abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210510957
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 17:53 schreef investeerdertje het volgende:
Omdat mensen die 18 zijn, gaan studeren. Dan 22-23 zijn. Dan gaan werken en nog hun huurhuis moeten inrichten. Ook nog iets willen leven. En dat allemaal met een loon die gegarandeerd nog niet op dit niveau lag.

Is niet zo lastig toch om voor te stellen waarom ze geen 10 jaar lang 1500 per maand overhielden?
We hebben het hier over iemand van 35.

En om op je vraag terug te komen: ja, ik vind het heel lastig voor te stellen dat je bij ¤6000 (meer dan hier binnenkomt) netto, geen 1500 (3/4 van wat hier overblijft), overhoudt. Dat idee, veroorzaakt twijfels omtrent de aankoop van een - N.B. eerste - pand van 5 ton.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210511016
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:00 schreef blomke het volgende:

[..]

En om op je vraag terug te komen: ja, ik vind het heel lastig voor te stellen dat je bij ¤6000 (meer dan hier binnenkomt) netto, geen 1500 (3/4 van wat hier overblijft), overhoudt. Dat idee, veroorzaakt twijfels omtrent de aankoop van een - N.B. eerste - pand van 5 ton.
Je denkt dat mensen jarenlang die 6k verdienen? Dat bouwt zich natuurlijk ook op hè. En je leeft. Je weet de situaties van mensen niet.
pi_210511044
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja maar je gaat er van uit dat deze mensen toen ze 25 waren 6k netto binnen harkten. Dat betwijfel ik. Daarnaast lijkt het er op, op basis van de keuzes die ik hier al lees, dat deze mensen geleefd hebben. Als je dan ineens een carrièrestap maakt is het niet zo raar naar een duurder huis te kijken.
pi_210511046
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:09 schreef Sledgehammer. het volgende:
Je weet de situaties van mensen niet.
Eigenlijk wil ik het ook niet weten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210511058
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Eigenlijk wil ik het ook niet weten.
Nuttige toevoeging dan boomer.
pi_210511062
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:12 schreef investeerdertje het volgende:
Daarnaast lijkt het er op, op basis van de keuzes die ik hier al lees, dat deze mensen geleefd hebben.
Dat lees ik nergens. Is ook subjectief begrip.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:12 schreef investeerdertje het volgende:
Als je dan ineens een carrièrestap maakt is het niet zo raar naar een duurder huis te kijken.

Duurder? Duur, als eerste huis.

Is de optie om buiten de Randstad te gaan werken en kopen, al genoemd?
pi_210511068
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nuttige toevoeging dan boomer.
Klopt. De zgn. rationele keuzes van sommige mensen, daar kan ik met mijn ratio niet bij.
pi_210511080
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat lees ik nergens. Is ook subjectief begrip.
nou, ik lees dat ze van een levensstandaard genoten hebben. Klinkt als leven.
quote:
[..]
Duurder? Duur, als eerste huis.

Is de optie om buiten de Randstad te gaan werken en kopen, al genoemd?
En hun werk laten gaan, hun leven daar opgeven. Niet iedereen is als jij.

Overigens is duur als eerste huis ook subjectief.
pi_210511107
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:16 schreef investeerdertje het volgende:

nou, ik lees dat ze van een levensstandaard genoten hebben. Klinkt als leven.

Quote? Ik lees 3x: "de boot gemist hebben".

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:16 schreef investeerdertje het volgende:

En hun werk laten gaan, hun leven daar opgeven. Niet iedereen is als jij.

Dat bedoel ik. Dat deed ik wel voor een goed betaalde baan, en kocht een huis. Anderen (ouder dan ik) die 10 jaar later volgden, riepen "hadden we 10 jaar eerder maar een huis gekocht, nu we hebben de boot gemist" (heb ik dat eerder hier gelezen?)

Life is all about priorities.

[ Bericht 12% gewijzigd door blomke op 02-09-2023 18:25:11 ]
pi_210511138
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 17:40 schreef Donna het volgende:

[..]
Netto?
Ja
pi_210511150
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Quote?
scroll terug en zie dat er geschreven word dat ze moeten inleveren op levensstandaard. Voor je Edit, boot gemist enkel voor een woning. Er is meer in het leven he.
quote:
[..]
Dat bedoel ik. Dat deed ik wel voor een goed betaalde baan, en kocht een huis. Anderen (ouder dan ik) die 10 jaar later volgden, riepen "hadden we 10 jaar eerder maar een huis gekocht, nu we hebben de boot gemist" (heb ik dat eerder hier gelezen?)

Life is all about priorities.
Ik zou tbh dat niet als voorbeeld willen stellen. Ik ken minstens zoveel mensen die spijt hebben verkast te zijn voor hun werk.
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 18:28:00 #87
382129 crew  Donna
pi_210511170
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:24 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]
Ja
Dan betaal je dus mega veel per uur? Want zelfs met een top inkomen krijg je nog 30% toeslag.
pi_210511190
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
scroll terug en zie dat er geschreven word dat ze moeten inleveren op levensstandaard
Ah, en levensstandaard is synoniem met genieten? Ik geniet van kamperen, de bergen in en zelf koken voor de tent. Ik walg van luxe, overdaad en consumptie.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:25 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ken minstens zoveel mensen die spijt hebben verkast te zijn voor hun werk.
Ik ook. Ik moest m'n sociale leven opgeven voor het werk verder op. Tja, diegenen die achterbleven, "vonden het wel makkelijk van een uitkering te leven". 15 jaar later zaten ze in de vrije sector zich blauw te betalen aan huur.

Mijn motto: "aan het einde van je comfort zone, ligt je nieuwe leven".
pi_210511244
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Ah, en levensstandaard is synoniem met genieten? Ik geniet van kamperen, de bergen in en zelf koken voor de tent. Ik walg van luxe, overdaad en consumptie.
subjectief
quote:
[..]
Ik ook. Ik moest m'n sociale leven opgeven voor het werk verder op. Tja, diegenen die achterbleven, "vonden het wel makkelijk van een uitkering te leven". 15 jaar later zaten ze in de vrije sector zich blauw te betalen aan huur.
En laat dat nu in dit topic duidelijk niet van toepassing zijn.

Als ik TS was en ik zou dit huis willen hebben. Enkel die motivatie, met de wetenschap dat het loon nog kon gaan groeien binnen een schaal, dan had ik het gekocht.

Met een paar jaar lach je er om @Piles
pi_210511325
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:14 schreef blomke het volgende:
Klopt. De zgn. rationele keuzes van sommige mensen, daar kan ik met mijn ratio niet bij.
Het is ook nog de vraag hoe lang er al samengewoond wordt. Stel dat beiden tot hun 30e niet samengewoond hebben, dan hebben ze al die jaren alle lasten op het eigen inkomen gedragen. Dan blijft er ook al minder ruimte over om geld opzij te zetten. De huidige financiële ruimte kan natuurlijk ook pas van de laatste jaren zijn.
pi_210511465
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:28 schreef Donna het volgende:

[..]
Dan betaal je dus mega veel per uur? Want zelfs met een top inkomen krijg je nog 30% toeslag.
Zelfs met een laag uurtarief van 10 euro en standaard dagen van 11 uur, zit je met die 30% al op 1000 euro per maand bij 3 dagen.
pi_210511501
Vergelijkbaar inkomen hier, maar no way dat we 500k aan hypotheek kunnen betalen (wat zeg ik, niet eens een huis van dat bedrag en dan hebben we als doorstromer behoorlijk wat overwaarde). We mogen het financieren, heus, maar dan kan je je helemaal niets meer veroorloven :N Daar heb je alleen maar gezond verstand voor nodig.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Klopt, dat is het. Inmiddels half 30 en net een baby, dus nu met een klushuis starten wordt m niet. Ook omdat je vaste stek wil hebben ivm wachtlijsten opvang en basisschool.
[..]
Eens, er is gelukkig wel een flinke pot spaargeld, waarvan een deel dus zal verdwijnen in het huis. Maar nog niet echt beeld hoeveel en wat er dan overblijft.
[..]
Netto ;(
Bestaat de kans dat er nog een tweede kind komt? Kind 1 gaat voor dit bedrag wellicht 3 of 4 dagen, maar met kind 2 gaat het netto-bedrag nog wat omhoog. En doorgaans gaan ze wel een jaar of 10 (kdv + bso). Bso wordt wel een stuk goedkoper. Nu al rekenen op gratis opvang kan weleens tegenvallen...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_210511541
Vreemd, want met 2x een inkomen van ¤ 4000 bruto, bijna ¤ 3000 netto kom je op een hypotheek van 330k. Met 10 jaar vast en een rente van 4,25% kom je op een maandbedrag uit van ¤ 1600. Kan de link dan even niet leggen voor een hypotheek van 500k, is er dan iets geschonken of...?

[ Bericht 1% gewijzigd door bananen-plukker op 03-09-2023 20:58:56 ]
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 19:06:37 #94
382129 crew  Donna
pi_210511548
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:59 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Zelfs met een laag uurtarief van 10 euro en standaard dagen van 11 uur, zit je met die 30% al op 1000 euro per maand bij 3 dagen.
Ja, je hebt gelijk.

Maar daar is het gezamenlijk inkomen dan ook naar. Dat ligt dan boven de 130K.
  zaterdag 2 september 2023 @ 19:09:26 #95
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210511589
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 17:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat mensen die 18 zijn, gaan studeren. Dan 22-23 zijn. Dan gaan werken en nog hun huurhuis moeten inrichten. Ook nog iets willen leven. En dat allemaal met een loon die gegarandeerd nog niet op dit niveau lag.

Is niet zo lastig toch om voor te stellen waarom ze geen 10 jaar lang 1500 per maand overhielden?
Nee dat is niet zo lastig voor te stellen, en de user in kwestie die zich zo simplistisch uitliet is daar ook geestelijk prima toe in staat.
Tis alleen zo lekker om even zo simpel te rekenen, alsof je leven bestaat uit sparen en een biertje thuis op de bank bij pa en ma kijkend naar rtl boulevard.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 2 september 2023 @ 19:10:39 #96
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210511603
Mijn persoonlijke mening is wel dat het loon ook wel aan de lage kant is voor het "randstedelijk leven", huizen duur, uitgaan duur, vervoer en transport duur, alles duur.

Voor het loon van TS kun je prima (beter en meer kwaliteit van leven) buiten de randstad.
pi_210511607
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:09 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nee dat is niet zo lastig voor te stellen, en de user in kwestie die zich zo simplistisch uitliet is daar ook geestelijk prima toe in staat.
Tis alleen zo lekker om even zo simpel te rekenen, alsof je leven bestaat uit sparen en een biertje thuis op de bank bij pa en ma kijkend naar rtl boulevard.
WAt IS DaAR MIs MeE!!!!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210511612
Nou, het was een leuk constructief topic, maar nu ontspoord door allerlei aannames en bijzaken -O-

Ik dank iedereen voor de inzichten en ideeën, en we gaan er nog eens voor zitten :s)
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 19:12:55 #99
382129 crew  Donna
pi_210511624
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 14:31 schreef Piles het volgende:
[..]
Babyspullen is vanalles, maar lastig budgetteren, want hij is er net :P
Alle andere kosten die je noemt zitten in oa NUTS. Is allemaal gespecificeerd, maar opgeteld voor het overzicht :)
er gestegen zijn en/of de rente niet gestegen is naar 8%... Want dan hebben we (weer) spijt dat we niet ingestapt zijn -O-
Ja ik denk dat je behoorlijk ruim zit. Plus je krijgt ook ¤200nogwat kinderbijslag per kwartaal. Daar kan je ook een hoop van doen. Zeeman, Wibra, H&M, Zara etc. hebben hartstikke leuke kleding tegenwoordig, dat is echt niet meer de muffe look van vroeger.

Ik snap dat je een hele boel op een hoop gegooid hebt, maar wie weet zit er nog wel ruimte om te besparen en met 'alles op een hoop' is dat wat lastig advies geven. :Y
Misschien kan je autoverzekering wel 30 tientjes per maand goedkoper, ik roep maar iets. Dat is ¤360 per jaar. Kan je die kleine weer van in het nieuw steken.
pi_210511625
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:10 schreef phpmystyle het volgende:
Mijn persoonlijke mening is wel dat het loon ook wel aan de lage kant is voor het "randstedelijk leven", huizen duur, uitgaan duur, vervoer en transport duur, alles duur.

Voor het loon van TS kun je prima (beter en meer kwaliteit van leven) buiten de randstad.
Het enige wat in de randstad echt duurder is, is een huis. Vervoer is goedkoper met prima ov. Als je niet in Noordeloos ofzo gaat wonen
pi_210511630
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:11 schreef Piles het volgende:
Nou, het was een leuk constructief topic, maar nu ontspoord door allerlei aannames en bijzaken -O-

Ik dank iedereen voor de inzichten en ideeën, en we gaan er nog eens voor zitten :s)
Kijk gewoon voor een koopwoning met een wat lagere prijs.
En blijf zolang lekker in je huurwoning zitten. Daar is niets mis mee. Als je een prima woning hebt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210511636
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:12 schreef Donna het volgende:

[..]
Ja ik denk dat je behoorlijk ruim zit. Plus je krijgt ook ¤200nogwat kinderbijslag per kwartaal. Daar kan je ook een hoop van doen. Zeeman, Wibra, H&M, Zara etc. hebben hartstikke leuke kleding tegenwoordig, dat is echt niet meer de muffe look van vroeger.

Ik snap dat je een hele boel op een hoop gegooid hebt, maar wie weet zit er nog wel ruimte om te besparen en met 'alles op een hoop' is dat wat lastig advies geven. :Y
Misschien kan je autoverzekering wel 30 tientjes per maand goedkoper, ik roep maar iets. Dat is ¤360 per jaar. Kan je die kleine weer van in het nieuw steken.
Ik snap niet zo goed waarom iedereen altijd wil besparen zodra er lijstjes met bedragen zijn.
pi_210511675
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik snap niet zo goed waarom iedereen altijd wil besparen zodra er lijstjes met bedragen zijn.
Eens, was ook niet de kern van de vraag. Altijd leuk wat besparen, maar niet mijn doel. Het helpt iets bij de keuze, maar op het grote geheel zet het weinig zoden aan de dijk.

Overigens: nee, weg uit de Randstad is geen optie.
En nee, we verdienen niet al 15 jaar 6k. En nee, we wonen ook nog geen 15 jaar samen. En al deze zaken doen er ook niet (meer) toe, het is wat het is nu.
  zaterdag 2 september 2023 @ 19:18:23 #104
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210511678
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het enige wat in de randstad echt duurder is, is een huis. Vervoer is goedkoper met prima ov. Als je niet in Noordeloos ofzo gaat wonen
Mwoah, uit eten en avondje uit zijn ook wel wat duurder, goedkope diensten en producten zijn minder vindbaar in de stad (lidl/aldi, groothandels voor spullen).

En ook in de randstad zie je over het algemeen dat mensen toch nog wel een auto hebben.
pi_210511686
Wat altijd gevaarlijk is, en dat merk je pas later is dat je je volledig vastlegt voor de komende 20 jaar.
In principe is het een zeer grote druk op het individu om die gigantische kosten altijd maar te moeten opbrengen.
Je zit dus helemaal vast in de rat race dat je MOET meer verdienen en altijd blijven beulen om het hoofd boven water te houden.

Geloof niet in die verhalen dat huren "geld weggooien" is. als je voor dezelfde lasten iets kunt kopen: doen.
Maar dit gaat over een veel groter bedrag. Kies voor vrijheid. Dat betekent zo weinig mogelijk uitgeven aan vaste lasten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_210511688
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Klopt, dat is het. Inmiddels half 30 en net een baby, dus nu met een klushuis starten wordt m niet.
Mits je handig bent en een outdated 'bewoonbaar' klushuis kunt vinden op een goede plek zou dat op de middellange termijn wep eens het minst pijnlijke compromis kunnen zijn. Door stap voor stap (en zelf) op te knappen kun je enorm besparen en verleng je ook die 'high' bij iedere stap die je maakt. Door slim te kiezen vergroot je ook eenvoudig je overwaarde.

Daarnaast kun je ieder jaar heel bewust bepalen wat je op dát moment het meeste levensvreugde geeft. Een jaartje niet uit eten maar wel een frisse badkamer? Of een keer een weekje korter op vakantie en tijd en geld spenderen aan het plaatsen van een nieuwe ikea keuken?

Of juist andersom: als je er eenmaal woont zou je je maar zo kunnen beseffen dat die muren die je liefst gestuct had willen zien, eigenlijk ook wel afkunnen met een emmer latex die je er in een weekendje op smeert. Niet zo megastrak als je vrienden, maar wel geld en tijd over om te genieten met je gezin.

Doordat je geen strop om je nek hebt en bewust kiest voor Concrete doelen, is het veel makkelijkelijker te accepteren dat niet álles kan, maar kun je wel heel lang stappen blijven maken. En doordat je hypotheek een stuk lager is loop je ook minder risico.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wiedanwel op 02-09-2023 19:31:42 ]
  zaterdag 2 september 2023 @ 19:19:43 #107
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210511689
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Kijk gewoon voor een koopwoning met een wat lagere prijs.
En blijf zolang lekker in je huurwoning zitten. Daar is niets mis mee. Als je een prima woning hebt.
Zou ook niet te lang wachten, als de geopolitieke situatie en economie zich niet op een extra negatieve manier ontwikkelt dan gaan de woonlasten wel weer stijgen denk ik. Of door hogere rente, of door hogere prijzen.
  zaterdag 2 september 2023 @ 19:20:37 #108
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210511694
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:19 schreef Bart2002 het volgende:
Wat altijd gevaarlijk is, en dat merk je pas later is dat je je volledig vastlegt voor de komende 20 jaar.
In principe is het een zeer grote druk op het individu om die gigantische kosten altijd maar te moeten opbrengen.
Je zit dus helemaal vast in de rat race dat je MOET meer verdienen en altijd blijven beulen om het hoofd boven water te houden.

Geloof niet in die verhalen dat huren "geld weggooien" is. als je voor dezelfde lasten iets kunt kopen: doen.
Maar dit gaat over een veel groter bedrag. Kies voor vrijheid. Dat betekent zo weinig mogelijk uitgeven aan vaste lasten.
Je hebt gelijk, goedkoper kopen is zeker te prefereren. Maar als je nu moet huren of hypotheek betalen maakt niet uit, je moet een dak boven je hoofd.
pi_210511697
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:18 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mwoah, uit eten en avondje uit zijn ook wel wat duurder, goedkope diensten en producten zijn minder vindbaar in de stad (lidl/aldi, groothandels voor spullen).
Lidl en Aldi zijn gewoon aanwezig toch? Maar nee, uit eten enzo ervaar ik niet perse als duurder in de randstad. Dat je meer keuze hebt om het duurder en excentrieker te maken dan weer wel.
quote:
En ook in de randstad zie je over het algemeen dat mensen toch nog wel een auto hebben.
Maar daar is het tenminste een keuze.
pi_210511729
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 18:28 schreef Donna het volgende:

[..]
-O- helaas wel
Gelukkig wordt ie komend jaar 4 🎉 alleen nog 2 middagen bso nodig

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2023 19:24:38 ]
pi_210511739
Ik mis sowieso alles qua auto in de begroting. Misschien een auto van de zaak? Maar een auto kost alles bij elkaar ook rustig honderden euro's per maand, kijk niet vreemd op van 5000,- per jaar, zelfs als je hem niet zoveel gebruikt. In deze begroting is er erg weinig ruimte voor een auto terwijl in een gezin daar volgens mij wel behoefte aan zou ontstaan.
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 19:26:45 #112
382129 crew  Donna
pi_210511765
quote:

[..]
Nou omdat ¤600 niet echt ruim is, maar ik vind ¤800 alweer heel anders. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.

Sorry dan.
pi_210511830
En wat die 1000 euro voor kinderopvang betreft: die kosten heb je omdat je beide MOET werken om de vaste lasten te betalen. Geen gezonde situatie. Wat er aan de ene kant inkomt gaat er aan de andere kant weer uit omdat niemand ooit thuis is voor de kinderen. Ook geen gezonde situatie.

Het is duidelijk dat de mens altijd naar meer streeft maar dat gaat ten koste van zijn vrijheid. Dus als het kan: streef naar MINDER vaste lasten. En voedt kinderen gewoon op met een moeder en/of vader die er thuis voor hun zijn. Dat mag best in een kleiner huis indien beschikbaar. Dus streven naar minder in plaats van meer. Dat levert een hoop vrijheid op.
pi_210511927
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:26 schreef Donna het volgende:

[..]
Nou omdat ¤600 niet echt ruim is, maar ik vind ¤800 alweer heel anders. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.

Sorry dan.
Het is niet op jou gericht. Maar zodra mensen posten wat ze ergens voor betalen is het standaard dat er allerlei opties komen om te besparen, enkel gebasseerd op bedrag.

Soms vinden mensen dat wat ze betalen ook gewoon prima 🤷‍♂️
pi_210512032
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:32 schreef Bart2002 het volgende:
En wat die 1000 euro voor kinderopvang betreft: die kosten heb je omdat je beide MOET werken om de vaste lasten te betalen. Geen gezonde situatie. Wat er aan de ene kant inkomt gaat er aan de andere kant weer uit omdat niemand ooit thuis is voor de kinderen. Ook geen gezonde situatie.
Ik volg je filosofie grotendeels, maar haak af bij bovenstaande. Wij werken niet alleen voor het geld of vaste lasten, maar ook iets met zelfontplooiing ;)
Ik ben nu 6 weken thuis ivm geboorte kind, maar dat zou ik echt niet fulltime willen hoor :D En mn vriendin ook niet.
pi_210512043
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:23 schreef Daboman het volgende:
Ik mis sowieso alles qua auto in de begroting. Misschien een auto van de zaak? Maar een auto kost alles bij elkaar ook rustig honderden euro's per maand, kijk niet vreemd op van 5000,- per jaar, zelfs als je hem niet zoveel gebruikt. In deze begroting is er erg weinig ruimte voor een auto terwijl in een gezin daar volgens mij wel behoefte aan zou ontstaan.
Verzekering en belasting zit er in, brandstof en onderhoud niet inderdaad.
pi_210512051
quote:

Het is duidelijk dat de mens altijd naar meer streeft maar dat gaat ten koste van zijn vrijheid. Dus als het kan: streef naar MINDER vaste lasten. En voedt kinderen gewoon op met een moeder en/of vader die er thuis voor hun zijn. Dat mag best in een kleiner huis indien beschikbaar. Dus streven naar minder in plaats van meer. Dat levert een hoop vrijheid op.
Bedankt voor al je wijsheden dominee Bart
pi_210512062
quote:
Hoewel er een hele kleine kern van waarheid in zit klinkt het behoorlijk ongenuanceerd en makkelijk praten vanaf de zijlijn. Wat is je eigen situatie?
pi_210512175
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:11 schreef Piles het volgende:

Ik zou vooral het klushuis nog eens heroverwegen. Dan zit je snel op de boot, die alleen maar mooier en mooier gaat worden.
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 20:12:33 #120
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210512231
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 20:08 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Ik zou vooral het klushuis nog eens heroverwegen. Dan zit je snel op de boot, die alleen maar mooier en mooier gaat worden.
Dat dus.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_210512352
quote:
Dat snap ik heel goed: door op korte termijn iets niet te consumeren, ontstaat de mogelijkheid om op langere termijn te investeren, wat zich in veelvoud terug verdient.

In dit geval : het eigen huis dat op & over langere termijn (30jr.) veel goedkoper is dan de vrije huursector.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:17 schreef Piles het volgende:
En nee, we verdienen niet al 15 jaar 6k. En nee, we wonen ook nog geen 15 jaar samen. En al deze zaken doen er ook niet (meer) toe, het is wat het is nu.
Ik had het over 10 jaar. En ook: gedrag in het verleden, bepaalt dat in de toekomst.
pi_210512414
quote:

^O^ ook weer: uit de comfort zone stappen
pi_210512427
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:56 schreef Piles het volgende:

[..]
Verzekering en belasting zit er in, brandstof en onderhoud niet inderdaad.
Is er een auto?
pi_210512496
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 20:27 schreef Daboman het volgende:

[..]
Is er een auto?
Doe even lezen ofzo.
pi_210512631
quote:

[..]
Zoiets lijkt me nog wel kunnen in de situatie van TS: https://www.funda.nl/koop/houten/huis-42214784-zeisveld-38/
  zaterdag 2 september 2023 @ 20:45:53 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210512658
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 20:43 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Zoiets lijkt me nog wel kunnen in de situatie van TS: https://www.funda.nl/koop/houten/huis-42214784-zeisveld-38/
Pffff, daar moet ook een behoorlijk bedrag tegenaan, en dat is leuk als je handig bent en de tijd hebt, maar als je het moet laten doen wordt het al een ander verhaal, om het over een echt klushuis nog maar niet te hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210512688
- weg - voegt niets toe.

[ Bericht 96% gewijzigd door blomke op 03-09-2023 09:45:35 ]
pi_210516831
Wij zitten in dezelfde situatie, vergelijkbaar inkomen, huurhuis, kinderen en gebonden aan de randstad.

We hebben besloten te blijven zitten en te sparen. Ik weet niet of het de goede beslissing is maar op gegeven moment moet je wat kiezen, steeds in twijfel zitten is ook niet fijn.
pi_210516842
quote:
[..]
Pffff, daar moet ook een behoorlijk bedrag tegenaan, en dat is leuk als je handig bent en de tijd hebt, maar als je het moet laten doen wordt het al een ander verhaal, om het over een echt klushuis nog maar niet te hebben.
Dit is dus het probleem. Wij zitten in dezelfde situatie als TS en we hebben al heel veel huizen bekeken van 4-5 ton (lager wordt hier sowieso niet aangeboden) en alles wat de betaalbare speld in de hooiberg leek, daar bleken allerlei (verborgen) renovatiekosten aan te zitten.
pi_210516908
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:19 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Mits je handig bent en een outdated 'bewoonbaar' klushuis kunt vinden op een goede plek zou dat op de middellange termijn wep eens het minst pijnlijke compromis kunnen zijn. Door stap voor stap (en zelf) op te knappen kun je enorm besparen en verleng je ook die 'high' bij iedere stap die je maakt. Door slim te kiezen vergroot je ook eenvoudig je overwaarde.

Daarnaast kun je ieder jaar heel bewust bepalen wat je op dát moment het meeste levensvreugde geeft. Een jaartje niet uit eten maar wel een frisse badkamer? Of een keer een weekje korter op vakantie en tijd en geld spenderen aan het plaatsen van een nieuwe ikea keuken?

Of juist andersom: als je er eenmaal woont zou je je maar zo kunnen beseffen dat die muren die je liefst gestuct had willen zien, eigenlijk ook wel afkunnen met een emmer latex die je er in een weekendje op smeert. Niet zo megastrak als je vrienden, maar wel geld en tijd over om te genieten met je gezin.

Doordat je geen strop om je nek hebt en bewust kiest voor Concrete doelen, is het veel makkelijkelijker te accepteren dat niet álles kan, maar kun je wel heel lang stappen blijven maken. En doordat je hypotheek een stuk lager is loop je ook minder risico.
Dit is leuk bedacht maar in de praktijk, bij de vele huizen die wij in ieder geval de laatste 3 jaar hebben bezichtigd, gaat het niet om wat stucwerk maar zonder uitzondering om nieuwe electrische bedrading, nieuwe badkamer en keuken (echt niet functionerend te maken ket een likje verf), lekkages, enkel glas dat vervangen moet worden, isoleren, een noodzakelijke slaapkamer bij creëren door badkamer te verplaatsen of een dakkapel te plaatsen enzovoorts. En niet 1 van die dingen maar veelal allemaal.

Dat zijn geen grappen die je even in een weekend doet met jonge kinderen en 2 (full time) banen. De meeste jonge gezinnen hebben weinig vrije tijd en als je dan niet superhandig bent, geen vaders, ooms of vrienden hebt die dat zijn (en die kunnen helpen), geen connecties in de bouwwereld hebt, dan is dat geen verstandige keuze. Dan kom je in "help mijn man is klusser" situaties.
  zondag 3 september 2023 @ 11:19:17 #131
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_210517187
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 10:50 schreef Pippalena het volgende:

[..]
Dit is leuk bedacht maar in de praktijk, bij de vele huizen die wij in ieder geval de laatste 3 jaar hebben bezichtigd, gaat het niet om wat stucwerk maar zonder uitzondering om nieuwe electrische bedrading, nieuwe badkamer en keuken (echt niet functionerend te maken ket een likje verf), lekkages, enkel glas dat vervangen moet worden, isoleren, een noodzakelijke slaapkamer bij creëren door badkamer te verplaatsen of een dakkapel te plaatsen enzovoorts. En niet 1 van die dingen maar veelal allemaal.

Dat zijn geen grappen die je even in een weekend doet met jonge kinderen en 2 (full time) banen. De meeste jonge gezinnen hebben weinig vrije tijd en als je dan niet superhandig bent, geen vaders, ooms of vrienden hebt die dat zijn (en die kunnen helpen), geen connecties in de bouwwereld hebt, dan is dat geen verstandige keuze. Dan kom je in "help mijn man is klusser" situaties.
Dit dus.
Goed geschreven.

Bovendien is dat ook niet leuk leven, alles wat je spaart gaat weer naar het volgende ding wat je moet kopen voor je huis. Dat kan jarenlang duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 03-09-2023 11:47:12 ]
pi_210518946
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:10 schreef Piles het volgende:

[..]
Omdat we een huis op het oog hebben van die prijs :)
We kunnen goedkoper kopen natuurlijk, maar dan gaan we flink achteruit in woongenot, en ik weet niet of we dat het waard vinden.
[..]
Ja, maar daar zit dan wel álles in (eten, verzorging, eten bestellen etc.).
je kunt beter in een goedkoop huis zitten en dat tzt als er een afgelost is, en de woning waarde gestegen is,een iets duurder huis aanschaffen,in het overzicht zijn teveel hoge kosten te zien, kinderen, hoge huur (nu) eten, voor 750 daar moeten sommigen een halfjaar mee doen.
pi_210519012
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 16:23 schreef Sledgehammer. het volgende:
Ik zou het wel doen. Huren is ook maar huren en dan bouw je niets op. Weet niet hoe hoog jullie huur nu is, hoe de woonsituatie nu is en of er jaarlijks wordt verhoogd?
huren is leuk tot 300pm daar boven moet je gaan rondkijken.
pi_210519042
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:06 schreef bananen-plukker het volgende:
Vreemd, want met 2x een inkomen van ¤ 4000 netto, bijna ¤ 3000 netto kom je op een hypotheek van 330k. Met 10 jaar vast en een rente van 4,25% kom je op een maandbedrag uit van ¤ 1600. Kan de link dan even niet leggen voor een hypotheek van 500k, is er dan iets geschonken of...?
ja ongelofelijk er zijn niet heel veel mensen die zoveel inkomen hebben,en nog kun je amper een huis van net 300k leasen.
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 14:06:17 #135
382129 crew  Donna
pi_210519057
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 14:02 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
Kortom. Dan moet je dus altijd rondkijken.
pi_210519063
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 19:10 schreef phpmystyle het volgende:

parkeren 8/9eu uur parkeervergunningen , woz en afvalsoffenheffing alles duur
pi_210519094
quote:

er kan ook nog iets gebeuren dat mensen uit elkaar gaan,zit je met een hoge uitgave en een hoop problemen.
vandaag de dag moet je echt verder kijken dan de voordeur.
pi_210519401
quote:

Wonen is nooit gratis. Tenzij sociale huur of heel veel geluk, moet je een flink bedrag neerleggen voor wonen in deze tijd. Wie weet wat ze over 10 jaar neerleggen voor de huur van hun huidige huis?
  zondag 3 september 2023 @ 14:41:47 #139
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210519479
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 14:02 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
Voor 300 euro kun je nauwelijks een kamer krijgen joh. Rondkijken tot een ons weegt en onder de brug woont. Als je in de randstad of tenminste middelgrote stad woont begint de markt pas bij 1000 euro per maand. En je moet wel want kopen kan dan voor veel mensen niet.
pi_210519620
Ik ben er nog steeds niet achter of kopen op je hele leven nou voordeliger is dan heel je leven huren. Dat is denk ik afhankelijk van meerdere factoren en ook degene waar je geen invloed op hebt.

Wat wij afgelopen jaar hebben gedaan: gewoon ons droomhuis gekocht tegen best hoge maandlasten. We kunnen het nu betalen maar sparen zit er even niet in. We hebben echter wel wat reserves. Maar je leeft maar 1 keer en waarom jezelf beperken in je woongenot? We gaan de komende jaren nog steeds meer verdienen en de hypotheeklasten blijven 20 jaar hetzelfde. Mocht er in de tussentijd wat gebeuren, ja jammer dan. Je kunt toch niet vooruitkijken dus waarom niet gewoon genieten van je droomhuis?
pi_210520303
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:42 schreef Piles het volgende:
Goedemorgen!

Wij huren al jaren in de vrije sector, en hebben steeds de boot gemist voor het kopen van een huis (zo voelt dat in elk geval).
Nu hebben we een koophuis op het oog, om toch een keer de stap te zetten. Maar we lopen een beetje vast in spanning over de uitgaven... Ook omdat er binnenkort een flinke kostenpost van kinderopvang bij komt :X

Dit is de situatie. Gerekend met een hypotheek van 500k met 5%, als schatting :)
[ code verwijderd ]

Van het restant van 620507 moet dus gespaard worden, vakantie, kleding etc. Daar worden wij allebei een beetje zenuwachtig van, maar ik weet ook dat er hele volksstammen zijn die het met een stuk minder moeten doen.
Zijn wij te voorzichtig, en zou dit prima moeten kunnen? Of is het toch (te) krap, en moeten we dit niet willen?

We kunnen hier en daar nog wat bezuinigen (bijv op boodschappen), maar we zullen stiekem ook nog wel wat uitgaven vergeten zijn. Dus uitgaven omlaag zal tientjeswerk zijn vrees ik.

Ik ben benieuwd naar jullie mening :)
Qua woonlasten ga je redelijk omhoog, maar je heb geen jaarlijkse huurverhoging meer. En door je hypotheek te betalen bouw je natuurlijk een deel vermogen op dmv de aflossing. Je verzekeringen zou ik nog even checken ivm nodig hebben opstalverzekering voor je woning. Neem aan dat je die nu niet hebt.

500k in de randstad lijkt mij geen heel gek huis, hoogstens een hoekwoning als je al veel geluk heb. Ik woon in de omgeving van Ede en hier vind je al amper een tussenwoning voor 400k, of je zit ergens waar je gigantisch veel aan moet doen of in een slechte buurt.

Probeer nog een iets duidelijker lijstje te maken want je mist volgens mij nog redelijk wat dingen. En wat je zegt er zijn hele volksstammen die het minder moeten doen klopt zeker. Maar vele daarvan komen ook in de problemen.

Als je van 6500 euro je vakanties en kleding etc betalen is voor het ene gezin een hoop geld en een ander jast dat er zonder moeite in 1 vakantie doorheen. Daar zijn jullie zelf bij.

Trouwens krijg je niet nog geld terug van de kinderopvang? Of heb je dat al erbij meegenomen?

Reserveringen onderhoud/klussen is dat voor in/om het huis maar bv ook een kapotte wasmachine?

Vaak is het zo dat als er 1 ding kapot gaat dat er meerdere volgen. Had zelf bv deze week ook zo’n week. Dierenarts voor 1 van mijn honden 650, nieuwe laadpaal auto 500, nieuwe mechanische ventilatie unit en kanalen doorblazen/schoonmaken 535. Dat is dan bv voor jullie al 25% van je overige jaarbudget voor vakanties/kleding in 1 week tijd.

Aan de andere kant is mijn overtuiging afhankelijk van dat jullie beide evenveel blijven werken. Dat je jaarlijks er steeds weer iets op vooruit gaat al is het enkel door inflatie. En zul je misschien de eerste paar jaar balen dat je de woning hebt gekocht maar over 5 jaar ben je er blij om dat je het hebt gedaan.

Als ik in jullie schoenen had gestaan had ik wellicht ook getwijfeld maar wel voor het huis gegaan. Mijn ervaring is tot op heden dat je als koper 9/10x beter uit bent op de middellange/lange termijn.
pi_210521357
Ik kan niet quoten op de 1 of andere manier. Ik lees "woongenot"... dat is ook al zoiets wat men zich laat aanpraten.
Woongenot en "droomhuis" is heel duur. Terwijl dat subjectieve zaken zijn. Terwijl lage kosten overall zeer specifiek zijn. Indien mogelijk daarvoor kiezen. Iedereen wil woongenot en droomhuis en daarom is dat zo superduur zodat beide partners full time moeten werken en je de kids moet uitbesteden wat ook weer een vermogen kost.

Wat maakt dat je zeer weinig tijd in je droomhuis met veel woongenot kunt besteden omdat je altijd buiten de deur bent beide om te werken en daar haast enkel komt om te slapen. Trap niet in die val. Blijf objectief denken over dit soort zaken. Je legt je zowat voor de rest van je leven vast. En je moet door en door om het hoofd boven water te houden. Dat is geen relaxed leven. Less is more.
pi_210521696
Ik lees ook: "boot gemist"... Laat je toch niks aanpraten. Als je nu 2.500 (!) euro kunt sparen per maand dan zou ik dat blijven doen. Als dat consequent is kunnen jullie beide bij leeftijd 50 jaar stoppen met werken. Of zwaar part time. Hoe mooi is dat?
pi_210521832
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 14:53 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik ben er nog steeds niet achter of kopen op je hele leven nou voordeliger is dan heel je leven huren. Dat is denk ik afhankelijk van meerdere factoren en ook degene waar je geen invloed op hebt.
Heb even in Excel voor je doorgerekend over een periode van 30 jaar:

Huur nu 1350/maand (TS) en +4% per jaar is over 30 jaar 4210 (!) huur per maand. Totaal over 30 jaar 908575 (bijna een miljoen!!) huur.

Koop met aflossingsvrije hypotheek en geen HRA: 675000 totaal aan rente + 0,35% EWF-bijtelling (over 5 ton = 22050 in 30 jaar); is totaal 697050 , edoch heb je dan nog 5 ton restschuld plus een huis met onbekende waarde (afgelopen 30 jaar zijn de huizen prijzen met een factor 5 gestegen).

Koop met lineaire aflossing (had geen zin om de annuïtaire aflossing in te kloppen): 500000 aflossing, 32% HRA en 0,35% EWF bijtelling (over 5 ton) betaal je nog 243900 netto rente + EWF, kom je op totaal 743900. Dan woon je na 30 jr., zonder hypotheek en met (onvermijdelijk) EWF.

Uiteraard zijn er vele factoren, (wat je zelf al noemt) waar je geen invloed op hebt: woningprijs (WOZ!!), rentewijzigingen, belastingregels, inkomen en persoonlijke situatie.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 03-09-2023 16:52:10 ]
pi_210522730
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 16:29 schreef Bart2002 het volgende:
Ik lees ook: "boot gemist"... Laat je toch niks aanpraten. Als je nu 2.500 (!) euro kunt sparen per maand dan zou ik dat blijven doen. Als dat consequent is kunnen jullie beide bij leeftijd 50 jaar stoppen met werken. Of zwaar part time. Hoe mooi is dat?
Niet zo mooi als je de 50 dan niet haalt.
pi_210523408
Tsja Vliegbaard dat geldt voor alles. Maar mijn idee was dus dat "woongenot", "droomhuis", en "boot gemist" allemaal subjectieve begrippen zijn die enkel in je brein leven en vaak aangepraat zijn. Terwijl lage uitgaven aan vaste lasten heel objectief zijn. Wat maakt dat je niet zo in de rat race mee MOET. Want dat is het vaak.
pi_210524277
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 16:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb even in Excel voor je doorgerekend over een periode van 30 jaar:

Huur nu 1350/maand (TS) en +4% per jaar is over 30 jaar 4210 (!) huur per maand. Totaal over 30 jaar 908575 (bijna een miljoen!!) huur.

Koop met aflossingsvrije hypotheek en geen HRA: 675000 totaal aan rente + 0,35% EWF-bijtelling (over 5 ton = 22050 in 30 jaar); is totaal 697050 , edoch heb je dan nog 5 ton restschuld plus een huis met onbekende waarde (afgelopen 30 jaar zijn de huizen prijzen met een factor 5 gestegen).

Koop met lineaire aflossing (had geen zin om de annuïtaire aflossing in te kloppen): 500000 aflossing, 32% HRA en 0,35% EWF bijtelling (over 5 ton) betaal je nog 243900 netto rente + EWF, kom je op totaal 743900. Dan woon je na 30 jr., zonder hypotheek en met (onvermijdelijk) EWF.

Uiteraard zijn er vele factoren, (wat je zelf al noemt) waar je geen invloed op hebt: woningprijs (WOZ!!), rentewijzigingen, belastingregels, inkomen en persoonlijke situatie.

Hoeveel mensen wonen daadwerkelijk 30 jaar in hun huis? Ik zou nooit een aflossingsvrije hypotheek nemen, altijd met aflossing. En dan kies je altijd voor een annuïteitenhypotheek, je kan dmv extra aflossingen er altijd een lineaire hypotheek van maken. Andersom kan niet.
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 20:29:14 #148
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_210524709
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 19:53 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Hoeveel mensen wonen daadwerkelijk 30 jaar in hun huis? Ik zou nooit een aflossingsvrije hypotheek nemen, altijd met aflossing. En dan kies je altijd voor een annuïteitenhypotheek, je kan dmv extra aflossingen er altijd een lineaire hypotheek van maken. Andersom kan niet.
Ik heb straks deels aflossingsvrij. Het bedrag wat ik niet betaal aan aflossing (1,3%) parkeer ik tegen 3(+)% bij een bank en ik los indien ik wil ( :') ) jaarlijks 10% van het openstaande bedrag af. Los van het feit dat het aflossingsvrije deel te allen tijde weer opgebracht wordt bij verkoop.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 20:37:11 #149
236264 crew  capricia
pi_210524784
quote:
1s.gif Op zondag 3 september 2023 19:53 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Altijd aflossingsvrije hypotheken gehad. Werkt prima als je snapt hoe het werkt. Het ene jaar meer afgelost, en zat het eens tegen, dan een jaartje niet.
Voorlopig zie ik nog geen enkele reden om mijn huis volledig af te lossen.
Als je huurt blijf je tenslotte ook gewoon huur betalen.
Ik ben veel flexibeler zo, dan met een rigide aflossingssysteem. Sterker nog, nu de rente weer stijgt, ga ik het geld gewoon weer apart zetten, ipv in de stenen steken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 3 september 2023 @ 20:43:00 #150
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210524864
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 20:29 schreef Rene het volgende:

[..]
Ik heb straks deels aflossingsvrij. Het bedrag wat ik niet betaal aan aflossing (1,3%) parkeer ik tegen 3(+)% bij een bank en ik los indien ik wil ( :') ) jaarlijks 10% van het openstaande bedrag af. Los van het feit dat het aflossingsvrije deel te allen tijde weer opgebracht wordt bij verkoop.
Dit is ongeveer wat ik doe. Ik heb ook een deel aflossingsvrij. Dat betekent dat er niet automatisch op afgelost wordt, maar ik los zelf wel af. Nu woont ik hier pas 2 jaar, dus heb ik 'elk jaar' er op afgelost, maar dat is niet zo moeilijk want dat zijn dus maar 2 jaar. :P

Van de andere kant, als de rente op sparen gaat stijgen doe ik dat niet meer, want dat geld gaat toch nergens heen, maar op de spaarrekening zou ik er dan wat meer rente op pakken. Nu los ik af omdat ik dat een prettig idee vindt, maar aangezien mijn LTV onder de 65% is moét het niet. Het is puur gevoelsmatig.

Daar staat dan wel weer tegenover dat ik niet maximaal ben gegaan, dus mijn vrouw moét ook niet werken. Dat doet ze wel, maar deeltijd. Ik heb de overwaarde van mijn vorige huis dus niet opgeteld bij wat ik aan hypotheek kon krijgen, maar heb het huis gekocht op mijn salaris en daar de overwaarde vervolgens op ingebracht. Die <65% LTV komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')