abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209881578
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 18:53 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Misschien moet je de definitie van bagatelliseren eens opzoeken?
Insgelijks.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:11:44 #202
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209881631
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:06 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Insgelijks.
Vreselijk jongen, al die schapen en die levensgevaarlijke verwondingen van die hobbyboer. Vertel wanneer is de stille tocht?
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:51:52 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_209882286
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:22 schreef Cyan9 het volgende:
Ook genoeg mensen hier in Noord-Nederland die het prima vinden dat de wolf er is. :s)
Jazeker. Dat zijn de lieden die misschien hooguit een goudvisje in een kommetje hebben. Of nog niet eens. Totdat ze een ponyveulen/schaap/ kalf zouden zien liggen dat nog wel leeft, maar half afgekloven ledematen heeft en van pijn, ellende en stress in doodsangst schreeuwt. Dan wil ik die stoere grootbekken wel eens weer horen. En het argument" die schapen worden toch geslacht"..dat is iets wat onwetende domoren zeggen.
pi_209883439
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 20:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Jazeker. Dat zijn de lieden die misschien hooguit een goudvisje in een kommetje hebben. Of nog niet eens. Totdat ze een ponyveulen/schaap/ kalf zouden zien liggen dat nog wel leeft, maar half afgekloven ledematen heeft en van pijn, ellende en stress in doodsangst schreeuwt. Dan wil ik die stoere grootbekken wel eens weer horen. En het argument" die schapen worden toch geslacht"..dat is iets wat onwetende domoren zeggen.
Oja want alleen de mens mag hier voor het leed van andere zoogdieren zorgen.
  donderdag 13 juli 2023 @ 21:20:12 #206
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_209883517
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:16 schreef Intint het volgende:

[..]
Sommigen begrijpen de natuur niet zo goed moet je maar denken. Wonderlijk genoeg vaak dezelfde figuren die goedkope slachthuizen waar varkens en koeien doodgeknuppeld en kippen levend gevild worden een prima idee vinden, want alles voor de kiloknallers
pi_209883879
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:16 schreef Intint het volgende:

[..]
Dat maak je er zelf van, domme stemmingmakerij. Ik heb ten eerste gruwelijk de pest aan mensen die dierenleed veroorzaken. Maar dat idiote gezwets van mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben komt op een goede 2e plaats.
  Moderator donderdag 13 juli 2023 @ 22:10:07 #208
375570 crew  Cyan9
pi_209884520
quote:

[..]
Praten vanuit de emotionele onderbuik kunnen we allemaal. :s)
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209884597
quote:

[..]
We hebben het over boeren he.
Niet over oma die is opgegeten. Boeren die biggen dood tegen een muur flikkeren. Die dieren naar een slachthuis brengt als ze nog niet eens in de bloei van hun leven zijn.

Lul niet zo dom.
Je hebt geen alleenrecht op dode dieren als vreten.
Go hard or go home
pi_209885435
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 21:37 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dat maak je er zelf van, domme stemmingmakerij. Ik heb ten eerste gruwelijk de pest aan mensen die dierenleed veroorzaken. Maar dat idiote gezwets van mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben komt op een goede 2e plaats.
Dus je bent veganist?
pi_209886133
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 23:09 schreef Intint het volgende:

[..]
Dus je bent veganist?
:') Ik dacht al, wanneer komt het.
Ben jij veganist? :s)

[ Bericht 4% gewijzigd door Seeburg54 op 14-07-2023 06:11:50 ]
pi_209886134
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:10 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Praten vanuit de emotionele onderbuik kunnen we allemaal. :s)
Dat blijkt.
pi_209886141
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juli 2023 22:15 schreef Noek het volgende:

[..]
We hebben het over boeren he.
Niet over oma die is opgegeten. Boeren die biggen dood tegen een muur flikkeren. Die dieren naar een slachthuis brengt als ze nog niet eens in de bloei van hun leven zijn.

Lul niet zo dom.
Je hebt geen alleenrecht op dode dieren als vreten.
Jij lult dom. Oliedom zelfs als je echt denkt dat álle boeren zo in elkaar zitten. Vergis je niet, ik woon tussen boeren en ja, daar zitten enorme klootzakken bij. Maar ook boeren die al jaren vergeefs proberen biologisch te worden maar door alle regelgeving lukt het ze niet. Dat soort boeren zijn schaars, geef die een kans en flikker ze niet op de bult met de etterbakken die slecht omgaan met (hun) dieren. Types zoals jij hebben maar één waarheid, en dat is datgene wat ze zelf bedacht hebben. Verstandslozen zijn er zat in dit land.
pi_209886342
quote:
7s.gif Op zondag 9 juli 2023 13:25 schreef Seven. het volgende:
Dat de wolf hier een plaats heeft, is wel duidelijk. Het dier kiest er zelf voor om hier te zijn dus het ecosysteem kan het aan.
Hoewel ik blij ben met de wolf, is dit wel heel kort door de bocht he.

Het ecosysteem biedt genoeg voedsel, daarom kan een wolf hier verblijven. Of het ecosysteem dat duurzaam áankan moet nog blijken. Populaties van grazers hebben veel invloed op de flora en die heeft weer invloed op insecten en vogels en dergelijke.

In mijn tuin kan ook Japanse Duizendknoop overleven. Of het bestaande ecosysteem dat trekt, is maar zeer de vraag.

Maar goed. Wolven _O_
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  vrijdag 14 juli 2023 @ 08:14:16 #215
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209886611
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 07:35 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Hoewel ik blij ben met de wolf, is dit wel heel kort door de bocht he.

Het ecosysteem biedt genoeg voedsel, daarom kan een wolf hier verblijven. Of het ecosysteem dat duurzaam áankan moet nog blijken. Populaties van grazers hebben veel invloed op de flora en die heeft weer invloed op insecten en vogels en dergelijke.

In mijn tuin kan ook Japanse Duizendknoop overleven. Of het bestaande ecosysteem dat trekt, is maar zeer de vraag.

Maar goed. Wolven _O_
Ik beweer dan ook nergens dat er een plaats is voor miljoenen wolven. Hoeveel wel, dat moet nog blijken en is inderdaad een kwestie van de balans zoeken.

Hier een filmpje over hoe de wolf het ecosysteem in Yellowstone beïnvloed:

Resistance is futile.
pi_209886761
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:14 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik beweer dan ook nergens dat er een plaats is voor miljoenen wolven. Hoeveel wel, dat moet nog blijken en is inderdaad een kwestie van de balans zoeken.

Hier een filmpje over hoe de wolf het ecosysteem in Yellowstone beïnvloed:

Oh ja, Yellowstone park. Dat natuurgebied dat qua oppervlak groter is dan de drie noordelijke provincies.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 09:44:00 #217
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209887645
Dubbel
Resistance is futile.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 09:44:43 #218
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209887652
Er
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Oh ja, Yellowstone park. Dat natuurgebied dat qua oppervlak groter is dan de drie noordelijke provincies.
Er staat dan ook hoe het ecosysteem in Yellowstone wordt beïnvloedt, ik snap niet waarom jij daar een relatie met Nederland legt.

Nu de link toch gelegd is: experts zijn het er wel over eens zijn dat wolven een positieve invloed zullen hebben op de biodiversiteit in Nederland.
Resistance is futile.
pi_209888796
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 09:44 schreef Seven. het volgende:
Er
[..]
Er staat dan ook hoe het ecosysteem in Yellowstone wordt beïnvloedt, ik snap niet waarom jij daar een relatie met Nederland legt.

Nu de link toch gelegd is: experts zijn het er wel over eens zijn dat wolven een positieve invloed zullen hebben op de biodiversiteit in Nederland.
Ik leg een relatie met Nederland, omdat het geplaatst wordt in een topic waarin de plaats van de wolf in NL bediscussieerd wordt. Het is mooi hoe de wolf floreert in Yellowstone Park en Yellowstone Park floreert door de aanwezigheid van de wolf, maar de situatie in een natuurgebied van 101x87 km in een toch al bosrijk gebied in Amerika, is niet 1 op 1 toepasbaar op een gebied van 9x9 km, waar dorpen, weides en akkers doorheen liggen... gelegen in een gebied vol dorpen, weides en akkers.

Dat de wolf een positieve invloed kan hebben op de biodiversiteit, wordt door mij niet ontkend. Ik beweer dat de natuur waar de wolf zich gevestigd heeft, onvoldoende groot is om de wolf in zijn behoeftes te kunnen voorzien.

Natuurmonumenten zegt letterlijk: "Duits onderzoek toont aan dat slechts 1% van het wolvenmenu uit schaap bestaat." en laat het daarbij.

Waarom zijn er in de eerste vijf maanden van dit jaar dan al 227 schapen gedood door toedoen van de wolven in het gebied rondom het Drents-Friese Wold?

Omdat de wolf een opportunistische jager is die zich op een spreekwoordelijke postzegel bevindt, omringd door snacks.

De schade in de omgeving door de hier aanwezige wolven, wordt gebagatelliseerd of gewoonweg genegeerd alsof verbeterde biodiversiteit een allesoverstijgend argument is. En dat is het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 14-07-2023 11:17:44 ]
  Vis een optie? vrijdag 14 juli 2023 @ 11:27:52 #220
70532 loveli
N
pi_209888953
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 08:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Maar he, wij hebben de Oostvaardersplassen.
crap in = crap out
  vrijdag 14 juli 2023 @ 12:01:10 #221
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209889295
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:12 schreef Jordy-B het volgende:

Waarom zijn er in de eerste vijf maanden van dit jaar dan al 227 schapen gedood door toedoen van de wolven in het gebied rondom het Drents-Friese Wold?

Dat is een erg specifiek getal, een getal dat ik vreemd genoeg niet terug kan vinden. Kan jij me op weg helpen :)

Het is overigens misschien wel slim om de locatie van schapen wat meer wolfwerend te maken. Dat is nu bij zo'n 5% van de locaties mogelijk geregeld. Dat kan beter.

Lukt de herders hier over het algemeen overigens ook prima, al eeuwenlang. En dat tussen ruim 1000 wolven en 700 beren. Want hier zorgen ze wél dat de schapen 's avonds binnen staan en/of vergezeld worden door kuddebeschermingshonden.

Ook in Frankrijk zijn ze daar inmiddels achter.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209889305
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 11:27 schreef loveli het volgende:

[..]
Maar he, wij hebben de Oostvaardersplassen.
Ja, maar daar zitten ze (nog) niet en het is een gebied dat in oppervlakte nog iets kleiner is dan het Drents-Friese Wold, maar een wolf zal weinig schade kunnen doen aan de westkant.

Het is alleen lastig voor de wolf om bij de Oostvaardersplassen te komen, want het ligt relatief afgelegen, in een compleet kunstmatig ontstaan gebied. En de Oostvaardersplassen is een gebied waar al veel over te doen geweest is en waar ook de publieke opinie geleid heeft tot vreemde acties. Het publiek vindt het niet leuk als we de populatie grote grazers op natuurlijke wijze (verhongering) op het niveau laten komen wat daadwerkelijk door het gebied ondersteund kan worden, want dan gaan we ze bijvoeren. Maar men vindt het ook niet leuk als de populatie actief in toom gehouden wordt door jagers. Dus de wolf zou daar best een rol in kunnen spelen.

Maar het is wel een goed voorbeeld van hoe de aanjagers van het biodiversiteit-argument compleet lijken te vergeten dat onze natuurgebieden actief beheerd worden.

Het voornaamste argument voor de aanwezigheid van de wolf, dat deze het aantal grazers in toom houdt, zodat het bos de gelegenheid krijgt om zich te verjongen. En als bijkomstigheid, blijven er karkassen liggen, wat dan weer leuk is voor de opruimers.

De Oostvaardersplassen heeft juist grazers om verjonging van het bos tegen te gaan en het gebied open te houden. Dus de aanwezigheid van de wolf zou daar haaks staan op hoe het gebied beheerd wordt. Niemand geeft je een garantie dat de wolf de grazer-populatie op het gewenste niveau houdt voor het behoud van het natuurgebied.

In Drenthe en Friesland hebben we naast gewoon bos ook veel heidevelden, zandverstuivingen en strubben en ook die worden in stand gehouden door ze juist actief te laten verschralen en te laten begrazen door schapen, geiten en Hooglanders. Het verschralen zorgt ervoor dat hier flora en fauna voorkomt die uniek is voor de regio. Dus ook hier is het zo dat de verbeterde biodiversiteit die de wolf zou brengen, haaks staat op hoe de natuur in Drenthe en Friesland beheerd wordt. En dan kan je je dus afvragen in hoeverre de biodiversiteit erbij gebaat is dat de wolf hier rondloopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 14-07-2023 13:24:45 ]
  vrijdag 14 juli 2023 @ 12:23:31 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209889525
quote:

[..]
Ik leg een relatie met Nederland, omdat het geplaatst wordt in een topic waarin de plaats van de wolf in NL bediscussieerd wordt. Het is mooi hoe de wolf floreert in Yellowstone Park en Yellowstone Park floreert door de aanwezigheid van de wolf, maar de situatie in een natuurgebied van 101x87 km in een toch al bosrijk gebied in Amerika, is niet 1 op 1 toepasbaar op een gebied van 9x9 km, waar dorpen, weides en akkers doorheen liggen... gelegen in een gebied vol dorpen, weides en akkers.

Dat de wolf een positieve invloed kan hebben op de biodiversiteit, wordt door mij niet ontkend. Ik beweer dat de natuur waar de wolf zich gevestigd heeft, onvoldoende groot is om de wolf in zijn behoeftes te kunnen voorzien.

Natuurmonumenten zegt letterlijk: "Duits onderzoek toont aan dat slechts 1% van het wolvenmenu uit schaap bestaat." en laat het daarbij.

Omdat de wolf een opportunistische jager is die zich op een spreekwoordelijke postzegel bevindt, omringd door snacks.

De schade in de omgeving door de hier aanwezige wolven, wordt gebagatelliseerd of gewoonweg genegeerd alsof verbeterde biodiversiteit een allesoverstijgend argument is. En dat is het niet.
Het dikgedrukte vind ik wel een zinnig argument. Biodiversiteit vind ik overigens niet allesoverstijgend.

Wat is jouw oplossing voor de wolf?
Resistance is futile.
pi_209889530
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 12:01 schreef Dven het volgende:

[..]
Dat is een erg specifiek getal, een getal dat ik vreemd genoeg niet terug kan vinden. Kan jij me op weg helpen :)
Ja hoor.

https://www.bij12.nl/onde(...)olf/schademeldingen/

Hier op de website van Bij12 staat een overzicht van alle gemelde schade door toedoen van wolven. De meldingen in en om het Drents-Friese Wold heb ik even in een spreadsheetje gezet. Het zijn meldingen van dit jaar, tot eind mei (het duurt ongeveer 6 weken totdat DNA-resultaten verwerkt zijn). Daarbij heb ik gekeken naar de meldingen in de cirkel Makkinga, Appelscha, Hoogersmilde, Dwingeloo, Wapserveen, Vledder, Zandhuizen. Dat is het Drents-Friese Wold en ongeveer vijf kilometer omtrek.

Er zijn meldingen in wijdere omgeving, maar omdat de DNA-resultaten niet aan een specifieke wolf gekoppeld worden (althans, dat wordt niet publiek gedeeld), leek een cirkel met deze omtrek wel een redelijk compromis.
pi_209890162
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 12:23 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het dikgedrukte vind ik wel een zinnig argument. Biodiversiteit vind ik overigens niet allesoverstijgend.

Wat is jouw oplossing voor de wolf?
Ik ben van mening dat we niet realistisch zijn over onze verwachtingen van de wolf in Nederland en dat de wens voor het goede wat de wolf zou kunnen brengen, ervoor zorgt dat men blind is voor het slechte dat de wolf al brengt. We kunnen wel heel veel willen en wensen, maar we hebben in Nederland niet de natuur die de wolf nodig heeft om tot zijn recht te komen. En daardoor is er heel veel overlast. Die mate van overlast wordt veelal weggewuifd, om maar vooral niet in de weg te staan van de wens om de wolf in Nederland te hebben.

En daar speelt landelijke opinie een enorm grote rol in, terwijl de overlast uiteraard een lokaal probleem is. Daarom heb ik er ook zo bijzonder veel moeite mee dat de stem van iemand op een flatje in Amsterdam blijkbaar net zo zwaar meetelt als iemand die daadwerkelijk de wolven als buren heeft.

Buiten Artis om, zal er naar alle waarschijnlijkheid nooit een wolf in Amsterdam komen, maar ik word er meerdere keren per maand mee geconfronteerd. Het zijn mijn buren die hun dieren dood of dodelijk verwond aantreffen. Het is in mijn straat waar een wolf om half acht 's ochtends door de tuin loopt. Het is binnen vijfhonderd meter van mijn huis waar een amazone doodsangsten uitstaat, omdat ze door een wolf gevolgd wordt.

En dan begrijp ik heus wel dat een wolf uit instinct handelt, maar dat neemt niet de gevolgen weg.

En de gevolgen zijn groot. Hier in het bos woont een roedel van 3 à 5 wolven. (Ik weet niet wat de huidige samenstelling van de roedel is, want het is bijvoorbeeld niet bekendgemaakt of de in januari bij Hoogersmilde aangereden wolf onderdeel van de roedel was). Maar een handvol wolven is dus verantwoordelijk voor de dood van honderden schapen in nog geen halfjaar tijd.

Mijn verwachting is dat naarmate de wolvenpopulatie groeit en verder naar het westen trekt, de overlast alleen maar verder gaat toenemen en er vanzelf een kentering komt in de publieke opinie. Je kan de overlast immers niet ontkennen als het voor je neus gebeurt. En dat beeld zie je nu al ontstaan. In Drenthe en Friesland, waar de wolven gevestigd zijn en de overlast groot is, zijn er meer tegenstanders dan voorstanders.
Helaas zullen de landelijke beleidsmakers de laatsten zijn die de wolf zelf op de stoep krijgen.

We komen vanzelf op het punt aan dat we wolven gaan afschieten. Ik ben ervan overtuigd dat dat onvermijdbaar is. En als dat het toekomstbeeld is, ben ik van mening dat je beter eerder kan beginnen als het slechts tientallen wolven zijn in plaats van te wachten tot het er honderden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 14-07-2023 13:39:35 ]
  vrijdag 14 juli 2023 @ 13:27:23 #226
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209890272
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:20 schreef Jordy-B het volgende:
k ben van mening dat we niet realistisch zijn over onze verwachtingen van de wolf in Nederland en dat de wens voor het goede wat de wolf zou kunnen brengen, ervoor zorgt dat men blind is voor het slechte dat de wolf al brengt. We kunnen wel heel veel willen en wensen, maar we hebben in Nederland niet de natuur die de wolf nodig heeft om tot zijn recht te komen. En daardoor is er heel veel overlast. Die mate van overlast wordt veelal weggewuifd, om maar vooral niet in de weg te staan van de wens om de wolf in Nederland te hebben.

juist

en de benadeelde schapenhouders , paardenranches, geiten fokkers , scharrel kippenfarms, en campings zullen blijven studeren op wegen om dat beest en al zijn kleinkinderen in een zeer kwaad daglicht zetten , op zulk een manier waar het trollen leger van prigosghin een schoothondje bij is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 14 juli 2023 @ 13:44:14 #227
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209890507
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:20 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat we niet realistisch zijn over onze verwachtingen van de wolf in Nederland en dat de wens voor het goede wat de wolf zou kunnen brengen, ervoor zorgt dat men blind is voor het slechte dat de wolf al brengt. We kunnen wel heel veel willen en wensen, maar we hebben in Nederland niet de natuur die de wolf nodig heeft om tot zijn recht te komen. En daardoor is er heel veel overlast. Die mate van overlast wordt veelal weggewuifd, om maar vooral niet in de weg te staan van de wens om de wolf in Nederland te hebben.

En daar speelt landelijke opinie een enorm grote rol in, terwijl de overlast uiteraard een lokaal probleem is. Daarom heb ik er ook zo bijzonder veel moeite mee dat de stem van iemand op een flatje in Amsterdam blijkbaar net zo zwaar meetelt als iemand die daadwerkelijk de wolven als buren heeft.

Buiten Artis om, zal er naar alle waarschijnlijkheid nooit een wolf in Amsterdam komen, maar ik word er meerdere keren per maand mee geconfronteerd. Het zijn mijn buren die hun dieren dood of dodelijk verwond aantreffen. Het is in mijn straat waar een wolf om half acht 's ochtends door de tuin loopt. Het is binnen vijfhonderd meter van mijn huis waar een amazone doodsangsten uitstaat, omdat ze door een wolf gevolgd wordt.

En dan begrijp ik heus wel dat een wolf uit instinct handelt, maar dat neemt niet de gevolgen weg.

En de gevolgen zijn groot. Hier in het bos woont een roedel van 3 à 5 wolven. (Ik weet niet wat de huidige samenstelling van de roedel is, want het is bijvoorbeeld niet bekendgemaakt of de in januari bij Hoogersmilde aangereden wolf onderdeel van de roedel was). Maar een handvol wolven is dus verantwoordelijk voor de dood van honderden schapen in nog geen halfjaar tijd.

Mijn verwachting is dat naarmate de wolvenpopulatie groeit en verder naar het westen trekt, de overlast alleen maar verder gaat toenemen en er vanzelf een kentering komt in de publieke opinie. Je kan de overlast immers niet ontkennen als het voor je neus gebeurt. En dat beeld zie je nu al ontstaan. In Drenthe en Friesland, waar de wolven gevestigd zijn en de overlast groot is, zijn er meer tegenstanders dan voorstanders.
Helaas zullen de landelijke beleidsmakers de laatsten zijn die de wolf zelf op de stoep krijgen.

We komen vanzelf op het punt aan dat we wolven gaan afschieten. Ik ben ervan overtuigd dat dat onvermijdbaar is. En als dat het toekomstbeeld is, ben ik van mening dat je beter eerder kan beginnen als het slechts tientallen wolven zijn in plaats van te wachten tot het er honderden zijn.
Ik ben van mening dat we de wolf een kans moeten geven om zich te vestigen, en moeten proberen om er een weg in te vinden. Ik ben er dus nog niet van overtuigd dat het niet kan, want ik zie ook weinig bereidheid tot het mogelijk maken.

Groetjes van een boerin (op 300m van mijn ouders' erf zijn ze ook al gespot).
Resistance is futile.
pi_209890600
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 05:59 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
:') Ik dacht al, wanneer komt het.
Ben jij veganist? :s)
Dat is geen antwoord op de vraag. Ik niet, maar ik ga dan ook niet emotioneel reageren op de komst van een roofdier dat zorgt voor een fractie van het dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt. Dus nogmaals; ben jij veganist?
pi_209891420
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:51 schreef Intint het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Ik niet, maar ik ga dan ook niet emotioneel reageren op de komst van een roofdier dat zorgt voor een fractie van het dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt. Dus nogmaals; ben jij veganist?
Nee.
En ik reageer niet emotioneel maar reëel. :s)
pi_209893010
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat we de wolf een kans moeten geven om zich te vestigen, en moeten proberen om er een weg in te vinden. Ik ben er dus nog niet van overtuigd dat het niet kan, want ik zie ook weinig bereidheid tot het mogelijk maken.

Groetjes van een boerin (op 300m van mijn ouders' erf zijn ze ook al gespot).
De wolf heeft zich reeds gevestigd, maar dat merken we pas sinds twee jaar heel duidelijk.

Maar dan kom ik dus op de beperkte ruimte. De Veluwe heeft een gezamenlijk oppervlak van 900 vierkante kilometer en daar zie je dat de wolven met een stuk minder gedoe dan hier in Drenthe gesetteld zijn, al ging het wel ten koste van de moeflons en andere grazers.

Het Drents-Friese Wold is, gezien de aanvallen in de omgeving, veel te klein voor wolven, maar dat is met zijn oppervlak van 61 vierkante kilometer nog steeds een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van Nederland.

In de discussie wordt de aanwezigheid van de wolf vaak vergeleken met hoe dat in de buurlanden gaat, waar de wolf al langer rondloopt, maar die landen zijn een stuk ruimer dan Nederland en hebben qua natuur ook veel meer te bieden.

Ter vergelijking: Het Zwarte woud in Duitsland heeft een oppervlakte van 11.000 vierkante kilometer.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:57:23 #231
323876 michaelmoore
pi_209893098
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:51 schreef Intint het volgende:
de komst van een roofdier
ratten zijn er ook al genoeg hoor

men zal moeten uitkijken dat er geen kleine meisjes worden uitgevreten , op campings in de buurt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209893138
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
De wolf heeft zich reeds gevestigd, maar dat merken we pas sinds twee jaar heel duidelijk.

Maar dan kom ik dus op de beperkte ruimte. De Veluwe heeft een gezamenlijk oppervlak van 900 vierkante kilometer en daar zie je dat de wolven met een stuk minder gedoe dan hier in Drenthe gesetteld zijn, al ging het wel ten koste van de moeflons en andere grazers.
Welke andere grazers, afgezien van die exotische schapen?
pi_209893170
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Welke andere grazers, afgezien van die exotische schapen?
Verschillende soorten herten.
pi_209893190
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Verschillende soorten herten.
Die daar natuurlijk voorkomen, dat is onderdeel van natuurlijke predator-prooi dynamiek. Tenzij je een jager bent, die zien wolven nog wel eens als concurrent, omdat zij dan mogelijk minder herten kunnen schieten.
pi_209893863
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het Drents-Friese Wold is, gezien de aanvallen in de omgeving, veel te klein voor wolven, maar dat is met zijn oppervlak van 61 vierkante kilometer nog steeds een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van Nederland.

In de discussie wordt de aanwezigheid van de wolf vaak vergeleken met hoe dat in de buurlanden gaat, waar de wolf al langer rondloopt, maar die landen zijn een stuk ruimer dan Nederland en hebben qua natuur ook veel meer te bieden.

Ter vergelijking: Het Zwarte woud in Duitsland heeft een oppervlakte van 11.000 vierkante kilometer.
En ondanks dat zijn ook daar incidenten met wolven (zoals dit in 2018 bijvoorbeeld), die zijn nou eenmaal inherent aan het samenleven met grote roofdieren.
pi_209893869
https://www.ad.nl/buitenl(...)f-de-patou~a1c19d26/

Probleem is dus simpel op te lossen :W
De heer is mijn herder, maar honderd euro brengt me verder.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 18:07:07 #237
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209893949
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:58 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En ondanks dat zijn ook daar incidenten met wolven (zoals dit in 2018 bijvoorbeeld), die zijn nou eenmaal inherent aan het samenleven met grote roofdieren.
Iets in mij zegt ook dat het aantal aanvallen een stuk kleiner is wanneer meer dan slechts 5% van de locaties waar schapen worden gehouden op een manier beveiligd worden tegen wolven.

Honden bijvoorbeeld. Werken ook nog eens prima tegen beren, dus handig mochten die ooit weer eens in het land verschijnen :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209894715
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:59 schreef KlapMongeaul het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)f-de-patou~a1c19d26/

Probleem is dus simpel op te lossen :W
In Frankrijk mogen wolven ook afgeschoten worden.
pi_209895104
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:58 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En is dat dan een argument voor of tegen de wolf?
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 21:28:37 #240
375570 crew  Cyan9
pi_209896821
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:02 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
In Frankrijk mogen wolven ook afgeschoten worden.
Oprechte vraag, maar hoe dan? Het is toch voor de hele EU een beschermde diersoort?
pi_209897049
quote:
86s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:28 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Oprechte vraag, maar hoe dan? Het is toch voor de hele EU een beschermde diersoort?
Klopt, maar ook beschermde diersoorten mag je onder strenge voorwaarden afschieten:

quote:
Arie Trouwborst, hoogleraar Natuurbeschermingsrecht: "Om een wolf te kunnen afschieten, moet aan drie voorwaarden worden voldaan: allereerst moet er een doel zijn, zoals het voorkomen van schade aan vee. Dan moet duidelijk zijn dat dat doel niet op een andere manier kan worden bereikt, bijvoorbeeld door de wolf weg te jagen of hekken te plaatsen. En ten derde mag het afschieten van de wolf geen afbreuk doen aan de gunstige staat van instandhouding van de populatie."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)and-wacht-op-brussel
pi_209897114
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:32 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
En is dat dan een argument voor of tegen de wolf?
Als het een argument tegen is dan is het toch overal in Europa een argument tegen? Zou nogal vreemd zijn als ze daar wel schade moeten accepteren maar het hier niet hoeft toch?
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:59:58 #243
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_209897375
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 12:23 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ja hoor.

https://www.bij12.nl/onde(...)olf/schademeldingen/

Hier op de website van Bij12 staat een overzicht van alle gemelde schade door toedoen van wolven. De meldingen in en om het Drents-Friese Wold heb ik even in een spreadsheetje gezet. Het zijn meldingen van dit jaar, tot eind mei (het duurt ongeveer 6 weken totdat DNA-resultaten verwerkt zijn). Daarbij heb ik gekeken naar de meldingen in de cirkel Makkinga, Appelscha, Hoogersmilde, Dwingeloo, Wapserveen, Vledder, Zandhuizen. Dat is het Drents-Friese Wold en ongeveer vijf kilometer omtrek.

Er zijn meldingen in wijdere omgeving, maar omdat de DNA-resultaten niet aan een specifieke wolf gekoppeld worden (althans, dat wordt niet publiek gedeeld), leek een cirkel met deze omtrek wel een redelijk compromis.
Je kunt de volledige excel daar downloaden tegenwoordig, hoef je het zelf niet meer in een excel te plakken.

Staat een link in de alinea "Overzicht schademeldingen aan vee".

Bronbestand
pi_209897618
quote:
86s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:28 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ja, maar voor een probleemwolf, een wolf die (herhaaldelijk) mensen, honden of vee aanvalt, kan een ontheffing worden aangevraagd.

Er mag zo jaarlijks 19% van de wolvenpopulatie in Frankrijk afgeschoten worden.

In het oosten van Europa is de jacht op de wolf zelfs tamelijk normaal.
pi_209898656
In Beieren mogen wolven die vee te pakken nemen ook gedood worden.
De wolf die de lievelingspony van Ursula von der Leyen doodde is ook gedood.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 03:33:43 #246
323876 michaelmoore
pi_209899276
xx

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 15-07-2023 05:16:42 ]
pi_209899429
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Klopt, maar ook beschermde diersoorten mag je onder strenge voorwaarden afschieten:
[..]

In Frankrijk hoort men het gewoon volgens de regels te doen.

quote:
Maar hier geldt dat dit onder strikte voorwaarden gebeurt: de wolf moet herhaaldelijk een gevaar voor een hele kudde betreffen en een schapenhouder moet afschrikkingsmaatregelen en beschermende maatregelen hebben getroffen. Pas als dat niets uithaalt mag hij toestemming vragen om op de wolf te schieten.
Daarbij zijn er in Frankrijk meer dan 600 wolven.

Overigens:

quote:
Is het afschieten van wolven überhaupt wel een oplossing?
Nee, op lange termijn niet. Dat zeggen biologen en ecologen van universiteiten in de Verenigde Staten, Australië en Canada tenminste, die in 2018 onderzochten in hoeverre het doden of wegjagen van roofdieren als wolven effect heeft. Volgens hen herstelt een populatie zich weer - of verdubbelt zelfs - wanneer wolven worden afgeschoten. Bovendien zorgt het wegjagen of doden van wolven er juist voor dat een wolf sneller op vee gaat jagen. Waar een groep wolven op een wild hert kan jagen, is dat voor een wolf alleen ingewikkelder. Het dier zal dus eerder een gemakkelijke prooi als een schaap pakken.
https://meppelercourant.n(...)erland-28328251.html
pi_209926494
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 14:43 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nee.
En ik reageer niet emotioneel maar reëel. :s)
Dus je bent niet moreel consistent. Je bent namelijk heel fel tegen dierenleed dat veroorzaakt wordt door de wolf ( een dier dat het nodig heeft om te overleven) maar je bent niet fel tegen (veel grootschaliger) dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt terwijl wij het niet eens nodig hebben om te overleven.
pi_209926924
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 10:35 schreef Intint het volgende:

[..]
Dus je bent niet moreel consistent. Je bent namelijk heel fel tegen dierenleed dat veroorzaakt wordt door de wolf ( een dier dat het nodig heeft om te overleven) maar je bent niet fel tegen (veel grootschaliger) dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt terwijl wij het niet eens nodig hebben om te overleven.
Dat maak jij ervan. Waar zeg ik dat dierenleed veroorzaakt door de mens in mijn ogen minder erg is? Dat is het probleem met de zogenaamde wereldverbeteraars. Verdraaien en stemmingmakerij.
En altijd gelijk willen hebben, nuanceren is er niet bij.
Laat die wolf maar zijn gang gaan. Ik zit er niet mee. Ik bekijk het alleen wél van 2 kanten, overigens zonder fel tegen de wolf te zijn. Ook dat maak je er zelf van. :s)
  maandag 17 juli 2023 @ 11:44:00 #250
323876 michaelmoore
pi_209927201
we gaan hier ook wolven afschieten , nu is het een boer , straks ligt er een klein meisje met een open buikje
we kunnen toch niet doorgaan met kleine kinderen op te offeren voor wilde dieren te houden

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 17-07-2023 13:16:52 ]
  maandag 17 juli 2023 @ 12:39:11 #251
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_209927885
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
we gaan hier ook wolven afschieten , nu is het een boer , straks ligt er een klein meisje met een open buikje
we kunnen toch niet doogaan met kleine kinderen op te offeren voor wilde dieren te houden
Welke kinderen worden opgeofferd?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Moderator maandag 17 juli 2023 @ 15:14:43 #252
375570 crew  Cyan9
pi_209929955
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 12:39 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Welke kinderen worden opgeofferd?
Als we uitgaan van hoe vaak dat in dit topic al gezegd is, gaat het zeker over tientallen kinderen. Allemaal opgeofferd.
pi_209934087
quote:

[..]

Onzin. alleen een mannetje dat verstoten is en op zoek gaat naar een eigen territorium grijpt wat schapen. Eenmaal gesetteld op in een eigen territorium grijpt ie gewoon zwijnen, reeën etc.
pi_209934197
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 19:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Er is best wel iets te zeggen voor de biodiversiteit, maar ik ben van mening dat de hoeveelheid bos te weinig is om wolven te kunnen onderhouden en dat vind je terug in de enorme schade die hier berokkend wordt.

De wolf is in Nederland als sinds 1880 uitgeroeid. We hebben in de achttiende eeuw ons eigen land enorm ontbost om aan de vraag naar hout te voldoen.

De hoeveelheid bos in Nederland neemt sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw gestaag toe, maar het is slechts 11% van het landoppervlak (en dat is natuurgebied, niet uitsluitend bos). Nu is de wolf wel weer terug, maar we hebben nog lang niet de bossen terug van toen de wolf nog in Nederland gevestigd was.

De Veluwe is een groot, redelijk aaneengesloten bosgebied. Het Drents-Friese Wold (waar Wapse aan ligt) is maar een vijftiende van dat oppervlak. Daarbij is de ligging van het bos als een soort klaver, waarbij er diepe inkepingen in het bos zijn met weilanden.

Het is voor de roedel in het Drents-Friese Wold dus heel lastig om binnen de grenzen van het bos te blijven en mede daardoor zie je hier dus ook vreselijk veel schade.

Op de website van Bij12 wordt de schade door wolven bijgehouden. Als ik kijk naar de schade tot eind mei (het duurt ongeveer zes weken voordat de DNA-resultaten gepubliceerd worden), dan staat de teller voor het gebied rond het Drents-Friese Wold inmiddels al op 233 dieren die bewezen door toedoen van wolven zijn gedood en/of door toedoen van wolven moesten worden afgemaakt.

229 schapen, twee koeien, drie pony's en een paard. In vijf maanden tijd. En dan is de schatting dat hier dus één roedel leeft.

Dus nee, ik vind niet dat er in het Drents-Friese Wold plek is voor de wolf. Hoewel ik er alle begrip voor heb dat een boswachter uit Noord-Holland er een enorme stijve piemie van krijgt dat de wolf in Nederland terugkeert, ben ik ook van mening dat iemand uit Noord-Holland gewoon zijn klep moet houden over de situatie aan de andere kant van het land. Hier in de omgeving, waar mensen er daadwerkelijk van heel dichtbij mee te maken krijgen, is er geen draagvlak.
quote:
Conclusie
Honden doden jaarlijks talloze schapen. Maar de schatting van 4 tot 13 duizend heeft niet alleen betrekking op honden maar ook op vossen. En ongeveer de helft van de schapen overleeft een aanval.
https://www.volkskrant.nl(...)pt-dit-wel~b404ff0c/

Maar honden zijn lief, toch?
pi_209934444
quote:
Volgens Jansman moeten we het gevaar van het dier wel nuanceren. Duits onderzoek naar 6500 keutels laat zien dat maar 1 procent van het voedsel van de wolf uit landbouwdieren bestaat. Voor de rest eet de wolf wilde dieren. ‘Wel moeten we hier de kanttekening bij maken dat de schapenhouders in Duitsland al vijftien jaar ervaring hebben met de wolf en dus ook meer maatregelen hebben getroffen om het dier buiten hun weilanden te houden. Ook zitten er in Duitsland veel gevestigde wolven, die minder vaak landbouwdieren aanvallen,’ vertelt Jansman.
https://pointer.kro-ncrv.(...)l-spelen-in-ons-land

zwaar overdreven die die angst voor de wolf.
pi_209935499
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 11:44 schreef michaelmoore het volgende:
we kunnen toch niet doorgaan met kleine kinderen op te offeren voor wilde dieren te houden
Waarom mag jij dit soort onzin nog steeds spuwen?

Er is geen boer aangevallen, de boer viel de wolf aan.

Nogmaals:
Honden zijn veel gevaarlijker. Vallen mensen bewust en vaak aan. Ook in verhouding.
Doden zelfs mensen.

Alle honden afschieten volgens michaelmoore!
  maandag 17 juli 2023 @ 22:27:40 #257
323876 michaelmoore
pi_209935517
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Er is geen boer aangevallen, de boer viel de wolf aan.

maar de boer heeft niet de wolf opgegeten
pi_209935561
quote:

Volgens alle studies door experts is er meer dan genoeg natuur in Nederland. Dat is dus zowel leefgebied als voedsel.

quote:

Waarom?
Dat zegt toch niets? Want weet jij hoeveel herten en andere dieren gedood zijn?
Misschien wel 22.700. (Is het niet, maar goed om jouw onzin aan te tonen).

quote:
Elk roofdier is opportunistisch.
Ze vallen de zwakste aan. Daarom moet vee ook afgeschermd worden.

Dat gezegd hebbende heeft NL meer dan genoeg natuur, met veel prooidieren en vermijdt de wolf de mens.
Het zijn ook met name zwervende wolfen die heel opportunistisch zijn.

quote:
Gebagatalliseerd?
Onzin. Wolven zorgen voor nagenoeg geen schade. Die paar stuks vee.
pi_209945303
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 22:32 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Volgens alle studies door experts is er meer dan genoeg natuur in Nederland. Dat is dus zowel leefgebied als voedsel.
noem eens twee studies.
quote:
Waarom?
Dat zegt toch niets? Want weet jij hoeveel herten en andere dieren gedood zijn?
Misschien wel 22.700. (Is het niet, maar goed om jouw onzin aan te tonen).
Precies. Er zijn geen 22700 herten gedood, want dan zouden we hier over de karkassen struikelen, dus zegt dat wel wat.
quote:
Elk roofdier is opportunistisch.
Ze vallen de zwakste aan. Daarom moet vee ook afgeschermd worden.
Ja, maar het helpt niet dat de wolf er met zijn neus bovenop zit. Daarbij zie je dat, zoals bij de boer in Vledder, er ondanks wolvenafscherming toch schapen worden aangevallen.
quote:
Dat gezegd hebbende heeft NL meer dan genoeg natuur, met veel prooidieren en vermijdt de wolf de mens.
Het zijn ook met name zwervende wolfen die heel opportunistisch zijn.
Dat is niet het beeld dat we hier zien. Zie ook https://www.rtvdrenthe.nl(...)enthe-verdrievoudigd waarbij de aanvallen worden gelinkt aan de gesettelde wolvenparen

Een wolf heeft volgens experts een leefgebied nodig van 200 vierkante kilometer. Dat is haalbaar op de Veluwe, hier niet.
quote:
Gebagatalliseerd?
Onzin. Wolven zorgen voor nagenoeg geen schade. Die paar stuks vee.
Een paar is twee, niet tweehonderdplus. En nogmaals, dat is alleen rond dit bos, hè.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jordy-B op 18-07-2023 20:18:57 ]
  dinsdag 18 juli 2023 @ 18:08:10 #260
323876 michaelmoore
pi_209945365
quote:

[..]

schapen lopen niet hard en zijn een veel makkelijkere prooi

herten gaan vreselijk snel ,dat red de wolf niet
en wilde zwijnen hebben eeen veel te dikke huid
pi_209946566
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 20:57 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
Onzin. alleen een mannetje dat verstoten is en op zoek gaat naar een eigen territorium grijpt wat schapen. Eenmaal gesetteld op in een eigen territorium grijpt ie gewoon zwijnen, reeën etc.
Je mag het onzin vinden, maar de werkelijkheid is anders.

In de lokale nieuwsberichten worden aanvallen op schapen ook gelinkt aan de gesettelde wolvenparen op basis van DNA-onderzoek, zoals: Aantal wolvenaanvallen in Drenthe verdrievoudigd

"Van de 53 bewezen wolvenaanvallen in Drenthe zijn er 30 toe te schrijven aan het wolvenpaar in het Drents-Friese Wold."

Dat is dus een gesettelde roedel en dit betreft het kwartaal van augustus t/m oktober 2022

quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 21:06 schreef KlapMongeaul het volgende:

[..]
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)pt-dit-wel~b404ff0c/

Maar honden zijn lief, toch?
Ik begrijp niet helemaal hoe dit verband houdt met de post waarop je reageert.

[ Bericht 18% gewijzigd door Jordy-B op 18-07-2023 20:13:15 ]
pi_209946944
Wolf heeft nog geen invloed op aantal reeën in Drenthe

quote:
De aanwezigheid van de wolf heeft nog geen invloed op het aantal reeën in Drenthe. Dat blijkt uit de meest recente reeëntelling. In maart zijn namelijk 10.605 reeën geteld in Drenthe en dat is in lijn met de tellingen van de afgelopen tien jaar.

Je zou verwachten dat het aantal reeën lager zou zijn gezien de aanwezigheid van de wolf in Drenthe, maar dat is dus niet het geval. Het is op basis van Duitse cijfers ook niet de verwachting dat de hoeveelheid reeën in Drenthe in de toekomst wordt beïnvloed door de wolf.

Hoe dat kan? Adviseur faunabeheer Sander Crasborn van IPC Groene Ruimte in Arnhem heeft daar wel een verklaring voor. "Het ree is niet het hoofdvoedsel van de wolf. Dat heeft te maken met de manier waarop de wolf jaagt. De wolf is een zichtjager die graag een wat meer open gebied heeft om te jagen. Reeën staan vaak maar 50 tot 100 meter bij dekking vandaan, zoals struikgewassen, waar ze snel in vluchten, uit het zicht van de wolf", zegt Crasborn.

[..]

De prooien van Duitse wolven bestaan voor ongeveer de helft uit ree; zo blijkt uit onderzoek van de keutels. Uit een steekproef van 37 wolvenkeutels uit de periode januari tot en met april 2021 blijkt dat het wilde zwijn op de Veluwe de voornaamste prooi van de wolf is (59 procent). De proef is te klein om conclusies uit te kunnen trekken.
Overigens is het wel een redelijk genuanceerd artikel, maar het haalt wel het argument onderuit dat de wolf de grazers gaat aanpakken, zodat het bos kan verjongen. We hebben in Zuid-West Drenthe alleen reeën.
pi_209947486
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 20:09 schreef Jordy-B het volgende:
Wolf heeft nog geen invloed op aantal reeën in Drenthe
[..]
Overigens is het wel een redelijk genuanceerd artikel, maar het haalt wel het argument onderuit dat de wolf de grazers gaat aanpakken, zodat het bos kan verjongen. We hebben in Zuid-West Drenthe alleen reeën.
Tja, als je reeën gaat schieten en zodoende het voedsel van de wolf weghaalt vraag je om problemen hè.

quote:
Het lijkt er op dat de provincie Drenthe door het afschotbeleid ook een verantwoordelijkheid draagt voor de vele aanvallen op schapen en andere landbouwdieren.
https://dvhn.nl/meningen/(...)olf-af-28532807.html
pi_209947524
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Je mag het onzin vinden, maar de werkelijkheid is anders.

In de lokale nieuwsberichten worden aanvallen op schapen ook gelinkt aan de gesettelde wolvenparen op basis van DNA-onderzoek, zoals: Aantal wolvenaanvallen in Drenthe verdrievoudigd

"Van de 53 bewezen wolvenaanvallen in Drenthe zijn er 30 toe te schrijven aan het wolvenpaar in het Drents-Friese Wold."

Dat is dus een gesettelde roedel en dit betreft het kwartaal van augustus t/m oktober 2022
[..]
Ik begrijp niet helemaal hoe dit verband houdt met de post waarop je reageert.
Zie bericht hierboven.

*edit:

Geen opzichzelfstaand verhaal overigens.

quote:
Als er meer reeën en herten voorhanden zijn als prooidier, kunnen mens en wolf makkelijker naast elkaar leven in Nederland. Wolven zullen dan minder geneigd zijn vee aan te vallen en de natuur knapt er van op.
Wolf in Friesland.
Wolf in Friesland. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE
Cor de Boer • 22 mei 2019, 12:18 • Drenthe
Tot die slotsom komt een internationaal wetenschappelijk team, waarin onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen samenwerken met collega’s uit Utrecht, Tilburg, Duitsland, Polen, Zweden en Zuid-Afrika. De groep analyseerde bestaande onderzoeken naar conflicten tussen mens en wolf en publiceerde deze week haar aanbevelingen in het tijdschrift Biological Conservation.
https://dvhn.nl/drenthe/D(...)n-zijn-24479145.html

Kortom, de mens is verantwoordelijk voor de aanvallen van wolven op schapen.

[ Bericht 8% gewijzigd door KlapMongeaul op 18-07-2023 21:13:07 ]
pi_209949245
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 18:03 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
noem eens twee studies.
[..]
Precies. Er zijn geen 22700 herten gedood, want dan zouden we hier over de karkassen struikelen, dus zegt dat wel wat.
[..]
Ja, maar het helpt niet dat de wolf er met zijn neus bovenop zit. Daarbij zie je dat, zoals bij de boer in Vledder, er ondanks wolvenafscherming toch schapen worden aangevallen.
[..]
Dat is niet het beeld dat we hier zien. Zie ook https://www.rtvdrenthe.nl(...)enthe-verdrievoudigd waarbij de aanvallen worden gelinkt aan de gesettelde wolvenparen

Een wolf heeft volgens experts een leefgebied nodig van 200 vierkante kilometer. Dat is haalbaar op de Veluwe, hier niet.
[..]
Een paar is twee, niet tweehonderdplus. En nogmaals, dat is alleen rond dit bos, hè.
Zo lastig is googlen voor die studies niet....
De WUR heeft er bv al wat.
NL kent zat natuur, ook Drenthe.
En Nederland kent geen roofdieren voor herten bv, oftewel een overschot aan prooi.

Weinig aanvallen op vee, boeit niet.
Wolvenraster plaatsen, waakhond. Helpt al veel.
Wolven horen hier.

Honden overigens? Zijn tamme dieren. Die horen niet in NL.
Vallen mensen aan. Doden mensen.
Afmaken allemaal.
pi_210091010
DNA doodgeschoten wolf Wapse op 103 dode schapen aangetroffen

Dus een wolf die geboren is in de gevestigde roedel was goed voor 103 dode schapen in een halfjaar tijd.
Vee wordt toch alleen door zwervende wolven gedood?
  zondag 30 juli 2023 @ 09:47:25 #267
323876 michaelmoore
pi_210091407
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 08:47 schreef Jordy-B het volgende:

Dus een wolf die geboren is in de gevestigde roedel was goed voor 103 dode schapen in een halfjaar tijd.
wolven afmaken
  zondag 30 juli 2023 @ 09:48:56 #268
323876 michaelmoore
pi_210091425
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 20:50 schreef KlapMongeaul het volgende:
Als er meer reeën en herten voorhanden zijn als prooidier, kunnen mens en wolf makkelijker naast elkaar leven in Nederland. Wolven zullen dan minder geneigd zijn vee aan te vallen en de natuur knapt er van op.
wolven zijn te lui om herten te pakken, een schaap is makkelijker en een wild zwijn heeft een te taaie huid
pi_210092327
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 09:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wolven zijn te lui om herten te pakken, een schaap is makkelijker en een wild zwijn heeft een te taaie huid
Drenthe (althans, Zuid-West Drenthe) heeft alleen maar reeën en die zijn te schuw, te snel en te klein om een interessant prooidier voor de wolf te vormen.

De wolf heeft in Drenthe geen positieve bijdrage. Ze hebben geen invloed op de wildstand. Wat ze aan effect zouden kunnen hebben (terugdringen van grazers), staat haaks op hoe de natuurgebieden beheerd worden. De Drentse natuurgebieden floreren juist door grazers, want zonder begrazing verdwijnen de karakteristieke heidevelden en zandverstuivingen.

Het is ook wel duidelijk waarom de wolf hier niet op zijn plek is, maar het is allemaal heel lastig voor de wolvenliefhebbers om dit onder ogen te zien.

Het is omgekeerde wereld om hier grootwild te gaan introduceren, zodat de wolf wat nuttigs te doen zou hebben. Letterlijk een probleem veroorzaken, zodat de wolf dat kan gaan oplossen.

De introductie van de wolf zou het middel moeten zijn om een doel te bereiken, maar het lijkt er vanaf het begin op dat de introductie van de wolf het doel is dat alle middelen heiligt.
  zondag 30 juli 2023 @ 11:11:32 #270
323876 michaelmoore
pi_210092420
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 11:03 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Drenthe (althans, Zuid-West Drenthe) heeft alleen maar reeën en die zijn te schuw, te snel en te klein om een interessant prooidier voor de wolf te vormen.

De wolf heeft in Drenthe geen positieve bijdrage. Ze hebben geen invloed op de wildstand. Wat ze aan effect zouden kunnen hebben (terugdringen van grazers), staat haaks op hoe de natuurgebieden beheerd worden. De Drentse natuurgebieden floreren juist door grazers, want zonder begrazing verdwijnen de karakteristieke heidevelden en zandverstuivingen.

Het is ook wel duidelijk waarom de wolf hier niet op zijn plek is, maar het is allemaal heel lastig voor de wolvenliefhebbers om dit onder ogen te zien.

Het is omgekeerde wereld om hier grootwild te gaan introduceren, zodat de wolf wat nuttigs te doen zou hebben. Letterlijk een probleem veroorzaken, zodat de wolf dat kan gaan oplossen.

De introductie van de wolf zou het middel moeten zijn om een doel te bereiken, maar het lijkt er vanaf het begin op dat de introductie van de wolf het doel is dat alle middelen heiligt.
als je de wolf loslaat in de oostvaarderplassen dan krijgt de wolf ze wel , die jagen de herten tegen het hek op en er ontstaat een ongekende massaslachting , dat de Telegraaf er weken lang bol van staat
pi_210092705
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 08:47 schreef Jordy-B het volgende:

Hij was geen deel meer van de gevestigde roedel.
Het roedel jaagt samen, hij was alleen.

Juist omdat hij alleen was heeft hij vee getarged.

Het is belangrijk om oa voor uit het nest vliegende roofdieren vee onaantrekkelijk te maken.
Goede afwering, ze de stuipen op het lijf jagen en ook afschot (laat het lijk maar even hangen)

Dit dier mocht niet meer op de normale jachtgronden jagen en had minder opties omdat hij alleen moest jagen.
Zorg dat zo'n dier vertrekt ipv in de buurt blijft hangen. Afschrikken dus, moeilijk maken. En werkt dat niet Dan doden en als voorbeeld stellen.
pi_210092725
Een rekensommetje over hoeveel vee en wild een wolf eet, is echt te kort door de bocht. Het gedrag van dieren verandert met de komst van een roofdier bovenin de voedselketen.

Als je denkt dat een ree zich laat opvreten omdat er een hek staat heb je er weinig van begrepen.

Je zou kunnen stellen dat de wolf wat vroeg komt, maar de ontwikkelingen in de Nederlandse natuur zijn wel zodanig dat je op termijn enkele wolven stabiel kunt dragen. En dan zal er ook zo nu en dan wel een schaap sneuvelen ja.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  zondag 30 juli 2023 @ 12:20:36 #273
323876 michaelmoore
pi_210092960
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 11:45 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Het roedel jaagt samen, hij was alleen.

Juist omdat hij alleen was heeft hij vee getarged.

Het is belangrijk om oa voor uit het nest vliegende roofdieren vee onaantrekkelijk te maken.
Goede afwering, ze de stuipen op het lijf jagen en ook afschot (laat het lijk maar even hangen)

Dit dier mocht niet meer op de normale jachtgronden jagen en had minder opties omdat hij alleen moest jagen.
Zorg dat zo'n dier vertrekt ipv in de buurt blijft hangen. Afschrikken dus, moeilijk maken. En werkt dat niet Dan doden en als voorbeeld stellen.
ze moeten gewoon de schapen insmeren met een stinkend middel , chloor of zo
of met poep
  zondag 30 juli 2023 @ 12:23:46 #274
323876 michaelmoore
pi_210092982
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 11:47 schreef BlackLining het volgende:
Je zou kunnen stellen dat de wolf wat vroeg komt, maar de ontwikkelingen in de Nederlandse natuur zijn wel zodanig dat je op termijn enkele wolven stabiel kunt dragen. En dan zal er ook zo nu en dan wel een schaap sneuvelen ja.
wat vroeg, de wolf is 200 jaar weggeweest , na collectief afegschoten te zijn geweest

nu issie weer terug en jongt er op los , omdat ie beschermd is, dat gaat niet lang duren dat snap je
een beschermd roofdier, hoe gek wil je het hebben

Dan kun je ook wel wat krokodillen beschermd in de utrechtse gracht gooien
zal ie geregeld een stuk of wat kinderen de gracht intrekken nou ja, moet kunnen toch
pi_210093025
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 12:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat vroeg, de wolf is 200 jaar weggeweest , na collectief afegschoten te zijn geweest

nu issie weer terug en jongt er op los , omdat ie beschermd is, dat gaat niet lang duren dat snap je
een beschermd roofdier, hoe gek wil je het hebben

Dan kun je ook wel wat krokodillen beschermd in de utrechtse gracht gooien
zal ie geregeld een stuk of wat kinderen de gracht intrekken nou ja, moet kunnen toch
Vrij irrelevant allemaal.

We zijn bezig de stukken natuur die we nog hebben (en nee, geen oernatuur, de definitie is hier een stabiel functionerend ecosysteem) aan elkaar te koppelen. Dat vlot vrij aardig, ook in samenwerking met agrariërs. Als je genoeg van die gebieden aan elkaar weet te koppelen, vergroot je de draagkracht van een keer ecosysteem echt aanzienlijk. Heb je dat voor elkaar, dan kun je daar prima wolven in hebben zonder overlast voor de omgeving.

Links of rechtsom heeft een kind in het bos veel meer te vrezen voor wilde zwijnen dan voor wolven.
  zondag 30 juli 2023 @ 13:31:57 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_210093602
quote:
Een boer struikelt. De wolf neemt een aanloop, springt naar het hek en hapt. Het gepiep is duidelijk te horen in Wapse. 'Ik vond de beelden heftig om te zien'

De bijtende wolf in Wapse kreeg zondagochtend 9 juli flinke schokken van het wolfwerende raster. Dat is te zien op één van de filmpjes die gemaakt is van het wolvenincident. Vraag is welke beelden de politie nog meer heeft.
Premium artikel in de Leeuwarder Courant, enkele highlights:

quote:
„Hij heeft zo ongeveer het beste van het beste materiaal. Hij maakt gebruik van dikke draden.”
Dat wordt onderschreven door de provincie Drenthe, het bevoegd gezag op het wolvendossier. Zowel de provinciaal toezichthouder als de taxateur van BIJ12-Faunazaken beoordelen het raster als wolfwerend. „Het raster is gecontroleerd”, zegt een woordvoerster van de provincie Drenthe.

Een medewerker van de alarmcentrale adviseert om te proberen de wolf te verjagen, zoals dat is vastgelegd in de zogeheten interventierichtlijnen van het Wolvenplan. Daarin staat dat eerst geprobeerd moet worden om een potentieel gevaarlijke wolf te verjagen, bijvoorbeeld door het dier te laten schrikken met geluiden en armgebaren.

De boer en zijn zoon ondernemen een poging. Volgens betrokkenen maken ze lawaai en zwaaien ze met een schep en hooivork om de wolf weg te houden bij de schapen en geiten.

Volgens hem is te zien dat de wolf op een gegeven moment zijn koers verlegt van de schapen naar de boer en zijn zoon. „Dat verraste mij. Dat de wolf zich in één keer afwendt. De wolf was heel gericht bezig met de schapen en ineens richtte hij zich op hen”, zegt Bruins.

Op de beelden zou te zien zijn dat de hobbyboer schrikt van de ommezwaai, terugdeinst en achterover struikelt. Zijn zoon helpt hem overeind en ze spoeden zich naar het hek. De wolf neemt een aanloop, springt naar het hek en hapt. Een beet volgt in de hand waarmee de boer het hek achter zich dicht doet
Kortom, het raster voldeed aan de eisen en de boer heeft gehandeld volgens de instructies zoals beschreven in de "interventierichtlijnen van het Wolvenplan". Dus al die indianenverhalen dat de boer de wolf zou hebben aangevallen en dat het raster niet deugde kunnen de ijskast weer in.
  zondag 30 juli 2023 @ 14:13:19 #277
323876 michaelmoore
pi_210094132
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 12:28 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Vrij irrelevant allemaal.

We zijn bezig de stukken natuur die we nog hebben (en nee, geen oernatuur, de definitie is hier een stabiel functionerend ecosysteem) aan elkaar te koppelen.

. Als je genoeg van die gebieden aan elkaar weet te koppelen, vergroot je de draagkracht van een keer ecosysteem echt aanzienlijk. Heb je dat voor elkaar, dan kun je daar prima wolven in hebben zonder overlast voor de omgeving.

Links of rechtsom heeft een kind in het bos veel meer te vrezen voor wilde zwijnen dan voor wolven.
In smanwerking met agrariers,

dat denk je
EHS is geen spoorweg of derg
ook geen piekbelaster ,

Dus dan zul je wel met heel veeel geld over de brug moeten komen, dat gaat echt niet lukken
dus geen 120 % woest aantrekkkelijk , maar 1000%

quote:
Dat vlot vrij aardig, ook in samenwerking met agrariërs.
leugenaar
  zondag 30 juli 2023 @ 14:32:09 #278
481998 K21
Cappuccino
pi_210094331
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 13:31 schreef AchJa het volgende:
Kortom, het raster voldeed aan de eisen
Schreef het al in een andere draad, maar ik blijf erbij dat de 120-130 cm waar ze het over hadden in dat NOS artikel gewoon veel te laag is. Ik vraag me echt af waar ze vandaan hebben gehaald dat een wolf daar niet (met gemak) overheen komt. En een dier dat een klapper heeft gehad op de heenweg zal juist niet terug over het hek durven waardoor je dergelijke situaties als met die boer in de hand werkt, omdat het niet weg kan.

Ja, een hek van 160 cm is duurder, maar je halve kudde verliezen is dat ook, en nu is er ook voor weet ik veel provinciesubsidie aan deze Fyra-omheininkjes uitgegeven. Doe het dan in één keer goed. :X
pi_210094384
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 14:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In smanwerking met agrariers,

dat denk je
EHS is geen spoorweg of derg
ook geen piekbelaster ,

Dus dan zul je wel met heel veeel geld over de brug moeten komen, dat gaat echt niet lukken
dus geen 120 % woest aantrekkkelijk , maar 1000%
[..]
leugenaar
Dat denk ik niet alleen, daar ben ik de hele dag mee bezig op mijn werk :')

Niet allemaal natuurlijk, maar met wat herverkaveling (waarbij in sommige gevallen ook natuur wordt omgevormd tot landbouwgrond), uitkoop en pachtregelingen kan er best wel wat. Bedrijven die geen opvolging ofzo hebben, die staan daar regelmatig voor open.

Niet iedereen heeft een FDF petje op.
  zondag 30 juli 2023 @ 15:02:45 #280
323876 michaelmoore
pi_210094724
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 14:40 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat denk ik niet alleen, daar ben ik de hele dag mee bezig op mijn werk :')

Niet allemaal natuurlijk, maar met wat herverkaveling (waarbij in sommige gevallen ook natuur wordt omgevormd tot landbouwgrond), uitkoop en pachtregelingen kan er best wel wat. Bedrijven die geen opvolging ofzo hebben, die staan daar regelmatig voor open.

Niet iedereen heeft een FDF petje op.
nere die staan daar niet voor open

ga jij op verzoek van een vreemde uit je woonhuis waar je al generaties woont , ??
nee daar komen je kinderen en gaan verder met het bedrijf

een enkele melkveehouder of tuinder of Fruitteler zal wel wat grond willen ruilen als ie er heel veel op vooruit gaat

Om de hedwigepolder leeg te krijgen heeft een godsvermogen gekost , dat was ook zo een hobby projekt
Iedere pachter , kreeg in ruil voor het opgeven van de pacht perceel eenzelfde of betere aantal hectare grond, aaneengesloten in EIGENDOM en vergoeding voor de bouw van nieuw woonhuis voor hem en een kind en nieuwe stallen
en vergoeding van de verplaatsing

Hedwigepolder kostte 400.000 euro per Hectare, dat is dus 5 keer de waarde ofwel 500% ipv woestaantrekkelijk 120%

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 30-07-2023 18:51:01 ]
pi_210094735
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 11:45 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Waar maak je dat uit op?

Die hele roedel valt vee aan.
  zondag 30 juli 2023 @ 15:10:20 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_210094900
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 14:32 schreef K21 het volgende:

Schreef het al in een andere draad, maar ik blijf erbij dat de 120-130 cm waar ze het over hadden in dat NOS artikel gewoon veel te laag is. Ik vraag me echt af waar ze vandaan hebben gehaald dat een wolf daar niet (met gemak) overheen komt. En een dier dat een klapper heeft gehad op de heenweg zal juist niet terug over het hek durven waardoor je dergelijke situaties als met die boer in de hand werkt, omdat het niet weg kan.

Ja, een hek van 160 cm is duurder, maar je halve kudde verliezen is dat ook, en nu is er ook voor weet ik veel provinciesubsidie aan deze Fyra-omheininkjes uitgegeven. Doe het dan in één keer goed. :X
Wat jij persoonlijk van dat hek vindt is niet heel relevant in deze. De omheining voldeed aan de gestelde eisen, punt.

Nog even en je komt met een leeuwenkooi als oplossing...
pi_210099879
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 14:32 schreef K21 het volgende:

[..]

deze wolf is bij dit incident voor de 3e keer (vastgesteld) een wolfwerend hek gepasseerd. Dus voor hem idd niet wolfwerend genoeg.
120-130 is inderdaad niet hoog, mijn hond met schofthoogte ca 60cm kan zonder aanloop op een muurtje van 120cm springen. Een wolf is gewoonlijk wel groter (65-90cm, dus tot anderhalf keer zo groot). Voor honden wordt een omheining van 3x schofthoogte aangeraden overigens (bijv voor de labrador, die kan ook over 120-150cm hoge omheining springen terwijl ze niet echt atletisch zijn).
Maar het zijn wel de normen van B12 zelf..

[ Bericht 5% gewijzigd door poemojn op 30-07-2023 21:29:06 ]
  zondag 30 juli 2023 @ 21:43:00 #284
323876 michaelmoore
pi_210100463
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:01 schreef poemojn het volgende:

[..]
deze wolf is bij dit incident voor de 3e keer (vastgesteld) een wolfwerend hek gepasseerd. Dus voor hem idd niet wolfwerend genoeg.
120-130 is inderdaad niet hoog, mijn hond met schofthoogte ca 60cm kan zonder aanloop op een muurtje van 120cm springen. Een wolf is gewoonlijk wel groter (65-90cm, dus tot anderhalf keer zo groot). Voor honden wordt een omheining van 3x schofthoogte aangeraden overigens (bijv voor de labrador, die kan ook over 120-150cm hoge omheining springen terwijl ze niet echt atletisch zijn).
Maar het zijn wel de normen van B12 zelf..
mensen die denken dat je wilde dieren tegenhoud met een hekje en een bord ervoor , geen toegang
_O- _O- _O- ^O^
  zondag 30 juli 2023 @ 22:39:31 #285
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_210101420
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 21:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mensen die denken dat je wilde dieren tegenhoud met een hekje en een bord ervoor , geen toegang
_O- _O- _O- ^O^
Werkt hier in Bulgarije best behoorlijk, zolang je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt.
pi_210101424
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 15:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nere die staan daar niet voor open

ga jij op verzoek van een vreemde uit je woonhuis waar je al generaties woont , ??
nee daar komen je kinderen en gaan verder met het bedrijf
Niet elke boer heeft kinderen, niet elk kind wil het bedrijf van de ouders overnemen.

Vaak gebeurt dat wel, niet altijd.
quote:
een enkele melkveehouder of tuinder of Fruitteler zal wel wat grond willen ruilen als ie er heel veel op vooruit gaat
Nee hoor, ook als ze er een beetje op vooruit gaat. Dat zijn zakenlui, die willen optimaliseren, en wat herverkavelen kan ook prima in het voordeel van de agrariër zijn.

Wederom: niet altijd, soms wel.

Ik laat de Hedwigepolder even achterwege. Daar kom je altijd mee aan, kunnen we uren over discussiëren maar heeft hier gewoon niets mee te maken.

Niet elke agrariër wil meewerken, dat zeg ik ook niet. En dat hoeft ook niet. Met de paar die het wel willen omdat ze er zakelijk gewoon op vooruit gaan óf omdat ze weldegelijk gewoon willen stoppen, kom je al een heel eind om de EHS op peil te brengen.
  zondag 30 juli 2023 @ 22:54:21 #287
323876 michaelmoore
pi_210101587
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 22:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Niet elke boer heeft kinderen, niet elk kind wil het bedrijf van de ouders overnemen.

Vaak gebeurt dat wel, niet altijd.
[..]
Nee hoor, ook als ze er een beetje op vooruit gaat. Dat zijn zakenlui, die willen optimaliseren, en wat herverkavelen kan ook prima in het voordeel van de agrariër zijn.

Wederom: niet altijd, soms wel.

Ik laat de Hedwigepolder even achterwege. Daar kom je altijd mee aan, kunnen we uren over discussiëren maar heeft hier gewoon niets mee te maken.

Niet elke agrariër wil meewerken, dat zeg ik ook niet. En dat hoeft ook niet. Met de paar die het wel willen omdat ze er zakelijk gewoon op vooruit gaan óf omdat ze weldegelijk gewoon willen stoppen, kom je al een heel eind om de EHS op peil te brengen.
nee

je praat uit je neus
Als je tegen een melkveehouder begint over de EHS , dan denkt dat ie met familie van Volkert te maken heeft
pi_210101729
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 22:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee

je praat uit je neus
Als je tegen een melkveehouder begint over de EHS , dan denkt dat ie met familie van Volkert te maken heeft
Bij een deel van de melkveehouders gaat dat zo ja. Bij een deel ook niet.

Sterker nog: bij de meeste niet. Dat zijn gewoon hele zakelijke gesprekken. En als er voor beide partijen winst te behalen valt, dan doen we zaken. Zo niet, dan niet. Zo simpel is dat.

Er zijn er echt maar heel weinig bij die een zakelijk positieve deal afketsen omdat "weg met de grote boze overheid". Zo werkt het op Fok, niet in de realiteit.
pi_210101756
quote:

[..]
_O- _O- _O- ^O^
Mensen die denken dat de wolf niet in NL thuis hoort _O- _O- _O- _O- _O-
  zondag 30 juli 2023 @ 23:15:45 #290
323876 michaelmoore
pi_210101793
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 23:08 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Bij een deel van de melkveehouders gaat dat zo ja. Bij een deel ook niet.

Sterker nog: bij de meeste niet. Dat zijn gewoon hele zakelijke gesprekken. En als er voor beide partijen winst te behalen valt, dan doen we zaken. Zo niet, dan niet. Zo simpel is dat.

Er zijn er echt maar heel weinig bij die een zakelijk positieve deal afketsen omdat "weg met de grote boze overheid". Zo werkt het op Fok, niet in de realiteit.
Ja zakelijk

land kopen van een melkveehouder, je kunt beter vragen of je zijn kloten kan kopen
  zondag 30 juli 2023 @ 23:16:28 #291
323876 michaelmoore
pi_210101798
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 23:11 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Mensen die denken dat de wolf niet in NL thuis hoort _O- _O- _O- _O- _O-
vroeger wel denk ik
pi_210101827
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 23:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja zakelijk

land kopen van een melkveehouder, je kunt beter vragen of je zijn kloten kan kopen
Tja als dat jouw manier is :') ik denk niet dat je er veel succes mee zult behalen. Maar goed, jij gaat overal met gestrekt been in, dan ga je inderdaad niks geregeld krijgen.

Gelukkig is er met de meeste mensen prima te praten.
  Vis een optie? zondag 30 juli 2023 @ 23:24:27 #293
70532 loveli
N
pi_210101858
quote:

[..]
_O- _O- _O- ^O^
Niet dan?
crap in = crap out
  zondag 30 juli 2023 @ 23:37:52 #294
323876 michaelmoore
pi_210101957
quote:
1s.gif Op zondag 30 juli 2023 23:20 schreef BlackLining het volgende:

Gelukkig is er met de meeste mensen prima te praten.
Met de meeste mensen kun je prima praten
maar niet met een landbouwer met de vraag of je zijn vrouw kan kopen, zijn land

Als je een paar uitgemolken koeien wil kopen, daar valt over te praten

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 31-07-2023 04:49:52 ]
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:21:00 #295
323876 michaelmoore
pi_210422194
https://www.telegraaf.nl/(...)et-alleen-bij-boeren

quote:
Waar de wolf woont, willen de mensen hem niet
Steun voor wolf neemt verder af: ’Er is hier angst en niet alleen bij boeren’
ANDRÉ SPAANSEN

GRONINGEN - De steun onder Nederlanders voor de aanwezigheid van de wolf in Nederland is de laatste tijd afgenomen. Dit blijkt uit een nieuwe enquête.

In anderhalf jaar tijd steeg het percentage mensen dat vindt dat de wolf niet in Nederland thuishoort van 25% naar ongeveer 33%.
Steeds minder mensen willen de wolf, nu de wolf ook op campings in Drenthe is gesignaleerd
Men wil liever niet naar een camping waar ook wolven rondlopen
quote:
De veelbesproken wolf komt tegenwoordig voor op de Gelderse Veluwe en in de provincie Drenthe, nadat het roofdier lange tijd weg was uit ons land.

Niet geheel toevallig is de weerzin tegen de wolf in die gebieden het grootst.
In Drenthe geeft 54 procent van de mensen aan de daar permanent aanwezige wolf liever kwijt dan rijk te zijn. In de provincies Noord-Holland en Utrecht is het aandeel 'wolven-haters' het kleinst, maar daar komt de wolf buiten de dierentuinen dan ook niet voor.

Fractievoorzitter Gert-Jan Schuinder van grootste fractie BoerBurgerBeweging (BBB) in de Provinciale Staten van Drenthe snapt wel dat er meer tegenstand is in provincies met wolf, dan in provincies zonder: ,,

Het is niet zo gek, wij willen een wolfvrij Drenthe."

Juist BBB is groot tegenstander van de wolf. ,,Er is goed geluisterd naar de burgers door het nieuwe college. Er is hier angst voor de wolf en niet alleen bij boeren. Drenten zijn veel buiten in de natuur, ze gaan hier veel op pad."
quote:
Er waren veel aanvallen en de meeste van deze schapen waren niet goed beschermd tegen de wolf. Bij de 115 aanvallen voldeed het raster maar in drie gevallen aan de norm, dus vijf draden met een hoogte van 120 centimeter en 4,5kV elektrische spanning.

En juist hier in Drenthe zijn natuurlijk erg veel schapen, veel veehouders!"

[ Bericht 23% gewijzigd door michaelmoore op 25-08-2023 21:18:16 ]
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:15:34 #296
375570 crew  Cyan9
pi_210422917
quote:
Er waren veel aanvallen en de meeste van deze schapen waren niet goed beschermd tegen de wolf. Bij de 115 aanvallen voldeed het raster maar in drie gevallen aan de norm, dus vijf draden met een hoogte van 120 centimeter en 4,5kV elektrische spanning.
Tja..

En wat de lokale BBB roeptoetert is sowieso niet heel erg serieus te nemen, aangezien ze met hun plannen en ideeën geen rekening houden met Europese verdragen.
pi_210425893
In een land waar je mee kan maken dat een gezin op vakantie bij Beekse Bergen even uitstapt om de jachtluipaarden uit te dagen, weten ze in de provincie heus dat de dag dat het helemaal misgaat met die wolven steeds dichterbij komt.
-nee-
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:57:48 #298
323876 michaelmoore
pi_210425972
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 23:50 schreef Marsenal het volgende:
In een land waar je mee kan maken dat een gezin op vakantie bij Beekse Bergen even uitstapt om de jachtluipaarden uit te dagen, weten ze in de provincie heus dat de dag dat het helemaal misgaat met die wolven steeds dichterbij komt.
als er een meisje met een open buikje gevonden wordt zal men nog volhouden dat het een hond was
pi_210426053
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 23:50 schreef Marsenal het volgende:
Kijk voor de gein eens op de socialmedia accounts van TouronsofYellowstone zou ik zeggen.
pi_210426648
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 23:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als er een meisje met een open buikje gevonden wordt zal men nog volhouden dat het een hond was
En die kans is een stuk groter dan dat dat meisje door een wolf is aangevallen hoor, Roodkapje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')