abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210365673
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 08:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Geloof me, Bijstand is allang geen hangmat meer waarin je lekker kunt genieten van je vrijheid. Heel die participatiewet is ingericht op het zoveel mogelijk "prikkelen" en verplichten van Bijstandsgerechtigden om ze te activeren. Verplichte cursussen, verplichte bijeenkomsten, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte werkervaringsplekken enz. enz.

Verplicht dus, op straffe van een korting op de uitkering. Óók voor talloze bijstandsgerechtigden met bepaalde arbeidshandicaps.
Zelfs in de ww heb je dit.

Vorig jaar 1 maand ww gehad om de overhang tussen twee banen op te vangen.
Verplichte sollicitaties doen terwijl je al nieuw werk hebt, hoop gedoe en alvast afspraken voor 'hulp' in de toekomst die je niet nodig hebt en weer af moet zeggen. De afwikkeling is volgende maand pas voltooit.

Dat voor 1 overbruggings maand. Wat een geld verspillerij is dat zeg.
pi_210366263
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat artikel kan ik niet lezen want het is slechts voor abonnees.
Tsja, daar kan ik weinig aan veranderen maar in de jaren 90 was dit een groot probleem wat men met behulp van herkeuringen probeerde op te lossen. Vervolgens bleken er onvoldoende keuringsartsen beschikbaar waardoor dit proces heel lang heeft geduurd.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:51:10 #63
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_210366529
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 12:35 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat artikel kan ik niet lezen want het is slechts voor abonnees.
Dit is 'm:

quote:
'Zieke man van Europa' is aan de beterende hand

Als Nederland de zieke man van Europa was, dan is de patiënt aan de beterende hand. Maar de uitgaven aan ziekte en arbeidsongeschiktheid behoren nog steeds tot de hoogste van Europa. Bovendien lukt het de overheid niet om meer mensen 'met een vlekje' aan werk te helpen, ondanks het jarenlange beleid van 'activering' en reïntegratie.

VAN ONZE VERSLAGGEVER WILCO DEKKER 21 augustus 2012, 00:00

AMSTERDAM - Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport 'Belemmerd aan het werk', dat de ontwikkelingen rond verzuim en arbeidsongeschiktheid op de lange termijn in kaart brengt. Volgens het onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), in samenwerking met het CBS, het UWV en TNO, daalde het ziekteverzuim van 7 procent in 1990 naar 4,2 procent in 2010. Dat verzuim - gemiddeld negen dagen per jaar, kosten 12,6 miljard euro per jaar - is sinds 2007 min of meer stabiel.

Vrouwen, laagopgeleiden en mensen met een vast contract laten relatief vaak verstek gaan, terwijl 55-plussers minder, maar wel langer verzuimen. Dat is gezien hun gezondheid ook logisch, stellen de onderzoekers, die er verder op wijzen dat verzuim nu eenmaal bestaat en nooit zal dalen naar 0 procent.

Het aantal uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid is volgens de onderzoekers gestaag gedaald van ongeveer 950 duizend rond de millenniumwisseling tot ruim 800 duizend in 2010. Na een jarenlange stijging is ook de instroom in de Wajong vorig jaar afgenomen. Dat is goed nieuws voor de overheid, die streeft naar een 'participatiemaatschappij'. Sinds toenmalig premier Lubbers ('Nederland is ziek') in 1990 dreigde met aftreden als het aantal arbeidsongeschikten de miljoen zou passeren, is de aandacht vooral gericht op activering en reïntegratie in plaats van het op peil houden van het inkomen van de zieke of arbeidsongeschikte.

Dat beleid heeft dus succes gehad, maar de daling lijkt de laatste jaren wel wat af te zwakken, waarschuwen de onderzoekers. Bovendien behoren de Nederlandse uitgaven aan arbeidsongeschiktheid met 2 procent van het bbp nog steeds tot de top van Europa. Datzelfde geldt voor het percentage van de beroepsbevolking dat een uitkering voor arbeidsongeschiktheid krijgt (8 procent). Dat heeft deels te maken met het nog doorlopen van uitkeringen van de in 2006 afgeschafte WAO, denken de onderzoekers. Terwijl de uitgaven de laatste jaren in Nederland dalen, lopen ze in andere landen op.

De internationale positie van Nederland verbetert dus, maar dat betekent niet dat de vlag uit kan. Gedeeltelijk arbeidsongeschikten komen maar moeilijk aan werk. Hun arbeidsdeelname nam het eerste decennium van deze eeuw zelfs iets af, van 60 naar 57 procent, ondanks al het activerende beleid. Dat komt onder meer doordat de gemiddelde leeftijd is gestegen en ouderen moeilijk aan werk komen. Ook niet alle arbeidsongeschikten gaan erop vooruit als ze gaan werken of meer uren gaan draaien: de gedeeltelijk arbeidsongeschikten met lagere inkomens bijvoorbeeld, en mensen die minder dan 35 procent arbeidsongeschikt zijn en recht hebben op WW.

Werkgevers subside geven om mensen 'met een vlekje' aan een baan te helpen, kan het nieuwe kabinet achterwege laten. Een op de zes bedrijven nam tussen 2008 en 2010 bewust mensen uit kwetsbare groepen in dienst. Ze zagen het als hun sociale plicht ook minder productieve mensen een plek te geven, een lokkertje hoefden ze niet. Wel willen de werkgevers gecompenseerd worden voor de extra kosten en risico's, zoals een lagere productiviteit, extra begeleiding of aangepast meubilair.

Thuiswerken helpt ook, noteren de onderzoekers. Het verzuim van werknemers die thuis- en telewerken ligt een half procentpunt lager.

undefined

© de Volkskrant
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:52:31 #64
3542 Gia
User under construction
pi_210366546
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 08:00 schreef Tomatenboer het volgende:

Geloof me, Bijstand is allang geen hangmat meer waarin je lekker kunt genieten van je vrijheid.
Zoals het hoort!
quote:
Heel die participatiewet is ingericht op het zoveel mogelijk "prikkelen" en verplichten van Bijstandsgerechtigden om ze te activeren. Verplichte cursussen, verplichte bijeenkomsten, verplichte sollicitatiegesprekken, verplichte werkervaringsplekken enz. enz.
Mooi toch!
quote:
Verplicht dus, op straffe van een korting op de uitkering.
Terecht!
quote:
Óók voor talloze bijstandsgerechtigden met bepaalde arbeidshandicaps.
Daar zou een aparte uitkering voor moeten komen.
Mensen in de ANW, die arbeidsongeschikt zijn, raken hun ANW niet kwijt als het jongste kind 18 wordt. Zoiets zou ook voor arbeidsongeschikte bijstandsgerechtigden moeten bestaan.

Wordt in dit draadje wel vaak die arbeidsongeschiktheid aangehaald. Beetje jammer, want uiteraard gaat de hardere aanpak vooral over gezonde mensen in de bijstand.
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:53:51 #65
3542 Gia
User under construction
pi_210366570
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 08:11 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik vraag me af of je hier echt veel mee bespaard, denk dat het bad niet gebruiken veel meer oplevert.

Want als ik hier de kraan aan doe en dan weer uit dan gaat de cv ketel ook steeds stoken, lijkt me ook niet heel efficient
We hebben een warmtepompboiler.
CV hoeft nauwelijks te stoken.
  maandag 21 augustus 2023 @ 13:59:10 #66
3542 Gia
User under construction
pi_210366625
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:43 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is toch onbelangrijk, wie vaststelt of iemand een arbeidsbeperking heeft?
Dus, jij vindt het prima als iemand zichzelf arbeidsgehandicapt vindt? Daar hoeft geen keuringsarts een plasje over te doen?
pi_210366715
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 13:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, jij vindt het prima als iemand zichzelf arbeidsgehandicapt vindt? Daar hoeft geen keuringsarts een plasje over te doen?
Ieder mens zal toch zelf wel weten wat zijn/haar grenzen zijn?
pi_210366779
quote:

[..]
Uiteraard komt daar altijd een keuringsarts en/of een arbeidsdeskundige bij aan te pas. Je komt echt niet weg met "jezelf arbeidsgehandicapt vinden".
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_210366875
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:06 schreef torentje het volgende:

[..]
Nee, naarmate mensen hoger in het narcisme spectrum zitten wordt dat problematisch. Mogelijk zijn er meer oorzaken voor verkeerde inschatting van arbeidsvermogen, ook zelf oververschatting kan voorkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 21-08-2023 15:21:19 ]
  maandag 21 augustus 2023 @ 14:24:38 #70
3542 Gia
User under construction
pi_210366918
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Uiteraard komt daar altijd een keuringsarts en/of een arbeidsdeskundige bij aan te pas. Je komt echt niet weg met "jezelf arbeidsgehandicapt vinden".
@torentje vindt dat ieder mens dat wel zelf kan bepalen.
Verwacht ook dat die 80% arbeidsongeschikten in de bijstand, geen van allen objectief gekeurd zijn. En daar zitten er ook nog bij met een partner, vaak vrouw, die prima zou kunnen werken.
pi_210366951
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:24 schreef Gia het volgende:

[..]
@:torentje vindt dat ieder mens dat wel zelf kan bepalen.
Verwacht ook dat die 80% arbeidsongeschikten in de bijstand, geen van allen objectief gekeurd zijn. En daar zitten er ook nog bij met een partner, vaak vrouw, die prima zou kunnen werken.
Jawel, die 80% is gewoon onderbouwd arbeidsbeperkt. Is onderzocht. Ik moet dat krantenartikel straks echt maar eens ergens opzoeken. :)

Maar het gaat wel om mensen met een arbeidsbeperking in alle vormen, van licht tot relatief zwaar, van psychisch tot fysiek.

die 80% valt ook prima te verklaren omdat vrijwel iedereen vanaf 2015 niet zomaar meer in de Wajong of Wia belandt maar vrijwel allemaal in de Bijstand (als de partner niet werkt tenminste).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 21 augustus 2023 @ 14:33:36 #72
3542 Gia
User under construction
pi_210367029
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Jawel, die 80% is gewoon onderbouwd arbeidsbeperkt. Is onderzocht. Ik moet dat krantenartikel straks echt maar eens ergens opzoeken. :)

Maar het gaat wel om mensen met een arbeidsbeperking in alle vormen, van licht tot relatief zwaar, van psychisch tot fysiek.

die 80% valt ook prima te verklaren omdat vrijwel iedereen vanaf 2015 niet zomaar meer in de Wajong of Wia belandt maar vrijwel allemaal in de Bijstand (als de partner niet werkt tenminste).
Maar, die zijn dus niet 80-100% arbeidsongeschikt! Keuren dus, die hap en arbeidsdeskundige erop.
Wel 80-100, dan aangepaste uitkering, inkomensonafhankelijk en zonder sollicitatieplicht.
De rest, naar kunnen aan 't werk.

Als je nu bijstand hebt en apart woont van je partner, om die reden, maar je zou wel halve dagen kunnen werken, dan is dat toch beter! Kun je samenwonen, lasten delen en je bent bezig.
pi_210367078
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De W.I.A en W.G.A. zijn tijdelijke uitkeringen en daarna valt een groot deel van deze groep als die geen baan vindt terug op de bijstand naar ik aanneem. Om in de I.V.A. terecht te komen moet je erg gehandicapt zijn.

wat-betekenen-wia-wga-iva

quote:
De IVA-uitkering

IVA betekent: Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten. Deze uitkering kunt u misschien krijgen als u aan 2 voorwaarden voldoet:

U kunt 20% of minder van uw oude loon verdienen.
Dit blijft in de toekomst bijna zeker zo.
pi_210376043
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, naarmate mensen hoger in het narcisme spectrum zitten wordt dat problematisch. Mogelijk zijn er meer oorzaken voor verkeerde inschatting van arbeidsvermogen, ook zelf oververschatting kan voorkomen.
Dus jij denkt dat een ander dan jezelf kan weten of jij bepaalde werkzaamheden ook kan doen?
pi_210376308
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 14:06 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is ook prima. Verwacht alleen niet dat mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken dit voor jou gaan doen.
Daar gaat het mis bij je. Jij vindt het volstrekt normaal dat anderen voor jou werken en het liefst moeten ze ook lopend naar t werk zodat jouw levensplezier niet wordt verziekt.
Je bent idd ongeschikt. Compleet verknipt zelfs.
Go hard or go home
pi_210376347
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 07:52 schreef torentje het volgende:

[..]
Dus jij denkt dat een ander dan jezelf kan weten of jij bepaalde werkzaamheden ook kan doen?
Als jij een timmerman inhuurt om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, ga je er ook vanuit dat hij bepaalde werkzaamheden kan doen. Je gaat dan ook uit van een arbeidsverleden en dat de timmerman de benodigde scholing en ervaring heeft die tevens door derden is beoordeeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 22-08-2023 08:54:17 ]
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:30:16 #77
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_210376804
quote:

[..]
Ik denk ook dat je je vergist in hoe zwaar de eisen van een WIA etc. zijn. Ik ken de regelingen niet (meer) precies, maar ik zat rond '19 in de ziektewet. Ben uit mijzelf 2 dagen gaan werken bij een werkgever waar ik aangepaste arbeid kon verrichten. Het loon was in totaal minder dan een bijstandsuitkering. Toen ik verhuisde -naar een sociale huurwoning overigens- en een nieuwe UWV-arts kreeg, is op gronde van die 2 dagen werk mijn uitkering onmiddellijk ingetrokken omdat het betekende dat ik boven een bepaald percentage goedkeuring zat. Had ik geen partner gehad, had ik dus aanvullende bijstand moeten ontvangen zonder dat ik al beter was of volledig was goedgekeurd.

Was nog flinke stress ook, want ik was op dat moment financieel altijd kostwinnaar geweest met een redelijk betaalde baan en later uitkering, omdat partner nog een parttime studie deed. Uitkering werd na keuring per direct stopgezet, dus als partner niet toevallig een maand later een nieuwe baan had gevonden met 1200 euro opslag waren we tevens dakloos geweest ofzo, want ik zou echt niet weten hoe je van een bijstandsuitkering rond kan komen als een sociale huurwoning al 700 euro kost :+ :7 (inkomensval van meer dan 1000 euro) . Maar dat is weer een ander verhaal.
pi_210376935
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 07:52 schreef torentje het volgende:

[..]
Veel mensen denken van zichzelf dat ze net zo goed rijden als max Verstappen dat alleen al is een duidelijk bewijs dat een realistische inschatting van vaardigheden door veel mensen nogal overschat word. :D
pi_210376942
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als jij een timmerman inhuurt om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, ga je er ook vanuit dat hij bepaalde werkzaamheden kan doen. Je gaat dan ook uit van een arbeidsverleden en dat de timmerman de benodigde scholing en ervaring heeft die tevens door derden is beoordeeld.
Maar wij hadden het over de keuringartsen van mensen met een arbeidsbeperking.
pi_210376994
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 09:42 schreef torentje het volgende:

[..]
Maar wij hadden het over de keuringartsen van mensen met een arbeidsbeperking.
Daar geldt exact hetzelfde voor. Nogmaals mensen die hoog in het narcisme spectrum zitten bestaan en er zijn mogelijk nog wel meer oorzaken waarom mensen hun eigen arbeidsvermogen niet zelf goed kunnen inschatten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 22-08-2023 10:17:28 ]
pi_210377042
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:38 schreef Noek het volgende:

[..]
Dat is ook prima. Verwacht alleen niet dat mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken dit voor jou gaan doen.
Daar gaat het mis bij je. Jij vindt het volstrekt normaal dat anderen voor jou werken en het liefst moeten ze ook lopend naar t werk zodat jouw levensplezier niet wordt verziekt.
Je bent idd ongeschikt. Compleet verknipt zelfs.
Kan jij ook reageren zonder te schelden?
pi_210377166
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Mensen die jou feilloos weten te omschrijven schelden? _O-
pi_210377493
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:02 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Mensen die jou feilloos weten te omschrijven schelden? _O-
Hoezo feilloos? Mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken, hebben nooit het noodzakelijke werk gedaan en zullen dat waarschijnlijk ook nooit doen. Er klopt dus niets van zijn bewering.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:34:58 #84
3542 Gia
User under construction
pi_210377526
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 09:30 schreef Saboo het volgende:

Ik denk ook dat je je vergist in hoe zwaar de eisen van een WIA etc. zijn. Ik ken de regelingen niet (meer) precies, maar ik zat rond '19 in de ziektewet. Ben uit mijzelf 2 dagen gaan werken bij een werkgever waar ik aangepaste arbeid kon verrichten. Het loon was in totaal minder dan een bijstandsuitkering. Toen ik verhuisde -naar een sociale huurwoning overigens- en een nieuwe UWV-arts kreeg, is op gronde van die 2 dagen werk mijn uitkering onmiddellijk ingetrokken omdat het betekende dat ik boven een bepaald percentage goedkeuring zat. Had ik geen partner gehad, had ik dus aanvullende bijstand moeten ontvangen zonder dat ik al beter was of volledig was goedgekeurd.

Was nog flinke stress ook, want ik was op dat moment financieel altijd kostwinnaar geweest met een redelijk betaalde baan en later uitkering, omdat partner nog een parttime studie deed. Uitkering werd na keuring per direct stopgezet, dus als partner niet toevallig een maand later een nieuwe baan had gevonden met 1200 euro opslag waren we tevens dakloos geweest ofzo, want ik zou echt niet weten hoe je van een bijstandsuitkering rond kan komen als een sociale huurwoning al 700 euro kost :+ :7 (inkomensval van meer dan 1000 euro) . Maar dat is weer een ander verhaal.
Dan had je wel maximale huur- en zorgtoeslag gekregen.
pi_210377560
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:31 schreef torentje het volgende:

[..]
Hoezo feilloos? Mensen die zichzelf geschikt vinden om te werken, hebben nooit het noodzakelijke werk gedaan en zullen dat waarschijnlijk ook nooit doen. Er klopt dus niets van zijn bewering.
Ah, want jij bepaald wel even wat voor anderen "noodzakelijk werk" is.
pi_210377616
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Dan had je wel maximale huur- en zorgtoeslag gekregen.
Ik vind 700 sociale huur hoog. Mijn apartement kost 540 pm sociale huur.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:49:02 #87
3542 Gia
User under construction
pi_210377672
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vind 700 sociale huur hoog. Mijn apartement kost 540 pm sociale huur.
Grens ligt nu op 808 euro.
Huurtoeslag is afhankelijk van inkomen en hoogte van de huur.
pi_210377714
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ah, want jij bepaald wel even wat voor anderen "noodzakelijk werk" is.
Zij vinden zichzelf toch geschikt om te werken? Maar willen dan wel een baan waarin zij het noodzakelijk werk niet hoeven te doen. Dat is toch krom?
pi_210377735
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 10:53 schreef torentje het volgende:

[..]
Zij vinden zichzelf toch geschikt om te werken? Maar willen dan wel een baan waarin zij het noodzakelijk werk niet hoeven te doen. Dat is toch krom?
Wie bepaald wat "noodzakelijk werk" is?
pi_210377759
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 09:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik scheld helemaal niet. Dan zou ik je wel een parasiet noemen. Wat ik overigens wel vind maar dat schreef ik niet.
Go hard or go home
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')