Het is een misvatting dat linkse kabinetten er een potje van zouden maken en rechtse kabinetten goed in crisistijd zouden zijn.quote:Op zondag 9 juli 2023 15:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Mocht het toch miraculeus lukken dat er een volgend links kabinet komt (zelfs met SP volgens mij onmogelijk, maar goed) dan is dat ook wel het slechtst mogelijke moment met alle crises die er in dit decennium al spelen en nog gaan spelen. Is een garantie voor een enorme stem op rechts in de verkiezingen daarna, bijna ongeacht wat er door dat kabinet zal worden neergezet.
En zo is het ook jammer dat het nooit iets is geworden met Nieuw Links.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is jammer dat er niet echt een VVD zonder scherpe randjes bestaat. Dat was natuurlijk altijd het CDA, maar dat ligt vooralsnog volledig aan scherven.
Of ze begrijpen niets van politiek. Die verklaring vind ik op de een of andere manier plausibelerquote:Op zondag 9 juli 2023 15:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist. Lijkt wel of de oppositie hier veel te lief is.
Van vind jij nu van dit referendum. Dat nogal erdogannesk aandoet?quote:Op zondag 9 juli 2023 16:33 schreef skysherrif het volgende:
Ik word zo moe van die infighting op links
Met een goede lijsttrekker valt niet uit te sluiten dat dit blok de grootste wordt.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:45 schreef BeriBeri het volgende:
Leuke poging dat linkse blok maar mensen gaan toch rechts stemmen
Ja dat is natuurlijk erg raar, zeker dat de volgende dag al kan worden gestemd. Met de prognoses dat het pas in November plaats gaat vinden had daar echt nog wel even mee gewacht kunnen worden.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Van vind jij nu van dit referendum. Dat nogal erdogannesk aandoet?
Ik moet dat denk ik even toelichten, het is een stemming die op zichzelf wel klopt. De uitslag geeft de ingediende stembiljetten weer. Alleen de omstandigheden waaronder zorgen er voor dat een kamp een aanzienlijk voordeel heeft ten opzichte van het andere kamp.
De voorstanders beleggen een persconferentie en kondigen aan dat de stemming de volgende dag al start. Een eventueel tegenkamp komt er dan nooit tussen.
Er ligt nog genoeg open. Wat doet Omtzigt? Wie is de premierskandidaat van BBB? Wie gaat de lijst van PvdAGL trekken? Gaan andere partijen op grote schaal Rutte uitsluiten? Begaat er nog iemand een of andere stommiteit?quote:Op zondag 9 juli 2023 16:45 schreef BeriBeri het volgende:
Laten ze eerst maar bepalen wie de mogelijke lijsttrekker wordt. Dat zal ook invloed hebben op hoe de leden stemmen. Kan me niet voorstellen dat veel PvdAers zitten te wachten op Jesse Klaver.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Van vind jij nu van dit referendum. Dat nogal erdogannesk aandoet?
Ik moet dat denk ik even toelichten, het is een stemming die op zichzelf wel klopt. De uitslag geeft de ingediende stembiljetten weer. Alleen de omstandigheden waaronder zorgen er voor dat een kamp een aanzienlijk voordeel heeft ten opzichte van het andere kamp.
De voorstanders beleggen een persconferentie en kondigen aan dat de stemming de volgende dag al start. Een eventueel tegenkamp komt er dan nooit tussen.
De PvdA begrijpt genoeg van machtspolitiek. Het probleem is alleen dat het wordt verkocht als een fusie, maar de facto gaat de PvdA gewoon op in GroenLinks en lijkt het meer op een overname.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:50 schreef Lurf het volgende:
Sowieso wordt het tegenkamp hier voor het blok gezet. De uitkomst kan niet zijn dat de meerderheid tegen een gezamenlijke lijst is. Dan hangen beide partijen meteen al in de touwen en lacht de VVD zich helemaal een kriek. Dit wordt pas uitgespeeld bij de stembus, als de tegenstanders met hun voeten stemmen.
Ik hoop dat PvdA/GL er in slagen om een breder publiek aan te spreken, en zich niet alleen gaan richten op de gemene deler. Maar ik zie het duister in. Het blijven amateurs die niets begrijpen van machtspolitiek.
PvdD/GL en PvdA/SP past imo ook beter bij elkaar.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:56 schreef skysherrif het volgende:
Heb ook het idee dat mensen liever PvdD dan GL/PvdA hadden gehad als samenwerking.
Ik hoop dat ze die blunder niet maken. Het menselijk kapitaal van de PvdA is echt aanmerkelijk beter dan dat van GL.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De PvdA begrijpt genoeg van machtspolitiek. Het probleem is alleen dat het wordt verkocht als een fusie, maar de facto gaat de PvdA gewoon op in GroenLinks en lijkt het meer op een overname.
Het invliegen van Timmermans zou mijns inziens een kapitale vergissing zijn, daar blijf ik bij.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze die blunder niet maken. Het menselijk kapitaal van de PvdA is echt aanmerkelijk beter dan dat van GL.
Maar ze hebben er veel meer.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het invliegen van Timmermans zou mijns inziens een kapitale vergissing zijn, daar blijf ik bij.
Die komt vertellen dat Kaag met vakantie is van een jaar of 20quote:Op zondag 9 juli 2023 17:24 schreef Hexagon het volgende:
Bij D66 komt er een politieke update over de situatie voor de leden. Maar die wordt door Rob Jetten gedaan. Ben benieuwd of dat een voorteken kan zijn van dat hj het mag gaan doen.
Dat is JA21.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Het is jammer dat er niet echt een VVD zonder scherpe randjes bestaat. Dat was natuurlijk altijd het CDA, maar dat ligt vooralsnog volledig aan scherven.
Ik verwacht een strijd tussen BBB en VVD. En die gaan heel veel opeten.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:45 schreef BeriBeri het volgende:
Niet alleen de Duitsers, iedereen met een minimaal niveau aan intelligentie ziet toch dat Rutte puur uit eigen-/partijbelang de coalitie heeft opgeblazen. Coalitiemoord met voorbedachte rade. Hij gokt gewoon dat de VVD (nog) groter dan de BBB wordt en eventueel een coalitie over rechts gevormd kan worden.quote:Op zondag 9 juli 2023 15:35 schreef capricia het volgende:
De Duitsers hebben Mark door.
[..]
https://www.sueddeutsche.(...)6010096?reduced=true
Hoezo? 2 verkiezingen geleden won Samsom nog bijna de verkiezingen. De laatste Europese verkiezingen won PvdA nog. Kortom: voor heel veel mensen is links stemmen gewoon een optie die ze overwegen. En met een goede lijsttrekker en momentum kunnen ze zo de grootste worden.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:45 schreef BeriBeri het volgende:
BBB.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die komt vertellen dat Kaag met vakantie is van een jaar of 20
[ twitter ]
Ja. Nog rechtser dan rechts.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:42 schreef J.B. het volgende:
[..]
Niet alleen de Duitsers, iedereen met een minimaal niveau aan intelligentie ziet toch dat Rutte puur uit eigen-/partijbelang de coalitie heeft opgeblazen. Coalitiemoord met voorbedachte rade. Hij gokt gewoon dat de VVD (nog) groter dan de BBB wordt en eventueel een coalitie over rechts gevormd kan worden.
Yup, Henk Nijboer, Jeroen Dijsselbloem, en nog wat van die figuren die wel degelijk realistisch zijn en oog hebben voor arbeiders.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze die blunder niet maken. Het menselijk kapitaal van de PvdA is echt aanmerkelijk beter dan dat van GL.
Eindelijk een geestverwant. Timmermans is passé. PvdA moet zich ook niet blindstaren op hun laatste verkiezingswinst voor EP2019. Daar dachten de nodige stemgerechtigden dat ze Timmermans direct naar het voorzitterschap konden stemmen.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het invliegen van Timmermans zou mijns inziens een kapitale vergissing zijn, daar blijf ik bij.
Alleen als de VVD NIET met de BBB wil. Anders kunnen ze beter links-rechts strijd maken.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik verwacht een strijd tussen BBB en VVD. En die gaan heel veel opeten.
Wie stel jij dan voor? Wat Kuiken heeft al helemaal geen appealquote:Op zondag 9 juli 2023 17:51 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Eindelijk een geestverwant. Timmermans is passé. PvdA moet zich ook niet blindstaren op hun laatste verkiezingswinst voor EP2019. Daar dachten de nodige stemgerechtigden dat ze Timmermans direct naar het voorzitterschap konden stemmen.Hij zou wel even 'onze man in Europa' worden.
Ook niet te vergeten, ter vergelijking:
Aantal stemmers EP2019: 5.497.813
Aantal stemmers TK2021: 10.422.852
Als PvdA nog een keer zo lachwekkend onderuit wil gaan als destijds met Job Cohen moeten ze met belegen types als Timmermans en Aboutaleb aankomen. Dat zijn bestuurders geworden, geen politici die je een live debat met Rutte in de Rode Hoed aan moet doen.
Job Cohen had geen verstand van debatteren en mediaoptredens, dat is bij Timmermans wel anders.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:51 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Eindelijk een geestverwant. Timmermans is passé. PvdA moet zich ook niet blindstaren op hun laatste verkiezingswinst voor EP2019. Daar dachten de nodige stemgerechtigden dat ze Timmermans direct naar het voorzitterschap konden stemmen.Hij zou wel even 'onze man in Europa' worden.
Als PvdA nog een keer zo lachwekkend onderuit wil gaan als destijds met Job Cohen moeten ze met belegen types als Timmermans en Aboutaleb aankomen. Dat zijn bestuurders geworden, geen politici die je een live debat met Rutte in de Rode Hoed aan moet doen.
Lodewijk Asscher?quote:Op zondag 9 juli 2023 17:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wie stel jij dan voor? Wat Kuiken heeft al helemaal geen appeal
Timmermans is juist een enorm vaardig debater, ik denk de enige Nederlandse politicus van het moment die echt tegen Rutte op kan (al is Wilders ondanks zijn standpunten ook niet slecht in het debat zelf).quote:Op zondag 9 juli 2023 17:51 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Zoals @trein2000 al opmerkte heeft PvdA een superieur menselijk kapitaal ten opzichte van GroenLinks. In het land zijn heus PvdA'ers die hun strepen hebben verdiend. Ik zie de naam van Kim Putters weleens voorbij komen, dat vind ik geen onaardige gedachte.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Asscher is pas echt passé, is ook een soort tassendrager van Rutte geweest en de hoofdreden dat PvdA zo is ingestort. Die zou ik als ik PvdAer was nooit meer in een functie willen zien.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Lodewijk Asscher?
Ook niet pitbull genoeg hè. Te zacht.
nee dat verwacht ik niet Boer Burgers en Buitenluiquote:Op zondag 9 juli 2023 17:44 schreef capricia het volgende:
[..]
BBB.
Gooiden meteen de lasten voor de burgers omhoog en die voor de boeren omlaag.
Maar ja, dat willen mensen
Niet zo happen.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat verwacht ik niet Boer Burgers en Buitenlui
ze zijn een realistische nuchtere middenpartij
Nederland die moet die vader Jacob nietquote:Op zondag 9 juli 2023 17:51 schreef Smegma. het volgende:
[..]
VVD en BBB verstaan elkaar uitstekendquote:Op zondag 9 juli 2023 17:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Alleen als de VVD NIET met de BBB wil. Anders kunnen ze beter links-rechts strijd maken.
Atje is een topwijfquote:Op zondag 9 juli 2023 17:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom niet alle 4?quote:Op zondag 9 juli 2023 16:59 schreef Jaeger85 het volgende:
.
[..]
PvdD/GL en PvdA/SP past imo ook beter bij elkaar.
Dat heeft BBB al gedaan. Meteen toen ze in Drenthe de grootste werden.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://hoogeveenschecour(...)minder-28510078.htmlquote:Hogere belastingen voor inwoners, lagere voor boeren. Dat is het besluit van het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta op 27 juni. Met dit besluit gaan agrarische bedrijven 9 procent minder betalen aan het waterschap. Inwoners en natuurorganisaties gaan daarentegen meer bijdragen aan de kosten.
Het zijn de eerste directe effecten van de nieuwe coalitie van BBB, VVD, CDA en Ongebouwd in het dagelijks bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta.
Ja je bent er al als je alles wat rechts is meerekent, behalve FVD.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
VVD en BBB verstaan elkaar uitstekend
maar er moet nog wat bij
We kennen de context niet van hoe dit budget is opgesteld, soms zitten daar ook wat vreemde doorwerkingen in van eerdere jaren waardoor er tarieven worden aangepast.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat heeft BBB al gedaan. Meteen toen ze in Drenthe de grootste werden.
Lasten voor boeren omlaag met 9%, voor burgers meteen omhoog. Want ja, de begroting moet kloppen hè.
[..]
https://hoogeveenschecour(...)minder-28510078.html
Maar kennelijk wil de burger dit.![]()
Dan is het zaak om nu dan ook wel echt doorpakken en niet weer zo te blunderen. Landsbelang is geen argument meer, daar heeft Rutte zelf maling aan gehad door te breken.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:34 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)t-torentje-uitzetten
Nou. Wopke en Sigrid krijgen een herkansing voor 1 april.
Nog liever Rutte demissionair dan Kaag als dem. premier... goeiedag, de ellende...quote:Op zondag 9 juli 2023 18:34 schreef trein2000 het volgende:
Oh heerlijk!! Vuurwerk.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:34 schreef trein2000 het volgende:
Hmmm, dat zou de VVD alleen maar sterken in het om Rutte heen gaan staan, vrees ïk. Hem nu wegsturen (en de kamer in zien gaan, lekker een campagnepraatje houden tijdens de APB) om hem als een feniks te zien herrijzen na de verkiezingen heeft niemand iets aan.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:34 schreef trein2000 het volgende:
Aardig punt, het geeft Rutte de vrijheid om vanuit de kamer vol op het orgel te gaan over asiel.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hmmm, dat zou de VVD alleen maar sterken in het om Rutte heen gaan staan, vrees ïk. Hem nu wegsturen (en de kamer in zien gaan, lekker een campagnepraatje houden tijdens de APB) om hem als een feniks te zien herrijzen na de verkiezingen heeft niemand iets aan.
Dat vind ik ook. Zowel politiek-strategisch als moreelquote:Op zondag 9 juli 2023 18:37 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Dan is het zaak om nu dan ook wel echt doorpakken en niet weer zo te blunderen. Landsbelang is geen argument meer, daar heeft Rutte zelf maling aan gehad door te breken.
Welnu, wat stel je voor? En waarom?quote:Op zondag 9 juli 2023 18:40 schreef Slayage het volgende:
Ik heb ook minachting voor het asielbeleid van de Europese landen. [ twitter ]
Zou dan weer echt een poppenkast zijn als dit doorgezet wordt. Hier heb je echt vrij weinig aan lijkt me.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hmmm, dat zou de VVD alleen maar sterken in het om Rutte heen gaan staan, vrees ïk. Hem nu wegsturen (en de kamer in zien gaan, lekker een campagnepraatje houden tijdens de APB) om hem als een feniks te zien herrijzen na de verkiezingen heeft niemand iets aan.
En 11 vertrekkende ministers... al hebben ze niet veel meer te doen, dat is wel echt veel.
Maar hoe geloofwaardig is dat nog. En ten tweede. In hoeverre is dat echt het verschil als we eerst reces hebben en daarna ongetwijfeld weer een aantal grote tv-debatten. Zou die apb dan zo’n verschil maken? Ik zie dat niet direct.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:40 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Aardig punt, het geeft Rutte de vrijheid om vanuit de kamer vol op het orgel te gaan over asiel.
Hoezo? Een premier die zich niet als premier maar als grenzeloos cynische politieke opportunist opstelt is dat ambt toch onwaardig? Dat is toch geen poppenkast. Dat is gewoon een logisch politiek oordeel.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:44 schreef Malavita het volgende:
[..]
Zou dan weer echt een poppenkast zijn als dit doorgezet wordt. Hier heb je echt vrij weinig aan lijkt me.
Moet Silvana ook weer een keer aanwezig zijn.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:34 schreef trein2000 het volgende:
in een demissionair kabinet waar kennelijk dan ook een deel van de ministers ook weg zullen vallen? Dat vind ik wel een poppenkast.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoezo? Een premier die zich niet als premier maar als grenzeloos cynische politieke opportunist opstelt is dat ambt toch onwaardig? Dat is toch geen poppenkast. Dat is gewoon een logisch politiek oordeel.
Ik verwacht ook niet dat iemand dit gaat steunen, aangezien ze ook meegaan met het verhaal dat het besluit samen was en niet van 1 partijquote:Op zondag 9 juli 2023 18:47 schreef Hanca het volgende:
11 ministers wegstemmen. Ik denk niet dat CU dat gaat doen eigenlijk, zeker niet in hun eentje. Ze zijn toch ook wel de degelijke partij die veel geeft om de bestuurbaarheid van het land. Van CDA verwacht ik helemaal niks, die hangen volledig aan de VVD. Dus dan hangt het van Kaag af.
Internationale verplichtingen nakomen, compassie voor de zwakken, verdeling van de last onder de Eu leden.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welnu, wat stel je voor? En waarom?
Dat is de poppenkast die vee vvd er van maakt. Je moet je daar niet door laten gijzelen. Dit zijn precies dezelfde argumenten als op 1 april.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:49 schreef Malavita het volgende:
[..]
in een demissionair kabinet waar kennelijk dan ook een deel van de ministers ook weg zullen vallen? Dat vind ik wel een poppenkast.
Jij vindt het echt een goed idee om 11 ministers weg te stemmen en de verhoudingen zo te verzuren met de partij die waarschijnlijk de grootste wordt? En dat laatste is alleen maar waarschijnlijker als je ze in de slachtofferrol kunt duwen.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is de poppenkast die vee vvd er van maakt. Je moet je daar niet door laten gijzelen. Dit zijn precies dezelfde argumenten als op 1 april.
Ik dacht dat ze dat deksel in middels wel op hun neus gehad hadden.
Die was compleet flabbergasted toen Rutte de stekker eruit trok. Veel te diplomatiek en te degelijk voor dit soort acties. Gaat ze niet doen.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:47 schreef Hanca het volgende:
11 ministers wegstemmen. Ik denk niet dat CU dat gaat doen eigenlijk, zeker niet in hun eentje. Ze zijn toch ook wel de degelijke partij die veel geeft om de bestuurbaarheid van het land. Van CDA verwacht ik helemaal niks, die hangen volledig aan de VVD. Dus dan hangt het van Kaag af.
En hoe zou je precies niet-rechts beleid moeten uitvoeren met een VVD die gewoon de boel opblaast als ze eens iets moeten doen waar ze geen zin in hebben?quote:Op zondag 9 juli 2023 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij vindt het echt een goed idee om 11 ministers weg te stemmen en de verhoudingen zo te verzuren met de partij die waarschijnlijk de grootste wordt? En dat laatste is alleen maar waarschijnlijker als je ze in de slachtofferrol kunt duwen.
Dan is het ook nog zo dat de VVD vervolgens niet neer gebonden is aan dingen als de hulp van de slachtoffers van de toeslagenaffaire of de Groningers, groepen waar de VVD achterban niks mee heeft. Sterker nog: er zal een enorme motiediarree komen van de VVD om gebruik te maken van de rechtse meerderheid.
Als je rechts beleid wil, moet je nu de VVD uit de coalitie jagen.
Ze zitten nu in elk geval nog vast aan de coalitie. Dat is beter dan los als aanvoerder van de rechtse meerderheid, wat mij betreft.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:04 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe zou je precies niet-rechts beleid moeten uitvoeren met een VVD die gewoon de boel opblaast als ze eens iets moeten doen waar ze geen zin in hebben?
Als de VVD als een stampvoetende clown uit het kabinet wil stappen omdat er een tegenzet komt na een grenzeloos cynische politieke terreurdaad dan moeten ze dat maar doen. Het is een motie van wantrouwen tegen 1 minister. Niet tegen 11. Die verantwoordelijkheid ligt echt bij de vvd.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij vindt het echt een goed idee om 11 ministers weg te stemmen en de verhoudingen zo te verzuren met de partij die waarschijnlijk de grootste wordt? En dat laatste is alleen maar waarschijnlijker als je ze in de slachtofferrol kunt duwen.
Dan is het ook nog zo dat de VVD vervolgens niet neer gebonden is aan dingen als de hulp van de slachtoffers van de toeslagenaffaire of de Groningers, groepen waar de VVD achterban niks mee heeft. Sterker nog: er zal een enorme motiediarree (en erger, ook ammendementen op de begrotingen) komen van de VVD om gebruik te maken van de rechtse meerderheid.
Jij denkt dat PVV, FvD, JA21 e.d. zich daar dan naar linkse wensen gaan schikken?quote:Op zondag 9 juli 2023 19:06 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Verder hebben de ondersteuners van zo’n motie, als hij slaagt, dus kun je prima afspraken maken over wat er controversieel is (en dus niet vatbaar voor parlementaire behandeling).
Ik denk dat ze erop gokken dat D66 het niet steunt.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:04 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit eigenlijk weer een onverantwoordde actie van de PvdA en GL, die niet verder kijken dan de komende week...
En maar klagen als de VVD alle begrotingen amendeert met de rechtse meerderheid. Hoe dom kun je zijn?
Dus spelen met de toekomst van het land, in de hoop dat een andere partij wel verantwoordelijk is? Dat is echt populistisch gedrag en past zeker niet bij de PvdA.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat ze erop gokken dat D66 het niet steunt.
Verwacht ik ook niet. Ik denk niet dat op een Brutus achtige wijze Rutte eruit gooien nou heel slim is.
Dat kan, maar we krijgen dan echt wel een losgeslagen VVD qua amendementen en moties. Die gaan die rechtse meerderheid niet laten liggen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:10 schreef Hexagon het volgende:
En als die motie toch aangenomen wordt krijgen we Johan Remkes als premier denk ik.
Dit is natuurlijk de machtspolitiek die de vvd bewust voert. Een demissionair kabinet zonder de vvd kan ze in de kaart spelen. Aan de andere kant, wat voor moties gaan ze indienen dan? Motie geen euro meer naar Groningen? Of een motie dat de toeslagenouders maar pech hebben? Als niemand in de vvd fractie plek wil maken komt Rutte ook niet direct in de Kamer. En de Kamer gaat juist van alles controversieel verklaren. Het vvd smaldeel kan kan wel opstappen, maar de vraag is of dit intern niet iets gaat doen. Want vasthouden aan Rutte kan ten koste gaan van invloed in volgend kabinet, en de achterban was al teleurgesteld na afgelopen formatie.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan is het ook nog zo dat de VVD vervolgens niet neer gebonden is aan dingen als de hulp van de slachtoffers van de toeslagenaffaire of de Groningers, groepen waar de VVD achterban niks mee heeft. Sterker nog: er zal een enorme motiediarree komen van de VVD om gebruik te maken van de rechtse meerderheid.
Maar zou dat nou echt zo'n ongelooflijk groot probleem zijn? Op de korte termijn is het wel vervelend ja maar op de langere termijn is het misschien wel gezond als teflon Mark eens niet een wolk aan linkse/midden partijen om zich heen heeft waar alles wat er mis gaat op afglijdt.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan, maar we krijgen dan echt wel een losgeslagen VVD qua amendementen en moties. Die gaan die rechtse meerderheid niet laten liggen.
ik denk dat ze wel een verkiezing kan winnenquote:Op zondag 9 juli 2023 18:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Zal best, maar je wint er geen verkiezingen mee.
Die rechtse meerderheid bestaat alleen als je CDA of D66 er bij neemt. Zelfs als je alles wat maar enigszins rechts is optelt zonder een van die 2 kom je op 73 en dan heb ik zelfs VOLT en Denk al rechts gemaakt.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kan, maar we krijgen dan echt wel een losgeslagen VVD qua amendementen en moties. Die gaan die rechtse meerderheid niet laten liggen.
Dan kun je in plaats van dit onverantwoorde gedrag, beter met PvdA, GL, BBB, D66, CU, SP, PvdD (en het liefst CDA) samen gaan zitten en zeggen dat je met z'n allen niet meer met Rutte wil regeren in een volgend kabinet. Of nog liever: dat het volgende kabinet zonder VVD is, zoals er voor Kok 1 campagne werd gevoerd met stem CDA weg. Laat de VVD dan maar proberen op een andere manier een meerderheid te zoeken.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:13 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk de machtspolitiek die de vvd bewust voert. Een demissionair kabinet zonder de vvd kan ze in de kaart spelen. Aan de andere kant, wat voor moties gaan ze indienen dan? Motie geen euro meer naar Groningen? Of een motie dat de toeslagenouders maar pech hebben? Als niemand in de vvd fractie plek wil maken komt Rutte ook niet direct in de Kamer. En de Kamer gaat juist van alles controversieel verklaren. Het vvd smaldeel kan kan wel opstappen, maar de vraag is of dit intern niet iets gaat doen. Want vasthouden aan Rutte kan ten koste gaan van invloed in volgend kabinet, en de achterban was al teleurgesteld na afgelopen formatie.
De vvd onder Rutte probeert het altijd zo voor te stellen dat een alternatief narratief zodanig kut ia dat op basis van landsbelang ofzo de ander kiest voor wat de vvd altijd al wilde. Maar dat is juist de machtspolitiek die je een keer moet doorbreken. Want wat heeft de opstelling van Kaag om in landsbelang met CU te gaan regeren en op 1 april Rutte laten zitten nou gebracht? Wiens belang is daar eigenlijk gediend?
De vvd heeft het initiatief vooralsnog, wil je dit doorbreken dan moet je iets doen en meegaan in het scenario zoals de vvd het heeft uitgestippeld lijkt mij daar niet 1 van.
Precies dit.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:13 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk de machtspolitiek die de vvd bewust voert. Een demissionair kabinet zonder de vvd kan ze in de kaart spelen. Aan de andere kant, wat voor moties gaan ze indienen dan? Motie geen euro meer naar Groningen? Of een motie dat de toeslagenouders maar pech hebben? Als niemand in de vvd fractie plek wil maken komt Rutte ook niet direct in de Kamer. En de Kamer gaat juist van alles controversieel verklaren. Het vvd smaldeel kan kan wel opstappen, maar de vraag is of dit intern niet iets gaat doen. Want vasthouden aan Rutte kan ten koste gaan van invloed in volgend kabinet, en de achterban was al teleurgesteld na afgelopen formatie.
De vvd onder Rutte probeert het altijd zo voor te stellen dat een alternatief narratief zodanig kut ia dat op basis van landsbelang ofzo de ander kiest voor wat de vvd altijd al wilde. Maar dat is juist de machtspolitiek die je een keer moet doorbreken. Want wat heeft de opstelling van Kaag om in landsbelang met CU te gaan regeren en op 1 april Rutte laten zitten nou gebracht? Wiens belang is daar eigenlijk gediend?
De vvd heeft het initiatief vooralsnog, wil je dit doorbreken dan moet je iets doen en meegaan in het scenario zoals de vvd het heeft uitgestippeld lijkt mij daar niet 1 van.
CDA zit aan de VVD vast. Dus ja, die stemmen met hen mee.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die rechtse meerderheid bestaat alleen als je CDA of D66 er bij neemt. Zelfs als je alles wat maar enigszins rechts is optelt zonder een van die 2 kom je op 73 en dan heb ik zelfs VOLT en Denk al rechts gemaakt.
Als dat echt zo makkelijk was geweest dan was die rechtse meerderheid natuurlijk al gewoon het kabinet geweest. Daarnaast gaan de overige rechtse partijen zich niet ineens voegen naar de grillen van een vvd waarvan minimaal een deel van die rechtse kant heeft meegestemd met een motie tegen Rutte. Veel zaken worden ook controversieel, dus invloed op de begroting zal ook wel meevallen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Controversieel geldt alleen voor het kabinet, niet voor de Kamer.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:20 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Veel zaken worden ook controversieel, dus invloed op de begroting zal ook wel meevallen
Maar die zitten dan toch nog gewoon in het demissionaire kabinet? En hebben toch gewoon nog die binding?quote:Op zondag 9 juli 2023 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA zit aan de VVD vast. Dus ja, die stemmen met hen mee.
In de Kamer gaan zitten zou van grenzeloze arrogantie en cynisme getuigen. Voordeel is wel dat hij dan zijn staatsman-kaart niet meer kan trekken. Bovendien ziet Nederland in dat het land gewoon doordraait zonder premier Rutte.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar hoe geloofwaardig is dat nog. En ten tweede. In hoeverre is dat echt het verschil als we eerst reces hebben en daarna ongetwijfeld weer een aantal grote tv-debatten. Zou die apb dan zo’n verschil maken? Ik zie dat niet direct.
Maar nog belangrijker. Hem maar weer z’n act laten opvoeren net als de vorige keren gaat hem ook niet worden. Dan moet je toch een keer wat proberen zou mijn iet wat cynische politiek-strategische argument zijn.
Voor het CDA is dit een uitgelezen kans om te laten zien dat ze juist niet het bijwagentje van de VVD zijn.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
CDA zit aan de VVD vast. Dus ja, die stemmen met hen mee.
Kan ook. Maar de kans dat daar iemand over 5 maanden toch een andere keus gaat maken is natuurlijk groot. Ijzer smeden als het heet is. Vraag voor een aantal partijen is of ze met deze actie een sterkere campagne kunnen voeren dan dat ze hem laten zitten en steeds als boeman neer kunnen laten zetten. 'wie breekt betaald' is het adagium. Als je hem nu wegstemt kan het sentiment dat de vvd dit kabinet heeft opgeblazen naar de achtergrond verdringen. Maar ook als gevolg hebben dat intern Rutte wordt gewipt en de partij implodeert.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kun je in plaats van dit onverantwoorde gedrag, beter met PvdA, GL, BBB, D66, CU, SP, PvdD (en het liefst CDA) samen gaan zitten en zeggen dat je met z'n allen niet meer met Rutte wil regeren in een volgend kabinet. Of nog liever: dat het volgende kabinet zonder VVD is, zoals er voor Kok 1 campagne werd gevoerd met stem CDA weg. Laat de VVD dan maar proberen op een andere manier een meerderheid te zoeken.
Waarom zou dat arrogant zijn? Volgens mij heeft hij bij de laatste Kamerverkiezingen meer stemmen behaald dan ieder ander in de Kamer.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In de Kamer gaan zitten zou van grenzeloze arrogantie en cynisme getuigen. Voordeel is wel dat hij dan zijn staatsman-kaart niet meer kan trekken. Bovendien ziet Nederland in dat het land gewoon doordraait zonder premier Rutte.
Lijkt mij eigenlijk prima.
Als je Rutte laat zitten, dan pas kijk je niet verder dan de komende verkiezingen. Dan vent gijzelt dit land al jaren. Iedere kans om hem weg te krijgen moet je grijpen. Al was die kans van 1 april wel beter dan deze.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:04 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dit eigenlijk weer een onverantwoordde actie van de PvdA en GL, die niet verder kijken dan de komende week...
En maar klagen als de VVD alle begrotingen amendeert met de rechtse meerderheid. Hoe dom kun je zijn?
Het is gebruikelijk dat onderwerpen die controversieel zijn verklaard überhaupt niet op de agenda van de Kamer komen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Controversieel geldt alleen voor het kabinet, niet voor de Kamer.
Waarom zou dat een zwaktebod zijn? Er is afgelopen week een grenzeloos cynische politieke machtsgreep gepleegd. Dan ga je toch niet janken als er een tegenzet komt als VVD ?quote:Op zondag 9 juli 2023 19:38 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Waarom zou dat arrogant zijn? Volgens mij heeft hij bij de laatste Kamerverkiezingen meer stemmen behaald dan ieder ander in de Kamer.
Zo’n motie van wantrouwen zou een ultiem zwaktebod van de oppositie zijn, nadat ze het instrument de afgelopen jaren al regelmatig hebben misbruikt.
Ze hebben hun zin, het kabinet is gevallen. Dat het op een ander onderwerp is waarop ze hoopten is bijzaak. Dat iedereen Rutte graag ziet verdwijnen snap ik, maar laat dat dan via verkiezingen gebeuren. Of blokkeer hem bij de formatie. Dan kan de VVD de oppositie in (als de rest blijkbaar zo eensgezind is, zal een formatie zonder VVD t.z.t. geen enkel probleem zijn).
Bij een begroting ligt letterlijk alles op tafel en mag je over alles moties en amendementen indienen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
O
[..]
Het is gebruikelijk dat onderwerpen die controversieel zijn verklaard überhaupt niet op de agenda van de Kamer komen.
Rutte had na het Omtzigtdebat gewipt moeten worden. Hij is een sta-in-de-weg geworden, een probleem in plaats van een oplossing. Alleen de VVD weigert dat te accepteren.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:38 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Waarom zou dat arrogant zijn? Volgens mij heeft hij bij de laatste Kamerverkiezingen meer stemmen behaald dan ieder ander in de Kamer.
Zo’n motie van wantrouwen zou een ultiem zwaktebod van de oppositie zijn, nadat ze het instrument de afgelopen jaren al regelmatig hebben misbruikt.
Ze hebben hun zin, het kabinet is gevallen. Dat het op een ander onderwerp is waarop ze hoopten is bijzaak. Dat iedereen Rutte graag ziet verdwijnen snap ik, maar laat dat dan via verkiezingen gebeuren. Of blokkeer hem bij de formatie. Dan kan de VVD de oppositie in (als de rest blijkbaar zo eensgezind is, zal een formatie zonder VVD t.z.t. geen enkel probleem zijn).
Het is niet alleen gebruikelijk. Het staat gewoon in het reglement:quote:Op zondag 9 juli 2023 19:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
O
[..]
Het is gebruikelijk dat onderwerpen die controversieel zijn verklaard überhaupt niet op de agenda van de Kamer komen.
quote:Artikel 11.3 Controversiële onderwerpen
1. Na een tussentijdse val van het kabinet, een koninklijk besluit tot ontbinding van de Kamer, of verkiezingen voor de Kamer, kan de Kamer op schriftelijk voorstel van een commissie of van een of meer leden besluiten om een of meer onderwerpen controversieel te verklaren.
2. Indien een onderwerp controversieel is verklaard, wordt de behandeling daarvan uitgesteld totdat een nieuw kabinet is aangetreden of de Kamer tussentijds anders besluit.
Hermans, Van Wijngaarden, Brekelmans plots inhoudelijk op beleid moeten zien reageren, daar zou ik veel voor over hebben.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:38 schreef Spablauw214 het volgende:
Alle andere partijen kunnen hem toch gewoon uitsluiten? Niet per se de VVD, maar gewoon deelname aan nog een kabinet onder Rutte?
Als de VVD dan toch aan hem blijft vasthouden dan gaan ze de oppositie maar in.
Klopt dat hij toen had moeten verdwijnen. Maar dat los je niet op door hem nu te wippen en de VVD zo feitelijk alleen maar sterker te maken, rechts houdt van de slachtofferrol.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rutte had na het Omtzigtdebat gewipt moeten worden. Hij is een sta-in-de-weg geworden, een probleem in plaats van een oplossing. Alleen de VVD weigert dat te accepteren.
Maar dat is expliciet niet het argument. Het argument is dat er een politieke terreurdaad gepleegd is vanuit Hermans bij uitstek dat de verbindende rol op zich zou moeten nemen en dat de persoon die dat ambt bekleed dus volstrekt onhoudbaar geworden is.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:41 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rutte had na het Omtzigtdebat gewipt moeten worden. Hij is een sta-in-de-weg geworden, een probleem in plaats van een oplossing. Alleen de VVD weigert dat te accepteren.
Nee maar ook niet door met hem een doorstart te maken zoals de CU, D66 en CDA deed.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat hij toen had moeten verdwijnen. Maar dat los je niet op door hem nu te wippen en de VVD zo feitelijk alleen maar sterker te maken, rechts houdt van de slachtofferrol.
Maar de VVD is het niet met dat argument eens. Het CDA trouwens ook niet, die is boos dat er partijen zijn met principes 'want principes klinken als iets ononderhandelbaars...'. Blijkbaar zijn ze dat bij het CDA niet gewend.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is expliciet niet het argument. Het argument is dat er een politieke terreurdaad gepleegd is vanuit Hermans bij uitstek dat de verbindende rol op zich zou moeten nemen en dat de persoon die dat ambt bekleed dus volstrekt onhoudbaar geworden is.
Wat willen ze gaan doen dan? Moties gaan indienen tegen hun eigen kabinetsbeleid?quote:Op zondag 9 juli 2023 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat hij toen had moeten verdwijnen. Maar dat los je niet op door hem nu te wippen en de VVD zo feitelijk alleen maar sterker te maken, rechts houdt van de slachtofferrol.
Ik vraag me af of je met zielig doen een verkiezing wint.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je zet een fout niet recht door een tweede fout te maken. Twee fouten maken geen goed, maar gewoon dubbel fout.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:45 schreef alpeko het volgende:
[..]
Nee maar ook niet door met hem een doorstart te maken zoals de CU, D66 en CDA deed.Ze kunnen die fout nu rechtzetten.
Het CDA moet dringend gaan zoeken naar iets van een nieuwe identiteit ja.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de VVD is het niet met dat argument eens. Het CDA trouwens ook niet, die is boos dat er partijen zijn met principes 'want principes klinken als iets ononderhandelbaars...'. Blijkbaar zijn ze dat bij het CDA niet gewend.
Ze zitten dan niet meer in het kabinet, he? Rutte er uit is de hele VVD er uit.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat willen ze gaan doen dan? Moties gaan indienen tegen hun eigen kabinetsbeleid?
Waarom was dat op 1 april dan wel goed en nu niet? Dan had je toch exact dezelfde situatie gehad? Ook dan had Rutte terug kunnen komen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je zet een fout niet recht door een tweede fout te maken. Twee fouten maken geen goed, maar gewoon dubbel fout.
Het is alleen wel je eigen beleid. Daar trapt het volk echt niet in hoor.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zitten dan niet meer in het kabinet, he? Rutte er uit is de hele VVD er uit.
Klopt, maar de basis zal nog steeds gebaseerd zijn op het regeerakkoord, en dus hun eigen VVD beleid.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Yesil-geval? Prima moment voor een partij coupquote:Op zondag 9 juli 2023 19:48 schreef capricia het volgende:
Wie heeft lef genoeg om zijn rol over te nemen dan?
Tijdens het demissionair zijn.
Ik zie niemand die wel even op gaat staan.
Potentiële VVDers echt wel.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het is alleen wel je eigen beleid. Daar trapt het volk echt niet in hoor.
Heeft zij nog enigzins een mandaat van de kiezer ooit gekregen? Of puur als care taker?quote:
Dat hangt ervan af, het kan ook zijn dat iemand anders een machtsgreep doet. Uiteindelijk zal vroeg of laat onvermijdelijk de vraag gesteld worden of Rutte groter is dan de partij.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik schat een VVD in de slachtofferrol buiten een coalitie eerder in op 35 zetels.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:50 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die zijn maar goed voor 10 zetels. De rest is volk dat hier wel degelijk gevoelig voor is.
Ook daar valt het risico volgens mij wel mee. De facto gaat het alleen over amendementen van de begrotingswet. Al het andere is memorie van toelichting en gaat via moties die een romp kabinet gewoon naast zich neer kan leggen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij een begroting ligt letterlijk alles op tafel en mag je over alles moties en amendementen indienen.
No way. Dat hebben het puur en alleen moeten hebben van Rutte. Het electoraat is daar meer en meer klaar mee. PS vergeten? Groot aantal stemmen is toen bewust tegen dit kabinet en Rutte gegeven. En dat zal met TK eerder meer dan minder zijn.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik schat een VVD in de slachtofferrol buiten een coalitie eerder in op 35 zetels.
Dat hoeft niet slecht te zijn, afhankelijk waar die stemmen vandaan komen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik schat een VVD in de slachtofferrol buiten een coalitie eerder in op 35 zetels.
Dit is toch geen machtsgreep? Er is een kabinet gevallen. Lijkt me dat Rutte nu minder macht heeft dan voorheen. Ik weet dat de haat tegen de man intens is, maar ‘machtsgreep’ vind ik echt een overdreven voorstelling van zaken.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom zou dat een zwaktebod zijn? Er is afgelopen week een grenzeloos cynische politieke machtsgreep gepleegd. Dan ga je toch niet janken als er een tegenzet komt als VVD ?
Met wat als argument? Wij tegen de rest? Dat is al jaren het stokpaardje. De rest zijn naïeve wereldverbeteraars/bruinhemden/gekkies/populisten. De VVD is daartussen een veilige vluchtheuvel.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, verkiezingen half november is waarschijnlijk pas een nieuwe kamer na de stemmingen over de begrotingen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:52 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ook daar valt het risico volgens mij wel mee. De facto gaat het alleen over amendementen van de begrotingswet. Al het andere is memorie van toelichting en gaat via moties die een romp kabinet gewoon naast zich neer kan leggen.
Over veel is al besloten de afgelopen maanden. Dat gaat een vvd fractie in enkele weken niet even overhoop gooien. Daarbij zie ik partijen die hem gaan wegstemmen niet zomaar allerlei vvd plannetjes steunen. En zelfs dan heb je nog grote kans dat de nieuwe Tweede Kamer nog dit Kalenderjaar ingesteld wordt, dus voordat er echt over de begroting gestemd wordt. Mocht dat nog tot gekke dingen leiden is er ook nog de eerste Kamer die erover moet stemmen. Ik zie het risico dat de rode loper voor rechts uitgelegd gaat worden wel meevallen.
Dat is idd wel de vraag. Laat je de vvd zitten en wrijf je ze steeds in dat zij de coalitie hebben laten klappen. Of wip je Rutte.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag is of het laten klappen een partij goed of kwaad doet. Ik ben zeer blij met deze val. Alleen ga ik de VVD er niet voor belonen. Die andere 3 ook niet overigens. Dit kabinet had er nooit mogen komen en alleen al daarom verdienen ze de komende jaren een marginale rol in de oppositie.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is idd wel de vraag. Laat je de vvd zitten en wrijf je ze steeds in dat zij de coalitie hebben laten klappen. Of wip je Rutte.
Alweer een trapleuning qua politiek inzicht. Een ‘realistische nuchtere middenpartij’, hoe krijg je het uit je bek en toetsenbord als het over de BBB gaat?quote:Op zondag 9 juli 2023 17:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Weet ik niet zo zeker. Rutte heeft ook medestanders nodig. CDA kan hij missen met de huidige peilingen. D66 kan hij nog wel eens nodig hebben.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:58 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik draai het om. Stel dat Kaag hier de premier was. Zou Rutte dan morgen de trekker overhalen?
100% zeker.
Betaal hem met gelijke munt terug en leg hem op de guillotine. Klaar ermee.
Nee. Er is doelbewust aangestuurd op een kabinetsval uit puur politiek opportunisme. Niemand was er klaar voor dus het moest nu. En dat vanuit het ambt dat bij uitstek een verbindende rol moet spelen. Ik heb het net al een politieke terreurdaad genoemd en ik blijf daar bij. Als je dat doet moet je niet gaan janken als er een tegenzet komt. Dat is geen zwaktebod maar gewoon actie-reactiequote:Op zondag 9 juli 2023 19:54 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Dit is toch geen machtsgreep? Er is een kabinet gevallen. Lijkt me dat Rutte nu minder macht heeft dan voorheen. Ik weet dat de haat tegen de man intens is, maar ‘machtsgreep’ vind ik echt een overdreven voorstelling van zaken.
Het kabinet is nu gevallen over migratie. De kans was levensgroot dat het na de zomer zou vallen over stikstof (het CDA wilde heronderhandelen) of een van de andere problemen. Er zijn door dezelfde oppositie tientallen moties van wantrouwen ingediend die óók tot een kabinetsval hadden kunnen leiden. Partijleiders als Klaver en Wilders hebben Rutte talloze keren opgeroepen te stoppen met dit kabinet. Nu gebeurt dat op een ander moment en om een ander onderwerp dan ze hoopten, maar het resultaat is hetzelfde.
Ik vind het een zwaktebod om een al demissionaire premier weg te sturen als Kamer. Als je voor de volgende ronde van hem af wil, moet je zorgen dat je de verkiezingen van hem wint. Óf hem blokkeren in de formatie (hoewel ik al die blokkades minder sterk vind).
Als je wil dat hij nu niets meer kan doen, moet je de betreffende onderwerpen controversieel verklaren. Dan maak je hem ook vleugellam.
Johan Remkes is vast wel beschikbaar.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:48 schreef capricia het volgende:
Wie heeft lef genoeg om zijn rol over te nemen dan?
Tijdens het demissionair zijn.
Ik zie niemand die wel even op gaat staan.
Ook mee eens.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:58 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik draai het om. Stel dat Kaag hier de premier was. Zou Rutte dan morgen de trekker overhalen?
100% zeker.
Wat zou hij daarbij te winnen hebben?quote:Op zondag 9 juli 2023 19:58 schreef Spablauw214 het volgende:
100% zeker.
Jorritsma. Gewoon omdat het kan.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Johan Remkes is vast wel beschikbaar.
Wopke wil vast ook wel. Die werkt toch enkel aan z’n persoonlijk cv.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Johan Remkes is vast wel beschikbaar.
Uitschakelen van een politieke opponent.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:01 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Wat zou hij daarbij te winnen hebben?
Beter is het in dit scenario denk ik als er een zakenkabinet komt dat maximaal een jaar aanblijft of iets dergelijks. Want dit wordt een slagveld.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wopke wil vast ook wel. Die werkt toch enkel aan z’n persoonlijk cv.
Al is Sigrid eerst aan de beurt.
Je moet die strijd voeren op het juiste moment. Dat is in mijn ogen in de verkiezingscampagne of tijdens de formatie daarna. Laat de VVD-leden en daarna de kiezer bepalen of er nog een rol voor Rutte is weggelegd. Als de oppositie hem nu wegwerkt, concludeer ik dat ze het niet in verkiezingen tegen hem durven opnemen. Terwijl dat nu eenvoudiger dan ooit zou moeten zijn: migratie, stikstof én klimaat komen op de campagne-agenda. Voor elke oppositiepartij iets om zich sterk op te profileren.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Er is doelbewust aangestuurd op een kabinetsval uit puur politiek opportunisme. Niemand was er klaar voor dus het moest nu. En dat vanuit het ambt dat bij uitstek een verbindende rol moet spelen. Ik heb het net al een politieke terreurdaad genoemd en ik blijf daar bij. Als je dat doet moet je niet gaan janken als er een tegenzet komt. Dat is geen zwaktebod maar gewoon actie-reactie
En wat betreft je laatste alinea: iemand aan alle kanten tegenwerken maar de trekker niet durven overhalen: dat is pas een zwaktebod.
[fluister]quote:Op zondag 9 juli 2023 19:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je met zielig doen een verkiezing wint.
intikkenquote:Op zondag 9 juli 2023 20:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Alweer een trapleuning qua politiek inzicht. Een ‘realistische nuchtere middenpartij’, hoe krijg je het uit je bek en toetsenbord als het over de BBB gaat?
Moet Rutte wel eerst van z’n fiets geschoten worden. Maar daar ga ik niet over speculeren dat slaat nergens op.quote:
Het is ook amateuristisch. Er ligt geen gezamenlijk programma. Over hoe verder met Rutte geven Kuiken en Klaver al andere teksten. De lijsttrekker krijgt per onderwerp alleen maar de vraag welk partijprogramma nu voorrang krijgt en wordt er ingespeeld op de emotie van de kiezers die op dat punt even moet slikken. Als je dit zorgvuldig doet met interne sessies om de bloedstromen te verbinden is het al lastig. Nu ga je een stukje fusie organiseren via de verkiezingen. Als dat geen ellende wordt. En dan ook nog op een manier waarbij mensen met twijfels over een fusie door het proces al op achterstand wordt gezet. Maar goed, dat krijg je als je met oneliners partijen gaat regeren.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:03 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Nog zo’n vorm van referendum fraude. Al die dubbellidmaatschappen waar een tijd terug actief toe opgeroepen is.
Ik snap dat het er legitiem uit ziet. Maar als je er even over nadenkt zitten er een paar hele fundamentele manco’s in.
@:skysherrif
Dat is inderdaad waarom mijn stem weer naar de VVD gaat. Prima samengevat.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Met wat als argument? Wij tegen de rest? Dat is al jaren het stokpaardje. De rest zijn naïeve wereldverbeteraars/bruinhemden/gekkies/populisten. De VVD is daartussen een veilige vluchtheuvel.
Maar dat staat toch los van elkaar. Als je hem nu wegstuurt als premier blijft hij toch gewoon aan als VVD leider en moeten ze het toch gewoon tegen hem opnemen in de verkiezingsstrijd. Natuurlijk gaat die strijd dan anders vormgegeven worden maar dat is het risico dat Rutte zelf genomen heeft door zulk roekeloos handelen.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:09 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Je moet die strijd voeren op het juiste moment. Dat is in mijn ogen in de verkiezingscampagne of tijdens de formatie daarna. Laat de VVD-leden en daarna de kiezer bepalen of er nog een rol voor Rutte is weggelegd. Als de oppositie hem nu wegwerkt, concludeer ik dat ze het niet in verkiezingen tegen hem durven opnemen. Terwijl dat nu eenvoudiger dan ooit zou moeten zijn: migratie, stikstof én klimaat komen op de campagne-agenda. Voor elke oppositiepartij iets om zich sterk op te profileren.
Persoonlijk liever Hoekstra dan Kaag. Maar ik zou een interimmer uit de hoek van de VVD ook prima vinden. Of een ‘neutraal’ iemand (bijvoorbeeld een hoogleraar of oud-voorzitter van een hoog college van staat). Daar zit het voor mij niet op vast.quote:Puur uit interesse: stel dat die MvW het haalt, wie zie je dan graag als interim-premier? Kaag of Hoekstra?
En daar mag je nog bijtellen dat partijen die je als centrumrechts zou kunnen kwalificeren, en dan denk ik met name even aan D66 en Volt, liever met GL-PvdA gaan dan met VVD en CDA.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo? 2 verkiezingen geleden won Samsom nog bijna de verkiezingen. De laatste Europese verkiezingen won PvdA nog. Kortom: voor heel veel mensen is links stemmen gewoon een optie die ze overwegen. En met een goede lijsttrekker en momentum kunnen ze zo de grootste worden.
Ik heb het idee dat de meeste mensen zich niet zo druk maken om de democratische legitimiteit van de PVDA/GL fusie.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:03 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Nog zo’n vorm van referendum fraude. Al die dubbellidmaatschappen waar een tijd terug actief toe opgeroepen is.
Ik snap dat het er legitiem uit ziet. Maar als je er even over nadenkt zitten er een paar hele fundamentele manco’s in.
@:skysherrif
Ook mee eens. Dan hadden ze nog beter de EK-route kunnen kiezen. Alhoewel dat ook kunstmatig is natuurlijk. (En het nog maar de vraag is of de rest het zou accepteren. Het initiatief/premierschap moet je ook gegund worden). Maar dit gaat te snel en in tranen eindigen.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het is ook amateuristisch. Er ligt geen gezamenlijk programma. Over hoe verder met Rutte geven Kuiken en Klaver al andere teksten. De lijsttrekker krijgt per onderwerp alleen maar de vraag welk partijprogramma nu voorrang krijgt en wordt er ingespeeld op de emotie van de kiezers die op dat punt even moet slikken. Als je dit zorgvuldig doet met interne sessies om de bloedstromen te verbinden is het al lastig. Nu ga je een stukje fusie organiseren via de verkiezingen. Als dat geen ellende wordt. En dan ook nog op een manier waarbij mensen met twijfels over een fusie door het proces al op achterstand wordt gezet. Maar goed, dat krijg je als je met oneliners partijen gaat regeren.
Ik ook niet. Maar dat is natuurlijk raar. Als je zoiets fundamenteels beslist dan moet je dat doen op een manier die zuiver is. Dit is in het meest positieve scenario amateurisme.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat de meeste mensen zich niet zo druk maken om de democratische legitimiteit van de PVDA/GL fusie.
Hoop je dat of denk je dat? Volgens mij willen alle kopstukken in de huidige partijtop van GL en PVDA gewoon fuseren.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ook mee eens. Dan hadden ze nog beter de EK-route kunnen kiezen. Alhoewel dat ook kunstmatig is natuurlijk. (En het nog maar de vraag is of de rest het zou accepteren. Het initiatief/premierschap moet je ook gegund worden). Maar dit gaat te snel en in tranen eindigen.
Doe het.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:34 schreef trein2000 het volgende:
Ik zou ook liever dit zien:quote:Op zondag 9 juli 2023 20:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ook niet. Maar dat is natuurlijk raar. Als je zoiets fundamenteels beslist dan moet je dat doen op een manier die zuiver is. Dit is in het meest positieve scenario amateurisme.
Wat overigens bij Op1 daarna door de fractievoorzitters resoluut werd tegengesproken.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:50 schreef Dazalbest1 het volgende:
[..]
Ik verwacht ook niet dat iemand dit gaat steunen, aangezien ze ook meegaan met het verhaal dat het besluit samen was en niet van 1 partij
Ah oké, dat heb ik niet gezien....quote:Op zondag 9 juli 2023 20:26 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat overigens bij Op1 daarna door de fractievoorzitters resoluut werd tegengesproken.
Ik hoop van niet, want enige opschudding is hard nodig.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hoop je dat of denk je dat? Volgens mij willen alle kopstukken in de huidige partijtop van GL en PVDA gewoon fuseren.
Dat wat klassieke arbeiders of Job Cohen daar anders over denken, tja.
Wel met glazuurlaagje hopelijkquote:Op zondag 9 juli 2023 20:28 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Bij de koffie die hij morgen van de bodes krijgt, vast wel
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je niet bezopen het vliegtuig in mag. Maar misschien gaat ze met de boot, wie zal het zeggen.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:26 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Rutte kan opgelucht gaan slapen. Alvast een oppositie kamerlid morgen afwezig
Paternotte was daar heel duidelijk in. Bikker zat er niet bij overigens.quote:
Hij kan De Croo misschien wel opvolgen. In Belgenland kan niet zoveel meer kapot immers. En dan kunnen wij weer lachen om de buren.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:39 schreef Spablauw214 het volgende:
Op Twitter lees ik veel dat Rutte wellicht Von der Leyen op zou kunnen volgen. Maar Renew Europe gaat niet de grootste worden en dus komt er gewoon weer een christendemocraat op die stoel. Post van Michel zou wel kunnen.
Maar volgens mij wil hij zelf gewoon tot z’n pensioen premier blijven.
Als hij een leuke internationale baan wil dan zijn er mogelijkheden genoeg. Hij kan waarschijnlijk ook zo SG van de OTAN worden. Maar ik denk niet dat z’n ambitie daar ligt.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:39 schreef Spablauw214 het volgende:
Op Twitter lees ik veel dat Rutte wellicht Von der Leyen op zou kunnen volgen. Maar Renew Europe gaat niet de grootste worden en dus komt er gewoon weer een christendemocraat op die stoel. Post van Michel zou wel kunnen.
Maar volgens mij wil hij zelf gewoon tot z’n pensioen premier blijven.
OpenVLD is een heel ander kaliber partij dan de VVD, hij past meer bij de NVA.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:40 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Hij kan De Croo misschien wel opvolgen. In Belgenland kan niet zoveel meer kapot immers. En dan kunnen wij weer lachen om de buren.
Volgens mij wil Rutte gewoon leraar worden zodra hij stopt met de Haagse politiek.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als hij een leuke internationale baan wil dan zijn er mogelijkheden genoeg. Hij kan waarschijnlijk ook zo SG van de OTAN worden. Maar ik denk niet dat z’n ambitie daar ligt.
ik denk een roze koekquote:
i k denk het ookquote:Op zondag 9 juli 2023 20:42 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Volgens mij wil Rutte gewoon leraar worden zodra hij stopt met de Haagse politiek.
Die heeft net gehoord dat ze per december werkloos is.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:26 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Rutte kan opgelucht gaan slapen. Alvast een oppositie kamerlid morgen afwezig
Klopt, maar ik denk niet dat Renew Europe aanspraak kan maken op de post van voorzitter EC. Die komt weer uit de stal van de EVP. Nog een termijn voor Von der Leyen, al denk ik dat Andrej Plenkovic ook een goede kans maakt. Een graag geziene gast in Brussel en als Kroaat een interessante keuze met het oog op uitbreiding EU op de westelijke Balkan.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als hij een leuke internationale baan wil dan zijn er mogelijkheden genoeg. Hij kan waarschijnlijk ook zo SG van de OTAN worden. Maar ik denk niet dat z’n ambitie daar ligt.
En het EP was vorige keer nogal boos dat de regeringsleiders in feite Von der Leyen kozen, moet nog zien of ze weer zo over zich heen laten lopen. Anders zou Rutte dus eerst de verkiezingen voor het EP moeten doen.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:43 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk niet dat Renew Europe aanspraak kan maken op de post van voorzitter EC. Die komt weer uit de stal van de EVP. Nog een termijn voor Von der Leyen, al denk ik dat Andrej Plenkovic ook een goede kans maakt. Een graag geziene gast in Brussel en als Kroaat een interessante keuze met het oog op uitbreiding EU op de westelijke Balkan.
Politiek bestaat inmiddels al bijna 2 decennia uit zeteltjes tellen. Met dat in het achterhoofd is een fusie, of een gezamenlijke lijst of wat dan ook, wel logisch. De reden dat mensen op je stemmen is ondergeschikt aan het aantal dat het doet.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:29 schreef trein2000 het volgende:
Maar nog belangrijker, het is nu vorm boven inhoud.
Vertrek van de overige VVD-bewindslieden is geen argument. Ze kunnen er ook voor kiezen aan te blijven. Het is dan niet de Kamer die het land in chaos stort, maar de VVD met haar grenzeloze loyaliteit aan Rutte.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:56 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Dit lijkt een tegenstem voor de MvW te impliceren. En ook deze eenpitters kunnen een verschil maken als ze tegen stemmen of afwezig zijn.
Ohja we gaan na de verkiezingen ook afscheid nemen van de eenzetelpartij 50Plus.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:56 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Dit lijkt een tegenstem voor de MvW te impliceren
Vind je niet dat je wel heel snel conclusies trekt?quote:Op zondag 9 juli 2023 18:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoezo? Een premier die zich niet als premier maar als grenzeloos cynische politieke opportunist opstelt is dat ambt toch onwaardig? Dat is toch geen poppenkast. Dat is gewoon een logisch politiek oordeel.
Ik tel er wel meer:quote:Op zondag 9 juli 2023 19:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die rechtse meerderheid bestaat alleen als je CDA of D66 er bij neemt. Zelfs als je alles wat maar enigszins rechts is optelt zonder een van die 2 kom je op 73 en dan heb ik zelfs VOLT en Denk al rechts gemaakt.
Na 12 jaar is dat nauwelijks snel te noemenquote:Op zondag 9 juli 2023 21:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind je niet dat je wel heel snel conclusies trekt?
Neen.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind je niet dat je wel heel snel conclusies trekt?
Daar zit het CDA toch bij?quote:Op zondag 9 juli 2023 21:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik tel er wel meer:
https://www.denederlandse(...)rdeling_tweede_kamer
Cda, vvd, fvd, pvv, sgp, bbb, ja21 zijn 81 zetels
Ja ik ben er gewoon niet zo zeker van.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Na 12 jaar is dat nauwelijks snel te noemen
Ja en CDA is toch centrumrechts?quote:
Ja. Alleen het punt was dat de VVD geen rechtse meerderheid kan creëren zonder of D66 of cda nodig te hebben.quote:
O zo, ja eens. CDA moet wel bereid zijn.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Alleen het punt was dat de VVD geen rechtse meerderheid kan creëren zonder of D66 of cda nodig te hebben.
Het zou toch wel een giller zijn als dat D66 Kamerlid dat afgelopen donderdag geïnstalleerd werd VOOR de motie zou stemmen. Dan heeft hij gelijk zijn eeuwige roem behaaldquote:
Hoezo, moties van Wantrouwen kun je toch gewoon naast je neerleggen, ook als ze een meerderheid hebben?quote:
VOLT en D66 bedienen een overwegend links electoraat, die gaan echt rogue rechts niet steunen tijdens hun hypothetische plundertocht.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, moties van Wantrouwen kun je toch gewoon naast je neerleggen, ook als ze een meerderheid hebben?
Haha, die VVDer die anderen ervan beschuldigt de zaak onbestuurbaar te maken. Ik herhaal: die andere VVD-bewindslieden kunnen ook kiezen aan te blijven. De grenzeloze loyaliteit van de VVD aan Rutte maakt dit land onbestuurbaar, niet de Kamer.quote:
Dat kan ja, is hier ook al besproken.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:25 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]
Ook wel een interessante gedachtegang. Rutte zal als nummer 1 van de kandidatenlijst van de laatste verkiezingen weer als eerste gevraagd worden of hij een zetel wil innemen als er een vacature komt binnen de kamerfractie. Dus op die manier zou hij dan weer vanuit de kamerbankjes de verkiezingen kunnen ingaan.
In principe geloof ik wel en kan deze niet worden afgedwongen, het leger gaat Rutte niet uit het torentje zetten. Aangezien de VVD een semi-dictatoriale partij is die parasiteert op de democratie sluit ik niet uit dat ze er gewoon maling aan zullen hebben.quote:
Dat kan inderdaad.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:27 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als Rutte een mvw aan de broek krijgt en vertrekt kan hij toch gewoon door een VVD'er opgevolgd worden?
Ja. Maar in de volgende escalatie van hun driftbui heeft de VVD besloten om dan maar helemaal op te stappen.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:27 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als Rutte een mvw aan de broek krijgt en vertrekt kan hij toch gewoon door een VVD'er opgevolgd worden?
Ja ok. Maar kan de VVD geen nieuwe premier leveren?quote:Op zondag 9 juli 2023 21:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Maar in de volgende escalatie van hun driftbui heeft de VVD besloten om dan maar helemaal op te stappen.
Het moet immers wel volgens het draaiboek pie van de VVD gaan. Tegenzetten zijn niet toegestaan.
Dat kunnen ze wel. Maar dat willen ze niet.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ok. Maar kan de VVD geen nieuwe premier leveren?
Het is hetzelfde als na 1 april. De VVD gaat om Rutte heen staan en eist het premierschap op.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja. Maar in de volgende escalatie van hun driftbui heeft de VVD besloten om dan maar helemaal op te stappen.
Het moet immers wel volgens het draaiboek pie van de VVD gaan. Tegenzetten zijn niet toegestaan.
Je denkt niet dat ze dan voor the time being Remkes naar voren zullen schuiven om AZ waar te nemen?quote:Op zondag 9 juli 2023 21:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat kunnen ze wel. Maar dat willen ze niet.
Ik denk niet dat ze verwachten dat het uberhaupt nodig is, in naam van het 'landsbelang' zullen er waarschijnlijk wel genoeg andere partijen knakken.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je denkt niet dat ze dan voor the time being Remkes naar voren zullen schuiven om AZ waar te nemen?
En dan na de verkiezing is VVD weer de winnaar en is er weer dezelfde patstelling als vorige keer.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is hetzelfde als na 1 april. De VVD gaat om Rutte heen staan en eist het premierschap op.
Met als verschil dat iedereen nu definitief klaar met de man is.
Wilders heeft al aangegeven wel met Rutte in zee te willen dus dan kan hij nu moeilijk een motie van wantrouwen steunen. Dat een MvW nu daadwerkelijk zou worden aangenomen lijkt ook gewoon niet waarschijnlijk.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik snap dat Wilders en Co graag Rutte zien gaan, maar om hem op deze manier de deur uit te schoppen is ook wel laag.
Verder zal het debat wel uitlopen verkiezings praatjes.
Terwijl ze het beter kunnen hebben over het naar voren halen van de verkiezingen.
Als dat al het scenario is zullen ze het nooit zeggen want Rutte uit het torentje doorkruist al hun plannen. Van het hoogste tot het laagste niveau.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je denkt niet dat ze dan voor the time being Remkes naar voren zullen schuiven om AZ waar te nemen?
Ik las eerst “om zich heen slaan”. Vond ik eigenlijk passenderquote:Op zondag 9 juli 2023 21:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is hetzelfde als na 1 april. De VVD gaat om Rutte heen staan en eist het premierschap op.
Met als verschil dat iedereen nu definitief klaar met de man is.
Wat is er precies “laag” aan?quote:Op zondag 9 juli 2023 21:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik snap dat Wilders en Co graag Rutte zien gaan, maar om hem op deze manier de deur uit te schoppen is ook wel laag.
Verder zal het debat wel uitlopen verkiezings praatjes.
Terwijl ze het beter kunnen hebben over het naar voren halen van de verkiezingen.
Wilders steunt.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wilders heeft al aangegeven wel met Rutte in zee te willen dus dan kan hij nu moeilijk een motie van wantrouwen steunen. Dat een MvW nu daadwerkelijk zou worden aangenomen lijkt ook gewoon niet waarschijnlijk.
De topologie van Wilders' brein (en dat van zijn kiezers van zijn kiezers) zal voor mij voor altijd ondoorgrondelijk blijven.quote:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opportunismequote:Op zondag 9 juli 2023 21:42 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De topologie van Wilders' brein (en van zijn kiezers) zal voor mij voor altijd ondoorgrondelijk blijven.
Belangrijker vraag: gaan ze woord houden.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:43 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En gaat dit navolging krijgen?
Dat hangt samen. Als er een front gevormd zou worden door de middenpartijen dan is dat makkelijker vol te houden dan wanneer je roepende in de woestijn bent.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Belangrijker vraag: gaan ze woord houden.
Als ze er al over gaan straks.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Belangrijker vraag: gaan ze woord houden.
https://www.parool.nl/kab(...)et-al-stuk~be9a1d9b/ Hele interessante observatie in het parool. Plaatst dat overmatige beroep op 'de ambtenaren' van de VVD (oa Dilan gisteren bij OP1) in context én zegt ook wat over de staat van het systeem.quote:De inhoud van de adviezen wordt gewantrouwd. VVD-minister Dilan Yesilgöz, die maandenlang de migratiegesprekken leidde, mag ze dan wel presenteren als neutraal, bij D66 schrikken ze ‘van de partijpolitieke saus’. Het ministerie van Justitie wordt op asiel al vele jaren bestuurd door VVD’ers. En dat lezen ze terug.
Laat maar gebeuren. VVD een ronde in de oppositie onder Rutte lijkt me op zich niet slecht. Dan kan de rest onderling de formatie doen.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:43 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ik vind het een beetje een kunstmatig onderscheid wat je nu aanbrengt. Als je zegt 'we vertrouwen hem niet meer' dan is het toch juist logisch om meteen de vertrouwensregel te activeren in plaats van daar mee te wachten tot na de verkiezingen?quote:Op zondag 9 juli 2023 21:51 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Laat maar gebeuren. VVD een ronde in de oppositie onder Rutte lijkt me op zich niet slecht. Dan kan de rest onderling de formatie doen.
Maar als ze nu al aangeven niet met hem in een coalitie te willen, snap ik het nut van die MvW niet.
Ja, hij kan dan als demissionair premier de verkiezingen in. Maar in het Kuiken/Klaver/Wilders narratief heeft heel Nederland genoeg van hem. Dan is er van die premierbonus toch niets over?
Dit vind ik nou een goede zet. Hem er nu niet uit zetten, maar wel uitsluiten voor de volgende keer. Als D66, CU, CDA, BBB (die hebben dat al gedaan) dat ook doen, is de VVD met Rutte kansloos voor een meerderheid.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:43 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
"We hebben er in de formatie Rutte niet uit kunnen lullen maar wel zoveel mooie dingen uit kunnen slepen voor het klimaat en de onderkant van de samenleving dat we over onze bezwaren heen stappen en toch instappen. Als we dat niet zouden doen dan zouden we onze achterban zoveel moois ontzeggen, dat kunnen we niet maken."quote:Op zondag 9 juli 2023 21:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, moties van Wantrouwen kun je toch gewoon naast je neerleggen, ook als ze een meerderheid hebben?
VVD'ers denken dat onder druk alles vloeibaar is. Die zijn echt niet onder de indruk, zolang ze maar weer de grootste worden.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit vind ik nou een goede zet. Hem er nu niet uit zetten, maar wel uitsluiten voor de volgende keer. Als D66, CU, CDA, BBB (die hebben dat al gedaan) dat ook doen, is de VVD met Rutte kansloos voor een meerderheid.
Dan heb je een effectief argument voor de VVDers die twijfelen aan Rutte. Is verstandiger dan nu de VVD boos maken en het land onregeerbaar achterlaten. Want je kunt wel doen alsof het dan puur de VVD is die 11 ministers terug trekt, als je dat gevolg van te voren weet ben je toch ook gewoon medeschuldig als dat gevolg zich voltrekt.
Waar zit hem dat verschil in dan? Ik snap dat oprecht niet zo goed. Als je nu zegt 'wij wantrouwen hem, we willen niet meer met hem regeren' dan is het steunen van een motie van wantrouwen toch een logische vervolgstap? Waar zit hem dat onderscheid dan voor jou/jullie? Ik snap dat oprecht niet.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit vind ik nou een goede zet. Hem er nu niet uit zetten, maar wel uitsluiten voor de volgende keer. Als D66, CU, CDA, BBB (die hebben dat al gedaan) dat ook doen, is de VVD met Rutte kansloos voor een meerderheid.
Dat vind ik echt een onzinnig argument. Als jij politieman bent en je gaat af op een melding van een schietpartij. Dan weet je dat het zo zou kunnen zijn dat je geraakt wordt. Dat maakt je toch ook niet medeverantwoordelijk.quote:Dan heb je een effectief argument voor de VVDers die twijfelen aan Rutte. Is verstandiger dan nu de VVD boos maken en het land onregeerbaar achterlaten. Want je kunt wel doen alsof het dan puur de VVD is die 11 ministers terug trekt, als je dat gevolg van te voren weet ben je toch ook gewoon medeschuldig als dat gevolg zich voltrekt.
CU en D66 deden dat vorige keer ook. Dat bleek niks waard. ‘Landsbelang’quote:Op zondag 9 juli 2023 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Duidelijk stuk.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.parool.nl/kab(...)et-al-stuk~be9a1d9b/ Hele interessante observatie in het parool. Plaatst dat overmatige beroep op 'de ambtenaren' van de VVD (oa Dilan gisteren bij OP1) in context én zegt ook wat over de staat van het systeem.
quote:Op zondag 9 juli 2023 22:00 schreef -XOR- het volgende:
De VVD is eigenlijk een soort Poetin. Je moet ze vooral niet boos maken want dat kan heel vervelend uitpakken en ze kunnen naar nucleaire middelen grijpen.
Het alternatief was nieuwe verkiezingen. Kaag heeft veel binnengehaald in de formatie. Alsnog had dit kabinet er nooit moeten komen, maar je kan ook beredeneren dat de VVD het land al jaren gijzelt doordat hun premierskandidaat over de hele breedte onvoldoende draagvlak heeft.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:59 schreef alpeko het volgende:
[..]
CU en D66 deden dat vorige keer ook. Dat bleek niks waard. ‘Landsbelang’Ipv toegeven dat het om macht gaat.
Gelegenheidsargument. Dat zelfde congres bestelde ook het stikstofbeleid af. Werd nooit meer wat van vernomen en de motiepagina werd van de site gehaald.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Duidelijk stuk.
Er was wil om er uit te komen, maar het alternatief verkiezingen was ook niet verkeerd.
Hoop soebatten met de CU maar ze wilde eigenlijk alleen maatregelen steunen die niet werken.
Rutte had natuurlijk op het laatste VVD-congres al duidelijke kaders meegekregen en heeft ook zodanig gehandeld.
Ik dacht precies hetzelfdequote:Op zondag 9 juli 2023 22:00 schreef -XOR- het volgende:
De VVD is eigenlijk een soort Poetin. Je moet ze vooral niet boos maken want dat kan heel vervelend uitpakken en ze kunnen naar nucleaire middelen grijpen.
Laat ze eerst maar eens met een lijsttrekker voor de fusiepartij komen.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:43 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Truequote:Op zondag 9 juli 2023 22:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gelegenheidsargument. Dat zelfde congres bestelde ook het stikstofbeleid af. Werd nooit meer wat van vernomen en de motiepagina werd van de site gehaald.
Onder andere die zin die ik er onder zet, je moet de reactie niet losknippen. Een MvW tegen Rutte is het opblazen van de regering, VVD er uit gooien en dan maar hopen dat het niet teveel schade oplevert. Wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, volgens mij sloop je het land. En ik zie trouwens ook dat er nu zonder BBB een rechtse meerderheid is, die zie ik straks niet meer.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waar zit hem dat verschil in dan? Ik snap dat oprecht niet zo goed. Als je nu zegt 'wij wantrouwen hem, we willen niet meer met hem regeren' dan is het steunen van een motie van wantrouwen toch een logische vervolgstap? Waar zit hem dat onderscheid dan voor jou/jullie? Ik snap dat oprecht niet.
Dat kun jij vinden. Maar dan moet je ook vinden dat CU en D66 het kabinet hebben laten vallen en dat ben ik dan niet met je eens.quote:[..]
Dat vind ik echt een onzinnig argument. Als jij politieman bent en je gaat af op een melding van een schietpartij. Dan weet je dat het zo zou kunnen zijn dat je geraakt wordt. Dat maakt je toch ook niet medeverantwoordelijk.
Het is een besluit van de VVD, op gronden puur aan partijpolitiek ontleend. De volledige verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de VVD. Anders laat je je gijzelen.
Datzelfde kun je ook over Schouten zeggen, die rode lijn komt van het partijcongres.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte had natuurlijk op het laatste VVD-congres al duidelijke kaders meegekregen en heeft ook zodanig gehandeld.
Wat, gezien het grote aantal stemmen dat de man trekt, een twijfelachtig argument is.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:02 schreef Spablauw214 het volgende:
maar je kan ook beredeneren dat de VVD het land al jaren gijzelt doordat hun premierskandidaat over de hele breedte onvoldoende draagvlak heeft.
Geen idee of het al besproken is hier, maar het kan natuurlijk voor en partij als CDA of D66 electoraal nog wel eens interessant zijn als ze morgen Rutte naar huis sturenquote:Op zondag 9 juli 2023 22:06 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Áls dit klopt (dikke vette slag om de arm hoor) dan is het klaar. Maar er rommelt wel wat, want de HI die er deze week weer goed bij zat (wat in het verleden vaker zo was maar recent wat minder) tweet dit:
[ twitter ]
Wanneer was de premiersverkiezing, die heb ik gemist. Volgens mij stemden er 12 miljoen mensen niet op Rutte.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat, gezien het grote aantal stemmen dat de man trekt, een twijfelachtig argument is.
Nee. Het kernverschil zit in de opzet achter de handeling.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onder andere die zin die ik er onder zet, je moet de reactie niet losknippen. Een MvW tegen Rutte is het opblazen van de regering, VVD er uit gooien en dan maar hopen dat het niet teveel schade oplevert. Wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt, volgens mij sloop je het land. En ik zie trouwens ook dat er nu zonder BBB een rechtse meerderheid is, die zie ik straks niet meer.
[..]
Dat kun jij vinden. Maar dan moet je ook vinden dat CU en D66 het kabinet hebben laten vallen en dat ben ik dan niet met je eens.
Als jij vindt dat Rutte de coalitie heeft opgeblazen omdat hij wist dat CU dit niet ging slikken en Rutte zo verantwoordelijk maakt voor de gevolgen door andere partijen, dan moet je hier ook de daders verantwoordelijk maken voor de gevolgen van hun daad als ze die van te voren weten.
Volgens mij zit jouw Rutte-hekel (die ik begrijp, ik kan die man ook niet meer zien) je in de weg. Want beide keren frame je het naar "schuld van Rutte/VVD". Terwijl dat gewoon inconsequent is. Of partijen zijn altijd verantwoordelijk voor hun eigen daden en de CU dan ook voor het nee zeggen tegen de migratiedeal en het zo opblazen van het kabinet, of je bent als politicus dat met lomp geschut aan komt (Rutte met zijn ministerraad voorstel, PvdA/GL met hun MvW) ook verantwoordelijk voor de schade van dat lompe geschut.
Uiteindelijk heeft hij ook ?15? jaar van zijn leven gegeven.quote:
Geloof er niet zo in. Dan had een partij haar smaldeel ook wel uit het kabinet teruggetrokken. Vraag mij ook af hoe handig het is als de coalitie het steeds over Rutte blijft hebben. Het begint ondertussen ook lachwekkend te worden dat Klaver en Kuiken weer gefrustreerd in beeld komen met 'nu gaan we hem echt wegsturen'.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:10 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Geen idee of het al besproken is hier, maar het kan natuurlijk voor en partij als CDA of D66 electoraal nog wel eens interessant zijn als ze morgen Rutte naar huis sturen
Voor de partij weet ik het niet. Maar als bijvoorbeeld een Boswijk zichzelf wil lanceren dan kan voorman van de opstand worden best aantrekkelijk zijn.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Geloof er niet zo in. Dan had een partij haar smaldeel ook wel uit het kabinet teruggetrokken. Vraag mij ook af hoe handig het is als de coalitie het steeds over Rutte blijft hebben. Het begint ondertussen ook lachwekkend te worden dat Klaver en Kuiken weer gefrustreerd in beeld komen met 'nu gaan we hem echt wegsturen'.
Als het aankomt op machtspolitiek is niemand Rutte de baas. We hebben op 1 april gezien dat Hoekstra en Kaag niet doorpakken. De enige reden dat Hoekstra weg kwam met het boven de markt laten over heronderhandelen over stikstof is dat Rutte dan nog ruimte had voor zijn eigen plan. Je moet alleen met iets dreigen als je bereid bent er naar te handelen. Woppert bewees tweemaal dat niet te doen. Rutte had onder normale omstandigheden nooit zoiets boven zijn kabinet laten hangen.
CU was denk ik nog meest helder en standvastig en duidelijk bereid daar naar te handelen.
Die twee clubs zijn sowieso finito. En gelukkig maar.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:10 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Geen idee of het al besproken is hier, maar het kan natuurlijk voor en partij als CDA of D66 electoraal nog wel eens interessant zijn als ze morgen Rutte naar huis sturen
En strategisch ook wel logisch. Rechtser dan de VVD komt waarschijnlijk toch niet in het volgende kabinet, dus dan wordt de spoeling al gauw vrij dun om nog iets werkbaars te produceren van de rest.quote:Op zondag 9 juli 2023 21:57 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
VVD'ers denken dat onder druk alles vloeibaar is. Die zijn echt niet onder de indruk, zolang ze maar weer de grootste worden.
Hij was voor aanvang van dit kabinet de deur al gewezen door Kaag op een sjieke manier. Daar heeft hij toen schijt aan gehad en is doodleuk weer gaan regeren. Hij heeft toen allerlei beloftes van beterschap en nieuwe bestuurscultuur ditdat gedaan en daar is niets van terecht gekomen. Als klap op de vuurpijl flikt hij nu dit. Het is mooi geweest met hem, hij kan zich gaan bezighouden met de sonates van Beethoven.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:18 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft hij ook ?15? jaar van zijn leven gegeven.
Aan gebrek aan inzet heeft het nooit gelegen.
Tja, ik vind het toch inconsequent. Waar Rutte rekening moest houden met de reactie van de andere partijen op de bom die hij liet ontploffen en de gevolgen daarvan, vind ik dat ook de MvW steuners rekening moeten houden met de reactie van de VVD op de bom die ze laten ontploffen en de gevolgen daarvan.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Het kernverschil zit in de opzet achter de handeling.
Als jij bewust zo laat in de procedure, die je zelf al op spanning hebt gezet met een arbitraire deadline, iets inbrengt waarvan je weet dat het heel lastig ligt dan blaas je de boel op. Dat is de actie die ik Rutte verwijt. Er is in mijn optiek een opzet geweest om er niet uit te komen. Als de VVD deze eis weken geleden op tafel gelegd had was het al heel anders geweest.
Nu kom je straks in het hypothetische scenario dat Rutte weggestemd wordt. Dat leidt niet tot een onvermijdelijk gevolg. Het is een keuze van de VVD om dat te doen. Daar zit nog een schakel tussen, namelijk een puur partijpolitiek besluit van de VVD om in strijd met het landsbelang hun mensen terug te trekken. Dat is geen automatisch gevolg en het belangrijkste, de opzet van de motie is daar ook niet op gericht. En dat is het kernverschil.
Ik geef graag toe dat ik een enorme Rutte-hekel heb inmiddels. Maar volgens mij zit hier geen inconsequentie in.
En daarnaast is er ook nog zoiets als actie-reactie. Als jij zo'n bom laat afgaan dan mag je verwachten dat er een tegenzet komt. Dat risico heb je dan zelf aanvaard en dan past het ook om je niet als een drammende kleuter op te stellen.
Zoals iemand anders al zei, in omgekeerde situatie had Rutte zelf wel morgen de trekker overgehaald bij een Balkenende of Kaag. (Als het morgen al tot een meerderheid komt)quote:Op zondag 9 juli 2023 22:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Het kernverschil zit in de opzet achter de handeling.
Als jij bewust zo laat in de procedure, die je zelf al op spanning hebt gezet met een arbitraire deadline, iets inbrengt waarvan je weet dat het heel lastig ligt dan blaas je de boel op. Dat is de actie die ik Rutte verwijt. Er is in mijn optiek een opzet geweest om er niet uit te komen. Als de VVD deze eis weken geleden op tafel gelegd had was het al heel anders geweest.
Nu kom je straks in het hypothetische scenario dat Rutte weggestemd wordt. Dat leidt niet tot een onvermijdelijk gevolg. Het is een keuze van de VVD om dat te doen. Daar zit nog een schakel tussen, namelijk een puur partijpolitiek besluit van de VVD om in strijd met het landsbelang hun mensen terug te trekken. Dat is geen automatisch gevolg en het belangrijkste, de opzet van de motie is daar ook niet op gericht. En dat is het kernverschil.
Ik geef graag toe dat ik een enorme Rutte-hekel heb inmiddels. Maar volgens mij zit hier geen inconsequentie in.
En daarnaast is er ook nog zoiets als actie-reactie. Als jij zo'n bom laat afgaan dan mag je verwachten dat er een tegenzet komt. Dat risico heb je dan zelf aanvaard en dan past het ook om je niet als een drammende kleuter op te stellen.
Ja, als ze in de volgende termijn wederom in de oppositie willen gaan zitten is dat waarschijnlijk een bijzonder succesvolle strategie.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:35 schreef phpmystyle het volgende:
Wordt wel mooi als de linkse partijen iedereen uitsluit: Wilders, Baudet, Rutte, Eerdmans zal ook wel geen favoriet zijn.
Weet je wie dat ook deed?quote:Op zondag 9 juli 2023 22:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij was voor aanvang van dit kabinet de deur al gewezen door Kaag op een sjieke manier. Daar heeft hij toen schijt aan gehad en is doodleuk weer gaan regeren. Hij heeft toen allerlei beloftes van beterschap en nieuwe bestuurscultuur ditdat gedaan en daar is niets van terecht gekomen. Als klap op de vuurpijl flikt hij nu dit. Het is mooi geweest met hem, hij kan zich gaan bezighouden met de sonates van Beethoven.
Zeker. Voor dat soort types kan dit een kans zijn. Ik zou het niet kunnen, maar wil je zo'n positie dan moet je soms dit soort streken leveren. Rutte zijn motie van wantrouwen tegen Balkenende was ook niet op inhoud ofzo gebaseerd.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Voor de partij weet ik het niet. Maar als bijvoorbeeld een Boswijk zichzelf wil lanceren dan kan voorman van de opstand worden best aantrekkelijk zijn.
Ja zoiets.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, als ze in de volgende termijn wederom in de oppositie willen gaan zitten is dat waarschijnlijk een bijzonder succesvolle strategie.
Maar nu lees ik hier toch een iets andere formulering, rekening houden met. Dan praat je volgens mij over strategie. En daarin kan ik je wel volgen. Alhoewel ik niet weet of ik het er mee eens ben.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik vind het toch inconsequent. Waar Rutte rekening moest houden met de reactie van de andere partijen op de bom die hij liet ontploffen en de gevolgen daarvan, vind ik dat ook de MvW steuners rekening moeten houden met de reactie van de VVD op de bom die ze laten ontploffen en de gevolgen daarvan.
Ik verwijt Rutte dat hij het kabinet heeft opgeblazen, alles zeker 1,5 jaar stil gaat liggen en dat om symboolpolitiek. Maar de partijen die de MvW steunen verwijt ik dan straks ook dat ze de regering hebben opgeblazen en VVD de ruimte hebben gegeven te spelen met de rechtse meerderheid, ook dat allemaal om symboolpolitiek.
En dat ondanks dat ik Rutte ook het liefst zo snel mogelijk weg wil hebben. Maar zo snel mogelijk is volgens mij: duidelijk maken aan de VVD dat regeren er met Rutte niet in zit, dan heb je een grote kans dat hij via de leden verdwijnt. En dan voorgoed. Nu stuur je hem alleen weg om hem straks als een feniks met 35 zetels terug te laten komen.
Ik denk dat er geen betere campagne vóór Rutte denkbaar is richting VVD leden en potentiële VVD kiezers, dan hem nu wegsturen.
Geinig dat je dit zegt, want de VVD-leden en aanhang twitteren massaal dat Rutte het kabinet opblies in het landsbelang, want hij voelde dat er iets moest gebeuren aan die instroom. Hij zou zichzelf opnieuw hebben uitgevonden zelfs.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:32 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zoals iemand anders al zei, in omgekeerde situatie had Rutte zelf wel morgen de trekker overgehaald bij een Balkenende of Kaag. (Als het morgen al tot een meerderheid komt)
En die had dat uitgelegd alsof het in het landsbelang het beste besluit is. Alles naar jezelf toe redeneren op een abstractieniveau waarbij je niet verzand in inhoudelijke consequentheid of proces vraagstukken. Er zijn bar weinig mensen geïnteresseerd of het handelen past bij de opzet van de handeling of consequent is. Maar men ziet wel graag een politicus die bereid is 'verantwoordelijkheid' te nemen, daadkrachtig is en bereid is moeilijke beslissingen te nemen voor the greater good.
Die moet ook haar conclusies trekken en een mooie diplomatieke post voor zichzelf regelen, maar die deed haar beloftes niet naar aanleiding van moties van afkeuring en wantrouwen.quote:
Mijn gevoel zegt dat ook. Rutte had genadeloos de trekker overgehaald.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:32 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zoals iemand anders al zei, in omgekeerde situatie had Rutte zelf wel morgen de trekker overgehaald bij een Balkenende of Kaag. (Als het morgen al tot een meerderheid komt)
En die had dat uitgelegd alsof het in het landsbelang het beste besluit is. Alles naar jezelf toe redeneren op een abstractieniveau waarbij je niet verzand in inhoudelijke consequentheid of proces vraagstukken. Er zijn bar weinig mensen geïnteresseerd of het handelen past bij de opzet van de handeling of consequent is. Maar men ziet wel graag een politicus die bereid is 'verantwoordelijkheid' te nemen, daadkrachtig is en bereid is moeilijke beslissingen te nemen voor the greater good.
Het is ook niet helemaal oninteressant om Rutte een flinke smak te laten maken. Je zou de VVD nog kunnen aanbieden dat bijvoorbeeld Dilan Yeşilgöz tijdelijk de minister-president wordt zodat de rest van de VVD-ministers blijven zitten. Als ze dan toch opstappen, is dat hun keuze.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:06 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Áls dit klopt (dikke vette slag om de arm hoor) dan is het klaar. Maar er rommelt wel wat, want de HI die er deze week weer goed bij zat (wat in het verleden vaker zo was maar recent wat minder) tweet dit:
[ twitter ]
Het wordt steeds minder succesvol maar Rutte snapt dat het belangrijk is om gelijk te krijgen, of hij gelijk heeft doet er minder toe. Veel oppositieleden stampvoeten dat ze gelijk hebben, maar zelfs na een toeslagenaffaire en Groningen blijven miljoenen mensen op de vvd stemmen. Ook nu heeft hij nog het narratief. Ik snap wel dat men hier vanaf wilt, maar denk niet dat een motie van wantrouwen de beste manier is. Dan had een smaldeel van die fractie direct uit het kabinet moeten stappen, of alsnog doen voorafgaand aan de stemming.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Geinig dat je dit zegt, want de VVD-leden en aanhang twitteren massaal dat Rutte het kabinet opblies in het landsbelang, want hij voelde dat er iets moest gebeuren aan die instroom. Hij zou zichzelf opnieuw hebben uitgevonden zelfs._
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mijn gevoel zegt dat ook. Rutte had genadeloos de trekker overgehaald.
Nou nou nou. Als Rutte een Verdonkje pullt dan hebben we een ander issue. Tot die tijd valt het allemaal wel mee.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:50 schreef -XOR- het volgende:
We moeten echt uitkijken niet naar een de facto dictatuur af te zakken.
Gaan Klaver en Kuiken de Wagner groep inschakelen?quote:Op zondag 9 juli 2023 22:50 schreef -XOR- het volgende:
Hetzelfde stemmen en dan een andere uitkomst verwachten is misschien niet de meest verstandige tactiek.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:50 schreef -XOR- het volgende:
Eens. Het te pas en onpas roepen van politic dat allerlei zaken tegen de grondwet ingaan. of staatsrechtelijk onjuist zouden zijn werkt daar ook aan mee. Ook van types als Voermans.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hetzelfde stemmen en dan een andere uitkomst verwachten is misschien niet de meest verstandige tactiek.
Er zijn de afgelopen jaren veel, te veel, dingen gebeurd die de positie van de rechtsstaat verzwakken, maar de status van dictatuur is nog wel een half lichtjaar verderop.
Ik weet niet wat hij weet. Op 1 april zag je dat hij er heel zenuwachtig aan begon en op enig moment na een schorsing (ik meen de eetpauze, maar houd me dat even te goede) wist dat het goed zou komen. Toen zag je de last van zn schouders vallen.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:55 schreef stropdaz het volgende:
Denk toch dat Rutte niet lekker slaapt vannacht. Hangt een heet ijzer boven hem.
Ik denk dat hij dit niet had ingecalculeerd en dacht dat het een val van het kabinet wordt zoals de vorige keren. Geen vuiltje aan de lucht en hij kan zijn premierschap gebruiken als springplank naar een nieuw kabinet.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:55 schreef stropdaz het volgende:
Denk toch dat Rutte niet lekker slaapt vannacht. Hangt een heet ijzer boven hem.
BBB + PvdaGL + D66 + CDA + CU + Volt ofzo zal de 76 zetels misschien wel halen.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:46 schreef phpmystyle het volgende:
Maar hoe gaat links dit allemaal doen ben ik echt benieuwd met haar inclusieve inslag, Rutte, Wilders, Baudet, van de Plas en Eerdmans weet ik niet, maar zullen nou niet bepaald op één staan.
Maar wellicht dat links/progressief aan een meerderheid geholpen wordt door de SGP of CU
Het totalitarisme in Kundera's ondragelijke lichtheid van het bestaan zit hem in het onvermijdelijke, het "Es muss sein".quote:Op zondag 9 juli 2023 22:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hetzelfde stemmen en dan een andere uitkomst verwachten is misschien niet de meest verstandige tactiek.
Er zijn de afgelopen jaren veel, te veel, dingen gebeurd die de positie van de rechtsstaat verzwakken, maar de status van dictatuur is nog wel een half lichtjaar verderop.
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 9 juli 2023 22:58 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk dat hij dit niet had ingecalculeerd en dacht dat het een val van het kabinet wordt zoals de vorige keren. Geen vuiltje aan de lucht en hij kan zijn premierschap gebruiken als springplank naar een nieuw kabinet.
Denk dat hij daar een te groot ego voor heeft dan wel een te dikke plankquote:Op zondag 9 juli 2023 23:01 schreef JohnBercow het volgende:
Misschien trollt Rutte morgen de hele Kamer even door na zijn verklaring over de val van het kabinet ook gelijk z'n eigen aftreden bekend te maken zodat er überhaupt niet gestemd hoeft te worden en er dus ook geen MvW aangenomen kan worden en hij dus ook niet hoeft te zeggen dat hij is weggestuurd. (omdat hij misschien weet dat een MvW zou worden aangenomen)
Ja, in alles klinkt wel door dat het val van de kabinet vooral door de opstelling van Rutte kwam.quote:Op zondag 9 juli 2023 23:03 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Hij schijnt woensdag avond tegen zijn collegas uit zijn slof geschoten te zijn geloof ik. Dat kon hem wel eens de kop kosten nu
Ik hoor iedereen dat juist verwerpen?quote:Op zondag 9 juli 2023 23:05 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ja, in alles klinkt wel door dat het val van de kabinet vooral door de opstelling van Rutte kwam.
Het is wel absurd dat Rutte al zijn welwillende bewindslieden onder de bus gooit om er zelf beter van te worden.quote:
Als er toch één partij is die de VVD niet tegen de schenen wil schoppen dan is het het CDA wel.quote:Op zondag 9 juli 2023 23:20 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Deze man is de CdK in Gelderland (van ‘t CDA). Maar is het heel gek dat ik het idee heb dat het draaiboek-1-april uit de kast is gehaald? Er komen nu ineens van alle kanten hulptroepen aanrennen.
Dit is van na het feit, en beschrijft niet hoe het ten val kwam. Van wat ik uit de interviews heb gehaald was het hooguit een secundaire reden dat het tot een breuk kwam, maar niet meer dan dat.quote:
Vijf maanden drukken voor een paar vellen papier. Hoe dan?quote:Zo wijst de VNG erop dat het regelen van de stempassen en de stembiljetten - onder meer het bestellen en het drukken ervan - normaal negentien weken duurt.
Ik kan mij 1 april nog goed herinneren. Toen er druk kwam op de positie van Rutte kwamen de helpers van alle kanten. Met name op Twitter. Ik bespeur een vergelijkbaar patroon.quote:Op zondag 9 juli 2023 23:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als er toch één partij is die de VVD niet tegen de schenen wil schoppen dan is het het CDA wel.
Met name in de stempas zitten een aantal echtheidskenmerken. Maar dan nog.quote:Op zondag 9 juli 2023 23:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vijf maanden drukken voor een paar vellen papier. Hoe dan?
Henk Kamp zat ook bij Nieuwsuur ofzo. Ja dan weet je dat er een draaiboek in gang is gezet.quote:Op zondag 9 juli 2023 23:20 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Deze man is de CdK in Gelderland (van ‘t CDA). Maar is het heel gek dat ik het idee heb dat het draaiboek-1-april uit de kast is gehaald? Er komen nu ineens van alle kanten hulptroepen aanrennen.
Ik zou oprecht wel willen weten wat ze in die 19 weken allemaal doen.quote:Op zondag 9 juli 2023 23:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met name in de stempas zitten een aantal echtheidskenmerken. Maar dan nog.
Echt?quote:Op zondag 9 juli 2023 23:24 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Henk Kamp zat ook bij Nieuwsuur ofzo. Ja dan weet je dat er een draaiboek in gang is gezet.
quote:Op zondag 9 juli 2023 23:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Echt?Dat had ik even gemist, maar je weet dat Henk Kamp altijd komt opdraven als Rutte in het nauw zit. Dit bevestigt dus dat hij in het nauw zit. En deze snelle reactie suggereert in grote nauw.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |