Kijk gewoon voor een koopwoning met een wat lagere prijs.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:11 schreef Piles het volgende:
Nou, het was een leuk constructief topic, maar nu ontspoord door allerlei aannames en bijzaken![]()
Ik dank iedereen voor de inzichten en ideeën, en we gaan er nog eens voor zitten
Ik snap niet zo goed waarom iedereen altijd wil besparen zodra er lijstjes met bedragen zijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:12 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja ik denk dat je behoorlijk ruim zit. Plus je krijgt ook ¤200nogwat kinderbijslag per kwartaal. Daar kan je ook een hoop van doen. Zeeman, Wibra, H&M, Zara etc. hebben hartstikke leuke kleding tegenwoordig, dat is echt niet meer de muffe look van vroeger.
Ik snap dat je een hele boel op een hoop gegooid hebt, maar wie weet zit er nog wel ruimte om te besparen en met 'alles op een hoop' is dat wat lastig advies geven.![]()
Misschien kan je autoverzekering wel 30 tientjes per maand goedkoper, ik roep maar iets. Dat is ¤360 per jaar. Kan je die kleine weer van in het nieuw steken.
Eens, was ook niet de kern van de vraag. Altijd leuk wat besparen, maar niet mijn doel. Het helpt iets bij de keuze, maar op het grote geheel zet het weinig zoden aan de dijk.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom iedereen altijd wil besparen zodra er lijstjes met bedragen zijn.
Mwoah, uit eten en avondje uit zijn ook wel wat duurder, goedkope diensten en producten zijn minder vindbaar in de stad (lidl/aldi, groothandels voor spullen).quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het enige wat in de randstad echt duurder is, is een huis. Vervoer is goedkoper met prima ov. Als je niet in Noordeloos ofzo gaat wonen
Mits je handig bent en een outdated 'bewoonbaar' klushuis kunt vinden op een goede plek zou dat op de middellange termijn wep eens het minst pijnlijke compromis kunnen zijn. Door stap voor stap (en zelf) op te knappen kun je enorm besparen en verleng je ook die 'high' bij iedere stap die je maakt. Door slim te kiezen vergroot je ook eenvoudig je overwaarde.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Klopt, dat is het. Inmiddels half 30 en net een baby, dus nu met een klushuis starten wordt m niet.
Zou ook niet te lang wachten, als de geopolitieke situatie en economie zich niet op een extra negatieve manier ontwikkelt dan gaan de woonlasten wel weer stijgen denk ik. Of door hogere rente, of door hogere prijzen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Kijk gewoon voor een koopwoning met een wat lagere prijs.
En blijf zolang lekker in je huurwoning zitten. Daar is niets mis mee. Als je een prima woning hebt.
Je hebt gelijk, goedkoper kopen is zeker te prefereren. Maar als je nu moet huren of hypotheek betalen maakt niet uit, je moet een dak boven je hoofd.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:19 schreef Bart2002 het volgende:
Wat altijd gevaarlijk is, en dat merk je pas later is dat je je volledig vastlegt voor de komende 20 jaar.
In principe is het een zeer grote druk op het individu om die gigantische kosten altijd maar te moeten opbrengen.
Je zit dus helemaal vast in de rat race dat je MOET meer verdienen en altijd blijven beulen om het hoofd boven water te houden.
Geloof niet in die verhalen dat huren "geld weggooien" is. als je voor dezelfde lasten iets kunt kopen: doen.
Maar dit gaat over een veel groter bedrag. Kies voor vrijheid. Dat betekent zo weinig mogelijk uitgeven aan vaste lasten.
Lidl en Aldi zijn gewoon aanwezig toch? Maar nee, uit eten enzo ervaar ik niet perse als duurder in de randstad. Dat je meer keuze hebt om het duurder en excentrieker te maken dan weer wel.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mwoah, uit eten en avondje uit zijn ook wel wat duurder, goedkope diensten en producten zijn minder vindbaar in de stad (lidl/aldi, groothandels voor spullen).
Maar daar is het tenminste een keuze.quote:En ook in de randstad zie je over het algemeen dat mensen toch nog wel een auto hebben.
quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:28 schreef Donna het volgende:
[..]
Dan betaal je dus mega veel per uur? Want zelfs met een top inkomen krijg je nog 30% toeslag.
Nou omdat ¤600 niet echt ruim is, maar ik vind ¤800 alweer heel anders. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom iedereen altijd wil besparen zodra er lijstjes met bedragen zijn.
Het is niet op jou gericht. Maar zodra mensen posten wat ze ergens voor betalen is het standaard dat er allerlei opties komen om te besparen, enkel gebasseerd op bedrag.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:26 schreef Donna het volgende:
[..]
Nou omdat ¤600 niet echt ruim is, maar ik vind ¤800 alweer heel anders. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.
Sorry dan.
Ik volg je filosofie grotendeels, maar haak af bij bovenstaande. Wij werken niet alleen voor het geld of vaste lasten, maar ook iets met zelfontplooiingquote:Op zaterdag 2 september 2023 19:32 schreef Bart2002 het volgende:
En wat die 1000 euro voor kinderopvang betreft: die kosten heb je omdat je beide MOET werken om de vaste lasten te betalen. Geen gezonde situatie. Wat er aan de ene kant inkomt gaat er aan de andere kant weer uit omdat niemand ooit thuis is voor de kinderen. Ook geen gezonde situatie.
Verzekering en belasting zit er in, brandstof en onderhoud niet inderdaad.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:23 schreef Daboman het volgende:
Ik mis sowieso alles qua auto in de begroting. Misschien een auto van de zaak? Maar een auto kost alles bij elkaar ook rustig honderden euro's per maand, kijk niet vreemd op van 5000,- per jaar, zelfs als je hem niet zoveel gebruikt. In deze begroting is er erg weinig ruimte voor een auto terwijl in een gezin daar volgens mij wel behoefte aan zou ontstaan.
Bedankt voor al je wijsheden dominee Bartquote:Op zaterdag 2 september 2023 19:32 schreef Bart2002 het volgende:
En wat die 1000 euro voor kinderopvang betreft: die kosten heb je omdat je beide MOET werken om de vaste lasten te betalen. Geen gezonde situatie. Wat er aan de ene kant inkomt gaat er aan de andere kant weer uit omdat niemand ooit thuis is voor de kinderen. Ook geen gezonde situatie.
Het is duidelijk dat de mens altijd naar meer streeft maar dat gaat ten koste van zijn vrijheid. Dus als het kan: streef naar MINDER vaste lasten. En voedt kinderen gewoon op met een moeder en/of vader die er thuis voor hun zijn. Dat mag best in een kleiner huis indien beschikbaar. Dus streven naar minder in plaats van meer. Dat levert een hoop vrijheid op.
Hoewel er een hele kleine kern van waarheid in zit klinkt het behoorlijk ongenuanceerd en makkelijk praten vanaf de zijlijn. Wat is je eigen situatie?quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:32 schreef Bart2002 het volgende:
Ik zou vooral het klushuis nog eens heroverwegen. Dan zit je snel op de boot, die alleen maar mooier en mooier gaat worden.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:11 schreef Piles het volgende:
Nou, het was een leuk constructief topic, maar nu ontspoord door allerlei aannames en bijzaken![]()
Ik dank iedereen voor de inzichten en ideeën, en we gaan er nog eens voor zitten
Dat dus.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:08 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Ik zou vooral het klushuis nog eens heroverwegen. Dan zit je snel op de boot, die alleen maar mooier en mooier gaat worden.
Dat snap ik heel goed: door op korte termijn iets niet te consumeren, ontstaat de mogelijkheid om op langere termijn te investeren, wat zich in veelvoud terug verdient.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:14 schreef investeerdertje het volgende:
Ik had het over 10 jaar. En ook: gedrag in het verleden, bepaalt dat in de toekomst.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:17 schreef Piles het volgende:
En nee, we verdienen niet al 15 jaar 6k. En nee, we wonen ook nog geen 15 jaar samen. En al deze zaken doen er ook niet (meer) toe, het is wat het is nu.
quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:08 schreef Wiedanwel het volgende:
Ik zou vooral het klushuis nog eens heroverwegen. Dan zit je snel op de boot, die alleen maar mooier en mooier gaat worden.
Is er een auto?quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Verzekering en belasting zit er in, brandstof en onderhoud niet inderdaad.
Zoiets lijkt me nog wel kunnen in de situatie van TS: https://www.funda.nl/koop/houten/huis-42214784-zeisveld-38/quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:08 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |