Jaquote:Op zaterdag 5 augustus 2023 17:13 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Oh hij is lawaaiiger? Mooi zo. Juist die verschuiving naar stiller materieel binnen ben ik nooit zo'n fan van geweest omdat ik vaak liever white noise als achtergrondgeluid heb dan de gesprekken van mijn medereizigers.
En zo blijven we bezig met verbouwenquote:Op maandag 7 augustus 2023 09:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het lag ook bepaald niet voor de hand dat er een Lelylijn zou komen of een Nedersaksenlijn toen deze layout gekozen is. Wel was er al direct kritiek dat het voor zowel de dagdagelijkse logistieke uitwerking en in de toekomst een extra spitstrein het laten liggen van enkele kopspoortjes in het regionale deel geen overbodige luxe zou zijn geweest. Het mocht niet zo zijn.
Als er een Lelylijn komt, ligt het sowieso voor de hand dat er naast de huidige lijn naar Leeuwarden de Lelylijn er tweesporig naast gelegd wordt. Die lijn moet ook gaan aanlanden op perronsporen waar je een Nederlandse standaard-IC op spitslengte kunt afhandelen. Inmengen in de regionale sporen is dan vooral onhandig.
Dat bedoelde ik eigenlijk niet, was meer de termijn dat de aanbesteding van de verbouwing startte. Een jaar voor dat moment liggen de grote ontwerpkeuzes allang vast. Zie dat gunning eind mei 2019 aan Strukton is gegund. Dan hebben ze eind 2017 de grote lijnen allang bepaald in het schetsontwerp. Toen waren ze nog lang niet serieus bezig met die lijntjes waar ze nu zo over vallen.quote:Op maandag 7 augustus 2023 08:22 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Goed voorbeeld van waarom je het niet aan een markt moet voorleggen maar er zelf over moet nadenken.
quote:Op maandag 7 augustus 2023 18:30 schreef Peterselieman het volgende:
In Zweden is een SJ X55 ontspoord. 3 gewonden
https://nos.nl/artikel/24(...)-ontspoord-in-zweden
Bedankt Hansquote:Storm Hans treft zuiden Scandinavië, trein ontspoord in Zweden
Prachttrein, maar ik krijg nog koude rillingen als ik denk aan de tijd dat ik met dit ding Castricum - Leiden doordeweeks moest doen. Altijd overstappen in Haarlem op de IC van vijf minuutjes later; comfort.quote:Op dinsdag 1 augustus 2023 19:33 schreef Starhopper het volgende:
De 3400 gaat nu definitief verdwijnen lees ik: https://www.nhnieuws.nl/n(...)arkt-hiervan-de-dupe
Ik vind het wel droevig. Ik heb fijne herinneringen aan dit treintje. Zeker toen hij nog reed als sneltrein van Hoorn naar Den Haag. Hieronder een foto uit 2008 van een Plan T op spoor 5 in Haarlem. Dit is voor mij de ultieme herinnering aan deze trein.
[ afbeelding ]
Nee maar dat bedoelde ik welquote:Op maandag 7 augustus 2023 16:34 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik eigenlijk niet, was meer de termijn dat de aanbesteding van de verbouwing startte. Een jaar voor dat moment liggen de grote ontwerpkeuzes allang vast. Zie dat gunning eind mei 2019 aan Strukton is gegund. Dan hebben ze eind 2017 de grote lijnen allang bepaald in het schetsontwerp. Toen waren ze nog lang niet serieus bezig met die lijntjes waar ze nu zo over vallen.
Je schreef iets wat voor veel interpretaties vatbaar zou zijn zonder deze context. Ik had het ook kunnen opvatten als dat aannemende partijen wat van het eindplan konden vinden of vervoerders dat zouden doen. Hoe dan ook, de post was net iets te kort en de term markt net iets te algemeen om een juiste richting te geven.quote:Op maandag 7 augustus 2023 16:34 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik eigenlijk niet, was meer de termijn dat de aanbesteding van de verbouwing startte. Een jaar voor dat moment liggen de grote ontwerpkeuzes allang vast. Zie dat gunning eind mei 2019 aan Strukton is gegund. Dan hebben ze eind 2017 de grote lijnen allang bepaald in het schetsontwerp. Toen waren ze nog lang niet serieus bezig met die lijntjes waar ze nu zo over vallen.
Ja, want met die extra kopspoortjes was de Nedersaksenlijn sowieso geen issue geweest.quote:Op maandag 7 augustus 2023 09:34 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En zo blijven we bezig met verbouwen![]()
Ja daar kwam ik later ook achter, vandaar de daarna wat langere reactie.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 09:56 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je schreef iets wat voor veel interpretaties vatbaar zou zijn zonder deze context. Ik had het ook kunnen opvatten als dat aannemende partijen wat van het eindplan konden vinden of vervoerders dat zouden doen. Hoe dan ook, de post was net iets te kort en de term markt net iets te algemeen om een juiste richting te geven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blij dat twee maanden geleden of zo heb besloten deze zomer maar de auto te gaan pakken tussen DE en NL en er niet op gegokt heb dat het goed gaat met deze ICEs deze maanden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Ach ja, bij de loodgieter thuis lekt de kraanquote:Op dinsdag 8 augustus 2023 17:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
je zou denken dat een ICTer wel een URL kan plaatsen
Collega van mij heeft regelmatig hetzelfde ...quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 12:46 schreef exelletor het volgende:
Bijzonder systeem dat ovpay. Bij een poortje netjes ingechekt, in de trein bij controle kon de check-in echter niet gevonden worden. Bij aankomst wel netjes kunnen uitchecken. Gelukkig liet de conductrice mij zitten.
Eerder ook al een probleempje gehad waarbij ik bij uitchecken na een busrit meteen werd ingecheckt.
ja dat hoopt iedereen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 15:35 schreef Hojdhopper het volgende:
Gelukkig is er wel verbetering op komst. Zo stromen er vanaf volgend jaar zowel op de ICE naar Frankfurt als de IC naar Brussel nieuwe treinstellen in (respectievelijk de ICE3neo en de ICNG-B). Daarvan zal er straks meer materieel beschikbaar zijn, zodat de capaciteit verhoogd kan worden. Bovendien hoopt de NS dat die treinen betrouwbaarder zijn
Wat een soap, dat van die aangereden spoorbrug had ik nog niet als excuus gelezen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 17:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
De Zwitsers hebben er schoon genoeg van: https://www.suedkurier.de(...);art1371848,11672486
edit; je zou denken dat een ICTer wel een URL kan plaatsen, het is vakantie zullen we maar zeggen
Haha ja dat gebruik van het woord "hoopt" door de NS geeft nou niet veel vertrouwen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 19:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja dat hoopt iedereen.
Maar STEL dat dat ECHT zo is, dan NOG komen we dus niet in de buurt van het aanbod dat er in 2013 "al", na vele jaren vertraging, had moeten zijn. Wonderlijk
Had ik al wel verwacht, 7 Linten is namelijk gewoon te weinig. En de machinisten worden toch al opgeleid voor de GTW, aangezien ze ook op Zutphen-Apeldoorn ingezet gaan worden.quote:Op woensdag 9 augustus 2023 23:00 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zwemt kennelijk in de GTW's in Noord-Nederland, want er gaan 2 stellen rijden op Zutphen - Oldenzaal naast de 7 Linten die uit Limburg overkomen.
Er was al bekend dat 2 GTW's uit het noorden naar Limburg vertrekken.
Ik kwam gisteren van vakantie thuis na 1 maand en een paar dagen weg te zijn geweest en trof thuis dus niet functionerende wifi aan en een bekabeld apparaat was er ook mee opgehouden. Dat is echt vrij onprettig als je 24 uur op bent.quote:Op dinsdag 8 augustus 2023 18:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ach ja, bij de loodgieter thuis lekt de kraan
Op papier wel, want zowel ICE als Eurostar en Thalys vielen in Nederland onder NS international. Wat natuurlijk nergens op sloegquote:Op vrijdag 11 augustus 2023 12:32 schreef TjjWester het volgende:
NS verliest het alleenrecht op buitenlandse verbindingen kopt de NOS, alsof ze die hadden.......
Eurostar en thalys voornamelijk vanwege de hsl deal.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 12:45 schreef PS. het volgende:
[..]
Op papier wel, want zowel ICE als Eurostar en Thalys vielen in Nederland onder NS international. Wat natuurlijk nergens op sloeg
Denk dat vooral wordt bedoeld dat de hsl dus niet meer exclusief NS wordt, wat opzich prima is.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 12:55 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Eurostar en thalys voornamelijk vanwege de hsl deal.
Maar feitelijk is het grensverkeer al lang geliberaliseerd.
Mooi zooitje. Voor wie het niet gezien had, onderaan de eerste link staan wat plaatjes van de schade.quote:Op vrijdag 11 augustus 2023 17:10 schreef b2py het volgende:
[ twitter ]de gotthardbasistunnel is dicht vanwege een ontsporing, tot minimaal 16 augustus middernacht. Treinen worden nu omgeleid over de oude route :-)
49 euro om een maand lang op allerlei kutstations te stranden en samen met 500 anderen op de boemeltrein van 2 uur later te wachten, wat een superdeal.quote:
Ze zijn er, maar je moet GOED zoeken. Op de begane grond: zie https://www.bahnhof.de/downloads/station-plans/1071.pdfquote:Op zondag 13 augustus 2023 13:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Zeg hoe zat dat ook weer met die toiletten in Berlin Hbf? Staat me wat van bij dat na 12 jaar bouwen en meer dan een miljard Euro het station eindelijk klaar was, en dat ze toen vergeten waren toiletten mee te nemen in het ontwerp. En dat dat niet meer aangepast kon worden want huu huu intellectueel eigendom van de architect etc. Kan er niks meer over vinden
Ja ook dat al meegemaakt. En dan moet je ook nog eens je fiets met bagage bij je hebben. Zo goed gepland om op het vertrekstation van de route over te stappen, Wesel, en dan wordt er doodleuk meegedeeld dat de binnenkomende trein wegens vertraging elders niet verder kwam dan Oberhausen en daar rechtsomkeer maakte. Dat maak je zelfs bij NS niet mee.quote:Op zondag 13 augustus 2023 16:10 schreef Ireyon het volgende:
[..]
49 euro om een maand lang op allerlei kutstations te stranden en samen met 500 anderen op de boemeltrein van 2 uur later te wachten, wat een superdeal.
Je hebt Euskotren en FEVE die daar op smalspoor rijden. En je reist daar met de Barik-kaart.quote:Op maandag 14 augustus 2023 08:19 schreef b2py het volgende:
Hoe heette dat treingebeuren in Baskenland ook alweer? Dennis was daar toch?
Mwoah. Hoort gewoon een 103 voor vind ik.quote:Op zondag 13 augustus 2023 19:01 schreef Peterselieman het volgende:
Het Rheingold jasje staat een BR101 goed
https://nieuws.ns.nl/ns-e(...)r-trein-naar-belgie/quote:NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. In de dienstregeling van 2025 komt er een nieuwe, snelle verbinding bij. Met die verbinding zijn reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg dan nu. In iets meer dan twee uur verbinden we Amsterdam met Brussel. NS zet hiervoor de nieuwe Intercity (ICNG) in die met een maximumsnelheid van 200 km per uur over de hogesnelheidslijn rijdt. Deze verbinding komt boven op een intercityverbinding tussen Rotterdam, Breda en Brussel.
En hoeveel 100den procenten extra moet hiervoor betaald worden? En reserveringsplicht erbij?quote:Op maandag 14 augustus 2023 17:10 schreef MTL het volgende:
Het ontwerp van de nieuwe hoofdrailnetconcessie is inmiddels naar de kamer gestuurd. Aanbiedingsbrief en alle documenten zijn hier te vinden.
Aangezien in de nieuwe concessie ook de nieuwe verbinding met Brussel opgenomen is kon NS niet anders dan de veranderingen aan de IC Brussel officieel aankondigen:
[..]
https://nieuws.ns.nl/ns-e(...)r-trein-naar-belgie/
En nu maar hopen dat de nieuwe IC geen bodemplaten verliestquote:Op maandag 14 augustus 2023 17:10 schreef MTL het volgende:
Het ontwerp van de nieuwe hoofdrailnetconcessie is inmiddels naar de kamer gestuurd. Aanbiedingsbrief en alle documenten zijn hier te vinden.
Aangezien in de nieuwe concessie ook de nieuwe verbinding met Brussel opgenomen is kon NS niet anders dan de veranderingen aan de IC Brussel officieel aankondigen:
[..]
https://nieuws.ns.nl/ns-e(...)r-trein-naar-belgie/
Ploatje:
[ afbeelding ]
In 2025 moet de Airportsprinter gaan rijden tussen Schiphol en Amsterdam C, én gaat Amsterdam C op de schop. Door beide dingen is er gewoon geen capaciteit.quote:Op maandag 14 augustus 2023 17:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom is er gekozen voor Amsterdam Zuid? Daar wil toch geen toerist heen?
Ooh dat wist ik niet. Ja, als er een betere verbinding is tussen Schiphol en Amsterdam C vind ik het primaquote:Op maandag 14 augustus 2023 18:03 schreef MTL het volgende:
[..]
In 2025 moet de Airportsprinter gaan rijden tussen Schiphol en Amsterdam C, én gaat Amsterdam C op de schop. Door beide dingen is er gewoon geen capaciteit.
Internationale verbindingen moeten naar Amsterdam Zuid. Ook Eurostar moet daarheen straks.quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh dat wist ik niet. Ja, als er een betere verbinding is tussen Schiphol en Amsterdam C vind ik het prima![]()
Amsterdam C op de schop? Alleen paar maandjes voor de Eurostar toch?
Een beetje afhankelijk van waar je in het centrum moet zijn ben je via station Zuid en de metro ook gewoon even snel, of zelfs sneller.quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ooh dat wist ik niet. Ja, als er een betere verbinding is tussen Schiphol en Amsterdam C vind ik het prima![]()
Amsterdam C op de schop? Alleen paar maandjes voor de Eurostar toch?
quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Internationale verbindingen moeten naar Amsterdam Zuid. Ook Eurostar moet daarheen straks.
Als ik aan internationale treinen denk, dan denk ik altijd aan het grootste station van de stad met de meeste verbindingen. Niet alleen het centrum maar ook andere bestemmingen in NL. Maar dat is misschien ouderwets van mij?quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een beetje afhankelijk van waar je in het centrum moet zijn ben je via station Zuid en de metro ook gewoon even snel, of zelfs sneller.
Wat onder druk van concurrentie al wel niet mogelijk is, en zoals altijd: eerst zien dan geloven.quote:Op maandag 14 augustus 2023 17:10 schreef MTL het volgende:
Het ontwerp van de nieuwe hoofdrailnetconcessie is inmiddels naar de kamer gestuurd. Aanbiedingsbrief en alle documenten zijn hier te vinden.
Aangezien in de nieuwe concessie ook de nieuwe verbinding met Brussel opgenomen is kon NS niet anders dan de veranderingen aan de IC Brussel officieel aankondigen:
[..]
https://nieuws.ns.nl/ns-e(...)r-trein-naar-belgie/
Ploatje:
[ afbeelding ]
Nee, dat gaat nog vele jaren duren. Het verplaatsen van de Eurostar-terminal is maar een klein onderdeeltje van de verbouwing.quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Amsterdam C op de schop? Alleen paar maandjes voor de Eurostar toch?
Langer want de Eurostar gaat voor 2030 niet verhuizen.quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar als de Eurostar naar Amsterdam Zuid moet. Dan is die dure verbouwing op CS dus maar voor een jaartje plezier?![]()
Je hebt niet veel keuze als je nog een derde perron erbij wilt leggen. En meer spoor tussen Riekerpolder en Sloterdijk - Amsterdam C is ook passen en meten..quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:28 schreef James1988 het volgende:
Ah ja, het prachtige project Zuidasdok. Een gigantisch dure onderneming om een verschrikkelijk voorstadsstation dat ligt ingeklemd tussen snelwegen wat op te leuken.
Maar het blijft een armetierig voorstadsstation waar je als toerist niet wilt zijn.
https://vimeo.com/850516979
Nee dat is ook zo, en het is en blijft een zakencentrum waar het buiten kantooruren vrij doods is.quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:37 schreef b2py het volgende:
[..]
Je hebt niet veel keuze als je nog een derde perron erbij wilt leggen. En meer spoor tussen Riekerpolder en Sloterdijk - Amsterdam C is ook passen en meten..
Wat gaan ze daar allemaal doen dan? De grote verbouwing van CS is toch net klaar?quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:31 schreef ReisT het volgende:
[..]
Nee, dat gaat nog vele jaren duren. Het verplaatsen van de Eurostar-terminal is maar een klein onderdeeltje van de verbouwing.
[..]
Langer want de Eurostar gaat voor 2030 niet verhuizen.
Op het bord van de trein staat Uitgeest als bestemming. Komt er ook een verbinding tussen Uitgeest en Amsterdam Zuid?quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:28 schreef James1988 het volgende:
Ah ja, het prachtige project Zuidasdok. Een gigantisch dure onderneming om een verschrikkelijk voorstadsstation dat ligt ingeklemd tussen snelwegen wat op te leuken.
Maar het blijft een armetierig voorstadsstation waar je als toerist niet wilt zijn.
https://vimeo.com/850516979
quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:47 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat gaan ze daar allemaal doen dan? De grote verbouwing van CS is toch net klaar?
Ik heb geen idee hoe het in de praktijk is, maar proberen ze niet te mikken op zakenreizigers in plaats van toeristen?quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:28 schreef James1988 het volgende:
Maar het blijft een armetierig voorstadsstation waar je als toerist niet wilt zijn.
Prima zaak. Ook de frequentieverhoging. Toevallig zaterdag nog de trein gepakt van Brussel naar Nederland maar het is zo ontzettend langzaam, al die stops in België en die omwegen via Zaventem en Breda. En dat materieel kan echt niet meer.quote:Op maandag 14 augustus 2023 17:10 schreef MTL het volgende:
Het ontwerp van de nieuwe hoofdrailnetconcessie is inmiddels naar de kamer gestuurd. Aanbiedingsbrief en alle documenten zijn hier te vinden.
Aangezien in de nieuwe concessie ook de nieuwe verbinding met Brussel opgenomen is kon NS niet anders dan de veranderingen aan de IC Brussel officieel aankondigen:
[..]
https://nieuws.ns.nl/ns-e(...)r-trein-naar-belgie/
Ploatje:
[ afbeelding ]
Op een ander bord staat ook genoemd Amsterdam Centraal, met tussenstops in Schiedam Centrum, Delft, Den Haag HS, ...quote:Op maandag 14 augustus 2023 18:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Op het bord van de trein staat Uitgeest als bestemming. Komt er ook een verbinding tussen Uitgeest en Amsterdam Zuid?
Ja, die vormt samen met de 1x/uur de 2400 een halfuurdienst Lelystad - Schiphol - Rotterdam. Treinen starten of eindigen op Amsterdam Zuid is praktisch onmogelijk.quote:Op maandag 14 augustus 2023 19:38 schreef Peterselieman het volgende:
De Brusselaar rijdt door naar Lelijkstad?
Je kan prima naar de Watergraafsmeer of keren op Diemen-Zuidquote:Op maandag 14 augustus 2023 19:53 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Ja, die vormt samen met de 1x/uur de 2400 een halfuurdienst Lelystad - Schiphol - Rotterdam. Treinen starten of eindigen op Amsterdam Zuid is praktisch onmogelijk.
Dan moeten ze allemaal door flessenhals Duivendrecht. Lijkt me sterk dat dat zomaar kan met kerende bewegingen enzo. Als je toch al bijna doorrijdt naar Lelystad kan je net zo goed een verbinding aanbieden.quote:Op maandag 14 augustus 2023 21:25 schreef b2py het volgende:
[..]
Je kan prima naar de Watergraafsmeer of keren op Diemen-Zuid
Naar de Watergraafsmeer kost ontzettend veel tijd, omdat je bij Diemen-Zuid dan lang moet wachten op een gat in de dienstregeling om over te kunnen steken. Daarnaast is het opstelterrein in- en uitrijden langs die kant sowieso een tijdrovende route omdat er stapvoets gereden moet worden.quote:Op maandag 14 augustus 2023 21:25 schreef b2py het volgende:
[..]
Je kan prima naar de Watergraafsmeer of keren op Diemen-Zuid
Dit zegt denk ik genoeg over de achterkant van De Meer. 13 minuten om vanaf de reinigingsperrons het hoofdspoor te bereiken en dan heb je nog mazzel ook.quote:Op maandag 14 augustus 2023 21:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Naar de Watergraafsmeer kost ontzettend veel tijd, omdat je bij Diemen-Zuid dan lang moet wachten op een gat in de dienstregeling om over te kunnen steken. Daarnaast is het opstelterrein in- en uitrijden langs die kant sowieso een tijdrovende route omdat er stapvoets gereden moet worden.
Op Diemen-Zuid zelf kun je geen personeel wisselen en geen schoonmakers rond laten gaan dus dat valt ook al snel af.
da's al een paar jaar rond inderdaad, ze zitten nu bij prorail naast amsterdam CSquote:Op maandag 14 augustus 2023 23:50 schreef James1988 het volgende:
Watergraafsmeer is/wordt ondergebracht in de centrale verkeersleiding toch?
ah zo. voorlopig zijn ze alleen wissels weg aan het halenquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 09:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Alex bedoelt dat het volledig onderdeel van centraal bediend gebied wordt. Dat is nu gepland voor 2025 uit mijn hoofd.
Nou nog een perron Barneveld Noord aan de kant van het spoor Amersfoort - Apeldoorn, zodat je ook vanuit Barneveld naar Apeldoorn kunt zonder eerst naar Amersfoort te gaan.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 15:52 schreef pitboer het volgende:
En toch maar niet.
https://www.destentor.nl/(...)n-deventer~a9a67bfa/
Ook handig als er werkzaamheden zijnquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 21:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nog een perron Barneveld Noord aan de kant van het spoor Amersfoort - Apeldoorn, zodat je ook vanuit Barneveld naar Apeldoorn kunt zonder eerst naar Amersfoort te gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |