abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 juli 2023 @ 13:27:23 #226
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209890272
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:20 schreef Jordy-B het volgende:
k ben van mening dat we niet realistisch zijn over onze verwachtingen van de wolf in Nederland en dat de wens voor het goede wat de wolf zou kunnen brengen, ervoor zorgt dat men blind is voor het slechte dat de wolf al brengt. We kunnen wel heel veel willen en wensen, maar we hebben in Nederland niet de natuur die de wolf nodig heeft om tot zijn recht te komen. En daardoor is er heel veel overlast. Die mate van overlast wordt veelal weggewuifd, om maar vooral niet in de weg te staan van de wens om de wolf in Nederland te hebben.

juist

en de benadeelde schapenhouders , paardenranches, geiten fokkers , scharrel kippenfarms, en campings zullen blijven studeren op wegen om dat beest en al zijn kleinkinderen in een zeer kwaad daglicht zetten , op zulk een manier waar het trollen leger van prigosghin een schoothondje bij is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 14 juli 2023 @ 13:44:14 #227
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209890507
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:20 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat we niet realistisch zijn over onze verwachtingen van de wolf in Nederland en dat de wens voor het goede wat de wolf zou kunnen brengen, ervoor zorgt dat men blind is voor het slechte dat de wolf al brengt. We kunnen wel heel veel willen en wensen, maar we hebben in Nederland niet de natuur die de wolf nodig heeft om tot zijn recht te komen. En daardoor is er heel veel overlast. Die mate van overlast wordt veelal weggewuifd, om maar vooral niet in de weg te staan van de wens om de wolf in Nederland te hebben.

En daar speelt landelijke opinie een enorm grote rol in, terwijl de overlast uiteraard een lokaal probleem is. Daarom heb ik er ook zo bijzonder veel moeite mee dat de stem van iemand op een flatje in Amsterdam blijkbaar net zo zwaar meetelt als iemand die daadwerkelijk de wolven als buren heeft.

Buiten Artis om, zal er naar alle waarschijnlijkheid nooit een wolf in Amsterdam komen, maar ik word er meerdere keren per maand mee geconfronteerd. Het zijn mijn buren die hun dieren dood of dodelijk verwond aantreffen. Het is in mijn straat waar een wolf om half acht 's ochtends door de tuin loopt. Het is binnen vijfhonderd meter van mijn huis waar een amazone doodsangsten uitstaat, omdat ze door een wolf gevolgd wordt.

En dan begrijp ik heus wel dat een wolf uit instinct handelt, maar dat neemt niet de gevolgen weg.

En de gevolgen zijn groot. Hier in het bos woont een roedel van 3 à 5 wolven. (Ik weet niet wat de huidige samenstelling van de roedel is, want het is bijvoorbeeld niet bekendgemaakt of de in januari bij Hoogersmilde aangereden wolf onderdeel van de roedel was). Maar een handvol wolven is dus verantwoordelijk voor de dood van honderden schapen in nog geen halfjaar tijd.

Mijn verwachting is dat naarmate de wolvenpopulatie groeit en verder naar het westen trekt, de overlast alleen maar verder gaat toenemen en er vanzelf een kentering komt in de publieke opinie. Je kan de overlast immers niet ontkennen als het voor je neus gebeurt. En dat beeld zie je nu al ontstaan. In Drenthe en Friesland, waar de wolven gevestigd zijn en de overlast groot is, zijn er meer tegenstanders dan voorstanders.
Helaas zullen de landelijke beleidsmakers de laatsten zijn die de wolf zelf op de stoep krijgen.

We komen vanzelf op het punt aan dat we wolven gaan afschieten. Ik ben ervan overtuigd dat dat onvermijdbaar is. En als dat het toekomstbeeld is, ben ik van mening dat je beter eerder kan beginnen als het slechts tientallen wolven zijn in plaats van te wachten tot het er honderden zijn.
Ik ben van mening dat we de wolf een kans moeten geven om zich te vestigen, en moeten proberen om er een weg in te vinden. Ik ben er dus nog niet van overtuigd dat het niet kan, want ik zie ook weinig bereidheid tot het mogelijk maken.

Groetjes van een boerin (op 300m van mijn ouders' erf zijn ze ook al gespot).
Resistance is futile.
pi_209890600
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 05:59 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
:') Ik dacht al, wanneer komt het.
Ben jij veganist? :s)
Dat is geen antwoord op de vraag. Ik niet, maar ik ga dan ook niet emotioneel reageren op de komst van een roofdier dat zorgt voor een fractie van het dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt. Dus nogmaals; ben jij veganist?
pi_209891420
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:51 schreef Intint het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Ik niet, maar ik ga dan ook niet emotioneel reageren op de komst van een roofdier dat zorgt voor een fractie van het dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt. Dus nogmaals; ben jij veganist?
Nee.
En ik reageer niet emotioneel maar reëel. :s)
pi_209893010
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:44 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik ben van mening dat we de wolf een kans moeten geven om zich te vestigen, en moeten proberen om er een weg in te vinden. Ik ben er dus nog niet van overtuigd dat het niet kan, want ik zie ook weinig bereidheid tot het mogelijk maken.

Groetjes van een boerin (op 300m van mijn ouders' erf zijn ze ook al gespot).
De wolf heeft zich reeds gevestigd, maar dat merken we pas sinds twee jaar heel duidelijk.

Maar dan kom ik dus op de beperkte ruimte. De Veluwe heeft een gezamenlijk oppervlak van 900 vierkante kilometer en daar zie je dat de wolven met een stuk minder gedoe dan hier in Drenthe gesetteld zijn, al ging het wel ten koste van de moeflons en andere grazers.

Het Drents-Friese Wold is, gezien de aanvallen in de omgeving, veel te klein voor wolven, maar dat is met zijn oppervlak van 61 vierkante kilometer nog steeds een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van Nederland.

In de discussie wordt de aanwezigheid van de wolf vaak vergeleken met hoe dat in de buurlanden gaat, waar de wolf al langer rondloopt, maar die landen zijn een stuk ruimer dan Nederland en hebben qua natuur ook veel meer te bieden.

Ter vergelijking: Het Zwarte woud in Duitsland heeft een oppervlakte van 11.000 vierkante kilometer.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 16:57:23 #231
323876 michaelmoore
pi_209893098
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 13:51 schreef Intint het volgende:
de komst van een roofdier
ratten zijn er ook al genoeg hoor

men zal moeten uitkijken dat er geen kleine meisjes worden uitgevreten , op campings in de buurt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209893138
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
De wolf heeft zich reeds gevestigd, maar dat merken we pas sinds twee jaar heel duidelijk.

Maar dan kom ik dus op de beperkte ruimte. De Veluwe heeft een gezamenlijk oppervlak van 900 vierkante kilometer en daar zie je dat de wolven met een stuk minder gedoe dan hier in Drenthe gesetteld zijn, al ging het wel ten koste van de moeflons en andere grazers.
Welke andere grazers, afgezien van die exotische schapen?
pi_209893170
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Welke andere grazers, afgezien van die exotische schapen?
Verschillende soorten herten.
pi_209893190
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Verschillende soorten herten.
Die daar natuurlijk voorkomen, dat is onderdeel van natuurlijke predator-prooi dynamiek. Tenzij je een jager bent, die zien wolven nog wel eens als concurrent, omdat zij dan mogelijk minder herten kunnen schieten.
pi_209893863
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 16:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het Drents-Friese Wold is, gezien de aanvallen in de omgeving, veel te klein voor wolven, maar dat is met zijn oppervlak van 61 vierkante kilometer nog steeds een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden van Nederland.

In de discussie wordt de aanwezigheid van de wolf vaak vergeleken met hoe dat in de buurlanden gaat, waar de wolf al langer rondloopt, maar die landen zijn een stuk ruimer dan Nederland en hebben qua natuur ook veel meer te bieden.

Ter vergelijking: Het Zwarte woud in Duitsland heeft een oppervlakte van 11.000 vierkante kilometer.
En ondanks dat zijn ook daar incidenten met wolven (zoals dit in 2018 bijvoorbeeld), die zijn nou eenmaal inherent aan het samenleven met grote roofdieren.
pi_209893869
https://www.ad.nl/buitenl(...)f-de-patou~a1c19d26/

Probleem is dus simpel op te lossen :W
De heer is mijn herder, maar honderd euro brengt me verder.
  vrijdag 14 juli 2023 @ 18:07:07 #237
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209893949
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:58 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En ondanks dat zijn ook daar incidenten met wolven (zoals dit in 2018 bijvoorbeeld), die zijn nou eenmaal inherent aan het samenleven met grote roofdieren.
Iets in mij zegt ook dat het aantal aanvallen een stuk kleiner is wanneer meer dan slechts 5% van de locaties waar schapen worden gehouden op een manier beveiligd worden tegen wolven.

Honden bijvoorbeeld. Werken ook nog eens prima tegen beren, dus handig mochten die ooit weer eens in het land verschijnen :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209894715
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:59 schreef KlapMongeaul het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)f-de-patou~a1c19d26/

Probleem is dus simpel op te lossen :W
In Frankrijk mogen wolven ook afgeschoten worden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_209895104
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 17:58 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En is dat dan een argument voor of tegen de wolf?
  Moderator vrijdag 14 juli 2023 @ 21:28:37 #240
375570 crew  Cyan9
pi_209896821
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:02 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
In Frankrijk mogen wolven ook afgeschoten worden.
Oprechte vraag, maar hoe dan? Het is toch voor de hele EU een beschermde diersoort?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_209897049
quote:
86s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:28 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Oprechte vraag, maar hoe dan? Het is toch voor de hele EU een beschermde diersoort?
Klopt, maar ook beschermde diersoorten mag je onder strenge voorwaarden afschieten:

quote:
Arie Trouwborst, hoogleraar Natuurbeschermingsrecht: "Om een wolf te kunnen afschieten, moet aan drie voorwaarden worden voldaan: allereerst moet er een doel zijn, zoals het voorkomen van schade aan vee. Dan moet duidelijk zijn dat dat doel niet op een andere manier kan worden bereikt, bijvoorbeeld door de wolf weg te jagen of hekken te plaatsen. En ten derde mag het afschieten van de wolf geen afbreuk doen aan de gunstige staat van instandhouding van de populatie."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)and-wacht-op-brussel
pi_209897114
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 19:32 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
En is dat dan een argument voor of tegen de wolf?
Als het een argument tegen is dan is het toch overal in Europa een argument tegen? Zou nogal vreemd zijn als ze daar wel schade moeten accepteren maar het hier niet hoeft toch?
  vrijdag 14 juli 2023 @ 21:59:58 #243
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_209897375
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 12:23 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Ja hoor.

https://www.bij12.nl/onde(...)olf/schademeldingen/

Hier op de website van Bij12 staat een overzicht van alle gemelde schade door toedoen van wolven. De meldingen in en om het Drents-Friese Wold heb ik even in een spreadsheetje gezet. Het zijn meldingen van dit jaar, tot eind mei (het duurt ongeveer 6 weken totdat DNA-resultaten verwerkt zijn). Daarbij heb ik gekeken naar de meldingen in de cirkel Makkinga, Appelscha, Hoogersmilde, Dwingeloo, Wapserveen, Vledder, Zandhuizen. Dat is het Drents-Friese Wold en ongeveer vijf kilometer omtrek.

Er zijn meldingen in wijdere omgeving, maar omdat de DNA-resultaten niet aan een specifieke wolf gekoppeld worden (althans, dat wordt niet publiek gedeeld), leek een cirkel met deze omtrek wel een redelijk compromis.
Je kunt de volledige excel daar downloaden tegenwoordig, hoef je het zelf niet meer in een excel te plakken.

Staat een link in de alinea "Overzicht schademeldingen aan vee".

Bronbestand
pi_209897618
quote:
86s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:28 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ja, maar voor een probleemwolf, een wolf die (herhaaldelijk) mensen, honden of vee aanvalt, kan een ontheffing worden aangevraagd.

Er mag zo jaarlijks 19% van de wolvenpopulatie in Frankrijk afgeschoten worden.

In het oosten van Europa is de jacht op de wolf zelfs tamelijk normaal.
pi_209898656
In Beieren mogen wolven die vee te pakken nemen ook gedood worden.
De wolf die de lievelingspony van Ursula von der Leyen doodde is ook gedood.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 03:33:43 #246
323876 michaelmoore
pi_209899276
xx

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 15-07-2023 05:16:42 ]
pi_209899429
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 21:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Klopt, maar ook beschermde diersoorten mag je onder strenge voorwaarden afschieten:
[..]

In Frankrijk hoort men het gewoon volgens de regels te doen.

quote:
Maar hier geldt dat dit onder strikte voorwaarden gebeurt: de wolf moet herhaaldelijk een gevaar voor een hele kudde betreffen en een schapenhouder moet afschrikkingsmaatregelen en beschermende maatregelen hebben getroffen. Pas als dat niets uithaalt mag hij toestemming vragen om op de wolf te schieten.
Daarbij zijn er in Frankrijk meer dan 600 wolven.

Overigens:

quote:
Is het afschieten van wolven überhaupt wel een oplossing?
Nee, op lange termijn niet. Dat zeggen biologen en ecologen van universiteiten in de Verenigde Staten, Australië en Canada tenminste, die in 2018 onderzochten in hoeverre het doden of wegjagen van roofdieren als wolven effect heeft. Volgens hen herstelt een populatie zich weer - of verdubbelt zelfs - wanneer wolven worden afgeschoten. Bovendien zorgt het wegjagen of doden van wolven er juist voor dat een wolf sneller op vee gaat jagen. Waar een groep wolven op een wild hert kan jagen, is dat voor een wolf alleen ingewikkelder. Het dier zal dus eerder een gemakkelijke prooi als een schaap pakken.
https://meppelercourant.n(...)erland-28328251.html
De heer is mijn herder, maar honderd euro brengt me verder.
pi_209926494
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 14:43 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nee.
En ik reageer niet emotioneel maar reëel. :s)
Dus je bent niet moreel consistent. Je bent namelijk heel fel tegen dierenleed dat veroorzaakt wordt door de wolf ( een dier dat het nodig heeft om te overleven) maar je bent niet fel tegen (veel grootschaliger) dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt terwijl wij het niet eens nodig hebben om te overleven.
pi_209926924
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 10:35 schreef Intint het volgende:

[..]
Dus je bent niet moreel consistent. Je bent namelijk heel fel tegen dierenleed dat veroorzaakt wordt door de wolf ( een dier dat het nodig heeft om te overleven) maar je bent niet fel tegen (veel grootschaliger) dierenleed dat door de mens wordt veroorzaakt terwijl wij het niet eens nodig hebben om te overleven.
Dat maak jij ervan. Waar zeg ik dat dierenleed veroorzaakt door de mens in mijn ogen minder erg is? Dat is het probleem met de zogenaamde wereldverbeteraars. Verdraaien en stemmingmakerij.
En altijd gelijk willen hebben, nuanceren is er niet bij.
Laat die wolf maar zijn gang gaan. Ik zit er niet mee. Ik bekijk het alleen wél van 2 kanten, overigens zonder fel tegen de wolf te zijn. Ook dat maak je er zelf van. :s)
  maandag 17 juli 2023 @ 11:44:00 #250
323876 michaelmoore
pi_209927201
we gaan hier ook wolven afschieten , nu is het een boer , straks ligt er een klein meisje met een open buikje
we kunnen toch niet doorgaan met kleine kinderen op te offeren voor wilde dieren te houden

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 17-07-2023 13:16:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')