quote:https://www.nu.nl/economi(...)lbaar-te-worden.html
Om te voorkomen dat het leven voor veel Nederlanders onbetaalbaar wordt, moet het demissionaire kabinet actie ondernemen. Dat zeggen budgetinstituut Nibud en Defence for Children als reactie op een armoedewaarschuwing waar het Centraal Planbureau (CPB) woensdag mee kwam.
Die stelt dat als het kabinet niet met maatregelen komt om de armste huishoudens te helpen, de armoede in Nederland volgend jaar groter wordt. Dit jaar zijn er wel steunmaatregelen, maar een groot deel daarvan loopt eind dit jaar af.
"Een zorgwekkende ontwikkeling, die het Nibud al langere tijd ziet", zegt directeur Arjan Vliegenthart van het instituut. "Er is werk aan de winkel, of het kabinet nu demissionair is of niet."
Kinderrechtenorganisatie Defence for Children verwacht dat zonder ingrijpen in iedere klas twee kinderen opgroeien in armoede. "Voor deze kinderen kan dit betekenen dat er onvoldoende geld is voor voedsel, water, kleding of een verwarmd huis", zegt de organisatie op X, voorheen Twitter.
"Kinderen uit gezinnen met een laag inkomen lopen een groter risico om later zelf ook in een soortgelijke situatie terecht te komen. Opgroeien in armoede kan ook leiden tot een groter risico op kindermishandeling."
De organisatie roept politieke partijen op om het belang van het kind centraal te zetten in het armoede- en schuldenbeleid, ook met het oog op de komende Tweede Kamerverkiezingen in november.
Meer kinderen met lege maag naar school
Het Rode Kruis zegt woensdag zich eveneens zorgen te maken. "Je kunt niet bezuinigen op huur en energie, dus dan wordt eten een sluitpost. Dan gaan nog meer kinderen dan nu met een lege maag naar school."
De organisatie biedt onder meer gratis maaltijden aan op basisscholen en middelbare scholen. Momenteel doen 1578 scholen mee. Ze komen in aanmerking wanneer minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een kwetsbare financiële situatie.
Volgens het Rode Kruis zijn ongeveer driehonderd deelnemende scholen tijdens de zomervakantie opengebleven, zodat kinderen daar langs konden gaan voor ontbijt of lunch. "Zes weken vakantie is een lange tijd. Dat kinderen zes weken niet naar school gaan en niet voldoende eten, is niet wat je wil."
Minimumloon moet omhoog, vindt vakbond
Vakbond FNV maakt zich ook zorgen over de geldproblemen bij veel Nederlanders. Daarom wil de bond graag dat het minimumloon omhoog gaat naar 16 euro per uur. Eerder noemde FNV nog een bedrag van 14 euro. Het huidige wettelijke minimumloon is iets minder dan 13 euro. Verder zouden diverse toeslagen en het kindgebonden budget hoger moeten worden.
Voedselbanken Nederland, waar 174 voedselbanken bij zijn aangesloten, zegt zich door het rapport van het CPB niet nóg meer zorgen te maken dan het al doet. "De zorgen zijn niet anders dan anders", aldus vicevoorzitter Tom Hillemans.
De voedselverstrekkers hadden het vorig jaar flink drukker, vooral doordat veel huishoudens te maken kregen met een torenhoge energierekening. De banken hadden 35 procent meer 'klanten'. In totaal zijn vorig jaar 120.000 mensen geholpen. Inmiddels daalt het aantal weer wat. Wel is de verwachting dat die daling beperkt blijft.
Ja dat snap ik, maar je kunt niet als bedrijf oneindig prijsverhogingen doorvoeren op onze eerste levensbehoefte en daarmee flinke winsten maken. Dan moet je als regering gewoon kunnen ingrijpenquote:Op vrijdag 18 augustus 2023 13:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In principe kiezen we in Nederland hierbij voor marktwerking.
En er is natuurlijk ook wel ingegrepen. Voor energie werd een prijsplafond geïntroduceerd. En ook de lonen en uitkeringen stijgen behoorlijk.
Stellantis komt volgens mij niet in de top 10 van China car sales voor. Dat kan een voordeel zijn nu met name de westerse wereld zich van China aan het ontkoppelen is.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:16 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Stellantis heeft nog niet zo lang geleden gewoon toegegeven dat ze hun winst verhoogd hebben door de prijzen van hun auto's te verhogen.
Dan is er waarschijnlijk onvoldoende concurrentie en moet als 1ste de mededingings autoriteit zijn plasje daarover doen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:27 schreef Scjvb het volgende:
Niet mijn OP:
[..]
[..]
Ja dat snap ik, maar je kunt niet als bedrijf oneindig prijsverhogingen doorvoeren op onze eerste levensbehoefte en daarmee flinke winsten maken.
Precies, het zijn gewoon de werkgevers die om veel winst te kunnen hebben, hun onkosten doorberekenen naar de onfortuinlijke werknemers, waardoor de onfortuinlijke werknemers nooit veel winst krijgen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:22 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wat dacht u bv van de oorlog in Oekraïne die niemand heeft gewild, als gevolg forse gasprijzen, de 'inwendige mens' bij bekende buurtsupers, evenals gevolgen door andere economische invloeden vanwege het een en ander?
Tevens was dergelijke info door meest oplettende mensen in de loop der tijd zelf na te gaan, dus hoeft men anderen hier niet alles voor te kauwen, mij dunkt.
Ik zet steeds de douche uit. Dus natmaken, douche uit, inzepen en shampo, afspoelen en douche weer uit, cremespoeling want lang haar, uitspoelen, klaar. Al met al loopt de douche nog geen 3 minuten.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:08 schreef Spetznaz het volgende:
[..]
Dit vind ik sowieso al irritant. Van die mensen (meestal vrouwen) die elke dag gerust 2x minimaal een kwartier douchen.
Tja, uiteraard spelen bij dit proces onwenselijke, maar daarom niet minder belangrijke, componenten mee die lang niet door iedereen worden ervaren als 'billijk' jegens 'gewone' werknemers/burgers, laat staan de meest eenvoudige werknemer of burger zelf. (Niet tegen u persoonlijk).quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies, het zijn gewoon de werkgevers die om veel winst te kunnen hebben, hun onkosten doorberekenen naar de onfortuinlijke werknemers, waardoor de onfortuinlijke werknemers nooit veel winst krijgen.
water kost toch niks?quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zet steeds de douche uit. Dus natmaken, douche uit, inzepen en shampo, afspoelen en douche weer uit, cremespoeling want lang haar, uitspoelen, klaar. Al met al loopt de douche nog geen 3 minuten.
In bad is een ander verhaal. Staat een kwartier aan eer het vol is. Maar dat doe ik maar 1 x per week.
Geen idee, daar hebben we een algemene rekenkamer voor en het Nibud.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:49 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het hele circus van uitkeringen en toeslagen is inmiddels dusdanig onbeheersbaar en complex geworden dat ik dat inmiddels geen beachelijk idee meer vind. Er komen ook tienduizenden amtenaren vrij die wat nuttigs kunnen gaan doen in zorg, onderwijs en veiligheid.
Maar hoe hoog moet zo'n inkomen dan zijn als je alle huidige toeslagen (muv kinderbijslag) e.d. af schaft?
Als het te laag is komen mensen er niet van rond en als het te hoog is wordt het onbetaalbaar en gaat er niemand meer werken.
Gas hè.quote:
Da's waar. Momenteel.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:05 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gas kost ook niet veel meer.
Van mij mag die HRA ook afgeschaft worden want met die 1,1% rente en lage hypotheek is dat totaal voor MIJ niet van belang. Maar wees wel eerlijk en zeg dan ook dat je jarenlang wel geprofiteerd hebt wat ik best toegeef. Maar om nu te zeggen schaf het maar af want voor mij is dat nu niet meer zo van belang is makkelijk. Zo kun je wel alles afschaffen waar je zelf nauwelijks gebruik van maakt.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen idee, daar hebben we een algemene rekenkamer voor en het Nibud.
Van mij mag de HRA er ook af, net als de toeslagen en kinderopvangvergoeding.
Zou dat best eens doorgerekend willen zien:
Alle uitkeringen weg, behalve WW (maar die is sws tijdelijk)
Alle toeslagen weg,
Kinderopvangvergoeding weg
HRA weg
En dan iedereen een basisinkomen van, laten we zeggen 1700 euro.
Oh en daarnaast een nationaal ziekenfonds.
Ik zou gelijk stoppen met werken en met mij vele anderen. Lijkt me niet gezond voor een economie.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Van mij mag die HRA ook afgeschaft worden want met die 1,1% rente en lage hypotheek is dat totaal voor MIJ niet van belang. Maar wees wel eerlijk en zeg dan ook dat je jarenlang wel geprofiteerd hebt wat ik best toegeef. Maar om nu te zeggen schaf het maar af want voor mij is dat nu niet meer zo van belang is makkelijk. Zo kun je wel alles afschaffen waar je zelf nauwelijks gebruik van maakt.
Een basisinkomen zie ik niet zitten. Die discussie heb ik al gevoerd in een andere draad. Toeslagen afschaffen oke maar dan wel de uitkeringen flink verhogen. Maar daar moet maar eerst goed naar gekeken worden. Want iets dat verdwijnt komt zelden terug.
Wij hebben voor een deel van de hypotheek nog 22 jaar aftrek, in principe. Voor een ander deel nog maar tot 2030. Maar heb dat altijd al een onzinsubsidie gevonden. Maar dat vond ik ook van de kinderbijslag. Waarom? Als je het niet kunt betalen, begin je toch niet aan kinderen!quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Van mij mag die HRA ook afgeschaft worden want met die 1,1% rente en lage hypotheek is dat totaal voor MIJ niet van belang. Maar wees wel eerlijk en zeg dan ook dat je jarenlang wel geprofiteerd hebt wat ik best toegeef. Maar om nu te zeggen schaf het maar af want voor mij is dat nu niet meer zo van belang is makkelijk. Zo kun je wel alles afschaffen waar je zelf nauwelijks gebruik van maakt.
Een basisinkomen zie ik niet zitten. Die discussie heb ik al gevoerd in een andere draad. Toeslagen afschaffen oke maar dan wel de uitkeringen flink verhogen. Maar daar moet maar eerst goed naar gekeken worden. Want iets dat verdwijnt komt zelden terug.
Een basisinkomen klinkt fantastisch. De vraag is dan hoe gaan werkgevers hiermee om. En waar vandaan komt dit basisinkomen. Gaat dat via de ECB met een digitale wallet? Dat blijven voor mij vragen. Ik sta niet te wachten op een basisinkomen vanuit de ECB en dan maar moet afwachten of ik dat vrij mag besteden en lonen gekort worden omdat je een basisinkomen krijgt.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:13 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik zou gelijk stoppen met werken en met mij vele anderen. Lijkt me niet gezond voor een economie.
Maar net zoals ik heb je het wel niet geweigerd.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij hebben voor een deel van de hypotheek nog 22 jaar aftrek, in principe. Voor een ander deel nog maar tot 2030. Maar heb dat altijd al een onzinsubsidie gevonden. Maar dat vond ik ook van de kinderbijslag. Waarom? Als je het niet kunt betalen, begin je toch niet aan kinderen!
De aardgas reserves zijn ook al voor 93% gevuld maar met een strenge winter kan het aardgas eventueel nog duur worden met name vanwege Belgie dat max 12 dagen reserve heeft en erg afhankelijk is van de nederlandse reservesquote:
De energierekening is bij hetzelfde verbruik tov een paar jaar terug enorm toegenomen, dat komt relatief veel harder aan bij de wat lagere inkomens.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:05 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
Gas kost ook niet veel meer.
Evenals bedrijven kunnen de onfortuinlijke werknemers toch ook niet op verlies draaien? Of wel soms?quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:55 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Tja, uiteraard spelen bij dit proces onwenselijke, maar daarom niet minder belangrijke, componenten mee die lang niet door iedereen worden ervaren als 'billijk' jegens 'gewone' werknemers/burgers, laat staan de meest eenvoudige werknemer of burger zelf. (Niet tegen u persoonlijk).
Legio (grote) bedrijven en werkgevers kunnen nu eenmaal niet op verlies draaien! What's new?
Oké, winst voor werknemers is inderdaad niet zelden een tweede, maar verlies?quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:30 schreef torentje het volgende:
[..]
Evenals bedrijven kunnen de onfortuinlijke werknemers toch ook niet op verlies draaien? Of wel soms?
Laat ik het anders zeggen: gun óók u geen strenge winter waarbij de gasprijzen door het dak zouden gaan.quote:
Ehm, nee, maar mensen krijgen ook zorgtoeslag en huurtoeslag. Dat krijgen wij weer niet.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar net zoals ik heb je het wel niet geweigerd.
Wanneer hebben we nog een strenge winter gehad?quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:45 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen: gun óók u geen strenge winter waarbij de gasprijzen door het dak zouden gaan.
Dan ook stoppen met kinderopvangtoeslag, beetje betalen voor de kinderen van een ander.quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als iemand eerst 1000 euro kwijt is aan producten en diensten en na prijsverhogingen z'n 1200 euro, dan heeft hij toch een verlies van 200 euro?quote:Op zondag 20 augustus 2023 15:39 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Oké, winst voor werknemers is inderdaad niet zelden een tweede, maar verlies?Hetgeen u hierboven beweert, dat daarvan sprake zou zijn, zal in de regel best wel meevallen hoor.
En dit is zelfs nog laag ingeschat, die verhoging van 200 euroquote:Op zondag 20 augustus 2023 17:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Als iemand eerst 1000 euro kwijt is aan producten en diensten en na prijsverhogingen z'n 1200 euro, dan heeft hij toch een verlies van 200 euro?
Jij gunt de aandeelhouders van Ahold ook niets.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:22 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En dit is zelfs nog laag ingeschat, die verhoging van 200 euro
Ik gun die mensen al het geluk van de wereld het is alleen jammer dat hier mensen moeilijker door krijgenquote:Op zondag 20 augustus 2023 17:48 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Jij gunt de aandeelhouders van Ahold ook niets.
Dan scheelt het ook nog extreem als je een regendouche hebt (90l per dag). Heerlijk als je op vakantie bent, maar thuis zou ik zo'n ding nooit aanschaffen. Ik zet de douche niet uit, maar ik heb gewoon een spaarkop, zet 'm niet zo hard en blijf er ook niet eindeloos onder staan.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zet steeds de douche uit. Dus natmaken, douche uit, inzepen en shampo, afspoelen en douche weer uit, cremespoeling want lang haar, uitspoelen, klaar. Al met al loopt de douche nog geen 3 minuten.
In bad is een ander verhaal. Staat een kwartier aan eer het vol is. Maar dat doe ik maar 1 x per week.
Daar gaat het nu even niet om. Edoch, men mag tenslotte niets geheel uitsluiten, hoe klein de kans op een strenge winter in tijden van klimaatverandering en opwarming ook is, mij dunkt.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Wanneer hebben we nog een strenge winter gehad?
Ik gun Ahold en zijn aandeelhouders eerlijk gezegd helemaal niets; dergelijke multinationals hebben alleen maar negatieve gevolgen voor het grootste deel van de samenleving.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:52 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik gun die mensen al het geluk van de wereld het is alleen jammer dat hier mensen moeilijker door krijgen
Ahold maakt zijn (over)winst niet in NL.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:48 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Jij gunt de aandeelhouders van Ahold ook niets.
Wel een regendouche. Heerlijk!quote:Op zondag 20 augustus 2023 18:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dan scheelt het ook nog extreem als je een regendouche hebt (90l per dag). Heerlijk als je op vakantie bent, maar thuis zou ik zo'n ding nooit aanschaffen. Ik zet de douche niet uit, maar ik heb gewoon een spaarkop, zet 'm niet zo hard en blijf er ook niet eindeloos onder staan.
Dat hoeft voor mij totaal niet en ben daar geen voorstander van. En als je al toeslagen gaat afschaffen zullen de uitkeringen behoorlijk omhoog moeten. Maar zoals ik al zei, dat zou heel goed bekeken moeten worden omdat een gezin met kinderen nu eenmaal meer kosten maken.quote:Op zondag 20 augustus 2023 17:08 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dan ook stoppen met kinderopvangtoeslag, beetje betalen voor de kinderen van een ander.
Voor mij hoeft niets te worden afgeschaft. Maar als we het over een basisinkomen hebben of toeslagen afschaffen dan zie ik liever de laatse optie. Maar dan nog moet dit goed bekeken worden. De uitkeringen zullen dan flink verhoogd moeten worden en dan nog hoe ga je dat eerlijk doen. Je hebt altijd met arbitraire grenzen te maken.quote:Op zondag 20 augustus 2023 16:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ehm, nee, maar mensen krijgen ook zorgtoeslag en huurtoeslag. Dat krijgen wij weer niet.
Dus, als je dat afschaft, dan moet je ook de HRA afschaffen.
Je hebt altijd met inkomensverschillen te maken. De ene heeft een hogere functie dan de ander en iemand in de bijstand heeft absoluut het minst. Maar dat is totaal niet oneerlijk.quote:Op zondag 20 augustus 2023 23:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor mij hoeft niets te worden afgeschaft. Maar als we het over een basisinkomen hebben of toeslagen afschaffen dan zie ik liever de laatse optie. Maar dan nog moet dit goed bekeken worden. De uitkeringen zullen dan flink verhoogd moeten worden en dan nog hoe ga je dat eerlijk doen. Je hebt altijd met arbitraire grenzen te maken.
Geloof me, Bijstand is allang geen hangmat meer waarin je lekker kunt genieten van je vrijheid. Heel die participatiewet is ingericht op het zoveel mogelijk "prikkelen" en verplichten van Bijstandsgerechtigden om ze te activeren. Verplichte cursussen, verplichte bijeenkomsten, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte werkervaringsplekken enz. enz.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:49 schreef Gia het volgende:
Komt nog bij dat de bijstand een vangnet is, waarmee je kunt leven. Het moet geen hangmat zijn waarin je lekker kunt hangen en genieten van je vrijheid.
Weinig mis mee lijkt me.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Geloof me, Bijstand is allang geen hangmat meer waarin je lekker kunt genieten van je vrijheid. Heel die participatiewet is ingericht op het zoveel mogelijk "prikkelen" en verplichten van Bijstandsgerechtigden om ze te activeren. Verplichte cursussen, verplichte bijeenkomsten, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte werkervaringsplekken enz. enz.
Verplicht dus, op straffe van een korting op de uitkering. Óók voor talloze bijstandsgerechtigden met bepaalde arbeidshandicaps.
Ik vraag me af of je hier echt veel mee bespaard, denk dat het bad niet gebruiken veel meer oplevert.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat het een beetje doorslaat. Zeker voor die hele groep mensen met een arbeidsbeperking, wat al gauw zo'n 80% van de Bijstandsgerechtigden bedraagt.quote:
Ik ken de percentages niet noch de reikwijdte van die beperkingen. Juist mensen met beperkingen, i.e. nog wel mogelijkheden, zijn gebaat bij stimulans, toekomstperspectief en wegnemen van uitzichtloosheid.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat het een beetje doorslaat. Zeker voor die hele groep mensen met een arbeidsbeperking, wat al gauw zo'n 80% van de Bijstandsgerechtigden bedraagt.
80%? Serieus?quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat het een beetje doorslaat. Zeker voor die hele groep mensen met een arbeidsbeperking, wat al gauw zo'n 80% van de Bijstandsgerechtigden bedraagt.
Absoluut, maar ook met de juiste ondersteuning zodat ze een werkplek vinden waar ze wel structureel werkzaam kunnen blijven. Maar aan die juiste ondersteuning ontbreekt het vaak, evenals voldoende flexibiliteit bij veel werkgevers om hierin mee te denken, al zijn ze er wel gelukkig. Ik werk zelf bij zo'n werkgever.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik ken de percentages niet noch de reikwijdte van die beperkingen. Juist mensen met beperkingen, i.e. nog wel mogelijkheden, zijn gebaat bij stimulans, toekomstperspectief en wegnemen van uitzichtloosheid.
Dat is officieel onderzocht inderdaad. Ik zal het Volkskrant artikel er nog eens bijzoeken. Geen garantie dat ik 'm snel kan posten, ik ben eigenlijk aan het werk.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
80%? Serieus?
Is dat officieel onderzocht of "vinden" veel bijstandsgerechtigden dat zelf?
Voor een groot deel wel maar er zijn nog wel kansloze hangmat figuren natuurlijk waar gewoon geen tijd in wordt gestoken. Of bijbeuners die naast de uitkering goed binnenlopen en alle mazen kennen om maar niet mee te doen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Geloof me, Bijstand is allang geen hangmat meer waarin je lekker kunt genieten van je vrijheid. Heel die participatiewet is ingericht op het zoveel mogelijk "prikkelen" en verplichten van Bijstandsgerechtigden om ze te activeren. Verplichte cursussen, verplichte bijeenkomsten, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte werkervaringsplekken enz. enz.
Verplicht dus, op straffe van een korting op de uitkering. Óók voor talloze bijstandsgerechtigden met bepaalde arbeidshandicaps.
Het is toch onbelangrijk, wie vaststelt of iemand een arbeidsbeperking heeft?quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:16 schreef Toine51 het volgende:
[..]
80%? Serieus?
Is dat officieel onderzocht of "vinden" veel bijstandsgerechtigden dat zelf?
Mwoah, zat mensen die zich "arbeidsongeschikt" vinden, maar wel zwart kunnen werken....quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is toch onbelangrijk, wie vaststelt of iemand een arbeidsbeperking heeft?
Die zullen er ook wel zijn, maar dat is een kleine minderheid.quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:11 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Mwoah, zat mensen die zich "arbeidsongeschikt" vinden, maar wel zwart kunnen werken....
Vergis je niet denk ik...quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Die zullen er ook wel zijn, maar dat is een kleine minderheid.
Over welke percentages heb jij het dan?quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:30 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Vergis je niet denk ik...
Daarbij,
Bij de rest zitten er genoeg die het met uitkeringen, toeslagen, subsidies en ondersteuning van gemeente het prima vinden.
Topbanen zullen deze personen nooit krijgen maar gemotiveerd om iets te doen ook niet...
Iig de resterende 20% als het niet meer is....quote:Op maandag 21 augustus 2023 11:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Over welke percentages heb jij het dan?
Daar is in het verleden veel mee misgegaan. Vandaar de vele herkeuringen sinds de 90er jaren, Nederland was de zieke man van Europa.quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat afgeschaft gaat worden komt niet meer terug. Het is net als een cao. En nee ik maak geen gebruik van welke toeslagen dan ook op de hra na dat je kunt verwaarlozen. Waar ik niet zo vrolijk van word is dat werkenden vinden dat het allemaal niet eerlijk is en regelingen maar moeten worden afgeschaft. Totdat je er zelf mee te maken krijgt dan is het plots allemaal niet meer eerlijk. Denk daar maar eens over na.quote:Op maandag 21 augustus 2023 07:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Je hebt altijd met inkomensverschillen te maken. De ene heeft een hogere functie dan de ander en iemand in de bijstand heeft absoluut het minst. Maar dat is totaal niet oneerlijk.
Punt is wel dat als je het ene verhoogd, dat dan de andere salarissen mee moeten stijgen en daar zitten werkgevers niet altijd op te wachten.
Komt nog bij dat de bijstand een vangnet is, waarmee je kunt leven. Het moet geen hangmat zijn waarin je lekker kunt hangen en genieten van je vrijheid.
Dat artikel kan ik niet lezen want het is slechts voor abonnees.quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daar is in het verleden veel mee misgegaan. Vandaar de vele herkeuringen sinds de 90er jaren, Nederland was de zieke man van Europa.
'Zieke man van Europa' is aan de beterende hand
Zoveel mensen die misbruik maken van de sociale voorzieningen zullen er nooit zijn. De meeste mensen durven dat namelijk niet.quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:07 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Iig de resterende 20% als het niet meer is....
Zelfs in de ww heb je dit.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tsja, daar kan ik weinig aan veranderen maar in de jaren 90 was dit een groot probleem wat men met behulp van herkeuringen probeerde op te lossen. Vervolgens bleken er onvoldoende keuringsartsen beschikbaar waardoor dit proces heel lang heeft geduurd.quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat artikel kan ik niet lezen want het is slechts voor abonnees.
Dit is 'm:quote:Op maandag 21 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat artikel kan ik niet lezen want het is slechts voor abonnees.
quote:'Zieke man van Europa' is aan de beterende hand
Als Nederland de zieke man van Europa was, dan is de patiënt aan de beterende hand. Maar de uitgaven aan ziekte en arbeidsongeschiktheid behoren nog steeds tot de hoogste van Europa. Bovendien lukt het de overheid niet om meer mensen 'met een vlekje' aan werk te helpen, ondanks het jarenlange beleid van 'activering' en reïntegratie.
VAN ONZE VERSLAGGEVER WILCO DEKKER 21 augustus 2012, 00:00
AMSTERDAM - Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport 'Belemmerd aan het werk', dat de ontwikkelingen rond verzuim en arbeidsongeschiktheid op de lange termijn in kaart brengt. Volgens het onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), in samenwerking met het CBS, het UWV en TNO, daalde het ziekteverzuim van 7 procent in 1990 naar 4,2 procent in 2010. Dat verzuim - gemiddeld negen dagen per jaar, kosten 12,6 miljard euro per jaar - is sinds 2007 min of meer stabiel.
Vrouwen, laagopgeleiden en mensen met een vast contract laten relatief vaak verstek gaan, terwijl 55-plussers minder, maar wel langer verzuimen. Dat is gezien hun gezondheid ook logisch, stellen de onderzoekers, die er verder op wijzen dat verzuim nu eenmaal bestaat en nooit zal dalen naar 0 procent.
Het aantal uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid is volgens de onderzoekers gestaag gedaald van ongeveer 950 duizend rond de millenniumwisseling tot ruim 800 duizend in 2010. Na een jarenlange stijging is ook de instroom in de Wajong vorig jaar afgenomen. Dat is goed nieuws voor de overheid, die streeft naar een 'participatiemaatschappij'. Sinds toenmalig premier Lubbers ('Nederland is ziek') in 1990 dreigde met aftreden als het aantal arbeidsongeschikten de miljoen zou passeren, is de aandacht vooral gericht op activering en reïntegratie in plaats van het op peil houden van het inkomen van de zieke of arbeidsongeschikte.
Dat beleid heeft dus succes gehad, maar de daling lijkt de laatste jaren wel wat af te zwakken, waarschuwen de onderzoekers. Bovendien behoren de Nederlandse uitgaven aan arbeidsongeschiktheid met 2 procent van het bbp nog steeds tot de top van Europa. Datzelfde geldt voor het percentage van de beroepsbevolking dat een uitkering voor arbeidsongeschiktheid krijgt (8 procent). Dat heeft deels te maken met het nog doorlopen van uitkeringen van de in 2006 afgeschafte WAO, denken de onderzoekers. Terwijl de uitgaven de laatste jaren in Nederland dalen, lopen ze in andere landen op.
De internationale positie van Nederland verbetert dus, maar dat betekent niet dat de vlag uit kan. Gedeeltelijk arbeidsongeschikten komen maar moeilijk aan werk. Hun arbeidsdeelname nam het eerste decennium van deze eeuw zelfs iets af, van 60 naar 57 procent, ondanks al het activerende beleid. Dat komt onder meer doordat de gemiddelde leeftijd is gestegen en ouderen moeilijk aan werk komen. Ook niet alle arbeidsongeschikten gaan erop vooruit als ze gaan werken of meer uren gaan draaien: de gedeeltelijk arbeidsongeschikten met lagere inkomens bijvoorbeeld, en mensen die minder dan 35 procent arbeidsongeschikt zijn en recht hebben op WW.
Werkgevers subside geven om mensen 'met een vlekje' aan een baan te helpen, kan het nieuwe kabinet achterwege laten. Een op de zes bedrijven nam tussen 2008 en 2010 bewust mensen uit kwetsbare groepen in dienst. Ze zagen het als hun sociale plicht ook minder productieve mensen een plek te geven, een lokkertje hoefden ze niet. Wel willen de werkgevers gecompenseerd worden voor de extra kosten en risico's, zoals een lagere productiviteit, extra begeleiding of aangepast meubilair.
Thuiswerken helpt ook, noteren de onderzoekers. Het verzuim van werknemers die thuis- en telewerken ligt een half procentpunt lager.
undefined
© de Volkskrant
Zoals het hoort!quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:00 schreef Tomatenboer het volgende:
Geloof me, Bijstand is allang geen hangmat meer waarin je lekker kunt genieten van je vrijheid.
Mooi toch!quote:Heel die participatiewet is ingericht op het zoveel mogelijk "prikkelen" en verplichten van Bijstandsgerechtigden om ze te activeren. Verplichte cursussen, verplichte bijeenkomsten, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte werkervaringsplekken enz. enz.
Terecht!quote:Verplicht dus, op straffe van een korting op de uitkering.
Daar zou een aparte uitkering voor moeten komen.quote:Óók voor talloze bijstandsgerechtigden met bepaalde arbeidshandicaps.
We hebben een warmtepompboiler.quote:Op maandag 21 augustus 2023 08:11 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je hier echt veel mee bespaard, denk dat het bad niet gebruiken veel meer oplevert.
Want als ik hier de kraan aan doe en dan weer uit dan gaat de cv ketel ook steeds stoken, lijkt me ook niet heel efficient
Dus, jij vindt het prima als iemand zichzelf arbeidsgehandicapt vindt? Daar hoeft geen keuringsarts een plasje over te doen?quote:Op maandag 21 augustus 2023 10:43 schreef torentje het volgende:
[..]
Ieder mens zal toch zelf wel weten wat zijn/haar grenzen zijn?quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, jij vindt het prima als iemand zichzelf arbeidsgehandicapt vindt? Daar hoeft geen keuringsarts een plasje over te doen?
Uiteraard komt daar altijd een keuringsarts en/of een arbeidsdeskundige bij aan te pas. Je komt echt niet weg met "jezelf arbeidsgehandicapt vinden".quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, jij vindt het prima als iemand zichzelf arbeidsgehandicapt vindt? Daar hoeft geen keuringsarts een plasje over te doen?
Nee, naarmate mensen hoger in het narcisme spectrum zitten wordt dat problematisch. Mogelijk zijn er meer oorzaken voor verkeerde inschatting van arbeidsvermogen, ook zelf oververschatting kan voorkomen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Ieder mens zal toch zelf wel weten wat zijn/haar grenzen zijn?
@torentje vindt dat ieder mens dat wel zelf kan bepalen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:12 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Uiteraard komt daar altijd een keuringsarts en/of een arbeidsdeskundige bij aan te pas. Je komt echt niet weg met "jezelf arbeidsgehandicapt vinden".
Jawel, die 80% is gewoon onderbouwd arbeidsbeperkt. Is onderzocht. Ik moet dat krantenartikel straks echt maar eens ergens opzoeken.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:24 schreef Gia het volgende:
[..]
@:torentje vindt dat ieder mens dat wel zelf kan bepalen.
Verwacht ook dat die 80% arbeidsongeschikten in de bijstand, geen van allen objectief gekeurd zijn. En daar zitten er ook nog bij met een partner, vaak vrouw, die prima zou kunnen werken.
Maar, die zijn dus niet 80-100% arbeidsongeschikt! Keuren dus, die hap en arbeidsdeskundige erop.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jawel, die 80% is gewoon onderbouwd arbeidsbeperkt. Is onderzocht. Ik moet dat krantenartikel straks echt maar eens ergens opzoeken.![]()
Maar het gaat wel om mensen met een arbeidsbeperking in alle vormen, van licht tot relatief zwaar, van psychisch tot fysiek.
die 80% valt ook prima te verklaren omdat vrijwel iedereen vanaf 2015 niet zomaar meer in de Wajong of Wia belandt maar vrijwel allemaal in de Bijstand (als de partner niet werkt tenminste).
De W.I.A en W.G.A. zijn tijdelijke uitkeringen en daarna valt een groot deel van deze groep als die geen baan vindt terug op de bijstand naar ik aanneem. Om in de I.V.A. terecht te komen moet je erg gehandicapt zijn.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jawel, die 80% is gewoon onderbouwd arbeidsbeperkt. Is onderzocht. Ik moet dat krantenartikel straks echt maar eens ergens opzoeken.![]()
Maar het gaat wel om mensen met een arbeidsbeperking in alle vormen, van licht tot relatief zwaar, van psychisch tot fysiek.
die 80% valt ook prima te verklaren omdat vrijwel iedereen vanaf 2015 niet zomaar meer in de Wajong of Wia belandt maar vrijwel allemaal in de Bijstand (als de partner niet werkt tenminste).
quote:De IVA-uitkering
IVA betekent: Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten. Deze uitkering kunt u misschien krijgen als u aan 2 voorwaarden voldoet:
U kunt 20% of minder van uw oude loon verdienen.
Dit blijft in de toekomst bijna zeker zo.
Dus jij denkt dat een ander dan jezelf kan weten of jij bepaalde werkzaamheden ook kan doen?quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, naarmate mensen hoger in het narcisme spectrum zitten wordt dat problematisch. Mogelijk zijn er meer oorzaken voor verkeerde inschatting van arbeidsvermogen, ook zelf oververschatting kan voorkomen.
Dat is ook prima. Verwacht alleen niet dat mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken dit voor jou gaan doen.quote:Op maandag 21 augustus 2023 14:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Ieder mens zal toch zelf wel weten wat zijn/haar grenzen zijn?
Als jij een timmerman inhuurt om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, ga je er ook vanuit dat hij bepaalde werkzaamheden kan doen. Je gaat dan ook uit van een arbeidsverleden en dat de timmerman de benodigde scholing en ervaring heeft die tevens door derden is beoordeeld.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 07:52 schreef torentje het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een ander dan jezelf kan weten of jij bepaalde werkzaamheden ook kan doen?
Ik denk ook dat je je vergist in hoe zwaar de eisen van een WIA etc. zijn. Ik ken de regelingen niet (meer) precies, maar ik zat rond '19 in de ziektewet. Ben uit mijzelf 2 dagen gaan werken bij een werkgever waar ik aangepaste arbeid kon verrichten. Het loon was in totaal minder dan een bijstandsuitkering. Toen ik verhuisde -naar een sociale huurwoning overigens- en een nieuwe UWV-arts kreeg, is op gronde van die 2 dagen werk mijn uitkering onmiddellijk ingetrokken omdat het betekende dat ik boven een bepaald percentage goedkeuring zat. Had ik geen partner gehad, had ik dus aanvullende bijstand moeten ontvangen zonder dat ik al beter was of volledig was goedgekeurd.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Veel mensen denken van zichzelf dat ze net zo goed rijden als max Verstappen dat alleen al is een duidelijk bewijs dat een realistische inschatting van vaardigheden door veel mensen nogal overschat word.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 07:52 schreef torentje het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat een ander dan jezelf kan weten of jij bepaalde werkzaamheden ook kan doen?
Maar wij hadden het over de keuringartsen van mensen met een arbeidsbeperking.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 08:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als jij een timmerman inhuurt om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, ga je er ook vanuit dat hij bepaalde werkzaamheden kan doen. Je gaat dan ook uit van een arbeidsverleden en dat de timmerman de benodigde scholing en ervaring heeft die tevens door derden is beoordeeld.
Daar geldt exact hetzelfde voor. Nogmaals mensen die hoog in het narcisme spectrum zitten bestaan en er zijn mogelijk nog wel meer oorzaken waarom mensen hun eigen arbeidsvermogen niet zelf goed kunnen inschatten.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar wij hadden het over de keuringartsen van mensen met een arbeidsbeperking.
Kan jij ook reageren zonder te schelden?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 08:38 schreef Noek het volgende:
[..]
Dat is ook prima. Verwacht alleen niet dat mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken dit voor jou gaan doen.
Daar gaat het mis bij je. Jij vindt het volstrekt normaal dat anderen voor jou werken en het liefst moeten ze ook lopend naar t werk zodat jouw levensplezier niet wordt verziekt.
Je bent idd ongeschikt. Compleet verknipt zelfs.
Mensen die jou feilloos weten te omschrijven schelden?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Kan jij ook reageren zonder te schelden?
Hoezo feilloos? Mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken, hebben nooit het noodzakelijke werk gedaan en zullen dat waarschijnlijk ook nooit doen. Er klopt dus niets van zijn bewering.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:02 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Mensen die jou feilloos weten te omschrijven schelden?
Dan had je wel maximale huur- en zorgtoeslag gekregen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:30 schreef Saboo het volgende:
Ik denk ook dat je je vergist in hoe zwaar de eisen van een WIA etc. zijn. Ik ken de regelingen niet (meer) precies, maar ik zat rond '19 in de ziektewet. Ben uit mijzelf 2 dagen gaan werken bij een werkgever waar ik aangepaste arbeid kon verrichten. Het loon was in totaal minder dan een bijstandsuitkering. Toen ik verhuisde -naar een sociale huurwoning overigens- en een nieuwe UWV-arts kreeg, is op gronde van die 2 dagen werk mijn uitkering onmiddellijk ingetrokken omdat het betekende dat ik boven een bepaald percentage goedkeuring zat. Had ik geen partner gehad, had ik dus aanvullende bijstand moeten ontvangen zonder dat ik al beter was of volledig was goedgekeurd.
Was nog flinke stress ook, want ik was op dat moment financieel altijd kostwinnaar geweest met een redelijk betaalde baan en later uitkering, omdat partner nog een parttime studie deed. Uitkering werd na keuring per direct stopgezet, dus als partner niet toevallig een maand later een nieuwe baan had gevonden met 1200 euro opslag waren we tevens dakloos geweest ofzo, want ik zou echt niet weten hoe je van een bijstandsuitkering rond kan komen als een sociale huurwoning al 700 euro kost![]()
(inkomensval van meer dan 1000 euro) . Maar dat is weer een ander verhaal.
Ah, want jij bepaald wel even wat voor anderen "noodzakelijk werk" is.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:31 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo feilloos? Mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken, hebben nooit het noodzakelijke werk gedaan en zullen dat waarschijnlijk ook nooit doen. Er klopt dus niets van zijn bewering.
Ik vind 700 sociale huur hoog. Mijn apartement kost 540 pm sociale huur.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan had je wel maximale huur- en zorgtoeslag gekregen.
Grens ligt nu op 808 euro.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vind 700 sociale huur hoog. Mijn apartement kost 540 pm sociale huur.
Zij vinden zichzelf toch geschikt om te werken? Maar willen dan wel een baan waarin zij het noodzakelijk werk niet hoeven te doen. Dat is toch krom?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ah, want jij bepaald wel even wat voor anderen "noodzakelijk werk" is.
Wie bepaald wat "noodzakelijk werk" is?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Zij vinden zichzelf toch geschikt om te werken? Maar willen dan wel een baan waarin zij het noodzakelijk werk niet hoeven te doen. Dat is toch krom?
Ik scheld helemaal niet. Dan zou ik je wel een parasiet noemen. Wat ik overigens wel vind maar dat schreef ik niet.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Kan jij ook reageren zonder te schelden?
Maar die hogere huren zullen toch stellen moeten betreffen lijkt me die over meer dan 1 bijstandsinkomen beschikken?quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Grens ligt nu op 808 euro.
Huurtoeslag is afhankelijk van inkomen en hoogte van de huur.
Nee, die hersenkronkel in je kop is krom.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Zij vinden zichzelf toch geschikt om te werken? Maar willen dan wel een baan waarin zij het noodzakelijk werk niet hoeven te doen. Dat is toch krom?
Dat is niet mijn ervaring, vermoedelijk hangt het af van de gemeente en de woningstichting waar je mee te maken hebt.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
Of je wordt in een vochtig krot gestopt waar de eigenaar weigert onderhoud aan te plegen.
Ja. Maar het had bv. alsnog betekend dat ik mijn auto -een oud afgeragd truttenschuddertje- niet had kunnen betalen en had moeten verkopen en niet meer op mijn werk had kunnen komen en daar ook geen carrière had kunnen maken -wat nu gebeurd is-. En mijn vriend had niet verder gekund met zijn studie, om maar even wat te noemen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan had je wel maximale huur- en zorgtoeslag gekregen.
Ik hoef niet meer te werken.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 11:03 schreef Noek het volgende:
[..]
Nee, die hersenkronkel in je kop is krom.
Ga zelf eens werken, idioot. Hoeft niet eens noodzakelijk te zijn. Gewoon je eigen kost verdienen. You got this!
Je kunt hele dagen janken hier dus ergens bij een klantenservice lijkt me een goede. Je kunt met computers omgaan en hebt ook altijd wat te zeiken. Geschikt!
Dat zou de regering moeten doen.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wie bepaald wat "noodzakelijk werk" is?
Meer dan 1 bijstandsinkomen? Stellen krijgen gezamenlijk 1 uitkering en dat is niet 2x wat een alleenstaande krijgt.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Maar die hogere huren zullen toch stellen moeten betreffen lijkt me die over meer dan 1 bijstandsinkomen beschikken?
Je krijgt huizen toegewezen op basis van je inkomen. Wij zaten aan de hoge kant van het maximum inkomen (tot mijn uitkering per direct werd stopgezet dus) en konden van te voren alleen reageren op duurdere sociale huurwoningen. Dat zie je terug aan je plaats in de wachtrij. 't was verder nog steeds wel een krot trouwens.quote:Op dinsdag 22 augustus 2023 10:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vind 700 sociale huur hoog. Mijn apartement kost 540 pm sociale huur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |