Voor mij dingt de tweekapper eigenlijk niet meer echt mee. Six. wil nog wel graag kijken dus dat doen we gewoon.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 17:23 schreef BE het volgende:
Ik zou mezelf sws nog niet helemaal hierin verliezen tot de andere twee bezichtigingen donderdag, of zijn die nu sws afgevallen?
Dinsdag gaan we oriënteren met onze aannemerquote:Op dinsdag 18 juli 2023 17:40 schreef BE het volgende:
We gaan alleen maar oriënteren voorlopig.
Onze wensen concreet krijgen.
Uhuh! :’)
Je gaat vast ook een oriëntatie-bod doen?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 18:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dinsdag gaan we oriënteren met onze aannemer.
quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:47 schreef Managarm het volgende:
[..]
Je gaat vast ook een oriëntatie-bod doen?
Hartstikke makkelijk hoor. Gewoon de straat uit dan links over de Jachtlaan. Bij de stoplichten rechts en dan rijdt je zo de Europalaan op. Heb daar in die 3 jaar dat ik heb gewoond echt nooit een file gezien. Ook leuk, in de achtertuin ligt het Spartahof, best wel een prijzig stukje nieuwbouw (geen sociale huur voor zover ik weet) Wel is het rijtje de straat uit richting de Jachtlaan een beetje twijfelachtig, maar volgens mij zit je daar ver genoeg vandaan. AH/Etos e.d. om de hoek.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 12:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me nog af, hoe ellendig het is om op de A1 terecht te komen. Voor mijn werk is het een mix van 1x per week A1, 3x per week A50 richting Arnhem (dan dus via Beekbergen, vermoed ik).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hahaha!quote:Op dinsdag 18 juli 2023 19:47 schreef Managarm het volgende:
[..]
Je gaat vast ook een oriëntatie-bod doen?
Ja klopt, ik zag daar ook wel potentie. Mijn idee was: we gooien de hele boel op de kop daar boven want die overloop is een waste of space. Maar daar zijn we tijdens de bezichtiging al wel op terug gekomen. De huidige indeling zorgt wel voor mooie ruimtelijke slaapkamers, dus dat steekt niet. Bovendien zit tussen de slaapkamer en de badkamer een schoorsteen. Het zijn allemaal stenen muren en we hebben nog niet op zolder kunnen kijken om te zien welke daarvan de balken erboven dragen. Maar we kunnen sowieso niet 'zomaar' één van die muren verplaatsen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 21:42 schreef Leandra het volgende:
Je zou bijna een slaapkamer van die badkamer kunnen maken, en dan een douche op dat loze stuk overloop, WC is toch apart.
Wel jammer dat dat waarschijnlijk drama met de leidingen en afvoeren wordt.
quote:Op dinsdag 18 juli 2023 21:54 schreef yinu het volgende:
Well that escalated quickly!![]()
Het lijkt me wel zaak om een en ander inderdaad even goed uit te rekenen en te onderzoeken want het lijkt me allemaal best krap binnen het budget. Maar wel een superleuk huis en ik verheug me nu al op de verbouwing.
En ik ben een beetje in verwarring over hoe zwaarwegend jullie wens om beneden te kunnen slapen nu is. Want dat lijkt hier toch echt best lastig/ingrijpend/duur. Terwijl het wel de eerste aanleiding was om te gaan kijken, toch?De aanleiding om nu in de tijd te kijken heeft 2 oorzaken: we denken dat we uiteindelijk (5-10 jaar of zo) gelijkvloers moeten, maar dat weten we niet zeker want Six. heeft nog geen duidelijke diagnose. En als we dan tóch gelijkvloers moeten, dan wil ik liefst Colin de buitenruimte geven die hij wel nodig heeft. Hij gaat over een jaar naar de basisschool dus daarna zijn we ook wel echt gebonden aan een buurt. Dus eigenlijk is het bieden van de ruimte voor Colin voor mijzelf nu de belangrijkste factor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Onze woning hebben we voor 180k gekocht en iets van 100k geinvesteerd. 350-375k waard.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:53 schreef sirdanilot het volgende:
Voor hoeveel heb je de woning gekocht en hoeveel is die nu waard ?
Plan is dan ook: van binnenuit isoleren. Spouwmuur is 5cm dik, daar krijg je nooit een goeie RD waarde mee. Schuim verwijderen is voor laterquote:Op dinsdag 18 juli 2023 22:42 schreef tux87 het volgende:
Die muurisolatie van lang geleden kan serieus vervelend uitpakken. Als dat UF schuim is. Verwijderen is de enige juiste optie en dat is duur (ca 50 Euro/m2) en het geeft een ontzettende bende. Bijspuiten kan maar is een lapmiddel
Op zich vind ik het - afgezien van de wens tot gelijkvloers wonen of niet - een logische timing want jullie hebben uit het huidige huis wel zo’n beetje alles gehaald wat erin zit denk ik, en ik kan me voorstellen dat het weer een beetje gaat kriebelen, als je verhuizen en verbouwen leuk vindt.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:54 schreef Seven. het volgende:
[..]
De aanleiding om nu in de tijd te kijken heeft 2 oorzaken: we denken dat we uiteindelijk (5-10 jaar of zo) gelijkvloers moeten, maar dat weten we niet zeker want Six. heeft nog geen duidelijke diagnose. En als we dan tóch gelijkvloers moeten, dan wil ik liefst Colin de buitenruimte geven die hij wel nodig heeft. Hij gaat over een jaar naar de basisschool dus daarna zijn we ook wel echt gebonden aan een buurt. Dus eigenlijk is het bieden van de ruimte voor Colin voor mijzelf nu de belangrijkste factor.
En op alleen mijn salaris van destijds 3700 euro bruto, nu 6 jaar geleden! Maar was natuurlijk wel een opknapper buiten de randstad.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:35 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Mooi zeg zo oud zijn dat je nog kon kopen toen het betaalbaar was
Ja, gisteren zonder aannemer oriënterend bezoekje, en dinsdag met de aannemer een tweede oriënterend bezoekje. Ik ga wel vast uitzoeken of het financieel haalbaar is voor die 100k. Als de aannemer dan bevestigd dat dit wel realistisch is, dan zou ik zelfs wel overwegen om alvast te bieden.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:43 schreef manny het volgende:
Voor de goede orde: praten we nu over dat huis aan de Nevenlandsehof in Apeldoorn? Daar was gisteren een oriënterend bezoekje met de aannemer ?
Amen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
hard werken en bereid zijn om verder te gaan dan je eigen takenpakket
Jij bent wel een jammeraar van ongekende proporties he? Een beetje de suikerklont onder de millenials.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:46 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Je moet het topic nu niet gaan laten ontsporen he dit gaat niet over mijn huis.
Anders ga ik rapporteren
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een dubbele wastafel? Ik zie dat niet zo. Ook niet met 4 of 5 man in een huis. Of poetsen jullie iedere avond tegelijk je tanden? Neemt ruimte in, extra wastafel om schoon te houden, extra kosten/leidingwerk... Geen idee. Wij hebben er maar eentje (per badkamer, daar hebben we er 4 van hehehe)quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:03 schreef Seven. het volgende:
Badkamer wordt een leuke uitdaging om een mooi ontwerp van te maken, zo'n hele rare lastige ruimte met die schuine wand. Daar moet een inloopdouche komen, (vrijstaand) bad, en dubbele wastafel.
De tweede deur naar de slaapkamer moet dicht gemaakt worden. En om die ruimte minder weird te maken, moet 'ie eigenlijk wel gewoon goed opgedeeld worden, dus strategisch geplaatst muurtje om die inloopdouche te realiseren. Bij voorkeur de wastafel aan de kant van het raam, maar voelt wel onlogisch omdat je dan de hele badkamer door moet om je tanden te poetsen.
De creative juices komen wel op gang.
Wat is het nut van 4 badkamers? Ik hoop dat je een schoonmaker hebt ?quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een dubbele wastafel? Ik zie dat niet zo. Ook niet met 4 of 5 man in een huis. Of poetsen jullie iedere avond tegelijk je tanden? Neemt ruimte in, extra wastafel om schoon te houden, extra kosten/leidingwerk... Geen idee. Wij hebben er maar eentje (per badkamer, daar hebben we er 4 van hehehe)
Dat je geen dubbele wastafel nodig hebt denk ikquote:Op woensdag 19 juli 2023 14:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wat is het nut van 4 badkamers? Ik hoop dat je een schoonmaker hebt ?.
Wij hebben er 2 , 1 voor de kinderen en 1 voor ons maar de kinderen gaan altijd naar onze badkamer..quote:Op woensdag 19 juli 2023 14:50 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dat je geen dubbele wastafel nodig hebt denk ik.
Wij hebben er ook 2 en beide badkamers een wastafel van een meter breed.quote:Op woensdag 19 juli 2023 14:53 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wij hebben er 2 , 1 voor de kinderen en 1 voor ons maar de kinderen gaan altijd naar onze badkamer..
Is dat zo ? Onze isolatie is volgens mij 6cm dik en daarnaast nog een spouw ivm vocht die niet is gevuld. (Standaard vanuit bouwbesluit 2000).quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Plan is dan ook: van binnenuit isoleren. Spouwmuur is 5cm dik, daar krijg je nooit een goeie RD waarde mee. Schuim verwijderen is voor later.
Ik vind ons meubel van 1m breed achteraf te kort (had er niet op gelet bij het uitzoeken), in onze vorige woning hadden we 120 en nu voelt het een beetje als een mini meubel. Terwijl het huis zoveel groter en mooier isquote:Op woensdag 19 juli 2023 15:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben er ook 2 en beide badkamers een wastafel van een meter breed.
Los van het gegeven dat we nooit met 2 (of meer) personenn tegelijk in een badkamer zijn.
Iedere badkamer heeft ook een WC, wat het totaal op 3 WC's brengt, daar ben ik wel heel erg blij mee
Ons huis is uit 1982. Onze spouw is 7cm met 5cm isolatiedeken. Geen enkel probleem met warmte binnenhouden of kou buiten.quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Is dat zo ? Onze isolatie is volgens mij 6cm dik en daarnaast nog een spouw ivm vocht die niet is gevuld. (Standaard vanuit bouwbesluit 2000).
6cm isolatie levert rd 2,5 op volgens mij , in ieder geval blijft de warmte goed binnen.
quote:Op woensdag 19 juli 2023 14:50 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dat je geen dubbele wastafel nodig hebt denk ik.
Ik vind dat van binnenuit isoleren ook niet evident. Eerder heb ik al gezegd dat wij niet een veel diepere spouw hebben en dat dat prima gaat. Het huis is niet verschrikkelijk ruim, dus door van binnenuit te willen isoleren ga je waardevolle ruimte verliezen. En ik zou bijv. niet weten hoe je het bij de trap voor elkaar zou krijgen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Is dat zo ? Onze isolatie is volgens mij 6cm dik en daarnaast nog een spouw ivm vocht die niet is gevuld. (Standaard vanuit bouwbesluit 2000).
6cm isolatie levert rd 2,5 op volgens mij , in ieder geval blijft de warmte goed binnen.
Ik zou dat geld gebruiken voor pv panelen of een warmtepomp. Heb zo de berekening niet bij de hand maar mijn gevoel zegt dat dat meer oplevert dan het verschil tussen 5 of 8cm muur isolatie (bij dak gelden andere waardes, daar is het verlies groter).
Ja precies dat, van binnenuit isoleren lijkt mij ook helemaal niks, met allerlei gipswanden en vocht dat ophoopt enzo.quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dat van binnenuit isoleren ook niet evident. Eerder heb ik al gezegd dat wij niet een veel diepere spouw hebben en dat dat prima gaat. Het huis is niet verschrikkelijk ruim, dus door van binnenuit te willen isoleren ga je waardevolle ruimte verliezen. En ik zou bijv. niet weten hoe je het bij de trap voor elkaar zou krijgen.
quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]![]()
![]()
Wat een absurde vraag van iemand die vier badkamers heeft.
Ik zou ook altijd van buitenaf isoleren, 5-6 cm isolatie is wel erg weinig. Ik zou altijd voor een RD van rond de 5 gaan, dat is bij PIR zo'n 10 cm.quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja precies dat, van binnenuit isoleren lijkt mij ook helemaal niks, met allerlei gipswanden en vocht dat ophoopt enzo.
Maargoed ik ben geen kenner op dat gebied, alleen is mijn ervaring dat 5-6cm isolatie prima zou moeten zijn , tenzij je met een waxinelichtje wil verwarmen.
Dan is het je vergeven.quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:01 schreef flipsen het volgende:
[..]Maar, wij gebruiken maar 1 badkamer voor het poetsen van tanden en douchen/badderen en die heeft ook maar 1 wastafel. Nooit problemen
Meerwaarde... Ach, met 1 wastafel lukt het ook wel. Een dubbele onderkast is wel heel fijn. En in zo'n balzaal van een ruimte is het wel mooier qua proporties.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wat is nou eigenlijk het voordeel van een dubbele wastafel? Ik zie dat niet zo. Ook niet met 4 of 5 man in een huis. Of poetsen jullie iedere avond tegelijk je tanden? Neemt ruimte in, extra wastafel om schoon te houden, extra kosten/leidingwerk... Geen idee. Wij hebben er maar eentje (per badkamer, daar hebben we er 4 van hehehe)
Wij hebben in de kinder badkamer een meubel van 1.20m breed en in de badkamer voor ons 3.50mquote:Op woensdag 19 juli 2023 15:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben er ook 2 en beide badkamers een wastafel van een meter breed.
Los van het gegeven dat we nooit met 2 (of meer) personenn tegelijk in een badkamer zijn.
Iedere badkamer heeft ook een WC, wat het totaal op 3 WC's brengt, daar ben ik wel heel erg blij mee
Hmm, we kunnen het plan nog aanpassen. @Six. is van de isolatie dus hij mag wat mij betreft dat besluit nemen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik zou dat geld gebruiken voor pv panelen of een warmtepomp. Heb zo de berekening niet bij de hand maar mijn gevoel zegt dat dat meer oplevert dan het verschil tussen 5 of 8cm muur isolatie (bij dak gelden andere waardes, daar is het verlies groter).
Yep, ik hou het ook op 1 mooie grote wastafel van 120cm.quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:07 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik vind ons meubel van 1m breed achteraf te kort (had er niet op gelet bij het uitzoeken), in onze vorige woning hadden we 120 en nu voelt het een beetje als een mini meubel. Terwijl het huis zoveel groter en mooier is
De 2e badkamer heeft 2 losse meubels
Six. zegt dat er nu max 2,5cm in zit (schuimplaten of zo, konden gewoon heen en weer bewegen. En hij denkt dat de spouwmuur hooguit 3-4 cm is (maar de makelaar zei dat 5cm destijds de standaard was). Als we de spouw niet kunnen isoleren, dan moet het van binnenuit gebeuren. Maar deze staat wel op het 'to be decided' lijstje.quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:01 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik zou ook altijd van buitenaf isoleren, 5-6 cm isolatie is wel erg weinig. Ik zou altijd voor een RD van rond de 5 gaan, dat is bij PIR zo'n 10 cm.
Hier wat informatie over isolatie en het bouwbesluit:
https://www.isolatiemater(...)solatie-en-rc-waarde
Een aanbouw wordt gezien als nieuwbouw.
Jemig, 3.50mquote:Op woensdag 19 juli 2023 17:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wij hebben in de kinder badkamer een meubel van 1.20m breed en in de badkamer voor ons 3.50mook in totaal 3 aparte toiletten op elke verdieping 1. Zou niet meer zonder willen.
Tof, dat ging snel. Succes!quote:Op woensdag 19 juli 2023 17:55 schreef Seven. het volgende:
Hypotheekadviseur heeft ff wat doorgerekend. Dat zit wel snor. Uitgaande van de vraagprijs van 430k + verkoop gebaseerd op de waardebepaling van de makelaar (375k), kunnen we voor wel behoorlijk wat meer verbouwen dan 100k. En natuurlijk kunnen we tegen gunstig tarief lenen voor de verduurzaming. Verder heeft hij in zijn berekeningen per ongeluk de rente van 2017 (2,38%) meegenomen en niet de rente van 2021 (en die hebben we dus op de resterende 275k 30 jaar vast staan op 1,38%). Dus er zit nog wel meer ruimte als blijkt dat de aannemer wat duurder is. Plus de 350k verkoopprijs is minimaal.
Aannemer geeft geen enkele indicatie af over de kosten zonder het huis te zien. Maar zij kunnen wel half september starten.
Onze glasboer heeft een briefje op zijn bureau met vraag om ff rond het huis te lopen om de kosten voor het glas te globaal in kaart te brengen.
Kosten voor Ikea keuken hebben we in kaart gebracht, deurtjes en aanrecht gaan we gewoon weer voor naar K14. Dus daar hebben we een zéér ruime berekening op losgelaten.
Denk vanavond nog ff kijken naar kosten sanitair want dat is nog ff een factor die de prijs wel op kan drijven.
Maar al met al hebben we genoeg informatie om morgenvroeg een bod uit te brengen, onder voorbehoud van financiering en bouwkundig rapport (die gebruiken we als wisselgeld dus laten vallen bij het tweede of eindbod).
Ik zou ook gewoon gaan voor spouwmuurisolatie. Het stoppen van luchtstromen langs het binnenblad geeft het grootste effect. Met een spouw van 6-7 cm ben je al aardig gesteld. Hier in een huis uit 1970 al 7cm spouw...quote:Op woensdag 19 juli 2023 17:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hmm, we kunnen het plan nog aanpassen. @:Six. is van de isolatie dus hij mag wat mij betreft dat besluit nemen.
Het bouwbesluit zegt bij gevels een rc van 4,7 , dat is dus incl muren enz (rc). Als je rd 5 toevoegt, dan kom je op een rc van 6 ofzo ? Waarom zou je dat doen als bouwbesluit zegt dat 4,7 voldoende is ?quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:01 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik zou ook altijd van buitenaf isoleren, 5-6 cm isolatie is wel erg weinig. Ik zou altijd voor een RD van rond de 5 gaan, dat is bij PIR zo'n 10 cm.
Hier wat informatie over isolatie en het bouwbesluit:
https://www.isolatiemater(...)solatie-en-rc-waarde
Een aanbouw wordt gezien als nieuwbouw.
Ik denk niet dat je veel isolatie gaat vinden met een 4.7 RD precies, ik hou van hele getallen daarom afgerond naar boven. Maar als je echt wilt besparen kan het wel.quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:44 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Het bouwbesluit zegt bij gevels een rc van 4,7 , dat is dus incl muren enz (rc). Als je rd 5 toevoegt, dan kom je op een rc van 6 ofzo ? Waarom zou je dat doen als bouwbesluit zegt dat 4,7 voldoende is ?
Tegelijkertijd staat er dat dak een hogere rc waarde vereist, ik zou dus daar meer op focussen. (= Meer verlies)
Ja, je kan altijd een bod doen waarbij jullie je goed voelen. Wordt het hem dan niet, pech. Krijg je trouwens nog inzicht in de biedingen nadat de termijn is afgelopen? Ik weet niet of dat tegenwoordig wettelijk geregeld is.quote:Op donderdag 20 juli 2023 09:26 schreef Seven. het volgende:
Net telefoon van de makelaar. Onze afspraak voor dinsdag is afgezegd. Meerdere biedingen zijn gedaan en er is nu een biedingstermijn opgetuigd. Maandag 12:00 loopt die termijn af en nu moeten we op mail ons eindbod gaan bevestigen.
We denken er even over na..
Geen idee eigenlijk, zou wel fijn zijn.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:13 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, je kan altijd een bod doen waarbij jullie je goed voelen. Wordt het hem dan niet, pech. Krijg je trouwens nog inzicht in de biedingen nadat de termijn is afgelopen? Ik weet niet of dat tegenwoordig wettelijk geregeld is.
Nadat je bod eventueel is geaccepteerd heb je doorgaans nog een week totdat de koopovereenkomst is getekend en dan nog 3 dagen bedenktijd , tijd zat om in de tussentijd met een aannemer langs te gaan. Als verkopers niet meewerken dan laat je het alsnog gaan (zou voor mij een teken zijn van gebreken die je niet meteen ziet).quote:Op donderdag 20 juli 2023 09:26 schreef Seven. het volgende:
Net telefoon van de makelaar. Onze afspraak voor dinsdag is afgezegd. Meerdere biedingen zijn gedaan en er is nu een biedingstermijn opgetuigd. Maandag 12:00 loopt die termijn af en nu moeten we op mail ons eindbod gaan bevestigen.
We denken er even over na..
Ja, wij hoeven geen 2e keer langs om te weten dat we een bod moeten doen, en we hebben ook wel vertrouwen in onze kostenschatting. Nu moeten we de hoogte van ons bod bepalen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nadat je bod eventueel is geaccepteerd heb je doorgaans nog een week totdat de koopovereenkomst is getekend en dan nog 3 dagen bedenktijd , tijd zat om in de tussentijd met een aannemer langs te gaan. Als verkopers niet meewerken dan laat je het alsnog gaan (zou voor mij een teken zijn van gebreken die je niet meteen ziet).
Zo deden wij het ook, verkoper stond raar te kijken toen we 1 dag na tekenen langs kwamen met een keurder
quote:Op woensdag 19 juli 2023 17:55 schreef Seven. het volgende:
Maar al met al hebben we genoeg informatie om morgenvroeg een bod uit te brengen, onder voorbehoud van financiering en bouwkundig rapport (die gebruiken we als wisselgeld dus laten vallen bij het tweede of eindbod).
Begrijp ik nu goed dat je onaangekondigd met een keurder bij de verkopende partij op de stoep stond? En ook zonder dat als voorbehoud in je bod te hebben opgenomen?quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:41 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nadat je bod eventueel is geaccepteerd heb je doorgaans nog een week totdat de koopovereenkomst is getekend en dan nog 3 dagen bedenktijd , tijd zat om in de tussentijd met een aannemer langs te gaan. Als verkopers niet meewerken dan laat je het alsnog gaan (zou voor mij een teken zijn van gebreken die je niet meteen ziet).
Zo deden wij het ook, verkoper stond raar te kijken toen we 1 dag na tekenen langs kwamen met een keurder
We hadden een financierings voorbehoud en een voorbehoud bouwkundige keuring.quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:00 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Begrijp ik nu goed dat je onaangekondigd met een keurder bij de verkopende partij op de stoep stond? En ook zonder dat als voorbehoud in je bod te hebben opgenomen?
Ah oke. Dat klinkt wel normaal iigquote:Op donderdag 20 juli 2023 15:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
We hadden een financierings voorbehoud en een voorbehoud bouwkundige keuring.
Maar het is veel makkelijker van de koop af te zien als je nog in de 3 dagen bedenktijd zit. Dus onze makelaar had op dag 1 gebeld met verkoper dat de keuring zou plaatsvinden. Verkoper had 1 mannetje verwacht maar wij kwamen ook mee.
Dus niet helemaal onaangekondigd, behalve dan dat ie ons niet had verwacht.
Keuring zelf stelde helaas weinig voor, maar dat is een ander verhaal.. De volgende keer zou ik zelf een keurder regelen ipv een via de makelaar.
Juist de spijbelaars heb je het meeste last vanquote:Op donderdag 20 juli 2023 12:18 schreef Seven. het volgende:
Makelaar wist ons te vertellen dat de leerlingen niet op straat mogen hangen en er is sprake van een continurooster.
Verbaasd mij niks eigenlijk.quote:Op donderdag 20 juli 2023 15:22 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ah oke. Dat klinkt wel normaal iig
Laatst een uitgebreid verhaal gelezen over die keuringen, en partijen die door makelaars aangeraden worden. Weet alleen ff niet meer waar.
Bij verkoop stonden bij ons ineens de kopers onaangekondigd voor de deur !quote:Op donderdag 20 juli 2023 16:02 schreef BE het volgende:
Ons lieten ze destijds niet nog een keer kijken binnen die drie dagen. Gespuis!
Gelukkig nooit spijt gehad van de koop, maar toch…
Ja, qua woonruimte leveren we in met deze woning. Ik zou het liefst rond 120m hebben, we hebben nu 140m. Dus kleiner huis maar grotere en betere tuin was altijd wel de planning. 40m2 inleveren is wel veel meer dan we hadden gedacht in te leveren.quote:Op donderdag 20 juli 2023 18:29 schreef Leandra het volgende:
Ik heb onder de vraagprijs gestemd, ik snap dat je het huis met de ligging en tuin leuk vindt, maar ik ben niet erg enthousiast verder, vooral door de indeling boven en door het gegeven dat die ook lastig aan te passen is.
Ik denk dat er geschiktere huizen voor jullie zijn, je hebt nu een kantoor, 2 badkamers en 4 slaapkamers, dat is nogal een verschil met dit huis en de mogelijkheden die het (binnen budget) heeft.
Als jullie het krijgen voor jullie bod is dat fijn voor je, want ik lees ook wel dat jullie het echt leuk vinden, maar als je het niet krijgt wacht er vast een geschikter huis op jullie
Fair point wat betreft de dubbele wastafel. Wij hebben bedenk ik mij net 1 elektrische tandenborstel en die delen we.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ieuw!! Too much infoquote:Op donderdag 20 juli 2023 19:20 schreef Six. het volgende:
[..]
Fair point wat betreft de dubbele wastafel. Wij hebben bedenk ik mij net 1 elektrische tandenborstel en die delen we.
quote:Op donderdag 20 juli 2023 19:40 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ieuw!! Too much infooh wacht, wel individuele borsteltjes? On topic:
Team Six.
Hahahaha wel handig als er net een paar mensen hebben schijten is er vast nog wel een badkamer over waar het wel te harden is.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 20 juli 2023 19:45 schreef Six. het volgende:
[..]
Hahahaha wel handig als er net een paar mensen hebben schijten is er vast nog wel een badkamer over waar het wel te harden is.
Ik ga even het idee voor een derde badkamer bij Seven dumpen (niet meer dan drie want ik wil niet de badkamer opperbaas overtreffen)
Zo'n houten buitenplee in de tuin, opgelost, slotje. Niet gestemd overigens op de poll voor een bod, ik heb werkelijk geen idee, laatste keer dat ik met een makelaar in NL van doen had, was het nog 10% onder de vraagprijs, maar dat is al een tijdje geleden geloof ikquote:
Ja, ik ben er ook wel van overtuigd dat we qua vrijstaande woningen in ieder geval niet veel meer dan 100m zullen krijgen in een goeie wijk.quote:Op donderdag 20 juli 2023 19:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat je niet alles van je lijstje gaat krijgen, én flexibiliteit met de indeling én vrijstaand én betaalbaar. Ik denk niet dat je een veel beter vrijstaand huis gaat krijgen. Als dat iets is wat je belangrijk vindt, zou ik bieden wat je kunt. Vind je flexibiliteit en ruimte belangrijk, dan zou ik denk ik sowieso geen bod doen maar verder kijken naar een leuke tweekapper. Jullie zoeken nog maar net.
Met zo'n hartje in de deurquote:Op donderdag 20 juli 2023 19:53 schreef flipsen het volgende:
[..]
Zo'n houten buitenplee in de tuin, opgelost, slotje. Niet gestemd overigens op de poll voor een bod, ik heb werkelijk geen idee, laatste keer dat ik met een makelaar in NL van doen had, was het nog 10% onder de vraagprijs, maar dat is al een tijdje geleden geloof ik
Wat zijn je maandlasten?quote:Op donderdag 20 juli 2023 17:54 schreef Seven. het volgende:
Even wat onenigheid over de hoogte van ons bod. Dus we nodigen FOK! maar weer eens uit om mee te denken. Ons uteindelijke bod delen wij pas nadat we de uitslag hebben.
[poll=5870]
Haha, dat sowieso! Maar even een sense check, en gek zijn we dus niet.quote:Op donderdag 20 juli 2023 21:02 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind deze poll wel eh... bijzonder. Hoe is dat voor een buitenstaander in vredesnaam te bepalen? Als ik jullie was zou ik iig. Alles wat er uit komt met een nog grotere korrel zout nemen dan de polls over handgreepjes, behang op de wc en kleur v.d. schutting.
Ik vermoed dat dit je tegen gaat vallen met een opgroeiend kind en twee grotere kinderen die af en toe langs komen. Het kan natuurlijk wel (er zijn mensen die het met de helft aan oppervlakte doen), maar voor een budget van 5,5 ton inclusief verbouwen vind ik het geen koopje. En best een aantal van je oorspronkelijke eisen zie ik er niet in terug.quote:Op donderdag 20 juli 2023 20:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, ik ben er ook wel van overtuigd dat we qua vrijstaande woningen in ieder geval niet veel meer dan 100m zullen krijgen in een goeie wijk.
Oei dat vind ik best fors. (Ook met requote:Op donderdag 20 juli 2023 21:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bruto 2270 straks. Netto ruim 700 euro meer dan nu.
Uiteindelijk eindigen we daar met 137m, wist Six. mij te vertellen (nog geen 10m minder dan nu) maar het wordt waarschijnlijk wel behelpen de komende paar jaar.quote:Op donderdag 20 juli 2023 21:55 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dit je tegen gaat vallen met een opgroeiend kind en twee grotere kinderen die af en toe langs komen. Het kan natuurlijk wel (er zijn mensen die het met de helft aan oppervlakte doen), maar voor een budget van 5,5 ton inclusief verbouwen vind ik het geen koopje. En best een aantal van je oorspronkelijke eisen zie ik er niet in terug.
quote:Op donderdag 20 juli 2023 21:57 schreef Heph844 het volgende:
Wel heel leuk dat jullie alles zo op het internet gooien trouwens. Bij 90% van de topics moet je maar een beetje gokken waar het over gaat
Een paar opmerkingen op deze post:quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:44 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Het bouwbesluit zegt bij gevels een rc van 4,7 , dat is dus incl muren enz (rc). Als je rd 5 toevoegt, dan kom je op een rc van 6 ofzo ? Waarom zou je dat doen als bouwbesluit zegt dat 4,7 voldoende is ?
Tegelijkertijd staat er dat dak een hogere rc waarde vereist, ik zou dus daar meer op focussen. (= Meer verlies)
Ik ken de lokale markt er niet zo goed als jullie, maar denk je oprecht dat je een vrijstaande woning voor minder geld kunt krijgen? Ik kan me best voorstellen dat anderen zo'n woning het geld niet waard vinden, gezien de huidige staat en woonoppervlakte. Als je naar een tussenwoning, hoekwoning of twee-onder-een-kapper kijkt, krijg je meer woonoppervlakte voor je geld. Een vrijstaande woning biedt op een andere manier een gevoel van ruimte. Ik zou liever in een klein, vrijstaand huis wonen dan in een riante tussenwoning.quote:Op donderdag 20 juli 2023 21:55 schreef Heph844 het volgende:
[..]
(...), maar voor een budget van 5,5 ton inclusief verbouwen vind ik het geen koopje.
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 21 juli 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken de lokale markt er niet zo goed als jullie, maar denk je oprecht dat je een vrijstaande woning voor minder geld kunt krijgen? Ik kan me best voorstellen dat anderen zo'n woning het geld niet waard vinden, gezien de huidige staat en woonoppervlakte. Als je naar een tussenwoning, hoekwoning of twee-onder-een-kapper kijkt, krijg je meer woonoppervlakte voor je geld. Een vrijstaande woning biedt op een andere manier een gevoel van ruimte. Ik zou liever in een klein, vrijstaand huis wonen dan in een riante tussenwoning.
Waar ik woon, kost een vergelijkbare woning trouwens zo'n 300k meer.
Aantal m2 is maar voor een gedeelte belangrijk. Zoals je zelf zegt heb je 2 kamers die nauwelijks gebruikt. Wij zijn van onze hoekwoning verhuisd naar ons huidige vrijstaande huis, waarbij iedereen zegt dat het zo groot is. Echter aan m2 is er nauwelijks iets veranderd. Alleen hadden we in de hoekwoning 2 slaapkamers boven, 1 beneden (in gebruik als garage) en een grote zolder die we niet gebruikte. Nu hebben we bijna alle ruimte op de begane grond en 1 grote slaap/badkamer. Dus de vraag is meer kunnen @Six en @Seven leven met 1 slaapkamer, 1 badkamer en 1 kantoor minder (voorlopig).quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helemaal mee eensIk snap nooit zo goed waarom mensen zo ontzettend veel ruimte nodig hebben, 137m2 is toch ruim zat met z'n tweeën, een kind en 2 kinderen die af en toe langskomen? Wij wonen op 135m2 en er zijn 2 kamers die we nauwelijks gebruiken, we zitten met name in de keuken/woonkamer.
Dat vrijstaande gevoel lijkt mij inderdaad meer waard, en een ruime tuin. Dat heb ik wel ontdekt, wat is het hebben van een tuin ontzettend fijn
Nou ja, het huis is natuurlijk nog geen 137 m2 groot. Ik snap wel dat veel mensen net iets onder de 100 m2 te krap vinden. Voor mij zou het genoeg zijn, al hangt dat ook af van de verdeling van ruimte in de woning en het gevoel dat je hebt als je er bent.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Helemaal mee eensIk snap nooit zo goed waarom mensen zo ontzettend veel ruimte nodig hebben, 137m2 is toch ruim zat met z'n tweeën, een kind en 2 kinderen die af en toe langskomen? Wij wonen op 135m2 en er zijn 2 kamers die we nauwelijks gebruiken, we zitten met name in de keuken/woonkamer.
Dat vrijstaande gevoel lijkt mij inderdaad meer waard, en een ruime tuin. Dat heb ik wel ontdekt, wat is het hebben van een tuin ontzettend fijn
Meer is natuurlijk beter, maar in dit geval moet er dan van binnenuit geïsoleerd worden, dat kost een hoop extra geld en woonoppervlakte!quote:Op donderdag 20 juli 2023 23:09 schreef _mido het volgende:
[..]
Een paar opmerkingen op deze post:
1 Een stenen binnenblad en stenen buitenblad leveren geen R-waarde van 1,0 op, hoogstens 0,3. Speel een beetje met deze online calculator om een idee te krijgen.
2 Waarom zou je meer doen dat het BB vraagt? Omdat het BB de ondergrens is. En die zorgt niet voor een energieneutraal gebouw. Meer isolatie kost wat meer maar levert ook meer comfort en energiebesparing op. Thirteen willen energieneutraal dus plussen maar.
3 De eisen aan het dak zijn in het BB niet voor niets hoger. Daar moet je inderdaad niet op beknibbelen.
Ah ik zag 137m2 staan en dacht dat dat de huidige grootte was. Wij hebben zelf 12 jaar op 70m2 gewoond dus ik vind alles rondom de 100m2 al groot genoegquote:Op vrijdag 21 juli 2023 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, het huis is natuurlijk nog geen 137 m2 groot. Ik snap wel dat veel mensen net iets onder de 100 m2 te krap vinden. Voor mij zou het genoeg zijn, al hangt dat ook af van de verdeling van ruimte in de woning en het gevoel dat je hebt als je er bent.
Ik werk met veel expats samen en we hadden het er laatst over dat in het buitenland huizen en appartementen vaak meerdere badkamers hebben. Een collega woonde in een appartement van 80 m2 met drie badkamers. Onze theorie is dat mensen in bepaalde landen meer tijd buiten doorbrengen en voor hen een woonkamer niet zo belangrijk is omdat er minder tijd wordt doorgebracht. Ik zie zelf de buitenruimte ook als een soort woonoppervlakte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |