-S.

- Leveren en montage Q-Relais.

- Leveren en montage Q kabel.

- Plaatsen van dakconstructie.

- Het aanbrengen en afdichten van de dak doorvoer.

- Aansluiten PV installatie.

- Leveren en montage groepenkast met 8 groepen.

- Steiger.

Worden volgende week eindelijk gelegd na wat vertraging
pi_210533650
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat die micro omvormers vaak duurder zijn, bedoelde ik.
Ja, dat klopt denk ik wel.
Al zullen ze hier wss in de panelen geďntegreerd zijn. Het is niet specifiek vermeld maar wie gaat er het dak op om dat te controleren?

Zo ziet dat er ongeveer uit, micro-omvormer op je paneel gelijmd.
pi_210533863
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat klopt denk ik wel.
Al zullen ze hier wss in de panelen geďntegreerd zijn. Het is niet specifiek vermeld maar wie gaat er het dak op om dat te controleren?

Zo ziet dat er ongeveer uit, micro-omvormer op je paneel gelijmd.
[ afbeelding ]
De micro omvormers zitten inderdaad op de achterkant van het paneel. Vind sowieso de panelen hier in Limburg duur, heb nog geen offerte mogen ontvangen lager dan 7k voor 8 tot 10 panelen.... Jammer dat de duurzaamheidslening aan het eind van deze maand ook vervalt hier in Limburg.
pi_210533921
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:38 schreef DWMLion het volgende:

[..]
De micro omvormers zitten inderdaad op de achterkant van het paneel. Vind sowieso de panelen hier in Limburg duur, heb nog geen offerte mogen ontvangen lager dan 7k voor 8 tot 10 panelen.... Jammer dat de duurzaamheidslening aan het eind van deze maand ook vervalt hier in Limburg.
Misschien toch even buiten de provincie kijken dan. Voor het prijsverschil kan je heel wat reiskosten betalen ;)
pi_210538211
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:38 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Maar goed, je wilt wel dat de zaak zich weer terug verdient. Dat ziet er niet naar uit met dit aanbod. Bovendien geeft de verkoper een dusdanig rooskleurig beeld dat ik er sowieso geen vertrouwen in zou hebben. (hij liegt feitelijk dat ie groen ziet)

Ik heb een paar jaar terug het goedkoopste van het goedkoopste gekozen, vlak voor Rusland vervelend werd met prijzen. Door die combinatie van goedkope panelen en omvormer gevolgd door absurd hoge prijzen had ik het er wel in twee jaar terug verdient. Ik heb dus negen panelen over twee dakvlakken voor nog geen drieduizend euro netto. Het levert minder kwh dan anderen in deze groep maar ik denk dat ik financieel voorlopig beter uit ben.

Inderdaad ff verder zoeken of afwachten wat de ontwikkelingen zijn. Als er een wet over salderen aangenomen is gaan bedrijven mogelijk omlaag kwa winstmarges. Je betaald niet wat het kost maar wat ze durven te vragen in een overspannen markt.
pi_210540159
quote:

[..]
Sorry, maar dat is enorm veel geld voor wat je krijgt.

Nu is dat logisch, Sunpower is het topmerk met een dergelijke prijs.
En Enphase is zo goed als de duurst mogelijke oplossing.

Vraag 1, is parallel schakeling nodig (is er schaduw)
Vraag 2, Sunpower bewuste keuze?

Als ik een offerte maak met een "normaal" Chinees paneel (wel A merk) en SolarEdge optimizers (die misschien niet nodig zijn als er geen schaduw is) kom ik all-in onder de 5000 euro.

Edit: lees net dat je Limburg woont, dan kom ik net boven de 5k (wij zitten in Twente).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_210540547
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:44 schreef bambino het volgende:

[..]
Sorry, maar dat is enorm veel geld voor wat je krijgt.

Nu is dat logisch, Sunpower is het topmerk met een dergelijke prijs.
En Enphase is zo goed als de duurst mogelijke oplossing.

Vraag 1, is parallel schakeling nodig (is er schaduw)
Vraag 2, Sunpower bewuste keuze?

Als ik een offerte maak met een "normaal" Chinees paneel (wel A merk) en SolarEdge optimizers (die misschien niet nodig zijn als er geen schaduw is) kom ik all-in onder de 5000 euro.

Edit: lees net dat je Limburg woont, dan kom ik net boven de 5k (wij zitten in Twente).
Kan ik heel wat reiskosten van betalen met dat verschil.
Vraag 1. Principe is er geen schaduw, misschien van de schoorsteen maar geen bomen oid.
Vraag 2. Nee geen bewuste keuze, deze boden ze aan omdat deze je van het zou zijn...

Als ik dit zo lees zitten ze wel boven de normale prijs. Volgende week komen er nog 2 offertes binnen dus ben benieuwd wat die te bieden hebben. Zal ze wederom posten.
pi_210540596
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 16:21 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Kan ik heel wat reiskosten van betalen met dat verschil.
Vraag 1. Principe is er geen schaduw, misschien van de schoorsteen maar geen bomen oid.
Vraag 2. Nee geen bewuste keuze, deze boden ze aan omdat deze je van het zou zijn...

Als ik dit zo lees zitten ze wel boven de normale prijs. Volgende week komen er nog 2 offertes binnen dus ben benieuwd wat die te bieden hebben. Zal ze wederom posten.
Zou je mij het adres in DM willen sturen? Kan ik even kijken met solaredge designer of optimizers überhaupt zinvol zijn.
Zo niet, kan ik nog zeker 500-700 euro omlaag. (serie geschakeld)
pi_210541074
quote:

Nieuwe subsidie Duitsland van 10.200 euro voor zonnepanelen, thuisbatterij en laadpaal

Huiseigenaren in Duitsland kunnen vanaf 26 september via het programma Solarstrom für Elektrofahrzeuge maximaal 10.200 euro subsidie krijgen voor zonnepanelen, een thuisbatterij en laadpaal voor hun elektrische auto.
https://solarmagazine.nl/(...)batterij-en-laadpaal

Wouw. Das even anders dan hier.
Definitely not CIA
pi_210542420
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 16:24 schreef bambino het volgende:

[..]
Zou je mij het adres in DM willen sturen? Kan ik even kijken met solaredge designer of optimizers überhaupt zinvol zijn.
Zo niet, kan ik nog zeker 500-700 euro omlaag. (serie geschakeld)
Je hebt DM ;)
pi_210548635
Vraagje:
Heeft iemand van jullie wel eens gehad dat het opwekken uitgeschakeld werd? Of de panelen afgeschakeld. Zomaar midden op de dag. Bijv bij overbelasting.

Hoe ziet dat er uit? En krijg je daar ook bericht van of zo?
Definitely not CIA
pi_210549435
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 18:59 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Je hebt DM ;)
Oke, dit staat gewoon helemaal vrij.
Tenzij je direct rechts 2cm los van die schoorsteen gaat met een paneel.
En dan nog, krijgt alleen dat ene paneel pas later op de middag schaduw.

Als je daar een halve meter of meer vanaf blijft, dan nog later pas.

Ik zou hier nooit parallel geadviseerd hebben.

Ik weet niet of portrait mooi uitkomt (als het past, 5 onder het dakraam, 3 er naast, en 3 daar boven).
Dan zit je op 11.
Maar dan is de maat onder het dakraam belangrijk (voor de hoogte van die panelen er onder) en de totale hoogte (3 panelen boven elkaar).

Als dat niet past, dan kan je ook naar landscape (zoals de buurman).
Dan 3 naast elkaar onder het dakraam.
1 links van het raam, 1 rechts van het raam.
En 3 + 2 boven het raam. Maar dat zijn er maar 10

- x x
x x x
x - x
x x x

Ik denk dat portrait beter is.
Dat is dit
- - x x x
x - - x x
x x x x x
pi_210549453
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:38 schreef capricia het volgende:
Vraagje:
Heeft iemand van jullie wel eens gehad dat het opwekken uitgeschakeld werd? Of de panelen afgeschakeld. Zomaar midden op de dag. Bijv bij overbelasting.

Ik zelf niet, wel genoeg van mijn klanten.

Krijg je een melding op je omvormer, in de trant van:
AC outrange
Netspanning error
AC Too high
etc

Op je grafiekje zie je dan dat hij (vaak meerdere keren) naar 0 springt en later weer terug komt.
pi_210549638
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 12:38 schreef capricia het volgende:
Vraagje:

quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:10 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik zelf niet, wel genoeg van mijn klanten.

Krijg je een melding op je omvormer, in de trant van:
AC outrange
Netspanning error
AC Too high
etc

Op je grafiekje zie je dan dat hij (vaak meerdere keren) naar 0 springt en later weer terug komt.
Klopt.
Twee jaar geleden heb ik hier twee maanden (zomer, zonnige dag, tussen 12 en ongeveer 15.00 uur mee te maken gehad. Het systeem schakelde dan een paar keer helemaal uit.
Gelukkig hadden buren in de directe omgeving hier ook last van. Na overleg met de netbeheerder is er bij een huis onderzoek gedaan en heeft de netbeheerder aanpassing gedaan.
Daarna hebben zowel de buren als ikzelf hier tot op heden geen last meer van gehad.
pi_210549986
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:09 schreef bambino het volgende:

[..]
Oke, dit staat gewoon helemaal vrij.
Tenzij je direct rechts 2cm los van die schoorsteen gaat met een paneel.
En dan nog, krijgt alleen dat ene paneel pas later op de middag schaduw.

Als je daar een halve meter of meer vanaf blijft, dan nog later pas.

Ik zou hier nooit parallel geadviseerd hebben.

Ik weet niet of portrait mooi uitkomt (als het past, 5 onder het dakraam, 3 er naast, en 3 daar boven).
Dan zit je op 11.
Maar dan is de maat onder het dakraam belangrijk (voor de hoogte van die panelen er onder) en de totale hoogte (3 panelen boven elkaar).

Als dat niet past, dan kan je ook naar landscape (zoals de buurman).
Dan 3 naast elkaar onder het dakraam.
1 links van het raam, 1 rechts van het raam.
En 3 + 2 boven het raam. Maar dat zijn er maar 10

- x x
x x x
x - x
x x x

Ik denk dat portrait beter is.
Dat is dit
- - x x x
x - - x x
x x x x x
Moet even een kanttekening maken, we hebben sinds 2 maanden een dakkapel (3m breed), denk niet dat die al op de kaart erbij staat... Ik zou je een foto kunnen sturen maar maar dat zou dan via mail moeten gaan denk ik...

Wel fijn dat je zo meedenkt @bambino :)
pi_210550055
Zijn er hier eigenlijk mensen die zonnepanelen niet op het dak hebben, maar gewoon op een zonneweide? Moet ik dan nog rekening houden met framekosten of kan het gewoon "op het gras" ?
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_210550727
Terugverdientijd zonnepanelen misschien wel 25 jaar…

https://www.telegraaf.nl/(...)nelen-straks-25-jaar
pi_210551050
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 14:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Klopt.
Twee jaar geleden heb ik hier twee maanden (zomer, zonnige dag, tussen 12 en ongeveer 15.00 uur mee te maken gehad. Het systeem schakelde dan een paar keer helemaal uit.
Gelukkig hadden buren in de directe omgeving hier ook last van. Na overleg met de netbeheerder is er bij een huis onderzoek gedaan en heeft de netbeheerder aanpassing gedaan.
Daarna hebben zowel de buren als ikzelf hier tot op heden geen last meer van gehad.
Hoe zie je dat achteraf als je thuis komt? Heb je dan een grafiek met allemaal pieken en dalen?
Definitely not CIA
pi_210551116
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 15:16 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Moet even een kanttekening maken, we hebben sinds 2 maanden een dakkapel (3m breed), denk niet dat die al op de kaart erbij staat... Ik zou je een foto kunnen sturen maar maar dat zou dan via mail moeten gaan denk ik...

Wel fijn dat je zo meedenkt @:bambino :)
Met dakkapel gaan er nooit 11 op het schuine dak passen.
Je buurman heeft er 10, en dat zijn nog oude type panelen (kleiner).

Dus tenzij die 11 ook een aantal op plat dak zijn (wat betekent dat parallel wel een must is) zou ik niet weten waar je die 11 kwijt kan.
pi_210551151
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe zie je dat achteraf als je thuis komt? Heb je dan een grafiek met allemaal pieken en dalen?
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt bij bijna alle omvormers een appje waar je de grafiek op kan bekijken.
Daar zie je dan zoiets: (plaatje via google)

pi_210551160
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:08 schreef bambino het volgende:

[..]
[..]
Je hebt bij bijna alle omvormers een appje waar je de grafiek op kan bekijken.
Daar zie je dan zoiets: (plaatje via google)

[ afbeelding ]
Dank je! Duidelijk. :)

Wij hebben namelijk dit:

En dat is dus heel anders.
Geloof dat we iets om moeten gaan hakken.. ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door capricia op 06-09-2023 17:16:38 ]
Definitely not CIA
pi_210551302
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je! Duidelijk. :)

Wij hebben namelijk dit:
[ link | afbeelding ]
En dat is dus heel anders.
Geloof dat we iets om moeten gaan hakken.. ;)
Dat lijkt meer op brood bakken of zo iets.

Brood bakken kan ook de boiler opwarmen zijn of iets anders wat langdurig flink energie vraagt.
Hoewel een wolk ook niet uit te sluiten is.
pi_210551322
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat lijkt meer op brood bakken of zo iets.

Brood bakken kan ook de boiler opwarmen zijn of iets anders wat langdurig flink energie vraagt.
Hoewel een wolk ook niet uit te sluiten is.
De grafiek is van de panelen zelf, wat ze opwekken, dus zonder wat we zelf verbruiken.

Het blijkt 1 boom te zijn.
Een maand geleden nog nauwelijks last van. Maar nu de zon lager komt, is het zeer significant aanwezig. Iedere dag.
Bizar he, om dit zo te zien.
Definitely not CIA
pi_210551337
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:29 schreef capricia het volgende:

[..]
De grafiek is van de panelen zelf, wat ze opwekken, dus zonder wat we zelf verbruiken.

Het blijkt 1 boom te zijn.
Een maand geleden nog nauwelijks last van. Maar nu de zon lager komt, is het zeer significant aanwezig. Iedere dag.
Bizar he, om dit zo te zien.
Ja, wen er maar aan. Ik heb dat in de winter veel met schoorsteentjes en dakranden.
pi_210551360
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, wen er maar aan. Ik heb dat in de winter veel met schoorsteentjes en dakranden.
Zo leer ik nog iedere dag bij.. :D
Definitely not CIA
pi_210551368
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo leer ik nog iedere dag bij.. :D
Als je niets meer leert is de lol er van af zeg ik altijd.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 17:58:27 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210551561
Ik heb dit:

Even los van dat het gruwelijk irritant is dat alles 'onder' die groene lijn niet groen gekleurd is, net zoals in de app op de telefoon, heb ik altijd aan de rechterkant nog een beetje een 'bult'. Dat komt als de zon over de oostkant van het dak heen is, dan gaan de panelen aan de westkant van het dak mee doen, en dan krijg je nog zo'n uitstulping een beetje.

De perfecte parabool is hier dus nooit een daadwerkelijk perfecte parabool. Nu is het nog te vroeg daarvoor, maar als de zon lager komt te staan, dan krijgen de panelen op zuid een stuk minder (tot helemaal geen meer bijna in de winter) zonlicht, en dan moet ik het echt hebben van oost en west.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210551618
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 17:05 schreef bambino het volgende:

[..]
Met dakkapel gaan er nooit 11 op het schuine dak passen.
Je buurman heeft er 10, en dat zijn nog oude type panelen (kleiner).

Dus tenzij die 11 ook een aantal op plat dak zijn (wat betekent dat parallel wel een must is) zou ik niet weten waar je die 11 kwijt kan.
Nee dat klopt, maar zal er ook geen 11 nodig hebben. Mijn verbruik is 2000 kWh maar in de toekomst zal er nog een airco komen + mogelijk hybride warmtepomp. Dus laat staan voor de toekomst heb ik 3000 kWh nodig...
pi_210551884
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 18:05 schreef DWMLion het volgende:

[..]
Nee dat klopt, maar zal er ook geen 11 nodig hebben. Mijn verbruik is 2000 kWh maar in de toekomst zal er nog een airco komen + mogelijk hybride warmtepomp. Dus laat staan voor de toekomst heb ik 3000 kWh nodig...
Salderen stopt. Kijken naar het nodig hebben van 3000kwh is straks geldverspilling. Ik weet niet hoe @bambino er naar kijkt, maar mogelijk is het verstandiger om te zorgen dat je in productiemaanden zo lang mogelijk van zonlicht kan leven ipv voor de winter op te wekken. Oftewel, leg je gemiddelde vermogen wat je verbruikt
pi_210552336
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 16:33 schreef Horsemen het volgende:
Terugverdientijd zonnepanelen misschien wel 25 jaar…

https://www.telegraaf.nl/(...)nelen-straks-25-jaar
Dat is wel heel negatief.
Maar als je niet voor je kWh krijgt, dan kan dat een scenario zijn.

Denk ook niet dat iemand dan nog panelen legt.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 19:37:48 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_210552351
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is wel heel negatief.
Maar als je niet voor je kWh krijgt, dan kan dat een scenario zijn.

Denk ook niet dat iemand dan nog panelen legt.
Wat ook precies is wat de energieleveranciers willen. Niemand panelen, maar zíj wel, en dan zelf kunnen bepalen wat de prijzen zijn die mensen moeten betalen. Dat mensen een deel van hun verbruik zelf opwekken vinden ze echt niet leuk want dat is voor hun misgelopen inkomsten.
pi_210552390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat ook precies is wat de energieleveranciers willen. Niemand panelen, maar zíj wel, en dan zelf kunnen bepalen wat de prijzen zijn die mensen moeten betalen. Dat mensen een deel van hun verbruik zelf opwekken vinden ze echt niet leuk want dat is voor hun misgelopen inkomsten.
Ze willen gewoon niet betalen voor jouw afval.
pi_210552403
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze willen gewoon niet betalen voor jouw afval.
Omgekeerd verwachten ze wel dat wij betalen voor hun "afval".
Al is de stroomprijs negatief, je betaalt nog steeds 25 - 45 cent per kWh (naargelang je contract).

Met een dynamisch contract ligt dat uiteraard anders.

Het verhaal heeft meerdere kanten.
pi_210552411
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit komt vooral omdat de overheid geen duidelijkheid schept waardoor de markt de grenzen op zoekt. Privatiseren van nutsbedrijven was altijd een slecht idee en dit bevestigt dat nogmaals want snel geld gaat boven de lange termijn belangen van de energietransitie. Wat niet weg neemt dat primair de overheid hier politiek tekort schiet.
pi_210552412
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omgekeerd verwachten ze wel dat wij betalen voor hun "afval".
Dan is het een product met waarde. Immers kopen staat je vrij, je kan ook andere vormen van energie pakken. Op je Edit: als de stroomprijs hoger is betaal je ook niet meer
pi_210552417
Over een paar jaar plaats ik een 40 tot 50kWh accu, ik zie wel hoe ik 's nachts m'n stroom op krijg.
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 19:50:06 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_210552424
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over een paar jaar plaats ik een 40 tot 50kWh accu, ik zie wel hoe ik 's nachts m'n stroom op krijg.
Ik weet niet of 40 tot 50kwh zinnig is, want als je je stroom overdag al niet op krijgt, hoe verwacht je dat dan in de nacht wel op te krijgen als je ligt te slapen? :P

Voor mij wordt het een 10 kWh accu.
pi_210552430
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik weet niet of 40 tot 50kwh zinnig is, want als je je stroom overdag al niet op krijgt, hoe verwacht je dat dan in de nacht wel op te krijgen als je ligt te slapen? :P

Voor mij wordt het een 10 kWh accu.
Verse prins wil dynamisch terugleveren in de nacht
  Moderator woensdag 6 september 2023 @ 19:52:18 #49
16180 crew  CoolGuy
pi_210552440
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:50 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Verse prins wil dynamisch terugleveren in de nacht
Naja dat kan, als dat tzt een verdienmodel wordt, prima, gaan we dat doen. Als dan accu's een stuk goedkoper zijn dan nu kan dat interessant zijn.

Voor nu gaat het mij er om dat ik in de nacht stroom uit het stopcontact trek, en dat kan ik voorkomen. Moet ik dan wel voor investeren in een accu, en dat gaan we doen zodra de kogel door de kerk is dat salderen afgebouwd gaat worden.
pi_210552445
Ik wacht de business case wel af.
Grandioos overigens wat DL doet. Die 10.000 euro subsidie. Voor panelen, thuisbatterij enzo.
Definitely not CIA
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')