abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 20:50:06 #151
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210524978
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 20:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is ongeveer wat ik doe. Ik heb ook een deel aflossingsvrij. Dat betekent dat er niet automatisch op afgelost wordt, maar ik los zelf wel af. Nu woont ik hier pas 2 jaar, dus heb ik 'elk jaar' er op afgelost, maar dat is niet zo moeilijk want dat zijn dus maar 2 jaar. :P

Van de andere kant, als de rente op sparen gaat stijgen doe ik dat niet meer, want dat geld gaat toch nergens heen, maar op de spaarrekening zou ik er dan wat meer rente op pakken. Nu los ik af omdat ik dat een prettig idee vindt, maar aangezien mijn LTV onder de 65% is moét het niet. Het is puur gevoelsmatig.

Daar staat dan wel weer tegenover dat ik niet maximaal ben gegaan, dus mijn vrouw moét ook niet werken. Dat doet ze wel, maar deeltijd. Ik heb de overwaarde van mijn vorige huis dus niet opgeteld bij wat ik aan hypotheek kon krijgen, maar heb het huis gekocht op mijn salaris en daar de overwaarde vervolgens op ingebracht. Die <65% LTV komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.
Same
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 20:53:08 #152
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210525015
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 20:50 schreef Rene het volgende:

[..]
Same
Maar daar staat dan wel weer tegenover dat het huis niet 'perfect' was. Ik heb dus ook een nieuwe keuken laten plaatsen (die er in zat was honds- en hondslelijk, al is dat smaak) dus dat komt er dan 'bij'. En in en om huis nog wat dingen laten doen, dus dat zijn dan allemaal kosten die erbij komen. Het was dus geen perfect huis in de zin van kopen, meubels er in, niks meer aan doen. Dat is echter niet wat TS wil, die geeft er blijk van direct klaar te willen zijn na de aanschaf.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 3 september 2023 @ 20:58:34 #153
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210525083
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 20:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Altijd aflossingsvrije hypotheken gehad. Werkt prima als je snapt hoe het werkt. Het ene jaar meer afgelost, en zat het eens tegen, dan een jaartje niet.
Voorlopig zie ik nog geen enkele reden om mijn huis volledig af te lossen.
Als je huurt blijf je tenslotte ook gewoon huur betalen.
Ik ben veel flexibeler zo, dan met een rigide aflossingssysteem. Sterker nog, nu de rente weer stijgt, ga ik het geld gewoon weer apart zetten, ipv in de stenen steken.
Hoe bedoel je dit? JIj kan meer rendement maken dan dat je aflost? Geen idee hoeveel rente je betaalt maar voor de meeste mensen is aflossen het slimst. Tenzij je een beter doel hebt waar je je geld in kan steken.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_210525158
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 14:05 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ja ongelofelijk er zijn niet heel veel mensen die zoveel inkomen hebben,en nog kun je amper een huis van net 300k leasen.
Gaat niet zozeer om 300k, een tijd terug kon je er meer voor lenen maar was de rente ook lager. Het gaat erom dat je met 6000 netto nu voor 1600 aan maandlasten hebt voor de hypotheek (27%!).

TS heeft netto 6087 en een hypotheek van 1975 is bijna 1/3e van je inkomen (32%). Dat is best een grote aanslag op je kostenplaatje.
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 21:15:40 #155
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210525294
quote:
7s.gif Op zondag 3 september 2023 20:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dit? JIj kan meer rendement maken dan dat je aflost? Geen idee hoeveel rente je betaalt maar voor de meeste mensen is aflossen het slimst. Tenzij je een beter doel hebt waar je je geld in kan steken.
Eens. Wanneer de spaarrente lager is dan je hypotheek = aflossen. Anders beter sparen en met overschot lekker weer aflossen.
  zondag 3 september 2023 @ 21:18:24 #156
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210525332
Wat ik nog mis in de berekeningen is dat door de hypotheek het verzamelinkomen in de IB naar beneden gaat en de kinderopvangtoeslag daardoor omhoog.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 21:19:28 #157
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210525340
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 21:18 schreef laziness het volgende:
Wat ik nog mis in de berekeningen is dat door de hypotheek het verzamelinkomen in de IB naar beneden gaat en de kinderopvangtoeslag daardoor omhoog.
inwisselbaar met variabelen als tanken en zo gok ik :s) !
pi_210525732
quote:
Bron? Genoeg mensen die in de jaren 2008 - 2022 (n.b. bijna een halve looptijd) een hypotheek hebben af- of overgesloten naar de lage rente: <5%. Dankzij de HRA, kan het dan heden ten dage, gunstig te zijn om tegen de huidige 4% te sparen i.p.v. af te lossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 03-09-2023 21:55:52 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210525754
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 21:04 schreef bananen-plukker het volgende:
TS heeft netto 6087 en een hypotheek van 1975 is bijna 1/3e van je inkomen (32%). Dat is best een grote aanslag op je kostenplaatje.
Dan houd je nog >¤4100 netto over. Hele volksstammen leven daarvan incl. de hypotheek/huur.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 03-09-2023 22:01:16 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210525878
quote:

[..]
Tot ongeveer 5% met recht op hra is aflossen niet zo boeiend als je 3.5% spaarrente krijgt.
pi_210525898
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 22:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Tot ongeveer 5% met recht op hra is aflossen niet zo boeiend als je 3.5% spaarrente krijgt.
Beter om de middelen dan zelf te houden inderdaad. Geeft meer speelruimte.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210528603
Ik zou gewoon gaan voor de koop. Wellicht heb je het een paar jaar wat minder ruim, maar dan maak je vanzelf andere keuzes. Toen wij samen gingen wonen en als starter een huis kochten konden we ook maar weinig sparen (hadden wel een buffertje nog staan). Toen lette we ook op de kosten van de boodschappen en gingen we meer naar de Lidl en de Aldi. Ik denk dat je dat niet perse nu al op moet gaan bezuinigen, maar het is wel een keuze die je alsnog kan maken als je merkt dat het wat krap wordt in je budget.

Na verloop van een aantal jaar hielden we door stijgende lonen meer over per maand en hebben we flink wat verbouwingen en verduurzamingen aan het huis kunnen doen van ons spaargeld.

De vakanties zijn de eerste jaren ook wat anders geweest dan er voor, maar we keken gewoon naar wat we voor budget er voor hadden en daar boekten we wat voor. We keken niet naar wat we heel graag wilden maar waar we een hele buffer voor leeg moesten trekken. Dat kwam later wel weer. Ik heb echt nooit het gevoel gehad niet geleefd te hebben in die periode hoor. We zijn gewoon niet gestart met grote luxe, maar dat werd elk jaar weer wat meer. (En ook toen konden we zonder problemen overbruggen dat man door reorganisatie even zonder werk zat).

En nu jaren later zijn we ontzettend blij dat we dit toen gewoon gedaan hebben ondanks dat we twijfelde of we per maand voldoende over zouden houden. Want nu is wat we betalen gewoon een lachertje voor hetgeen we hebben.
  maandag 4 september 2023 @ 11:25:28 #163
244125 laziness
pi_210528804
Voor vakantie krijg je vakantiegeld waarmee je een prima vakantie kan houden. Daar heb je geen spaargeld voor nodig. Met 6000 netto gok ik op zo'n 3000 aan vakantiegeld. Dat is misschien een aanpassing tov wat je deed maar dat zijn de concessies die je dan moet doen voorlopig.

Van die 750 boodschappen per maand kan ook nog wel een hoop af in mijn ogen. Met een puber in huis halen wij dat bedrag per maand nog lang niet met z'n 3en. Zeker met nog 200 aan aparte reservering aan babyspullen er bovenop. Met de kinderbijslag kom je, als baby er nu al is en je dus de grote uitgaven al gedaan hebt, behoorlijk ver.

Als je een buffertje spaargeld overhoudt na aankoop dan zou ik het wel aandurven. Vanuitgaande dat de staat van het huis dusdanig is dat je ketel een keertje kapot kan gaan maar er verder voorlopig weinig kosten te verwachten zijn.

Vaak gaat er ook nog wel even overheen voordat je in het nieuwe huis trekt. Met die 2500 die er momenteel overblijft en nu alvast je patroon aanpassen kan je daar zomaar je overdrachtsbelasting al bij elkaar sparen nog en hou je meer spaargeld over straks.
pi_210529027
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 11:25 schreef laziness het volgende:
Van die 750 boodschappen per maand kan ook nog wel een hoop af in mijn ogen. Met een puber in huis halen wij dat bedrag per maand nog lang niet met z'n 3en.
Dat was voor mij ook een eye-opener.
pi_210529185
En daarbij ga je met een baby ook je leven anders inrichten. Tenminste wij gingen echt wat minder vaak eten buiten de deur, gewoon geen behoefte aan en waar we eerst regelmatig met vrienden in de kroeg zaten werd dat ook echt veel minder. Je gaat toch wat anders doen, waardoor kosten die je eerst had ook minder worden (of verschuiven naar de uitgaven voor de baby.

Je past echt je leven wel aan aan hetgeen je over houd na aftrek van je vaste lasten en een vast bedrag naar de spaarrekening. En het is niet zo dat je daar honderden euro’s op te kort gaat komen, dus waarschijnlijk maar kleine aanpassingen.
  maandag 4 september 2023 @ 12:19:40 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210529226
Wij komen aan die 750 per maand tekort trouwens, met een puber.
Dus het is imho geen heel vreemd bedrag.

Wij doen ook niet aan zuinig overigens, maar de boodschappenrekening is wel iedere maand leeg, en daarvan wordt ongeveer 1 keer per maand getankt.
Maar er gaat maandelijks ook beduidend meer dan ¤ 750 naar de boodschappenrekening.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 12:20:47 #167
236264 crew  capricia
pi_210529235
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 12:19 schreef Leandra het volgende:
Wij komen aan die 750 per maand tekort trouwens, met een puber.
Dus het is imho geen heel vreemd bedrag.

Wij doen ook niet aan zuinig overigens, maar de boodschappenrekening is wel iedere maand leeg, en daarvan wordt ongeveer 1 keer per maand getankt.
Maar er gaat maandelijks ook beduidend meer dan ¤ 750 naar de boodschappenrekening.
Herkenbaar. 750 euro is niet bizar veel voor boodschappen voor een gezin.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 4 september 2023 @ 12:31:25 #168
244125 laziness
pi_210529316
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 12:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is 2 personen en een pasgeboren baby. En er wordt nog 200 apart voor baby gereserveerd. Die baby is er net 6 weken dus neem aan dat dit vooral uitgavenpatroon voor met z'n 2en is.
  maandag 4 september 2023 @ 18:18:18 #169
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210532036
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 12:20 schreef capricia het volgende:

[..]
In mijn eentje ook wel tussen de 75-125. Wissel AH (bonus) met lidl af. Soms ook luxe versmaaltijden van Jumbo.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 18:58:41 #170
382129 crew  Donna
pi_210532352
Met een puber in huis vindt ik ¤750 voor boodschappen incl. alles (dus shampoo, schoonmaakspullen, wasmiddel) niet echt schokkend hoor. Het kan goedkoper, ja dat wel.

Maar voor 2 personen en een newborn vind ik het wel aan de hoge kant. Al zullen er ook luiers bij zitten en misschien flesvoeding?
pi_210532473
Als ik alles op een hoop gooi dan denk ik dat wij eerder aan de 1500 zitten dan 750. Ligt er net aan wat je in de berekening mee neemt maar ik vind 750 echt niet schokkend zeker op een salaris van ¤6k per maand.
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 19:17:34 #172
382129 crew  Donna
pi_210532489
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 19:14 schreef Vliegbaard het volgende:
Als ik alles op een hoop gooi dan denk ik dat wij eerder aan de 1500 zitten dan 750. Ligt er net aan wat je in de berekening mee neemt maar ik vind 750 echt niet schokkend zeker op een salaris van ¤6k per maand.
Met z'n 2en??

Inkomen zegt niets over de uitgaven natuurlijk.
pi_210532491
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 13:11 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Wat mij (maar goed, wie ben ik) wederom verbaast: bij 6000 netto en relatief (t.o.v. koop) lage woonlasten, bij iemand van halverwege de 30 moet er toch een kapitaal zijn opgebouwd? Stel 10 jaar lang 1500/maand overhouden, plus rendement heb je toch 2 ton vermogen??
:D Haha, dan ken jij de gemiddelde hoogopgeleide dertiger nog niet. Dat geld is meestal opgegaan aan 2 etentjes per week en een paar wereldreizen.
pi_210532509
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:13 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Eens.
TS geeft aan dat ze het gevoel hebben "de boot" gemist te hebben. In zekere zin klopt dat, want de rente was een paar jaar geleden natuurlijk significant lager. Dat had een goed moment geweest om de stap te zetten, mits je er dan tussen gekomen was. Door de lage rente was de concurrentie natuurlijk wel veel hoger bij het kopen van een huis.

Ik zou als ik TS was nog even een paar jaar blijven zitten en dan zorgen dat je een goed bedrag aan eigen vermogen opbouwt. Geduldig blijven totdat de rente weer wat gaat zakken. Voordeel is dat je met het extra eigen geld dan ook nog een gunstigere ltv hebt.

Kortom: niet per se op de eerstvolgende boot willen stappen. Laat er een paar voorbij varen en pak een paar boten later.
Lijkt me een beetje gelul. Min de hypotheekrenteaftrek (die nog steeds 37 procent is) ligt de hypotheekrente netto nog steeds maar rond de 3 procent. Lijkt me echt geen reden om jaren te wachten om in te stappen.
pi_210532535
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:36 schreef Piles het volgende:
Samengevat zie ik een aantal opties:

1. Blijven zitten, doorsparen en genieten van ons mooie huurhuis en levensstandaard

2. Zwaar bezuinigen, hoofd in een strop steken en op de top een hypotheek nemen om maar een vergelijkbaar huis te kunnen kopen.

3. Genoegen nemen met een veel minder huis, op een mindere locatie en vanaf daar verder. En hopen dat de prijzen lekker doorstijgen.

Ik denk dat het optie 1 wordt. Maar wellicht komen we nog tot nieuwe inzichten :)
Ik ben het niet zo eens met de reacties hier. Volgens mij moet je altijd zo snel mogelijk instappen in de koopmarkt, er zijn bar weinig aanwijzingen dat de huizenprijzen gaan zakken voorlopig. Eigenlijk is het al 70 jaar zo in Nederland dat kopen altijd meer loont dan huren op termijn. Behalve misschien als je 55 plus bent maar dat zijn jullie niet.

Nu instappen en om gaan schakelen, hier ga je ontzettend spijt van krijgen.
pi_210532560
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:17 schreef Donna het volgende:

[..]
Met z'n 2en??

Inkomen zegt niets over de uitgaven natuurlijk.
Wij zijn met 4-en waarvan 1 puber. Als ik alleen het eten en drinken pak, dan redden we dat niet met ¤25 per dag.
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 19:26:20 #177
382129 crew  Donna
pi_210532571
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 19:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Wij zijn met 4-en waarvan 1 puber. Als ik alleen het eten en drinken pak, dan redden we dat niet met ¤25 per dag.
Oh gelukkig. Ik was even bang dat het voor 2 personen was.

Maar dan alsnog vind ik dat wel veel. Ja.
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 19:26:49 #178
236264 crew  capricia
pi_210532576
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 19:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat ben ik tegenwoordig soms kwijt voor een beetje leuk avondeten. 25 euro. :')

Ja. Natuurlijk kan het goedkooper. AGV enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210532577
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik ben het niet zo eens met de reacties hier. Volgens mij moet je altijd zo snel mogelijk instappen in de koopmarkt, er zijn bar weinig aanwijzingen dat de huizenprijzen gaan zakken voorlopig. Eigenlijk is het al 70 jaar zo in Nederland dat kopen altijd meer loont dan huren op termijn. Behalve misschien als je 55 plus bent maar dat zijn jullie niet.

Nu instappen en om gaan schakelen, hier ga je ontzettend spijt van krijgen.
Zat even naar de juiste woorden te zoeken, maar dit hierboven dus. Instappen en opbouwen.
Ik kan er eigenlijk met mijn pet niet bij dat je met 6k netto niet een huis durft te kopen. ☺️
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_210532611
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 19:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat ben ik tegenwoordig soms kwijt voor een beetje leuk avondeten. 25 euro. :')

Ja. Natuurlijk kan het goedkooper. AGV enzo.
Uiteraard kan het goedkoper maar als je het geld hebt ga je er ook naar leven. Maar er zijn hier weinig dagen dat ik een avondmaaltijd op tafel kan zetten voor 4 personen onder de ¤20.
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 19:38:45 #181
382129 crew  Donna
pi_210532703
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 19:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Uiteraard kan het goedkoper maar als je het geld hebt ga je er ook naar leven. Maar er zijn hier weinig dagen dat ik een avondmaaltijd op tafel kan zetten voor 4 personen onder de ¤20.
Maar waarom dan? Ik kan ook wel het dubbele uitgeven aan boodschappen, misschien nog wel meer, maar dat is toch hartstikke zonde?

Beetje opletten en je kan een hele hoop andere dingen doen met die besparing.
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 19:44:59 #182
236264 crew  capricia
pi_210532785
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:38 schreef Donna het volgende:

[..]
Maar waarom dan? Ik kan ook wel het dubbele uitgeven aan boodschappen, misschien nog wel meer, maar dat is toch hartstikke zonde?

Dat is maar net waar je van houdt. En of je consessies wilt doen. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210532827
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:26 schreef Essebes het volgende:

[..]
Zat even naar de juiste woorden te zoeken, maar dit hierboven dus. Instappen en opbouwen.
Ik kan er eigenlijk met mijn pet niet bij dat je met 6k netto niet een huis durft te kopen. ☺️
Ik zie zelf in eigen omgeving de gevolgen van vijftigers en zestigers die nog steeds huren. Een financieel drama.
pi_210532843
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 20:29 schreef Rene het volgende:

[..]
Ik heb straks deels aflossingsvrij. Het bedrag wat ik niet betaal aan aflossing (1,3%) parkeer ik tegen 3(+)% bij een bank en ik los indien ik wil ( :') ) jaarlijks 10% van het openstaande bedrag af. Los van het feit dat het aflossingsvrije deel te allen tijde weer opgebracht wordt bij verkoop.
Nou ja, met zulke getallen ligt het wat anders ja. Onze hypotheekrente ligt rond de 3% en loop begin 2025 af. Muv dit jaar is de spaarrente de afgelopen jaren zo ongeveer nul geweest en dus hebben wij voor veilig rendement gekozen door extra af te lossen. Ook met de gedachte dat we niet hoeven te verhuizen als er een compleet salaris wegvalt voor lange tijd. Nu stoppen we het ook liever in een deposito ipv extra aflossing :P
  Moderator maandag 4 september 2023 @ 19:53:13 #185
382129 crew  Donna
pi_210532863
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 19:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is maar net waar je van houdt. En of je consessies wilt doen. :D
Ja zeker. Maar het is zeker niet zo dat iedereen met een hoog inkomen daar ook naar gaat leven. Sommigen doen alsof dat een logisch gevolg is, maar dat hoeft natuurlijk niet. :D
pi_210533141
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:53 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja zeker. Maar het is zeker niet zo dat iedereen met een hoog inkomen daar ook naar gaat leven. Sommigen doen alsof dat een logisch gevolg is, maar dat hoeft natuurlijk niet. :D
Het is in feite zeer dom. Er zijn genoeg mensen die met een beetje slim uitgavebeleid op 1 enkel inkomen hetzelfde besteden als een stel met 2 volle inkomens.

En vaak betekent dat gewoon: Meer naar de Aldi, minder uit eten, een zuinige auto rijden, etcetera.
pi_210533204
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het is in feite zeer dom. Er zijn genoeg mensen die met een beetje slim uitgavebeleid op 1 enkel inkomen hetzelfde besteden als een stel met 2 volle inkomens.

En vaak betekent dat gewoon: Meer naar de Aldi, minder uit eten, een zuinige auto rijden, etcetera.
Eigenlijk is bij ons de enige reden dat we meer uit zijn gaan geven de kinderen en dan met name de kinderopvang. Vakanties zijn vooralsnog goedkoper geworden.

Maar volgend jaar wordt de oudste 5 en dan zijn we de lul ;(
pi_210533217
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik zie zelf in eigen omgeving de gevolgen van vijftigers en zestigers die nog steeds huren. Een financieel drama.
Wat voor gevolgen zijn er?
  maandag 4 september 2023 @ 20:42:38 #189
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210533318
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 20:27 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Eigenlijk is bij ons de enige reden dat we meer uit zijn gaan geven de kinderen en dan met name de kinderopvang. Vakanties zijn vooralsnog goedkoper geworden.

Maar volgend jaar wordt de oudste 5 en dan zijn we de lul ;(
Hoezo ben je dan de lul?
  maandag 4 september 2023 @ 20:46:57 #190
244125 laziness
pi_210533356
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:42 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Hoezo ben je dan de lul?
In het hoogseizoen op vakantie.
  maandag 4 september 2023 @ 20:58:18 #191
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210533467
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 20:46 schreef laziness het volgende:

[..]
In het hoogseizoen op vakantie.
Dat is toch niet te geloven, dat is echt erg!
pi_210533492
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:17 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
:D Haha, dan ken jij de gemiddelde hoogopgeleide dertiger nog niet. Dat geld is meestal opgegaan aan 2 etentjes per week en een paar wereldreizen.
Dat zal het zijn. Bij mij blijft het bij kamperen in de bergen, koken voor de tent en zwemmen in zee.
pi_210533542
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik ben het niet zo eens met de reacties hier. Volgens mij moet je altijd zo snel mogelijk instappen in de koopmarkt, er zijn bar weinig aanwijzingen dat de huizenprijzen gaan zakken voorlopig. Eigenlijk is het al 70 jaar zo in Nederland dat kopen altijd meer loont dan huren op termijn.
Ik ben van de generatie Status Quo, en ook eerdere generaties die in de jaren '70 kochten, zijn er altijd goed uitgesprongen. Rentepieken van 10% meegemaakt en prijsdalingen van >30%. Gewoon meedeinen met alle fluctuaties en uiteindelijk rolden ze er goed uit.

Diegenen die gehuurd bleven, konden op een gegeven moment niet meer instappen. Veel (hurende) mensen van > 35, krijgen te maken met het pensioeninkomen, gecombineerd met het feit dat de hypotheeklasten dan meestal het hoogste zijn.
pi_210533559
quote:

Dat opperde ik ook al in mijn eerste post: hoe kan je met zo'n inkomen en 35 jr., nog steeds gehuurd zitten.
pi_210533609
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:29 schreef Sledgehammer. het volgende:
Wat voor gevolgen zijn er?
Ik ken een stel in de vrije huursector. Echt alles moest uitgepuzzeld worden, t/m sport (gratis v/d gemeente) aan toe, want de huur is > 30%. Helaas is man plotseling overleden, en valt er een AOW- +(minimaal) pensioentje weg. Nu moet echt de gemeente gaan zoeken naar andere woonruimte, voor de weduwe plus kind is het niet meer te doen.
pi_210533832
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:53 schreef Donna het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:38 schreef Donna het volgende:

[..]

Het is er bij ons een beetje ingeslopen dat we niet voor een hele week boodschappen halen. Meestal 1 of 2 dagen. Daarbij is de buurtsuper niet de goedkoopste. Een beetje vlees voor 4 personen is zo 6 á 7 euro. Bij ons gaan er soms 2 pakken fuze tea per dag doorheen. Die pakken kosten bijna ¤2,50 per stuk.
Laat ik zeggen dat het af en toe best snel op telt. Het kán allemaal goedkoper maar ik vind dat ik mijn tijd liever anders besteed. Zolang het financieel uit kan heb ik ook niet de behoefte het anders te doen.

Laat ik het gewoon gemakzucht en prioriteit noemen.
pi_210534844
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 20:42 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Hoezo ben je dan de lul?
Dan worden de vakanties letterlijk 2x zo duur.
pi_210535203
quote:
1s.gif Op maandag 4 september 2023 21:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
[..]
Het is er bij ons een beetje ingeslopen dat we niet voor een hele week boodschappen halen. Meestal 1 of 2 dagen. Daarbij is de buurtsuper niet de goedkoopste. Een beetje vlees voor 4 personen is zo 6 á 7 euro. Bij ons gaan er soms 2 pakken fuze tea per dag doorheen. Die pakken kosten bijna ¤2,50 per stuk.
Laat ik zeggen dat het af en toe best snel op telt. Het kán allemaal goedkoper maar ik vind dat ik mijn tijd liever anders besteed. Zolang het financieel uit kan heb ik ook niet de behoefte het anders te doen.

Laat ik het gewoon gemakzucht en prioriteit noemen.
Man, ik haal sinds kort kip in bulk bij de Turk, de Albert Heyn is zichzelf helemaal uit de markt gaan prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210537093
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 21:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ben van de generatie Status Quo, en ook eerdere generaties die in de jaren '70 kochten, zijn er altijd goed uitgesprongen. Rentepieken van 10% meegemaakt en prijsdalingen van >30%. Gewoon meedeinen met alle fluctuaties en uiteindelijk rolden ze er goed uit.

Diegenen die gehuurd bleven, konden op een gegeven moment niet meer instappen. Veel (hurende) mensen van > 35, krijgen te maken met het pensioeninkomen, gecombineerd met het feit dat de hypotheeklasten dan meestal het hoogste zijn.
Klopt. En je kunt wel heel hard roepen dat je wacht tot de prijzen zakken maar stel dat je elk jaar 10000 aflost. Dat scheelt op 5 jaar ook al snel een halve ton.

In theorie zou het kunnen dat de prijzen sneller zakken dan dat jij had kunnen aflossen, maar in de praktijk is dat puur gokken. Een beetje zoals beleggen.
pi_210537852
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 09:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Klopt. En je kunt wel heel hard roepen dat je wacht tot de prijzen zakken maar stel dat je elk jaar 10000 aflost. Dat scheelt op 5 jaar ook al snel een halve ton.

In theorie zou het kunnen dat de prijzen sneller zakken dan dat jij had kunnen aflossen, maar in de praktijk is dat puur gokken. Een beetje zoals beleggen.
Dan moet je wel de ruimte hebben om die aflossing te kunnen doen. Kijkend naar het lijstje van TS blijft er ¤ 500,- per maand over (wat overigens niet helemaal lijkt te kloppen, omdat er nog wat significante autokosten ontbreken in de berekening). Dan ga je geen ¤ 10.000,- kunnen aflossen ieder jaar.
pi_210537865
quote:
Er is wel een verschil tussen een huis kopen en het huis kopen waar TS het over heeft.
  dinsdag 5 september 2023 @ 11:37:03 #202
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210537881
Als TS dat huis echt graag wil kopen, dan zal er iets moeten wijken. In de jaren van de kinderopvangkosten misschien geen buitenlandse vakanties en op wat andere luxe uitgaven besparen. Over een paar jaar komt er dan waarschijnlijk wel weer wat meer ruimte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_210538131
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:32 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dan moet je wel de ruimte hebben om die aflossing te kunnen doen. Kijkend naar het lijstje van TS blijft er ¤ 500,- per maand over (wat overigens niet helemaal lijkt te kloppen, omdat er nog wat significante autokosten ontbreken in de berekening). Dan ga je geen ¤ 10.000,- kunnen aflossen ieder jaar.
Nu blijft er volgens het lijstje ¤500 over, maar dat is waarschijnlijk over een paar jaar na wat jaarlijkse salarisverhogingen al weer heel anders. Al zal het dan nog steeds niet genoeg zijn om jaarlijks ¤10.000 te kunnen af lossen, omdat ze natuurlijk ook gewoon een buffer willen opbouwen en niet alles in stenen willen steken.
En op een gegeven moment wordt het bedrag voor de kinderopvang lager of valt zelfs helemaal weg, dan zou dat bedrag gebruikt kunnen worden voor extra aflossingen.
pi_210538169
Zijn er ook huizen in je omgeving te vinden voor bijvoorbeeld 350-400k?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_210538368
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 12:19 schreef Jor_Dii het volgende:
Zijn er ook huizen in je omgeving te vinden voor bijvoorbeeld 350-400k?
Ik gok van wel maar waarschijnlijk komt daar dan weer een verbouwwaarde van minimaal 50k bovenop waardoor je alsnog hoog zit.
  dinsdag 5 september 2023 @ 12:55:02 #206
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_210538467
quote:

[..]
Als je netjes elke maand je hypotheek betaalt, los je toch af?

Dat, over 5 jaar is ook al een flink bedrag; de genoemde halve ton.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_210539876
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 12:14 schreef Soulfreak het volgende:
Nu blijft er volgens het lijstje ¤500 over, maar dat is waarschijnlijk over een paar jaar na wat jaarlijkse salarisverhogingen al weer heel anders. Al zal het dan nog steeds niet genoeg zijn om jaarlijks ¤10.000 te kunnen af lossen, omdat ze natuurlijk ook gewoon een buffer willen opbouwen en niet alles in stenen willen steken.
De aflossing zit toch al in de hypotheekkosten verdisconteerd?
pi_210539954
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:34 schreef Accordtje het volgende:
Er is wel een verschil tussen een huis kopen en het huis kopen waar TS het over heeft.
Er zijn al dorpen in Noord Holland, waar je onder de 5 ton NIETS vindt als het om een grondgebonden woning gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 05-09-2023 15:40:00 ]
pi_210540023
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:15 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
De aflossing zit toch al in de hypotheekkosten verdisconteerd?
Ja, bij een annuïteitenhypotheek zit er aflossing in je maandelijkse hypotheekkkosten, maar de eerste paar jaar is dat (bij een hypotheek van 500k) geen ¤10.000 per jaar.
En ik ging er even van uit dat Accordtje bedoelde dat bedrag extra af te lossen.
pi_210540119
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:42 schreef Piles het volgende:

Dit is de situatie. Gerekend met een hypotheek van 500k met 5%, als schatting :)

Wordt de hypotheek 5 ton en het huis, met inbreng eigen vermogen dan duurder?
  dinsdag 5 september 2023 @ 15:43:54 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210540156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:29 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ja, bij een annuïteitenhypotheek zit er aflossing in je maandelijkse hypotheekkkosten, maar de eerste paar jaar is dat (bij een hypotheek van 500k) geen ¤10.000 per jaar.
Met de huidige rente idd wellicht niet.

Onze annuïteitenhypotheek van ongeveer hetzelfde bedrag (zo'n 7K meer) en bijna op de dag 3 jaar sinds hij begon te lopen is al bijna 40K op afgelost, volgende maand zitten we ruim over de 40K aflossing.

Maar goed, dat is met een lage rente, dus dan is de verhouding rente/aflossing anders, zeker de eerste jaren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210540161
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 11:34 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Klopt helemaal. De meeste mensen verhuizen wel een keer, wisselen van koophuis en klimmen zo omhoog op de huizen ladder. Ik woon ook niet meer in ons eerste koophuisje. Waar ik nu woon, dat konden we bij ons eerste koophuis ook helemaal niet veroorloven. Bij lange na niet.

Het is misschien niet reeel om in een keer je droomhuis te willen kopen. Stapje voor stapje.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_210540166
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Wordt de hypotheek 5 ton en het huis, met inbreng eigen vermogen dan duurder?
Ja, iets. Maar in te brengen vermogen is max 25k, ivm kosten koper, verhuizen en buffer.
Vanochtend gesprek met hypotheekadviseur gehad, en bevestigd gekregen dat 500k idd zo'n 1900 netto.

Dus nu weer nadenken, maar waarschijnlijk gaan we eerst een paar maanden sparen (en kijken hoe onze 'nieuwe' financiële situatie er uit zou zien). En vanaf daar verder.
pi_210540195
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:29 schreef Soulfreak het volgende:

En ik ging er even van uit dat Accordtje bedoelde dat bedrag extra af te lossen.
De annuïteit bedraagt ¤32525, Rente ¤25000 Aflossing ¤7525 (eerste jaar)
pi_210540277
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met de huidige rente idd wellicht niet.

Onze annuïteitenhypotheek van ongeveer hetzelfde bedrag (zo'n 7K meer) en bijna op de dag 3 jaar sinds hij begon te lopen is al bijna 40K op afgelost, volgende maand zitten we ruim over de 40K aflossing.

Maar goed, dat is met een lage rente, dus dan is de verhouding rente/aflossing anders, zeker de eerste jaren.
Ik had de gegevens (500K en 5% rente) even ingeklopt op https://www.hypotheekshop(...)nnuiteitenhypotheek/ en dan krijg ik dat het maandelijkse bedrag aan aflossing het 1e jaar iets meer dan ¤600 is, totaal in dat jaar bijna ¤7400..
Pas vanaf jaar 7 is het dan ¤10.000 en daarna natuurlijk nog meer. Maar omdat je dan minder rente betaalt en je minder kan aftrekken, wordt het netto hypotheekbedrag per maand wel meer dan wat in het lijst van TS staat.
pi_210540316
Die annuiteitberekening heb ik zelf in Excel, per maand en bruto/netto. Dus daar zitten voor mij geen onduidelijkheden of vragen. Ja, je nettomaandlast neemt iets toe, maar dan heb je het over een paar euro per maand. En een normale salarisverhoging compenseert dat makkelijk :)
pi_210540325
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:56 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik had de gegevens (500K en 5% rente) even ingeklopt op https://www.hypotheekshop(...)nnuiteitenhypotheek/ en dan krijg ik dat het maandelijkse bedrag aan aflossing het 1e jaar iets meer dan ¤600 is, totaal in dat jaar bijna ¤7400..
Pas vanaf jaar 7 is het dan ¤10.000 en daarna natuurlijk nog meer. Maar omdat je dan minder rente betaalt en je minder kan aftrekken, wordt het netto hypotheekbedrag per maand wel meer dan wat in het lijst van TS staat.
Mijn Excel geeft in het 7-de jaar 10085 aflossing en 22440 rente,

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 05-09-2023 16:07:32 ]
pi_210540471
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 12:55 schreef GrumpyFish het volgende:
Als je netjes elke maand je hypotheek betaalt, los je toch af?

Dat, over 5 jaar is ook al een flink bedrag; de genoemde halve ton.
De eerste jaren nog niet gezien de huidige rente. Vandaar dat ik ervan uit ga dat er werd bedoelt extra aflossen naast de hypotheek. Binnen de hypotheek los je uiteraard ook al af.
pi_210540476
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:45 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, iets. Maar in te brengen vermogen is max 25k, ivm kosten koper, verhuizen en buffer.
Vanochtend gesprek met hypotheekadviseur gehad, en bevestigd gekregen dat 500k idd zo'n 1900 netto.

Dus nu weer nadenken, maar waarschijnlijk gaan we eerst een paar maanden sparen (en kijken hoe onze 'nieuwe' financiële situatie er uit zou zien). En vanaf daar verder.
Zou niet weten wat het voor zin heeft om nog een paar maanden te sparen. Gewoon instappen en even een paar jaar pijn lijden. Geloof me, het is de investering meer dan waard.

En hoe langer je huurt, hoe meer geld je weggooit.
pi_210540489
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:22 schreef blomke het volgende:
Er zijn al dorpen in Noord Holland, waar je onder de 5 ton NIETS vindt als het om een grondgebonden woning gaat.
Zeker! En als het onder de 5 ton is dan moet er meestal nog flink eigen geld in om te verbouwen.
pi_210541166
quote:

[..]
Er is veel mogelijk, gewoon flink gaan korten op je uitgaven.
pi_210546637
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 16:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Zou niet weten wat het voor zin heeft om nog een paar maanden te sparen. Gewoon instappen en even een paar jaar pijn lijden. Geloof me, het is de investering meer dan waard.

En hoe langer je huurt, hoe meer geld je weggooit.
Dit inderdaad! Of het moet zijn dat je toch twijfels hebt of het huis an sich goed is
  woensdag 6 september 2023 @ 09:07:08 #223
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210546801
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 15:56 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat kan, maar dat komt dus door de rente, het is niet per definitie zo dat je op een hypotheek van 500K de eerste jaren geen 10K per jaar aflost, maar bij een rente van 5% of hoger is dat idd wel zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 6 september 2023 @ 09:12:40 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210546827
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2023 16:00 schreef Piles het volgende:
Die annuiteitberekening heb ik zelf in Excel, per maand en bruto/netto. Dus daar zitten voor mij geen onduidelijkheden of vragen. Ja, je nettomaandlast neemt iets toe, maar dan heb je het over een paar euro per maand. En een normale salarisverhoging compenseert dat makkelijk :)
Plus dat een groot deel van die maandlast simpelweg aflossing is, dus dat maakt de maandlast imho een andere dan wanneer het alleen maar huur is.

Ik zie aflossing als sparen in stenen, waarvan het rendement op de lange termijn (tot volledig afgelost) nog moet blijken maar het blijft in principe een basiswaarde houden.

Ik zou er nu alleen wel op letten dat je een energiezuinig huis koopt, als je niet kunt of wilt gaan verbouwen moet je ook voorkomen dat je dat vanwege de energietransitie moet doen.
Dus als het nog niet gasloos is een huis dat makkelijk gasloos te maken is (goed geïsoleerd, vloerverwarming enz).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210546842
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 september 2023 12:14 schreef Soulfreak het volgende:
En op een gegeven moment wordt het bedrag voor de kinderopvang lager of valt zelfs helemaal weg, dan zou dat bedrag gebruikt kunnen worden voor extra aflossingen.
Wellicht zodra het kind 4 wordt (bso is bij gelijkblijvend aantal opvangdagen per maand goedkoper vanwege minder uren). Maar een eventueel volgend kind zorgt voor additionele (opvang)kosten...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')