Verstandige vrouw!quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:
Als je dat nou eens niet doet en kijkt of je het nu redt met wat je berekende voor je leven na het kopen van dit huis (de rest dus spaart), weet je realistischer of je het volgende 500k huis wel kunt kopen en overleven én je bouwt als een malle je spaargeld op waardoor je later weer een iets hogere levensstandaard terug kunt krijgen, maar dan met eigen huis.
Goed punt, stiekem doen we dat deze maand al. Want met een pasgeboren baby heb je toch geen tijd en energie voor leuke dingenquote:Op zaterdag 2 september 2023 15:15 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je dat nou eens niet doet en kijkt of je het nu redt met wat je berekende voor je leven na het kopen van dit huis (de rest dus spaart), weet je realistischer of je het volgende 500k huis wel kunt kopen en overleven én je bouwt als een malle je spaargeld op waardoor je later weer een iets hogere levensstandaard terug kunt krijgen, maar dan met eigen huis.
Ja, maar dat kan dus in de nieuwe (theoretische) situatie niet (echt) meer. Ik zou vooral rustig blijven nu, want dit schip is weg gevaren zonder jou, maar er komen meer schepen. Eerst onderzoek doen, nu met een baby is het hoe dan ook allemaal nóg lastiger, en eerst inderdaad eens onderzoeken wat Vanyel zegt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:21 schreef Piles het volgende:
[..]
Goed punt, stiekem doen we dat deze maand al. Want met een pasgeboren baby heb je toch geen tijd en energie voor leuke dingen![]()
Alleen de boodschappen nog ff afbouwen, want we leven nu wat makkelijker op kant-en-klaar en afhaal
LTV ratio’s en rente opslagen gaan vaak per 10%. Dus tenzij TS 50k of meer heeft liggen gaat dat niet zo heel veel uitmaken.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:00 schreef Anton91 het volgende:
Volgens mij kan dat allemaal wel een stuk goedkoper en ziet het hele plaatje er dan al wat anders uit:
EWF 200,00
Verzekeringen 525,00
NUTS, heffingen en belastingen 455,00
Ook de rente is zo'n 10% goedkoper (4.5% bij 10 jaar rente vast en LTV van 100%). Je hebt ook nog een flink spaarpotje, dus als jullie geen maximale hypotheek nemen verandert het maandelijkse bedrag voor de woning ook al flink. Als je met zo'n maandelijks inkomen het gevoel hebt krap te leven denk ik dat het vooral ligt aan de uitgaven/verwachtingspatroon en een koopwoning moet zeker kunnen.
Ik bedoelde meer wat betreft de maandelijkse aflossing. Als je 25k spaargeld hebt scheelt dat maandelijks al zo'n 100 euro aan hypotheek. Als TS 10% heeft is dat natuurlijk nog meer + daarbovenop wat jij zegt qua LTV en renteopslag.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
LTV ratio’s en rente opslagen gaan vaak per 10%. Dus tenzij TS 50k of meer heeft liggen gaat dat niet zo heel veel uitmaken.
Maar hebben jullie geen auto met alle bijbehorende kosten? Of zit dat d.m.v. bijtelling al in het netto inkomen verwerkt?quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:21 schreef Piles het volgende:
Goed punt, stiekem doen we dat deze maand al. Want met een pasgeboren baby heb je toch geen tijd en energie voor leuke dingen![]()
Alleen de boodschappen nog ff afbouwen, want we leven nu wat makkelijker op kant-en-klaar en afhaal
Ja is een autoquote:Op zaterdag 2 september 2023 16:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Maar hebben jullie geen auto met alle bijbehorende kosten? Of zit dat d.m.v. bijtelling al in het netto inkomen verwerkt?
Dat is ook nog wel een kostenpostje dan...dat gaat ook nog van die ¤ 500,- per maand af die je over zou houden. Dan wordt het wel heel krap allemaal.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:20 schreef Piles het volgende:
Ja is een auto
Verzekering en belasting zit er in, de rest vd kosten niet idd
Je kan het ook anders bekijken...als optie 2 een vergelijkbaar huis is met je huurwoning dan huur je nu goedkoopquote:Op zaterdag 2 september 2023 14:36 schreef Piles het volgende:
Samengevat zie ik een aantal opties:
1. Blijven zitten, doorsparen en genieten van ons mooie huurhuis en levensstandaard
2. Zwaar bezuinigen, hoofd in een strop steken en op de top een hypotheek nemen om maar een vergelijkbaar huis te kunnen kopen.
3. Genoegen nemen met een veel minder huis, op een mindere locatie en vanaf daar verder. En hopen dat de prijzen lekker doorstijgen.
Ik denk dat het optie 1 wordt. Maar wellicht komen we nog tot nieuwe inzichten
Deze twee opmerkingen hebben met elkaar te doen, vermoedelijk heb je altijd de stap uitgesteld om geen huis te kopen, omdat dat initieel een bepaalde stap is die je moet zetten en eerst ook samengaat met hogere kosten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:42 schreef Piles het volgende:
... en hebben steeds de boot gemist voor het kopen van een huis (zo voelt dat in elk geval). ...
(...)
Zijn wij te voorzichtig, en zou dit prima moeten kunnen?
Ja kan, klinkt als 4 of 5 dagen opvang. Meeste kinderen gaan 2 dagen, dan valt het "goedkoper" uit.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:52 schreef Zwansen het volgende:
1000 netto aan kinderopvang? Dat is wel fors. Is dat echt zo duur?
Bij een gemiddelde huurverhoging van 4% per jaar zou TS met zijn huidige huur van 1350 in ongeveer 10 jaar op 2000 huur terrecht komen. Dat is ongeveer de hypotheek die hij nu zou betalen. Maar dan zou hij een gedeelte aflossen en waarschijnlijk is zijn salaris ook wel meegegroeid. Aan de andere kant kan hij dan ook weer 30k extra hebben stuk geslagen op een keuken andere zaken in en om het huis wat hij bij een huurwoning niet gedaan zou hebben.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Deze twee opmerkingen hebben met elkaar te doen, vermoedelijk heb je altijd de stap uitgesteld om geen huis te kopen, omdat dat initieel een bepaalde stap is die je moet zetten en eerst ook samengaat met hogere kosten.
punt is dat het op de korte termijn nooit "prima moet lukken" ... maar initieel best kan betekenen dat je moet besparen, om deze stap mogelijk te maken.
Dat is ook niet makkelijk, de stap naar 2000 meer-uitgaven zoals je die in deze berekening voorstelt is ook gewoon een grote (maar de helft lijkt vooral die kinderopvangkosten te zijn en dus niet geralteerd aan dat huis, die kosten heb je sowieso).
Ik zou je gewoon aanraden om realistisch te zijn en er vanuit te gaan dat je i de eerstkomende tijd gewoon juist wat krapper op je uitgaven moet kijken...
Ik vermoed dat de kans groot is dat over 2 tot 3 jaar je snel genoeg merkt dat dit allemaal iidd wel te doen blijkt te zijn ... misschien niet 'prima' en zonder een pijntje hier een daar, maar uiteindelijk is het een keuze die je maakt.
en over 5-7 jaar of meer behoor je tot een groep mensen die hoog opgeeft van hoe slim deze stap nu geweest is en kijk je mismoeding naar die huurders uit jouw prijsklasse die dan mogelijk tegen de 2000 euro huur zouden moeten betalen voor een gelijke woning
2 dagen kinderdagverblijf en 2 1/2 dagen peuterspeelzaal kost me 1179. Dus dat valt wel mee. Psz is 249,-quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:53 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ja kan, klinkt als 4 of 5 dagen opvang. Meeste kinderen gaan 2 dagen, dan valt het "goedkoper" uit.
Ja dat is zo duurquote:Op zaterdag 2 september 2023 16:52 schreef Zwansen het volgende:
1000 netto aan kinderopvang? Dat is wel fors. Is dat echt zo duur?
Netto?quote:Op zaterdag 2 september 2023 17:24 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
2 dagen kinderdagverblijf en 2 1/2 dagen peuterspeelzaal kost me 1179. Dus dat valt wel mee. Psz is 249,-
[..]
Ja dat is zo duur
Dan is wel een punt: dat bedrag niet hebben kunnen sparen (waarom niet), maar je zou (moet) het wel gaan aflossen: 30 jaar voor 5 ton is gemiddeld plm. ¤1400.....quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:31 schreef Piles het volgende:
Dan ga je er vanuit dat we al 10 jaar lang 1500 p/maand overhouden. Als ik 2 ton zou hebben, zou ik dit topic niet openen
quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:31 schreef descon het volgende:
De meeste mensen hebben een fiancieele klapper gemaakt door een een huis relatief goedkoop te kopen bij een hoge rentestand en deze hypotheek later over te sluiten naar een lage rente (evt met aflossingsvrij).
Omdat mensen die 18 zijn, gaan studeren. Dan 22-23 zijn. Dan gaan werken en nog hun huurhuis moeten inrichten. Ook nog iets willen leven. En dat allemaal met een loon die gegarandeerd nog niet op dit niveau lag.quote:Op zaterdag 2 september 2023 17:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan is wel een punt: dat bedrag niet hebben kunnen sparen (waarom niet), maar je gaat (moet) het wel aflossen: 30 jaar voor 5 ton is gemiddeld plm. ¤1400.....
We hebben het hier over iemand van 35.quote:Op zaterdag 2 september 2023 17:53 schreef investeerdertje het volgende:
Omdat mensen die 18 zijn, gaan studeren. Dan 22-23 zijn. Dan gaan werken en nog hun huurhuis moeten inrichten. Ook nog iets willen leven. En dat allemaal met een loon die gegarandeerd nog niet op dit niveau lag.
Is niet zo lastig toch om voor te stellen waarom ze geen 10 jaar lang 1500 per maand overhielden?
Je denkt dat mensen jarenlang die 6k verdienen? Dat bouwt zich natuurlijk ook op hè. En je leeft. Je weet de situaties van mensen niet.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:00 schreef blomke het volgende:
[..]
We hebben het hier over iemand van 35.
En om op je vraag terug te komen: ja, ik vind het heel lastig voor te stellen dat je bij ¤6000 (meer dan hier binnenkomt) netto, geen 1500 (3/4 van wat hier overblijft), overhoudt. Dat idee, veroorzaakt twijfels omtrent de aankoop van een - N.B. eerste - pand van 5 ton.
Ja maar je gaat er van uit dat deze mensen toen ze 25 waren 6k netto binnen harkten. Dat betwijfel ik. Daarnaast lijkt het er op, op basis van de keuzes die ik hier al lees, dat deze mensen geleefd hebben. Als je dan ineens een carrièrestap maakt is het niet zo raar naar een duurder huis te kijken.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:00 schreef blomke het volgende:
[..]
We hebben het hier over iemand van 35.
En om op je vraag terug te komen: ja, ik vind het heel lastig voor te stellen dat je bij ¤6000 (meer dan hier binnenkomt) netto, geen 1500 (3/4 van wat hier overblijft), overhoudt. Dat idee, veroorzaakt twijfels omtrent de aankoop van een - N.B. eerste - pand van 5 ton.
Eigenlijk wil ik het ook niet weten.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:09 schreef Sledgehammer. het volgende:
Je weet de situaties van mensen niet.
Nuttige toevoeging dan boomer.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Eigenlijk wil ik het ook niet weten.
Dat lees ik nergens. Is ook subjectief begrip.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:12 schreef investeerdertje het volgende:
Daarnaast lijkt het er op, op basis van de keuzes die ik hier al lees, dat deze mensen geleefd hebben.
Duurder? Duur, als eerste huis.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:12 schreef investeerdertje het volgende:
Als je dan ineens een carrièrestap maakt is het niet zo raar naar een duurder huis te kijken.
Klopt. De zgn. rationele keuzes van sommige mensen, daar kan ik met mijn ratio niet bij.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nuttige toevoeging dan boomer.
nou, ik lees dat ze van een levensstandaard genoten hebben. Klinkt als leven.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat lees ik nergens. Is ook subjectief begrip.
En hun werk laten gaan, hun leven daar opgeven. Niet iedereen is als jij.quote:[..]
Duurder? Duur, als eerste huis.
Is de optie om buiten de Randstad te gaan werken en kopen, al genoemd?
Quote? Ik lees 3x: "de boot gemist hebben".quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:16 schreef investeerdertje het volgende:
nou, ik lees dat ze van een levensstandaard genoten hebben. Klinkt als leven.
Dat bedoel ik. Dat deed ik wel voor een goed betaalde baan, en kocht een huis. Anderen (ouder dan ik) die 10 jaar later volgden, riepen "hadden we 10 jaar eerder maar een huis gekocht, nu we hebben de boot gemist" (heb ik dat eerder hier gelezen?)quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:16 schreef investeerdertje het volgende:
En hun werk laten gaan, hun leven daar opgeven. Niet iedereen is als jij.
scroll terug en zie dat er geschreven word dat ze moeten inleveren op levensstandaard. Voor je Edit, boot gemist enkel voor een woning. Er is meer in het leven he.quote:
Ik zou tbh dat niet als voorbeeld willen stellen. Ik ken minstens zoveel mensen die spijt hebben verkast te zijn voor hun werk.quote:[..]
Dat bedoel ik. Dat deed ik wel voor een goed betaalde baan, en kocht een huis. Anderen (ouder dan ik) die 10 jaar later volgden, riepen "hadden we 10 jaar eerder maar een huis gekocht, nu we hebben de boot gemist" (heb ik dat eerder hier gelezen?)
Life is all about priorities.
Ah, en levensstandaard is synoniem met genieten? Ik geniet van kamperen, de bergen in en zelf koken voor de tent. Ik walg van luxe, overdaad en consumptie.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
scroll terug en zie dat er geschreven word dat ze moeten inleveren op levensstandaard
Ik ook. Ik moest m'n sociale leven opgeven voor het werk verder op. Tja, diegenen die achterbleven, "vonden het wel makkelijk van een uitkering te leven". 15 jaar later zaten ze in de vrije sector zich blauw te betalen aan huur.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:25 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ken minstens zoveel mensen die spijt hebben verkast te zijn voor hun werk.
subjectiefquote:Op zaterdag 2 september 2023 18:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, en levensstandaard is synoniem met genieten? Ik geniet van kamperen, de bergen in en zelf koken voor de tent. Ik walg van luxe, overdaad en consumptie.
En laat dat nu in dit topic duidelijk niet van toepassing zijn.quote:[..]
Ik ook. Ik moest m'n sociale leven opgeven voor het werk verder op. Tja, diegenen die achterbleven, "vonden het wel makkelijk van een uitkering te leven". 15 jaar later zaten ze in de vrije sector zich blauw te betalen aan huur.
Het is ook nog de vraag hoe lang er al samengewoond wordt. Stel dat beiden tot hun 30e niet samengewoond hebben, dan hebben ze al die jaren alle lasten op het eigen inkomen gedragen. Dan blijft er ook al minder ruimte over om geld opzij te zetten. De huidige financiële ruimte kan natuurlijk ook pas van de laatste jaren zijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:14 schreef blomke het volgende:
Klopt. De zgn. rationele keuzes van sommige mensen, daar kan ik met mijn ratio niet bij.
Zelfs met een laag uurtarief van 10 euro en standaard dagen van 11 uur, zit je met die 30% al op 1000 euro per maand bij 3 dagen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:28 schreef Donna het volgende:
[..]
Dan betaal je dus mega veel per uur? Want zelfs met een top inkomen krijg je nog 30% toeslag.
Bestaat de kans dat er nog een tweede kind komt? Kind 1 gaat voor dit bedrag wellicht 3 of 4 dagen, maar met kind 2 gaat het netto-bedrag nog wat omhoog. En doorgaans gaan ze wel een jaar of 10 (kdv + bso). Bso wordt wel een stuk goedkoper. Nu al rekenen op gratis opvang kan weleens tegenvallen...quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Klopt, dat is het. Inmiddels half 30 en net een baby, dus nu met een klushuis starten wordt m niet. Ook omdat je vaste stek wil hebben ivm wachtlijsten opvang en basisschool.
[..]
Eens, er is gelukkig wel een flinke pot spaargeld, waarvan een deel dus zal verdwijnen in het huis. Maar nog niet echt beeld hoeveel en wat er dan overblijft.
[..]
Netto
Ja, je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:59 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Zelfs met een laag uurtarief van 10 euro en standaard dagen van 11 uur, zit je met die 30% al op 1000 euro per maand bij 3 dagen.
Nee dat is niet zo lastig voor te stellen, en de user in kwestie die zich zo simplistisch uitliet is daar ook geestelijk prima toe in staat.quote:Op zaterdag 2 september 2023 17:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat mensen die 18 zijn, gaan studeren. Dan 22-23 zijn. Dan gaan werken en nog hun huurhuis moeten inrichten. Ook nog iets willen leven. En dat allemaal met een loon die gegarandeerd nog niet op dit niveau lag.
Is niet zo lastig toch om voor te stellen waarom ze geen 10 jaar lang 1500 per maand overhielden?
WAt IS DaAR MIs MeE!!!!quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo lastig voor te stellen, en de user in kwestie die zich zo simplistisch uitliet is daar ook geestelijk prima toe in staat.
Tis alleen zo lekker om even zo simpel te rekenen, alsof je leven bestaat uit sparen en een biertje thuis op de bank bij pa en ma kijkend naar rtl boulevard.
Ja ik denk dat je behoorlijk ruim zit. Plus je krijgt ook ¤200nogwat kinderbijslag per kwartaal. Daar kan je ook een hoop van doen. Zeeman, Wibra, H&M, Zara etc. hebben hartstikke leuke kleding tegenwoordig, dat is echt niet meer de muffe look van vroeger.quote:Op zaterdag 2 september 2023 14:31 schreef Piles het volgende:
[..]
Babyspullen is vanalles, maar lastig budgetteren, want hij is er net
Alle andere kosten die je noemt zitten in oa NUTS. Is allemaal gespecificeerd, maar opgeteld voor het overzicht
er gestegen zijn en/of de rente niet gestegen is naar 8%... Want dan hebben we (weer) spijt dat we niet ingestapt zijn
Het enige wat in de randstad echt duurder is, is een huis. Vervoer is goedkoper met prima ov. Als je niet in Noordeloos ofzo gaat wonenquote:Op zaterdag 2 september 2023 19:10 schreef phpmystyle het volgende:
Mijn persoonlijke mening is wel dat het loon ook wel aan de lage kant is voor het "randstedelijk leven", huizen duur, uitgaan duur, vervoer en transport duur, alles duur.
Voor het loon van TS kun je prima (beter en meer kwaliteit van leven) buiten de randstad.
Kijk gewoon voor een koopwoning met een wat lagere prijs.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:11 schreef Piles het volgende:
Nou, het was een leuk constructief topic, maar nu ontspoord door allerlei aannames en bijzaken![]()
Ik dank iedereen voor de inzichten en ideeën, en we gaan er nog eens voor zitten
Ik snap niet zo goed waarom iedereen altijd wil besparen zodra er lijstjes met bedragen zijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:12 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja ik denk dat je behoorlijk ruim zit. Plus je krijgt ook ¤200nogwat kinderbijslag per kwartaal. Daar kan je ook een hoop van doen. Zeeman, Wibra, H&M, Zara etc. hebben hartstikke leuke kleding tegenwoordig, dat is echt niet meer de muffe look van vroeger.
Ik snap dat je een hele boel op een hoop gegooid hebt, maar wie weet zit er nog wel ruimte om te besparen en met 'alles op een hoop' is dat wat lastig advies geven.![]()
Misschien kan je autoverzekering wel 30 tientjes per maand goedkoper, ik roep maar iets. Dat is ¤360 per jaar. Kan je die kleine weer van in het nieuw steken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |